17.02.2012

TINFO-tiedote 37 / 17.11.2011

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

UUTISIA

HAASTATTELU

TAPAHTUMIA 

HAKUJA, NÄYTELMÄKIRJOITUSKILPAILU

KOULUTUSTA

 


 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

 

DRAMATIKERMÖTE

Ruotsalaisia dramaturgeja ja ohjaajia oli tutustumassa suomalaiseen nykynäytelmään. Kaksi intensiivistä päivää Teatterikorkeakoulussa, Suomen Kansallisteatterissa, Labbetissa. Mukana keskusteluissa Laura Ruohonen, Mikko Viljanen, Juha Jokela, Saara Turunen, Heini Junkkaala, Emilia Pöyhönen, Maria Kilpi, Mika Myllyaho, Paavo Westerberg ja Michael Baran. Keskinäisessä dialogissa aukeaa uudenlainen maisema, joka on ruotsalaisille asiantuntijoille tyystin tuntematon.  Että teillä on tällaista yhteisöllisyyttä, että teidän näytelmäkirjailijanne keskustelevat avoimesti ja luottamuksellisesti, jakavat tietämystään, kommentoivat toistensa tekstejä. Että teillä KESKUSTELLAAN tällä tavoin näytelmästä, että teillä kasvatetaan kirjailijoiden taiteilijaidentiteettiä. Että teidän Kansallisteatterissa kätilöidään tällä tavoin nykydraamaa. Vau! Tunsin suunnaton ylpeyttä meidän suomalaisista näytelmäkirjailijoista. Suvereenia.

TULEVAISUUS?

Nykyaika ei suosi merkityksellistä keskustelua. Taide on demokratian perusta. Miten teatteriin saadaan enemmän ennakoimatonta liikehdintää? Pysyykö taide teatterissa vai valuuko se sieltä pois? Suuret tulevaisuuden visiot ovat ylimielisiä. Taide on laboratorio. Se tuo testattavaksi ilmiöitä, se voi esittää ja ehdottaa asioita, joilla ei ole paikkaa sääntöjärjestelmissämme. Hidas maatuminen uhkaa teatteria, joka ei yllätä ja ota riskejä. Meneekö nyt osa resursseista siihen, että lunastamme ja pidämme hengissä 50 vuotta sitten tehtyjä päätöksiä? … Edellä oleva oli poimintoja Teatterikeskuksen tulevaisuusseminaarista. Seminaarissa käyty keskustelu osoitti sen, että keskustelua kaivataan yhä enemmän, ja sitä käydään. Se pitää vain tehdä näkyväksi ja kuuluvaksi.

TAIVEX SAA JATKOA

Saimme juuri päätöksen, että TAIVEX-jatkohankkeemme on saanut lopullisen rahoituspäätöksensä. Tämä TINFOn, Tanssin ja Sirkuksen tiedotuskeskuksen yhteinen ESR-rahoitteinen TAIVEX²  tarkoittaa käytännössä mm. sitä, että seuraavan kahden vuoden aikana  teatterin, tanssin ja sirkuksen tuottajat voivat olla ulkomaisessa yhteistyöorganisaatiossa työvaihdossa, jonka kesto vaihtelee kahdesta viikosta kahteen kuukauteen. Räätälöity työvaihtojakso yhdessä kansainvälisen toiminnan strategiseen suunnitteluun ja johtamiseen keskittyvien koulutusjaksojen kanssa tarjoaa tuhdin paketin. Tavoitteena on kansainvälisen osaamisen ja ammattitaidon lisääminen meidän alalla. Tämä ESR-raha on ihana työkalu ja mahdollistaja.  

YOU TUBEN LOPPU?

Kansainvälinen Teatteri-instituuttimme (ITI) muistuttaa sananvapauden puolesta taistelevan Avaaz.org:n vetoomuksesta (www.avaaz.org/en/save_the_internet/?vl). Yhdysvaltain kongressissa keskustellaan parhaillaan laista, joka antaisi oikeuden sensuroida internetiä.  Mustalle listalle voisivat joutua YouTube, Wikileaks, Twitter, tai jopa Avaaz. Yhdysvallat voisi näin pakottaa internetin tiedontuottajia sulkemaan minkä tahansa verkkosivun. Jo pelkkä tekijänoikeus-  tai  tavara- tai tuotemerkkilainsäädännön rikkomisepäilys olisi riittävä syy sensuroida internetiä. 

SALAKUUNTELUA JULKISISSA KULKUVÄLINEISSÄ

Nuori nainen: ”Käsittämätöntä.  Miten esitys voi olla näin pakoton, miten puhe teatterissa voi olla tällaista.”  Bussi  14 Fredrikinkadulla lauantaina 12.11. (Perheenjäsen, Takomo)

SALAKUUNTELUA ÖISELLÄ KADULLA BALTIC CIRCLEN  LOUNGEN JÄLKEEN

Nainen kumppanilleen: ”Hei, tuolla juoksee jänis. Jos se on Beuysin kuollut jänis, jonka nykyteatteri on herättänyt henkiin.”

Hanna Helavuori
johtaja
TINFO - Teatterin tiedotuskeskus
hanna.helavuori(at)tinfo.fi


 

UUTISIA

 

Suomalaista teatteritaidetta Nordwind-festivaalille Saksassa *

Suomalainen teatteri, nykytanssi ja musiikki ovat näyttävästi esillä Nordwind-festivaalilla Berliinissä ja Hampurissa 25.11.-11.12.2011. Kristian Smedsin ohjaama 12Karamazovia saa Saksan-ensi-iltansa 1.12. Volksbühnella Berliinissä ja siirtyy sitten Hampuriin. Nya Rampen –ryhmän Worship! nähdään myös tuoreeltaan Saksassa. Juha Valkeapään ja virolaisen Kaja Kannin performanssi-äänitaideteos kuuluu ja näkyy Nordwindin Suomi-teemassa. Teatteriohjelmistoon on valittu myös lukudraama Saara Turusen maailmalla paljon esitetystä näytelmästä Puputyttö.

– Suomi on pohjoisen ja idän välinen leikkauspiste, kiinnostava linkki Skandinavian ja Baltian maiden välillä. Sellaisessa ympäristössä syntyy mielenkiintoisia ilmiöitä, sanoo Nordwindin taiteellinen johtaja Ricarda Ciontos.

Nordwind-festivaalin ajatus on tuoda vuosittain Berliinissä nähtäväksi Pohjoismaiden ja Baltian esittävän taiteen kiinnostavimpia teoksia. Vuonna 2006 perustettu tapahtuma on kasvanut nopeasti, ja tänä vuonna esiintymässä on 21 ryhmää seitsemästä maasta ja 10 000 kävijän rajan odotetaan ylittyvän.

Teatterin tiedotuskeskus – TINFO on yksi Nordwindin vuoden 2011 kumppaneista, joiden tuki osaltaan mahdollistaa suomalaisen teatterin vierailuja Saksassa. TINFO on myös pääjärjestäjä Nordwind-festivaalille suuntautuvassa TAIVEX-opintomatkassa. Opintomatkalaiset ovat taiteen tuottajia, agentteja ja kuraattoreja, jotka tutustuvat Berliinin vierailunäyttämöiden toimintaan ja tapaavat saksalaisia teatterin ja nykytanssin parissa työskenteleviä kollegoitaan.

Tiedustelut:
Nordwind / taiteellinen johtaja Ricarda Ciontos, r.ciontos(at)nordwind-festival.de
TINFO / tuottaja Jukka Hyde Hytti, jukka.hytti(at)tinfo.fi
Festivaalin koko ohjelma
Lue Nya Rampenin tuottajan Elin Westerlundin haastattelu TINFOn tuoreesta julkaisusta TINFO News - Situated Performances and Performers

 


 

TINFOn uusi tilastonlaatija on valittu *

Piia Volmari aloittaa TINFOn tilastonlaatijana 1.2.2012. Nykyinen tilastosihteeri Titta Ylinen jää eläkkeelle kevään 2012 aikana. Tilastonlaatijan päätehtävä on koota ja laatia vuosittain Teatteritilastot. Piia Volmari on koulutukseltaan yo-merkonomi ja on työskennellyt TINFOssa tiedotussihteerinä vuodesta 2001.

 


 

TINFO News - Situated Performances and Performers ilmestynyt *

Lue julkaisu täältä.


 

Kansainvälinen Baltic Circle -teatterifestivaali on alkanut *

Jukka Hyde Hytti välittää ensitunnelmia  BC:n maailman ensi-illasta:

Shakespearen silosäettä, montypythonmaista musiikkiteatteria, räiskintämäiskintäsotapeliäänitehosteita ja -estetiikkaa, tom&jerry-väkivaltaa, koreografioitua näyttämötaistelua, splatteria lähes ilman tekoverta ja bigbrothermainen videotunnustuskoppi. Kaikkea tätä ja muutakin populaaripalvontamenoa viattoman valkoisten lavastusmonumenttien seassa, päällä, sisällä.

Itseironiaakin tipahtelee suupielistä. Äänimaailma ja musiikillinen kuvavirta saavat valaistuksesta lisäsoittimen. Orastava seksuaalisuus kohtaa tylyn pornokuvaston. Renessanssirunsautta. Esityskieli on englanti ja kun loppupuolella julmuutta pyydetään anteeksi ruotsiksi, niin esittämisen ja äidinkielellä ajattelun suhde paljastuu. Kun väkivaltaan turtuu ja siitä alkaa nauttia, niin sitä(kin) haluaa lisää? Nya Rampen: Worship!

Teatteriryhmä Nya Rampen tuo Mediakeskus Lumen lavalle teatterin rakastetuimmat teokset, Shakespearen tragediat ja tarkastelee kuolemansyntejä sukkahousut jalassa uudessa teoksessaan Worship!.

 

Baltic Circle on alkanut

Kansainvälinen teatterifestivaali Baltic Circle levittäytyy Helsinkiin 16.–20.11. Festivaalilla nähdään kansainvälisten vierailuesitysten lisäksi Baltic Circlen omia tuotantoja ja kansainvälisiä yhteistuotantoja, jotka esittelevät tämän hetken nykyteatterin ja esittävän taiteen uusia kykyjä ja trendejä. Ohjelmistossa on viisi ensi-iltaa, joissa Baltic Circle toimii tuottajana tai kansainvälisenä osatuottajana. Festivaalin aloituspäivä 16.11. käynnistyi kolmen suomalaisen teatteriryhmän ensi-illalla, jotka ovat Nya Rampen: Worship!, Katariina Numminen / Todellisuuden Tutkimuskeskus: Drama Reloaded: Yerma sekä Ojanen & Iivanainen: Fat Bastards.

Kansainvälisten vierailuesitysten sarjan aloittaa 16.11. kurveja ja lihallista runsautta sekä kauneusihanteita käsittelevä itävaltalainen tanssija-koreografi Doris Uhlich esityksellään more than enough sekä venäläiset Andrei Andrianov & Oleg Soulimenko, joiden lännen ja idän kulttuuristen kliseiden välinen post-kommunistinen sotataistelu, MADE IN RUSSIA -esitys nähdään Korjaamolla.

Taiteilijoita Baltic Circle -festivaalille saapuu Suomesta, Norjasta, Itävallasta, Venäjältä, USA:sta, Islannista ja Virosta. Pääohjelmiston 32 esitystä sijoittuvat seitsemään eri helsinkiläiseen esitystilaan ja iltaisin järjestettävä Festival Lounge esittelee yleisölle ilmaisia esityksiä festivaalin jokaisena iltana. Festivaaliviikonloppuna 19.–20.11. yleisöä hemmotellaan brunssilla, joka katetaan Q-teatterin aulaan.

www.balticcircle.fi


 

KuvA, SibA ja TeaK ovat sopineet Taideyliopiston perustamisesta *

Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jossa sovitaan keskeisistä edellytyksistä Taideyliopiston perustamiselle 1.1.2013 alkaen.

Perustettava vapaan taiteen yliopisto vahvistaa toiminnallaan taiteen koulutusta, sen asemaa ja autonomiaa yhteiskunnassa sekä koko Suomen taide- ja kulttuurielämää. Taideyliopisto koostuu kolmesta akatemiasta, jotka ovat koulutukselliselta sisällöltään ja kulttuuriselta painoarvoltaan yhdenvertaisia.

Nykyisten yliopistojen henkilöstö ja opiskelijat siirtyvät Taideyliopistoon sen aloittaessa toimintansa. Työntekijät siirtyvät vanhoina työntekijöinä. Taideyliopiston toimintaa valmistellaan osallistavasti yhdessä yliopistojen henkilöstön ja opiskelijoiden kanssa. Sopimuksen mukaan Taideyliopiston toiminnassa otetaan huomioon nykyisten yliopistojen kokoerot ja erilaiset tarpeet sekä tasapuolisuus. 

Lisätiedot:
Markus Konttinen, Kuvataideakatemian rehtori, puh 050 3508929, markus.konttinen(at)kuva.fi Gustav Djupsjöbacka, Sibelius-Akatemian rehtori, puh. 040 5957564, gustav.djupsjobacka(at)siba.fi
Paula Tuovinen, Teatterikorkeakoulun rehtori, puh. 040 5838549, paula.tuovinen(at)teak.fi

 


 

Rovaniemen Teatterin johtajakaksikko luopuu teatterinjohtajuudesta *sopimuskauden päättyessä

Atro Kahiluoto ja Vihtori Rämä eivät jatka Rovaniemen Teatterin – Lapin Alueteatterin johdossa nykyisen sopimuskauden päättyessä heinäkuussa 2012.

Kaksikko Atro Kahiluoto – Vihtori Rämä on johtanut Rovaniemen Teatteria – Lapin Alueteatteria elokuusta 2010. Heidän johtajasopimuksensa ovat kaksivuotisia. Sopimuksiin sisältyy yksi optiovuosi, jota he eivät siis aio käyttää.

Kahiluoto sanoo päätyneensä ratkaisuun osin sen vuoksi, että johtajakaksikon ohjelmistovalinnat eivät ole saaneet teatterin katsojalukuja toivottuun nousuun. Kahiluoto pitää teatterin ohjelmistoa taiteellisesti erittäin korkeatasoisena, laadukkaana ja monipuolisena. ”Olen pyrkinyt tuottamaan oman taiteellisen näkemykseni mukaan parhaan mahdollisen ohjelmiston. Mikäli taidekäsitykseni ei kohtaa yleisön vastaavaa, on varmasti syytä vaihtaa ohjelmiston laatijaa”, Kahiluoto summaa.

”Koen katsojatavoitevaatimukset kohtuuttomina tilanteessa, jossa remontin vuoksi iso katsomo jäi pois käytöstä jo keväällä kahdeksi kuukaudeksi, ja sitten rakennamme tyhjiin saleihin uudet teatteritilat, jolloin esityksiä ei voi olla kovin paljon”, sanoo puolestaan Vihtori Rämä. ”Silti on totta, että näissäkin oloissa katsojia voisi olla enemmän. Olemme kuitenkin johdonmukaisesti toimineet hallituksen antaman alkuperäisen tehtävän mukaisesti yrittäen löytää uusia yleisöjä. Reilu vuosi on liian lyhyt aika arvioida sen onnistumista.”

Lapin Alueteatteriyhdistyksen hallituksen työvaliokunta kokoontuu ennen vuodenvaihdetta valmistelemaan johtajuusjärjestelyjä elokuusta 2012 eteenpäin.

Lisätiedot: Maarit Airaksinen, hallituksen puheenjohtaja
p. 040 730 1989, maarit.airaksinen(at)rovaniemi.fi


 

Leif Jakobsson siirtyy Svenska kulturfondenin johtajaksi *

Taiteen keskustoimikunnan puheenjohtaja Leif Jakobsson siirtyy Svenska kulturfondenin johtajaksi tammikuun 2012 alusta.

Jakobssonin kolmivuotiskausi keskustoimikunnan puheenjohtajana olisi päättynyt vuoden 2012 lopussa.

Lisätietoja:
puheenjohtaja Leif Jakobsson, p. 09 1607 7333 ja
pääsihteeri Esa Rantanen, p. 09 1607 7065.

 


 

HAASTATTELU

 

Saara Turunen Meksikon Cervantino-festivaalilla *

Saara Turusen kirjoittama näytelmä PUPUTYTTÖ (La Chica Conejita) esitettiin 28. ja 29.10. meksikolaisella Cervantino -festivaalilla, joka on yksi Latinalaisen Amerikan merkittävimmistä kansainvälisistä festivaaleista. Festivaali järjestettiin nyt 39. kerran. Meksikolaisen Puputytön ohjasi Gabriela Ochoa ja tuotannon takana oli teatteriryhmä Conejillos de Indias. Puputyttö sai ensi-iltansa aiemmin syksyllä El Granero -teatterissa Mexico Cityssä. Seuraavaksi tuotanto lähtee viiden kaupungin kiertueelle. Puputyttö julkaistiin Meksikossa vuonna 2010 Paso de Gaton ja Nordic Drama Cornerin yhteistyönä. Feria del Libro Teatral -festivaalin yhteydessä järjestettiin teoksen lukudraama.

Puputyttö-näytelmän dramaturgia leikkii todellisuuden eri tasoilla ja nuoren naisen muistoilla. Teksti on moniääninen, näyttämöllinen kehys nykynaisen taakasta. Näytelmä pureutuu feminiinisyyden ahdasmieliseen tulkintaan yhteiskunnassa. Se rakentaa syvällisen kritiikin kuluneita naisihanteita kohtaan, menneisyyden välähdyksiä ja kuvien toistoa dramaturgisina välineinään käyttäen.
– Kriitikko Manolo García, Butaca 012

Millainen festivaali on Cervantino?

Cervantino järjestetään samaan aikaan kahdessa eri kaupungissa, Leonissa ja Guanajuatossa. Ohjelma koostuu mm. musiikista, tanssista, kuvataiteista ja teatterista. Tänä vuonna festivaalin päävierailijoina olivat pohjoismaat. Cervantino on laajalti tunnettu ja kävijöitä oli kaupungeissa niin, että kaduilla mahtui tuskin liikkumaan. Kokemuksen muutti erityisen kiehtovaksi samaan aikaan osunut Dia de los muertos. Kalloja ja kuolleita tuli vastaan runsaasti.

Millainen oli meksikolainen Puputyttö?

Esityksestä välittyi tekstin ymmärrys ja ammattitaito. Olen erityisen tyytyväinen siihen, että näytelmä oli luettu pintakerrosta syvempää. Ilmassa oli tietynlaista haikeutta ja surumielisyyttä, jotka mielestäni piilevät Puputytössä kaiken sen kerman ja kuorrutuksen alla. Samaan aikaan tulkinnassa oli toki myös huumoria ja etenkin paikallinen yleisö tuntui reagoivan moneen kohtaan naurun kautta.

Miten se eroaa muista näytelmästäsi tehdyistä tuotannoista? (Missä muualla Puputyttöä on maailmalla esitetty?)

Meksikon tulkinta on mielestäni sopivan karsittu. Puputytön kohdalla on ansio uskaltaa jättää tekstiin kirjoitetut kuvat toistamatta, luottaa katsojan omaan kuvitteluun. Tällä kertaa siinä oli onnistuttu. Tämän lisäksi erityisesti pääosan esittäjä Olivia Lagunas hurmasi. Hänessä oli oikeanlaista naiiviuden ja raivon sekoitetta.

Myös yleisö ja tila tuntuivat tuovan mukanaan osan esityksen erityislaatuisuutta. Aistin, että meksikolainen naiskuva, yhdysvaltojen välitön läheisyys ja tietynlainen pohjoisamerikka-vihamielisyys, sekä uskonnollisuudella ja väkivallalla höystetty aika, jotka huokuivat yleisön läsnäolosta ja puheista läpi, toivat esitykseen oman kerroksensa.

Erityisesti mieleen jäivät eräänä iltana paikalle saapuneet kolme nunnaa ja heidän mukanaan, kokonainen tyttökoululuokka. Tytöt tapittivat esitystä minihameissa, korkokengissä ja täydet iltameikit päällä. Nunnat sen sijaan sihisivät rukouksiaan ja tekivät ristinmerkkejä läpi esityksen. Tällaiset vastakohdat ovat melko yhdenmukaiseen yleisöön tottuneelle perin kiehtovia. 

Puputyttöä on tehty paitsi suomalaisissa kaupungeissa ja Meksikossa, myös Budapestissä (Sirály teatteri ja Videor-festivaali) ja Barcelonassa (Teatro del Raval, Institut del teatre ja Sala Beckett). Lukudraamoja on ollut Bratislavassa, Omskissa ja Firenzessä. Seuraavaksi 1.12. Berliinissä, Volksbühne teatterissa.

Miten Puputytön käännös on syntynyt?

Puputyttö käännettiin espanjaksi jo 2008. Käännöstä tarvittiin Barcelonan-tuotantoa varten.

Näitkö jotain kiinnostavaa festivaalilla?

Näin todella kiinnostavan norjalaisen Jo Stromgren Kompanin The Society esityksen. Kolme ranskalaista kahvinrakastajaa löytää eräänä päivänä kahvihuoneestaan teepussin ja kauhistuu. Lisää erilaisia kiinalaisia yksityiskohtia alkaa ilmaantua ja lopulta vanhan eliitin edustajat muuttuvat itsekin kiinalaisiksi. Esitys oli todella hauska ja salakavalan poliittinen.

Mitä matkastasi jäi päällimäisenä mieleen?

Kallot, kuolleet, transut, diskot, ihanat meksikolaiset, chilisauce, aurinko ja pyhimykset.

Saara Turunen / haastattelu, Niina Bergius

 

 

TAPAHTUMIA

 

Mielenosoitus taideopetuksen puolesta 18.11.2011 Eduskuntatalolla *

”Kun taide tulee tarpeettomaksi on loppu alkanut'” Facebook-ryhmä järjestää mielenosoituksen Suomalaisen taideopetuksen puolesta.

Taidekoulujen oppilaskuntien muodostama ryhmä pitää Opetus- ja kulttuuriministeriön esitystä taidekoulutuksen karsimisesta törkeänä: Ammattikorkeakoulujen kulttuurialan aloituspaikoista oltaisiin leikkaamassa 41 %, kun muilta aloilta aloituspaikkoja esitetään leikattavaksi keskimäärin 5,2 % kultakin. Hallituksen talousarvioesityksessä todetaan: "Taide ja kulttuuri edistävät väestön hyvinvointia ja elämänlaatua sekä vahvistavat kulttuurista pääomaa". OKM:n selvityksen (Cronberg, 2010) mukaan taide tulisi nähdä luovien alojen
perustutkimuksena ja itsensä työllistäville taiteilijoille tulisi luoda työvoimapoliittisesti soveltuva kategoria. OKM:n juhlapuheet eivät kanna vastuuta tai luo ratkaisuja, vaan ehdotetut leikkaukset halvaannuttaisivat kotimaisen taiteen kehityksen.

Suomen taideopiskelijat eivät salli tämän tapahtuvan. Mielenosoitus 18.11.2011 alkaa
klo 12 marssilla Kiasmalta eduskuntatalon etupihalle. Määränpäässä on luvassa
taiteellista toimintaa ja adressin 'Suomen taidekoulutuksen puolesta' luovuttaminen valtioneuvostolle (www.adressit.com/suomen_taidekoulutuksen_puolesta).
Paikalle on kutsuttu opetusministeri Jukka Gustafsson ja kulttuuri- ja urheiluministeri
Paavo Arhinmäki.

 


 

Lapset ja kulttuuri -keskustelu 19.11.2011 Kansallisteatterin Lavaklubilla *

Tarvitaanko lapsille suunnattua kulttuuria? Keiden sitä pitäisi tarjota?
Millaista se tulisi olla? Kuka tekee päätökset?
Lasten oikeuksien päivän aattona la 19.11.2011 kello 12 Kansallisteatterin Lavaklubilla
keskustellaan lastenkulttuurista.

Keskustelemassa ovat Helsingin yliopiston draamakasvatuksen yliopistolehtori TeT Tapio Toivanen, Assitej ry:n puheenjohtaja Nina Jääskeläinen, dramaturgi Pipsa Lonka ja ohjaaja Minna Nurmelin. Keskustelun johdattelijana toimii kirjailija Tittamari Marttinen.

Vapaa pääsy!

Mahdollisuus jäädä katsomaan Heini Junkkaalan palkitun näytelmän KYMMENEN TIKKUA LAUDALLA näyttämösovitusta Willensaunassa klo 14. Lippuvaraukset pirjo.virtanen(at)kansallisteatteri.fi

 


 

ERI-Klubi Punakoneen teemana ihmisen ja koneen yhteispeli 19.11. *

Tanssiteatteri ERIn vuoden viimeinen ERI-Klubi Punakone 19.11. syventyy suuria tunteita aiheuttavaan aiheeseen. ERI-Klubin vieraina on joukko tutkijoita, jotka pohtivat koneen ja ihmisen moniulotteista yhdessäoloa.

Illan aikana esteetikko Max Ryynänen Aalto-yliopistosta soveltaa estetiikkaa ja taideteoriaa jääkiekkoon. Painopiste hänen esityksessään on konemaisen hyvin toimivan joukkuepelin harmoniassa. Elokuvatutkimuksen professori Jukka Sihvonen Turun yliopistosta tarkastelee puolestaan kone-käsitteen paikantumisista filosofiassa ja mediakulttuurissa otsikolla Pehmeä kone ja digitaalisen kulttuurin ja pelitutkimuksen professori Frans Mäyrä Tampereen yliopistosta paneutuu näkökulmaan Informaatiokone ja ihminen.

Illan juontaa kirjailija Niina Repo-Kouki. Lisäksi koneisuutta hyödyntävä kuvataiteilija Oona Tikkaoja kertoo töistään ja mediataiteilija Hannele Romppanen yhdessä tanssitaiteilija Helena Romppasen ja muusikko Heikki Tikan kanssa esittävät ensimmäistä kertaa Punakone-teoksensa.  Aulassa on nähtävillä myös osa Tikkaojan installaatiosta Killer Robot vs. Robot Killer.

Punakone toteutetaan yhteistyössä Turun yliopiston tutkijoista koostuvan Eetos ry:n kanssa. Vuoden aiemmat viisi klubia ovat olleet yleisömenestyksiä ja merkittäviä taiteen ja tieteen kohtauspaikkoja, joissa yleisö on innostunut keskustelemaan ja haastamaan tutkijoiden näkemyksiä.

Klubit ovat osa Kulttuuripääkaupunkivuoden ohjelmaa ja Tanssiteatteri ERIn pääyhteistyökumppanina on Turun yliopisto. Mukana ovat myös Terveyden ja hyvinvoinnin laitos, Åbo Akademi, tiedekeskus Heureka, Turun yliopiston tieteentekijät -yhdistys ja Eetos ry.
ERI-Klubit järjestetään Studio ERIssä (Yliopistonkatu 7) ja liput maksavat 15 euroa. Ilta alkaa klo 19.00 ja kestää noin kaksi tuntia.

Lisätietoja:
Tanssiteatteri Eri
Lassi Sairela puh. 040 7203112
Eeva Soini puh. 040 7202462
tanssiteatteri.eri(at)turku.inet.fi
www.eridance.fi

 


Teatterikorkeakoulun alumniklubi 21.11.: Yhä muuttuva skenografia *

Teatterikorkeakoulun alumnit ry järjestää yhdessä TeaKin kanssa alumniklubin Yhä muuttuva skenografia maanantaina 21.11.2011 klo 18.00-21.00 Teatterikorkeakoulun VÄSsin valostudiossa, Lintulahdenkatu 3 (6. krs). 

Tilaisuus on avoin kaikille. Tervetuloa!

Tilaisuuden avaa rehtori Paula Tuovinen ja illan isäntänä on professori Markku Uimonen .
Avauspuheenvuorot käyttävät mm. Kaisa Korhonen, Juhani Liimatainen , Timo Tuovila, Siegwulf Turek, Markku Uimonen, Ilkka Volanen sekä John A. Williams.

Paneelikeskusteluun osallistuvat Laura Gröndah l, Matti Jykylä, Jari Kauppinen, Kimmo Karjunen , Ina Niemelä, Antti Nykyri, Kalle Ropponen, Kaisa Salmi ja Johanna Storm.

Liitteessä tarkemmat tiedot

 


 

Kaktus-tanssifestivaali on siirtynyt kesän kynnykseltä joulukuun alkuun *

Tanssiryhmä Gruppen Fyran organisoima Kaktus tanssifestivaali on siirtynyt kesän kynnykseltä joulukuun alkuun. Jo kuudennen kerran järjestettävä, tanssia, musiikki ja huumoria yhdistelevä kaupunkifestivaali tuo lavalla kantaesityksiä, vanhoja menestysteoksia, vieraita Itä-Suomesta ja ulkomailta. Ensi kertaa Suomessa nähdään latvialainen huippukoreografi Olga Zitluhina ja hänen tanssiryhmänsä OZDC teoksella Quick time player. Festivaali järjestetään Helsingin Kaapelitehtaalla, Tanssiteatteri Hurjaruuthin tiloissa 3-7.12.2011.

Tanssiryhmä Gruppen Fyra tuo lavalle tämän vuoden menestysteoksensa ÄITI!. Kantaesityksensä festivaalilla saa Marjo Kiukaanniemen laulua, musiikkia ja tanssia yhdistelevä Alive in concert sekä tanssielokuva Trespass. Lisäksi nuorten lahjakkaiden taiteilijoiden ryhmittymä Pretty bruises squad esittää alati muuttuvan tanssiteoksen Rebirth revolution ja Mari Kortelainen vierailee Itä-Suomesta sooloteoksella Näkymätön koti. Kaktus tanssifestivaalien virallisena suojelijana toimii kansanedustaja Jani Toivola.

Lisätietoa www.kaktustanssifestarit.fi

Vastaava tuottaja Pia Liski
pia(at)kaktustanssifestarit.fi   pia.liski(at)kolumbus.fi  0407373235

 


 

Askelmerkkejä YLE Teemalla *

Askelmerkkejä on kolmiosainen tv-sarja suomalaisen taidetanssin vaiheista sekä siitä miten rakkaasta harrastuksesta tuli ammatti. Mittavan hankkeen toteuttajat ovat Suomen Tanssitaiteilijain Liitto ja Tuotantoyhtiö Illume Oy. Sarja on YLE Teeman ohjelmistoa. Käsikirjoitus ja ohjaus Anna Korhonen.

YLE Teema on sijoittanut Askelmerkkejä-sarjan ohjelmistoon.
Se esitetään  peräkkäisinä päivinä, eli ma. 19.12., ti. 20.12. ja ke. 21.12. klo 20:15.
Sarja uusitaan sunnuntain Kotimaisen kulttuurin paikalla 15.1.-29.1.2012 klo 20:00.

 


 

XS VOL.3 - Uuden tanssin ja esitystaiteen festivaali *

Tanssia, performanssia, esitystaidetta, kuvataidetta ja musiikkia Kutomolla Turussa 23.-27. marraskuuta 2011

Ehkä-tuotannon vuosittainen Uuden tanssin ja esitystaiteen festivaali XS tuo Kutomolle Turkuun raikkaan otoksen teoksia sekä suomalaisilta että ulkomaisilta tekijöiltä. Festivaalilla nähdään sisällöltään kiinnostavia esityksiä, jotka hurmaavat omintakeisuudellaan, kyseenalaistavat totuttuja esityskonventioita ja koskettavat aitoudellaan. 23.-27.11.2011 järjestettävän viisipäiväisen XS Vol.3 -festivaalin monipuolisessa ohjelmistossa on uutta tanssia, performanssia, esitystaidetta, kuvataidetta ja musiikkia. Tänä vuonna ohjelmassa on myös lapsille suunnattu esitys ja työpaja.

Lisätietoja: Ehkä-tuotanto info(at)ehka.net, www.ehka.net/
Ohjelma, pdf 


 

HAKUJA, NÄYTELMÄKIRJOITUSKILPAILU

 

Ehdota Silmänkääntäjä-palkinnon, TINFO-palkinnon ja Thalia-palkinnon saajaa! *TEKIJÄT JA ESITYKSET ESIIN!

TINFO jakaa keväällä 2012 kolme palkintoa ja etsii nyt ehdokkaita palkinnoille.
Silmänkääntäjä-palkinnolla halutaan nostaa esiin mahdollisimman monipuolisesti sitä työtä, jota teatterialalla tehdään maan teatteritaiteen hyväksi. Todennäköisesti Silmänkääntäjä ei ole lööpeistä tuttu, vaan toimii taustalla. Silmänkääntäjiä voi löytyä mistä tahansa teatterin ammattikunnasta. Silmänkääntäjä-palkittu voi olla henkilö (tai työpari tai työryhmä), joka omassa tehtävässään ja omalla alueellaan on tehnyt ”läpimurron” tai hätkähdyttänyt oivallisuudellaan. Hän voi olla vaikuttanut ilahduttavasti teatterin imagoon, esitystoimintaan tai työn laatuun. Hän on voinut toimia teatterissa, alan järjestöissä tai muissa yhteisöissä harjoittaen teatterityötä tukevaa toimintaa. Tavoitteena on vapaamuotoinen laaja-alaisuus, joten ehdottaa voi ketä vain. Ehdotukset Silmänkääntäjä-palkinnon saajaksi tulee toimittaa 30.11.2011 mennessä.

TINFO-palkinnon tavoitteena on palkita teatterista puhuvia tai kirjoittavia teatteritiedon tuottajia, tiedottajia, toimittajia, kriitikoita, alan tutkijoita, yms. tai nostaa esille innovatiivisia hankkeita ja parhaita käytäntöjä teatteria koskevassa viestinnässä.  Palkintoehdokas voi olla yksityishenkilö, työryhmä, hanke, teatteri tai muu yhteisö, joka on toimitus-, tiedotus- tai tutkimustyöllään syven-tänyt teatteritaiteen tuntemusta. Palkinto voi perustua äskettäiseen tekoon tai elämäntyöhön. Ehdotukset TINFO-palkinnon saajaksi tulee toimittaa 30.11.2011 mennessä.

Thalia-palkinnolla palkitaan vuoden esitys. Palkinnon voi saada mikä tahansa pääasiassa suoma-laisten teatterintekijöiden tuottama esitys, joka on saanut ensi-iltansa 1.12.2010–30.11.2011 väli-senä aikana. Vuoden esitys voi olla teatteria, tanssia, sirkusta, esitystaidetta tai näitä yhdistelevä esitys. Tavoitteena on palkita ajatuksia ja/tai yhteiskunnallista keskustelua herättävä, uusia yleisö-ryhmiä houkutteleva, kansainvälisesti menestynyt, innovatiivinen tai muuten erityisen ansioitunut esitys ja siten herättää keskustelua teatteritaiteen merkityksestä. Perustelujen lisäksi tarvitaan käsiohjelma tai muut perustiedot esityksestä. Ehdotukset Thalia-palkinnon saajaksi tulee toimittaa 30.11.2011 mennessä.

Kuka voi ehdottaa?  Mitä tahansa näistä kolmesta palkinnosta tai kaikkia kolmea palkintoa voi ehdottaa kuka tahansa, niin yksityishenkilö kuin teatteri tai yhdistyskin, niin virallinen kuin epävi-rallinenkin taho. Vuoden esitystä voi ehdottaa myös oman talon esitysten joukosta. Kaikkia ehdo-tukset on vapaamuotoisesti perusteltava. Kunkin palkinnon raati käsittelee ehdotukset ja valitsee voittajan.

Ehdotukset perusteluineen tulee toimittaa Teatterin tiedotuskeskukseen joko sähköisessä tai pa-perimuodossa, s-postitse tinfo(at)tinfo.fi tai osoitteella Teatterin tiedotuskeskus, Meritullinkatu 33 A, 00170 Helsinki (kuoreen merkintä palkintoehdotus).

Hanna Helavuori, TINFOn - Teatterin tiedotuskeskuksen johtaja

 


 

Oulun kaupunginteatterin Platform 11+ näytelmäkirjoituskilpailu käynnissä *

Ammattilaiskilpailun voittajatekstistä tuotetaan pienoisnäytelmä Oulun kaupunginteatteriin
Oulun kaupunginteatterin ja Platform11+ EU-hankeen järjestämä näytelmäkirjoituskilpailu on käynnissä. Kilpailu on tarkoitettu ammattilaisille.

Kilpailu ja tehtävänanto
Pienoisnäytelmä 1-3 näyttelijälle tulee olla suunnattu 11–15-vuotiaille nuorille, ja sen inspiraationa tulee olla nuorten kokemukset ja todellisuus nykypäivänä. Kilpailuun lähetettävien tekstien määrää tai enimmäispituutta ei ole rajoitettu, mutta valmiin esityksen kesto tulee olemaan noin 30–45 min. Kilpailutyön on oltava suomenkielinen ja ennen julkaisematon. Kilpailutekstien tulee olla teatterilla 31.12.2011 mennessä.

Kilpailun voittaja saa 2000 euroa. Lisäksi näytelmä käännetään englanniksi ja lisätään Platform11+ EU-hankeen näytelmätekstien tietokantaan, jonka kautta teos pääsee heti kansainvälisille foorumeille. Teksti saa kantaesityksensä Oulun kaupunginteatterin ohjelmistossa kaudella 2012–2013, ja sen on tarkoitus myös kiertää kouluilla.
Voittaja julkistetaan Oulun kaupunginteatterilla Oulun lasten ja nuorten teatterifestivaaleilla, avajaisissa ma 20.2.2012 klo 13.30.
 
Lisätietoja: Oulun kaupunginteatterin tapahtumatuottaja Sari Tanner, p. 044 703 7113, sari.tanner(AT)ouka.fi 

PLATFORM11+ taidetta nuorilta nuorille ammattilaisten kanssa
www.platform11plus.eu 
- Laaja teatterialan nelivuotinen EU-hanke 2009-2013
- Taiteen kohteena ja inspiraationa ovat 11-15-ikäiset lapset ja nuoret. Eri puolilta Eurooppaa kootaan kertomuksia koulumaailman todellisuudesta taide- ja tutkimusprojektien lähtökohdiksi.
- Produktioita tuotetaan ammatillisella tasolla sekä nuorten omissa teatteri- ja visuaalisen taiteen työpajoissa. Teatterin ammattilaiset ja koululaiset tuottavat tekstiä, visuaalista taidetta ja esityksiä prosessinomaisessa yhteistyössä.
- 13 teatteria 12 maasta: Norja/Drammen - Brageteatret | Suomi/Oulu - Oulun kaupunginteatteri | Unkari/Budapest - Kolibri theatre | Iso-Britannia/York - Pilot Theatre Company | Alankomaat/Groningen - Theater de Citadel | Tsekki/Pilsen - Alfa Theatre | Portugali/Palmela - Teatro O Bando | Viro/Tallinna - VAT teater | Iso-Britannia/Lontoo - Emergency exit Arts | Slovakia/Bratislava - Theatre Institute Bratislava | Saksa/Dresden - Theater Junge Generation | Italia/Milano - Teatro Elsinor.

 


 

Helsingin kulttuuriteko 2011 -palkinnon saajaa etsitään *

Helsingin kulttuuri- ja kirjastolautakunta myöntää kolmatta kertaa Helsingissä tehdylle kulttuuriteolle 5 000 euron suuruisen palkinnon. Sen saaja valitaan kaupunkilaisilta tulleiden ehdotusten pohjalta.

Helsingin kulttuuriteko muuttaa tai haastaa olemassa olevaa tilaa tai toimintatapaa tai saa näkemään asiat uudella tavalla. Palkittava teko voi olla suuri tai pieni. Se osoittaa rohkeutta luoda jotain uutta ja erilaista. Kulttuuriteko voi olla muutakin kuin esitys tai tapahtuma.
Palkitsemisen kohteena voi olla teko, jonka vaikutus kohdistuu helsinkiläisiin. Palkinto voidaan myöntää yhteisölle tai yksittäiselle henkilölle. Palkinto jaetaan tammikuussa 2012.
Vuoden 2010 Helsingin kulttuuriteko -palkinnon sai We Love Helsinki, joka valikoitui 664 ehdotuksen joukosta. Kunniamaininnan saivat Helsinki Poetry Connectionin runoklubi Helsinki Poetry Jam sekä Skidit Festarit. Ehdotuksia tuli kaikkiaan 664.

Tämän vuoden Helsingin kulttuuritekoa voi ehdottaa 22.11.2011 saakka Helsingin kulttuurikeskuksen kampanjasivustolla www.annakulttuurinvarittaa.fi. Ehdotuksen voi myös postittaa osoitteeseen “Kulttuuriteko”, Helsingin kulttuurikeskus, PL 4710, 00099 Helsingin kaupunki. Ehdottaja voi halutessaan osallistua yhden Finnkinon 10 leffalipun paketin ja yhden 5 lipun paketin arvontaan.

Lisätiedot: viestintäpäällikkö Terttu Sopanen, Helsingin kulttuurikeskus, puh. (09) 310 29870, tetu.sukunimi(at)hel.fi tai viestintäsuunnittelija Mari Pietarila, Helsingin kulttuurikeskus
puh. (09) 310 37007, etu.sukunimi(at)hel.fi

 


 

Avoin haku keväällä 2012 tulevaan jurahevimusikaaliin *

Komediateatteri Arena tuottaa ensi keväänä uuden jurahevimusikaalin Linnanmäen Peacock-teatteriin. Etsimme parhailllaan neljää laulavaa tanssijaa (tai tanssivaa laulajaa) avustaviin rooleihin.

Ohessa liitteenä hakuilmoitus.

Hakuaika päättyy 21.11. ja koe-esiintymiset ovat Peacock-teatterissa su 27.11.


 

Iranilainen festivaali Fadjr International Theater Festival hakee esityksiä *

We are pleased to inform you that the Dramatic Arts Center of Iran will hold the 30th Fadjr International Theater Festival from 25th of January to 11th of February 2012 in Tehran, Iran as the main theater event of our country.

We highly appreciate it if you could send us the new productions of your Theater Companies. The application should reach Secretariat of Festival by the specific deadline and then the Selection Committee will announce the invited international guest Performance through international affairs office of Dramatic Arts Center.

You are requested to include the following in your submission:

1) A synopsis of the play in English
2) The CV of Director /Playwright
3) The number of the troupe members (including actors, technicians, etc)
4) DVD and photo of the performance
6) Duration of the play
*The deadline of sending the package is up to the end of November 2011.
The information should be mailed to the International Affairs Office of DAC through the following address.

Vahdat Hall,Ostad Shahryar st., Hafez Ave., Tehran, 1133914934 Iran
Tel : +9821 66 70 88 61
Fax : +98 21 66 72 53 16
E-mail: dramatic.artcenter.iran(at)gmail.com dac(at)neda.net

Best Regards
Rahmat Amini
Director of the 30thFadjr International Theatre Festival

 


 

The Saison Foundation - apurahoja ja residenssi *

2012 International Program Guidelines
- For Contemporary Theater and Dance -

The Saison Foundation’s International Programs offer the following two types of support:
1.. Contemporary Theater and Dance: International Project Support Program
For medium to long-term artistic collaboration projects

2. Contemporary Theater and Dance: Residence in Morishita Studio
Visiting Fellows Program
Research residencies for Arts Administrators

Lisätietoja liitteessä

www.saison.or.jp/english

 


 

KOULUTUSTA

 

TAIVEX kouluttaa! Muutama paikka jäljellä Ajan Consultingin koulutukseen! *

Muutama paikka jäljellä Ajan Consultingin suosittuun koulutukseen: Managing your communication and your time effectively

Aika: ke 23.11.2011 klo 9-16.
Paikka: Tieteiden talo, Helsinki

Koulutus on suunnattu erityisesti kulttuurialan freelancereille, mutta kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita!

Katso tarkka ohjelma:
www.taivex.fi/koulutus/taivexkoulutus/managingyourcommunication

Ilmoittautumiset: info(at)taivex.fi.

 


 

 

Haku valtakunnalliseen Yleisötyön johtamisen -erikoistumisohjelmaan 21.11. - 7.12.2011 *

Haluatko oppia toteuttamaan yleisötyön projekteja suunnitelmallisemmin? Tule hankkimaan osaamista yleisötyön johtamiseen - osallistujan lisäksi myös koko työyhteisö oppii!

Yleisötyön johtamisen -erikoistumisohjelma on OKM:n rahoittama pilottikoulutus, jossa kehitetään korkeakoulutettujen oppisopimustyyppistä täydennyskoulutusta. Koulutusohjelma antaa yleiskuvan yleisötyön johtamisen kentästä. Opintojen kesto on yksi vuosi (30 op ). Koulutus on täydennyskoulutusta korkea-asteen tutkinnon jo suorittaneille ja se on maksuton.

Koulutusta koordinoi Sibelius-Akatemian täydennyskoulutus.
Koulutus käynnistyy 24.1.2012. Haku koulutukseen on 21.11 - 7.12.2011.

Oppisopimustyyppisenä täydennyskoulutuksena järjestettävä koulutus on suunnattu erityisesti taide- ja kulttuurialan ammattilaisille, esimerkkinä taidelaitosten asiantuntijat, johtajat, kuraattorit, tuottajat, museolehtorit, muusikot, näyttelijät, tanssijat. Osallistujalla tulee olla soveltuva korkeakoulututkinto (vähintään amk-tutkinto) ja tahto lähteä kehittämään yleisötyötä. Osallistujalla tulee olla mahdollisuus vaikuttaa yleisötyön kehittämistyöhön omassa organisaatiossa / asiakasorganisaatiossa. Koulutukseen osallistuminen edellyttää työsuhdetta. Työsuhde voi olla myös omaan yritykseen. Freelancereilla pitää olla tiedossa koulutusohjelmaan soveltuva projekti ja sopimus asiakasorganisaation kanssa.

Lisätietoja liitteessä.

Tiedustelut: Mia Seppälä, mia.seppala(at)siba.fi

 


 

Lapset ja kulttuuri -keskustelu

Saision Foundation - Application guidelines

VÄS25 Alumniklubi

XS Vol.3

Yleisötyön johtaminen

Avoin haku avustajaksi