12.12.2013

TINFO-tiedote 42 / 12.12.2013

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFON JOULUTARINA 2013 ON KATI KAARTISEN JOULUIKKUNA

TINFON ILMOITUKSIA

UUTISIA

TAPAHTUMIA

HAKUJA

 TYÖPAJOJA JA KOULUTUSTA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

TYÖPAIKKOJA


 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

 
RITUAALISISTA KOKEMUKSISTA

Itsenäisyyspäivä ja Nelson Mandelan kuolema sai taas kerran miettimään rituaaleja ja niiden tarjoamia yhteisöllisyyden kokemuksia. Yli kaksi miljoonaa ihmistä seurasi tasavallan presidentin itsenäisyyspäivän vastaanottoa, ja siinä sivussa Kuokkavieraiden uutta tulemista Kiakkovieraiden muodossa. Junttila-naamioisia koskevat tulkinnat olivatkin sitten monensuuntaisia.

Vanha kunnon kulttuurintutkijan, rituaaleja tutkineen Victor Turnerin mielestä yhteisöllisiin konflikti- ja kriisitilanteisiin kiteytyy jotain erityisen draamallista. Turnerin mukaan tällaiset tilanteet noudattavat kaavaa: särö sosiaalisissa suhteissa -> kriisivaihe -> korjaavat toimet -> yhtenäisyys. Rituaalit ja seremoniat ovat yhteisöä korjaavaa toimintaa, joka sitten palauttaa konfliktin läpikäyneen yhteisön yhtenäisyyden. Onko tässä yritys saavuttaa tasa-arvoista yhteisöllisyyttä, turnerilaista communitasta? Onko suurten teatterinäyttämöiden ongelmana se, etteivät ne pysty tarjoamaan yhteisölle sitä vahvistavia rituaalisia kokemuksia?

Rituaalien tutkimus on tärkeätä. Meillähän on perustettu Rituaalimuseo Saloon ja Quo Vadiksen Otso Kautto tekee taiteellista väitöskirjaansa rituaaleista.


TEATTERIN PITKÄKESTO

Journalistissa pohditaan pitkäkestoa. Tarvitaanko teatteriinkin paljon nykyistä enemmän pitkäkestoa? Onko yleisö meille tabu?


LANGATTOMAT MIKIT

Opetus- ja kulttuuriministeriössä tehdään pian päätöksiä langattomien mikkien avustusten jaosta. Pidetään peukkuja kaikille niille teattereille, jotka avustusta ovat hakeneet. Ikävän kämmin vuoksi langattomien mikkien (joita yhteensä Suomessa noin 60 000) käyttämä taajuusalue siirtyy vuoden 2014 alusta langattoman laajakaistan käyttöön. Tämä vaihtoruljanssi tulee kalliiksi, ja teettää julmetusti töitä.


PROLOGI

Näyttelijäntyön uusien professoreiden Hannu-Pekka Björkmanin ja Elina Knihtilän toimeenastumisesitys Prologi oli mieltä ylentävä ja koskettava kokemus. Häröilevä video ja kunnon näyttelemistä Macbethiä ja Nummisuutareiden Eskoa lavalla. Ja näyttelijäntyön tulevaisuus. Opiskelijat katsomassa kuvina meihin. Täynnä toivoa!


TUOTTAJAN TYÖOLOSUHTEET

Huolestusta puolestaan tästä kysymyksestä. Meidän TAIVEX2-hankkeemme on nostanut esiin sen kovan faktan, että VOS:n ulkopuolisella kentällä tuottajat vaihtavat työpaikkaa tuhkatiheään. Tätä ongelmaa kokoonnutaan pohtimaan 16. tammikuuta Teatterikeskuksen järjestämässä seminaarissa. Tarkoituksena on etsiä keinoja parantaa teatterin hallintoa ja tuottajan työhyvinvointia. Tärkeätä kaikille!

K NIIN KUIN KAMPNAGEL

Kampnagel Hampurin Barmekissa on entiseen nostokurkitehtaaseen kolmisenkymmentä vuotta sitten perustettu nykytaiteen keskus, jonka tinkimätöntä toiminta- ja ohjelmapolitiikkaa katsoo kateudella. Nykyteatteria ja -tanssia, esitystaidetta, musiikkia. Kuusi esitystilaa, tilaa työpajoille, 180 000 kävijää vuosittain. Yhteistyö keskieurooppalaisten festareiden ja nykytaiteen tuotantotalojen kanssa ja Länsi- ja Pohjois-Afrikan maiden kanssa takaa ohjelmiston, joka pudottaa polvilleen. Eikä tämä vielä riitä. On tuotantotyöpajoja taiteilijoille, sosiaalisen invaasion strategioita, luentoja, keskusteluja, hampurilaisille suunnattuja sokkotreffejä Kampnagelin taiteilijoiden kanssa...

Hämmentävää havaita, että tiukasti kuratoidun nykäriesityksen yleisössä istuu suuri joukko myös taviskatsojia ja vieläpä myös 70+ vuotiaita. Johtaja Amelie Deuflhardt korostaakin sitä työtä, jota talossa on tehty, jotta hampurilaiset kokeellisiin esityksiin tulisivat. Nykytaiteen legitimaatioksi ei riitä pieni valittujen joukko. Hieno konteksti esitellä suomalaista nykäriä, ja nyt tehdään kaikki mahdollinen, jotta Esitystaiteen keskuksen hanke voi ensi vuonna toteutua täällä suunnitellussa laajuudessa. Meidän ekologinen tulokulmamme kiinnostaa. Luen Die Weltistä, että kaupungin asukkaista kolmannes on maahanmuuttajataustaisia ja noin puolella alle 18-vuotiaista on ulkomaiset juuret. Lehti piirtää kuvaa kaupunginosien segregaatiosta.

Kaupungin oman pojan Willy Brandtin lähestyviä 100-vuotismuistojuhlallisuuksia hehkutetaan jo nyt. Mitä politiikassa, myös teatteripolitiikassa on tapahtunut sitten muurin murtumisen ja Schröderin kauden? Vähemmän tukea, enemmän projektirahoitusta. Tuttua Hollannista ja Isosta-Britanniasta.

Theater der Zeitin joulukuun numerossa keskustelevat Berliinin Schaubüchnen johtaja Thomas Ostermeier ja Berliinin Festspielen intendentti Thomas Oberender siitä, mihin valtio kulttuuria tarvitsee, millaista joustoa instituutioilta edellytetään, ovatko vapaan kentän uusliberalistiset työrakenteet kritisoitavissa, mukako sosiaalivaltion tukipolitiikka estäisi taiteen tuottamista. Tästä Ostermeierin nimittämästä hiipivästä amerikkalaistumistransformaatiosta ja uusien hybridisten instituutiomallien tarpeesta lisää myöhemmin. Keskustelua, jota meilläkin tarvitaan!


TAIKE-PÄIVÄT, TOIMINTAA TULEVAISUUDEN ETEEN

Avointa viestintää, molemminpuolista tiedonvälittämistä. Taiteen edistämiskeskus on kutsunut eri alojen yhteistyökumppaneitaan yhteisiin keskustelutilaisuuksiin. Tällä viikolla oli paitsi järjestöjen päivä, myös nukketeatterin päivä. Pariin ja puoleen tuntiin saadaan mahtumaan paljon asiaa, kun se pakataan tiiviiseen muotoon. Jos Taikea tehtiin rakenteet edellä, niin nyt vuoden lopussa ovat jo toimintakulttuuriset muutokset näkyvissä. Uutta katu-uskottavuutta.

Maaliskuussa alkaa Taiken sisällä  keskustelu taidetoimikunnista ja toukokuussa tehdään taidetoimikuntia koskevat päätökset. Ehdokkaiden nimeämispyynnöt tullevat jälleen elokuussa. Keväällä meidät kutsutaan keskustelemaan VOS-järjestelmän kannustavuusindikaattoreista. Enemmän kuin tarpeellinen keskustelu taiteen kentän yhteisistä viesteistä ja ulostuloista käynnistyy myös. Taike valmistelee omaa strategiaansa liittyen OKM:n tulevaisuuskatsaukseen. Tulevaa hallitusohjelmaa ollaan jo pikkuhiljaa virkamiespöydissä valmistelemassa. Tähän työhön Taike meitä kutsuu! Ehkä tärkeämpää kuin koskaan!

TINFON JOULUTARINA 2013, kirjoittanut Kati Kaartinen

 

Jouluikkuna


Erja Lehtinen seisoo keskellä kauppakeskuksen leveää käytävää, ihmiset tönivät häntä ja törmäilevät päin, jotkut ärähtävät mennessään ja mulkaisevat vielä perään. Joulutähdet ja kuuset ja enkelit ja kellot ja tontut kimmeltävät, vilkkuvat, välkkyvät. Viereisen kukkakaupan hyasintit tuoksuvat. Erja Lehtinen huomaa, että hänellä ei ole enää punaisia kasseja, ei neuletta eikä untuvatakkia. Pipokaan ei ole enää päässä. Olkalaukku roikkuu kaulassa. Mihin jäi kassit? Kirjakauppaan? Missä takki? Vaatekaupassa vai rustiikkikynttiläputiikissa? Mihin piti vielä mennä? Kenelle vielä ostaa?
      - Sinappisilli, Erja Lehtinen muistaa. Hän liittyy ihmisvirtaan, joka vaeltaa, pysähtelee, kääntyy äkisti, kiirehtii, törmäilee ja eksyy kauppakeskuksen käytävillä.
      
Ruokakauppa on täyteen ammuttu. Ostoskärryjä on lähes mahdotonta saada eteenpäin ihmismassassa. Lapset joko istuvat punaisina kiljuen kärryissä elleivät jo nikottele huutamisen uuvuttamina tai sitten ne juoksevat hihkuen hyllyjen välissä vanhempiaan, tai mummojaan, tai hoitajiaan karkuun. Lasten meteliin sekoittuu joulumusiikki ja kuulutukset joulun aukioloajoista.
     - Sinappisilli, Erja Lehtinen toistaa ja työntää päättäväisesti ostoskärrynsä ihmismereen.

Sillit ja silakat -hylly sijaitsee kaupan toisella puolella, sinne on noin kolmesataa metriä. Tämän Erja Lehtinen osaa. Hän tietää ne hyllyvälit, joissa jopa jouluruuhkissa pääsee vaivatta eteenpäin. Leluosasto pitää kiertää kaukaa, samoin tietokone- ja puhelintarvikkeet, valmisruuat ja lihat ja makkarat ja maitotuotteet. Kirja- ja paperihyllyjen välistä pääsee nopeasti luomuvihannesten vierestä siemeniin ja pähkinöihin, ja siitä sulavasti soija- ja kauramaitojen ohi käsityölankahyllyjen kautta vähän kiertäen pelastusarmeijan joulupadan takaa silleihin ja silakoihin. Erja Lehtinen nappaa toiseksi viimeisen sinappisillipurkin kärryynsä ja suuntaa kohti kassoja.
    - Hyvät asiakkaat, on ilmennyt ongelmia tietokoneliikenteessä, tällä hetkellä koneemme eivät hyväksy mitään maksukortteja. Pyydämme ystävällisesti käteistä rahaa omaavia asiakkaita ensimmäisinä järjestäytymään kassoille...

Loppuosa kuulutuksesta hukkuu ihmisten huutoihin ja kirouksiin. Anarkistisimmat  kaatavat ostoskärrynsä kaupan käytäville, maltillisimmat jättävät tavaraa pursuavat kärryt  vain niille sijoilleen ja marssivat ulos. Muutama hassu, jolla sattuu olemaan käteistä, seisoo tyytyväisenä jutustellen kassajonossa. Koskaan ei Erja Lehtinen ole nähnyt kaupan tyhjenevän ihmisistä sellaista vauhtia. Yksi asiakas näyttää tunkevan päättäväisesti sisääntuloporttien läpi täyden kärrynsä kanssa, mutta vartijat ovat nopeampia.

Erja Lehtisellä ei tietenkään ole käteistä, mutta hän ei aio luovuttaa. Kaikki katkokset loppuvat joskus, ajattelee hän ja lähtee eteenpäin kärrynsä ja sillipurkkinsa kanssa. Erja Lehtinen päätyy koti ja sisustus -osastolle, josta avautuu ikkunaseinän läpi näkymä kauppakeskuksen suurelle sisäpihalle, tai paremminkin sisätorille. Hän katselee ihmisiä, jotka juoksevat sisäpihan poikki kohti sitä toista suurta ruokakauppaa tietokoneliikenteen toimivuuden toivossa. Näyteikkunaan on somistettu pieni jouluolohuone. Erja Lehtinen istahtaa punaiseen, upottavaan nojatuoliin. Voi voi, ajattelee Erja Lehtinen. Voi ihmistä.

Kun Erja Lehtinen herää, ei ulkona sisäpihalla näy ristin sielua. Kaupassa kuuluu vain ilmastoinnin vaimea humina, muutama loisteputki särisee. Erja Lehtinen vilkaisee puhelintaan, on keskiyö.
   - Voi luoja, Erja Lehtisen suusta pääsee. Kokeiltuaan uloskäynnit moneen kertaan ja löydettyään myös henkilökunnan tilat, sieltäkään ulos pääsemättä, Erja Lehtinen istahtaa takaisin näyteikkunaan punaiseen joulutuoliinsa. Huomenna on jouluaatto. Kauppa on siis vielä auki. Mikäli tietokoneet toimivat. Erja Lehtinen huomaa ikkunassa lapun, niitä on liimattu kaupan jokaiseen ikkunaan ja oveen. Hän lukee lapun takapuolelta: "ätsisinkeT atsimlegno neuthoj emmaava atsav .21.72 .auluoJ äävyH"

Erja Lehtinen huokaisee. Ja nousee äkkiä ylös, tarmoa täynnä. Hän lähtee ruokaosastolle, kerää hyllyistä kaiken tarpeellisen. Valitsee rauhassa, tutkii tuoteselosteet, puhuu itsekseen. Henkilökunnan tiloista hän löytää mikroaaltouunin ja pienen keittolevyn. Hän pelastaa roskien joukosta graavilohen, ja kaupanpäälle pari rasiaa sushia. Erja Lehtinen riemuitsee siitä, että ruokakaupan yhteydessä on Alko. Viiniä molempia värejä, ja jälkiruuaksi ihana luumuviini. Sitten lahjat. Naisten vaateosastolta hän saa kolme pehmeää pakettia. Kirjaosastolta kolme kovaa. Suklaata, monta rasiaa. Ihanissa joulukääreissä. Hän paketoi itsepalvelupaketointipisteessä itselleen myös kauniit kahvikupit, kaksi varmuuden vuoksi. Kahvihyllystä tummapaahtoista joulukahvia. Kodinkonehyllystä pressopannu.

Erja Lehtinen tekee itselleen täydellisen joulun näyteikkunaan. Kynttilät antavat pehmeää valoa, sisustusosastolta löytynyt pieni sohvapöytä ja punainen liina sopivat täydellisesti hänen samettisen joulumekkonsa väreihin (Naisten juhlapuvut). Valmislaatikot maistuvat taivaalliselta muovikuusen koristeiden alla. Sinappisillistä puhumattakaan. Kun lahjat on avattu, Erja Lehtinen kääriytyy pehmeään, punaiseen aamutakkiin. Avaa kirjan ja suklaarasian, napsauttaa mp3 soittimen (Elektroniikka) päälle ja antaa joulun soida (Musiikki, Joulumusiikki). Erja Lehtinen ei muista milloin hän on viimeksi tuntenut onnen tunteen. Nyt hän tuntee sen. Erja Lehtinen nukahtaa näyteikkunaan.

Ruokakauppaa vastapäätä, sisäpihan toiselle laidalla, korkean tornitalon puolivaiheilla seisoo ikkunassa pieni Siiri (Tyttö, 5 vuotta). On aamuyö. Joulupukki tulee tänään, kun on herätty, ja vielä siivottu, ja syöty ja odotettu vähän. Siiri ei saa unta. Eniten hän toivoo koiranpentua. Siiri katselee ikkunasta, joko näkyy tonttuja. Tontut tulevat aina vähän ennen kuin Joulupukki. Siiri huomaa sisäpihan toisella puolelle tutun kaupan ikkunassa jotain liikettä. Hän hakee hipihiljaa eteisen kaapista kiikarit, joita äiti ei anna kuin ihan harvoin käyttää, yhdessä. Ettei mene rikki. Siiri etsii kiikarien läpi kaupan ikkunaa, ja kun se vihdoin osuu kohdalle, Siiri hämmästyy niin, että suusta pääse henkäys.

Kun Siiri aamulla kertoo äidille mallinukesta, joka vietti joulua ja nukahti sitten tuoliin, äiti ei usko.
    - Niistä osataan vaan tehdä niin elävän näköisiä, äiti sanoo. Siiri ei enää väitä vastaan. Hän menee huoneeseensa ja ottaa sen satukirjan, ja etsii sieltä sen sadun, ja sen kuvan. Siinä on se tyttö, ja kaikki tulitikut on palaneet. Ja se tyttö nukkuu onnellista unta, sanoo äiti aina tässä kohtaa. Siirin mielestä sadun tyttö näyttää ihan siltä mallinukelta, joka näkyi kiikareissa.

 Kati Kaartinen


TINFON ILMOITUKSIA


Ilmoita kevään teatteriensi-illoista


Keräämme ammattiteattereiden kevään ensi-iltatiedot verkkosivuillemme. Lähetä oman teatterisi tiedot sähköpostitse osoitteeseen tinfo(at)tinfo.fi.

Kirjoita viestin otsikoksi "ensi-illat". Ensi-iltatiedoissa tulisi näkyä esityksen nimi, ensi-iltapäivämäärä, kirjailija, ohjaaja, dramaturgi tai muut työryhmän tiedot sekä lyhyt sisältökuvaus. Merkitse myös onko teksti kotimaisen tekstin kantaesitys, lasten- tai nuortenteatteria tai yhteistuotanto.

www.tinfo.fi/ensi-illat




UUTISIA


Oblivia Saksassa: Berliini, Hampuri, München, Essen

 
Nykyteatteriryhmä Oblivia on tämän vuoden Nordwind-festivaalin esiintyjä Entertainment Island -trilogiallaan. Hampurin maineikkaassa Kampnagel-taidekeskuksessa on kaksi esitystä 12.–13.12.2013. Kolmikko Timo Fredriksson, Anna Krzystek ja Annika Tudeer viihdytti aiemmin 4.–5.12.2013 jo Berliinissä, jossa esityspaikka oli kansainvälinen esittävän taiteen talo HAU.

Oblivian uusi esityssarja Museum of Postmodern Art ja sen toinen osa Super B puolestaan esittäytyy maaliskuussa 2014 Münchenissä ja Essenissä. Super B:n Suomen ensi-ilta nähtiin Baltic Circle -festivaalilla marraskuussa Helsingissä.



Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa kehitettiin uusi tapa väitösten julkaisuun


Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa on kehitetty uudenlainen tapa julkaista väitöksiä verkossa. Väitöstä ei perinteiseen tapaan paineta vaan se julkaistaan verkossa tarkoitusta varten kehitetyllä WordPress-pohjaisella julkaisualustalla. Muissa yliopistoissa vastaavanlaisia kokonaan verkkopohjaisia väitöksiä ei toistaiseksi ole julkaistu.

Teatterikorkeakoulussa tehtävä tutkimus on taiteellista – tutkimus koostuu taiteellisesta osasta ja sitä selittävästä tutkimusosiosta, joka perinteisesti on julkaistu painetun kirjan muodossa. Väitöksen julkaiseminen verkossa antaa uudenlaisia mahdollisuuksia tuoda tutkimustekstin lomassa esiin tutkimuksen taiteellisia osia esimerkiksi äänen tai liikkuvan kuvan muodossa.
Ensimmäinen verkkomuotoinen väitös on koreografi Soile Lahdenperän tutkimus Muutoksen tilassa – Alexander-tekniikka koreografisen prosessin osana, joka tarkastetaan Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa torstaina 12.12. Väitösjulkaisussa käytetty videomateriaali harjoitus- ja esitystilanteista tuo uudella tavalla esiin työn taiteellisen osuuden.

Lahdenperän väitökseen voi tutustua osoitteessa http://www.actascenica.teak.fi/lahdenpera_soile/

Kevään 2014 aikana Teatterikorkeakoulusta on ilmestymässä toinenkin verkkoväitös.

Lisätietoja: Taiteellisen tutkimuksen professori, Esittävien taiteiden tutkimuskeskuksen johtaja Leena Rouhiainen, p. 0400 792 093, leena.rouhiainen(at)teak.fi

 

TAPAHTUMIA

Keskustelu tuottajien työolosuhteista ja työhyvinvoinnista 16.1.2014, Helsinki


Tervetuloa Teatterikulmaan keskustelemaan TUOTTAJIEN TYÖOLOSUHTEISTA JA TYÖHYVINVOINNISTA torstaina 16.1.2014 klo 9-13.30!

Osoite: Teatterikulma, Meritullinkatu 33, sisäpihalta hissillä 2. kerrokseen (Komedia-sali)

TAIVEX,  Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) ja Teatterikeskus kutsuvat teattereiden ja esittävän taiteen ryhmien taiteellisen johdon, hallitusten edustajat, tuottajat ja muun henkilökunnan pohtimaan, miksi tuottajien vaihtuvuus teatteri- ja orkesterilain ulkopuolisella kentällä on niin suurta.

Vaihtuvuutta on perinteisesti selitetty teattereiden ja ryhmien heikolla taloudellisella tilanteella ja tuottajan työn kuormittavuudella. Me väitämme, että tuottajien suuren vaihtuvuuden takana ovat paitsi työskentelyolosuhteet myös työpaikan arvot, työnantajaosaamisen puuttuminen, työskentelyilmapiiri ja johtamisen puutteet.

Alustajina tilaisuudessa ovat mm. Jenny Nordlund Esitystaiteen keskuksesta, Outi Järvinen ja Isabel González Arts Management Helsingistä, Mika Lehtinen Tampereen yliopiston Tutkivan teatterityön keskuksesta, Matti Holopainen ja työnohjaaja Tarja Heinula.

Lämpimästi tervetuloa!

Ilmoittaudu mukaan 9.1.2014 mennessä: info(at)teatterikeskus.fi. Tilaisuus on maksuton. 


Russian Nights Festival, 17.–19.1.2014, Teatteri Avoimet Ovet


Venäläisen nykyteatterin festivaali valtaa Teatteri Avoimet Ovet tammikuussa 2014. Russian Nights -festivaali tuo nyt jo neljättä kertaa uutta ja raikasta venäläistä teatteria helsinkiläisten iloksi.

Festivaaleilla nähdään esityksiä Pietarin underground-teatterin kärkiryhmiltä; Odd Dancelta ja ON.Teatrelta ja suomalaisten taiteilijoiden tulkintoja mm. venäläisten jumaloiman Bulat Okudzhavan tuotannosta. Venäläiset esitykset ovat suomeksi tekstitettyjä.

Lisätietoja liitteessä (PDF).

Sinna Laaksonen
tuottaja
sinna.laaksonen(at)avoimetovet.fi
p. (09) 4342 5113
www.avoimetovet.fi

 

HAKUJA

 
Katso aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja hakuja ja apurahoja.


Open application for guest plays to Pop Up Art House, Spring 2014


The independent Finnish-Swedish theatre group Blaue Frau is looking for short guest appearances by independent groups for the next period of Pop Up Art House.
 
Time: April or May 2014.
Place: Pop Up Art House, Erottajankatu 7, in the centre of Helsinki.
 
We offer a stage (a black box w: 9,5 m, d: 14,5 m, h: 4,5m), technique, 2 h technical assistance, some marketing, a supercool context. The guest artists receive all ticket sales, but are responsible for all costs involved in the production themselves.
 
We are looking for subversive productions that challenge the relation between performer and audience. We are looking for performances that fit in a feminist context. We are also interested in work-in-progress performances.
 
The performance language can be any, but the performance should be under 2 hours and should relate to the theme communication.
 
Send information about yourself/your working group and a recording of your performance DIGITALLY to info(at)blauefrau.com
 
Questions: info(at)blauefrau.com.
Joanna Wingren +358 503473335, Sonja Ahlfors+358 452334416
 
Deadline January 15th 2013. The performances selected must correlate with Pop Up Art House’s other activities and concepts. The selection is made according to this. A message with the results is sent to all applicants via e-mail.
 
More information on blauefrau.com and Pop Up Art House.



Call for presentations: Theatre Between Tradition and Contemporaneity, December 19. – 22. 2014, Tuscany, Italy


The international conference is open to different art genres, techniques and forms - theatre, dance, music, circus, visual and multimedia art. The working language is English.

You are welcome to take part in the conference as a Speaker, Presenter, Participant, Observer.
Present your research project and demonstrate your creative method to the international audience!  At the moment we are accepting presentation proposals.

Presentation formats: practical workshop/master class, work-in-progress, interactive lecture, video/photo/paper presentation, other way of demonstration proposed by Speaker/Presenter can be considered.

Submission guidelines and registration details: http://www.iugte.com/projects/theatretraditions

We appreciate in advance if you could spread the word among your colleagues.
Thank you very much, and have a great creative work in your field!

https://www.facebook.com/iugte
https://picasaweb.google.com/globtheatre
twitter.com/iugte_art


TYÖPAJOJA JA KOULUTUSTA

 

Nukketeatterikeskus Poijun kursseja tammikuussa 2014


Rainerin Muppet -kurssi 10.–12.1.2014

Kurssilla valmistetaan Muppet -tyyppinen käsinukke pehmeistä materiaaleista. Kurssi sopii kaikille nukketeatterista innostuneille. Kurssin ohjaajana on nukketeatterin elävä legenda Rainer Kaunisto. Kurssilla tarjoillaan kahvin ja teen lisäksi Rainerin tarinoita kulisseista ja ennen kaikkea niiden takaa. Opetustunteja on yhteensä 18.

Kurssimaksu 125 € (sis. alv 24 %), PoijuPaikkalaisille 100 € (sis. alv 24 %). Materiaalimaksun kerää opettaja erikseen.

Kurssin aikataulu:
pe 10.01. klo 17–21
la 11.01. klo 10–17
su 12.01. klo 10–17

Annen Varjoteatterikurssi 25.–26.1.2014

Kurssilla tutustutaan varjoteatteriin rakentamalla erilaisista materiaaleista varjoteatterinukkeja. Itse valmistettuja nukkeja kokeillaan erityyppisillä näyttämöillä ja samalla tutustutaan myös varjoteatterinäyttämön tekniikkaan. Ohjaajana toimii nukketeatterin monitoiminainen Anne Lihavainen. Opetustunteja on yhteensä 14.

Kurssimaksu 125 € (sis. alv 24 %), PoijuPaikkalaisille 100 € (sis. alv 24 %). Materiaalit sisältyvät hintaan.

Kurssin aikataulu:
la 25.1 kello 10–17
su 26.1 kello 10–17

Tiedustelut ja ilmoittautumiset:
info(at)nukketeatterikeskus.fi, p. 050 325 5093
Kurssien hintaan sisältyy kahvi- ja teetarjoilu.

Nukketeatterikeskus Poiju
Sahaajankatu 19
00880 Helsinki
Tel. +358 50 325 5093
www.nukketeatterikeskus.fi

info(at)nukketeatterikeskus.fi


APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

 

CIMO: EU:n Luova Eurooppa -ohjelman haut on julkaistu

Vuonna 2014 käynnistyvä Luova Eurooppa -ohjelman korvaa EU:n nykyiset Kulttuuri-, Media- ja Media Mundus -ohjelmat. Luovan Euroopan ensimmäiset haut on nyt avattu.

Kulttuurin alaohjelmassa on haettavana tuki

• eurooppalaisille yhteistyöhankkeille (haku päättyy 5.3.2014)
• kirjallisuuden käännöshankkeille (haku päättyy 12.3.2014)
• eurooppalaisille foorumeille (haku päättyy 19.3.2014)
• eurooppalaisille verkostoille (haku päättyy 19.3.2014)

Tarkemmat hakuohjeet ja -materiaalit löytyvät Euroopan komission sivuilta osoitteesta http://ec.europa.eu/culture/creative-europe/calls/index_en.htm.

Ohjelman tukimuodoista ja hakuprosessista saa tietoa Luova Eurooppa -yhteyspisteiltä, joita on jokaisessa ohjelmamaassa. Suomessa tehtäviä hoitavat vuoden 2014 alusta yhteistyössä CIMO ja Suomen elokuvasäätiö. Kulttuurin alaohjelmasta saa lisätietoja osoitteesta kulttuuri(at)cimo.fi, Median  alaohjelmasta osoitteesta media(at)ses.fi.

Lisätietoja Kulttuurin alaohjelman hauista löytyy myös tuoreesta uutiskirjeestämme osoitteessa http://cimo.multiedition.fi/eNewsletter4/kulttuuri-ohjelma/2013/joulukuu/etusivu_joulukuu2013.php.

Riikka Koivula & Aarne Toivonen
Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO
Kulttuurin yhteyspiste (Cultural Contact Point Finland)
puh. 0295 338 509 & 0295 338 540
kulttuuri(at)cimo.fi
www.cimo.fi/kulttuuri-ohjelma

 PL 343, 00351 Helsinki
käyntiosoite: Hakaniemenranta 6



Nordisk Kulturfond: DIGITAL 2015–2016, hakuaika päättyy 15.2.2014

 
Pohjoismainen kulttuurirahasto on varannut 400 000 euron apurahan projektille, jossa tehdään uutta pohjoismaista digitaalista taidetta ja kulttuuria. Suurapurahan nimenä on Vuoden pohjoismainen kulttuuritapahtuma DIGITAL 2015–2016, ja sen hakuaika päättyy 15. helmikuuta 2014.

Löytyykö teiltä intoa tehdä digitaalista taidetta ja kulttuuria Pohjoismaissa? Nyt voit hakea Pohjoismaiselta kulttuurirahastolta 400 000 euron apurahaa projektinne toteuttamiseen!

Lue lisää DIGITAL 2015-2016 kulttuuritapahtumasta täältä.

Yhteystiedot:
Vanhempi erityisasiantuntija Maria Tsakiris, mats(at)norden.org
+45 3396 0244


TYÖPAIKKOJA


Dramaturgian professori Teatterikorkeakouluun, hakuaika 8.1.2014 asti


Taideyliopiston Teatterikorkeakouluun haetaan dramaturgian professoria.

Dramaturgian professorin tehtävä sijoittuu dramaturgian koulutusohjelmaan. Dramaturgian koulutusohjelmaan otetaan joka vuosi noin 2 – 4 opiskelijaa, opiskelijoita on 23 lukuvuonna 2013 – 14. Tehtävä alkaa 1.8.2014 ja toimikausi on viisi vuotta. Tehtävän opetusala on dramaturgia. Professorin palkka määräytyy yliopistojen palkkausjärjestelmän mukaisesti. Siihen otetaan kantaa työsopimusta laadittaessa.

Professori johtaa ja kehittää dramaturgian kandidaatin- ja maisteritutkintoihin johtavaa koulutusohjelmaa. Hän vastaa dramaturgian koulutusohjelman tutkintovaatimusten uudistustyöstä. Uudet tutkintovaatimukset astuvat voimaan 1.8.2015. Professori kehittää dramaturgian ja draaman kirjoittamisen opetusta yhdessä muiden koulutusohjelmien ja niiden henkilöstön kanssa. Professori osallistuu yhteiskunnalliseen ja kansainväliseen vuorovaikutukseen. Professorin tehtäviin kuuluu Teatterikorkeakoulun ja Taideyliopiston kehittäminen sekä hallinnollisia tehtäviä.

Lisätietoa oheisesta liitteestä (PDF).

Lisätietoja tehtävän sisällöllistä kysymyksistä antaa vt. dekaani Maarit Ruikka, 050 5812649,
maarit.ruikka(at)teak.fi ja hakumenettelyyn liittyviin tiedusteluihin vastaa henkilöstöpäällikkö
Laura Jännes, 0400-792 043, laura.jannes(at)teak.fi.

Haku_dramaturgian professori

Russian Nights Festival