29.11.2012

TINFO-tiedote 43 / 29.11.2012

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

USKO TOKI

TINFON ILMOITUKSIA

UUTISIA

TAPAHTUMIA

HAKUJA

TYÖPAIKKOJA

 Lue aiempia TINFO-tiedotteita tästä


 MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA


TERVEISIÄ KOTKASTA

Hitto, taas tajusin, kuinka tärkeää on päästä ulos pääkaupunkiseudulta ja nähdä, mitä Suomessa tehdään. Näkövinkkelini on kapea, käyn aivan liian vähän katsomassa esityksiä muualla. Tulevaisuudessa asiantilan täytyy muuttua. Uuden vuoden lupaus?

Kotkan kaupunginteatterin Hedda Gabler laajensi vinkkeliä. Emilia Pöyhönen ja Hilkka-Liisa Iivanainen ovat tehneet Ibsenin klassikosta tiivistetyn päällekirjoituksen, joka oikeuttaa joka sekunnillaan käyttämään Ibsenin nimeä. Alkuperäisteos ei ole astinlauta.

Kotkassa on upea työryhmä tekemässä ”unheimlichia”, tunnistettavuudesta ja tuttuudesta syntyvää kauheutta. Ilman Emilia Kokon, Tommi Kainulaisen, Miia Maarasen, Aleksi Lavasteen ja Anne Niilolan kaltaisia näyttelijöitä ei Heddaa voisi tehdäkään. Niin rankkaa yksinäisyyttä, ihmisten välistä etäisyyttä ja kohtaamattomuutta, että psyykeni tuskin kestäisi katsella yhtään minuuttia enempää.  Kaikkea on tässä narsistien, sinkkujen, menestyneiden maailmassa, jossa kuluttaminen on ihmisen syvintä mielihyvää, ihmiset ja esineet käyttötavaraa. Surullista ja pelottavaa.


UUSI SUHDE HAUSSA

Kotkan reissulla keskusteltiin teatterinjohtaja Ilkka Laasosen kanssa siitä, miten teatterin tulisi pohtia yhteisö-, katsoja- ja osallistujasuhdettaan kokonaan uudestaan.  Millä kaikilla keinoin teatteriin voisi tuoda kaupunkilaisia osallistavan ulottuvuuden ja mahdollisuuden? Millä teoilla voitaisiin lisätä vuorovaikutusta teatterin ja asukkaiden välillä. Millä tavalla asukkaiden teatterialoitteet voisi ottaa osaksi teattereiden suunnittelua? Millaisia voisivat olla teatterin uudet konseptit?

Tällainen teatterin sisäinen ja ulkoinen kehittämistyö olisi pitkäjänteistä työtä. Sinä aikana pitäisi olla lupa olla tuijottamatta katsojalukuihin. Se edellyttäisi paitsi teatterin koko henkilökunnan myös rahoittajien sitoutumista. Kuka ottaisi kopin ja ryhtyisi kehittelemään tällaista pilottia?


SOVELTAVASTA TYÖKALUJA?

Laasosen pohdinnat asettuivat mielenkiintoiseen dialogiin teatteri-ilmaisun ohjaajia kouluttavan Metropolian esittävän taiteen koulutusohjelman seminaarissa, jossa demonstroitiin soveltavan teatterin keinoin kaikkea sitä, mitä on tehty ja tehdään.  Seminaari oli hieno osoitus, siitä miten tuotetaan kokemuksellista tietoa, miten osallistava ulottuvuus syntyy soveltavan teatterin metodein. Marja Louhijaa lainaten teatteri voisi hyödyntää mahdollisuutensa ja nähdä tehtävänsä monimuotoisemmin. Harmi vain, että meitä ulkopuolisia ei ollut kuin kourallinen.
Metropolian soveltavan teatterin seuraava Tartsan – tarpeellisen teatterin seminaari on jälleen tulossa helmikuussa. Sinne kuulolle.

Anne Pässilän  (Lappeenrannan teknillisen yliopiston Lahti School of Innovation) väitöskirja A reflexive model of research-based theatre. Processing  Innovation at the Crossroads of Theatre, Reflection And Practice-Based Innovation (Tutkimusperustaisen teatterin refleksiivinen malli - käytäntölähtöisen innovaation prosessointi teatterin ja reflektion risteyksessä) tarkastetaan  Lahdessa joulukuun ensimmäisenä.

Väitöskirjan tiedote lupaa, että soveltavan teatterin menetelmillä työyhteisön innovaatiokyvyt saadaan esiin. Teatterikin on työyhteisö.  


KIASMA-TEATTERI

Taas kun kävin Kiasma-teatterissa mielen valtasi sisäinen tyydytys, ylpeys ja ilo siitä ajatuksesta, että meillä esittävä taide on päässyt esiin myös osana nykytaidetta. Mitä me katsottiin, kun ei ollut Kiasma-teatteria? Suomi on kerrankin inessä, eikä mikään perässähiihtäjä. Ja sitten silmään sattui Kiasma-teatterin vastaavan tuottajan Jonna Strandbergin blogi, jossa valotetaan tuota nykytaiteen ja esittävän taiteen suhdetta. Toivottavasti kaikille on itsestään selvyys, että säätiöitävään Valtion taidemuseoon kuuluu olennaisena osana myös Kiasma-teatteri. Eihän sitä ole varaa hyllyttää?


VARTO JA HAPEKKAAT HUONEET

Professori Juha Varrolla oli Suomen Teatterit ry:n vuosijuhlassa 12 minuuttia aikaa pitää juhlapuheensa, jonka aiheeksi oli annettu joko ”Mihin kulttuuri on menossa” tai ”Kulttuurin tulevaisuus”.  Hänen mielestään kulttuurin tulevaisuus näyttää ”pönötyksen, kirkollisuuden ja viihteen tulevaisuudelta”. Samaan aikaan juhlapuhuja näki kuitenkin paljon ilahduttavaa: haastattelututkimuksen mukaan nuorista vain 14% uskoi jumalaan. Viihteeseen nuoret suhtautuvat välinpitämättömämmin kuin aikaisemmat sukupolvet tehden siitä myös campia ja irtautuen siitä. Ja nuoret lähtevät Suomesta maailmalle: ”Maailma on avoin ja avaa uuden maailman, kunhan sinne menee”. Nyt on Varron mukaan ”mahdollista tehdä se, minkä tekemisestä on ollut kauan puhe, mutta jonka tekemiseen ei ole ollut vapaata tilaa, henkisesti tarpeeksi hapekasta huonetta: me voimme alkaa luoda merkityksiä, synnyttää omaa tulevaisuuttamme, joka vaatii jonkinlaista viattomuutta, naiiviutta, rakkautta ja valoisaa ajattelua, joka ottaa maailman vastaan, ei pelkää sitä eikä kyräile sen edessä”. Elähdyttävää! Ei pelkoa, ei kyräilyä.

USKO TOKI

Uskotoki 43 291112


TINFON ILMOITUKSIA


Tilaa Teatterikalenteri 2013 jouluksi kotiin

Tilaa oma Teatterikalenterisi ensi vuodelle 12.12.2012 mennessä, niin saat sen perille ennen joulua.

Teatterikalenteri on taskukokoinen kalenteri, joka sisältää keskeistä teatteritietoutta ja yhteystietoja. Päivyriosiosta löydät teatterialan tapahtumia ja päivää piristäviä sitaatteja ajankohtaisista näytelmistä.

Teatterikalenterin hinta on 15 euroa, opiskelijoille 8 euroa. Yli kymmenen kappaleen tilauksissa, laskemme yhden kalenterin hinnaksi 14 euroa.

Tilaukset
Verkkokaupasta
Sähköpostitse: tinfo(at)tinfo.fi
Puhelimitse: 09-2511 2120


Ilmoita muuttuneet tietosi Teatterialan Avain -yhteystietojulkaisuun

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) julkaisee Teatterialan Avain -osoitteistoa. Mikäli tietosi ovat muuttuneet kesän jälkeen, ilmoita uudet yhteystiedot osoitteeseen: tinfo(at)tinfo.fi
Päivitetty versio lähetetään Teatterialan Avaimen tilanneille tammikuussa.

Pyydämme ystävällisesti lähettämään päivitetyt yhteystiedot viimeistään 3.12.2012.

Teatterialan Avaimen voit tilata TINFO-verkkokaupasta, sähköpostitse tinfo(at)tinfo.fi tai puhelimitse (09)2511 2120

Teatterialan Avaimen hinnat:

  • 1-2 käyttäjää, lisenssi maksaa 20 euroa.
  • 3-19 käyttäjää, lisenssi maksaa 70 euroa.
  • Yli 20 käyttäjää, lisenssi maksaa 150 euroa.

Kesäteattereiden katsojamääriä kesiltä 2011 ja 2012 otetaan vielä vastaan tilastointia varten

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) laatii kesäteattereiden katsojatilastot kahdelta viime vuodelta. Pyydämme ystävällisesti kesäteattereita ilmoittamaan kävijämäärät vuosien 2011 ja 2012 esityksistä. Tilasto julkaistaan TINFO-verkkosivuilla ja -tiedotteissa.

Teatterin tiedotuskeskuksesta (TINFO) kysytään usein kesäteattereista, esimerkiksi katsojamäärät kiinnostavat, siksi TINFO on päättänyt kerätä nämä tiedot.  
Palvelemalla tiedontarvitsijoita voimme yhä paremmin saada kesäteatteriesitykset esille.

Lähetä tiedot osoitteeseen tinfo(at)tinfo.fi

Täytä vuosien 2011 ja 2012 esitysten osalta
Esityksen nimi
Ohjaaja
Ensi-iltapäivämäärä
Montako esitystä
Kokonaiskatsojamäärä

Jos teatterillanne on ollut useampi kesäteatteriesitys kaudessa, anna tiedot kustakin esityksestä erikseen.


Joulukuun TINFO-tiedotteet ilmestyvät keskiviikkoisin

Joulukuun TINFO-tiedotteet ilmestyvät poikkeuksellisesti  keskiviikkoisin. Seuraavat TINFO-tiedotteet ilmestyvät  5.12., 12.12. ja vuoden viimeinen tiedote 19.12. Mahdolliset tiedotemateriaalit ehdolle tulee lähettää sähköpostilla osoitteeseen tinfo(at)tinfo.fi tiistaiaamupäivään mennessä.


TINFOn toimisto on suljettu 6.-9.12.2012. ja 20.12.-6.1.2012

Ehdota Silmänkääntäjää ja TINFO-palkittavaa 30.11.2012 mennessä

Ehdota Silmänkääntäjäksi henkilöä, työparia tai työryhmää, joka omassa tehtävässään ja omalla alueellaan on tehnyt ”läpimurron” tai hätkähdyttänyt oivallisuudellaan.

Ehdota  TINFO-palkittavaksi henkilöä, työryhmää, hanketta, teatteria tai muua yhteisöä, joka on toimitus-, tiedotus- tai tutkimustyöllään syventänyt teatteritaiteen tuntemusta. Ehdotukset 30.11.2012 mennessä

UUTISIA

Myllyteatterin Divina Commedia palkittiin Makedoniassa kansainvälisellä Skupi-festivaalilla

Myllyteatteri on voittanut Makedoniassa kuudetta kertaa järjestetyn kansainvälisen Skupi-festivaalin Grand Prix –palkinnon esityksellään Divina Commedia 3.0. Esitys vieraili äskettäin Skopjessa, jossa se esitettiin Makedonian Kansallisteatterin suurella näyttämöllä.

Esitys Divina Commedia valmistettiin Portugalissa kesällä 2012, jossa se menestyksekkäästi esitettiin paikkasidonnaisessa tilassa, marmorikaivoksessa. Skupi-festivaalia varten Myllyteatterin 20-henkinen työryhmä, joka on koottu Suomesta, Portugalista ja Kreikasta, valmisti esityksen sisätilaan.

Miira Sippolan kirjoittama Divina Commedian käsikirjoitus noudattaa Danten Alighierin Jumalaisen näytelmän rakennetta, ja ohjaus perustuu pohjateoksen mukaisesti sinfonisuuteen ja visuaalisuuteen.

Skupi-festivaalin jury perusteli Myllyteatterin esityksen palkitsemista näin:

"Divina Commedia 3.0 creates a unique universe, which is visual in a charming and style way: the costumes, set and light, the stylezed movement language of the performers, carried on with a funny sound plan and the roles of the traveller and the guide, who work as keys for following the story. The performance makes a curing journey through the visually overwhelming scenes. The performance happens ultimately in the head and heart of the spectator."

Myllyteatteri on kaksivuotisen työskentelynsä aikana tuottanut kaksi keskenään erilaista ja eri työtavoin tehtyä näytelmää Danten Jumalaisen näytelmän pohjalta. Voittonäytelmä on tehty Myllyteatterin johtamassa kansainvälisessä teatterihankkeessa portugalilaisten ja kreikkalaisten kanssa. Vapaalla ammattiteatterikentällä toimiva Myllyteatteri jatkaa omintakeisen esityskielen luomista, kohti tulevaa 10-vuotisjuhlaansa vuonna 2013.

Helsingin kaupungin kulttuurikeskus tuki esitysvierailua Skupi-festivaalille.

Lisätiedot:
Myllyteatterin taiteellinen johtaja Miira Sippola, miira.sippola(at)gmail.com, +358-40-7018624

Tietoja Skupi-festivaalista, Tina Miteva, +389 (0) 72 21 30 35, skupifestival(at)yahoo.com


Oulun läänin taidetoimikunnan taidepalkinto Anna-Kaisa Järvelle, Juha Hurme sai taidetunnustuksen

Oulun läänin taidetoimikunta myöntää vuosittain taidepalkinnon oman alueensa ansioituneelle taiteilijalle. Vuoden 2012 taidepalkinto myönnettiin taiteilija, pelle, FK Anna-Kaisa Järvelle.

Anna-Kaisa Järvi on edistänyt sirkustaidetta pohjoisessa Suomessa 90-luvun alusta lähtien. Järvi on kouluttanut itseään jatkuvasti ja välittänyt saamiaan oppeja oppilailleen ja opettajille.
Anna-Kaisa Järvi on perustanut Suuren TähtiTeatterin ja Oulun Tähtisirkuksen. Erityisen merkittävänä taidetoimikunta pitää Järven työtä erityisryhmien parissa. Lisäksi Järvi on tuonut pohjoisen näkökulmaa Taiteen keskustoimikuntaan, istuihan hän yhdeksän vuotta sirkus- ja estraditaiteen jaostossa. Anna-Kaisa Järven oma taiteilijahahmo on Stella-pelle, jolla aina menee mahtavasti.

Taidepalkinto on suuruudeltaan 5 000 euroa

Oulun läänin taidetoimikunta myönsi kaksi taidetunnustusta. Taidetunnustukset myönnettiin sellaisille tahoille ja henkilöille, jotka ovat edistäneet tiettyä taiteen alaa Oulun läänin taidetoimikunnan toimialueella, Pohjois-Pohjanmaalla ja Kainuussa. Taidetunnustus myönnettiin Karjalan tasavallan taidemuseolle  ja toinen taidetunnustus myönnettiin teatteriohjaaja, kirjailija Juha Hurmeelle.

Hurme on ollut luomassa Hailuoto-teatterifestivaalia, mikä on yksi arvostetuimmista uusista teatterifestivaaleista.

Lue koko tiedote Taiteen keskustoimikunnan sivuilta


Juha Hurmeen tinki: viisi vuotta Maiju Lassilaa Porissa. Ensimmäinen ensi-ilta 9.7.2013

Porin Teatterikerho ry on toteuttamassa viiden vuoden mittaisen Algot Untola -tapahtumasarjan.
Juha Hurme ohjaa tulevina kesinä Porissa ja muualla Satakunnassa Maiju Lassilana tunnetulta kirjailijalta ”Liika viisaan”, ”Kun lesket lempivät”, ”Mestari Nyken” ja ”Avuttomia”, jonka Untola kirjoitti nimellä J.I. Vatanen. Sarja päättyy Hurmeen kirjoittamaan, Untolan vaiheita Porissa käsittelevään ”Sanamyrskyyn”. Algot Untola oli Porissa 1908-1909 päätoimittajana ja aloitti silloin kirjailijana nimellä Ilmari Rantamala.

Tulevan kesän aloitusnäytelmän ”Liika viisas” ensi-ilta on 9. heinäkuuta 2013 Kiikoisten näyttämöllä, josta se siirtyy ensin Merikarvialle ja sitten Poriin Suomalaisen Klubin pihamaalle. Jatkossakin esitystoiminta ulottuu Porin lisäksi myös Satakunnan muihin kuntiin. Näyttelijät tulevat erityisesti porilaisesta Otava Ensemblestä.

Tarkoituksena on pitää sarjan näytelmät esitysvalmiina niin, että viimeisenä kesänä voidaan esittää kaikkia viittä produktiota.

Porin Teatterikerho on saanut hankkeeseen ensi vuotta varten Satakuntaliitolta 18 750 euroa maakunnan kehittämisrahaa.

Hankkeessa Untola on esillä ympärivuotisesti luennoin, esitelmin, näyttelyin ja muin tapahtumin. Jo ensi maaliskuun seminaarissa Porissa käsitellään Algot Untolaa poikkeusihmisenä ja poikkeuksellisena kirjailijana.

Porin Teatterikerho on perustettu 1946. Se vastasi Porin Kirjurinluodon kesäteatteritoiminnasta vuosikymmeniä vuoteen 1998 ja on nyt suvantovaiheen jälkeen ottamassa uuden askeleen teatterin tuottajana.

Lisätietoja:
Porin Teatterikerho ry / puheenjohtaja Risto Ojanen 0503821000
Ohjaaja Juha Hurme 0407591869


 

Soveltavan teatterin menetelmillä saadaan työyhteisön innovaatiokyvyt esiin - Anne Pässilän väitöstutkimus tarkastetaan 1.12.2012

 
- Soveltavan teatterin menetelmillä saadaan esiin työyhteisöissä lymyävää tietoa ja osaamista, jota tarvitaan etenkin, kun organisaatiossa on muutospaineita, kertoo filosofian maisteri Anne Pässilä, joka on tutkinut aihetta Lappeenrannan teknillisen yliopiston (LUT) Lahti School of Innovationissa.
 
Pässilä kehitti osana väitöstutkimustaan vaiheittain etenevän työtavan, jonka avulla soveltavan teatterin menetelmiä voidaan käyttää työyhteisön kehittämisessä, erityisesti käytäntölähtöisen innovoinnin edistämiseksi.
 
- Organisaatioissa on aina moniäänisyyttä, erilaisia näkökulmia samaan ilmiöön tai tapahtumaan, jotka liittyvät ihmisten ja ammattiroolien erilaisuuteen. Teatterimenetelmillä erilaiset näkökulmat tuodaan esiin, niitä analysoidaan ja jäsennetään tavoilla, jotka auttavat ymmärtämään erilaisuutta ja johtavat keskusteluun siitä, miten tilanteessa voisi toimia toisin.
 
Teatterimenetelmän käytössä tarvitaan erilaista osaamista mm. tutkimuksen, innovaatiotoiminnan, soveltavan teatterin ja eri toimialojen osaamista. Teatterimenetelmän alussa tutkijat ja soveltavan teatterin osaajat kokoavat organisaation nimeämästä tilanteesta niin sanottua työtarinaa, jonka tiedot perustuvat eri ammattiryhmien ja asiakkaiden edustajien kokemuksiin. Seuraavassa vaiheessa tarinallinen aineisto analysoidaan ja muunnetaan näytelmällisiksi tilanteiksi.  Tämän jälkeen näytelmälliset tilanteet käydään läpi teatterisessiossa, joihin osallistuu organisaatiosta valittuja eri ryhmien edustajia.
 
Pässilä aloitti teatterimenetelmän kehittämisen kuusi vuotta sitten. Silloin soveltavan teatterin käyttö työyhteisöjen kehittämisessä aiheutti lähinnä hämmennystä. Nyt keskustelu soveltavasta teatterista on teatterialalla ja työelämän innovaatiotoiminnan kehittämisessä vahvasti kasvussa sekä Suomessa että laajemminkin Euroopassa.
 
Pässilän mallinnus tuo uutta ymmärrystä tähän keskusteluun.  Alan osaamisen tarpeesta ja koulutuksen lisäämisestä puhutaan myös. Pässilä on aiemmin opiskellut Jyväskylässä taiteen- ja kulttuurintutkimusta sekä taide- ja draamakasvatusta.
 
Filosofian maisteri Anne Pässilä tuotantotalouden alaan kuuluva väitöskirja A reflexive model of research-based theatre. Processing  Innovation at the Crossroads of Theatre, Reflection And Practice-Based Innovation (Tutkimusperustaisen teatterin refleksiivinen malli - käytäntölähtöisen innovaation prosessointi teatterin ja reflektion risteyksessä ) tarkastetaan 1.12.2012 klo 12 Teatteri Vanhassa Jukossa, Lahdessa. Vastaväittäjä toimii professori Arja Ropo Tampereen Yliopiston Johtamiskorkeakoulusta. Kustoksena toimii professori Vesa Harmaakorpi Lappeenrannan teknillisestä yliopistosta.
 
Yhteystiedot:
Anne Pässilä,  +358 40 035 1466, anne.passila (at) lut.fi


 

Työväen näyttämöpäiville valittiin 15 esitystä

Työväen näyttämöpäiville on valittu 15 harrastajateatteriesitystä. Valitsijoina toimivat ohjaajat Arto Kahiluoto ja Salla Taskinen.

Teatteriryhmät kokoontuvat näyttämöpäiville Mikkeliin tammikuun viimeisenä viikonloppuna. Luvassa on kaikkia teatterin tekemisen lajeja ja tyylejä.

Mikkelissä esiintyvät tamperelainen Teatteri Unda, turkulainen Teatteri Nimettömät, helsinkiläinen Teatteri Kultsa, Uudenkaupungin teatteri, Mikkelin Tyttöteatteri, Tampereen, Turun ja Jyväskylän Ylioppilasteatterit, Kajaanin Harrastajateatteri, Kuhmon Nykytanssi, kokkolalaiset MURTO Ensemble ja Teatteri Iltatähti, uusikaupunkilainen Teatteri Lentävä Lokki, lahtelainen Teatteri Vanha Juko ja Haminan Teatteriyhdistyksen työryhmä.

Tapahtuman kansainväliset vieraat ovat Teatteri Arlekin Liettuasta ja Karjalan Kansallinen teatteri Venäjältä.


 

Wasa Teaters stiftelses pris 2012

Wasa Teaters stiftelses pris tilldelas år 2012 arbetsgruppen bakom ungdomspjäsen ”Fantomens lillasyster”. ”Fantomens lillasyster”, med text av Peter Snickars och regi av Agneta Lindroos är Wasa teaters genom tiderna mest framgångsrika ungdomspjäs. Pjäsen hade premiär 7.9.2012 på Vasallen på Wasa Teater. Pjäsen har sedan dess spelats för 7000 personer, sammanlagt 53 gånger i hela regionen, från Kristinestad till Karleby och i Helsingfors. ”Fantomens lillasyster” har också i samarbete med Svenska.nu spelat i flertalet finska högstadier i bl.a. Björneborg, Kaustby, Teuva, Karleby och Jakobstad.

Läs mera om pristagarna och motiveringen i bilagan (pdf)

 

TAPAHTUMIA

Tulevaisuus 7 -seminaari ti 11.12.2012 kello 10-16, Helsinki

Tulevaisuus 7 -seminaarin aihe on TEATTERI- JA ESITYSTAITEEN MAHDOLLISUUDET.

Tervetuloa osallistumaan tiistaina 11.12.2012 kello 10-16, paikka Komedia-kokoushuone, Teatterikulma, Meritullinkatu 33, Helsinki.

Missä teatteri- ja esitystaiteessa mennään? Mihin suuntaan kehittyä?  
Mitkä ovat teatteritaiteemme voimavarat? Miten sisällöt määrittävät teattereiden kehittämistä? Seminaarissa kartoitamme teatteri- ja esitystaiteen kentän uusia kehityssuuntia, ja pohdimme näiden tarjoamia mahdollisuuksia teattereiden toimintaan.

OHJELMA:

1.Mitä tapahtuu teatteri- ja esitystaiteessa Euroopassa ja muualla maailmassa?

Klo 10.00    Tervetuloa Seminaaripäivän esittely ja keskustelun  
moderointi, Hanna Helavuori (keskustelukysymykset: esimerkkien ottaminen meidän käyttöön / soveltaminen)

Klo 10.05    Kansainvälisten festivaalien esitystarjonnan nykysuuntaukset
Eva Néklyaeva, Baltic Circle (alustus 25 min. & keskustelu 20 min.):

Klo 10.50    Teatteri- ja esitystaiteen sisällöistä
Varmistuu myöhemmin: Eva Maarika Schmitz, Korjaamo Teatteri (Keskustelu 25 min.& keskustelu 20 min.)

Klo 11.35    Kahvipaussi

Klo 11.45     Kun arki esityksellistyy, esityksen merkitys muuttuu
Pekko Koskinen, Todellisuuden Tutkimuskeskus (alustus 25 min. & keskustelu 20 min.)

Klo 12.30    Ruokatauko

2.Teattereiden kehittäminen

Klo 13.30    Suomalaisen teatterikentän kehityshaasteista ja -tarpeista
 Hanna Helavuori, Teatterin Tiedotuskeskus

Klo 13.50    Teatterin muuttuvista sisällöistä rakenteiden kehittämiseen?
Annukka Ruuskasen Facebook-sivuilla käydyn keskustelun jatkoa, alustus Annukka Ruuskanen

Vapaamuotoinen keskustelutilaisuus, jonka moderaattonina toimii Hanna Helavuori.

Ilmoittautuminen seminaariin perjantaihin 5.12.2012 mennessä:  info(at)teatterikeskus.fi.

Tilaisuus on maksuton kaikille osallistujille.

Järjestäjät:
Teatterikeskus, Teatterin Tiedotuskeskus (TINFO) ja Teatteri&Tanssi –lehti.


 

TeaK alumniklubi Vivican keittiössä 10.12. klo 18, Helsinki

Alumniyhdistyksen ja Teaterstiftelsen Vivicas Vänner yhteistyössä  järjestämä joulukuun alumniklubi toteutetaan otsikolla Vivican keittiössä. Keskustelemassa Birgitta Ulfsson, Bengt Ahlfors ja Raija-Sinikka Rantala sekä muita Lilla Teaternin vaihessa mukana olleita.
Lue lisää (pdf)

Lisätietoa Teatterikorkeakoulun alumniyhdistyksestä

Lisätietoa Vivicas Vänner –yhdistyksestä

Teatterikorkeakouluun pääsee raitiovaunuilla 6, 7A ja 7B, pysäkki Haapaniemi sekä keskustan suunnasta busseilla 55-77.



 

Russian Nights Festival 2012 Valtimonteatterilla  2.-5.12.2012

Russian NIghts Festival 2012 on Helsinki International Theatren järjestämä esittävien taiteiden katselmus slaavilaisessa hengessä. Festivaali järjestetään nyt jo kolmatta kertaa Valtimonteatterilla Helsingissä 2.-5.12.2012.

Festivaalin teemana ont änä vuonna vapaus. Esitykset ovat syntyneet mm. Venäjän suurien kirjailijoiden kuten Gogolin, Tsehovin ja Bulgakovin tuotannon, venäläisen musiikin ja tällä hetkellä Venäjää kuohuttavien ajankohtaisten aiheiden innoittamana.

Katso ohjelmisto täältä

Lataa PDF-esite tästä

http://russiannightsfestival.blogspot.fi/

HIT - HELSINKI INTERNATIONAL THEATRE
helsinki.international.theatre(at)gmail.com
http://helsinkiinternationaltheatre.blogspot.com


 

Latvialaista uutta teatteria Tallinnassa 3.-7.12.2012


LÄTI KAMA
New generation of Latvian performing artists festival in Estonia
December 3-7, 2012 Tallinn

LÄTI KAMA gives a chance to taste the current atmosphere of performing arts scene in Riga. A colourful program that encloses subtle melancholic collage by Valdislavs Nastavshevs, musical journey in time by Andrejs Jarovojs, discussion on still "hot" themes and a fight by Valters Silis, Russian speaking poets of Orbita finishing with a puppetshow for grown-ups by Umka.lv.

03.12/ 19:30 Kanuti Gildi SAAL - Püha Vaimu SAAL
Vladislavs Nastavševs / Dirty Deal Teatro "Boys smell like oranges"

04.12/ 19:30 Kanuti Gildi SAAL
Andrejs Jarovojs / Ģertrūdes ielas teātris "Man on the Stairs"

06.12/ 19:30 Kanuti Gildi SAAL
Valters Sīlis / Ģertrūdes ielas teātris "Legionnaires"

07.12/ 19:30 Kanuti Gildi SAAL
Orbita "Slow Show: Poetry Radio FM"

07.12/ 22:00 Kanuti Gildi SAAL
Umka.lv "The Grandpa's Show"

Curator: Priit Raud
Organiser: Kanuti Gildi SAAL

Supporters: Estonian Ministry of Culture, Cultural Endowment of Estonia and Latvia, Embassy of Latvia, Olevi Residency, Valmiermuiza.

Kanuti Gildi SAAL
Pikk 20, 10133 Tallinn
www.saal.ee

HAKUJA

Call for showcase of young people's theatre, Tweetakt Festival (4 and 5 April 2013)


After the success of the showcase for international programmers on 3 and 4 September, 2012, Assitej Netherlands will be organising a new showcase with the Tweetakt festival. This will take place on 4 and 5 April in Huis aan de Werf prior to the last weekend of Tweetakt, allowing international programmers the opportunity to visit both the festival and the showcase. This means that the showcase will take place within the context of the festival but it will be curated by the steering committee from Assitej Netherlands.

Live fragments
A couple of things will be different as a result of the pilot last September: there will only be time for live fragments of productions and not for pitches (with video fragments), we will explore the possibility of presenting a number of productions in their entirety, we will try to find a place for companies which are not directly taking part in the showcase and for a number of productions we will also try to get children into the audience.

To summarise: the showcase and Assitej Netherlands are developing quickly and we are now able to organise a showcase twice a year. We are going to try and present the showcase every year with the Tweetakt festival and we will organise another event in the Krakeling at the TF.

Contact person: Anja Krans
The Theater Instituut Nederland previously co-ordinated the invitations to international programmers but the Bureau Promotie Podiumkunsten will be taking over it's international role when it ceases to exist in 2013. In collaboration with this bureau - where Anja Krans (currently still at the TIN) will be working – and the Tweetakt festival, we will be making sure that so many international programmers as possible attend.
You can reach Anja Krans at anja(at)promotiepodiumkunsten.nl

The members of the Assitej steering committee are: Kees Blijleven, Erin Coppens, Erna van den Berg, Gouke Hilte, Saskia Janse, Manuel Segond von Banchet, Hans Blik and Anja Krans.

http://www.theaterinstituut.nl/en/content/view/full/24776

TYÖPAIKKOJA

Job as Assistant Professor of Interdisciplinary Arts and Performance - Arizona State University (USA)


The New College of Interdisciplinary Arts and Sciences of Arizona State University invites applications for a tenure track faculty position in The School of Humanities, Arts, and Cultural Studies.

As an Assistant Professor of Interdisciplinary Arts and Performance, applicants must have an earned doctorate relevant to interdisciplinary approaches in music/theater performance, history, and/or theory, and a record of research, performance, and teaching appropriate to the position. The successful candidate will be expected to engage in scholarly and creative research, teach and develop undergraduate and graduate courses in the Interdisciplinary Arts and Performance (IAP) program, as well as administer to the IAP Capstone and Senior Professional Internships program requirement.    

Applicants must send a letter of application, statements describing research and/or creative program, and teaching philosophy, curriculum vitae, and samples of two pieces of scholarship and/or creative activity. Send all materials electronically to Jamie.Howell(at)asu.edu. Please reference job #10272  in your submission.  

Application deadline: January 11th, 2013 

More information: http://newcollege.asu.edu/jobs/harcs/iap-professor


Alumniklubi_Vivican_keittiossa

Russian_nights_2012

Wasa_pris