19.01.2017

TINFO-tiedote 2 / 19.1.2017

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA 

TINFO PALVELEE 

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KOULUTUKSIA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTERIIN

Itsenäisyyden juhlavuonna Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) tekee mikropistoja itsenäisen Suomen teatterivuosiin. Mikropistot ilmestyvät viikoittain TINFO-tiedotteessa käyden läpi vuoden, pari kerrallaan, jotta joulukuussa päästään vuoteen 2017.  

1919

Pietarilainen vapaaherra ja paroni Alexander Uexküll-Gyllenband on halunnut uudistaa teatteria, mutta Kansallisteatteri ei ole lämmennyt tämän Ida Aalbergin lesken uudistusajatuksille. Kansan Näyttämöä mies johti hetkisen vuonna 1918 eroten kuitenkin pikaisesti perustaessaan vaimonsa nimelle omistetun teatterin. Teatteri esiintyy ensin Uudella Ylioppilastalolla ja sitten Eteläesplanadilla Apollon talossa. Näytäntökautena 1918-1919 sillä on neljä ensi-iltaa.  Kunnianhimoinen tavoite itsenäisestä taiteellisesta teatterista ja pitkistä harjoitusajoista Moskovan Taiteellisen teatterin studionäyttämön tapaan ei saa armoa rankan huviverotuksen maassa. Teatterin toiminta kaatuu taloudellisiin vaikeuksiin.

Uexküll-Gyllenband hakee syksyllä 1919 ohjaajan paikkaa Kansallisesta ajatellen voivansa jatkaa oman teatterinsa toimintaa myöhemmin: ”Ida Aalberg-Teatteri ei merkitse ohjelmansa ja työtapansa mukaan mitään konkurrenssia Kansallisteatteriin nähden (mitä esim. Vapaa Näyttämö merkitsee), vaan se tulee aatteensa mukaan olemaan Kansallinen laitos, joka tulee toimimaan Suomen Kansallisteatterin kanssa käsikädessä.” Ei onnistu.

1920

Elli Tompurin Vapaa Näyttämö tarjoaa Ida Aalberg-Teatterin työttömiksi ja palkatta jääneelle henkilökunnalle sopimukset näytäntökaudeksi 1919-20, mutta tammikuussa 1920 Ida Aalberg-Teatterin näyttelijäjoukko eroaa teatterista, mitä Jalmari Finne pohtii kirjeessään Maria Lallukalle: ”Oikein ihmettelee toisinaan näyttelijöitä yleensä. Kyllä ne ovat merkillisiä ihmisiä. Järki ei heillä monastikaan toimi oikein säännöllisesti vaan tunne määrää silloin kun järjen pitäisi määrätä. Ja kun tunne pääsee rikeeraamaan järkiasioissa, niin kyllä silloin kaikki menee hullusti.

Kieltolain Suomessa Vapaalla Näyttämöllä julistetaan ohranesteen autuutta. Vapaa näyttämö esittää 3.1.1920 Kiven komedian Olviretki Schleusingenissä. Kirjailijaa oli innoittanut Baijerin ja Preussin sodasta kertova sanomalehtiuutinen Schleusingenin kylän valloittaneista baijerilaisista. Oluelle perso 8000 miehen joukko tyhjensi kahdessa ja puolessa päivässä kylän olutvarastot, yhteensä 94 000 litraa.

Aiemmin ilmestyneet Mikropistot ja lähdeluettelo

Katso myös Teatterien esityksiä, tapahtumia ja hankkeita juhlavuodelle 2017

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA 

Kansalaisten teatteri – taiteenlajin julkisella tuella on oikeutus

Hyvä uutinen. Ylen Taloustutkimuksella teettämässä kyselyssä vastaajia pyydettiin mainitsemaan enintään kolme kulttuurimuotoa, joita valtion pitäisi tukea. Vaihtoehtona oli myös se, ettei valtion tarvitse tukea kulttuuria. Ja kas. Teatterihan se siinä suvereenina ykkösenä!

Kansalaiset kokevat, että teatterilla on arvoa. Teatterit ovat onnistuneet esityksillään ja muulla toiminnallaan vakuuttamaan kansalaiset toimintansa oikeutuksesta.

Ei meillä haluta yövartiovaltiota, jonka tehtävät rajautuisivat vain turvallisuuteen. Yhteiskunta on muutakin kuin terveys- ja sosiaalipalveluja.

”Teatteri on yhtä hyödyllinen kuin kansakoulut ja yhtä tarpeellinen kuin sauna.” Satakunta-lehti 14.2.1874. Kestoviisautta. Poimittu Porin Teatterin kirjekuoresta!

Migri ei ymmärrä vainottujen taiteilijoiden asemaa

Karmaisevia uutisia taiteilijoiden kielteisistä turvapaikkapäätöksistä. Silkkaa tietämättömyyttä, asiantuntemuksen puutetta. Migrin viesti taiteilijalle: ammatti vaihtoon ja takaisin vain lähtömaahan! Samuel Beckettin moderni klassikko Huomenna hän tulee -näytelmä vääntyy Sumael Bikitin kirjoittamaksi rienaksi. Yksityiskohtia voi lukea tutkija Sari Pöyhösen blogikirjoituksesta Taiteilijaelämää.

Kati Kaartinen, Jussi Lehtonen ja Sari Pöyhönen kirjoittivat Helsingin Sanomissa Suomen Kansallisteatterin Toinen koti -projektiin liittyen ja tekemiensä turvapaikkaa Suomesta hakeneiden ammattitaiteilijoiden haastatteluiden pohjalta. Kirjoittajat esittivät huolensa Maahanmuuttovirasto Migrin toimintatavasta ja puutteellisesta ymmärryksestä taiteilijan ammattia ja asemaa kohtaan.

Suomen Etnomusikologinen Seura ja yhdeksän muuta keskeistä musiikkiyhteisöä ovat esittäneet oman vastalauseensa Migrin yksinkertaistetuista ja piittaamattomista päätösperusteista.

 : ”Migrin tulkinta muusikkoudesta ihmisen identiteetin kannalta epäolennaisena ominaisuutena on osoitus asenteellisuudesta ja tavoitteellisesta käännytykseen pyrkivästä tutkinnasta. Se kertoo myös karua kieltään viraston identiteettipsykologisesta piittaamattomuudesta. Lukuisissa tutkimuksissa on osoitettu, että musiikilla on vahva kytkös identiteettiin sekä yhteisöllisellä että yksilöllisellä tasolla.

Myös esittävien taitelijoiden yhteisöjen kannanottoa tarvitaan! Sitä valmistellaan!

Kaikukortti ja kulttuurikaverit auttavat jalkautumaan ja juurtumaan

Aktiivista työtä ja ponnistelua tarvitaan edelleen osallisuuden lisäämisessä ja kynnysten madaltamiseksi.  Kulttuuria kaikille -yhdistyksen lanseeraamalla Kaikukortilla  pienituloiset nuoret, aikuiset ja perheet pääsevät osallistumaan kulttuuriin. Kortti on käytössä Espoossa ja kokeilu käynnistyi Kainuussa vuonna 2016 ja kokeilua jatketaan edelleen.

Tavoitteena on, että kortti otettaisiin käyttöön vuonna 2018. Henkinen vastuu siirtyy nyt Kainuuseen.

Kaikukortti on matalankynnyksen kortti. Sitä pitää jakaa runsaskätisesti. Ei mitään tulojen todistamista. Ei turhaa byrokratiaa. Kaikukortilla pääsylipun hinta on nolla euroa. Sillä voidaan tukea myös pienituloisten perheiden yhteistä osallistumista. Kortin voi saada 16-vuotias. Myös yhteisökortti, voidaan mennä ryhmässä. Kortti lisää osallisuuden ja yhteisöllisyyden tunteita jo kansalaisen taskussa!

Joulukuussa järjestetyssä Kaikuja-tilaisuudessa Kainuussa keskusteltiin Kaikukortin kokemuksista, käyttöön innostamisesta, uusista ideoista. Kokeilun aikana Kaikukortin verkostoon tuli mukaan jo 20 kulttuuripalvelua ja lisäksi kuntia sekä sotekumppaneita. Kaikukortin avulla voidaan tehdä myös yhteisöllistä jalkautumista, maanläheistämistä, juurruttamista esimerkiksi koulujen iltapäiväkerhoihin, lähiöihin tai päiväkoteihin.

Nuortenkulttuurin läänintaiteilija puhui vieraudesta ja vierauden tunteesta. Kaikukortin avulla päästään näyttämään, mitä kaikkia kulttuurin muotoja on olemassa. Kaikukortin avulla päästään ruohonjuuritasolla kulttuurin ja taiteen äärelle.

Kysymys on myös syvempi liittyen väestön monikulttuurisuuteen: ”Näenkö itseni kaltaisia ihmisiä? Minkälaisia ihmisiä näen, kun osallistun kulttuuriin, mitä kieltä kuulen. Onko minun näköisiä ihmisiä taidekentällä?” Kynnys ei kaikissa tapauksissa ole raha.

Pohjoisen teatteripäivillä – ajurin paikalla ei ajopuuna 

Kajaanin, Kemin, Oulun ja Rovaniemen kaupunginteattereiden väki kokoontui pohtimaan pohjoisten teattereiden selviytymisstrategioita. Yhteisen viestin voisi tiivistää siihen, että vahvan alueellisen identiteetin omaavalla ”Pohjoisella” ei ole hätää.

Keskusteluissa pohdittiin rahoitusuudistuksen rinnalla digitaalisuutta, Y- ja Z-sukupolvien heittämää haastetta teattereiden työ- ja johtamiskulttuurille ja työn merkitykselle.

Kajaanin kaupunginteatteriin kaksivuotisen ohjaajakiinnityksen ottanut Jussi Sorjanen puhui unelmien todellisuudesta pohjoisissa teattereissa. Sorjanen korosti aiheiden tärkeyttä, sitä, mistä teatteri puhuu ja millä tavoin teatteri on yhteydessä omaan yhteisöönsä. Samaan hengenvetoon Sorjanen puhuu ensemblejen merkityksestä, niiden kyvystä ja halusta uudistua ja etsiä ja kehittää sellaisia työtapoja ja -prosesseja, joiden tuloksena syntyy omaleimaisuutta. Yhtenä vaihtoehtona Jussi Sorjanen pohti myös mahdollisuutta erikoistua: ettei yksittäisen taiteilijan tarvitsisi venyä instrumenttiaan vaihtavaksi monitoimikoneeksi, joka jatkuvasti joutuu tyylilajien viidakossa luomaan nahkaansa uudelleen (muotoilu on minun).

Rahoitusuudistuksen kulmakiviä tulevat olemaan ratkaisut siitä, miten toteutetaan oikeudenmukaisuutta ja pitkäjänteisyyttä, miten saavutettavuus (myös ja ennen kaikkea alueellinen saavutettavuus) erilaisuus ja monimuotoisuus ratkaistaan ja minkälaisia kannustimia teattereille rakennetaan.

Digitaalisuuden ja toisaalta vakiintuneiden toimintatapojen murros puhutti. Kyse ei ole pelkästään digi versus live -ulottuvuudesta vaan kokonaisesta alusta- tai jakamistaloudesta. Laajemmin ottaen kysymys on ihmisten käyttäytymistapojen muutoksesta ja kaikenlaisesta monopolien murtumisesta. Tämä on mahdollisuus, ei uhka!

Luottamuksen rakentamiseen ei ole oikopolkuja

Puhuimme Pohjoisen teatteripäivillä Oulussa myös merkityksestä ja luottamuksesta, puhuimme reiluudesta, tasa-arvoisuudesta ja eettisyydestä. Johtaminen on pitkälti myös myötätuntoista kuuntelua ja aistimista. Löysin antropologin Simon Sinekin ja hänen teoksensa Start with why ja Leaders eat last. Sinekin puheita voi kuunnella myös YouTubesta. Mihin me uskomme, mitä haluamme muuttaa, mikä on tarkoituksemme. Miksi siis? Ei tällaisia perustavaa laatua olevia kysymyksiä pidä jättää vain startupeille.

Antropologiaa hyödyntäen Sinek on kirjoittanut siitä, miten hyvä johtaja rakentaa luottamuksen ilmapiirin ja osoittaa toiminnallaan, että on valmis huolehtimaan työntekijöistään. Sinekin mukaan luottamuksen rakentamiseen ei ole oikopolkuja. Luottamus rakentaa kulttuuria, jossa työntekijällä on turvallinen olo ja hän uskaltaa antaa parastaan.

Suositus taiteilijan asemasta, Unesco (1983): ”Taiteilijalla tarkoitetaan jokaista, joka luo, esittää tai tulkitsee taidetta. Taiteilija on se, joka pitää taiteellista luomistyötään elämänsä olennaisena osana ja joka tällä tavalla myötävaikuttaa taiteen ja kulttuurin kehittymiseen. Häntä pidetään, tai hän haluaa, että häntä pidetään taiteilijana riippumatta siitä, onko hän työsuhteessa tai jonkin järjestön jäsen.”

HAU – utooppisia todellisuuksia

Esitystaiteen tuotantotalo Hebbel am Ufer HAU Berliinissä on tehnyt julkaisun, jossa Aleksandra Kollontain innoittamana pohditaan utopistisia todellisuuksia. Kiinnostava lukupaketti.

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE 

#munteatteri 2017 – Lähde mukaan!

Suosittu sosiaalisen median kampanja #munteatteri / #minteater tekee paluun. Maaliskuu 2017 on teatterikuu!

Tervetuloa osallistumaan ja jakamaan kokemuksia teatterista koko maaliskuun ajan. Voit ilmoittaa oman teatterisi, ryhmäsi tai muun yhteisösi mukaan tästä ilmoittautumislinkistä.

Lisätietoa ja materiaalia teatterisi käyttöön suomeksi ja ruotsiksi löydät verkkosivuilta www.tinfo.fi/fi/munteatteri

#munteatteri nyt myös Facebookissa! Tykkää, tutustu ja kutsu ystäväsikin mukaan!


TINFO-apuraha käännöstyöhön 

TINFO on saanut opetus- ja kulttuuriministeriöltä jaettavakseen 25 000 euroa näytelmien ja dramatisointien sekä esitysten tekstitysten kääntämiseen. 

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) jakaa apurahoja suomalaisten näytelmien käännöstyöhön. Vuonna 2017 apurahaa on mahdollisuus saada myös esitysten tekstitysten kääntämiseen.  
 
TINFO-apuraha on haettavissa jatkuvasti. TINFO-apurahasta päättävä asiantuntijaryhmä kokoontuu vuosittain 4-5 kertaa. 

Arvioinnissa painotetaan näytelmän esittämistä ulkomailla. Apuraha maksetaan aina suoraan kääntäjälle. 

Lue lisää TINFO-apurahasta ja tutustu hakuohjeisiin.


Miten TINFO palvelee sinua? Vastaa nopeaan kyselyyn

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) kysyy viestintä- ja tietopalvelujensa käytöstä. Meitä kiinnostaa, mitä mieltä olet meistä, teemmekö oikeita asioita ja teemmekö niitä käyttäjien mielestä hyvällä tavalla. 

Vastaa kolmeen kysymykseen, kyselyyn pääset tästä linkistä:

https://www.webropolsurveys.com/S/466CBE2574824DB8.par

Lisätietoja tarvittaessa: (09) 2511 2120, tinfo(a)tinfo.fi

www.tinfo.fi


TINFO e-Nytt – otamme ruotsinkielisiä uutisia välitettäväksi 

TINFO tuottaa uutisia ja välittää alan tapahtumatietoja kansainvälisille teatteriammattilaisille. Otamme vastaan tiedotteita ulkomaan vierailuista ja muista kansainvälisistä hankkeistanne tai tapahtumista. 
 
Uutiskirjeet ovat yksi kanava kansainvälisessä viestinnässämme. Kevään kansainväliset uutiskirjeet aloittaa ruotsinkielinen TINFO e-Nytt, joka ilmestyy tiistaina 7.2.2017. Valmis ruotsinkielinen aineisto pyydetään lähettämään to 2.2. mennessä osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi. 
*** 

Seuraavien ruotsinkielisten uutiskirjeiden ilmestymisajat ja aineistopäivät:                                                    

TINFO e-Nytt: ilmestyy ti 7.2.2017 → aineistopäivä to 2.2. 
 
TINFO e-Nytt: ilmestyy ti 7.3.2017 → aineistopäivä to 2.3.

Kysy aineistojen toimittamisesta myös englannin- ja saksankielisiin tiedotteisiimme: sari.havukainen(a)tinfo.fi 

TINFO e-News: ti 21.2.2017  
TINFO Newsletter | Theater aus Finnland: ti 28.2.2017

Liity uutiskirjeiden postituslistalle


Teatteri-Suomi 100

Itsenäisyyden juhlavuonna Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) tekee mikropistoja itsenäisen Suomen teatterivuosiin. Mikropistot ilmestyvät viikoittain TINFO-tiedotteessa käyden läpi vuoden, pari kerrallaan, jotta joulukuussa päästään vuoteen 2017.  
Nykyiset teatterit muistavat 100-vuotiasta Suomea monin tapahtumin ja esityksin. Kerrytämme myös näistä listaa.

Katso kokoamamme Teatteri-Suomi 100 -sivut.

Tilaa TINFO-tiedote.

UUTISIA 

Smeds-sarja Barcelonassa jatkuu  

Kristian Smedsin näytelmä Jumala on kauneus (Déu és bellesa) on juuri saanut ensi-iltansa Barcelonassa El Maldà-teatterissa. Esityksen ohjannut Alícia Gorinan idea on tuottanut kokonaisen Smedsin taidetta käsittelevän sarjan, jonka keskiössä ovat olleet teokset Jääkuvia ja nyt esitykseksi tuotettu Jumala on kauneus. Esitykausi on 18.1.-12.2.2017.

Suomalaisen näytelmäkirjailijan ja teatteriohjaajan työ on Kataloniassa innoittanut paitsi esityksiin, performatiivisen konferenssin ja lehtiartikkeleihin vuodesta 2011 jatkuneen hankkeen ajan.

Kristian Smedsin näytelmäteos Jumala on kauneus perustuu Paavo Rintalan romaaniin, ja sen ovat kääntäneet katalaanin kielelle Meritxell Lucini Saurina ja Riikka Laakso. Käännöstyötä on tuettu TINFO-apurahalla. Kristian Smedsin teosten esitysoikeuksia valvoo Nordic Drama Corner.

Jumala on kauneus -esitys on ollut laajasti esillä mediassa Barcelonassa:

Television Kulttuurimakasiini 33 recomana:
http://www.ccma.cat/tv3/alacarta/33-recomana/deu-es-bellesa-cia-parking-shakespeare-malda/video/5641483/

Lehdet

Ara:
http://www.ara.cat/cultura/Art-bellesa-espiritualitat-troben-Malda_0_1724827517.html
La razón:
http://www.larazon.es/local/cataluna/los-cuadros-de-lampi-llegan-al-malda-NH14316759
Regió 7:
http://www.regio7.cat/cultures/2017/01/14/parking-shakespeare-reflexio-sobre-bellesa/394551.html


Vain yksi laukku mukaan -esitys Lontoossa

The Nordic Puppet Ambassadorsin esitys Vain yksi laukku mukaan vierailee tammikuussa London International Mime Festivaalilla. 27.-29.1.2017 nähtävät näytökset ovat loppuunmyytyjä. Outi Sippolan ohjaus on saanut inspiraationsa Anne Frankin tarinasta. Vain yksi laukku mukaan on objektiteatteria yhdelle katsojalle kerrallaan.
 
Lisätietoa


Kajaanin Kaupunginteatterin Veden muistista -esitys vierailee Ruotsissa 

Riksteatern on kutsunut Veden muistista -esityksen vierailulle Ruotsiin. 
Ruotsin ensi-ilta on 19. tammikuuta Tukholman Hallundassa. Kiertue ajoittuu tammi-helmikuulle. 
 
Veden muistista -esitys nähdään kaikkiaan 10 paikkakunnalla Ruotsissa, Göteborgista Haaparantaan.  
Esitys esitetään suomeksi ja tekstitetään ruotsiksi. Kiertueen kustannuksista vastaa Riksteatern. 
 
Esityksen alkuperäinen, alueteatterin kiertueita varten valmistettu lavastus on mukana Ruotsin kiertueella. Esitykset hoituvat äänisuunnittelija Sinikka Isoniemen ja ruotsin teattereiden tekniikan henkilöstön voimin.  
 
Lisätietoja


Siikajoki-Helsinki-Al Arroub -teatteriprojektilla ymmärrystä pakolaisten tilanteesta 

Siikajoki-Helsinki-Al Arroub -projekti havainnoi ja raportoi kolmen elinpaikan todellisuutta kevään 2017 aikana. Teatteriprojekti kertoo sorrosta, pelosta, kaipuusta, ennakkoluuloista, yhteentörmäyksistä, vihasta, luottamuksesta ja sen puutteesta, turvasta – arkisista asioista.  
 
Kolmen asuinpaikan – Siikajoen, Helsingin ja palestiinalaisen pakolaiskylän Al Arroubin – arjen kohtaamisiin pääsee tutustumaan 24.1. 2017 alkaen videoblogien välityksellä. Videoblogit osoitteessa http://s-h-a.weebly.com ilmestyvät 24.1., 27.1., 30.1., 2.2., 4.2., 6.2., 8.2., 10.2. ja 12.2.2017.

Projektin työryhmäläiset Helena Korpela, Ville Sandqvist ja Hazem Al Sharif esittelevät vlogissaan kunkin synnyin- ja asuinpaikkaa sekä toteuttavat jokaisessa videolähetyksessä ennalta määritellyn tehtävän. Mitä tarkoittaa joukkoliikenteen käyttäminen tai kävelymatka kauppaan? Miten kohtaamme toisemme, tutut ja tuntemattomat? Millaisia ovat kunkin todellisuuden mahdollisuudet ja ongelmat?

Vlogi tuottaa yleisölle uutta, konkreettista tietoa ja ymmärrystä niistä lähtökohdista, joista sotaa ja turvattomuutta pakeneva turvapaikanhakija tai pakolainen Suomeen kenties saapuu. Näin vlogi pyrkii osaltaan tuomaan näkökulmia käynnissä olevaan pakolaiskeskusteluun. 

Mukaan videoblogien tehtävien antoon sekä oman elinympäristönsä jakamiseen, työryhmä on kutsunut Helsingin Maunulan yhteiskoulun sekä Siikajoenkylän Gummeruksen koulun 7. luokkalaisia. 

Projektin tekijät Korpela, Sandqvist ja Al Sharif tutustuivat tehdessään teatteria nuorille Al Arroubin pakolaiskylän asukkaille. Sandqvist toimi Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun lehtorina ja kansainvälisen vaihto-ohjelman vetäjänä, jossa Korpela suoritti teatteripedagogiikan maisteriopintoja. He tekivät Al Arroubissa yhteistyötä Al Sharifin perustaman Nowat Theater -ryhmän kanssa. 

Projektin näyttämöllinen esitysosa saa ensi-iltansa syyskuussa 2017 Kassandra ry:n järjestämällä monikulttuurisella INTERKULTfest-festivaalilla Stoa – Itä-Helsingin kulttuurikeskuksessa. Ensi-illan jälkeen työryhmä kiertää valituissa yläkouluissa esityksellä, vieraillen muun muassa Siikajoella. 

Projektia ovat tukeneet Alfred Kordelinin säätiö, Nouseva Rannikkoseutu ry sekä Helsingin kaupunki.

Projekti Facebookissa

Haastattelupyynnöt ja lisätiedot:  
Ohjaaja/pedagogi Helena Korpela, anuhelena.korpela(a)gmail.com, p. 044-259 4919 
Ohjaaja Ville Sandqvist, ville.sandqvist(a)elisanet.fi, p. 045-3267207

Kulttuuriyhdistämö Kassandra ry/INTERKULTfest-festivaali: 
Toiminnanjohtaja Andreas af Enehielm, 050-3809792


Suomi ja pohjoismainen kulttuuri esillä Lontoossa 

Pohjoismaiden kulttuuria Britanniassa esittelevän vuoden mittaisen tapahtumien sarjan avajaisissa olivat läsnä maiden kulttuuriministerit. Avajaisten yhteydessä pidettiin myös epävirallinen ministerikokous. 

Southbank Centre -keskuksen ohjelmisto rakentuu vuosittain toistuvien festivaalien varaan. Nordic Matters esittelee vuoden 2017 aikana pohjoismaista taidetta ja kulttuuria osana kulttuurikeskuksen ohjelmistoa.  
 
Festivaali ulottuu kaikille taiteenaloille ja kulttuuriin ja se täydentyy vuoden aikana. Suomi on näyttävästi esillä muun muassa klassisen musiikin, lastenkulttuurin ja kirjallisuuden aloilla. Maaliskuussa naisten ja tyttöjen festivaali WOW (Women of the World) ulottuu myös Suomeen, kun WOW Suomi järjestetään Tampereella.  
 
Pohjoismaisessa Nordic Matters -festivaalissa keskeisiä teemoja ovat kestävä kehitys, tasa-arvo, leikkiminen, lapset ja nuoriso. Avajaisviikonlopun aikana järjestetään muun muassa paneelikeskusteluita näiden teemojen pohjalta.  

Lisätietoja


Suomen Improvisaatioteatterit ry perustettiin Rovaniemellä 

Torstaina 12.1.2017 suomalaiset improvisaatioteatterit perustivat oman kattojärjestönsä Rovaniemellä järjestetyn Kaamos Improfestivaalin aikana. 

Suomen Improvisaatioteatterit ry:n perustamiskirjan ovat allekirjoittaneet helsinkiläinen improvisaatioteatteri Stella Polaris, tamperelainen improvisaatioteatteri Snorkkeli, jyväskyläläinen osuuskunta Kuje sekä rovaniemeläinen Lentävän Poron Teatteri. Yhdistyksen puheenjohtajaksi valittiin Lentävän Poron Teatterin Jussi Olavi Jokinen ja varapuheenjohtajaksi improvisatioteatteri Snorkkelin Reeta Annala.

Suomen Improvisaatioteatterit ry on kotimaisten improvisaatioteattereiden kattojärjestö, jonka tehtävä on toimia ammattimaisten improvisaatioteattereiden edunvalvonta- ja palveluyhteisönä sekä tukea ja edistää suomalaisten improvisaatioteattereiden toiminnan edellytyksiä.

”Tämä on oikea aika improvisaatioteattereille yhdistää voimansa Suomessa. Oman etujärjestön myötä lisäämme improvisaatioteattereiden valtakunnallista yhteistyötä, kehitämme lajia ja tuomme improvisaatioteatterin koko laajuudessaan myös paremmin suuren yleisön tietoisuuteen.” Suomen Improvisaatioteatterit ry:n vastavalittu puheenjohtaja Jussi Olavi Jokinen sanoo. 

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt 

Jussi Olavi Jokinen 
0408237747 
jussi(a)lentavaporo.fi


Suomen valotaiteen seura FLASH on perustettu 

Suomen valotaiteen seura FLASH perustettiin 7.1.2017 Lux Helsingin yhteydessä järjestetyssä kokouksessa, johon osallistui runsaslukuinen joukko alan ammattilaisia. Seura tulee toimimaan valtakunnallisesti ja kansainvälisesti valotaiteen ja sen tekijöiden aseman edistäjänä sekä valotaiteilijoiden toiminnan tukiverkostona.  
                      
Uusi seura syntyi akuutista tarpeesta. Kiinnostus valotaiteeseen ja valotapahtumiin on sekä Suomessa että maailmalla kasvava. Valotaide on taiteen lajina yleisesti vähemmän tunnettu, joten haasteena on kriteerien asettaminen taidemuodolle. Valotaiteilijoiden taustat ovat hyvin erilaisia. Tekijöitä tulee esimerkiksi mediataiteen, näyttämövalosuunnittelun, arkkitehtuurin, kuvataiteen ja peliohjelmoinnin kentältä. Suomen valotaiteen seurasta FLASHistä saadaan kaikkia heitä yhdistävä toimija. 
   
Suomi on valosuunnittelun sekä valotaiteen koulutuksen huippumaita. Täällä on tarjottu korkeakoulutasoista opetusta jo vuosikymmeniä. Valotaide on jatkuvassa uusiutuvuuden ja muutoksen tilassa teknologian kehityksen ja digitaalisen “vallankumouksen” johdosta, ja tuo siksikin taiteen kenttään kiinnostavia uusia tekijöitä ja vaikutteita. 
   
Varsinaista alaa edistävää toimijaa ei aikaisemmin maassamme ole ollut.

Suomen valotaiteen seura FLASHin hallituksen ensimmäinen puheenjohtaja, valotaiteilija Juha Rouhikoski näkee yhtenä seuran tärkeimmistä tehtävistä valotaiteen tunnetuksi tekemisen. Valotaiteen avulla voi madaltaa kynnystä nykytaiteeseen tutustumiseen ja sen tuomiseen jokapäiväiseen elämään. 
   
Ensimmäiseen hallitukseen kuuluvat valotaiteen ammattilaisista Mia Erlin, Tarja Ervasti, Raisa Kilpeläinen, Mia Kivinen, Petri Lehtinen, Ville Ojajärvi, Ilkka Paloniemi, Juha Rouhikoski ja Markku Uimonen.

Lisätiedot: 
Juha Rouhikoski, Suomen valotaiteen seura FLASHin hallituksen pj, p. 045 259 1617, valotaiteenseura(a)gmail.com


Maailman teatteripäivän julistuksen 2017 kirjoittaja on Isabelle Huppert

Ranskalainen näyttelijä Isabelle Huppert kirjoittaa vuoden 2017 Maailman teatteripäivän julistuksen. 

TINFO vastaanottaa Kansainvälisen teatteri-instituutin (ITI) tilaaman julistuksen, käännättää sen suomeksi ja jakaa teatterien käyttöön. Maailman teatteripäivää vietetään vuosittain 27. maaliskuuta. 

Aloitteen Maailman teatteripäivästä teki professori Arvi Kivimaa ITI-kongressissa Suomessa 1959. Kansainväliseksi juhlapäiväksi Pariisiin perustetun Kansojen teatteri -näyttämön avajaispäivä.

Lue lisää Maailman teatteripäivästä

TAPAHTUMIA 

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Föreläsning och hands-on-experimentlabb för teaterproffs | 20-21.1.2017, Helsingfors 

Delta i Ung Dramatiks seminarium med den fabulösa internationella mediakonstnären Åke Parmerud. 
Det blir föreläsning och hands-on-experimentlabb för teaterproffs; t.ex. dramatiker, skådespelare, regissörer, scenografer och videokonstnärer.

Seminariet är gratis och ordnas i samarbete med Aalto Universitetets Media Lab Helsinki och Yrkeshögskolan Arcada.

Program: 
Fredag 20.1 kl. 11-18
11-13 Föreläsning: Arbetssätt inom mediakonst på scenkonstfältet.  
Till föreläsningen finns möjlighet att ta in flera deltagare.
13.00 Lunch
13.45-18 Experimentlabb

Lördag 21.1 kl. 10-15
10-12 Föreläsning: Mediakonsthistoria.  
Till föreläsningen finns möjlighet att ta in flera deltagare.
12-12.30 Lunch
12.30-15.00 Experimentlabb 

Plats: Multihallen på högskolan Arcada, Jan-Magnus Janssons plats 1, 00560 Helsingfors.

Verkstaden går ut på att testa på olika videoelement som del av det sceniska berättandet. Vi börjar med en föreläsning där Åke Parmerud presenterar sina arbetssätt och visar videoklipp från olika föreställningar, både från egna och andras. Efter det får deltagarna labba och experimentera med olika sätt att interagera med videobilden. T.ex. skådespelaren som interagerar med sin egen representation, hur man genom olika filter och olika sätt att jobba med loopar och delay kan skapa situationer med video och varva det med live skeende på scenen. Vi kommer också att testa motiontracking.  
Lördagen inleds med en föreläsning om mediakonstens historia för att ge oss en kontext och för att fördjupa deltagarnas kunskaper. Efter det här fortsätter arbete och labbande och filmandet fram till presentation av det vi skapat. Vi diskuterar och sparrar varandras idéer. Vi avslutar med en öppen diskussion.

Kom och utforska hur media, text och representation kan samverka i det sceniska berättandet. Möt och samverka med konstnärer som jobbar med arbetsprocesser inom Ung Dramatik. 

Anmälningar till Ung Dramatik: ungdramatik(a)ungateatern.fi eller via Anki Hellberg-Sågfors 040 725 2495.


Story Sharing Café | 21.1.2017, Helsinki

Story Sharing Café -tapahtumassa istumme kahvipöydissä ja kerromme omista arkipäivän kokemuksistamme ja muistoistamme minitarinoiden muodossa. Kenenkään ei tarvitse esiintyä, vaan keskustelu etenee pienissä ryhmissä Story Sharing Universum -ryhmäläisten ohjauksessa. Ohjelmassa myös tarinankerrontaesityksiä, elävää musiikkia sekä avoin tarinalava! Tapahtuman järjestää Story Sharing Universum -projekti, jonka tarkoituksena on auttaa maahanmuuttajia, turvapaikanhakijoita ja syntyjään suomalaisia kohtaamaan toisiaan tarinoiden avulla.

klo 18:30 ja Perämiehenkatu 13, Helsinki.  
Puhumme (ainakin) englantia, ruotsia, suomea ja arabiaa. Tapahtumaan on vapaa pääsy.

Tiedote englanniksi ja ruotsiksi Facebook-tapahtumassa

www.universum.fi


HELMI-monologifestivaali 2017 | 11.2.2017, Helsinki 

Ensimmäistä kertaa järjestettävä HELMI-monologifestivaali tapahtuu Valtimonteatterilla lauantaina 11.2. klo 18 alkaen. Tapahtumassa nähdään, kuullaan ja koetaan kolme kotimaisen teatteriskenen marginaalissa toteutettua sooloesitystä.  

Teoksista:

KORJAAVAT OPINNOT
Esitys häpeästä. Häpeän ensimmäiset ilmaukset todetaan jo kolmen kuukauden ikäisessä vauvassa. Kun äiti ei vastaa vauvan lähestymisyrityksiin, vauva lamaantuu, luo katseensa alas ja kääntää kasvonsa poispäin. Epäonnistuminen hyväksyvän vastavuoroisuuden odotuksissa laukaisee myöhemminkin häpeän. Häpeä koetaan erilaiseksi sisäiseksi romahdukseksi, joka käynnistää monenlaisia korjaamis- ja välttämispyrkimyksiä. Niitä ovat muun muassa itseen ja toiseen kohdistunut raivo ja ylimitoitetut itsetunnon kohentamispyrkimykset. Häpeäraivo on syyllisyyttäkin tärkeämpi tekijä depression psykodynamiikassa. Katso ihmistä. Näyttämöllä Simo Kuusterä, ohjaus Lassi Alhorinne.

VIMMAINEN UNEKSUJA
Esitys matkaa halki ajan ja todellisuuksien peilinään iätön, ajaton runous. Vimmainen uneksuja ihmettelee ikuisia ihmisenä olemisen ilmiöitä teksti, liike ja musiikki matkakumppaneinaan. Kantaesitys oli Kajaanin Runoviikolla kesällä 2016. Näyttämöllä Satu Tuuli Karhu, valo- ja äänisuunnittelu sekä musiikin sovitus Antero Kemppi, ohjauksellinen apu Anne Ballini.

TAISTO
Indie-hengessä toteutettu kulttiesitys teatterin tekemisestä Suomessa vuonna 2016. Näyttämöllä Karlo Haapiainen, ohjaus ja teksti Jussi Lankoski, tuotanto Heidi Bergström.

Aikataulu: 

Klo 17.30 Ovet aukeavat 

Klo 18.00 Festivaalin avajaisseremonia feat. näyttämötaiteilija Milla Kuikka Klo 18.10 Korjaavat opinnot Klo 19.00 Vimmainen uneksuja Klo 20.15 Taisto

Liput:
Yksittäinen esitys 10e, festivaalipassi 20e Tapahtumassa rajoitetusti katsomopaikkoja, varmista paikkasi varaamalla osoitteesta: helmimonologifestivaali(a)gmail.com

Tiedustelut:
Festivaalin taiteellinen johtaja Jussi Lankoski helmimonologifestivaali(a)gmail.com


Aura of Puppetsin ja Cirkon pienoisfestivaali | 22.-25.3.2017, Helsinki 

Aura of Puppets ja Cirko - Uuden sirkuksen keskus aloittavat yhteistyön minifestivaalin merkeissä. Maaliskuussa 2017 Aura of Puppets tuo Cirkoon kattauksen uusinta nukketeatteria Suomen Turusta. Cirkossa nähdään 22.-25.3.2017 mm. Merja Pöyhösen kehuja kerännyt sooloteos Missing Amelia Earhart (ensi-ilta 9.11.2016) ja Käppi-Rajala-Räikkä -kokoonpanon selkäpiitä kutkuttava kauhunukkemystikaali Räähkän luku. Liput tulevat myyntiin helmikuussa. 

auraofpuppets.com


Tikkurilan Teatterin Impro2017 -festivaali | 5.-8.4.2017, Vantaa

Tikkurilan Teatterin Impro2017 -festivaali järjestetään 5.-8.4. Vantaalla. Viikko huipentuu lauantaina 8.4.2017 Improkisoihin, jolloin ympäri Suomea saapuvat joukkueet pistelevät parastaan yleisön edessä Vernissasalissa! 

Improkisoihin osallistuville joukkueille on luvassa ehdottoman leikkimielinen kisa, uusia tuttavuuksia ja roimasti hauskanpitoa muiden improilijoiden kanssa! Impro2017-festivaali ottaa Improkisoihin maksimissaan kuusi joukkuetta kisailemaan ja esiintymään. Yhdessä joukkueessa on oltava kahdesta kolmeen näyttelijää ja kaikkien  näyttelijöiden tulee olla täysi-ikäisiä. 

Festivaalille valituille joukkueille tarjotaan ruokaa ja maksetaan matkakustannukset pääkaupunkiseudun ulkopuolelta edullisimman kulkuneuvon mukaan. Joukkueet esiintyvät lauantaina 8.4. alkaen klo 19.00 Vernissalla, Tikkurilassa. Yleisölle ovet avataan klo 18.00. Esiintyvien joukkueiden tulee olla paikalla esityspäivänä yhteisessä infotilaisuudessa alkaen klo 17.00. 

Voittajajoukkueelle on tiedossa mainetta ja hieman mammonaakin! 

Aikaisemmat voitot ovat vieneet Improsiskot (2007), Joo! (2008), ArsPeukinen (2009) ja Kolina (2010), Ars Peukinen (2011/Kutsuvieraskilpailu), Häpeämättömät ja Neljäs Seinä (2013), Snorkkeli (2014) sekä Musiikki-improvisaatioteatteri Jussi Puhakka ja Iika Hartikainen (2016) 

Voittajaa on valitsemassa tänäkin vuonna arvovaltainen yleisö sekä mielivaltainen raati. Älkää jänistäkö, vaan ilmoittautukaa mukaan! 

Ilmoittautumisessa tulee olla ainakin seuraavat asiat: 
* ryhmän nimi ja kotipaikkakunta 
* näyttelijöiden nimet 
* vapaamuotoinen esittely, joka toimii myös ryhmän esittelynä tiedotteissa 
* miksi juuri teidän porukkanne pitäisi valita mukaan 
* kuvamateriaalia 
* mahdollinen linkki videopätkään 

Viimeinen ilmoittautumispäivä on 24.2.2017 ja mukaan valituille ryhmille ilmoitetaan 
viimeistään 1.3.2017. Kisailmoittautumiset osoitteeseen: eeva.vekki(a)gmail.com

Kisakutsua saa levittää vapaasti eteenpäin! 

Lisätietoa: 
Eeva Vekki, impro2017 -festivaalin taiteellinen johtaja 
eeva.vekki(a)gmail.com
044 564 3631


Launch: Studies in Costume and Performance | 2 Feb 2017, London

Welcome to join us for the launch of Studies in Costume and Performance at London College of Fashion, on 2nd February, 6.30 pm, followed by a drinks reception and with presentations by:

Professor Aileen Ribeiro, Professor Emeritus at Courtauld Institute of Art, University of London  

Dr Catherine Spooner, Reader in Literature and Culture at Lancaster University 

Ilaria Martello, Costume Supervisor, Royal Opera House

More details and to RSVP see:  
http://events.arts.ac.uk/event/2017/2/2/Studies-in-Costume-Performance-Biannual-Research-Journal-Launch/

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA 

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


TINFO-apuraha käännöstyöhön 

TINFO on saanut opetus- ja kulttuuriministeriöltä jaettavakseen 25 000 euroa näytelmien ja dramatisointien sekä esitysten tekstitysten kääntämiseen. 

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) jakaa apurahoja suomalaisten näytelmien käännöstyöhön. Vuonna 2017 apurahaa on mahdollisuus saada myös esitysten tekstitysten kääntämiseen.  
 
TINFO-apuraha on haettavissa jatkuvasti. TINFO-apurahasta päättävä asiantuntijaryhmä kokoontuu vuosittain 4-5 kertaa. 

Arvioinnissa painotetaan näytelmän esittämistä ulkomailla. Apuraha maksetaan aina suoraan kääntäjälle. 

Lue lisää TINFO-apurahasta ja tutustu hakuohjeisiin.


TelepART-kansainvälistymistuki

TelepART-ohjelma edistää Suomen ja Benelux-maiden vuorovaikutusta esittävän taiteen saralla. Verkkopohjainen TelepART-haku on avoin suomalaisille esiintyville taiteilijoille Benelux-alueelle suuntautuvia matkoja varten ja päinvastoin. TelepART-matkatukea voidaan myöntää erityisesti uransa alku- ja keskivaiheilla olevien tekijöiden kansainvälisiin esiintymistilaisuuksiin musiikin, teatterin, tanssin, sirkuksen sekä esitystaiteen aloilla. Matalan kynnyksen nopeaa pienoistukea voivat hakea esiintyvät taiteilijat, taiteilijoita edustavat tahot ja tapahtumajärjestäjät Benelux-maissa ja Suomessa.

Hae TelepART-tukea


Pyynikin kesäteatterisäätiön apurahahaku | haku 31.1.2017 mennessä

Pyynikin kesäteatterisäätiön apurahahaku on käynnissä tammikuun loppuun asti. Säätiö jakaa apurajoja taiteellisiin ja tieteellisiin hankkeisiin, jotka edistävät säätiön tarkoituksen toteutumista. Apurahoja myönnetään aikaisempien kesien esityksistä kertyneistä ylijäämistä. 
 
Pyynikin kesäteatterisäätiön tarkoituksena on teatteritaiteen esittäminen, kehittäminen ja ylläpitäminen Pyynikin kesäteatterissa ja muissa ulkoilmatiloissa Tampereen kaupungissa, teatterialan koulutus- ja valistustyö, tamperelaisen teatterin tukeminen sekä teatterialan tutkimus- ja julkaisutoiminta. 
 
Vapaamuotoiset ja allekirjoitetut hakemukset pyydetään toimittamaan 31.1.2017 kello 16.00 mennessä Pyynikin kesäteatterisäätiön toimistoon Verkatehtaankatu 11, 33100 Tampere tai postitse osoitteeseen Pyynikin kesäteatterisäätiö, PL 246, 33101 Tampere. Myös postitse toimitettujen hakemusten tulee olla perillä viimeistään 31.1.2017. 
 
Lisätiedot apurahahausta nettisivullamme: http://bit.ly/2jDDWJX

 HAKUJA 

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Julkaisuhakuilmoitus Teatterikorkeakoulun julkaisusarjoihin | haku 31.1.2017 mennessä

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun julkaisutoimikunta etsii uusia teoksia julkaisusarjoihin ja ottaa vastaan apurahahakemuksia 9.1.-31.1.2017 välisenä aikana. Toimikunnalta voi hakea rahallista avustusta, julkaisulupaa julkaisuhankkeelle tai esittää muita julkaisutoimintaan liittyviä avauksia.

Lisätietoa hausta

Jenni Mikkonen, jenni.mikkonen(a)uniarts.fi / 0400- 792 004


Vuosisadan rakentajat -haastekilpailu | haku 1.2.2017 mennessä 

Vuosisadan rakentajat on suomalaisten säätiöiden haastekilpailu, jossa etsitään ratkaisuja, jotka parantavat nuorten hyvinvointia ja osallisuutta yhteiskunnassa. 

Ratkaisut voivat liittyä mihin tahansa nuoren elämän osa-alueeseen, kuten kouluun, koulutukseen ja osaamiseen, oman tulevaisuuden suunnan löytämiseen, vapaa-aikaan, ihmissuhteisiin, hyvinvointiin, kotioloihin tai työhön. Ne voivat olla esimerkiksi toimintamalleja, teknologisia sovelluksia, kulttuuria tai tutkimusta – ihan mitä vain!

Haastekilpailussa haetaan kunnianhimoisia, oivaltavia ja yhteiskuntaa muuttavia ratkaisuja, jotka on kehitetty yhteistyössä useamman eri tahon kesken. Kilpailu on kaikille avoin. Parhaat ratkaisut saavat säätiöiltä merkittävän rahoituksen ratkaisunsa kehittämiseen ja toteuttamiseen. Lue lisää kilpailusta ja sen säännöistä

Kilpailuun haetaan jättämällä ratkaisuidea kilpailun verkkosivuilta löytyvällä lomakkeella 1.2.2017 mennessä. Tuomaristo valitsee hakemusten perusteella 10–20 tiimiä jatkoon. Jatkoon valitut tiimit osallistuvat puoli vuotta kestävään intensiiviseen kehitysvaiheeseen. Sen aikana tiimit kehittävät ratkaisuja eteenpäin huippuasiantuntijoiden tuella. Tiimit esittelevät kehittyneet ratkaisunsa tuomaristolle ja maailmalle 6.9.2017 ja voittaja julkistetaan 1.10.2017.

Lisätietoa


Caisan ohjelmahaku syksylle 2017 | haku 17.2. mennessä 

Caisan syksyn 2017 ohjelmasuunnittelu on käynnissä. Ehdota tapahtumaa, esitystä, konserttia tai juhlaa syksyn 2017 ohjelmistoomme! Kerro meille ehdotuksesi Caisan syyskaudelle 2017. 

Täytä sähköinen ohjelmahakulomake 17.2.2017 mennessä.

Helsingin kulttuurikeskus, Kansainvälinen kulttuurikeskus Caisa 
www.caisa.fi


Nuori Näyttämö -haku | maaliskuu 2017

Nuori Näyttämö 2016–2018 haku nuorille teatterinharrastajille avautuu maaliskuuksi 2017. Hanke etsii 13–19-vuotiaista koostuvia teatteriryhmiä. Harrastajateatterit, kouluissa toimivat teatteriryhmät sekä projektia varten perustetut kokoonpanot ovat kaikki tervetulleita hakijoiksi. Ohjaajia voivat olla ammattilaiset, harrastajat tai vasta-alkajat. Mukaan voi hakea seuraavien ammattiteattereiden toiminta-alueilta ja ympäristöistä: pääkaupunkiseutu, Kotka, Tampere, Mikkeli, Varkaus sekä Kemi. Hankkeessa olevat ammattiteatterit ovat Suomen Kansallisteatteri, Helsingin Kaupunginteatteri, Kotkan kaupunginteatteri, Tampereen Työväen Teatteri, Mikkelin Teatteri, Varkauden Teatteri ja Kemin kaupunginteatteri. Kaikki uudet esitykset nähdään festivaaleilla näiden teattereiden näyttämöillä vuonna 2018.

Ryhmät valitsevat tulkittavakseen yhden kolmesta uudesta kotimaisesta näytelmästä tai tuoreen käännösnäytelmän. Vuoden 2017 alussa valmistuneet näytelmät ovat Pipsa Longan Tuntemattoman eläimen jäljet, Gunilla Hemmingin Carmina sekä Veikko Nuutisen On isis. Neljäs teksti on ruotsalaisen Rasmus Lindbergin kirjoittama Sannas sanna jag. Carmina sekä Sannas sanna jag tekstit on mahdollista tehdä myös ruotsiksi.

Lisätietoja:
www.nuorinayttamo.info

tuottaja Inke Rosilo 040-560 86 07
nuori.nayttamo(a)tnl.fi


Call for participation: Theatre Festival, Ryazan Russia | deadline 28 Feb 2017

International Theater Festival on the love theme «Rendez-Vous on Theatralnaya Square»

Location: main stage of Ryazan Drama Theater
Address: Theatralnaya sq., 7А, Ryazan, Russia, 390023
Date: from 20-26 November, 2017
 
Participants: we invite all the interested parties (professional theatres, theatre companies) from Russia and abroad to apply for the participation in the next edition of the Festival and to present the highest quality productions devoted to the love theme.
 
Application Forms should be submitted by 28 February, 2017.
 
The applicants should submit the following material about their performances (in electronic form):
- Summary of the performance and published theatre critics’ reviews;
- Summary about the theatre company, stage director, actors;
- At least 8 photos of selected scenes from the performance (high resolution);
- Video of the entire performance: DVD or web link;
- Technical rider.
 
All the information should be submitted be e-mail or by post:
Address: Theatralnaya sq., 7А, Ryazan, Russia, 390023
e-mail: anikeeva-81(a)list.ru, rzndram(a)yandex.ru


Open call: UNIDRAM 2017 | deadline 15 March 2017 

24th International Theatre Festival Potsdam
October 31st – November 04th, 2017 

Dear friends and colleagues,  
   
this year, UNIDRAM will once again be presenting a wide-ranging programme of diverse theatre companies from throughout Europe. There will be a special focus on contemporary visual theatre that spans different genres. Suggestions and applications can be submitted now together with all relevant application materials and a DVD with a full version of your performance by postmail. 

Deadline for application will be March 15th, 2017.  
Please note that we don't consider theatre productions for children or classical plays as well. So we are looking forward to your application.  
 
Best wishes and kind regards  
 
Yours, 
UNIDRAM Team 

application form here!


Tbilisin kansainvälinen festivaali etsii uusia tekijöitä | haku 1.4.2017 mennessä

TBILISI INTERNATIONAL runs every year by the end of September, beginning of October and is one of the major events in International life of Georgia and Black Sea Region. 
   
The festival’s reputation has been built on the quality of its program, with the selected works of major international directors and companies from all over the world. This was the frame for the Festival for first two years since foundation.  But in search of theatre and artists, that were beyond our focus and knowledge, we decided to resize the frames, rethink the idea and as a result the Festival presented program “NEW”, first in 2011.

In 2015 the Georgian Theatre Critics Association decided to name the best performance of the program. “On the Desperate Edge of Now” - a performance from Norway became the first company with prize from Festival and from Georgian Theatre Critics Association. 2017 will be the next year for the selection of the best performance “NEW 2017”. 
   
Announcement for the 2017 -  This year we decide to announce the call for participation with special emphasis on street arts, visual and unconventional shows to create a  non – stop street miracle in Beautiful city Tbilisi.
 
Please take note that TBS international does not cover your travel costs and does not provide an artistic fee. The final program is based on selection. 
   
Please send in the application form together with a link of a registration of your complete performance on vimeo and the requested appendixes to: new(a)tbilisiinternational.com  (Download The Application Form)

www.tbilisiinternational.com

KOULUTUKSIA

Ajankohtaiset koulutukset ja kurssit: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Aalto University: Costume Lectures | spring 2017, Espoo

The Costume Lectures address the theory and practice of costume design and related areas. The course is also open to the public.

Spring 2017 Programme

Wednesday 25 January 2017:
9:15 – 12:00, place: Otakaari 1, seminar room U121B
Costume Design Process in Disney’s First Hand-drawn Animated Feature Films
Speaker: Maarit Uusitalo, Doctoral candidate Aalto University (in English)

Wednesday 1 February 2017:
9:15 – 12:00, place: Otakaari 1, seminar room U121B
The Undressed Body in Art, Performance and Dance
Speaker: Tua Helve, Doctoral candidate Aalto University (in English)

Wednesday 5 April 2017:
9:15 – 12:00, place: Otakaari 1, seminar room U121B
Costume Design in 3D-animation: Shrek and Shrek 2
Speaker: Maarit Uusitalo, Doctoral candidate Aalto University (in English)

Wednesday 26 April 2017:
9:15 – 12:00, place: Otakaari 1, seminar room U121B
Characterising Costume Design
Invited Speaker: Dr. Phoenix Thomas, Visiting Post-doctoral researcher in Costume Design, UK (in English)

Wednesday 3 May 2017:
9:15 – 12:00, place: Otakaari 1, seminar room U121B
Title TBC
Invited Speaker: Dr. Suzanne Osmond, Visiting Post-doctoral researcher in Costume Design, National Institute of Dramatic Art (NIDA) Sydney, Australia (in English)

Wednesday 10 May 2017:
9:15 – 12:00, place: Otakaari 1, seminar room U121B
Embodied Interactions: Wearable Electronics in Costume for Performance
Speaker: Professor Sofia Pantouvaki, Aalto University (in English)

Dr. Sofia Pantouvaki
Professor of Costume Design for Theatre and Film
Costume in Focus Research Group
sofia.pantouvaki(a)aalto.fi

TYÖPAIKKOJA 

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Harjoitusmestari, Teatterikorkeakoulu | haku 5.2.2017 mennessä 

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu hakee opetusteatteriinsa harjoitusmestaria toistaiseksi voimassa olevaan tehtävään.

Opetusteatterin harjoitusmestari vastaa Teatterikorkeakoulun valosuunnittelun ja äänen koulutusohjelmien opetuskaluston käytön koordinoinnista, hallinnasta ja logistiikasta. Tässä tehtävässä hän toimii läheisessä yhteistyössä AV-mestarin kanssa. Tehtävään kuuluu opetusmateriaalien hankintaa, kalusto- ja materiaalivarastojen ylläpitoa sekä muuta käytännön toiminnan järjestelemistä, kuten käytössä olevasta ajoneuvosta huolehtimista. Opetusteatterilaisena harjoitusmestari voi tarvittaessa toimia myös Teatterikorkeakoulun muun opetus- ja esitystoiminnan valo-, ääni- ja AV-tukitehtävissä. 

Harjoitusmestarin tehtävän menestyksellinen hoitaminen edellyttää B-ajokorttia, soveltuvaa alan koulutusta sekä kokemusta oppilaitosympäristöstä. Menestyäkseen työssä harjoitusmestarin on oltava organisointikykyinen, tiimityöskentelyyn kykenevä ja joustava. Työssä tarvitaan hyvää suomen ja englannin kielen taitoa, ruotsin kielen taito on eduksi. Tehtävä sijoittuu opetusteatterin valo- ja ääniryhmään ja siinä edellytetään valo-, ääni- ja AV-teknistä osaamista, hyviä IT-taitoja sekä kuvataiteellisten työtapojen ja materiaalien tuntemusta. 

Tehtävä täytetään 1.3.2017 alkaen tai sopimuksen mukaan. Tehtävän palkkaus perustuu yliopistojen palkkausjärjestelmän muun henkilöstön vaativuuskehikon tasoon 6, jolloin palkka on 2100 –2700 ¤/kk riippuen henkilökohtaisesta suoritustasosta. 

Hakemukset liitteineen toimitetaan yhtenä pdf-tiedostona osoitteeseen teak.kirjaamo(a)uniarts.fi viimeistään 5.2.2017. 

Tiedusteluihin vastaavat: 
   
Opetusteatterin johtaja Jyri Pulkkinen 
p. 050 572 2058 
jyri.pulkkinen(a)uniarts.fi 

Tehostemestari Kaj Wager 
p. 0400 792 011 
kaj.wager(a)uniarts.fi


Kaksi miesnäyttelijää, Kemin kaupunginteatteri | haku 26.2.2017 mennessä

Haussa on alle 30- ja n. 50-vuotias laulutaitoinen miesnäyttelijä määräaikaiseen kiinnitykseen 1.8.2017-31.7.2019. Kelpoisuusvaatimus: näyttelijäntyön ylempi tutkinto tai muuten hankittu ammattitaito.

Kuvalliset hakemukset liitteineen 26.2.2017 mennessä osoitteeseen sarianne.paasonen(a)kemi.fi

Lisätietoja teatterijohtaja Sarianne Paasonen, 0405294019 

http://www.keminteatteri.com/

MUITA ILMOITUKSIA

Critical Stages Issue No 14  

Kansainvälisen kriitikkojärjestön Critical Stages -verkkolehden uusin numero on ilmestynyt: 

http://www.critical-stages.org/14/


Issue 1.2 of Studies in Costume and Performance

Issue 1.2 of Studies in Costume and Performance is now available online: http://www.ingentaconnect.com/content/intellect/scp/2016/00000001/00000002


 

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi