01.10.2015

TINFO-tiedote 33 / 1.10.2015


MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFO-ILMOITUKSIA

UUTISIA

KANSAINVÄLINEN LIIKKUVUUS

TAPAHTUMIA

KOULUTUSTA JA SEMINAAREJA

HAKUJA

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Leikkuri käy – millaisessa kierteessä ollaan?

Hallituksen esitys Eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2016 tarkoittaa VOS-teattereille henkilötyövuoden yksikköhinnan 3,5%:n laskua. Yksikköhinta laskee vuosien 2009-2010 tasolle. Samalla henkilötyövuodet vähenevät 5:llä 2474:stä 2469:ään. Vähennysprosentti saattaa näyttää vaarattomalta. Mutta. Mitä yksikköhinnan lasku ja mahdollinen henkilötyövuosien vähennys tulee tarkoittamaan niille pienille VOS-teattereille, joilla ei ole omasta takaa henkilötyövuosipuskureita? Yhdistelmä yksi henkilötyövuosi vähemmän ja yksikköhinnan lasku voi tarkoittaakin pienille VOS-teattereille jo 7-8%:n laskua. Tästäkö alkaa pudotuspeli? Isoissa VOS-teattereissa kunta tullee niistämään omistaan, kun kerran valtiokin. Omien tuottojen lisäys tuskin on realistisista, niin tapissa ne ovat. Teattereiden ainoa keino vähentää omia kustannuksiaan on säästää henkilöstömenoissa; kuinka paljon lomautuksia ja irtisanomisia on tulossa? Henkilökuntaa vähemmän, vierailijatehtäviä vähemmän, henkilötyövuosia vähemmän, valtionosuutta vähemmän. Negatiivinen kierre on valmis. Lisää työttömiä, lisää freelancereiden kurjuutta, kasvavia työttömyyden kustannuksia. 

Nyt tarvittaisiin opetus- ja kulttuuriministeriöltä suhteellistavaa vertailua siitä, miten paljon ja miltä aloilta leikataan. Kuinka paljon elokuva menettää, kuinka paljon museot… Helsingin yliopiston perusrahoitusta leikataan 20%: tarkoittaa 1200 irtisanottavaa.  

Elämää, politiikkaa, taidetta tulevassa niukkuudessa

Haluan uskoa, että meillä ihmisillä – myös taiteessa – on kekseliäisyyttä ja kykyä luoda uusia resursseja. Elämä niukkuudessa ja kasvunjälkeisessä politiikassa tulee kuitenkin olemaan tosiasia. Millaista on niukkuuden maailman taidepolitiikka ja taide? Miten taiteessa ja ylipäätään huolehditaan heikoimmassa asemassa olevien toimeentulosta ja arvokkuudesta? Sitä olisi pohdittava.

Mitä kaikkea veikkausvoittovaroista tuetaan?  

Me kaikki noin parisataa taiteen veikkausvarojen edunsaajaa ja muuta yleisavustuksen saajaa olemme saaneet opetus- ja kulttuuriministeriöstä kyselyn. Veikkausvoittovaroista rahoitettava järjestöjen kirjo on historian eri vaiheissa muotoutunut sekametelisoppa, josta yhtenevää logiikkaa löytyy aika vähän. On järkeenkäypää, että OKM haluaa selvittää, mitä me teemme, ketkä taustallamme vaikuttavat, kuinka paljon teemme mahdollisesti päällekkäistä työtä. Ensi maanantaina kuulemme asiasta lisää. Tämä on myös niukkuuden ajan ymmärrettävää politiikkaa.

Tukimuotoja selkiytetään – mitä tarkoittaa näytelmäkirjailijoille?

Taiteen edistämiskeskukselta tuli hiljattain tiedote, jossa kerrottiin, että musiikin, sarjakuvan ja kuvituksen sekä näytelmäkirjallisuuden tukimuotoja selkiytetään vuonna 2016. Näytelmäkirjallisuuden kantaesitystuesta luovutaan. Uudistus saattaa tarkoittaa sitä, että kotimaisen näytelmän kirjoittajille kohdentuu valikoidummin isompaa tukea. Laatua määrän sijaan. Tiedotteen ja myös hakuilmoituksen muotoilut ovat lievästi sanoen epäselviä, eivät ne aukea Erkillekään. Mutta ei hutkita tutkimatta. Pian nähdään, mitä tässä tarkoitetaan. Ei ole valmistelussa kirjailijoiden kantaa kysytty, ei liioin esittävän taiteen toimikunnan. Ei kai tämä tarkoita käytännössä sitä, että entistä kantaesityskorvausta hakevat eivät voi hakea kohdeapurahaa?

Tehdään vähemmän – laiskuudesta ja taiteesta

Poliittista taidetta on jo pitkään vaivannut sama mukatoiminta kuin koko postpoliittista yhteiskuntaa. Taide hoippuu poliittisen sitoutuneisuuden ja oman merkityksettömyytensä välitilassa norsunluuvallankumoustornissaan. Avantgardetaide oli ja meni, samoin uusavantgarde. Kriittisen taiteen täytyy asemoitua uudelleen. Voisiko taiteilijalla olla jokin muukin tehtävä kuin luovan talouden mannekiinina ja kilpailijatalouden panttivankina pyristely? Tällaista veret seisauttavaa ajattelua harjoittaa filosofi, dramaturgi ja esitysteoreetikko Bojana Kunst, joka johtaa Giessenissä koreografian ja esityksen maisteriohjelmaa. Kunstin teos Artist at Work – Proximity of Art and Capitalism kehottaa tottelemattomaan ajatteluun taidetyöstä ja työssä.

Taiteilijoiden ei Kunstin mukaan pitäisi liehitellä taloutta ja yrittää epätoivoisesti osoittaa taloudelle tuottamaansa arvonlisää ja hyötyä. Pitäisi puhua taiteen tuhlailevuudesta ja taiteesta lahjana. Taiteen ydin on sen potentiaalisuudessa olla vähemmän. Taide mahdollistaa elämää tekemällä vähemmän. Tilanteessa, jossa vaaditaan yhä kovempaa tuottavuutta, tulee taiteen tottelemattomasti olla laiska.

Yhdessä olemista

Bojana Kunstin ajatuksien demonstraationa minulle näyttäytyi Sädekehistä – täydellisen politiikka -esitystapahtuma Kiasmassa. Me tutkimme sitä, kuka ”me” kollektiivina olemme. Tapahtuma on yhtä aikaa avautuvia mahdollisuuksia olla eri tavoin yhteydessä tilaan ja valoon, ääniin, toisiimme, myös etäällä Tampereella, ja vaeltaa Kiasma-teatterin eri tiloissa, aistia, sitä, mikä ympärillä avautuu. Miten autuuttavaa! Matkakumppanina Giorgio Agambenin teksti ”Sädekehät”. Minut pysähdytti ajatus sädekehästä vyöhykkeenä, jossa laajaksi saadaan ylimääräinen mahdollisuus, kun kaikki mahdollisuudet on kadotettu.

Autonominen näyttelijä

LUSTin  autonomisen näyttelijän työpajassa luennoi Bergenin yliopiston teatterintutkimuksen professori Knut Ove Arntzen. Kyselin etukäteen Arntzenilta poliittisia, kulttuurisia ja taiteellisia syitä siihen, miksi itseohjautuvan autonomisen näyttelijän näyttelijyys ja esiintyjyys nousee niin vahvasti esiin. Arntzenin mukaan näyttelijä/esiintyjä ammentaa Stanislavskin, Craigin, Bauhausin ja Black Mountain Collegen traditioista. Kyse on kierrätyksestä: realistis-naturalistista traditiota yhdistetään Brechtin ja Grotowskin kanssa. Toisaalta esiintyjä-näyttelijä syntyy happeningien, performanssin ja kuvien teatterista. Tähän kaikkeen liittyvät vielä luentoesitykset ja uusi autenttisuus, ja vielä stand up, kabaree ja esitystaidekin. Näyttelijä on eriasteisesti tekijä ja materiaalia. Poliittisesta näkökulmasta katsottuna näyttelijä-esiintyjä liikkuu estetiikan ja sitoutuneisuuden välisellä akselilla, eikä mikään ole poissuljettua. Arntzenin mukaan kysyntää tulee olemaan eniten näyttelijöillä, jotka kykenevät yhdistämään näitä kahta ulottuvuutta. Haluaisin ajatella myös niin, että näyttelijä, joka on tekijä (auteur) ei tarvitse olla riippuvainen ”kysynnästä”, ei tarvitse olla alihankkijana. Tästä lisää keskustelua!

Hell Made Play ja Melusta valittanut puukotettiin

Halusin ensin lukea Tuomas Timosen näytelmän Melusta valittanut puukotettiin ja vasta sitten mennä Takomoon. Plarin sivut täyttyivät merkinnöistä. Olen Kafkassa tai David Lynchin elokuvissa. Yhtä painajaisunta, uhkaavaa tunnelmaa, ei pakoa toistuvasta, haaroittuvasta kehästä, joka 30 kohtauksesta rakentuu asumisen, asunnon, kodin ympärille – ja mielen, yksinäisyyden ja hiljaisuuden. Näytelmä, joka hiertää! Hiertäminen tapahtuu kielen tekoina, lauseessa, ei selittelyssä. Siinä sen hienous. Avoin teksti, joka avautuu vaikka minkälaisille tulkinnoille. Takomossa myös keveyttä ja uskomaton määrä huumoria.

Viikonloppuna Vanha Juko juhlii

Seminaariin Lahteen ja katsomaan Rikhard III!

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO-ILMOITUKSIA

TINFOn laskelmat määrärahoista ja yksikköhinnoista valtion talousarvioesityksen perusteella

Ensimmäinen laskelma teatteri- ja tanssimäärärahoista 2016 valtion talousarvioesityksen perusteella
http://www.tinfo.fi/documents/budj2016.pdf

Teattereiden ja orkestereiden yksikköhinnat 1994-2016

TINFOn Teatteritilastot


Saksankielinen TINFO-uutiskirje luettavissa

Lue uutiskirje täältä


Seuraava ruotsinkielinen TINFO e-Nytt ilmestyy 6.10.2015 | Aineistopäivä 5.10.2015

Seuraava ruotsinkielinen TINFO e-Nytt ilmestyy 6.10.2015. Voit lähettää ruotsinkieliset tiedotteet maanantaihin klo 13 mennessä osoitteeseen tinfo(at)tinfo.fi

UUTISIA

Stefi: Hallitus leikkaa edelleen taiteen ja kulttuurin valtionosuuksia

Hallituksen esitys Eduskunnalle valtion talousarvioksi vuodelle 2016 on julkistettu tänään. Näyttämötaiteen kentälle keskeisiä budjettiesityksen lukuja poimittuna seuraavassa:

Teattereiden, orkestereiden ja museoiden valtionosuuksia ollaan leikkaamassa lisää. Kun henkilötyövuoden arvonlisäveroton yksikköhinta oli vuonna 2014 teattereilla 56 182 euroa, ja vuoden 2015 leikkauksen jälkeen 54 658 euroa (leikkausta 2,7 %), on esitys vuodelle 2016 nyt vain 52771 euroa. Leikkausta valtionosuuksiin vuodelle 2016 esityksessä siis vuodesta 2015 on 3,5 % ja vuodesta 2014 kahdessa vuodessa yhteensä 6,1 %. Lisäksi veikkausvoittovarojen turvin vuodelle 2015 maksetuista työllistämisavustuksista teattereille, orkesterille ja museoille ehdotetaan luovuttavaksi kokonaan.

Teatteri- ja orkesterilain (730/1992) 6 a §:n mukaisen valtionavustuksen maksamiseen varatut määrärahat palaavat viime vuodesta melko tarkkaan vuoden 2014 tasolle. Kansallisille näyttämöille esitetään samaa valtion tukea kuin vuonna 2015.

Opetus- ja kulttuuriministeriön budjettitiedote

Valtion talousarvioesitys

Lisätietoja:
OKM:n ylijohtaja Riitta Kaivosoja (kulttuuri- ja taidepolitiikka), puh. 0295 3 3012

Suomen Teatterit ry:n (Stefi) tiedotteen löydät täältä


Taiken tiedote: Tukimuotoja selkiytetään

Taiteen edistämiskeskus selkiyttää tukimuotojaan vuodelle 2016. Musiikin ja sarjakuva- ja kuvitustaiteen kirjastoapurahoista sekä näytelmäkirjallisuuden kantaesitystuesta erillisinä tukimuotoina luovutaan. Alojen kohdeapurahojen hakukriteerejä tarkistetaan siten, että ne mahdollistavat aiemmin näiden alojen kirjastoapurahoina ja kantaesitystukena myönnettyjen apurahojen hakemisen. Musiikin, sarjakuvan ja kuvituksen kirjastoapurahoja ja kantaesitystukea koskevat määrärahat otetaan lisäyksenä huomioon kyseisten taiteenalojen kohdeapurahoissa.

”Musiikin ja sarjakuva- ja kuvitustaiteen kirjastoapurahojen ja kohdeapurahojen myöntökriteerit ovat vuosien saatossa lähestyneet toisiaan, joten myös hakemuksissa on ollut päällekkäisyyttä. Yhdistämällä nämä ja kohdeapurahat, saadaan kullekin taiteenalalle osoitetun määrärahan jako harkittua nykyistä kokonaisvaltaisemmin. Kantaesitystuen pitäminen erillisenä tukimuotonaan ei myöskään ollut enää tarkoituksenmukaista. Osana kohdeapurahoja jaetaan edelleen vastaavaan tarkoitukseen tukea kotimaisten näytelmien kirjoittajille”, toteaa taiteen tukemisen päällikkö Esa Rantanen.

Kohdeapurahojen hakuaika on 1.10.–6.11.2015. Hakuaika päättyy viimeisenä hakupäivänä klo 16.00. Apurahoja haetaan sähköisesti.

Lisätietoja Taiken apurahojen ja avustusten hakuajoista.


Kulttuurirahaston apurahoja jaossa kaksi miljoonaa viime vuotta enemmän

Suomen Kulttuurirahaston keskusrahaston apurahat ovat haettavana 1.-30.10.2015. Taiteen aloilla tuetaan työskentelyä ja erilaisia hankkeita, tieteen apurahat on suunnattu erityisesti väitöskirjatöihin ja niiden jälkeiseen tieteelliseen työskentelyyn. Yhteisöt voivat hakea apurahoja erilaisten kulttuurihankkeiden toteuttamiseen.

Kulttuurirahaston hallitus on lisännyt apurahojen jakovaraa sekä keskusrahastossa että maakuntarahastoissa. Tällä hakukierroksella keskusrahaston jako nousee kaksi miljoonaa eli 25 miljoonaan euroon, ja maakuntarahastojen miljoonan eli 11,5 miljoonaan.

Eminentia ja Tieteen työpajat -erityisapurahat ovat haettavina edellisvuosien tapaan samoin kuin viime vuonna ensimmäistä kertaa myönnetyt Taidetta hoitolaitoksiin -apurahat. Tieteen aloilla voi yhdistää palkallisen työsuhteen apurahaan hakemalla Tohtorikoulutettavan yhteisrahoitus -apurahaa.

Merkittävin muutos viime vuoteen on Katapultti-erityisapurahan lakkauttaminen, sen tilalle kehitetään parhaillaan uutta tukimuotoa, jonka hakuajasta ilmoitetaan myöhemmin. 

Apurahojen haku tapahtuu sähköisesti osoitteessa www.skr.fi/apurahanhakija, mutta hakemukset tulee lähettää myös allekirjoitettuna tulosteena perjantaihin 30.10. mennessä.

Kulttuurirahasto on mukana torstaina 1.10. järjestettävässä Säätiöpäivän päätapahtumassa Kansallismuseossa, jonne hakijat ovat tervetulleita apurahaklinikkaan klo 14-17.

Kaikille avoin Kulttuurirahaston apurahainfo pidetään Kansallismuseon auditoriossa keskiviikkona 14.10. klo 15.30 alkaen.


Autonominen näyttelijä pyrkii uudistamaan teatteritaiteen

Lokakuun viidentenä käynnistyy LUSTin projekti Den autonoma skådespelaren – Autonominen näyttelijä (DAS). DAS on kolmivuotinen taiteellinen täydennyskoulutusprojekti, jonka tavoitteena on luoda korkeatasoista ja haastavaa, omaehtoista teatteria. DAS pyrkii vahvistamaan kansainvälisiä virtauksia kotimaisella teatterikentällä. LUST r.f. on aatteellinen yhdistys, joka toimii kehittääkseen ammattiteatteria lähtökohtanaan Suomen ruotsinkielinen teatterikenttä.

Projektin ensimmäinen vuosi jakautuu neljään työpajaan, joista jokainen alustetaan avoimella luennolla. Ensimmäisten kolmen työpajan aikana osallistujat tutustuvat niihin tyylisuuntiin ja tekniikoihin, joilla nykyteatteria Manner-Euroopassa on viime vuosina kehitetty ja muutettu. Neljännessä työpajassa osallistujat soveltavat tekniikoita omiin demoesityksiinsä, jotka esitetään Hangon Teatteritreffien aikana kesäkuussa 2016.

Ensimmäinen työpaja alkaa Bergenin yliopiston professori Knut Ove Arntzenin avoimella luennolla, jonka jälkeen Haiko Pfost jatkaa työskentelyä osallistujaryhmän kanssa. Pfost on toiminut mm. dramaturgina useille europpalaisille näyttämötaiteilijoille sekä taiteellisena johtajana itävaltalaiselle brut Wien -tuotantotalolle. Hän tulee seuraamaan DAS-ryhmän työskentelyä läpi vuoden sekä toimimaan demoesitysten prosessissa neuvonantajana.

Jørgen Knudsen, joka aiemmin vaikutti norjalaisessa Baktruppen-ryhmässä ja nykyään toimii Danse Festival Barentsin taiteellisena johtajana, vetää toisen työpajan. Työpaja käsittelee mm. amatöörimäisyyden ja ammattimaisuuden rajoja. Kolmannessa työpajassa käytetään biografiaa taiteellisena strategiana queer-feministisestä lähtökohdasta. Työpajan vetävät Ilia Papatheodorou ja Sebastian Bark saksalaisesta She She Pop -ryhmästä. Projektin ohjelman on suunnitellut kuraattori Rickard Borgström, Stavangerin Tou Scenen taiteellinen johtaja.

Projekti tutkii teoriassa ja käytännössä, normikriittisellä lähestymistavalla, mitä on taiteellinen autonomia näyttelijälle tänä päivänä. Ohjelma tähtää vahvistamaan yksittäisen näyttämötaiteilijan osaamista oman näyttämöilmaisun kehittämiseksi ja soveltamiseksi erilaisissa ympäristöissä ja työyhteisöissä, sekä Suomessa että ulkomailla.

She she pop ja (edesmennyt) Baktruppen ovat mielenkiintoisia ja keskeisiä eurooppalaisia nykyteatteriryhmiä, jotka ovat kuitenkin Suomessa jääneet melko tuntemattomiksi. On äärimmäisen mielenkiintoista ja arvokasta päästä tutustumaan heidän työskentelytapoihinsa ja metodeihinsa. Myös työpajojen aiheet, kuten ”self-employed neoliberal worker” ja ”queer feminism” tuntuvat raikkaalta lisältä suomalaisen teatterikentän aihevalikoimiin ja siellä käytävään keskusteluun.

Anni Klein, teatteriohjaaja ja DASin ensimmäisen vuoden osallistuja

Ensimmäisen vuoden työpajajaksoon LUST on koonnut osallistujaryhmän, johon kuuluu mm. ohjaajia, näytelmäkirjailijoita ja dramaturgeja. Osallistujaryhmän jäsenet ovat Andrea Björkholm, Lidia Bäck, Torbjørn Davidsen, Per Ehrström, Johannes Ekholm, Valborg Frøysnes, Malin Kivelä, Anni Klein, Samuli Laine, Kira-Emmi Pohtokari, Sara Soulié ja Sinna Virtanen.

Den autonoma skådespelaren – Autonominen näyttelijä (DAS) alkaa professori Knut Ove Arntzenin avoimella luennolla Art of acting and the theatrical: Premisses in understanding the autonomous actor. Luento pidetään Viirus-teatterissa maanantaina 5.10.2015 klo 10–16. 

Luento on ilmainen. Ennakkoilmoittautumiset sähköpostiosoitteeseen lustrf(at)gmail.com

Lisätietoja Den autonoma skådespelaren – Autonominen näyttelijä (DAS) -projektista ja LUSTin muusta toiminnasta internetsivuilta www.lust.fi tai toiminnanjohtaja Jonas Welanderilta welanderj(at)gmail.com +358 45 164 6004

Projekti toteutetaan Svenska kulturfondenin tuella.

Jonas Welander
lustrf(at)gmail.com / welanderj(at)gmail.com
+358 45 164 6004
www.lust.fi


Esittävien taiteiden toimikunta toivoo valtion tukevan Tanssin taloa

Esittävien taiteiden toimikunta toivoo valtion osallistuvan sekä Tanssin talon investointikustannuksien että Tanssin talon vuotuisten käyttömenojen rahoitukseen sen kokonaisuutta tukevalla, riittävällä tavalla.

Toimikunta katsoo, että ollakseen sekä taiteellisesti mielenkiintoinen että laajalle yleisölle helposti saavutettava, on Tanssin talon oltava kaupungin teettämän tarveselvityksen ja Tanssin talo ry:n laatiman liiketoimintasuunnitelman laajuinen. Toimintakykyinen kokonaisuus Kaapelitehtaalla edellyttää valtiolta ja Helsingin kaupungilta riittävää satsausta investoinnin lisäksi myös talon toimintaan. Tanssitaide on Helsingissä ja koko maan tasolla vieläkin infrastruktuuriltaan alikehittynyt. Tanssin talo voi, mikäli se toteutuu esitetyssä laajuudessa, merkittävästi nostaa tanssitaiteen arvostusta, tunnettuutta ja saavutettavuutta. Tanssin talo on yhdistänyt vahvasti kasvavaa tanssitaiteen kenttää. Se tarjoaa myös yhteistyön mahdollisuuksia kaikelle esittävälle taiteelle.

Lisätietoja:

Tuomo Railo, tuomo.railo(at)glimsgloms.com

Esittävien taiteiden toimikunta on yksi Taiteen edistämiskeskuksen (Taike) asiantuntijaelimistä. Se päättää vertaisarviointiin perustuvista taiteilijoille, taiteilijaryhmille ja yhteisöille myönnettävistä apurahoista ja palkinnoista. Esittävien taiteiden toimikunnan yhteydessä on näyttämötaiteen jaosto, performanssi- ja esitystaiteen jaosto, tanssitaiteen jaosto ja sirkustaiteen jaosto, jotka vertaisarvioivat oman alansa hakemuksia ja valmistelevat niistä tehtäviä päätöksiä.


Jussi Kylätasku –palkinto Jussi Moilalle

Jussi Kylätasku -dramaturgipalkinto jaettiin Porvoossa dramaturgi, näytelmäkirjailija ja ohjaaja Jussi Moilalle. Hänet palkittiin Radioteatterille dramatisoimastaan kuusiosaisesta kuunnelmasarjasta Tuntematon sotilas – Vuoropuhelu Linnan romaanin kanssa (2014). Palkinnon ovat aikaisemmin saaneet dramaturgi Outi Nyytäjä, dramaturgi Minna Leino, Teksti-yhteisö ja näytelmäkirjailija Seppo Parkkinen.


Lappeenrantaan valmistumassa uusi kaupunginteatteri

Lappeenrannan uusi kaupunginteatteri aukeaa kaksivaiheisesti kaupungin keskustaan, Cityconin ja Ilmarisen omistamaan kauppakeskus IsoKristiinan laajennusosaan.

Uuden kaupunginteatterin avajaisia juhlitaan 15.−16.1.2016, kun laulunäytelmä Kolmen pennin ooppera valmistuu ensi-iltaan suurelle näyttämölle. Pienellä näyttämöllä voi nauttia Mummon ensi-illasta jo tämän vuoden puolella 21.11.2015. 

Teatterin sijoittaminen kauppakeskuksen yhteyteen on maailmanlaajuisesti ainutlaatuinen ratkaisu, jonka katsotaan ennakoivan teatterimaailman rakennemuutosta: esitykset ja tarinat palaavat ikään kuin juurilleen, torille ja kansan keskelle. Teatterin tilat sijaitsevat kolmannessa kerroksessa kansitasolta laskettuna. Ensimmäisessä kerroksessa on kauppoja, toisessa kerroksessa lisäksi ravintoloita. Teatterin, ravintoloiden ja kauppojen välittömässä yhteydessä ja saman katon alla sijaitsee Sokos Hotel Lappee. 

Ennen muuttoaan uusiin tiloihin Lappeenrannan kaupunginteatteri esiintyy väistötiloissa, Kehruuhuoneella ja Lappeenranta-salissa, syyskaudella 2015. 

Lappeenrannan kaupunginteatterin tiedote

Lisätietoa teatterista ja hankkeesta

www.lprteatteri.fi


Tutkimushankkeen tuloksena uudenlaista teatteria

Journalistinen dokumenttiteatteriesitys Suomalainen "Pressi" Klubi saa ensi-iltansa marraskuussa Tampereen Työväen Teatterin TTT-Klubilla. Esityksissä yhdistetään journalistisia tutkimustuloksia ja teatteri-ilmaisun keinoja. Opiskelijoiden lisäksi mukana on teatterin ja median ammattilaisia. Yhteistuotannon ohjaavat Mikko Kanninen ja Samuli Nordberg.

─ Tässä laajuudessa projekti toteutetaan ensimmäistä kertaa, kertoo tutkimushankkeen vetäjä, visuaalisen journalismin yliopistonlehtori Anssi Männistö Tampereen yliopistosta.

Myös Tampereen Työväen Teatterille projekti on ensimmäinen laatuaan. Teatterinjohtaja Maarit Pyökärin mukaan Tampereen Työväen Teatteri haluaa kokeilla uutta ja etsiä tuoreita tapoja tehdä teatteria.

─ Odotamme uteliaina projektin tulosta. Toimiiko se, ja löytääkö yleisö sen? Pyökäri sanoo.

Lue artikkeli Tampereen yliopiston toimittajakoulutuksen viikkolehdestä


Turun Lausteella on avattu Kulttuurikeskus Orpola

Kulttuurikeskus Orpola avautuu Turun Lausteella – Luvassa uutta, vanhaa ja ennennäkemätöntä

Orpola on koko perheen elämyksellinen ja monimuotoinen kulttuuri-, tapahtuma- ja musiikkitila Lausteella, vanhan kansakoulun tiloissa. Tilalla on pitkä ja värikäs menneisyys; niin autiona talona, kansakouluna kuin orpolasten kotina.

Kulttuurikeskus Orpola on itsenäinen kulttuuri- ja juhlakeskus. Vanhat ja korkeat hirsiseinät luovat lämpimän akustiikan ja puulattia taipuu erilaiseen liikkumiseen. Istumapaikkoja katsomossa on 70 ja seisomapaikkoja noin 85. Tila on muunneltavissa tarpeen mukaan.

Orpolan tekijätiimi koostuu vahvasti kulttuuri-, opetus- ja lastenkasvatussektorilta. Orpolassa itsekin asuva Jussi Pajuniemi on koonnut ympärilleen tiimin, joka sekä tuottaa itse sisältöä Orpolaan että tarjoaa sopimuksesta tilat ja puitteet muille ryhmille tai henkilöille. ”Emme halua valikoitua mihinkään tiettyyn kulttuurin osa-alueeseen, vaan haaveena on saada mahdollisimman monipuolinen tekijäverkosto ja ohjelmisto tänne. Nyt on upea tilaisuus kehittää ja monipuolistaa Turun seudun kulttuuri- ja tilatarjontaa. Tämä on todella uniikki paikka, niin historialtaan kuin puitteiltaan”, toteaa Pajuniemi.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Jussi Pajuniemi: jussi.pajuniemi(at)gmail.com /puh. + 358 40 724 1012
Eeva Roisko/tuottaja: emppunen(at)gmail.com/ puh.+ 358 46 635 1927

Jussi Pajuniemi/ Orpolan Juhlat
Mustionkatu 12 as 2 20750 Turku

www.orpola.fi

KANSAINVÄLINEN LIIKKUVUUS

Klockriketeaternin ja Q-teatterin yhteistuotanto Legionnaires Helsingissä

Palkitun latvialaisesityksen LEGIONNAIRES - Dialogue with fistfight tuovat Suomeen Klockriketeatern ja Q-teatteri 24.-25. lokakuuta.

Lauantain esitys klo 19.00 ja sunnuntain klo 15.00 Diana-näyttämöllä, Erottajankatu 7. Ģertrūdes ielas teātrisin näyttelijät Kārlis Krūmiņ¨

(Latvia) ja Carl Alm (Suomi) pureutuvat energisesti toisen maailmansodan jälkimainingeissa Ruotsiin paenneiden balttisotilaiden luovuttamiseen Neuvostoliittoon.


Quo Vadis –teatteri vierailee Iranissa lokakuussa

Quo Vadis -teatterin Pelastetaan äiti vierailee Hamedanin lasten ja nuorten teatterifestivaalilla Iranissa 2.-7. lokakuuta ja espanjankielisenä versiona Chilessä Feria Internacional del Libro de Santiago -festivaalilla 25.-28. lokakuuta.


“YOYO – You are On Your Own” vierailee Bukarestissa

Kiasma-Teatterin URB14 -festivaalissa ensi-iltansa saanut, survivalismia ja pelon dynamiikkaa luotaava esitys “YOYO – You are On Your Own” on kutsuttu vierailulle HomeFest -festivaaliin Bukarestiin 24.10.2015. Kiitetyn teoksen on tehnyt suomalais-itävaltalainen onemorequestion-kollektiivi Joonas Lahtisen johdolla. Nyt toista kertaa järjestettävä HomeFest on erikoistunut kodeissa ja muissa yksityisissä tiloissa pidettäviin esityksiin. Festivaalin tuottaa Lorgean Theatre kuraattori Jean-Lorin Sterianin johdolla.

Lisätietoja:

homefest2015.wordpress.com

joonaslahtinen.wordpress.com

lorgeantheatre.wordpress.com


Livsmedlet-teatterin esitykset Tsekkiin, Lappiin ja Kuubaan

Turusta kotoisin oleva Livsmedlet edustaa maailmalla suomalaista nykynukketeatteria.

Ryhmän esitys TraFika nähdään 5.-9.10.2015 Spectaculo Interesse -kansainvälisissä ammattinukketeatterifestivaaleissa Ostravassa, Tsekissä. Ryhmän toinen esitys, Näkymättömät Maat, sai äskettäin kutsun Kuuban Havannaan, vuoden 2016 kansainvälisille aikuisille suunnatun nukketeatterin festivaaleille Bacanal del Titere de la Havana.

Näkymättömät Maat on ajankohtainen, pakolaisuutta käsittelevä esitys, ja se nähdään nyt syksyllä Rovaniemellä 6.-7.11.2015 poikkitaiteellisessa Vitus-festivaalissa.

Lisää esityksestä


Myllyteatterin "Tapaus Gaala" Krakovaan

Myllyteatterin esitys "Tapaus Gaala" on kutsuttu vierailulle Krakovan Cricoteka – esitystaiteen keskukseen, osana Tadeusz Kantor 100 vuotta –ohjelmaa. Kantor (1915-1990) oli puolalainen teatteriohjaaja, avantgarde-teatterin luoja ja Cricotekan perustaja. 15-henkisen työryhmän "Tapaus Gaala" nähdään Krakovassa 16.-17.10.2015.

www.myllyteatteri.fi

Tapaus Gaalasta lisää
Tapaus Gaala Cricotekassa

Tiedustelut: tuottaja Elina Raitis
elina.raitis(at)gmail.comn (050 534 4248)


Lahden kaupunginteatteri vierailee Ruotsissa esityksellä Kaksi naista ja meri

Lahden kaupunginteatteri ja Riksteatern Tukholmassa ovat solmineet yhteistyösopimuksen Tove Janssonin ja Pipsa Longan näytelmästä.

Kiertue tapahtuu huhtikuussa 2016, ensi-ilta tulee olemaan 5.4.2016. Kiertue sisältää useita esityksiä eri puolilla Ruotsia. Valitut esityspaikat edustavat suuria ja keskisuuria näyttämöitä. Esitykseen valmistetaan uusi, kiertueella toimiva lavastus Ruotsissa Riksteaternin toimesta.

Kaksi naista ja meri –näytelmän kantaesitys oli Lahden kaupunginteatterin Eero-näyttämöllä 28.1.2015.

Yleisö- ja arvostelumenestys on tehty Tove Janssonin elämäkerrallisia aineksia sisältävän novellikokoelman Rent Spel (1989) pohjalta. Dramatisointi on palkitun näytelmäkirjailija Pipsa Longan käsialaa. Näytelmä koostuu kymmenestä novellista työstä ja rakkaudesta. Se on lämmin rakkaustarina ehtymättömästä uteliaisuudesta ja elämänilosta.

Lisätiedot teatterinjohtaja Ilkka Laasonen, puh. 040 8092280

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Teatteri Vanha Juko juhlii 20-vuotista taivaltaan 2.-3.10.2015, Lahti

Lahtelainen Teatteri Vanha Juko täyttää lokakuun alussa 20 vuotta. Sen kunniaksi Juko järjestää kolmiosaisen juhlan. 

2.10. klo 19 järjestetään tukikonsertti Teatteri Vanha Jukon talouden tukemiseksi. Juko muutti keväällä 2015 uusiin tiloihin Rautatienkadulle. Tukikonsertin tuotot käytetään lyhentämättömänä uuden tilan viimeistelyyn ja kunnostustöihin. Teatteri Vanha Juko suoritti remontin ja muuton ilman ylimääräistä taloudellista tukea. 

Tukikonsertissa kuullaan lauluja Jukon 20-vuotisen taipaleen varrelta. Mukana esiintymässä ovat mm. Kaj Chydenius, Juha Lagström, Taru Nyman, Teemu Harjukari, Lauri Maijala, Minja Koski, Jussi-Pekka Parviainen, Joel Mäkinen, Hannu Salminen, Hannes Mikkelsson, Ilona Pukkila, Kaisa Nuuttila, Emmi Kaartinen, Jenni Sainala ja Marja Makkonen. Konsertin juontavat Jussi Sorjanen ja Linda Wallgren. Bändissä soittavat Joel Mäkinen, Atte Härkönen, Jaska Teuri ja Esa Parikka. Kokonaisuuden on koonnut Minja Koski. 

3.10. klo 16 vuorossa on juhlaseminaari, otsikolla Mihin teatteria tarvitaan? Seminaariin osallistuvat Lahden kaupunginteatterin johtaja Ilkka Laasonen, Teatterin tiedotuskeskuksen johtaja Hanna Helavuori, kansanedustaja Mika Kari, Lahden liikunta- ja kulttuurilautakunnan puheenjohtaja Ulla Koskinen-Laine, Teatterikeskuksen toiminnanjohtaja Maaria Kuukorento, Teatteri Vanha Jukon tuleva taiteellinen johtaja Linda Wallgren, sekä Teatteri Vanha Jukon nykyinen taiteellinen johtaja Jussi Sorjanen

3.10. klo 20 nähdään Rikhard III -juhlanäytös. Jukon historian ensimmäinen Shakespeare -tulkinta sai ensi-iltansa 4.9.2015. Esityksen on ohjannut Jussi Sorjanen.

Lisätietoja: 
Jussi Sorjanen p. 050 380 2398
Jaska Teuri p. 044 339 4143

www.teatterivanhajuko.fi

www.facebook.com/teatterivanhajuko


Metsä² – Keinometsä keskellä Aleksanterinkatua lokakuussa

Metsä² on installaation ja esityksen välimuoto, joka kutsuu katsojan metsäretkelle Helsingin urbaanissa ytimessä. Aleksanterinkatu 13:ssa sijaitseva tyhjä liiketila muuttuu kaikille avoimeksi metsäksi koko lokakuun ajaksi.

Cotton Bullet Collective on rakentanut tyhjään liiketilaan kaikenlaisesta jätteestä parisataaneliöisen Metsä²n . Jätettä on kerätty lähialueen kaupoista, rakennustyömailta ja yksityishenkilöiltä.

TIla itsessään on kuukauden kestävä esitys, taynnä tapahtumia, keskustelutilaisuuksia ja avoimia työpajoja, aina ilman pääsymaksua ja koko lokakuun ajan.

Metsä² on avoin kaikille.
Emme myy mitään.

Tapahtumia Metsä²ssä. Metsäretkiä, joogaa, teatteria, musiikkia, näyttelyitä, kuunnelmaa, sienestystä. Keinokasviherbaarion rakentamista ja telttailua.

Katso lisää tiedotteesta (pdf)


Oblivian Postmodernin taiteen museo MOPMA Suvilahdessa, 10.-24.10.2015, Helsinki


Kansainvälisesti arvostettu esitystaideryhmä Oblivia avaa Suvilahdessa postmodernin taiteen museo MOPMAn (Museum of Postmodern Art) 10.-24. lokakuuta.  Museo on osa esitystaiteen talo Mad Housen toisen kauden ohjelmaa. Museon kokoelmaan kuuluvat ensi-iltansa 10.10. saava MOPMA 4 – The Rave, duo Kristinsson & Fredrikssonin kiinalainen teeseremonia, sekä kansainvälisesti arvostettu Entertainment Island –esitystrilogia kokonaisuudessaan yhtenä teoksena ensimmäistä kertaa Suomessa. Lisäksi museon kokoelmaa täydentää Esitystaiteen seuran kiitetty Diskorituaali.

Lisätiedot, haastattelupyynnöt ja lehdistöliput:
Oblivia, tuottaja Marina Andersson-Rahikka, info(at)oblivia.fi, 040-5128234
Mad House, tiedottaja Heidi Backström, heidi(at)madhousehelsinki.fi, 044-5396814

www.madhousehelsinki.fi, www.oblivia.fi


Kansainvälinen nukketeatterifestivaali 23.-25.10.2015, Vaasa

Pikku Aasin Nukketeatteri haluaa tuoda Vaasaan raikkaita tuulia nukketeatterin saralta, luomalla oman vaihtoehtoisen nukketeatterifestivaalin, joka toisi aitoa piristettä lasten kulttuuriin. Olemme kutsuneet Ruotsista (Dockteatern Tittut), Italiasta (Il teatro dei Piedi: Laura Kibel) ja Suomesta (Nukketeatterikeskus Poiju)  esiintyjiä vieraaksi. Esitykset ovat ensisijaisesti lapsille soveltuvia ja ymmärrettäviä, kuitenkaan laadun/taiteellisuuden siitä kärsimättä. Vaasan Nukketeatterifestivaali kestää 3 päivää, yht. 8 esitystä ja yksi Nukketeatteriluento (Iida Vanttaja: Nukketeatteri taiteena ja työkaluna).

Tapahtuman järjestäjä on vaasalainen Pikku Aasin Nukketeatteri, joka tekee yhteistyötä Suomen Uniman, Vaasan Kulttuurikeskuksen ja Wasa Teaterin kanssa. Esityspaikat: Vaasan kirjaston Draamasali, Kirjastonkatu 13, Vaasa - Wasa Teater, studioscenen, Kirkkopuistikko 16, Vaasa.

Lisätietoja Nukketeatteri Pikku Aasin sivuilta


Helsinki Word Fest 12.-14.11.2015

Cafe Mascot, Neljäs linja 2

Helsinki Word Festival on lavarunousfestivaali, joka tulee osoittamaan eurooppalaisen esiintyvän runouden suunnan. Kolme päivää kestävät säkenöivät sanataiteen juhlat sytyttävät kirkkaan liekin marraskuun pimeyteen: kulttuuriravintola Cafe Mascot täyttyy esityksistä, joiden kaltaisia et muualla koe.

Mascotin lava pullistuu peräti 34 runoilijasta, muusikosta, kuva- ja äänitaiteilijasta, spoken word -artistista ja räppäristä. Seitsemän esiintyjää saapuu Suomen rajojen ulkopuolelta.
Tänä vuonna festivaali laajenee myös esitysiltojen ulkopuolelle. Helsinginkadun kulttikahvila Ruplassa järjestetään kaksi keskustelutilaisuutta.

Liput 8-10e. Kolmen päivän lippu: 25e

Lisätiedot ja haastattelut:
Harri Hertell, tuottaja: harri.hertell(at)gmail.com

Tapahtuman twitter-tili: @WordFestivalHki ‪#‎hkiwordfestival

Tapahtuma Facebookissa


Swedstage 23.-25.10.2015, Stockholm

Swedstage is the opportunity to see and experience the very best of Swedish performing arts for children, youth and adults. During three days in Stockholm, we will present exclusively selected Swedish performances, able to tour and available for an international audience.

Next edition will take place in Stockholm October 23–25, 2016. More info will be published during the fall.

www.swedstage.se


Estonian theatre showcase draamamaa.weekend 6.-8.11.2015, Tallinn

A special theatre weekend introducing Estonian theatre to foreign guests called the draamamaa.weekend takes place at 6.11-8.11 in Tallinn. The three days in autumn will offer the performances and showings of the newest productions by the Theatre NO99, the Von Krahl Theatre, Kanuti Gildi SAAL, the STL, Rakvere Theatre, the VAT Theatre and Kinoteater. All performances will have translation into English. We can cover the travelling and accommodation costs of a limited number of guests.

The draamamaa.weekend is organized as a co-operation between Estonian Theatre Agency, Estonian Ministry of Culture and the participating theatres.

For further information about the event, please contact:
Katre Väli
katre(at)teater.ee
+372 52 63 275

KOULUTUSTA JA SEMINAAREJA

Lisää TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja koulutuksia ja kursseja löydät: www.tinfo.fi/fi/tapahtumia ja www.tinfo.fi/fi/hakuja


Taidealojen korkeakoulutus -seminaari 15.10.2015, Helsinki

Kulttuuripoliittisen tutkimuksen edistämissäätiö Cupore järjestää yhteistyössä Taiteen edistämiskeskuksen kanssa taidealojen korkeakoulutusta käsittelevän seminaarin torstaina 15.10. klo 9-12 Teatterikorkeakoulun auditoriossa osoitteessa Haapaniemenkatu 6. Seminaarissa keskustellaan taidealojen korkeakoulutuksen trendeistä ja kuullaan aihetta koskevia asiantuntijapuheenvuoroja.

Seminaarin taustalla on Cuporen verkkojulkaisusarjassa julkaistu taidealojen korkeakoulutusta ja sen kehitystä käsittelevä tutkimus. Pauli Rautiaisen ja Taija Roihan kirjoittama artikkeli julkaistiin syyskuun alussa Cuporen verkkojulkaisuna. Artikkelin voi ladata ja lukea ilmaiseksi Cuporen nettisivuilta.

Seminaariin on vapaa pääsy. Kahvitarjoilun mitoittamiseksi toivomme teidän kuitenkin ilmoittautuvan seminaariin verkkolomakkeella

Seminaari on osa 15.-16.10.2015 järjestettävien kulttuuripolitiikan tutkimuksen päivien ohjelmaa.

Lisätietoja seminaarista:
Kulttuuripoliittisen tutkimuksen edistämissäätiön tutkija Taija Roiha, taija.roiha[at]cupore.fi
Tapahtuman Facebook-sivu


Open lecture by Knut Ove Arntzen 5.10.2015, Helsinki

October 5 10.00-16.00
Viirus, Sjötullsgatan 33
The lecture is held in English

Art of acting and the theatrical: Premisses in understanding the autonomous actor
By Knut Ove Arntzen

LUST inleder det treåriga strategiska projektet Den autonoma skådespelaren med en öppen föreläsning av professor Knut Ove Arntzen. Föreläsningen är på engelska. I samband med föreläsningen bjuder LUST på lätt lunch och kaffe. Förhandsanmälan till lustrf(at)gmail.com

Knut Ove Arntzen är en norsk författarer, teoretiker, teaterkritiker och professor i teatervetenskap vid Bergen universitet. Arntzen har publicerat flera böcker och artiklar och är framförallt känd för sitt arbete med nyare scenkonstformer, speciellt vad gäller ickehierarkiska strukturer och visuell dramaturgi. Arntzen har också varit gästande professor vid flera universitet bl.a. Kaunas, Antwerpen-Wilrijk och Frankfurt am Main.

Let me start by raising a question: What does it mean to say that the actor in the 20th Century has become more conscious about himself being an artist of his own? The 20th Century was marked by the development of more systematic methods when it came to the art of acting and understanding the body with regard to technical apporaches. Thus the actors got new tools to work with and consequently became more aware of their profession.

We shall however not forget that acting already had a long tradition in Western culture, with roots in ancinet theatre more than 2500 years back in time. Revealing this tradition as a whole is not possible in this rather short presentation, and my aim is to focuse on the 20th Century as a century of innovation.  So, I want to concentrate on modern perspectives, based in what it means for the actor to be an artist of his own, which is to say: autonomous. This requires an understanding of re-theatricalization, laboratory theatre and then speaking about the actor´s zero point as defined by George Banu. (Stanislavski, re-theatralization) and forward (laboratory-theatre).

What is then the prevailing situation of the actor in postmodernism? This  question can be answered by looking at companies like Wooster Group and Baktruppen.

This theoretical workshop will be given at October 5th and will last 5-6 hours with presentation, discussions and visual materials of among others Roberta Carrieri and Baktruppen.

Den autonoma skådespelaren är ett fortbildningsprojekt med den övergripande målsättningen att skapa relevant och utmanande svenspråkig teater med en starkt profilerad egenart. Projektets strategi bygger på ett praktiskt och teoretiskt, konstnärligt och normkritiskt undersökande av hur konstnärlig autonomi ser ut för en skådespelare idag. Projektet stöds av Svenska kulturfonden.


Äänenkäytön teemapäivä 11.10.2015, Helsinki

Olitpa puhetyöläinen, laulun harrastaja tai ammattilainen, Ääntöbalanssi-äänenharjoitusohjelma™ auttaa sinua vapauttamaan kehosi luonnolliset äänentuottomekanismit ja löytämään yksilöllisen äänesi. Ohjelma soveltuu puheäänen kehittämiseen, ääniterapiaan sekä eri laulutyylien opetukseen.

Sunnuntaina 11.10.2015 klo 12-17
Bokvillan, Hämeentie 125, Helsinki
Vapaa pääsy!
Tapahtuma on avoin kaikille ja suunnattu ammattilaisille ja harrastajille puhetyöläisistä laulajiin.Varmista paikkasi työpajoihin ilmoittautumalla ennakkoon.

Ilmoittautuminen ja tarkempi ohjelma: http://bipvt.net/


Keskustelutilaisuus taiteen ja kulttuurin tulevaisuudesta 30.10.2015, Helsinki

Tule keskustelemaan, millaista olisi paras mahdollinen alue-, kulttuuri- ja taidepolitiikka, jos voisimme vapaasti päättää?

30.10.2015 kello 11:30–15:45
OKM/Jukola, Meritullinkatu 1

Ilmoittautumislinkki

OKM kannustaa alueellisia toimijoita järjestämään myös omia kulttuurintulevaisuuskeskusteluja – Kulttuuri Hubeja. Hubit saavat käyttöönsä OKM:n 30.10. tilaisuudessa tuotettavan tulevaisuuskertomuksen.  Odotamme, että saamme hubien keskustelumuistiot käyttöömme OKM  kulttuurin- ja taiteen aluepoliittisten linjausten valmistelussa. Alueiden näkemykset ovat arvokkaita.

Hubien järjestämisestä lähetetään tarkempia ohjeita myöhemmin. 

Ilmoittaudu tulevaisuusverstaaseen 23.10 mennessä.

Samaa linkkiä voit käyttää myös ilmoittaaksesi kiinnostuksesta alueellisen Kulttuuri-Hubin järjestämiseen.


Valtakunnallinen lastenkulttuurifoorumi 25.11.2015, Tampere

Lastenkulttuurifoorumin teemana on tänä vuonna taide ja kulttuuri lasten ja perheiden hyvinvoinnin tukena. Tilaisuus on tarkoitettu kulttuuri-, sosiaali- ja terveysalan päättäjille ja asiantuntijoille sekä muille lasten ja perheiden kanssa työskenteleville.

 Tampere-talossa järjestettävä maksuton foorumi esittelee esimerkkejä muun muassa neuvoloissa ja lastensuojelussa tehtävästä kulttuuritoiminnasta ja pohtii miten kulttuurin sekä sosiaali- ja terveysalan yhteistyötä pitäisi kehittää valtakunnallisesti. Lastenkulttuurifoorumin puhujiksi ovat lupautuneet mm. sosiaali- ja terveysministeri Hanna Mäntylä sekä erityisasiantuntija Päivi Känkänen Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta. Päivän avaa Tampereen lasten ja nuorten palveluiden apulaispormestari Leena Kostiainen. Yleisön on mahdollista osallistua myös edellisenä päivänä 24.11. järjestettävään Tampereen kaupungin vastaanottoon Raatihuoneella.

 Foorumin järjestävät Suomen lastenkulttuurikeskusten liitto, Tampereen kaupunki, Kulttuurikeskus PiiPoo sekä Taiteen edistämiskeskus.

Ohjelma ja ilmoittautumislomake
Ilmoittautumisia pyydetään 10.11. mennessä.

Marianna Lehtinen
johtava koordinaattori (lastenkulttuuri)
marianna.lehtinen(at)tampere.fi


Nukketeatteritaiteilija Iida Vanttajan Sauvanukketyöpaja 29.11. ja 6.12.2015

Kahden päivän pajassa valmistetaan sauvanukke oman lähtötason pohjalta. Pajapäivät 29.11 ja 6.12 klo 10.00-16.30. Kurssin hinta 120 euroa sisältäen opetuksen, tekniset materiaalit ja tilanvuokran. Paja pidetään osallistujamäärästä riippuen Vallilan työhuoneellani tai Vuosaaren Villa LillKalvikissa. Paikka ilmoitetaan siis myöhemmin. Lisäinfoa ja ilmoittautumiset 044-2666705 tai iidavanttaja(at)gmail.com

www.puppetstuff.fi                         


International Conference: Slovenian Theatre as an Agent of Intercultural Exchange

Welcome to join us for the International conference!
21 October 2015 | 9.30 | A. Trstenjak Hall, University of Maribor
22 October 2015 |10.00 | A. Trstenjak Hall, University of Maribor

Performing Arts, Migration, Politics: Slovenian Theatre as an Agent of Intercultural Exchange
International conference organised by the Research Programme of the Academy of Theatre, Radio, Film and Television of the University of Ljubljana (AGRFT UL) in collaboration with the 50th Maribor Theatre Festival

The subject of the conference is the politics, aesthetics and ethics of the intercultural exchange between the Slovenian, Germanic and Romanic cultures in the Slovenian performing arts of the 20th and 21st centuries. We are interested in the interactions between the Slovenian artists and their colleagues abroad: how they are integrated into performance practices; how they generate strategies of production, promotion and perception; and how they influence the shaping of cultural trends. The goal of the conference is to research the significance of these interactions in the wider region (Central and Southeast Europe), and their role in the context of the European theatre.

These issues will be discussed by researchers from Slovenia and abroad.
Keynote lectures will be given by the Slovenian historian and researcher at the Institute for Contemporary History in Ljubljana, Ale¨ Gabrič, and emeritus professor of Theatre and Performance at the University of Warwick (UK) and the former president of the International Federation for Theatre Research, Janelle Reinelt.

More about the conference

Conference chair: Barbara Orel (University of Ljubljana, AGRFT)
Programme committee: Bla¸ Lukan (University of Ljubljana, AGRFT), Aldo Milohnić (University of Ljubljana, AGRFT), Alja Predan (Maribor Theatre Festival), Milija Gluhovic (University of Warwick).

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja
Apurahoja myöntäviä tahoja löytyy myös: www.tinfo.fi/fi/apurahoja


Näyttämötaiteen kohdeapurahat | Haku alkaa 1.10.

Hakuaika 01.10.2015 - 06.11.2015
Hakuaika päättyy viimeisenä hakupäivänä klo 16.00

Esittävien taiteiden toimikunta myöntää kohdeapurahoja ammattitaiteilijoille tai heidän muodostamilleen työryhmille.

Lisätiedot ja hakuohjeet


Helsingin Kellariteatteri etsii ammattiohjaajaa | haku 13.11. saakka
 

Haluamme tuoda teatterimme nykyiset ja vanhat jäsenet yhteen, joten toiveena onkin, että juhlanäytelmän ohjaaja olisi itse vanha jäsen tai hänellä olisi suhde Klitsuun. Esityksen ensi-ilta ja Kellariteatterin 60-vuotisjuhlat pidetään tämänhetkisten suunnitelmien mukaan 4.6.2016. Produktion harjoituskausi käynnistyy maaliskuussa ja esityskausi koostuu kahdesta osasta – ensi-illasta juhannukseen ja elokuusta syyskuun puoliväliin.

Toimita ohjaussuunnitelmasi meille 13.11.2015 mennessä - kerro suunnitelmassasi minkälaisen teoksen ja miksi juuri sinä haluat ohjata Kellariteatterille. Liitä mukaan myös palkkatoiveesi. Juhlaproduktion valinta tehdään jäsenkokouksessa 29.11.2015, jonne pyydetään paikan päälle osa ohjaajahakijoista. Ohjaussuunnitelmat toimitetaan osoitteeseen juhlavuosi(a)kellariteatteri.fi. Lisäkysymyksiä voi soittaa numeroon 040-5452300.

http://www.kellariteatteri.fi/


Collaborate –  Deadline for applications is Monday 19 October

COLLABORATE is an open access investment pot for people wanting to involve a dramaturg in their choreographic practice.
If you would value some time with SED’s own Dramaturg in Residence Lou Cope, or you have your own dramaturg – you can apply for between two and ten days of support.

Here are just a few ways you might want to work with a dramaturg:

  • Ongoing skype consultations to support you throughout a process
  • Research and development prior to going into rehearsal
  • Time with a dramaturg in the studio during a rehearsal process
  • A combination of the above…

We are open to your ideas and hope to be as flexible as possible.

It may be useful to note that there are 20 days of support available in total, and that we expect to fund between four and ten proposals.

Deadline for applications is Monday 19 October (midnight).

Please click here to download the application form.

Please send your queries and your application to madeleine.wilson(at)southeastdance.org.uk

PLEASE NOTE: You do not have to be resident in the South East or the UK to apply for these schemes. Nationwide and international applications are welcome. 

COLLABORATE is supported by the Jerwood Charitable Foundation.

 

twitter.com/tinfotweets