28.11.2013

TINFO-tiedote 40 / 28.11.2013

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

USKO TOKI

UUTISIA

TAPAHTUMIA

HAKUJA

TYÖPAJOJA JA KOULUTUSTA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

TYÖPAIKKOJA

 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

 
TAITEELLISEN TUTKIMUKSEN EDELLÄKÄVIJÄT

Mahdetaanko meillä oikeasti tajuta, kuinka merkityksellistä ja arvokasta Teatterikorkeakoulun taiteellinen tutkimus on. Taiteellisen tutkimuksen myötä Suomeen on syntynyt kokonaan uutta taiteellista asiantuntijuutta. Meillä on entistä enemmän vahvan tekijäidentiteetin omaavia taiteilijoita, jotka kykenevät artikuloimaan ja kriittisesti reflektoimaan omaa työtään, kehittämään metodologiaa ja uusia näkökulmia. Tällä asiantuntemuksella on käyttöä myös taiteen ulkopuolella.

Keskustelut ulkkarivieraiden kanssa antavat tervetullutta perspektiiviä. Moni heistä toteaa kateudensekaisella haikeudella, että Suomihan on taiteellisen tutkimuksen edelläkävijämaa.

Eikö tämä juuri ole taidekorkeakoulun vaikuttavuutta jos mikä. Taiteellisuus tuottaa erityistä asiantuntijuutta ja yhteiskunnallista toimijuutta. Sen erityisluonnetta pitää puolustaa kaikenlaista tutkimuksen yhdenmukaistamista vastaan.


TAIDE JA HISTORIAN MUSTAT AUKOT

Miten totalitarismi valtaa ihmisen ruumiin? Ihminen rapautuu ja alkaa väärentyä. Pala palalta. Niin kuin Edgar Parts. Pelottavan auliisti ihminen tarjoutuu vallalle, ja pelottavasti valta ottaa naisen uhrikseen Oksasen Kyyhkysissä.  

Kirjallisuus ja teatteri ovat aina osoittautuneet hyviksi historian mustien aukkojen paljastajiksi.  Sofi Oksanen vertautuu kreikkalaiseen Heroditokseen (400 eaa.), joka sanoi kirjoittavansa, ”etteivät ihmisten toimet aikojen kuluessa hälvenisi”.  Kyyhkysissä toimet ovat pahoja riippumatta siitä, kuka on vallassa.

Viime viikonloppuna nähtiin Dramatenissa Minne kyyhkyset katosivat lukuteatteriesitys, jonka Turteaternin Nils Poletti ohjasi.

Kyyhkysiä oli Helsingissä katsomassa ulkomaisia teatterikriitikkoja. Mitä he tulevat kirjoittamaan?  Miten Eesti Päeväleht ja Postimees?


PERSPEKTIIVIÄ

Ulkomaisia teatteritoimittajia oli katsomassa myös Okko Leon Orkesteria KOM-teatterissa. Oli mukava vaistota, että näytelmän/esitystulkinnan pohjavirrat ymmärrettiin.  Jännitti jo etukäteen, miten me yleisönä kollektiivisesti reagoimme. Komedia on hauras laji.


EI PELKÄSTÄÄN SUURIA KATSOJALUKUJA

Tukholman kaupunginteatterin tulevaisuutta seuraavat kuusi vuotta luotsaavan norjalaisen Eirik Stubøn ajattelua lukee mielellään. Dagen Nyheterin haastattelussa tämä Norjan kansallisteatteria ja Ibsen-festivaalia Oslossa vetänyt mies kertoo vuosien mittaan muuttuneensa Ibsenin-kieltäjästä Ibsen-entusiastiksi. Johtaja liputtaa siis myös klassikoiden nimeen. Kysymykseen siitä, tarkoittaako ajatus tukholmalaisten teatterista suurempia yleisömääriä, johtaja vastaa lainaamalla Ibseniä: enemmistö ei ole koskaan oikeassa.  Stubøn mukaan mahdollisimman suuret katsojaluvut eivät ole hyvä lähtökohta, kun ohjelmistoa suunnitellaan. Katsojalukujen sijaan täytyy lähteä siitä, mitä haluaa kertoa.


TULEVAISUUS ON LASTEN

Hatunnosto ja onnittelut kolmelle hienolle naisnäyttelijälle. Sue Lemström, Johanna Ringbom ja Marjorita Huldén juhlivat 40-vuotista näyttelijänä oloaan järjestämällä 1.12. Svenska Teaternissa gaalan, jonka tuotot menevät vähentämättöminä uuden lastensairaalan hyväksi. Komea esiintyjäkaarti on jo nyt koossa!


AIKAA AIKAA KUTAKIN

Huh, mikä määrä turhaa, epäkuranttia kamaa kaapeissa, ullakolla ja vintissä on. Siitä eroon pääseminen vapauttaa. Mikä määrä epäkuranttia kamaa on teattereissa? Tarkoitan tapoja toimia, tapoja ajatella, tarkoitan rakenteita. Mistä kaikesta voisi luopua ja suunnata puhtaan energian tulevaisuuteen. Teatterin feng shui ja suursiivous.


VOS-SIKA METSÄÄN

Ensi viikolla on syytä palata vakavaan asiaan vos-teattereiden kannustavuuskriteereistä. Mitä arvioidaan ja miten?
 

USKO TOKI

 Usko Toki 40_2013 

 

UUTISIA


Kuolema korjaa univelat vierailee Israelissa 3.12.2013


Minna Puolannon monologiesitys Kuolema korjaa univelat on kutsuttu Israeliin WoMan Stage -festivaalille. Esitys on Tiberiaksessa 3.12.2013. Monologi tuli ensi-iltaan liki kolme vuotta sitten 8.12.2010 KokoTeatterissa ja sitä on esitetty yhteensä 38 kertaa. Esitys on palkittu molemmilla aiemmilla ulkomaanvierailuillaan Liettuassa ja Virossa.

Monologista on tehty myös kuunnelma, joka saa ensiesityksensä Ylen Radioteatterissa 6.4.2014. Kuunnelman on ohjannut Juha Luukkonen. Tekeillä on myös lyhytelokuva, jonka tuottaa Filmfly ja ohjaa Samuli Valkama.

Suomen suurlähetystö Tel Avivissa tukee vierailua Israeliin.

Esityksen alkuperäinen työryhmä:

Käsikirjoitus: Minna Puolanto
Ohjaus: Anna Veijalainen
Esiintyjät: Minna Puolanto ja Timo Hirvonen
Musiikki: Timo Hirvonen
Lavastus ja valosuunnittelu: Max Wikström
Äänisuunnittelu: Juha Tuisku
Apulaisohjaaja: Sesa Lehto
Valokuvat: Terhi Kokkonen
Juliste: Sandra Kimonen

WoMan Stage -festivaali

WoMan Stage on vuosittain järjestettävä kansainvälinen teatterifestivaali, jonka järjestävät Tiberias Municipality teatteri ja Meshulash teatteri. Tämän vuoden festivaali on järjestyksessä kolmas ja se järjestetään 3.-5.12.2013. Aiempina vuosina festivaalilla on ollut esityksiä Romaniasta, Yhdysvalloista, Latviasta, Ranskasta ja Englannista. Tämän vuoden festivaaliohjelmisto koostuu sanattomista teatteriesityksistä monenlaisissa tyylilajeissa miimistä nukketeatteriin ja musiikkiteatterista fyysiseen teatteriin. Poikkeuksena muista esityksistä Puolannon monologi sisältää vahvan fyysisen ilmaisun lisäksi myös puhetta. Esitys tekstitetään joiltain osin yleisölle hepreaksi.

Tämän vuoden festivaalilla on yhdeksän esitystä, jotka tulevat Israelin lisäksi Ranskasta ja Suomesta. Festivaalin viimeisenä päivänä järjestetään Marcel Maceau'lle omistettu kilpailu nuorille näyttelijöille, The National Young Actors competition, jonka pääpalkinnon jakaa ohjaajista ja festivaalijohtajista koostuva kansainvälinen raati. Festivaalille odotetaan 2000:a katsojaa.

www.kokoteatteri.fi/ohjelmisto/kuolema-korjaa-univelat/

www.gelman.co.il/english/cat.asp?catid=29

www.facebook.com/womanstage2013

Palkinnot:
The Pärnu Fringe Festival Award 2013 Pärnussa Virossa.
3. palkinto MonoBaltija -festivaalilla 2012 Kaunasissa Liettuassa.

Yhteystiedot:
KokoTeatteri
0503219919
toimisto(at)kokoteatteri.fi
www.kokoteatteri.fi

Minna Puolanto
0504133341
mpuolanto(at)gmail.com


Kaaos ensi-illassa Prahassa 5.12.2013


Mika Myllyaho näytelmä Kaaos nähdään ensi kertaa Tsekissä 5.12.2013. Näytelmän ohjaa Jiri Babek prahalaiseen Komorni Cinohra (KOC) -teatteriin. Myllyahon tuotannosta teatterin ohjelmistossa on aiemmin nähty Paniikki, jonka ensi-ilta oli 25.11.2012. Teatterinjohtaja ja teatteriohjaaja Jiri Babek suunnittelee myös näytelmätrilogian kolmannen osan, Harmonian tekemistä esitykseksi.

KOC-teatteri hakee esitettäväkseen maassa aiemmin esittämättömien näytelmäkirjailijoiden tekstejä. Myllyahoa ennen teatterin kirjailijanimiä ovat olleet mm. Martin McDonagh, Mark Ravenhill ja Axel Hellstenius.

Sekä Kaaoksen että Paniikin on kääntänyt Otto Kauppinen, joka on aiemmin välittänyt tsekin kielelle myös Jussi Moilan näytelmätekstejä. Käännöstöitä on tuettu TINFO-apurahalla.


Suomalaiset uudet näytelmät Pariisissa 9.-11.12.2013

Laura Gustafssonin Huorasatu ja Milja Sarkolan Perheenjäsen nähdään kokoillan lukuteatteriesityksinä pariisilaisessa Théâtre Ouvert’ssa. Gustafsson ja Sarkola osallistuvat myös Sorbonnen yliopistossa pidettävään opiskelijoille suunnattuun suomalaisten näytelmien esittelytilaisuuteen. Écritures du Monde ja Suomen Ranskan instituutti Pariisissa yhteistyökumppaneineen järjestävät kolmipäiväisen suomalaisen nykynäytelmän tapahtuman, Nouvelles dramaturgies Finlandaises 9.-11.12.2013, johon lisäksi kuuluu luentatilaisuus instituutissa. Luentailta käsittää Emilia Pöyhösen, Pirkko Saision, Jari Juutisen, Okko Leon, Pipsa Longan ja Rosa Liksomin tekstejä.

Écritures du Monde on ranskalaisten kirjailijoiden, teatteriohjaajien, kääntäjien ja Sorbonnen yliopiston professorien muodostama yhdistys, joka on valinnut tapahtumapäivien aikana esitettävät näytelmät. Yhdistyksen tarkoituksena on löytää esiteltäviksi Ranskassa aiemmin esittämättömiä ulkomaisia näytelmätekstejä. Suomalaisina asiantuntijoina näytelmien etsimisessä ovat toimineet Suomen Ranskan instituutti, Ranskassa asuvat ja työskentelevät teatteriohjaajat Tiina Kaartama ja Marja Nykänen sekä näytelmäagentuuri Agency North.

Théâtre Ouvert’n lukuesityksistä Huorasadun ohjaa Edouard Signolet ja Perheenjäsenen Sarah Oppenheim.

Lisätietoja näytelmätapahtumasta:

Suomen Ranskan instituutti / johtaja Meena Kaunisto, meena.kaunisto(at)institut-finlandais.asso.fr tai ohjelmapäällikkö Terhi Toivonen, terhi.toivonen(at)institut-finlandais.asso.fr


Kansallisoopperan Die tote Stadt – Kuollut kaupunki vuokrataan Tokioon


Suomen Kansallisoopperassa parhaillaan esitettävä Die tote Stadt – Kuollut kaupunki esitetään seuraavaksi Tokiossa. New National Theatre Tokyo (NNTT) on vuokrannut Kuolleen kaupungin taiteellisen johtajansa Otaka Tadaakin neljännelle kaudelle, esitykset ovat maaliskuussa.

Kansallisoopperasta Japaniin lähetetään tuotannon puvut ja lavasteet, ja Kasper Holtenin ohjauksen Tokiossa toteuttaa Kansallisoopperan pääohjausassistentti Anna Kelo. Esitykset johtaa Jaroslav Kyzlink ja päärooleissa laulavat Torsten Kerl (Paul), Meagan Miller (Marietta/Marien ääni) ja Thomas Johannes Mayer (Frank/Fritz). Lisätietoja esityksistä Tokiossa löytyy NNTT:n sivulta.

Yhteistuotannot ja teosvuokraukset ovat arkipäivää suurten kansainvälisten ooppera- ja balettitalojen kesken. Yhteistyön muodoilla pyritään tuotantojen tehokkaaseen hyödyntämiseen ja kustannusten jakamiseen. Viime aikoina maailmalla ovat kiertäneet esimerkiksi Kansallisoopperan tuotannot oopperoista Carmen, Jevgeni Onegin, Boris Godunov ja Thaïs. Ensi kevään ohjelmistosta puolestaan Jenůfa on vuokrattu Hampurin valtionoopperasta ja Peer Gynt Zürichin baletista.
 
Lisätietoja:
viestintäsuunnittelija Johanna Järventaus
johanna.jarventaus(at)opera.fi
(09) 4030 2322


Suomen Teatteri ry: Ammattiteatteri tarvitsee kaupungilta riittävän tuen


Suomen Teatterit ry on huolissaan eri puolilta Suomea kantautuneista tiedoista, joiden mukaan useampi kaupunki suunnittelee teattereiden toiminta-avustuksiin kohdistettuja leikkauksia. Kaupungin sekä mahdollisesti sitä seuraavan valtion tuen menettämisen johdosta teatterit joutuisivat karsimaan ensi-iltojaan ja esitystoimintaansa. Tällöin myös teatterin oma tulonhankinta väistämättä kärsii, ja menetettyjä tukia on vaikea saada takaisin. Tämänkaltainen kehitys heikentää kaupungin kulttuuritarjontaa ja kulttuurialan työllisyyttä pysyvästi.

Valtionosuusjärjestelmään kuuluminen tarkoittaa, että sen piirissä olevalla taidelaitoksella on säännöllinen valtion tuki, jonka kehitykseen vaikuttaa sen toiminnan talous kokonaisuudessaan. Teatteri- ja orkesterilailla luotu ammattiteattereiden valtionosuusjärjestelmä perustuu olettamaan, että lain piirissä toimivilla teattereilla ja orkestereilla on vakiintunut oma tulonhankinta ja kaupungin rahoitus. Valtionosuuteen oikeuttavia henkilötyövuosia ei myönnetä täysimääräisinä. Lain olettaman mukaan loput kustannukset katetaan kaupungin tuella ja teatterin omalla tulonhankinnalla.

Kaksikymmentä vuotta käytössä olleen järjestelmä toimii niin, että jos valtionosuusteatterin henkilöstömenot vähenevät, se menettää todennäköisesti valtionosuusjaossa henkilötyövuosia joko kustannuksia lisänneelle toiselle teatterille tai aika ajoin järjestelmän piiriin otettavalle uudelle ammattiteatterille. Vaikka ministeriön päätös asiassa muodollisesti perustuu poliittiseen harkintaan, valtiontuen menetyksestä on lain voimassaoloajalta lukuisia selkeitä kokonaisrahoituksen kehitykseen jäljitettäviä esimerkkejä.

Valitettavasti näyttää myös siltä, että menetettyjä henkilötyövuosia on lähes mahdotonta saada takaisin. Tähän vaikuttaa ennen kaikkea se, että valtakunnallinen henkilötyövuosien kokonaismäärä 2469 on pysynyt pitkään muuttumattomana, ja lain piiriin tasaisin väliajoin nostettavat uudet ammattiteatterit saavat muilta teattereilta leikatut henkilötyövuodet pysyvästi käyttöönsä. Näin ollen teatteri, joka menettää valtionosuuksiaan, ei tule saamaan niitä takaisin ellei järjestelmään ohjata niin paljon lisää rahaa, että henkilötyövuosien kokonaismäärää pystytään nostamaan. Tämänhetkinen ennuste on, että valtionosuusjärjestelmän rahoitus on jäädytetty nykyiselle tasolleen ainakin vuoteen 2017 saakka.

Ammattiteatteri on merkittävä palveluntarjoaja ja työllistäjä paikkakunnallaan. Suomen Teatterit ry toivookin, että ennen teattereiden rahoituksen leikkaamista koskevaa keskustelua, leikkauksesta seuraavista todellisista säästöistä ja syntyvistä seurannaisvaikutuksista tehdään leikkauksia harkitsevassa kaupungissa perusteellinen, teatterin toiminnan ja valtionosuusjärjestelmän mekaniikan riittävästi huomioiva selvitys.

Suomen Teatterit ry on kotimaisten ammattiteattereiden edunvalvoja ja työmarkkinajärjestö. Suomen Teatterit ry edustaa kaikkia maamme suurimpia kaupunginteattereita, Suomen Kansallisteatteria sekä lukuisia valtionosuusjärjestelmän piirissä toimivia pienempiä teattereita, tanssi- ja lastenteattereita.

Tiedote on luettavissa Suomen Teatterit ry:n sivuilta oheisen linkin kautta.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Tommi Saarikivi
Suomen Teatterit ry
Puh. 09 2511 2150 / 040 153 1415
tommi.saarikivi(at)suomenteatterit.fi
www.suomenteatterit.fi


Pohjanmaan yleisötyön läänintaiteilija tutkii uskonnon ja taiteen suhdetta


Yleisötyön läänintaiteilija Hanna Korhonen kerää kokemuksia uskonnon suhteesta taiteeseen. Kokemuksia kerätään mm. kirjoituksin ja haastatteluin joulukuun 2013 loppuun asti

Tämä yleisötyö uskonnollisten teemojen parissa liittyy Paleltunut taivas -esitykseen, joka on ensi-illassa Seinäjoen kaupunginteatterin Verstasteatterissa tammikuussa 2014.

-Pohjanmaalla on monia erilaisia uskonnollisia liikkeitä. Näin ollen on varmasti monenlaisia kokemuksiakin, jotka ansaitsevat tulla kuulluiksi ja nähdyiksi. Tarkoitus on herättää pohdintaa ja keskustelua, kertoo yleisötyön läänintaiteilija Hanna Korhonen.

-Yleisötyön yksi tarkoitus on lisätä taiteilijoiden ymmärrystä erilaisista yleisöistä. Koska tällä seudulla on paljon uskonnollisen arvomaailman omaavia ihmisiä, on tarpeen käsitellä taiteen ja uskonnollisten yhteisöjen suhdetta.

Kirjoitukset voi toimittaa joko Korhoselle itselleen (os. Taiteen edistämiskeskus, Vaasantie 11, 60100 Seinäjoki) tai Seinäjoen seurakunnan kirkkoihin, joiden aulatiloissa on tekstejä varten palautuslaatikot joulukuun loppuun saakka.

Haastatteluihin voi ilmoittautua Hanna Korhoselle sähköpostitse hanna.korhonen(at)minedu.fi tai puhelimitse p. 029 533 0813.

Lue lisää


Cirque du Soleil kouluttaa sosiaalisen sirkuksen ohjaajia Tampereella


Tampereen yliopiston Tutkivan teatterityön keskuksen Vaikuttava sirkus -hanke isännöi joulu- ja tammikuussa sosiaalisen sirkuksen ohjaajakoulutusta, jonka vetäjät tulevat Kanadasta Cirque du Soleilin sosiaalisen sirkuksen ohjelmasta, Cirque du Mondesta.

Koulutus järjestetään kahdessa osassa, ensimmäinen osa 7.-11.12.2013 ja toinen osa 25.-29.1.2014. Koulutukseen osallistujat ovat pääasiassa Vaikuttava sirkus –hankkeen kuudessa osatoteuttajasirkuksessa (Sorin Sirkus, SirkusUnioni, Sirkus Magenta, Kulttuurikeskus Pii Poo, Oulun Tähtisirkus ja Monitaideyhdistys Piste) työskenteleviä sosiaalisen sirkuksen ohjaajia.

Joulukuun koulutus kytkeytyy myös Vaikuttava sirkus –hankkeen ja Pirkanmaan Taikalampun järjestämään Kulttuuri vaikuttaa! –seminaariin 12.–15.12.2013. Cirque du Monden kouluttajat Karine Lavoie ja Emmanuel Bochud esittelevät seminaarissa omaa toimintaansa ja julkistavat julkistavat sosiaalisen sirkuksen tutkimuksia ja projekteja esittelevän karttansa. Tutustu seminaarin ohjelmaan osoitteessa www.vaikuttavasirkus.fi/index.php?page=tulevat-tapahtumat. Lavoie ja Bochud antavat tarvittaessa myös haastatteluja vierailunsa aikana. 
 
Cirque du Soleilin sosiaalisen sirkuksen ohjelma, Cirque du Monde on toiminut syrjäytymisvaarassa olevien nuorten parissa lähes 20 vuotta. Tavoitteenaan edistää nuorten henkilökohtaista ja sosiaalista kehitystä se tarjoaa sirkustyöpajoja yhteistyössä paikallisten organisaatioiden kanssa yli 80 yhteisössä.

Vuodesta 2000 Cirque du Mode on myös tarjonnut sosiaalisen sirkuksen koulutusta sirkuksen parissa työskenteleville. Tähän mennessä täydennyskoulutusta on järjestetty yli 3000 sosiaalisen sirkuksen ohjaajalle ja sosiaalityöntekijälle.

Levittääkseen tietoa se ylläpitää vuonna 2012 perustettua Cirque du Monde -tietokantaa, joka yhdistää yli 500 kumppania eri puolilta maailmaa. Näin varmistetaan, että Cirque du Monden ja sen kumppaneiden tuottamat sosiaalisen sirkuksen opetusmetodit saadaan jaettua.
Cirque du Monde puhuu nuorten puolesta ja työskentelee sosiaalisen sirkuksen edistämiseksi, niin yhteiskunnassa kuin organisaatioissa. Lisäksi se myötävaikuttaa alan tutkimukseen.

Lue lisää: www.cirquedusoleil.com/globalcitizenship

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Projektikoordinaattori Katri Kekäläinen
katri.kekalainen(at)uta.fi
040 190 4147.

www.vaikuttavasirkus.fi


Väitöstutkimus: Muutoksen tilassa – Alexander-tekniikka koreografisen prosessin osana

Miten Alexander-tekniikkaa voi käyttää taiteellisen prosessin osana? Alexander-tekniikan opettaja, koreografi Soile Lahdenperä soveltaa Teatterikorkeakoulussa 12.12. tarkastettavassa väitöstutkimuksessaan ihmisen luonnolliseen liikkumiseen tähtäävää oppimismenetelmää koreografin työhön. Menetelmää sovellettaessa on tärkeää sekä työskennellä intensiivisessä yksityistuntitilanteessa että kannustaa tekniikan käyttöä harjoitustilanteiden aikana.

Tutkimus julkaistaan painetun kirjan sijaan verkossa, mikä tuo koreografisen prosessin näkyviin uudella tavalla. Verkkojulkaisu tutkimuksen raportoinnin muotona antaa mahdollisuuden esittää tutkimustekstin ohessa harjoitustilanteissa videolle taltioitua materiaalia avaamaan syvemmin harjoitusprosessin kulkua.

Väitöstutkimuksen verkkojulkaisu on julkaistu Acta Scenica -sarjassa, ja se on luettavissa osoitteessa http://www.actascenica.teak.fi/lahdenpera_soile/  10 päivää ennen väitöstilaisuutta. 

Väitöstutkimus ” Muutoksen tilassa – Alexander-tekniikka koreografisen prosessin osana” tarkastetaan julkisesti torstaina 12. joulukuuta 2013 klo 12 Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa (auditorio 1, Haapaniemenkatu 6, Helsinki). Vastaväittäjinä ovat tanssitaiteen tohtori Riitta Pasanen-Willberg ja dosentti, filosofian tohtori Helena Saarikoski. Kustoksena toimii taiteellisen tutkimuksen professori Leena Rouhiainen esittävien taiteiden tutkimuskeskuksesta Tutkesta.

Lisätietoja:
Soile Lahdenperä
soile.lahdenpera(at)teak.fi

Katja Kiviharju, tutkimuskoordinaattori
puh. 0400 792 014 katja.kiviharju(at)teak.fi

Auli Karra, viestintäpäällikkö
puh. 0400 792 032, auli.karra(at)teak.fi

 

TAPAHTUMIA


Seminaari: Rajaton näyttämö – Uusi tekniikka näyttämötaiteessa 16.-17.12.2013, Hanasaari, Espoo

Tervetuloa seminaariin Rajaton näyttämö – Uusi tekniikka näyttämötaiteessa 16.–17.12.2013, Hanasaaren ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskus, Espoo

Seminaari on osa Rajaton näyttämö -hanketta, joka pyrkii kehittämään teatteriyhteistyötä Suomen ja Ruotsin välillä.

Ensimmäisen seminaaripäivän (16.12. klo 13–17.30) aiheita ovat mm. performance design ja liikkeenkaappaustekniikoiden (motion capture) soveltaminen esityksissä. Toisena seminaaripäivänä (17.12. klo 10–13) sovelletaan pienryhmissä edellisen päivän ajatuksia käynnissä oleviin tai tulevaisuudessa toteutettaviin hankkeisiin. Päivän aiheita ovat tutkimus, koulutus sekä teatteri- ja esitystoiminta. Seminaarin toisen päivän vetäjänä toimii kehitysjohtaja Mika Lehtinen, Tutkivan teatterityön keskus, TaY.

Katso seminaarin yksityiskohtainen ohjelma täältä.

Ilmoittautumiset: seminaari on osallistujille ilmainen, mutta edellyttää ennakkoilmoittautumista. -> Ilmoittautumiseen

Seminaarin kielet: suomi, ruotsi ja englanti. Ensimmäisenä päivänä on simultaanitulkkaus, toisen päivän kielet valitaan ryhmäkohtaisesti.

Järjestäjät: Hanasaari – ruotsalais-suomalainen kulttuurikeskus, Riksteatern ja Tutkivan teatterityön keskus (T7)

Lisätietoja: projektikoordinaattori Jonas Welander,  puh. +358 (0)45 880 3242,
jonas.welander(at)hanaholmen.fi


Scen utan gränser -seminarium den 3 december 2013, Köpenhamn


Hvad skal teatret kunne? Og hvor går det hen? – Om nye veje for teatret og dets publikum.

Tirsdag 3. december 2013 på Teater FÅR302, Toldbodgade 6, 1253 KBH K.

Program

Information:

Karina Lykkesborg
Kommunikationsansvarlig
Teater FÅR302
faar302.dk
www.facebook.com/teater.trehundredeto
www.kompas1.dk

 

HAKUJA


Näyttelykutsu: Prague Quadrennial of Performance Design and Space 2015


Section of Countries and Regions / Shared Space: Music Weather Politics

13. kertaa Prahassa järjestettävän Prague Quadrennial of Performance Design and Space 2015 (PQ’15) Suomen näyttelyosaston teemana on

ÄÄNI TILANA / SOUND AS SPACE — äänen uudet roolit esitystaiteessa.

Haluamme nostaa esiin taiteellisesti ja teknologisesti korkeatasoisen, ennakkoluulottomasti uutta esitysajattelua tuottavan kotimaisen äänitaiteen ja ääniajattelun. Haluamme avata alan tekijöille/ työryhmille tilan ilmaista näkemyksensä siitä, millä tavoin äänimateriaalin uudelleenajattelu on uudistanut ja edelleen jäsentää esittävien taiteiden taiteellis-sisällöllistä ilmaisua, monimuotoisia intermediaalisia käytänteitä ja kytköksiä taiteen, kulttuurin ja yhteiskunnallisen toiminnan eri alueisiin.

Näyttelyn valintaprosessi on kaksivaiheinen. Helmikuun 17. päivään 2014 mennessä lähetetyistä ehdotuksista valitaan 3–5 ehdotusta/ konseptia jatkoon. Jatkovaiheen teosehdotusten tekijöiden/ työryhmien kesken järjestetään tapahtumallinen ääninäyttely MUU Galleriassa Helsingissä lokakuussa 2014. Toisesta vaiheesta valitut teokset ovat esillä Prahan Quadrennialessa kesäkuussa 2015. On mahdollista, että Prahan näyttelyyn viedään yksittäinen teos/ konsepti tai että PQ’15 –näyttely toteutetaan ryhmänäyttelynä.

Näyttelyn kuratoivat Maiju Loukola ja Timo Heinonen. Tuottajana toimii Mia Kivinen.

PQ’15 > äänen uudet tilat + olosuhteet = SÄÄ / WEATHER

PQ'15:n kattoteemoista Musiikki, Sää, Politiikka / Music, Weather, Politics olemme valinneet äänilähtöisen näyttelymme johtoajatukseksi sään – tilana, olosuhteena ja ympäristönä.

Millaisia (uudelleen)muodostumia voi tuottaa äänilähtöisyyden törmäyttäminen ajatukseen säästä vuorovaikutteisena, kesyttömänä ja ennakoimattomana muuttujana?
       
Lisätietoa PQ’15 Sää / Weather –konseptista

Aikataulu

ÄÄNI TILANA / SOUND AS SPACE -ehdotukset pyydetään lähettämään 17. helmikuuta 2014 mennessä sähköpostitse osoitteeseen pq2015.sharedspace(at)gmail.com

Kts. yksityiskohtainen näyttelykutsu:
Suomen OISTAT -keskus
www.oistat.fi

Lisätietoa PQ'15 -tapahtumasta:
www.pq.cz/en/interactive-call-pq-2015.html

 
Tiedustelut:
pq2015.sharedspace(at)gmail.com


Call for Papers - ESA Research Network Sociology of the Arts midterm conference 2014


The ESA Research Network Sosiology of the Arts hereby announces its 8th midterm conference, which will take place from 4 to 6 September 2014 at “Babes-Bolyai” University in Cluj-Napoca, Romania.

The Call for Papers (see below) is thematically broad and it includes various topics of arts sociology. Researchers from all social sciences disciplines, philosophy and humanities, as well as PhD students and artists, who are interested in inter- and trans-disciplinary dialogue, are welcome to participate in this conference.

Call for Papers (PDF)

For more information you can also visit the homepage of the conference.

Main dates:

  • The deadline for abstract submission is February 15, 2014.
  • The acceptance of abstracts will be notified by March 31, 2014.
  • Registration opening: April 1, 2014.
  • Registration deadline for presenting authors: May 31, 2014.

Send the abstract by email to the Conference Secretariat esa.arts2014(at)gmail.com with Cc to Dan Eugen Ratiu daneugen.ratiu(at)gmail.com. 


TYÖPAJOJA JA KOULUTUSTA


Varjoteatterikurssi 6.-8.12.2013, Nukketeatterikeskus Poiju, Helsinki


Nukketeatterikeskus Poijun varjoteatterikurssilla joulukuussa on vielä muutama paikka vapaana:

Varjoteatterikurssi 6.-8.12.2013 (kaikkina päivinä kello 10-16)

Tutustumme varjoteatteriin rakentamalla erilaisista materiaaleista varjoteatterinukkeja.
Kokeilemme itse valmistettuja nukkeja erityyppisillä näyttämöillä ja tutustumme myös varjoteatterinäyttämön tekniikkaan.

Ohjaaja: Anne Lihavainen
Kurssimaksu 125 € (sis. alv 24%),
PoijuPaikkalaisille 100 € (sis. alv 24%).

Tiedustelut ja ilmoittautumiset:
info(at)nukketeatterikeskus.fi, p. 050 325 5093 tai www.nukketeatterikeskus.fi/koulutukset/syksyn-2013-kurssit/

Osoite: Nukketeatterikeskus Poiju, Sahaajankatu 19, 00880 Helsinki
Teija Sivula
Teatterisihteeri
Nukketeatterikeskus Poiju
+35844 558 3660

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA


Ny ansökningsrunda för Kreanord / Second application round for Kreanord


KreaNord-programmet stöder utvecklingen av de kulturella och kreativa näringarna i Norden. Bidrag ges till projekt som ökar Nordens konkurrenskraft och har internationellt marknadspotential. Ansökningar tas emot från den 2 december.

Programkriterierna för KreaNord har uppdaterats sedan den förra ansökningsrundan. Bidrag ges till projekt som har konkret marknadspotential och erbjuder affärsmöjligheter för kulturella och kreativa näringar.
Läs mer

*****

The KreaNord grant programme supports the development of cultural and creative industries in the Nordic Region. Grants are received by projects that increase the competitiveness of the Nordic Region and has clear commercial potential at the international level. The application round starts 2 December.

The assessment criteria for the KreaNord programme has been updated since the last application round. Grants are given to projects that have clear commercial potential and offer business opportunities for cultural and creative industries.
Read more


Travel allowances for Nordic participants to NordMatch 28-29 January in Tampere, Finland


NordMatch - Creative Economy put into Practice a two day encounter with professionals facilitating culture 28-29 January 2014 in Tampere, Finland

Puistotorni, Hämeenpuisto 28, Tampere, Finland

NordMatch is a Nordic-Baltic encounter for cultural managers, agents, artists and other professionals facilitating culture and cross-sector cooperation.

We have good news for participants from the Nordic countries. The Nordic Culture Fund has granted a travel allowance for NordMatch participants from Denmark, Faroe Islands, Greenland, Norway and Sweden. If you are interested, send us an email asap to info(at)produforum.fi with a short presentation of yourself, and your contact details. After confirmation from us, please sign up on blogg.produforum.fi/nordmatch. Travel allowances range from 200 to 1300 euros, depending on the country. First come, first served.

More about NordMatch: TINFO-tiedote 33 / 10.10.2013 

For more information, please contact
Anki Hellberg-Sågfors, Manager, + 358 (0)40 725 2495
Riikka Wallin, Producer, tel. + 358 (0)40 541 2295
info(at)produforum.fi
blogg.produforum.fi/nordmatch


TYÖPAIKKOJA


Nukketeatteri Sampo hakee toiminnanjohtajaa, hakemukset 29.11.2013 mennessä


Nukketeatteri Sampo hakee* toiminnanjohtajaa* vakituiseen, osa-aikaiseen työsuhteeseen. Toiminnanjohtaja vastaa teatterin hallinnosta, taloudesta ja toiminnan kehittämisestä sekä toimii henkilökunnan esimiehenä. Hakijalta edellytetään kokemusta teatteri- tai kulttuurialan johtotehtävistä, hyviä esimies- ja yhteistyötaitoja sekä kykyä pitkäjänteiseen kehittämistyöhön.

Vapaamuotoiset hakemukset ansioluetteloineen ja palkkatoiveineen pe 29.11.2013 mennessä osoitteeseen:
Nukketeatteri Sampo
Maija Baric
Klaavuntie 11
00910 Helsinki

Lisätiedot arkisin klo 17-19, puh. 044 298 7531

Uusi tekniikka näyttämötaiteessa_seminaari