30.03.2017

TINFO-tiedote 12 / 30.3.2017

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

MAALISKUU ON TEATTERIKUU

UUTISIA

TAPAHTUMIA

HAKUJA

TYÖPAIKKOJA 

MUITA ILMOITUKSIA 

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN  

Itsenäisyyden juhlavuonna Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) tekee mikropistoja itsenäisen Suomen teatterivuosiin. Mikropistot ilmestyvät viikoittain TINFO-tiedotteessa käyden läpi vuoden, pari kerrallaan, jotta joulukuussa päästään vuoteen 2017.  

1938

Kosti Elo tekee 65-vuotiaana viimeisen suuren ohjaustyönsä Elävä ruumis Tampereen Työväen Teatteriin, nyt jo väsyneenä ja sairaana miehenä. Esikuvana kangastelee Moskovan Taiteellisen Teatterin esitys. Ohjaaja ei kelloista piittaa. Harjoitukset kestävät rajattomasti, ohjaaja saattaa nukahtaa kesken harjoitusten, valmistavia harjoituksia jatketaan aamuun, ja iltanäyttelijät menevät teatterista suoraan tehtaaseen töihin. Elävä ruumis osoittaa Elon kykyä käsitellä suuria joukkoja ja hitsata ammattilaiset ja avustajat kokonaisuudeksi vellovaksi kansanmereksi. Liki satapäinen mustalaiskuoro laulaa verhojen takana. Nyt Fedjana ansioituu Edvin Laine. Aiemmin oli Fedja kuulunut Aarne Leppäsen ja Eino Jurkan bravuureihin.

Kosti Elolle teatteri oli koti, johon hän halusi palata vielä kuoleman kielissä talvisodan päätyttyä. Teatterilta näyttelijät kuljettavat Eloa kottikärryillä Hatanpään sairaalaan. Työväentalon portilta huikkaa humalainen nuori mies Elolle: ”Kosti perkele, herroiksi vaan, kyllä orjat työntää.” Elo ottaa sen arvostuksena.

Edvin Laine suitsuttaa tamperelaisten teatterirakkaudelle: ”Tamperelaiset rakastavat teatteria kuin omaa lastaan. Tällaista yleisöä ei ole Suomessa millään muulla teatterilla. Se on herkkää ja vastaanottavasita, mutta samalla vaativaa ja arvostelukykyistä. Sen parempaa yleisöä ei näyttelijä saata toivoakaan. --- Meidän yleisömme ei käy teatterissa vain muodollisen velvollisuudentunnon käskystä, kuten monella muulla paikkakunnalla, vaan todellinen teatterinnälkä ratkaisevana vaikutteena.”

1939

Teattereista miesnäyttelijät kutsutaan syyskuussa ylimääräisiin kertausharjoituksiin. Epätietoisuutta ja odotusta. Hagar Olssonin Snöbollskrigetistä tulee ulkopolitiikan pelinappula. Eino Salmelainen on vieraillut kevättalvella 1939 kirjailijan luona ja kertonut poikien lumisodasta. Pieni poika oli huutanut, ettei ole mukana ja saanut kaikki muut pojat hyökkäämään kimppuunsa. Harjoitukset keskeytetään. Teksti tulee liian lähelle todellisuutta. Näytelmä esitetään vasta vuonna 1981 Lilla Teaternissa Kaisa Korhosen ohjauksena.

Aiemmin ilmestyneet Mikropistot ja lähdeluettelo

Katso myös Teatterien esityksiä, tapahtumia ja hankkeita juhlavuodelle 2017

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA 

Oikeutta ja kohtuutta Artaud’n ja Beckettin hengessä

Ohjaaja-näyttelijä-esitystaiteilija Bakr Hasanin performanssi jatkaa aiemman teoksen Made in Baghdad tematiikkaa. Näyttämöllä on kaksi liitupiiriä, pienemmässä piirissä on viherkasvi. Mies riisuu paitansa, asettaa liekaköyden kaulaansa, pudottaa kasvoilleen ja alastomalle ylävartalolleen hiekkaa. Mies kiertää kehää, koettelee turhaan liian lyhyen liekaköyden rajoja, ei tavoita kasvia, vetäytyy kuin sikiöksi.

Tässä on Artaud´n ja Beckettin Huomenna hän tulee -näytelmän ruumiillis-käsitteellinen tapahtuma. Isäntä ja orja -suhde vain sillä erotuksella, että isänsä on näkymättömissä. Nyt mies on näkymättömän talutusnuorassa. Meidän on helppo ajatella, mitä tuo löyhässä hirressä olo tarkoittaa ihmiselle, joka kielteisen turvapaikkapäätöksen saatuaan odottaa ja odottaa valitusprosessin tulosta.

Jo teoksessaan Made in Bagdad Hasan näytti mitä tapahtuu ruumiille, ihmiselle. Keho on tapahtumapaikka. Niin tässäkin. Katso ihmistä!

Oikeus ja kohtuus -tapahtumassamme Maailman teatteripäivänä parasta oli nähdä taiteilijoiden teoksia, kuulla heidän ajatteluaan teoksistaan, aistia ja ymmärtää, miksi omasta maasta on ollut pakko lähteä tavoittelemaan toista kotia.

Voi, meillä olisi pitänyt enemmän aikaa keskustelulle, mutta sellaista se on. Kiitos Kansallisteatterin Kiertuenäyttämön Toisen kodin taiteilijat.

Thalia-juhlassa alan ammattikenttä palkitsi taiteilijoitaan. Tämä Thalia-juhla oli varmasti paras kaikista. Parhaaksi sen tekivät taiteilijat itse. Jakamisen iloa, moniäänisyyttä ja -kielisyyttä. On Suomessa jokin muuttunut.

Saalistajat – viimeisellä vapaalla rannalla

Moraalipanikoijat ja lagomit hyggeilijät jääkööt kotiin! Sanna Hietalan kirjoittama ja ohjaama Saalistajat on sukupuuttoon kuolevan white trashin puolustustuspuhe ja pelastuslaulu. Merenrantatontilla elävän alfanaaraan ympärille keräytynyt yhteisö, peräkammarin poika ja idolstähden urasta haaveksiva Pamela käyvät elintaisteluaan terapiatytärtä vastaan.

Täällä he ovat kuin elinkautistaan lusivat, häkkiään kiertävät siperiantiikerit ja sisälle lentäneet shokissa ja hätäpäissään paskovat linnut – tämä on ehtaa Sanna Hietalaa. Täällä tiedetään, mitä on elämä markinaalissa ja että elämä on kuin portaat jotka eivät johda mihinkään ja jossa jo alimmalle portaalle kiipeämisestä uuvahtaa. Tämä yhteisö ei halua terapoinnin kesyttämäksi ja kutistamaksi eikä menettää tilaansa ja taloaan puskutraktorin ja minkään uuden talopaketin tieltä.

Kontrolloivan yhteiskunnan ja sen kulttuuristen normien tavoittamattomissa ihmiset elävät niin kuin parhaaksi katsovat ja kehtaavat kaikkea. Tässä panettaa, tässä vedetään nappia napaan, sekoillaan viinan ja lääkkeiden voimasta. Saalistajat on sukua Leea Klemolan Jessikan pennulle pohtiessaan kesyttämisen ja villiyden rajoja. Suojelu degeneroi. Universumin tila on täydellinen tälle Raisa Kilpeläisen luomalle trash-installaatiolle, miltei haistan jätteen! Me katsomme tätä maailmaa näkökulmahenkilön luontoäänen kautta.

Saalistajat on täynnänsä marginalisoitumisesta, tappiosta ja luuseriudesta syntyvää vapautumista ja ylvästä poetiikkaa. Niin poetiikkaa! Siinä, miten tämän lajin edustajat itsensä näkevät ja itseään artikuloivat taistellessaan kaikenlaista terapoinnin väkivaltaa ja kontrollia vastaan.  

Sanna Hietala ja upea näyttelijäensemble välttää romanttisen sankaruuden. Mitä härskimpää ja häpeämättömämpää, sitä parempi. Ei armoa, ei tätä käy siistiminen, ei energian säännöstely! Ja näyttelijät vetävät häpeilemättä, täysillä Rammsteininsä, Westlifensa. Vuhuu!

Kuntavaalia ja rahoitusuudistusta

Kuntaliitto kertoo yhä liikkuvammista äänestäjistä: liiton teettämän kyselyn mukaan joka kolmas suomalainen vaihtaa puoluetta eri vaaleissa. Puolueuskollisia löytyi eniten yli 70-vuotiaiden ikäryhmästä. Kuntavaaleissa mennään henkilö edellä. Tarjolla on yli 33 000 ehdokasta, joista 8 999 valitaan. Äänestä hyvä ihminen, niin kehottaa Kuntaliittokin äänestysaktivointikampanjallaan suomeksi ja ruotsiksi.

Olen ollut reissussa ja kuntavaalikeskustelujen seuraaminen on jäänyt vähiin. Nämä ovat koulutuksen, kulttuurin ja taiteen ja lähiympäristön vaalit, vaikkei se paljon näykään. Eikö kulttuurista ja taiteesta uskalleta puhua?  Ei pelkästään matkailunedistämis- ja brändimielessä, ei talentin metsästyksen ajatuksella, vaan ihan sillä, missä ympäristössä ja ilmapiirissä kuntalainen voi elää.

Jo melkoisen mitättömillä resursseilla taidekenttä saa paljon aikaan. Kulttuuri on keuhkot, niin kuin puistot ja luonto. Siinä on elinvoimaa. Elinvoimaa ei synny pelkän projektirahoituksen turvin.

Vastusta managerialistista giljotiinia! Taiteiden tutkimuksen tuntiopetus turvattava

Hälytyskellot kilkkaa! Pahaa kuuluu Helsingin yliopiston rahoitusmallin uudistuksesta. Yliopisto on karsimassa taiteiden tutkimuksen tuntiopetusmäärärahoja. Rahoitusmallin uudistus on rahoitusmallin kutistamista, jossa pienten oppiaineiden opetus asetetaan näin managerialistisen giljotiinin alle. 

Tarkoitus on nimittäin se, että koulutusohjelmien opetusohjelma pitäisi toteuttaa vakituisen henkilökunnan voimin. Revi siitä sitten. Pienen oppiaineen jo valmiiksi pieni ja pienennetty opetus- ja tutkimusväki vain lisää opettamaan tilanteessa, jossa se joutuu yhä enemmän huolehtimaan myös hallinnosta, kun hallintohenkilökuntaa on vähennetty. Pöyristyttävää ja pelottavaa! Vähemmän ja kapeammin opetusta, peruskurssia harvemmalla välillä. Yliopisto sahaa omaa oksaansa.

Taiteiden tutkimuksen oppiainejärjestöt Repliikki, Synkooppi, Katharsis ja Aistimus ovatkin tarmokkaasti ryhtyneet vastarintaan. Oppiaineiden kannanoton tueksi on laadittu addressi, jonka voi allekirjoittaa.  Vastarintaa tarvitaan enemmän!

Bristolissa

Ihan olin perhereissulla Bristolissa. Mutta siellä nyt sattuu olemaan englanninkielisen maailman vanhin toiminnassa oleva teatterirakennus, jossa toimii Bristol Old Vic, jota monet kehuvat kauneimmaksi. Olihan se katsastettava. Teatteri juhli viime toukokuussa 250-vuotisjuhlaansa. On se kaunis, mittasuhteiltaan sopiva, miltei oltiin kuin sylissä. Ei megalomaniaa. Teatterissa on vielä lämpiön peruskorjaukset meneillään, kuljimme takakautta.

Kun kerran satuin siellä olemaan, ja kun siellä sattui vierailemaan Royal Court Theatre Carol Chruchillin Escaped alone -näytelmällä, niin oli ihan pakko mennä katsomaan. Vicky Featherstone on Royal Coartin suht tuore johtaja, joka on kantanut huolta brittiteatterin seksismistä, naisnäytelmäkirjailijoiden ja naisroolien vähäisyydestä. Tässä Featherstonen ja muiden ajattelua tästä. Carol Chruchillin Escaped alone on yksi Royal Coartin naisteksteistä. Se on neljän ikääntyvän naisen jutustelua auringonpaisteisessa puutarhassa. Mutta miten? Näennäisen arkipuheen takaa purskahtaa piilossa oleva dystopia tai apokalypsi. Kotoisa yhdistyy kauhistuttavaan. Vajaan tunnin esitys on creepy ja viihdyttävä, ihanan outo yhdistelmä. Liityn Linda Bassettin faniksi.

Tiloista ja korjauksista – jatkuvaa huolenpitoa

Helsingin Sanomat kirjoittaa Kansallisteatterin remonttitarpeesta, ihan nyt putkirempasta. Minulla on hieno pääjohtaja Kai Savolan (1974 –1991) tekemä katsaus kaikista niistä korjauksista ja uudisrakennustöistä, joita hänen aikanaan teatterissa tehtiin.

Willensauna-näyttämö valmistui vuonna 1977, Ravintola Teatterigrilli sai väistyä, Omapohja valmistui vuonna 1987. Tämä on se jäävuoren huippu, minkä me yleisönä tiedämme. Mutta harva tietää kaikesta siitä muusta sitkeästä korjausrakennustyöstä, joka teatterissa oli jatkuvasti meneillään. Yhtä remppaa, jatkuvaa huolenpitoa!

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

MAALISKUU ON TEATTERIKUU

Teatteriblogilista päivittynyt 

TINFO on kerännyt valikoiman kiinnostavia teatteriaiheisia blogeja. Joukkoon on nyt lisätty muutama uusi blogi, käy tutustumassa Teatteriblogeja -sivuumme.

Kartutamme valikoimaa sekä koti- että ulkomaisilla sivustoilla, joiden julkaisijat kirjoittavat teatterista tai siihen liittyvistä ilmiöistä aktiivisesti ja ajankohtaisesti. 

Jos kirjoitat itse tai tiedät mielenkiintoisia blogeja, ehdota niitä meille. Lähetä tiedossasi olevan teatteriaiheisen tai teatterilaisen kirjoittaman blogin osoite sähköpostitse: tinfo(a)tinfo.fi, otsikolla ”Teatteriblogi”.


#munteatteri – tuhansia jaettuja kokemuksia 

Maaliskuussa on vietetty #munteatteri #minteater -kuukautta. Jokaisella on ollut ja on edelleen mahdollisuus jakaa kokemuksensa teatterista sosiaalisessa mediassa käyttämällä #munteatteri #minteater –tunnistetta. 

Kampanja on ollut todella onnistunut. #munteatteri -tunnistetta tutkimalla löytyy esimerkiksi Instagramista jo yli neljätuhatta julkaisua! Se tarkoittaa yli neljäätuhatta kuvallista tarinaa teatterista pelkästään yhden kanavan kautta. 

Kampanjasivulta www.tinfo.fi/fi/munteatteri voit nähdä reaaliaikaisen katsauksen Instagramin, Twitterin ja Mun Teatteri -Facebook-sivun julkaisuista.

Kiitämme jokaista oman kokemuksensa sekä teatterirakkautensa jakamisesta meidän kaikkien kanssa. On upeaa, että tunniste on selvästi otettu omaksi niin teatterintekijöiden, yleisön kuin harrastajienkin keskuudessa. 

Erityiskiitos myös #munteatteri-kampanjan kummeille: 

Elina Kilkku, teatteriohjaaja, näytelmäkirjailija
Aino Kivi, teatteriohjaaja
Elina Lajunen, ohjaaja, nukketeatteritaiteilija ja hatuntekijä
Markku Maasilta, näyttelijä
Teemu Niemelä, näyttelijä
Krista Putkonen-Örn, näyttelijä 
Maria Sarkkinen, näyttelijä 
Sauli Suonpää, näyttelijä
Kalle Ropponen, valosuunnittelija, lavastaja 
Reeta Vestman, näyttelijä

Kummit ovat kertoneet, mitä teatteri heille merkitsee. Julkaisut löytyvät Facebookista sivulta Mun Teatteri - Min Teater.

#munteatteri / #minteater -tunnisteita saa käyttää, vaikka virallinen kampanja olisikin jo ohitse - aina, kun siltä tuntuu!

Teatteriterveisin 

Teatterin tiedotuskeskus TINFO, Suomen Teatterit ry STEFI, Teatterikeskus, Näyttelijäliitto, Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto Teme ja Työväen Näyttämöiden Liitto TNL.


Pääsiäisen TINFO-tiedote ilmestyy 11.4.2017

Pääsiäisviikolla TINFO-tiedote ilmestyy poikkeuksellisesti jo tiistaina 11.4.2017. Materiaalit tulee olla lähetettynä osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi maanantai 10.4.2017 mennessä.

Tilaa TINFO-tiedote

UUTISIA

Jari Juutisen ohjaus Jääkuvia vierailee Pietarissa 

Jari Juutisen tbilisiläisohjaus Jääkuvia (2016) jatkaa kiertuettaan. Esitys nähdään Pietarissa 7.4. maineikkaalla kansainvälisellä Baltic House – Meetings in Russia -teatterifestivaalilla.  

Kuuma etelä ja jäinen pohjoinen kohtaavat, kun nuoret georgialaisnäyttelijät herättävät Jari Juutisen ohjauksessa eloon Kristian Smedsin näytelmän. Griboedov-teatterin nuorta ensembleä on luonnehdittu kaikkien aikojen parhaaksi. 

”Kymmenen kuvaa pohjoissuomalaisesta suvusta. Yksinhuoltajaäidin voimavara on viha. Hukkunut lapsi tarkkailee maailmaa joen pohjasta. Isät ovat poissa ja tytär tempoilee irti äidin otteesta. Jääkuvia kertoo ankarasta elämästä, mutta sen ytimestä löytyy toivoa – ja rakkaus, joka on niin ehdotonta ja rajua, että sitä on lähes mahdotona kestää.”

Kiertue: Ensi-ilta Griboedov-teatterissa (Tbilisi, Georgia) 2016, Batumi Drama Theatre (Batumi, Georgia 2016), Tbilisi International Festival of Theatre (2016), Kanneltalo, Malmitalo, Stoa (Helsinki 2016), Baltic House International Festival of Theatre (Pietari 2017) 

Tuotanto: sadsongskomplex:fi, Tbilisi Griboedov Russian Drama Theatre, Liberty Theatre, Shota Rustaveli Georgian University of Film  and Theatre

sadsongskomplexfi.wordpress.com


Kaaokselle Äänisen naamio -palkinto Petroskoissa 

Mika Myllyahon Kaaos-näytelmä suomenkielisenä esityksenä Karjalan kansallisteatterissa Petroskoissa on saanut parhaan näyttelijäensamblen palkinnon. Karjalan kulttuuriministeriön ja Karjalan näyttelijäliiton Äänisen naamio -teatteripalkinto jaettiin 27. maaliskuuta 2017 Petroskoissa 16. kerran. 

Palkintovuorossa olivat kaudella 2014/2015 ja 2015/2016 ensi-iltaan tulleet esitykset, ja tänä vuonna palkittiin näyttelijänsuorituksia. Kaaoksen ensi-ilta Petroskoin oli 4. lokakuuta 2014. Näytelmän ohjaaja on Joel Lehtonen.  
 
Palkinnon nimellä, Äänisen naamio viitataan venäläiseen valtakunnallisen teatteripalkinnon Kultaisen naamion (Золотая маска) nimeen.


TINFO-palkinto Sonya Lindforsille

Koreografi ja taiteellinen johtaja Sonya Lindfors on vuoden 2017 TINFO-palkinnon saaja. Lindfors palkitaan työstään rodullistamisen, kulttuurisen omimisen ja toiseuttamisen kysymysten nostamisesta näkyviin. Sonya Lindfors on innostanut koko esittävän taiteen kenttää kyseenalaistamaan ja horjuttamaan vallitsevia rakenteita ja rakentamaan yhdessä moniäänistä ja huomioonottavaa kulttuuria.

TINFO-palkinto on suurudeltaan 1000 euroa, ja se jaettiin teatterialan Thalia-juhlassa Maailman teatteripäivänä 27.3.2017. Palkinnon saajan valitsi Teatterin tiedotuskeskuksen hallitus.

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) jakaa kolmea palkintoa, josta vuonna 2010 ensi kertaa jaettu TINFO-palkinto on yksi. Muut palkinnot ovat Thalia-palkinto ansioituneelle esitykselle ja perinteinen Silmänkääntäjä-palkinto.

TINFO-palkinto Sonya Lindforsille, palkintoperustelut:
Sonya Lindfors on teoksillaan, yhteisöllisellä taidetoiminnallaan, kirjoituksillaan ja puheenvuoroillaan älykkään intohimoisesti taistellut toiseuttamisen ja rodullistamisen väkivaltaista kokemusta vastaan. Lindfors on onnistunut muuttamaan suomalaista tanssi- ja esityskulttuuria. Hän on puhkonut suljettuihin ja tunkkaisiin puhe- ja ajatteluavaruuksiin uusia ulottuvuuksia. Lindfors on ravistellut valtarakenteita ja tehnyt sokeita pisteitä näkyviksi.

Toiseus 101 -julkaisun esipuheessa Sonya Lindfors kirjoittaa: ”Suomalaisen taiteen kentällä diskurssi interkulttuurisuudesta, ekslusiivisista ja alistavista valtarakenteista sekä toiseuttavista representaatioista on kuitenkin auttamattomasti jäljessä. Se on puutteellista ja usein olematonta. Hyviä intentioita ja tahtoa on usein enemmän kuin tietoa tai ymmärrystä.”
Jotta tieto ja ymmärrys lisääntyisivät, Lindfors on aktiivisesti luonut uutta diskurssia, käynyt keskusteluja, rakentanut yhteyksiä ja tiloja, opettanut, luennoinut, kirjoittanut, jakanut, haastanut, esiintynyt. Hän on innostanut koko esittävän taiteen kenttää kyseenalaistamaan ja horjuttamaan vallitsevia rakenteita ja rakentamaan yhdessä uutta, moniäänistä ja huomioonottavaa kulttuuria.

Sonya Lindforsin ansiosta emme voi suhtautua välinpitämättömästi ja tietämättömästi rodullistamiseen, kulttuuriseen omimiseen tai toiseuttamiseen.

Edellä mainituista syistä haluamme antaa Sonya Lindforsille TINFO-palkinnon joka nimenomaisesti korostaa tiedon tuottamisen, jakamisen ja syventämisen merkitystä.

Sonya Lindforsin CV: http://sonyalindfors.com/bio

Lue lisää teatterialalla jaettavista palkinnoista: http://www.tinfo.fi/fi/Teatterialan_palkintoja

Palkintoa koskevat tiedustelut:
TINFO / johtaja Hanna Helavuori, 09 2511 2121, hanna.helavuori(a)tinfo.fi


Wasa Teaterin yleisötyöntekiijät vuoden 2017 Silmänkääntäjiä

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) on jakanut perinteisen Silmänkääntäjä-palkinnon tänä vuonna kahdelle Wasa Teaterin yleisötyöntekijälle, Nina Dahl-Tallgrenille ja Sarah Bergkullalle. Heidät palkitaan yhteistyökykyisyydestään ja sinnikkäästä yleisötyöstä, joka on johdattanut alueen lapsia ja nuoria identiteettikysymysten äärelle ja historian kautta katsomaan tulevaisuuteen.

Bergkullan ja Dahl-Tallgrenin käyttämät metodit ovat kekseliäitä, työpajoista ja koulutuspaketeista teemapäiviin, teatterilaisten tapaamisiin ja tunnekortteihin.

Silmänkääntäjä-palkinnon kautta TINFO haluaa nostaa esiin mahdollisimman monipuolisesti sitä työtä, jota teattereissa tehdään maan teatteritaiteen hyväksi. Silmänkääntäjiä voi löytyä mistä tahansa teatterin ammattikunnasta.

Silmänkääntäjä on tunnustuspalkinto, ja se jaettiin ensimmäisen kerran vuonna 1998. Palkinnon saajat valitsi Teatterin tiedotuskeskuksen hallitus.

Silmänkääntäjä-palkinnon 2017 saavat Nina Dahl-Tallgren ja Sarah Bergkulla. Perustelut kuuluvat näin:

Kuka olen ja mikä historiassa ja lähelläni on tehnyt minusta sen joka olen? Mikä on minulle tärkeää? Mitä tiedän taustastani? Miltä tuntui, kun Suomi itsenäistyi? Miltä Suomi näyttää nyt? Mihin uskomme? Harvoin uskallamme esittää itsellemme tällaisia tunteita ja tuntemuksia koskevia kysymyksiä.

Wasa Teater, ruotsinkielisen Pohjanmaan alueteatteri on yleisötyössään johdattanut alueen lapsia ja nuoria identiteettikysymysten äärelle ja historian kautta katsomaan tulevaisuuteen.

Teatterin yleisötyöntekijät teatteripedagogit Nina Dahl-Tallgren ja Sarah Bergkulla ovat kekseliäitä, yhteistyökykyisiä ja peräänantamattomia intomieliä, jotka ovat uskaltaneet luottaa lasten ja nuorten kykyyn löytää vastauksia ja ratkaisuja sekä käsitellä omia tunteitaan. He ovat luoneet myös helpon ja kätevän työkalun, joita voidaan käyttää lasten ja nuorten kanssa toimiessa. Näitä niinkutsuttuja tunnekortteja on eri luokka-asteille.

Yleisötyö teatterissa voi auttaa tunteiden tunnistamisessa ja ilmaisemisessa, itseluottamuksen rakentamisessa.
Teatteri tarvitsee Nina Dahl-Tallgrenin ja Sarah Bergkullan kaltaisia asialleen omistautuneita yleisötyön ammattilaisia.

Yhteystieto molemmille palkittaville, Nina Dahl-Tallgrenille ja Sarah Bergkullalle: +358 50 300 7214

Lisätietoja teatterialalla jaettavista palkinnoista: http://www.tinfo.fi/fi/Teatterialan_palkintoja

Silmänkääntäjä-palkintoa koskevat tiedustelut:
TINFO / johtaja Hanna Helavuori, +358 44 3631722, hanna.helavuori(a)tinfo.fi


Neljä esitystä nousi Thalia-palkinnon arvoisiksi

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) on jakanut Thalia-tunnustuspalkinnon 2017 neljälle esitykselle. Palkinnot luovutettiin teoksille Tavallisuuden aave, Maa-Tuska, Wunderkinder ja Vaimoni, Casanova.

Suomessa tehdään runsaasti taiteellisesti korkeatasoisia ja monimuotoisia teatteriesityksiä, joiden keskinäinen vertailu ja paremmuusjärjestykseen asettaminen olisi keinotekoista. Sen sijaan raati nosti palkittaviksi neljä hyvin erilaista esitystä.

Yhteistä Thalia-palkittaville esityksille on vahvan intohimoinen omaäänisyys, muodon ja sisällön uutta luova kokonaistaiteellinen kohtaaminen sekä terävät havainnot omasta ajastamme. Kaikki neljä palkittavaa teosta ovat oivallisia esimerkkejä siitä, miten ohjaajien ja kirjoittajien pitkäjänteinen taiteellisen ajattelun ja käsialan kehittäminen yhdessä motivoituneiden työryhmien kesken voivat johtaa parhaisiin mahdollisiin teatteritaidetta eteenpäin vieviin teoksiin.

Teatterin tiedotuskeskus jakaa kolmea palkintoa, joista esityspalkinto Thalia on yksi. Muut ovat TINFO-palkinto ja perinteinen Silmänkääntäjä-palkinto. Thalia-palkinnoista päätti Teatterin tiedotuskeskuksen hallituksen jäsenistä koostuva raati.

Thalia-tunnustuspalkinto vuoden esitykselle on jaettu viimeksi Maailman teatteripäivänä 2015. Nyt palkittavat esitykset ovat saaneet ensi-iltansa vuoden 2015 maaliskuun ja marraskuun 2016 välillä.

Thalia-tunnustuspalkinnot 2017 jaettiin Maailman teatteripäivänä 27.3.2017 seuraaville esityksille:


Vaimoni, Casanova, Kuopion kaupunginteatteri ja Tanssiteatteri Minimi

Vaimoni, Casanova on riemastuttava teatterillinen universumi, joka käsittelee ihmisyyden keskeisimpiä kysymyksiä: rakkautta, sukupuolisuutta, intohimoa ja kuolemaa. Sen tapahtumapaikkana on teatteri, jonka kautta teos nostaa äkkiväärän salaviisaasti esiin myös taiteen tekemiseen liittyviä tabuja ja kirjoittamattomia sääntöjä.

Koko työryhmä Leea Klemolan johdolla heittäytyy häpeämättömän antautuneesti teoksen tragikoomiseen ristiaallokkoon ja antaa katsojalle uutta pohdittavaa inhimillisyyden moniulotteisuudesta ja armon merkityksestä kovassa ajassamme.


Tavallisuuden aave, Q-teatteri

Tavallisuuden aave on itsenäisistä kohtauksista koostuva katsaus suomalaisuudesta ja tahdosta olla tavallinen. Se on katsojiin porautuva, tunnistettava, koskettava ja humoristinen esitys kaikesta siitä, minkä usein haluaisimme unohtaa omasta elämänhistoriastamme. Espanjalaisen surrealistin Luis Buñuelin elokuvasta Vapauden aave (1974) innoituksensa saanut esitys sekä häiritsee että kahlitsee katsojaa näennäisellä sympaattisuudellaan.

Saara Turusen kirjoittamassa ja ohjaamassa Tavallisuuden aaveessa yhdistyvät perhekuvaus ja yhteiskunnallisuus. Se kyseenalaistaa suomalaisia klisheitä kääntämällä näkökulmaansa niihin suvereenilla otteella. Tavallisuuden aave on tämän päivän kuvauksena kaikkea muuta kuin tavallinen ja muistuttaa meitä kauniilla tavalla kaiken hauraudesta.


Maa-Tuska, Universum, Aurinkoteatteri

Maa-Tuska on monien kerroksien surrealistinen fantasia, satu ja musikaali samassa esityksessä. Unenomaisen pinnan alla kuultaa lukuisia todellisen maailman teemoja, mukaan lukien hyvinvointiyhteiskunta, fasismi, uusliberalismi, retoriikka ja yksilön merkitys maailmassa. Esitys kertoo vahvan teatterillisen muodon läpi yhteiskuntamme ajankohtaisimmista kysymyksistä.

Ohjaaja ja käsikirjoittaja Juha Mustanoja on yhdessä Aurinkoteatterin ensemblen kanssa saanut aikaan jotain hyvin omalakista, omaehtoista ja erityistä. Räävitön ja monitahoinen esitys on samaan aikaan jotain juuri tässä tapahtuvaa, katsojaa haastavaa ja vielä päiväkausiksi ajattelemista antavaa.

Wunderkinder, Wauhaus ja Teater 90 grader

Wunderkinder on Johannes Ekholmin käsikirjoittama teos työelämästä nykyaikana, jolloin on mahdotonta erottaa työtä, vapaa-aikaa ja henkilökohtaista toisistaan. Wunderkinder on paikkasidonnainen esitys, joka tapahtuu ”spa-henkisessä” toimistossa Helsingin Kalliossa sijaitsevassa liiketilassa.

Teos on harkiten sliipattu, raaka, todentuntuinen esitys, joka muistuttaa erityisen paljastavalla, viihdyttävällä ja surrealistisella tavalla meitä ihmisarvon rajusta laskusta äärimmilleen viedyn liiketaloudellisen ajattelun maailmassa.

Anni Klein on ohjaajana työryhmineen luonut eteemme peilin, jonka kuva on niin tunnistettava, että esitys piirtyy katsojan muistiin lähtemättömästi. Esitys on taiteellinen helmi ja osoitus siitä, että teatteritaide kehittyy juuri tekijöidensä kyvystä tehdä älykkäitä, tarkkoja ja yksityiskohtaisia havaintoja arkemme ilmiöistä sekä kärjistää ne harkituksi kritiikiksi.


Mikä Thalia-palkinto?

Thalia-palkinnon tarkoituksena on palkita yhteiskunnallista keskustelua herättävä, uusia yleisöryhmiä houkutteleva, kansainvälisesti menestynyt, innovatiivinen tai muuten erityisen ansioitunut esitys ja siten herättää keskustelua teatteritaiteen merkityksestä.

Palkinnon voi saada mikä tahansa pääasiassa suomalaisten teatterintekijöiden tuottama esitys. Vuoden esitys voi olla teatteria, tanssia, sirkusta, esitystaidetta tai näitä yhdistelevä esitys.

Thalia-palkintoa koskevat tiedustelut:

TINFO / johtaja Hanna Helavuori, hanna.helavuori(a)tinfo.fi, +358 44 363 1722

Lue muista teatterialalla jaettavista palkinnoista:

http://www.tinfo.fi/fi/Teatterialan_palkintoja


Rohkeille tekijöille ja teoille palkintoja Maailman teatteripäivänä

Suomen Teatterijärjestöjen Keskusliitto ja muut teatterialan yhteisöt palkitsivat ansioituneita tekijöitä Thalia-juhlassa Maailman Teatteripäivänä 27.3.2017. Suomen Teatterit ry palkitsi Vuoden teatterina Riihimäen Teatterin. Vuoden näyttelijöiksi valittiin Niina Hosiasluoma ja Seela Sella Suomen Näyttelijäliiton jäsenäänestyksen perusteella.

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) jakoi kolme palkintoa. TINFO-palkinnon sai koreografi, taiteellinen johtaja Sonya Lindfors rodullistamisen ja kulttuurisen omimisen esiin nostamisesta esittävän taiteen kentällä. Perinteisellä Silmänkääntäjällä palkittiin Wasa Teaterin kekseliäät ja sinnikkäät yleisötyöntekijät Nina Dahl-Tallgren ja Sarah Bergkulla.

Thalia-tunnustuspalkinnon arvoisiksi nostettiin neljä esitystä: Aurinkoteatterin ja Universumin Maa-Tuska, Kuopion kaupunginteatterin ja Tanssiteatteri Minimin Vaimoni, Casanova, Q-teatterin Tavallisuuden aave ja Wauhausin ja Teater 90 graderin Wunderkinder. Keskenään hyvin erilaisille teoksille yhteistä on vahvan intohimoinen omaäänisyys, muodon ja sisällön uutta luova kokonaistaiteellinen kohtaaminen sekä terävät havainnot omasta ajastamme.

Humaanisuus ja rohkeus tehdä asioita toisin painoivat palkintoperusteluissa. Teatterikeskus ry:n Vuoden teatteriteko -palkinto myönnettiin neljän teatterin Universum ry:lle, joka tuo maahanmuuttajat, turvapaikanhakijat, pakolaiset ja kantasuomalaiset jakamaan tarinoita International Story Sharing Café -tapahtumiin.

Sirkus Magenta putsasi palkintopöydän sekä Sirkuksen tiedotuskeskuksen Sirkuksen lumo - että Tanssin ja sirkuksen mainetekopalkinnon osalta. Suomen Tanssi- ja Sirkustaiteilijat STST:n 80-vuotisjuhlavuoden kunniaksi Tanssin ja sirkuksen mainetekopalkintoja myönnettiin kaksi ja toinen niistä jaettiin urallaan tanssijoiden terveyttä edistäneelle Jarmo Ahoselle.

Suomen teatteriohjaajat ja dramaturgit STOD palkitsi Hanna Kirjavaisen ohjaaja-dramaturgipalkinnolla. Lavastus- ja pukusuunnittelijat LP palkitsi Eeva Ijäksen Illusion-palkinnolla huomionosoituksena pitkästä urasta mm. KOM-teatterin skenografina. Valosuunnittelija Erno Aaltonen palkittiin Valosäde- ja äänisuunnittelija Janne Hast Äänisäde-palkinnolla. Säde-palkinnot jakaa Suomen valo-, ääni- ja videosuunnittelijat SVÄV.

Katso kaikki palkitut ja perustelut


Pyynikin kesäteatterisäätiö jakoi apurahoja 

Pyynikin kesäteatterisäätiö on jakanut teatterialan apurahoja yhteensä 60 000 eurolla. Jakoperusteissa kiinnitettiin erityisesti huomiota vapaan kentän taiteilijoiden ja esitystaiteen monimuotoisuuden tukemiseen. 
Apurahoja myönnettiin tällä kertaa muun muassa käsikirjoitustyöhön, teatteri- ja nukketeatterituotantoihin sekä poikkitaiteellisiin ja osallistaviin teoksiin. 
 
Apurahan saivat: 
 
• työryhmä Anna Ackerman, Minna Hokkanen ja Joni Huttunen: teatterituotannon Tapa Ingénue! kuluihin 
• työryhmä Karoliina Blackburn, Aatu Keränen ja Sanna Majanlahti: suomalaista lasten- ja nuorten runoutta sekä uimahyppyjä yhdistävään uimahallikiertueeseen 
• Asko Jaakonaho: näytelmän kirjoittamiseen 
• työryhmä Katja Kähkönen, Mateja Ocepek ja Katja Povse: Vauva- ja taaperoteatteri AEIOU:n Äitii! -teoksen tuotantoon 
• Legioonateatteri ry: teatterin historiikin julkaisemiseen 
• Työryhmä Sanna Majanlahti ja Tomi Pelli: Monologiesityksen toteutukseen 
• Henrika Nieminen ja Teemu Kiiskilä: taiteelliseen työskentelyyn Kultakalamalja -kiertue-esityksessä 
• Jonni Pantzar: näytelmän kirjoittamiseen 
• Laura Sariola: taiteelliseen työskentelyyn 
• Siperian teatteriyhdistys ry: teatterituotantoihin 
• SirkusRakkausPumPum ry: osallistavan monitaiteisen katushown tuottamiseen 
• Tukkateatteriyhdistys ry: valokalustohankintoihin ja Rossum's Universal Robots -tuotantoon 
• Työryhmä Fanniina Tuomola ja Iida Sahlman: kesäteatteriesityksen tuotantoon 
• Täsmäteatteri / Santeri Helinheimo ja työryhmä: toivoa käsittelevään kokemukselliseen teatteriesitykseen Pispalan uittotunnelissa syksyllä 2017 
• Irina Vartia: sooloteoksen toteutukseen 
Säätiö tukee Pyynikin kesäteatterin toiminnan tuotoilla teatteritoimintaa Tampereella. Tänä vuonna apurahan hakijoita oli yhteensä 38, ja myönnetyt apurahat olivat suuruudeltaan 1 000 - 8 000 euroa. 
 
Kesällä 2017 Pyynikin kesäteatterissa nähdään uusi musikaali Niskavuoren nuori emäntä. Teoksen sovittaa ja ohjaa Pyynikin kesäteatteriin useista musikaaliohjauksista tunnettu Miika Muranen. Lavalla nähdään mm. Maria Pere, Mikko Nousiainen, Elina Keinonen, Sari Havas, Petra Karjalainen, Puntti Valtonen, Ronja Alatalo, Jani Rasimus ja Miikka Wallin. 
 
PYYNIKIN KESÄTEATTERI: NISKAVUOREN NUORI EMÄNTÄ 
Esitykset 13.6.-12.8.2017 
Ensi-ilta 16.6.2017 
 
Lisätiedot: 
Toiminnanjohtaja Hanna Suurhasko, puh. 050 325 0275, hanna.suurhasko(a)pyynikinkesateatteri.fi 
www.pyynikinkesateatteri.fi


Adressi: Rahoitusuudistus olisi kuolinisku taiteiden tutkimuksen opetukselle

Helsingin yliopiston taiteiden tutkimuksen tuntimäärärahoja ollaan ajamassa alas vuoden 2018 alusta alkaen. Taiteiden tutkimuksen koulutusohjelmissa on noustu vastustamaan rahoitusmalliuudistusta, joka uhkaa viedä mennessään erityisesti pienten oppiaineiden perusopetuksen. 

Hallitus on tehnyt jo aiemmin selväksi mielipiteensä ”kaiken maailman dosenteista”, mutta nyt sen toimenpiteet ovat vaarassa kuihduttaa koko taiteiden tutkimuksen laitoksen. Teatteritieteen, musiikkitieteen, kirjallisuustieteen ja estetiikan ainejärjestöt Repliikki, Synkooppi, Katharsis ja Aistimus ovat tehneet yhteisen kannanoton taiteiden tutkimuksen tuntimäärärahojen säilyttämiseksi. 

Lue kannanotto ja allekirjoita halutessasi adressi

Rahoituksen lakkauttamisen seurauksena kaiken opetuksen olisi tapahduttava vakituisen henkilökunnan voimin. Tämä on kohtuuton vaatimus varsinkin pienten oppiaineiden kohdalla. Esimerkiksi teatteritieteessä ja elokuva- ja tv-tutkimuksessa henkilökunnan määrää on leikattu rajusti ja hallintopuoli kasautuu yhä enemmän opetushenkilöstön päälle. 

Tuntirahojen hallinnoinnin ja opetuksen kehittämisen on edelleen pysyttävä oppiaineilla itsellään. 

Taiteiden tutkimuksen ainejärjestöjen tekemä kannanotto

Lisätietoja aiheesta antavat: Repliikin puheenjohtaja Maria Hukkamäki (maria.hukkamaki(a)helsinki.fi / puh. 044 5694917) Repliikin viestintävastaava Laura Halonen (laura.halonen(a)helsinki.fi / puh. 0400 652593) Repliikki ry on Helsingin yliopiston teatteritieteen opiskelijoiden ainejärjestö.


Taiteilijaeläkkeiden saajissa eniten muusikoita, säveltäjiä ja kuvataiteilijoita

Taiteen edistämiskeskus (Taike) on jakanut 61 ylimääräistä taiteilijaeläkettä.

Eniten eläkkeitä jaettiin muusikoille ja kuvataiteilijoille. Taiteilijaeläkkeen saajissa on 14 muusikkoa tai säveltäjää sekä 12 kuvataiteilijaa. Eläkkeen sai kahdeksan kirjailijaa tai kääntäjää sekä kahdeksan näyttämötaiteen edustajaa. Kaikkiaan taiteilijaeläkkeitä jaettiin 12 eri taiteenalalle sekä monialaiseen taiteeseen ja taidejournalismiin.

Hakijoita oli 517. Eniten hakemuksia tuli musiikin alalta (135) ja kuvataiteesta (108). Näyttämötaiteen hakijoita oli 52, muotoilun 43 ja kirjallisuuden 39.

”Taiteen edistämiskeskuksen pitkäaikaisena tavoitteena on ollut nostaa vuosittain myönnettävien uusien taiteilijaeläkkeiden määrä sataan”, sanoo Taiteen edistämiskeskuksen johtaja Minna Sirnö. ”Nyt kun suuret ikäluokat ovat eläkeiässä, uusien taiteilijaeläkkeiden tarve on akuutti. Tämän ikäluokan taiteilijoiden sosiaaliturva on ollut olematon.”

Taiteen edistämiskeskus päätti taiteilijaeläkkeistä ensimmäisen kerran vuosi sitten. Aikaisemmin eläkepäätöksen on tehnyt opetus- ja kulttuuriministeriö. Eläkkeet perustuvat lakiin ylimääräisistä taiteilijaeläkkeistä. Eläkkeitä on jaettavissa vuosittain yhteensä 51 täyttä eläkettä vastaava määrä. Eläkkeen saajan tulee olla vähintään 60-vuotias.

Taiteilijaeläkkeet jaetaan täytenä eläkkeenä tai osaeläkkeenä. Täyden eläkkeen suuruus on noin 1 330 euroa kuukaudessa ja osaeläke on siitä puolet. Eläkkeen suuruuteen vaikuttavat hakijan eläketulot ja muut pysyvät tulot. Taiteilijaeläkkeen maksaa Keva. Eläke on veronalaista tuloa.

Taiteilijaeläkettä maksetaan kuukausittain runsaalle tuhannelle taiteilijalle. Taiken tänä vuonna jakamiin 61 taiteilijaeläkkeeseen on budjetoitu yli 800 000 euroa.

Ylimääräinen taiteilijaeläke myönnetään tunnustukseksi ansiokkaasta toiminnasta luovana tai esittävänä taiteilijana. Taike on pyytänyt eläkehakemuksista lausunnon valtion taidetoimikunnilta, jotka ovat arvioineet ja vertailleet hakijoiden taiteellista toimintaa.

Seuraavan kerran eläkkeitä voi hakea Taikesta syyskuussa. Haku koskee vuoden 2018 alusta alkavia eläkkeitä.

Lisätietoja: Esa Rantanen, taiteen tukemisen päällikkö, esa.rantanen(a)taike.fi, p. 0295 330 720

Myönnetyt taiteilijaeläkkeet


Kansainvälinen draama- ja teatterikasvatuksen palkinto Tintti Karppiselle

Turkissa pidettiin maaliskuussa 27. kansainvälinen draamakongressi. Siellä myönnettiin Tintti Karppiselle vuoden 2017 kunniapalkinto tunnustuksena elämäntyöstä draamakasvatuksen edistäjänä eri puolilla maailmaa.

Hän sai lisäksi erityispalkinnon uraauurtavasta työstään yhdistää draama menestyksellisesti rauhankasvatukseen.

Karppinen on Suomen draama-ja  teatterikasvatusliitto ry FIDEAn kunniapuheenjohtaja ja nykyinen varapuheenjohtaja, vastuualueena kansainväliset asiat.

Lisätiedot:
Tintti Karppinen, tintti.karppinen(a)welho.com

fideafinland.weebly.com

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Pukujen maailma televisiossa | 3.4.3017, Helsinki 

Maanantai 3.4.2017 klo 16: Pukujen maailma televisiossa 

Satu-Marja Nygren on työskennellyt vuodesta 1979 lähtien Yleisradiossa ja toiminut pukusuunnittelijana esim. Velipuolikuu-, Kotikatu- ja Tahdon asia- sarjoissa. Yleisötilaisuudessa selviää kuinka pukusuunnittelua tehdään ja millainen merkitys puvustuksella on tv-tuotannossa. 

KAVI, Kino Tulio, Sörnäisten rantatie 25 A, Helsinki 

Lisätietoa


När blir den Europeiska saken lokal? Kommunalvalsdebatt | 5.4.2017, Helsingfors 

Klockriketeatern ordnar tillsammans med Ny Tid en valdebatt på teater Viirus. Debatten hålls efter föreställningen 3 Musketeers - East of Vienna den 5 april. Föreställningen börjar klockan 19, diskussionen startar klockan 21.

3 Musketeers - East of Vienna berör frågor kring asylpolitik, gränser, korruption och rasism, teman som trots sin gränsöverskridande natur redan hunnit färga av sig på debatten inför kommunalvalet. Men när blir den Europeiska frågan lokal? Hur ska vi tillsammans lösa problemen?  

Vill du värna om miljön, välfärdsstaten och svenska språket i Finland? Identifierar du dig som feminist och antirasist? Tycker du att det är viktigt att ta hand om de fattiga, utstötta och svaga i samhället? Vem ska du då rösta på? 

I diskussionen deltar Eva Biaudet (Sfp), Mia Haglund (Vf.), Tuuli Kamppila (FP) och Katja Mannerström (Gröna). Som moderator fungerar Lasse Garoff från Ny Tid. 

Klockriketeaterns finländsk-lettiska samarbete 3 Musketeers - East of Vienna visas på Viirus den 1, 5, 7 och 8 april. Det är ett unikt koncept som består av en dokumentär del som vävs ihop med en scenföreställning. 

De tre musketörerna från Dumas böcker vaknar upp i dagens Europa och är vilse. Till deras yrke hör att slåss för det goda, men nu hittar de ingen kung och vet inte vad de ska slåss för. De letar efter ett uppdrag i Östeuropa men hittar istället stängda gränser, flyktingar, korruption och människor som har slagits för sin sak i åratal - utan förändring.

På scenen blir musketörerna en satir av sej själva, föreställningen blir en helhet som visar allvar och humor huller om buller. Ingen skriver dej på näsan, men skrattet kommer att fastna i halsen.

Biljetter till föreställningen kan köpas via Viirus, +358 (0)9 440 224 eller per e-post viirus(a)viirus.fi.

Mera information: 

http://klockrike.fi/sv/produktioner/3_musketeers/

Recensioner: 

https://svenska.yle.fi/artikel/2016/04/04/tre-musketorer-i-ett-splittrat-europa  

https://www.hbl.fi/artikel/musketorer-skapar-fantastiskt-tidsdokument/

http://www.nytid.fi/2016/04/tystnad-allvar-och-slapstick/


Digitaaliset karkulaiset -seminaari | 6.4.2017, Helsinki 

Taideyliopiston ja Helsingin Yliopiston järjestämä yleisölle avoin keskustelutilaisuus tieteestä, taiteesta ja tutkimuksesta

Paikka: Kiasman Seminaari-tila, 1. krs (Mannerheiminaukio 2, Helsinki) 
Aika: to 6.4. klo 12–15

Digitaalisuus vaikuttaa taiteeseen ja tutkimukseen. Vaikutukset näkyvät sekä taiteen tekemisessä että taiteen esittämisen tavoissa ja paikoissa. Taiteilijat sekä hyödyntävät että kyseenalaistavat digitaalisuuden oletettuja vaikutuksia ja soveltavat digitaalisuuden käyttötarkoituksia ennakkoluulottomasti. 

Humanistisessa tutkimuksessa digitaalisuus helpottaa muun muassa aineistojen, tiedon ja lähteiden keruuta sekä synnyttää uusia opetusmetodeja. Se tuottaa kuitenkin myös uusia tiedon saatavuuden ja säilyvyyden haasteita. Digitaalisuuden vaikutukset kulttuurin ovat niin ikään humanistisen tutkimusten aiheita. 

Digitaaliset karkulaiset -seminaari on ensimmäinen Helsingin yliopiston humanistisen alojen ja Taideyliopiston tutkijoiden välinen yhteistapaaminen, jossa taiteilijat sekä taiteellisen ja humanistisen tutkimuksen tekijät kohtaavat. Seminaarissa etsitään yhteisiä tutkimusalueita, kysymyksiä ja lähestymistapoja sekä käynnistetään taiteen ja tutkimuksen vuoropuhelua. 

Seminaari järjestetään yhteistyössä Kiasman ja ARS17-näyttelyn kanssa.

Ohjelma


Kritiikin päivänä livekritiikistä | 29.4.2017, Helsinki 

Kevään Kritiikin Päivässä esitystaide kohtaa kuvataiteen. Kiasman kriitikkobattlessa on alustuksia kritiikin ja koulutuksen suhteesta sekä instant-kritiikkiä. Kriitikot avaavat työkalupakkiaan livekritiikkitilaisuudessa ja kertovat näkemyksiään kriitikoksi kouluttautumisesta. 

Aika: Lauantaina 29.4.2017 klo 14.00-16.15
Paikka: Kiasman seminaaritila (Mannerheiminaukio 2, Helsinki) 

Järjestäjät: SARV yhteistyössä Kiasman ja Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun kanssa
Kriitikkobattle-tilaisuus on maksuton ja avoin kaikille. 

Katso ohjelma


ARMAS-festivaali juhlii ikääntymistä | 1.-15.10.2017, Helsinki

Lokakuussa Suomen festivaalikentälle tulee aivan uudenlainen toimija. ARMAS on sateenvarjo-organisaation tavoin toimiva verkosto, joka järjestää vuosittain valtakunnallisen festivaalin. Kahden viikon ajan ympäri Suomea eri taidelaitoksissa, palvelukeskuksissa, kulttuuripisteissä kirjastoissa jne. tuodaan esiin ikääntyneitä taiteilijoita, ja tutkitaan ikääntymisen teemaa taiteen ja kulttuurin keinoin. 

ARMAS-festivaalin avajaisia juhlitaan Kaapelitehtaalla sunnuntaina 1.10.2017. Teatteriohjaaja, kirjailija Juha Hurme ohjaa kirjailija Volter Kilven tekstistä Merimiehen leski monologiesityksen ja näytelmästä nähdään kaksi esitystä avajaispäivänä Teatterimuseolla. Valokuvataiteen museolla on esillä ikääntymisen teemaan liittyvä valokuvanäyttely. Museo myös järjestää myös avajaisten yhteydessä opastetun 60+ Instagram-kävelyn, jossa kuvataan Kaapelitehdasta ja sen ympäristöä, ja jaetaan kuvia käyttäen Instagram-sovellusta. Hima&Salissa lausutaan viralliset avajaissanat musiikin ja esitysten siivittämänä. Avajaisten ohjelma tarkentuu kevään aikana.

ARMAS-festivaalilla on tavoitteena saada kokoon sata tapahtumaa. Ohjelmisto täydentyy koko ajan!

ARMAS-festivaalia on tänä vuonna järjestämässä 16 kaupunkia, 14 vanhusalan järjestöä sekä 21 taidealan toimijaa. Festivaalin vaikutustutkimuksesta vastaa Turun Ammattikorkeakoulun Aktiivinen Ikääntyminen tutkimusryhmä.

ARMAS-festivaalin suojelija on tasavallan presidentin puoliso rouva Jenni Haukio ja sen logon on suunnitellut graafisen suunnittelun Grand Old Man Erik Bruun. Festivaali on osa Suomi100 -juhlavuoden virallista ohjelmaa. Festivaalin saavutettavuuskysymyksissä yhteistyökumppanina on Kulttuuria kaikille -palvelu.

Lisätietoja
armasfestivaali.fi 
facebook.com/armasfestivaali 

Raisa Karttunen 
raisa.karttunen(a)lasipalatsi.fi 
0503717818

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Uuden näytelmän ohjelman UNO:n residenssi | haku 3.-21.4.2017  

Uuden näytelmän ohjelma UNO etsii kokeneita ammattinäytelmäkirjailijoita vuoden 2018 Residenssiohjelmaan

Teatteri 2.0:n käynnistämän Uuden näytelmän ohjelman (UNO) seuraava avoin kirjoittajahaku järjestetään huhtikuussa 2017. Haussa etsitään kolmea (3) uransa keskivaiheessa olevaa ammattinäytelmäkirjailijaa vuoden 2018 kestävään Residenssi-ohjelmaan.

Ammattiuransa alkuvaiheessa oleville näytelmäkirjailijoille suunnattuun Hautomoon järjestetään erillinen haku elokuussa 2017, jolloin mukaan toimintaan valitaan kaksi (2) kirjailijaa lisää. UNO etsii omaäänisiä ja kunnianhimoisia tekijöitä, joilla on halua kehittyä taiteilijana ja paloa päästä ammatillisesti eteenpäin.

Valinnoissa painotetaan omaperäistä ja kiinnostavaa, rohkeaan itsenäiseen ajatteluun perustuvaa taiteellista ideaa, kirjailijan aiempien näyttöjen osoittamaa vahvaa taiteellista näkemystä ja potentiaalia sekä motivaatiota osallistua aktiivisesti ohjelman toimintaan. UNO tähtää näytelmäkirjallisuuden kehittämiseen; haemme siis kirjailijoita, jotka haluavat keskittyä nimenomaan näytelmän kirjoittamiseen. Kirjoittajaohjelmissa tuetaan näytelmäkirjailijoiden työskentelyä ja taiteellista kehittymistä. Toiminnan avulla edistetään kirjoittajien ja heidän näytelmiensä kanssa työskentelevien taiteilijoiden sekä niitä tuottavien teattereiden välistä yhteistyötä. Ohjelmat tarkoitettu ammatikseen näytelmiä jo kirjoittaville tai ammattinäytelmäkirjailijan uraa tavoitteleville.

Haku Residenssiin on käynnissä 3.4.–21.4.2017. Valinnat tehdään kahdessa vaiheessa: esikarsinta tehdään toukokuussa ja lopulliset valinnat varmistuvat kesäkuun alussa. Haku Hautomoon on avoinna 1.8.–18.8.2017.

Lisätiedot molemmista kirjoittajaohjelmista, hakukriteereistä, valintaperusteista ja hakuohjeet löytyvät Teatteri 2.0:n nettisivuilta www.teatterikaksipistenolla.fi/uno

Uuden näytelmän ohjelma (UNO) Teatteri 2.0:n käynnistämän Uuden näytelmän ohjelman tavoitteena on parantaa ammattinäytelmäkirjailijoiden työn arvostusta ja työskentelyolosuhteita sekä taata suomalaisen näytelmäkirjallisuuden laatu ja tulevaisuus. UNO on eri toimijoiden yhteinen alusta suomalaisen näytelmäkirjallisuuden edistämiseksi.

Kirjoittajaohjelmien lisäksi Uuden näytelmän ohjelmassa toimii yhteensä 20 teatteria ja 9 muuta alan toimijaa kokoava Verkosto. UNOlla on myös oma Näyttämö, joka kokoaa yhteen kaiken yleisölle suunnatun toiminnan. Uuden näytelmän ohjelmaa rahoittavat Koneen säätiö, opetus- ja kulttuuriministeriö, Verkoston toimijat sekä Teatteri 2.0.

LISÄTIEDOT UNO:n johtaja, Teatteri 2.0:n toiminnanjohtaja Saara Rautavuoma | p. 050 302 0706 | saara(a)teatterikaksipistenolla.fi www.teatterikaksipistenolla.fi/uno

Katso hakuohjeet


Perfo! Beginners' Night | haku 6.4.2017 mennessä 

Haluatko kokeilla performanssia tai saada lisää kokemusta sen tekemisestä? Hae esiintymään Perfo!n Beginners' Night -tapahtumaan.

Perfo! on vuodesta 2007 pääsääntöisesti Tampereella järjestetty performanssiklubi. Perfo!n Beginners' Night -tapahtuma järjestetään Telakalla Tampereella 25.4.2017 ja siihen on avoin haku. Haku on suunnattu performanssista kiinnostuneille aloitteleville tekijöille. Ikä, tutkinto tai kansallisuus eivät ratkaise. Ainoastaan hyvät ideat, kiinnostus performanssia kohtaan ja halu tehdä sitä merkitsee. 

Tapahtumaan valitaan 3-4 aloittelevaa performanssin tekijää tai tekijäryhmää. Tapahtumassa tekee performanssin myös alalla jo pitempään toiminut taiteilija ja kuraattori Leena Kela, joka toimii myös mentorina muille esiintyjille. 

Perfo! tapahtuma pystyy tarjoamaan tapahtumaan osallistujille: 

kohtuulliset matkakulut - majoituksen - ruokailun päivän aikana - kohtuulliset materiaalikulut - teknisen tuen - pienen korvauksen 

Hakeminen tapahtumaan tulee tehdä 6.4.2017 klo 18.00 mennessä sähköpostiosoitteeseen: beginners.night.perfo(a)gmail.com 

Hakemuksessa tulee olla: -kuvaus itsestäsi (nimi, ikä, asuinpaikka ja mitä muuta haluat kertoa) -mikä on kokemuksesi performanssista ja sen tekemisestä? -jonkinlainen kuvaus performanssistasi (teksti, kuva, video, piirustus) -minkälaisia teknisiä tarpeita sinulla on? 

Hakemuksen liitetiedostojen tulee olla alle 10 megatavun kokoisia. Tekstit ja kuvat mielellään .pdf-muodossa. Voit laittaa myös linkin liitteisiin. Ilmoitamme haun tuloksista mahdollisimman pian. 

Www.facebook.com/perfoklubi
www.telakka.eu
www.leenakela.com


Katos! Kallion kesäteatterifestivaali etsii esiintyjiä | ilmoittautuminen 18.4.2017 mennessä 

Katos! järjestetään 14.–16.6.2017. Kolmatta kertaa järjestettävän festivaalin esitykset tapahtuvat pääosin Harjun nuorisotalon yhteyteen, Dallapén puistoon pystytettävässä teltassa. Esitykset ajoittuvat iltoihin. 
 
Haemme festareille nyt esiintyjiä. Esityksesi voi olla perinteistä draamaa, tanssi- tai musiikkiteatteria, fyysistä teatteria, monologi, sirkusta, improvisaatiota tai muuta teatterillista. Voit tarjota myös työpajaa tai muuta osallistavaa toimintaa. 
 
Festivaali on tarkoitettu kodittomille, ilman vakituisia tiloja toimiville kokoonpanoille, harrastajille ja ammattilaisille. Esityksen ei tarvitse olla uusi, vaan se voi olla kierrätysversio vanhasta esityksestä. Vaalimme festareilla teatterin ja ihmisyyden moninaisuutta, joten toivotamme tervetulleiksi hyvin monenlaiset esiintyjät ja esitykset. 
 
Haluamme edistää teatterintekijöiden yhteisöllisyyttä, ja tapahtuma onkin hyvä kanava tavata muita teatterilaisia. Emme maksa esiintymisestä palkkiota, mutta kokoonpanot voivat myydä pääsylippuja esityksiinsä. 
 
Katoksen järjestää Oranssin Koiran teatteri Harjun nuorisotalon tuella. 
 
Lue lisää: https://www.facebook.com/katosfestivaali/ ja http://katosfestari.blogspot.fi/ 
 
Ilmoittautumiset ja kyselyt: Satu Ekman, satu.h.ekman(a)gmail.com, 040 726 9367 tai Kristiina Haapasalo, kristiina.haapasalo(a)gmail.com, 044 320 6889


Näytelmähaku, Kotimaisen näytelmän festari | haku 25.5.2017 mennessä 

Näytelmäkirjailijayhteisö Teksti täyttää 10 vuotta ja juhlii sitä ensi syksyn Kotimaisen näytelmän festarilla 26. – 28.10.2017. 
 
Avaamme täten näytelmähaun lokakuussa 2017 järjestettävää Kotimaisen näytelmän festivaalia varten. KNF on näytelmäkirjallisuutta juhlistava 
tapahtuma, jonka yhteydessä toteutetaan lukudraamana kolme uutta kotimaista näytelmää Kansallisteatterin Lavaklubilla. 
 
Viimeinen hakupäivä on helatorstai eli 25.5.2017. 
Haku on tarkoitettu ammattinäytelmäkirjailijoille. 
Edellytyksenä hakukelpoisuudelle on, että tekstiä ei ole vielä kantaesitetty eikä sidottu tuotantoon ja että se on enintään kolme vuotta vanha. Hakuun lähetetyt näytelmät lukee ja valinnan tekee ammattikirjailijoista ja/tai dramaturgeista koostuva kolmihenkinen raati. Raadin sihteerinä toimii Tekstin projektisihteeri Jussi Moila. 
 
Tänä vuonna festivaalin ohjelmistoon valituille näytelmille on jo etukäteen saatu kehittelyapurahaa, jonka tarkoitus on tukea tekstin muokkaamista ja sovittamista lukudraamaa varten. Hakuun osallistuvan tekstin ei siis tarvitse olla loppuun asti viimeistelty. Lisäksi tarjolla on ammatillista keskusteluapua. 
 
Hakuohje:
Näytelmäteksti toimitetaan liitetiedostona (doc tai pdf) osoitteeseen pohjateksti(a)gmail.com 25.5.2017 mennessä. 
Kirjoita sähköpostiviestin otsikoksi "Näytelmähaku 2017" ja lisää viestiin nimesi, yhteystietosi ja näytelmäsi nimi. 
 
Kirjailijan henkilöllisyys ei tule raadin tietoon vaan näytelmät käsitellään anonyymisti. Varmista siis, että nimesi ei näy varsinaisessa näytelmätiedostossa. 
 
Ystävällisin  terveisin, 
KNF-työryhmä 

Lisätiedot: Jussi Moila 
pohjateksti(a)gmail.com 
+358 40 811 9769 
(puhelintiedustelut maanantaisin)!


Theatricultural exchange In Iran | deadline 31 Mar 2017

The main goal of this program is cultural exchange between young performing artists from around the world. This program will offer an exceptional opportunity to a selected group of artists to meet in Tehran, 12-5 May 2017, concurrently with the Iran International Festival of University Theater.

All performing arts artist under the age of 35 are welcome to apply. The selection committee will select a total of 12 artists, from which six will be Iranian and six will be internationally selected. As English will be the main language for communication, good language skills will be required of all applicants.

Bohemi Theater Group was founded by a group of students of the Tehran University, Department of Music and Drama , in 2011. This group has had many performances exploring different genres and techniques, performances that have been part of international festivals such as Iran International Festival of University Theater, Fadjr International Theater festival, International Theater School Festival of Amsterdam(ITS) and International Theater Festival in Kerala.

More information


Call for Practices, Theatron and Engaging Stages | deadline 15 Apr 2017

How are you connecting with your audiences? What are your ways of getting new people excited about your work and into the theatre? Theatron and Engaging Stages are looking for good practice stories in audience engagement for our next edition of the Culture.Shift Workbook. Take a few minutes to tell us what you are doing to get featured in the book and the online good practice collection.  
 
Submit your story by 15 April 2017, using this simple online form. As a thank you, we'll send you 5 free books and the option to join Theatron/ Engaging Stages for free for a year.

Culture.Shift is a practical, hands-on guide to strategic audience development for the performing arts in Europe. It aims to be a companion to creative leaders interested in developing their audiences and creating deeper connections with their communities.  It wants to encourage and support performing arts organisations on the road to a more strategic approach to audience and community engagement.  

Created by creative leaders for their peers, it combines insights, tips, debates and best practice examples. By presenting the stories of houses that have already had their 'Culture.Shift', the book wants to inspire others to follow their example and contribute to the European debate on audience development. Explore some of its texts for here
 
Culture.Shift is an initiative of Theatron - a network of European performing arts organisations who aim to explore creative and innovative ways of engaging new audiences. Theatron highlights the importance of a creative dialogue between performers and audiences. It encompasses the entire creative process from programming via artistic creation, performance, outreach and communication. It is this original understanding of theatre that Theatron wants to foster and promote. Theatron is co-funded by the European Union Culture Programme.

Information


ITI grants for Theater der Welt festival in Hamburg | deadline 21 Apr 2017

ITI Germany has a call for participation with 5 participation grants for hosting for young theatre practitioners at our project ACCESS POINTS – THE RIGHT TO SEA during Theatre der Welt festival 2017 in Hamburg.

Call for applications: Artist’s participation grants for ACCESS POINTS – the Right to Sea at THEATER DER WELT festival  
 
ITI Germany invites 5 young theatre practitioners to join its project for the festival THEATRE OF THE WORLD 2017 in Hamburg. 

ACCESS POINTS – the Right to Sea is an ITI accompanying programme that is organized together with the Hamburg based performance group geheimagentur (secret agency). The (disappearing) public access to city ports and sea shores worldwide is the main focus of ACCESS POINTS. Restrictive access control policies of port authorities took over what the identity of harbour cities have formed during centuries. Performance, workshops, and an international symposium – will be the tools of art & activism to gain new and creative access to sea shores and ports. The programme aims to provide a basis for international artistic exchange in theory and practise connected to the main theme of this year’s festival – harbours.

We come back to you about the participation grant within one week after the deadline. Information online


Open Call for Theatre and Music Project, Germany | deadline 31 May 2017

INSTANT ACTS against Violence and Racism 2017

Interkunst e.V., located in Berlin, is looking for young performing artists for their upcoming theatre and music tour "INSTANT ACTS against violence and racism". The project takes place in Germany and Italy (South Tyrol) and is from September 3 until October 28, 2017. We are looking for performers - soloists or duos, between 18 and 30, who are involved in theatre, dance, music, circus (no aerial acts), x-sport, etc. We want to create an international ensemble of 15 talented and creative people who are open for new experiences. We want to reach out to a young audience and explore different aspects of violence, racism and islamophobia. We believe art is a powerful educational tool. 
 
Travel, board, lodging and a salary are provided for each artist. 
Deadline for applying is May 31, 2017 by email: instantacts(a)interkunst.de 

More information to apply

TYÖPAIKKOJA 

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Teatteritaiteen ja ilmaisutaidon tuntiopettaja, Nokian kaupunki | haku 5.4.2017 mennessä

Haemme hyvähenkiseen ja motivoituneeseen joukkoomme toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen 1.8.2017 alkaen monitaitoista ja kokenutta teatteritaiteen ja ilmaisutaidon tuntiopettajaa.  
 
Edellytämme hakijoilta soveltuvaa korkeakoulututkintoa, laaja-alaisuutta ja valmiutta opettaa teatteritaidetta vapaan sivistystyön kursseilla sekä taiteen perusopetuksen opinnoissa Nokian, Pirkkalan, Lempäälän ja Vesilahden opetuspisteissä.  
Edellytämme valittavalta opettajalta myös tarvittaessa osallistumista opetussuunnitelmien ja opetuksen kehittämiseen sekä suunnitteluun ja näytösten järjestämiseen.  
Työn kuvassa on mahdollisesti myös tanssi- ja teatteritaiteiden suurempien projektien koordinointia, suunnittelua ja toteuttamista yhdessä työryhmien kanssa.  
Edellytämme hakijalta teatteritaiteen ja ilmaisutaidon monipuolista osaamista ja hallintaa. Hakijan omat vahvuudet ja erityisosaamiset ovat eduksi ja otetaan huomioon hakuprosessissa.  
 
Tuntipalkka määräytyy koulutuksen ja pedagogisen pätevyyden mukaan. Työsopimuksessa noudatetaan OVTES:n osion F, liitteen 12 mukaisesti kansalaisopiston tuntiopettajan työehtoja. Palkka maksetaan tuntiperusteisena em. ehtoja noudattaen tehtyjen työtuntien mukaan. Viikoittainen työaika määritellään uudelleen joka lukukauden alussa ja se voi vaihdella lukukausittain. Tehtävät ajoittuvat pääsääntöisesti aikaväleille 15.8.-15.12. ja 10.1.-20.5. Opetustuntimäärä on maksimissaan 16-25 h viikossa 25-32 viikon ajan lukuvuodessa.  
 
Hakemukseen tulee liittää CV.


Verstaan esimies, Åbo Svenska Teater | haku 7.4.2017 mennessä

Åbo Svenska Teater (ÅST) palkkaa verstaan esimiehen. Etsimämme henkilö on taitava puuseppä, jolla on osaamista myös hitsauksessa ja metallitöissä. Aiempi esimieskokemus katsotaan eduksi. Työkielinä toimivat ruotsi ja suomi, englannin kielen osaaminen katsotaan eduksi. Työtehtävien sujuva hoito edellyttää joustavuutta työaikojen suhteen, normaali työaika on ma-pe klo 8-16. Tarjoamme vakituisen työpaikan Suomen vanhimmassa teatterissa, työyhteisössä joka on tunnettu hyvästä ilmapiiristään. Verstaan esimiehen työtehtäviin kuuluu:

  • teatterin verstaan tehtävien koordinointi
  • lavastusten aikatauluttaminen ja rakentaminen yhdessä muun työtiimin kanssa
  • materiaalihankinta
  • verstaan investointi- ym. budjettien laadinta

Onko sinulla toivomamme pätevyydet ja palava halu työskennellä teatterin parissa?

Lähetä hakemuksesi ansioluetteloineen ÅST:lle viimeistään 7.4.2017 klo 14:00, sähköpostilla osoitteeseen tina.grabber(a)abosvenskateater.fi.

Lisätietoja antaa talous- ja hallintopäällikkö Tina Grabber, puh. 040 560 3257.


Myynti- ja markkinointisihteeri, Teatteri Mukamas | haku 9.4.2017 mennessä 

Teatteri Mukamas hakee määräaikaista myynti- ja markkinointisihteeriä 

Teatteri Mukamas hakee määräaikaista myynti- ja markkinointisihteeriä, jonka toimenkuvaan kuuluu vastata teatterin markkinointi- ja myyntitehtävistä. Työ on haastava, monipuolinen ja antoisa, jossa on mahdollisuus kehittää uusia asiakkuussuhteita. Teatteri Mukamas on vuodesta 1979 toiminut ammattinukketeatteri, jonka toimialueena on koko Suomi. Lisäksi teatteri järjestää Mukamas - Kansainvälisen Nukketeatterifestivaalin, jonka markkinoinnissa ja myynnissä sihteeri on mukana tiimissä. 

Työsuhteen aikana neuvotellaan työn jatkomahdollisuuksista. 

Ajalle: sopimuksen mukaan – 30.6.2018
Palkka: Kuukausipalkka (Tes)

Hakemukset 9.4.2017 mennessä. 

Tiedustelut ja työhakemukset:
Veronica Stycz puh. 050-5869 278 / veronica.stycz(a)teatterimukamas.com
Teatteri Mukamas, Pispalan valtatie 30, 33250 Tampere 

www.teatterimukamas.com


Toiminnanjohtaja, Susanna Leinonen Company | haku 15.4.2017 mennessä 

Suomalaisen nykytanssin huippuryhmä Susanna Leinonen Company etsii vakituiseen työsuhteeseen toiminnanjohtajaa. Hakemamme henkilö on dynaaminen ja innovatiivinen sekä valmis luotsaamaa ryhmää kohti suurempia kansainvälisiä kenttiä. 

Työ sisältää laajasti tuotannollisia ja hallinnollisia tehtäviä, markkinointia, viestintää ja myyntiä sekä korkeatasoisen nykytanssiryhmän toiminnan kehittämistä. 

Työtehtävien menestyksellinen hoitaminen edellyttää soveltuvaa koulutusta ja työkokemusta esimerkiksi kulttuurituotannon, hallinnon, viestinnän tai kaupalliselta alalta. Lisäksi hyvä englanninkielen suullinen ja kirjallinen taito on välttämätön. 

Edellytämme myös markkinointi- ja myyntihenkisyyttä, paineensietokykyä ja matkustusvalmiutta. Kulttuurialan rahoitusjärjestelmien tuntemus sekä kokemus yhdistyksen hallinnoinnista katsotaan eduksi. 

Työ alkaa 1.5.2017 tai sopimuksen mukaan. Työpaikka sijaitsee Aleksanterin teatterissa Helsingissä. 

Lähetä tiivis hakemus ja ansioluettelo mahdollisine suosittelijoineen 15.4.2017 mennessä osoitteeseen susanna(a)susannaleinonen.com, otsikkoriville ”työhakemus”. 

Lisätietoja tehtävästä antavat 
taiteellinen johtaja Susanna Leinonen keskiviikkona 5.4. klo 9:30-11, puh. 050 526 2737 
toiminnanjohtaja Katri Kekäläinen perjantaina 7.4. klo 10-12, puh. 045 138 0336. 

www.susannaleinonen.com


Taiteellisen tutkimuksen yliopistonlehtori, Teatterikorkeakoulu | haku 18.4.2017 mennessä 

Taiteellisen tutkimuksen yliopistonlehtoria (50 %)
nelivuotiselle toimikaudelle alkaen 1.8.2017 (tai sopimuksen mukaan)

Taiteellisen tutkimuksen yliopistonlehtorin tehtävä sijoittuu Esittävien taiteiden tutkimuskeskukseen. Tehtävään sisältyy hallinnollisia johtamistehtäviä. Yliopistonlehtori kehittää keskuksen toimintaa yhteistyössä sen professorikunnan sekä muun henkilökunnan kanssa ja vuorovaikutuksessa alan kansallisten ja kansainvälisten toimijoiden kanssa. Tehtävään voi kuulua myös alan opetusta ja opinnäytetöiden ohjausta.

Lisätietoa


Tuottaja, Teatterimaraton 2018 | haku 29.4.2017 mennessä 

Tuottaja Teatterimaraton 2018 Pieksämäen kaupungin kulttuuritoimi hakee tuottajaa toteuttamaan Teatterimaraton tapahtumaa 23.-25.3.2018.

Tapahtuma toteutetaan Pieksämäellä, Kulttuurikeskus Poleenissa ja Veturitorilla. Pieksämäen kaupungin kulttuuritoimi on varannut määrärahan tapahtuman tuottamiseen. Tuottaja valitaan vapaa-aikalautakunnan kokouksessa 31.5.2017.

Vapaamuotoisen hakemuksen voit lähettää 29.4.2017 mennessä joko osoitteeseen Kulttuurikeskus Poleeni, Savontie 13, 76100 PMK, kuoreen merkintä Teatterimaraton 18, tai sähköisenä versiona alla oleviin sähköpostiosoitteisiin.

Tarkempia tietoja antavat: Jari Tuononen, Poleenin teatterin tuottaja, jari(a)poleeni.fi ja Tiina Silvast-Törrönen, ohjelmistovastaava, tiina(a)poleeni.fi


Metallimies, Kemin kaupunginteatteri | haku 30.4.2017 mennessä 

Metallimies osallistuu lavasteiden rakentamiseen ja haemmekin todellista moniosaajaa. Lisätietoa tehtävästä (pdf, sivu 1)

Hakemukset 30.4.2017 mennessä osoitteeseen sarianne.paasonen(a)kemi.fi

www.keminteatteri.com


Kampaaja-maskeeraaja, Kemin kaupunginteatteri | haku 30.4.2017 mennessä

Kampaaja-maskeeraajalta odotetaan alan monipuolista koulutusta ja teatterialan tuntemusta Lisätietoa tehtävästä (pdf, sivu 2)

Hakemukset 30.4.2017 mennessä osoitteeseen sarianne.paasonen(a)kemi.fi

www.keminteatteri.com

MUITA ILMOITUKSIA 

Vastaa kyselyyn ArtsEqualin vaikutuksesta

ArtsEqual-hanke kartoittaa kyselyn avulla hankkeen tutkimustulosten ja toimenpidesuositusten konkreettisia vaikutuksia hankkeen väliarviointia varten. Kysely on tarkoitettu ArtsEqual-hankkeen vuorovaikutuskumppaneille ja muille hankkeen kohderyhmille. 

Hankkeessa on tähän mennessä tuotettu yli 120 julkaisua, lukuisia tapahtumia sekä lisäksi toimenpidesuosituksia liittyen: 1) kulttuuristen oikeuksien ja kulttuurisen hyvinvoinnin toteutumiseen sote-uudistuksen jälkeisessä Suomessa; 2) taiteen yksinäisyyttä torjuviin vaikutuksiin; 3) koulujen musiikkikasvatukseen.

ArtsEqualin toimenpidesuositukset

Kysely ArtsEqualin vaikutuksista (Surveypal)


twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi