19.01.2012

TINFO-tiedote 41 / 15.12.2011

TINFOn toimisto on suljettu joululomien ajan 23.12.2011 - 1.1.2012.

TINFO toivottaa rauhallista joulua ja luovaa vuotta 2012!


MIKKO VILJASEN JOULUTARINA

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

UUTISIA

HAKUJA

KOULUTUSTA

TILOJA


MIKKO VILJASEN JOULUTARINA

 

Se joulu oli pukille yksi uran rankimmista. Hän oli tekemässä comebackia parin vuoden tauon jälkeen ja kohdannut kaikki esiintyvän taiteilijan paineet. Hän oli opetellut vuorosanansa ja tutustunut perheiden asuntoihin ja lasten lahjatoiveisiin. Pukki oli tehnyt taustatutkimusta ja harjoitellut uutta koreografiaa, mutta koko aattoillan hän sai kohdata lasten epäuskoiset katseet. Vuorovaikutusta ei syntynyt. Asunnoissa oli kylmä ja ankeahko tunnelma. Perheiden lapset eivät uskaltaneet istua pukin polvelle, vaan punnitsivat lahjoja käsissään ahdistuneina. Nuorimmat epäilivät jopa ääneen, oliko pukki edes oikea pukki.
      Perheiden vanhemmat yrittivät turhaan kompata, kun pukki takelteli nimissä, puhui itsekin kireän pingottuneella äänellä ja aivasteli partakarvojen työntyessä hänen sieraimiinsa. Tuntui, kuin joulun taika olisi kääntynyt omaksi irvikuvakseen. Pukki kompuroi kynnyksellä, läikytti glögiä ja puuskutti. Ruotsinkielisessä perheessä asioidessaan hän unohti pitkien vokaalien merkityksen ja kutsui perheen pikku Oton kettua alatyylin sanalla.
      Viimeisen keikan jälkeen pukki kiskoi siviilivaatteita päälleen rappukäytävässä. Nöyryytys oli ollut täydellinen. Hän ei ollut tuonut lämpöä yhteenkään kotiin, vaikka juuri siksi hän oli hommaan ryhtynyt, ei suinkaan rahan vuoksi. Kaiken lisäksi hänen rappuun työn ajaksi jättämänsä kengät oli varastettu. Pukki joutui lähtemään kotimatkalle hikisissä työsaappaissa. Tämä oli hänen siviiliminänsä: Pasi Hinkkala, hausjärveläinen kioskiyrittäjä.
      Pasi hiipi lämmittelemään tavarataloon. Siellä olivat meneillään viime hetken täydennysostokset. Kassoilla oli vielä jonoa, muuten talo vaikutti autiolta. Pasi käveli suoraan vaateosastolle ja poimi halvimmat löytämänsä lenkkarit ja paidan. Osastolla oli hänen lisäkseen vain yksinäinen pikkupoika, joka istui nojatuolissa. Poika oli syventynyt räpläämään kännykkäpeliä. Äitiä tai isää ei näkynyt missään. Pasi painui juuri sovitushuoneeseen, kun poika nosti katseensa kännykästä ja jäi katsomaan häntä.
      Pasi oli sovituskopissa, kun pojan ujo ääni kysyi verhon toiselta puolelta:
      ”Anteeksi, mutta voisinko saada nimikirjoituksen?” Poika ujutti verhon alta kohteliaasti kynää ja ruttuista sinikantista vihkoa.
     ”Nyt sä taidat erehtyä”, Pasi sanoi.
     ”Tehän olette Kaunisto, ettekö olekin?”
     Pasi oli kuullut kerran baarissa, että hän muistutti Aki Kaunistoa. Tämä kuuluisa jalkapalloilija oli juuri ostettu hyökkääjäksi Englannin liigaan. Kauniston maalivainu ja sijoittuminen olivat huikeita, ja hän näytti suoraselkäiseltä jalkapallon työmieheltä, jolla oli silmäkulmassaan hyväntuulista särmää. Mutta ei Pasia voinut mitenkään luulla häneksi, vaikka kerran kaksi pikkupoikaa olikin jäänyt katsomaan häntä bussissa. Toinen oli kuiskannut toisen korvaan jotain, johon toinen sanoi ” ei toi oo se” ja asia oli sillä selvitetty.
    ”En oo”.
    ”Haluaisin vain yhden nimikirjoituksen. Olkaa niin kiltti.”
     Poika ojensi yhä kynää ja vihkoa. Pasi ei tiennyt, mitä sanoisi. Poika puhui oudon kohteliasta kirjakieltä, jonka pohjalta aisti yksinäisyyden.
     Pasi katsoi alas lenkkareihinsa, jotka olivat nekin Kauniston mainostamaa merkkiä. Lopulta hän nappasi vihon ja selaili sitä. Yhden sivun ylälaitaan oli kirjoitettu ”kaverit”, sivut olivat muuten täysin tyhjät. Poika oli piirrellyt jalkapallon kuvia ja suosikkielokuviensa nimiä kannet täyteen. Pasi tuhersi nimmaria yrittäen samalla muistella, miltä Kauniston nimikirjoitus näytti kadunvarsien ja bussipysäkkien lenkkarimainoksissa.
     ”Mees nyt himaan”, Pasi sanoi jäljitellen heikosti Kauniston puhetapaa ja heitti vihkon verhon alta.
     Hän katseli itseään sovituskopin peilistä ja yritti saada itseensä ryhtiä. Joulun taika oli vältellyt häntä tähän asti. Hän haki hapuillen sitä puolta itsestään, jonka hän oli joskus kerran löytänyt itsestään, punaisessa nutussa ja olalla suuri juuttisäkki. Mutta kun Pasi Hinkkala astui ulos kopista, poika seisoi tyhjän osaston perällä ja katseli häntä naama loistaen innosta ja ihastuksesta. Pojalla oli käsissään jalkapallo.
     ”Mitä sinä teet täällä?” poika kysyi.
     ”Ssh. Se on salaisuus.”
     ”Voitsä vetää saksarin?”
     Pasi vilkaisi ympärilleen. Vaateosasto oli lähestulkoon tyhjä. Vain jouluvalot vilkkuivat katossa. Kaiuttimista kantautui kuulutus, joka pyysi asiakkaita valmistautumaan tavaratalon sulkemiseen. Pasi tajusi, että poika uskoi hänen olevan Aki Kaunisto, tekipä hän mitä hyvänsä väittääkseen muuta.
     ”Niinku siinä matsissa?”
     Poika nyökkäsi. ”Tuonne.”
     Pasi näki katonrajassa, palkin päällä kaksi joulukuusta, joiden väliin oli ripustettu pahvinen David Beckham tonttulakissa. Sinne hän päätti tähdätä. Samassa poika jo heitti pallon hänelle. Salamannopeasti Pasi pudottautui lattialle – se sujui häneltä kuin itsestään.
      Kaikki tapahtui kuin hidastetussa elokuvassa. Pasi näki täsmälleen, mihin pallo tuli, millaisen kierteen hänen jalkansa synnyttäisi. Hän oli täysin lihastensa ja hermojensa herra. Joskus, kauan sitten, hän oli tuntenut tämän saman varmuuden ja keveyden tunteen, syöksyessään maalaistalon savupiipusta kuin nuori ankerias. Pasi potkaisi pallon saksipotkulla suoraan kuusien väliin, missä se pudotti pahvi-Beckhamin alas. Hän nousi ylös vaatimattomana.
      ”Älä sitten kerro kellekään. Mä oon täällä incognito.”
      Poika nyökkäsi.
      Pasi poimi kamansa ja lähti alas portaita. Tavaratalon käytäville oli levinnyt lämmin, salaperäinen tuoksu. Hän henkäisi syvään. Kadulla hän kääntyi vaistomaisesti katsomaan taakseen ja näki pojan seisomassa valaistussa tavaratalon ikkunassa, heiluttamassa kättään aivan kuin hän katsoisi joulupukin katoavan taivaalle porojen vetämässä reessä.

 

Mikko Viljanen

 


MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

 

TAIKE TULEE! OLETKO VALMIS?
Harhatieotsikollani haluan kuvata niitä tuntoja, joita kentällä Taiteen edistämiskeskuksen ympärillä pyörii. Kukaan ei tunnu tietävän missä mennään, minkälainen Taike tästä tulee, mutta yksi asia on pläkkiselvä: vuonna 2013 Taike tulee. Nyt rustataan esitystä 2.0 tai en tiedä, mitä versiota. Näin vuoden lopulla sallittakoon pieni katsaus menneisyyteen.  Kaikki ovat takuuvarmasti yhtä mieltä siitä, että 1960-luvulla syntynyttä taiteen edistämisjärjestelmää täytyy päivittää vastaamaan uusia tehtäviä ja moniäänistyneen ja kansainvälistyneen taidekentän kehittämis- ja uusiutumistarpeita. Eikö TKT:ssä ole läpinäkyvyyttä lisätty koko ajan?  Ei kai kukaan voi kiistää taidetoimikunnissa olevan taidealojen sisältä nousevan erityisasiantuntemuksen olemassaoloa ja voimaa?  Ja onhan siellä myös tuntosarvet uudelle, orastavalle ja reuna-alueilla toimivalle, eikö vain? 

Hyvä ehkä muistuttaa mieliin, että ministeriön strategiassa oli ainakin aikoinaan tavoitteena ”vahvistaa TKT:n roolia itsenäisenä toimijana”.  Seitsemisen vuotta sitten kansainväliset arvioijat esittivät, että perustettaisiin eräänlainen uusi kulttuuripoliittinen toimikunta, joka toimisi taide- ja kulttuuripolitiikan neuvonantajana. Miksei kulttuuri- ja taidepolitiikassa ole nykyistä tutkimusta ja innovaationeuvostoa vastaavaa taidepolitiikan tulevaisuutta, strategista suunnittelua ja resursseja luotaavaa asiantuntijaelintä kuten tieteellä ja teknologialla? 

Onko villakoiran hiertävä ydin nyt siinä, että tätä valtaa ei uudelle taiteen edistämiskeskukselle haluta antaa? Eikö oikeasti olekaan halukkuutta ja poliittista tahtoa luoda kehittämiselintä, joka seuraisi taiteenalojen kotimaista ja kansainvälistä kehitystä, arvioisi taiteen tilaa ja kehitystä, valmistelisi erilaisia kehittämisaloitteita taaten taiteenalojen laajan vuoropuhelun?  En saa tolkkua, mitä tarkoittaisi käytännössä ”taideneuvosto, jonka tehtävänä olisi muun muassa arvioida taidealan kehittämistä ja käsitellä laajakantoisia taidetoimikuntalaitosta koskevia yhteisiä asioita”.  Kuulostaa vesitetyltä väistelyltä. Vai onko tarkoitus uuvuttaa Taiken toimikunnat apuraharumbaan, niin etteivät sitten enää muuta pysty tekemään? Tai niin, että esittelijä esitelkööt, taiteilija-asiantuntijat/vertaisarvioijat paneloikoot ja lopputulemana on se, että johtaja päättää.  Ja sitten välissä voidaan kilautella joillekin asiantuntijakavereille.  Toteutuisiko tällaisessa mallissa läpinäkyvyys ja vertaisarviointi?

Ymmärrän hyvin, että tarvitaan myös esittelijä- ja mahdollisesti tuottaja-arviointia ja esittelijän vastuulla olevaa päätöksentekoa. Ymmärrän hakijoiden oikeusturvan.  Ymmärrän siis nämä hallinnolliset syyt, onhan päätöksen perusteleminen kansalaisen oikeusturvan tärkeä kulmakivi. Mutta miten tämä oikeus hakea muutosta päätökseen käytännössä sitten tapahtuisi?

Minusta on tärkeätä taiteen autonomian näkökulmasta puhua taiteenalakohtaisen erityisasiantuntemuksen, siis vertaisarvioinnin puolesta – oikeasti kaikella sillä vastuullisuudella ja sitoutuneisuudella, mitä tällainen asiantuntijatehtävä vaatii. Kari Raivio kirjoitti aikoinaan vertaisarvioinnista tieteellisessä julkaisutoiminnassa. Raivion mukaan vertaisarviointiin pätee Winston Churchillin ajatus demokratiasta, jota voi pitää huonona järjestelmänä mutta mitään yhtä hyvää ei kuitenkaan ole pystytty esittämään.  Vertaisarvioijat ovat moraalisessa vastuussa omalle taideyhteisölleen, hakijoille ja laajemmin kulttuurille he ovat henkilöinä avoimesti kaikkien tiedossa.  Minusta vertaisarviointi osoittaa parhaimmillaan hienoa solidaarisuutta. Taiteilijat ovat valmiita antamaan korvauksetta aikaansa paneutuessaan kollegoidensa töihin ja suunnitelmiin.  Tässä on erittäin halpa työkalu valtiolle. Vertaisarvioijien työtunneista maksettu palkkio on kaukana käyvästä hinnasta.

Ei sovi taidetoimikuntia ja vertaisarvioijataiteilijoita syyttää notkeuden puutteesta, jos itse järjestelmä on ollut kankea. Ja vertaisarviointia ja jakokriteerejä voidaan kehittää ja niitä on kehitetty.  Apurahajärjestelmän notkeutta pitää kasvattaa. 

Mutta se valta ja taiteen autonomia! Onko nyt edelleenkään otettu oikeasti huomioon sitä kriittistä palautetta, jota taidekenttä ensimmäistä, rampaa lakiesitystä kohtaan elokuussa 2010 esitti?  Eikö taideyhteisön tule itse voida määritellä suuntaansa aivan samoin kuin tiedeyhteisökin tekee?  

KANSAINVÄLISESTI LIIKKEELLÄ
Me kulttuuriviennin kanssa työtä tekevät olimme OKM:n kulttuurivientifoorumissa. Suunnattoman tärkeätä tällainen matalahierarkkinen kasvokkainen ajatustenvaihto! Saimme kehystyksen siitä, missä hallitusohjelman toimeenpanosuunnitelmassa mennään luovien alojen näkökulmasta.  Yksimielisesti liputimme toteutuneen nuorten taiteen- ja kulttuurinalan ammattilaisten kansainvälistämis- ja työllistämishankkeen onnistuneisuudesta ja vaikuttavuudesta – myös sen joustavan hallinnoinnin kannalta. Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituutit ry. on ollut paras mahdollinen koordinoija. Ei turhaa byrokratiaa. Asialliset hommat hoidetaan.  Toivottavasti tällaista rahaa löytyy edelleen!

Pohdimme mahdollisia toimialapainotuksia tai maapainotuksia. Kimmo Aulake esitteli kulttuurin ekosysteemiä ja sen palasia kulttuuriviennin kannalta. Tähän palasten kohdallaan olemiseen tai mahdollisten palasten puuttumiseen oli pakko lisätä tai muistuttaa toimialakohtaisista eroista ja siitä, mahdollisimman laaja-alainen kansainvälinen liikkuvuus on yksi keskeinen kulttuuriviennin edellytys.  Mitä varhaisemmassa vaiheessa tekijät verkostoituvat sen parempi, myös kulttuuriviennille. 

Yksi meiltä puuttuu, ja sen mukana aika paljon: joustava teatterin tai ylipäätänsä esittävien taiteiden ominaislaadun ja erityisluonteen huomioon ottava ja nopeaan reagointiin kykenevä liikkuvuusrahoituksen kokonaisuus. Tähän meillä on TINFOssa tukku parannusehdotuksia, jotka sisältyvät kansainvälisen liikkuvuuden tavoiteohjelmaan.

Lottoamiseni ei ole tuonut toivottua lopputulosta ryhmämuotoisten toimijoiden rahoituksen kehittämiseen esimerkiksi uuden pysyvän pitkäaikaista toimintaa tukevan rahoitusjärjestelmän kehittämiseksi tai soveltavan teatterin vahvistamiseksi, enkä ole saanut lotosta liioin teatterikentän kansainvälisen liikkuvuuden edistämiseksi. Nyt panen toivoni joulupukkiin.

RAKAS JOULUPUKKI!
Olen yrittänyt olla kiltti koko vuoden. Olen luullakseni ollut riittävän hallintoalamainen, tehnyt sen mitä on käsketty, ja toivon mukaan osoittanut myös omaa aloitekykyäni ja tarttunut toimeen. Koska minun rooteliani on kansainvälinen liikkuvuus, niin kirjoitan joulupukille liikkuvuustoiveestani. Josko joulupukki keksisi keinon, miten joulupukin poron joustavan siirtymisen ja kansainvälisen verkostoituneisuuden voisi siirtää kaikkien teatterilaisten iloksi. Voisiko poro heittää päätöksentekijöiden silmiin taikalunta – jos vielä ilmastonlämpenemisen myötä lunta on ylipäätään – niin että tätä asiaa oikeasti kehitettäisiin. En jaksa kirjoittaa toiveen yksityiskohtia pukille ja tiedän, että nyt on sesonki ja kiirettä piisaa pukilla. Minulle riittäisi vähän vähempikin hoppu, jos vain tietäisin, että taikalumi saa aikaan sen, että taiteilijoiden kansainvälisen verkostoitumisen ja liikkuvuuden sekä esitysten kansainvälisen liikkuvuuden pullonkauloja ruvettaisiin oikeasti ratkaisemaan. Toimenpide-ehdotukset ovat olemassa, niitä ei tarvitse enää keksiä vaan ainoastaan toteuttaa.

HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE!  

Hanna Helavuori
johtaja
TINFO - Teatterin tiedotuskeskus
hanna.helavuori(at)tinfo.fi


UUTISIA

Oblivia Müncheniin tammikuussa: Saksassa on kivaa! *

Oblivia esittää Entertainment Island –trilogiansa Münchenin Residenz Theaterissa 24.-25. tammikuuta 2012. Saksaan lähdetään maineikkaan performanssi- ja teatteriryhmä Showcase Beat le Mot:n kutsusta. Saksalainen kollektiivi on residenssissä valmistamassa uutta esitystään ja halusi Oblivian minifestivaalillensa esiintyjäksi.

Suomalainen nykyteatteriryhmä Oblivia on työskennellyt useaan otteeseen residenssissä PACT Zollvereinissa, joka on Saksan arvostetuimpia tuotantotaloja. Taiteellisen johtajansa Annika Tudeerin luotsaama Oblivia kiertää ahkerasti ulkomailla, viimeksi se nähtiin Puolan Szczecinissä OKNO-festivaalilla. Puolalainen ammattilaisyleisö piti Entertainment Islandia ”tulevaisuuden teatterina”. Ryhmän tuotantoa pitkään seurannut kriitikko Esther Boldt (Nachtkritik.de) puolestaan on hehkuttanut Obliviaa ”vuoden ryhmäksi”.

Oblivia on kerännyt taiteellaan paljon ystäviä Saksassa, ja tämä poikii esiintymistilaisuuksia ympäri Eurooppaa. Yhteistyö myös PACT Zollvereinin kanssa jatkuu ja Oblivian seuraava hanke MOPMA 1 – Museum of Postmodern Art saa ensi-iltansa 16.11.2010 juuri Essenissä.

www.oblivia.fi
www.residenztheater.de


 

Sofi Oksasen Puhdistus ensi-illassa Lontoossa helmikuussa 2012*

Sofi Oksasen Puhdistus esitetään ensimmäistä kertaa Iso-Britanniassa. Näytelmä saa ensi-iltansa Arcola-teatterissa Lontossa 22. helmikuuta 2012.

Lisätietoja: http://www.arcolatheatre.com/?action=showtemplate&sid=500

 


 

Thalia-gaala 2012 herättelee henkiin teatteripäivätraditiota *

Suomen Teatterijärjestöjen Keskusliitto järjestää yhteistyössä alan järjestöjen kanssa vuotuisen Thalia- gaalan 11.3.2012 Svenska Teaternissa. Vuoden 2012 Gaala yhdistää vanhan teatteripäivätradition ja Thalia-gaalan yhdeksi teatterialan suurtapahtumaksi, joka kokoaa yhteen kotimaiset esittävän taiteen ammattilaiset ja alan kehittäjät eri puolilta Suomea.
Thalia-gaalan yhteydessä järjestetään seminaareja sunnuntaina 11. 3. ja maanantaina 12. 3. 2012. Alustavien suunnitelmien mukaan TeMe, Näyttelijäliitto ja Ohjaajaliito järjestävät seminaarin teatterialan ammatinkuvien muutoksesta sunnuntaina 11.3.2012. TeMe, Näyttelijäliitto ja Suomen Teatterit ry järjestävät maanantaina 12.3.2012 seminaarin työhyvinvoinnista. Alan järjestöt voivat edelleen ehdottaa omia seminaarejaan liitettäväksi gaalan ympärille. Seminaarien kustannuksista vastaa järjestävä taho, mutta Keskusliitto avustaa seminaaritilojen löytämisessä. Seminaarien tarkemmasta ohjelmistosta tiedotetaan alkuvuodesta.

Thalia-gaala 2012 järjestetään ensimmäisen seminaaripäivän iltana juhlatilaisuutena, jossa palkitaan alalla vuonna 2011 ansioituneet tekijät ja toimijat sekä nautitaan hyvästä ohjelmasta, seurasta ja ruuasta. Gaalan televisiointi on päätetty tänä vuonna jättää pois, mikä mahdollistaa vapaamman sisällön suunnittelun. Thalia-gaala -toimikunnan taiteellinen työryhmä koostaa parhaillaan palkinnonjakotilaisuuden ohjelmistoa.

Seminaarit ovat avoimia ja maksuttomia kaikille alan toimijoille.
Iltatilaisuuden liput ammattilaisille maksavat 40€ ja illallisnoutopöydän kanssa 60€.
Gaalan jatkopaikaksi on varattu Ravintola Teatteri.
Alan liput ovat tarjolla tammikuun ajan, jonka jälkeen lipunmyynti aukeaa muulle yleisölle. Tämän jälkeen lippujen hinta nousee 50/ 70:een euroon.

Teatterijärjestöjen Keskusliitto haluaa Vuoden 2012 Thalia-gaalan puitteissa tarjota alan toimijoille tapahtuman mikä mahdollistaa yhteisen keskustelun, uusien toimintamuotojen kehittämisen sekä juhlistaa laajalti suomalaista esittävää taidetta.

Lisätietoja:
Saara Moisio
sihteeri
sihteeri(at)teatterijarjestojenkeskusliitto.fi


TAIVEX²-hankkeen projektikoordinaattori on valittu *

Teatterin, tanssin ja sirkuksen tiedotuskeskusten yhteisen vuosina 2012–2013 toteutettavan TAIVEX²-työvaihto-ohjelman projektikoordinaattoriksi on valittu tradenomi -HSO Krista Koskinen. Krista on työskennellyt aiemmin Teatterin tiedotuskeskuksen kv-koordinaattorina. Projektikoordinaattorin valinnassa painotettiin tehtävänkuvauksen mukaisesti monipuolista ja vahvaa kielitaitoa sekä aiempaa kansainvälistä työkokemusta.

Avoinna ollut projektikoordinaattorin paikka herätti runsaasti kiinnostusta: määräaikaan mennessä saimme yhteensä 79 hakemusta.  Kiitos kaikille hakemuksen lähettäneille!
TAIVEX²-työvaihto-ohjelman projektipäällikkönä jatkaa vuosina 2009–2011 toteutetun TAIVEX-vientivalmennusohjelman projektipäällikkö, YTM Nea Leo.

www.taivex.fi

 


 

Sini Pesonen Kokkolan kaupunginteatterin johtajaksi 1.8.2012 alkaen *

Teatterinjohtajaksi alkaen 1.8.2012 3-vuotiskaudeksi on valittu SINI PESONEN (s.1979). Hän on valmistunut teatteritaiteen maisteriksi Teatterikorkeakoulun ohjaajan koulutusohjelmasta ja toimii tällä hetkellä freelance ohjaajana Helsingissä. Hän on teatteri Nirvanan toinen taiteellinen johtaja. Kokkolaan hän ohjasi keväällä 2010 Tuomas Timosen palkitun kantaesityksen Meganin tarina.

Puolipäivätoimiseksi dramaturgi-ohjaajaksi kiinnitettiin 1.1.2013 alkaen Jussi Moila.

Teatterinjohtajina heinäkuun loppuun asti toimivat dramaturgi-ohjaaja Ari-Pekka Lahti ja näyttelijä Jarkko Lahti. 

Linkki tiedotteeseen: www.teatteri.kokkola.fi/uutiset/2


 

Teatterikorkeakoulun hallintojohtajaksi Anne Craven *

Teatterikorkeakoulun hallintojohtajaksi on valittu MBA, PhD Anne Craven (s. 1972).

Craven toimii tällä hetkellä University of East Londonin oikeus- ja yhteiskuntatieteiden tiedekunnan hallintojohtajana. Sitä ennen hän on toiminut hallinnollisissa tehtävissä muun muassa Goldsmiths, University of London ja Royal Holloway, University of London -yliopistoissa.

Erityisenä vastuualueena Cravenilla on ollut muutosjohtaminen. Hän on johtanut kahden University of East Londonin tiedekunnan yhdistymistä.

- Olen iloinen astuessani Teatterikorkeakoulun palvelukseen tässä kiinnostavassa ja haasteellisessakin tilanteessa. Uskon, että uuden taideyliopiston muodostaminen tuo aivan uusia synergiamahdollisuuksia. Yhdistymisen perusteellinen valmisteleminen kaikkia osapuolia kuunnellen on nyt tärkeää; kokemuksesta tiedän, että osapuolten sitoutuminen prosessiin takaa mahdollisimman kitkattoman muutoksen, Anne Craven sanoo.

Craven on suorittanut yliopistohallinnon MBA-tutkinnon vuonna 2010. Taustaltaan hän on pianisti. Hänellä on kolme maisterin tutkintoa: yliopistohallinnosta (MBA, Institute of Education, University of London), musiikin esittämisestä (Trinity College of Music) ja musiikkitieteestä (Åbo Akademi). Lisäksi hänellä on tohtorintutkinto musiikkitieteestä (Royal Holloway, University of London). Craven on toiminut myös esiintyvänä muusikkona ja sivutoimisena yliopisto-opettajana.

Craven aloittaa Teatterikorkeakoulun hallintojohtajana viimeistään 1.4.2012.

Lisätiedot:
Paula Tuovinen, rehtori, puh. 040 5838549, paula.tuovinen(at)teak.fi www.teak.fi

 


 

Lilli Paasikivi oopperan taiteelliseksi johtajaksi*

Suomen Kansallisoopperan säätiön hallitus on nimittänyt kokouksessaan tänään torstaina 15.12. oopperalaulaja Lilli Paasikiven oopperan taiteelliseksi johtajaksi.  Hallitus kuuli ehdokkaasta henkilöstöryhmiä, joiden lausunnot olivat puoltavia.

Uuden oopperan taiteellisen johtajan kolmivuotinen määräaikainen sopimuskausi alkaa 1.8.2013 ja käsittää kahden vuoden jatko-option.

Oopperan taiteellinen johtaja vastaa oopperaohjelmiston ja konserttiohjelmiston suunnittelusta, johtaa ja kehittää taiteellista toimintaa sekä ylläpitää ja kehittää taiteellista tasoa. Hänellä on vastuu oopperatuotannon sisällöllisestä ja taiteellisesta linjasta. Hän toimii pääjohtaja Päivi Kärkkäisen alaisuudessa. Pääjohtaja vastaa koko oopperatalon yleisjohtamisesta.

Lisätietoja tiedotteessa.

Tuoreita henkilö- ja teoskuvia Lilli Paasikivestä löytyy Kansallisoopperan kuvapankista http://kuvapankki.ooppera.fi/. Kuvat ovat maksutta tiedotusvälineiden käytettävissä. Käyttäjäksi voi rekisteröityä Oopperan verkkosivulla www.ooppera.fi/palvelut/lehdistopalvelut.



Tampere palkitsi kehitysvammaisteatteri La Stradan *

Kehitysvammaisteatteri La Strada on saanut Tampereen vuoden kulttuuriteko -palkinnon. Palkittu valittiin kaupunkilaisten ehdotuksista.

Kehitysvammaisten harrastajateatteria pidetään rohkeana edelläkävijänä tarttuessaan klassikkoteokseen. Esitys nähtiin muun muassa Tampereen Teatterikesän OFF-ohjelmistossa.

Perustelujen mukaan vuonna 2009 perustettu La Strada ansaitsee palkinnon myös siksi, että se mahdollistaa onnistumisen tunteita esiintyjille ja lisää onnellisuutta sekä tekijöissä että kokijoissa.  Toiminta ehkäisee kehitysvammaisten syrjäytymistä yhteiskunnasta ja lisää osallisuutta kulttuuritoimintaan.

Ensi kesänä teatteri tekee Kesäyön unelman, kertoo ohjaaja Anu Panula
- Emme mene liian helpolla, vaan otamme suuret haasteet. Tärkeintä on, että kehitysvammaiset löytävät paikkansa. Heillä on oikeus olla tasavertaisia.

www.lastrada.fi

 


 

Suomen Harrastajateatteriliitto aloittaa yhteistyön Veikkaus Oy:n kanssa *

Veikkauksen kanssa toteutettavaan markkinointikampanjaan voivat hakea kaikki halukkaat Suomen Harrastajateatteriliiton jäsennäyttämöt.

Veikkaus osallistuu yhteistyöhön tarjoamalla markkinointi- ja mainontapalveluita. Kohdeasiakkaita ovat Veikkauskortin omaavat, täysi-ikäiset henkilöt. Veikkaus tarjoaa ohjelmaan osallistuville teattereille näkyvyyttä www.veikkaus.fi -sivujen yhteistyökumppanit-osiossa, sähköisessä kohdemarkkinoinnissa (sähköposti- ja tekstiviestirekisterit) sekä painetuissa tiedotteissaan.

Veikkaus toivoo ohjelmaan osallistuvien teattereiden antavan Veikkauskortin haltijalle 2e alennuksen normaalihintaisesta pääsylipusta, sekä käsiohjelman veloituksetta. Ohjelmaan osallistuvalle näyttämölle osallistuminen on maksutonta. Osallistuminen on sitova.
Teatterit pääsevät nauttimaan Veikkauksen 1,3 miljoonan kanta-asiakkaan markkinointisegmentistä sekä näkyvyydestä mm. päivittäisen Keno-arvonnan yhteydessä.
Markkinointiohjelma on suunniteltu toteutettavaksi ensimmäisen kerran kesäteatterikautena 2012.

www.shtl.fi


HAKUJA

 

Zodiak hakee tuottajaa*

Zodiak – Uuden tanssin keskus on suomalainen ja kansainvälinen nykytanssin tuotanto-, esitys- ja tapahtumakeskus ja Helsingin tanssin aluekeskus.

Haemme osaavan asiantuntijatyöyhteisömme vakituiseksi jäseneksi TUOTTAJAA.

Tuottajan työtehtäviä ovat mm. Zodiakin tanssi- ja festivaalituotannoista vastaaminen sekä kotimaisten ja kansainvälisten kiertueiden ja vierailujen tuotantosuunnittelu ja koordinointi. Tuottaja vastaa myös kansainvälisten vaihto-ohjelmien, yhteistyöverkostojen ja residenssien tuotantotehtävistä ja edistää verkottumista.

Edellytämme hakijoilta vahvaa työkokemusta esitystuotantotehtävistä sekä tuotanto- ja projektinhallinnasta, tanssialan toimintaympäristön hyvää tuntemusta ja erinomaista englannin kielen taitoa. Työkielinä ovat suomi ja englanti. Etua on tanssitaiteen tuntemuksesta ja tuotantoalan koulutuksesta. Valittava tuottaja on innostunut kehittäjä ja rutinoitunut organisaattori, joka hahmottaa hyvin kokonaisuuksia. Hän työskentelee mielellään sekä itsenäisesti että ryhmässä ja omaa hyvät sosiaaliset taidot, joustavuutta ja paineensietokykyä.
Tarjoamme monipuolisen ja kiinnostavan työympäristön ja haasteellisen tehtävän kannustavassa työilmapiirissä.

Vakinainen työsuhde alkaa 1.4.2012 tai sopimuksen mukaan, kuitenkin viimeistään 1.5.2012.
Vapaamuotoiset hakemukset ja CV palkkatoivomuksineen pyydetään lähettämään 12.1.2012 mennessä osoitteeseen: haku(AT)zodiak.fi tai Zodiak, Tallberginkatu 1/154, 00180 Helsinki.

Tiedustelut arkisin puhelimitse toiminnanjohtaja Raija Ojala 040 531 9415 ja tuottaja Outi Järvinen 13.12. klo 10–15 puh. 09 7268 8989.

Zodiak toimii nykytanssin tekijöiden kokoavana toimintayhteisönä ja tuotanto-organisaationa. Zodiak on tunnettu merkittävänä, innovatiivisena ja omaleimaisena toimijana niin kotimaassa kuin kansainvälisestikin. Zodiakin toimintaa tukevat opetus- ja kulttuuriministeriö ja Helsingin kaupunki.

ZODIAK Uuden tanssin keskus Center for New Dance
Tallberginkatu 1B/154, FI–00180 Helsinki, tel +358 9 694 4948, fax +358 9 562 5805, email zodiak(at)zodiak.fi
www.zodiak.fi

 


 

Haku Ramppikuumeen katselmukseen käynnissä *

Ramppikuume nuorisoteatteritapahtuma järjestetään 27.‐29.4.2012 Mikkelissä, jolloin Ramppikuumefestivaali korkkaa kaksivuotisen vierailunsa Suomen Nuoriso‐opistolla Mikkelissä. Luvassa on kolmen päivän ajan energistä nuorisoteatteria, koulutusta teatterin huippuammattilaisten johdolla sekä mukavaa yhdessäoloa ja festarimeininkiä sekä tietenkin kansainvälisiä tuulahduksia.

Haku katselmuksiin päättyy 29.2.1012. Tarkemmat hakuohjeet katselmukseen ja tiedot katselmuksen Ramppi‐ ja Leimu‐sarjoista löydät www.ramppikuume.net ‐sivun alalaidasta tai katselmus / palauteraati –linkin alta. Tervetuloa Mikkeliin! 


 

Vuoden Tanssikuva 2011 -voittajat valittu -*yleisöäänestys käynnissä helmikuun loppun asti

Liikekieli.comin järjestämän Vuoden Tanssikuva 2011 -kilpailun voittajaksi valittiin tuomariston yksimielisellä päätöksellä Jouni Kallion teos Harjoituksen satoa.
– Kuvassa on käytetty hyväksi kaikki kliseet suomalaisessa kansallismaisemassa ja -hengessä, mutta silti siinä on ironiaa. Ylevä, ironinen ja raikas kuva nousee tanssikuvagenren yläpuolelle. Henkilöt ovat vahvoja ja valo hyvä, tuomaristo toteaa.

Toinen sija meni Kim Laineelle teoksella Ballerina ja haitarinsoittaja. Tuomariston mielestä kuvassa korostuu hyvin tanssin ammattimaisuus ja kahden alansa huippuammattilaisen yhteistyö.
– Kuva on kunnianosoitus perinteiselle esityskuvaukselle. Tunnelma on tiivis, kuva on konstailematon, tuomaristo perustelee.

Lisäksi tuomaristo jakoi ylimääräisen kolmannen palkinnon valokuvaaja Petteri Löppösen teokselle Lento. Tuomariston mielestä teos yhdistää hyvin vuoropuhelun maalaustaiteen, kansallismaiseman ja valokuvaustaiteen kanssa.

Vuoden Tanssikuva palkitaan 1 500 euron arvoisella rahapalkinnolla. Toisen palkinnon suuruus on 500 euroa ja kolmas palkinto on arvoltaan 200 euroa.

Vuoden Tanssisalama -kunniamaininta myönnettiin valokuvaaja Kirsi Tuuralle teoksesta Martial. – Katu-uskottava esitys, jossa on mukana esikaupunkifiilistä. Kuva on voimakas ja humoristinen, visuaalisesti karkea, mutta samalla puhutteleva, tuomaristo summaa.

Tuomariston erityinen kunniamaininta annettiin Sami Kuljulle teoksesta Vox Balaenae 1. Tuomariston hurmasi erityisesti kuvan vahva ja viipyilevä tunnelma, klassisuus, hyvä suunnittelu ja kaunis valaistus.

Kilpailun parhaimmistosta järjestetään näyttely, joka on nähtävillä Helsingin Kulttuurikeskus Stoassa 26.3.–29.4.2012.

Tuomaristossa olivat mukana valokuvaaja, valokuvataiteilija Stefan Bremer, valokuvaaja Sami Kero, koreografi, tanssitaiteen akateemikko Marjo Kuusela sekä tanssija ja Liikekieli.comin perustaja Valtteri Raekallio.

Kilpailuun osallistui huikeat 94 valokuvaajaa 255 eri teoksella. Yleisön suosikkikuvaa voi äänestää helmikuun loppuun asti.

Vuoden Tanssikuva -kilpailu järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 2008. Kilpailu on tulevaisuudessa tarkoitus järjestää  joka kolmas vuosi.

Kilpailukuvat ja yleisöäänestys täällä:
www.liikekieli.com/vuoden-tanssikuva


 

 KOULUTUSTA

 

Sisällöt jakoon – Shared Contents 2012-2013. *
Taiteilija, ilmoittaudu ohjattuihin alkuverryttelyihin 9.2. / 8.3. / 12.4.!

Tervetuloa hikoilemaan muiden muassa näiden kysymysten äärelle keväällä 2012.
Miten kerron omasta taiteestani? Miten pystyn luomaan keskustelua omasta teoksestani? Miten opin tuomaan itseäni kalvavat kysymykset yhteiseen keskusteluun? Miten harjoitusprosessin aikana pystyy keskustelemaan muiden kanssa?

Sisällöt jakoon! on nelinäytöksinen ohjelmakokonaisuus, jonka ohjattuihin alkuverryttelyihin
TINFO kutsuu Teatterikulmaan (Meritullinkatu 33 A sisäpiha, 2. krs) seuraavasti:

to 9.2. kello 10-13
to 8.3. kello 10-13
to 12.4. kello 10-13

Treenaamme kerrallaan kolme tuntia. Jokaisessa sessiossa asiantuntijan alkupuheenvuoro antaa sytykettä sitä seuraaviin pienryhmäkeskusteluihin. Reipas harjoitus päätetään aina yhteenvetoon, joka kirjataan ja jaetaan kaikille osallistuneille.

Taidepuhepäiviimme ovat tervetulleita teatterintekijät eli taiteilijat yhdessä mahdollisen tuottajansa tai taideteosten viestinnästä ja markkinoinnista vastaavan kanssa.

Tavoite on puhumalla omasta taiteesta ja jakamalla sisältöjä tuottaa käytännön työvälineitä. Sisältöpuhe olisi tarkoitus saada paremmin palvelemaan ja ohjaamaan tuotantoprosessia. Toisaalta sisällön kommunikointi auttaisi työryhmää, yleisöä ja yhteistyökumppaneita sitoutumaan taiteeseen.

Ilmoitamme kevään kohtausten alustajat sitä mukaa kun asia selviää. Jos olet kiinnostunut osallistumaan näihin kolmeen harjoituskertaan, kannattaa ilmoittautua heti lähettämällä sähköpostia: taidepuhe(at)tinfo.fi.

Mukaan otetaan nopeimmat!

***
Sisällöt jakoon – Shared contents –ohjelmakokonaisuuden muut näytökset ovat tapahtumat syyskuussa 2012 Lainsuojattomat-festivaalin yhteydessä ja marraskuussa 2012 Baltic Circlen aikaan sekä keväällä 2013 järjestettävä Promo camp.

Ohjelmaan osallistuminen on Promo Camp –osiota lukuun ottamatta maksutonta. Mahdollisista majoitus- ja matkakuluista jokainen vastaa itse.

Koko ohjelmakokonaisuuden koollekutsujat:

TEKIJÄ, Teatterikeskus, Baltic Circle, TAIVEX² ja TINFO

 


 

TAIVEX jatkuu. Hae mukaan TAIVEX²-ohjelmaan! *

TAIVEX² on vuosina 2012–2013 toteutettava teatterin, tanssin ja sirkuksen ammattilaisten työvaihto-ohjelma. Ohjelman aikana jokainen osallistuja suorittaa hankkeen ulkomaalaisissa yhteistyöorganisaatiossa työvaihtojakson, jonka pituus voi vaihdella kahdesta viikosta kahteen kuukauteen osallistujan toiveiden mukaisesti. Työvaihtojaksot räätälöidään vaihto-ohjelmaan valittujen tarpeisiin siten, että ne tukevat osallistujan ja hänen taustaorganisaationsa kansainvälistä toimintaa.

Työvaihto-ohjelman osana toteutetaan lisäksi taiteen ammattilaisten kansainvälistymistä tukeva koulutuskokonaisuus. Koulutuskokonaisuus rakentuu kuudesta työpajajaksosta. Koko työvaihto-ohjelman tausta-ajatuksena on, että jokaisen osallistujan olemassa oleva käytännön osaaminen toimii pohjana työvaihdolle, koulutukselle ja omille kehitysprojekteille.

Hankkeen toteutuksesta vastaa TINFO- Teatterin tiedotuskeskus yhteistyökumppaneinaan Tanssin tiedotuskeskus, Sirkuksen tiedotuskeskus sekä Helsingin, Turun, Tampereen ja Porin kaupungit.

Tavoitteena on, että kaksivuotisen valmennuksen jälkeen Suomessa on 30 kansainvälistä huippuosaajaa, joiden vientiosaaminen ja verkostot nostavat koko suomalaisen esittävän taiteen kansainvälistymisen uudelle tasolle. Koulutuksen tuloksena osallistujat verkostoituvat alalla toimijoiden eurooppalaisten toimijoiden kanssa ja samalla käytännössä rakentavat esittävien taiteiden vientiagentuuri-/kv. yhteistuotantoverkostoa.

TAIVEX² ei kuitenkaan ole vain työvaihto-ohjelma. Se on myös verkosto ja uusi tapa ajatella esittävän taiteen kansainvälistymistä:
TAIVEX² tukee ja ohjaa kohti tuloksellisempaa kansainvälistymistä ja liiketoimintasisältöjä.
TAIVEX²:n valmennusohjelmaan liittyy runsaasti käytännön harjoittelua ja mentorointia. Mentoreina toimivat hankkeen kansainväliset yhteistyökumppanit.
TAIVEX² vahvistaa valmennukseen osallistuvien projektitaitoja, kansainvälisen viestinnän osaamista ja verkostoitumista: learning by doing, learning by networking and in mutual exchange.
TAIVEX² kehittää toimivan yhteistuotantomallin kansainvälisille yhteistuotantohankkeille.
TAIVEX² kehittää Jalostamo-konseptia, joka soveltuisi esittävien taiteiden toimialoille.
TAIVEX² kehittää ja luo tuotteistettua asiantuntijapalvelua, joka tarjoaa esittävien taiteiden osaamista yritysten käyttöön.

TAIVEX² on osa opetusministeriön valtakunnallista, Euroopan sosiaalirahaston tuella toteutettavaa Luovien alojen yritystoiminnan kasvun ja kansainvälistymisen kehittämisohjelmaa. Hankkeen päärahoittaja on Hämeen ELY-keskus.

Oletko teatterin, tanssin tai sirkuksen tuottaja?

Kiinnostaako työvaihto ulkomailla?

Hakuaika työvaihto-ohjelmaan on 12.12.2011–16.1.2012. Hakulomakkeen ja tarkemmat hakuohjeet löydät 12.12. alkaen osoitteesta www.taivex.fi.

 


 

Tervetuloa Nukketeatterikeskus Poijun kevään 2012 kursseille!*

Shifting focus for the visible puppeteer
sat 14.1.2012 10 am – 4 pm
sun 15.1.2012 10 am – 4 pm

Teacher: Rene Baker
Language: English. Price: 100
This practical course explores various aspects of when actors and objects share the stage: how different amounts of presence and neutrality can be used for dramatic purpose.

”Varjojen tarinat” -työpaja
Kaikille tarinoista ja varjojen maailmasta innostuneille!
la 11.2 klo 10–17
su 12.2 klo 10–17

Ohjaaja: Elviira Davidow
Kurssin hinta: 80€
Kahden päivän aikana touhutaan ahkerasti! Kurssilla sukelletaan etsimään kunkin omia tarinoita ”tarinointimetodia” käyttäen. Tarinat kuvitetaan käyttäen varjoteatterin monipuolisia keinoja sekä luomalla itselle soveltuvan tarinankerrontatavan. Kurssilaiset sukeltavat syvälle varjoteatterin maailmaan ja heijastavat varjoja eri pinnoille: esineisiin, seiniin, kankaisiin ja omaan kehoon. Jokainen viikonloppukurssille osallistunut lähtee mukanaan lyhyt esitys ”oma varjotarinansa”.

Niskakeppinukke
la 3.3 klo 10–17
su 4.4 klo 10–17
la 10.3 klo 10–17
su 11.3 klo 10–17

Ohjaaja: Rainer Kaunisto
Kurssin hinta 180 € + materiaalimaksu n. 15€.
Materiaalimaksu maksetaan kurssin ohjaajalle kurssin aikana.
Maaliskuun kahden ensimmäisen viikonlopun aikana rakennetaan pehmeistä materiaaleista niskakeppinukke, joka voi olla joko ihmis- tai eläinhahmo. Kurssi sopii kaikille asiasta kiinnostuneille. Max 12 henkilöä.

Kuinka marionettinukeilla näytellään?
la 14.4.2012 klo 10–15

Ohjaajat: Aapo Repo ja Bojan Baric
Kurssin hinta 50€
Kysymykseen antavat vastauksen alan kaksi konkaria, Aapo Repo ja Bojan Baric.
Päivän aikana tutustutaan marionettinukkien saloihin monin eri tavoin itse näyttelemällä ja kokeilemalla. Max 12 henkilöä.

Ilmoittautumiset ja tiedustelut:
Nukketeatterikeskus Poiju, Anne Lihavainen
ofelia (at) nukketeatterikeskus.fi tai p. 040 718 6674

PoijuPaikkalaisille 15 % alennus maksusta. Maksu suoritetaan Nukketeatterikeskus Poiju Oy:n tilille 405500-1210199; kurssille pääsee kuittia vastaan. Kurssit pidetään Poijun toimitiloissa Herttoniemessä, os. Sahaajankatu 19, 00880 Helsinki.

 


 

TILOJA

Treenaa! Työskentele! Järjestä workshop! Harjoitus- ja toimistotilaa* Suvilahdessa!

Vuokraa harjoitussali vuodeksi, kuukaudeksi, päiväksi tai vaikka muutamaksi  tunniksi:  sekä säännöllisiä että irtovuoroja arkena ja viikonloppuisin.

Salit sijaitsevat Suvilahdessa Puhdistamo-rakennuksessa, ravintola Lämpöä vastapäätä.

Tarjolla on kolme harjoitussalia, jotka sopivat esimerkiksi tanssiryhmille ja teatteriproduktioille. Salit ovat noin 80 neliön kokoisia, ja niissä on uudet, joustavat puulattiat. Tilojen korkeus on matalimmissa kohdissa noin 2,5 m. Salien yhteydessä on sosiaalitilaa, oleskelutilaa ja keittiö.

Vuodelle 2012 tarjolla myös 1-3 paikkaa yhteistoimistostamme!

Kulkuyhteydet Suvilahteen ovat hyvät: Kalasataman ja Sörnäisten metro-asemat ovat aivan vieressä ja bussit 68, 16 ja 11 tulevat Suvilahden portille.

Lisätietoa:
Tuulia Nieminen
Esitystaiteen Keskus
Kaasutehtaankatu 1/33, 00540 HKI
tuulia.nieminen(AT)esitystaide.fi
045-8740470

Esitystaiteen Keskus on esitystaiteen ja performanssin koti. Harjoitustilaa, työpajoja, residenssejä, esitysdemoja, seminaareja, aamutunteja, tekijöiden kohtaamista ja yhdessä oloa Suvilahdessa, Helsingissä. 
 


Lilli Paasikivi oopperan taiteelliseksi johtajaksi