14.04.2016

TINFO-tiedote 14 / 14.4.2016

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFON ILMOITUKSIA

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KOULUTUSTA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA 

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

 

twitter.com/tinfotweets

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Teatteritilastopoliisista päivää!  

TINFOn tilastointiin kohdistuu ristiriitaisia vaatimuksia ja odotuksia. TINFOn ensisijaisena tavoitteena on virallisena tilastoijana tuottaa luotettavaa tietoa, samanaikaisesti osoittaa uusia kehityssuuntia, uudistaa tilastointia, mutta vaarantamatta tilastoinnin perusperiaatteita.

TINFOn tulee pitää kiinni siitä, että se on korkealaatuisen ja puolueettoman tiedon tuottaja, jonka asiantuntevuuteen voidaan luottaa. Opetus- ja kulttuuriministeriö on antanut meille tehtäväksi huolehtia alan tilastoinnista. TINFOn valtionavustuksessakin tämä on huomioitu. Halutessaan teatterit voivat kutsua meitä tilastopoliiseiksi. Katri Santtila, virkamiehemme opetus- ja kulttuuriministeriössä, puolestaan lohkaisi, että ministeriö toimii sitten tuomarina. Niin se menee. 

Tässä pähkinänkuoressa se mistä teatteritilastoissa on kyse: Tilastoinnissa tulee noudattaa yhteisiä, kaikille teattereille samoja tilastointikäytäntöjä. Tilastoinnissa tulee käydä ilmi mikä on valtiosuuteen ja muuhun julkiseen tukeen osoitettavaa toimintaa ja mikä puolestaan muuta toimintaa, joita teatterin tiloissa tehdään. Teatteritilastojen avulla opetus- ja kulttuuriministeriö arvioi jakamiensa valtionosuuksien ja valtionavustusten vaikuttavuutta. Tilastojen tulee myös nostaa esiin muutoksia samanaikaisesti kun se tarjoaa pitkiä aikasarjoja.

Ja kaikki me tiedämme, että valtionosuuteen oikeuttavan toiminnan ohella teatterit tekevät paljon muuta. Teatterit joutuvat julkisen rahoituksen vähentyessä, omien tuottojen kasvuvaatimusten paineissa ja kasvavien tilavuokrien kurimuksessa kaikin keinoin laajentamaan toimintaansa ja kehittämään ansaintalogiikkaansa esimerkiksi vuokraamalla tilojaan ulkopuolisille tahoille konsertteihin, messuihin, kongresseihin…, hyödyntämään olemassa olevaa tilaresurssiaan maksimaalisesti erilaiseen klubitoimintaan jne. jne. 

Teatterit tekevät yhä enemmän yhteistuotantoja muiden teattereiden tai muiden tahojen kanssa. Jokainen yhteistuotannon kumppani kirjaa itselleen mieluusti kaikki esitykset, jolloin tilastoinnissa on päällekkäisyyttä. TINFOn yhteisistä tilastoissa nämä päällekkäisyydet otetaan pois, mutta teattereiden omissa luvuissa nämä saattavat edelleen olla mukana. Yhteistuotannon luvut on erotettava selkeästi teatterikohtaisissa tilastoissa. Tätä varten tarvitaan lisäsarake.

Samoin kaikkea tätä teattereiden muuta toimintaa varten otetaan käyttöön lisäsarake, mutta huom. vain lisäsarake. Teattereiden esityksiin ja niihin myytyihin lippujen määriin ja lipputuloihin tätä muuta toimintaa ei käy sotkeminen.

On hienoa, että teatterin tilaresurssia käytetään muuhun, mutta sen ei pidä hämärtää sitä, tehdäänkö teatteria, messuja tai ulkopuolisen bändin tai solistin konsertteja.

Me jatkamme tätä keskustelua TINFOn hallituksessa ja laadimme selkeät periaatteet ja ohjeistukset teattereille, luomme erilliskategorioita katsojalukuihin sekä varmistamme, että päällekkäisyyksiä ei yksittäisen teatterin kohdalla ole.

Mitä ILONA-tietokanta tietää ja mitä se ei tiedä – ILONAa täydentämään

Meillä on ILONA-esitystietokanta. Joka vuosi lisäämme sinne tilastoimiemme teattereiden ohjelmisto- ja tekijätiedot. Rahoituslain ulkopuolisten teattereiden esityksiä on kirjattu näytäntökaudesta 2002–2003 alkaen. Mutta huomio! ILONAssa ovat vain tilastoimamme esitykset. ILONA ei totta vieköön ole aukoton, eikä se ole koskaan väittänytkään olevansa kaiken autuaaksi tekevä tietopankki. Kehotan siis yleiseen lähdekritiikkiin. Kantaesitysjanossaan teatterit tulevat unohtaneeksi lähdekritiikin ja tsekkauksen.

Meillä on koko ajan suuri joukko esityksiä, jotka eivät tästä esitystietokannasta löydy. Myös menneisyyden aukkoja voidaan täydentää. Rahoituslain ulkopuoliset teatterit, produktiokohtaiset ryhmät! Tsekatkaa, löytyvätkö produktionne ILONAsta. Toimittakaa käsiohjelmat ja esitystiedot TINFOOn! Täydennetään ILONAa!

10X Finland ja suuri purkautuminen ja äänekkäät vähemmistöt

Gutenbergiläinen, hierarkkinen, standardoitu ja lineaarinen maailma on mennyttä, ja sen myötä julkisuus perinteisessä mielessä. Jaakko Tapanisen ja Marko Ahtisaaren kirja sisältää helppolukuisessa ja tiiviissä paketissa näkemyksiä siitä, mitä median mureneminen tarkoittaa.

Kirjan tekijöille ja kirjaa varten haastatelluille kyse on heimoyhteiskunnan paluusta. Samanmieliset viestivät keskenään omissa filtterikuplissaan. Kirjoittajat kysyvätkin, miten kuuntelemme muita ja samastumme meille vieraisiin ihmisiin, miten synnyttää luottamusta ja välittämistä. Nyt korostuvat ääripäät. Internetiin perustuvassa demokratiassa äänekkäät vähemmistöt ovat kaikki se, mitä on jäljellä.

Digitalisaatiota kirjoittajat kutsuvat tarinaksi suuresta purkautumisesta. Ensin menivät CD-levyt, sitten sanomalehdet, sitten tv-kanavat. Kun informaatio on hajonnut palasiksi, suuri sijoitusraha metsästää suuria liikennemääriä aggregoimalla ”viihdyttävää sisältöä” ja siten mahdollisimman edullista hintaa. Enää ei tarvita välimiehiä tai portinvartijoita. Tuottajat ja kuluttajat löytävät toisensa suoraan, niin kuin Airbnb:ssa tai Uberissa.

Luin kirjan pohtien teatteria, suuria näyttämöitä poliittisen julkisuuden yhtenä alustana, yhteiskunnan toreina. Suuresta purkautumisesta kärsivät median rinnalla myös teatterit. Minkälaisia ratkaisuja ne etsivät? Odotan ohjelmisto- ja katsojatilastoja.

200 000 taidetestaajaa tulee – Teatterit, hakekaa testikohteeksi!

Nyt ei koululaisten käynti teatterissa, konsertista tai museossa ole rahasta kiinni. Suomen Kulttuurirahasto jättihanke antaa 200 000 kahdeksasluokkalaiselle mahdollisuuden tutustua teatteriin, musiikkiin, tanssiin, oopperaan ja pohtia kokemuksiaan somessa yhdessä taiteentekijöiden kanssa. Jokainen luokka saa kaksi taidekäyntiä, se tarkoittaa 15–20 miljoonan euron pottia näiden nuorten taidekokemuksiin, matkoihin. Svenska Kulturfonden osallistuu rahoitukseen noin 1,2 miljoonan euron osuudella. Keväällä 2017 voivat koulut ilmoittautua taidetestaajiksi. Taidelaitokset puolestaan voivat hakea hankkeeseen 2.5.–10.6.2016.

Tämä on ihan huikeata! Paras mahdollinen tapa juhlistaa itsenäisyyden juhlavuotta. Minua tämä liikuttaa! Vuonna 1928 syntynyt äitini muisteli useaan otteeseen, miten hän pienenä tyttönä 30-luvulla osallistui kansalaiskeräykseen, kulki Kullaalla ja sen syrjäisissä kylissä talosta taloon ja keräsi rahaa Suomen Kulttuurirahastolle. Näistä pienistä pennosista muodostui sitten SKR:n peruspääoma.

#MunTeatteri saa jatkoa

Jo nyt on ihan selvää, että #MunTeatteri, valtakunnallinen somekampanja, oli pienoinen menestys. Kampanja innoitti teattereita, teatterin ammattilaisia jakamaan teatterin arkeaan ja katsojia, teatterinharrastajia jakamaan kokemuksiaan, muistojaan, toiveitaan. Oli myös hienoa, että teatterit uskaltautuivat höllentämään some-käytäntöjään.

Meillä ollaan kaikin tavoin ryppyotsaisia – vaikkapa alkoholianniskelualueiden suhteen. Lontoossa saimme muoviset skumppalasimme katsomoon, ja oma pullomme odotti esityksen päätyttyä juojiaan. Musikaalista voi nauttia skumppalasi kädessä. Ja jottei nyt kenellekään me herne nenään, en odota juovani skumppaa joka esityksessä.

Älykästä valta- ja roolipeliä

Minuun kolahti Venus turkiksissa Kaupunginteatterin Pengerkadun näyttämöllä. En ole nähnyt Polanskin leffaa enkä ollut kuullutkaan itävaltalaisen Leopold von Sacher-Masochin sadomasokismia käsittelevästä romaanista, joka on antanut nimen masokismille. Siitä viis! Minua kiinnosti tuo käsikirjoittaja-dramaturgi-ohjaaja (mies) ja näyttelijä (nainen) -asetelma vallan ja seksin yhdistelmänä, voyerismina, S/M-roolileikkinä. Venus turkiksissa on älykästä valtapeliä. Se leikittelee eri subjektipositioilla, peittelemättömällä pornografialla ja kliseillä, joita tämä näytelmäkirjailija/dramaturgi, wannabe-masokisti tekstissään viljelee ja johon naisnäyttelijä Vanda ironisesti iskee. Ah, miten älykästä ja tarkkaa näyttelemistä. Naisnäyttelijän kosto on ihana!

Mikä kulttuuria uhkaa – kulttuurin välikysymys Teemalla

Odotan tätä suoraa lähetystä ja keskustelua taiteen voimasta, uhista ja mahdollisuuksista.

 

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

 

TINFON ILMOITUKSIA

#MunTeatteri juhli onnistuneesti teatteria ympäri Suomen

Osa teattereista antoi yleisölle luvan kuvata ja somettaa esityksen aikana

Suomessa järjestettiin ensimmäistä kertaa 14.3.–10.4.2016 teatterin valtakunnallinen sosiaalisen median kampanja #MunTeatteri. Kampanjaa olivat toteuttamassa useat teatterialan järjestöt.

Kampanjan aikana lukuisat teatterit ja teatterin ammattilaiset jakoivat arkeaan. Mukana oli yli 80 ammattiteatteria ja -ryhmää ympäri Suomen. Katsojat pääsivät kurkistamaan, mitä tapahtuu esiripun takana ja mitä kaikkea kuuluu teatterin tekemiseen.

#MunTeatteri-kampanjaan sai osallistua jokainen: tekijä, katsoja, harrastajateatterilainen, ohikulkija tai vaikka kesäteatteritalkoolainen. Todella moni innostuikin jakamaan kokemuksiaan, muistojaan ja toiveitaan kampanjan aikana: #MunTeatteri -tunnistetta käytettiin Twitterissä lähes 600 ja Instagramissa yli 1600 kertaa. Facebookissa päivityksiä ja jakoja oli useita satoja.

Perinteisesti teatteriesityksissä ei saa kuvata tai somettaa, mutta kampanjan aikana toteutettiin kokeiluja some-käytänteiden höllentämiseksi. Monet järjestivätkin siihen liittyvää oheisohjelmaa. Hämeenlinnan Teatterissa järjestettiin näytöksiä, joissa yleisö sai kuvata. Teatteri sai asiakkailta hyvää palautetta ja vastaavia näytöksiä aiotaan toteuttaa myös tulevaisuudessa. Åbo Svenska Teater taas kokeili twiittaamista esityksen aikana rajatuilta paikoilta positiivisin tuloksin. Livetwiittaus mahdollistetaan jatkossakin tietyissä esityksissä.

Suomalaiset kuuluvat maailman ahkerimpiin teatterissakävijöihin, kun kävijämäärä rinnastetaan maan väkilukuun. Vuosittain ammattiteattereissa käy noin 2,7 miljoonaa katsojaa. #MunTeatteri toi kampanjamuodossa ensimmäistä kertaa esiin teatterin volyymin ja monimuotoisuuden Suomessa sekä lisäsi edelleen teattereiden aktiivisuutta ja näkyvyyttä somessa.

#MunTeatteria organisoivat Teatterin tiedotuskeskus TINFO ja Suomen Teatterit ry yhteistyössä Teatterikeskuksen, Näyttelijäliiton, Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liiton ja Työväen Näyttämöiden Liiton kanssa.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Hanna-Reetta Schreck, järjestöasiantuntija: hanna-reetta.schreck(a)suomenteatterit.fi
Elina Knaapi, viestintäkoordinaattori: elina.knaapi(a)tinfo.fi
Mikko Karvinen, viestintäassistentti: mikko.karvinen(a)tinfo.fi

www.tinfo.fi/fi/MunTeatteri
www.tinfo.fi/fi/teatteritilastot


TINFO e-Nytt ilmestynyt 12.4.

Kevään kolmas ruotsinkielinen TINFO e-Nytt on ilmestynyt tiistaina 2.2. Uutiskirje on luettavissa TINFO-verkkosivuilla.

TINFO e-Nytt ilmestyy kevään aikana yhteensä viisi kertaa. Uutiskirjeitä varten voit lähettää meille tarjolle ruotsinkielisiä tiedotteita sellaisista asioista, jotka voisivat kiinnostaa suomalaisten teatteriammattilaisten ja alaa seuraavien lisäksi myös ruotsalaisia kollegoita.  

Seuraavat uutiskirjeeet (ilmestymispäivä -> aineistopäivä):
ti 10.5 -> pe 6.5
ti 14.6 -> pe 10.6

Lähetä tiedotteet osoitteella: tinfo(a)tinfo.fi

www.tinfo.fi/se


TINFO-verkkokauppa

TINFO-verkkokaupasta löydät valikoiman teatterialan julkaisuja. Esimerkiksi:

Kaksi saksankielisen nykydraaman kokoelmateosta suomenkielisille lukijoille.

Peruskivet – kuusi näytelmää saksankielisiltä näyttämöiltä (12,00 ¤)

Saksankielisissä maissa teatterilla on merkittävä rooli yhteiskunnallisen keskustelun herättäjänä ja näytelmäkirjallisuus on tärkeä osa kirjallisuutta. Näytelmäkirjallisuus on edelleen yksi teatterin peruskivistä, ja se on vuosisatojen myötä kehittynyt sekä etsinyt uusia muotoja. Kokoelma Peruskivet esittelee suomalaisille lukijoille kuusi uutta ja ajatuksia herättävää näytelmää saksankielisiltä näyttämöiltä.

Arkea ja ekstaasia – viisi näytelmää saksankielisiltä näyttämöiltä (15,00 ¤)

Arkea ja ekstaasia jatkaa uuden saksankielisen draaman esittelyä suomenkielisille lukijoille. Näytelmien teemoja ovat muun muassa sukupuoliroolit, naiseus, nykyihmisen vieraantuminen luonnosta sekä vallan ja taiteen suhde. Moniäänisyys ja -muotoisuus kertovat draaman elinvoimasta ja kyvystä katsoa maailmaa uusin silmin. Antologian näytelmät eivät suotta ole herättäneet huomiota niin saksankielisillä kuin kansainvälisilläkin näyttämöillä.

Huom! Tilaa Peruskivet & Arkea ja ekstaasia yhteishintaan (20,00 ¤)

TINFO News – Sustainability, resilience and performance utopias (8,00 ¤)

Katso myös aikaisemmat TINFO News -lehdet.

Tutustu verkkokaupan muuhun tarjontaan: www.tinfo.fi/fi/Verkkokauppa

UUTISIA

Saara Turusen näytelmä ensi-iltaan Prahassa

Saara Turusen kirjoittama näytelmä Tavallisuuden aave – LETÍ-teatterille 10-vuotislahjaksi saa ensi-iltansa 2.5.2016 Prahassa. Näytelmän on kääntänyt Al¸běta ¦tollová. Käännöstyötä on tuettu TINFO-apurahalla.

T¨ekkiläinen Divadlo LETÍ -teatteri on saanut vuosipäivälahjaksi kymmenen uutta näytelmää nykynäytelmäkirjailijoilta, joiden kanssa teatteri on tehnyt yhteistyötä teatterin 10-vuotisen toiminnan aikana. Lahjanäytelmistä kaksi valittiin esitettäviksi LETÍ-teatterin ohjelmistossa teatterin uusissa VILA ¦tvanice -nimisissä tiloissa Prahassa. Saara Turusen teksti on yksi niistä.

Tavallisuuden aave – LETÍ-teatterille 10-vuotislahjaksi on itsenäinen teos ja käsittelee osittain samankaltaisia teemoja kuin parhaillaan Q-teatterissa esitettävä samanniminen näytelmä. LETÍ-teatteriin valittu toinen näytelmä on t¨ekkiläisen näytelmäkirjailija David Ko¨ťákin kirjoittama Taxistyx.

Divadlo LETÍ -teatterin työryhmä, t¨ekkiläinen kantaesitys 2.5.2016

Ohjaus: Martina Schlegelová, dramaturgi: Marie ¦palová, lavastus: Jana ¦palová

Rooleissa: Anna Bubníková, Tereza Hofová ja Tereza Nádvorníková

Saara Turusen teosten esitysoikeuksia valvoo Näytelmäkulma – Nordic Drama Corner Oy.

Esitykset LETÍ-teatterin sivuilla


Mustan ja Valkoisen Teatteri teatterifestivaalilla Bursassa, Turkissa

Mustan ja Valkoisen Teatteri esiintyi Nüliferin Teatterifestivaalilla (Nülifer Tiyatro Festivali) Turkin Bursassa 12. ja 13.4. Teatteri esitti festivaalilla imatralaisen Kamran Shahmardanin ohjaaman näytelmän Mielipuolen päivitykset. Näytelmä on yhteistyöprojekti virolaisen Polygon Teatterin kanssa. 

Samalla festivaalilla esitetään 19. ja 20.4 myös Kamran Shahmardanin toinen näytelmä Teleskooppi, jonka hän ohjasi Azerbaidzhanin kansallisteatterissa Bakussa. 

Festivaali on järjestyksessään viides ja kestää kokonaisen kuukauden 27.3.-28.4.2016. Kuukauden aikana festivaalilla esitetään noin 100 esitystä kymmenestä eri maasta.  

Festivaalin verkkosivuille

Lisätietoja:
Mustan ja Valkoisen Teatteri
mustanjavalkoisenteatteri(a)gmail.com
http://blackandwhitetheatre.net/


Suomalaisia performanssi- ja videotaiteilijoita esillä Pariisissa

The Window esittelee suomalaisia performanssi-ja videotaiteilijoita yhteistyössä Pompidou-keskuksen kanssa Hors pistes-festivaalilla Pariisissa.

Catherine Baý, The Window' n taiteellinen johtaja, vieraili Suomessa Framen kutsumana keväällä 2015. Tämän vierailun seurauksena Baý kiinnostui suomalaisista ja avasi täten mahdollisuuden yhteistyöhön Pompidou-keskuksen kanssa.

Avajaiset 3.5. klo 19 / THE WINDOW

Performanssit / Beyond telepathy:

ESSI KAUSALAINEN, JENNI SUTELA
Kuraattori: TARU ELFVING

Videot / Cycle de videos / AV-Arkki:

JENNI HILTUNEN, SASHA HUBER, KIMMO MODIG, TIMO VAITTINEN
Kuraattori HANNA MARIA ANTTILA

Sunnuntaina 24 huhtikuuta klo 20 / POMPIDOU-keskus

OTTO KARVONEN: EGGS OF FAITH-45'
Cinetrack performanssista Pariisissa

Lisätietoa liitteessä (PDF)

Yhteistyökumppanit:
Suomen suurlähetystö Pariisissa, kulttuuriattasea Pia Setälä Ranskalais-suomalainen kauppakamari, hallituksen puheenjohtaja Sandra Rantanen Suomi-Instituutti, johtaja Meena Kaunisto

Tiedustelut ja lisätiedot:
Jeanne-Cécile Cabanis
info(a)thewindowparis.fr

www.thewindowparis.fr


Suomen Kulttuurirahaston Taidetestaaja-hanke käynnistyy syksyllä 2017

Suomen Kulttuurirahasto kutsuu kaikki Suomen kahdeksasluokkalaiset kokemaan ja arvioimaan taidetta. Historiansa suurimmassa tukihankkeessa Rahasto vie kolme ikäluokkaa yläasteen 8.-luokkalaisia taidelaitoksiin syksystä 2017 lähtien. Opettajat mukaan laskien hanke tavoittaa lähes 200 000 ihmistä. Suurhanke vastaa hyvin yläasteen rehtoreiden toiveisiin, sillä Rahaston teettämän kyselyn mukaan peräti 97 % rehtoreista lisäisi taidekäyntejä, jos niiden kustannukset olisivat halvemmat.

Kulttuurirahaston Taidetestaajat-hankkeessa tavoitteena on saada suomalaiset nuoret kokemaan taidetta, myös sellaista johon moni ei muuten saa kosketusta. Hanke toteutetaan yhdessä Suomen lastenkulttuurikeskusten liiton kanssa, joka vastaa sen koordinoinnista, kuljetusten järjestämisestä ja hallinnoinnista. Kokonaiskustannukset ovat noin 15–20 miljoonaa euroa riippuen siitä, lähtevätkö kaikki luokat mukaan hankkeeseen. Svenska kulturfonden osallistuu rahoitukseen noin 1,2 miljoonan euron osuudella.

”Taidetestaus käynnistyy itsenäisyyden juhlavuonna syksyllä 2017, kun liikkeelle lasketaan kaikkien aikojen suurin joukko taidekriitikoita. Hanke on enemmän kuin käynti teatterissa, museossa, konsertissa tai oopperassa. Nuoret tutustuvat taiteeseen luokkansa kanssa ja samalla arvioivat kokemustaan sosiaalisessa mediassa, jossa nuoret voivat käydä keskustelua paitsi keskenään myös taiteen tekijöiden kanssa”, kertoo Rahaston hallituksen puheenjohtaja, akatemiaprofessori Elina Ikonen.

Jokaiselle 8. luokalle tarjotaan mahdollisuus kahteen valmiiksi sovittuun vierailuun. Toinen suuntautuu omaan maakuntaan tai lähialueelle, toinen Helsinkiin tai muualle Suomeen. Rahasto maksaa sekä matkat että pääsyliput. Testauksen tueksi oppilaat saavat etukäteen tietoa esityksestä, taiteilijoista ja taidemuodosta. Itse kohteessa nuoret pääsevät tutustumaan taiteen lisäksi siihen, miten taideteos syntyy, millaista on taiteilijan työ tai mitä asioita tapahtuu ennen kuin esitys on valmis. Kokemuksen jälkeen eri kanavat ovat auki nuorten ajatuksille, oivalluksille, tunteille ja mielipiteille.

Lue lisää


Taideyliopistolle 200 000 euron lahjoitus Tre Smeder -säätiöltä

Taideyliopiston Taide on lahja -kampanja on saanut ensimmäisen suuren lahjoituksen. Tre Smeder -säätiö lahjoittaa 200 000 euroa pääomituskampanjaan.

- Tre Smeder -säätiön merkittävä lahjoitus on rohkaiseva avaus kampanjalle. Lahjoituksen merkitys Taideyliopistolle on moninkertainen, sillä valtio tukee yliopistojen varainhankintaa jokaista yksityistä lahjoitusta kohden jopa kolminkertaisesti, kiittää Taideyliopiston rehtori Jari Perkiömäki.

Tre Smeder -säätiön tavoitteena on kehittää Helsingistä monikulttuurinen pääkaupunki tukemalla muun muassa kulttuuria ja liikuntaa. Painopisteenä säätiöllä on ruotsinkielinen toiminta. Taideyliopisto on kaksikielinen yliopisto, joka vastaa myös ruotsinkielisten taiteilijoiden kouluttamisesta Suomessa.

Taide on lahja -kampanja on kerännyt tähän mennessä lisäksi yli 100 000 euroa yksityisiä lahjoituksia. Kampanja korostaa taiteen ja taidekoulutuksen kykyä uudistaa yhteiskuntaamme, katsoa ja tehdä toisin sekä luoda vaihtoehtoisia tulevaisuuksia.

Taideyliopiston hallituksen puheenjohtaja, Ekokem Oyj:n toimitusjohtaja Karri Kaitue näkee taiteen vastaukseksi Suomen tähän hetkiseen tilanteeseen.

- Tarvitsemme taidetta enemmän kuin koskaan. Samanaikaisesti suomalainen taidekoulutus tarvitsee Taideyliopistoa enemmän kuin koskaan.

Taide on lahja -kampanjalla Taideyliopisto kerää ensimmäistä kertaa yhteistä pääomaa. Valtio tukee yliopistojen varainhankintaa jokaista yksityistä lahjoitusta kohden jopa kolminkertaisesti ja tarjoaa verovähennyksiä lahjoittajille. Keräysaika päättyy 30.6.2017 ja Taideyliopiston tavoitteena on kerätä 3 miljoonaa euroa.

Lisätiedot:
Yhteyspäällikkö Nana Salin, puh. 050 4616780, nana.salin(a)uniarts.fi

www.taideonlahja.fi


Pekka Laasonen jatkaa Kuopion kaupunginteatterin johdossa

Pekka Laasonen jatkaa toistaiseksi voimassaolevalla sopimuksella Kuopion kaupunginteatterin johtajana. Uusi sopimus astuu voimaan 1.8.2016. Laasosen nykyinen, kolmen vuoden määräaikainen, sopimus päättyy kesällä.

Kuopion kaupunginteatteri on toiminut Laasosen komennossa elokuusta 2013 alkaen. Päätöksen Laasosen jatkosta teki Kuopion kaupungin hyvinvoinnin edistämisen ja kasvun ja oppimisen palvelualuejohtaja Pekka Vähäkangas.

Lisätietoja:
Pekka Laasonen
teatterinjohtaja
Kuopion kaupunginteatteri
pekka.laasonen(a)kuopio.fi
044 718 2401

Pekka Vähäkangas
palvelualuejohtaja
Kuopion kaupunki
pekka.vahakangas(a)kuopio.fi
044 718 2792

www.kuopionkaupunginteatteri.fi

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Kritiikin Päivä: Kulttuurijournalismin tarpeellisuus ja poliittisuus | 16.4.2016, Helsinki

Onko kulttuurijournalismi puolueetonta?  Miten suhtaudutaan yhteiskuntakriittisiin kulttuuritoimijoihin? Millaista on tulevaisuuden kulttuurijournalismi?

Aika: Lauantai 16.4.2016, klo 13.00 - 16.00
Paikka: Tieteiden Talo, Sali 104, 1. krs., Kirkkokatu 6, Helsinki

Tilaisuus on maksuton ja avoin kaikille. Kahvitarjoilu.

Tänä vuonna nostamme esiin kysymyksiä kulttuurisesta omimisesta sekä rodullistamisesta kulttuurijournalismissa ja kritiikissä. Lisäksi kuuntelemme ajatuksia kulttuurijournalismin tulevaisuudennäkymistä sekä pohdimme poliittisesti kantaaottavan ja marginaalisen taiteen ja median suhdetta. Millaista on tulevaisuuden kulttuurijournalismi - keskitytäänkö esittelemään suuria tapauksia vai seurataanko myös ruohonjuuritasoa? Onko valtavirtamediassa tulevaisuudessa tilaa marginaalisemman taiteen esittelylle ja analyysille?

Mukana keskustelemassa Helsinki Lit kirjallisuustapahtuman ohjelmajohtaja, kirjailija Philip Teir, koreografi-tanssija Sonya Lindfors, Keravan taidemuseon johtaja Arja Elovirta ja Suomen Kulttuurirahaston Kulttuurijournalismin mestarikurssin rehtori Jaakko Lyytinen.

Keskusteluja moderoi Kulttuuria kaikille -hankkeen johtaja Rita Paqvalen.

Alustava ohjelma

13.00 Tervetuloa, Maria Säkö, puheenjohtaja SARV
13.10 Ensimmäisen keskustelun aiheen ja panelistien esittelyt
13.40 Paneelikeskustelu: Kulttuurinen omiminen ja rodullistaminen kulttuurijournalismissa.
14.30 Tauko
14.45 Toisen keskustelun aiheen ja panelistien esittelyt
15.00 Paneelikeskustelu: Kulttuurijournalismin tulevaisuus journalistin ja kulttuuri-instituutin johtajan näkökulmista.
15.50 Yhteenveto

Tervetuloa kuuntelemaan ja osallistumaan keskusteluun!

Suomen arvostelijain liitto ry. SARV | www.sarv.fi


#StopHatredNow -tapahtumaviikko | 18.-24.4.2016, Helsinki

#StopHatredNow on usean eri taide-, interkulttuurisen ja rasismin vastaisen organisaation yhteinen tapahtuma-alusta monimuotoisen ja avarakatseisen Suomen puolesta. Tapahtuma-alusta on syntynyt tarpeesta luoda ja vahvistaa verkostoja, löytää synergiaa, jakaa tietoa ja yhdistää voimia paremman Suomen puolesta. Toiminnan keskiössä ovat yhteisöllisyys, voimaantuminen, yhteistyö ja tiedon sekä resurssien jakaminen.

Tapahtuma-alusta on luotu pidempiaikaiseksi kokeiluksi, ja sen puitteissa voidaan toteuttaa erimuotoista toimintaa. Toiminta käynnistetään 18.-24.4.2016 antirasistisella ja interkulttuurisella tapahtumaviikolla #StopHatredNow. 

Antirasistinen ja interkulttuurinen tapahtumaviikko #StopHatredNow 18.-24.4.2016

#StopHatredNow 2016 on tapahtumaviikko monimuotoisen ja avarakatseisen Suomen puolesta. Viikko tuo yhteen, taiteilijoita, kulttuurivaikuttajia, bloggareita, aktivisteja ja kaikkia niitä, jotka ovat kyllästyneet vihaan ja vihapuheeseen. Esitykset, työpajat ja keskustelut haastavat meitä pohtimaan millaisen yhteiskunnan haluaisimme ja millä keinoin se rakentuisi.

Tapahtumaviikon toteuttavat yhteistyössä Caisa, Interkult Kassandra, Rasmus ry., UrbanApa ja Zodiak

Tutustu viikon ohjelmaan


Putkiaivoisten aamiaistapaaminen | 21.4.2016, Teatterikulma (Helsinki)

Aika ja paikka: torstai 21.4.2016 klo 9-12, Teatterikulma (kokoustila Komedia), Meritullinkatu 33, 2. kerros (sisäänkäynti hissillä pihan kautta)

Yhteistyökumppanit: Suomen Näyttelijäliitto, Teatterikeskus, Teme, Teatterin tiedotuskeskus TINFO

Säätiöiden merkitys kulttuurin ja taiteen rahoittajina on kasvanut 2000-luvulla ja säätiöiden jakamien apurahojen ja muiden tukien määrä on lisääntynyt huimasti. Säätiöiden ja rahastojen merkitys on yksittäisille taiteilijoille ja yhteisöille entistä tärkeämpi julkisen rahoituksen niukentuessa. Teatteritilastot 2014:n mukaan rahoituslain ulkopuolisten teattereiden ja ryhmien tuki yksityisiltä säätiöiltä ja rahastoilta väheni 400 000 euroa. Eikö teatteri kiinnosta? Eikö teattereissa osata tehdä kiinnostavia projekteja?  Vallitseeko harhakäsityksiä teatterin freelancereiden työllistymisestä ja toimeentulosta?

Seminaarimme jatkaa tammikuussa 2015 pidetyn säätiöiden ja rahastojen aamiaistapaamisessa syntyneiden kysymysten parissa. Minkälaisena esittävien taiteiden todellisuus näyttäytyy apurahanjakajien näkökulmasta?  Ketkä ovat putkiaivoisia? Mikä on uutta ja kiinnostavaa sisällöllisesti? Minkälaisia hakemuksia säätiöt ja rahastot odottavat saavansa? Mikä sytyttää säätiöt, mikä sytyttää kentän? Minkälaisena näyttäytyy apurahan hakijoiden – yhteisöjen ja yksittäisten taiteilijoiden todellisuus? Minkälainen on hyvä hakemus? Minkälaista tietoa ja tukea hakijat kaipaavat? Miten apurahoja tulisi kehittää?

Säätiöiden edustajien puheenvuorot: Yliasiamies Anna Talasniemi, Koneen säätiö, asiamies Erik Båsk, Kordelinin säätiö, asiamies Juhana Lassila, Suomen Kulttuurirahasto, direktör Leif Jakobsson, Svenska Kulturfonden

Taiteilijoiden edustajien puheenvuorot: Anders Carlsson, Noora Dadu, Anni Klein, Mirva Pulkkinen, Kalle Ropponen, Kati Sirén, Jonas Welander

Lisätietoja oheisessa liitteessä (PDF).

Seminaari on kaikille avoin.

Tervetuloa!

Tiedustelut:
Hanna Helavuori, johtaja, TINFO
hanna.helavuori(a)tinfo.fi
www.tinfo.fi

Maaria Kuukorento, toiminnanjohtaja, Teatterikeskus
info(a)teatterikeskus.fi
www.teatterikeskus.fi


Keskustelua Kaikukortista ja kulttuurista | 3.5.2016, Helsinki

Tule Kaikuja-aamiaistilaisuuteen kuulemaan tutkija Jouko Karjalaisen (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos) alustus köyhyyden vaikutuksista sekä taiteen ja kulttuurin roolista ihmisen hyvinvoinnin kannalta.

Tilaisuudessa sukelletaan myös Espoon Kaikukortti-toimintaan ja kuullaan mm. toiminnassa mukana olevien kulttuuri-, sosiaali- ja terveysalan kohteiden kokemuksia.

Lisäksi käydään yleisökeskustelua. Alustuksen ja keskustelujen lomassa nautitaan aamiaista. 

Tilaisuus on tarkoitettu sosiaali-, terveys- ja kulttuurialan toimijoille sekä kaikille aiheesta kiinnostuneille. Tilaisuus on maksuton. Lämpimästi tervetuloa!

Tilaisuuteen mahtuu 60 ensimmäiseksi ilmoittautunutta. Ilmoittautuminen viimeistään 28.4.2016 

Huom. Jos tarvitset kirjoitustulkkausta, ilmoitathan tarpeesta viimeistään 18.4. oheisen lomakkeen kautta.

Kaikuja-aamiaistilaisuutta voi seurata myös suorana verkkolähetyksenä 3.5. klo 8:30–10:00. Verkkolähetystä voi seurata osoitteessa ustream.tv. Huom, kun lähetyksen avaa, alussa näkyy mainos, joka ei liity seminaariin tai ole järjestäjien valitsema.

Lisätietoa:
Aura Linnapuomi, hankejohtaja, Kulttuuripassin jatkohanke
aura.linnapuomi(a)cultureforall.fi, puh. 040 931 0576

Lisätietoa Kaikukortista: www.kulttuuriakaikille.fi/kaikukortti

Lisätietoa Kaikukortin taustalla olevasta Kulttuuripassin jatkohankkeesta:
www.kulttuuriakaikille.fi/tietoa_meista_hanke_kulttuuripassin_jatkohanke  

Tilaisuuden järjestää Kulttuuria kaikille -palvelu / Yhdenvertaisen kulttuurin puolesta ry

******

Kulttuuria kaikille -palvelu / Kultur för alla / Culture For All
Yhdenvertaisen kulttuurin puolesta ry / För kultur på lika villkor r.f.
Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1 / 48, 00180 Helsinki
(Käyntiosoite: D-rappu, 5. krs)

www.kulttuuriakaikille.fi | www.kulturforalla.fi |www.cultureforall.fi


Monologifestari | 28.5.2016, Espoo

Monologifestari on esittävän taiteen soolojen festivaali, joka järjestetään ensimmäistä kertaa 28.5. Espoossa. Festivaalilla nähdään runsas kirjo eri esittävän taiteen sooloteoksia; nykytanssia, sirkusta, burleskia, puheteatteria, fyysistä teatteria, klovneriaa, performanssia, musiikkia ja yksi tanssielokuva ja yksi työpaja.

Ohjelmistossa on kolme Suomen ensi-iltaa sekä joukko esityksiä, jotka nähdään nyt ensikertaa pääkaupunkiseudulla. Esityksiä on Kannusalissa, Kahvila Nekassa, Kirjasto Entressessä ja Kirjavan nuorisotilassa. Ohjelmaa on kaikenikäisille. Festivaali järjestetään yhteistyössä Espoon esittävän taiteen koulun kanssa.

monologifestari.wordpress.com


Latvian Theatre Showcase 2016 | 24 – 26 May, Riga

Latvian Showcase is an annual festival presenting a selection of recent productions made in Latvia with the aim to introduce theatre and dance scene to international performing arts professionals (theatre and festival directors, programmers, critics, artistic directors, curators etc.). The Showcase is organized by the New Theatre Institute of Latvia (NTIL) in collaboration with the theatres and independent venues.

Latvian Theatre Showcase 2016 will take place in Riga from May 24 till 26.

For the programme details and the registration form go to: Latvian Theatre Showcase 2016

Please register online by May 2!

We are happy to assist with any practical question you might have! 
For details please contact Sandra Lapkovska: sandra(a)heatre.lv, T. +371 67228477 (office)

Looking forward to welcoming you in Riga!

New Theatre Institute of Latvia
Miera iela 39-2
Riga, LV-1001, Latvia
Tel: +37167228477
www.theatre.lv

 

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Apurahavahti auttaa sinua pysymään kärryillä hakuajoista

TINFOn Apurahavahti ilmoittaa sähköpostitse uuden teatterialan apurahan tai avustuksen hakuajan alkamisesta. Se myös kertoo, mikäli jotain apurahahakua on päivitetty tai jos vahtiin on lisätty uusi apuraha.

Sinun tarvitsee vain antaa sähköpostiosoitteesi. Ota Apurahavahti käyttöön.

www.tinfo.fi/fi/Apurahavahti

 

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Tampereen Teatteri hakee ammattilaisesiintyjiä tulevaan musikaaliin

Tampereen Teatteri hakee ammattilaisesiintyjiä tulevaan musikaalituotantoon kaudelle 2017–2018. Teoksen ohjaa Georg Malvius ja koreografina toimii Adrienne Åbjörn.

Etsimme musikaaliartisteja, tanssijoita ja akrobaatteja, sekä miehiä että naisia, iältään 16–35 vuotta.

Toimita 2.5.2016 mennessä itsestäsi tuore valokuva ja CV sähköpostilla: taru.kirves(a)tampereenteatteri.fi

Koe-esiintymiseen kutsutaan hakemusten perusteella. Koe-esiintyminen järjestetään TT:n Frenckell-näyttämöllä sunnuntaina 8.5. klo 12 alkaen. Mahdollinen toinen päivä on maanantaina 9.5. Tilaisuudessa on koetanssi ja -laulu. Koelaulukappaleet toimitetaan tilaisuuteen valituille sähköpostitse.

www.tampereenteatteri.fi


Zodiak hakee teosalustusten vetäjää syyskaudelle 2016 | haku 29.4. mennssä

Zodiak – Uuden tanssin keskus käynnistää ensi syksynä teosalustukset kantaesitysten yhteydessä. Haemme nyt nykytanssista ja esitystaiteesta innostunutta henkilöä kehittämään toimintaa kanssamme.

Haemme henkilöä, jolla on hyvä tuntemus nykytanssista ja esitystaiteesta osana laajempaa nykytaidekenttää, ja jolla on aito kiinnostus vuorovaikutukseen sekä yleisön että taiteellisten työryhmien kanssa. Alustusten tavoitteena on tarjota työkaluja teosten katsomiseen ja kokemiseen erityisesti uusille nykytanssin katsojille.

Kehitysprojektiin kuuluu syksyllä tutustuminen kuuteen syntymässä olevaan kantaesitysteokseen, alustusten suunnittelu ja niiden pitäminen (kuusi alustusta). Zodiakin puolelta hankkeen vastuuhenkilöt ovat yleisötyövastaava Katja Kirsi ja taiteellinen johtaja Harri Kuorelahti. Työstä maksetaan kokonaiskorvaus.

Pyydämme avoimia hakemuksia pe 29.4. mennessä osoitteeseen yleisotyo(a)zodiak.fi.

Valitsemme hakemusten perusteella lyhyisiin haastatteluihin 4–6 henkilöä. Pidämme haastattelut ma 16.5 klo 13–17 ja ke 18.5. klo 14.30–17.30 välillä. Ilmoitamme haastatteluihin valituille ma 9.5.

Tiedustelut:
pe 15.4. klo 13–15
Katja Kirsi, 050 343 9302

www.zodiak.fi


Nuorten teatterifestivaali Murros 1.-2.8.2016, Tampere | hakuaika 30.4. asti

Murros järjestetään nyt kesällä, 1.–2. elokuuta Tampereella. Tästä vuodesta lähtien tapahtuma linkittyy Tampereen Teatterikesään, eli nuoret teatterintekijät pääsevät maan tärkeimmän teatterifestivaalin kainaloon.

Jos nuortenteatteriryhmäsi on kiinnostunut festivaalista, jossa osaavat ammattilaiset antavat palautteen, ja jossa on hyvä henki ja loistavia esityksiä – älä ohita tätä. Haku festivaalille päättyy 30. huhtikuuta 2016. Ohjelmiston valitsee taiteellinen tiimi, johon kuuluvat TYK:in oppilaat Milla Länsiö ja Joni Sandberg sekä teatteri-ilmaisun ohjaaja Virpi Koskela.

Hakulomake löytyy TNL:n nettisivuilta

www.murros.info


Vuoden 2017 ITU | haku 15.6.2016 mennessä

Lastenteatterin ideahautomo ITU etsii uusia esitysehdotuksia. ITUjen näyttämölle voi hakea esitysidealla, tekstikatkelmalla, kohtauksella tai demolla uudesta, pienille lapsille suunnatusta näyttämöteoksesta. Esitys voi olla sirkusta, musiikki- ja tanssiteatteria, teatteria tai performanssi. Esityksen ensi-illan tulee olla vuonna 2017. Saapuneista ehdotuksista valitaan n. 4–6  Itujen näyttämö -katselmukseen, joka järjestetään kulttuurikeskus Vernissassa 22.9.2016 Vantaalla.

Valitulle ITU -esitykselle myönnetään tuotantotukea 6000 ¤ ja mukana olevat lastenkulttuurikeskukset ostavat valmiista teoksesta yhteensä neljä esitystä. Raati voi halutessaan valita Pikku-Idun, jonka tuotantotuki on 2000 ¤.

Projektin takana tulee olla rekisteröity yhteisö. Kutsu on suunnattu taiteen ammattilaisille. Haku päättyy 15.6.2016. Katselmukseen valituille ilmoitetaan valinnasta 17.6.2016 mennessä.

ITU -esitysehdotuksen tulee sisältää: tekijät yhteystietoineen, teoksen työnimi sekä kuvaus suunnitellusta teoksesta ja esittelyt tekijöistä. Video- ja kuvatiedostot toimitetaan linkkeinä.

Esitysehdotukset lähetetään postitse osoitteeseen:
Annantalon taidekeskus
Katariina Metsälampi
PL 4741
00099 Helsingin kaupunki

Tiedustelut:
katariina.metsalampi(a)hel.fi
hanna.nyman(a)vantaa.fi

ITUjen näyttämön järjestävät Helsingin Annantalo, Vantaan ja Kotkan Lastenkulttuurikeskukset sekä Hämeenlinnan Lasten ja nuorten kulttuurikeskus ARX.


Esiintyjähaku kansainvälisiin projekteihin Saksaan ja Puolaan

Interkunst e.V”, Berlin (Germany) and The “Grodzka Gate – NN Theatre” Centre in Lublin (Poland)

Both institutions are searching for actors, circus artists, dancers and musicians for their upcoming touring productions. Those international and multidisciplinary projects use art as a powerful educational tool in form of high quality stage performance and creative workshops. 

Mentioned projects are:
INSTANT ACTS against violence and racism” – tour in Germany and north Italy (04.09 - 29.10.2016)

Travel, board, lodging and a salary are provided for every Artist.

Deadline: 1 June 2016

****

"Following I. B. Singer's Traces” – tour in east Poland (23.08 - 05.09.2016)

The organizers cover travel costs, accommodation and board, as well as the artists' fees (more details will be given to the interested applicants)

Deadline: 15 May 2016

More information concerning the projects, conditions and both companies you will find under the links above or in the attached calls (PDF, below):


Open call for artists and collectives: A-i-R Wro, Poland | deadline 11 May 2016

A-i-R Wro is a long-term and interdisciplinary artist-in-residence programme established under the auspices of the European Capital of Culture Wroclaw 2016. Based on a collaboration of local and foreign partners it aims to create an international platform that will enable artists, curators, animators, managers, organisations and institutions to cooperate and exchange their experiences, practices, ideas and knowledge. In addition, A-i-R Wro intends to promote artists, support their development and mobility as well as to give them an opportunity to form cultural bonds beyond borders.

The organisers invite artists, art curators, cultural activists and managers, who represent various fields or actively create in border areas between them, to create artistic and/or cultural project directly reflecting the main idea behind this call: art and culture during migration crisis in Europe in XXI century.

  • 2-month residency in Wroclaw between August and November 2016
  • accommodation in the city centre
  • coverage of travel expenses up to ¤600
  • total fee in the amount of ¤1350 gross per project
  • substantive, production and promotional support

The organisers invite artists and artistic collectives (up to 3 members) living, learning or working in the following countries: Austria, Belgium, Bulgaria, Croatia, Cyprus, Czech Republic, Denmark, Estonia, Finland, France, Greece, Spain, the Netherlands, Ireland, Lithuania, Luxembourg, Latvia, Malta, Germany, Portugal, Romania, Slovakia, Slovenia, Sweden, Hungary, United Kingdom, Italy, Albania, Montenegro, Iceland, Macedonia, Serbia, Turkey, Bosnia and Herzegovina, Georgia, Israel, Kosovo, Morocco, Moldova, Ukraine, Liechtenstein, Norway and Switzerland.

The application shall include the following documents in English:

  • CV
  • portfolio
  • description of the project and its realisation process including project’s schedule and potential partners from Wroclaw (institutions, organisations, individual artists and artistic groups)

Applications can be submitted only via e-mail rezydencje(at)wroclaw2016.pl by 11th of May 2016. The subject of the email should include the name of the country and the applicant’s name and surname. Please also include the preferred months of residency in the e-mail.

Contact:
Berenika Nikodemska – coordinator of the Artist-in-Residence Programme A-i-R Wro: berenika.nikodemska(at)wroclaw2016.pl

Krzysztof Bielaszka – international projects coordinator of the Artist-in-Residence Programme A-i-R Wro: krzysztof.bielaszka(at)wroclaw2016.pl

More information

 

KOULUTUSTA

TINFO-tiedotteiden koulutustarjontaa löytyy myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Hae nyt: Kesäyliopiston Fyysisen teatterin opintokokonaisuus, lukuvuosi 2016–2017

Helsingin seudun kesäyliopisto järjestää yhteistyössä Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun kanssa Fyysisen teatterityön opintokokonaisuuden. Haku opintoihin on parhaillaan käynnissä ja opinnot alkavat elokuussa 2016. Opintojen vetäjänä on FM Taina Mäki-Iso.

Tarkemmat tiedot

 

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA 

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja löytyy myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


TNL:n kesäkurssi: Teatteri tekemisen perusteet 17.–19.6.2016, Vantaa

Tänä vuonna kesäkurssimme palaa juurilleen. Erikoisteemoitettujen vuosien jälkeen teemana on jälleen teatterin tekemisen perusteet. Kurssin aikana käydään läpi teatteriesityksen valmistumisprosessi (käsikirjoitus, ohjaus, näyttelijäntyö, valo ja ääni) ja kurssipäivät päättyvät demoihin.

Kurssilla annetaan linjakohtaista opetusta teatterin eri osa-alueilla. Kurssi alkaa perjantaina klo 14 ja päättyy sunnuntai-iltana noin klo 17. Kurssipaikkana on Kulttuuri- ja monitoimitalo Vernissa Tikkurilassa Vantaalla.

Opettajina ovat Minna Nurmelin (ohjaus), Tarja Heinula (näyttelijäntyö), Elina Kilkku (käsikirjoitus) sekä Severi Haapala ja Jyrki Sinisalo (tekniikka).

Kurssin hinta on 170 ¤. Lisätiedot ja ilmoittautumiset 27. toukokuuta mennessä: kurssit(a)tnl.fi

www.tnl.fi

 

TYÖPAIKKOJA

Aiemmin TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja työpaikkoja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Yliopistotutkija (3 tehtävää) – Tampereen Yliopisto | haku 4.5.2016 mennessä

Tampereen yliopisto on aktiivinen akateeminen yhteisö, jossa työskentelee noin 2 200 henkilöä. Yliopiston arvoissa korostuvat luovuus, yhteisöllinen vastuu ja akateeminen vapaus sekä tasavertaiset mahdollisuudet oppia, tietää, osallistua ja vaikuttaa.

Tampereen yliopiston viestinnän, median ja teatterin yksikössä on haettavana kolme (3) yliopistotutkijan tehtävää, jotka täytetään 1.8.2016 alkaen toistaiseksi.

Tampereen yliopiston toiminnassa painottuvat yhteiskunnan ja terveyden monialainen tutkimus ja opetus. Viestinnän, median ja teatterin yksikössä voi suorittaa yhteiskuntatieteellisen, humanistisen ja teatteritaiteen alempia ja ylempiä korkeakoulututkintoja sekä tohtorin tutkintoja. CMT:ssä on kaksi tutkinto-ohjelmaa, Journalismin ja viestinnän tutkinto-ohjelma sekä Teatterityön tutkinto-ohjelma, ja opetusta annetaan seuraavissa oppiaineessa: journalistiikka, mediatutkimus, musiikintutkimus, puheviestintä, teatterin ja draaman tutkimus sekä teatterityö. Yksikön palveluksessa on noin 90 henkilöä, joista 12 on professoreita.

Yksikössä on kaksi tutkimuskeskusta, Journalismin, viestinnän ja median tutkimuskeskus COMET ja Tutkivan teatterityön keskus T7, joissa on viisi tutkimus- tai tutkijaryhmää, yhteensä noin 30 palkattua tutkijaa ja kymmenkunta apurahatutkijaa. Kaikki CMT:n täydentävällä rahoituksella toteutettava tutkimus on organisoitu hallinnollisesti tutkimuskeskuksiin, joissa yliopistotutkijat työskentelevät.

Ks.tarkempi kuvaus yksiköstä kokonaisuudessaan: viestinnän, median ja teatterin yksikkö se­kä yksi­kössä tehtävästä tutkimuk­­­­­sesta ja tutkimus­keskuksista:  COMET ja T7.

Lisätiedot ja hakuohjeet


Professor / Associate Professor in Costume Design, Oslo | deadline 27 April 2016

Professor or Associate Professor in Costume Design for a Scandinavian speaking person. 

It is a 40 % position for six years with possibility for prolongation in six more years. 

We have had an extensive study plan revision this winter, leading to interesting collaboration with Theatre/ Dance/ Opera as well as Film and Fashion departments. 

There are in average three students on each year at both bachelor- and master level. -Totally approx 15 students. 

Oslo National Academy of the Arts have 500 students and 200 fix term teachers + several hundred guest teachers. 

Oslo National Academy have BA and MA-studies in Theatre, Dance, Opera, Fine Art, Art&Craft and Design at the same campus.  

Application date: April 27th 2016. 

The free position in Oslo is now published here


Artistic direction of the Festival Internazionale del Teatro in Piazza | deadline 16 May 2016

Santarcangelo dei Teatri is launching a public call for the artistic direction of the Festival Internazionale del Teatro in Piazza (International Festival of Theatre in the Piazza). The contract will be for three years, starting from the 2017 Festival.

Deadline: 16 May

Find all details online

MUITA ILMOITUKSIA

Vastaa kyselyyn kulttuurien välisestä vuorovaikutuksesta ja kotouttamisesta

Hyvä taiteen ja kulttuurin toimija!

Onko yhteisösi erityisesti huomioinut pakolaisia/turvapaikanhakijoita/maahanmuuttajia taide- ja kulttuuriohjelmatarjonnassaan, esimerkiksi, lisäämällä heidän osallistumistaan kulttuuri- ja yhteiskunnalliseen elämään tai edistämällä kulttuurien välistä vuoropuhelua ja kulttuurista moninaisuutta?

Mikäli vastasit kyllä, pyydämme Sinua vastaamaan EU:n avoimen koordinaation työryhmän laatimaan kyselyyn ja kertomaan lyhyesti yhteisösi toteuttamasta projektista ja jakamaan tietoa siitä saaduista tuloksista ja käytännön työn kautta saaduista opeista ja kokemuksista.

Linkki kyselyyn

Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Taiteen edistämiskeskus keräävät taiteen ja kulttuurin kentältä kokemuksia ja esimerkkejä käytännön kotouttamistyöstä taiteen ja kulttuurin avulla. Kysely liittyy Komission alkuvuodesta koolle kutsuman EU:n avoimen koordinaation työryhmän (OMC) työhön, joka toimeenpanee EU:n kulttuurialan työsuunnitelmaa ja siihen kirjattua painopistettä kulttuurienvälisen vuoropuhelun edistämisestä. Taiteen edistämiskeskus on puolestaan mukana kulttuuritoimijoista muodostuvassa työryhmässä, jonka kentältä kokoamista tuloksista toimitetaan raportti OMC-työryhmän käyttöön.

Kentältä saatujen kokemusten pohjalta OMC -työryhmä valmistelee käsikirjaa, johon kootaan 2-10 esimerkkiä/EU-maa. Valitessaan esimerkkejä, työryhmä kiinnittää huomiota projekteissa syntyneiden toimintamallien toistettavuuteen EU:n sisällä, niiden tehokkuuteen/vaikuttavuuteen sekä siihen innostavatko projektista saadut kokemukset toimintamallin kokeiluun laajemmin. Mikäli toimintamallista on tehty arviointi, se pyydetään liittämään vastaukseen.

Kysely muodostuu projektikuvauksesta (max. 200 sanaa) ja projektia kuvaavista monivalintakysymyksistä.  Voit kirjoittaa vapaamuotoisen projektikuvauksen suoraan englanniksi tai halutessasi suomeksi tai ruotsiksi. Mikäli vapaamuotoinen kuvaus on pidempi, voit täydentää kyselyä liitteellä.

Vastaamalla tähän kyselyyn autat Suomea tuomaan tärkeän panoksensa EU:n OMC -työryhmän työhön, jonka tehtävänä on saada vuoden loppuun mennessä valmiiksi käytännönläheinen käsikirja EU-maissa toteutetuista kulttuurienvälistä vuoropuhelua ja kotoutusta edistävistä toimintamalleista/käytänteistä. Käsikirjan ensisijainen kohdeyleisö on kulttuuripolitiikan tekijät, mutta sen on tarkoitus hyödyttää myös kulttuuri- ja taiteen alan laitoksia, kansalaisyhteiskunnan edustajia ja alan muita aktiivisia toimijoita.

Vastausten määräaika: 18.4.2016

Lisätietoja:
Maija Lummepuro, maija.lummepuro(a)minedu.fi, p. 0295 3 30198
Pia Mouazan, pia.mouazan(a)minedu.fi, p. 0295 330814


Osallistu T¨hernobylin ydinvoimalaonnettomuuden muistotapahtumaan 26.4.2016

Tiedoksi ja toimenpiteitä varten teattereille!

Pyydämme teattereiden ja/tai ryhmien näyttelijöitä lukemaan ääneen näkyvällä paikalla (teatterin rappusilla, torilla, rautatie- tai bussiasemalla jne.) Nobel-palkitun Svetlana Aleksijevit¨in teoksesta T¨ernobylista nousee rukous valittuja kohtia.

Tapahtuman ajankohta on tiistai 26. huhtikuuta ja toivottu esitysaika on 12.00.

Toiveemme on saada niin monta paikkakuntaa mukaan tähän tapahtumaan kuin mahdollista.

T¨hernobylin ydinvoimalaonnettomuus 26.4.1986 aiheutti säteilypitoisen laskeuman raskaimmin lähiympäristöönsä, mutta myös laajalle Euroopan maihin ja Pohjoismaissa erityisesti keskiseen Suomeen. Tämä vakava ympäristöonnettomuus oli laajin Euroopassa tapahtunut onnettomuus sitten toisen maailmansodan. 350 400 ihmistä joutui jättämään kotinsa lopullisesti, pahiten saastuneelle alueelle voi palata Ukrainan viranomaisten mukaan 20 000 vuoden kuluttua! Todellista uhrien määrä ei koskaan tulla saamaan tietoon, ei myöskään Suomessa sairastuneiden määrää.

Jos olet kiinnostunut esittämään tekstin, ilmoita siitä mielellään meille.

Lisätietoa ja ilmoittautumiset:
Lea Launokari, sähköposti: lea.launokari(a)nettilinja.fi, puh: 050-5522330
Varpu Kinnunen-Saaritsa, sähköposti: kafetxo(a)gmail.com, puh: 0440735316

Naiset Rauhan Puolesta ja Naiset Atomivoimaa Vastaan -liikkeet

 

twitter.com/tinfotweets