21.01.2016

TINFO-tiedote 2 / 21.1.2016

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFON ILMOITUKSIA

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA 

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Jään reunalle! – Ei saa antaa kielten ja kulttuurien kadota

Kolmivuotinen Jäänreunan kansat -hanke on loppusuoralla. Nyt kokoonnutaan päätosfestivaalille ja seminaariin Suomen Kansallisteatterissa. Tässä monitieteisessä ja -taiteisessa hankkeessa taiteilijat ovat etsineet uusia tapoja pysäyttää suomalais-ugrilaisten kulttuurien ja kielten haurastuminen. Mitä kaikkea on tapahtunut? Udmurtian kylissä, Hanti-Mansien halki ovat matkanneet Pauliina Hulkko, Ari-Pekka ja Jarkko Lahti ja Tuomas Rounakari. Hanna Kirjavainen keräsi Komin tasavallan poronhoitajien talvikylistä kuva-aineistoa Valkoinen peura -esitystä varten. Hanna Brotherus loi tanssiteoksen livvinkarjalaisen Faina-vanhuksen elämäntarinasta. Näistä projekteista ja vähemmistökielten ja kulttuurien politiikasta kuulen perjantaisessa seminaarissa. Onneksi pystyn näkemään ainakin Isuri-eepoksen. Höyhentämössä voi myöhemmin nähdä karhunpeijaisrituaaleja.

Sensuuriko iski Obin ugrilaisen kansallisteatterin vierailuesitykseen Eikä päivä pääty? Oudoilta kuulostavat hallinnolliset syyt…

Kaupunginteatteridebattia Saksassa

Saksassa on keskusteltu kaupunginteattereista. Nachtkritikistä on luettavissa, millä laduilla keskustelu siellä kulkee. Mark Terkessidisin kirjoitus analysoi analyyttisen kovalla otteella tilannetta, jossa instituutioita luonnehtii status quo -ajattelu ja ”ummehtunut yksimielisyys” siitä, mikä on hyvää. Törmäyskurssilla ovat sellaiset käsitteet kuin yleisökasvatus, yhteisöllisyys ja osallisuus/osallistuminen ja toisaalla sitten taiteellisen työn itseisarvo ja taiteilijoiden ja taiteen itseisarvoinen tukeminen ”vanhan Euroopan hengessä”. Saavutetuista eduista ei kukaan halua luopua, todellisia muutoksia ei haluta tehdä, on vain tyhjiä sanoja ja lupauksia. Paikallisten teattereiden valittu joukko koostuu Terkessidisin mukaan ihmisistä, jotka luulevat tietävänsä kaiken ja jotka tyrmäävät kaikki muutokset. Osansa tykityksestä saavat sitten myös työkulttuuri, tuottamattomat hierarkiat, ohjaajien nerokultti, joka vetää vertoja alfa-eläinten käyttäytymiselle. Kirjoittaja kysyykin provokatiivisesti, mitä pahamaineinen uusliberalismi todella voisi saada aikaan tällaisessa ympäristössä. Terkessidis ei ymmärrä taiteen itseisarvon ja kasvatuksen, yhteisöllisyyden ja osallisuuden vastakkainasettelua. 1960-luvulta lähtien on nostettu esiin taidetta vaihtoehtoisena tiedontuotantona, kokeellisena ja tunnepohjaisena, esteettisenä tapana tuottaa tietoa maailmasta.

Teatterit osallistuvat ”kuviteltujen yhteisöjen” (Benedict Anderson) luomiseen. Teattereiden tehtävä on tuoda esiin yhteiskunnan ja kaupunkien todellisuuden moninaisuutta. Teatterit voisivat olla paikkoja, joissa käydään neuvotteluja erilaisista identiteeteistä. Teatterit onneksi jo kuulevat ”arjen asiantuntijoita” tavallisia kansalaisia, joiden elämät ja tarinat ovat tulleet jaetuksi teatterissa. Tarvitaan näitä uusia julkisuuksia, teatterit voivat toimia paikkoina, joissa luodaan vaihtoehtoisia julkisuuksia. Teatterit voivat edesauttaa demokratiaa puolustavaa taiteellista kansalaisuutta. Yhteistyön ja yhteisöllisyyden näkökulmasta myös taiteen laatu määrittyy toisin.

Hieno konsepti – Oma työ piirtää näyttelijäopiskelijan

Olen ensimmäistä kertaa elämässäni seurannut Teatterikorkeakoulun S-laitoksen kolmoskurssilaisten perinteistä oman työn sarjaa Eget arbete Viiruksessa. Kun näyttelijä tekee itselleen ”pienoisesityksen”, ”oman jutun”, hahmottaen materiaaliaan haluamallaan tavalla, piirtyy näyttelijä itseohjautuvana tekijänä aivan toisella tavalla esiin kuin silloin kun ollaan kollektiivissa tai toisen muovailuvahana. Tällaista lisää! Kuulemma tämän opetusmetodin toi Teatterikorkeakouluun aikoinaan Elisabeth Zillmer.

Näyttelijäopiskelijoiden työtä voi nähdä ensi viikolla myös Nätyllä Hipstereissä. Tähän heimokokoukseen haluan mennä. Kuka kutsusta voi kieltäytyä:

”Kuka aasiasi ajaa?
Sinistynyttä kävelymusiikkia virtahepojen turvassa.
Luovumme ilolla saavutetuista eduista.
Luomme tilalle jotain parempaa.”

Tarinahahmot yhteistä kauraa

Tässä Hanna-Riikka Roineen artikkelissa pohdiskellaan sitä, miten digitaalisuus ja internet tekevät entistä enemmän mahdolliseksi erilaisten tarinankerronnan ja fiktiivisten teosten muotojen kierrätyksen, muuntumat, käytöt muissa medioissa. Sisältöjä samplataan kätevästi leikkaa ja liimaa -tekniikalla. 

Shakespearen juhlavuotta leffassa

Shakespearen juhlavuodesta ei ainakaan vielä ole suomalaisissa teattereissa tietoa. Odotan syksyä, ehkä silloin! Brittien oman pojan esityksiä löytyy roppakaupalla. Menen katsomaan Kenneth Branagh Theatren Talvisen tarinan leffaan. Hämärä mielikuva 1980-luvun esityksestä Suomen Kansallisteatterissa. Muutoin täydellinen sivistysaukko. Myönnän!

Onneksi kaikki eivät niele mitä tahansa mittareita

Etelä-Suomen Sanomissa (6.1.) lahtelainen kuntatalouden asiantuntija Heikki Helin kirjoitti vääristä teatterin tehokkuuden mittareista. Helin kritisoi Talouselämä-lehden listausta tehokkaimmista teattereista ja orkestereista (TE 44/2015). ”Jos omien tulojen hankinta korotetaan teatterien ja orkestereiden ykköstavoitteeksi, muodostuisi ohjelmisto toisenlaiseksi. Ei teatterin päätehtävä ole täyttää suuria saleja musikaaleilla ja kansaa vetävillä komedioilla. Jos niin olisi, ei julkisin varoin ylläpidettyjä laitoksia tarvittaisi lainkaan.”

Itsensätyöllistäjän mentävät aukot

Työttömyysturvalain ohjeet on nyt saatu, mutta sekä Suomen Näyttelijäliitto että Teatteri- ja mediatyöntekijät ovat huolissaan. Kumpikin on tehnyt jäsenistölleen lisäohjeistusta, jotta freelancer ei löydä itseään pakossa tai vahingossa yrittäjänä, joka menettää työttömyysturvansa.

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

 

TINFON ILMOITUKSIA

Teatterintekijä – ilmoita kansainvälisistä projekteistasi TINFOlle

TINFO kerää ja välittää tietoa teattereiden ja teatterintekijöiden kansainvälisistä projekteista, kuten esityksistä, vierailuista sekä ohjaus- tai muista töistä.

Muista ilmoittaa omasta, teatterisi tai ryhmäsi tulevista tapahtumista osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi


TINFO e-Nytt ilmestyy 2.2., aineistopäivä 29.1.


Vuoden ensimmäinen ruotsinkielinen TINFO e-Nytt ilmestyy tiistaina 2.2. Mahdolliset ruotsinkieliset tiedotteet pyydetään toimittamaan 29.1. mennessä osoitteeseen: tinfo(a)tinfo.fi

www.tinfo.fi/se


TINFO-verkkokauppa: Tammikuun tarjous ja uusia julkaisuja

Puuttuuko vielä kalenteri vuodelle 2016? Teatterilaisen muistikirjan saa nyt tilattua tammikuun tarjoushintaan:

15,00 ¤ /kpl (Norm. 19,00)

Opiskelijat ja työttömät: 10,00 ¤/kpl (Norm. 12,00)

TINFO on varustanut vuoden 2016 muistikirjan tiedolla suomalaisesta teatterista pähkinänkuoressa: also in English! Pokkarikokoinen kirjanen on viimevuotista kevyempi ja ohuempi.

Hintoihin lisätään postimaksut.

Tilaa oma muistikirjasi verkkokaupasta.
Tilaukset ja tiedustelut myös: tinfo(a)tinfo.fi, (09) 2511 2120

www.tinfo.fi/fi/Teatterilaisen_muistikirja_ja_kalenteri

Uutta verkkokaupassa

Peruskivet ja Arkea ja ekstaasia esittelevät yhteensä yksitoista saksalaista nykynäytelmää suomenkielisinä käännöksinä. Kirjat ovat saatavissa verkkokaupasta yhteishintaan 20,00 ¤. Tutustu teoksiin:

Peruskivet – kuusi näytelmää saksankielisiltä näyttämöiltä

Arkea ja ekstaasia – viisi näytelmää saksankielisiltä näyttämöiltä

 

www.tinfo.fi/fi/Verkkokauppa


Ehdota Thalia-palkittavaa

Teatterin tiedotuskeskus TINFO jakaa Thalia-palkinnon joka toinen vuosi suomalaiselle teatteri-, tanssi- tai sirkusesitykselle tai näitä yhdistelevälle esitykselle. Thalia-palkinnolla halutaan palkita ajatuksia ja/tai yhteiskunnallista keskustelua herättävä, uusia yleisöryhmiä houkutteleva, kansainvälisesti menestynyt, innovatiivinen tai muuten erityisen ansioitunut esitys ja siten herättää keskustelua teatteritaiteen merkityksestä. 

Seuraavaa Thalia-palkinnon saajaa haetaan esityksistä, jotka ovat saaneet tai saavat ensi-iltansa 1.11.2014 - 30.10.2016 välisenä aikana.

Thalia-palkinto jaetaan seuraavan kerran Maailman Teatteripäivänä 27.3.2017

Lisätietoa teatterialan palkinnoista löydät täältä.

Voit vaikuttaa ehdottamalla ja perustelemalla näkemääsi esitystä.

Mikä esitys mielestäsi ansaitsee Thalia-palkinnon, ehdota!


Ilmoita kesäteatterisi esitystiedot TINFO-verkkosivuille

Vaikka pakkaset paukkuvat, TINFO kääntää vähitellen katseen kohti kesää. TINFO kerää listaa verkkosivuilleen kesän 2016 kesäteatteriesityksistä (www.tinfo.fi/fi/Ensi-iltoja). Tarvitsemme tietojen päivittämiseen seuraavat tiedot:

  • Kesäteatterin nimi
  • Lyhyt esittelyteksti
  • Yhteystiedot (osoite, kunta, maakunta, verkkosivut, puhelinnumero, sähköposti)
  • Esityksen nimi ja ensi-illan päivämäärä
  • Tekijät: käsikirjoittaja, dramaturgi, ohjaaja, muu työryhmä
  • Muita tietojat: onko esitys kotimaisen tekstin kantaesitys, suunnattu lapsille ja/tai nuorille, musiikkiteatteria tms?

Ensi kesän teatteriensi-iltoja löytyy jo tietokannastamme. Systemaattinen päivitystyö esitysten keräämiseksi aloitetaan myöhemmin keväällä, mutta ensi-iltoja kannattaa ilmoittaa meille heti, kun ne varmistuvat. Vuoden 2015 osalta saimme kasaan mahtavat 422 kesäteatteriesitystä!

Ilmoita kesäteatterisi tiedot osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi.

UUTISIA

Ceci n'est pas -sensurointi korkeimpaan hallinto-oikeuteen

Helsingin hallinto-oikeus hylkäsi joulukuussa Baltic Circle -festivaalin valituksen poliisin tekemästä Ceci nest pas mon corps -teoksen kieltopäätöksestä. Festivaali on valittanut hallinto-oikeuden päätöksestä korkeimpaan hallinto-oikeuteen. Baltic Circle kokee tulevalla ratkaisulla olevan suuri merkitys sananvapauden näkökulmasta ja myös siihen, miten katutaidetta Suomessa tullaan tulevaisuudessa esittämään.

Baltic Circle -teatterifestivaalilla Helsingissä marraskuussa 2014 esitetyn hollantilaisen Dries Verhoevenin Ceci n’est pas… -teoksen päätöskohtaus ”mon corps” jouduttiin sensuroimaan poliisin päätöksen nojalla. Kohtauksessa vanhemman naisesiintyjän oli tarkoitus istua alastomana lasivitriinissä Lasipalatsin aukiolla. Poliisi antoi kieltopäätöksen kohtauksen esittämisestä sen alkuperäisessä muodossa ja vaati festivaalia laittamaan esiintyjälle alusvaatteet, jotta kohtaus voitiin esittää.

Hallinto-oikeus hyväksyi ratkaisussaan poliisin näkemyksen, että teos alkuperäisessä muodossaan täyttäisi sukupuolisiveellisyyden loukkaamisen tunnusmerkistön. Hallinto-oikeuden mukaan kohtaus olisi tullut alastomuuden vuoksi aiheuttamaan pahennusta yleisössä, koska satunnaista ohikulkijaa ei oltu informoitu tarpeeksi esityksen luonteesta. Käytännössä tällaisen tiedotusvelvollisuuden täyttäminen tarkoittaisi, että tämän tyyppisiä teoksia voitaisiin esittää Suomessa vain aidatulla alueella, mikä vie pohjan julkisen tilan taiteelta.

Vastaavia teoksia on kuitenkin esitetty Suomessa avoimissa julkisissa tiloissa.

“Viime elokuussa Kansalaistorilla esitettiin Encounter with Flies -teos, jossa nuori nainen seisoi lasikopissa alastomana satojen kärpästen ympäröimänä. Tämä teos esitettiin keskeytyksettä, mutta vastaavankaltainen Ceci nes´t pas… -teoksemme, jossa 83-vuotias nainen istuu lasikopissa alastomana, tulkittiin jo ennalta ilmeistä pahennusta aiheuttavaksi. Onko vanheneva keho näin suuri tabu tämän päivän Suomessa ja onko yhteiskuntaamme todella suojeltava tällaiselta kuvalta?“

– Hanna Nyman, Baltic Circle -festivaalin toiminnanjohtaja

Tapaus on tärkeä esimerkki sanan- ja taiteenvapauden puolesta ja festivaali haluaa jatkaa keskustelua aiheesta. Perustuslaissa kielletyn ennakkosensuurin ja siinä turvatun taiteen vapauden pitäisi taata se, että taiteessa vallitsee ilmaisun ja menetelmien vapaus, joka osaltaan edistää ja monipuolistaa yhteiskunnallista keskustelua. Festivaalin mielestä poliisi ja Helsingin hallinto-oikeus eivät ole päätöksissään ottaneet asianmukaisesti huomioon ilmaisunvapauden käytön taiteellista luonnetta.

Baltic Circle on kansainvälinen nykyteatterifestivaali, joka järjestetään vuosittain Helsingissä esityskohtaisissa tiloissa. Festivaalin pääjärjestäjänä toimii Q-teatteri. Seuraava festivaali järjestetään 15.–19.11.2016.

www.balticcircle.fi


Taidemarkkinat eivät riitä takaamaan taiteilijoiden toimeentuloa

Apurahapäätöksiä arvioivien taiteilijoiden ja asiantuntijoiden mukaan taiteen on oltava ensisijaisesti vapaata, eikä sillä tulisi olla velvoittavia tehtäviä: taide voi vaikuttaa talouteen, työllisyyteen tai terveyteen, mutta sen ei tarvitse. Arvioijat pitävät myös taidemarkkinoita riittämättöminä taiteilijoiden toimeentulon näkökulmasta.

Tämä selviää Kulttuuripoliittisen tutkimuksen edistämissäätiön Cuporen ja Taiteen edistämiskeskuksen joulukuussa 2015 julkaisemasta ensimmäisestä Taiteen ja kulttuurin barometrista. Barometrissa kartoitetaan taiteen kentällä toimivien arvoja ja asenteita – tällä kertaa taiteen rahoituksesta: vastaajina olivat Taiteen edistämiskeskuksen, Suomen kulttuurirahaston, Koneen säätiön ja Svenska kulturfondenin vertaisarvioijat.

Barometristä selviää muun muassa, että vertaisarvioijat eivät näe taidemarkkinoilla olevan suurta roolia taiteilijoiden toimeentulon tai taiteen olemassaolon edellytyksenä.

Valtion jakamien apurahojen tehtäväksi vertaisarvioijat katsoivat hieman useammin taiteilijoiden toimeentulon turvaamisen, kun taas säätiöiden jakamien apurahojen tehtäväksi katsottiin pikemminkin uransa alussa olevien taiteilijoiden kokeilujen tukeminen.

Markkinoilla menestyminen on myös meriitti taiteilijalle

”Taidemarkkinat Suomessa eivät kieltämättä ole niin suuret, että monikaan taiteilija pystyisi elämään taiteensa myyntituotoilla”, vahvistaa Esittävien taiteiden toimikunnan vertaisarvioijana toimiva tanssitaiteilija Tuomo Railo.

”Yksityisten säätiöiden taiteelle suuntaama rahoitus on kuitenkin noussut, joten taiteen rahoitus ei ole pelkästään yhteiskunnan rahoituksen varassa. Yritysten verovähennysoikeus taideostoista saattaisi vilkastuttaa markkinoita, mutta yritysten tekemät investoinnit taiteeseen tai taidetapahtumien sponsorointiin eivät poistaisi yhteiskunnan tuen tarvetta taiteelle, joka on korkeatasoista, mutta jonka on vaikeaa luoda toiminnalleen kannattavaa ansaintalogiikkaa, suurta näkyvyyttä ja yleisöä.”

Railo muistuttaa, että asiantuntija-arvioiden perusteella jaettavaa taiteen tukea tarvitaan, oli taiteen taloudellinen menestys mikä tahansa. Taideyhteisöjen tuen tarvetta arvioitaessa tulee Railon mukaan kuitenkin ottaa huomioon taiteellisen laadun lisäksi toiminnan ulottuvuudet ja taloudellinen uskottavuus, eli esimerkiksi, kuinka monta taiteilijaa yhteisö pystyy työllistämään, kuinka paljon sillä on yleisöä ja mitä kohderyhmiä toiminta tavoittaa.

”Markkinoilla menestyminen on taideyhteisöille yksi meriitti, ja niin pitääkin olla. Yksittäisen taiteilijan kohdalla meriitit syntyvät taideteoksista, eikä silloinkaan taloudellinen menestys ole ainakaan dismeriitti.”

Laatu ja kyky avata uusia näkökulmia ratkaisevat rahoituspäätöksissä

Taiteen vertaisarvioijilta kysyttiin myös rahoituspäätöksiin vaikuttavista tekijöistä. Esiin nousivat erityisesti taiteen laatu ja tasokkuus sekä rooli uusien näkökulmien avaajana. Laadun määrittely koettiin tosin ongelmalliseksi, eikä ulkoapäin asetettuja laatustandardeja kaivattu vertaisarviointiin.

”Oma kokemukseni on, että päätöksiä tehtäessä joudutaan arvottamaan hyvinkin erilaisia toimintatapoja ja taiteellisia tavoitteita ja että ”laatu” määritellään joka kerta uudelleen erilaisten hakijoiden vertautuessa toisiinsa”, Railo sanoo.

”Tässä prosessissa käy usein niin, että samalla kun pyritään pitämään huolta päätösten moniarvoisuudesta, alueellisista näkökulmista, sukupuolten tasa-arvosta ja niin edelleen, hyvin samanlaisin periaattein, taustoin ja tavoittein toimivat hakijat vertautuvat toisiinsa, koska silloin arviointi on piirun verran helpompaa. Tällaisessa lokeroinnissa on vaarana se, että samanikäiset, samaa sukupuolta edustavat, samasta kaupungista tulevat taiteilijat joutuvat kilpasille keskenään.”

Pauli Rautiainen, Taija Roiha ja Kaija Rensujeff 2015: Taiteen ja kulttuurin barometri 2015. Taiteen toimintaympäristö ja rahoitus. (PDF). Cuporen verkkojulkaisuja 33.

Lähde: www.danceinfo.fi


Tanssipedagogiikan professori Eeva Anttila Vuoden Professori

Professoriliitto on valinnut Vuoden Professoriksi 2016 tanssipedagogiikan professori Eeva Anttilan Taideyliopiston Teatterikorkeakoulusta. Anttila on Pohjoismaiden ainoa tanssipedagogiikan professori.

”Vuoden Professorin valinta kohdistuu nyt ensimmäistä kertaa teatteri- ja tanssialalle. Professori Eeva Anttilan työssä yhdistyy esimerkillisellä tavalla tutkimus ja taide. Hän nauttii laajaa arvostusta niin professorikunnan kuin koko tiede- ja taideyhteisön keskuudessa. Anttila on arvostettu pedagogi, yhteisöllisen ja luovan oppimisen puolestapuhuja. Hän on huolestunut koulutuksellisesta eriarvoistumisesta ja tähtää tutkimuksissaan ja muussa toiminnassaan sen vähentämiseen”, Professoriliiton puheenjohtaja Kaarle Hämeri toteaa palkinnon perusteluissa.

Anttila suoritti tohtorin tutkinnon Teatterikorkeakoulussa vuonna 2003. Väitöskirjan aiheena oli dialoginen tanssipedagogiikka.

Vuosina 2009–2013 Anttila johti Opetus- ja kulttuuriministeriön ja Vantaan kaupungin rahoittamaa Koko koulu tanssii! -hanketta, joka oli sekä taidepedagoginen kehittämisprojekti että laaja tutkimuksellinen interventio.

Nyt tutkimustyö jatkuu Strategisen tutkimuksen neuvoston rahoittamassa Arts as Public Service: Strategic Steps towards Equality -hankkeessa, jossa Anttila toimii Arts@School -tutkimusryhmän vetäjänä. Tavoitteena on kehittää yhteisöllisiä ja toiminnallisia pedagogisia menetelmiä ja selvittää, miten taide voi tukea tasa-arvoisia mahdollisuuksia oppimiseen ja osallistumiseen kouluissa.

Anttila on toiminut professorina Teatterikorkeakoulussa vuodesta 2006 lähtien, vastuualueenaan erityisesti Teatterikorkeakoulun tanssiopettajan maisteriohjelma.

www.uniarts.fi/teak


Anu Lehto Kuopion Kaupunginteatterin uudeksi hallintopäälliköksi

Kuopion Kaupunginteatterin uudeksi hallintopäälliköksi on valittu 38-vuotias kuopiolainen, hallintotieteen maisteri Anu Lehto. Lehto on toiminut aikaisemmin mm. Pielaveden kunnan hallintojohtajana ja vt. kunnanjohtajana.

Hallintopäällikön virkaa haki 27 henkilöä, joista haastatteluun kutsuttiin kolme. Päätöksen valinnasta teki palvelualuejohtaja Pekka Vähäkangas. Mukana haastatteluissa olivat myös Kuopion kaupungin hyvinvoinnin edistämisen ja kasvun ja oppimisen palvelualueen henkilöstö- ja hallintopäällikkö Pekka Savolainen, rekrytointipäällikkö Tarja Savolainen ja teatterinjohtaja Pekka Laasonen.

Lehto aloittaa virassaan 1.8.2016 nykyisen hallintopäällikön, Eila Ruotsalaisen jäädessä eläkkeelle.

www.kuopionkaupunginteatteri.fi


Väitös: Taiteellinen tutkimus ja performanssi immanentin kapitalismin kontekstissa

Esitys- ja kuvataiteilija Tero Nauhan väitöstutkimus tarkastelee kriittisesti taiteellisen työskentelyn sekä Nauhan immanentiksi kapitalismiksi nimeämän taloudellisen kontekstin suhdetta. Tutkimuksen lähtökohtana ja keskiössä on Gilles Deleuzin, Félix Guattarin ja Jean Ouryn kehittämä skitsoanalyysi, joka rinnastetaan talouden, taiteellisen työskentelyn ja yleisten työn muotojen paradigmaattiseen muutokseen. Nauha esittää taiteellisen tutkimuksen näkökulmasta kritiikkiä kapitalismin oletettua hegemoniaa kohtaan sekä argumentoi skitsoanalyysin teoreettista ajattelua vastaan. Pyrkimyksenä on luoda ajattelun ja toiminnan malleja, joiden avulla taiteellinen työskentely ja tutkimus voivat toimia kriittisenä välineenä kapitalismin immanenssia vastaan.

Väitöstutkimus Schizoproduction: Artistic research and performance in the context of immanent capitalism (Skitsotuotanto: Taiteellinen tutkimus ja performanssi immanentin kapitalismin kontekstissa) tarkastetaan julkisesti perjantaina 29.1.2016 klo 12 Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa (Auditorio 1, Haapaniemenkatu 6, Helsinki). Vastaväittäjinä ovat VTT, dosentti Juhani Vähämäki (Itä-Suomen yliopisto) ja PhD Simon O'Sullivan (Goldsmiths, University of London). Kustoksena toimii taiteellisen tutkimuksen professori Annette Arlander. Tilaisuus on englanninkielinen.

Väitöstutkimuksen kirjallinen osa on julkaistu Acta Scenica -sarjassa, ja sitä myy Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun kirjasto. Julkaisu on nähtävänä 10 päivää ennen väitöstilaisuutta Teatterikorkeakoulun kirjastossa.

Lisätietoja:
Tero Nauha, teronauha(a)gmail.com
Tutkimuskoordinaattori Annika Fredriksson, annika.fredriksson(a)uniarts.fi

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu
Haapaniemenkatu 6, Helsinki
www.uniarts.fi/teak


Matti Arnkil: Rahoituksellisia taitekohtia

Riihimäen Teatterin toimitusjohtaja Matti Arnkil pohtii blogikirjoituksessaan teatterin taloudellista tilannetta ja tulevaisuutta sekä peräänkuuluttaa keskustelua teatterin merkityksestä paikallisena kulttuuritoimijana.

Kirjoitus on luettavissa Suomen Teatterit ry:n verkkosivuilla:
www.suomenteatterit.fi/2016/01/matti-arnkil-rahoituksellisia-taitekohtia/

 

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Jäänreunan kansat -seminaari | 22.1.2016, Helsinki

Jään reunalla -festivaali esittää: Jäänreunan kansat -seminaari – Teatteri kielen, kulttuurin ja luonnon monimuotoisuuden suojelijana

22.1.2016, klo 10-15, Lavaklubi, Helsinki

Vapaa pääsy!

10.00–12.00 Jäänreunan kansat

Professori Pauliina Hulkko, ohjaaja-dramaturgi Ari-Pekka Lahti, näyttelijä Jarkko Lahti, muusikko ja etnomusikologi Tuomas Rounakari ja ohjaaja Anne Türnpu esittelevät Jäänreunan kansat -hankkeen aikana työstämiään projekteja ja puhuvat aineettoman kulttuuriperinnön elvyttämisen ja säilyttämisen ratkaisevista kysymyksistä. Otteita puheenvuoroista kuullaan suomalais-ugrilaisilla uhanalaisilla kielillä.

12.00–12.30 Lounas

12.30–14.30 Paneelikeskustelu

Paneelin vetäjänä on dosentti Janne Saarikivi Helsingin yliopiston suomalais-ugrilaisten kielten ja kulttuurien laitokselta. Paneelikeskustelijoina ovat teatteriohjaaja ja kolttasaamelainen aktivisti Pauliina Feodoroff, EU-parlamentaarikko Heidi Hautala, kansanedustaja Erkki Tuomioja ja Greenpeace:n maajohtaja Sini Harkki.

http://www.kansallisteatteri.fi/esitykset/jaanreunan-kansat-seminaari/


Keskustelutilaisuus freelancerien ja itsensätyöllistäjien asemasta | 24.1.2016, Helsinki

Keskustelutilaisuus freelancerien ja itsensätyöllistäjien asemasta su 24.1. klo 15 Kirjasto 10 (Elielinaukio, Helsinki).

Vapaamuotoinen keskustelutilaisuus vuoden alusta voimaan astuneesta lakimuutoksesta, joka on aiheuttanut paljon huolta pätkätyöläisissä ja freelancereissa.

Keskustelussa mukana mm.
- kansanedustaja Outi Alanko-Kahiluoto
- Näyttelijäliiton juristi Elina Kuusikko
- freelancer-näyttelijä Mona Kortelampi
- Muusikkojen liiton freeasiamies Sami Kuoppamäki
- Journalistiliiton Jussi Salokangas
- muusikko Sanna Tuhkala
- taiteilija Minna Esantytär
- vapaa toimittaja, sisällöntuottaja Marja Kangasvaara
- ukko.fi-palvelun Olli Kopakkala
- taidekriitikko Otso Kantokorpi

Seuraa tilaisuutta somessa: hashtagit ‪#‎vastalause, ‪#‎itsensätyöllistäjä, ‪#‎freelancer

Kutsu tilaisuuteen löytyy mm. Temen facebook-sivulta.


Kuvailutulkattu esitys Iiris-keskuksessa | 27.1.2016, Vantaa

Teatteri Vantaan Paperineilikka vierailee tammikuussa Näkövammaisten liiton Iiris-keskuksessa. Kuvailutulkattu esitys soveltuu kaikille katsojille, mutta tulkkauksen avulla näkövammaiset katsojat voivat sukeltaa syvemmälle esityksen maailmaan. Kuvailutulkkaus on visuaalisten ärsykkeiden muuntamista puheeksi. Tulkin näyttämöltä kuultavien repliikkien lomaan sijoitettu puhe kuvailee näyttämön visuaalista puolta, esimerkiksi miltä lavasteet näyttävät ja miten näyttelijä tanssii. Tulkin puhe kuuluu yleisölle jaettavista kuulokkeista.

Paperineilikan kuvailutulkkauksesta vastaavat Helsingin yliopiston käännöstieteen laitoksen opiskelijat. Teatteri Vantaa osallistui syksyllä 2015 yhteistyökumppanina tekstittämisen ja kuvailutulkkauksen kurssille. Kurssin aikana valmisteltu käsikirjoitus toteutetaan nyt ensimmäistä kertaa. Iiris-keskuksen vierailu toteutetaan yhteistyössä Näkövammaisten kulttuuripalvelu ry:n kanssa.

Lisätietoja: http://www.teatterivantaa.fi/sivu/kuvailutulkattu-paperineilikka-avaa-teatteri-vantaan-kev%C3%A4tkauden-271

Tietoa kuvailutulkatun esityksen järjestämisestä: www.kulttuuriakaikille.fi/doc/tietopaketit_ja_oppaat/tietopaketti_kuvailutulkkauksesta.pdf


European Dancehouse Network Atelier | 3.-5.2.2016, Kaapelitehdas, Helsinki

Tanssin talon järjestämässä eurooppalaisen tanssin talo -verkoston tapaamisessa käsitellään esitysten kierrättämistä ja yhteistuotantomalleja, joiden avulla tuetaan sekä taiteellista työtä että esitysten kansainvälistä kiertuetoimintaa.

Atelier-ohjelma koostuu luennoista ja työpajoista. Tapaaminen järjestetään yhtä aikaa Sivuaskel-festivaalin kanssa Helsingin Kaapelitehtaalla.

Atelier on EDN:n kutsuseminaari, joka on suunnattu muun muassa ryhmien ja teatterien johtajille ja ohjelmistosuunnittelijoille.

Lisätietoja:
Johanna Tuukkanen, sisältöasiantuntija
040 742 9091

www.tanssintalo.fi


Suomalaisen nukketeatterin päivä | 11.2.2016, Vantaa

Suomalaisen nukketeatterin päivää vietetään torstaina 11.2. Vantaan Vernissassa klo 15-16. Tilaisuudessa palkitaan Vuoden 2015 Nukketeatteriteko ja vuoden 2014 voittaja Alma Rajala lukee suomalaisen Nukketeatteriin julistuksen. Tervetuloa!

Olisi myös mukava kuulla, miten nukketeatteripäivää vietetään muualla Suomessa, laitathan vinkkiä! Päivä on samalla Suomen Uniman 31 v. syntymäpäivä.

Suomen Unima ry / Unima Finland
Tikkurilantie 36
01300  VANTAA
Puh. 046 811 4024 / Tel. +358 (0)46 811 4024
unimafinland(a)gmail.com
www.unima.fi


Seminaari harrastajateatteritoiminnan vaikuttavuudesta | 16.2.2016, Helsinki

”Harrastajateatteri on enemmän – teatteritoiminta kansalaisvaikuttamisena” -seminaari eduskunnan kansalaisinfossa 16.2.2016 klo 9-11

Kohderyhmä: Kansanedustajat, kulttuuriasioista vastaavat virkamiehet ja kulttuurivaikuttajat sekä teatterin tekijät

Järjestäjät: Suomen Harrastajateatteriliitto ja Kansalaisfoorumi

Ohjelma

Avauspamaus: Tarinateatteri Teleskooppi klo 9

Avauspuhe: SHT:n puheenjohtaja, kansanedustaja Aila Paloniemi

Alustus 1 : Harrastajateatteritoiminnan vaikuttavuudesta ja sen merkityksestä järjestö- ja kansalaistoiminnassa klo 9:10–9:35
Sivistysliitto Kansalaisfoorumin pääsihteeri, FT Aaro Harju

Kommenttipuheenvuoro: teatteri-ilmaisun ohjaaja, TeM Pilvi Kallio

Alustus 2. Harrastajateatteritoiminta valtion kulttuuripolitiikassa klo 9:35–10:05
Raahen teatteriaktivisti, toimittaja Sari Jaatinen

Kommenttipuheenvuoro: SHT:n toiminnanjohtaja Merja Laaksovirta

Alustus 3. Harrastajateatteri paikallisena vaikuttajana klo 10:05–10:30
Opetus ja kulttuuriministeriön kansliapäällikkö Anita Lehikoinen

Kommenttipuheenvuoro: ohjaaja, kirjailija Juha Hurme

Alustus 4. Teatteriharrastuksen merkityksistä tutkimuksen valossa klo 10:30–10:50
Suomen Partiolaisten kasvatusjohtaja, KT Timo Sinivuori

Yhteenveto: Tarinateatteri Teleskooppi klo 10:50–11

Tilaisuuden juontaja: Pasi Saarinen

www.shtl.fi


Merkitse kalenteriin: Thalia-juhla | 14.3.2016, Espoo

Teatterialan perinteinen palkintojuhla järjestetään Espoon Kaupunginteatterissa maanantaina 14.3.2016. Lisätietoa tulossa.

Tervetuloa!

 

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaisia ja tulevia apurahoja myös Apurahavahdissa www.tinfo.fi/fi/Apurahavahti


Suomalais-ruotsalaisen kulttuurirahasto | haku 1.2. mennessä

Hakuaika koskee hankkeita ja oleskeluja, joiden on määrä toteutua aikavälillä toukokuu - joulukuu 2016.

Viimeinen hakupäivä on 1.2.2016 klo 23.59.59.

Lisätietoja: www.kulttuurirahasto.net


OKM: Kulttuuriviennin kärkihankkeet | haku 12.2. mennessä

Avustuksella kulttuuriviennin kärkihankkeisiin toteutetaan valtion vuoden 2016 talousarvioesityksen mukaisia taide- ja kulttuuripolitiikan sekä Kulttuuripolitiikan strategia 2020 tavoitteita vahvistaa kulttuurin taloutta ja luovan talouden toimintaedellytyksiä ja työllisyysvaikutuksia.

Tässä tarkoituksessa avustuksella vahvistetaan luovien alojen markkinointiosaamista sekä elinkeinotoiminnan ja viennin mahdollisuuksia. Avustuksella pyritään lieventämään havaittuja käytännöllisiä ja rakenteellisia kulttuuriviennin esteitä (ks. Aiheeseen liittyvää: Kulttuurivienti näkyy, uudistaa ja vaikuttaa, Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisuja 2011:20).

Avustuksen tavoitteena on mahdollistaa lisääntyvä vienti ja työpaikkojen syntyminen. Käytännössä tuettavat vientihankkeet voivat liittyä markkinointiin, myyntiin, tuotteistamiseen tai kansainväliseen verkostoitumiseen sekä toimijoiden ja/tai tuotteiden brändin vahvistamiseen.

Tarkemmat tiedot

Hakuaika päättyy: 12.2.2016

Lisätietoja:
Neuvotteleva virkamies Kimmo Aulake
0295 3 30067
etunimi.sukunimi(a)minedu.fi

www.minedu.fi


OKM: Edinburgh Fringe, "From Start to Finnish" -hanke 2016 | haku 22.2. mennessä

Avustuksella tuetaan Edinburgh Fringe -festivaalille vuonna 2016 osallistuvia suomalaisia teatteri-, tanssi- tai sirkusteoksia.

Avustuksella toteutetaan valtion vuoden 2016 talousarvioesityksen mukaisia taide- ja kulttuuripolitiikan sekä Kulttuuripolitiikan strategia 2020 tavoitteita vahvistaa kulttuurin taloutta ja luovan talouden toimintaedellytyksiä ja työllisyysvaikutuksia. Näiden yleistavoitteiden mukaisesti opetus- ja kulttuuriministeriö tukee suomalaisen teatterin, tanssin ja sirkuksen kansainvälistymistä ja vientiä.

Avustuksella pyritään lisäämään suomalaisten näytelmien ja/tai näytelmäkäsikirjoitusten sekä teatteri- ja tanssi- ja sirkusesitysten/teosten vientiä kansainvälisille markkinoille sekä vahvistamaan esittävien taiteiden ammattilaisten kansainvälisiä verkostoja. Hanke jatkaa vuosina 2010-2015 toteutettua ”From Start to Finnish” näytelmävientihanketta. Lähtökohtana on noudattaa "From Start to Finnish" –konseptia myös vuonna 2016. Konseptiin kuuluu, että rahoitettavat hankkeet hyödyntävät tätä konseptia markkinoinnissaan ja että rahoitettavalla näytelmällä tai esityksellä/teoksella on suomalainen tuottaja. Tuottajana voi toimia myös suomalainen agentuuri. Tuotannosta vastaavan tahon tulee osoittaa hankkeeseen siitä vastaava suomalainen tuottaja ja ohjaaja. Lähtökohtana on, että tuotantoon palkattavien näyttelijöiden tulee olla englanninkielisiä.

Tuettavan näytelmän tai esityksen/teoksen tulee olla jo tuotettu ja pienimuotoinen. Tukea voidaan myöntää myös näytelmälle, joka on jo tuotettu Edinburghin Fringe -festivaalille ja joka esitetään siellä uudelleen.

Lisätietoa ja tarkat hakuohjeet

Hakuaika päättyy: 22.2.2016

Lisätietoja:
Neuvotteleva virkamies Kimmo Aulake
0295 3 30067
etunimi.sukunimi(a)minedu.fi

www.minedu.fi


OKM: Kulttuurin matkailullinen tuotteistaminen | haku 29.2. mennessä

Valtionavustus on tarkoitettu taiteen ja kulttuurin toimijoiden kulttuurimatkailun kehittämishankkeisiin.

Avustuksella toteutetaan opetus- ja kulttuuriministeriön tavoitetta edistää kulttuuriyrittäjyyttä ja luovien alojen työpaikkojen syntymistä sekä kulttuurivientiä. Avustuksella edistetään myös kansallisen kulttuurimatkailun toimintakehyksen ja verkostomaisen yhteistyön rakentamista, jonka käytännön toiminnoista vastaa kansallinen kulttuurimatkailun katto-ohjelma, Culture Finland (CF).

Avustus on tarkoitettu taiteen ja kulttuurin toimijoiden hankkeisiin, joiden tavoite on kehittää kulttuurisisältöä matkailijoille suunnatuiksi tuotteiksi tai palveluiksi. Perustana voi olla joko olemassa olevan taide- ja kulttuuritarjonnan tai uuden tuotteen/palvelun matkailullinen kehittäminen. Vuoden 2016 avustus on tarkoitettu kulttuurin ja taiteen alojen toimijoiden valtakunnallisesti merkittäville yhteistyö- ja kehittämishankkeille.

Lisätietoa ja tarkat hakuohjeet

Hakuaika päättyy: 29.2.2016

Lisätietoja:
Kulttuurisihteeri Heli Talvitie
0295 3 30307
etunimi.sukunimi(a)minedu.fi

www.minedu.fi


Grants available: Arts Oasis Residency for performers | 25 May - 1 Jun 2016, Italy

Grants for professional performers announced:
dancers, choreographers, actors of dance, physical theatre, drama, musical theatre, contemporary circus artists, movement directors, physical theatre directors, multidisciplinary artists.

The grant covers accommodation and meals during participation in the international arts residency in Tuscany, Italy. The program is based at the territory of the XII century Monastery famous for being the place of seclusion for the legendary Dante Alighieri.

Residency dates:
May 25 - June 1, 2016

Arts Oasis is the annual international multidisciplinary residency for performing arts practitioners from all over the world, passionate and inspired by movement, dance and physical theatre, interested in practical research of contemporary performance practice together with colleagues from different countries.

The grant applications are considered on the basis of the candidates experience and qualifications. Priority is given to those artists who are able to show their potential to professional development and motivation to participate in contemporary performing arts processes at international level. The number of grants is limited.

For grant conditions and application guidelines, please view: http://www.artuniverse.org/grants

 

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Interkult Kassandran ohjaajahakua jatkettu 15.2.2016 saakka

OHJAAJAHAKUA JATKETTU 15.2.2016 SAAKKA

Laajennamme pienen tauon jälkeen ohjaajapankkiamme! Etsimme joukkoomme erityisesti urbaanin katukulttuurin edustajia, kuvataiteilijoita ja muusikoita (pois lukien lyömäsoittajia). Edellytämme ohjaajiltamme ammattimaista taiteilijuutta sekä vankkaa pedagogista osaamista. Etsimme ohjaajia erityisesti nuorten ja pienimpien lasten (alle 3 –vuotiaat) työpajoihin.

www.kassandra.fi/kulttuuriyhdistamon-tyopajaohjaajahaku-kaynnissa-15-1-2016-saakka/


Hurraa!-festivaalin esityshaku vuodelle 2017 | hakuaika 1.2.-31.3.2016

Hurraa!-festivaali lapsille ja nuorille etsii raikkaita ja ennakkoluulottomia esityksiä, jotka sijoittuvat perinteiseen teatteritilaan sekä niiden ulkopuolelle.

Hurraa! järjestetään pääkaupunkiseudun kulttuuritaloissa 18.-23.3.2017. Ohjelmistoon etsitään ammattiteattereiden ja –ryhmien esityksiä, joiden kohdeyleisö on 0-18 -vuotiaat ja joita ei juurikaan olla esitetty pääkaupunkiseudulla ennen festivaaliajankohtaa.

Esitystarjouksia otetaan vastaan 1.2.-31.3.2016 välisenä aikana osoitteessa: tuottaja(a)hurraa.org tai postitse ( postileima 31.3.) Hurraa! Annantalo PL 4741000 99 Helsingin kaupunki.

Liitä hakemukseen työryhmän koko, esityksille soveltuva tila, vaadittava tekniikka sekä esityksen hinta 2-6:lle esitykselle. Lyhyet ja laadukkaat videopätkät esityksestä/esitysideasta linkkeinä ovat toivottuja. HUOM! Sähköpostilaatikon tukkeutumisen välttämiseksi tarjous saa olla korkeintaan 200 kilotavun kokoinen. Täydentävä materiaali pyydetään lähettämään postitse tai nettilinkkien muodossa.

Festivaalin järjestävät Helsingin, Vantaan, Espoon ja Kauniaisten kulttuuritalot.

Festivaalituottaja Anna Rosendahl, tuottaja(a)hurraa.org

http://hurraa.org/


Residency for music theatre projects, May - Sep 2016, Belgium | deadline 31 Jan

To all singers, musicians, composers, actors and other artists who engage in experimental work in the music-theatre genre in all its forms and guises, WALPURGIS offers a 2 to 3-week residence between May and September 2016. The participants’ work will be shown to the public during the 2016 FENIKS FESTIVAL.

deFENIKS is a haven for the development, research, experiment, creation and presentation of adventurous multidisciplinary music theatre. Just a stone’s throw from Antwerp’s lively arts scene. Where artistic dialogue and cross-fertilization are stimulated and new joint ventures sounded out. Boundaries are sought out, explored and shifted, artistic projects are given the chance to mature and artistic talent is able to blossom.

In consultation with and subject to availability, a residency in deFENIKS MIGHT include the following:

  • Work space in deFENIKS
  • An interim presentation of up to 30 min. during the FENIKS FESTIVAL
  • Technical and logistical support
  • Accommodation
  • Reimbursement of travel expenses
  • Professional support and advice (artistic, business, production, communication)
  • Guidance for local networking during the residency period

To qualify, the projects must not yet have premiered, must contain sufficient musical and theatrical elements and be submitted with a complete application package. Applications can be made until 31 January 2016 , 23.59 pm. Applications must be submitted digitally and include the completed official APPLICATION FORM plus visual, written and/or audio samples that illustrate your work.

Find the form and more information


23rd International Theatre Festival Unidram 2016 | deadline 31 Mar 2016

For the 23rd time international theatre festival Unidram will take place in Potsdam/Germany, November 8. - 12.

Once again we will be inviting 11 theatre companies to Potsdam. And once again Unidram will provide a forum for independent theatre, a site of encounter for diverse theatrical forms. Not only will there be a focus on theatre which is modern and innovative in content or in form, but also on intercultural dialogue. Indeed, it is not just about the respective productions but about an intensive exchange, about fostering personal and long term relationships between artists and cultures.

Please send us applications containing a filled in application form as well as a DVD with a full version of your performance by postmail.

UNIDRAM
T-Werk
Schiffbauergasse 4e
14467 Potsdam
Germany
unidram(a)t-werk.de
www.unidram.de

Visit us on facebook

Deadline for application will be March 31st, 2016

We are looking forward to your application.

Best wishes and kind regards,
UNIDRAM Team

Application form here!

 

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA 

Ilmaisuverstaan kevään kurssitarjontaa

Ilmaisuverstaalla on kevään aikana monia kursseja ja ilmoittautumisia käynnissä. Katso kurssitarjonta: http://www.nayttelijaliitto.fi/ilmaisuverstas/kurssit/

www.nayttelijaliitto.fi/ilmaisuverstas


Työpaja näyttelijöille: The Poetry of Acting | 13.-18.6.2016, Italia

Ahvenanmaalainen LumparLab ja italialainen Association Vera Stasi järjestävät yhteistyössä kuusiosaisen työpajasarjan, jonka ensimmäinen osa Embodied Words pidetään Toscanassa Italiassa kesäkuussa 2016. Työpajassa harjoitellaan näyttelijäntyötä Federico Garcia Lorcan tekstien kautta.

Työskentelykieli englanti.

Haku 13.4.2016 mennessä.

Lisätietoa löytyy oheisesta liitteestä (PDF).

Yhteyshenkilöt:
Grete Sneltvedt: tel. 00358 4573427188
e-mail: lumparland(a)aland.net - www.lumparland.ax

Silvana Barbarini: tel. 0761 434078 cell 348 4798951
e-mail: barbarini.verastasi(a)gmail.com - www.verastasi.com

TYÖPAIKKOJA

Aiemmin TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja työpaikkoja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Tarpeistonvalmistaja – Suomen Kansallisoopperan Säätiö | haku 31.1. mennessä

Suomen Kansallisooppera ja -baletti hakee tarpeistonvalmistajaa toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen 1.3.2016 alkaen tai sopimuksen mukaan.

Tarpeistonvalmistajan tehtäviin kuuluu ooppera- ja balettiesitysten tarpeiston valmistus ja korjaus, sekä tarvittaessa näytäntöteknistä työtä.

Tehtävä edellyttää alan soveltuvaa koulutusta, työkokemusta teatterialalta, materiaalien tuntemusta, kykyä itsenäiseen työskentelyyn sekä hyviä yhteistyö- ja vuorovaikutustaitoja. Suomen kielen lisäksi tehtävä edellyttää englannin kielen hallintaa.

Tarpeistosuunnittelija Pipsa Keski-Hakuni antaa tehtävästä lisätietoja to 21.1. klo 12.00 14.00 ja ma 25.1. klo 9.00 11.00. p. 050-308 6256

Hakemukset pyydetään jättämään su 31.1.2016 mennessä Kansallisoopperan internet-sivuilla (www.ooppera.fi) olevaan sähköiseen rekrytointijärjestelmään.


Näytäntömestari – Suomen Kansallisoopperan Säätiö | haku 31.1. mennessä

Suomen kansallisooppera ja -baletti hakee LÄHIESIMIESTÄ (NÄYTÄNTÖMESTARI) toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen 1.3.2016 alkaen tai sopimuksen mukaan.

Näytäntömestari toimii kansallisoopperan ja baletin kampaamo-maskin ja pukuhuollon lähiesimiehen tehtävissä. Työhön kuuluu mm. työvuorosuunnittelua, henkilöstöhallinnon tehtäviä ja ammatillisen osaamisen kehittämistä.

Jos sinulla on tehtävään soveltuva ammattitutkinto, vahvat esimiestaidot, kokemusta esimiestehtävistä sekä aitoa halua ja kykyä kehittämiseen ja muutoksen toteuttamiseen, saatat olla etsimämme henkilö.

Kampaamoalan tai pukuhuollon koulutus on eduksi, mutta tehtävää voi hakea myös muun koulutuksen pohjalta.

Lisäksi tarvitset erinomaisia vuorovaikutus- ja tiimityöskentelytaitoja, suomen ja englannin kielen sujuvaa suullista ja kirjallista hallintaa sekä tietotekniikan perustaitoja.

Apulaispäällikkö Anna Järvimäki antaa tehtävästä lisätietoja ke 20.1. ja ma 25.1. klo 10.00-12.00, puh. 050-307 3885

Hakemukset pyydetään jättämään su 31.1. 2016 mennessä Kansallisoopperan internet-sivuilla (www.ooppera.fi) olevaan sähköiseen rekrytointijärjestelmään.

 

MUITA ILMOITUKSIA

Ehdota Assitej-palkinnon saajaa

Lasten- ja nuortenteatterijärjestö Suomen Assitej ry jakaa ensimmäisen kerran Assitej-palkinnon Kansainvälisenä lastenteatteripäivänä 20.3.2016. Palkinnon tarkoitus on nostaa esille lastenteatterin tekijöitä sekä tietoisuutta lastenteatterista Suomessa. Palkinto jaetaan Assitejn järjestämän kansainvälisen Bravo!-festivaalin yhteydessä Helsingissä, ja palkinnon saaja valitaan Assitejn jäsenistöstä.

Nyt Assitej kaipaa ehdotuksia palkinnon saajiksi jäsentensä keskuudesta. Kyseessä voi olla lastennäytelmä, käsikirjoitus, näyttelijä, ohjaaja, teatteriryhmä tai vaikkapa elämäntyö lastenteatterin parissa. Lähetä ehdotuksesi perusteluineen osoitteeseen info(a)assitejfi.org viimeistään 29.2.2016. Lopullisen valinnan palkinnon saajasta tekee Assitejn hallitus.

Assitej-järjestöjen omaa palkintoa on perinteisesti jaettu ympäri maailmaa ja saajina ovat olleet niin lastenteatterin tekijät kuin lastenteatteria tukevat tahotkin.

Seuraa Assitej-kuulumisia Facebookissa ja Instagramissa.

Suomen Assitej ry
Maiju Talvisto
Sihteeri
info(a)assitejfi.org

www.lastenteatteri.fi/suomen-assitej


Ateljeesäätiön residenssisivusto avattu

Ateljeesäätiön tuottama residenssisivusto avattiin viime vuoden puolella osoitteessa www.artinres.fi. Sivusto välittää ja kokoaa tietoa suomalaisesta residenssikentästä sekä residenssimahdollisuuksista taiteilijoille ja yhteisöille.

Sivustoon liittyen myös residenssiuutisista tiedottavat avoimet Facebook-sivut on avattu.

Lisäksi residenssitoimijoiden omat suljetut yhteisösivut "Suomen residenssit" on avattu Facebookissa: https://www.facebook.com/groups/925149760865398/

www.ateljeesaatio.fi


Toiveena Topelius-näytelmiä ensi-iltaan 2018

Zacharias Topeliuksen syntymän 200-vuotispäivää juhlitaan vuonna 2018. Uudenkaarlepyyn kaupunki on nimittänyt kansallisen delegaation, johon kutsutaan valtion, yliopistojen ja eri kulttuurilaitosten edustajia. Seura on ideoinut erilaisia tapoja elävöittää Topeliuksen merkitystä juhlavuotena. Seuran toiveena on, että kahden vuoden päästä 2018 joku Topelius-näytelmä olisi ensi-illassa.

Topeliukselle teatteri oli rakas taidemuoto ja draama tärkeä kirjallisuuden laji. Tärkeimmät saavutuksensa hän sai aikaan lasten ja nuorten teatterin alueella, satunäytelmissään ja romaaniensa niin kuin Välskärin kertomusten dramatisoinneissa.

Topelius edustaa suomalaisista suurmiehistä kenties eniten yhä ajankohtaisia arvoja (mm. pasifismia, luonnonsuojelua, mm. eläintensuojelua, sosiaalista ajattelua). Jos jollakin tavalla maassa muistetaan Topeliusta kirjailijana, kansallisena suurmiehenä ja mielipidevaikuttajana, soisi sen tapahtuvan näyttämöllä, josta sana kuuluu ja näkyy yhä.

Lisätietoa:
Leena Kirstinä
kotimaisen kirjallisuuden emerita professori
Jyväskylän yliopisto
Topelius-seuran puheenjohtaja

leena.m.kirstina(a)jyu.fi

twitter.com/tinfotweets