06.03.2014

TINFO-tiedote 9 / 6.3.2014

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFON ILMOITUKSIA

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

TYÖPAIKKOJA

TYÖPAJOJA JA KOULUTUSTA



MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA


TIEKKARIT – MIKSI MEITÄ TARVITAAN? JA MIKÄ MERKITYS KANSAINVÄLISYYDELLÄ ON?

TINFO ja muut taiteenalojen tiedotuskeskukset tapasivat tällä viikolla opetus- ja kulttuuriministeriön virkamiehiä, ensi viikolla vielä valtiosihteerin. Valoa! Kohtuullisuutta ja oikeudenmukaisuuden tajua! Vastaantulotarjous helpottaa. Uskon kokemamme kuprun parantavan toimintakulttuuria: mekin pääsemme tavoite- tai tuloskeskustelujen piiriin – mitä nimeä siitä, nyt sitten käytetäänkin. Ja ilouutinen: TINFO sai korjatun toiminta-avustuspäätöksen. Meillä on edelleen oikeus jakaa 25 000 euroa apurahoina näytelmien kääntämiseen!

Tärkeään kulttuuri- ja taidepoliittiseen keskusteluun tarjoutuu nyt mahdollisuus. Me voimme nyt kirkastaa viestiämme siitä, mitä me tiedotuskeskukset teemme ja saamme aikaan, mitä oikeasti tarkoittaa kansainvälisyys, kansainvälinen vuorovaikutus, kansainvälinen liikkuvuus, keskinäinen dialogi. Tiekkareiden työllä on ruohonjuuritasolla taiteilijoille oikeasti merkitystä tilanteessa, jossa talouden ja veikkauksen näkymät ovat synkkiä. Maailmassa, jossa poteroituminen kiihtyy. Me voimme nyt osoittaa, mikä merkitys työllämme ja siemenrahoillamme on, miten pienistä puroista kasvaa vuolas vuo tällaisella monikanavaisella rahoituksella, kumppanuushankkeilla, apurahoilla. Suhteellisesti ottaen pieni panostus generoi lisää. Eikä kukaan kiellä sitä tosiasiaa, että yhteiskunta, taide ja taiteilijat tarvitsevat happea, umpiossa ei kukoista mikään. 


KANONISOINTIA VAI DISSAUSTA

Sain kommentteja naisteatterintekijöitä koskevasta luettelostani viime viikolla. Oikeutetusti. Se oli puutteellinen.  Siellä ei ollut Ritva Arveloa, ei Ritva Siikalaa, ei Eija-Elina Bergholmia, ei Raila Leppäkoskea, ei Laura Jänttiä, ei … Moni puuttui. En tarkoittanut luetteloani kanonisoinniksi, en taiteilijakultiksi, dissauksesta nyt puhumattakaan. Kaikenlaisilla listauksilla on seurauksensa. Se, jos mikä minun olisi pitänyt tietää.


NAISTEN PÄIVÄ – ONKO JOKAINEN SAMALLA LÄHTÖVIIVALLA

Naisten päivä lähestyy. Jälleen voi kysyä, miten alistavia valtarakenteita tehdään teatterissa näkyväksi ja puretaan. On myös syytä pohtia, onko taiteilijakoulutus riittävän sukupuolisensitiivistä ja aidosti vapauttavaa. Huomioidaanko meillä teatterissa riittävästi sukupuolten ja seksuaalisuuksien moninaisuus? Pystymmekö valtauttamaan ja antamaan äänen, rohkaisemaan jokaista ääntä? Millä tavoin suuntaamme huomiota teatterissa vallitsevaan sukupuolten, seksuaalisuuksien ja etnisyyksien moninaisuuteen? Kuinka paljon meillä on sukupuolittuneita ja muulla tavoin epätasa-arvoisia toimintamalleja? Kiinnitämmekö teatterissa, ohjelmistoissa, toimintakulttuureissa riittävästi huomiota sukupuoleen ja muihin identiteettiin liittyviin yhteiskunnallisiin valtarakenteisiin? 


VÄKIVALTA LOUKKAA NAISEN IHMISOIKEUKSIA

Euroopan unionin perusoikeusvirasto (FRA) toteutti EU:n laajuisen kyselytutkimuksen naisiin kohdistuvasta väkivallasta. Tutkimuksen mukaan Suomi on Euroopan toiseksi väkivaltaisin maa. Liki puolet suomalaisnaisista on kokenut fyysistä tai seksuaalista väkivaltaa 15 ikävuoden jälkeen. Noin kymmenen prosenttia haastatelluista suomalaisnaisista oli kokenut väkivaltaa viimeisen vuoden aikana.

Tästä todellisuudesta Team Finlandin tai minkä tahansa muun hissipuheeksi tyyliin: Nainen – tule Suomeen saamaan turpiisi! Suomessa sinulla on toiseksi parhaat mahdollisuudet Euroopassa tulla raiskatuksi. Väkivalta vahvistaa – näin uskotaan Suomessa.


LEAVING IS NOT AN OPTION?

Berliinin HAUssa festivaaliviikko Leaving is not an option? suuntaa katseen Unkariin ja nykytaiteilijoiden näkökulmiin maasta, josta 500 000 ihmistä on muuttanut muualle viimeisten vuosien aikana. Festivaalilla nähdään Csaba Polgárin ja HOPPart Companyn, Kornél Mundruczón, Peter Karpatin ja Secret Companyn sekä Béla Pintérin teoksia. Saksalaiset ja unkarilaiset taiteilijat ja journalistit keskustelevat festarilla teemasta jäädäkö vai lähteä, onko elämää ilman illuusioita. Voisiko joitain näistä teoksista voisi nähdä Suomen festareilla? Leaving is not an option? -traileri koskettaa minua. Ajattelen kotiseuturakkaita unkarilaisia. Iski ikävä ja alakulo!


”UNET MIE UNEKSIN TODEKSI”

Tästä Nils Aslak Valkeapään credosta minua muistutti Jarkko Lahti. Se pätee Europaeukseen.  Kumpikin tekee rinnakkaisia todellisuuksia ja kokemuksia lihaksi. Samaan karun reaalitodellisuuden ja unelmien kudokseen asettautui myös Aikaero, pitkäaikaisvankien tekstien pohjalta syntynyt esitys. Miten väkivahvaa voikaan teatterin kieli olla, miten se lävistääkään katsojan ihon eikä jätä yhtään solua koskettamatta. Teatterin syvä kauneus. Viime viikon esityseväillä säilyy pitkään hengissä.   


KEHOT YHTEISKUNNASSA

Turussa pohditaan sitä, millaista kehollisuutta meillä edustetaan ja tuotetaan. Tämä Keho ja yhteiskunta -keskustelusarja on minusta tärkeä avaus, jossa myös teatterin ja esitystaiteen taiteilijoilla on sanansa sanottavana. Tämäntyyppinen keskustelu kehollisuuteen liittyvistä arvoista, asenteista ja ihanteista on suoraan myös teatterin ydintä.


TINFON ILMOITUKSIA


TINFO e-Nytt – lähetä materiaali viimeistään ma 10.3.2014 mennessä


Seuraava ruotsinkielinen uutiskirje TINFO e-Nytt ilmestyy tiistaina 11.3.2014.

Materiaali tiedotteeseen pyydetään toimittamaan ma 10.3. mennessä sähköpostilla osoitteeseen tinfo(at)tinfo.fi. 


Ilmoita Maailman teatteripäivän 27.3.2014 tapahtumastasi

Maailman teatteripäivää vietetään jälleen 27.3.2014. TINFO kerää teattereilta ja ryhmiltä tietoja teatteripäivälle suunnitelluista erityisistä tapahtumista.

Lähetä omat teatteripäivän tapahtumatiedot sähköpostilla: tinfo(at)tinfo.fi.

Maailman teatteripäivän juhlinnan keskeinen perinne on Maailman teatteripäivän julistus. Tänä vuonna julistuksen on kirjoittanut Brett Bailey. 
 
Maailman teatteripäivänä tapana on ollut

  • että teattereissa juhlaliputetaan Maailman teatteripäivänä 27.3.
  • että Maailman teatteripäiväjulistus pannaan esille yleisön nähtäville – sen voi panna esille ilmoitustauluille lippumyymälään tai muualle jo ennen varsinaista päivää
  • että Maailman teatteripäiväjulistus luetaan teattereissa ennen esityksen alkua näyttämöltä 27.3, tai mikäli tuolloin ei ole esitystä, Maailman teatteripäivän lähelle sijoittuvan muun esityksen yhteydessä
  • että 27.3. esityksiä koskevassa ilmoittelussa huomioidaan Maailman teatteripäivä.

Lue lisää Maailman teatteripäivästä.

 

UUTISIA


Tehdään se itse! – Teatteripäivät 9.–10.3.2014


Teatteripäivät ovat alan ammattilaisten kohtaamista varten: ajatellaan ääneen, törmätään, vertaillaan, etsitään uusia tapoja tehdä teatteria ja ajatella työtä ja taidetta.

Ohjelma: www.teme.fi/teatteripaivat
Programmet på svenska: www.nayttelijaliitto.fi/teatteripaivat-2014-tehdaan-se-i/pa-svenska/

Sunnuntai 9.3.

TEEMANA: KOHTAAMISET SAMALLA KARTALLA
Suomen Kansallisteatterin iso näyttämö

12.00 – 13.00 PechaKucha
14.00 – 17.00 Matchmaking

18.00 Illanvietto Ravintola Kaisaniemessä
Rentoa juhlintaa, ruokaa ja tunnustuspalkintoja.

Jaettavat teatterialan tunnustuspalkinnot ovat:

  • Vuoden Teatteri –palkinto, jonka myöntää Suomen Teatterit ry. Palkinnon jakaa näyttelijä Seela Sella -> palkintoehdokkaat
  • Tanssin Maineteko –palkinto, jonka myöntää  Suomen Tanssi- ja sirkustaiteilijat ry. Palkinnon jakaa tanssitaiteilija ja järjestön puheenjohtaja Outi Kallinen
  • Säde-palkinnot – kuvasäde, valosäde ja äänisäde – myöntää Suomen Valo- ja Äänisuunnittelijoiden Liitto SVÄL. Palkinnon jakaa valosuunnittelija Minna Tiikkainen
  • Vuoden harrastajateatteripalkinto, jonka myöntää Työväen Näyttämöiden Liitto /Suomen Harrastajateatteriliitto. Palkinnon jakaa näyttelijä, muusikko Jemina Sillanpää   

Maanantai 10.3.

TEEMANA: MIELEKÄSTÄ TEATTERIDUUNIA, HENKISTÄ HYVINVOINTIA
Suomen Kansallisteatteri, Willensauna

10.00 – 13.00 Keynote-puheenvuoro: Taiteellinen johtaja, ohjaaja-dramaturgi Mattias Andersson ja lavastus- ja pukusuunnittelija Ulla Kassius (Ruotsi).

Miten kuunnella todellisuutta ja tehdä menestysesityksiä? - "Hur ska jag leva mitt liv på jorden och vad är meningen med allt i slutändan? Det måste all bra konst kommunicera." -Mattias Andersson

14.00 – 17.00 Työnohjaus, tuntematon voimavara? Työnohjaajat Tarja Heinula ja Erja Aalto

Teatteripäivät järjestävät yhteistyössä Teme, TINFO, Näyttelijäliitto, Suomen Teatterit ja Kansallisteatteri Veikkauksen tuella.

Lisätietoja:
Anne Saveljeff
Temen tiedottaja
savel(at)teme.fi
puh (09) 2511 2143, 050 539 0746


Brett Baileyn kirjoittama Maailman teatteripäivän 27.3.2014 julistus ilmestynyt 

Eteläafrikkalainen Brett Bailey on kirjoittanut tämän vuotisen Maailman teatteripäivän julistuksen. Hän on työskennellyt mm. näytelmäkirjailijana, ohjaajana ja Third World Bunfight -ryhmän taiteellisena johtajana. Teoksissaan Bailey on käsitellyt  Afrikan jälkikolonialistista tilannetta sekä Afrikan ja Lännen välistä historiallista ja nykyistä suhdetta. Julistuksessaan Bailey peräänkuuluttaa taiteilijoiden roolia inhimillisen yhteiskunnan luomisessa:

Lannistumaton Esityksen Henki elää inhimillisessä yhteiskunnassa. Yhteisöstä syntyneenä se pukee ylleen erilaisten traditioiden naamioita ja teatteripukuja. Se ottaa käyttöönsä kielemme, rytmimme ja eleemme, se tekee tilaa keskuuteemme.

Ja me taiteilijoina tehdessämme työtä tämän ikiaikaisen hengen kanssa, tunnemme pakottavaa tarvetta saattaa tämä henki lävistämään sydämemme, ajatuksemme ja ruumiimme, jotta todellisuus kaikessa arkipäiväisyydessään ja säihkyvässä arvoituksellisuudessaan paljastuisi.

Kansainvälisen teatteri-instituutin (ITI) julistamaa Maailman teatteripäivää on vietetty 27.3. vuodesta 1961 lähtien. Aloitteen Maailman teatteripäivästä teki professori Arvi Kivimaa Kansainvälisen teatteri-instituutin (ITI) kongressissa Suomessa 1959.

Lisätietoa Maailman teatteripäivään kuuluvista perinteistä sekä Brett Baileyn julistus (suomeksi ja ruotsiksi) löytyy TINFO-verkkosivuilta.


Pasi Lampelan Westend lukudraamaesityksenä New Yorkissa


Scandinavian American Theater Company (SATC) esittää Pasi Lampelan näytelmän Westend maanantaina 10.3.2014 Scandinavian Housessa New Yorkissa. Esitys on osa Reading Series -lukudraamasarjaa. Yhteistyökumppanina New Yorkin esityksessä toimii Nordic Drama Corner.

SATC koostuu taiteilijoista, jotka haluavat tuoda esiin Pohjoismaista näkökulmaa kulttuurikeskusteluun näytelmäkirjailijoiden ja muiden teatterialan taiteilijoiden kautta.

http://satcnyc.org
www.dramacorner.fi


Nya Rampenin Conte d'amour Torontossa huhtikuussa


Nya Rampenin, Institutetin (Ruotsi) ja taiteilija Markus Öhrnin (Ruotsi) yhteistyönä vuonna 2010 valmistunut Conte d’Amour nähdään Kanadassa World Stage -festivaalilla 1.–2.4. ja 4.–5.4.2014. Festivaali järjestetään Harbourfront Centretissä Torontossa.

www.nyarampen.fi
www.harbourfrontcentre.com/worldstage/contedamour/


Jumalan selän takana – raportti teatteri-Suomesta Theater der Zeitissa 3/2014


Toimittaja Mirka Döring vieraili vuonna 2013 kahteen otteeseen Suomessa, ensin Tampereen Teatterikesässä, sitten marraskuisessa Helsingissä. Döring näki mm. Orkesterin KOM-teatterissa, Turun Kaupunginteatterin Lauluja harmaan meren laidalta ja Jyrki Karttusen Jeminan.

Artikkeli otsikolla Jumalan selän takana ilmestyi Theater der Zeitin numerossa 3/2014.

Huhtikuussa ilmestyy Theater der Zeitin Finnland Spezial, 52-sivuinen lehtiliite. Liitteen julkaisijakumppani on TINFO.


Vuoden Teatteri -finaalissa neljä ansioitunutta teatteria


Suomen Teatterit ry:n Vuoden Teatteri 2014 -kilpailun finaalissa kilpailevat Kokkolan kaupunginteatteri, Jojo – Oulun tanssin keskus, Seinäjoen kaupunginteatteri sekä Viirus. Kilpailun voittajastapäättää tänä vuonna näyttelijä Seela Sella. Finaaliin nousi neljä erilaista teatteritoimijaa ympäri Suomea ja raati luonnehtii Sellan kanssa finalisteja seuraavasti.

Kokkolan kaupunginteatteri on nostanut teatterin taiteellisesti mielenkiintoiseksi teatteritapaukseksi. Talon eteen on tehtyviime vuosina työtä, joka tulee kantamaan hedelmää pitkälle tulevaisuuteen.Teatterilla on selkeä uusi taiteellinen suunta.

Seinäjoen kaupunginteatteri taas on taiteellisesti kunnianhimoinen talo, joka nostaa esiin erityisesti paikallista taidekulttuuria. Talo kantaa kunniakkaasti vastuun Pohjanmaan kulttuurikeskuksena toimimisesta. Vuoden 2013 aikana teatterilla oli neljä kantaesitystä ja sen toiminta on ollut hyvin monipuolista. Teatteri on ottanut kontakteja muihin näyttämöihin, esimerkiksi vierailemalla Helsingin Korjaamon Stage-festivaalilla. Talo on myös tuottanut esityksiä perheen pienimmille ja toteuttanut kehitysvammaisten kanssa Eräänlainen kuningasnäytelmä –tuotannon.

Jojo – Oulun tanssin keskus on toimija, joka tekee ansiokasta työtä alueellaan. Jojo suuntaa toimintaansa lapsista vanhuksiin saakka. Teatteri on lähtenyt omasta kiinnekohdastaan rohkeasti ulospäin ja Jojo avaa toiminnallaan tanssiteatterikenttää ja Suomea maailmalle. Teatteri solmii kontakteja ulkomaille ja heidän toimintansa luo myös aktiivisesti työmahdollisuuksia tanssitaiteilijoille.

Helsinkiläinen Teatteri Viirus on pitänyt vuodesta toiseen taiteellista rimaa sinnikkäästi ylhäällä. He tekevät esityksiä suomalaisuudesta omasta näkökulmastaan. Alueellisesti Viirus on tärkeä ruotsinkielinen toimija lapsista aikuisiin saakka. Esitysten tekstitysten kautta he avaavat kontaktia suomenkieliseen yleisöön. Viirus tekee myös runsaasti yhteistyötä muiden teattereiden kanssa, tuottaa monipuolisia vierailuja ja he vastaavat päätoimijoina EU-hankkeesta Meeting the Odyssey. Sekä Jojo että Viirus ovatavanneet ovia rohkeasti ulkomaille - Jojo erityisesti pohjoismaisella teatterikentällä ja Viirus puolestaan on hakenut kontakteja myös suoraan Euroopan suunnalta.

Finalistit valitsi Vuoden Teatteri –raati, johon kuuluivat viime vuoden voittajateatterin, Teatteri Jurkan, hallituksen puheenjohtaja Pasi Lampela, Tampereen Työväen Teatterin taiteellinen johtaja Maarit Pyökäri, Turun kaupunginteatterin taiteellinen johtaja Mikko Kouki sekä Suomen Teatterit ry:n toimitusjohtaja Tommi Saarikivi.

Voittaja ratkeaa sunnuntaina 9.3. Teatteripäivien yhteydessä järjestettävässä iltajuhlassa Ravintola Kaisaniemessä. Suomen Teatterit ry on jakanut Vuoden Teatteri –palkintoa ansioituneelle alan toimijalle jo vuodesta 1997 alkaen. Lisätietoja kilpailusta: www.suomenteatterit.fi/jasenpalvelut/kilpailut.

Tiedote Suomen Teatterit ry:n sivuilla
 
Lisätietoja:
Suomen Teatterit ry
Järjestösihteeri Taija Lähdetie
puh. 09 2511 2150
taija.lahdetie(at)suomenteatterit.fi
www.suomenteatterit.fi


Maarit Ruikka valittiin Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun dekaaniksi


Taideyliopiston hallitus on valinnut Maarit Ruikan Teatterikorkeakoulun dekaaniksi kaudelle 1.4.2014-31.12.2015. Ruikka on toiminut määräaikaisena dekaania 1.10.2013 alkaen Paula Tuovisen siirryttyä Taideyliopiston vararehtoriksi.

Maarit Ruikka on toiminut ohjaajantyön professorina Teatterikorkeakoulussa vuodesta 2006 ja Teatterikorkeakoulun vararehtorina vuosina 2010–2012 sekä varadekaanina vuodesta 2013. Ruikka on toiminut Tampereen teatterikesän johtoryhmän jäsenenä 2004–2010 sekä Viirus-teatterin taiteellisena johtajana vuosina 1997–2001. Hänellä on ollut myös muita luottamustehtäviä taidealan organisaatioiden hallituksissa. Koulutukseltaan Ruikka on teatteriohjaaja ja peruskoulun luokanopettaja.

Ruikka on kokenut ja laaja-alainen teatterin ammattilainen. Hän on tehnyt ohjauksia laitosteattereihin, ammatillisille teatteriryhmille, radioon, tanssiteatteriin ja vapaille ryhmille. Ruikka on ollut kiinnitettynä ohjaajana Kemin kaupunginteatterissa vuosina 1988-1989.

Lisätietoja:
Rehtori Tiina Rosenberg, p. 040 860 9512, rehtori(at)uniarts.fi
Dekaani Maarit Ruikka, p. 050 581 2649, maarit.ruikka(at)teak.fi

Kuvapyynnöt TeaKin viestintäpäällikkö Saija Aalto, p. 0400 792 042, saija.aalto(at)teak.fi


Nätyn teatterityön yliopistonlehtoreiksi valittiin TeT Mikko Kanninen ja TanssitM Samuli Nordberg


Nätyn teatterityön yliopistonlehtoreiksi on valittu TeT Mikko Kanninen ja TanssitM Samuli Nordberg. Kannisen tehtävän opetusalueeksi on määritelty näyttelijäntaide, Nordbergin puolestaan liike ja tanssi.

Molemmat aloittavat yliopistonlehtorina 1.8.2014. Tehtävät ovat nelivuotisia, mutta Nordbergin tapauksessa lisäksi osa-aikainen. Taiteellisista sitoumuksistaan johtuen hän hoitaa lehtoraattiaan 70-prosenttisena.

Nätyn teatterityön tutkinto-ohjelmaa on tarkoitus uudistaa tulevina vuosina muun muassa vahvistamalla näyttelijäntaiteen opetusta. Sen vuoksi ylimääräiseksi teatterityön yliopistonlehtoriksi, opetusalueenaan näyttelijäntaide, on otettu TeM Minna Hokkanen. Myös hän aloittaa elokuussa, mutta hänen tehtävänsä on kolmivuotinen ja taiteellisista sitoumuksista johtuen osa-aikainen (50 %).

Nätyssä on ollut täytettävänä kaikkiaan neljä teatterityön yliopistonlehtorin tehtävää. Niistä kaksi täytetään myöhemmin maaliskuussa. Niistä yhden opetusalana on musiikki ja laulu, toisen taas puhetekniikka ja ääni-ilmaisu.

Haettavana olleet lehtoraatit kiinnostivat teatterialaa laajasti. Hakemuksia neljään tehtävään tuli kaikkiaan 64. Nätyn teatterityön pitkäaikainen professori Yrjö Juhani Renvall jää eläkkeelle toukokuun lopussa hakijaa. Uutena professorina aloittaa elokuussa TeT Pauliina Hulkko.

Uusi professori ja uudet yliopistonlehtorit osallistuvat jo Nätyn kuluvan kevään opiskelijavalintaan. Neliviikkoinen valintakoe alkaa 31. maaliskuuta.

Lisätietoja:
Johtaja Heikki Hellman, heikki.hellman(at)uta.fi, 040 571 3184


TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia tapahtumia TINFO-verkkosivujen Minne mennä -osiossa.


Spotti – Lasten Teatteripäivät 22.–23.3.2014, Riihimäki


Lasten omat teatteripäivät järjestetään Riihimäellä 22.–23.3.2014. Spotti on tapahtuma, jossa lasten oma kulttuuri on iloisesti esillä. Tunnelma tapahtumassa on ainutlaatuinen. Esiintymään on tulossa lasten ryhmiä eri puolilta Suomea. Ohjelmistossa on tuttuun tapaan klassikkosatuja, lasten omia tekstejä, ja myös musikaaleja. Mukana on myös riihimäkeläisiä ryhmiä. Esityksiä katsellaan viikonlopun aikana eri puolilla Riihimäkeä, missä teattereiden lavat ja koulujen juhlasalit täyttyvät lasten esityksistä.

Ohjelma 

Spotti – Lasten Teatteripäivät järjestävät Suomen Harrastajateatteriliitto, Riihimäen kaupunki, Riihimäen Nuorisoteatteri ja Riihimäen Teatteri.

Lisätietoja:
Anne Palm
anne.palm(at)shtl.fi, puh. 040 5788833
www.shtl.fi


Kansainvälinen taidekirjoittamisen symposium 28.–29.3.2014, Taideyliopisto


Taideyliopisto järjestää maaliskuun lopussa ensimmäisen kansainvälisen taidekirjoittamisen symposiumin ”Näe Kuule Liiku: Kirjoita”.

Symposiumin pääpuhujat ovat  keynote-kirjailija ja professori Binnie Kirshenbaum Columbia Universitysta sekä kirjailija ja kirjoittamisen opettaja Sabine Scholl. Viikonlopun työpajojen vetäjinä toimivat heidän lisäkseen kotimaiset kärkinimet Riikka Pelo, Henriikka Tavi, Saila Susiluoto, Miika Luoto, Harry Salmenniemi sekä Mikael Brygger.

Maaliskuun symposium on tarkoitettu erityisesti kirjoittamisen opiskelijoille ja opettajille sekä kirjoittamisen ammattilaisille ja pitemmällä oleville harrastajille. Ilmoittautuminen seminaariin alkaa keskiviikkona 5.3. Lisätietoja ja ilmoittautumislinkki ovat Taideyliopiston internet-sivuilla http://www.uniarts.fi/fi/ajankohtaista/taidekirjoittamisen-seminaari/

Lisätietoja:
Jusa Peltoniemi, jusa.peltoniemi(at)teak.fi, p. 0400 576 869 (lisätiedot kurssin sisällöistä ja lehdistökontaktit)

Akseli Kaukoranta, akseli.kaukoranta(at)teak.fi, p. 0400 792 083 (käytännön järjestelyt)

 

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

 Katso aiemmin TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja apurahahakuja.


Opetus- ja kulttuuriministeriön avustuksia


Taiteen ja kulttuurin kehittämishankkeet kunnissa ja alueilla
Opetus- ja kulttuuriministeriö julistaa haettavaksi valtionavustukset taiteen ja kulttuurin kehittämishankkeisiin kunnissa ja alueilla. Hankkeiden tavoitteena on edistää taide- ja kulttuuripalveluiden saatavuutta ja saavutettavuutta ja poistaa niihin osallistumiseen liittyviä alueellisia, sosiaalisia ja taloudellisia esteitä. Rahoitettavien hankkeiden tulee kohdistua taide- ja kulttuuripalvelujen järjestämiseen ja tuottamiseen, kulttuuritoiminnan kehittämiseen ja/tai hyvien käytäntöjen vakiinnuttamiseen sekä ihmisten osallisuutta kulttuuriin lisääviin toimenpiteisiin.
   
Hakuaika päättyy: 17.4.2014
Lisätietoja: Kirsi Kaunisharju, puh. 0295 3 30144, sähköposti: etunimi.sukunimi(at)minedu.fi

*****
Valtakunnallisten näyttämötaidejärjestöjen toiminta-avustus
Valtionavustus on tarkoitettu kulttuuripoliittiseen toimintaan järjestöille, jotka edistävät suomalaista näyttämötaiteen ammattitoimintaa, tutkimusta, koulutusta ja harrastamista.

Hakuaika päättyy: 31.10.2014
Lisätietoja: Katri Santtila puh. 0295 3 30285, sähköposti: etunimi.sukunimi(at)minedu.fi

*****
Taiteenalojen tiedotuskeskusten toiminta ja ulkomaille suunnatut kulttuurilehdet
Avustuksen tarkoituksena on tukea taiteen alojen tiedotuskeskusten toimintaa, kulttuuriviennin hankkeita ja ulkomaille suunnattuja kulttuurilehtiä sekä luoda edellytykset kulttuuriviennin tukiverkoston toiminnalle.

Avustusta kulttuuriviennin hankkeisiin haetaan toiminta-avustushakemuksen yhteydessä. Toiminta-avustus ja kulttuuriviennin hankeavustus myönnetään taiteen alojen tiedotuskeskuksille yhdellä päätöksellä osana niiden toiminta-avustusta. Taiteen alan tiedotuskeskuksen tyyppinen muu organisaatio, joka ei hae tästä määrärahasta toiminta-avustusta, voi hakea kulttuuriviennin hankeavustusta erityisavustuksena.
   
Hakuaika päättyy: 25.11.2014
Lisätietoja: Kulttuurisihteeri Iina Berden, puh. 0295 3 30069, etunimi.sukunimi(at)minedu.fi


Taike: Residenssiapurahat yksityishenkilöille, hakuaika 1.–31.3.2014


Residenssiapurahat on tarkoitettu matka- ja elinkustannuksiin taiteilijoille, jotka on hyväksytty vahvistettuihin, ulkomailla toimiviin kansainvälisiin taiteilijavierasohjelmiin. Oleskelun tulee kestää vähintään kaksi kuukautta.

Lue lisää

Lisätiedot: p. 0295 330 700, taike-asiakaspalvelu(at)minedu.fi

TYÖPAIKKOJA

 Lisää TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja työpaikkoja Avoimia hakuja -osiossa.


Cirko – Uuden sirkuksen keskus ry etsii toiminnanjohtajaa


Helsinki Suvilahdessa sijaitseva Cirko - Uuden sirkuksen keskus ry on käynnistänyt uuden toiminnanjohtajan haun. Uuden sirkuksen keskusta keväästä 2013 johtanut Kaarina Gould siirtyy Cirkosta Live Nation Finlandin markkinoinnin ja myynnin kehitysjohtajaksi, mutta jatkaa aktiivista toimintaa nykysirkuksen parissa Cirkon hallituksen puheenjohtajana.

Cirkon toiminnanjohtajalla on kokonaisvastuu yhdistyksen toiminnasta ja sen kehittämisestä. Uudelta toiminnanjohtajalta odotetaan ennen kaikkea vankkaa hallinnollista osaamista, johtamiskokemusta ja ymmärystä kulttuurin kentän rakenteista. Tehtävässä menestymisen edellytyksenä on myös esittävän taiteen tuntemus sekä aito kiinnostus nykysirkukseen ja yleisösuhteen kehittämiseen.
 
Uuden toiminnanjohtajan haku on auki 16.3.2014 asti. Lisätiedot Cirkon sivuilta.


Mikkelin Teatteri hakee teatterinjohtajaa


Odotamme johtajalta monipuolista alan työkokemusta sekä teatterin johtamisosaamista. Arvostamme kehittämisotetta ja hyviä teatterialan verkostoja.

Mikkelin Teatteri on keskisuuri ammattiteatteri, jota ylläpitää Mikkelin Teatterin kannatusyhdistys ry.  Vuonna 1919 toimintansa aloittanut teatteri työllistää tällä hetkellä noin 45 henkilöä sekä vuosittain kymmenittäin vierailevia näyttelijöitä, ohjaajia ja muuta henkilöstöä. Katsojamääräksi on viime vuosina vakiintunut yli 50 000.

Johtajan tehtävä on määräaikainen ja työ alkaa sopimuksen mukaan.

Vapaamuotoiset hakemukset palkkatoiveineen ja CV ilman liitteitä pyydetään lähettämään sähköpostilla 31.3.2014 mennessä osoitteeseen aira.hirvenlahti(at)mikkelinteatteri.fi . Hakemukset käsitellään luottamuksellisesti.

Lisätietoja antaa:
Marjukka Tikka
Hallituksen puheenjohtaja
Mikkelin Teatterin kannatusyhdistys ry
p. 0500 653 998

www.mikkelinteatteri.fi


TYÖPAJOJA JA KOULUTUSTA

Lisää aiemmin TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja koulutushakuja Avoimia hakuja -osiossa.


Haku teatteri-ilmaisun ohjaaja -koulutukseen Turun AMK:n taideakatemiaan yhteishaussa 3.3.–1.4.2014


Nuorten tutkintoon johtavassa koulutuksessa ammattiopinnot koostuvat taiteellisen ilmaisun ja ammattitekniikoiden sekä ryhmän ohjaamisen ja opettamisen opinnoista. Opinnot antavat valmiuden oman taiteenalan asiantuntijatehtäviin. Koulutuksen jälkeen opiskelija osaa käyttää taitojaan ja tietojaan taiteellisen kommunikaation välineenä, hallitsee taiteenalansa ammatilliset perusvaatimukset ja kykenee käyttämään näitä taiteellisiin ja opetuksellisiin päämääriin.

Kevään 2014 yhteishaussa haetaan esittävän taiteen koulutukseen opiskelemaan joko nukketeatteria tai teatteria.

Yhteishaun päättymisen jälkeen etukäteistehtävät julkaistaan osoitteessa www.turkuamk.fi/haku 1.4.2014. Tehtävät palautetaan Taideakatemian opintotoimistoon 16.4.2014 klo 16.00 mennessä. Yhteishaun hakemuksen lähettäneet ja etukäteistehtävät hyväksyttävästi suorittaneet kutsutaan valintakokeeseen.

Valintakokeet:
2.–4.6.2014 (nukketeatteri)
4.–6.6.2014 (teatteri)

Lisätietoja:
Minna Haapasalo (os.Komulainen)
teatterin päätoiminen tuntiopettaja
Esittävän taiteen koulutusohjelma/Turun AMK:n Taideakatemia
Linnankatu 54, 20100 Turku
050 5985255


Masterclass – The Economy of Movement 14.–17.5.2014, Tampere


Damiet van Dalsum (The Netherlands):
MASTERCLASS 14.–17.5.2014
THE ECONOMY OF MOVEMENT
Tutkivan teatterityön keskus, Tampere
Participants: puppet players, actors, dancers, musicians, theatermakers and etc.

Bring objects to life with manipulation of movement and sound. Damiet van Dalsum (The Netherlands) will lead the participants to create characters with material and objects. The participants will learn how to focus on the material and give them emotions through sound and movement. Damiet is renowned for expressing multiple meanings and deep human emotions through her figurative puppets, her manipulation and sensitive voice.

Opetuskieli: englanti
Kurssimaksu: 160 €, sisältää välipalan
Päivittäinen opiskeluaika: ke–pe 12–16, la 10–14
Lauantaina yleisölle avoin demo.

Lisätietoja: Teatteri Mukamas puh. 050 4656 285 tai info(at)teatterimukamas.com

Mukamas 2014 – Kansainvälinen Nukketeatterifestivaali 12. -17.5.2014 

www.teatterimukamas.com


International Directing Workshop, 16–24 May 2014, Italy & 7–12 July 2014, Austria


If you are a practicing director at the start of your career or feel the need to refresh and refill your directing arsenal, our intensives offer a great chance to improve skills, to find new international network and collaboration. Share and exchange your ideas with colleagues from different parts of the world, gain new helpful tools and professional tips under the competent guidance.

The programme includes intensive practical training with the Russian theatre director and teacher. The workshop is open to theatre directors working in various techniques and genres who are interested to acquire reliable toolkit to create contemporary professional productions. Participants will learn some of the effective techniques and approaches towards contemporary performance practice in the context of the short rehearsal time and multicultural creative team.
 
Moreover, the International Directing intensive opens the door towards unique professional development opportunities for directors - practical acquaintance with the Russian Theatre Tradition, participation in collaboration projects and practice during performance productions with professional actors at Russian repertory theatres.

The workshop working language is English.

The number of spots is limited, the groups are forming quickly.

Read more:
16–24 May 2014, Tuscany, Italy

7–12 July 2014, Styria, Austria

TdZ_Finnland_3_14