14.02.2013

TINFO-tiedote 5 / 7.2.2013

 
MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFON ILMOITUKSIA

UUTISIA

TAPAHTUMIA

HAKUJA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TYÖPAIKKOJA

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA


TAITEEN EDISTÄMISKESKUS JA TAIDENEUVOSTO

Taikella on nyt viisivuotiskaudeksi valittu johtaja, taideneuvosto ja taideneuvostolla puheenjohtaja. Sillä on jo nyt johtajan vahvistama työjärjestys. Tästä työjärjestyksestä voi jokainen lukea viraston kolmesta vastuualueesta: ”taiteen tukemisen”, ”kehittämisen” ja ”hallintopalveluiden vastuualue” ja niiden tehtävistä sekä tarkemmin viraston johtamisesta, johtajan, vastuualueiden päälliköiden, johtoryhmän tehtävistä, työryhmistä ja yhteistoiminnasta, asioiden valmistelusta ja esittelystä.

Virasto on virasto, virastolla on johtaja ja päälliköt, mutta ei virastomaisesti esitettyihin valtasuhteiden kuvauksiin pidä hirttäytyä. Ei Taikea kannata katsoa normatiivisena ylhäältä alas kulkevana käskyvaltana. Ajattelen asia foucaultmaisesti, että valta on kaikkialla läsnä, valta ei paikannu yksittäiseen johtajaan vaan valtaa käytetään strategisissa pisteissä. Ja hyvähän on muistaa myös se, että valta tarkoittaa myös oikeutusta tai vallan tunnustamista. Sekin on valtaa, että kuuntelee vaieten. Viisas johtaja valtuuttaa taideneuvoston, luottamuselimet, koko organisaation ja ehkä myös taideyhteisön.


SUOMI-NÄYTELMÄ STILL GOING STRONG

En ole mikään numerofriikki, tai vähän kuitenkin. Rinta rottingilla luen, että viime vuonna maailmalla nähtiin 85 suomalaisnäytelmän ulkomaista esitystä. Tähän tulevat sitten vielä lukuteatteriesitykset päälle. Niitä oli kymmenkunta.  Mika Myllyahon trilogiasta Paniikki, Kaaos ja Harmonia oli kokonaista 15 tuotantoa, Bengt Ahlforsin Aska och Akvavit, En Teaterikomedi ja Hissvägraren nähtiin yhdeksässä teatterissa, Saara Turusen Puputyttö ja Broken Heart Story kahdeksassa teatterissa, Juha Jokelan Mobiel Horror ja Fundamentalisti seitsemässä, Laura Ruohosen Olga, Sotaturistit ja Yksinen kuudessa, Sofi Oksasen Puhdistus viidessä teatterissa. Ja sitten tietenkin Tove Janssonin muumien erilaiset dramatisoinnit, niitä nähtiin 12 teatterissa, Sommarbokenin dramatisointi yhdessä.  

Työllä on väliä. Eivät ne näytelmät ulkomaisiksi tuotannoiksi itsestään päädy.  Pitkässä ketjussa kirjailijan käsistä ulkomaisiksi tuotannoiksi on näytelmäkirjailijan ajattelua, omintakeista maailmanhahmotusta, näytelmäkirjailijan ammatti-identiteetin, arvostuksen (ja palkkioiden) nostamista, koulutusta, välittämistä, markkinointia. On upea näytelmäkirjailijakoulutus, on näytelmäkirjailijoita, jotka kirjoittavat mieltä kiihottavia tekstejä. On agentuureja, jotka tekevät näytelmiä saataviksi. On ammattitaitoisia kääntäjiä. Ja on käännösapurahojakin. Iloinen olen siitä, että opetus- ja kulttuuriministeriössä ymmärretään kieleen sidotun näytelmän erityistarpeet. Käännösapurahaa on jaossa vähän enemmän kuin viime vuonna. Malja kaikille, tässä ei pelaakaan mikään vilttiketju!   

Nyt odotetaan näytäntökauden 2011-2012 ulkomaille suuntautuneiden esitysvierailujen tietoja tulevaksi. Luulen, että sieltäkin suunnalta tulee hyviä uutisia. Vuosi alkaa mukavasti.*

 
MITÄ TEATTERISTA KIRJOITETAAN?

Ei ole yhdentekevää, miten ja mitä teatterista ja kulttuurista kirjoitetaan, miten taide ja kulttuuri läsnä sanomalehti- ja laajemmin mediajulkisuudessa, millaista on teatterin saama julkisuus.  TINFOn korkeakouluharjoittelija Mikko Karvinen on laatinut lehdistökatsauksen vuoden 2012 teatteria koskevasta kirjoittelusta. Karvinen on laajentanut näkökulmaansa koskemaan myös kulttuuripolitiikkaan. Täydestä syystä! Kun näitä lehtiä lukee täällä TINFOssa liki päivittäin, sokeutuu ja turtuu, eikä kokonaiskuvaa enää hahmotakaan. Siksi on hyvä, että saamme joka vuosi ulkopuolisen katseen skannaamaan kirjoitettua. Ihan jo moniäänisyydenkin nimissä. Kirjoitteluun sisältyviä merkityksiä ja kehystämisen tapoja pitäisi analysoida paljon enemmän. Gradun aiheita kyllikseen.


PERFORMANSSITAIDETTA. VOGUE IT OUT SIVUASKELISSA

Turussa on Aboa Vetus & Arts Novassa näyttely Performanssi tässä ja nyt. Performanssitaide Suomessa. Ehdoton must. Voi nähdä suomalaisen performanssitaiteen historian. Must on myös Pipsa Longan näytelmän Lauluja harmaan meren laidalta kantaesitys Turun kaupunginteatterissa.  Ja ennen sitä Zodiakin Sivuaskel-festarille.

Oli pakko käy kuuntelemassa Sivuaskeleen ohjelmistoon kuulunut, taideyliopiston rehtorin ja taideneuvoston puheenjohtajan (ja siinä sivussa feministiseen ja queer-teorioihin perehtyneen entisen sukupuolentutkimuksen ja teatteritieteen professorin) luentoa queer-teorista. Meitä oli koko iso halli täynnä ihmisiä kuuntelemassa queer-kulttuurin taustoista ja queer-strategioista, joilla heteronormista on vapauduttu. Ja kirjainyhdistelmäksi ei enää riitä LGBT vaan kirjainten määrä kasvaa, mikä kuvaa queerin piiriin kuuluvien erilaisten ryhmien määrän kasvua. Taustoitus oli hieno. Nyt ymmärsin, mitä vogue-tanssilla tarkoitetaan.  Rosenberg sitoi tanssin queer-ihmisten todellisuuteen ja vaihtoehtoisiin toimintapolitiikkoihin. Voit tanssia ulos pahanolon tunteesi, vähät välittää heteronormeista: vogue it out!

Tänään voi kuulla Rosenbergin luentoa naisnäkökulmasta.  

Ja ajattelin kyllä lukea Tiina Rosenbergin viime vuoden loppupuolella julkaiseman teoksen Ilska, hopp och solidaritet : med feministisk konst in i framtiden. Siinä Rosenberg kirjoittaa 2000-luvun feministisen teatterin räjähdyksestä, jossa uusi sukupuolitietoisten taiteilijoiden sukupolvi huojutti olemassa olevia seksistisiä, rasistisia tai hbt-fobisia luokkaperusteisia normeja.


TILASTOKOULUUN

Tilastokeskuksen verkkosivuilla voi nyt käydä maksutonta uudistunutta Tilastokoulua. Kaikki mitä olet aina halunnut tietää tilastoista, mutta et ole uskaltanut kysyä. Kannattaa tutustua.

TINFON ILMOITUKSIA


TINFO e-Nytt ilmestynyt!

TINFOn ensimmäinen ruotsinkielinen TINFO e-Nytt julkaistiin Runebergin päivänä tiistaina 5. helmikuuta 2013. Uutiskirje on luettavissa TINFOn verkkosivuilla.

Seuraava TINFO e-Nytt ilmestyy 5.3.2013. Aineistopäivä on torstaina 28. helmikuuta.
Meille voit siis lähettää tarjolle ruotsinkielisiä tiedotteita sellaisista asioista, jotka voisivat kiinnostaa suomalaisten teatteriammattilaisten ja alaa seuraavien lisäksi myös ruotsalaisia kollegoita.

Lähetä tiedotteet osoitteella: tinfo(at)tinfo.fi

Voit liittyä postituslistalle täältä.


UUTISIA

Thalia-palkintoehdokkaat valittu – kolmea finalistiesitystä yhdistää kytkös kansalaisuuteen ja yhteiskuntaan

Vuoden esityksen Thalia-palkinnon saajaksi tuli 16 katsojien lähettämää ehdotusta, joista palkinnon esiraati valitsi kolme finalistiehdokasta. Näiden finalistien joukosta Vuoden esityksen valitsee säveltäjä Jorma Panula. Thalia-palkinnon saava esitys julkistetaan teatterialan palkintogaalassa 10.3.2013.

Ehdokkaat Thalia-palkinnon saajaksi ovat Ryhmäteatterin Eduskunta II – satiiiri veljeskuntien Suomesta, Kokoteatterin ja Lilinkotisäätiön Peili sekä Nukketeatteri Sammon Tulilintu.

Valintaperustelut löytyvät alempana tästä tiedotteesta. Thalia-palkinto vuoden parhaalle esitykselle on yksi kolmesta Teatterin tiedotuskeskuksen (TINFO) jakamasta palkinnosta.

Thalia-ehdokkaita yhdistää kytkös kansalaisuuteen ja yhteiskuntaan. Kukin esitys on taiteen keinoin tehty tutkimusmatka. On ollut jokin asia tai ilmiö, jota on haluttu selvittää, on menty paikan päälle, nähty vaivaa. Tutkimusmatkan kuluessa oli löydetty orgaaninen muoto ja esityskieli, jossa tekijät ja katsojat olivat lähikontaktissa aiheeseen. Lapsenomainen ilo ja leikkisyys tuottavat esityksiin sellaista lämpötilaa, joka syntyy kun ollaan yhdessä. Tekijät ovat uskaltaneet asettaa itsensä alttiiksi ja likoon, esityksissä ei mennä esityksen tai roolin taakse piiloon. Ehkä juuri siksi niissä katsoja ikään kuin unohtaa itsensä ja omat puolustusmekanisminsa ja antautuu esitysten kokemusmaailmaan.  Kaikissa ehdolla olleissa esityksissä teatteri kurkottaa itsensä ulkopuolelle saavuttaen myös sellaisia katsojia, jotka eivät välttämättä käy teatterissa.

Thalia-palkinnon esiraadin muodostivat teatteriohjaaja Johanna Freundlich ja näyttelijä Mikko Bredenberg.

Kolmen Thalia-finalistiesityksen valintaperustelut:

EDUSKUNTA II – SATIIRI VELJESKUNTIEN SUOMESTA
Ryhmäteatteri

Ohjaus: Susanna Kuparinen
Dramaturgia: Ruusu Haarla
Esitysdramaturgia ja lavastus: Akse Pettersson
Taustatutkimus: Susanna Kuparinen, Jari Hanska, Reetta Nousiainen, Olga Palo
Rooleissa: Noora Dadu, Jari Hanska, Santtu Karvonen, Martina Myllylä, Matti Onnismaa, Pihla Penttinen, Robin Svartström

Susanna Kuparisen ohjaama esitys Eduskunta II on itsenäinen ja omalakinen jatko-osa edellisvuonna ensi-iltansa saaneelle Eduskunta-esitykselle. Kuparisen tutkivan journalismin kaivuutyössä ei jää yksikään kivi kääntämättä. Esityksessä ei paijata yhdenkään yhteiskunnan isokenkäisen päätä. Työ on edellyttänyt siviilirohkeutta, peräänantamattomuutta, lahjomatonta lähdekriittisyyttä sekä kykyä esityksellistää ja havainnollistaa erittäin vaikeita taloudellis-poliittisia ilmiöitä ja rakenteita, jotka yleensä menevät tavalliselta ihmiseltä surutta yli horisontin. 

Susanna Kuparinen ja työryhmä ovat kehittäneet itsensä näköisen esityksen, jossa ei kopioida muita dokumenttiteatterin mestareita. Esityksessä maailma ei ole kahtiajakautunut hyviin ja pahoihin. Tekijä on myös asettanut itsensä alttiiksi ottamatta omia oletuksiaan annettuna. Esitys sisältää runsain mitoin itseironiaa ja itsereflektiota.  Parodialta ja satiirilta eivät tekijät itsekään ole turvassa.

Eduskunta II palaa hämmentävän hienolla tavalla länsimaisen teatterin lähteille tuomalla yhteiseen keskusteluun ja tilaan sellaisia yhteiskunnan ilmiöitä, joihin on vaikea tarttua, koska ne ovat näkymättömissä. Esitys pitää huolen myös siitä, että katsoja pysyy tässä kovassa kyydissä mukana.

PEILI
Kokoteatteri ja Lilinkotisäätiö
Sesa Lehto (KokoTeatteri)
Timo Hirvonen (KokoTeatteri)
Eveliina Lafghani (Lilinkotisäätiö)
Minnamari Turtiainen (Lilinkotisäätiö)
Mikko Nikula (Lilinkotisäätiö), Kimmo Hellström, Hennariikka Laaksola, Panu Vauhkonen, Rudolf Krohn, Kristiina, Sirpa, Petri, Arja, Antti, Tim, Riku, Mikko, Elina, Satu, Jouko, Ilkka, Ari, Mira ja Harri

Ammattilaisten yhdessä mielenterveyskuntoutujien kanssa toteuttama omaperäinen ja -lakinen esitys tuotti katsojalle sellaisen kutkuttavan olon, ettei yhtään voi tietää, mitä seuraavaksi tapahtuu. Työryhmän työstämä, eri lähteistä syntynyt materiaali oli dramatisoitu ja ohjattu rytmisesti ja kerronnallisesti iskeväksi teatteriksi. Lavalla yhdistyi mm. Panu Vauhkosen riemastuttava ja absurdikin roolityö hyeenaksi muuttuvana hoitajana yhdessä ei-ammattilaisten mielenterveyskuntoutujien kanssa, joiden vapautunut läsnäolo toi esitykseen hienon pulssin.

Vaikka aiheet olivat ilmeisesti pitkälle hyvinkin henkilökohtaisia, katsojaan vaikutuksen teki myös esityksen tuoma reflektiivinen etäisyys. Henkilökohtaisuus ei kääntynyt itseään vastaan, vaan katsoja otti sen vastaan juurikin teatterillisen muotonsa ansioista. Peilissä on myös vältetty sentimentaalisuuden sudenkuopat, sen kyky saada katsoja sekä nauramaan että itkemään oli ennen kaikkea voimaannuttava. Peilistä huokui yhteisen tekemisen voima, railakas ja röyhkeä ote, jossa vakavien asioiden äärellä ei olla liian vakavia.
Peilin esitykset kokosivat sellaisia katsojia, joille teatteri ole mikään joka päivän tuttu.

TULILINTU
Nukketeatteri Sampo
Teoksen konsepti, käsikirjoitus, ohjaus & musiikin sävellys: Maria Baric
Muusikot: Mika Seppänen, Aakusti Oksanen, Maria Baric
Varjoteatteri: Memanja Stojanovic, Maria Baric & työpajanuoret
Tulinukketeatteri: Petri Saunio, Maria Baric & työpajanuoret

Maria Baricin säveltämä ja kirjoittama musiikkia, varjoteatteria sekä tulinukketeatteria yhdistävä Tulilintu syntyi 12-17-vuotiaille suunnatun musiikillisen varjoteatteri- ja tulinukketeatterileirin tuloksena. Fenix-linnun myyttiin perustuva esitys tehtiin yhdessä tämän hankalaksi koetun ikäluokan kanssa. Tulilinnussa on poikkeuksellisen omintakeisella tavalla selätetty ne ongelmat, joita nuorten saavuttamiseen liitetään. Tulilintu tarjosi esityksellisin keinoin itähelsinkiläisille lähiönuorille sellaista osallisuutta, jossa nuoret saattoivat ilmaista itseään taiteen keinoin myyttiä avuksi käyttämällä ja toteuttamalla eräänlaisen siirtymäriitin.  Esityksessä pääosassa oli nuorten tietoisuus ja heidän kokemuksensa. Tulilinnussa oli pakottamattomalla tavalla löydetty sellainen kieli ja toimintatapa, joka tuli lähelle osallistujia ja yleisöä. Tulilintu on yksityiskohtia myöten kunnianhimoisesti, suurella ammattitaidolla ja sydämellä suunniteltu ja rakennettu konsepti.

Nuorten toteuttamaa Stoan kulttuurikeskuksen pihalla nähtyä yhteisöllistä performanssiesitystä oli seuraamassa suuri joukko sellaisia Itä-Helsingin lähiöiden asukkaita, jotka eivät muutoin teatteriesitykseen olisi eksyneet. 


Joonas Lahtisen keittiöperformanssi EIN.KÜCHEN.BAU kerää mediahuomiota Keski-Euroopassa

Esitystaiteilija ja -tutkija Joonas Lahtisen esitys EIN.KÜCHEN.BAU kerää runsaasti mediahuomiota Keski-Euroopassa. Nykyaikaisen valmiskeittiön poliittisia, esteettisiä ja historiallisia ulottuvuuksia luotaava installaatioperformanssi EIN.KÜCHEN.BAU on kiertänyt Freischwimmer-performanssifestivaalissa saksankielistä Eurooppaa, ja se nähdään vielä Hampurissa Kampnagel-taidekeskuksessa 7.-16.02.2013.

Alla poimintoja saksalaisesta, itävaltalaisesta ja sveitsiläisestä mediasta:

Westdeutsche Zeitung kirjoittaa:“(…) tiiviimmin ja osuvammin ei modernia ’just in-time’-elämäntapaa voisi havainnollistaa. Performanssi-installaatio ’Ein.Küchen.Bau’ tarjosi kohokohdan heti ensimmäisenä ’Freischwimmer’-festivaalipäivänä.“

Zürcher Tages-Anzeiger puolestaan kuvaa rakennusesitystä: ”Liesi, pesuallas, jääkaappi, mikroaaltouuni, säilytystilat ja työtasot – kaikki työekonomisesti järjestelty ja mahdutettu vain neljän neliömetrin kokoiseksi kompaktikeittiöksi – maailman tylsimmäksi keittiöksi, kotoisuutta luovasta pitsikoristelusta huolimatta. Tämän ’optimointiorgian’ huipentuma: hyllyt ovat täynnä valmisruokaa. Festivaalimottoa ’Verwerte dich!’ ei tätä selkeämmin tai tarkemmin voisi tuoda esille. Off-tekstifragmentit puolestaan muuntavat rakennusaktion välittömäksi ja tiiviiksi diskurssiesitykseksi.”

Nassauische Neue Presse kirjoittaa, että ”viime vuosisadan alkupuolella harjoitettu kotitaloustoimien optimointi tähtäsi tilansäästöön ja kotitöiden helpottamiseen – tänään tämä ajatus saattaa saada hikikarpaloita nousemaan otsalle. Sillä, installaatio ”Ein.Küchen.Bau“ ehdottaa, neoliberalismi on saapunut myös keittiöön.“

Wienissä ilmestyvän Der Standardin mukaan “myös keittiöllä, tällä ristiriitaisia konnotaatioita herättävällä asuinelämän keskuksella, on oma kielensä. Lahtinen herättää tämän kielen henkiin.“ Niinikään wieniläinen Die Presse toteaa: “Valmiskeittiö – siinäpä harvinainen mutta vitsikäs esitysaihe.“

Monen radiohaastattelun lisäksi EIN.KÜCHEN.BAU sai osakseen myös poikkeuksellista huomiota, kun RBB Kulturradio Berlin-Brandenburg teki teoksen Berliinin-ensi-illasta pitkän ohjelman, joka on kuultavissa saksaksi täällä.

Laaja suomenkielinen arvio projektista löytyy taide-ja kulttuuriportaali mustekala.infosta: http://www.mustekala.info/node/3363

Saksankielinen tekijähaastattelu löytyy taiteen ja tilan politiikkaan keskittyvästä „Tranzit-paper“-lehdestä 

Lisätietoja Freischwimmer-festivaalista ja EIN.KÜCHEN.BAU -esityksestä.


Suomalaiset näytelmät maailman teattereissa vuonna 2012

TINFO kerää tietoja suomalaisten näytelmien ja dramatisointien ulkomaisista teatterituotannoista.

Laskujemme mukaan kirjailijoidemme tekstien pohjalta nähtiin 97 eri teatteriesitystä 25 maassa. Vuonna 2012 uusia esityksiä eli ensi-iltansa saaneita oli 65. Osan esityskausi jatkuu siis vuodesta toiseen.

Suosituimpia näytelmäkirjailijoitamme maailmalla ovat Mika Myllyaho (15 eri tuotantoa) ja Bengt Ahlfors (9). Lisäksi Tove Janssonin eri Muumi-kirjojen pohjalta tehtyjä dramatisointeja oli 12.

Lista (pdf) suomalaisten näytelmien ja dramatisointien ulkomaisista esityksistä vuonna 2012.


Teatterivuosi 2012 -lehdistökatsaus

TINFO seuraa päivittäistä lehdistökirjoittelua erityisesti teatterin alalta. Lehdistökatsauksen 2012 otsikko on Tulevaisuuden suunta?, ja sen on laatinut korkeakouluharjoittelija Mikko Karvinen.

Voit lukea lehdistökatsauksen myös pdf-muodossa.



OKM: Minna Sirnöstä Taiteen edistämiskeskuksen johtaja


Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki on nimittänyt filosofian maisteri, toiminnanjohtaja Minna Sirnön Taiteen edistämiskeskuksen johtajaksi. Sirnö aloittaa tehtävässä maaliskuun alussa. Tehtävä on määräaikainen ja se päättyy 28.2.2018.

Sirnöllä on vahva kokemus yhteiskunnallisesta päätöksenteosta ja kulttuuripolitiikasta yhdistettynä taidehallinnon ja taidekentän tuntemukseen. Hänen erityisvahvuuksiaan ovat taidepolitiikan, lainsäädännön ja taiteilijoiden toimeentulokysymysten tuntemus sekä erinomaiset verkostot yhteiskunnan eri alueilla.

Filosofian maisteri Sirnö on työskennellyt Tampereella museoalan eri tehtävissä, Tampereen työväen teatterin tiedottajana vuosina 2000-2003, kansanedustajana vuosina 2003-2011 ja Suomen näytelmäkirjailijat ja käsikirjoittajat - Finlands dramatiker och manusförfattare ry:n toiminnanjohtajana vuodesta 2011.


Face Me – eurooppalainen yhteistuotanto Oulun kaupunginteatterissa 7. - 8.2.

 
Neljän eurooppalaisen teatterin yhteistuotanto, Face Me nähdään Oulun kaupunginteatterissa 7.-8.2. Mukana olevat teatterit ovat Kolibri Teatre, Unkari; Emergency Exit Arts, UK; VAT-Teater, Viro sekä Oulun kaupunginteatteri. Suomalaiset esiintyjät ovat näyttelijät Annina Rokka ja Mikko Korsulainen Oulun kaupunginteatterista.

Yli 11-vuotiaille suunnattu, tunteet vangitseva ja visuaalinen esitys kuvaa nuoria keskellä ihmissuhteiden sekavaa miinakenttää. Ystävyyden ja rakkauden kokemukset nousevat esille yllättävissä tilanteissa, joissa vitsit herkästi muuttuvat todeksi ja leikit elämäksi.

Esitys kiertää lukuisissa Euroopan kaupungeissa. Teos muovautuu Euroopan matkansa aikana siihen osallistuvien paikallisten nuorten ja yleisönsä kanssa. Oulun esityksissä mukana esiintymässä ovat lukiolaisten ryhmä Oulun Suomalaisen Yhteiskoulun lukiosta.

Face Me on PLATFORM11+ Artistic Discoveries in European Schoolyards EU-hankkeen viimeinen yhteistuotanto. Neljän viime vuoden aikana hanke on tuottanut useita uusia näytelmiä 11 - 15-vuotiaille, kuten Koulupihan tarinoita (2010) ja Beginning (2011). Suomea on hankkeessa edustanut Oulun kaupunginteatteri.

Ohjaus
Alex Evans (UK) ja
Gyuri Vidovszky (Unkari)
 
Skenografia
Patrick Bullock (UK) ja
Inga Vares (Viro)
 
Rooleissa
Rita Alexics (Unkari)
Ago Soots (Viro)
Annina Rokka
Mikko Korsulainen
 
Lisätietoja: teatterinjohtaja Arto Valkama p. 044 703 7010, arto.valkama(at)ouka.fi tapahtumatuottaja Sari Tanner p. 044 703 7113, sari.tanner(at)ouka.fi


Hautomotoiminta käynnistynyt esittävän taiteen alalla: ArtStart


ArtStart on erityisesti esittävän taiteen kentälle räätälöity hautomopalvelu, joka on suunnattu taiteilijoille, ryhmille ja erilaisille tuotantoyhteenliittymille. Palvelussa kehitetään uusia organisoitumistapoja ja toimintamuotoja taiteen kentälle.  Palvelun asiakkaat saavat opastusta, ideoita, apua sekä konkreettisia neuvoja ja toimenpiteitä oman työnsä edistämiseksi.
 
ArtStartin on kehittänyt Arts Management Helsinki Audiovisuaalisen viestintäkulttuurin edistämiskeskus AVEKin tuella. Vuonna 2013 hautomopalvelua tarjotaan neljälle asiakkaalle. Mukaan jo valitut taiteilija-asiakkaat ovat koreografi Maija Hirvanen, säveltäjä Maija Kaunismaa sekä UrbanApa-yhteisön perustajat, tanssitaiteilijat Sonya Lindfors ja Anniina Jääskeläinen. Neljäs asiakas valitaan alkuvuonna 2013.
 
Arts Management Helsinki on taidekentän konkareiden Isabel Gonzálezin ja Outi Järvisen vuonna 2012 perustama yritys, joka haluaa rohkeasti tarttua taidekentän haasteisiin ja luoda uusia toimintatapoja sekä yhteistyömalleja. ArtStart-hautomotoiminnan ohella yritys jatkaa viime syksynä aloitettua maksutonta neuvontaa taiteilijoille ja taidekentän tuottajille.

Lisätietoja:
www.artsmanagement.fi


Teatteria kaikille! -opas auttaa palvelemaan erilaisia yleisöjä – Saavutettavasta teatterista hyötyvät kaikki kävijät


Suomen Teatterit ry ja Kulttuuria kaikille -palvelu ovat julkaisseet saavutettavuusoppaan teattereille. Teatteria kaikille! Opas teattereille saavutettavaan toimintaan tarjoaa käytännönläheistä tietoa teatteripalveluiden kehittämiseen.
 
Toimiva ja saavutettava ympäristö on kaikkien etu ja teatterissa käymisen edellytys monille ihmisille. Ratkaisut, jotka auttavat toimintarajoitteisia henkilöitä, palvelevat kaikkia teatterissa kävijöitä ja helpottavat esimerkiksi lapsiperheiden, vanhusten ja muunkielisten teatterissa käyntiä. Myös yhteiskunnan ikärakenteen muutos aiheuttaa sen, että tulevaisuudessa yhä suuremmalla osalla teatteriyleisöstä on alentunut kuulo, näkö tai liikuntakyky. Saavutettava teatteri huomioi myös moninaisuutta eli monenlaisten yleisöjen näkökulmia ja tarpeita esimerkiksi taiteellisten ratkaisujen avulla sekä rekrytoinneissa.
 
Teatteria kaikille! -opas sisältää hyviä käytäntöjä ja ohjeita esimerkiksi kuvailutulkkauksen järjestämiseen esitykseen. Kuvailutulkkauksen avulla näkövammainen henkilö voi saada käsityksen esityksen visuaalisesta maailmasta. Oppaassa on ohjeet myös viittomakielisen tulkkauksen ja kielensisäisen tekstityksen toteuttamiseen. Viittomakielinen tulkkaus ja tekstitys voivat palvella esimerkiksi kuulovammaisia ja huonokuuloisia henkilöitä sekä muunkielistä kieltä opettelevaa yleisöä. Lisäksi oppaassa kerrotaan saavutettavasta viestinnästä ja hinnoittelusta sekä rakennetun ympäristön esteettömyyden toteuttamisesta.
 
Julkaisun yhteyteen on kerätty käytännön esimerkkejä suomalaisten teattereiden tekemästä saavutettavuustyöstä. Lisäksi oppaan yhteydessä on teattereiden saavutettavuuden tarkistuslista, jota teatterit voivat käyttää työkaluna oman toimintansa saavutettavuuden arvioinnissa ja kehityskohteiden tunnistamisessa. Julkaisussa on myös tietoa saavutettavuus- ja esteettömyysalan järjestöistä sekä rahoituslähteistä.
 
Opas on jatkoa Suomen Teatterit ry:n ja Kulttuuria kaikille -palvelun vuonna 2012 toteuttamalle teattereiden esteettömyysselvitykselle, joka toi ilmi suomalaisten teattereiden tarpeen niille räätälöidyille ohjeille saavutettavuuden kehittämiseen.
 
Opas on saatavilla suomeksi ja ruotsiksi sekä painettuna että PDF- ja DOC- verkkoversiona.  Verkkoversiot löytyvät Kulttuuria kaikille -palvelun verkkosivuilta. Lisäksi sen voi tilata Kulttuuria kaikille -palvelusta. Opas on maksuton.

Liite: Tiedote Teatteria kaikille 2013 (pdf 174,1 kt)

Lisätietoja:
 
Suomen Teatterit ry
järjestösihteeri Taija Kyheröinen
p. (09) 2511 2150
taija.kyheroinen(a)suomenteatterit.fi
www.suomenteatterit.fi

Kulttuuria kaikille –palvelu
projektisuunnittelija Aura Linnapuomi
p. (09) 1733 6215
aura.linnapuomi(a)fng.fi
www.kulttuuriakaikille.info


Äänestä: Kuka on sinun suosikkinäyttelijäsi?

Yleisön suosikkinäyttelijä julkistetaan Thalia -gaalassa 10. maaliskuuta 2013 ja NetTicket.fi lahjoittaa kilpailun voittajalle 500 euron rahapalkinnon.

Äänestämään pääset tämän linkin kautta: http://www.netticket.fi/Thalia 
 
Äänestys päättyy 1. maaliskuuta kello 21.  
 
Äänestäjien kesken arvotaan 100€:n NetTicket.fi – lahjakortti. Voittajalle ilmoitetaan henkilökohtaisesti. Voittaja ilmoitetaan myös NetTicket.fi Facebook-sivustolla.


hotINK Plays and Playwrights 2013 has been announced


The Lark Play Development Center (New York) has announced the selections for the 2013 hotINK at the Lark, a festival of new plays from around the world. This year's festival will feature seven play readings by writers who hail from outside of the United States. Each play will be presented once, following an eight to ten hour workshop with a director and actors from the New York theater community. In addition, special events are planned for visiting playwrights and translators.

The selected plays are:

PRIDE, PURSUIT, AND DECAPITATION - Marion Aubert (France), translated by Kimberly Jannarone and Erik Butler
IPHIGENIA AT AULIS - Nicolas Billon (Canada)
THE ADMISSION Motti Lerner (Israel), translated by the author and Johanna Gruenhut
SNIPER ALLEY Sonia Ristic (France/Serbia/Croatia), translated by Whitney Eggers
OUTSIDE IN - Claudine Toutoungi (United Kingdom)
BELA KIZ - Hellie Turner (Australia)
POISON - Lot Vekemans (The Netherlands), translated by Rina Vergano

Through hotINK, the Lark seeks to expand its community by reaching out to playwrights beyond our borders, bringing them together to meet and engage with New York theater makers and encouraging opportunities for further exploration and production.

For more information about hotINK at the Lark, please visit: larktheatre.org/programs/hotINK.htm


TAPAHTUMIA


Welcome to CARPA 3 – The Impact of Performance as Research

27th February – 2nd March 2013

The time for the colloquium is fast approaching. We are looking forward to an exciting program which starts already on Wednesday 27th February with a pre-conference workshop FACE to FACE by Professor Emilyn Claid and Performance Philosophy launching event “Conceptual Bring-a-Dish Party”.

The three broad questions we suggested as topics for the colloquium in the call for presentations were a) the relationship between performance studies and artistic research, b) performance as research and issues of participation and collaboration, and c) performativity of artistic research and the performative research paradigm. These issues will be addressed by our distinguished Keynote speakers:

  • Heike Roms, PhD, Professor in Performance Studies at Aberystwyth University: The Impact of "Impact" - Performing Artistic Research in the Ruins of the University?
  • Marin Blaževic, Dr. sc., Associate professor at the University of Zagreb: From `Shifts´ to `Shifting Dramaturgy´
  • Brad Haseman, Dr., Assistant Dean, Academic, Professor at the Queensland University of Technology/Creative Industries Faculty:

Life Drama in Papua New Guinea: “It may be performative, but is it performative research?”

A variety of topics related to artistic research in performing arts, from dance and theatre, music, interdisciplinary practices and beyond, is discussed and dealt with in the papers, presentations, performances and workshops held by invited participants. The CARPA3 programme http://www.teak.fi/Tutkimus/carpa/Programme is now available online. Please remember to register for CARPA3 and for each session of your choice by filling in the registration form.



KEHÄ ja Kohtaamisen aamutunnit Todellisuuden tutkimuskeskuksessa

Todellisuuden tutkimuskeskuksen KEHÄ ja Kohtaamisen aamutunnit ovat osallistavia esityksiä, joissa kokeillaan arkkityyppistä kohtaamista eri näkökulmista:

http://www.todellisuus.fi/keha/

Kehä järjestetään kerran kuussa ja Kohtaamisen aamutunti viikoittain.
Joka kuukausi tutkitaan yhtä arkkityyppistä tapaa kohdata:
taistelemista, ruokkimista tai parittelua. Aamutunnilla tutustutaan kunkin kuukauden lopussa järjestettävän Kehän aiheeseen eri tavoin.

Kohtaamisen aamutunnit tiistaisin klo 10-12
29.1.-21.5. ja 3.9.-26.11.
Pääsymaksu: 5€

Kehä joka kuun viimeinen keskiviikko klo 21-00 (paitsi joulukuussa kuun toinen keskiviikko):
30.1., 27.2., 27.3., 24.4., 29.5., 26.6., 24.7., 28.8., 25.9., 30.10., 27.11., 11.12.
Pääsymaksu: 20/12€

Ilmoittautumiset: anna(at)todellisuus.fi

HAKUJA

Hakuajat Taideyliopiston Teatterikorkeakouluun

Teatterikorkeakoulun hakijan opas 2013 on ilmestynyt.

Taideyliopisto aloittaa toimintansa vuoden 2013 alussa, kun Teatterikorkeakoulu, Kuvataideakatemia ja Sibelius-Akatemia yhdistyvät. Perustettava vapaan taiteen yliopisto vahvistaa toimin-nallaan taiteen koulutusta, asemaa ja autonomiaa yhteiskunnassa sekä koko Suomen taide- ja kulttuurielämää.

Hakuaika 4.-15.2.2013 seuraaviin opintoihin: tanssinopettajan, teatteriopettajan, koreografin, tanssijan, valosuunnittelun, äänisuun-nittelun, Live Art and Performance Studies -maisteriohjelmat sekä näyttelijäntyön, ohjauksen ja dramaturgian maisteriopinnot sekä erilliset opettajan pedagogiset opinnot -opintokokonaisuus (60 op).

Hakuaika 4.-15.3.2013 seuraaviin opintoihin: näyttelijäntyön, ruotsinkielisen näyttelijätyön, ohjauksen, dramaturgian, valosuunnittelun ja äänisuunnittelun koulutusohjelmat.

Hakijan opas löytyy Teatterikorkeakoulun www-sivuilla http://www.teak.fi/Pyrkiminen. Lisätietoa hakijapalvelut(at)teak.fi.



Tanssinopettajan ja teatteriopettajan maisteriohjelmat Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa


Teatterikorkeakoulun tanssi- ja teatteripedagogiikan laitos valitsee uusia opiskelijoita tanssinopettajan ja teatteriopettajan maisteriohjelmiin (120 opintopistettä). Koulutus tähtää taideopettajuuden syvälliseen pohdintaan kokeilevan toiminnan sekä keskustelevan ilmapiirin kautta. Se tukee elävää suhdetta taiteilijuuden ja opettajuuden välillä. Tutkinto tuottaa laaja-alaisen opettajankelpoisuuden (kelpoisuus kaikille koulutusasteille).

Kaksivuotisiin maisteriohjelmiin voivat hakea henkilöt, jotka ovat suorittaneet teatteri- tai tanssitaiteen alemman korkeakoulututkinnon tai muun soveltuvan alemman korkeakoulututkinnon, soveltuvan ammattikorkeakoulututkinnon, BA-tasoisen soveltuvan ulkomaisen tutkinnon tai joilla on opintojen, taiteellisen toiminnan ja työkokemuksen perusteella hankitut korkeakoulun toteamat riittävät tiedot ja valmiudet. Kaikilla tulee olla suoritettuna vähintään 60 op tanssi-/teatteritaiteen korkeakoulutasoisia opintoja.

Teatterin tai tanssin alalla maisterin tutkinnon suorittaneet voivat hakea opiskelemaan erillistä opettajan pedagogisten opintojen kokonaisuutta (60 opintopistettä, opintojen kesto 1,5 vuotta).
 
Hakuaika on 4. - 15.2.2013. Opinnot alkavat elokuussa 2013.
Hakijan opas löytyy osoitteesta www.teak.fi/Pyrkiminen
Tiedustelut: suunnittelija Justiina Westerinen (@teak.fi) tai puh. 0400-792 078



Tbilisi International Festival of Theatre (Georgia) calls for artists


The fifth edition of Tbilisi INternational Festival of Theatre will take place between September 18  –  October 6,  2013 in Tbilisi, Georgia and for the 3rd time already we are announcing the Program “NEW”!

Indoor performances will be programmed in traditional theatres and non-traditional venues, while Street Art will appear in public spaces OF Tbilisi.  

For participation in the programme you need following: submit application and DVD of your suggested performance until March 25, 2013.

Find all the details online.



Allianz Cultural Foundation: Call for Projects


The Allianz Cultural Foundation promotes and supports cultural and artistic networking in Europe and the Mediterranean region.

The projects should include, on an equal footing, cooperation partners and partner facilities in at least three European and Mediterranean states. The focus of the promotion is on exchange and encounter projects as well as discursive events in contemporary art, literature, dance and theatre. Genre and media-spanning ideas which also take the new concepts of cultural education or artistic communication into account are preferred.

An overview of the current and completed projects can be found at: www.allianz-kulturstiftung.de

Deadline: 31 March.

Find all the details online.


 

Ibsen Scholarships 2013

Scholarship funds amount to NOK 1,000,000,- (approx. 135.000 Euro/180.000 US Dollars) will be awarded projects worldwide. 
 
The Ibsen Scholarships award innovative projects in the field of drama and performing arts that act as incentives for critical discourse in regards to existential and society-related subject matters concerning Henrik Ibsen and his plays.
 
Scholarships are applicable to individuals, organizations or institutions within the artistic and cultural community.  The Ibsen Scholarships were initiated  by the Norwegian government and will be handed out for the 6th time in 2013. Ibsen Awards has till now handed out 19 scholarships to projects in 15 different countries.
 
The application deadline for The Ibsen Scholarships is April 30th 2013.
 
The winners of The Ibsen Scholarships 2013 will be presented at Skien International Ibsen Conference on September 16th and 17th  in Skien, Norway.
 
For further information, statutes and application form, kindly visit our website www.ibsenawards.com
 
Contact: Hilde Guri Bohlin
E-mail: hildeguri.bohlin(at)teateribsen.no
Phone:  +47 35 90 50 50
Cell: + 47 917 67 903


Extended deadline: Call for Papers – ECLAP 2013

Conference on Information Technologies for Performing Arts, Media Access and Entertainment

Conference web page: http://www.eclap.eu/eclap2013 Call for Papers, Deadline EXTENDED: 11 February 2013

In response to great demand the deadline for submission of proposals for presentations at the ECLAP 2013 Conference has been extended to February 11.

For info: info(at)eclap.eu or visit the ECLAP portal http://www.eclap.eu or main conference page: http://www.eclap.eu/eclap2013.

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

Teatteri 2.0 järjestää Kansallisteatterilla äkillisen elämänmuutoksen kanssa kamppailevien ihmisten kohtaamista käsitteleviä teatterityöpajoja


Teatteri 2.0 ja Suomen Kansallisteatteri tarjoavat maalis-huhtikuussa katsojille mahdollisuuden osallistua teatterityöpajaan, joissa käsitellään toiminnallisin menetelmin ja taiteen keinoin läheisen menetyksen tai äkillisen elämänmuutoksen kohdanneen kohtaamista. Osallistujat itse toimivat aiheen asiantuntijoina työpajassa, johon taide tarjoaa välineet. Työpajat liittyvät Helsingin päärautatieaseman Vestibyyli-aulassa 28.2. ensi-iltansa saavaan esitykseen kuka tahansa meistä –dokumentti.

Työpaja käynnistyy purkamalla ja tutkimalla katsojan kokemusta kuka tahansa meistä -esityksestä. Tämän vuoksi työpajaan osallistuminen edellyttää, että osallistuja on käynyt katsomassa teatteriesityksen ennen työpajaa. Yhteisöteatteriohjaaja Kati Sirénin vetämiin työpajoihin osallistuminen on maksutonta.

Keväällä 2013 järjestetään yksi kaikelle yleisölle avoin työpaja tiistaina 2.4. sekä neljä valmiille ryhmille tilattavissa olevaa työpajaa maalis-huhtikuussa. Kansallisteatterin tiloissa järjestettävien työpajojen kesto on kolme tuntia.

Lisätiedot, ilmoittautumiset ja tiedustelut Teatteri 2.0:sta sähköpostitse info(at)eatterikaksipistenolla.fi tai  nettisivujen kautta www.teatterikaksipistenolla.fi.

kuka tahansa meistä - dokumentti on kuvaus ääritilanteeseen joutuneen ihmisen kokemuksesta. Se on raju ja karun humoristinen matka absurdiin ja outoon maahan ajan ulkopuolelle  ja sieltä takaisin. Esitys pohtii aikaa, olemassaoloa, ihmiselämän ja –ymmärryksen rajallisuutta eikä aiheelleen uskollisena käyttäydy ennakko-odotusten mukaan. Emilia Pöyhösen käsikirjoittama ja Saana Lavasteen ohjaama esitys on Teatteri 2.0:n ja Kansallisteatterin yhteistuotanto, joka toteutetaan yhteistyössä VR:n kanssa. Lippuja esitykseen myydään Kansallisteatterissa sekä ennen esityksiä Vestibyyli-aulassa.

LISÄTIETOA

Tuottaja Saara Rautavuoma
p. 050 302 0706
saara(at)teatterikaksipistenolla.fi


Tmesis Theatre - 2 day physical theatre workshop - 9/10th March - Liverpool (UK)


Tmesis Theatre’s Artistic Director, Elinor Randle will lead a two-day workshop in Tmesis’s unique style of physical theatre, focusing on freeing the expressive body, animal instincts, body control, partner work and improvisation. The company are well know for their physical training and encouraging participants to push through their barriers.

The company’s strong physical style of theatre and training methods has been enriched by their challenging collaborations with Derevo, Nigel Charnock and Pina Bausch Tanztheater.

EARLY BIRD PRICE (Before 18th Feb): £60/ £50 (UNWAGED)

TO BOOK OR FOR MORE INFO EMAIL: info(at)physicalfest.com

 (All proceeds go to bringing the Zambian Barefeet Acrobats, to Liverpool in May. The space is kindly donated from Hope Street Ltd)


Komedian ja klovnerian mestarikurssi 9.-12.7., Jyväskylä

Opettajat: Petra Massey ja Toby Park (UK)
Ajankohta:  ti 9. – pe 12.7. klo 10 - 16
Paikka:  Jyväskylän Tanssiopisto, Vapaudenkatu 48-50
Hinta: 360€
Kurssille otetaan 20 osanottajaa. Opetuskieli englanti
Ilmoittautuminen 24.5. mennessä www.jyvaskylankesa.fi > Kurssit
Tiedustelut 010 4394 220

Loistavan brittiläisen Spymonkey -ryhmän perustajat Petra Massey ja Toby Park tunnetaan johtavina komediateatterin tekijöinä ja kouluttajina.

Mestarikurssilla opit ymmärtämään mikä tekee juuri sinusta hauskan, voit jalostaa taitojasi ja harjoitella miten saat yleisön nauramaan vatsa kippurassa. Selkeiden ohjeiden ja henkilökohtaisen opastuksen avulla    kehität ja hiot komediataitojasi turvallisessa ja hauskassa porukassa. Positiivinen ryhmädynamiikka auttaa sinua keskittymään olennaiseen, olemaan seikkailunhaluinen ja ottamaan riskejä. Opit loistamaan yksilönä ja käyttämään tilanteet spontaanisti hyväksesi.

Kurssilla pelataan pelejä, harjoitellaan luottamusta ja ryhmässä tekemistä sekä työstetään musikaalisuuden  ja klovnerian yhteispeliä. Älä pelästy, sinun ei tarvitse olla muusikko, mutta jos soitat jotain soitinta ota se mukaasi. Varaudu nauttimaan naurettavuudestasi, pysy optimistina, tunnista oma komediallinen ytimesi ja ole valmis nauramaan räkänä.  
spymonkey.co.uk



Tanssija-koreografi Gabriela Aldana-Kekonin aamutunnit  ROLL THE BONES laboratorio

Laboratoriossa tehdään harjoitteita, joiden avulla tutkitaan kehon ihmisyyttä. Esiintyjän keho on paradoksi, toisaalta se on treenattu peittämään kaikki inhimillinen rajallisuus ja toisaalta missään ei ihmisyys ilmene niin voimakkaana ja herkkänä kuin esiintyjän kehossa.
Harjoitteilla pyritään kehon ja mielen integraatioon, ei tiettyyn estetiikkaan. Jokainen liikkuu omalla tavallaan, omaan kokemukseen perustuen. Tarkoitus on päästä kiinni omaan luovaan energiaan ja löytää omasta kehosta uusia puolia taitelijana.

Laboratorion teemoja:
Unohtaminen ja muistaminen
Puhutun kielen poissaolo ja läsnäolo liikkuvassa kehossa
Tietoisuus hengityksestä, havaitsemisesta ja liikkeestä
 
Sopii esittävän taiteen – tanssin, teatterin, esitystaiteen ja sirkuksen – ammattilaisille.

Aika: ma 11.2. klo 10-12, ke 13.2. klo 10-12 sekä pe 15.2.  klo 10-12, laboratorio jatkuu myöhemmin keväällä kerran viikossa
Paikka: Esitystaiteen keskus, Puhdistamo, rakennus 6, Suvilahti
Hinta: 30 €/ kaikki kolme kertaa, 15 €/ yksi kerta
Ilmoittautuminen: 8.2. mennessä: info(at)esitystaide.fi
Lisätietoja sisällöstä: 050 528 9772/ Gabriela Aldana-Kekoni
Muut tiedustelut: 045 874 0470/ Jenny Nordlund, Esitystaiteen keskus

TYÖPAIKKOJA


TANZ IM AUGUST is looking for an artistic director

Along with Montpellier Danse and Impulstanz Wien the platform Tanz im August is considered one of the most significant dance festivals in Europe. It is a highlight for Berlin audiences, presenting international choreographic works as well as forward-looking new aesthetics and formats.

The festival celebrated its 25th anniversary in 2013, which makes this a good moment to reflect on the artistic direction of this platform.

We would be delighted to receive applications from anyone interested, including your ideas for the future and for the goals of Tanz im August. Your concept should include your thoughts and suggestions on the following topics and questions:

  • Possibilities and perspectives for international cooperation (with artists, festivals, or other partners);
  • Collaboration with the usual institutions in Berlin and making accessible of unusual venues;
  • Contact to and position within the dance and festival scene in Berlin;
  • Current developments in international dance, within and outside Europe;
  • Presentation forms of traditional formats in relation to innovative developments (and collaboration with artistic personalities who have had a lasting influence on the history of contemporary dance);
  • Audience structure (which public should »Tanz im August« target in the future, what can be done to generate interest among new audiences?)

Please send a complete CV with your concept (no longer than 5 pages). Your application should outline your leadership qualities, conceptual strengths, negotiating skills, and abilities for communication and organization as well as interpersonal skills. Alongside artistic and business- management qualifications, you should also have had experience in leading positions at cultural institutions.

The call is for the festival editions of 2014 and 2015. The federal state of Berlin is an equal opportunity employer and encourages qualified candidates to apply.

Written applications should be submitted in English, and gladly also in German, by March 1.

Find all the details online.


Tutkivan teatterityön keskus etsii Projektikoordinaattoria


Tampereen yliopiston Tutkivan teatterityön keskus etsii TEKIJÄ -Teattereiden kiertuejärjestelmä – Turnénätverk för Teater -hankkeeseen projektikoordinaattoria kokoaikaiseen työsuhteeseen määräajaksi 28.2.2013–31.07.2013 tai sopimuksen mukaan.

Tutkivan teatterityön keskus on Tampereen yliopiston Viestinnän, median ja teatterin tieteenalayksikön tutkimuskeskus, jonka toimintaan osallistuu myös Tampereen ammattikorkeakoulu.

Tutkivan teatterityön keskus palkkaa

PROJEKTIKOORDINAATTORIN määräaikaiseen työsuhteeseen ajalle 28.2.2013 – 31.07.2013

TEKIJÄ – Teattereiden kiertuejärjestelmä – Turnénätverk för Teater on niin sanottujen kiinteiden ammattiteattereiden ja vapaiden ryhmien kiertuejärjestelmän ja yhteistoiminnan kehittämishanke 2011–2013. TEKIJÄ-hankkeen päätavoite on toimivan valtakunnallisen teatterikiertue- ja yhteistyöverkoston kehittäminen sekä toiminnan ulottaminen yli kielirajojen. Hankkeessa järjestetään pilottikiertueita, koulutusjaksoja yhteistyössä Metropolia Ammattikorkeakoulun kanssa sekä neljä kansainvälistä seminaaria.

Hankkeen päärahoittajana toimii Opetus- ja kulttuuriministeriön Luovien alojen yrittäjyyden kansainvälistymisen ja kasvun ESR -kehittämisohjelma. Muita rahoittajia ovat mm. Suomen Teatterit ry, Teatterikeskus ry, Baltic Circle (Q-Teatteri ry) sekä Luova Tampere -kehittämisohjelma. Kiinteitä ammattiteattereita hankkeessa edustavat Espoon, Kotkan, Lappeenrannan, Kokkolan, Jyväskylän, Turun, Seinäjoen ja Hämeenlinnan kaupunginteatteri, Kouvolan teatteri sekä Tampereen Työväen Teatteri.

TEKIJÄ-hankkeen projektikoordinaattorin pääasiallinen tehtävä on valtakunnallisen kiertue-esitysten ostajamarkkinakartoituksen laatiminen yhteistyössä muun projektihenkilöstön kanssa, sekä projektipäällikön mahdollisesti osoittamat avustavat tehtävät hankkeen toteuttamisessa ja hallinnollisissa tehtävissä. Koordinaattorin paikka täytetään vain, mikäli selvitykselle haettu rahoitusosuus varmistuu.

Työn pääasiallinen suorituspaikka voi sijaita valittavan henkilön toiveiden mukaisesti joko Tampereella tai Helsingissä, mutta työhön valittavalta henkilöltä vaaditaan ehdottomasti matkustusvalmiutta, koska työtehtävien hoitaminen edellyttää matkustamista.

Projektikoordinaattorin työtehtävien menestyksellinen hoitaminen edellyttää:
- teatterikentän ja kiertueteatteritoiminnan käytäntöjen tuntemusta
- soveltuvaa korkeakoulututkintoa tai alan työkokemusta
- oma-aloitteisuutta sekä organisointi- ja yhteistyökykyä
- kiinnostusta selvitystyöhön
- erinomaisia kirjallisia taitoja

Aikaisempi kokemus kulttuurikentän selvitys- tai tutkimushankkeista katsotaan eduksi.

Tehtävän palkkaus määräytyy yliopistojen palkkausjärjestelmän mukaisesti tehtävän vaativuuden ja henkilökohtaisen tehtävässä suoriutumisen perusteella. Tehtäväkohtainen palkanosa määräytyy muun henkilöstön vaativuuskehikon mukaan, projektikoordinaattorilla vaativuustaso on 7-8. Tehtäväkohtaisen palkanosan lisäksi maksetaan henkilökohtaiseen suoriutumiseen perustuvaa palkanosaa, joka on enintään 46,3% tehtäväkohtaisesta palkanosasta.

Hakemukseen tulee liittää nimikirjanote tai ansioluettelo sekä muut mahdollisesti tarvittavat liitteet, joista käyvät ilmi suoritetut tutkinnot, julkaisut sekä työkokemus. Hakijoita saatetaan haastatella jo ennen varsinaisen hakuajan päättymistä.

Hakemus tehtävään tulee jättää viimeistään 15.2.2013 klo 15:45 yliopiston sähköisellä lomakkeella (linkki alla).

Tiedustelut:

Tutkivan teatterityön keskus
Projektipäällikkö Maria Salomaa

puh. 040 190 4154
e-mail: maria.salomaa(at)uta.fi

Lue lisää

New_Tbilisi International Festival of Theatre

New_Tbilisi International Festival of Theatre

TINFO lehdistokatsaus 2012

Ulkomailla 2012 esitettyjä suomalaisia näytelmiä

Tiedote_Teatteria kaikille

Tagesanzeiger

TINFO_lehdistokatsaus 2012