30.03.2011

TINFO-tiedote 8 / 25.2.2011

 
Merkintöjä Hanna Helavuoren työpäiväkirjasta
Uutisia

Thalia-gaala 27.3. Oletko hankkinut jo lippusi?
TINFO-apuraha näytelmien käännöksille
Ohjaaja Riko Saatsi Prospero-residenssissä Berliinissä
Minna Haapkylä ja Robert Enckell näyttämöllä Berliinissä 8.3.2011

Tapahtumia

OLLA JA ESITTÄÄ? - näyttelijä Hans Stigzeliuksen lisensiaattityön tarkastustilaisuus 27.2.2011
Nuorten Lähtöjä-esitys Kansallisteatterin Pienelle näyttämölle
Nykyteatterikirjan julkistus tiistaina 1.3.
Taide Suomea luomassa -vaalipaneeli 14.3.
Guerrilla Girls Suomeen huhtikuussa: Toteutuuko tasa-arvo taiteessa vuonna 2011?

Hakuja

Uusi Koivu ja tähti etsii erityisosaajia työpajojen ohjaajiksi
Berliinin ja Prahan residenssien hakuaika on 15.-30.4.2011
Call for participation: PQ presents PQ PechaKucha Nights
Call for X-OP Residency at Association for Culture and Education KIBLA (ACE KIBLA), Maribor, Slovenia
ON-AiR website launched

Koulutusta, workshop

Vuoden kestävä täsmätutkinto kulttuurituotannon ammattilaisille
IFA InteatroFestival Academy 2011, call for young perfomers, Inteatro, April-June, Polverigi, Italy

 


 

Merkintöjä Hanna Helavuoren työpäiväkirjasta

HELL MADE PLAY
Otsikko on Tuomas Timosen päästä. Timonen kertoo Nykyteatterikirjassa karusta matkastaan kohti laajempaa näytelmäkäsitystä 2000-luvun alussa. Vastaanotto ei ollut pelkästään huono vaan olematon, yleisö oli kahta poikkeusta lukuun ottamatta vihamielinen, kun kirjailija halusi well maden sijaan päästä irti hyödyllisyyden pakosta, kokoillan juonivetoisista draamoista, joissa oli samastuttavia henkilöhahmoja ja hyvä tarina.

Haluan uskoa, että maaperä on vähän otollisempi nyt liki kymmenen vuoden jälkeen. Sitä paitsi, lainaan jälleen Timosta: ”Kaikista kirjailijoiden tekemistä havainnoista ei vain ole syytä, eikä edes voi, kirjoittaa kolmen tunnin draamaa. Kokoillan draama vääränä työhypoteesina voi jopa pilata tekijöitten alun perin kelvollisen havainnot.”
”Mitä enemmän näytelmä rikkoo totunnaisia tulkitsemisen, ohjaamisen ja näyttelemisen tapoja, sitä kiinnostavampaa teatteria syntyy.”

MANHATTANIN PILVENPIIRTÄJÄT JA SIENRIHMASTOT
Olin Manhattanilla pilvenpiirtäjänä ja näin kuinka kaksoistornit sortuivat. Kävin Palestiinan ja Israelin  vihan muurilla. Mitä toi nainen horisee? Nyt menee vähän lujaa. Niin meneekin. Olin Toisissa tiloissa Golem-muunnelmissa. Näissä muodonmuutosharjoitteissa olen sananmukaisesti käynyt toisissa tiloissa, itselleni vieraissa. Olen koukussa näihin yksinkertaisiin yhteisiin leikkeihin, joihin saan katsojana halutessani osallistua. Ne puhdistavat minua ja tekevät yhdessä olemisen hyvää. Ei suorituspakkoa, ei jännitystä, ei vallankäyttöä. Että voi olla yhtä aikaa itsessä ja ulkona. Turvassa.

Sienirihmastoksi minä kaipaan. Suomessa pitäisi olla virallinen sienirihmastopäivä, jossa me kaikki voisimme muodostaa maassa sienirihmaston, hengittää maahengitystä ja tuntea miten itiöt kasvavat.

INSINÖÖRIYHTEISKUNNAN AIKAVARAT
Meksikolaisen Cervantes-festivaalin johtajat pölähtävät +20 asteesta -20 asteeseen yllätyskäynnille Pohjolaan etsimään festivaalille ohjelmistoa. Festivaali on syksyllä. Kiinnostavia esityksiä kyllä löytyy, mutta miten käy rahoituksen ja aikataulujen kanssa. Suomen suunnittelukulttuurin näkökulmasta ollaan jälkijunassa tai jollain toivottomalla huoltoraiteella. Miten meidän erilaiset aikakäsityksemme ja kulttuurimme saataisiin paremmin synkronoitua. Tätä tuskailin jo Unkarissa. Ei siis kovin pitkälle mennä, kun eri todellisuudet paukkaavat yhteen.

Meillä ei vain Suomessa ole läpi vuoden auki olevaa kiertupankkia tai rahastoa, jolla esimerkiksi kolmikantarahoituksen yhtä kulmaa pystyttäisiin kattamaan. Katsotaan, miten käy. Vieraat lähtevät talsimaan jään yli kohti Hakaniemeä. Eksotiikkaa.

JULKISTA KESKUSTELUA VR:N JUNAN RAVINTOLAVAUNUSSA MATKALLA OULUUN
”Varmaan sitten tiedät Työviksen, tiedätkö Sirkku Peltolan. Käytiin miehen kanssa viime viikolla katsomassa Lämminveriset. Kyllä se Peltola osaa. Kun Iltatuulen viesti lähtee soimaan, niin on katsomossa hiljaista. Oomme nähneet kaikki aikaisemmatkin. Minä niin kolmelle lapsellenikin haluaisin selittää, minkälainen tämä Suomi on, ettei kaikki ole hyväosaisia. Ihan kuin olis se unohtunut. Joku semmonen tunto.” (Nainen 60+v, jää pois Ylivieskassa)

 


 

Teatterilaisten omat liput Thalia-gaalaan 27.3.2011 ovat ennakkomyynnissä. Varaa paikkasi nopeasti!

Teatterilaisten liput voi varata Lippupisteen puhelinpalvelusta. 
Gaalalippu ja buffet 60 e.
Puh 0600 900 900, hinta 1,97/min+pvm. Puhelinpalvelu on avoinna klo 7-22.
Ilmoita varatessa tapahtumanumero 24345/Thalia-gaala.

Thalia-gaala kokoaa teatterilaiset yhteen Maailman teatteripäivänä 27.3.2011

Thalia-gaala järjestetään toista kertaa, 27.3.2011 Maailman teatteripäivänä Euroopan kulttuuripääkaupungissa Turussa. Paikkana on luovan talouden, kulttuurin ja taiteen keskus Logomo.
Gaala televisioidaan suorana 90 minuutin lähetyksenä 27.3. klo 19.00 YLE TV1-kanavalla. Gaalan taiteellinen ohjaaja on Mikko Rasila ja kapellimestarina toimii Pirjo Bergström. Gaalan juontaa Maria Sid.

Gaalan järjestämisestä vastaa Suomen Teatterijärjestöjen Keskusliitto yhteistyössä teatteri-, tanssi- ja sirkusalan järjestöjen kanssa. Gaalan tuottaa Enterno Media Oy.
”Maailman teatteripäivä ja Euroopan kulttuuripääkaupunki Turku antavat meille upeat lähtökohdat juhlistaa ja palkita maailman parasta ja monipuolisinta teatterielämää. Luvassa on vauhtia ja vilinää sekä tietysti vuoden parhaimmat bileet.” – Thalia-gaalan tuottaja, Markus Aho, Enterno Media Oy
http://thaliagaala.fi

PALKINTOKATEGORIAT JA JÄRJESTÄJÄT:
1. Vuoden teatteri, Suomen Teatterit ry
2. Thalia-palkinto, Teatterin Tiedotuskeskus
3. Ohjaaja-/dramaturgipalkinto, Suomen Teatteriohjaajien Liitto
4. Lea-palkinto, Suomen Näytelmäkirjailijaliitto
5. Vuoden miesnäyttelijä, Suomen Näyttelijäliitto

6. Vuoden naisnäyttelijä, Suomen Näyttelijäliitto
7. Vuoden nuori näyttelijä, Suomen Näyttelijäliitto
8. Yleisön suosikkinäyttelijä, Yleisöäänestys
9. Illusion-palkinto, Suomen Lavastustaiteilijain Liitto
10.Säde-palkinto (Vuoden valosuunnittelu, Vuoden äänisuunnittelu, Vuoden kuvasuunnittelu), Suomen Valo- ja Äänisuunnittelijoiden Liitto
11. Vuoden teatterimusiikkiteko, Säveltäjät ja Sanoittajat ELVIS ry sekä Suomen Säveltäjät ry
12. Tanssin maineteko, Suomen Tanssitaiteilijain Liitto
13. Sirkuksen Lumo -palkinto, Sirkuksen tiedotuskeskus
14. Lasten- tai nuortenteatteriteko, Suomen Teatterit ry
15. Vuoden harrastajateatteri, Työväen Näyttämöiden Liitto ja Suomen Harrastajateatteriliitto
16. Silmänkääntäjä-palkinto, Teatterin Tiedotuskeskus
17. TINFO-palkinto, Teatterin Tiedotuskeskus
18. Elämäntyöpalkinto, Gaalatyöryhmä
19. Vuoden teatteriteko, Teatterikeskus

 


 

TINFO-apuraha näytelmien käännöksille

Tietoja TINFO-apurahasta

TINFO – Teatterin tiedotuskeskus jakaa apurahoja suomalaisten näytelmien käännöksille. TINFO-apuraha on haettavissa jatkuvasti. TINFO-apurahasta päättävä asiantuntijaryhmä kokoontuu vuosittain 4-5 kertaa. TINFO ei jaa apurahoja käännettyjen näytelmien julkaisuihin, antologioihin tms, vaan tukee näytelmien kansainvälistä esittämistä. Painettuihin julkaisuihin on edelleen mahdollisuus hakea apurahaa FILIn kautta.

Vuosittain TINFO voi tukea 10-12 näytelmän kääntämistä. Arvioinnissa painotetaan näytelmän esittämistä ulkomailla. Tärkeä perustelu apurahan myöntämiselle on myös kääntämisen kuuluminen suurempaan hankkeeseen. Esittävän teatterin tai festivaalin asemalla kohdemaassa on merkitystä TINFO-apurahaa myönnettäessä. Asiantuntijaryhmä arvioi näytelmän mahdollisuuksia menestyä kansainvälisesti. Käännösapurahan saaminen ei edellytä tekstin kantaesitystä Suomessa. TINFO-apurahalla halutaan olla myös tukemassa sellaisten suomalaisten teosten kääntämistä, joita ei aiemmin ole välitetty jollekin muulle kielelle. 

TINFO-apurahaa haetaan sähköisellä lomakkeella. Hakijoina voivat olla esimerkiksi näytelmäkirjailijat, agentuurit, teatterit, festivaalit tai kääntäjät. TINFO-apuraha maksetaan suoraan kääntäjälle.
 
Täytä ja lähetä verkosta löytyvä hakulomake www.teatteri.org/apurahalomake ja lähetä hakemuksen liitteet sähköpostitse osoitteella tinfo(at)teatteri.org.

TINFO-apurahaa koskevat tiedustelut voi lähettää samalla osoitteella.

Asiantuntijaryhmä kokoontuu päättämään käännösapurahoista ensimmäisen kerran maaliskuun alussa 2011.

 


 

Ohjaaja Riko Saatsi Prospero-residenssissä Berliinissä


Ohjaaja Riko Saatsi on viettänyt tammi- ja helmikuun Berliinissä Schaubühne-teatterissa. Tammikuussa Saatsi toimi  ohjaaja Friederike Hellerin assistenttina "Antigone"-produktiossa. Antigonen ensi-ilta oli 4.2. Riko Saatsi on Prospero-hankkeen Suomen nuori ohjaaja.  Residenssi on osa Prosperon residenssitoimintaa.

Riko Saatsi:  Antigonen ensi-illan jälkeen olen keskittynyt kirjoittamaan omaa Prospero-produktiotani, jonka harjoitukset alkavat toukokuussa ja jonka ensi-ilta on elokuussa Tampereen Teatterikesässä. Työskentelen täällä Berliinissä helmikuun loppuun asti.

Prosperon nuorten ohjaajien keskinäinen yhteydenpito ja tapaaminen on myös suunnitteilla: projektin tarkoituksena on rakentaa maiden rajojen yli ulottuvia verkostoja, ja siksi yhdessä tapaamani saksalaisen kollegan kanssa pyrimme edesauttamaan tätä asiaa konkreettisesti, kertoo Saatsi.


http://t7.uta.fi

 


 

OLLA JA ESITTÄÄ? - näyttelijä Hans Stigzeliuksen lisensiaattityön tarkastustilaisuus 27.2.2011

OLLA JA ESITTÄÄ?
- tutkielma hahmometodin vaikutuksesta näyttelijäntyöhöni

TeM, näyttelijä  Hans Stigzeliuksen teatteritaiteen lisensiaatin tutkintoon kuuluva opinnäyte tarkastetaan Tutkivan teatterityön keskuksessa Hämeenpuisto 28 D Tampere, sunnuntaina 27.2. kello 14.15. 
Tarkastajat: professori Juha Suoranta ja  TeL, FK, ohjaaja Raija-Sinikka Rantala. Lisensiaattiseminaari on yleisölle avoin.

"Oltuani kymmenen vuotta teatterissa halusin uusiutua ammatillisesti.  Pelkäsin kaavoihini jämähtämistä,  leipääntymistä. Toinen pelkoni oli, että tulen teatterissa kärttyiseksi ukoksi, joka näkee virheitä ainoastaan muissa. Jo syksyllä 1997 aloin suunnitella jatko-opintojani komiikasta. Näin samana vuonna Marcus Grothin ohjaaman esityksen Kirsikkapuisto ja seuraavana vuonna Kolme sisarta. Näissä ohjauksissaan hän sovelsi hahmometodia. Sain nähdä esittäjien lävitse elävää maailmaa.  ? Halusin kokea metodin itse.

Tutkimukseeni kuului monologisarja Ollako ja antaa olla? Se osoitti, että voidakseen antaa itselleen vapauden ilmaista itseään peloistaan ja neurooseistaan huolimatta esittäjä tarvitsee paljon kokemusta. Näin ollen pikakurssit itsensä kehittämiseen eivät auta.

Järkytyin aluksi: tajusin joutuvani kyseenalaistamaan kaikki taide- ja teatterikäsitykseni ja työtapani. Paremmaksi näyttelijäksi tulemisen sijaan aloin pitää tärkeämpänä tulemista eheämmäksi ihmiseksi ja sen sivutuotteena ehkä paremmaksi taiteilijaksi. Tuntuu paradoksaaliselta, että koin muuttuneeni tulemalla enemmän siksi mitä olen.

Tutkimukseni perusta on hahmoterapian fenomenologinen lähestymistapa.  Tutkimuskohteeni on ollut oma työni, minä itse sen tekijänä ja tuloksena. Tämä näyttelijäntyön kolmiyhteys ohjasi minut pohtimaan mitä tarkoittaa, että minä yhtä aikaa olen ja esitän? Voiko se tapahtua yhtä aikaa? Voinko olla samalla sekä aito että teeskennellä?

Käsittelen työssäni tiedostamista, kontaktia, tässä ja nyt -olemista sekä vastuuta. Tutkin ilmaisun tahattomuutta ja sattumanvaraisuutta. 
Löysin hahmometodista kaipaamiani käsitteitä näyttelijäntyön määrittelemiseen."

Joensuussa helmikuussa 2011
Hans Stigzelius

t7.uta.fi

 


Nuorten Lähtöjä-esitys Kansallisteatterin Pienelle näyttämölle

Nuorten oma teatteriprojekti Lähtöjä – Tarinoita 3. ja 5. raiteen väliltä on osa Kansallisteatterin teatterikasvatus- ja yleisötyötä. Projektissa ammattiteatteri tarjoaa aikuisille mahdollisuuden kuulla nuorten oma äänen. Nuoret ovat yläaste- ja lukioikäisiä ja ovat kirjoittaneet näytelmän itse yhteisökäsikirjoitustyökalu Noodilla internetissä. Tuotannosta vastaavat alan opiskelijat.

Lähtöjä-projekti alkoi keväällä 2010 teatteri-ilmaisun ohjaaja Sanna Ristaniemen johdolla. Teatterikasvatusprojekti huipentuu kolmeen Lähtöjä -esitykseen Kansallisteatterin Pienellä näyttämöllä.  Ennakkoesitys on Kalevalan päivänä 28.2. kello 13 ja ensi-ilta kello 19. Kolmas esitys on 1. maaliskuuta kello 13. Maaliskuussa Lähtöjä vierailee pääkaupunkiseudun nuorisotaloissa.

www.kansallisteatteri.fi

 


 

Nykyteatterikirjan julkistus tiistaina 1.3.

Suomalaisessa teatterissa on meneillään kiinnostava aikakausi. Kirjoitettuun näytelmään ja psykologisiin roolihahmoihin perustuva perinteinen teatteriesitys on saanut 2000-luvun aikana rinnalleen laajan kirjon uusia tekemisen muotoja. Mutta mistä puhumme, kun käytämme ilmaisua "nykyteatteri"?

Liken ja Teatterikorkeakoulun yhteisen julkaisun NYKYTEATTERIKIRJA - 2000-LUVUN ALUN UUSI SKENE (toim. Annukka Ruuskanen) julkistamistilaisuus tiistaina 1.3.
Tilaisuus pidetään Korjaamo Shopissa (Töölönkatu 51, Helsinki).
Keskustelemassa on kirjan kirjoittajia, mm. Annukka Ruuskanen, Katariina Numminen, Tuija Kokkonen, Pauliina Hulkko, Hanna Helavuori ja Tuomas Laitinen.


Annukka Ruuskanen (toim.)
NYKYTEATTERIKIRJA - 2000-LUVUN ALUN UUSI SKENE http://www.like.fi/kirjat/nykyteatterikirja-2000-luvun-alun-uusi-skene
Julkaisija Teatterikorkeakoulu, Elektra-sarja. Nidottu, 296 sivua.

NYKYTEATTERIKIRJA on ensimmäinen kattava teos suomalaisesta nykyteatterista. Teatteri-lehden päätoimittajan Annukka Ruuskasen toimittama kirja esittelee laajasti uuden teatterin käsitteitä, sisältöjä, hiljattain tehtyjä esityksiä sekä niiden yleisösuhdetta. Keskeiset nykyteatterimme tekijät avaavat työmetodeitaan, taidekäsitystään ja näkemyksiään teatterin uudesta estetiikasta sekä taiteen tehtävästä. Kirjoittajina on yli 20 alan eturivin teatterintekijää, tutkijaa ja toimittajaa muun muassa Teatterikorkeakoulusta. Pyrkimyksenä on antaa avaimia muuttuneen teatteriestetiikan käsittelemiseen ja vastaanottoon.


www.like.fi/kirjat/nykyteatterikirja-2000-luvun-alun-uusi-skene

 


 

TeaK alumniyhdistyksen vaalipaneeli 14.3. klo 18

Teatterikorkeakoulun Alumnit ry, Teaterhögskolans Alumner r.f.

Kevään värikkäin vaalipaneeli
Taide Suomea luomassa

Millä taiteilija elää? Palkka, apurahat, yrittäjyys.
Miten rahat jaetaan? Instituutiot ja vapaa kenttä.
Missä taiteilijat koulutetaan? Taideyliopiston näkymät.
Kuka taiteen omistaa? Tekijänoikeudet puntarissa.
Mikä on soveltavan taiteen merkitys? Uudet avaukset.
Mistä syntyy kansainvälisyys? Formaatit ja vapaa virta.
Suomalaisen taiteen uusi kultakausi? Siinä se on!

Keskustelijoina ainakin kansanedustajaehdokkaat:

Tuija Brax, oikeusministeri, (vihr.)
Laura Kolbe, professori, Helsingin yliopisto, valtuutettu, (kesk.)
Sara Paavolainen, näyttelijä, valtuutettu, (sd.)
Sanna Perkiö, kansanedustaja, (kok.)
Marcus Rantala, valtiosihteeri, OKM (r.)
Minna Sirnö, kansanedustaja ja valtuutettu,(vas.)
Erkki Tuomioja, kansanedustaja,  (sd.)
Raija Vahasalo, eduskunnan sivistysvaliokunnan pj. (kok.)
sekä
Tarja Cronberg, taiteilijan toimeentuloselvityksen tekijä,
Susanna Kuparinen, Eduskunta-esityksen ohjaaja,
Esa Leskinen, teatterinjohtaja, Ryhmäteatteri,
Teemu Luukka, HS:n kulttuuritoimittaja,
Riitta Kaivosoja, ylijohtaja, OKM

Puheenjohtajana toimittaja Kirsikka Moring. 

Teatterikorkeakoululla ma 14.3.2011 klo 18-21
Tilaisuus on maksuton.

Teatterikorkeakoulu, Haapaniemenkatu 6, Helsinki
raitiovaunut 6, 7A, 7B, pysäkki Haapaniemi;
keskustasta bussit 55-77, pysäkki Haapaniemi

www.teak.fi/alumni | alumni(at)teak.fi

 


 

Guerrilla Girls Suomeen huhtikuussa: Toteutuuko tasa-arvo taiteessa vuonna 2011?

ArtShortCut, Tampereen taidemuseo ja Näyttelyvaihtokeskus FRAME kutsuvat yhdysvaltalaisen Guerrilla Girls -taitelijaryhmän perustajajäsenet Frida Kahlon ja Kathe Kollwitzin keväällä Suomeen. Tampereella ja Helsingissä 26.-28.4. järjestettävät luentotilaisuudet ovat osa Guerilla Girls Nordic Tour- kiertuetta, jonka tavoitteena on herättää keskustelua sukupuolten välisestä tasa-arvosta Pohjoismaisessa taidekentässä.

Guerrilla Girls on New Yorkissa vuonna 1985 perustettu värikäs taiteilijaryhmä, joka tunnetaan kansainvälisesti taidemaailman sukupuolten välistä eriarvoisuutta kritisoivista kampanjoistaan. Yli 100 yliopistossa ja museossa esiintyneen ryhmän perustajajäsenet vierailevat Pohjoismaisella kiertueellaan Tampereella, Helsingissä ja Göteborgissa.

Edesmenneiden tunnettujen naistaiteilijoiden nimiä pseudonyymeinään käyttävä feministikaksikko tunnetaan ytimekkäistä ja kantaaottavista julisteistaan ja grafiikoistaan. Huumorinsävytteiset, mutta asiapitoiset kampanjat ovat herättäneet kysymyksiä syrjinnästä ja sukupuolten välisestä tasa-arvosta niin taide- ja elokuvamaailmassa kuin politiikassa. Ryhmän esille tuomat teemat ovat yhtä ajankohtaisia tämän päivän Suomessa, kuin ne olivat Yhdysvalloissa 25 vuotta sitten.
Guerrilla Girls Nordic Tour -kiertueen tuottajina toimivat Suomessa Kira Sjöberg (ArtShortCut) ja Ruotsissa Josefina Posch (Snowball Cultural Productions). Suomen tilaisuudet järjestetään yhteistyössä Näyttelyvaihtokeskus FRAME:n, Tampereen taidemuseon ja TR1 Taidehallin kanssa. Muita yhteistyökumppaneita ovat Helsingin yliopiston sukupuolentutkimuksen oppiaine ja Gallery Kalhama & Piippo Contemporary.

Tarkempi ohjelma julkistetaan maaliskuussa 2011.

www.frame-fund.fi
www.artshortcut.com
www.guerrillagirls.com

 


 

Uusi Koivu ja tähti etsii erityisosaajia työpajojen ohjaajiksi


Uusi Koivu ja tähti –hanke etsii ammattitaitoisia naistaiteilijoita, joilla on kiinnostusta ja mielellään myös kokemusta suomenkielen opettamisesta maahanmuuttajille. Opetuksen välineinä käytetään taidetta: tanssia, teatteri-ilmaisua, kuvaa ja musiikkia. Lisätietoja hankkeesta ja ensimmäisistä työpajoista on saatavissa pian (viim. 3.3.) hankkeen nettisivuilta osoitteesta: www.kassandra.fi/koivujatahti sekä  koivujatahti(at)kassandra.fi

 


 

Berliinin ja Prahan residenssien hakuaika on 15.-30.4.2011

Uudenmaan taidetoimikunnan Berliinin ja Prahan residenssien hakuajat yhdistetään. Molempiin residensseihin haetaan seuraavan kerran 15.-30.4.2011. Tuolloin haettavana ovat ajat jaksolle 1.9.2011 - 31.8.2012.
Hakumenettely muuttuu myös sähköiseksi.
Avaamme 15.4.2011 internet-sivuillemme webropol -linkin, jonka kautta haku tapahtuu.

www.uudenmaantaidetoimikunta.fi

  


 

Call for participation: PQ presents PQ PechaKucha Nights


The Prague Quadrennial gives individual scenographers and performance designers the possibility to share their work within PQ PechaKucha Nights, even if they are not represented in the competitive exhibition of Countries and Regions.

What are PechaKucha Nights?

PechaKucha Nights are informal and fun gatherings where creative people get together and share their ideas, works, thoughts - just about anything really, in the PechaKucha 20x20 format.PechaKucha 20x20 is a simple presentation format where you show 20 images, each for 20 seconds. The images forward automatically and you talk along to the images.

How to apply?

Fill in the on-line application form (www.pq.cz/en/pecha-kucha.html) by 28 February, providing us with the 20 images of your scenography/ performance design work you wish to present along with a text (up to 500 characters) about yourself. We will notify you within a month after the deadline.

When and where:

The PQ Pecha Kucha Nights will take place in the National Gallery – Veletržní palace on the 16th, 18th and 20th June 2011.

 


 

Call for X-OP Residency at Association for Culture and Education KIBLA (ACE KIBLA), Maribor, Slovenia

Deadlines: 25 February and 25 March

ACE KIBLA invites artists, theoreticians, curators, critics or producers for one-month residency in Maribor in March and April 2011 in the frame of the eXchange of art Operators and Producers – X-OP project.

X-OP - eXchange of art operators and producers is a gradually growing network of artists, researchers, operators, producers and centers with the aim to establish a European platform for creation of art and exchange.

With its places, spaces and user-oriented technological infrastructure it fosters mobility of artists, theoreticians and executives. It is built to strengthen pan-European and global collaboration, common production and interdisciplinary approach to art.

Residency-guest should propose a project connected to the eXchange of Art Operators and Producers – X-OP project. It should be a theoretical study or an art curatorial work or a production of a visual, musical/sound, intermedia or intedisciplinary artwork.


The residency-guest is expected to collaborate with local and guest international artists, give public presentations of a new work at KIBLA and potentially in other art spaces and places, or give a lecture or/and a workshop and write an overview of the stay.

Results aim to be published in the final printed and AV outputs: a book/a catalogue, a magazine, a DVD and web sites of KIBLA and the project X-OP.

The project covers travel expenses, offer an accommodation in an apartment in the centre of Maribor, Slovenia and a scholarship/research grant in the amount of 800 EUR. They also provide the residency-guest with connections to the art scene and aim at helping in facilitating artistic production during the residency.


Please send your application electronically to: x-op(at)kibla.si

or to the address:
Multimedia Center KIBLA (MMC KIBLA)
for X-OP Residency
Ulica kneza Koclja 9
2000 Maribor
Slovenia


The application should include:
- curriculum vitae
- introduction to your artistic practice
- motivation letter for a residency in Maribor

Deadline for applications for the month of March is 25th February 2011 and for the month of April the deadline for applications is 25th March 2011.

For further questions please contact x-op(at)kibla.si

More about X-OP project:

www.kibla.org
www.x-op.eu

 


 

ON-AiR website launched


ON-AiR is a collaborative project of 19 partners; artist-in-residence centers, art education institutes, municipalities, knowledge centers and artists-run initiatives in 15 EU countries coordinated by Trans Artists.

The project is a A European “tool for artists”; mobility workshops and training programs on artist-in-residence (AiR) opportunities.

On this website you find reports on all the workshops and seminars, and you can keep yourself updated on the activities still to come.


ON-AiR WEBSITE

 


Vuoden kestävä täsmätutkinto kulttuurituotannon ammattilaisille


Miten  kulttuurituotantoa pitäisi mielestäsi kehittää?

•    Lähde syventämään ammatillista osaamistasi!
•    Kehity ammattilaisesta asiantuntijaksi!

Kulttuurituottaja (ylempi AMK)
Yhteishaussa  7.3. – 12.4.2011

LUE JA HAE!
www.humak.fi/kulttuurituotanto-yamk
www.metropolia.fi/kulttuurituotanto-yamk


Tutkinto antaa pätevyyden tehtäviin, joissa vaaditaan ylempi korkeakoulututkinto.
Opinnot (60 op) on mahdollista suorittaa monimuotokoulutuksena työn ohessa.


Humanistinen ammattikorkeakoulu - HUMAK - University of Applied Sciences
Annankatu 12 A 17, FI-00120 Helsinki, www.humak.fi

 


 

IFA InteatroFestival Academy 2011, call for young perfomers, Inteatro, April-June, Polverigi, Italy

Deadline: 4 March

IFA - InteatroFestival Academy is the programme of research and professional training, promoted and founded in 2006 by Inteatro, that gives the opportunity to young performers, coming from all over the world, to work with estabilished artists of the international theatre and dance scene.

In its sixth edition, IFA proposes a new formula: three different workshops led by three artists who will propose their own working methods and scenic languages, helping the participants developing their own artistic trajectories. At the end of each workshop, the artist/mentor will select a maximum of two projects that will be presented in an Open Lab section within the International Inteatro Festival of Polverigi (June 28th > July 2nd ). The costs of the presentation will be at the expenses of the organization.

The three workshops will be led by Geraldine Pilgrim (from April 18th to May 1st), Gustavo Frigerio (from May 16th to 29th), Cláudia Dias (from May 31th to June 13th).

Each workshop has 12 vacancies for young artists/performers aged between 18 and 32 years, of different nationalities, who want to gain experience in research and training for the development of their practice. It is possible to apply for one or more workshops.

To participate in the workshop(s), Inteatro requires a fee to cover the costs of the attendance, lodging, work and study spaces.

Applications must be arrived to Inteatro offices by March 4th 2011 (date as postmark is not valid)


ifa(at)inteatro.it

or

Inteatro - Via Marconi 77 - 60020 Polverigi An – Italy

Applications must include: letter of application with a brief argument about the artist/mentor(s) you want to work with; curriculum vitae, including personal details (name, surname, address, telephone, email); a research project proposal that the candidate would like to develop during the residency. It is possible to add video materials, texts, and photos of previous works that may be useful in understanding the candidate’s training and creative experience.

Application can be submitted in Italian, English or French. The received applications will not be returned.

The artistic committee will make a first selection. Selected applicants will then be invited to audition on March 19th. Auditions should be in the form of a performed live work (max 10 minutes) and will take place in Polverigi. The jury reserves the right not to comment on its decision.

For more detailed information, please consult the integral version of the Call.