28.04.2016

TINFO-tiedote 16 / 28.4.2016

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFON ILMOITUKSIA

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA 

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Teatterit osaavat itse kehittää ennakkoluulottomia ja eteenpäin katsovia ratkaisuja

Onnea uudelle teatterilapselle! Kuopiolainen Tanssiteatteri Minimi ja Riihimäen teatteri ryhtyvät toimimaan akseliteattereina. Teatterit tulevat tekemään yhteistuotantoesityksiä ja kummankin esitykset kiertävät Suomessa muissakin teattereissa. Kolmivuotiskautena 2017–2019 toteutetaan kuusi yhteistuotantoa. Tässä on nyt Roihan mallin pidempiaikainen kokeilu! Teatterit tekevät yhteistyötä myös Mikko Roihan Vapaan teatterin kanssa. Kansainvälinen liikkuvuuskin on siis mukana. Iloinen uutinen on myös se, että nihkeä Riihimäen kaupunki ei ole kokonaan hylännyt teatteriaan.

Hehkutin jo aiemmin, että ennakkoluuloton yhteistyösopimus on oiva todiste siitä, että teatterit itse, itsenäisesti, autonomisesti pystyvät kehittämään ratkaisuja ja malleja oman toimintansa varmistamiseksi. Eikä mitä tahansa hätäratkaisuja, vaan sellaisia uusia toimintamalleja, jotka lähtevät taiteen sisällöistä ja yhteisöistä, joilla toimitaan. Eläköön räätälöidyt ratkaisut! Ulkopuolelta sanelluissa ratkaisuissa syntyy vain pakotettua bulkkia, jossa taide ja teatterin ja paikkakunnan oma erityisluonne unohtuvat tyystin. Tämä nyt vain vinkkinä myös opetus- ja kulttuuriministeriön suuntaan, jossa parhaillaan erilaisissa työryhmissä pohditaan valtionosuusuudistusta: antakaa teattereille mahdollisuuksia, rohkaiskaa niitä etsimään omia ratkaisuja. Ei pakkoa vaan porkkanaa. Ei porkkanan aina edes tarvitse olla rahaa. Kokeilujen teatteri-Suomi…

Dissaavatko taiteentekijät toisiaan äidinkielen takia?      

Näyttelijä Martin Bahnen (Teatteri Mestola) haastattelu Vivicas vänner rf:n verkkosivuilla laittoi pohtimaan. Bahnen mukaan Suomen suomenruotsalaiset ja suomenkieliset teatterit ja tekijät elävät erillään toisistaan, eikä suomenruotsalaista teatteria koeta yhteisenä kulttuuripääomana ja rikkautena: ”Se on suoraan sanottuna surullista. Niin kauan kuin jopa taiteentekijät dissaavat toisiaan äidinkielen takia, kenenkään ei kannata haikailla suvaitsevaisuuden tai fasismista vapaan Suomen perään.”

TINFOn yhteisöpää kävi asiasta pitkää keskustelua. Syytä on itsetutkiskeluun.

Minusta kyse on siiloista, siiloutuneista, osin kielelliseen ja muuhunkin identiteettiin sidotuista todellisuuksista. Ehkä luultua useammin raadollisena syynä on meidän suomenkielisten puutteellinen ruotsinkielen taito ja sen myötä kielellinen ymmärtämättömyyskuilu. Suomenkieliset näyttelijät tai teatterintekijät eivät yleisesti ottaen ole kovinkaan kaksikielisiä (suomi-ruotsi). Heimoutumista tapahtuu. Kyllä suomenkielisellä ja suomenruotsalaisella teatterilla osittain on eri yleisöt. Mutupohjalta teatterikohtaiset erot ovat suuria.

Mitä on tehtävissä? Mitä TINFO voi tehdä? Mitä teatterit itse voivat tehdä? Tiedottaako ruotsinkielinen teatterikenttä riittävästi suomenkielistä mediaa ja teatterin ammattilaiskenttää (myös TINFOa)? Tuleeko tieto esityksistä ja akteista liian ad hoc, jolloin me yleisöt emme yksinkertaisesti ehdi mukaan. Tiedottamisongelma ja sitä kautta rahoituslain ulkopuolisten ryhmien esitysten saavutettavuusongelma on yleisesti ottaen suuri.  

Mutta takaisin dissaukseen, suvaitsemattomuuteen, fasismiin. Pöydällä odottaa tuore Aapo Roseliuksen, Oula Silvennoisen ja Marko Tikan Suomalaiset fasistit. Se käsittelee Suomea vuosina 1918–1944 ja sitä, miten fasistisista aatteista tuli Suomessakin myös ilmaa, jota hengitettiin. Kävin vuosia sitten lävitse suomalaisia 1930-luvun kulttuurilehtiä – siis ihan niitä niin sanottuja sivistyneistön lehtiä – IKL:n Ajan suunta –sanomalehden rinnalla. Siellä(kin) fasistinen aatemaailma oli läsnä ilmana, jota hengitettiin.

Jukka Kemppisen blogi Jatkuva fasismi (2007) käy edelleen lukemiseksi ja käsitteen määrittelyyn.

Olemmeko arkipäivän fasisteja? Olen minä arkipäivän fasisti? Miten paljon ajattelussani on fasismia? Kuinka pitkälle olen mukautuja ja konformisti, se, joka haluaa sopeutua joukkoon? Kuinka paljon olen pelkuri? Kuinka paljon stereotyypistäjä ja yleistäjä? Millaisissa siiloissa minä elän? On pakko kysyä itseltään. Tällaisesta maaperästä se sikiää ja tällaisessa maaperässä se leviää. Ihan vaikka minussa.

Takaisin teatteriin. Ehkä syytä olisi joskus keskustella kahdella kielellä, kolmella kielellä, millä tahansa kielellä rinnakkain teatterin identiteettikuiluista, siiloista ja sokeista pisteistä.

Kielestä ja identiteetistä

European Theatre Conventionin konferenssissa Nancyssa identiteetistä ja kuulumisesta keynote-puhumassa taloustutkija ja kirjailija Fouad Laroui. Larouin puhe taustoittaa sitä, mitä tapahtuu ja mikä on mahdollistanut ISISin nousun. Kiitos Kari Rentola, joka tämän konferenssiin osallistuneena vinkkasit. Nyt jakoon!

Millaisen teatterin minä haluan

Anu Kantolan puheenvuoro ”Millaisen yliopiston minä haluan” Professoriliiton ja tieteentekijöiden kevätseminaarissa on platinaa! Sanan tiede voi muuttaa taiteeksi tai teatteriksi. Tässä vapaita sovelluksia Anu Kantolan terävästä ajattelusta: ”Tarvitaan vapaasti liikkuvaa, notkeaa ja ketterää taidetta/teatteria”, ”taidekoneistojen tuottama taide on usein hyvin staattista ja jäykkää”. ”Vapauden henkeä” teattereihin, jossa ”taiteilijoilla on vahvempi asema, niin että he voivat tehdä esityksiä rauhassa, rakentaa joustavammin myös erilaisia yhteistyömuotoja.” ”Tarvitaan joustavampaa rahoitusta, jota myönnetään uusille ideoille ja avauksille.”

Taiteella ja tieteellä on yhteinen ongelma: Taiteilija tuskin enää ehtii ajatella ja pohtia ja tehdä esityksiä. Meneekö kaikki aika ja energia tulevaisuuden varmistamiseen: projektien suunnitteluun, hakemusten kirjoittamiseen ja kaikenlaiseen muuhun säätöön?

”Tarvitaan monimuotoista huipputeatteria.” ”Huipputeatteria on kaikki sellainen toiminta, jossa tehdään kiinnostavia ja perustavia havaintoja todellisuudesta, ja siksi huipputeatteria voidaan tehdä hyvin monin tavoin.” ”Teatterin pitää tuoda yhteiskuntaan elinvoimaa ja talouskasvua”. ”Teattereilla on aivan erityinen tehtävä yhteiskunnan rakentajina". ”Teatteri tahkoaa yhteiskuntaan talouskasvua.” ”Teattereille pitäisi antaa resurssit ja mahdollisuus olla taas mukana rakentamassa parempaa Suomea ja parempaa maailmaa”.

”On tärkeää tehdä teatteria, joka on laaja-alaista, joustavaa ja liikkuvaa, tekee rohkeita havaintoja ja tulkintoja, ja on läsnä yhteiskunnassa tasavertaisena, moniäänisenä ja avoimena.” ”Samalla meidän tulee katsoa peiliin ja uudistua. Hyvä teatteri ei ole kiinni tietyssä genressä, vaan maailmassa. Se ei piiloudu käsitteiden ja lukujen taakse, vaan tiedostaa omat rajansa ja on avointa vastaväittelle.” ”Hyvää teatteria voivat kaikki katsoa ja kokea eri formaateissa, eri genreissä ja yhteisöteatterina yhdessä ihmisten kanssa.”

Kantola: ”Jos suomalaisuudesta tulee sulkeutuvien horisonttien temmellyskenttä, jota hallitsee vihapuhe ja kiukkuinen sulkeutuneisuus, yhteiskuntamme valuu takaisin periferiaksi, jossa ei luoda omaleimaista kulttuuria. ”

Anu Kantola päätti puheenvuoronsa siteeraamalla unkarilaista Nobel-kirjailijaa Imre Kertésziä. Kieli ja sanat ovat avainasemassa: ”Me puhuimme sanoja, jotka eivät olleet minun sanojani eivätkä sinun sanojasi, vaan heidän sanojansa” (Imre Kertész) ja vielä Anu Kantolan loppusanat hieman muunneltuna: ”Pitäkäämme me omat sanamme, omat havaintomme ja äänemme elossa. Tehkäämme rohkeaa, avaraa ja iloisesti kokeilevaa tiedettä/taidetta/teatteria – isänmaan ja ihmiskunnan hyväksi.”

Ajattelua teatteriksi ja esityksiksi

Äärimmäisen kiinnostavaa ja stimuloivaa. Ei voi olla pelkkää sattumaa, että törmään Teatterikorkeakoulun esityksissä Jean Baudrillardiin ja hänen hypertodellisuuden kritiikkiinsä (AMERICA director´s cut), Guy Debordin Spektaakkelin yhteiskuntaan (Kuvastin – Ilveilyä Spektaakkelin yhteiskunnassa) ja Roland Barthesiin (RKKS:2).

Kaikki lajityypit ja esityksen estetiikat kukoistakoot. Eläkööt voimallisesti ja vahvasti kaikki ne, jotka jaksavat ja uskaltavat etsiä omaansa. Eläkööt ne, jotka huojuttavat erilaisia hierarkioita. Omaäänisiä esityksiä on nyt tarjolla.

RKKS:2 -esitys rakkauden ruumiillisesta kokemuksesta hengittää avoimessa assosiatiivisuudessaan ja androgyynisyydessään. Se uskaltaa antaa aikaa ja tilaa omalle ”semioottis-runolliselle” esitykselliselle tutkimusmatkalleen. Semioottisuudesta puhun siksi, että esitys lähestyy rakkautta esityksellisten merkkien tasolla. Minusta oli kiehtovaa katsoa, miten esityksen merkit ja ajattelu alkaa kehkeytyä. Esitys näyttää, miten aistillinen kosketus, sormien vaeltelu iholla, toisen ruumiin tapailu on sukupuoletonta. Meidät otetaan tähän esitystapahtumaan vapaina liikkuvina subjekteina, jotka voimme valita tarkastelukulmamme. Tässä esityksessä esiintyjät ovat muita kuin näyttelijöitä/näyttelijäopiskelijoita (yhtä lukuun ottamatta, muusikkomme). Ja minä nautin lavatansseista!

Kuvastin – ilveilyä Spektaakkelin yhteiskunnassa yhdyttää Spektaakkelin yhteiskunnan ja ilveilyn. Tässä nämä kaksi ilveilijää käyvät groteskilla fyysisellä otteella käsiksi siihen, miten kulutamme kuvia, tavaroita ja toisiamme. Minusta on hienoa, että tekijöillä riittää uskallusta tarttua esityslajiin, joka on niin suunnattoman vaikea ja jota meillä on niin vähän! Kerro, kerro kuvastin… mitä kaikkea me katsommekaan, mitäs se älykännykkä nyt oikein tekeekään, entä Tinder nyt tekeekään… Tässä Kuvastimen esineellistäviä kysymyksiä: ”Kerro, kerro kuvastin, kuka tänään olisin?”, ”Kerro, kerro kuvastin, ketä tänään panisin?”, ”Kerro, kerro kuvastin, mitä päälle laittaisin?”, ”Kerro, kerro kuvastin, kuinka tulisin?”, ”Kerro, kerro kuvastin, kuinka tästä nauttisin?”…

AMERICAssa elokuvien ja fiktion todellisuudesta on tullut todellisempaa kuin todellinen. Tässä ollaan Sokrateen pohdinnoissa, tai ylipäätään filosofiassa ja vapauden pohdinnoissa. AMERICAn henkilöt näyttäytyvät jäljittelijöinä, jotka kopioivat ”todellisuutta”, ihmiset tekevät elämästään kopion kopioita. AMERICA director´s cut tarttuu teatterin/elokuvan, filosofian ja sukupuolipolitiikan vapauden ja fiction ongelmiin. Ollaan sananmukaisesti leikkauspinnalla. ”What you have to do is enter the fiction of America, enter America as fiction”, sanoo Baudrillard AMERICAn motossa.

Esityksen siteerattujen elokuvien listasta suuri kiitos! Voin paremmin päästä intertekstuaalisiin viittauksiin käsiksi, ymmärtää paremmin. Kiitos vuonna 1922 valmistuneesta värimykkäfilmistä The Toll of the Sea. Sen kiinnostavan kulmikkaasta elekielestä tuli minulle avain näyttelijöiden käsittämättömän kiehtovaan vieraannutettuun, koreografioituun ilmaisuun. Toshiki Okadan näyttelijöiden ilmaisun sukulainen. Jäbän monologi The Toll of the Sea on näyttelijäntyön puhdasta ilotulitusta

AMERICA on hienosti ajateltua ja hienosti esitettyä, tila ja äänisuunnittelu – kaikki linkittyneenä yhteen. Jos Woody Allen teki The Purple Rose of Cairon – tämän elokuva elokuvassa leikin – niin nyt on luvassa hauskansynkkä, viihdyttävä dystopia tai kädenojennus toisin ajattelemiseen ja toimimiseen. Sven Lindqvistin teoksessa Myytti Wu Tao-Tzusta taiteilija kävelee tauluunsa. Teatterissa voi eksyä ”tapettiseiniin”, niin kuin Kalle Holmberg on todennut.  

AMERICAssa on myös ”extended edition”, vaihtoehtoinen loppu. Nainen kysyy monologissaan, olisiko mahdollista olla omana itsenään todellisuudessa, joka on toisten ”valmistama, kirjoittama, ohjaaja ja leikkaama” ja kysyy, mitä vapaus voi merkitä ”muijalle, hellulle, naiselle”.

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

 

TINFON ILMOITUKSIA

Teatterin tiedotuskeskuksen hallituksen kokoonpano

Teatterin tiedotuskeskus ry:n (TINFO) vuosikokous on 25.4.2016 valinnut seuraavat henkilöt yhdistyksen hallituksen jäseniksi seuraavalle 2-vuotiskaudelle:

  • Maarit Pyökäri, teatterinjohtaja, Suomen Teatterit ry
  • Dan Henriksson, teatterinjohtaja, Cefisto rf
  • Aune Kallinen, Taideyliopiston yhteisopetuksen keskuksen johtaja, esittävien taiteiden lehtori, ohjaaja, Taideyliopisto / Teatterikorkeakoulu
  • Mikko Kanninen, yliopistonlehtori (näyttelijäntaide), Tampereen yliopisto / Viestinnän, median ja teatterin yksikkö (CMT)
  • Maaria Kuukorento, toiminnanjohtaja, Teatterikeskus ry
  • Tommi Saarikivi, toimitusjohtaja, Suomen Teatterit ry

Maarit Pyökäri jatkaa TINFO-hallituksen puheenjohtajana ja Dan Henriksson varapuheenjohtajana. TINFO-hallituksessa jatkavat seuraavat jäsenet: näytelmäkirjailija, dramaturgi Satu Rasila (Suomen Näytelmäkirjailijat ja käsikirjoittajat ry), Teme ry:n puheenjohtaja, valosuunnittelija Kalle Ropponen, toiminnanjohtaja Annukka Ruuskanen (Työväen Näyttämöiden Liitto ry) ja Suomen Näyttelijäliiton puheenjohtaja, näyttelijä Helena Ryti.

TINFO on asiantuntija-, palvelu- ja välittäjäorganisaatio, jonka taustalla vaikuttaa 12 teatterikentän toimijaa: alan organisaatioita sekä koulutus-, tutkimus- ja festivaalikenttää.

Lue tarkemmin siitä, miten TINFO toimii


Teatterialan Avain 2016/2017 – ilmoita muuttuneet yhteystiedot


Teatterialan Avain on helppokäyttöinen, pdf-muodossa koneelle tallennettava julkaisu. Sähköinen Avain on käyttäjälleen edullisempi verrattuna painettuun – ja kaiken lisäksi ekologinen!

Teatterialan Avaimen päivityskysely kaudelle 2016/2017 alkaa ensi viikolla. Uusia tai päivitettäviä yhteystietoja voi lähettää suoraan osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi. Ilmoita sellaiset tiedot, jotka tulevat voimaan elokuusta 2016 alkaen.

Syksyllä kauden 2016/2017 Avaimen ostajalle lähetetään osoitteiston puolen vuoden päivitysversio tammikuussa 2017 veloituksetta.

Teatterialan Avainta ja muita julkaisujamme voit tilata TINFO-verkkokaupasta, sähköpostitse tinfo(a)tinfo.fi tai numerosta (09) 2511 2120 


TINFOn kansainväliset uutiskirjeet keväällä

TINFO julkaisee kevään aikana kolme kansainväliseen jakeluun suuntautuvaa uutiskirjettä.

  • TINFO e-News, 24.5. (aineistopäivä viimeistään 20.5.): yleisesti kansainvälisille lukijoille
  • TINFO Newsletter – Theater aus Finnland, 31.5. (27.5.): erityisesti Keski-Euroopan saksankielinen alue
  • TINFO e-Nytt, 7.6., (3.6.): suomen-ruotsalainen teatterikenttä ja Skandinavia

Uutiskirjeisiin voi lähettää tarjolle uutisia ja ilmoituksia viimeistään aineiston jättöpäivään mennessä. Lähetä valmis tiedote kyseisellä kielellä (tai englanniksi) osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi. 

Tutustu aikaisempiin uutiskirjeisiin:

www.tinfo.fi/en/TINFO_e-News

www.tinfo.fi/se/TINFO_Nyheter


Helatorstain poikkeusaikataulut

Ensi viikon TINFO-tiedote ilmestyy helatorstain johdosta jo keskiviikkona 4.5. Tiedotteet uutiskirjeeseen pyydetään toimittamaan viimeistään tiistaihin 3.5. mennessä osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi.

Perjantaina 6.5. toimistomme on suljettu.

TINFOn väki toivottaa hauskaa vappua!

www.tinfo.fi

UUTISIA

Tanssiteatteri Minimi ja Riihimäen Teatteri aloittavat akseliteatteritoiminnan

Tanssiteatteri Minimi ja Riihimäen Teatteri solmivat kolmivuotisen yhteistyösopimukseen, jonka aikana on tarkoitus luoda suomalaiselle teatterikentälle uudenlainen yhteistyön muoto. Tanssiteatteri Minimi ja Riihimäen Teatteri jakavat keskenään tuotantovastuun suuremmissa yhteistuotantokokonaisuuksissa, minkä lisäksi molempien teattereiden esityksiä nähdään Kuopion ja Riihimäen lisäksi myös muissa kaupungeissa. Akseliteatteritoiminta aloitetaan vuonna 2017 ja ensimmäinen yhteistyösopimus jatkuu vuoteen 2019 asti. Sopimus pitää sisällään vuosittain toteutettavat kaksi yhteistuotantoa sekä useita vaihtovierailuja.

Kohti kansainvälisyyttä

Tuotannoista toinen toteutetaan neljän muun suomalaisen ammattiteatterin kanssa ja toinen valmistetaan yhteistuotantona Vapaan Teatterin kanssa. Kumpikin yhteistuotannoista tuotetaan ja harjoitellaan Berliinissä, jossa esitykset saavat myös ensi-iltansa. Tällä tavalla ne asettuvat osaksi suomalaisen teatterin ja tanssitaiteen kulttuurivientiä. Harjoituskauden jälkeen esitykset siirtyvät Suomeen. Yhteistyösopimuksen aikana tuotetaan vähintään kuusi yhteistuotantoa.

Vastavierailuja, uutta ja vanhaa

Yhteistuotantojen lisäksi Riihimäen Teatteri vierailee esityksillään Kuopiossa Sotkulla Tanssiteatteri Minimin isännöimänä ja vastaavasti Minimi tuo esityksiään Riihimäen Teatteriin. Ensimmäiset vierailut toteutetaan Riihimäellä jo alkukeväällä 2017. Riihimäen uusi ensi-ilta taas tarjoillaan tuoreeltaan kuopiolaisille loppukeväästä 2017. Lisäksi Riihimäellä päästään nauttimaan ruokaa ja teatteria yhdistävästä esityskonseptista. Kuopiossa suuren suosion saanut Ruokateatteri toteutetaan vuonna 2017 yhteistuotantona, esityksiä tulee olemaan molemmissa kaupungeissa.

Miksi Akseliteatteriksi?

Yhteistoiminta on edelleen suhteellisen uutta suomalaisella teatterikentällä. Esitysvaihtoa on tehty aiemminkin, mutta näin pitkäkestoista ja määrätietoiseen kehittämiseen pohjautuvaa sopimusta ei ole aiemmin solmittu. Tavoitteena on irrottautua hankeputkesta ja luoda malli, jossa yhteistyö ei ole enää ylimääräistä ekstraa perustoiminnan päälle. Yhteistyöstä tehdään teattereiden perustoimintaa, sen keskiö. Usean teatterin yhteistyömallin kautta myös muilla Suomen teattereilla on mahdollisuus verkottua osaksi tätä sopimusta ja luoda lisää uusia verkostoja.

Ammattiteattereita edustava valtakunnallinen järjestö Suomen Teatterit ry pitää pitkäjänteiseen teattereiden välisen yhteistyön rakentamiseen tähtäävää toimintamallia merkittävänä uutena avauksena: “Ammattiteatterit ovat kasvavassa määrin viime vuosina kokeilleet esitysvierailuja ja yhteistuotantoja, mutta kokeilut ovat jääneet onnistumisineen ja haasteineen yksittäisten kokeilujen ja hankkeiden tasolle. On kiinnostavaa nähdä, kuinka kahden teatterin yhteistyön pitkäjänteinen kehittäminen edistää tulevaisuudessa erilaisia yhteistyömuotoja laajemminkin näyttämötaiteen kentässä,” toteaa Suomen Teatteri ry:n toimitusjohtaja Tommi Saarikivi.

”Tanssiteatteri Minimin ja Riihimäen yhteistyösopimus todistaa, miten alan ammattikenttä itse pystyy parhaalla mahdollisella tavalla luomaan uusia sisällöistä lähteviä räätälöityjä ratkaisuja ja näin kehittämään teatteria. Eteenpäin katsovaa ja ennakkoluulotonta ajattelua tarvitaan juuri nyt enemmän kuin koskaan. Iloinen olen myös siitä, että akseliteatterin yhteistuotannoilla tähdätään myös kansainväliseen liikkuvuuteen,” ajattelee Teatterin tiedotuskeskuksen johtaja Hanna Helavuori akseliteatteritoiminnasta.

“Tanssiteatteri Minimi on vuoden ajan etsinyt uutta toimintamallia, joka perustuisi teosten aktiiviseen kierrättämiseen sekä yhteistuotantoihin. Neuvottelut Riihimäen teatterin kanssa etenivät heti ja löysimme toisistamme vahvan tahtotilan uudistaa omia toimintatapojamme. Tässä voittavat tekijöiden lisäksi katsojat: esitysten pidemmät elinkaaret palvelevat niin tekijöitä kuin yleisöäkin uudenlaisina avauksina ohjelmistotarjonnassa,” selvittävät Riikka Puumalainen ja Liisa Ruuskanen Minimin kantaa akseliteatteritoimintaan.

”Riihimäen Teatterille tämän kaltainen toiminta mahdollistaa oman taiteellisen toiminnan kehittämisen ja uudenlaisten toimintamuotojen löytymisen. Yhteistyö Minimin kanssa luo voimakkaan pohjan korkeatasoiselle teatteritoiminnalle, jota on tarkoitus jatkaa taattuun Riihimäen tyyliin,” toteaa Riihimäen Teatterin toimitusjohtaja Matti Arnkil ensi vuonna alkavasta yhteistyöstä.

Uusia ja jatkavia johtajia

Tanssiteatteri Minimin johto muodostuu vuoden 2017 alusta alkaen uuden troikan ympärille: teatterin taiteellisina ja tuotannollisina johtajina aloittavat Riikka Puumalainen ja Liisa Ruuskanen, taiteellisena neuvonantajana toimii teatteriohjaaja, taiteilijaprofessori Mikko Roiha. Riihimäen Teatterin osa-aikaisena taiteellisena johtajana jatkaa vuonna 2017 Janne Saarakkala ja Matti Arnkilin toimitusjohtajasopimus muuttuu 1.7.2016 alkaen toistaiseksi voimassaolevaksi.

”Kun teatterin ohjelmistoa suunnittelee osa-aikaisena työntekijänä – mikä sopii minulle erinomaisesti – taiteellinen näkökulma ei katoa talon pyörittämisen arkeen. Tosin aika kulkee sitäkin vauhdikkaammin. Puolentoista vuoden jälkeen tuntuu, että olen vasta aloittanut. Olisin jatkanut työtä ihan jo pelkästään sen tähden, että Riihimäen Teatteri on erinomaisessa vedossa, mutta akseliteatteri nostaa toiminnan ihan unelmatasolle. Haluan ehdottomasti olla mukana akseliteatteritoiminnan kehittämisessä. Pitkään olen miettinyt mikä olisi tapa tuulettaa teatterikentän toimintamalleja niin, että muutos olisi tarpeeksi syvä, konkreettinen ja herättäisi intohimoa. Tässä se on! Tanssiteatteri Minimin ja Riihimäen Teatterin akseliteatteritoiminta on mahdollisuus viitoittaa koko maan teatteritoimintaa siihen suuntaan,” valottaa Janne Saarakkala ajatuksiaan johtajasopimuksensa jatkamisesta.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Tanssiteatteri Minimi/Mikko Roiha, 050 376 4824
Riihimäen Teatteri/Matti Arnkil, 050 467 0276

http://minimi.fi

www.riihimaenteatteri.fi


Tsekkiläisen Specific 2016 -festivaalin teemana suomalainen näytelmäkirjallisuus

Järjestyksessään neljäs Specific-lukudraamafestivaali (2.-31.5.2016) Brnossa keskittyy tällä kertaa suomalaiseen nykydraamaan. Festivaalilla esitetään kuusi suomalaista teatterinäytelmää, jotka käännettiin festivaalia varten t¨ekiksi. Valitut näytelmät tarjoavat katsauksen suomalaiseen 2000-luvun nykydraaman tuoreimpiin Tuomas Timosen, Emilia Pöyhösen, Jussi Moilan, Marie Kilven, Reko Lundánin ja Okko Leon teksteihin. Näytelmien kääntämistä on tuettu TINFO-apurahalla.

Ohjaajina esittäytyvät tunnetut t¨ekkiläiset teatteriohjaaja-ammattilaiset Gabriela Krečmerová, Filip Nuckolls, Lucie Orbók, Jiří Honzírek sekä JAMUn teatteritiedekunnan opiskelijoita.

Festivaali järjestetään Suomen suurlähettilään Helena Tuurin suojeluksessa. Festivaalilla vierailee myös näytelmäkirjailija Emilia Pöyhönen, joka osallistuu Prinsessa Hamlet -tekstinsä esitykseen sekä esityksen jälkeen yleisökeskusteluun yhdessä t¨ekkiläisen kääntäjän Al¸běta ¦tollován kanssa. Suomalaiset näytelmäkirjailijoiden esitysoikeuksia valvovat näytelmäagentuurit Agency North ja Nordic Drama Corner.

Divadlo Feste | Teatteri Feste
Specific 2016 -lukudraamafestivaali 2.5. – 31.5.2016

Aika: 2., 9., 16., 23., 30., 31. toukokuuta
Paikka: Generální ředitelství Báňské a hutní společnosti, Sukova 4, Brno

Festivaalin ohjelma


Kamran Shahmardanin näytelmä Valkoinen ja musta palkittiin Venäjällä

Imatralaisen teatteri- ja elokuvaohjaajan Kamran Shahmardanin kirjoittama ja ohjaama näytelmä Valkoinen ja musta sai viime viikolla Venäjällä Moskovassa Ivanovon nukketeatterifestivaalilla pääpalkinnon. Näytelmä on toteutettu yhteistyössä Azerbaidzhanin valtiollisen nukketeatterin ja Mustan ja Valkoisen Teatterin kanssa. 

Valkoinen ja musta on myyttinen tarina sokeasta pojasta, joka kiertää maailmaa valoa etsien. Matkallaan hän kohtaa sekä ystäviä, että vihollisia, mutta vasta rakkaus ilman vastakaikua avaa hänen silmänsä näkemään todellisen maailman. Pojan traaginen katoaminen liittyy hänen pyrkimykseensä valoon - aurinkoon.

Azerbaidzhanin teatterin verkkosivut

--
Mustan ja Valkoisen Teatteri
Theatre of Black and White
tel: +358 46 5538 413
tel: +358 46 886 5740
mustanjavalkoisenteatteri(a)gmail.com

http://blackandwhitetheatre.net/
https://www.facebook.com/groups/139543148317/?fref=ts


Aino Kiven Kari Krandi // My Brother the Hero lukudraamana Barcelonassa

Aino Kiven näytelmä Kari Krandi // My Brother the Hero on valittu PIIGS-festivaalille Barcelonaan. Festivaali järjestetään 21.-23.7.2016, ja tekstejä käsitellään lukudraamoina. Festivaalin aiheena on ”Europe in crisis” ja siihen valittiin neljä muuta eurooppalaista näytelmää kuvaamaan Euroopan kriisiä.

Lisätietoa:
http://piigs.perpetuum.cat/en/

www.facebook.com/festivalpiigs

www.perpetuum.cat


Taiteilijoiden ilmaisunvapaus aiheena Maailman lehdistönvapauden päivän tapahtumassa

Suomi isännöi toimittajille ja media-alan ammattilaisille suunnattua Unescon Maailman lehdistönvapauden päivän tapahtumaa World Press Freedom Day Helsingissä 3.–4. toukokuuta.

Tapahtumaan odotetaan yli 1100 osanottajaa yli sadasta maasta. Tapahtuma järjestetään nyt 25. kerran ja ensi kertaa Pohjoismaassa. Tapahtuman suojelijana on tasavallan presidentti Sauli Niinistö, joka jakaa tapahtumassa myönnettävän Unescon Guillermo Cano -palkinnon azerbaid¸anilaiselle toimittajalle Khadija Ismayilovalle. Tapahtuman avajaisissa puhuvat pääministeri Juha Sipilä, Unescon pääjohtaja Irina Bokova ja Helsingin kaupunginjohtaja Jussi Pajunen.

Tapahtuman teemana tiedonvapaus

Suomi on lehdistönvapauden mallimaa ja on pitänyt lehdistönvapausindeksin kärkipaikkaa vuodesta 2009. Kuluvana vuonna vietetään pohjoismaisen painovapausasetuksen 250-vuotisjuhlaa ja siksi Maailman lehdistönvapauden päivän pääteemaksi on valittu Access to Information and Fundamental Freedoms – This is Your Right! Seminaarissa käsitellään muun muassa toimittajien turvallisuuteen, etiikkaan, yksityiseen suojaan ja vihapuheeseen liittyviä kysymyksiä.

Tänä vuonna konferenssissa käsitellään ensimmäistä kertaa lehdistönvapauden rinnalla myös taiteilijoiden ilmaisunvapautta ja näiden suhdetta toisiinsa. Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen osallistuu kahteen teemaan koskevaan seminaariin. Maanantaina 2. toukokuuta ministeri Grahn-Laasonen keskustelee konferenssin sivutapahtumassa yhdessä muiden pohjoismaisten kulttuuriministerien sekä Unescon pääjohtajan Irina Bokovan ja presidentti Tarja Halosen kanssa taiteellisesta vapaudesta digitaalisessa ympäristössä. Seminaari on osa Suomen puheenjohtajuutta Pohjoismaiden ministerineuvostossa. Maanantai-iltapäivänä ministeri Grahn-Laasonen osallistuu mediakasvatusseminaariin, jonka aiheena on informaatiolukutaito Baltiassa ja Pohjoismaissa. Tiistaina 3.toukokuuta ministeri Grahn-Laasonen avaa taiteilijoiden ilmaisunvapautta ja liikkuvuutta käsittelevän rinnakkaisistunnon Is Artistic Freedom a New Development Challenge.

Pääluennot Finlandia-salissa ovat katsottavissa suorana lähetyksenä Unescon sivulla osoitteessa http://en.unesco.org/world-press-freedom-day-2016.

Twitterissä tapahtumaa voi seurata #WPFD2016

OKM:n tiedote 26.4.2016


Väitöstutkimus: Koreografinen prosessi vuorovaikutuksena

Tanssitaiteen maisteri Kirsi Törmi luonnostelee väitöstutkimuksessaan vuorovaikutteista koreografista prosessia, jossa merkitykselliseksi nousee ryhmän vetäjän kyky tiedostaa, aistia, kuunnella ja kunnioittaa osallistujien kokemuksia. Tutkimus pureutuu yhteisölliseen ja osallistavaan tapaan tehdä koreografiaa ja tarkastelee myös sen haasteita. Se osallistuu keskusteluun taiteen hyvinvointivaikutuksista ja pohtii taiteilijan vastuuta sekä eettisiä kysymyksiä. Miten osallistavat ja prosessiorientoituneet tanssitaiteen käytänteet muovaavat taiteellista toimijuutta? Mitä uutta koreografisen prosessin vuorovaikutteisuus tuo harjoitustilanteeseen?

Tutkimuksen taiteellinen osa sisältää sekä esityksiä (AmazinGRace 2010 ja Kierto 2012) että kokeilevampia käytännön työpajoja (Tunto-hanke 2012–2013, Vertaislaboratorio 2013 ja Piileskelevä liike 2014), joiden kautta Törmi nostaa keskiöön tunteet ja tuntemukset koreografisessa prosessissa.

Kirsi Törmi on tanssitaiteilija, kouluttaja ja hahmoterapeuttiopiskelija. Hän on toiminut muun muassa kajaanilaisen Routa-ryhmän taiteellisena johtajana sekä terapeuttisissa ja koulutuksellisissa tehtävissä eri puolilla Suomea.

Väitöstutkimus Koreografinen prosessi vuorovaikutuksena tarkastetaan julkisesti maanantaina 9. toukokuuta 2016 klo 12 Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa (Auditorio 1, Haapaniemenkatu 6, Helsinki). Vastaväittäjinä ovat koreografi, taiteen akateemikko Marjo Kuusela-Kitti ja LitT, FM, psykoterapeutti, tanssi-liiketerapeutti Maarit Ylönen. Kustoksena toimii taiteellisen tutkimuksen professori Esa Kirkkopelto.

Väitöstutkimus on julkaistu Teatterikorkeakoulun Acta Scenica -sarjassa ja sitä myy Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun kirjasto (lib.teak(a)uniarts.fi). Väitöstutkimus on nähtävänä 10 päivää ennen väitöstilaisuutta Teatterikorkeakoulun kirjastossa ja väitöstilaisuuden jälkeen sen voi lukea pdf-muodossa osoitteessa helda.helsinki.fi/teak.

Lisätietoja:
Kirsi Törmi, p. 050 3080 203, kirsi.saastamoinen(a)mac.com

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Kansainvälisenä tanssin päivänä 29.4 juhlitaan tanssia

Kansainvälistä tanssin päivää juhlitaan huhtikuun lopussa perjantaina 29.4. Päivän aikana tuodaan esiin tanssin merkitystä ympäri maailmaa. Myös Suomessa tanssitoimijat järjestävät tanssiaiheista ohjelmaa, ja jakavat tanssin iloa ja  energiaa kaikille.

Joka vuosi tunnettu tanssitaiteilija antaa Kansainvälisen tanssin päivän julistuksen. Tänä vuonna päivän julistuksen on laatinut samoalainen tanssija-koreografi Lemi Ponifasio. Ponifasio perusti vuonna 1995 MAU-tanssiryhmän Aucklandiin Uuteen-Seelantiin. MAU tekee yhteistyötä yhteisöjen ja taiteilijoiden kanssa ympäri maailmaa, ryhmän pyrkimyksenä on vaikuttaminen. MAU on samoankielinen sana ja tarkoittaa totuuden julistamista. Kansainvälisen tanssin päivän julistus suomeksi on ladattavissa tästä, ja lisätietoa Ponifasiosta sekä julistus englannin kielellä löytyvät täältä.

Tanssia kaduilta gaaloihin

Tanssin päivää juhlistetaan Suomessa monenlaisilla tanssitapahtumilla ja tempauksilla, pop up -esityksillä ja gaaloilla. Kajaanissa eläkeläisille järjestetään ”Kuppi kahvia ja pyörähdys parketilla” –tanssityöpaja, Hämeenlinnassa paikalliset tanssikoulut ja -seurat esiintyvät kaupunkilaiselle torilla. Oulussa esityksellisiä tanssipostikortteja voi nähdä Taidemuseolla ja yliopiston kasvitieteellisessä puutarhassa.

Lataa tästä lista tanssin päivän tapahtumista eri puolilla Suomea.

Tanssin päivän tapahtumista kerrotaan myös Facebookissa Kansainvälisen tanssin päivän facebook-sivuilla.

#omatanssi – millainen on sinun tanssi?

Tanssituttaako mökkipolulla matkalla rantasaunaan vai vipattaako jalka rantalomalla Espanjassa? Hytkytkö nojatuolissa?

Ohjeet: Osallistu Tanssin päivän tapahtumaan 29.4.2016 Facebookissa, Instagrammissa, Twitterissä. Kuvaa tanssiaiheinen video tai kuva. Julkaise omanlaisesi tanssivideo tai tanssikuva sosiaalisessa mediassa. Liitä mukaan häshtäg #omatanssi ja kutsu kaverisi mukaan tägäämällä hänet kuvaan tai videoon (@). Jää odottelemaan kommentteja ja tykkäyksiä!

Tanssin Tiedotuskeskus jakaa #omatanssi-viestejä myös omissa sosiaalisen median kanavissaan.

www.danceinfo.fi


Helsingin työväenopiston Teatteriviikko 2.-8.5.2016

Helsingin työväenopiston teatteriopetuksen esittävät ryhmät ovat keskittäneet voimansa Teatteriviikolle Kallion Opistotalolle 2.–8.5.2016. Kokoillan näytelmiä on luvassa mm. Teatteri Taipen Arkkienkeli Oulussa, Studionäyttämön futuristinen tragikomedia Hamlet ihmemaassa, Runoteatterin Club Scabaré sekä Tunneteatterin, yhteistyössä Helsingin Kehitysvammatuki 57 ry:n kanssa toteutettu koko perheen Pikku Prinssi. Opistotalon ulkopuolella Kallion Korttelidraama esittää Kallio cALLINg vaellusnäytelmän Kallion kaduilla.

Teatteriviikon ajaksi opiston kahvio muuttuu Kahvilalavaksi. Lavalla on luvassa kohtauksia ja koosteita teatteriryhmien tulevista esityksistä, itkuvirsiä, taiteilijavieraita, musiikkia, lausuntaa ja performanssia. 

Maanantaina Kahvilalavalla kuullaan opiston kirjoittajien tekstejä ja Kallion lukion KirjaKallio WORD! -esitys. Tiistaina taiteilijatapaamisessa nähdään näyttelijä Eero Ritala ja keskiviikkona näytelmäkirjailija Saara Turunen. 

Keskiviikkona Kahvilalavalla on myös kaikille esiintyjille avoin stand up -ilta. Perjantaina Lava auki -klubilla nähdään kahdeksan tunnin ajan teatteria ja esitystaidetta. Kaikkiin tapahtumiin on vapaa pääsy.

Ohjelma ja esitysajat: 
www.hel.fi/www/sto/fi/luennot-ja-tapahtumat/teatteri/teatteriviikko2016-ohjelma 
tai
www.facebook.com/events/1586483251671838/ 

Teatteriviikon aloittaa Helsingin työväenopiston kirjallisuuden ja teatterin opiskelijoiden ”Olen päättänyt kirjoittaa, vaikka mitä tapahtuisi” - omakustanne- ja antologianäyttelyn avajaiset. Näyttely kestää 20.5. asti. Se esittelee ja nostaa näkyville harrastajakirjoittajien hiljaisen työn: tekstit.

Näyttelyssä on esillä opiskelijoiden omakustanteita ja antologioita usealta vuosikymmeneltä. Kirjoittajat esittäytyvät myös muotokuvilla, jotka ovat digikuvauksen syventävän kurssin opiskelijoiden ottamia.

Helsingin työväenopisto on pääkaupunkiseudun merkittävin kirjoittamisen ja teatterin opetuksen tarjoaja. Vuosittain opistossa järjestetään yli 70 luovan kirjoittamisen kurssia.

Avajaiset aloittaa Helsingin työväenopiston Teatteriviikon, joka tuo opiston teatteriharrastajat esiintymään lavoille, luokkiin ja Oppiskahvioon.

 ”Olen päättänyt kirjoittaa, vaikka mitä tapahtuisi” - omakustanne- ja antologianäyttelyn avajaiset 2.5.2016 kello 16. Helsinginkatu 26, Oppiskahvio, 2.krs.

Ei ennakkoilmoittautumista. Tapahtumaan on vapaa pääsy. Lämpimästi tervetuloa!


Teatterintutkimuksen seuran kevätpäivä | 9.5.2016, Tampere

Teatteri, yhteiskunnallisuus, viihdeteollisuus

Paikka: Tampereen yliopiston päätalo, Kalevantie 4, luokka E 350

ks. http://www.uta.fi/yhteystiedot/kartalla.html

Ohjelma

10.15 Aloitussanat

10.30–11.15 Key Note -esitelmä tutkijatohtori Jenni Hokka: Kuulumisen politiikka YLE TV2:n arkirealistisissa sarjoissa: Luokka ja sukupuoli kuulumisen yhteisöinä

11.30–11.50 FT, dos. Pentti Paavolainen: Kulttuurinen trauma ja teatteri – vielä kerran

12.00–12.20 TaT, dos. Laura Gröndahl: Dokumentaarisuus nykyteatterissa

12.30–13.30 Lounas (omakustanteinen)

13.30–13.50 FT Aino Kukkonen: "Baker-pirinää!" − Josephine Bakerin kiertueen vastaanotto Turussa ja Helsingissä 1933

14.00–14.20 FT, dos. Mikko-Olavi Seppälä: Työväen Näyttämö, Suomen kansanrintaman polttopiste

14.30–14.50 TeT, FM, opettaja Satu Olkkonen: Signaaleja – Mitä yhteiskunta heijastaa nuorisoteatteriin? Mitä nuorten kanssa tehty teatteritaide heijastaa yhteiskuntaan?

15–16 Loppukeskustelu & kahvit

16–17 TeaTS ry sääntömääräinen kevätkokous

Tervetuloa mukaan kuuntelemaan ja keskustelemaan!

www.teats.fi


Tiuku-klubi: Kriittinen taidepedagogiikka ja kasvatus | 10.5.2016, Helsinki

Onko kriittiselle taidepedagogiikalle sijaa kasvatuksessa?

10.5.2016 klo 18–20 | Kulttuuritehdas Korjaamo, Töölönkatu 51, Helsinki

Kriittinen pedagogiikka voidaan ajatella verbinä, kutsuna toimintaan. Kansalaisaktivismiakin se voi olla, poliittisen ohjailun sijaan. Kansalaisuuden eväät, sivistys ja viisaus saadaan kasvatuksesta, perusopetuksesta, yhteisöllisestä ja yhteiskunnallisesta ilmapiiristä ja osallistumisen mahdollisuuksista; siitä, millaisessa ympäristössä nuori elää, tulee kuulluksi, oppii argumentoimaan, tekee valintojaan, kohtaa paikan ja ajan kulttuurin sekä sen kannustavat ja lannistavat piirteet.

Osallistuminen ihmiskunnan ja maapallon toivon pedagogiikkaan on syy toteuttaa kriittistä pedagogiikkaa ja kehittää ajattelun taitoja alasta riippumatta. Miten kriittistä pedagogiikkaa voi toteuttaa käytännössä? Millaisia raja-aitoja täytyy ylittää? Mikä sija taidepedagogiikoilla on kriittiseen kansalaisuuteen kasvamisessa? Minkälaisia kasvamisen olosuhteita tarvitsemme tasavertaisen ja oikeudenmukaisen nyky-yhteiskunnan rakentamisessa?

Tervetuloa kuuntelemaan, keskustelemaan ja möyhimään kriittisen taidepedagogiikan arjen ja aatteen todellisuutta toukokuun Tiuku-klubille!

Panelisteina keskustelua virittävät Tampereen yliopiston kasvatustieteen opettaja, pedagogi Marjo Vuorikoski, kokonaiskoulupäivän koordinaattori Suvi Lappalainen Lahdesta ja koulun joukkomuotoisuutta valottava, kasvatussosiologian professori Hannu Simola Helsingin yliopistosta. Kommentaattoreina toimivat opettaja Jyri Siimes Tampereen yhteiskoulusta, tutkimusprofessori Tommi Hoikkala Nuorisotutkimusverkostosta sekä professori Sirkku Kotilainen Tampereen yliopiston Nuoret estradille -hankkeesta. Iltaa fasilitoi toimittaja Ville Blåfield.

Ystävällisin terveisin,
Satu Olkkonen, tutkijatohtori, Nuoret Estradille -hanke, Tampereen yliopisto
Fanny Vilmilä, tutkija, Nuorisotutkimusverkosto, Tiedon julkistamisen kulttuuritehdas

Tiuku-klubi on avoin foorumi kaikille ennakkoluulottomasta tiedon julkistamisesta kiinnostuneille. Illoissa luodaan debattia tieteen, taiteen, median ja kansalaistoiminnan risteyksiin. Lähtökohta on tiedon ja toiminnan monialaisuudessa. Klubi kutsuu pohtimaan tiedon julkistamisen mahdollisuuksia ja pulmakohtia sekä visioimaan kekseliäitäkin uudistuksia. Klubit voivat käynnistyä runosta, keskustelusta, laulusta, performanssista tai mistä tahansa muusta tiedon julkistamisen muodosta. Tiuku-klubi luo pohjan sekä uusille avauksille että pitkäjänteiselle yhteistyölle. Klubia luotsaa Tiuku – Tiedon julkistamisen kulttuuritehdas ry (www.tiuku.info).


Infoiltapäivä kansainvälisistä rahoitusmahdollisuuksista | 11.5.2016, Tampere

Tampereella järjestetään Infoiltapäivä kulttuurin ja luovien alojen kansainvälisistä rahoitusmahdollisuuksista.

Aika: keskiviikkona 11. toukokuuta 2016 klo 11:30–14:30
Paikka: Työväenmuseo Werstaan auditorio (Väinö Linnan aukio 8)

Ohjelma

11.30 Kahvitarjoilu

12.00 Tervetuloa
Sari Ilmola, Taiteen edistämiskeskuksen Keski-Suomen ja Pirkanmaan aluetoimipiste

12.20 Pohjoismaisten kulttuuriohjelmien esittely
Laura Norppa, Pohjoismainen kulttuuripiste

12.50 EU:n Luova Eurooppa -ohjelman esittely
Hanna Hietaluoma-Hanin, CIMOn Luova Eurooppa -yhteyspiste

13.20 Kokemuksia hankkeista
Jaakko Lenni-Taattola, Tutkivan teatterityön keskus
TNT - Theatre & New Technology (Pohjoismainen kulttuuripiste: Liikkuvuusohjelman pitkäaikainen verkostotuki)

Teemu Ahola, Työväenmuseo Werstas
Work with Sounds (EU:n Kulttuuri-ohjelma 2007-2013: yhteistyöhanke)

Tervetuloa kuuntelemaan ja keskustelemaan!

Tilaisuus on maksuton. Ilmoittaudu 3.5. mennessä osoitteessa https://www.webropolsurveys.com/S/7AD74EAF9BB52E8B.par.

Tilaisuuden järjestävät Kansainvälisen liikkuvuuden ja yhteistyön keskus CIMO ja Pohjoismainen kulttuuripiste yhteistyössä Taiteen edistämiskeskuksen Pirkanmaan aluetoimipisteen kanssa.

Ohjelma pdf-muodossa

Lisätietoja:
Pohjoismainen kulttuuripiste www.kulturkontaktnord.org
Luova Eurooppa www.luovaeurooppa.eu ja www.cimo.fi/luovaeurooppa


Tanssivirtaa-nykytanssifestivaali | 17.-22.5.2016, Tampere

Tanssivirtaa Tampereella –nykytanssifestivaali esittelee 19. kerran kotimaisia nykytanssihelmiä 17.-22.5.2016. Festivaalilla koetaan viisi kotimaista nykytanssiteosta, katsotaan Loikka on Tour –tanssilyhytelokuvanäytös, keskustellaan taiteesta poliittisena ilmiönä sekä tanssitaan oudoissa Taidebileissä.

Viikon aloittaa tiistaina 17.5. Avajaisklubi Tullikamarin Klubilla. Avajaisissa Alpo Aaltokoski Company johdattelee katsojat seuratanssin ja nykytanssin kohtaamiseen Aina joku vie -esityksellä. Ilta alkaa seuratanssin opetuksella, jonka saloihin yleisön vie esityksen tanssijat. Mukana opastamassa ja esiintymässä ovat myös kilpatanssin Suomen mestarit Katja Koukkula ja Jussi Väänänen.

Myös tänä vuonna Tanssivirtaa-festivaalilla saadaan nauttia liki tunnin pituisesta Loikka – tanssielokuvien näytöskokonaisuudesta. Keskiviikkona Loikka on Tour esittää Hällä-näyttämön pienessä salissa viisi kotimaista tanssielokuvaa. Näytöksen alustaa Loikka-festivaalin taiteellinen johtaja Kati Kallio. Keskiviikkoiltana ravintola 931:ssä paneudutaan taiteen vaikuttavuuteen yhteiskunnallisessa keskustelussa. Vastedes ry:n järjestämään Taide poliittisena ilmiönä –paneelikeskusteluun ottavat osaa Mikko Huhta, Anniina Kumpuniemi, Anne Lehtelä, Rosa Meriläinen ja Kirsi Virta.

Torstaina Hällä-näyttämöllä nähdään Jaakko Niemisen koreografia DropPing vol2. Teoksessa miestanssijoiden trio Pekka Louhio, Jouni Majaniemi ja Jaakko Nieminen pohtivat moraalia taiteen arvottamisessa, voiko taidetta arvottaa asteikoilla hyvä ja huono?

Perjantaina 20.5. sukelletaan tihenevään tapahtumien ketjuun Herman Melvillen romaanin Moby Dickin innoittamina. Valkoinen valas –teoksessa koreografit Jouni Järvenpää ja Maija Reetta Raumanni pyrkivät etsimään omaa abstraktia totuutta samanlaisella intohimolla kuin romaanin kapteeni Ahab etsii valastaan.

Lauantaina Mia Malviniemen herkkä soolo Hiljaisuus vie katsojan itsetutkiskelun ja hiljentymisen äärelle. Keskiössä ovat ne tunteet ja mielentilat, jotka syntyvät ja lähtevät liikkeelle vasta sitten, kun kiireinen nykyihminen malttaa hetkeksi pysähtyä. Hiljentymisen jälkeen lauantai-illan nostattaa kattoon Liikelaiturin Taidebileet Sisä-Suomen tanssin aluekeskuksen järjestämänä.

Sunnuntaina 22.5. festivaalin päättää Janina Rajakankaan koreografia Dinosaurus. Mira Kautton ja Stephen Moynihanin tanssimassa duetossa etsitään autenttista rakkautta. Rakkautta sellaisena kuin se on aina ollut ihmisten välillä.

Hällä-näyttämön esityksiin lämmitellään tänä vuonna lyhytelokuvilla, joiden koreografeina ovat Kimmo Alakunnas, Helena Franzén, Raisa Foster ja Soili Huhtakallio. Lyhytelokuvanäytöksiin on vapaa pääsy. Hällä-näyttämön nykytanssiesitysten jälkeen järjestetään Jälkilöyly-keskustelu esiintyjien kanssa.

Tänäkin vuonna Tanssivirtaa-festivaali tarjoaa nykytanssin ensikertalaisille opastuksen ja esityksen veloituksetta. Erikoiskutsuvieraaksi voi ilmoittautua jokainen kiinnostunut 9.5. mennessä. Paikkoja on rajoitetusti.

Festivaalin ohjelma

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Hanna Romo, tuotanto(a)tanssivirtaa.net tai p. 050 551 3525

 

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Apurahavahti auttaa sinua pysymään kärryillä hakuajoista

TINFOn Apurahavahti ilmoittaa sähköpostitse uuden teatterialan apurahan tai avustuksen hakuajan alkamisesta. Se myös kertoo, mikäli jotain apurahahakua on päivitetty tai jos vahtiin on lisätty uusi apuraha.

Sinun tarvitsee vain antaa sähköpostiosoitteesi. Ota Apurahavahti käyttöön: www.tinfo.fi/fi/Apurahavahti


Jenny ja Antti Wihurin rahasto | hakuaika 1.-31.5.2016

Apurahoja myönnetään tieteen, taiteen ja yhteiskunnallisen toiminnan eri aloille.
Tieteen apurahat myönnetään ensisijaisesti väitöskirjatyöhön, väitöskirjatyön jälkeiseen tutkimukseen, tutkimusryhmille

Lääketieteen määräraha käytetään Wihurin tutkimuslaitoksen toimintaan.

Kuvataiteen apurahat kohdistetaan taiteen tutkimukseen.

Ulkomailla tapahtuvaan vähintään yhden lukuvuoden kestävään väitöskirjatyön jälkeiseen tutkimukseen apurahat myöntää säätiöiden yhteinen post doc –apurahapooli, jonka jäsen rahasto on.

Lisätietoja www.postdocpooli.fi

Jenny ja Antti Wihurin rahasto myöntää sekä vapaamääräisiä että kokovuotiseen työskentelyyn tarkoitettuja apurahoja.

Kokovuotinen apuraha, väitöskirjatyö 24.000 euroa ja väitöskirjatyön jälkeinen tutkimus 
28.000 eu­roa, on tarkoi­tettu vuoden täysipäiväiseen ansiotyöstä vapaaseen työskentelyyn. Apuraha myönnetään vuodeksi kerrallaan. Kokovuotista apurahaa voi uusilla hakemuksilla hakea myös toiseksi ja kolmanneksi vuodeksi. Mahdollinen uusi myöntöpäätös edellyttää selvitystä hankkeen edistymisestä ja työnohjaajan lausuntoa. Puolen vuoden apuraha, väitöskirjatyö 12.000 euroa ja väitöskirjatyön jälkeinen tutkimus 14.000 eu­roa, on tarkoi­tettu puolen vuoden täysipäiväiseen ansiotyöstä vapaaseen työskentelyyn.

Apurahaa haetaan täyttämällä sähköinen hakemuslomake. Hakemuslomake liitteineen lähetetään sähköisesti rahastolle. 
Verkkopalvelin sulkeutuu hakuajan päättyessä 31.5.2016 klo 24.00 Suomen aikaa.

Apurahahakemusta tukevat lausunnot annetaan sähköisesti osoitteessa https://hakemukset.fi/wihlausunto/

Tarkempia tietoja saa rahaston toimistosta (arkisin ma-pe klo 9.00-16.00)
Puh. 09 4542 400
Sähköposti: toimisto(a)wihurinrahasto.fi

Hakuaika: 1.-31.5.2015

http://wihurinrahasto.fi

 

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Naisasialiitto Unionin residenssihaku | haku 30.4. mennessä

Naisasialiitto Unioni ja Ida Salinin kesäkotirahaston hoitokunta avaavat julkisen haun Villa Salinin residenssikäytöstä

Unioni tarjoaa Villa Salinin naistutkijoiden, sukupuolentutkijoiden, queertutkijoiden, feminististen taiteilijoiden ja vastaavien kulttuurielämän toimijoiden, tai näiden muodostamien ryhmien lyhytaikaiseen residenssikäyttöön syksyllä 2016 ja keväällä 2017.

Residenssiin valittu henkilö tai ryhmä sitoutuu toteuttamaan ennalta sovittuna ajankohtana tapahtuman/luennon/kurssin Helsingin keskustassa sijaitsevassa Maikki Friberg -kodissa ilman erillistä korvausta. Residenssiajalta ei makseta palkkaa, eikä siihen sisälly mahdollisuutta käyttää toimisto-, siivous- tai ruokapalveluita vaan jokainen käyttäjä huolehtii oman työskentelynsä edellytyksistä itse. Unioni tarjoaa ainoastaan tilan.

Kenelle tutkija- ja taiteilijaresidenssi on tarkoitettu?

Residenssiä voivat hakea yksittäiset henkilöt tai ryhmät, joiden työskentely hyödyttää feminististä aatetta tai liittyy naisliikkeen tai Unionin historiaan. Hakijoita kannustetaan kokoamaan pieniä ryhmiä, jotka voivat työskennellä tilassa yhtäaikaa.

Hakuaika kesän ja syksyn residensseihin päättyy 30.4.2016.

Valmiit hakemukset osoitetaan Villa Salinin kesäkotirahaston hoitokunnalle ja toimitetaan sähköisinä osoitteeseen residenssi(a)naisunioni.fi

Lisätietoa hausta antaa Unionin toimisto p. 09-643 158. Varausaikojen vahvistaminen myönnettyihin residensseihin ja niiden vastinetilaisuuksiin myös sähköpostitse tilavaraus (at) naisunioni.fi.

Villa Salin: www.naisunioni.fi/tilat/villasalin

Tarkemmat tiedot residenssistä: www.naisunioni.fi/residenssi


Suomen Benelux-instituutti: Mobile Home(less) | haku 15.5. mennessä

Suomen Benelux-instituutti kutsuu visuaalisten alojen ja yhteisötaiteen tekijöitä Suomesta ja Benelux-maista toteuttamaan uuden, kodittomuutta käsittelevän teoksen. Teoshaku on osa Mobile Home 2017-hanketta, joka tarkastelee kotia fyysisenä, henkisenä ja symbolisena tilana sekä sosiokulttuurisena konseptina.

Fyysistä kodittomuutta vähemmän näkyvää, mutta yhtä dramaattista on henkinen kodittomuus ja sen seuraukset. Ajankohtaisen aiheen eri puolia käsitellessä tarkastelun alle voivat tulla esimerkiksi kodin ja identiteetin, vallan ja turvallisuuden tunteen kaltaiset kysymykset.

Valittu teoskonsepti saa korkeintaan 10 000 euron tuotantotuen työn valmistamista varten. Teos esitetään vuoden 2017 aikana Suomessa ja/tai Benelux-alueella yhteistyössä hankkeen partneriorganisaatioiden kanssa riippuen lopullisen teoksen luonteesta ja muodosta. ArtHelsinki palkitsee lisäksi kaksi muuta erinomaista teoskonseptia 1000 euron suuruisella huomionosoituksella.

Yleiset ohjeet

Hakijana voi olla yksittäinen henkilö, työpari tai työryhmä Suomesta tai Benelux-maista. Teoksen muotoa tai mediaa ei ole rajattu.

Valittu teoskonsepti on Suomen Benelux-instituutin tilaama ja hakijan tuottama. Insituutin myöntämä tuki suunnataan uuden teoksen tuotantomenoihin.

Teoksen tulee olla toteutettavissa annetulla tuotantobudjetilla. Tämä sisältää materiaali- ja matka- ja/tai esimerkiksi palkkiokulut. Taiteilijan palkkioon varataan summasta kuitenkin vähintään 2000e. Hakija saa hakea myös ulkoista rahoitusta. Tämä täytyy kuitenkin neuvotella erikseen Suomen Benelux-instituutin kanssa.

Teoksen toteutusaika on kesäkuu 2016 – maaliskuu 2017.

Hakuaika on 21.4.-15.5.2016. Hakemukset toimitetaan sähköisesti Suomen Benelux-instituuttiin osoitteeseen annukka.vahasoyrinki(a)finncult.be. Otsikoi hakemus Mobile Home(less)

Lisätiedot:
Aleksi Malmberg, Johtaja, Suomen Benelux-instituutti
aleksi.malmberg(a)finncult.be, +32475764332

Tarkemmat hakuohjeet


Hae Pikku-Auroran työskentelytilaa ajalle 1.8.2016−31.7.2017 | haku 20.5. mennessä

Espoon kaupungin Lasten kulttuurikeskus Pikku-Aurora Järvenperässä tuottaa monipuolisia kulttuuripalveluita lapsille ja perheille. Haemme Pikku-Auroran työskentelytilaan tutkijaa, taiteilijaa tai työryhmää ajalle 1.8.2016−31.7.2017.

Työtilan myöntämisen kriteereinä ovat henkilön tai ryhmän työtilan tarve ja ammatilliset ansiot sekä työskentelyn aikana syntyvä lisäarvo espoolaisille lapsiperheille ja alueen palvelujen kehittymiselle. Haettavan kauden tärkeimpinä teemoina painotamme yhteisöllisyyttä, osallisuutta ja saatavuutta.

Tilaa ei myönnetä samalle henkilölle perättäisinä vuosina. Työtilaa myönnetään pääsääntöisesti espoolaisille toimijoille. Työtilan käytöstä ja kumppanuudesta laaditaan sopimus, jossa sovitaan yhteistyöstä ja tilojen käytöstä. Tilat ovat käyttäjälle maksuttomat.

Vierailukäyntien sopiminen ja lisätiedot:
Tuotantopäällikkö Johanna Vepsä, p.046 877 3251, etunimi.sukunimi(a)espoo.fi.

Vapaamuotoiset hakemukset, ansioluettelo sekä alustava projektisuunnitelma, mihin sisältyy yhteistoimintaehdotuksia, toimitetaan Espoon kaupungin kirjaamoon 20.5.2016 klo 15.45 mennessä osoitteella:
Kirjaamo / Pikku-Auroran taiteilijan työskentelytila, PL 1, 02070 ESPOON KAUPUNKI

Hakemuksen voi jättää em. määräaikaan mennessä myös kaupungin yhteispalvelupisteisiin niiden aukioloaikoina tai sähköpostitse kirjaamo(a)espoo.fi.


Ohjaajia, Ilves-Teatteri | haku 25.5. mennessä

Ilves-Teatteri hakee ohjaajia syksyn 2016 uusien jäsenten produktioon!

Haemme ensisijaisesti kolmea kokenutta/ammattiohjaajaa, jotka kukin saavat 2-3 viikkoa aikaa tehdä lyhyen (n. 30 min) esityksen uusien jäseniemme kanssa. Tämän jälkeen nämä esitykset laitetaan yhteen ja uudet esittävät tämän kokonaisuuden esityskaudella joulu- ja tammikuussa. Viime vuoden Ilves-Teatterin uusien menestysproduktio Seremonia toteutettiin samalla tapaa neljän ohjaajan (Anni Mikkelsson, Ian Hannon, Juho Liira ja Kiia Laine) voimin ja olemme saaneet konseptista runsaasti hyvää palautetta niin katsojilta kuin uusilta jäseniltämmekin, tämän vuoksi haluamme tänä vuonna kehittää tätä konseptia eteenpäin vieläkin toimivammaksi.

Hyvä olisi, jos ohjaajalla olisi joku aiempi suhde Ilves-Teatteriin, ensisijaisesti ohjaajilta vaaditaan kuitenkin taitoa mukautua annettuihin olosuhteisiin ja nopeaan aikatauluun. Työstä maksetaan palkkio.

Lähetä vapaamuotoinen hakemus osoitteeseen puheenjohtaja(a)ilvesteatteri.fi 25.5. klo 23:59 mennessä.

Lisätietoja http://www.ilvesteatteri.fi/

 

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA 

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja löytyy myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Vielä ehtii: UrbanApa hakee osallistujia Toolbox-työpajaan ajalle 2.-6.5.2016

TOOLBOX on työpaja, laboratorio ja ideahautomo esittävän taiteen ammattilaisilla. Tänä vuoden TOOLBOXien teemana on Sharing is caring!

Kevään ensimmäisen TOOLBOXin teemoina ovat: koreografiset työkalut ja taiteelliset praktiikat. Työpajojen vetäjinä: Jarkko Partanen, Katja-Maria Taavitsainen, Anna Maria Häkkinen, Emmi Venna ja Sonya Lindfors

TYöpaja järjestetään 2.-6.5.2016 klo 10-15  tanssikoulu DCA:n tiloissa

OLETKO KIINNOSTUNUT?!

HAE MUKAAN to 28.4 mennessä lähettämällä vapaa hakemus osoitteeseen sonya(a)urbanapa.fi! Tarkemmat tiedot  linkistä:
http://urbanapa.fi/event/toolbox-8/

Sonya Lindfors
Choreographer
Artistic Director of UrbanApa Art Platform
+358405164420
sonya(a)urbanapa.fi
sonya_lindfors(a)hotmail.com

http://sonyalindfors.tumblr.com/

www.urbanapa.fi


Työpaja näyttelijöille: The Poetry of Acting | 13.-18.6.2016, Italia

Ahvenanmaalainen LumparLab ja italialainen Association Vera Stasi järjestävät yhteistyössä kuusiosaisen työpajasarjan, jonka ensimmäinen osa Embodied Words pidetään Toscanassa Italiassa kesäkuussa 2016. Työpajassa harjoitellaan näyttelijäntyötä Federico Garcia Lorcan tekstien kautta.

Työskentelykieli englanti.

Ilmoittautumisia otetaan vielä vastaan, joten toimi pian!

Lisätietoa löytyy oheisesta liitteestä (PDF).

Yhteyshenkilöt:
Grete Sneltvedt: tel. 00358 4573427188
e-mail: lumparland(a)aland.net - www.lumparland.ax

Silvana Barbarini: tel. 0761 434078 cell 348 4798951
e-mail: barbarini.verastasi(a)gmail.com - www.verastasi.com

TYÖPAIKKOJA

Aiemmin TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja työpaikkoja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Kulttuuriasioiden assistentti – Suomen Rooman suurlähetystö | haku 20.5. mennessä

Assistentin toimenkuvaan kuuluu kulttuuriin, julkisuusdiplomatiaan, mediasuhteisiin ja osin vienninedistämiseen liittyviä käytännön tehtäviä edustuston johdon tukena.

Päätehtäviä ovat:

  • vierailujen, näyttelyjen, seminaarien, konserttien ym. tapahtumien käytännön järjestelyt
  • osallistuminen suomalaisuuden esilletuomiseen ja käytännön kulttuuriyhteistyön edistämiseen
  • tiedotus- ja promootiotehtävät ml. osallistuminen edustuston verkkosivujen sisällöntuotantoon
  • mediaa, kulttuuria, kulttuuri- ja opetusyhteistyötä sekä soveltuvin osin vienninedistämistä koskeva kirjeenvaihto ja tiedusteluihin vastaaminen

Tehtävässä edellytetään erinomaista suomen ja italian sekä suullista että kirjallista osaamista sekä vähintään hyvää englannin taitoa. Lisäksi vaaditaan hyviä viestintä- ja verkostoitumistaitoja, vankkoja tietoteknisiä ja sometaitoja sekä Italian toimintakulttuurin tuntemusta. Suomen ja Italian kulttuuri- ja mediakentän tuntemus ja/tai niihin liittyvät opinnot sekä hyvä ruotsin kielen taito katsotaan eduksi.

Tehtävän menestyksekäs hoitaminen edellyttää lisäksi hyviä yhteistyötaitoja, käytännön organisointikykyä sekä kykyä hoitaa useita päällekkäisiä hankkeita ja tehtäviä yhtä aikaa.

Tehtävä on ns. paikallisesti palkatun tehtävä, joten työsuhteessa sovelletaan lähtökohtaisesti Italian lainsäädäntöä.

Tehtävään ehdolla olevasta hakijasta tehdään hakijan suostumuksella turvallisuusselvitys (laki turvallisuusselvityksistä 726/2014). Turvallisuusselvitysmenettelystä ja selvityksen kohteen oikeuksista löytyy tarkempia tietoja osoitteessa www.poliisi.fi/supo.

Lisätietoja tehtävästä antaa ministerineuvos Riikka Eela. Sähköposti: sanomat.roo[at]formin.fi. Puhelintiedustelut Italian aikaa 6.5. klo 10.30–12.30, 11.5. klo 14.15–16.15 sekä 18.5. klo 10.15–12.15, puh.: +39 06 852 231.

Vapaamuotoinen suomenkielinen hakemus palkkatoiveineen ja suomenkielisine ansioluetteloineen pyydetään lähettämään sähköpostitse osoitteeseen sanomat.roo[at]formin.fi viimeistään 20.5.2016.

Hakemuksen otsikoksi laitetaan HAKEMUS kulttuuriassistentti OMA SUKUNIMI. Mahdolliset tiedustelut pyydetään lähettämään erikseen otsikolla TIEDUSTELU kulttuuriassistentti OMA SUKUNIMI.

http://finlandia.it/public/default.aspx?contentid=345583&nodeid=40248&culture=fi-FI


Lediga jobb på Stockholms konstnärliga högskola | ansök senast 8 maj 2016

http://www.uniarts.se/aktuellt/nyheter/lediga-jobb


Artistic Director – Tanzquartier Wien GmbH (Austria) | deadline 10 July 2016

The Tanzquartier Wien GmbH is inviting applications for the position of Artistic Director from January 2018 to the end of the 2020/21 season.

The main task is the artistic direction and topical further development of a house for contemporary dance and performance operating in an international context.

The remit for the position covers the artistic responsibility for

  • the continuous programming of a venue from October to the end of April with up to 300 seats and the temporary programming of a venue with approx. 900 seats.
  • the year-round studio operation in three studios for training, workshops and showings for professional dancers.
  • the continuation and further development of discourse and theory events.

The Artistic Director is a member of the management board and manages the Tanzquartier Wien jointly with the existing business management.

Essential Focus

  • Continuation and strengthening of the positioning of the Tanzquartier Wien as a local and international house for contemporary dance and performance.
  • Programme creation for the venues with a diverse aesthetic content.
  • Development of projects and structures in the field of further education and training with dance and performance creators as well as educational institutions.
  • Development and realisation of projects in order to reach new audiences on a long-term basis.

Requirements

  • Professional experience in the fields of programming and event organisation of venues.
  • Professional experience in the fields of contemporary dance and performance in relation to the conception of content, initiation, development, budgeting and production.
  • Experience in networking with dance-specific international and Austrian initiatives and institutions.
  • Experience in the development of innovative concepts for conveying contemporary dance and performance and opening up new audiences.
  • Well-founded knowledge of contemporary Austrian and international dance and performance creation as well as interdisciplinary arts competence.
  • Experience in dealing with the public and the media.
  • Leadership experience and management qualities with social skills and team-working ability.
  • Profound knowledge of German and English. 

The period in office can be extended by one term. The annual salary envisaged amounts to ¤80,000. The total funding for the Tanzquartier Wien GmbH amounts to 3Mio. Euro. The candidacy of women who meet the requirement profile will be particularly welcome.

Applications, with a written curriculum vitae and a compelling thematic concept of a maximum 10 A4 pages, should be submitted by 10 July 2016 at the latest to: Kulturabteilung der Stadt Wien, z.H. Dr. Robert Dressler, Friedrich Schmidt-Platz 5, 1082 Wien.

http://on-the-move.org/news/article/17781/tanzquartier-wien-gmbh-austria-position-of/

MUITA ILMOITUKSIA

Ilmainen rekrytointipalvelu Työtä kaikille / Work for all

Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto Teme on kehittänyt ilmaisen ja avoimen rekrytointipalvelun luoville aloille. Työtä kaikille on ilmainen, avoin ja kansainvälinen rekrytointipalvelu kaikille luovien alojen ja esittävien taiteiden ammattilaisille. Portaali palvelee suomeksi ja englanniksi kaikkia taiteilijoita, työntekijöitä ja työnantajia.

Tekijöitä palveluun onkin jo rekisteröitynyt lähes 600, mutta luovien alojen työnantajia kaivataan mukaan.

Toukokuussa alkaa markkinointi eurooppalaisille työnantajille ja tekijöille. Silloin suomalaisia toimijoita saisi olla paljon mukana.

Työtä kaikille!

tyotakaikille.fi / workforall.fi


Harjoitustilaa tarjolla heinäkuuksi Helsingissä

Teatteri Kultsa vuokraa tilansa ajalle 20.6–31.7 (2016) esitys- ja harjoituskäyttöön
Väestönsuojassa on pieni näyttämö, 8x 14m, istuimia on 39.
Esitystilassa on perustekniikka. Tekniikan vuokrauksesta sovitaan erikseen.

Aulatilassa n.100 neliömetriä missä kahvilapöydät ja tuolit, wc, jääkaappi, mikroaaltouuni, kahvinkeitin, piano, televisio, wifi-yhteys (Sonera).

Hinta 230 ¤ viikko, minimivuokraus 4 viikkoa.

Teatteri Kultsa
Käenkuja 6-8 00500 Helsinki.

Yhteydenotot: Jorma Hellström, 050 041 9241, teatterikultsa(a)gmail.com


twitter.com/tinfotweets