05.02.2015

TINFO-tiedote 5 / 5.2.2015

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFON ILMOITUKSIA

KANSAINVÄLISESTI OSA 3: Quo Vadis

UUTISIA

 TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

TYÖPAIKKOJA

TYÖPAJOJA JA KOULUTUKSIA


twitter.com/tinfotweets

 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA


SUOMIAREENA WENT EDUSKUNTA

”Kulttuuri ei ole menoerä, se on investointi tulevaisuuteen.” Svenska kulturfondenin johtaja Leif Jakobsson siteerasi lavastaja Reija Hirvikoskea. Aplodeja!

Porin Suomi Areena -tapahtuman ennakkokeskustelussa eduskunnassa 3.2.2015 kuultiin näkemyksiä kulttuurin merkityksestä. Happea vai ohutta yläpilveä, evvk, pohdiskeli Eero Heinäluoma. Mistä rahat taiteen tukemiseen ja kenen taidetta tulee tukea. Ei mitään uusia vipuvarsia. Tiukka debatti saatiin lahjoitusten verovapautta puoltavan säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunnan toimitusjohtaja Liisa Suvikummun ja Helsingin kaupungin kulttuurijohtaja Stuba Nikulan välillä.
 
Hallitusohjelmaehdotuksiaan esittelivät kulttuuri- ja asuntoministeri Piia Viitanen (sd.), kansanedustajat Harri Jaskari (kok.), Ari Jalonen (ps.) ja Tuomo Puumala (kesk.). Minuuttikommentaattoreina toimivat Mika Myllyaho, Janne Puhakka (Kansallisgallerian hallintojohtaja) ja Leif Jakobsson.

Tiivistelmäni keskustelusta:
- yleisellä tasolla kaikki kulttuurin ja taiteen puolesta (tietenkin): ”Pidetään suomalaisesta kulttuurista huolta, pidetään jakelukanavat avoinna, saatavuus”, varmistetaan taiteilijoiden taiteen tekemisen edellytykset (Heinäluoma), case Lieksa:  ”insinöörien vaimot valitsevat, Lieksaan ei perhe muuta, koska siellä ei ole kulttuuria”.
 
- hieno taiteilijapuheenvuoro kirjailija Sirpa Kähköseltä; Outi Järvinen (Helsinki Arts Management) korosti avoimen, sallivan ja moniäänisen yhteiskunnan merkitystä, sellaista, jossa myös marginaalit saavat äänen ja jossa ovi on auki uuteen. Taide on kansakunnan omatunto ja kollektiivisen muistin ylläpitäjä.

- erilaisia näkemyksiä siitä, mistä tulevalla hallituskaudella leikataan: kosketaanko kulttuuriin vai säilyykö se (nykyisin se 0,8 %) lisäleikkauksilta, ei pidä lyhytnäköisesti lähteä enempää leikkaamaan

- korostettiin taiteen perusopetuksen merkitystä (josta draama puuttuu!)

- taiteilijoiden aseman turvaaminen, sosiaaliturva kuntoon

- yksityishenkilöiden lahjoitusvähennys säätiöille

- perustulo/perustili/negatiivinen tulovero, lisää kokeilukulttuuria

- alueellisuuden painotus, alueellisia kannustimia

- prosenttitaideperiaatteen laajentaminen käyttötalouden puolelle

- strateginen hallitusohjelma, jossa eroon siiloutumisesta

- digitaalinen vallankumous, miten otetaan huomioon

Meidän pitää osata kertoa, miten tyhjä maailma olisi ilman kulttuuria.

Maikkari lähetti tilaisuuden suorana verkkolähetyksenä, se on katsottavissa osoitteesta http://www.katsomo.fi/?progId=438340.


AAMIAISELLA SÄÄTIÖIDEN KANSSA – POIS PUTKINÄKÖISTEN PARATIISISTA

”Elämä jatkuu, ja joku muu maksaa.” Karrikoiden tällainen näkemys on vallalla taiteentekijöiden keskuudessa, jos on uskominen säätiöiden edustajia – niitä jotka vastaanottavat yhä kasvavia määriä hakemuksia.

”Lisää laatua hakemuksiin”, ”korjataan osaamisen puutteet”, ”tarvitaan strategisia työkaluja”, ”mahdollinen tapahtumarahoituksen pooli”, ”ideaverstaita”, ”vaikuttavuuden tutkimusta, systemaattista arviointia taiteen vaikuttavuudesta hoitotyön arjessa”, ”lisää out of the box -ajattelua”. Me tarvitsemme myös yhä parempaa säätiöiden tilastointia.

Suomen Näyttelijäliitto, TeMe, Teatterikeskus ja TINFO järjestivät pienimuotoisen aamiaistapaamisen kulttuurisäätiöiden edustajien kanssa. Mukana olivat Suomen Kulttuurirahaston Juhana Lassila, Svenska kulturfondenin Leif Jakobsson, Koneen säätiön Anna Talasniemi sekä Alfred Kordelinin säätiön Erik Båsk. Halusimme molemminpuolista tietojen ja näkemysten vaihtoa siitä, millaisena näyttämötaiteilijoiden ja kentän todellisuus ja yleisemmin nykyinen taidepoliittinen tilanne ja tulevaisuus näyttäytyvät.

Tässä matalan kynnyksen tapaamisessa parasta oli se ”raatorehellinen katse”, jolla lähestyimme asioita. Tapaaminen poiki konkreettisia ehdotuksia toiminta-agendallemme. Me jatkamme. Suomi on ”putkinäköisten paratiisi”, aivan liian usein myös kun kyse on taiteen tekemisestä. Suunnitelmissa seminaari aiheesta syksyllä.


MITÄ SÄÄTIÖT TEKEVÄT?

Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunnan verkkosivuilta voi lukea esimerkiksi Timo Viherkentän, nykyisen Valtiovarainministeriön alivaltiosihteerin blogista (20.10.2014) pohdintaa siitä, mikä on säätiöiden rooli moninaisuuden rahoittajana julkisen rahoituksen ja markkinoiden välissä. Tässä kiteytys:

”Markkinatalouden näkymätön käsi näyttää huolehtivan edes jotenkin lähinnä muutamien taiteen ja viihteen rajapinnassa liikkuvien kulttuurin alalajien tarpeista. Kaikelle rahoitusta ansaitsevalle taiteelle ei – etenkään pienessä maassa ja pienellä kielialueella – ole sellaista samanaikaista markkinakysyntää, joka talousoppikirjojen mukaisesti johtaisi oikeaan määrään oikeanlaista tuotantoa. Markkinoiden antia runsaampaa rahoitusta puoltavat muun ohessa taiteen ”elämää suuremmat” arvot samoin kuin tavoite kulttuurin saattamisesta niidenkin ulottuville, joille markkinavoimat eivät sitä kuuna päivänä toisi.”


TAIDELÄHTÖINEN TOIMINTA LÄHIYHTEISÖN SOSIAALISENA PÄÄOMANA

Taide- ja kulttuuripoliittinen keskustelu jatkuu. Keskisuomalaisessa Satu Olkkonen ja viisi muuta taide- ja kulttuurivaikuttajaa/taiteilijaa muistuttavat vahvan alueellisen taidepolitiikan ja sisältöpuheen tärkeydestä. ”Taide- ja kulttuuripuhe riutuvat saman kasvatusopposition kourissa kuin koululaitoskin. Kokonaisuus hukkuu eri intressiryhmien toiveisiin pikavoitoista ja käsityksiin taiteen yksipuolisesta tarkoituksesta.” 

Kirjoittajat peräänkuuluttavat erityisosaamista kulttuuri- ja taidehallintoon. Osaaminen syntyy vuoropuhelusta, jota käydään rajapinnoilla: kunnallisen päätöksenteon ja omalakisen taiteen välillä. Puolue- ja paikallispolitiikassa taidepuhetta vaivaa pinnallisuus verrattuna nuorisotyön tai liikunnan vahvaan argumentointiin. Kirjoittajilla on huoli maakunnallisesta kulttuurista, jonka eivät tahdo olevan ylhäältä alaspäin johdettavan vallantahdon perversio.


KESTOMENESTYJÄT JA SUOMALAINEN NÄYTELMÄ ULKOMAISINA TUOTANTOINA

116 suomalaisen näytelmän tuotantoa 22 eri maassa! Se on minusta huikea määrä. En ole määrällisten mittareiden perään. Ulkomaisten tuotantojen kasvukäyrä kertoo kuitenkin siitä, että Suomessa tehdään asioita oikein. Täällä kirjoitetaan sellaisia tekstejä, jotka kiinnostavat (myös) ulkomailla. Tämä on vähän kuin koripalloa. Korikingeinä kirjailijat. Kestomenestyjinä Tove Jansson, Mika Myllyaho ja Bengt Ahlfors. Ja sitten joukkueen taustavoimia ovat näytelmäkirjailijakoulutus, agentuurit, kääntäjät, käännösapurahajärjestelmä, kääntäjien koulutus, promoaminen, henkilökohtaiset suhteet… Ja lähialue rules!


TAIDE 2015  -KAMPANJA

Nuoren Voiman Liiton kampanja TAIDE 2015 lähti käyntiin juuri.
http://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/02/04/taide-vapautta-sivistysta-ja-rappiota-ja-silla-valia


NÄYTELMÄTEHTAASSA

Mahtava muoto tuo Teatterikorkeakoulun Näytelmätehdas. Tämähän on selvää taidekoulutusinnovaatiota (anteeksi sana innovaatio). Olen tosi etuoikeutettu onnenhanna, kun sain luettavaksi 12 dramaturgian opiskelijan pienoisnäytelmät, näin demoesitykset kolmen tunnin settinä ja sitten vielä sain keskustella asiasta. Minut teki uteliaaksi dramaturgian opiskelijoiden teksteissä ilmenevä metafyysisyys ja intermediaalisuus. Minut teki iloiseksi identiteettien moninaisuus, runollisuus, komediantaju, dialogintaju. Tästä joukosta kuullaan!


LOPPUVÄÄNTÖÄ SOTELLE – KOSKA NOSTETAAN ESIIN KULTTUURIN SOTE-ALUEET?

Kuulemisia sotesta, pian saadaan tietää, mitä perustuslakivaliokunta on mieltä demokratiasta, kuntien itsehallinnosta ja rahojen liikkumisesta. Mikä on kuntien tehtävä? Pohtiiko joku jo kulttuurin sote-aluetta?


twitter.com/tinfotweets


TINFON ILMOITUKSIA


TINFO jakaa kolme palkintoa Maailman teatteripäivänä 27.3.2015


TINFO jakaa joka toinen vuosi kolme palkintoa rohkeille teatterintekijöille ja teatterin puolestapuhujille. Nämä kolme palkintoa ovat: TINFO-palkinto, Silmänkääntäjä-palkinto ja Thalia-palkinto. Tänä vuonna palkintojenjakotilaisuus on Maailman teatteripäivänä 27.3.2015.

TINFO järjestää yhdessä kansainvälisen kirjailijoiden sananvapausjärjestön Suomen PENin ja Suomen Kansallisteatterin kanssa tilaisuuden Lavaklubilla. Perjantaina 27.3.2015 kello 15 alkavassa tilaisuudessa kuullaan ensin lukuteatterina osia ukrainalaisen Natalia Vorozbytin näytelmästä Maidanin päiväkirjat. Keskustelun jälkeen jaetaan palkinnot kello 16.30.

Lue lisää palkintokriteereistä ja historiaa teatterialan palkintojen saajista TINFO-verkkosivuilta.

***
Kansainvälisen teatteri-instituutin (ITI) julistamaa Maailman teatteripäivää on vietetty 27.3. aina vuodesta 1961 lähtien. Aloitteen Maailman teatteripäivästä teki suomalainen professori, teatterinjohtaja Arvi Kivimaa. Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) on Suomen ITI-keskus.


Vuoden ensimmäinen ruotsinkielinen uutiskirje TINFO e-Nytt on ilmestynyt

Vuoden 2015 ensimmäinen ruotsinkielinen TINFO e-Nytt julkaistiin tiistaina 3.2. Uutiskirje on luettavissa TINFOn verkkosivuilla.

Lähetämme kevätkaudella yhteensä viisi ruotsinkielistä uutiskirjettä (seuraavat ilmestymis- ja aineistopäivät alla). Meille voit lähettää tarjolle ruotsinkielisiä tiedotteita sellaisista asioista, jotka voisivat kiinnostaa suomalaisten teatteriammattilaisten ja alaa seuraavien lisäksi myös ruotsalaisia kollegoita.

Lähetä tiedotteet osoitteella: tinfo(at)tinfo.fi

Kevään 2015 ilmestymisajat ja aineistopäivät:
ti 3.3. -> ainestopäivä pe 27.2.
ti 14.4. -> pe 10.4.
ti 5.5. -> to 30.4.
ti 2.6. -> pe 29.5.

www.tinfo.fi/se


Kesäteatterien katsojat 2014 -kysely jatkuu vielä helmikuun ajan


Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) kysyy kesäteatterien katsoja- ja esitystietoja vuodelta 2014. Tiedot julkaistaan TINFO-verkkosivuilla ja -tiedotteissa. Toivomme vielä lisää vastauksia saadaksemme laajan kattavuuden, joten kyselyyn voi vastata vielä helmikuun ajan.

Meiltä kysytään usein kesäteattereista, erityisesti katsojamäärät kiinnostavat. Vastataksemme tiedontarpeeseen kysymme näitä tietoja teiltä tekijöiltä. Palvelemalla tiedontarvitsijoita voimme yhä paremmin tuoda kesäteattereiden toimintaa esiin.

Täytä verkkopohjainen kyselylomake osoitteessa https://www.webropolsurveys.com/S/8143C4748D396336.par. Vastaa kyselyyn, vaikka ette olisi tehneet kesäteatteriesitystä vuonna 2014 (tälle on oma kohta). Keräämme ennakkotietoa myös tulevan kesän suunnitelmista.

Lisätietoja: tinfo(a)tinfo.fi


Teatterialan Avain 2014/2015 päivitysversio valmistunut


Teatterialan Avain 2014/2015 -osoitteiston puolen vuoden päivitysversio on valmistunut. Osoitteiston voit tilata TINFO-verkkokaupasta, sähköpostitse tinfo(at)tinfo.fi tai puhelimitse (09) 2511 2120.

Teatterialan Avaimen hinnat alan toimijoille

  • 1-2 käyttäjää: 29,00 €
  • 3-9 käyttäjää: 85,00 €
  • Yli 9 käyttäjää: 125,00 €
  • Teatterialan opiskelijat / työttömät: 12,00 €

    *******
  • Yritykset (muut kuin teatterialan toimijat): 175,00 €

www.tinfo.fi/verkkokauppa


KANSAINVÄLISESTI OSA 3: Quo Vadis


Kieli ei ole este


Tänä vuonna 30 vuotta täyttävä kiertueteatteri Quo Vadis lähti ensimmäiselle ulkomaankeikalleen Sevillan maailmannäyttelyyn vuonna 1992. Heti alkuun nostettiin rima korkealle ja uhmattiin kielimuureja. Esitys oli runotrafiikki Kyykivi, ulkomaankielillä Rattle Stone.

”Jo siellä näyttäytyi Quo Vadiksen tuleva linja, sillä esitys vedettiin komeasti ainakin viittä kieltä käyttäen”, muistelee yksi teatterin perustajista, käsikirjoittaja ja kirjailija Markku Hoikkala.

Espanjan-reissusta lähtien ulkomaanvierailut ovat olleet teatterin jokavuotista toimintaa. Kiertuetoiminta sai kokonaan uuden ulottuvuuden, kun Hoikkalan suunnittelema ja rakentama jurtta valmistui vuonna 2007 Quo Vadiksen käyttöön. Se vahvisti nomaditeatterin liikkumisen riippumattomuutta ja itsenäisyyttä. Teatteri saattoi tarjota esiintymistilaa festivaaleilla omien esitysten lisäksi myös muille artisteille.

”Meillä on konsepti, jossa on vielä valtavasti käyttämätöntä potentiaalia”, näkee Hoikkala ja toivoo muidenkin suomalaisryhmien uskaltautuvan viemään ennakkoluulottomammin esityksiään ulkomaille.

”Quo Vadikselle on syntynyt varsin merkittävät yhteistyöverkostot ympäri Eurooppaa. Kyllä niitä verkkoja voitaisiin yhdessäkin lähteä kokemaan”, jatkaa Hoikkala innostuneena.

”Quo Vadis Madrid voi hyvin ja syyskuussa Quovan yhteistyö puolalaisen Teatr Witkacyn kanssa saa jatkoa. Musiikkia, draamaa, runoutta ja tanssia yhdistelevä teos saa ensi-iltansa Zakopanen Pępek Świata -festivaalilla.”

Kieli ei todellakaan ole Quo Vadikselle kansainvälistymisen esteenä. Hoikkalan ja Otso Kauton kirjoittama ja jälkimmäisen ohjaama yhden näyttelijän ja kymmenen roolin seikkailu Pelastetaan äiti on mahdollista esittää kahdeksalla eri kielellä: suomen lisäksi ruotsiksi, englanniksi, ranskaksi, espanjaksi, italiaksi, saksaksi ja venäjäksi. Eri kieliversioissa vuorottelevat Annina Rokka, Minerva Kautto, Maija Rissanen ja Eeva Putro.

Quo Vadiksen tuorein tuotanto Ritual 3.0 tutkii esityksellisin keinoin rituaalin tajua – tajua samassa mielessä kuin esimerkiksi huumorintaju. Hankkeen vastaavina vetäjinä ovat Otso Kautto ja yhteisön nykyinen taiteellinen johtaja dramaturgi-näytelmäkirjailija Marko Järvikallas.

quovadisteatteri.worldpress.com



UUTISIA


Näytelmäkirjailijat Mika Myllyaho ja Bengt Ahlfors ovat kestomenestyjiä maailman teattereissa

Suomalaisilla teksteillä on kysyntää maailman teattereissa. Vuonna 2014 pyöri 116 esitystä 22 eri maassa. Nykykirjailijoistamme vetävät Mika Myllyaho ja Bengt Ahlfors. Myllyahon Paniikkia, Kaaosta ja Harmoniaa on esitetty 19 eri produktiona ja Bengt Ahlfors on kirjailija 13 esityksessä pitkin Euroopan teattereita. Tämä selviää Teatterin tiedotuskeskuksen (TINFO) tekemästä tilastosta.

Juhlavuosi antoi entisestään potkua Tove Janssonin tekstien esittämiselle: 25 teatteria teki näyttämöteoksen hänen teksteistään. Erityistä kiinnostusta Janssonia kohtaan on Ruotsissa, Puolassa ja Isossa-Britanniassa.

Kaikkiaan kiinnostusta suomalaisille näytelmille eniten on Venäjällä, Virossa ja Ruotsissa. Bengt Ahlfors lisäksi on tunnettu vuosien ajalta Tsekissä, jossa esimerkiksi hänen näytelmäänsä Aska och akvavitia esitti Prahassa ensin 10 vuotta ABC-teatteri (kääntäjä Frantisek Fröhlich) ja nyt sama teksti on pyörinyt vuodesta 2008 prahalaisen Divadlo na Jezercen tuotantona, nyt vain erinimisenä. 

Suomalaisten näytelmien päätyminen esitettäväksi ulkomaisissa teattereissa on hyvien henkilökohtaisten suhteiden ja pitkäjänteisen työn tulosta. Avainasemassa näytelmien vientityössä ovat aktiiviset kääntäjät ja myös itse kirjailijat sekä asiantuntevat näytelmäagentuurit. Suomalaisilla näytelmäkirjailijoilla voi olla agentuuri Suomessa, joka hoitaa oikeuksien myyntiä eri maihin. Tai vaihtoehtoisesti kirjailijalla voi olla joka maahan tai kielialueelle oma agenttinsa, kuten Bengt Ahlforsin tapauksessa. Suomessa toimivia näytelmiin erikoistuneita agentuureja ovat Agency North ja Nordic Drama Corner.

TINFO tukee näytelmien vientityötä mm. jakamalla näytelmien kääntämiseen apurahoja (www.tinfo.fi/apuraha) sekä järjestämällä näytelmäkääntäjille työpajoja. Verkkopohjainen, englanninkielinen tietokanta New Plays from Finland (www.tinfo.fi/newplays) antaa lisäksi ensikosketuksen suomalaisiin näytelmiin. Vuonna 2014 TINFO-apurahalla pystyttiin tukemaan 17 näytelmän kääntämistä esitettäväksi ulkomailla.

Esitysten määriä eri maissa, poimintoja tilastosta (maita on yhteensä 22):
Iso-Britannia     7
Puola               7
Ruotsi             13
Saksa             6
Tsekki             11
Venäjä            26
Viro                15

Katso koko tilasto vuonna 2014 ulkomailla esitetyistä suomalaisista näytelmistä ja dramatisoinneista.

www.tinfo.fi/apuraha
www.tinfo.fi/newplays

Tiedustelut:
TINFO / tiedottaja Sari Havukainen, sari.havukainen(a)tinfo.fi, 09 2511 2124


Jyväskylän kaupunginteatterin johtaja Kari Arffman palaa freelanceriksi


Jyväskylän kaupunginteatterin teatterinjohtajana vuodesta 2011 toiminut Kari Arffman jättää tehtävänsä kevään 2015 jälkeen. – Lähtööni ei liity sen kummempaa dramatiikkaa. Perhesyistä siirryn jälleen freelancer-näyttelijäksi ja -ohjaajaksi. Jyväskylän vuoteni ovat olleet minulle antoisia ja työntäyteisiä. Työyhteisö täällä puhaltaa yhteen hiileen ja työmoraali on korkealla, Arffman summaa. Jyväskylän kaupunginteatterin uusi johtaja tullaan valitsemaan kevään 2015 aikana.

Kari Arffman (s. 1968) on valmistunut näyttelijäksi Tampereen yliopiston näyttelijäntyön laitoksesta 1991. Valmistuttuaan hän on toiminut näyttelijänä Tampereen teatterissa vuosina 1992–2002. Hän on johtanut Kotkan Kaupunginteatteria vuosina 2003–2008. Ennen Jyväskylään tuloaan hän toimi freelancer-näyttelijänä ja -ohjaajana.

Lisätietoja:
Vastuualuejohtaja Ari Karimäki, p. 0500 543 654, ari.karimaki(a)jkl.fi
Teatterinjohtaja Kari Arffman, p. 040 703 4735, kari.arffman(a)jkl.fi

www.jyvaskyla.fi/kaupunginteatteri


Maarit Pyökäri jatkaa Teatterikesän hallituksen puheenjohtajana


Teatterikesän hallituksen järjestäytymiskokous 29.1.2015 valitsi puheenjohtajakseen Tampereen Työväen Teatterin johtajan Maarit Pyökärin ja varapuheenjohtajakseen Tampereen Teatterin johtajan Reino Braggen.

Festivaalin joulukuisessa vuosikokouksessa hallituksen jäseniksi valittiin Johanna Loukaskorpi, Mikko Närhi, Jarmo Puskala, Irja Tulonen ja Arttu Ratinen. "Vanhoina" jäseninä jatkoivat Joni Lehtimäki, Mika Lehtinen, Panu Raipia ja Juhana Suoniemi.

Teatterikesän Pääohjelmiston esitysvalinnat ovat käynnissä. Taiteellinen johtoryhmä – Kaarina Hazard, Mikko Kanninen ja Mikko Roiha – katsovat satoja esityksiä syksyn ja kevään aikana. Pääohjelmisto ja Teatterikesän Ohjelmateltan esitykset julkaistaan tiedotustilaisuudessa 5. toukokuuta. Teatterikesä järjestetään kuluvana vuonna 3.–9. elokuuta.

Lisätietoja:
Eevamaija Miettinen-Kopsa
Tiedottaja
(03) 214 0992
046 5454 800

Tampereen Teatterikesä 3.-9.8.2015

Tullikamarin aukio 2
33100 Tampere
www.teatterikesa.fi


Tiina Kristoffersson Kapsäkin toiminnanjohtajaksi

Kapsäkki Osuuskunnan hallitus on kutsunut KTM Tiina Kristofferssonin (41) osuuskunnan toiminnanjohtajaksi 18.2. lähtien. Kristofferssonin tehtävänä on kehittää musiikkiteatterin toimintaa yhdessä sen taiteellisen johdon kanssa sekä vastata Kapsäkin myynnistä, markkinoinnista, viestinnästä ja taloudesta.

Kristoffersson on toiminut viimeiset kymmenen vuotta kirja-alalla. Keväällä 2009 hän perusti Suomen ensimmäisen itsenäisen kirjallisuusagentuurin Stilton Literary Agencyn. Kirjallisuusagenttina hän on edustanut suomalaisia kärkikirjailijoita maamme rajojen ulkopuolella ja on ollut osaltaan avaamassa latua suomalaisen kirjallisuuden viennille. Ennen Stiltonia Kristoffersson työskenteli mm. Gummerus Kustannuksen lasten- ja nuortenkirjojen kustannuspäällikkönä sekä pohjoismaisen Bazar Kustannuksen kustantamon johtajana. Kristoffersson kertoo, että Stiltonin toiminta jatkuu, mutta toimintatapa muuttuu niin, että jo aiemmin mukana olleilla yhteistyökumppaneilla on aiempaa merkittävästi suurempi rooli toiminnan päivittäisessä pyörittämisessä.

Musiikkiteatteri Kapsäkki tuottaa eniten alan tuotantoja vuosittain Suomessa, aina oopperasta ja tilaustyönä tehdyistä kantaesityksistä pienempimuotoisiin tuotantoihin ja lastenesityksiin niin kahdelle omalle lavalle, teattterisaliin ja ravintola Allotrian saliin Helsingin Vallilassa kuin kiertue- ja vierailukäyttöönkin. Osuuskunnan 40 musiikkiteatterin ammattilaisen lisäksi toiminta on merkittävä yli 150 freelancerin työllistäjä vuosittain. Kapsäkki viettää tänä vuonna 15-vuotisjuhlavuottaan.

Lisätietoja:
Maija Ruuskanen, maijaruu(a)gmail.com, p. 050 590 6936
Tiina Kristoffersson, tiina(a)stilton.fi, p. 0400 815912


Vuoden Teatteri 2015 -kilpailun finalistit on valittu


Suomen Teatterit ry:n Vuoden Teatteri 2015 -kilpailun finalisteiksi on valittu Seinäjoen kaupunginteatteri, Tanssiteatteri Rimpparemmi, Tero Saarinen Company sekä Wasa Teater.

Kilpailun voittajasta päättää tänä vuonna näyttelijä, ohjaaja ja käsikirjoittaja Kari Heiskanen. Finaaliin nousi neljä varsin erilaista teatteritoimijaa ympäri Suomen:

Seinäjoen kaupunginteatteri on taiteellisesti kunnianhimoinen talo, joka nostaa esiin erityisesti paikakallista taidekulttuuria. Ohjelmistossa on ollut runsaasti alueen omasta kulttuurista kumpuavia esityksiä ja kantaesityksiä ja teatteri on avannut aktiivisesti yhteistyötä muiden taidealojen sekä muiden maakunnallisten toimijoiden suuntaan.

40-vuotisjuhlaansa viettävä Tanssiteatteri Rimpparemmi on tärkeä alueellinen toimija, jonka lähtökohtana ovat korkeat laatukriteerit ja aktiivinen kiertuetoiminta, jonka avulla tanssia viedään koko Pohjois-Suomen alueelle.

Tero Saarinen Company on kansainvälinen, laadukas ja korkeatasoinen teatteri, joka on muodostunut vahvaksi brändiksi ja merkittäväksi suomalaiseksi kulttuurivientituotteeksi.

Wasa Teater on talo, jossa henkilökunta viihtyy ja jolla on suuri merkitys omalla alueellaan Pohjanmaalla. Teatterissa tehdään paljon työtä yleisökasvatuksen parissa ja etsitään ennakkoluulottomasti uusia yhteistyömalleja.

Finalistit valitsi Vuoden teatteri -kilpailun raati, johon kuuluivat viime vuoden voittajateatterin, Teatteri Viiruksen taiteellinen johtaja Maria Lundström, Tanssiteatteri Rimpparemmin taiteellinen johtaja Matti Paloniemi, Svenska Teaternin johtaja Johan Storgård, Rovaniemen teatterin johtaja Juha Vuorinen sekä Suomen Teatterit ry:n toimitusjohtaja Tommi Saarikivi.

Voittaja ratkeaa sunnuntaina 8. maaliskuuta järjestettävässä teatterialan palkintojenjakojuhlassa KOKO teatterissa Helsingissä. Suomen Teatterit ry on jakanut Vuoden Teatteri –palkintoa ansioituneelle alan toimijalle vuodesta 1997 alkaen.

Lue lisää kilpailusta

Lisätietoja:
Suomen Teatterit ry:n järjestöasiantuntija Hanna-Reetta Schreck
puh. 09 2511 2150, hanna-reetta.schreck(a)suomenteatterit.fi / www.suomenteatterit.fi

 

TAPAHTUMIA


Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/minnemenna  


Hard Money – Grant workshop for professional artists 10 Feb 2015, Helsinki

 
When?
10.2.2015 15.00-18.00
 
Where?
International Cultural Centre Caisa, Mikonkatu 17 C, 00100 Helsinki
 
How to participate?
Free entrance. Max 40 participants.
Registration latest 8.2.2015: http://digiumenterprise.com/answer/?sid=1201872&chk=XZ55KUJD
 
What´s the programme?
14.30-  Registration & coffee Caisa´s Festivity Hall, 1st floor
15.00   Welcome and short introduction to the days programme
Tomi Purovaara, Caisa, director
Jukka Hyde Hytti,
Executive Producer of International Projects, Theatre Info Finland (TINFO)
Jaana Lindman, Caisa, Cultural Producer

 
15.10  Presentation: Helsinki City; Cultural and Library Committee’s grants
          Presentation: Aurora database, funding opportunities in sciences, arts and culture
          Participants to the clinics in 2 groups. Caisa´s 2nd floor.
                                 
15.30  Project plan, Jukka Hyde Hytti
          Budget clinic, Jaana Lindman

Short break
 
16.45   Project plan, Jukka Hyde Hytti
          Budget clinic, Jaana Lindman
 
18.00 Get together, drinks&snacks
 
Who organises?
Cultural Centre Caisa & Theatre Info Finland (TINFO)
 
Who are the specialists?
Jukka Hyde Hytti, Executive Producer of International Projects / TINFO
Jaana Lindman, Cultural producer / Caisa

www.caisa.fi


V-Day 2015 -hyväntekeväisyystapahtuma 14.2.2015, Turku


Hyväntekeväisyystapahtuma V-Day -Vaginamonologeja kokoaa jo kuudetta kertaa kaupungin ammattiteatterit (Linnateatteri, Turun Kaupunginteatteri ja Åbo Svenska Teater) yhteistyöhön naisiin kohdistuvan väkivallan estämiseksi. Vuonna 2015 tilaisuutta emännöi Åbo Svenska Teater ystävänpäivänä 14.2.

”V-Day -Vaginamonologeja” perustuu yli 200 naisen haastatteluun, joissa he kertovat seksuaalisista kokemuksistaan laajalla otannalla: hyvistä ja huonoista suhteistaan, unelmistaan, fantasioistaan, kokemastaan seksuaalisesta väkivallasta, synnytyskokemuksistaan. Tekstin on näytelmäksi kirjoittanut Eve Ensler, amerikkalainen dramaatikko ja feministi. Monologeja esittävät näyttelijät ja tunnetut naishenkilöt.

Tänä vuonna Vaginamonologeja ovat lukemassa näyttelijät Ulla Reinikainen, Anu Sinisalo, Essi Hellén, Monica Nyman, Daniela Franzell, Leena Takala, Laura Niskala  ja Angelika Meusel sekä kansanedustaja  Kike Elomaa, Åbo Svenska Teaterförening yhdistyksen puheenjohtaja Barbro Schauman, kulttuuritoimittaja Irmeli Haapanen sekä  ETNO:n hyvän tahdon lähettiläs Hülya Hissu Kytö.

V-Day 2015 lipputuloja käytetään maahanmuuttajanaisille suunnattuun esitteeseen: ”Tunne oikeutesi Suomessa”. Näkökulma on väkivaltatyössä ja lastensuojelussa. Esite käännetään venäjäksi, arabiaksi ja somaliaksi.

V-Day hyväntekeväisyystapahtuman lisätiedot:
Satu Rasila, 040 7563966, satu.rasila(a)turku.fi


Eskus-klubi #3 14.2.2015, Helsinki

Lauantaina 14.2.2015, 18:00–22:00

Eskus – Esitystaiteen keskus / Performance Center
Puhdistamo (rakennus 6), Suvilahti
Kaasutehtaankatu 1
00540 Helsinki

#3! Kolmas Eskus-klubi juhlistaa ystävänpäivää lauantaina 14.2.2015.

Esiintymässä mm. ranskalainen, Berliinissä asuva performanssitaiteilija Anaïs Héraud.

Lisätietoja pian.
 
Tapahtumaan on vapaa pääsy. Tervetuloa, välkommen!

***

[ Eskus-klubi on neljä kertaa vuodessa (2 x syksyllä, 2 x keväällä) järjestettävä kokeellinen klubi-ilta. Se koostuu mm. demoesityksistä, valmiista esityksistä, keskusteluista ja musiikista. Konsepti on joustava ja ehdotuksille avoin. Lisätietoja: www.esitystaide.fi/toiminta/tapahtumat/eskus-klubi ]


Uusi taiteellisten keskustelujen sarja alkaa 15.2.2015, Kuopion kaupunginteatteri

 
Kuopion kaupunginteatterin Kommando aloittaa kevätkautensa taiteellisten keskustelujen sarjalla. Sarja rakentuu eri teemojen ympärille ja keskustelijoina nähdään eri alojen taiteilijoita.

Ensimmäisessä osassa sunnuntaina 15. helmikuuta klo 12.30 Johanna Tuukkanen, Jouni Tossavainen ja Antti Launonen pureutuvat teemaan ”Luomisen tuskaa ja riemua”. Tuukkanen tunnetaan nykytaiteen, live artin, tanssin ja esitystaiteen rajapinnoilla työskentelevänä taiteilijana. Kuopiolainen kirjailija ja runoilija Jouni Tossavainen sai puolestaan vuodenvaihteessa Savonia-kirjallisuuspalkinnon kirjastaan Hannes Kolehmainen – New Yorkin lentävä suomalainen. Antti Launonen työskentelee näyttelijänä Kuopion kaupunginteatterissa. Tänä keväänä hänet voi nähdä näytelmissä The Sound of Music, Kaikki Kivestä ja Lokki.

Taidekentän monipuolinen ja vahva kolmikko keskustelee muun muassa taiteilijuudesta, siitä mikä tuottaa suurinta nautintoa ja miksi. Millaisia ovat eri taiteenalojen luovat prosessit? Millaisia vastuksia taiteilijat taiteessa kohtaavat? Kenelle taidetta halutaan tehdä? Miten taiteilija kohtaa palautteen? Mistä ideat syntyvät? Taide kutsumusammattina, mitä se oikein tarkoittaa? Miten helppoa tai vaikeaa taiteilijan on ylläpitää luomisvimmaansa? Missä menee taiteilijan omat rajat? Millaisena taiteilijat näkevät tulevaisuutensa?

Kaikille avoimessa ja ilmaisessa tilaisuudessa puheenvuoroja jakaa näyttelijä Virpi Rautsiala.

Taidekeskusteluja 1
Luomisen tuskaa ja riemua
Sunnuntaina 15.2.2015 klo 12.30
Kuopion kaupunginteatterin ylälämpiössä
Ilmainen tilaisuus on avoin kaikille ja se kestää noin tunnin

Lisätietoja:
Kommandon taiteellinen suunnittelija, näyttelijä Virpi Rautsiala
Puh. 044 718 2415
virpi.rautsiala(a)kuopio.fi

www.kuopionkaupunginteatteri.fi


Maidanin päiväkirjat 27.3.2015 Suomen Kansallisteatterin Lavaklubilla


Teatterin tiedotuskeskus (TINFO), Suomen PEN ja Suomen Kansallisteatteri kutsuvat Maailman teatteripäivän 27.3.2015 kunniaksi järjestettyyn tilaisuuteen. Lämpimästi tervetuloa!

Maidanin päiväkirjat on ukrainalaisen kirjailijan Natalia Vorozbytin näytelmä, joka tapahtuu Kiovan kaduilla ja erityisesti Maidanin-aukiolla, johon marraskuussa 2013 alkaneessa vallankumouksessa kokoontui satojatuhansia ihmisiä. Maidanin päiväkirjat on dokumentti väkivallan kuukausista myrskynsilmässä, niin kuin ihmiset ne kokivat siinä hetkessä. 

Maailman teatteripäivän ohjelma perjantaina Lavaklubilla 27.3.2015 kello 15-17:

MAIDANIN PÄIVÄKIRJAT

Suomen Kansallisteatterin näyttelijät lukevat näytelmästä osia, jotka on suomentanut Eero Balk.

KESKUSTELU
Keskustelua käydään näytelmän herättämien ajatusten pohjalta ja taiteilijoiden sanavapaudesta.
Keskustelijoina näytelmäkirjailija Natalia Vorozbyt, kirjailija ja Suomen PENin puheenjohtaja Sirpa Kähkönen. Mukana myös suomentaja Eero Balk ja keskustelun vetäjä Teatterin tiedotuskeskuksen (TINFO) johtaja Hanna Helavuori. Yleisöllä on mahdollisuus kysyä ja osallistua keskusteluun.

***
klo 16.30
TEATTERIALAN PALKINTOJEN JAKO
TINFO jakaa kolme palkintoa rohkeille teatterintekijöille ja teatterin puolestapuhujille.
 Jaossa TINFO-palkinto, Silmänkääntäjä-palkinto ja vuoden esityksen Thalia-palkinto.

Teatterikeskus jakaa lisäksi Vuoden teatteriteko -palkinnon.

Lisätietoa teatterialan palkinnoista löytyy TINFO-verkkosivuilta.

TERVETULOA!

Tapahtuma myös Facebookissa.

***
Kansainvälisen teatteri-instituutin (ITI) julistamaa Maailman teatteripäivää on vietetty 27.3. aina vuodesta 1961 lähtien. Aloitteen Maailman teatteripäivästä teki suomalainen professori, teatterinjohtaja Arvi Kivimaa. Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) on Suomen ITI-keskus.



APURAHOJA JA AVUSTUKSIA


Aiemmin TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja apurahahakuja: www.tinfo.fi/hakuja
Apurahoja myöntäviä tahoja TINFO-verkkosivuilla (Välittää -> Apurahoja ja avustuksia).


Taike: Matka-apurahat | hakuaika 1.2-2.3.2015

Matka-apurahat on tarkoitettu eri alojen ammattitaiteilijoille, taiteen asiantuntijoille ja työryhmille taiteellisesti tai taiteenalan kannalta merkittäviin hankkeisiin liittyvien ulkomaanmatkojen kustannuksiin.

Vuodessa on neljä hakuaikaa: helmikuussa, huhtikuussa, elokuussa (saman vuoden matkat) ja marraskuussa (saman ja seuraavan vuoden matkat).

Taiteen edistämiskeskus edellyttää, että hakija on perehtynyt hakuilmoitukseen ja hakuohjeisiin ennen hakemuksen täyttämistä.

Hakemus on aina jätettävä ennen matkaa.

Tallenna hakulomake ensin omalle koneelle ja täytä vasta sen jälkeen.

Hakuaika päättyy: 2.3.2015

Vuoden muiden matka-apurahakierrosten viimeiset hakupäivät: 30.4.2015, 31.8.2015 ja 30.11.2015

Tarkemmat tiedot täältä.

www.taike.fi


Pohjoismaiset kulttuurirahastot | hakuaika 1.-28.2.2015


Kolmen pohjoismaalaisen rahaston (islantilais-suomalainen, suomalais-norjalainen ja suomalais-tanskalainen) seuraavat hakuaikat ovat 1.-28.2.2015. Hakemusten tulee koskea hankkeita ja projekteja, joiden on määrä toteutua aikavälillä toukokuu 2015 – kesäkuu 2016. Päätökset myönnettävistä apurahoista tehdään toukokuun alussa.

www.hanaholmen.fi/fi/rahastot/kulttuurirahastot


Pohjoismainen kulttuuripiste: Kulttuuri- ja taideohjelma | hakuaika 5.3.2015 asti


Kulttuuri- ja taideohjelma myöntää avustuksia kaikkien eri kulttuuri- ja taidealojen projekteihin.

Tärkeimmät valintakriteerit ovat projektin luovuus ja laatu.

Ohjelmassa on kaksi osaa, niin kutsuttua moduulia.

Tuotantopainotteinen toiminta

Rahoitus on tarkoitettu projekteille, jotka panostavat kulttuurin ja taiteen tuotantoon ja luovaan työhön. Avainsana on innovaatio, jolla tarkoitetaan uusien ideoiden, konseptien ja prosessien kehittelyä ja kokeilua.

Osaamisen kehittäminen

Rahoitus on tarkoitettu projekteille, jotka panostavat kulttuurin- ja taiteenalojen toimijoiden osaamisen kehittämiseen ja tiedon jakamiseen. Kyseessä voivat olla esimerkiksi seminaarit, kurssit, työpajat.

Lue lisää

www.kulturkontaktnord.org


Hae tuotantotukea tanssielokuvalle | hakuaika päättyy 22.3.2015


Uusi kotimainen tanssielokuvan tuotantotukihanke hakee ehdokkaita 22.3. asti. Kyseessä on ensimmäinen suomalainen pelkästään tanssielokuvalle suunnattu tuotantorahoitus.

Suomen ainoa tanssielokuvafestivaali Loikka järjestetään 19.–22.3. Ohjelmisto sisältää runsaasti yhteistyötuotantoja niin kotimaisten kuin kansainvälisten toimijoiden kanssa.    

Ensimmäiseen tukihankkeeseen haetaan noin viiden minuutin mittaista draamallista tanssielokuvaa, missä koreografia ja elokuvailmaisu yhdistyvät sulavasti kokonaistaideteokseksi. Tuotantotuki annetaan suomalaiselle elokuvan tuotantoyhtiölle, jonka elokuvaprojektissa työskentelee ohjaaja ja koreografi. SES, Loikka ja Yle rahoittavat elokuvaa yhteensä 40 000 eurolla. Muun rahoituksen kerääminen on sallittua. Elokuvan kotimainen ensiesitys on Loikka 2016 -tanssielokuvafestivaalilla ja myöhemmin elokuva esitetään Ylellä.

Hankkeeseen voi osallistua täyttämällä hakukaavake Loikan kotisivuilla 22.3.2015 mennessä: www.loikka.fi

Lisätietoja:
SES: Joona Louhivuori, joona.louhivuori(a)ses.fi
Loikka: Kati Kallio, 040 6575998, kati.kallio(a)loikka.fi
Yle: Sari Volanen, sari.volanen(a)yle.fi


Ibsen Scholarship 2015 | application deadline: 30 Apr 2015


Funds amounting to NOK 1.000.000,- (approx. Euro 115.000,-/USD 129.000,- according to current rate) will be awarded to theatre projects worldwide.

Scholarships are applicable to individuals, organizations or institutions within the artistic and cultural community.
 
Scholarships guidelines:

  • The Ibsen Scholarships award innovative projects in the field of drama and performing arts.
  • The projects must act as incentives for critical discourse in regards to existential and society-related subject matters concerning Henrik Ibsen and his plays.
  • Applications are submitted electronically through www.ibsenawards.com.
  • Performances already staged are not eligible.

The Scholarships are awarded annually and the applications are subject to scrutiny by an appointed jury.
 
The Ibsen Scholarships were initiated by the Norwegian government and will be handed out for the 8th time in 2015.

Ibsen Awards has until now handed out 26 scholarships to projects in 21 different countries.
 
Application deadline is April 30th 2015.
 
The winners of The Ibsen Scholarships 2015 will be presented at Skien International Ibsen Conference at Teater Ibsen on October 14. and 15. in Skien, Norway.
 
For further information, statutes and application form, kindly visit our website www.ibsenawards.com.


HAKUJA


Aiemmin TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/hakuja


UNIFIX Festival of Performance and Ecology 10-12 Jul 2015, UK | application deadline: 9 Mar


UNFIX is a new festival of Performance and Ecology taking place at CCA Glasgow from 10 - 12 July 2015. We are seeking proposals for live performances, films, installations and workshops that resonate with ecological crisis / renewal and conscious physicality.

UNFIX takes ecology to mean all the ways in which we are interdependent on each other, our surroundings, our bodies and psyches.

Please download the application details, available on this page or via this link.

The deadline for submission is Monday 9 March 2015.

Read more.


Forecast 2015/16, Berlin | application deadline: 31 Mar 2015


A unique opportunity for talents of all disciplines (@HKW - Germany)

Artists, curators, designers, composers, photographers, performers or architects from all over the world are invited to collaborate with one of six renowned mentors. Participants may propose, realize and showcase their project idea at HKW in 2015/16.

How Forecast works for you

You may apply with your project idea to collaborate with one of six renowned Forecast mentors. These mentors are ready to give any assistance needed: all of them being inspiring, open-minded and experienced in various fields of creative production. Work with your mentor and find your way to design the future.

In August 2015 (28th – 30th) each mentor will gather five of the applicants for the public Forecast Forum at HKW in Berlin. As a participant you present your project idea and exchange thoughts. You will get feedback from your mentor as well as from artists and progressive thinkers from all over the world, and you will broaden your network. These three days of workshops and presentations will form the matrix for developing and enhancing your project.

As an admitted participant of Forecast you may benefit from a travel allowance (depending on your actual costs) and a production budget for realizing and presenting your project.

Deadline: 31 March

Find all details online


Unidram Theatre Festival 3-7 Nov 2015, Germany | application deadline: 31 Mar


For the 22nd time international theatre festival Unidram will take place in Potsdam/Germany, November 3 - 7.

Once again we will be inviting 12 theatre companies to Potsdam. And once again Unidram will provide a forum for independent theatre, a site of encounter for diverse theatrical forms. Not only will there be a focus on theatre which is modern and innovative in content or in form, but also on intercultural dialogue. Indeed, it is not just about the respective productions but about an intensive exchange, about fostering personal and long term relationships between artists and cultures.

Applications containing an application form as well as a DVD with a full version of your performance.

Deadline for application will be March 31st, 2015

UNIDRAM
T-Werk
Schiffbauergasse 4e
14467 Potsdam
Germany
unidram(a)t-werk.de
www.unidram.de
Visit us on Facebook



TYÖPAIKKOJA


Aiemmissa TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja: www.tinfo.fi/hakuja


Festival Director: Dublin Dance Festival | application deadline: 9 Feb 2015


Dublin Dance Festival invites applications for a new Director to lead the Festival in breaking new ground to bring first-class dance to Irish audiences.

The Director, who is appointed to this position for a four-year term, will work with the Board and executive to drive the Festival's artistic and strategic vision, planning and development. This is an exciting opportunity for a suitably qualified and ambitious candidate to lead the organisation and to deliver four editions, from 2016-19.

Job pack is available on DDF website: www.dublindancefestival.ie

Application deadline is Monday, 9th February, 2015 at 5pm.


TYÖPAJOJA JA KOULUTUKSIA


Lisää TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja koulutuksia ja kursseja löydät: www.tinfo.fi/minnemenna ja www.tinfo.fi/hakuja


Ilmaisuverstas: Äänenhuoltotiistai 24.2.2015, Helsinki


Äänenhuollossa tutustutaan erilaisiin äänen lämmittelyn harjoituksiin sekä äänen rentouttamiseen ja palauttamiseen rasituksen jälkeen.

Harjoitusten, ja kevyesti teoriankin kautta tavoitteena on kerrata ja päivittää puheen perustekniikan keskeisimpiä osa-alueita kuten ryhtiä, hengitystä, resonanssia ja artikulaatiota. Millaisia havaintoja omasta, niin tutuksi käyneestä insturumentista voi tehdä, kun sitä tarkastellaan ominaisuus kerrallaan?

Äänenhuollossa huomioidaan osallistujien toiveet.

Ilmoittautumiseen

www.nayttelijaliitto.fi/ilmaisuverstas


CISPA – Copenhagen International School of Performing Arts


Copenhagen International School of Performing Arts (CISPA) is a truly international drama school  with teachers and students from all over the world.

CISPA offers a professional 3 Year Acting Course, and furthermore a Foundation Course.

The CISPA training confidently prepares students for an international acting career within all performative media (theatre, film, TV, internet, radio), and furthermore enabling them to develop cross-disciplinary projects at the highest standard.

CISPA is an international performing arts school where we practice a methodological approach to acting. We aim for a high degree of diversity, both in terms of nationality, ethnicity, social and cultural background, and for the performer to take personal ownership of herself, both as a human being and an artist. Thus we aim for CISPA graduates to view themselves as cultural entrepreneurs as well as performers.
Lars Henning, Artistic Director

CISPA is now auditioning for the 3 YEAR PROFESSIONAL ACTING COURSE.

Upcoming audition workshops: Feb 28 and March 21 @10-16

For further info and application form, visit www.cispa.dk

Contact: Artistic Director Lars Henning, lars(a)cispa.dk



twitter.com/tinfotweets

ulkomailla_esitetyt_2014