16.03.2017

TINFO-tiedote 10 / 16.3.2017

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

MAALISKUU ON TEATTERIKUU

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TYÖPAIKKOJA 

MUITA ILMOITUKSIA 

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN  

Itsenäisyyden juhlavuonna Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) tekee mikropistoja itsenäisen Suomen teatterivuosiin. Mikropistot ilmestyvät viikoittain TINFO-tiedotteessa käyden läpi vuoden, pari kerrallaan, jotta joulukuussa päästään vuoteen 2017.  

1934

Helmer Adler kirjoittaa Suomen Sosialidemokraatissa (2.10.1934), miten ”porvarillisia teattereita kiertäneet loppuunkuluneet farssit ja operetit antavat valheellisen romantiikan ja sentimentaalisuuden siirappivedellä

valellun kuvan”. Vastaperustettu vasemmistoälymystön vetämä Helsingin Työväen Näyttämö aikoo tehdä asialle jotain. Sen ohjelmistoon tulee sosialistisia näytelmiä. Teatterin toiminnassa ovat mukana Nyrki ja Tapio Tapiovaara, Helmer Adler, Elvi Sinervo-Ryömä, Toini Aaltonen, Arvo Turtiainen ja Maija Savutie. Näyttämön avajaisesityksenä Nyrki Tapiovaara ohjaa ja Tapio Tapiovaara lavastaa Goldenin dokumenttinäytelmän Lakonjohtaja, joka kertoi syyttömänä vankilaan tuomitusta yhdysvaltalaisesta ammattiyhdistysjohtajasta. Tässä ryhmässä on myös kulttuuriliberaaleja Tulenkantajat-lehden ympärille keskittyneitä. Myöhemmin Kirjallisuuslehti on se, jonka sivuilta voi lukea Helmer Adlerin poliittista teatteria puolustavia kirjoituksia.

Suomeen on vuoden alussa astunut voimaan ns. kiihotuslaki. Sen mukaisesti ”…kiellettiin esittämästä lausumia tai perättömiä tietoja, jotka ovat omiansa halventamaan eduskuntaa, hallitusta, julkisia viranomaisia tai voimassaolevaa valtio- tai yhteiskuntajärjestystä tai törkeästi loukkaamaan uskonnollisia tai siveellisiä periaatteita taikka häpäisemään kansallisia muistoja”. Sanan- ja ilmaisuvapaus menivät kortille. Tulenkantajat-lehti olikin saanut painokanteen heti keväällä 1934. Se oli julkaissut Pentti Haanpään Pulamiehet-novellin, jonka katsottiin halventavan julkista viranomaista ja laillista yhteiskuntajärjestystä.

Tapiovaaran veljekset ja Helmer Adler olivat EK:n luupin alla. Etsivä keskuspoliisi seuraa heitä aktiivisesti:”3 veljestä – Tapiovaara Hgissä - yliopistossa, 2 ateneumissa asuvat jossain matkustajakodissa kaikki yhdessä. 2 vanhinta kommunisteja, kirjoittelevat näytöskappaleita, joita toisen johtama kom.teatteri Sörnäisissä esittää, toinen maalaa kulissit.”. Etsivät saivat tietää Ilmarin tuttavalta, joka ”28/10 kävi asunnossa, että siellä on kom.kirjallisuutta”. Myös Adler on tarkkailun alla. EK merkitsi raporttiinsa: ”Adleria pidetään seksuellisti abnormina (lie ollut Kailaan ”rakastajatar”)”. Hänen uskottiin olevan ihastunut myös Nyrkiin.

Helsingin Työväen Näyttämön ensi-illoissa istuu kaksi EK:n etsivää, jotka tulevat teatterilaisille tutuiksi, heidät toivotetaan kätellen tervetulleiksi ja ohjataan vakiopaikoille. Toisinaan poliisi kuitenkin tekee kiusaa ja pidättää jonkun ’työläisnäyttelijän’ juuri ennen ensi-iltaa.

1935

Aleksis Kiven juhlavuosi (1934) on saanut näytelmäkirjailijat tekemään elämäkertanäytelmiä. Elsa Soinin Kirves iskee kiveen (Kivi, jonka rakentajat hylkäsivät) osoittautuu porilaiseksi menestykseksi ja Porin Teatteri ilmoittautuu vuonna 1935 Suomen Näyttämöiden Liiton 10. teatteripäiville esityksellään.

Seurauksena on skandaali liiton evätessä Porin Teatterin vierailun, näytelmää liiton portinvartija pitää ”vähemmän arvokkaana ja lisäksi paikoittain suuren runoilijan muistoa häpäisevänä”. Kirjailija Soini perää lisäselvityksiä ja niitä tulee: näytelmä on nähty jo useissa teattereissa Helsingissä ja oli ”äärettömän kiusallista nähdä runoilija, joka on antanut meille kaiken sen suuren ja kauniin runouden, mitä me Kiven teoksissa ihailemme, teutaroimassa päihtyneenä näyttämöllä.”

Asiaa puidaan lehdistössä. Kansallisteatteria syytetään ”kotimaisten näytelmien kauhusta” – tässä teatteri sanoutuu irti. Vaikea on sulattaa pääkaupungin tapaa valikoida sitä, mitä maakunnasta saa tulla esittämään. Porin Teatteri ja Tampereen Teatteri jättäytyvät kokonaan pois päiviltä, mutta Porin Teatterin esitys nähdään kuin nähdäänkin Helsingissä, päivien ulkopuolella Suomalaisessa Oopperassa ja saa pääkaupungin lehdistössä kiitosta. Porin Teatteri luetaan esityksen jälkeen maan johtavien teattereiden joukkoon.

Aiemmin ilmestyneet Mikropistot ja lähdeluettelo

Katso myös Teatterien esityksiä, tapahtumia ja hankkeita juhlavuodelle 2017

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA 

Syytä olla huolissaan!

130 rahoituslain ulkopuolista teatteriryhmää, erilaisia organisoitumisen, tuotannon ja jakamisen tapoja, erilaista ilmaisukieltä ja esityskäsityksiä, mutta toivottoman vähän julkista tukea jaossa ja tuen jakamisen kriteerit hämärän peitossa. Läpinäkyvyvyydessä ja ennakoinnissa toivomisen varaa.

Olen käynyt pitkiä keskusteluja eri ryhmien kanssa. Viestit ovat yhdenmukaisia. Kello tikittää.  Tilanne on kestämätön. Sinnitellään hengissä pysymisen rajatilassa. ”Alkaa olla kiire ennen kuin moni ryhmä hyytyy...”

Lainaan erästä taiteilijaa: ”Avustukset riittävät yhden uuden teoksen tekemiseen, ja siihen ne riittävät usein hyvin. Mutta ei muuhun. Jos lisäksi on pyöritettävä esitystoimintaa ja leikittävä teatteria luomalla tuotanto- ja markkinointikoneisto, tiedotettava ja investoitava tekniikkaan, ei avustus riitä mihinkään. Seurauksena on järkyttävää ammattitaidon haaskausta kun taiteilijat tekevät huonosti itselleen vierasta tuotanto- ja hallintotyötä ja laiminlyövät sen varsinaisen työnsä."

"Samanaikaisesti maassa on toimiva vos-koneisto, jolla on nimenomaan koneistot jakelua varten. Pienten ryhmien avustukset ovat yhä enemmän sidoksissa esitysmääriin ja lipputuloihin. Niiden pumppaaminen vie kaiken rahan, eikä laadun jalostamiseen jää rahaa. Nykyinen systeemi ei tue laatua, eikä palkitse onnistumisia.”

”Pienten ryhmien välinen yhteistyö on toiminut aina: tavaraa lainataan, hakemuksissa autetaan, tiloja käytetään ristiin, sama paku kuskaa neljää viittä ryhmää… Pienten ryhminen välinen yhteistyö ei  kuitenkaan ratkaise jakeluongelmaa. Pointti on yksinkertainen: rahaa olisi enemmän taiteeseen jos jakelu olisi kaupunginteattereiden velvollisuus.”

”Jokainen kaupunginteatteri voisi ottaa pari harkinnanvaraisen tuen piirissä olevaa hyvää ryhmää suojelukseensa, talliinsa... nykyisellä rahoituksella voisi saada aikaan enemmän hyvää yhdistämällä vahvuuksia.”

Tekijöitä hirvittää myös se, miten liberalistis-managerialistisessa hengessä omarahoitusosuutta tulee ryhmällä kuin ryhmällä olla 30 % valtionavusta. Julma tavoite useille. Näinkö teattereita tapetaan. Sääntöjen mukaan ja puitteissa?

Ei oo, ei tuu…

Maailman teatteripäivää 27.3. vietetään ehkä ilman julistusta. Isabelle Huppert ei toistaiseksi ole kiireiltään ehtinyt julistusta kirjoittaa, eikä Kansainvälisellä teatteri-instituutilla (ITI) ole mitään varasuunnitelmaa. Meillä on ollut koko viikon ajan suomentaja hälytysvalmiudessa. Ollaan ihan kädettömiä. Odottavalla kannalla. Pahoittelut.

Oikeus ja kohtuus sekä Thalia-juhla sentään

Mutta onhan meillä Oikeus ja kohtuus -tapahtuma Maailman teatteripäivänä iltapäivällä Lavaklubilla. Tervetuloa kaikki tähän kaikille avoimeen tilaisuuteen, jossa pohdimme taiteilijoiden ilmaisuvapautta ja poliittista teatteria.

Teatteripäivän juhlinta jatkuu illalla Lavaklubilla Thalia-juhlan merkeissä. Thalia-juhlassa alan ammattikenttä palkitsee ansioituneita taiteilijoitaan ja teattereitaan. Olen ihan täpinöissäni. Olen niin iloinen Thalioiden, TINFO- ja Silmänkääntäjä-palkintojen saajista. Nämähän palkinnot jakaa riemulla ja ylpeydellä TINFO. Mutta en kerro vielä, keitä he ovat.

Lisää rampuutta

Meitä koetellaan. TINFOssa ja Teatterikulmassa ylipäätään osa on sisäilmapakolaisina. Kirjoitan Merkintöjä kotonani, sähköt ovat koko Teatterikulmassa poikki. Viime yönä alkoi työhuoneen neonlamppu rätistä, syttyä sammua, syttyä sammua.  Kidutusta. Mutta eläköön digitaalisuus.

Nyt työskennellään etänä, pilveen tallennettuihin tiedostoihin pääsee jokainen tinfolainen käsiksi vaikka Kolumbiasta tai Ämttööstä, jos nyt netti toimii. No, se ei tällä hetkellä toimi meidän tiedottajalla Sari Havukaisella. Piti saada nopeammat yhteydet, mutta yhteydet menivätkin katkolle. Godot´ta odottessa, totesi Sari lakonisesti. Älykänny sentään toimii.

Kaikesta huolimatta, torstai on toivoa täynnä. Aurinko paistaa. Kevät. Niin, ja Hollanti sanoi ei äärilaidan populismille! Pahimmat uhkakuvat eivät toteutuneet.

Lisähuokoistumista. Palvelukyselyn satoa pian

Lämpimät kiitokset kaikille niille, jotka vastasivat TINFOn palveluja koskevaan kyselyyn. Palaute rohkaisee. Oikeilla jäljillä ollaan. Mutta ei pidä jäädä paistattelemaan. Palaute antaa aihetta myös itsetutkiskeluun ja hienoiseen kurssin – jos ei reivaukseen niin vähintäänkin – lisähuokoistumiseen.

”Ketkä TINFOn toiminnassa oikein ovat mukana”, ”miten sinne pääsee”, ”ei pelkkää pääkaupunkia”.  Näiden kommenttien heikot signaalit toimintamme avoimuudesta ja saavutettavuudesta ja kysymykset siitä, kenen TINFO on, pitää ottaa tosissaan. Lähinäkyvyyden eteen täytyy tehdä työtä. Ei TINFO ole vain valitun joukon. Avoimuutta täytyy lisätä. Tähän palataan. Ja alueellisia teatteritodellisuuksia ei unohtaman pidä. Huhtikuussa turneelle jalkautumaan. Muutamia ideoita muhii. Niistäkin enemmän, kun ovat kypsyneet.

Aura of Puppets Helsingissä

Turkulaisten 47 nukketeatteritaiteilijan verkosto Aura of Puppets on ensi viikolla Helsingissä Cirkon – uuden sirkuksen keskuksen ja Aura of Puppetsin yhteistyö alkaa pienoisfestivaalilla 22.-25.3.2017.

Linnateatteri Dominoon?

Turun Sanomien uutinen kertoo, että Linnateatteri havittelee Turun kaupunginteatterilta vapautuvaa 500-paikkaisen Domino-teatterin tiloja.  200-paikkaiselle 500-lisäpaikkaa.

Hyvää Minna Canthin ja tasa-arvon päivää

Ei mitään merkittävää uutisoitavaa. Sama meno jatkuu. Josko ohjelmistoissa olevien kotimaisten nykynäytelmien sukupuolirakenne olisi tasa-arvoisempi. Olisiko meillä kutakuinkin yhtä paljon mies- ja naiskirjailijoiden teoksia, ehkä roolejakin olisi kutakuinkin yhtä paljon miehille ja naisille. Tätä selvitämme.

Taiteen ja kulttuurin barometri kertoo

Taike ja Cupore ovat tuottaneet barometrin. Se kertoo, missä mennään, kun kyse on taiteilijoiden työskentelyedellytyksistä ja niihin liittyvistä arvoista ja asenteita. Aika tuttua ja tiedossa olevaa. Ei ylläreitä.

Ihmisiä, oikeesti

“Mennään äiti sinne, missä oli ihmisiä oikeesti.” Pienen pojan toive päästä teatteriin, sinne missä on ihmisiä oikeesti. Ihmisiä oikeesti, hengittäviä, aistivia kehoja, ihmisen lihaa hetkisen, minun kanssani samassa tilassa. Ihmeellistä.

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

MAALISKUU ON TEATTERIKUU

Maailman teatteripäivä lähestyy - kerro meille tapahtumastasi

Maailman teatteripäivänä tapana on ollut, että 

  • teattereissa juhlaliputetaan Maailman teatteripäivänä 27.3., 
  • Maailman teatteripäiväjulistus pannaan esille yleisön nähtäville – sen voi panna esille ilmoitustauluille lippumyymälään tai muualle jo ennen varsinaista päivää, 
  • Maailman teatteripäiväjulistus luetaan teattereissa ennen esityksen alkua näyttämöltä 27.3, tai mikäli tuolloin ei ole esitystä, Maailman teatteripäivän lähelle sijoittuvan muun esityksen yhteydessä (Huom! Pääsiäisen ajankohta 2016), 
  • 27.3. esityksiä koskevassa ilmoittelussa huomioidaan Maailman teatteripäivä. 

Keräämme tietoja teatterien omista Maailman teatteripäivään liittyvistä tapahtumista. Voit ilmoittaa tapahtumastasi osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi.  
 
Voit lisäksi laittaa jakoon tiedon 27.3.2017 -tapahtumastanne Facebook-sivullamme. Myös Twitterissä jaamme mielellämme tapahtumatietojanne, jotka liittyvät Maailman teatteripäivään --> @tinfotweets. 

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) lähettää Maailman teatteripäivän suomenkielisen julistuksen teattereille. Odotamme alkuperäistä Isabelle Huppertin kirjoittamaa tekstiä Kansainväliseltä teatteri-instituutilta (ITI).


Oikeus ja kohtuus -tapahtuma Maailman teatteripäivänä 27.3.2017

"(…) etteikö voitaisi kohtuudella odottaa sinun luopuvan näkemystesi esittämisestä yleisesti halventavana pidetyllä tavalla."    

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) ja Suomen Kansallisteatterin Kiertuenäyttämö järjestävät Maailman teatteripäivänä 27.3.2017 kello 15-17 tapahtuman, jonka aiheena ovat taiteilijoiden ilmaisunvapaus ja teatterin poliittisuus. Kysymme, mitä on olla taiteilija ja lähdemme siitä, että taiteilijalla on oltava oikeus toimia ammatissaan ilman vainoa ja että vainotuksi joutuneen taiteilijan tulee saada turvaa.     
 
Ohjelmassa on teatteria, musiikkia ja paneelikeskustelu taiteilijoiden ihmisoikeuksista.   
 
Maailman teatteripäivän OIKEUS JA KOHTUUS -tapahtumassa esiintyvät Suomessa asuvat irakilaiset teatterintekijät Bakr Hasan ja Harith Raad sekä muita Kansallisteatterin Kiertuenäyttämön Toinen koti -dokumenttiteatterihankkeen taiteilijoita kuten Jussi Lehtonen, Kati Kaartinen ja Zipora Ogola.   

Lämpimästi tervetuloa kaikki!  

Paikka: Suomen Kansallisteatterin Lavaklubi    
Tapahtuman kesto on kaksi tuntia väliaikoineen.   
Tulkkaus järjestetty suomeksi ja arabiaksi.   

Tapahtuman tuottavat:    

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) ja Suomen Kansallisteatterin Kiertuenäyttämö.


TINFO jakaa kolme palkintoa Maailman teatteripäivänä 

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) jakaa kolme palkintoa ansioituneille teatterilaisille.  

Thalia on tunnustupalkinto, joka jaetaan yhdelle tai usemmalle esitykselle. Perinteisellä Silmänkääntäjällä palkitaan tekijä tai teatterin ammattikunta, joka on työllään merkittävästi vaikuttanut teatterin toiminnan laatuun. TINFO-nimeä kantavan palkinnon saa henkilö tai taho, joka on toiminnallaan tehnyt teatteritaidetta näkyväksi tai syventänyt sen tuntemusta.

Palkinnot jaetaan Maailman teatteripäivänä 27.3.2017.

Lue lisää palkintojen kuvauksista ja aikaisempien vuosien palkituista.

Tiedustelut: Tiedottaja Sari Havukainen, sari.havukainen(a)tinfo.fi


Kutsu Thalia-juhlaan 2017 

Suomen Teatterijärjestöjen Keskusliitto ja muut alan yhteisöt kutsuvat teatteriväkeä yhteiseen illanviettoon Kansallisteatterin Lavaklubille maailman teatteripäivän iltana 27.3.2017. Illan aikana palkitaan vuonna 2016 teatterialalla ansioituneita tekijöitä. 

Maanantaina 27.3.2017 kello 19.00 (ovet avautuvat kello 18.00), Kansallisteatterin Lavaklubi 

Tapahtuma on pääsymaksuton, mutta tarjoilujen takia toivomme teiltä ennakkoilmoittautumista.  

Lisätietoa tapahtumasta ja ilmoittautumislomake löytyy osoitteesta www.teatterijarjestojenkeskusliitto.fi/thalia2017

Tapahtuman löydät myös Facebookista: Thalia-juhla 2017


Maailman Teatteripäivän julistus 2017 myöhässä 

International Theatre Institute ITI ei toistaiseksi ole saanut tämän vuotista Maailman teatteripäivän julistusta, joka Isabelle Huppertin on ollut määrä kirjoittaa. Välitämme ja jaamme käännetyn julistuksen niin pian kuin mahdollista alkutekstin saatuamme ja sen suomennettuamme.  

Pahoittelemme tilannetta. Ilmoitamme teille heti, kun julistus on saapunut. 

Olemme lähettäneet tämän tiedon myös sähköpostitse teattereille.


Teatterilaisen muistikirja ja kalenteri kepeään keväthintaan 

Teatterilaisen tunnistaa omasta Teatterilaisen muistikirja ja kalenterista. 

Päivyriin on merkattu teatterifestivaalit ympäri Suomen ja kevyt muistikirjaosio sisältää sopivassa määrin taskutietoa suomalaisesta teatterista.

Merkitse sinäkin harjoitukset, näytökset ja muut teatterimenosi omaan muistikirjaan. 

TINFO tarjoaa Teatterilaisen muistikirja ja kalenterin 2017 kepeään kevähintaan: 

Normaalisti 17/13 euroa maksava muistikirja on nyt vain 10 euroa (sis. postikulut).

Tilaa omasi osoitteesta tinfo(a)tinfo.fi 


TINFO-apuraha käännöstyöhön 

TINFO on saanut opetus- ja kulttuuriministeriöltä jaettavakseen 25 000 euroa näytelmien ja dramatisointien sekä esitysten tekstitysten kääntämiseen. 

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) jakaa apurahoja suomalaisten näytelmien käännöstyöhön. Vuonna 2017 apurahaa on mahdollisuus saada myös esitysten tekstitysten kääntämiseen.  
 
TINFO-apuraha on haettavissa jatkuvasti. TINFO-apurahasta päättävä asiantuntijaryhmä kokoontuu vuosittain 4-5 kertaa. 

Arvioinnissa painotetaan näytelmän esittämistä ulkomailla. Apuraha maksetaan aina suoraan kääntäjälle. 

Lue lisää TINFO-apurahasta ja tutustu hakuohjeisiin.


Teatterin Suomi100 

Teatterit muistavat 100-vuotiasta Suomea monin tapahtumin ja esityksin. Lista esityksistä, tapahtumista ja hankkeista löytyy TINFO-verkkosivujen Teatterin Suomi100-sivulta

Ilmoita teatterin Suomi100-ohjelmasi osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi

UUTISIA

Teatteri Tuike kansainväliselle lastenteatterifestivaaleille Kroatiaan 

Tapanilassa sijaitsevan vapaan ammattiteatterin Teatteri Tuikkeen nukketeatteriesitys Veden alla on kutsuttu ensimmäisenä suomalaisena teoksena esiintymään Kroatian Naj, Naj, Naj lastenfestivaaleille!

Tämä kansainvälinen festivaali järjestetään jo 17:sta kerran Kroatian Zagrebissa 19-23.4.2017.  Naj, naj, naj festivaali on kilpailu, jonka esityksiä seuraa alan ammattilaisten muodostama tuomaristo. Tuomaristo valitsee ja palkitsee parhaat esitykset kymmenessä eri kategoriassa Kultaisella Feenikslintu patsaalla. Veden alla esiintyy festivaalien neljäntenä päivänä, 22.4.2017.

Veden alla on sanaton nukketeatteriseikkailu koko perheelle. Esitys on fantasiasatu, jossa yhdistyvät musiikki, nuket sekä meriaiheiset animaatiot. Veden alla vie katsojansa merten syvyyksiin, jossa kohdataan muun muassa merikilpikonna, meduusoja ja rausku. Esityksessä käsitellään mukaansa tempaavan tarinan avulla merten saastumista ja ympäristönsuojelua.

Veden alla palaa myös kotimaiselle näyttämölle Tuikkeen kesäteatteriesityksenä 15.6. lähtien. Sitä ennen esityksen voi nähdä Kuulas lasten teatteritapahtumassa 20.5.2017. Ja Kulttuurikeskus Vernissalla 4.5.2017.

www.teatterituike.fi

Löydät meidät myös Facebookista, Instagramista nimellä teatterituike.

Yhteystiedot:
info(a)teatterituike.fi
p. 044 0355 506


Irakilaistaustainen muusikko joutui pakenemaan Suomesta – teos esitetään kuitenkin 

Irakilainen ud-luutun soittaja Ali Alawad, jonka oli tarkoitus esiintyä Ali & Alpo -tanssiteoksen ensi-illassa 15.3.2017 Kulttuurikeskus Caisassa, on saanut kaksi kielteistä turvapaikkapäätöstä.

Alawad kertoo, että jo viisi hänen tuttuaan on palautettu väkisin Irakiin tammi-helmikuussa 2017 Suomen viranomaisten toimesta. Alawad pelkää henkensä edestä pakkopalautusta Irakiin, joten hän on päätti paeta Suomen rajojen ulkopuolelle.

Alille ehdotettiin Migristä ammatinvaihtoa. Ironista kyllä, samaa vaativat myös Irakin fundamentalistit, jotka eivät hyväksy musiikkia ja muusikoita.

Pro Finlandiallakin palkittu taiteilijaprofessori Alpo Aaltokoski on järkyttynyt ja surullinen Migrin ja hallinto-oikeuden päätöksistä. "Ei taiteilija voi vaihtaa identiteettiään sormiaan napsauttamalla”, Aaltokoski sanoo. Hänestä on muutenkin naiivia Migrin puolelta olettaa, että fundamentalistit jättäisivät Alawadin rauhaan ammatinvaihdoksen myötä. ”Ali on merkitty mies Irakissa ja olen todella huolissani hänen turvallisuudestaan, mikäli hänet pakkopalautettaisiin Irakiin”, Aaltokoski huokaa.

Ali & Alpo -teos kuitenkin toteutuu Alawadin toiveen mukaisesti. Alpo Aaltokoski Company ehti tallentaa Alawadin musiikin sekä videokuvata hänen soittamisensa – Alawad on siis mukana esityksissä videoprojisoinnin kautta.

Ali Alawad saapui Suomeen turvapaikan hakijana syyskuussa 2015. Viime vuosina kotimaassaan Irakissa Alawad oli pakotettu pitämään ammattinsa salassa. Tietyt ääritahot pitävät muusikon ammatissa toimimista Islamin vastaisena käytöksenä”, Alawad toteaa.


Vankilateatteritoimintaa pian kaikkialla Suomessa  

Taittuu ry. on solminut Rikosseuraamuslaitoksen kanssa kolmen vuoden sopimuksen teatteritoiminnan järjestämiseksi vankiloissa ympäri Suomen. Sopimus syntyi kilpailutuksen tuloksena ja sisältää option kahden vuoden jatkokauteen. 

- Tutkimusten mukaan taidetoiminnan on todettu lisäävän merkittävästi vankien itsetuntoa, elämänhallintaa ja vuorovaikutusta sekä taitoa ilmaista tunteitaan, kertoo erityisasiantuntija Kati Sunimento Rikosseuraamuslaitokselta. - Nämä kaikki ovat asioita, jotka ovat tärkeitä erityisesti vapaudessa, hän sanoo. 

Sopimus on luonteva jatko Taittuu ry:n jo liki vuosikymmenen ajan jatkuneelle ja Suomen oloissa ainutlaatuiselle vankilateatterin kehittämistyölle. Sopimuksen myötä Taittuu ry:n toiminta saa jatkuvuutta ja mahdollistaa pitkäjänteisen, ammatillisen vankilateatterin toteuttamisen Suomen vankiloissa. 

Vuodesta 2008 vankilateatteria tehnyt ohjaaja Hannele Martikainen iloitsee toiminnan vakiintumisesta. - Teatteriesityksen tekeminen, jos mikä, on monipuolinen oppimisprosessi. Olen nähnyt, kuinka kehityskykyisiä ihmiset ovat olosuhteista riippumatta, kertoo Martikainen Taittuu ry:sta. 

Esityksiä valmistetaan vuosittain 3-4 eri puolilla Suomea. Tähän asti esityksiä on nähty lähinnä Etelä-Suomessa. 

Lisätietoja: Taiteellinen johtaja Hannele Martikainen (Taittuu ry) p. 0400 917 209 Erityisasiantuntija Kati Sunimento (Rikosseuraamuslaitos), p. 029 56 88420.


Kahdeksan teatteria kolmivuotiseen yhteistyöhön  

Riihimäen Teatteri, Tanssiteatteri Minimi, Jyväskylän Kaupunginteatteri, Teatteri Eurooppa Neljä, Kouvolan Teatteri, Kotkan Kaupunginteatteri ja Turun Kaupunginteatteri sekä Vapaa Teatteri ovat sopineet kolmivuotisesta yhteistyöhankkeesta. Mukana hankkeessa on seitsemän VOS-teatteria (valtionsosuusteatteria) ja yksi vapaa ryhmä.

Hankkeen tarkoituksena on tuottaa kolme eri produktiota. Jokainen produktio kiertää ympäri Suomea ja on osa kunkin teatterin ohjelmistoa vuoden ajan.

Produktiot harjoitellaan Berliinissä, missä ne myös saavat ensimmäisen ensi-iltansa. Sen jälkeen kussakin kaupungissa on esityksiä n. 10–20: Riihimäellä, Kuopiossa, Jyväskylässä, Kouvolassa, Kotkassa ja Turussa. Kokonaisuudessaan tuotanto saa noin 100 esityskertaa.

Teatterit irrottavat kuhunkin produktioon yhden näyttelijän vuoden ajaksi muusta ohjelmistostaan. Yhteisellä hankkeella tutkitaan tuotannollisesti uusia toimintatapoja ja tähdätään taiteellisesti korkeatasoisiin esityksiin. Hankkeessa on vahva koulutuksellinen näkökohta: mukana olevat näyttelijät pääsevät työskentelemään uusien kollegojen kanssa, uusien yleisöjen eteen, uusiin olosuhteisiin. Projekti palvelee myös yleisöjä, sillä sen ei tarvitse matkustaa esityksen nähdäkseen.

Jokaiseen produktioon tulee teatterista aina uusi näyttelijä. Vuoden 2017 produktio on Orvokki Aution Pesärikko. Klassikkoteos nähdään uutena, yhteistyössä tehtävänä tulkintana. Produktion ohjaa teatteriohjaaja Mikko Roiha.

Pesärikon harjoitukset alkavat elokuun 2017 alussa Berliinissä, missä sen  ensi-ilta on 14.9. Sen jälkeen on vuorossa ensi-illat Riihimäellä, Jyväskylässä, Kotkassa ja Kouvolassa syksy 2017 aikana, keväällä 2018 on Turun ensi-illan vuoro.

Produktion dramatisoi, ohjaa ja lavastaa Mikko Roiha, pukusuunnittelusta vastaa Taina Sivonen, videosuunnittelusta Moe Mustafa. Näyttelijät ovat Sara Melleri (Tanssiteatteri Minimi/Riihimäen Teatteri), Taina Reponen (Jyväskylän kaupunginteatteri/Teatteri Eurooppa Neljä), Jarkko Sarjanen (Kotkan Kaupunginteatteri), Veli-Matti Karén (Kouvolan Teatteri), Eila Halonen (Turun Kaupunginteatteri).


Taike: Palkaton työ on ongelma kaikilla taiteenaloilla

Taiteen asiantuntijat kokevat, että taiteilijan työtä ei arvosteta, eikä siitä olla valmiita maksamaan. Ilmiö on juurtunut asenteisiin ja palkattoman työn määrä vaikuttaa lisääntyneen merkittävästi. Samalla, kun työn arvostus on laskenut, ovat työelämän vaatimukset kasvaneet: taiteilijan tulee olla työmarkkinoiden moniosaaja.

Tiedot käyvät ilmi Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskuksen (Cupore) ja Taiteen edistämiskeskuksen (Taike) yhteistyönä syntyneestä Taiteen ja kulttuurin barometristä, jonka vastaajina olivat taiteilijajärjestöjen hallitusten jäsenet.

Taiteilijajärjestöjen asiantuntijat ovat sitä mieltä, että taiteilijoiden osaamista ei hyödynnetä riittävästi yhteiskunnassamme. Erityisesti yksityisen sektorin työllistämispotentiaali toteutuu vasta, kun ihmiset ja yritykset ovat valmiita maksamaan taiteellisesta työstä.

Toimeentulo vaatii taiteilijoilta yhä monimuotoisempaa ammatillista osaamista. Perinteiset ansaintamuodot ovat katoamassa ja kilpailu työtilaisuuksista kovenee entisestään.

Lähes kaikki vastaajat olivat samaa mieltä siitä, että taiteilijajärjestöjen tulisi tehdä enemmän ammatilliseen edunvalvontaan liittyvää yhteistyötä ja taide- ja taitelijapoliittisia avauksia. Tiiviimpi yhteistyö koetaan kuitenkin hankalaksi, sillä eri taiteenaloilla havaitaan olevan erilaisia tarpeita ja odotuksia.

Tiedot perustuvat syksyllä 2016 tehdyn kyselyn tuloksiin. Taiteen ja kulttuurin barometrin teema sekä asiantuntijoista koostuva vastaajajoukko vaihtuvat vuosittain. 

Taike ja Cupore järjestävät barometrin tuloksista sekä taiteilijoiden työskentelyedellytysten kehittämisestä keskustelutilaisuuden Helsingissä 16.3.2017. Ohjelma ja ilmoittautumisohjeet

Hirvi-Ijäs, Maria – Rensujeff, Kaija – Sokka, Sakarias – Koski, Eero: Taiteen ja kulttuurin barometri 2016. Taiteilijan työskentelyedellytykset muutoksessa. Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus. Cuporen verkkojulkaisuja 42. 

Lisätietoja:
Maria Hirvi-Ijäs, erikoistutkija
Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus
maria.hirvi-ijas(a)cupore.fi
p. 050 463 5575

Sakarias Sokka, erikoistutkija
Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus
sakarias.sokka(a)cupore.fi
p. 050 387 2728

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Kulttuurista hyvinvoiva kunta -vaalikeskustelu | 23.3.2017, Turku

Miten tulevaisuuden Turussa toteutetaan saavutettavia taide- ja kulttuuripalveluita? Entä kulttuuritoimintaa, joka edistää hyvinvointia, osallisuutta ja terveyttä? Tuleeko kulttuurin olla mukana niin kaavoituksessa kuin vanhainkodeissa? Voidaanko kulttuurilla vähentää eriarvoisuutta?

Varavoimaa-verkosto ja Taikusydän - taiteen ja hyvinvoinnin valtakunnallinen yhteyspiste ovat kutsuneet turkulaisia kuntavaaliehdokkaita keskustelemaan kulttuurin merkityksistä hyvinvointiin torstaina 23.3. klo 18–19.30 Taide- ja toimintatalo Vimmaan, Aurakatu 16 (3. krs), Turku.

Vaalikeskusteluun osallistuvat:
Jussi Fredriksson, Vihreä liitto
Kaija Hartiala, Kansallinen kokoomus
Jari Laine, Perussuomalaiset
Petra Peltonen, Suomen Sosialidemokraattinen Puolue
Pirjo Rinne, Vasemmistoliitto
Anna Sirkiä, Suomen keskusta
Jari Viherlampi, Kristillisdemokraatit
Kaj Wallenius, Ruotsalainen kansanpuolue

Tilaisuus on kaikille avoin ja maksuton. Tilaisuuden juontavat YLE Turun toimittaja, runoilija Kalle Talonen ja erityisasiantuntija Henri Terho Taiteen edistämiskeskuksesta.

Nostetaan kulttuuri pöydälle! #kulttuurihyvinvointi #varavoimaa

Lisätietoja tapahtumasta ja järjestäjistä 


All Women Story Sharing Café | 26.3.2017, Helsinki 

Story Sharing Café on rento ja kotoisa tapahtuma jossa maahanmuuttajat, turvapaikanhakijat ja kantasuomalaiset voivat kohdata. Kahvipöydissä, pienessä porukassa kuunnellaan ja jaetaan tarinoita eri puolilta maailmaa Story Sharing -ryhmän opastamina. Tule yksin tai ystävättären kanssa jakamaan arkipäivän tarinoitanne ja tutustumaan hauskalla tavalla, rennossa tunnelmassa, naisiin eri puolilta maailmaa. 26.3. kahvila on tarkoitettu yksinomaan naisille, myös koko paikallaoleva työryhmä koostuu tässä kahvilassa vain naisista. Ohjelmassa myös vierailevia tarinankertojia, elävää musiikkia ja avoin tarina-mikrofoni. Puhumme ainakin suomea, englantia, arabiaa, ruotsia venäjää ja farsia.

Muusikot: Christin Cooper ja Zane Pērkone

Vapaa pääsy, mutta varaa paikkasi sähköpostitse universum(a)universum.fi tai soita 09-611 003 (arkisin 11-16) tai ota yhteyttä meihin Facebookin kautta!

Järjestäjä: Story Sharing Universum -projekti yhteistyössä Alba ry.:n kanssa. Yhteistyökumppaneita ovat myös Suomen Punainen Risti, Helsingin Kaupunki, Universum ry. Tämä Story Sharing Café on osa Helsingin kaupungin Kohtaamiskahviloita.

Sunday 26.03.2017 - March 26th | 2.00-5.00 PM | 14.00-17.00
Perämiehenkatu 13, Helsinki

www.universum.fi/universum/story-sharing-universum/

https://www.facebook.com/events/1760406870940457/

www.facebook.com/storysharinguniversum/


Suomalaisen näytelmän lukudraamafestivaali | 29.-30.3.2017, Bryssel

Suomen Benelux-instituutti nostaa juhlavuoden kunniaksi keväällä esiin uutta suomalaista näytelmäkirjallisuutta. Suomalaisen näytelmän lukudraamafestivaali 100 Suudelmaa Suomesta (100 Baisers de Finlande) järjestetään 29.-30.3. Comédie Claude Volter -teatterissa Brysselissä, ja sen kuratoi ohjaaja ja näytelmäkäsikirjoittaja Jean-Claude Idée. Festivaaliohjelmisto koostuu neljästä näytelmästä: Saara Turusen Puputyttö, Juha Jokelan Fundamentalisti, Anna Krogeriuksen Rakkaudesta minuun ja Otso Kauton Tyttö tuli!

Lisätietoa


International Clown Festival 2017 | April 2017, Helsinki

The Third International Clown festival brings together social clowning projects that improve the world. The festival of the year 2017 finalizes the three-year project, the vision of which is to create a clown center in Finland, where the benefits of the clown can be practised, researched and used for creativity, well-being and health.

The festival goes on all April and includes performances, workshops and others activities for all kinds of audiences. The mission of the Social Clown in Finland is recognized internationally.

The festival locations are in Pasila and in different parts of the metropolitan area of Helsinki. The locations have been selected as a miniature of globalization where the clowns working within the field of community arts organize micro-presentations and performances in unusual areas. 

The co-operation projects among the Pasila organizations and citizens, when implemented, carry out workshops, presentations as well as a variety of different activities in neighborhood. 

In 2017 edition we want to dedicatethe festival to Finland, all the people who can not live in their own countries and all the citizens of Finland.

More info: cirkocriollo.com


Tiedotuskeskusten yhteinen tuottajatapaaminen  | 4.4.2017, Helsinki

Sirkuksen, tanssin ja teatterin tiedotuskeskusten järjestämän tuottajatapaamisen tavoitteena on case-esimerkkien ja yhteisten keskustelujen avulla käsitellä kansainväliseen liikkuvuuteen ja tuottajan työhön liittyviä ilmiöitä. Jaetaan kokemuksia ja nautitaan vertaistuesta. 

Kevään 2017 tapaaminen järjestetään Sirkuksen tiedotuskeskuksen tiloissa Suvilahdessa. 

Joukkorahoitus tuottajan työvälineenä? 

Joukkorahoitus on rahoitusmuoto, jossa ihmiset osallistuvat yhdessä heille tärkeän hankkeen kuten palvelun, yhteisön, yrityksen tai tuotekehitysprojektin rahoittamiseen. Joukkorahoitus on tullut myös taiteen kentälle viime vuosina Suomessakin ja joukkorahoituskampanjoilla on mahdollistettu teoksia ja niiden tuotantoja. Kysymyksemme jatkuvat: 

“Voiko joukkorahoitus toimia varteenotettavana mekanismina taidetuotannoissa? Mitä mahdollisuuksia ja rajoitteita sillä on? Miten joukkorahoitus muuttaa taidekenttää, vai muuttaako? Joukkorahoitukseen liittyy suuria toiveita, odotuksia ja uhkakuvia, joihin tuottajakentänkin odotetaan ottavan kantaa. Keskustellaan niistä ja opitaan toisiltamme.” 

Keskustelun vetäjänä on Outi Järvinen Arts Management Helsingistä. 

Aika: Tiistai 4.4.2017 klo 14.00–16.00 Paikka: Sirkuksen tiedotuskeskus, Kaasutehtaankatu 1 / 4, Suvilahti 

http://sirkusinfo.fi/fi/tiedotuskeskus/yhteystiedot/ 

Ilmoittautumiset Kirsi Kähköselle: kirsi.kahkonen(a)sirkusinfo.fi


Teatteri 2.0:n Avoimen näyttämön seminaari 18.4. | ilmoittaudu 12.4.2017 mennessä

Ravistele rakenteita – muutos taiteellisena mahdollisuutena
Lahden kaupunginteatterin Avoimen näyttämön uusi aika
// ti 18.4.2017 klo 13-17 Lahden kaupunginteatterin Eero-näyttämö (Kirkkokatu 14)

Minkälaisia ovat tulevaisuuden kaupunginteatterin uudet muodot ja sisällöt? Minkälainen työympäristö se on ammattitaiteilijalle? Ketkä muut siellä toimivat? Miten olemassa olevat rakenteet voivat reagoida muutospaineisiin?

Seminaarissa pureudutaan Teatteri 2.0:n kehittämään Avoimeen näyttämöön, jonka tavoitteena on monipuolistaa teatterin sisältöjä ja kehittää kaupunginteatterirakennetta ammattilaisten toimintaympäristönä uusien työtapojen avulla. Avoin näyttämö syventää suhdetta yleisöön ja yhteisöön sekä lisää teatterin paikallista ja valtakunnallista merkitystä.

Seminaari järjestetään taitekohdassa: vuodet 2015-2016 käynnissä ollut Avoimen näyttämön pilotointi Lahden kaupunginteatterissa on tullut päätökseensä ja alkamassa on uusi pysyvän toiminnan aika. Reilun parin vuoden mittainen monialainen kehittämistyö on synnyttänyt kokemuksia, tietoa ja tahtoa teatterirakenteiden uudistamiseksi.

Seminaarissa avataan Lahden kaupunginteatterissa hankkeen myötä tapahtunutta sekä hahmotellaan Avoimen näyttämön mahdollisuuksia suomalaisen ammattiteatterikentän työkaluna. Toiminnassa mukana olleet havainnollistavat esimerkein käytännön kokemuksia.

Ääneen pääsevät hankkeen yhteisöllisten menetelmien vastaava Kati Sirén ja tuotannollinen vastaava Saara Rautavuoma, Lahden kaupunginteatterin johtaja Ilkka Laasonen, dramaturgi Taija Helminen ja näyttelijä Jarkko Miettinen sekä Lahden perusopetuspalvelujen draamakasvattaja Anna-Riitta Partanen ja Teatterikaverit-toimintaan osallistunut Timo Suvisilta.

Kaikille avoin seminaari on suunnattu ensisijaisesti teatterialan ammattilaisille. Kutsumme mukaan keskusteluun erityisesti teattereiden johtajia, mutta toivotamme lämpimästi tervetulleiksi myös muut alan rakenteiden kehittämisestä ja Avoimen näyttämön monipuolisista mahdollisuuksista kiinnostuneet. 

Teatteri 2.0 järjestää seminaarin yhteistyössä Lahden kaupunginteatterin ja Teatterin tiedotuskeskus TINFOn kanssa.

ILMOITTAUTUMINEN
Tarjoilujen mitoittamiseksi ennakkoilmoittautumisia toivotaan viimeistään ke 12.4.2017
nettilomakkeella https://goo.gl/forms/1Fd3NNslAhqLnBw23 tai sähköpostitse saara(a)teatterikaksipistenolla.fi.

LISÄTIEDOT
Saara Rautavuoma, Teatteri 2.0:n toiminnanjohtaja
saara(a)teatterikaksipistenolla.fi | p. 050 302 0706

www.teatterikaksipistenolla.fi


Theatre Performance Parade | 20 – 22 Apr 2017, Latvia

The Dailes Theatre invites you to the PERFORMANCE PARADE! 

from the 20th to the 22nd of April, 2017 

The Dailes Theatre has been the largest drama theatre in Latvia for over 95 years. 

Two years ago, the approaching 100th anniversary of the theatre served as one of the inspirations behind creation of a novel approach to building international relation - The Dailes Theatre Performance Parade 

This season, the Performance Parade will offer 4 particularly remarkable plays, staged in the theatre’s Main hall and the Chamber hall.  

The main goal of the Dailes Theatre Performance Parade is to receive feedback and evaluation, find advice and create ideas for future projects, as well as to shape fruitful dialogue on current issues in theatre among theatres and professionals around the world. 

The Dailes Theatre Performance Parade 


SAR 2017 Conference  | 28 – 29 Apr 2017, Helsinki

PLEASE SPECIFY! - Sharing Artistic Research across Disciplines

The 8th International Conference on Artistic Research
in collaboration with SAR & Uniarts Helsinki
28 - 29 April 2017
Theatre Academy, Helsinki

The Conference registration is open until 13 April 2017!
Conference fee: 160/100 ¤

The conference programme includes more than 40 presentations – followed by 200 participants from across the globe.

For any inquiries about the conference, please contact us at sar(a)uniarts.fi

The Conference is a collaboration between Society for Artistic Research (SAR) and University of the Arts Helsinki (Uniarts Helsinki) and it is hosted by the Centre for Artistic Research, Uniarts Helsinki.

Riitta Pasanen-Willberg
Conference Manager
Senior Advisor, D.A. (Dance)
Theatre Academy at the University of the Arts Helsinki
sar(a)uniarts.fi

(office hours: Mon-Fri 8:00-16:00, CET)

sarconference2017.org

Uniarts Helsinki

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


Taide²  | haku 13.4.2017 mennessä

Taide²-apurahan (Taide toiseen) tarkoituksena on mahdollistaa korkeatasoisten taidetuotantojen tarjoaminen laajemmille yleisöille. Taiteen alan laitoksille ja rekisteröityneille yhteisöille suunnattu apuraha on tarkoitettu niiden keinojen etsimiseen, joilla taiteellisesti laadukkaat tuotannot voivat saavuttaa suurempia yleisöjä – tai joilla suurten yleisöjen tuotantojen taiteellista laatua voidaan syventää. Apurahalla halutaan myös kannustaa uusien tuotantomallien kokeilemiseen näiden tavoitteiden saavuttamiseksi. Apurahaa voivat hakea kaikkien taiteen alojen toimijat ja myös eri aloja yhdistävät hankkeet.

Apuraha voidaan käyttää esimerkiksi taiteellisen tuotannon tavanomaista pidempään suunnittelu- ja valmistelutyöhön sekä laajamittaisen toteutuksen mahdollistamiseen. Sillä voidaan luoda uusia malleja yhteistyölle vapaan kentän ja olemassa olevien instituutioiden välille, myös kansainvälisesti, kehittää jo toteutettua tuotantoa tai vaikkapa mahdollistaa kiertuetoimintaa laajemman yleisön tavoittamiseksi. Tavoitteena on tehdä taiteellisia tuotantoja yhä kiinnostavammiksi laajan yleisön silmissä sekä testata uusia tuotantorakenteita.

Lisätietoa apurahasta


TINFO-apuraha käännöstyöhön 

TINFO on saanut opetus- ja kulttuuriministeriöltä jaettavakseen 25 000 euroa näytelmien ja dramatisointien sekä esitysten tekstitysten kääntämiseen. 

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) jakaa apurahoja suomalaisten näytelmien käännöstyöhön. Vuonna 2017 apurahaa on mahdollisuus saada myös esitysten tekstitysten kääntämiseen.  
 
TINFO-apuraha on haettavissa jatkuvasti. TINFO-apurahasta päättävä asiantuntijaryhmä kokoontuu vuosittain 4-5 kertaa. 

Arvioinnissa painotetaan näytelmän esittämistä ulkomailla. Apuraha maksetaan aina suoraan kääntäjälle. 

Lue lisää TINFO-apurahasta ja tutustu hakuohjeisiin.

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Muistutus: Tbilisin kansainvälinen festivaali | haku 1.4.2017 mennessä 

TBILISI INTERNATIONAL runs every year by the end of September, beginning of October and is one of the major events in International life of Georgia and Black Sea Region. 
   
The festival’s reputation has been built on the quality of its program, with the selected works of major international directors and companies from all over the world. This was the frame for the Festival for first two years since foundation.  But in search of theatre and artists, that were beyond our focus and knowledge, we decided to resize the frames, rethink the idea and as a result the Festival presented program “NEW”, first in 2011.

In 2015 the Georgian Theatre Critics Association decided to name the best performance of the program. “On the Desperate Edge of Now” - a performance from Norway became the first company with prize from Festival and from Georgian Theatre Critics Association. 2017 will be the next year for the selection of the best performance “NEW 2017”. 
   
Announcement for the 2017 -  This year we decide to announce the call for participation with special emphasis on street arts, visual and unconventional shows to create a  non – stop street miracle in Beautiful city Tbilisi.
 
Please take note that TBS international does not cover your travel costs and does not provide an artistic fee. The final program is based on selection. 
   
Please send in the application form together with a link of a registration of your complete performance on vimeo and the requested appendixes to: new(a)tbilisiinternational.com  (Download The Application Form)

www.tbilisiinternational.com


Esityshaku: Teatterifestivaali Lain§uojattomat | haku 15.4.2017 mennessä 

Jo kahdeksattatoista kertaa Porissa järjestettävä vapaiden ammattiryhmien Teatterifestivaali Lain§uojattomat tulee jälleen ja odotamme ehdotuksianne ohjelmistoon pikimmiten!

Kokoamme festivaaleille korkeatasoisen ja mielenkiintoisen läpileikkauksen vapaiden ammattiryhmien esityksistä. Haussa on esityksiä niin aikuisille, nuorille kuin lapsillekin - katuteatteria  ja klubiohjelmaa myös. Etsimme erityisesti rohkeita, puhuttelevia ja ajan hermolla olevia esityksiä.

Tänä vuonna festivaalin pääteemana on tasa-arvo nykysuomessa sekä rakkaus yli maa-, sukupuoli- ja kulttuurirajojen. Olemmekin erityisen kiinnostuneita ottamaan festivaaleille mukaan näitä paljon esillä olleita ja ajatuksia herättäviä teemoja käsitteleviä esityksiä. Toivotamme kuitenkin tervetulleiksi myös muita teemoja käsittelevien esitysten hakemukset.

Pyrimme mahdollisuuksien mukaan katsomaan valmiita esityksiä etukäteen. Tästä syystä pyydämmekin teitä ilmoittamaan hakemuksen yhteydessä mahdollisista esitysajoista. Mikäli kyse on valmiista esityksestä, toivomme siitä joka tapauksessa taltiointia.

Kertokaa hakemuksessanne lyhyesti millaisesta esityksestä on kysymys, mikä on ryhmänne kokoonpano, kuinka monta henkilöä on näyttämöllä sekä esityksen tekniset tiedot.

Yhteydenotot ja hakemukset festivaaleille voitte lähettää osoitteeseen lainsuojattomat(a)rakastajat.fi viimeistään 15.4.!

Huom! Maksamme osallistujien matkakulut, päivärahat esityspäiviltä ja järjestämme majoituksen Sokos Hotel Vaakunassa. 

Festariterveisin,

Angelika Meusel
044 593 3414
angelika(a)rakastajat.fi


Elävän perinnön kansallinen luettelo | haku 30.4.2017 mennessä 

Unescon yleissopimus aineettoman kulttuuriperinnön suojelemisesta tuli Suomessa voimaan keväällä 2013. Sopimusta lähdettiin Suomessa toteuttamaan Museoviraston johdolla monipuolisesti ja monista muista maista poikkeavilla tavoilla, mm. osallistavan ja avoimen wikiluettelon avulla. Luetteloon on helmikuusta 2016 lähtien koottu ilmoituksia elävästä aineettomasta perinnöstä. Yli sata toimijaa on kertonut perinteistään ja wikiluettelossa on jo yli 80 ilmoitusta viidellä eri kielellä. Nyt Unescon sopimuksen monivaiheisessa toteuttamisessa ollaan Suomessa siinä vaiheessa, että haku Elävän perinnön kansalliseen luetteloon on käynnistynyt. 

Elävän perinnön wikiluettelointi on osoittanut, että maamme monimuotoisten elävien perinteiden kirjon parissa toimii valtavasti ihmisiä. Wikiluetteloon on tullut ilmoituksia kaikkialta Suomesta eri aihealueilta. Perinteet voivat liittyä esimerkiksi esittäviin taiteisiin, musiikkiin ja tanssiin, suulliseen perinteeseen, ruokaperinteisiin, käsityötaitoihin, leikkeihin tai luontoon. Luettelosta löytyvät jo mm. aavetarinat, sirkuskulttuuri, jokamiehenoikeudet, keppihevosharrastus, räsymaton kudonta ja romanien lauluperinne. 

Seuraava askel Unescon sopimuksen toimeenpanossa Suomessa on Elävän perinnön kansallinen luettelo. Siihen elävän aineettoman kulttuuriperinnön vaalimiseen osallistuvat ja perinteen harjoittamista ja ylläpitämistä edistävät yhteisöt, yhdistykset tai yksityishenkilöiden ryhmät voivat esittää wikiluettelossa jo olevia kohteita. Esitysten ytimessä tulee olla tekeminen, harjoittaminen ja välittäminen ihmisiltä toisille. Hyviä käytäntöjä kootaan vain Elävän perinnön wikiluetteloon.  

Kansallinen luettelo tekee asialle omistautuneiden työtä näkyväksi ja voi vahvistaa perinteiden asemaa. Kansallisen luettelon kohteista päättää opetus- ja kulttuuriministeriö Museoviraston ja aineettoman kulttuuriperinnön asiantuntijaryhmän esityksestä. Ehdotuksia arvoivat myös eri alojen toimijat. Kansallisesta luettelosta on mahdollista tehdä ehdotuksia Unescon kansainvälisiin aineettoman kulttuuriperinnön luetteloihin. Myös päätökset Unescoon lähetettävistä ehdotuksista tekee opetus- ja kulttuuriministeriö Museoviraston ja aineettoman kulttuuriperinnön asiantuntijaryhmän esityksestä. 

Haku Elävän perinnön kansalliseen luetteloon päättyy 30.4.2017.
Seuraavan kerran kansalliseen luetteloon voi hakea aikaisintaan vuonna 2019. 

Hakemus Elävän perinnön kansalliseen luetteloon

Hakemus on tehtävä hakulomaketta käyttäen. 

Elävän perinnön wikiluettelo

Lisätietoja

Leena Marsio, Aineettoman kulttuuriperinnön koordinaattori, Museovirasto,
leena.marsio(at)museovirasto.fi, puh. 0295 33 6017
Mirva Mattila, Ylitarkastaja, Opetus- ja kulttuuriministeriö,
mirva.mattila(at)minedu.fi, puh. 0295 33 0269

www.aineetonkulttuuriperinto.fi


Open Call: Taiwan International Festival of Arts | deadline 15 Apr 2017 

NATIONAL TAICHUNG THEATER (Taiwan)
2018 Taiwan International Festival of Arts
Call for "CONNECTION" Program Series Project Proposals

Grant for production and performance will be no more than NT$1,000,000 (including VAT/tax) for each selected proposal.

The National Taichung Theater (NTT) has launched the "CONNECTION" program series as part of the Second Taiwan International Festival of Arts (NTT-TIFA) to be held in 2018. Under the artistic direction of renowned French interdisciplinary artist Christian Rizzo, the 2018 NTT-TIFA Program Series will offer unique content and showcase exceptional works by artists from Taiwan and abroad.

With the main theme of “CONNECTION”, the 2018 NTT-TIFA will focus on the dialogue, communication and conflicts among diverse artistic fields (e.g. Performing Arts, Visual Arts and New Media), industries (e.g. Manufacturing and Digital Technology) and the sciences (e.g. Astronomy, Physics and Biology) to encourage innovative experiments and collaboration. As a result, NTT is expected to serve as a stage for presenting a diversity of connections.

For more info + application

Black Box tech specs


Open Call: Altofest | deadline 15 Apr 2017 

Altofest questions about the need to generate new values, to radically reshape the relationship with the places, subverting the use of space and the assignment of fixed roles, daring never tempted incursions (of genre, discipline, responsibility, action).

Performers, researchers, art and thought practitioners, single or collective artists are invited. No matter the nationality, language, age. Amateur groups are excluded.

The residency programs offer the accommodation and a production fee of ¤ 500.
RESIDENCY 30th June > 4th July
The works have to be finished and debuted.

Proposals can be sent online www.altofest.net

If you have problems with the online form, please send us an email.

Organizzazione(a)altofest.net
phone/whatsapp +39 320 0304861 – for English +39 320 2796122
www.altofest.net | www.teatringestazione.com


Stipendiatenprogramm 2017 – 19. Internationale Schillertage 

Im Rahmen der Internationalen Schillertage erhalten Studierende und Berufsanfänger aus theaterrelevanten Bereichen die Chance, Seminare von renommierten Theaterschaffenden zu besuchen. Das Stipendium beinhaltet die Teilnahme an zwei Seminaren sowie freien Eintritt zu zahlreichen Veranstaltungen und Konzerten während der Schillertage, die vom 16. - 24. Juni 2017 in Mannheim stattfinden. Mehr Infos

Bewerbungsschluss ist der 28. April 2017. 

Internetseite: http://www.nationaltheater-mannheim.de/de/schillertage/schillertage_2017.php

Facebook: https://www.facebook.com/nationaltheater.mannheim/posts/10154334664850208

Programmheft: https://issuu.com/nationaltheater/docs/schillertage_2017_stipendiaten-prog


International Contest of Theatrical Poster | deadline for works 25 Jul 2017

The 2nd International Contest of the Theatrical Poster takes place within the frameworks of XI Vampilov International Theatrical Festival. The Festival takes place on the basis of Okhlopkov Academician Drama Theatre in Irkutsk (Russia) 

The main aim of the Contest is the further development of theatrical poster as an art form, the strengthening of the international cultural ties, providing opportunities for participation in the contest for artists from all over the world. 

The Contest will have 2 nominations: 

  • classical poster; 
  • advertising video clips of performances for city boards, Internet and e-media 

The 1st International Contest of the Theatrical Poster took place in 2013 within the framework of International Theatrical Festival “Meetings in Odessa” with the participation of State Theatre Agency of Russia and Theatre Union of Russia. 144 artists from 17 countries including Russia, Ukraine, Japan, Finland, Israel participated in the Contest and more than 400 posters were sent.  

Contact Information:
Lobanova Alexandra, the Curator, plakat2017(a)bk.ru 

Official Site www.postercontest.org
Facebook: https://www.facebook.com/groups/1551987358417959/

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Kuolema on elämää? –projektin työpajat | 18.3-25.4.2017, Ii 

Lauantaina 18.3. KulttuuriKauppilassa Iissä starttaa Kuolema on elämää? -projekti, jossa kuolemaa lähestytään monesta eri näkökulmasta, taiteen, tieteen ja historian kautta. Projekti huipentuu kesäkuussa avautuvaan nykytaidetta ja kulttuurihistoriaa yhdistävään näyttelyyn sekä kuolemaa käsittelevään tapahtumaan. 

Projekti käynnistyy keväällä kolmen työpajan sarjalla, joilla pyritään herättelemään kysymyksiä ja keskustelua kuolemasta. Työpajoissa osallistetaan kävijöitä ja lähestytään aihetta välillä vakavammin, välillä leikkisämmällä otteella. Samalla mietitään, mikä kuolemassa oikein pelottaa? Työpajoihin on avoin pääsy ja ne ovat osallistujille maksuttomia. 

Ensimmäisessä työpajassa kerätään ja kerrotaan kevyellä otteella uusia iiläisiä kummitusjuttuja, keskustellaan teatteriharjoituksissa kuolleiden kanssa sekä mietitään ihmisen elinkaarta kuvataiteen keinoin. Työpaja järjestetään lauantaina 18.3. klo 10-16 Taidekeskus KulttuuriKauppilassa. Ilmoittaudu työpajaan ennakkoon lähettämällä sähköpostia osoitteeseen info(a)kulttuurikauppila.fi! 

Toinen työpaja järjestetään lauantaina 1.4. klo 10-16 Taidekeskus KulttuuriKauppilassa. Kolmas työpaja järjestetään tiistaina 25.4 Nätteporin valtuustosalissa.  

Kuolema on elämää? Tarinoita tuonpuoleisesta -projektin tuottaa Iin kunnan kulttuuripalvelut osana Suomi100 -juhlavuoden ohjelmaa. Projektin toteuttavat teatteriohjaaja Otso Kautto ja Teatteri Quo Vadis, kuvataiteen professori Jaana Erkkilä Lapin yliopistosta, kulttuurivastaava/kuvataiteilija Merja Briñón sekä tuottaja/museonhoitaja Hanna Puolakka. Lisäksi yhteistyötä tehdään Iin taidekoulun sekä Oulun yliopiston kanssa. 

Lisätietoja projektista ja tulevista työpajoista löydät facebook-sivultamme: 

https://www.facebook.com/kuolemaonelamaa/

https://www.facebook.com/events/1359850877369192/


The Poetry of Acting | 31 Jul – 5 Aug 2017, Italy

An interdisciplinary laboratory for professional artists in the performing arts. A laboratory on the voice using texts and songs by federico garcia lorca. We search for the connection between voice, movement and scenography.   

The laboratory is led by LumparLab Theatre Association (AX) in collaboration with Associazione Vera Stasi (IT) and the pedagogues Grete Sneltvedt, Silvana Barbarini and Ingvill Fossheim. 

Infosheet  

For more information and registration:  www.lumparlab.ax  

E-mail: lumparlab(a)aland.net / barbarini.verastasi(a)gmail.com 

Part 3: Embodied Voice 31 July – 5 August 2017 at Supercinema in Tuscania, Italy 

An interdisciplinary laboratory on the voice for professional artists in the performing arts. 

The workshop is led by LumparLab Theatre Association in collaboration with Associazione Vera Stasi. The pedagogues are Grete Sneltvedt (AX), Ingvill Fossheim (NO) and Silvana Barbarini (IT). 

More information

TYÖPAIKKOJA 

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Harjoittelupaikat kulttuuri- ja tiedeinstituuteissa | hae nyt 

Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituutit ulkomailla tarjoavat vuosittain useita harjoittelupaikkoja loppuvaiheen korkeakouluopiskelijoille ja vastavalmistuneille. Instituuttiharjoitteluun haetaan ensisijaisesti Opetushallituksen (entinen Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO) tai Svenska kulturfondenin kautta. Jos hakijalla on muita mahdollisuuksia rahoittaa harjoittelu (esim. ERASMUS-tuki, oma oppilaitos), harjoittelumahdollisuuksia voi tiedustella suoraan kyseiseessä olevasta instituutista. Instituuttien yhteystiedot löytyvät tästä

Harjoittelu Opetushallituksen kautta 

Opetushallituksen kautta haettavat harjoittelujaksot kestävät pääsääntöisesti 5 kuukautta. Harjoittelijoiden työtehtävät vaihtelevat kunkin instituutin toiminnan ja ajankohtaisten hankkeiden mukaan. Opetushallitus maksaa harjoittelun ajalle apurahaa, jonka suuruus määräytyy kohdemaan mukaan. Hakuaika on vuosittain keväällä ja syksyllä. Katso tarkat hakuajat ja lue lisää harjoittelusta Opetushallituksen verkkosivuilta

Harjoittelu Svenska kulturfondenin kautta   

Svenska kulturfonden tarjoaa 6-11 kuukauden pituisia harjoittelujaksoja kymmenessä eri kulttuuri- ja tiedeinstituutissa. Paikkoja voivat hakea ne, joilla on ruotsi opiskelu- tai äidinkielenä. Suomen kulttuuri- ja tiedeinstituutit ry koordinoi näiden harjoittelupaikkojen hakuprosessia. Hakuaika on vuosittain syys- ja maaliskuun lopussa. Lisätietoja ruotsiksi.


Talouspäällikkö, Tanssiteatteri Raatikko |  haku 31.3.2017 mennessä

Tanssiteatteri Raatikko hakee TALOUSPÄÄLLIKKÖÄ vakituiseen, kokopäiväiseen tehtävään 1.8.2017 alkaen. 

Talouspäällikkö vastaa teatterin ja sitä tukevan kannatusyhdistyksen taloudesta ja hallinnosta. Työtehtäviin kuuluu teatterin toiminta- ja muiden avustusten hakeminen ja raportointi sekä maksuliikenne, palkanlaskenta ja muut taloushallinnon tehtävät.  Odotamme tehtävään soveltuvaa koulutusta ja taloushallinnon osaamista. Teatterialan työkokemus katsotaan eduksi. Tanssiteatteri Raatikko on lasten- ja nuortenesityksiin erikoistunut tanssiteatteri. Tarjoamme mielenkiintoisen ja itsenäisen työn toiminnaltaan vakiintuneessa vantaalaisessa Vos-teatterissa. 

Vapaamuotoiset hakemukset palkkatoivomuksineen cv:n kera pyydetään toimittamaan 31.3. 2017 mennessä osoitteeseen raatikko(a)raatikko.fi. 

Lisätietoja antaa Tanssiteatteri Raatikon taiteellinen johtaja Marja Korhola, p. 050-5837012.

MUITA ILMOITUKSIA 

Saavutettavuusdirektiivin lähtötilannekysely kulttuuritoimijoille

Julkisista verkkosivuista on pian tehtävä esteettömiä. Saavutettavuusdirektiivin lähtötilannekysely kulttuuritoimijoille ja muillekin vastattavaksi, vastaa viimeistään 31.3.  

Direktiivi julkisen sektorin elinten verkkosivustojen ja mobiilisovellusten saavutettavuudesta tuli voimaan 22.12.2016. Direktiivissä säädetään julkisen sektorin toimijoiden yleisölle avointen verkkopalveluiden saavutettavuudelle asetettavista teknisistä vaatimuksista sekä saavutettavuuden valvonnan ja raportoinnin keinoista. Käytännössä direktiivi velvoittaa julkisen sektorin organisaatiot toteuttamaan verkkosivustot niin, että ne ovat mahdollisimman hyvin saavutettavia ja kaikkien käyttäjien käytettävissä. 
 
Verkkosivustojen ja mobiilisovellusten sisältöön kuuluu tekstuaalista ja ei-tekstuaalista tietoa, ladattavia asiakirjoja ja lomakkeita sekä kaksisuuntaista vuorovaikutusta, kuten digitaalisten lomakkeiden käsittelyä sekä todentamis-, tunnistamis- ja maksuprosessien suorittamista. Direktiivi koskee siis yleisesti kaikkia yleisesti käytettävissä olevia julkisen sektorin verkkopalveluita, esimerkiksi organisaation kotisivuja, asiointilomakkeita ja verkkoasiointipalveluita. 

Lähtötilannekyselyllä kerätään tietoa saavutettavuusdirektiivin kansallisen toimeenpanon tueksi. Kyselyn vastauksista tehdään erilaisia koosteita ja yhteenvetoja, joita hyödynnetään direktiivin kansallisen toimeenpanon vaikutustenarvioinnissa. Vastauskoosteet esitetään organisaatiotasolla ja yksittäisen vastaajan henkilötietoja käytetään vain tarvittaessa lisätietojen pyytämiseen. Kysely on avoin, siihen voi vastata kansalaisena tai organisaation edustajana ja halutessaan anonyymisti. Vastata voi 31.3. asti. 
 
Direktiivin vaatimuksia sovelletaan verkkosivustoihin seuraavasti: 
- verkkosivustot, jotka julkaistaan 23.9.2018 jälkeen (=uudet verkkopalvelut), vaatimuksia sovelletaan 23.9.2019 alkaen; 

- verkkosivustot, jotka on julkaistu ennen 23.9.2018 (=vanhat verkkopalvelut), vaatimuksia sovelletaan 23.9.2020 alkaen; 
- mobiilisovellusten osalta vaatimuksia sovelletaan alkane 23.6.2021; 
- ekstranetien ja intranetien sisältöön, jotka on julkaistu ennen 23.9.2019, vaatimuksia sovelletaan vasta kun nämä sivustot uudistetaan perinpohjaisesti. 

Lähtötilannekysely suomeksi (Webropol)

Lähtötilannekysely ruotsiksi (Webropol)

Lisätietoja direktiivistä: 
vm.fi/saavutettavuusdirektiivi

Direktiivin yleisesitys (Innokylä) 
Direktiiviteksti kokonaisuudessaan (Eur-Lex)


twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi