23.03.2017

TINFO-tiedote 11 / 23.3.2017

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

MAALISKUU ON TEATTERIKUU

UUTISIA

TAPAHTUMIA

HAKUJA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TYÖPAIKKOJA 

MUITA ILMOITUKSIA 

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN  

Itsenäisyyden juhlavuonna Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) tekee mikropistoja itsenäisen Suomen teatterivuosiin. Mikropistot ilmestyvät viikoittain TINFO-tiedotteessa käyden läpi vuoden, pari kerrallaan, jotta joulukuussa päästään vuoteen 2017.  

1936

Helsingin Kansanteatterissa tehdään Juhani Tervapään Niskavuoren naisia. Ei näytelmään juuri kukaan usko, paitsi ohjaaja Eino Salmelainen. Taloudenhoitaja pihtailee, lavastukseen ja rekvisiittaan ei rahaa panna. Tarpeistonhoitaja lähetetään Hella Wuolijoen luokse lainaamaan mattoja ja verhoja. Teatterikettu Salmelainen tietää, mitä tekee antaessaan punakynän käydä. Hän saa vapaat kädet, kun salanimen taakse piiloutuva Wuolijoki ei voi olla harjoituksissa. Nyt ei kuulla Wuolijoen korkojen kopinaa eikä falsettiin kohoavaa kiljuntaa. Ilona saa antaa enemmän tilaa vanhalle emännälle.  ”Usein oli pakko yhdistellä kohtauksia, siirtää niitä toisiin paikkoihin ja armottomasti tekstiä lyhennellä. Mutta kaiken vaivan korvasi ylenpalttisesti hänen sanottavansa elämänläheisyys, tuoreus ja iskevyys.” Niskavuoren naisista Helsingin Kansanteatterista tulee suuri suksee. Menestyksen raja on yleensä 30-40 esityskerrassa. Niskavuoren naisille niitä kertyy parin vuoden kuluessa 100. Äkkiä se on monien teattereiden ohjelmistossa. Ja jatkoa seuraa. Juurakon Huldaan taloudenhoitaja hellittää jo kukkaronnyörejään seuraavana vuonna.

Toukokuussa 1936 kansanrintama voittaa Ranskan kansalliskokouksessa 40 lisäpaikkaa ja sosialidemokraattien Léon Blumista tulee pääministeri. Suomessa EK:n (etsivä keskuspoliisin) muistiossa ollaan huolissaan kansan- ja kulttuuririntama-aatteen kannattajista. EK:n mukaan ”nuoret yltiöpäät, jotka eivät myöskään hyväksy useimpien sos.dem. puolueiden johdossa valtaan päässyttä reformistista sosialidemokratiaa”. EK:n raportti tuli julkisuuteen. Vaarallisia järjestöjä olivat mm. Nuoren Voiman Liiton Kerho 33, Filmistudio Projektio, Tulenkantajain Seura, Nuortasavaltalaisten Liitto, Suomen Pienviljelijäin puolue, Esperantistien Rauhanliitto, Muhoksen pulapuolue. Vaarallisten henkilöiden lista oli vaikuttava.

Helsingin Kansanteatterin toinen suosikkikirjailija on Serp eli Seere Salminen, joka kirjoittaa revyyoperetin Lennokki, jonka iskelmäkuningas Georg Malmstén säveltää, kuten säveltää myös Serpin seuraavan revyyn Vetoketju. Lennokissa Lemminkäinen kyllästyy eloonsa Ateneumin seinällä Gallen-Kallelan maalauksessa ja lähtee viihteelle. Musiikkia Lennokista Sinä olet maailmain ja Vetoketjusta VetoketjuFord autoilijan laulu Vetoketjusta. Pian Serpin kynästä sauhuaa myös Herrat ovat herkkäuskoisia.

1937

28-vuotias kirjailija alkaa heittäytyä vanhaksi ja samastuu itseään huomattavasti vanhempaan omien lastensa dissaamaan professori Varavaaraan kirjoittaessaan satiiria kurittomasta nuorisosta. Waltari oli tarjonnut Kuritonta sukupolvea Kansallisen Eino Kalimalle, joka ei ollut syttynyt. Sen sijaan Wilho Ilmari Tampereen Teatterissa tarttuu näytelmään. Waltarilla on onnea. Tampereelta Wilho Ilmari saa kiinnityksen Kansalliseen ohjaajaksi ja apulaisohjaajaksi ja uusii Kurittomat.

Kansallisessa yleisö osoittaa suosiotaan seisten. Menestystä juhlitaan Waltareilla Tunturikatu 13:ssa puoli kahdeksaan aamulla. Rahaa palaa trahteereihin. ”Saavat esittää aika monta kertaa ennen kuin saan omat menoni takaisin.”

Tästä alkaa Waltarin menestysputki teatterissa. Tampereella esitykselle kertyi 27 esityskertaa, Kansallisessa 54. Erityistä suosiota herättää kohtaus, jossa professori herää hotellihuoneessa krapulassa samasta sängystä vieraan miehen, johtaja Huitun kanssa, eikä muista mitään. Kansallisessa dramaturgi Rafael Koskimies pitää kohtausta sopimattomana ja olisi halunnut sen pois. Kohtaus säilyy ja siitä tulee Uuno Laakson ja johtaja Huitua esittäneen Aku Korhosen bravuuri. Bravuuri se oli myös Tampereella. Waltarille kohtaus ja yleisön nauru on vapauttavaa balsamia haavoihin. Omat juomaputket kovien työputkien jälkeen tuntuivat nyt vähemmän häpeällisiltä.

Aiemmin ilmestyneet Mikropistot ja lähdeluettelo

Katso myös Teatterien esityksiä, tapahtumia ja hankkeita juhlavuodelle 2017

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA 

Onko jotain ehkä muuttunut?

Kahdeksan teatterin (7 vos-teatteria ja yksi vapaa ryhmä) ja kuuden kaupungin teatteriyhteistyöhanke on melkoinen signaali tulevasta. Roihan mallilla on elinvoimaa. Yhteistyössä tuotetaan kolme produktiota. Ensimmäisenä on vuorossa Orvokki Aution Pesärikon uusi Mikko Roihan dramatisointi ja ohjaus. Jokainen produktio kiertää ympäri Suomea ja on osa kunkin teatterin ohjelmistoa. 10-20 esitystä per kaupunki. Kokonaisesitysmääräksi saadaan näin noin sata esityskertaa.

Miten ylellistä näyttelijöille! Saada hioa ja kehittää ilmaisua, saada erilaisia yleisöjä ja kohtaamisten voimavirtoja. Miten ylellistä katsojille kaikissa niissä kaupungeissa, jotka ovat mukana! Berliinissä on ensi-ilta 14.9.2017. Kuinkahan eteläpohjalainen perhemeno siellä maistuu, ja riiviöanoppi. Pienen hetken muistelen KOM-teatterin Pesärikon kantaesitystä ja Vieno Saaristoa!

Onko jotain ehkä muuttunut? Tämän toiveikkaan kysymyksen esitti Mikko Roiha, joka on ollut riemuissaan siitä, miten lutvikkaasti hanketta on laitettu kasaan.

Janne Katajan Riihimäki

Riihimäki maailman kartalle! Riihimäki on muutakin kuin junan pysähdysasema! Pian nähdään Riihimäki Janne Katajan silmin. Odotan jo nyt Taija Helmisen näytelmää Janne Katajan Riihimäki, jonka Helminen on kirjoittanut haastattelujen ja kirjallisten lähteiden sekä riihimäkeläisten lähettämien tarinoiden pohjalta.  Nyt saavat äänen 1980-luvun lapset ja uusi työkulttuuri. Omenansiemenkaupasta alkoi alakoululaisen liikemiesura. Meidän oma Ingvar Kamprad! Jiihaa!

Riihimäelle lähtö tulee siis 13.10.2017, viimeistään. Teatterin taiteellisena johtajana jatkaa Janne Saarakkala. Teatterin menossa on uudenlaista twistiä. Pieni paikkakunta voi etsiä ratkaisuja ihan omalta pohjaltaan, se on vapaa kehittelemään uudenlaisia toimintakulmia.

Ravistele rakenteita

Tässä mennään nyt flow´ssa. Lahden kaupunginteatteriin kannattaa suunnistaa heti pääsiäisen jälkeen seminaariin Ravistele rakenteita kuulemaan, minkälaisia ovat olleet Teatteri 2.0:n ja Lahden kaupunginteatterin Avoimen näyttämön kehityshankkeen hedelmät ja mitä Avoin näyttämö suomalaisen ammattiteatterikentän työkaluna voisi tarkoittaa. Lahteen siis! Katsoin jo toiveikkaana ohjelmistokalenteria, mutta sinä iltana ei ollutkaan esityksiä. Höh!

Vankilateatteri jatkuu

On ilahduttavaa, että vankilateatteritoimintaa voidaan jatkaa ja sitä voidaan tehdä muuallakin kuin esimerkiksi Helsingissä tai Hämeenlinnassa. Alan uranuurtaja ja kehittäjä Taittuu ry on solminut Rikosseuraamuslaitoksen kanssa kolmen vuoden sopimuksen teatteritoiminnan järjestämiseksi. Vuodesta 2008 vankilateatteria tehnyt ohjaaja Hannele Martikainen iloitsee toiminnan vakiintumisesta.

Dokumenttiteatteria dokumentoitua

Totuuden jälkeinen ja populismin aika – miksei myös tietynlainen journalismin ahdinko – haastavat pohtimaan, miten teatteri tai journalismi voivat täyttää yhteiskunnallista ja taiteellista tehtäväänsä. Suomalainen ”Pressi” Klubi oli yleisölle näkyvä osa Tampereen yliopiston NÄTYn ja journalistiopiskelijoiden journalistista dokumenttiteatterihanketta. Tässä parivuotisessa hankkeessa etsittiin uusia kerronnan ja esittämisen tapoja, joilla puhutella teatteriyleisön lisäksi myös journalismin yleisöjä. En valitettavasti päässyt niitä katsomaan.

Hankkeesta on onneksi tehty loppuraportti Journalistisen dokumenttiteatterin mahdollisuus. Tästä tietopaketista voi lukea myös pohdintoja eri ammattialojen työkäytännöistä ja ammatillisista arvoista. Ei mikään ongelmaton asia.

Raportti luo historiallisen yleiskatsauksen ja pohtii dokumenttiteatterin lähtökohtia, journalismin ja dokumenttiteatterin yhtäläisyyksiä ja eroja teatterintutkijoiden ja journalismin tutkijoiden vinkkelistä tarkasteltuna. Pauliina Hulkko arvioi, mitä kaikkea tarkoitti näyttelijäntyön pedagogisesta näkökulmasta ylirajaisuus, jossa ”ruumiillistavat ja esiintyvät” näyttelijät ja ”tietoa hankkivat ja välittävät” journalistit saatettiin yhteen.

Näyttelijäntyön näkökulmasta kurssin tavoitteena oli vahvistaa uudenlaista toimijuutta ja näyttelijän yhteiskunnallista osallisuutta. Kirjoituksessaan Hulkko pohtii, miten eri ammattialojen erilaiset käytännöt tulivat näkyviin ja miten erilaista osaamista eri ammattialoilla edellytetään. Ei ihan helppoa. Tarvitaan riittävää ennakkotyöstöaikaa, asettautumista oman mukavuus- ja osaamisalueen ulkopuolelle. Tämänkaltaiseen työskentelyyn sisältyy näyttelijän näkökulmasta pelkoa ja ahdistusta, toisaalta myös kriittisen sisäisen sensorin irtipäästöä. Kiinnostavaa oli lukea Hulkon näkemyksiä siitä, mitä näyttelijä dokumentilla tekee – näyttelijä on dokumentin animoija, outouttaja ja abstrahoija.

Journalistisen dokumenttiteatterin mahdollisuus -julkaisu pohtii, mitä on taiteen ja esityksen tieto ja miten se eroaa journalismin ja tieteen tiedosta. Minut se sai miettimään tiedon paikantuneisuutta. Paikantunutta, sitoutunutta, ruumiillisuuteen pohjautuvaa ja itsensä läpinäkyväksi tekevää tietoa – sellaisena kuin Donna Haraway tiedon näkee. Teatteri on juuri tämän paikantuneen tiedon tuottaja. Teatterin teon politiikka on lihan ja tunnun politiikkaa.

Ryhdyin mielessäni miettimään jatkumoa havainnointi – lukeminen – näkeminen – aistiminen – tuntuminen. Mitä se dokumentaarisuus oikeastaan on? Todenmukaisuutta ja näkökulman valintaa? Mitä ne tosiasiat ovat? Aina jonkinlaisesta sommittelusta ja faktojen retorisesta käytöstä on kyse. Ja samanaikaisesti ollaan moraalin ja politiikan kysymyksissä, maailmankatsomuksessa ja ihmiskuvissa/käsityksissä, joita näyttämöllä manifestoituu.

Hanna Suutelan yhteenvedon pohdinnat rituaalista ja kansankokouksesta kannattaa pitää mielessä. Suutelan mukaan journalistisen dokumenttiteatterin jännite virittyy kahden erilaisen julkisen kokoontumismuodon, teatterillisen rituaalin ja erimielisyyksistä neuvottelevan poliittisen kansankokouksen, välille. Ei paljon auta, jos tietoa tuotetaan yhteiseen osallistumiseen pohjautuen. Tällainen prosessi toteuttaa vain näennäisesti demokratian ihannetta, koska se ei mahdollista ulkopuolista kriittistä katsetta. Suutelan mukaan osallistumisen rituaali tulee tuottaneeksi myös suljettuja kuplia.

”Tutkiva journalistinen dokumenttiteatteri vastuuttaa katsojansa jatkamaan maailman ja epäkohtien tutkimista, ei sanele tai saarnaa valmiita malleja tai keinoja, joita yleisö lähtisi yhtenä miehenä toteuttamaan.” 

Tragedian näyttämö

Ihan miltei vahingossa silmiin osui Taideyliopiston verkkosivuilta neljännen vuosikurssin dramaturgiopiskelijan, FM Ilja Lehtisen essee, jossa Lehtinen liikkuu Hans-Thies Lehmannin teoksen Tragödie und dramatisches Theater (2013)  maastossa.

Kuinka kirkkaasti Lehtinen artikuloikaan tragedian mahdollisuutta: ”Nykyisessä ideologisen vakuuttuneisuuden ja teesiytyneen, asemiinsa jumittuneen, yhä kärjistyvän “keskustelun” tilassa tragedian näyttämö voisi ylittää kaikki jähmettyneet, riitelevät “vaihtoehdot”: se voisi puhkaista sekä katteettoman optimismin että lamaantuneen pessimismin. Se voisi piirtää näkyviin päämäärätietoisen puheemme ja toimintamme rajat sekä suunnata katseen niiden tuonpuoliseen todellisuuteen: elämän, kuoleman, kehojen, yhteisyyden, väkivallan, solidaarisuuden ja myötätunnon kentille.”

Ilja Lehtisen essee täytti minut suurella toivolla ja vahvisti uskoa teatterin ja draaman mahdollisuuksiin. Nöyrä kiitos!

Sensuuri ja itsesensuuri

Tässä hyvää pohdintaa sensuurista ja itsesensuurista.

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

MAALISKUU ON TEATTERIKUU

Maailman teatteripäivän 2017 julistus nyt saatavana! 

Saimme kuin saimmekin Maailman teatteripäivän julistuksen, jonka tänä vuonna kirjoitti näyttelijä Isabelle Huppert. Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) on käännättänyt julistuksen luettavaksi teattereissa. Tekstin on suomentanut Tarja Roinila. 
 
Isabelle Huppert kirjoittaa: "En puhu tässä omana itsenäni enkä näyttelijänä, vaan yhtenä niistä lukuisista ihmisistä, jotka pitävät teatteria elossa. Kai se on meidän tehtävämme. Ja sitä paitsi välttämättömyys. Tai oikeastaan: emme me pidä teatteria elossa, ennemminkin se pitää meitä elossa. Teatteri on vahva kuin mikä, se kestää ja selviää hengissä mistä tahansa, sodista, sensuureista, rahapulasta. 
 
(…) 
 
Minulle teatteri on toiseutta, dialogia, vihan kaikkoamista. En oikein tiedä, mitä kansojen välisellä ystävyydellä tarkoitetaan, mutta uskon katsojien ja näyttelijöiden yhteisöön ja ystävyyteen, teatterin synnyttämään yhteyteen ihmisten välillä: niiden jotka kirjoittavat teatteria, niiden jotka kääntävät sitä, niiden jotka valaisevat, puvustavat, lavastavat, niiden jotka tulkitsevat sitä, kaikkien niiden yhteyteen jotka tekevät teatteria ja menevät teatteriin. Teatteri suojelee meitä, antaa meille turvaa... Luulen että se rakastaa meitä... yhtä paljon kuin me rakastamme sitä... " 

Maailman teatteripäivän 2017 julistus tulostettavana pdf-tiedostona.

Maailman teatteripäivänä tapana on ollut, että  

  • teattereissa juhlaliputetaan Maailman teatteripäivänä 27.3.,  
  • Maailman teatteripäiväjulistus pannaan esille yleisön nähtäville – sen voi panna esille ilmoitustauluille lippumyymälään tai muualle jo ennen varsinaista päivää,  
  • Maailman teatteripäiväjulistus luetaan teattereissa ennen esityksen alkua näyttämöltä 27.3, tai mikäli tuolloin ei ole esitystä, Maailman teatteripäivän lähelle sijoittuvan muun esityksen yhteydessä,  
  • 27.3. esityksiä koskevassa ilmoittelussa huomioidaan Maailman teatteripäivä.  

Keräämme tietoja teatterien omista Maailman teatteripäivään liittyvistä tapahtumista. Voit ilmoittaa tapahtumastasi osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi.   
 
Voit lisäksi laittaa jakoon tiedon 27.3.2017 -tapahtumastanne Facebook-sivullamme. Myös Twitterissä jaamme mielellämme tapahtumatietojanne, jotka liittyvät Maailman teatteripäivään --> @tinfotweets.  

Lue lisää Maailman teatteripäivästä


Oikeus ja kohtuus -tapahtuma Maailman teatteripäivänä 27.3.2017 

"(…) etteikö voitaisi kohtuudella odottaa sinun luopuvan näkemystesi esittämisestä yleisesti halventavana pidetyllä tavalla."     
 
Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) ja Suomen Kansallisteatterin Kiertuenäyttämö järjestävät Maailman teatteripäivänä 27.3.2017 kello 15-17 tapahtuman, jonka aiheena ovat taiteilijoiden ilmaisunvapaus ja teatterin poliittisuus. Kysymme, mitä on olla taiteilija ja lähdemme siitä, että taiteilijalla on oltava oikeus toimia ammatissaan ilman vainoa ja että vainotuksi joutuneen taiteilijan tulee saada turvaa.      
 
Ohjelmassa on teatteria, musiikkia ja paneelikeskustelu taiteilijoiden ihmisoikeuksista.    
 
Maailman teatteripäivän OIKEUS JA KOHTUUS -tapahtumassa esiintyvät Suomessa asuvat irakilaiset teatterintekijät Bakr Hasan ja Harith Raad sekä muita Kansallisteatterin Kiertuenäyttämön Toinen koti -dokumenttiteatterihankkeen taiteilijoita kuten Jussi Lehtonen, Kati Kaartinen ja Zipora Ogola.    

Lämpimästi tervetuloa kaikki!   

Paikka: Suomen Kansallisteatterin Lavaklubi     
Tapahtuman kesto on kaksi tuntia väliaikoineen.    
Tulkkaus järjestetty suomeksi ja arabiaksi.    

Tapahtuman tuottavat: Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) ja Suomen Kansallisteatterin Kiertuenäyttämö.

Tapahtuman tiedot Facebookissa

Lehdistötiedote asiasta.


TINFO jakaa kolme palkintoa Maailman teatteripäivänä 

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) jakaa kolme palkintoa ansioituneille teatterilaisille.  

Thalia on tunnustupalkinto, joka jaetaan yhdelle tai usemmalle esitykselle. Perinteisellä Silmänkääntäjällä palkitaan tekijä tai teatterin ammattikunta, joka on työllään merkittävästi vaikuttanut teatterin toiminnan laatuun. TINFO-nimeä kantavan palkinnon saa henkilö tai taho, joka on toiminnallaan tehnyt teatteritaidetta näkyväksi tai syventänyt sen tuntemusta.

Palkinnot jaetaan Maailman teatteripäivänä 27.3.2017.

Lue lisää palkintojen kuvauksista ja aikaisempien vuosien palkituista.

Tiedustelut: Tiedottaja Sari Havukainen, sari.havukainen(a)tinfo.fi


Kutsu Thalia-juhlaan 2017 

Suomen Teatterijärjestöjen Keskusliitto ja muut alan yhteisöt kutsuvat teatteriväkeä yhteiseen illanviettoon Kansallisteatterin Lavaklubille maailman teatteripäivän iltana 27.3.2017. Illan aikana palkitaan vuonna 2016 teatterialalla ansioituneita tekijöitä. 

Maanantaina 27.3.2017 kello 19.00 (ovet avautuvat kello 18.00), Kansallisteatterin Lavaklubi 

Tapahtuma on pääsymaksuton, mutta tarjoilujen takia toivomme teiltä ennakkoilmoittautumista.  

Lisätietoa tapahtumasta ja ilmoittautumislomake löytyy osoitteesta www.teatterijarjestojenkeskusliitto.fi/thalia2017

Tapahtuman löydät myös Facebookista: Thalia-juhla 2017


TINFO-apuraha käännöstyöhön 

TINFO on saanut opetus- ja kulttuuriministeriöltä jaettavakseen 25 000 euroa näytelmien ja dramatisointien sekä esitysten tekstitysten kääntämiseen. 

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) jakaa apurahoja suomalaisten näytelmien käännöstyöhön. Vuonna 2017 apurahaa on mahdollisuus saada myös esitysten tekstitysten kääntämiseen.  
 
TINFO-apuraha on haettavissa jatkuvasti. TINFO-apurahasta päättävä asiantuntijaryhmä kokoontuu vuosittain 4-5 kertaa. 

Arvioinnissa painotetaan näytelmän esittämistä ulkomailla. Apuraha maksetaan aina suoraan kääntäjälle. 

Lue lisää TINFO-apurahasta ja tutustu hakuohjeisiin.


Teatterilaisen muistikirja ja kalenteri kepeään keväthintaan 

Teatterilaisen tunnistaa omasta Teatterilaisen muistikirja ja kalenterista. 

Päivyriin on merkattu teatterifestivaalit ympäri Suomen ja kevyt muistikirjaosio sisältää sopivassa määrin taskutietoa suomalaisesta teatterista.

Merkitse sinäkin harjoitukset, näytökset ja muut teatterimenosi omaan muistikirjaan. 

TINFO tarjoaa Teatterilaisen muistikirja ja kalenterin 2017 kepeään kevähintaan: 

Normaalisti 17/13 euroa maksava muistikirja on nyt vain 10 euroa (sis. postikulut).

Tilaa omasi osoitteesta tinfo(a)tinfo.fi


Kaksi tuoretta nykynäytelmää TINFO-verkkokaupassa

Suomalaisia nykynäytelmiä –kirjasarja julkaisee tunnetuimpien näytelmäkirjailijoiden näytelmiä. Mukana ovat sekä suurimmat nimet että uudet kyvyt.  

Sirkku Peltola: Tyttö ja varis

Marko Jarvikallas: Äidin rakkaus

Hinta: 20 euroa + toimituskulut. 

TINFO-verkkokauppa

UUTISIA

Vaarallinen teatteri - Maailman teatteripäivänä taiteilijoiden ilmaisunvapaudesta 

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) ja Suomen Kansallisteatterin Kiertuenäyttämö järjestävät 27.3.2017 Oikeus ja kohtuus -tapahtuman, jonka aiheena ovat teatterin poliittisuus ja taiteilijoiden ilmaisunvapaus. Maailman teatteripäivän hengessä esitetään, että taiteilijalla on oltava oikeus toimia ammatissaan tulematta vainotuksi.  
 
Tilaisuudessa esiintyvistä irakilaisista teatterintekijöistä Harith Raad on töissä Kansallisteatterissa ja aloittamassa elämää uudessa kotimaassaan. Bakr Hasan sen sijaan on saanut kielteisen turvapaikkapäätöksen. Maahanmuuttoviraston antamassa päätöksessä “kohtuudella odotetaan” Hasanin luopuvan ilmaisunvapaudestaan. Bagdadin teatterikoulusta valmistunut Bakr Hasan pakeni kotimaastaan vuonna 2015, koska joutui siellä vainotuksi arvosteltuaan töissään maan hallintoa ja uskontoa. Bakr Hasanin teoksista aiemmin Suomessa on nähty esitys Made in Baghdad. 

Bakr Hasan ja Harith Raad ovat mukana Kansallisteatterin Kiertuenäyttämön Toinen koti -hankkeessa, josta nähdään otteita Maailman teatteripäivänä. Dokumenttiteatteriprojektia vetää Jussi Lehtonen, joka myös esiintyy Oikeus ja kohtuus -tapahtumassa Lavaklubilla. Keskusteluihin osallistuvat lisäksi näytelmäkirjailija Kati Kaartinen ja esitystaiteilija Juha Valkeapää sekä filosofi ja kansalaisaktivisti Thomas Wallgren. 

Tilaisuudessa tulkkina suomesta arabiaan ja toisinpäin toimii toimittaja Sampsa Peltonen. 

Maailman teatteripäivän Oikeus ja kohtuus -tapahtuma 27.3.2017 kello 15-17 Suomen Kansallisteatterin Lavaklubilla, osoite Läntinen Teatterikuja 1, Helsinki. 

Tapahtuman tiedot Facebookissa

Tiedustelut: 
Kiertuenäyttämö / taiteellinen suunnittelija Jussi Lehtonen, jussi.lehtonen(a)kansallisteatteri.fi, 050 4417611 tai  
TINFO / tiedottaja Sari Havukainen, sari.havukainen(a)tinfo.fi, 09 2511 2124
 
Tammikuussa teatterialan järjestöt vetosivat vainotun taiteilijan, Bakr Hasanin puolesta.
Lue vetoomus

Lisätietoja Maailman teatteripäivästä


Ruska Ensemblen Arktinen Odysseia streamataan saamelaisalueille 

Kansallisteatteri lähettää Arktinen Odysseia -esityksestä livestreamauksen saamelaisalueille. Kyseessä on teatteristreamausten pilottihanke, joka toteutetaan yhteistyössä Bright Finland Oy:n kanssa. 

Vastaanottajatahoina ovat kulttuurikeskus Sajos Inarissa, Àilegas-keskus Utsjoella sekä Ruotsin Riksteatern. Streamaustilaisuuksiin on vapaa pääsy. Arktisen Odysseian esiintyjistä Anra Naw asuu Inarissa, ja Ruotsissa nykyisin asuva Niillas Holmberg on kotoisin Utsjoelta. Näin ollen livestreamaus pohjoisille alueille toteuttaa teatteriryhmä Ruska Ensemblen agendaa tuoda valmistamansa esityksen sen syntyseuduille. 

Esityksestä streamataan yhteensä kolme näytäntöä, jotka nähdään saamelaisalueilla seuraavasti: 

21.3. klo 12 Kulttuurikeskus Sajos
27.3. klo 19 Kulttuurikeskus Sajos, Àilegas-keskus
30.3. klo 19 Àilegas-keskus 

Ruotsin Riksteatern järjestää streamaukset kaikkina päivinä. 

Kansallisteatterin Willensaunassa 9. maaliskuuta maailman kantaesityksensä saanut Arktinen Odysseia perustuu ainutlaatuiseen kansainväliseen yhteistyöhön. Se on pohjoisista alkuperäiskansoista peräisin olevien esiintyvien taiteilijoiden yhdessä koostama, henkilökohtaisiin tarinoihin perustuva dokumentaarinen kudelma. Ytimessä on kysymys identiteetistä: keitä me pohjoisten kansojen ihmiset oikeastaan olemme? 

Näyttämöllä kohtaavat kolme arktisten alkuperäiskansojen taiteilijaa. Grönlannin kansallisteatterista saapuva Connie Kristoffersen on nuori näyttelijä ja grönlantilaisen maskitanssin taitaja. Vuoden saamelaiseksi valittu Niillas Holmberg on poliittisesti aktiivinen monialainen taiteilija ja nuoren saamelaissukupolven äänitorvi. Anra Naw on Siperian koilliskolkasta, T¨ukotkasta kotoisin oleva tarinankertoja ja taiteilija, joka on omistautunut t¨ukt¨ikulttuurin ylläpitämiseen. Neljäntenä näyttämöllä nähdään arvostettu etnomuusikko ja säveltäjä Tuomas Rounakari. Esityksen on ohjannut Ruska Ensemblen taiteellinen johtaja Jarkko Lahti.  

Ruska Ensemble on ekologista teatteria tekevä vapaan kentän ensemble, jolta Kansallisteatterin pääjohtaja Mika Myllyaho on tilannut arktisia aiheita käsittelevän trilogian. Arktinen Odysseia on trilogian toinen osa. Edellinen osa oli yleisön ja kriitikoiden kiittämä Áilloha¨ – auringon poika. Arktinen Odysseia on toteutettu yhteistyössä Grönlannin kansallisteatteri Nunatta Isiginnaartitsisarfia’n, Suomen Kansallisteatterin sekä Ruska Ensemblen kanssa.

Lisätiedot
pääjohtaja Mika Myllyaho mika.myllyaho(a)kansallisteatteri.fi 

Lisätiedot ja lehdistölipputoiveet
tiedotuspäällikkö Mia Hyvärinen mia.hyvarinen(a)kansallisteatteri.fi p. 050 540 5062

Lisätietoa streamauspaikoista 

Sajos Sámekulturguovddá¨, Inari: www.sajos.fi 
Àilegas-keskus, Utsjoki: www.ailegas.fi
Riksteatern, Ruotsi: www.riksteatern.se


Taike: Valo- ja äänitaiteen tekijöille ja yhteisöille tukea 25 000 euroa

Taiteen edistämiskeskus ja valtion audiovisuaalisten taiteiden toimikunta jakoivat apurahoja ja avustuksia valo- ja äänitaiteilijoille ja alan yhteisöille yhteensä 25 000 euroa.

Valtion audiovisuaalisten taiteiden toimikunta ja Taiteen edistämiskeskus on jakanut valo- ja äänitaiteen kohdeapurahat ja erityisavustukset. Taiteilijoille ja työryhmille jaettiin 20 000 euroa ja yhteisöille valo- ja äänitaidetta edistäviin hankkeisiin 5 000 euroa.

Taiteilijoiden ja työryhmien kohdeapurahat keskittyvät valo- ja äänitaiteen teosten suunnitteluun, toteutukseen ja näyttelykustannuksiin. Kohdeapurahan sai kuusi valo- tai äänitaiteilijaa. Hakijoita oli 24.

Valo- ja äänitaiteen erityisavustusta haki kolme yhteisöä. 5 000 euron suuruinen erityisavustus jaettiin Hai Art ry:lle Kuopion äänikartan kartoittamiseen äänitaidetyöpajoissa.

Valtion audiovisuaalisten taiteiden toimikunta on yksi Taiteen edistämiskeskuksen (Taike) asiantuntijaelimistä. Se päättää vertaisarviointiin perustuvista taiteilijoille, taiteilijaryhmille ja yhteisöille myönnettävistä apurahoista ja palkinnoista. Taike kuulee audiovisuaalisten taiteiden toimikuntaa yhteisöavustusten osalta.

Lisätietoja: erityisasiantuntija Suvi Paavola, suvi.paavola(a)taike.fi, puh. 0295 330 703

Erityisavustukset, yhteensä 5 000 euroa 

Hai Art ry, Hailuoto, 5 000 ¤ 
Sound Map Kuopio: sound workshops, sound hunting, community mapping, audio school

Kohdeapurahat, yhteensä 20 000 euroa 

Ervasti Tarja, Raasepori, 7 000 ¤ 
Näyttelykustannuksiin ja valotaideteoksen valmistamiseen 

Fast Heidi, Helsinki, 4 000 ¤ 
Työryhmälle (3 henkilöä) Hospital Symphonies ll -äänitaideteoksen toteuttamiseen 

Hautamäki Jukka-Pekka, Helsinki, 2 000 ¤ 
"World Tour" ääniesitys- ja työpajakiertueen kuluihin 

Modig Kimmo, Helsinki, 3 000 ¤ 
Ääniteosten toteuttamiseen radiossa ja livenä 

Mäkiö Mari, Helsinki, 3 000 ¤ 
Näyttelykustannuksiin 

Salvesen Alexander, Helsinki, 1000.00 ¤ 
Imagined Space valotaidenäyttelyn työskentelykustannuksiin


Ung dramatik - en storsatsning för att utveckla teaterfältet för ung publik

Ung Dramatik är ett nationellt utvecklingsprojekt för teaterfältet med barn och unga som målgrupp. Tack vare detta projekt får barn- och ungdomsområdet möjlighet och resurser att experimentera med arbetsmetoder och reflektera  kring hur man vill göra dagsaktuell barnteater. Ung Dramatik är ett av tio strategiska utvecklingsprojekt inom teater som stöds av Svenska kulturfonden.

Ung dramatik - projektet står på tre ben 

1. Nyskriven barn- och ungdomsdramatik skapas med kollaborativa metoder. Arbetsprocessen och samskapandet av föreställningsmaterialet och teatertexten ligger i centrum. Projektet genererar åtta nya professionella barn- och ungdomspjäser.   

2. Möten mellan barn och teaterkonstnärer i form av t.ex. berättar- och skrivarverkstäder, läsningar av dramatik och andra pop-up evenemang. Hittills har över 800 barn och unga varit delaktiga i projektet. 

3. Kompetensutveckling; nätverksträffar och seminarier för teaterarbetare kring hur barn- och ungdomsteatern kunde utvecklas i dagens samhälle. Professionella teateraktörer erbjuds möjlighet att genom verkstäder experimentera med arbetsmetoder, arbetsformer och innehåll och att lära sig av varandras metoder.  

Ung dramatik - nu sker detta 

I samarbete med den pågående Hurraa!-festivalen ordnar Ung Dramatik ett seminarium med nederländska gäster på den internationella barnteaterdagen 20.3.2017. https://ungdramatik.fi/2017/03/17/seminariet-med-teater-degasten/

Vi får bekanta oss med den Amsterdam-baserade teatern DEGASTENs arbetsmetoder och får en inblick i hur de arbetar då de skapar samhällsanknutna föreställningar med ungdomar. Gäster: Anouk Saleming, lektor vid dramaturgiavdelningen på HKU (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht), en av Europas största konstskolor och Elike Roovers - teaterregissör vid teater DEGASTEN.

Ung dramatik - premiär på fyra nyskrivna pjäser för ung publik denna vår 

Ung Dramatik anlitar åtta dramatiker för arbete med referensgrupper och skrivarbete samt erbjuder dramaturgisk sparring för teatertexter och pjäser som skapas. Projektet har inga produktionsmedel och samarbetar därför med teatrar för att få texterna uppsatta. Arbetsgrupperna erbjuds därtill en valfri resurs; en videokonstnär, en föreställningsdramaturg eller en annan sakkunnig för research kring temat. Tanken är att stöda och stärka reflektionen och den konstnärliga processen med text och föreställning. 

Läs mer: https://ungdramatik.fi/  

Tilläggsinformation:  
Harriet Abrahamsson 
ungdramatik(a)ungateatern.fi, 

tfn 045 103 4844

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Kasvua kulttuurista -tapahtumat  

Kasvua kulttuurista on valtakunnallinen tapaamisten kokonaisuus, jolla tavoitellaan maakuntiin uudenlaisia yhteistyömuotoja luovien alojen ja kuntatoimijoiden välille. Tapahtumia järjestetään vuoden aikana neljällä eri alueella. 

Näkökulma on lasten- ja nuortenkulttuurissa ja tapaamiset on suunnattu erityisesti lasten- ja nuortenkulttuurista kiinnostuneille taiteilijoille ja taidekasvattajille sekä kuntien sivistys-, kulttuuri- ja vapaa-aikatoimien vastuuhenkilöille. 

Kohti kasvua -tapaamiset on kohdennettu erityisesti taiteilijoille ja taidekasvattajille. Aamupäivän aikana kuullaan inspiroivia puheenvuoroja taiteen ja kulttuurin tulevaisuudesta. Iltapäivän työpajassa pohditaan, miten sanoittaa oman työn arvo, merkitys ja vaikutukset. Työskentelyssä keskitytään oman osaamisen tunnistamiseen, sanoittamiseen ja näkyväksi tekemiseen niin itselle kuin tuleville työnantajille. Omaa työtä ja osaamista pohditaan toiminnallisten harjoitteiden kautta sekä itsenäisesti että vuoropuhelussa muiden osallistujien kanssa.   

Ideakipinöinti-tapaamiset kokoaa alueen sivistystoimen ja taidekentän edustajat yhteen. Tapaamisessa kysyntä ja tarjonta kohtautetaan: kunta-alan edustajat kertovat toimialansa tarpeita sekä tulevaisuuskuvia ja taidekentän toimijat esittelevät omaa asiantuntijuuttaan ja osaamistaan. Työskentely etenee lyhyiden esitysten muodossa ja päivä päättyy toiminnalliseen yhteistyösuunnistukseen.   

Tapahtumat ovat maksuttomia.

Katso kaikki paikkakunnat ja ajankohdat


We see you: Att vara asylsökande - så känns det | 25.3.2017, Åbo 

We see you
på Åbo Svenska Teater, Tiljan 
Eriksgatan 13 
25 mars klockan 19.00

Åbo Svenska Teater och We see you - kampanjen för en humanare asylpolitik- arrangerar lördagen den 25 mars en kväll kring Finlands aktuella asylpolitik. Kvällen är också ett sätt att uppmärksamma asylsökandes demonstration som pågår i Helsingfors. Under rubriken Omin sanoin visas korta videofilmer gjorda av asylsökande i Åbo, där de berättar hur de upplevt den långa tiden av väntan på besked och hur mötet med finländare känns. De finns själva på plats för att berätta vad som hände sen. Vilket beslut fick de och vad tänker de nu? 

 ”Din rädsla är inte objektivt befogad.” 

Maria Olin och Jukka Aaltonen från Åbo Svenska Teater läser utdrag ur negativa asylbeslut, en fortsättning på den satsning som ett tjugotal teatrar i Finland gjorde  
den 1 mars då man i samband med sina föreställningar läste upp beslut från Migrationsverket. 
Också många församlingar i landet har beslutat göra detsamma.

Ahmed Zaidan, Åbobo sedan några år tillbaka, berättar om sin hemstad Mosul, just nu medelpunkt för fruktansvärda strider. Vad döljer sig bakom nyhetsrubrikerna  
och de bilder vi ser av kriget i Irak?Han läser också egna dikter och Mohammed Ali, asylsökande från Irak, uppträder med sång.

En grupp afghanska asylsökande uppträder med sång och Akhlad Al-Mudhafa, bosatt i Åbo, läser egna dikter. 

Kvällen är flerspråkig: svenska, finska, engelska, arabiska. 
Programmet tar cirka 1,5 timmar utan paus. Försäljningen är öppen på Tiljan kl. 18.30-19.00.

Det är gratis inträde men det finns möjlighet att frivilligt understöda arbetet för asylsökande.

Mera information: www.facebook.com / we see you ( kampanj för bättre asylpolitik i Finland)


TeaK Alumniklubi: KulttuuriVOS | 4.4.2017, Helsinki 

Pudotuspeliä tiedossa? Keskustelua kulttuuriVOS-valmistelusta

Tiistaina 4.4.2017 klo 18−21
Teatterikorkeakoulu (Haapaniemenkatu 6), Auditorio 1

Mukana keskustelussa esittävien taiteiden ja museoiden rahoitusjärjestelmän uudistustyötä valmistelevan työryhmän jäseniä: ylijohtaja Riitta Kaivosoja (OKM), toiminnanjohtaja Tommi Saarikivi (Suomen Teatterit ry) ja professori Saana Lavaste (Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu); taidekentän edustajia: teatterinjohtaja Maarit Pyökäri (TTT), puheenjohtaja Anna-Maria Klintrup (Suomen teatteriohjaajat ja dramaturgit), teatteriohjaaja Raija-Sinikka Rantala. Keskustelua johdattelevat alumniyhdistyksen hallituksen jäsenet Taisto Oksanen ja Kirsikka Moring.

Vapaa pääsy, tilaisuus on avoin kaikille kiinnostuneille.

Tervetuloa!

VOS-työryhmän ensimmäisen vaiheen julkaisu

Tapahtuman järjestää Teatterikorkeakoulun Alumnit ry


Integrating migrant talents into Finnish society | 4.4.2017, Helsinki

Date: 4.4.2017 at Caisa 

Organizer: International Cultural Centre Caisa, in collaboration with The Institut français de Finlande, Goethe-Institut Finnland, Austrian Embassy in Helsinki and European Union National Institutes for Culture (EUNIC). 

Place: Caisa, Mikonkatu 17 C / Vuorikatu 14, Helsinki 

Target audience: 

The seminar is primarily aimed at directors of cultural centres, cultural producers, coordinators and managers of projects, those responsible for different NGOs and associations active in the field of integration in Finland, volunteers working with immigrants, asylum seekers and refugees, Helsinki City institutions, social workers in reception centres, and everyone interested in art and cultural integration. 

Description: 

During the past few years, global crises and conflicts have created a situation in which migrant issues acquire ever greater importance, also in Europe. This new situation has also created a major cultural integration issue. How can we integrate migrant talents into our projects and future policies? How can we unify efforts in Finland to integrate young migrant musicians, painters, dancers, actors and various other artists into our cultural activities? 

As a result, the issue of how to integrate migrant talents is now a central policy challenge across different cities in Finland. It has even become one of the utmost concerns of those responsible for cultural centres and NGOs. 

The international seminar: Integrating migrant talents into Finnish society: Towards workable policies will take a comparative and multi-dimensional approach to the integration of migrant talents in certain European countries, such as France, Germany and Austria. In addition, the event will examine meaningful policies that Finland should take into consideration in the future in order to integrate more migrant talents into Finnish society. 

The event is free of charge and open to all who are interested in the subject. 

For more information and registrations:
Hamza Amarouche, Immigration services coordinator
City of Helsinki Cultural Office
hamza.amarouche(a)hel.fi


Esitysliike-seminaari | 8.-9.4.2017 Helsinki 

Esitysliike-seminaarissa tuomme yhteen Liikekieli.comin, esitysradion ja Esitys-lehden tekijöitä ja keskustelemme esitysten dokumentaatiosta, julkisesta, taideteoksia koskevasta puheesta ja sanojen ruumiillisuudesta. Miten ylläpitää avointa keskustelua taiteesta?  

Kirjoitamme ja puhumme yhdessä, jotta jakaisimme. Työpajat ja keskustelut ovat osallistujille ilmaisia ja kaikille avoimia. 

LAUANTAI 8.4. 

TYÖPAJA 1: Mira Kautto (esitysradio) ja Pilvi Porkola (Esitys-lehti)
Kirjoittamisesta klo 10-13 

Mira puhuu intohimostaan suoraan keskusteluun ja läpinäkyvyyteen. Hän on muun muassa lähestynyt kollegoita kirjeillä reflektoidakseen näiden teoksista nousseita kysymyksiä. Onko tämä tunkeilevaa vai omistautuvaa? Mitä yksittäinen taiteilija saa sanoa toisen teoksesta? Pilvi puhuu esityksistä kirjoittamisesta. Miten kirjoitan? Mistä kirjoitan? Miten lähden tuottamaan tekstiä/ajatuksia/mielipiteitä/ja analyysejä? Kumpikin jakaa tekstin tuottamisen metodejaan osallistujien kanssa ja inspiroi heitä kirjoittamaan. 

LOUNAS (omakustanteinen) 

TYÖPAJA 2: Tuomas Laitinen (esitysradio/Esitys-lehti) ja Janina Rajakangas (esitysradio/Liikekieli.com)
Merkityksestä klo 15-18 

Janina ja Tuomas pohtivat osallistujien kanssa erilaisten tapojen, asenteiden ja lähtökohtien vaikutusta esityksiä ympäröivään kieleen. Työpajassa tarkastellaan sanallistamisen kirjoa ja mahdollisuuksia: millaista puhetta esimerkiksi kriittinen, kokemuksellinen, teoreettinen, yksityiskohtiin tarttuva, keskusteleva, virheitä etsivä, vittumainen tai suopea lähestymistapa synnyttää. Etsimme ymmärrystä siitä, miten esityksistä käytävässä keskustelussa käytetään valtaa ja miten haluaisimme sitä käyttää. Kuvittelemme taidekeskustelun loistavaa tulevaisuutta. 

SUNNUNTAI 9.4.

Brunssi klo 11-13   

Vegaanibrunssi, jonka aikana vapaata puhetta eilisen tuottamista teksteistä ja ajatuksista. Keskustelua vetää Janina Rajakangas. Puhetta myös Liikekieli.comin uudesta tanssitaiteilijoiden blogista, joka käsittelee 2000-luvun kehollisuutta, taitoa ja kysymystä uusista paradigmoista. 

Seminaariin voi osallistua joko yksittäisiin osioihin tai koko viikonloppuun. Pyydämme ennakkoilmoittautumisia. Lisätiedot ja ilmoittautumiset: janina.rajakangas(a)googlemail.com 

Tapahtumapaikka: Koneen Säätiön Kamari, Tehtaankatu 21 B 45, 5. kerros, Helsinki 

Seminaarin sisältöä julkaistaan Liikekieli.comissa. Seminaaria tukee Koneen säätiö.

http://www.liikekieli.com/archives/8446

https://www.facebook.com/events/1197206397067081/


Höyhentämö: Festival of Instant Choreography | 21.-24.4.2017, Helsinki

Hetkessä syntyvän koreografian festivaali on syntynyt halusta tuoda yhteen uusia näkökulmia esitysdramaturgian käsitteeseen sekä haastaa perinteisiä koreografian tekemisen ja koreografisen ajattelun tapoja. 

Johtoajatuksena on sellaisen foorumin luominen, joka avaa tilan näille tanssin tekemisen praktiikoille. Festivaalin näkökulmasta hetkessä syntyvä koreografia voi olla mitä vain improvisaatioon perustuvien ja score-pohjaisten esitysten välimaastossa.  

Festivaalin tarkoituksena on siirtää painopistettä ulkoapäin tulevan koreografisen silmän ennaltamäärittelevyyden sijaan esiintyjälähtöiseen hetkessä syntyvään dramaturgiaan. Dramaturgiaan, jonka keskiössä ovat esiintyjää ja esiintymistä haastavat ja juhlivat tekniikat. Ehkä ne ovat läsnäolon tekniikoita. Ehkä ne ovat jotain muuta. Ehkä tämän määrittely pakenee intresseistämme, mutta haluamme silti nähdä näitä teoksia! 

Festival of Instant Chorepgraphy on osa Höyhentämön Dances to a Beat ohjelmaa, jonka taiteellisena vastaavana toimii Kati Korosuo.  

OHJELMISTO 2017 on julkaistu.

Vapaaehtoishaku! 

Kiinnostaako vapaaehtoistyö FIC festareilla? Etsimme muutamaa tehokasta ja innokasta tyyppiä tiimiimme festaripassipalkalla. Is it you we are looking for? Älä aikaile, ole yhteydessä: ficfestival(a)hoyhentamo.fi

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Open Call: ITF Skupi Festival, Macedonia | deadline 20 Jun 2017

Entering the second decade, ITF Skupi Festival invites the professional artists from all around the world to apply to this year's open call. ITF Skupi Festival 2017 will take place from 12th of October till 18th of October, on the stage of The Youth Cultural Center in Skopje. 

We are looking for high-quality, contemporary, and inventive performances which use the theater as a media for advocating changes within the society.  

ITF Skupi Festival open call for admission is open for professional theater groups from 20th of March till 20th of June. All selected participants will be announced by e-mail by September 2017. 

ITF SkupiFestival
Bul. Goce Delcev br.11 TC Mavrovka lokal 14 - prizemje
1000 Skopje, Macedonia
skupifestival(a)gmail.com 

www.skupifestival.org.mk

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Työpaja: Miten tehdä hyvä apurahahakemus | 4.4.2017, Helsinki

Tuomo Railo, koreografi ja toinen tanssiteatteri Glims & Glomsin taiteellisista johtajista, vetää sirkuskentän toimijoille suunnatun käytännönläheisen työpajan hyvän apurahahakemuksen laatimisesta. Työpajassa apurahahakemusten tekemistä käsitellään esimerkkien kautta. Osallistujilta edellytetään ennakkotehtävänä esittelytekstiä kuvitteellisesta tai oikeasta produktiosta, jolle rahaa ollaan hakemassa (pituus max. puolikas A4). 

Tuomo Railo on ollut asiantuntijajäsenenä Taiteen edistämiskeskuksen (Taike) Esittävien taiteiden toimikunnassa kaksivuotiskaudella 2015–16. Vuosina 2013–2014 Railo kuului myös valtion sirkus- ja tanssitaidetoimikuntaan, joten hän on lukenut lukuisia hakemuksia ja pystyy antamaan hyvin konkreettisia vinkkejä hakemusten tekemiseen. 

Aika: tiistai 4.4. 2017 klo 10.30-12.30 

Paikka: tiedotuskeskuksen kirjasto, Cirko, 4.kerros 

Ilmoittautumiset ja ennakkotehtävä tulee lähettää 2.4. klo 16 mennessä Anni Hiekkalalle: anni.hiekkala(a)sirkusinfo.fi.

TYÖPAIKKOJA 

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Tanssitaiteilija ohjaamaan tanssityöpajoja, Zodiak | haku 2.4.2017 mennessä 

Zodiak – Uuden tanssin keskus hakee tanssitaiteilijaa ohjaamaan tanssityöpajoja erityis- ja koululaisryhmille. Työpajojen ohjaus tapahtuu kahden erillisen projektin puitteissa, joissa molemmissa Zodiak toimii yhteistyökumppanina. Työ tapahtuu aikavälillä toukokuu 2017­ – toukokuu 2018. 

Hakijalla tulee olla vankka kokemus tanssin ohjaamisesta ja mielellään myös kokemusta työskentelystä erityisryhmien kanssa. Arvostamme kykyä innostaa ja motivoida ala- ja yläkoululaisia sekä ryhmiä, joilla ei ole aikaisempaa kokemusta tanssista. Toivomme idearikkautta ja kiinnostusta kehittää ja luoda työpajojen sisältöä. Hakijan tulee olla yhteistyökykyinen. Hankkeessa työskennellään yhdessä muiden alojen taiteilijoiden ja asiantuntijoiden kanssa. 

Pyydämme lähettämään ansioluettelon ja hakemuksen 2.4. mennessä pdf-tiedostoina osoitteeseen yleisotyo(a)zodiak.fi. Vastaathan hakemuksessa seuraaviin kysymyksiin: 

  • millaista kokemusta sinulla on nuorten ja erityisryhmien ohjaamisesta 
  • miten tulisit käsittelemään työpajoissa liikkeen avulla tiettyä teemaa tai muiden taiteilijoiden teoksia 
  • miten innostaisit nuoria mukaan tanssimaan ja liikkumaan 
  • pystytkö sitoutumaan annettuihin ajankohtiin ja päivämääriin. 

Työ on mahdollista myös jakaa kahden tai useamman tanssitaiteilijan kesken. 

Lisätietoja työtehtävästä antaa yleisötyövastaava Katja Kirsi (puh. 050 343 9302) 27.3. klo 13-15. Haastattelut pidetään 10.4. klo 10-16. 

Lisätietoa http://www.zodiak.fi/uutiset/2017-03/haemme-tanssitaiteilijaa-ohjaamaan-tanssityopajoja


Apulaisnäyttämömestari, Hämeenlinnan Teatteri | haku 4.4.2017 mennessä

Hämeenlinnan Teatteri etsii apulaisnäyttämömestaria 1. 8. 2017 alkaen määräaikaiseen työsuhteeseen. Apulaismestari osallistuu lavasteiden rakentamiseen pystyttämiseen ja vaihtoihin. Henkilöä valittaessa arvostetaan kokemusta ja erinomaisia yhteistyötaitoja. 

Työajat vaativat joustavuutta. Palkkaus perustuu teatterialan työehtosopimukseen.

Lisätiedustelut osoitetaan näyttämömestari Timo Lindstenille 0400 667 184 klo 9-13 

Hakemukset ansioluetteloineen osoitetaan hallintosihteerille petri.pakarimaki(a)hmlteatteri.fi 4.4. 2017 klo 12.00 mennessä.

www.hmlteatteri.fi


Teatterisihteeri-tuottaja, Teatteri Siperian | haku 7.4.2017 mennessä 

Teatteri Siperia etsii tiimiinsä jäsentä tuotanto- ja talouspuolelle.  Työ on pääosin puolipäiväistä teatterisihteerimäistä työtä, mutta produktioiden tekovaiheessa ja valmistelussa työ voi olla myös kokoaikaista tuotannollista työtä. Toivomme yhteydenottoja myös myynnistä kiinnostuneilta tekijöiltä ja henkilöiltä teatterialan ulkopuolelta. 

Työ alkaa jo keväällä 2017 perehdytyksellä ja varsinaisesti elokuussa 2017. 

EDUKSI KATSOTAAN: 

  • työtehtäviin soveltuva koulutus 
  • työkokemus 
  • henkilön perehtyneisyys seuraaviin ohjelmiin:
    • sähköinen kirjanpitojärjestelmä Procountor (tai muu vastaava) 
    • Lippupisteen InHouse-lipunmyyntijärjestelmä 

Lähetä vapaamuotoinen hakemus ja cv sähköpostilla osoitteeseen: johtoryhma(a)teatterisiperia.net 

(ps. Elä laeta liian isoja liitetiedostoja.) 

Marika Heiskanen marika.heiskanen(a)elisanet.fi puh. 0505597311


Tanssinopettaja, Turun AMK:n Taideakatemia | haku 7.4.2017 mennessä 

Haemme Turun AMK:n Taideakatemian tanssinopettajakoulutukseen päätoimista tuntiopettajaa 14.8.2017 alkaen toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen.  

Tanssinopettajan erikoistumisalan opinnot on nelivuotinen kokonaisuus esittävän taiteen koulutuksessa. Esittävien taiteiden muut erikoistumisalat ovat musiikki, teatteri-ilmaisunohjaaja ja sirkus. Koulutuksessa tehdään taiteiden välistä yhteistyötä esittävien taiteiden yksikössä ja muiden Turun AMK:n Taideakatemian koulutusten kanssa. 

Tanssinopettajaopinnoissa kullakin vuosikurssilla opiskelee 10-12 opiskelijaa. Opinnot etenevät ryhmäopetuksena intensiivisen työohjelman mukaan. Opinnot rakentuvat perusopinnoista, aineopinnoista, vapaasti valittavista opinnoista, harjoittelusta ja opinnäytetyöstä. Jokainen opiskelija luo oman opintopolkunsa yhdessä tuutoropettajansa kanssa. Valmistuttuaan opiskelija pystyy työllistämään itseään monipuolisesti tanssialan ammateissa opettajana ja esiintyjänä, pystyy suunnittelemaan ja toteuttamaan kasvatuksellisia ja esityksellisiä kokonaisuuksia sekä osallistumaan moniammatillisten työryhmien toimintaan. Hän pystyy työllistymään myös yrittäjänä. Lisätietoja koulutuksesta

Tehtävän pääsisältönä on jazztanssin ja sen opettamisen opetus, opetusharjoittelun ohjaus ja mahdollisesti liikeanalyysin, kinesiologian ja tanssihistorian opetus. 

Hakuilmoitus


Artist, Blaue Frau, Helsinki | deadline 30 Apr 2017 

Blaue Frau is looking for an artist to join our Fall 2018 project.

AN ARTIST WHO: 

  • Works or has worked as a choreographer/director/project leader/process leader 
  • Is knowledgeable about norm criticism and feminism 
  • Is willing to challenge the traditional theatrical convention 
  • Is interested in immersive art 
  • Is ready to work non-hierarchically; in a process where together, we, determine the outcome

WHEN:
Premiere Fall 2018 in Helsinki
Rehearsals will mainly take place in Helsinki.

WHAT:
We want explore the topic of FEAR

LANGUAGE:
Understanding Swedish is essential, as a large part of the project will be conducted in Swedish.

APPLICATION:
Applications can be submitted in English, Swedish, Danish or Norwegian. Applications must be submitted no later than 30.04.2017. Applications should be sent via e-mail: info(a)blauefrau.com with the headline: Application 2017. 

In the application, we want you to submit an A4a (maximum) with the following:

  • Describe a performance that has impacted or challenged your perspective.
  • What is it about FEAR that interests you?
  • Describe your working methods.

In addition:

  • Maximum 10 min (digital) sample from one of your own projects that you feel describes your esthetics as an artist. 
  • Your CV with your name, e-mail, telephone number and the country/city you primarily operate in (on a separate attachment).

All applicants who have moved on to the interview process will be notified in writing at the end of May 2017.

COMPENSATION:
A minimum salary for Directors, 8700 ¤ (according to the Finnish Theatre collective). Travel and accommodation will be included in addition to compensation.  

WITH:  
The project is realized by actresses Sonja Ahlfors and Joanna Wingren (Blaue Frau, FI) and producer Ilse Ybarra. The rest of the artistic crew will be decided together with the person we choose.

BIO:
Blaue Frau is a Finnish-Swedish feminist and norm critical duo consisting of actresses Sonja Ahlfors, Joanna Wingren and producer Ilse Ybarra. Blaue Frau was founded in 2005 as an independent branch of the Nordic drag king group subfrau (subfrau.net). Blaue Frau has done loads of projects and toured countless times, in addition to 18 productions and numerous workshops, Blaue Frau founded the festival Pop Up Art House (2014-2015) and podcast Taxen & Terriern. 

www.blauefrau.com

We reserve the right to make changes.


Tour Manager for Performance and Dance Festivals, Greece | deadline 5 Apr 2017

TATOU mdt is an artistic company based in Athens, Greece. We produce and create dance, theatre and music performances. 

We are currently seeking for a touring manager to promote our new work, a dance / video art performance, in Performance and Dance Festivals all over the world. 

We are happy to work with people who are open to new challenges, creative, with energy to work and support our new performance. 

You can send us a CV and a small letter of the reason you would be interested on working with us, at info(a)tatou.gr 

Deadline of applications: 5 April 2017 

For further information, please contact General Manager, Tatou Dede, by email, at tatou.aggeliki(a)gmail.com

MUITA ILMOITUKSIA 

Suomen Unima rakentaa nukketeatterin tekijäpankkia

Suomen Unima rakentaa pohjoismaisten nukketeatterin tekijöiden tekijäpankkia eli nettisivua, nimeltään Nordic Puppeteer Directory/NordPu ja tarvitsemme siihen tietojanne. 

Sivusto tulee olemaan englanninkielinen ja se linkitetään myös muiden pohjoismaisten Unimoiden sivuille.

Lisätietoa

unimafinland(a)gmail.com


twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi