09.06.2016

TINFO-tiedote 22 / 9.6.2016

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFON ILMOITUKSIA

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

TYÖPAIKKOJA

twitter.com/tinfotweets

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Huonelihan liikehdintää

Alf Rehnin kolumni muistutti huonelihasta. In the loop -sarjasta lainaamallaan käsitteellä Rehn viittasi paitsi poliitikkoihin myös nykyorganisaatioiden kasvavaan joukkoon ihmisiä, joiden tehtävänä on istua kokouksissa, seminaareissa, työpajoissa. Työpaikoilla marinoituu huoneliha.

Koin ahaa-elämyksen. Yhden sortin huoneliha liikkuu näissä teatteriympyröissäkin. Ehkä vähemmän hiljaisesti, mutta tuskastuttavasti istumalla.

Pelonsekaisesti odotin huonelihakokemusta Pohjoismaisen kulttuurirahaston ja Turnénetvearketin järjestämässä teatterin pohjoismaista liikkuvuutta ja kiertuejärjestelmiä käsittelevässä seminaarissakin (CPH Stagen yhteydessä). Ei se ihan niin mennyt. Oli kiinnostavaa kuulla Tanskan ja Norjan kiertuejärjestelmistä ja verkostojen (Turnénetvaerk, Teater Nordkraft, Baerum Kulturhus, Dansstationen Malmö) ja esitysagentuuri Aurora Novan näkemyksistä ja kokemuksista tai tanssin pohjoimais-balttilaisesta verkostosta, joka Tanssin tiedotuskeskuksen kautta on tullut tutuksi meillekin. Kiertuejärjestelmäpaneelissa ei suomalaisia ollut siitä yksinkertaisesta syystä, että kansallista kiertuejärjestelmää ei meillä ole.

Muistutettiin, että puheteatteri liikkuakseen yli kielirajojen vaatii myös tekstitystä ja sen edellyttämää nykyisin helpottuvaa tekniikkaa. Onneksi puhe sivusi myös luottamusta ja sitä tosiasiaa, että kiertue-esitysten on oltava merkityksellisiä myös katsojilleen. Jos Suomeen halutaan kansallista kiertuejärjestelmää, on se rakennettava ihan omalta pohjalta. Rahoituksen epäsuhta ei ole ongelmista pienin, pikemminkin koko homman ydin.

Toinen paneeli liikkui sitten pohjoismaisella kulttuuripolitiikka-tasolla. (Hanna-huoneliha väärässä huonelihaseurassa). Pullikoin jo alun perin vastaan sitä, että siellä olisin, kun muut olisivat näitä valtiollisia toimijoita, virallisia ääniä. Siellä sitten seisovana, ruotsia puhuvana huonelihana muistutin ihan näin ruohonjuuresta taiteellisesta omistajuudesta, samanmielisyydestä, taiteellisesta sielunveljeydestä ja - sisaruudesta – yrittäen saada tolkkua tanskan kielestä.

Huonelihan esitysilo

Onneksi pikatrippi Kööpenhaminaan tarjosi århusilaisen Teater freezeProductionin esityksen Madness ruuan dyykkauksesta, köyhyydestä, kulutuskulttuurista. Esitystä seurasivat pitkään iltaan jatkuneet keskustelut ohjaaja Hanne Trap Friisin ja näyttelijä Anne Voigt Christiansenin kanssa. Minua kiehtoi tapa, jolla Madness yhdistää tiukan käsitteellisen lähtökohdan, minimalismin ja tarkasti koreografioidun ilmaisun kauneutta ja puhtautta henkivään visuaalisuuteen ja viihteellisyyteen. Kasper Hoffin tekstistä ymmärsin murto-osan, odotan sen lukemista.

Husets Teaterin New Nordic Drama ja Antti Hietalan Ihanat ihmiset lukuteatterina jää näkemättä. Samoin Martina Martin/Gnab Collectiven Hamlet Private, joka Cécile Orblinin suomalaisversion jälkeen on saanut uusia versioita Suomen rajojen ulkopuolella.

Huoneliha liikkuu Berliiniin

Berliiniläisen Theater Discounterin ja esitystalo MadHousen tapahtumaan NoMad House Berliiniin. Discounterin tiloissa on luvassa neljä päivää esityksiä, taiteilijavetoisia työpajoja, Think thank -keskustellaan, vaihdetaan ajatuksia ja kokemuksia, syödään soppaa. Suomesta mukana Sonja Jokiniemi, Leena Kela, Martina Marti/Gnab Collective, Pasi Mäkelä, Mikko Niemistö, Annika Tudeer/Oblivia ja Juha Valkeapää.

Espoo katsoo eteenpäin

Muutama päivä sitten uutisoitiin siitä, että Espoon kaupunginteatterin tilaratkaisu on vihdoin ja viimein nytkähtänyt eteenpäin. Teatterille rakennetaan tilat Espoon kulttuurikeskuksen yhteyteen. Iloitsin ja onnittelin ratkaisusta, jota pidin eteenpäin katsovana, rohkeana ja ennakkoluulottomana, juuri tänä ei jatkuvan kasvun ja ekokriisin aikana sopivana kansainväliselle teatterille. Sain viestejä toisenlaisistakin näkemyksistä. Kaupunkia soimataan säästöpäätöksestä ja ahneudesta sekä kulttuurikeskuksen suunnitelleen arkkitehdin sivuuttamisesta. Tämä osoittaa, kuinka merkityksellinen on teatteri, mitä kaikkia symbolisia merkityksiä se pitää sisällään – Suomessa varmaan keskimäärin enemmän kuin useissa muissa maissa.

Eri esityslajien kukoistusta

Satu Tuuli Karhu & Tarleena Laakko & Miro Lopperi & Sami Roikola & Juho Uusitalo kehystivät klovnerian keinoin Märta Tikkasen Miestä ei voi raiskata -romaaniin valta- ja tunnepoliittiseksi (mutta viihdyttäväksi) tutkimuscaseksi. Kuoritaan dramaturginen ydin ja mennään rönsyilemättä sukupuolittuneeseen vallankäyttöön, uhrin kokemukseen, kostoon. Uskalletaan mennä tunteisiin. Roolien kierrätys avaa uusia näkövinkkeileitä. Klovnerialla alkuperäisteoksen hieman elähtänyt osoittelevuus raivataan syrjään. Ryhmä on tietoinen myös siitä tosiasiasta, että miehetkin tulevat raiskatuiksi. Löydetyn tilan hienossa lavastuksessa otetaan hätäuloskäytävä haltuun ja käännetään tilan rajoitukset voitoksi!

Vapaan Vyöhykkeen Toivo vei aistini hyvää tekevälle matkalle. Kosketuin teoksen äänistä ja kuvista, noista menetyksen, tuon pysyvän äkkimuutoksen jättämistä jäljistä, koko tilasta. Nautin näyttelijöiden läsnä olevista äänistä, nautin live-esiintyvän näyttelijän kipeänkeveydestä. Nautin lopun puhtaan läsnäolon hetkestä, johon me kaikki osallistuimme.

V*****skynnys nousee

Valtimonteatterin Akustisella ruokapihalla osuin sattumoisin Mikko&Me ensiesiintymiseen. Mikä asenne: Katsojaa ei miellytetä pätkänkään. Esitys on tarkoituksellisen tyly, karu ja kökkö. Musiikki, dokumentit ja tekijöiden omat tekstit välittävät kokemusta ulkosyrjälle joutuneen kyykyttämisestä. Harjoitetaan situationistien kääntämistä: te-keskuksen ohjeistukset laulettuina paljastaa työvoimapolitiikan groteskiuden. Tuttu Suutarin emännän kehtolaulu (Piupali paupali) saa pelottavan surullisia ja uhkaavia sävyjä. Kuka onkaan se poika, jonka on pakko selviytyä suutarin mentyä kylälle, keitä ovat ne, jotka suutariin tulevat ja millä asialla ovat: mobbaamassako, rikkomassa paikkoja noin ohi mennessään. Bemarimiehen ja ladamiehen kohtaaminen espoolaisella parkkipaikalla ei lupaa hyvää tulevaisuudelta.

Live tekijäkohtaaminen poiki ajatustenvaihtoa tilanteesta, joka koskee laajemmin koko rahoituslain ulkopuolista tekijäkenttää. Tietoja on vaikea saada uusista tekijöistä, jotka puolestaan harvoin saavat palautetta.

Tulevaisuus täällä

MAx 2016 -katalogissa esittäytyvät Teatterikorkeakoulun vastavalmistuneet opiskelijat. Luen tuhtia opusta. Samaan syssyyn katsastan myös katalogit vuosilta 2014 ja 2015. Liikutuksen aalto läikkyy sisällä. Sama tunne kuin koulujen kevätjuhlissa, kun suvivirttä veisataan. Sisäistä iloa ja ylpeyttä: meiltä valmistuu tällainen joukko hienoja ammattilaisia, he ovat tulevaisuus. Heidän monet työnsä ovat vuosien varrella tulleet tutuiksi, jättäneet kokemuslihaani pysyviä jälkiä. He sen tekevät. Eivät katso menneisyyteen (no, kyllä traditio pitää tuntea, mutta ei siellä voi roikkua), ei saavutettuja etuja, ei ajattelun ja tekemisen lukkoja, ei turhautumisia, ei kyynisyyttä. On unelmia, on luottamus omaan ääneen ja tekemiseen. Tiedän sentimentaalisuuden puuskassani olevani naiivi ihanteellistaja. Äiti-ihminen haluaa, että mitkään rakenteet, piilohierarkiat, huonot käytänteet tai kilpailutalous eivät koskaan näitä ihmisiä lannistaisi ja saisi menettämään uskoa omaan itseen ja tekemiseen. Että jokaisella heistä olisi hyvä elämä, työn ja elämän balanssia, merkityksellistä työtä, jossa todentua, kohtuullista toimeentuloa ja sosiaaliturvaa. Että heidän työtään ymmärrettäisiin, että he tulisivat nähdyiksi taiteilijoina, kukin omanlaisenaan.

Aion lukea vastavalmistuneiden kirjalliset työt.

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFON ILMOITUKSIA

TINFO e-Nytt on ilmestynyt

Kevätkauden neljäs ja viimeinen ruotsinkielinen TINFO e-Nytt on ilmestynyt tiistaina 6.6.

Uutiskirje on luettavissa TINFO-verkkosivuilla.

Jatkamme TINFO e-Nyttin tekemistä jälleen syksyllä. Ilmestymis- ja aineistopäivät ilmoitetaan myöhemmin.

www.tinfo.fi/se


Ammattiteattereiden syksyn 2016 ensi-illat selattavissa

Ammattiteattereiden syksyn ensi-iltalistaus on käynnissä TINFO-verkkosivuilla. Tähän mennessä listalta löytyy 165 teoksen ensi-iltatiedot. Tietokantaan jo lisättyjä ensi-iltoja voit käydä selaamassa osoitteessa www.tinfo.fi/fi/Ensi-iltoja.

Lähetä oman teatterisi tiedot sähköpostitse osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi. Kirjoita viestin otsikoksi "ensi-illat". Ensi-iltatiedoissa tulisi näkyä esityksen nimi, ensi-iltapäivämäärä, kirjailija, ohjaaja, dramaturgi tai muut työryhmän tiedot sekä lyhyt sisältökuvaus. Merkitse myös onko teksti kotimaisen tekstin kantaesitys, lasten- tai nuortenteatteria tai yhteistuotanto.

www.tinfo.fi/fi/Ensi-iltoja


Varaa mainospaikka Teatterilaisen kalenterista 2017

Vielä on aikaa varata ilmoitustila Teatterilaisen kalenteriin 2017. Aineistopäivä on 15.6., joten toimi pian. Ilmoitushinnat ja –koot alla.

Ilmoitushinnat vuodelle 2017

Sivuilmoitukset:
1/1 (119 x 171 mm, leikkuuvarat 3 mm)
Hinta: 250,00 ¤

1/2 (119 x 85,5 mm, leikkuuvarat 3 mm)
Hinta: 150,00 ¤

1/4 (59,5 x 85,5 mm, leikkuuvarat 3 mm)
Hinta: 80,00 ¤

Päivyrinosan alalaitailmoitus: 74 x 28 mm
Hinta: 40,00 ¤/kpl

Kaikki ilmoitukset ovat nelivärisiä.

Päivyriosan ilmoituspaikat jaetaan varausjärjestyksessä!* Jos haluat ostaa useampia ilmoituksia, ota yhteyttä, niin keskustellaan lisää.

Aikataulu

Aineiston lähetys:                      15.6.2016 mennessä
Julkaisu ilmestyy:                       syksy 2016

* Päivyriosa: yhdellä aukeamalla on yksi viikko, aukeamalle tulee yksi ilmoitus oikean puoleiselle sivulle. Jos samalle viikolle on useampia ehdokkaita, jaamme ilmoituspaikan varaamisjärjestyksessä.  

Yhteystiedot:
Viestintäassistentti Mikko Karvinen
mikko.karvinen(a)tinfo.fi
(09) 2511 2120
www.tinfo.fi


Henkilökuntamuutokset TINFOssa

Viestintäkoordinaattori Elina Knaapin sijaisuus päättyy 9.6.2016.

Tiedottaja Sari Havukainen palaa vuorotteluvapaaltaan 1.8.2016.

Huom. TINFOn toimisto on suljettu 22.6.-31.7.2016.
Yhteydenotot tinfo(a)tinfo.fi

www.tinfo.fi


TINFO-tiedote jää tauolle 16.6. jälkeen

Kevätkauden viimeinen TINFO-tiedote ilmestyy ensi viikon torstaina 16.6. Lähetä tiedotteet ja mahdolliset muut uutiset viimeistään tiistaihin 14.6. mennessä osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi

Syksyn ensimmäinen TINFO-tiedote ilmestyy Tampereen Teatterikesän alla poikkeuksellisesti jo tiistaina 2.8. Tämän jälkeen uutiskirje ilmestyy jälleen viikoittain joka torstai.

www.tinfo.fi

UUTISIA

Tampereen Teatterikesän Muu ohjelmisto -kokonaisuus on nyt julkistettu

Tampereen Teatterikesän runsaan esitystarjonnan ohessa 1.–7. elokuuta keskustellaan teatterialan ajankohtaisista aiheista ja visioidaan tulevaisuutta paneelikeskusteluissa ja seminaareissa. Ammattilaisille ja muillekin kiinnostuneille suunnatut tapahtumat ovat maksuttomia ja pääosin kaikille avoimia.

Teatterialan työn tulevaisuus? -seminaari | 5.8.2016

Suomen Teatterit ry:n, Teatterikeskus ry:n, Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liiton, Näyttelijäliiton ja Teatterin tiedotuskeskus – TINFO:n järjestämässä Teatterialan työn tulevaisuus? -seminaarissa tarkastellaan työn ja työvoiman tulevaisuudennäkymiä oppilaitosten ja järjestöjen näkökulmasta perjantaina 5. elokuuta.

"Keskustelua tuntemattoman kanssa" -keskustelutilaisuus ja Lea-palkinnon jako | 4.8.2016

Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry kutsuu taiteen tekijät puhumaan ”tuntemattoman aiheen” kanssa työskentelemisestä torstaina 4. elokuuta. Tilaisuudessa jaetaan myös Lea-palkinto vuoden 2015 parhaasta näytelmätekstistä.

Finnish Showcase

Viidettä kertaa järjestettävä Finnish Showcase esittelee suomalaista teatteria festivaalin kansainvälisille vieraille. Teatterikesän ja Teatterin tiedotuskeskus – TINFO:n järjestämä tapahtuma koostuu englanniksi tekstitetyistä kotimaisista esityksistä sekä tilaisuuksista, joissa perehdytään tarkemmin sisältöihin ja tekijöihin sekä keskustellaan teatterin kansainvälisistä, ajankohtaisista ilmiöistä.

Muuta ohjelmaa

Tampereen kaupungin, Aamulehden, Suomen audiovisuaalisen alan tuottajat SATU ry:n, Teatterikesän ja Ylen järjestämä Asiaa torilta! -tapahtuma tuo lastenohjelmaa ja paneelikeskusteluja Laikunlavalle torstaina 4. elokuuta. Paneelikeskustelujen aiheina ovat Mitä journalismia??!! sekä Saanko puhua – onko sana vapaa taiteessa? Keskusteluja voi seurata suorana Yle Areenassa.

Rikos radiossa -kuunnelmatapahtuma on Ylen toinen satsaus Teatterikesään. Komisario Koskinen – Viha on paha vieras -kuunnelma saa ensi-iltansa Vanhalla kirjastotalolla Tapahtumien yönä 4. elokuuta. Paikalla ovat kirjailija Seppo Jokinen ja kuunnelman työryhmän jäseniä. Ensimmäisen jakson kuuntelemisen jälkeen tilaisuudessa pohditaan rikos-aihetta radiossa: televisiossa rikossarjoja riittää, tarvitaanko niitä myös radiossa?

Ammattilaisille suunnattuja tapahtumia ovat Suomen Radio- ja TV-selostajat ry:n Kriitikkoseminaari sekä Suomen Kansallisteatterin Yleisötyökillan järjestämä tapaaminen.  Lisäksi Thaimaan suurlähetystö ja Tampereen kaupungin Tapahtumatoimisto järjestävät lauantaina 6. elokuuta Laikunlavalla piknik-tapahtuman Thailand Festival.

Tutustu tapahtumiin tarkemmin osoitteessa www.teatterikesa.fi/ohjelmisto/muu-ohjelmisto.

Lisätietoja:
Emilia Kiuru
p. 03 222 8536
emilia.kiuru(a)teatterikesa.fi


Maria Baric Companyn Ave Fenix sai Viron ensi-iltansa Tallinnassa 

Helsinkiläisen visuaalisen teatterin ryhmän Maria Baric Companyn uusi vironkielinen teossovitus tuliteatterinäytelmästä Ave Fenix kantaesitettiin Tallinnassa viime viikolla. Esitys nähtiin Tallinnan vanhassakaupungissa Tallinn Treff festivaalien avajaisnäytöksenä. Tulisirkusta ja tulinukketeatteria yhdistelevä esitys keräsi Viron eduskuntatalon ja Aleksanteri Nevskin katedraalin edustan täyteen festivaaliyleisöä juhlistamaan samalla Tallinn Treff -festivaalien 10v. -juhlavuotta. Vironkielinen ensi-iltaesitys sai festivaaleilla hyvän vastaanoton ja erityiskiitokset mm. sitä katsomaan saapuneilta Viron kulttuuriministeri Indrek Saartalta sekä Viron parlamentin puhemieheltä Eiki Nestorilta. TREFF on Viron ainoa visuaalisen teatterin kansainvälinen festivaali, ja se on järjestetty vuosittain Tallinnassa. Näytelmän oli kääntänyt vironkielelle Kati Kuusemets ja vironkielisinä ääninäyttelijänä toimi Andres Roosileht. 

Lisätietoja companyn facebooksivuilta


Riihimäen Teatteri Oy:n yhteistoimintaneuvottelut päätetty

Riihimäen Teatteri Oy antoi 4.5.2016 työntekijöilleen neuvotteluesityksen yhteistoimintamenettelyyn. Yhteistoimintaneuvottelut alkoivat 9.5.2016 ja ne saatiin päätökseen 23.5.2016.

Riihimäen Teatteri Oy:n hallitus päätti käytyjen yhteistoimintaneuvotteluiden pohjalta vähentää henkilöstöä 1,5 työntekijällä. Tämän lisäksi hallitus päätyi luopumaan puvuston toimitilasta ja etsimään korvaavat tilat pukuvarastolle ja pukujen valmistukselle teatterin muista olemassa olevista tiloista.

Työntekijät toivat yhteistoimintaneuvotteluihin ehdotuksen lomarahojen vaihdosta vapaisiin. Riihimäen Teatteri Oy:n hallitus päätti valtuuttaa toimitusjohtaja Matti Arnkilin neuvottelemaan työntekijöiden kanssa sopimuksen lomarahojen vaihdosta vapaisiin vuosille 2017-2019.

Yhteistoimintaneuvotteluista antaa lisätietoja
Riihimäen Teatteri Oy:n toimitusjohtaja Matti Arnkil
matti.arnkil(a)riihimaenteatteri.fi | 050 467 0276

www.riihimaenteatteri.fi


Teatterikorkeakoulun valintaehdotus 2016

Taideyliopiston valintakokeiden tulokset on julkaistu. Valintaehdotukset Teatterikorkeakoulun uusiksi opiskelijoiksi syksylle 2016 löytyvät täältä:

www.uniarts.fi/uutishuone/teatterikorkeakoulun-valintaehdotus-2016

Katso myös: http://www.uniarts.fi/uutishuone

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Cross Over –festivaali | 8.-12.6.2016, Helsinki

Kulttuuriyhdistys Suomen EUCREA ry järjestää yhteistyössä Näkövammaisten Kulttuuripalvelun, Kynnys ry:n sekä Kapsäkki osuuskunnan kanssa Cross Over -festivaalin 8.-12.6.2016 Kaapelitehtaan Pannuhallissa. Tapahtuma järjestetään jo yhdeksättä kertaa.

Cross Over on tapahtuma, jossa vammaiset ja ei-vammaiset taiteentekijät tuovat esiin taidettaan. Kysymyksessä on taiteilijoiden poikkitaiteellinen juhla ja kannanotto korkeatasoisen vammaispoliittisen taiteen näkyvyyden ja arvostuksen lisäämiseksi. Luvassa on monenlaista ohjelmaa, teatteria, tanssia, kirjallisuutta, kuvataidetta ja musiikkia.

Tänä vuonna festivaaleilla nousee esiin varsinkin tanssi ja runous, musiikkia, teatteria sekä esittävää taidetta unohtamatta. Ohjelmassa ovat mm. Kari Peitsamo, Pertti Kurikan Nimipäivät, Jenni-Juulia Wallinheimo-Heimonen ja KuplaB, Ville Hytösen ja Ari Taskisen ensimmäistä kertaa esitettävä runosinfonia sekä Pekka Heikkisen monologinäytelmä Lause ja paljon muuta! Pannuhallin valtaa festivaalilauantaina kansainvälinen tanssitapahtuma X Dance, jonka ohjelmiston ilmainen osa kuuluu Cross Overiin.

Pannuhalli on esteetön tapahtumapaikka. Festivaalille on vapaa pääsy, tervetuloa!

Kulttuuriyhdistys Suomen EUCREA ry on kansainvälinen vammaisten ihmisten luovuutta edistävä verkosto, joka on toiminut Suomessa vuodesta 1997 lähtien. Yhdistys edistää vammaisten henkilöiden mahdollisuuksia käyttää kulttuuripalveluja.

Cross Over -ohjelma ja lisätietoja: eucreafinland.org

Cross Over Facebookissa
Lisätietoa X-Dance -kokonaisuudesta

Lisätietoja:
Ismo Helén, Kulttuuriyhdistys Suomen EUCREA ry
p. 050-3543979 / ismo.helen(a)kolumbus.fi
 
Haastattelu- ja kuvapyynnöt:
Sanni Purhonen
sanni.purhonen(a)eucreafinland.org
p.040 704 8283


Den autonoma skådespelaren (DAS) | 10.-12.6.2016, Hangö

Den autonoma skådespelaren på Hangö teaterträff! Första årets demo-produktion och publicering av andra årets program.

Det treåriga projektet Den autonoma skådespelaren (DAS) avslutar sin första årscykel med demo-föreställningar under Hangö teaterträff 10,11 och 12 juni. Vi har också glädjen att publicera programmet och inleda deltagarantagningen av projektets andra årscykel, som inleds hösten 2016 och avslutas våren 2017. Programmet går att läsa på www.lust.fi på svenska och engelska. Projektet är en del av Svenska kulturfondens strategiska satsning på teaterfältets utveckling.

Projektet riktar sig i förstahand till det finlandssvenska teaterfältet men är även öppet för andra professionella scenkonstnärer. Verksamheten bygger på en serie workshops och föreläsningar med internationellt framstående och nyskapande scenkonstnärer och teoretiker. Workshoparna är endast för deltagargruppen som väljs genom en urvalsprocess medan samtliga föreläsningar är öppna för alla intresserade.  

Den autonoma skådespelaren #2  behandlar den politiska aspekten av skådespelararbete och scenkonstproduktion. Fokus ligger på hur politiska och formmässiga aspekter vävs samman eller separeras i olika postdramatiska strategier inom samtida scenkonst.

Haiko Pfost, känd bl.a. från sitt arbete med brut Wien, fungerar som mentor och kurator för DAS#2. Med sitt breda kontaktnät och sin kunskap om den samtida scenkonstutvecklingen har han lagt ett program som erbjuder deltagarna en sällsynt möjlighet att bredda sin kompetens med nya perspektiv på hur scenkonst kan vara en tillgång för en politisk diskussion i samhället. Årscykeln inleds med en prolog i form av en studieresa till Münchner Kammarspiele i oktober 2016. Deltagarna har där en möjlighet att skapa gemensamma referenser genom ett brett utbud av föreställningar och diskussioner med lokala och gästande scenkonstnärer, dramaturger, kuratorer och producenter.

Årets andra workshop behandlar politisk teater ur ett mer teoretiskt perspektiv med öppna föreläsningar av Trine Falch, som tidigare bl.a. varit verksam i norska Baktruppen och Florian Malzacher som etablerat sig som en av de främsta experterna på den samtida utvecklingen av teater som politisk konstform. Malzacher leder också en workshop på ämnet.

Vårens program aktiverar gruppen bl.a. genom att utveckla och pröva egna strategier under handledning av Wien-baserade God’s Entertainment, kända bl.a. för sin aktionistiska teaterinterventioner i offentliga rum.

Årscykelns tredje workshops leds av den prisbelönta teaterskaparen Yael Ronen, bekant från bl.a. Theatertreffen och Maxim Gorki teatern i Berlin. I workshopen arbetar deltagarna med väldigt privata berättelser som placeras i större politiska sammanhang på ett lekfullt sätt.

På samma sätt som den första årscykeln, avrundas DAS#2 med en avslutande workshop som leder till en eller flera demo-produktioner som visas under Hangö teaterträff 2017. Gruppen arbetar självständigt men får handledning av Haiko Pfost.

Den autonoma skådespelaren utförs som ett av de strategiska projekten som stöds av Svenska kulturfonden. Projektets andra årscykel stöds också av bl.a. Goethe institutet i Helsingfors.

För mer information:
Jonas Welander
lustrf(a)gmail.com / welanderj(a)gmail.com
+358 45 164 6004

www.lust.fi


Suomalais-venäläinen yhteistuotanto tuo jälleen Rimini Prokollin Helsinkiin

Remote Helsinki -teos kuljettaa osallistujia Helsingin kaduilla ja katoilla kesäkuusta elokuuhun. Rimini Protokoll kuuluu eurooppalaisen nykyteatterin kärkinimiin. Esityskonseptin on kehittänyt sveitsiläinen Stefan Kaegi, ja teos on toteutettu aiemmin muun muassa New Yorkissa, Milanossa, Berliinissä ja Abu Dhabissa.

Helsingin versiota ovat olleet tuottamassa pietarilaisen Skorohod-teatterin – nykyään Helsingissä asuva – johtaja Alexander Weinstein ja Korjaamon Stage-festivaali.

remotehelsinki.fi/en


Katos! Kallion kesäteatterifestivaali | 15.-17.6.2016, Helsinki

Monimuotoisen teatterin festivaali Katos! järjestetään 15.-17.6. Harjulla.

Toista kertaa tapahtuva festivaali kokoaa taas Harjun nuorisotalon pihamaalle pystytettävään telttaan kirjavan joukon teatterikokoonpanoja.  Kolmepäiväisen tapahtuman ohjelmassa on luvassa muun muassa nykysirkusta, monikielistä devisingia sekä homomusikaalia. Myös fyysisiä ja kokeilevia esityksiä on tarjolla. Lavalla nähdään lisäksi nuorten omaehtoista teatteria sekä perinteistä draamaa ja musiikkiteatteria. Kävijöillä on mahdollisuus osallistua kaikille avoimeen fyysisen teatterin työpajaan. Festivaali uudistaa suomalaista kesäteatteriperinnettä ja tuo sen osaksi Helsingin kaupunkikulttuuria.

Katos!-esiintyjät ovat kodittomia ryhmiä eli kulkuteattereita, jotka toimivat ilman vakituisia tiloja. Esitykset ovat syntyneet palosta tehdä ja esittää taidetta, joka liian harvoin päätyy yleisön nähtäväksi. Tapahtuma tarjoaa estradin monikasvoisen tekijäjoukon ja yleisön ennakkoluulottomille kohtaamisille. Festivaali kannattaa myös esitysten kierrätystä: monet laadukkaat näyttämöteokset katoavat turhan nopeasti, joten on oikein tuoda niitä uudelleen esiin.

Festivaali tapahtuu sirkusteltassa keskellä vilkkainta Kalliota. Tila sulautuu osaksi kaupunkiympäristön ääniä ja tunnelmia ja on helposti tultava vaikka hetken mielijohteesta. Teltta tarjoaa turvallisen katoksen monenlaisiin tiloihin tottuneille teatterilaisille ja yleisöille.

Tapahtuman pääjärjestäjä on jo 14 vuoden ajan Kallion alueella kodittomana kierrellyt Oranssin Koiran teatteri. Talkoovoimin toteutettavaa festaria tukee monin tavoin Harjun nuorisotalo, joka tarjoaa tilojaan, työntekijöitään ja tekniikkaansa katoslaisten käyttöön. Yhteistyön tuloksena syntyy viihtyisä ja taiteellisesti korkeatasoinen festivaali, johon jokaisen on helppo tulla omana itsenään.

Satu Ekman, tapahtuman tiedottaja
satu.h.ekman(a)gmail.com
040 726 9367

facebook.com/katosfestivaali | katosfestari.blogspot.fi


Kuopio Tanssii ja Soi | 15.-21.6.2016, Kuopio

Kuopio Tanssii ja Soi on vanhin ja monipuolisin kansainvälinen tanssitaidefestivaali Pohjoismaissa. Se on perustettu vuonna 1970 ja se järjestetään vuosittain kesäkuussa. Viikon mittainen festivaali esittelee niin tuoreita tanssin virtauksia kuin vanhoja tuttavuuksiakin eri puolilta maailmaa. Ohjelmassa on ensivierailuja, kantaesityksiä, tuoreita ja myös vanhempia teoksia. Pääesitysten lisäksi viikko tarjoaa laajan kirjon tanssikursseja tanssin ammattilaisille, harrastajille ja aloittajille sekä runsaasti ilmaisohjelmaa.
 
Festivaaliviikko koostuu noin 100 pääesityksestä, tanssikurssista, toritapahtumasta, taiteilijahaastattelusta ja muusta tanssillisesta ohjelmasta. Tapahtuma toteutetaan yhteistyössä lukuisien pitkäaikaisten kumppaneiden kanssa.
 
Kuopio Tanssii ja Soi -festivaalin taiteellisena johtajana toimii taiteilijaprofessori Jorma Uotinen.

Festivaalin yhteydessä järjestetään myös Paikallisliike-festivaali

Itäisen tanssin aluekeskuksen kevätkauden päättää järjestyksessään 13. Paikallisliike-festivaali, joka tuo esille itäsuomalaisia tanssitaiteilijoita ja heidän uusimpia teoksiaan.

Kuopio Tanssii ja Soi
www.kuopiodancefestival.fi

Paikallisliike-festivaali
www.itak.fi


2016 International Festival of Ancient Greek Drama | 3 – 30 July, Cyprus

Performances of ancient Greek drama will be presented in July, as every year,  in the context of the “International Festival of Ancient Greek Drama” that is co organized by the Cultural Services of the Ministry of Education and Culture, the Cyprus Centre of the International Theatre Institute (CCOITI) and the Cyprus Tourism Organisation. 

A diverse programme has been developed by the organizers, still under the shadow of the economic crisis, focusing on the priority for quality rather than quantity.

From the 3rd until the 30th of July 2016, five theatre groups from Cyprus, Germany, Belgium and Greece will present ancient Greek drama at the Paphos Ancient Odeon, the Curium Ancient Theatre and the Makarios III Amphitheatre in Nicosia.

Limassol Theatre Development Company (ETHAL) will open the 20th edition of the Festival at the Paphos Ancient Odeon on the 3rd of July, presenting The Poet and the Women (Thesmophoriazusae) by Aristophanes, directed by Minas Tigkilis, translated by Costis Colotas. The Theatre Krefeld and Mönchengladbach gGmbH, the biggest theatre in the Lower Rhine region in the west of Germany will then present the two parts of Aeschylus’ trilogy Oresteia, Agamemnon and The Libation Bearers (The Choephori), directed by Matthias Gehrt, translated by Peter Stein. Following these productions, the new Cypriot theatre Group “Ftochologia” will present Plutus (Wealth) by Aristophanes, directed by Kostas Silvestros and the theatre company de Roovers will travel from Belgium to present Oresteia, based on Aeschylus. The Festival will close with Antigone by Sophocles, staged by the 5th Season Art from Greece, directed by Themis Moumoulidis, in a new translation by Panayiota Pandazi.

The last years, the “International Festival of Ancient Greek Drama” is developing significantly and it has been honored with the EFFE Label 2015/2016, as one of the best Festivals in Europe. Each year the Festival broadens its scope, while opening a dialogue with contemporary international and European stages and it has expanded its audiences, local and foreign, by presenting performances with English and Greek surtitles.

Diachronic desire of the organizers is the widest possible attendance of the Cypriot audience, as well as foreign visitors, to the festival’s performances since they offer the opportunity every year to theatre friends to enjoy spectacular productions from various countries of the world, in low performance ticket prices.

All the performances of the “International Festival of Ancient Greek Drama” are included in the official events program of the Organisation “European Capital of Culture – Pafos2017”, this year also.

The Festival’s Selection and Evaluation Committee is consisted of representatives of the Organizers: Nantia Stylianou, Senior Cultural Officer, Aristodimos Anastasiades, Cultural Officer A’ and Marina Tryfonidou, Cultural Officer,  Ministry of Education and Culture, Cultural Services, Leandros Taliotis, Director, Secretary of the Board of Directors of the CCOITI, Marinos Anogyriatis, Director, Treasurer  of the Board of Directors of the CCOITI, Giorgos Mouaimis, representing the CCOITI and Irena Epaminondou, Tourism Officer, Cyprus Tourism Organization.

www.ccoiti.com

www.greekdramafest.com

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

SKR: Apurahoja kulttuuritoimittajien opintoihin Euroopassa | haku 15.7. mennessä

Pirkanmaan Kulttuurirahasto julistaa uudelleen haettaviksi Annikki ja Erkka Lehtolan rahaston apurahat, yhteensä 8 000 euroa, erityisesti nuorten kulttuuritoimittajien jatko-opintoihin Euroopassa. Huomioon otetaan myös kulttuuriin suuntautuvat yleistoimittajat sekä soveltuvin osin myös viestintää ja kulttuurin eri aloja opiskelevat henkilöt. Apurahaa voi hakea henkilö, joka asuu, työskentelee tai on syntynyt Pirkanmaalla.
 
Hakuaika on 25.5.–15.7.2016.
 
Apurahaa haetaan vapaamuotoisella, henkilö- ja yhteystiedot tiedot sisältävällä allekirjoitetulla hakemuksella, jonka liitteenä hakija esittää työsuunnitelman, budjetin, ansioluettelon sekä muut tarvittavat liitteet. Hakemus laaditaan Suomen Kulttuurirahaston hakuohjeen 2016 mukaisesti.  Lisää Pirkanmaan rahaston apurahoista ja painopisteistä Pirkanmaan rahaston sivulla.Tutustukaa hakuohjeeseen ja erityisesti sen kohtiin mihin apurahaa ei myönnetä, työsuunnitelma ja sen tiivistelmä sekä liitteet.
 
Hakemukset liitteineen lähetetään hakuaikana osoitteeseen Suomen Kulttuurirahaston Pirkanmaan rahasto, Mastontie 6, 33470 Ylöjärvi. Hakemukset, joissa on viimeistään viimeisen hakupäivän postileima, hyväksytään käsiteltäviksi.
 
Tieto myönnetystä apurahasta postitetaan apurahan saaneille syyskuussa 2016. Apuraha on nostettavissa myöntöpäätöksen ohjeiden mukaisesti myöntöpäätöksen saapumisen jälkeen.
 
Mikäli hakija haluaa pyytää suosituksia hakemuksensa tueksi, lausunnonantaja voi lähettää suosituksensa vapaamuotoisena yllä mainittuun Pirkanmaan Kulttuurirahaston osoitteeseen hakuaikana.
 
Lisätietoja:
Pirkanmaan rahaston asiamies
Silja Minkkinen-Poikolainen, etunimi.sukunimi(a)skr.fi
sekä 6.- 9.6.2016 arkiaamupäivisin klo 9.30-11.00, p. 050 385 7610.
Heinäkuussa tiedustelut mieluiten sähköpostitse ja hyvissä ajoin ennen hakuajan päättymistä.

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Teatteri Jurkan Tuotanto- ja vierailuhaku vuodelle 2017 | haku 23.6.2016 mennessä

Teatteri Jurkan ohjelmisto rakentuu omintakeisista teatteriesityksistä, tyyleistä ja ihmiskuvista. Nyt haluamme avata ovemme myös uusille ideoille – niille, joita emme ikinä itseksemme keksisi. Pääasia on se, että ohjelmistomme yhdistävä tekijä on päästä suoraan kontaktiin katsojien kanssa. Tuotanto- ja vierailuhaussa etsimme esityksiä kevät- ja syyskaudelle 2017. 
 
Mitä etsimme:
- omintakeisia teatteriesityksiä, konsepteja tai ideoita 
- ajankohtaisesti kiinnostavia aiheita ja niiden tulkintoja 
- vahvaa näkemystä siitä, miten ja miksi toteuttaa esitys juuri Jurkassa
- kykyä muokata esityksen tuotanto joustavaksi tai kevytrakenteiseksi, sillä se on osa ohjelmiston kokonaisuutta
- sitoutumista esityksen tuottamisen omarahoitusosuuteen
 
Mitä tarjoamme:
- tapauskohtaisesti päätettävä esitysmäärä kevään tai syksyn ohjelmistossa
- esitystilat ja -tekniikka
- viestintä ja markkinointi osana Jurkan ohjelmistoa, etenkin Jurkan omissa materiaaleissa/ viestintäkanavilla
- lipunmyynti 
- tuotannon lopullisen toteutuksen suunnittelu yhdessä Jurkan tuotantotiimin kanssa
- tuotanto-osuus tai vierailupalkkio valituille esityksille 

Haku on avoinna kaikille taidealan ammattilaisille ajalla 30.5.-23.6.2016. Esitykset valitsee Jurkan taiteellinen johtaja Hilkka-Liisa Iivanainen yhdessä Jurkan tuotantotiimin kanssa.

Kannatettavat tuotantoehdotukset valitaan 15.8.2016 mennessä, tällöin myös ilmoitetaan päätöksistä kaikille hakijoille.

Hakulomake

Lisätietoja antaa Teatteri Jurkan taiteellinen johtaja Hilkka-Liisa Iivanainen.
Lisätiedot vain sähköpostitse hilkka-liisa.iivanainen(a)jurkka.fi
Puhelinkyselyihin emme valitettavasti voi vastata.

www.jurkka.fi


Dialogisen yleisötyömallin pilottihanke etsii yhteistyökumppania

Dialogisen yleisötyömallin pilottihanke etsii teatteria tai taidelaitosta yhteistyökumppaniksi syksy 2016 / kevät 2017

Suomen Kulttuurirahaston ja Helsingin Kulttuurikeskuksen rahoittama Dialogisen yleisötyömallin pilottihankkeen tavoitteena on kehittää esittävän taiteen keinon käytävä uusi yleisötyön muoto katsoja/taiteilija/taidelaitos rajapinnassa ja -pintaan toimivaksi. Hankkeen ensimmäinen yhteistyö toteutettiin onnistuneesti huhtikuussa 2016 Svenska Teaternin kanssa.

Hankkeessa yleisöryhmä tekee ammattilaisohjauksessa omasta taidekokemuksestaan lyhyen noin 15-20min pitkän esityksellisen katsojakommentin. Yleisöryhmän valmistama kommenttiesitys nähdään dialogissa koetun alkuperäisteoksen kanssa yhdistettynä yleisökeskusteluun yhteistyöteatterin tai taidelaitoksen tiloissa.

Svenska Teaternin kanssa toteutetussa yhteistyössä yleisöryhmä katsoi ensiksi Akse Petterssonin ohjaaman Titanic teoksen. Tämän jälkeen katsojakokemuksen purku sekä taidekokemus työstettiin esitykselliseksi katsojakommentiksi omissa harjoitustiloissa. Kommenttiesitys esitettiin 15.4 pääteoksen Titanicin jälkeen Svenska Teaternin suurella näyttämöllä. Yhdessä koettujen esitysten jälkeen pidettiin yleisökeskustelu, johon osallistui niin Titanic teoksen taiteilijoita, yleisöä sekä katsojakommentin esittänyt ryhmä.

Yleisökeskustelu polveili runsaana ja siihen osallistui niin taiteilijat itse, kuin yleisökin. Teemoja olivat miten ja kuka voi taidetta arvioida? Miten ymmärtää taideteosta, tai miten ylipäätään asettua taiteen äärelle? Mikä on katsojan/taiteen vastaanottajan ja taiteen tekijän välinen vuorovaikutuksellinen suhde, ja miten sitä voisi kehittää vielä dialogisemmaksi ja kohtaavammaksi?

Hanke etsii nyt uutta yhteistyökumppania syksylle 2016 sekä keväälle 2017. Yhteistyö on suunniteltu erittäin kevytrakenteiseksi toteuttaa yhteistyöteatterille tai taidelaitokselle. Hankkeen päätteeksi julkistetaan valtakunnallinen Dialogisen yleisötyömallin sähköinen opas.

Kysy lisää tai ota yhteyttä hankkeen kehittäjään: maria.hyokyvaara(a)kotiportti.fi tai 040-7244 003


Saaren kartanon residenssi | hakuaika 1.-31.8.2016

Saaren kartanon on eri alojen taiteilijoiden ja tutkijoiden rauhallinen työskentely-ympäristö ja hedelmällinen kohtauspaikka. Saaren kartano tarjoaa syys–huhtikuussa suomalaisille ja ulkomaisille eri alojen taiteilijoille, kriitikoille ja kääntäjille mahdollisuuden kahden kuukauden mittaiseen intensiiviseen työskentelyjaksoon rauhallisessa maaseutuympäristössä. Myös taiteilijaryhmät voivat hakea tiloja käyttöönsä määräajaksi touko–elokuussa.

Kahden kuukauden työskentelyjaksoon sisältyy asunto ja työhuone sekä kuukausiapuraha (2 350 tai 2 700 euroa/kk). Ryhmät voivat hakea työskentelyjaksonsa ajaksi tukea kustannuksiin.

Lue lisää residenssihausta

www.koneensaatio.fi

TYÖPAIKKOJA

Aiemmin TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja työpaikkoja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Esiintyjähaku: ”Oikea Terveyskeskus” | haku 12.6. mennessä

’Oikea Terveyskeskus’ etsii kahta ammattiesiintyjää upottavaan (’immersiiviseen’) teatteriesitykseen

Maailman ensimmäinen todistetusti terveysvaikutteinen esitys saa ensi-iltansa Helsingissä elokuussa 2016

Tässä terveyskeskuksessa lääkärit lumoutuvat maailman kauneudesta ja potilaat heräävät kuolleista. Taiteilijat ja tutkijat ovat luoneet sinulle henkilökohtaisen retken, joka antaa mahdollisuuden parantua ja parantaa. Esitys kertoo myös mitkä mahdollisuudet sinulla on selviytyä tästä elämästä.

Teoksen katsojamäärä on rajoitettu. Teoksessa ei ole perinteistä katsomoa, vaan esitys tapahtuu kävellen, harhaillen, nousten pieniä mäkiä ja leväten katsojan omien valintojen mukaan. Esitys tapahtuu salaisessa paikassa Helsingissä, jonne saat tarkat ohjeet lipunoston yhteydessä. Esityksen lähtöpaikka sijaitsee keskustassa.

Teoksen työryhmä: Sami Henrik Haapala, Emilia Kokko, Olli Kontulainen, Kaisa Kemikoski, Ann Ojala ja Tassos Stevens. Ohjausvastuu teoksessa on Haapalalla ja Stevensillä, mutta työskentely tapahtuu pääasiassa devisingin kautta.

Teoksen harjoitukset ovat osittain englanniksi. Esityksen pääkieli on suomi, mutta siinä saatetaan käyttää myös englantia.

Esityskorvaus B-roolin mukaan 152, 59 ¤ / esitys sekä harjoituspalkkio 20, 08 ¤/h.

Lähetä kuvallinen lyhyt CV (sisältäen yhteystiedot) sekä lyhyt (max. yksi A4) saatekirje, jossa kerrot kokemuksestasi liittyen yllämainittuihin toiveisiin su 12. 6. mennessä osoitteeseen centerforeverything(a)gmail.com

Katso tarkemmat tiedot liitteestä (PDF)


twitter.com/tinfotweets