19.04.2018

TINFO-tiedote 15 / 19.4.2018
 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KOULUTUSTA JA TYÖPAJOJA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Saavutettavuutta bussilla, pyörällä tai digillä

Ikea varmistaa ilmaisilla bussikuljetuksillaan, että ostamaan päästään. Välimatka ei ole este. Teatterit tekevät ilahduttavasti samaa, huolehtivat teatterikyydeistä, että esityksiä katsomaan päästään. Koulukyydeistäkin huolehditaan, miksei sitten teatterikyydeistä, jos tavoitteena on helpottaa saavutettavuutta.

Henkilöauto voi jäädä kotiin eikä autottoman tarvitse kärvistellä. Turussa pääsee teatterilipulla Turun ja lähialueen bussilinjalla matkaamaan teatteriin. Turun kaupunginteatterin ja Föli-linjojen yhteistyö takaa sen, että yhtiön linjoilla Turussa ja lähikunnissa teatterilipun vilautus käy maksukortista sekä esitystä ennen että sen jälkeen. Esityksiin voi myös pyöräillä. Kaupunkifillareiden parkki löytyy teatterin edestä. Vähemmän ekologista kuormitusta. Syksyllä alkavalle bussikokeilulle onnea ja myötätuulta!

Espoon kaupunginteatterin teatteribussi lähtee Kiasman edestä.

Taidelähtöistä vuorovaikutusta, mihin kaikkeen digiä voi käyttää? Riihimäellä #kaaosperhonen lentää, oikeastaan lensi eilen. #Digiteatteri-hankkeeseen liittyen riihimäkeläisille on lähetetty treffisovelluksella, Tinder-matcheille tanssiinkutsu. Treffaajat kokoontuvat Peltosaaren lähiössä peruskorjausta varten tyhjennetyn elementtikerrostalon luokse.

Teatteripäivä Puolan malliin: teatteriin pikkurahalla

Jotain hyvää Puolasta. Poliittinen tilanne on mikä on, mutta teatterit yrittävät kaikkensa ja tekevät työtä myös saavutettavuuden eteen. Ihailen tätä loputonta kekseliäisyyttä ja ennakkoluulottomuutta. Puolan teatterin 250-vuotisia juhliessa Varsovan teatteri-instituutti lanseerasi idean Teatteripäivästä, jolloin kansalaiset saattoivat päästä tiettyihin esityksiin 250 grossin hintaan (noin 60 sentillä). Puolalaisteatterit ovat jatkaneet juhlavuoden jälkeenkin. Maassa on eräänlainen ”julkisesti tuetun teatterin päivä”. Tänä vuonna, toukokuun 12. päivä on mukana 100 julkisesti rahoitettua teatteria 39 kaupungissa.

Kampanjapäivänä 300 grossia maksavat liput myydään suoraan teattereiden lippukassalta. Yksinkertaista, ei tarvita nypläyksiä verkkokauppajärjestelmään. Kampanjassa ollaan liikkeellä jalan ja vanhanaikaisesti jonotetaan. Perusteena kampanjoimattomuuteen ei siis voi käyttää sitä, että järjestelmät menevät sekaisin. Teatteri-instituutin johtaja Dorota Buchwald viittaa lippujonojen sosiologiaan. Jonossa ollaan kasvotusten, erilaiset ihmiset yhteisellä asialla, teatteri yhdistää, lippujonossa syntyy väliaikainen, teatterista keskusteleva yhteisö. Kampanja on tavoittanut vuosittain 50 000 katsojaa, useat sellaisia, jotka eivät muuten juuri käy teatterissa. Ja ehkä kysymys ei ole edes katsojamääristä vaan good willistä.

Olisiko meillä mahdollista ajatella esimerkiksi Maailman teatteripäivää 27.3. tällaisena kampanjapäivänä, jolloin ostettuja lippuja saisi sopivaan alennushintaan. Ja jos teattereilla ei ole lippukassaa, niin voisiko se pitää oviaan auki, järjestää iloisen karnevaalin ja myydä lippujaan suoraan.

Tulin ajatelleeksi Unkaria ja kiskapua, joka on pieni portti, porsaanreikä. Unkarilaiset ovat taitavia etsimään ratkaisuja, löytämään tuon pienen portin. Porsaanreikä ei aina ole kielteistä, se on pienen ihmisen kekseliästä ja ennakkoluulotonta ratkaisukeskeisyyttä.

Työviksen SuperKymppi

Tampereen Työväen Teatterissa vietetään kolmipäiväistä SuperKymppiä ulkosalla (sateen sattuessa sisällä). Tarjolla kaikenlaista hyvää, puvuston kirpputori ja kympin teatterilippuja. Ensimmäiselle 100:lle teatterilipun ostajalle luvassa Tapolan mustaamakkaraa. Sama idea kuin Puolassa. Kasvokkaista kohtaamista, jalkatyötä, liput suoraan paikan päältä.

Vedestä, vessasta ja ajasta

Ajalla on vinhat siivet. Voi jos teleporttaus olisi mahdollista. Mietin, mitä olen saanut aikaiseksi. Onko aika valunut hukkaan? Missä ovat minun aikasyöppöni?

Nyt kun kotona tehdään putkiremppaa sukittamalla, huomaan tehostuneeni. En jää kotiin venkoilemaan, ei ole suihkua, suoritan ripeän pesuliinapesun, käytän hyväksi kavereiden suihkut, myös yhteiset saunatilat ovat käytössä. Olen sosiaalisempi. Kotona eteisessä on kuivakäymälä eteisessä, putkimiehet tulevat avaimillaan milloin tahansa kahdeksan jälkeen. En riskeeraa pöntöllä istumiseen. Osaan arvostaa suuresti työpaikan ja esitysten vessafasiliteetteja. Ajattelen ylenmääräistä vedellä läträämistä ja kulutusta. Paljon pienemmällä tulee toimeen. Olen varmistellut työkavereilta ja ystäviltä, etten haise.

Yksi aikasyöppöys liittyi siis ”puhtauteen”. Mitä muuta. Kokousliha on ollut aktiivinen. Esitykset ovat vain ani harvoin aikasyöppöjä. Ne syventävät ja tilallistavat aikaa. Ehkä esityksissä tapahtuu teleporttausta. Olen uusissa ulottuvuuksissa. Aika on täyttä. Täyttymyksistä vähän myöhemmin. Mutta viikko on kulunut kehityskeskustellen (äärimmäisen innostavaa ja motivoivaa), artikkelia ja powerpointtia Hanasaareen valmistellen, saas nähdä. Ja olo oli kuin koulun pääsykokeissa, kun olin Taideyliopiston auditoinnissa.

Käsittelyaika – tekemisen meininkiä

Teatterikorkeakoulussa jälleen esityksissä. Käsittelyaika – uusi poliittinen tekee tuloaan, post-rekolundan -sukupolvi. Uskomaton viritys, jossa ensin pelataan kestollisuudella äärirajoille saakka. Toimeentulotukea odottavan aika on pitkä. Seitsemän päivää. Tila on muovitettu, ollaan julkisivuremontin sisällä, mentaalisesti ja fyysisesti eristyksissä. Pesukoneen ohjelma kestää, pyykkien laittaminen kuivumaan kestää. Aika mataa. Ja mitä sitten, seitsemän päivää on lusittu.

Äärisubjektikokemuksesta hypätään musiikkiin (vessakäynnin, vissyn ja lonkeron voimistamina) ja uudelle levelille yhteiskunnallis-poliittis-filosofistutkiskeluna. Merkityksettömyyden tunteesta, tyhjyydestä, masennuksesta, kuoleman kanssa flirttailusta, yksilöpatologisoinnista pois kohti rankkaa poliittista kelaa bändäämällä. ”Miinusmerkkinen elämä” – tämä ja moni muu Onni Pirkolan ja työryhmän musiikin haluaisin jossain muodossa itselleni. Miten lunastaa elämänsä ”ennen kaikkea taloudellisena rasitteena”, ”entä jos en koskaan pysty maksamaan takaisin, tai jos en halua”. ”Yleisesti ottaen ketä minun taiteeni kiinnostaa”.

Tämä omaehtoinen musisointi poiki lisätiedon tarpeen. Markus Fagerudd puhuu koulun hyvästä boogiesta: ”Ihmiset perustavat bändejä, jotkut nousevat myös valtakunnallisesti esiin.” Nyt täytyy tutustua: Tilhet, Pajut ja muut. Fageruddin mielestä kyse on myös siitä, että koulussa opiskelevat ovat usein jo lähtökohtaisesti pidemmällä musiikin teossa, kun kouluun tullaan.

”… jotenki tässä kropassa se tieto”

Tämä on lainaus Leea Klemolan Jessikan pennusta ja Teatterikorkeakoulun Jessikan pennun ohjaajan sanana. Myönnän, että olin alun perin peloissani. Mitä tästä tulee, miten tuo Klemolan ruumiissa syntyvän ilmaisun onnistuu luomaan. No ei huolen häivää. Tässä osataan lukea tekstin sisältöjä ja havaintoja tarkasti, saada ulos uusia ulottuvuuksia ja samalla säilyttää teoksen tapahtumaluonne, ruumiintunto näyttelijöissä. Näyttelijät synnyttävät tekstin ruumiillaan. Teksti ei ole tappokone, joka tuottaisi jähmettynyttä teatteritodellisuutta. Ihan kuin kaikki tapahtuisi tässä ja nyt, tämä häpeän kela, tämä kesytetyksi tulleen kela, parisuhteen, äiti-lapsi -suhteiden kelat. Kun meiltä löytyy ohjaajia, jotka osaavat lukea tekstiä ja ohjata pelotta ja vapaudella, ja kun meiltä löytyy näyttelijöitä, joilla on osaamista ruumiilliseen näyttelijändramaturgiaan, niin avot.

Kovaa settiä Kansallisessa

Atlantis, Korjaamo, Mauri ja mini-isoveli – kova Kansallisen setti. Minulle se näyttäytyy yhteiskunnallisen ja poliittisen eri sävyinä, makrosta mikroon tai miniin. Kun asialla on sellainen konkari kuin Juha Mustanoja ja Aurinkoteatteri, niin allegoria toimii. Opetusnäytelmää asioiden tilasta, sivistyksestä ja tiedosta muodossa, jonka suoruuden, vilpittömyyden ja älykkyyden yhdistelmään väkisinkin lankeaa.

Mauri ja mini-isoveljen dramatisointi ja ohjaus (Irene Aho) ja antoi rauhan ja tilan tälle ihanalle filosofi-Maurille ja hänen kokemuksilleen. Ja koska vihko on niin tärkeä, niin se animoi, nuo kuvat. Ja sen musisointi hyrisyttää. Mika Myllyahon Korjaamo asettuu päässäni dialogiin Töppöhörön kanssa, ja tietenkin myös Paniikin. Korjaamo antaa äänen miehille, se antaa äänen sellaisille maskuliinisuuksille ja arvoille, joita ei liiemmin teatterissa kuulla, todellisuudessakin ne ovat jossain toisaalla. Korjaamo on ihmisen/miehen itsekunnioituksesta ja omanarvontunnosta, luokkarailoista, työn murroksesta.

Tämä on nerokas teksti, hittikamaa. Ajattelen jo heti Tsekkejä, Sloveniaa, Espanjaa, Venäjää. Ja ajattelen Suomea. Kaksi miestä ja korjaamo, jossa miehen arvoa asetellaan uuteen uskoon. Ihminen/mies, kuten ei auton moottorikaan, ole poisheitettävää kertakäyttökamaa. Tämän esityksen musiikki on eeppistä. Johnny Cashin Hurt lopussa. If I could start again… Uhuu, itku siinä tulee naurun jälkeen. Katsomossa paljon miehiä, ehkä heidänkin silmänsä kostuvat.

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE

TINFO-apuraha käännöstyöhön

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) on saanut jaettavakseen 25 000 euroa näytelmien ja dramatisointien sekä esitysten tekstitysten kääntämiseen.

TINFO jakaa apurahoja suomalaisten näytelmien käännöstyöhön. Apurahaa on mahdollisuus saada myös esitysten tekstitysten kääntämiseen. TINFO-apurahasta päättävä asiantuntijaraati kokoontuu vuosittain neljä kertaa. Seuraavaan hakukierrokseen jätettävien hakemusten ja liitteiden määräpäivä on 23.5.2018.

Apurahojen tarkoitus on suomalaisten näytelmien tunnetuksi tekeminen maailmalla.  

TINFO-apurahan kriteerit ja hakulomake


TINFO-verkkokauppa: suomalaisia nykynäytelmiä -kirjasarjasta tarjous

Suomalaisia nykynäytelmiä -kirjasarja julkaisee tunnetuimpien näytelmäkirjailijoiden näytelmiä. TINFO-verkkokaupasta löydät koko kirjasarjan ja muuta teatterialan kirjallisuutta. Nyt kevättarjouksessa kaksi kirjaa hintaan 35 euroa + postikulut. 

UUTISIA

Vuoden 2018 ensimmäiset TINFO-apurahat jaettu

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) on jakanut vuoden 2018 ensimmäiset apurahat näytelmien kääntämiseen. TINFO-apuraha jaettiin kahdelle käännöshankkeelle. Apurahan saavat Eva Buchwald, joka kääntää Salla Viikan näytelmän Aukko englanniksi ja Stefan Moster, joka välittää Pipsa Longan Toinen luonto -näytelmän saksaksi.

TINFO on saanut Opetus- ja kulttuuriministeriöltä tälle vuodelle yhteensä 25 000 euroa jaettavaksi suomalaisten näytelmäteosten ja esitysten tekstitysten kääntämiseen. Apurahojen myöntämisestä päättää asiantuntijaraati, joka kokoontuu vuoden aikana neljä kertaa. TINFO-apurahojen tarkoitus on suomalaisten näytelmien tunnetuksi tekeminen maailmalla.

Suomalaisia näytelmien ja dramatisointien pohjalta on 2010-luvulla nähty ulkomaisissa teattereissa vuosittain 72-116:een produktiota. TINFO-apurahalla on pystytty tukemaan tukimuodon aikana vuodesta 2011 lähtien yhteensä 118 käännöshanketta.  

Lue lisää TINFO-apurahasta ja sen kriteereistä: tinfo.fi/tinfoapuraha


Teatteri Quo Vadiksen yhteistyöesitys Icônes ensi-iltaan Pariisissa  

Teatteri Quo Vadis tekee yhteistuotannon ranskalais-suomalaisen Collectif Boxon Sentimental -ryhmän kanssa. Kollektiiviin kuuluu Pariisissa ja Helsingissä työskenteleviä freelance-taiteilijoita, pienempiä teatteriryhmiä ja nuoria tutkijoita. Carmen Kauton ohjaama Ikonit/Icônes tulee ensi-iltaan 29.5.2018 Art Studio Théâtressa  

Teatteria, tanssia, kuvataidetta ja musiikkia yhdistävä projekti tutkii ikoneita – uskonnollisia, poliittisia, taiteellisia, henkilökohtaisia. Dramaturgian pohjana toimii sata vuotta Venäjän ja Neuvostoliiton historiaa, Vallankumouksesta nykypäivään. Ikonien kertomuksia yhdistää uskomisen tarve, jolle antavat kasvot sekä kristilliset, slaavilaiset että vallankumoukselliset ikonostaasit.

Esitys toimii myös galleriana Collectif Boxon Sentimental -ryhmän kuvataiteilijoille, jotka maalaavat ja rakentavat ikoneita harjoitusten lomassa.

Yhteistyökumppaneita ovat Pariisin Yliopisto (Université Paris Sorbonne Nouvelle) sekä Maison Jacques Copeau, joka järjesti syyskuussa 2017 kollektiiville residenssipuitteet Bourgognessa, Jacques Copeaun legendaarisessa talossa.


Nukketeatteriesitys Devet Lun Ljubljanassa

Devet Lun on absurdi ja sanaton nukketeatteriesitys, jonka kohdeyleisö on vauvat, taaperot ja heidän huoltajansa. Esitys kertoo ihmissikiön 9 kuukauden kehitystarinan nukketeatterin ja musiikin keinoin.

 Devet lun saa ensi-iltansa 25.4.2018 Ljubljanassa Ostrok im Umetnosti -kulttuurikeskuksessa. Esitys kiertää myöhemmin Sloveniaa ja Suomea. Slovenian-esitys mahdollistuu FinnAgoran kautta haetulla TelepART-matkatuella.

AEIOU on riippumaton ryhmä taiteilijoita, jotka työskentelevät sekä Sloveniassa, että Suomessa. Ryhmä perustettiin Sloveniassa vuonna 2010, ja se laajensi toimintaansa Suomeen vuonna 2013. Perustajajäsenet ovat nukketeatterin ammattilaiset Katja Kähkönen ja Katja Pov¨e, sekä muotoilija/taideopettaja Mateja Ocepek. Ryhmän palkitut nukketeatteriesitykset on esitetty monella kansainvälisellä festivaalilla.

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Art Scene in madrid and the Hug's residency model –presentation | 24 April 2018, Helsinki

When:April 24th, 18:00 – 20:00
Where: Globe Art Point, Helsinki. Malminkatu 5, Helsinki, Finland

THE HUG, a platform for cultural cooperation and a non-profit cultural association dedicated to increasing the community access to visual arts, design and architecture in Madrid (Spain), would like to cordially invite you to a roundtable “Art scene in Madrid and THE HUG’s residency model for Finland-based artists and creative agents”.

PROGRAM:
18:00 Welcoming words by Kemê Pellicer (project coordinator at Globe Art Point) and Miguel Ángel Gilfer (head of THE HUG)
18:10 Session I: Art scene in Madrid
We present spaces of artistic creation and art collectives, new art fairs in parallel to ARCO fair, universities and exhibition spaces and art residency spaces in Madrid.
18:50 Break
19:00 Session II: THE HUG’s residency model for Finland-based artists and creative agents
We present our residency project in detail.
19:30 THE HUG residency experiences
19:40 Round of questions and open discussion
20:00 Thanks and hugs

Facebook event 


Taiteellisen tutkimuksen päivä | 25.4.2018, Helsinki

The Spring Research Day on avoin ja ilmainen taitellisen tutkimuksen tapahtuma, jonka järjestäjinä toimivat Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun Esittävien taiteiden tutkimuskeskus (Tutke) sekä ADIE project.

Tapahtumapäivä on englanninkielinen. Tervetuloa joko vain osaksi tai koko päiväksi!

SPRING RESEARCH DAY Wed 25th April 11:00-20:00 Museum of Contemporary Art Kiasma (Mannerheiminaukio 2)

What the hell is artistic research? And what is it good for? What is techno-assisted embodiment, hyperdramatic theatre, interplanetary choreography or re-membering?

The Spring Research Day is an open and free event of artistic research. It takes place at the Kiasma Theatre on the 25th of April 2018. It is organised by Tutke, the Performing Arts Research Center at the Theatre Academy of the University of the Arts Helsinki.

Read more and see the schedule


Monologiviikko | 23.-26.4.2018, Tampere

Maanantaina 23.4.2018 klo 19 ja tiistaina 24.4.2018 klo 14 ja klo 19 Demoteatteri (Hämeenpuisto 28)

Nätyn kakkoskurssilaiset esittävät kuusi tiimityönä kirjoitettua monologia.

Mikä on monologi? Millä tavalla näyttelijä rakentaa pienen ja tarkan kuvan tämän päivän maailmasta näyttämölle? Aiheet ovat tästä ajasta ja tämän ajan ihmisistä: vauva-arki, youtube-tähti, persoonan jakautuminen, paniikkihäiriö, kleptomania, kuuluisuus. Tekstit ovat ronskeja päivityksiä tunnettujen näytelmien teemoista. Henkilöhahmot ovat saaneet inspiraationsa Maria Jotunin Kultaisesta vasikasta, Mark Ravenhillin Shopping & Fuckingista ja Choderlos de Laclosin Vaarallisista suhteista.

Demoteatterin paikkavaraukset arkisin klo 10-15 puh. 050 395 1197 tai teatteri(a)uta.fi. Vapaa pääsy

Monologifestivaali Torstaina 26.4.2018 klo 12-20 Tampereen yliopiston keskuskampus (Kalevantie 4)

Kaksitoista monologia Teatterimontussa ja Tampereen yliopiston päärakennuksen erilaisissa julkisissa tiloissa. Esityspaikat tarkennetaan myöhemmin Monologifestivaalin omalla tapahtumasivulla.

Demoteatterissa esitettyjen monologien lisäksi Monologifestivaalilla nähdään kuusi dramaturgiopiskelijoiden kirjoittamaa, Hella Wuolijoen Niskavuori-sarjasta inspiraationsa saanutta monologia, joita Nätyn kakkoskurssin opiskelijat ovat työstäneet Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun adaptaatiokurssilla

Festivaaliesitysten yhteydessä järjestetään tekijäkeskusteluja ja haastatteluja.

Monologifestivaalin esitykset voi nähdä myös Helsingissä, Kansallisteatterin Lavaklubilla Torstaina 3.5. 2018 klo 18

Monologifestivaaliin ja Lavaklubille ei ole paikkavarauksia. Tule ajoissa, paikkoja rajoitetusti. Vapaa pääsy.

Opettajina Monologi-jaksolla ovat toimineet yliopistonlehtori Samuli Nordberg (Näty), yliopistonlehtori Tiina Syrjä (Näty), yliopistonlehtori Minna Hokkanen (Näty), professori Pauliina Hulkko (Näty), dramaturgian lehtori Tuomas Timonen (Teak) ja dramaturgian professori Katariina Numminen (Teak).


Seminaari: Taidekasvatus palvelemassa Unescon kestävän kehityksen tavoitteita | 2.5.2018, Helsinki

Hollo-Instituutti ja Suomen Taide- ja kulttuurikasvatuksen observatorio järjestävät yhdessä seminaarin: Taidekasvatus palvelemassa Unescon kestävän kehityksen tavoitteita  

Tieteiden talolla, keskiviikkona 2.5.2018 klo 13-16, os. Kirkkokatu 6, Helsinki (sali 505, 5. krs.)

Seminaarin tarkoituksena on tarkastella Unescon kestävän kehityksen periaatteita ja pohtia, mitä ne merkitsevät ja miten ne ilmenevät tämän päivän Suomessa. Toiveena on saada erilaisia näkökulmia siihen, mikä on Unescon tavoitteiden suhde taidekasvatuksen tutkimukseen ja käytännön kenttään. Seminaarin kieli on suomi. 

Katso ohjelma

Tilaisuuteen on vapaa pääsy, mutta ilmoittautuminen pyydetään. Seminaaritilaan mahtuu max 80 hlöä.
Ilmoittautumislinkki

Päivitetyt seminaaritiedot Hollo-Instituutin sivuilla

Lisätietoa:
Mari Martin, observatorion koordinaattori
Taideyliopiston CERADA-tutkimuskeskus,
mari.martin(a)uniarts.fi, +358 50 460 6789


Hailuoto teatterifestivaali | 27.-29.7.2018

Hailuoto teatterifestivaalia on järjestetty vuodesta 2008. Tämän vuoden festivaali järjestetään 27.-29.7.2018.

Katso ohjelmisto täältä: www.hailuototeatterifestivaali.com/ohjelmisto.html


ANTI – Contemporary Art Festival | 25.-30.9.2018, Kuopio

ANTI – Contemporary Art Festival järjestetään 17. kerran Kuopiossa 25.-30.9.2018. Olemme kutsuneet mukaan kansainvälisesti menestyneitä, palkittuja taiteilijoita, joiden teokset tarkastelevat leikin, leikkisyyden, pelin ja pelillisyyden teemoja.

ANTI-festivaalin kotikaupungin Kuopion tilojen leikkisä haltuunotto on aina ollut keskeisessä asemassa, kun olemme tuoneet elävää, jännittävää ja yllättävää nykytaidetta innokkaaseen yhteisöömme. Vuonna 2018 tulemme keskittymään nimenomaan leikkiin ja pelillisyyteen.

Taiteellisen ohjelmiston lisäksi järjestämme festivaaliviikolla erilaisia keskustelutilaisuuksia, jaamme ANTI Festival International Prize for Live Art -palkinnon ja järjestämme jo kolmannen kerran Future DiverCities -taiteilijalaboratorion.

Koko festivaaliohjelmisto julkaistaan kesäkuussa.

Lisätietoja verkkosivuillamme ja Elisa Itkonen: 050 305 2005, info(a)antifestival.com.


Estonian Theatre Festival Draama: Baltic Forum | 3-9 Sep 2018, Tartu

On behalf Estonian Theatre Agency, we are glad to invite you to Estonian Theatre Festival DRAAMA 2018: Baltic Forum, which takes place from September 3d until September 9th, 2018 in Tartu, Estonia.

This year's festival is dedicated to 100th anniversary of the Republic of Estonia. To mark our centennial, The Estonian Association of Performing Arts Institutions is bringing the century-long story of the Republic of Estonia to the stage. The project is called „Tale of the century“. All productions will be created in cooperation between at least two theatre companies – one big and one small – bringing together 22 organisations within the project. In terms of themes, the century has been divided into decades as well as added a piece about the future – hence 13 new theatre pieces will be created under the aegis of the comprehensive production project.

DRAAMA 2018: Baltic Forum brings all productions together in Tartu and adds a handful of more experimental cross-type productions to the mix. All performances in the main programme will be translated into English.

Additionally, an international conference on Baltic drama is held on September 8th. Presentations of three Baltic countries drama and theatre is a nice way to get an introduction to our theatre worlds.

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


TINFO-apuraha käännöstyöhön

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) on saanut jaettavakseen 25 000 euroa näytelmien ja dramatisointien sekä esitysten tekstitysten kääntämiseen.

TINFO jakaa apurahoja suomalaisten näytelmien käännöstyöhön. Apurahaa on mahdollisuus saada myös esitysten tekstitysten kääntämiseen. TINFO-apurahasta päättävä asiantuntijaraati kokoontuu vuosittain neljä kertaa. Seuraavaan hakukierrokseen jätettävien hakemusten ja liitteiden määräpäivä on 23.5.2018.

Apurahojen tarkoitus on suomalaisten näytelmien tunnetuksi tekeminen maailmalla.  

TINFO-apurahan kriteerit ja hakulomake


Goethe-Institut International Coproduction Fund | Call open until 30 April 2018

The new application phase for the International Coproduction Fund has begun. The deadline is April 30, 2018 at 23:59 (CET).

The International Coproduction Fund by the Goethe-Institut is intended for co-productions by artists in the fields of theatre, dance, music and performance art, in which hybrid and interdisciplinary formats and the use of digital media may be key components.  
 
The target group comprises professional artists and ensembles abroad and in Germany.

More information and the application form

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Performanssipankki etsii teosta Vantaan taidemuseo Artsiin | Haku 30.4.2018 mennessä

Vantaan taidemuseo ARTSI ja PERFORMANSSIPANKKI julistavat yhdessä avoimen haun Suomessa toimiville taiteilijoille! Hakuun voivat osallistua kaikki performanssi- ja esitystaiteen ammattitaiteilijat PERFORMANSSI-PANKKIIN (performanssi.com) huhtikuun aikana ladatuilla teoksillaan. Performanssi on osa Artsin Erkki Pirtolan kuvia ja sanoja -näyttelyä. 

Vantaan taidemuseo Artsissa järjestetään 7.6.2018 Suomen ensimmäiset performanssi- ja esitystaiteen ammattilaispäivät. Performanssipäivät sisältävät esittelyitä ja keskusteluja, sekä taidetta alan ammattilaisilta. Haemme nyt tapahtumaan ja sen yhteydessä järjestettäviin Erkki Pirtolan näyttelyavajaisiin sopivaa performanssia Perfomanssipankin kautta.

Performanssipankki on suomalaisen performanssi- ja esitystaiteen tietokanta verkossa, jossa voi tarkastella, tilata ja seurata performanssitaidetta helposti. PERFORMANSSIPANKIN kautta etsimme nyt tapahtumaan sopivaa performanssia, joka esitetään Erkki Pirtolan näyttelyavajaisissa 7.6.

Vantaan taidemuseo Artsin Erkki Pirtolan kuvia ja sanoja -näyttely (5.6.-29.7.2018) esittelee Erkki Pirtolan vähemmän tunnettua piirrostuotantoa. Pirtolan kuvia ja tekstejä yhdistelevässä näyttelyssä Pirtolasta muodostuu kuva suomalaisen kuvataiteen sanataiturista, jonka laajaan tuotantoon kuului performanssin ohella myös sarjakuvia. 

Lue lisää


Open call: Storytelling in the Digital Age, Bulgaria | Deadline May 1 2018

Open Call for Participants: Summer Scriptwriting Base “DIGITAL VILLAGE” 18.07 – 28.07.2018 Bozhentsi - Sofia, Bulgaria

The Summer Scriptwriting Base 2018 program consists of lectures and workshops that will help the participants learn how to create good stories, and to explore the forms stories could take in the Digital Age. The program has an open unit – free for everyone to come and to learn – and a closed unit, reserved for preselected participants. The Summer Scriptwriting Base is open to foreign participants and all lectures and workshops will be in English.

In 2018 we continue our collaboration with the Architectural Reserve of Bozhentsi, a small village of traditional XIX-century houses in the mountains of Bulgaria. For ten days we will transform this village in a Digital Village - a global village from the Digital Age.

The inauguration and the opening lecture will take place in Sofia, the bustling capital of Bulgaria. 

Who can apply
As in every year, we welcome as participants students and young professionals from all around Europe and beyond: screenwriters, playwrights, storytellers, journalists, science communicators, bloggers, content creators for creative industries, and all other people who write. The two previous editions of the Summer Scriptwriting Base had participants from 20 countries, and we aim to continue having this diversity. The Summer Scriptwriting Base also allows the participants to meet future friends, partners and collaborators.

Fees
Partnerships with various organisations and institutions allow us to keep participation fees for the workshops low. We do not want them to be an obstacle for participants.
The participation fee is 120 BGN (60¤) for one workshop; 220 BGN (110¤) for two workshops and 280 BGN (140¤) – in case you’d like to participate in all three workshops. Preference will be given to candidates who wish to subscribe for the full program. This fee includes also the housing in Bozhentsi in traditional XIX-century houses.

How to apply
Send us your resume, a short motivation letter (up to 200 words) why you want to participate, as well your choice for workshop(s) you would like to participate to: bozhentsi2018(a)gmail.com.
APPLICATION DEADLINE: MAY 1, 2018 (results around May 10)  

More information


UNO etsii ammattiteattereita kumppaneiksi vuodelle 2019 | Haku avoinna 23.4.-4.5.2018

Kiinnostavatko suomalaisen näytelmäkirjallisuuden tulevaisuuden tekijät? 
Kaipaatko uutta näytelmää teatterisi ohjelmistoon? 
Haluatko jalostaa teatterisi uuteen näytelmään liittyviä käytäntöjä ja osaamista?

Uuden näytelmän ohjelman (UNO) kirjoittajaohjelmien kolmas kierros käynnistyy vuoden 2019 alusta. UNOn Hautomoa on uudistettu toiminnassa esiin tulleiden tarpeiden mukaan ja ohjelman kiinnostuksen kohteena vuonna 2019 ovat kirjailijan ja teatterin yhteistyönä kehiteltävät tilaustekstit. Etsimme huhtikuussa käynnistyvällä avoimella haulla ammattiteattereita ohjelman yhteistyökumppaneiksi. 

AVOIN HAKU – teattereille 23.4.-4.5.2018, kirjailijoille elokuussa

Kirjailijat ja teatterit haetaan erikseen ja tuodaan yhteen UNOn hakuprosessin avulla.  

Hautomo-haku teattereille on avoinna 23.4.-4.5.2018, jonka jälkeen ohjelmaan hakeneet haastatellaan. Hautomon yhteistyökumppaneiksi valitaan toukokuun loppuun mennessä kaksi (2) ammattiteatteria (tai useampien teattereiden yhteenliittymää), jotka osallistuvat syksyllä kirjailijavalintoihin yhdessä UNOn kanssa.  

Hautomo-haku kirjailijoille järjestetään elokuussa 2018. Kirjoittajahausta tiedotetaan lisää kesäkuussa 2018.  

Lisätiedot 2019 Hautomo-ohjelmasta, hakukriteereistä, valintaperusteista ja hakuohjeet löytyvät UNOn nettisivuilta

HAUTOMO 2019 – kirjailijan ja teatterin yhteistyö tilaustekstin äärellä

Tilausteksteihin keskittyvä Hautomo 2019 on näytön paikka ammattinäytelmäkirjailijalle, jonka ura on vielä alkuvaiheessa. Teatterille yhteistyö UNOn Hautomon kanssa on keino haastaa itseään taiteellisesti sekä mahdollisuus omien toimintatapojen jalostamiseen ja osaamisen kehittämiseen.  

Hautomoon valitaan kaksi (2) kirjailijaa työstämään uutta näytelmäänsä yhteistyössä tekstiin sitoutuneen teatterin kanssa. UNO toimii tämän yhteistyön kanssakulkijana vuoden 2019 ajan. Hautomossa kirjailija saa UNOn dramaturgin ja kirjailijayhteisön tuen työlleen sekä ammatillista selkänojaa yhteistyöhön teatterin kanssa. Teatterille rakennetaan oma prosessi tukemaan työskentelyä kirjailijan ja uuden tekstin kanssa. UNO dokumentoi ja tutkii prosesseja vuoden ajan ja havainnoista jaetaan tietoa julkisesti.

Hautomo 2019 on pilottikokeilu, jonka toteutumisen edellytyksenä on, että ohjelmaan löydetään kriteerit täyttävät teatterit, ja yhteistyö teattereiden ja kirjailijoiden välille saadaan hakuprosessin avulla syntymään. Mikäli ohjelmaan ei löydy toisistaan innostuvia teatteri-kirjailija -pareja, valitaan kirjailijat Hautomoon aiempien vuosien tapaan kehittelemään omia tekstejään ilman tilausyhteistyötä teattereiden kanssa.

MITÄ HAEMME?  

Hautomon yhteistyökumppaneiksi etsitään teattereita, jotka ovat motivoituneita ja halukkaita sitoutumaan uuteen, itselle kenties ennalta tuntemattomaan näytelmäkirjailijaan, tekemään tilauksen uudesta näytelmästä (vahvalla kantaesitystuotantoaikeella) ja resursoimaan kirjailijan työtä vuodelle 2019. Hautomo-teatterit näkevät uuteen näytelmään panostamisen tärkeänä osana omaa taiteellista tehtäväänsä ja tulevaisuuttaan – ja haluavat kehittyä sen tekijöinä!  

Tiedustelut:
UNO / Saara Rautavuoma, 050 302 0706, saara(a)teatterikaksipistenolla.fi


Teatteri Jurkan vierailu- ja tuotantohaku | Auki 11.5.2018 saakka

Haemme Teatteri Jurkan ohjelmistoon 1-2 esiintyjän vierailuesityksiä vuodelle 2019 sekä osatuotantoehdotuksia vuodelle 2020. 

Syyskaudesta 2018 alkaen Jurkan ohjelmiston laajasti ymmärrettävä yläotsikko on klassikko ja kaikkien ehdotusten toivotaan osuvan sen alle. Jurkassa klassikoksi mielletään esimerkiksi menestyksekäs ja laajasti tunnettu näytelmä, romaanin, kaunokirjallisuuden tai elokuvan pohjalta tehty näyttämösovitus sekä varjoon tai unohduksiin jäänyt kulttiteos.  
 
Jurkassa klassikon ei tarvitse olla ilmiasultaan perinteinen tai klassinen epookki, eikä sitä liioin ole pakko sijoittaa nykyaikaan. Haluamme iloisesti venyttää klassikko-käsitteen rajoja ja suhtaudumme avoimesti myös yllättäviin ja ennalta-arvaamattomiin klassikon määritelmiin ja tuotantoideoihin.  
 
Henkilökohtainen suhde ehdottamaanne materiaaliin ja aiheen kirkkaus on meille tärkeää. 

Haku on avoinna kaikille taidealan ammattilaisille pe 11.5.2018 saakka. 

Lue tarkemmat tiedot hakemisesta ja täytä hakemus.

 Päätöksiä vuoden 2019 vierailuesityksistä tehdään jo toukokuun aikana, vuoden 2020 tuotantoehdotusten osalta joulukuun loppuun mennessä. 

Lisätiedot ja kyselyt vain sähköpostitse joko hilkka-liisa.iivanainen(a)jurkka.fi tai tuomo.ramo(a)jurkka.fi. Puhelinkyselyihin emme valitettavasti voi vastata.


The Call for Artists to take part in Buffer Fringe Performing Arts Festival | Deadline 4 June 2018

The call for artists to take part in Buffer Fringe 5th edition which will take place between the 1st and 4th of November is now open!

Artists and interested groups are encouraged to apply with innovative and original pieces that explore the social, global, or intimate implications of the festival’s theme—“Breaking Point.” Local and international performances of all kind are invited to apply by June 4th, 2018, 12:00, noon, the latest, using the application found here.

The artistic director of Buffer Fringe festival, Achim Wieland, expressed his enthusiasm for the 5th edition of the festival “with the aim to frame an open and dynamic engagement between performers and audience, become a mediator and influencer of intercultural dialogue and provide a platform of enhanced inter-artistic exchange.” Mr. Wielandhas extensive experience working with artists across the divide in Cyprus and also internationally on devised theatre pieces, exploring themes of otherness, ego, and fear.

Buffer Fringe Performing Arts Festival showcases new and experimental work by local and international artists, challenges physical and artistic barriers, and creates opportunities for artists to meet and exchange ideas. The festival hosts innovative work by artists who take risks and constantly look for new ways to express themselves. Last year, the festival received over 100 applications from all around the world. In the past 4 years, the Buffer Fringe Performing Arts Festival hosted 42 performances, 29 of which are local and 13 from abroad. The festival also received the EFFE label of “remarkable festival”, won the local Stelios Award with the concept “Buffer Fringe on Tour”, established partnerships with several Fringe Festivals in Europe and the World Fringe Network, and offered various workshops and networking activities for both local and international artists.  

Further information can be obtained from the Home for Cooperation through +357 22 445 57 40 / +90 542 834 57 40 or at admin(a)home4coopeation.info.

www.facebook.com/BufferFringe/


Institut Français: Residencies at the Cité internationale des arts, Paris | Deadline 29 June 2018

The program is aimed at foreign artists from all around the world who wish to pursue a research project in Paris during a minimum period of three consecutive months, and that are supported by one or more cultural partners.

These partners associated with the artist may be institutions of the French cultural network abroad (Institut français, Cultural Services of the French Embassies, and Alliance française) and / or French or foreign cultural structures (art centers, associations, multidisciplinary laboratories, galleries, museums, theaters, production centers for dance and circus, concert halls, festivals abroad, etc.).

This program is aimed at artists in every artistic discipline:

Architecture/landscape/urbanism, street arts/circus/puppets, digital arts, visual arts, comics, cinema/movies/video, curating projects, dance/performances, design, literature, youth book, fine arts and crafts, modern music and jazz, classical and contemporary music, contemporary art performances, photography, theatre, musics for films and video games.  

Duration of stay: 3 or 6 months

The Institut français in Paris provides artists with a studio-apartment at the Cité internationale des arts.

The partner associated with the artist, in France or abroad, finances the artist's travel and / or living expenses and submits the artist's application. 

The associated partner who submits the application must:  

  • commit in writing to cover the travel and / or subsistence expenses of the artist and can also specify the financial commitment of other partners involved in the project;
  • provide a reasoned opinion on the reasons for its support of the application of the artist
  • explicitly indicate how it intends to showcase the work of the laureate during or following the residency.

Candidates must:

  • have started their professional life;
  • Speak French or English;
  • Provide proof of previous artistic work;
  • Be independent to organize their residency on their own once in Paris
  • Be available (without any professional obligations) during the residency

There is no age limit.

Deadline 29 June 2018 (open from 2nd May)

Find all details online

KOULUTUSTA JA TYÖPAJOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Haaveilutyöpaja. Kainoja toiveita, ehdotuksia utopioiksi | 6.5.2018, Helsinki

su 6.5.2018 klo 10-16, paikkana Laajasalon ihana VPK!

Mitä taitelijuus on? Miten taiteilijaksi tullaan? Miten taidekenttä toimii, millaiset kehykset taiteilijuutta määrittävät?  

Voisiko taiteilijaksi tuleminen lähteä yhteisemmältä pohjalta, kilpailun sijaan kaltaisuudesta, omista eduista (nimen luomisesta) luopumisesta, lajien välisestä solidaarisuudesta, yhteistoiminnan rakentamisesta, yhteisten tilojen avaamisesta?

Pois poteroista -liike kutsuu taiteen rakastajat keskustelemaan taiteen ja taiteilijuuden mahdollisuuksista sekä taidetyön ja taiteilijaksi tulemisen haasteista ja keinoista haasteiden ylittämiseen.
 
Tarjolla soppaa! Ilmottaudu mielellään 29.4.2018 mennessä osoitteeseen poispoteroista(a)gmail.com, niin osaamme varautua!

Tapahtuma Facebookissa


Hakuaikaa jatkettu 30.4.2018 saakka: Nukke- ja musiikkiteatterin erikoistumiskoulutus

Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemia sekä Yrkeshögskola Novia toteuttavat yhteistyönä nukke- ja musiikkiteatterin työelämälähtöisen erikoistumiskoulutuksen, joka koostuu sekä nukketeatterin että musiikiteatterin syventävistä opinnoista. Tavoitteena on törmäyttää ja yhdistää kaksi taidemuotoa, jonka tuotoksena toteutetaan musiikki- ja nukketeatteriteos Turun ruotsalaisessa teatterissa (ÅST) syksyllä 2019. Koulutuksen pedagogeina toimii kansainvälisiä huippuartisteja musiikkiteatterin sekä visuaalisen ja fyysisen teatterin alalta.

Koulutuksen tavoite

Koulutuksen tavoitteena on törmäyttää ja yhdistää kaksi taidemuotoa sekä löytää ja tutkia uusia kokeilevia muotoja teatterin tekemiseen. Koulutus koostuu musiikin ja nukketeatterin syventävistä opinnoista, joilla vahvistetaan ko. alojen ammatillista erityisosaamista ja kehitetään uusia verkostoja.

Koulutuksen kohderyhmä

Koulutus on suunnattu Pohjoismaissa toimiville näyttelijöille, musikaaliartisteille, nukketeatterinäyttelijöille sekä tanssijoille ja fyysiseen teatteriin suuntautuneille näyttelijöille.

Hakijoilta edellytetään alan AMK-tutkinnon tai muun soveltuvan korkeakoulututkinnon suorittamista tai muulla tavoin suoritettua ja hankittua koulutusalalla tarvittavaa tietoa sekä alan kokemusta.

Lue lisää


Hakuaikaa jatkettu 30.4. saakka : International Summer School: Theatre in Social Context, Prague | 25 Aug-7 Sep 2018

Archa Theatre, Prague, Czech Republic

Archa Theatre promotes artistic practices that have the courage to examine topical issues expressed in a specific theatrical language. The International Summer School is a platform for experimentation and investigation in the field of contemporary theatre. Theatrical creation has focused on topical social and political issues.

The summer school promises students to get acquainted with theatre in social context with the help of Archa Theatre’s artistic vision and advanced theatrical tools.

Working language of the school is English.

Application deadline: 30 April 2018

Read more  

For more information please contact summerschool(a)archatheatre.cz

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Susanna Leinonen Company etsii yleisötyöntekijää  

Susanna Leinonen Company etsii yleisötyöntekijää toteuttamaan tanssiteokseen ja kaupunkikuvaan liittyvää yleisötyökokonaisuutta. Projektista on laadittu hankesuunnitelma, jota yleisötyöntekijä lähtee toteuttamaan. Sisällölliset teemat liittyvät uhkakuviin ja tulevaisuuteen liittyviin pelkoihin.  Toimintaympäristönä on rakentuva kaupunki ja kaupunginosayhteisö. Yleisötyöntekijän tehtävänä on suunnitella ja toteuttaa työpajoja kaupunkilaisille sekä esitellä työpajoissa syntynyt materiaali tanssiteoksen taiteelliselle työryhmälle. Yleisötyöntekijä viestii luontevasti projektista sosiaalisessa mediassa sekä muissa ryhmän viestinnällisissä kanavissa.

Etsimämme henkilö on oma-aloitteinen ja itseohjautuva. Hän ryhtyy nopeasti toimeen, eikä pelkää haasteita. Hän tiedostaa roolinsa osana tiimiä ja suurempaa kokonaisuutta. Etsimämme yleisötyöntekijä on tarkka ja haluaa hoitaa tehtävänsä pieteetillä. Hänellä on jo kokemusta vastaavanlaisista tehtävistä tai tehtävään soveltuva koulutus. Tehtävässä onnistuminen edellyttää projektinhallintataitoja, tuotannollista osaamista, erinomaisia vuorovaikutus- ja tiimityöskentelytaitoja sekä stressinsietokykyä.

Työn luonne edellyttää joustavuutta työaikojen suhteen, sillä työpajoja saatetaan toteuttaa myös virka-ajan ulkopuolella. Työsuhteen määräaikaisuus johtuu projektin rahoituksen luonteesta. Työsuhde solmitaan ensin ajalle 1.5.2018–21.6.2018, minkä jälkeen sitä voidaan jatkaa osa-aikaisena tai esimerkiksi tuntiperusteisena.

Tehtävä täytetään heti oikean henkilön löydyttyä. Toimitathan hakemuksesi, ansioluettelosi, suosittelijoidesi yhteystiedot ja palkkatoiveesi osoitteeseen salla(a)susannaleinonen.com.

Lue lisää

Lisätietoja:
Salla Mistola
toiminnanjohtaja
+358 45 1380 336
salla(a)susannaleinonen.com


Taiteellinen johtaja Helsingin juhlaviikoille | Haku 4.5.2018 mennessä

Helsingin juhlaviikot on vuosittain järjestettävä kansainvälinen monitaidefestivaali, joka tarjoaa laajalle yleisölle monipuolista ohjelmaa musiikin eri lajeista sirkukseen, teatteriin, tanssiin, kuvataiteeseen ja kaupunkitapahtumiin. Helsingin juhlaviikot on kävijämäärältään Suomen suurimpia festivaaleja, ja vuonna 2017 sen eri tapahtumiin otti osaa yli 212 000 kävijää. 50 vuotta täyttäviä Helsingin juhlaviikkoja vietetään 17.8.–2.9.2018.
 
Helsingin juhlaviikoille haetaan taiteellista johtajaa vastaamaan festivaalin ohjelmasuunnittelusta yhteistyössä festivaaliorganisaation kanssa. Valittavalta henkilöltä odotetaan vahvaa taide- ja kulttuurielämän tuntemusta, näkemyksellisyyttä ja näyttöjä taiteellisesta suunnittelusta. Tehtävän hoitamisessa on eduksi ymmärrys yritysyhteistyöstä.

Taiteellisen johtajan tehtäväkausi alkaa sopimuksen mukaan. Tehtävä on osa-aikainen ja kattaa vuosien 2019 ja 2020 festivaalien suunnittelun sekä mahdollisuuden jatko-optioon.

Vapaamuotoiset hakemukset ansioluetteloineen ja palkkatoivomuksineen pyydetään toimittamaan pe 4.5.2018 klo 16 mennessä sähköpostitse Helsingin juhlaviikkojen hallintojohtaja Niki Mathesonille osoitteeseen niki.matheson(a)helsinkifestival.fi.  

Lisätiedot:
 
Helsinki-viikon säätiön hallituksen puheenjohtaja Juhana Vartiainen puh. 050 512 2394
 
Helsinki-viikon säätiön hallituksen varapuheenjohtaja Elina Moisio puh. 040 575 598

Lue lisää


Kajaanin kaupunginteatteri hakee videosuunnittelija-esitysteknikkoa | Haku 5.5.2018 mennessä

Kajaanin kaupunki, Kajaanin kaupunginteatteri –  alueteatteri –liikelaitos hakee palvelukseensa Videosuunnittelija-esitysteknikkoa 1.8.2018 alkavaan vakituiseen työsuhteeseen

Videosuunnittelija-esitysteknikon tehtäviin kuuluu videosuunnittelu, av-kuvamateriaalien suunnittelu ja toteutus (esim. trailerit), esitystekniikan pystytys ja purku sekä videoiden, äänten ja valojen hoitaminen harjoitus- ja esitystoiminnassa ja muut teatteritekniset työt.

Videosuunnittelija-esitysteknikolta edellytämme tehtävänkuvaan sopivaa, vähintään alempaa korkeakoulututkintoa tai vahvaa työkokemusta vastaavista tehtävistä.  

Lisätietoja antavat  käyttöpäällikkö Matti Jääskeläinen p. 044 710 0222, matti. jaaskelainen(a)kajaani.fi,  talouspäällikkö Anne Kovalainen, p. 044 710 0247, anne.mh.kovalainen(a)kajaani.fi ja teatterinjohtaja Helka-Maria Kinnunen, p. 044 421 4191, helka-maria.kinnunen(a)kajaani.fi

Tehtävän täyttämisessä otetaan ensisijaisesti huomioon Kajaanin kaupungilta irtisanotut, lomautetut, irtisanomisuhan ja lomautusuhan alaiset henkilöt, mikäli he täyttävät tehtävän kelpoisuusehdot. Palkkaus ja palvelussuhteen ehdot määräytyvät kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen (KVTES) ja Teatterialan työehtosopimuksen mukaisesti.

Vapaamuotoiset hakemukset pyydetään toimittamaan 5.5.2018 klo 15.00 mennessä Kajaanin kaupunginteatterille, osoite Kauppakatu 14, 87100 Kajaani tai sähköpostiin anne.mh.kovalainen(a)kajaani.fi.

Lue lisää


Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu hakee suunnittelijaa | Haku 7.5.2018 mennessä

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu hakee suunnittelijaa toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen.

Odotamme

  • tehtävään soveltuvaa ylempää korkeakoulututkintoa
  • kokemusta opintohallinnosta
  • yhteistyökykyä, selkeää kommunikaatiota ja järjestelmällisyyttä
  • kykyä itsenäiseen ja vastuulliseen työskentelyyn
  • hyvän suomen kielen lisäksi erinomaista englannin kielen taitoa.

Suunnittelijan tehtävänä on vastata Teatterikorkeakoulun yhteisen opetuksen suunnittelusta, koordinoinnista, kurssijärjestelyistä, budjetoinnista ja budjetin seuraamisesta sekä osallistua toiminnan kehittämiseen yhteistyössä yhteisen opetuksen keskuksen johtajan ja muun henkilöstön kanssa. Akatemian taiteenalojen tuntemus sekä opintohallinnon tietojärjestelmien hallinta katsotaan tehtävässä eduksi.

Suunnittelija kuuluu Teatterikorkeakoulun palveluyksikön opetuksen suunnittelusta ja kehittämisestä vastaavaan ryhmään. Tehtäviin kuuluu osallistuminen yksikön ja ryhmän työskentelyyn ja toiminnan kehittämiseen sekä mahdollisia muita erikseen sovittavia tehtäviä.

Tehtävä alkaa sopimuksen mukaan.

Palkkaus sijoittuu henkilön yliopistojen yleisen työehtosopimuksen vaativuustasolle 9, jolloin kokonaispalkka on 3100-3500 euroa riippuen henkilökohtaisen suoritustason osuudesta.

Hakemukset liitteineen toimitetaan yhtenä pdf-tiedostona osoitteeseen teak.kirjaamo(at)uniarts.fi viimeistään 7.5.2018.

Lisätietoja: Laura Jännes, palvelu- ja henkilöstöpäällikkö, laura.jannes(at)uniarts.fi, 0400 792043

Lue lisää


Nordisk kulturkontakt söker två rådgivare för stödprogramadministration | Ansök senast 13.5.2018

två rådgivare till vårt arbete med Nordiska ministerrådets stödprogram för kulturutbyte i Norden och de baltiska länderna. Som vår nya medarbetare skall du delta i administrationen av stödprogrammen, analysera dess effekter samt förmedla dem. Nordisk-Baltiska Mobilitetsprogrammet för Kultur består av tre olika stödformer. Din huvuduppgift blir att självständigt svara för delar av administrationen av det programmet.

I arbetsuppgifterna ingår:

Arbete med stödprogrammen  

  •   Att ingå i teamet som har ansvaret för att administrera stödprogrammen.
  • Budgetering och uppföljning av räkenskaper av både helheten och enskilda projekt.
  • Generella uppgifter relaterade till stödprogrammen.
  • Rådgivning gällande ansökningar.
  • Att arrangera möten och fungera som koordinator för programmens sakkunniga.

Analys av resultat och effekter  

  • Att analysera programmens resultat och effekter
  • Att utarbeta program- och statistikrapporter som en del av Nordisk kulturkontakts årsrapportering samt löpande rapportering till Nordiska ministerrådet.
  • Att delta i allmän kulturpolitisk analysverksamhet inom Nordisk kulturkontakts arbetsområde.

Kommunikation  

  • Att förmedla information om programmens stödmöjligheter, resultat och effekter.
  • Att planera och delta i informationsmöten runt omkring i Norden.

Vi förväntar oss att du har:  

  • Minst tre års relevant yrkeserfarenhet av kulturadministration, kulturpolitisk rådgivning, kulturpolitisk analys och förmedling
  • Akademisk utbildning inom kulturområdet
  • Goda kunskaper i danska, norska eller svenska samt engelska. Kunskaper i finska är också en fördel.
  • Förmåga att arbeta självständigt och strukturerat
  • Erfarenhet av att arbeta med digitala sakbehandlingsprogram
  • Goda kunskaper om kulturpolitik, vikten av jämlik tillgång till kultur samt om kulturskapares villkor
  • Erfarenhet av strategiskt utvecklingsarbete är meriterande liksom erfarenhet av att arbeta mot underrepresenterade grupper

Vi erbjuder dig:

Ett intressant och omväxlande arbete i en nordisk institution. Medarbetare som rekryteras från ett annat nordiskt land får flytten betald och ett etableringsstöd samt lönetillägg enligt Nordiska ministerrådets regler. Vi erbjuder ett arbetskontrakt på 4 år heltid med möjlighet till förlängning ytterligare 4 år. Nordisk kulturkontakt har två kontor i Helsingfors, ett på Sveaborg och ett i centrum. Din arbetsplats blir på Sveaborg.

Ansökan:
Din ansökan med bifogad CV och löneanspråk vill vi ha senast den 13.5.2018 (observera att ansökningsportalen stänger vid midnatt dansk tid.). Skriv din ansökan på ett skandinaviskt språk. Tillträde 1 augusti eller enligt överenskommelse.

För mer information:
Frågor gällande arbetets innehåll besvaras av seniorrådgivare Laura Norppa, tfn +358 10 583 1026, laura.norppa(at)nordiskkulturkontakt.org. Frågor gällande villkor och arbetsförhållanden besvaras av direktör Ola Kellgren, tfn +358 50 30 28150, ola.kellgren(at)nordiskkulturkontakt.org

Läs mer


TREenit! RY hakee opettajaa | Haku 15.5.2018 mennessä

Haemme TREenit! Ry:n esittävän taiteen ammattilaisille ja ammattiin opiskeleville suunnatuille aamutunneille opettajia syyskaudelle 2018. Aamutunnit pidetään Tampereella Liikelaiturilla maanantaisin, keskiviikkoisin ja perjantaisin klo 9:30-11. Viikoille 34, 42 ja 46 opettajia ei tarvita.

Maksamme opetuksesta TEME:n mukaista palkkaa, mutta valitettavasti emme voi maksaa majoitus- ja matkakuluja Tampereen ulkopuolelta tuleville opettajille.

Hae opettajaksi tällä lomakkeella 15.5. mennessä.

treenitry.fi/hae-opettajaksi/

MUITA ILMOITUKSIA

Teatteri&Tanssi+Sirkus -lehden tulevaisuusnumero

Teatteri&Tanssi+Sirkus 3/2018 on ilmestynyt! Lue lehdestä Hanna Helavuoren terveiset teatterialalle valmistuville. Kevään maisterit kertovat visionsa siitä, mikä on alan tulevaisuus ja millaiset eväät sille siirtymiseen koulu antaa.

Uudessa Teatteri&Tanssi+Sirkuksessa sukelletaan myös vuoden teatteriksi valitun Zodiakin johtajan Harri Kuorelahden ja progesirkusartisti Seija Hakkaraisen työhön. Ruusu Haarla puhuu ohjaajan vallasta ja vastuusta #metoo-kampanjan aikaan.

Tilaa Teatteri&Tanssi+Sirkus  tarjoushintaan


Musikaalimatkassa -podcast

Musikaalimatkassa -podcast pureutuu musiikkiteatteriin kaikista mahdollisista näkökulmista: se tarkastelee teoksia fanien ja ammattilaisten silmin ja ottaa kuuntelijansa mukaan Suomeen ja muualle maailmaan suuntautuville teatterimatkoille. Podcastin tavoitteena on avata uusia ovia musiikkiteatterin maailmaan niin esittävän taiteen ammattilaisille kuin kulttuuriharrastustaan vasta aloitteleville kuuntelijoille.  
 
Podcastia voi kuunnella Soundcloudin kautta osoitteessa soundcloud.com/musikaalimatkassa-podcast
 
Lisäksi podcast on kuunneltavissa iTunesin Apple Podcasts -palvelussa ja useissa Android-puhelimiin ladattavissa podcast-sovelluksissa.

Poimintoja:


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.