05.12.2013

TINFO-tiedote 41 / 5.12.2013

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

USKO TOKI

TINFON ILMOITUKSIA

UUTISIA

 TAPAHTUMIA

HAKUJA

TYÖPAJOJA JA KOULUTUSTA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA


VOS-SIKA SÄKISSÄ

Opetus- ja kulttuuriministeriössä on pitkään tehty työtä VOS:n indikaattoreiden ja kannustinmittareiden luomiseksi. Indikaattoriehdotukset ovat nyt valmiina ja lausuntokierroksella (OKM / kulttuuriministeriön työryhmämuistioita ja selvityksiä 2013:11). En puutu yksityiskohtiin vaan perimmäisiin kysymyksiin, joita numeroiden ja indikaattorien käyttö politiikassa synnyttää. Nyt halutaan suunnitella ja johtaa tiedolla. Ymmärrettävää, mutta tämä indikaattorikäytäntökö oikeasti tukisi politiikan tavoitteiden toteuttamisen seurantaa ja toimisi osana VOS-laitosten ja laajemmin koko taide- ja kulttuuripolitiikan strategista johtamista ja kehittämistä? Tämä työhän heijastelee pikemminkin sitä voimakasta yhdenmukaistamis- ja valtavirtaistamispolitiikkaa, joka tuntuu läpäisevän yhteiskunnan kaikki osa-alueet.  Välineellisyys ja rationaalisuus korostuvat. Tuottaako tämä oikeudenmukaista ja moninaisuudelle oikeutta tekevää tietoa VOS-kentästä? Ei tässä kovin hyvin huomioida VOS-teatterikentän heterogeenisuutta, teattereiden erilaisia toimintaprofiileja ja -ympäristöjä.  Indikaattoriajattelu tuskin edistää uusia avauksia tai arvokeskustelua. Riskinä on, että indikaattorien pohjalta syntyy vääristymiä, joissa ns. indikaattoritiedon ja taiteen tekemisen todellisuuden välillä ammottaa kuilu.

Ja anteeksi nyt vain, mystiset painoarvokertoimet ja koko laskentamekanismi vaikuttavat tässä vaiheessa niin hämäriltä, ettei teatteri-Erkkikään ota tolkkua, minkälaisia lopputuloksia saadaan.  Ja nykytilanteessa tämä ns. kannustusjärjestelmä tulee olemaan nollasummapeliä.  
Ah armias luoja, suojele meitä tilanteelta, jossa puutteellisen ja epärelevantin tiedon pohjalta tehdään teatteria koskevia päätöksiä ja jossa laaja-alainen ja syvällinen asiantuntijatieto korvautuu erilaisilla mittareilla. Amen.


PALA PALALTA  – IHMISET LIIKKUVAT JA TEATTERI  

Nyt reissataan. Ei reissaamisen riemusta vaan teatterintekijöiden ja esitysten liikkuvuutta konkreettisesti rakentaen. Jukka Hyde Hytti lähtee Pietariin Andrei Mogutshin kutsumana TPAM-tapaamiseen (Theatre Places of Andrey Moguchy), johon tämä pietarilaisen Formalny-teatterin ja Tovstonogov Bolshoi Drama Theaterin taiteellinen johtaja on kutsunut tusinan verran nuoria venäläisiä teatterintekijöitä verkostoitumaan ulkomaisten tekijöiden kanssa.  

TPAMin yhteydessä järjestettävään Tovstogonov-työpajaan osallistuu Suomesta Dan Henriksson. Reissu on osa suomalais-venäläisen teatteriyhteistyön Savotta-hankettamme.

Ensi vuonna Moskovan Taiteellisessa Teatterissa toteutuu dramaturgi Pavel Rudnevin alullepanema yhteistyökuviomme, jossa Rudnevin valitsemat kolme ohjaajaa ohjaavat kukin lukuteatterina valitsemansa suomalaisnäytelmän. Ohjaajiksi Rudnev on valinnut Leea Klemolan, Lauri Maijalan ja Davide Giovanzanan. Ja Savotta poikii muutakin taiteilija- ja esitysvaihtoa.

Nordwind-festivaali toteutuu jälleen Berliinin HAUssa, Kampnagelissa Hampurissa ja tänä vuonna myös Dresdenin Helleraussa. Tulevaa yhteistyötä Nordwind-festivaalin ja Kampnagelin kanssa 2014 suunnitellaan  ensi viikolla Hampurissa. Reissussa Esitystaiteen keskuksen Jenny Nordlund, Lauri Kontula (Toisissa tiloissa) ja minä. Tanjalotta Räikkä, Annaleena Sipilä ja Laura Rämä ovat Berliinissä harjoittelemassa Vastarinta-esitystä Mikko Roihan johdolla ja osallistuvat myös Nordwind-festivaaliin suomalaisina teatterintekijöinä.


SCHÖNE AUSSICHT

Kansainvälisen lasten- ja nuortenteatterifestivaali Schöne Aussichtin ja JES Junges Ensemble Stuttgartin taiteellinen johtaja Brigitte Dethier oli Assitej´n vieraana. Yhteinen keskusteluhetki  siitä, mistä lähtökohdista ja millä ehdoin lasten- ja nuortenteatteria tehdään, oli silmiä aukaiseva. Eivät pelkät klassikot riitä. Jos halutaan kehittää lasten- ja nuortenteatterin ilmaisukieltä ja sisältöjä on satsattava hautomo- tai työpajatoimintaan. Eivät tekstit ja esitykset synny itsestään. Ja sitten se tärkein: lasten- ja nuortenteatterille ei millään keinoin voi sälyttää sellaisia pääsylipputuottovaatimuksia kuin muille teattereille. Yhtälö on mahdoton. Schöne Aussicht ja JES saavat 100%:sen julkisen rahoituksen.


JUHLIVA JURKKA

Teatteri Jurkka juhli 60-vuotista olemassaoloaan. Laura Jäntin ja Ilpo Tiihosen käsikirjoittama ja Jäntin ohjaama Ilta Emmin seurassa on älykäs ja ilkikurinen sukellus näyttelemiseen ja esittämiseen.  Kaikenlaiselta näköispatsastelulta vältytään jo kättelyssä, kun Emmiä esittää mies. Ristiinpukeutumiseenhan kiteytyy yksi teatterin ja näyttelemisen ulottuvuus. Mutta vielä enemmästä on kyse, kun Emminä on sellainen armoitettu ilveilijä kuin Erkki Saarela. Kuka muu pystyisi välittämään äärimmäisyyden ja groteskiuden yhdistyneenä taiturimaiseen työskentelyyn. Jihaa, ihan täysillä!



USKO TOKI

 

 Usko Toki 41_2013


TINFON ILMOITUKSIA


Vielä ehtii pukinkonttiin: Teatterikalenteri 2014


Teatterikalenteri 2014 kätevästi TINFOn verkkokaupasta tai sähköpostilla tinfo(at)tinfo.fi. Toimitukset viikolla 50.

Kalenterin hinta 17,00 € + postikulut.

 

UUTISIA

 

Vuoden 2013 viimeiset TINFO-apurahat näytelmien kääntämiseen jaettu


Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) on jakanut kuluvana vuonna 25 000 euroa (2012: 20 000 euroa) apurahoja suomalaisten näytelmien käännöksiin muille kielille. TINFO-apurahalla voitiin tänä vuonna olla tukemassa 22 eri käännöshanketta. Suomalaisia näytelmiä käännetään vuoden 2013 apurahoilla ruotsiksi, viroksi, venäjäksi, saksaksi, ranskaksi, englanniksi, tsekiksi, georgiaksi ja liettuaksi.

TINFO-apurahalla tuetaan erityisesti sellaisia käännöshankkeita, joihin liittyy tiedossa oleva näytelmän esitystuotanto ulkomailla. Suomalaisilla näytelmillä on ollut kysyntää maailmalla vuosi vuodelta enemmän, vuonna 2012 esityksiä oli 97 (2011: 85) maassa yhteensä 25 (2011: 24).

TINFO-apuraha on pääsääntöisesti vain osa näytelmän käännöstyön rahoitusta ja se maksetaan aina suoraan kääntäjälle.

TINFO-apuraha myönnettiin vuoden 2013 viimeisellä jakokierroksella seuraaville käännöshankkeille:

Jari Juutinen: JULIA, JULIA, englanniksi, kääntäjä Nely Keinänen
Jari Juutinen: JULIA, JULIA, georgiaksi, kääntäjä Dimitri Gogolashvili
Tbilisissä toimiva Liberty-teatteri (www.theatre.ge) tuottaa Jari Juutisen näytelmästä esityksen georgiaksi ja englanniksi. Englanninkielisenä esitykselle on suunniteltuna kiertue, vierailuista neuvotellaan mm. Pariisiin ja New Yorkiin. Liberty-teatteri on aiemmilla tuotannoillaan esiintynyt esimerkiksi Venäjällä, Puolassa, Turkissa, Isossa-Britanniassa ja Suomessakin. Juutisen itsensä ohjaaman esityksen ensi-ilta Liberty-teatterissa Georgiassa on maaliskuussa 2014. Dimitri Gogolashvili on kokenut kaunokirjallisuuden kääntäjä, joka on välittänyt georgian kielelle aiemmin useita suomalaisia romaaneja (mm. Puhdistus, Juoksuhaudantie).

Kati Kaartinen: TOISEN ÄÄNI, saksaksi, kääntäjä Katja von der Ropp
Saksalainen Theater der Zeit -lehti valmistelee Suomi-erikoisnumeroa ja suomalaisten näytelmien antologian julkaisemista keväällä 2014. Kaartisen Toisen ääni on yksi näytelmistä, jotka ovat olleet Theater der Zeitin toimituksessa luettavana. Lehden yhteistyökumppani on tässä yhteydessä TINFO.

Leea Klemola: JESSIKAN PENTU, viroksi, kääntäjä Tamur Tohver
Esitettäväksi Polygon-teatterissa Tallinnassa. Tamur Tohverin ohjaus oli ensi-illassa 21.11.2013.

Minna Nurmelin: MUISTA MINUT, ruotsiksi, kääntäjä Anna Simberg
Esitettäväksi Ruotsissa kiertueella 19.11.-2.12.2013. Yhteistyössä Teatteri Avoimet Ovet ja ruotsalainen Riksteatern.

Elisa Salo: RÄJÄHDYSVAARA, saksaksi, kääntäjät Stephanie Tauber ja Meri Koivisto
Berliiniläinen Theater an der Parkauer etsii ohjelmistoonsa uusia lasten- ja nuortennäytelmiä. Saksassa ei ole ollut saatavana Räjähdysvaaran kaltaista nuorten elämää kuvaavaa tekstiä. Frankfurt 2014 -hanke tulee aiheuttamaan kysyntää myös suomalaiselle näytelmäkirjallisuudelle. Kääntäjäparin Meri Koivisto on Europäisches Theaterinstitutissa Berliinissä kouluttautunut näyttelijä ja teatteriohjaaja, joka on vuodesta 2002 työskennellyt Saksassa. Koivisto on aiemmin kääntänyt kaksi näytelmätekstiä. Stephanie Tauber on frankfurtilainen kielitieteilijä ja näyttelijä.

Sirkku Peltola: MUMMON SAAPPAASSA SOI FOX, venäjäksi, kääntäjä Anna Sidorova
Sirkku Peltolan näytelmä esitetään Moskovan Taiteellisessa Teatterissa keväällä 2014. Tuotanto kuuluu 3-4 suomalaista näytelmää käsittävään lukuteatterihankkeeseen, jonka yhteistyökumppaneina ovat Moskovan Taiteellinen Teatteri (päädramaturgi Pavel Rudnev), Suomen suurlähetystö Moskovassa ja TINFO. Osa projektin rahoituksesta tulee OKM:n Venäjä-hankerahoista.

Katso lista aiemmin myönnetyistä TINFO-apurahoista.


 

Koneen Säätiön jakamat apurahat 2013


Koneen Säätiön hallituksen syyskokouksessa 2013 myönnettiin apurahoja ja avustuksia yhteensä noin 16,4 miljoona euroa. Hakemuksia saapui 5259 ja apuraha myönnettiin 477 hakijalle, eli apurahan sai 9 % hakijoista.

Teatterialan hankkeista mittavaa tukea saivat muun muassa Baltic Circle -festivaalin (Q-teatteri) Suomen Taidepoliittinen Tapahtuma, Susanna Kuparisen dokumenttiteatterihanke, Esitystaiteen keskuksen esitystaidekokonaisuus Urban Species, Myllyteatteri, Totem-teatteri ja Johanna Autio, Emilia Kokko, Heini Maaranen, Hanna-Kaisa Tiainen ja Heidi Väätänen työryhmineen sekä Lilla Villanin ystävät ry kaksikielisen kulttuuritalon kehittämiseen.

Lue lisää

 


 

Kulturkontakt Nord: Liikkuvuusohjelma jakoi 700 000 euroa liikkuvuus- ja verkostotukia

Pohjosmaiden ja Baltian maiden yhteinen liikkuuvuusohjelma ”Nordic-Baltic Mobility Programme for Culture” jakoi yhteensä 695 714 euroa liikkuvuus- ja verkostotukia syksyn edellisissä hakukierroksissa.

Vuoden kolmas ja toiseksi viimeinen liikkuvuustukihaku myönsi matkastipendeistä ja päivärahoista koostuvia liikkuvuustukia 59 hakemukselle, joista 17 on ryhmiä ja 42 yksittäisiä taiteen ja kulttuurin kentän ammattilaisia. Liikkuvuustukien yhteen laskettu summa on 100 334 euroa ja yhteensä tukia haettiin 319 630 euron edestä, eli 31 % haetusta yhteisummasta. Hakemuksia oli 162 kappaletta.

Tällä kierroksella myönnettyjen tukien suuruus vaihtelee 620 ja 7500 euron välillä. Suurimmat summat myönnettiin ryhmille, jotka koostuvat korkeintaan kuudesta henkilöstä.

Liikkuvuustukea voi seuraavan kerran hakea alkuvuodesta 2014 (8.1.– 5.2.).

Jaossa oli myös lyhytaikaisia verkostotukia, jotka on tarkoitettu alle vuoden mittaisen toiminnan tueksi. Näitä hakemuksia saapui 65 kappaletta, joista 12 myönnettiin verkostotukea. Korkein myönnetty summa oli 20 000 euroa, jonka sai kolme verkostoa. Yhteensä lyhytaikaista verkostotukea jaettiin 148 480 euroa. Haettu yhteissumma oli 1 127 955 euroa, joten 13 % haetusta summasta meni jakoon.

Tällä hakukierroksella oli jaossa myös pitkäaikaisia verkostotukia, joita voi hakea kolmelle vuodelle. Hakemuksia saapui 23 kappaletta. Tukia haettiin 2 280 858 euron edestä ja neljälle verkostolle myönnettiin yhteensä 446 900 euroa, eli 20 % haetusta yhteisummasta. Tukisummista suurimmat olivat 113 000 euroa.

Lyhytaikaista verkostotukea voi hakea jälleen ensi vuonna, ajalla 22.1.–19.2. sekä 3.9.–1.10.2014. Pitkaikaisen verkostotuen seuraava hakukierros on ensi syksynä, myös ajalla 3.9.–1.10.2014.

Lisätietoja Liikkuvuusohjelmasta.
Kaikki vuoden 2014 hakuajat.
Katso listat myönnetyistä tuista.

www.kulturkontaktnord.org

 



 

Sirkku Peltolan näytelmän käännökselle palkinto Ranskassa


Ranskassa työskentelevän teatteriohjaajan Tiina Kaartaman ranskannos Sirkku Peltolan näytelmästä Mummun saappaassa soi fox on saanut Ranskan kansallisen teatterikeskuksen (Centre National de Théâtre) palkinnon. Peltolan näytelmä kertoo perheestä, ihmisten kohtaamattomuudesta, sukupolvikuilusta ja yksinäisyydestä, ja on tyylilajiltaan tragikoominen. Teatteriseurue La Métonymie on saanut juuri valmiiksi tekstiin perustuvan esityksen Ҫa foxtrotte dans la botte de Mamie. Ensi-ilta oli 28.11.2013 Théâtre d'Ermont'ssa, ja esitys jatkaa Ranskan-kiertuettaan, on seuraavaksi Cergyn kaupungissa, Théâtre de L'apostrophe'ssa, molemmat teatterit toimivat Pariisin liepeillä.

Tiina Kaartama sai käännöstyönsä tueksi TINFO-apurahan alkuvuodesta 2013.


Canth & Roiha förenar 6 finländska teatrar

Sex finländska teatrar och Riksteatern från Sverige har startat ett konstnärligt utvecklingsprojekt kring Minna Canths klassiker Sylvi.

Samarbetet omfattar en uppdaterad version av Sylvi i bearbetning och regi av Mikko Roiha. Därtill ingår ett utvecklingsprojekt för att utveckla nya samarbetsformer för teaterbranschen, nya turnémodeller och för att undersöka möjligheter med integrerad översättning som en
del av föreställningens konstnärliga lösningar.

Projektet inkluderar sju teatrar, både fria teatrar och statsandelsteatrar, från Helsingfors och regionteatrar, finska och svenska teatrar, samt därtill Riksteatern från Sverige. Förutom
föreställningen handlar det om fortbildning, workshops och en årslång turné. Skådespelarna kommer från de olika medverkande teatrarna, se info nedan.

Den tvåspråkiga föreställningen Sylvi kommer att spelas cirka hundra gånger under säsongen 2014-15 i olika delar av Finland och Sverige. Sylvi repeteras i Berlin, där det också blir premiär under försommaren 2014. Finlandspremiären i augusti sker på Klockrike Diana i
Helsingfors.

SYLVI AV MINNA CANTH
Bearbetning, regi och scenografi: Mikko Roiha
Översättning till finska: författarens originalöversättning
Kostym, ljus, ljud, video: NN - Vapaa Teatteri
Skådespelare: Pia Andersson (Kokkola), Lasse Fagerström (ÅST), Matti Raita (Klockrike), Lina Ekblad (WT), Mervi Koskinen (Savonlinna).
Premiär: Berlin juni 2014, Helsingfors augusti 2014.
Samproduktion mellan Klockriketeatern, Kokkolan kaupunginteatteri, Riksteatern (SE), Savonlinnan Teatteri, Vapaa Teatteri (DE), Wasa Teater och Åbo Svenska Teater

Ytterligare information fås av:
Dan Henriksson, Klockriketeatern
dan.henriksson(at)klockrike.fi | 0400 153 791


 

PerformanceSirkus ja Rita Góbin tanssiryhmä 7.12.2013 Budapestissa

 
PerformanceSirkus toteuttaa yhteistyössä unkarilaisen Rita Góbin tanssiryhmän kanssa tanssia, mimiikkaa, taikuutta, akrobatiaa ja elävää musiikkia yhdistävän lastenteatteriesityksen Noidan lumottu tarha. Teos esitetään Suomen suurlähetystössä Budapestissa 7.12.2013.

PerformanceSirkus on vuonna 1996, teatteritaiteen maisterin, Vesa-Petteri Asikaisen  perustama monitaiteellinen ammattiteatteriryhmä, joka on perinteisen puheteatterin lisäksi erikoistunut aikuisille ja lapsille tuotettuun sanattomaan teatteriin, kokeelliseen tanssiteatteriin, sirkusteatteriin, klovneriaan, mimiikkaan, tarjoten näin ainutlaatuista fyysistä teatteria Suomessa. PerformanceSirkus on perustamisestaan lähtien vaikuttanut laaja-alaisesti ja aktiivisesti näyttämötaiteen kentällä sekä Suomessa että ulkomailla.

Rita Góbin tanssiryhmä on vuonna 2006 Budapestissa perustettu ammattiryhmä. Tanssiryhmän taiteellinen vastaava Rita Góbi on lahjakas nuori tanssija ja koreografi, jolle on myönnetty useita palkintoja koreografioistaan. Góbi oli ehdolla myös vuoden nuoreksi tanssitaiteilijaksi Unkarissa vuonna 2007. (Nomination for the Prize of Gundel in Hungary)

PerformanceSirkus ja Rita Góbin tanssiryhmä ovat tehneet yhteistyötä jo seitsemän vuoden ajan.

Lisätiedot:
Vesa-Petteri Asikainen
PerformanceSirkus
Tallberginkatu 1 C 167, 00180 Helsinki
+358 50 500 2070
performancesirkus(at)kolumbus.fi

www.performancesirkus.com
www.gobirita.hu



Sofi Oksasen Kun kyyhkyset katosivat Kuopion kaupunginteatteriin 2016

 
Sofi Oksasen viimeisimmän romaanin Kun kyyhkyset katosivat dramatisointi nähdään Kuopion kaupunginteatterin päänäyttämöllä alkuvuodesta 2016. Näytelmä kantaesitettiin Suomen Kansallisteatterin suurella näyttämöllä keskiviikkona 27.11.2013 Raila Leppäkosken ohjaamana. Kuopiossa näytelmän tulee ohjaamaan virolainen teatterilegenda Priit Pedajas. Pedajas (s. 1954) on Viron ansioituneimpia teatteriohjaajia. Hän aloitti Eesti Draamateaterin ohjaajana vuonna 1992 ja toimii nykyään teatterin taiteellisena johtajana tehden säännöllisesti myös ohjaustöitä.

Ohjauksen lisäksi Pedajas vastaa myös näytelmän musiikista. Skenografina toimii niin ikään virolainen Liina Unt. Näytelmän ensi-iltaa on kaavailtu tammikuulle 2016.

Sofi Oksasen teatterioikeuksia Suomessa ja Virossa edustaa Otava Group Agency, kansainvälistä oikeuksista vastaa saksalainen teatteriagentuuri ShäfersPhilippen.

Lisätietoja:
Teatterinjohtaja Pekka Laasonen, puh. 044 7182401
pekka.laasonen(at)kuopio.fi

Otava Group Agency
tuottaja Milla Palovaara, puh. 040 596 7973
milla.palovaara(at)otava.fi


 

Oulun kaupunginteatterin uudet johtajat valittu


Oulun Kaupunginteatteri Oy:n hallitus on 2.12.2013 valinnut Oulun kaupunginteatterin uudeksi toimitusjohtajaksi Tuija Hyppösen ja uudeksi taiteelliseksi johtajaksi Kari-Pekka Toivosen.

Kari-Pekka Toivonen (s. 1967) toimii tällä hetkellä Linnateatterin taiteellisena johtajana. Hän on valmistunut teatteritaiteen maisteriksi vuonna 1994. Hänet tunnetaan useista elokuva- ja tv-rooleista.  Hän on myös ohjannut mm. Linnateatterissa (Kekkonen v. 2012, Monsteri olohuoneessa ja Vetämättömät v. 2013), Saaristo-Oopperassa, Jokiteatterissa ja TEAK:ssa.  Lisäksi hän on  opettanut Teatterikorkeakoulussa vuodesta 2001 ja toiminut näyttelijäntyön lehtorina vuosina 2003 – 2010. Viimeisimpiä elokuvarooleja hänellä on ollut mm. Varasto (v.2011) ja Vares-kaidan tien kulkijat (v. 2012). Hän on ollut vierailevana näyttelijänä mm. Helsingin kaupunginteatterissa, Ryhmäteatterissa ja Linnateatterissa

Toimitusjohtajaksi valittu Tuija Hyppönen on valmistunut kauppatieteiden maisteriksi v. 2008. Hän on toiminut Oulun kaupunginteatteri Oy:n hallintopäällikkönä vuodesta 2009 alkaen ja aiemmin mm. projektisuunnittelijana Oulun kaupungilla ja Oulun konttorilla.

Oulun kaupunginteatteri on Oulun kaupungin omistama osakeyhtiö. Teatteri osallistuu Oulun kaupungin säästötalkoisiin purkamalla teatterin hallinnosta hallintopäällikön tehtävän, joka jatkossa sulautetaan osaksi uuden toimitusjohtajan tehtäviä.

Lisätietoja:
Tytti Tuppurainen
Oulun Kaupunginteatteri Oy:n hallituksen puheenjohtaja  
p 0400 840594
tytti.tuppurainen(at)eduskunta.fi


 

Eila Roine sai Pirkanmaan taidepalkinnon


Pirkanmaan taidetoimikunta on myöntänyt vuoden 2013 taidepalkinnon näyttelijä, teatterineuvos Eila Roineelle. Taidepalkinto on arvoltaan 2 000 euroa.

Taidetoimikunnan perustelut:

Eila Roine on syntynyt vuonna 1931 ja solminut kiinnityksen Tampereen Työväen Teatterin näyttelijäkuntaan jo 20-vuotiaana oltuaan sitä ennen kuulussa Eino Salmelaisen näyttelijäkoulussa. Roine tunnetaan Suomessa leimallisen tamperelaisena näyttelijänä, koska hän on tekemistään vierailuista huolimatta ollut siitä saakka uskollinen kaupungin teattereille. Tähän on lisäksi vaikuttanut, että hän on aikanaan näytellyt TV 2:n vanhemmalle polvelle tutuissa tamperelaissarjoissa Heikki ja Kaija sekä Rintamäkeläiset  ja nuoremmille hän on vuodesta 1996 lähtien tähän syksyyn saakka ollut Pikkukakkosen Eila-mummu. Eila Roine on nähty näyttämön ja television lisäksi myös valkokankaalla, viimeksi tämän vuoden suosituimmassa kotimaisessa elokuvassa ”21 tapaa pilata avioliitto”.

Eila Roineen näyttämöura jatkuu edelleen 82-vuotiaana ja hänet voi tänäkin syksynä nähdä vakuuttavana ja näyttämöä hallitsevana taiteilijana Tampereen Teatterin Kuin ensimmäistä päivää -näytelmässä. Jokainen esityksiin mahtunut ja tämän tarkan ja myös uuden murteen opettelun vaatineen roolisuorituksen nähnyt huomaa, että Eila Roine todella tuo viimeaikaiseen keskusteluun työuran pidentämistarpeesta oman, työhönsä intohimoisesti suhtautuvan taiteilijan näkökulman.  

Eila Roine on saanut useita valtakunnallisia tunnustuksia ja myös Pro Finlandia -mitalin.

Pirkanmaan taidetoimikunta on Taiteen edistämiskeskuksen asiantuntijaelin, joka päättää muun muassa alueensa taidepalkinnoista.

Lisätietoja:
erityisasiantuntija Armas Ketonen p. 0295 330 840
Taiteen edistämiskeskuksen Pirkanmaan aluetoimipiste


 

Teatterikorkeakoulun alumni-tunnustus Hanna Kirjavaiselle ja Miko Jaakkolalle


Teatterikorkeakoulun alumniyhdistys on jakanut Vuoden alumni 2013 -tunnustuksen Kajaanin kaupunginteatterin ohjaaja Hanna Kirjavaiselle ja teatterinjohtaja Miko Jaakkolalle.
Vuosittain jaettava tunnustus jaettiin nyt kolmannen kerran. Ensimmäisen Vuoden alumni -tunnustuksen sai 2011 näyttelijä Seela Sella. Viime vuonna tunnustus meni Teatteri Takomon taiteelliselle johtokaksikolle Pauliina Feodoroffille ja Milja Sarkolalle.

Tunnustuksesta päättävä Teatterikorkeakoulun alumniyhdistyksen hallitus kirjoittaa perusteluina seuraavaa: ”Haluamme nostaa teidät vuoden 2013 alumneiksi kiittäen kainuulaisen kulttuurimaiseman ankarissa olosuhteissa tehdyistä rohkeista valinnoista ja sitkeydestä. Kajaanin Kaupunginteatterin pitkä ja komea historia, taiteellinen vuorelle nousu jatkuu teidän työssänne uusin ajatuksin ja ideoin. Olette asettaneet teatteritaiteen kriittisesti suurentavaksi peiliksi suomalaiselle aluepolitiikalle, joka vie ihmiset juuriltaan. Olette asettuneet poikkipuin laajamittaisten ympäristökatastrofien ja kaivosteollisuuden piittaamattomuuden valtateille. Taiteella on tarkoitus: inhimillisen olemassaolon puolustaminen. Olette antaneet äänen oman alueenne ihmisille, lapsia ja nuoria unohtamatta, ja jatkaneet suullisen kansanperinteen traditioita.”

Alumniyhdistyksen tarkoituksena on ylläpitää yhteyttä Teatterikorkeakoulussa ja sitä edeltävissä teatterialan oppilaitoksissa opiskelleiden ja työskennelleiden kesken, pitää yhteyttä Teatterikorkeakouluun ja tukea sen pyrkimyksiä sekä lujittaa esittävien taiteiden asemaa yhteiskunnassa.

Mahdolliset haastattelut ja lisätiedot:
Hanna Kirjavainen puh.  044 714 8267 ja Miko Jaakkola puh. 044 7100299



Acta Scenica -sarjan uusi julkaisu pureutuu oppimiseen kehollisena ja yhteisöllisenä ilmiönä

Professori Eeva Anttilan tutkimusjulkaisu Koko koulu tanssii! – kehollisen oppimisen mahdollisuuksia kouluyhteisössä on Acta Scenica -sarjan uusin tulokas. Julkaisussa kuvataan vantaalaisessa Kartanonkosken koulussa toteutettua Koko koulu tanssii! -hanketta ja siihen liittyvää tutkimusta.

Koko koulu tanssii! -hanke toteutettiin vuosina 2009
–2013, ja sen puitteissa tanssia nivottiin osaksi opetussuunnitelmaa esimerkiksi kielten, matematiikan ja biologian opetuksessa. Tanssinopetukseen ja moniin tanssitapahtumiin osallistuivat kaikki koulun oppilaat ja opettajat. Näin luotiin uutta toiminnallista pedagogiikkaa ja tarkennettiin käsitystä oppimisen kehollisesta perustasta. Tutkimus osoittaa, että oppiminen tapahtuu koko ihmisessä ja ihmisten välisessä sosiaalisessa ja fyysisessä todellisuudessa ja että kehollinen toiminta on oleellinen osa oppimistapahtumaa.

Tanssi tuotti kouluyhteisössä moniulotteista oppimista, joka heijastuu luontevana suhtautumisena omaan kehollisuuteen, keholliseen ilmaisuun, vuorovaikutukseen ja esiintymiseen. Tanssissa yksilön kehollinen kokemus voi kietoutua yhdessä tekemisen iloon. Nähdyksi tuleminen mahdollistaa yhteisen kokemuksen, jolloin yhteisöllisyys voi alkaa rakentua. Kehollinen oppiminen tuottaa osaamista, joka ulottuu yli oppiainerajojen ja mahdollisesti yli koulumaailman rajojen. Se liittyy yhdessä olemisen ja elämisen taitoihin, itsensä ja toisten hyväksymiseen, luovuuteen ja yhteisöllisyyteen.

"Kehollisuus ja yhteisöllisyys tukevat oppimisvalmiuksia ja kaikkea oppimista. Näen yhteyden fyysisesti yhä passiivisemman elämäntavan ja uusimman Pisa-tutkimuksen huonontuneiden tulosten välillä," Anttila pohtii.

Koko koulu tanssii! -hankkeesta vastasivat yhteistyössä Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun tanssi- ja teatteripedagogiikan laitos, Tanssiteatteri Raatikko, Vantaan kaupungin kulttuuripalvelut / Taikalamppu ja sivistystoimi.

Eeva Anttila on tanssipedagogiikan professori Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa.

Acta Scenica -sarjassa on julkaistu teatterin ja tanssin tutkimusta vuodesta 1995 lähtien.

Tervetuloa teoksen julkaisutilaisuuteen Teatterikorkeakoulun Studio 4:ään (Haapaniemenkatu 6, Helsinki) perjantaina 13.12. klo 15. Tilaisuuteen tuo tervehdyksensä Opetushallituksen pääjohtaja Aulis Pitkälä. Lisäksi nähdään Kartanonkosken koulun oppilaiden tanssiesitys.

Myynti- ja arvostelukappaleet:
Kirjaa voi tilata sähköpostitse osoitteesta library(at)teak.fi.

Lisätietoja:
Eeva Anttila, p. 040 585 8415, eeva.anttila(at)teak.fi


 

Taiteellisen tutkimuksen kausijulkaisu RUUKKU luo uutta tutkimuskulttuuria


Taiteellisen tutkimuksen kausijulkaisun RUUKUN pilottinumero julkistetaan 9.12.2013. Ensimmäisen pilottinumeron teema on ”Kokemus ja kokeellisuus taiteellisessa tutkimuksessa”.

RUUKKU on uudenlainen taiteelliseen tutkimukseen keskittyvä kausijulkaisu, ensimmäinen laatuaan maassamme. Se on vertaisarvioitu, mikä tarkoittaa, että se täyttää akateemisen tieteellisen julkaisun kriteerit.

Verkkomuotoinen RUUKKU perustuu kansainvälisen Research Cataloguen tarjoamaan julkaisupohjaan, jota käyttää myös Journal for Artistic Research (JAR). Julkaisupohja tarjoaa taiteellisen tutkimuksen tekijöille ennennäkemättömät mahdollisuudet yhdistää ekspositioissaan tekstiä, kuvaa ja ääntä.

RUUKKU on Taideyliopiston, Aalto-yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulun ja Lapin yliopiston yhteinen hanke. Se on yhteinen foorumi kaikille taiteellista tutkimusta tekeville ja siitä kiinnostuneille. Jatkossa RUUKKU ilmestyy kahdesti vuodessa ja jokaisella numerolla on oma teemansa ja päätoimittajansa.

RUUKUN pilottinumeron päätoimittajat ovat TaT Mika Elo ja TeT Annette Arlander ja siihen on kirjoittanut seitsemän tutkijaa:

Annette Arlander palaa kaksikielisessä ekspositiossaan yksinkertaiseen kokeiluun ja kokemukseen siitä Randavuorella vuonna 2000, kysyen löytyisikö niistä hylättyjä polkuja, joille vielä kannattaisi palata.

FT Taina Riikosen, helsinkiläisen äänitutkimusmatkailijan ekspositio on teksti/äänivirta koneisen liminaalisuuden, äänittämisen ja ruumiillisen kuuntelemisen rajapinnoilla.

Keramiikkataiteilija, taiteen tohtori Maarit Mäkelä rakentaa ekspositiossa naisellista sukupuuta hyödyntäen sekä perhealbumikuviaan että sukulaistensa muistoja.

Esitystaiteilijan ja tutkijakoulutettavan Tero Nauhan esittelyn keskiössä on hänen toinen taiteellinen teoksensa Life in Bytom.

Säveltäjä ja tohtorikoulutettava Pasi Lyytikäisen artikkeli käsittelee nuotinnoksen ja soivan musiikin välistä suhdetta sävellystyön näkökulmasta.

Taiteilija-tutkija ja väitöskirjaansa valmisteleva Elina Lifländer tarkastelee tilakokemuksia esitysinstallaatiossa kolmesta eri suunnasta: omien kokemusten, yleisön havaintojen sekä installaatiotaiteen näkökulmista.

Jaakko Nousiaisen kiinnostuksen kohteena on uusien mediateknologioiden hyödyntäminen nykyoopperan alueella, ja ekspositiossaan hän esittelee tutkimuksensa aihepiiriä sekä siihen liittyviä taiteellisia tuotantoja.

Ruukku: http://ruukku-journal.fi/ (ensimmäinen numero julkaistaan 9.12.)
JAR: http://www.jar-online.net/index.php/
RC: http://www.researchcatalogue.net/

Lisätietoja:
Mika Elo,  mika.elo(at)aalto.fi
Annette Arlander, annette.arlander(at)teak.fi
Esa Kirkkopelto, taiteellisen tutkimuksen professori, esa.kirkkopelto(at)teak.fi

 

TAPAHTUMIA


Tehdään se itse – Teatteripäivät 2014

 
Keskustelu teatteritaiteesta ja -työstä jatkuu taas Teatteripäivillä Kansallisteatterissa Helsingissä sunnuntaina ja maanantaina 9.–10.3.2014. Varaa aika kalenteriisi ja tule mukaan!
 
Teatteripäivät tarjoaa tällä kertaa ainutlaatuisen mahdollisuuden kohtaamiselle, toistensa löytämiselle yli sukupolvien ja ammattirajojen. Järjestämme osallistujille sunnuntaina 9.3. klo 12.00 – 18.00 Match-makingiä, Speed-meetingiä ja PechaKuchaa. Iltajuhlat vietetään Ravintola Kaisaniemessä alkaen klo 19.00 rennon tunnelman, hyvän ruuan ja tanssin merkeissä. Illan aikana jaetaan myös teatterialan tunnustuspalkintoja.
 
Maanantaina 10.3. klo 10.00 – 13.00 on Teatteripäivillä mahdollisuus kuulla kansainvälinen huippuluento! Ajatuksiaan ovat jakamassa Backa Teaterin johtaja, ohjaaja Mattias Andersson ja World Stage Design 2013 -näyttelyssä palkittu lavastaja Ulla Kassius. Backa Teater on Göteborgin kaupunginteatteri, joka tietoisesti etsii uutta yleisöä. Teatteri sekä työpari Andersson & Kassius tekevät sisällöllisesti ja taiteellisesti merkittävää, nykyaikaan sitoutuvaa teatteria – oli se sitten klassikko tai tutkivan teatterin keinoin syntynyt taideteos. Älä ohita! Backa Teaterin taiteellinen toiminta tarjoaa taatusti suomalaisille teatterintekijöille eväitä uudenlaiseen teatteriajatteluun. Esitelmä on ruotsinkielinen, paikalla on osanottajille tulkkaus. www.stadsteatern.goteborg.se/backateater
 
Maanantai-iltapäivä klo 14.00 – 18.00 omistetaan työhyvinvoinnille. Seminaari järjestetään myös Kansallisteatterissa ja tilaisuudesta vastaavat Suomen Teatterit, Näyttelijäliitto ja Teme.
 
Uudet ideat, uudet rohkeat tulevaisuudennäkymät saavat enemmän voimaa ja vaikutusvaltaa yhteistyöstä – tehdään se itse! Teatteripäivät järjestää yhteistyössä Teme, TINFO, Näyttelijäliitto, Suomen Teatterit ja Kansallisteatteri.


 

Keskustelua tekijänoikeuksista 5.12.2013, Teatteri Takomo, Helsinki

5.12. klo 18: *CMMN SNS PRJCT (Illegal Copy)* on laiton kopio
alkuperäisestä teoksesta, sisältäen useita virheitä ja puutteita. Se on
myös kopio Hangö Teaterträff -festivaalilla esitetystä Illegal Copy
-esityksestä, johon sillä ei ole oikeuksia sen enempää kuin
alkuperäiseenkään. Esityksen katsominen on laiton toimenpide ja tapahtuu
katsojan omalla vastuulla.

5.12. klo 20: KESKUSTELU Alkuperän kuolema – keskustelua tekijyydestä ja
kopioinnista. *Onko prosessi korvannut ”teoksen”? Jos kaikki on
iteraatiota, versiota, kopiota, muunnelmaa, pastiissia, mitä se kertoo
tavastamme nähdä ja ymmärtää maailmaa, taidetta, tekemistä? Keskustelemassa
työryhmien jäsenet ja taiteilija Kimmo Modig. Keskustelua vetää Johannes
Ekholm.

Lisätietoja:
Annina Blom
+358 (0)50-3591391
anninablom(at)gmail.com
www.teatteritakomo.fi


 

Väitös: Toisia liikkeitä, uusia virtauksia. – Suomalaisen modernin tanssin muutosprosessi 1960-luvulla


FM Riikka Korppi-Tommola väittelee 19.12.2013 kello 12.15 Helsingin yliopiston humanistisessa tiedekunnassa aiheesta "Toisia liikkeitä, uusia virtauksia. - Suomalaisen modernin tanssin muutosprosessi 1960-luvulla" (Other Movements, New Currents. The Process of Change in Finnish Modern Dance during the 1960s).

Paikka: Päärakennus, Unioninkatu 34, auditorium XII, 3. krs
Osoite: Helsinki, Keskustakampus

Vastaväittäjänä on Taiteellisen tutkimuksen professori Leena Rouhiainen, Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu, ja kustoksena on professori Hanna Korsberg.

Väitöskirjaa myy Riikka Korppi-Tommola.

Väitöskirjan tiivistelmä on luettavissa E-thesis -palvelussa:
http://urn.fi/URN:ISBN:978-952-10-9644-0

Väittelijän yhteystiedot:
Riikka Korppi-Tommola
riikka.korppi-tommola(at)helsinki.fi



HAKUJA

Lisää aikaisemmin tiedotettuja avoimia hakuja löydät täältä.

Call for artists and groups – 28th Pflasterspektakel – International Street Art Festival, 17.-19.7.2014, Linz (Austria)  


For over 25 years the Pflasterspektakel has transformed the city centre of Linz into a place of
international street art at the highest level. The International Street Art Festival Linz is the most popular cultural event of the region with more than 220.000 visitors. Within all those years the Pflasterspektakel has advanced with annual program innovations and novelties, staying abreast of developments in street art itself.

Travel expenses: Travel expenses for outward and return journey are calculated based on the price of a 2nd class train journey, a cheap flight arrangement or a mileage allowance. In conjunction with the participation confirmation, artists will be informed of the amount of the travel reimbursement and how this amount was calculated based on the application data.
Flight tickets that are used for travels to Europe before 1 July 2014 cannot be used for claiming travel expenses.

Travel expenses will be reimbursed proportionally to the number of participating days.(1/3 of travel expenses for one day, 2/3 for two and the entire travel expenses for three days).
Irrespective of the number of persons and travel distance, the organizer compensates for travel expenses to a maximum of 1.000 Euros per group/individual performer.

Daily allowance/Busking Money: The organizer allocates 25 Euros per person and festival day for food for a maximum of 10 persons. Artists keep performance revenues (busking money).

Deadline for applications: 27 Janury 2014.

Find all details online.


TYÖPAJOJA JA KOULUTUSTA


Workshop: Shadows and other phantoms of the stage – Stage writing for contemporary shadow theatre, 19th may – 7th june 2014 in Piacenza, Italy


Is there a specific form of dramaturgy for contemporary shadow theatre? What are the procedures involved in creating a shadow performance? What is the director’s role in the conception of shadow space and the figurative universe? In what way can other forms of theatre language contribute to defining and realizing contemporary shadow theatre?

The process of stage writing will be developed during the workshop, considering the dramaturgy, stage design, the puppets, the actors’ performance, music, lights, just to mention a few main points. These themes will naturally be dealt with both in theoretical and practical terms.

The workshop will be divided into three parts:
1. An introduction to shadow theatre.
2. Stage writing for contemporary shadow theatre: projection systems and stage design; dramaturgy and text; design and puppets; sound and music; action and performance.
3. Studies of “mise-en-scène”.

19th may - 7th june 2014 in Piacenza, Italy
by Fabrizio Montecchi, Nicoletta Garioni, Federica Ferrari
Duration: 18 days (120 hours), number of participants: 20
Admission fee 750 / 950 €.  Registration and more info: http://www.teatrogiocovita.it/laboratori-inglese.asp

Application forms will be accepted until 31 January 2014.


TYÖPAIKKOJA


Näty hakee neljää yliopistonlehtoria

Tampereen yliopiston Viestinnän, median ja teatterin yksikössä on haettavana neljä yliopistonlehtorin tehtävää:

Teatterityön yliopistonlehtori (näyttelijäntaide)

Teatterityön yliopistonlehtori (liike ja tanssi)

Teatterityön yliopistonlehtori (musiikki ja laulu)

Teatterityön yliopistonlehtori (puhetekniikka ja ääni-ilmaisu)

Kaikki yliopistonlehtorin tehtävät ovat määräaikaisia (1.8.2014–31.7.2018 tai sopimuksen mukaan) ja voidaan määritellä osa-aikaisiksi (50–100%).

Hakuaika päättyy 9.1.2014.

Tehtäviä koskevat tiedustelut:
johtaja Heikki Hellman
heikki.hellman(at)uta.fi, 040 5713184

Tehtäväntäyttömenettely:
hallintopäällikkö Heikki Eilo
heikki.eilo(at)uta.fi, 040 5108223

Hakemukset tehdään yliopiston sähköiseen rekrytointijärjestelmään uta.fi/ajankohtaista/tyopaikat.

Viestinnän, median ja teatterin yksikkö CMT
uta.fi/cmt


 

Sydkustens ordkonstskola söker ordkonstledare


Brinner du för ordkonst och fantasi? Är skrivande, berättande, läsning och språkstimulans något du vill arbeta mera med? Trivs du bland barn och unga och har pedagogisk erfarenhet?
Vi behöver fler ledare att jobba med barn i alla åldrar. Vi erbjuder ett mångsidigt och kreativt arbete för ordkonstledare på deltid i huvudstadsregionen. Kom med i vårt gäng, bli ledare i Sydkustens ordkonstskola och ta del i vår positiva och uppmuntrande anda! Arbetet inleds januari 2014.

Skicka din ansökan senast 15.12.2013 per mejl till irene.poutanen(at)sydkusten.fi.

Mer information:
irene.poutanen(at)sydkusten.fi
www.ordkonst.fi


MUITA ILMOITUKSIA


Pieta Koskenniemi ja Katri Mehto: Korttien näyttämö – Tarotpakka soveltavan teatterin työvälineenä


Korttien näyttämö -peli ja oppimateriaali sisältää soveltavan teatterin tarotpakan ja opaskirjan. Korttipakka toimii leikillisesti ja luovasti käytännön työvälineenä ja ammatillisen itsetuntemuksen peilinä. Soveltavan teatterin työkalupakassa tarottien pelillisyys ja peilaavuus löytävät uuden ja omaperäisen käyttötarkoituksen draaman ja teatterin maailmasta.

Korttien näyttämö toimii työkalupakkana teatterillisia metodeja työssään käyttäville ryhmänvetäjille, ohjaajille ja opettajille, mutta sitä voivat käyttää myös ryhmät itse.

Kirjoittajat, Pieta Koskenniemi ja Katri Mehto, ovat työskennelleet pitkään soveltavan teatterin eri osa-alueilla opettajina, tekijöinä ja tutkijoina.

Aineiston tekijät avaavat pelin sisältöä ja soveltamismahdollisuuksia kahvikupposen äärellä
perjantaina, 13:na joulukuuta klo 13.30-14.30 Hotelli Arthurin Hjeltin salissa, Vuorikatu 19 , Helsinki.

Tervetuloa mukaan!

Pyydämme ystävällisesti vahvistamaan osallistumisenne viimeistään maanantaina 9.12.2013.  

Timo Tervo
Kehittämispäällikkö
Opintokeskus Kansalaisfoorumi
Vernissakatu 8 A
01300 Vantaa

Urheilukatu 4 A 23
96100 Rovaniemi
+358 40 506 2585
timo.tervo(at)kansalaisfoorumi.fi
www.kansalaisfoorumi.fi