06.10.2016

TINFO-tiedote 33 / 6.10.2016

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFO PALVELEE 

UUTISIA 

TAPAHTUMIA 

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA 

HAKUJA

TYÖPAIKKOJA 

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

MAAKUNTA KOUK/LUTTAA JYVÄSKYLÄSSÄ JA KUOPIOSSA

Enemmän teatterillisia irtiottoja! Tämä on käsky itselleni. Verevää teatteria tehdään pääkaupunkiseudun ulkopuolellakin, mutta sen näkymättömyys on teatteripoliittinen ongelma. Se on ongelma myös taiteilijapoliittisesti. Työskentely maakunnassa tarkoittaa helposti sitä, että sinut unohdetaan, sinua ei ole eikä töistäsi tiedetä mitään. Olet näkymätön muille kuin oman alueesi ihmisille.

Tällaista mietin käytyäni katsomassa Nummibodarit ja Ansan Jyväskylän kaupunginteatterissa sekä Vaimoni, Casanovan Kuopion kaupunginteatterissa. Tällaista mietin nähtyäni pukusuunnittelija Merja Levon näyttelyn Jyväskylässä teatterin aulassa ja käytyämme lävitse koko suunnittelijan pitkää uraa. Tällaista mietin vierailtuani puvustonhoitaja-vaatturi Pirjo Järven johdolla Jyväskylän kaupunginteatterin puvustossa ja varastossa. Keskustelimme sitoutumisesta ja ammattitaidosta, kierrätyksestä ja kestävyydestä, arjen työskentelyn innovaatioista. Keskustelimme teattereista ja niiden henkilökunnasta resurssina.

Miten teattereissa työskentelevien ihmisten osaamista, erilaisia taiteellisen työn arkia ja tekemisen eetoksia voisi avittaa? VR ja Onnibussi avittavat omalta osaltaan. Nyt ei ole rahasta kiinni reissata alueellisiin teatteritodellisuuksiin.

Teatterikorkeakoulu ja Näty reissaavat ja kohtauttavat opiskelijoita alueiden taiteilijoihin. Jyväskylän kaupunginteatterin johtaja Hilkka Hyttinen kertoi Teatterikorkeakoulun ohjaajien ja dramaturgien kanssa yhteistyössä järjestetystä seminaarista. Uuden näytelmän ohjelma tekee oman osansa. Tarvittaisiinko maakuntahanke? Kaisa Korhonenhan teki sen. Uutta tarvitaan.
 

LEEA KLEMOLAN KURITON HUMANISMI

Vaimoni, Casanova Kuopion kaupunginteatterissa on mestarillinen teksti ja esitys. Esitys on juuri niin kohtuuton ja häpeämätön kuin pitääkin. Leea Klemolan esityskieltä ei käy keskiverrosti esittäminen. Kursailemattoman häpeämättömään ilmaisuun Kuopion näyttelijät kykenevät ja uskaltautuvat. Seija Pitkänen, Miko Kivinen, Annukka Blomberg, Antti Lahti, Meri-Maija Näykki sekä näyttämömiehet Aki Pirskanen ja Jussi Konttinen! He sen tekevät! Oli virkistävää nähdä tyylitelty barokkiteatterilavastus (Erkki Saarainen).

Casanovassa punoutuu yhteen Klemolan arktisen trilogian, Jessikoiden ja Maaseudun tulevaisuuden kudelmia. Leea Klemolan näytelmien ihmisillä on vimmainen halu olla vapaita ja elää. Haluoliot janoavat rakkautta. Klemolan ihmiset ja eläimet ovat jatkuvassa tulemisen tilassa, muuttumassa ja muuttamassa muotoaan. Klemolan teksteissähän kaikki rajanylitykset ja muodonmuutokset ovat mahdollisia. Ihmisestä tai eläimestä voi kehkeytyä mitä tahansa. Ja koko ajan ollaan romahdusten partaalla tai niistä toipumassa. Itseään ja elämistään ihminen oirehtii.

Vaimoni, Casanova esityksellistää pitkän parisuhteen sisäiset voimavirrat. Se on esitys sallivuudesta, ymmärryksestä, toisen hyväksymisestä karvoineen päivineen. Leea Klemola on suuri humanisti. Teatterista, esittämisestä, naamioista (persona) ja rooleista tulee metafora. Ihmisen kohtaamisesta, itsen ja toisen, tässä on kyse. Klemola on sukupuoliasetelmien ja identiteettien syvällinen huojuttaja ja kääntäjä. Tuskin voisin missään nähdä Kyllikin aviomiehen kaltaista näyttämöhahmoa, sellaista jonka Annukka Blomberg eläkkeellä olevasta lääkärimiehestä luo.

Olemuksellisesti queer, outo ja pervo teatterin taikalaatikko voi venytellä mitä tahansa rajoja. Ja Leea Klemola on taikalaatikon suvereeni käyttäjä.

Vaimoni Casanova on yhdeltä kantiltaan esitys esityksen tekemisestä. Siellä on näkymättömissä teatterinjohtaja, se, jolla on valta ja jota ilman ei prosessi etene. Siellä ovat tarpeistoa väsymättömästi paikasta toiseen roudaavat näyttämöihmiset, kaikki ne, joita ilman yksikään esitys ei toteutuisi. Tässä esityksen fiktiivisessä teatterissa tiloja vuokrataan ulos, ohjaaja on monitoimikone, joka hoitaa narikkahommat, sijaistaa teatterin yleisötyössä, ja siellä järjestetään avoimet harjoitukset. Klemola on toistuvasti käsitellyt teoksissaan ihmis- ja eläinyhteisöjen sisäisiä hierarkioita. Nyt nämä hierarkiat elävät teatterissa. 
 

HYVÄ RAKASTAJA JA HYVÄ YLEISÖ

Nyt pitää antaa ääni Vaimoni, Casanovan Kyllikille, 65-vuotiaalle näyttelijälle:

Hyvä rakastaja. Tai ei vittu emminä niin tarkottanu sanoa, ku avioliiton ulkopuolinen suhde. Semmonen. Se koko idea siinä on että se on niinku hyvä yleisö. Se on se koko idea. ---

Se se kaikki se seksi mitä on se se on vaan semmonen liima jolla ne silmät liimataan vaikka nyt minuun liimataan niin että ne jaksaa, että ne herkeämättä jaksaa innostuneena jaksaa tapittaa ja ja ja ne seuraa seuraa aina kotiin asti ne minua rakastaa ne muuttuu semmoseks silminnäkijäks koko minun elämälle niin että että tavallinen jääkaapilla käynti joku jugurttipurkin kannen avaus ---

tai lasin laittaminen ylähyllylle...kaikkeen luo se rakastaja semmosen lennon ja merkityksen muuttaa niinku joksku hyväks esitykseks tai musiikiks ihan tavallisen lasin laiton ja kokonaan piiloon menee se semmonen syvä merkityksettömyyden kuilu. Se tyhjyys se se suunnaton pohjaton tyhjyys ja koko elämän ihan koko elämän täydellinen merkityksettömyys. (tauko) ---”


KOTIMAINEN MUSIIKKITEATTERI GOING STRONG!

Musiikkinäytelmän lajityyppi antautuu vaikka minkälaiseen nautinto- ja ajattelukäyttöön, kuten vaikka Ansassa. En ole nähnyt Sirkku Peltolan, Heikki Salon ja Iiro Rantalan Patukkaoopperaa (Tampereen Työväen Teatteri 2007), en myöskään Kun tyttö on hyvä (Lahden kaupunginteatteri 2014). En siis tiedä, minkälaisia muodonmuutoksia teokselle on matkassa tapahtunut. Tämä rulaa. Konsulttibisneksen ja globalisaation jäljiltä ei jää paljon mitään.

Ansa onnistuu Fiikka Forsmanin ohjauksessa tasapainoilemaan hyytävän ajankohtaisen poliittisen sisältönsä ja viihdyttävyyyden välillä. Ja Jyväskylällä on pistää peliin oma taitava näyttelijä- ja muusikkojoukkonsa ja vierailijana Tarja Matilainen. Muistan Matilaisen Billie Holidayn Teatteri Avoimissa ovissa, nyt iholle jää Ansa. Uskomaton tehdasmiljöö! Vieressäni istuu kolme nuorehkoa naista. Kun tyhykonsultti saapuu, nämä naiset nostavat keskisormet pystyyn. Tää on niin tätä.


KUN BODAUS EI AUTA

Ternimaitokeisari ja Luottotoimittaja saavat jatkoa. Sakari Hokkasen, Hannu Lintukosken ja koko muun joukon jäljiltä Kiven Nummisuutarit sykkii esittämisen ja teatterileikin yhteisvoimaa. Jouduin lähtemään Kuopion-bussiin esityksestä 20 minuuttia ennen sen päättymistä. Ehdin onneksi kokea vielä Eskon humalan nostatuksen, mutta en loppua.

Kybällä lyöttäydyn mukaan aikamiespoikabodarin tuhoon tuomittuun kosioreisuun, matkantekoon, oligarkin tyttärelleen järjestämien suureellisten häiden karaokeen ja kannustan Suomi–Venäjä -painiottelussa. Maailmanlopun keskiolutbaarissa. Tuulipukuporukkaa, kierrätetyissä vaatteissa. Maailmanlopun tunnelma muutoinkin. Tulevaisuutemme?  

Ansa ja Nummibodarit todistavat, minkälaisia metamorfoosien mestareita näyttelijät ovat. Samoja näyttelijöitä niin eri olomuodoissa, ettei samoiksi uskoisi.

Minua ikuista maskuliinisuuksien tutkiskelijaa kiehtoo tämä Sakari Hokkasen henkilökohtainen projekti. Expendablesista se alkoi. Onko joku oikeasti tutkinut sitä, minkälaisia maskuliinisuuksia meillä näyttämöillä nähdään? Ja yhtä lailla, millaista maskuliinisuuksien purkutyötä.


VENÄJÄ, VENÄJÄ, VENÄJÄ

Nummibodarit aktualisoi myös Venäjä-kuvan pohdiskelut. Millaisia Venäjä-kuvia meillä näyttämöllistetään? Venäjä-suhteista meillä riittää näytelmiä. Absurdin kulman aiheeseen tarjosi Varjot syvenevät Kokoteatterissa. Mannerheimin ja Hevosen pohdiskelut.  Meidän täytyy vain oppia elämään varjojemme kanssa, jotenkin näin teksti sen kiteyttää. Ajankohtainen ulkopoliittinen puheenvuoro.

Hevonen: Herra Marsalkka… voimieni ehtyessä alkaa myös uskoni horjua…

Mannerheim: Herra Hevonen. Vielä muutama vuosikymmen, niin huomaat että olemme oikeassa. Hyvyys on vasta löytämässä eksyneen maapallomme.

Mannerheimin ja Hevosen matka jatkuu.

 

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

 

TINFO PALVELEE 

Kauppa-Lopo suosittelee: Teatterilaisen kalenteri ja muistikirja 2017

Joka alan jengillä ei olekaan omaa päivyriä, mutta meillä teatterilaisilla on.

TINFO on varustanut vuoden 2017 muistikirjan tiedolla suomalaisesta teatterista pähkinänkuoressa: also in English! Pokkarikokoinen kirjanen on viimevuotista kevyempi ja ohuempi. 

  • paljon tilaa muistiinpanoille 
  • vuoden päivyri 2017, yksi viikko aukeamalla 
  • vuosisuunnittelusivut seuraavalle vuodelle 2018 
  • teattereiden yhteystiedot 
  • teatterialan tapahtumia meillä ja muualla 
  • Suomen teatterikartta 
  • suomalainen teatteri numeroina ja pähkinänkuoressa, myös englanniksi 
  • pieni teatterisanasto: suomi – englanti – ruotsi 
  • Koko: A6 (171 x 119 mm), lukunauhallinen pokkari 
  • Sivumäärä: 176 
  • Kansi: mattalaminoitu pahvimateriaali 
  • Taskut: etu- ja takakansissa on liepeestä tehdyt taskut 
  • Päivyriosion kielet: suomi/ruotsi/englanti 

Hinta 17 euroa / kpl + postikulut. 10 kappaleen ja sitä suuremmissa tilauksissa hinta on 16 euroa / kpl. Hinta opiskelijoille ja teatterialan työttömille 13 euroa. 

Tilaa oma muistikirjasi verkkokaupasta.
Tilaukset ja tiedustelut: tinfo(a)tinfo.fi, (09) 2511 2120 

www.tinfo.fi 


Mitkä olivatkaan ne VOS-teatterit? Ammattiteattereiden lukumäärä? Teatterihaku kertoo

Teatterihaku on TINFO-verkossa sijaitseva tietokanta, josta löytyy 309 ammattiteatterin ja 498 kesäteatteria esittävän tahon yhteystiedot. Teatterien lukumäärät ovat olleet kasvamaan päin. 

Teatterihakua käytetään yksinkertaisella "rasti ruutuun" -periaatteella. Käyttäjä saa näkyviin listaukset vaikka VOS-teattereista, tanssiteattereista tai ruotsinkielisistä teattereista. 

Teatterihaussa yksittäisen teatterin tietojen kohdalta näkyvät myös ko. teatterin tekemät esitykset. Kaksi TINFO-verkkopalvelua, Ensi-iltalista ja Teatterihaku toimivat näin yhteen.  Esitystietoja löytyy tätä kautta vuodesta 2011, jolloin verkkosivusto avautui uusittuna ja sen sisältöä alettiin nykyisessä muodossa kerätä.  

www.tinfo.fi/teatterihaku 


TINFO tekee ja välittää teatteriuutisia englanniksi, saksaksi ja ruotsiksi

TINFO tuottaa muita kuin suomenkielisiä sähköisiä uutiskirjeitä palvellakseen ulkomaisia teatteriammattilaisia ja mediaa.  
 
Kirjoitamme näitä uutiskirjeitä varten artikkeleita ja teemme haastatteluja, välitämme myös suomalaisten teatterintekijöiden ja teattereiden kansainvälisiä uutisia. Ja kun kerromme teatterifestivaaleista ja muista alan tapahtumista Suomessa, linkkaamme suoraan järjestäjien verkkosivujen englannin- ja muunkielisiin sisältöihin. 

Otamme vastaan uutisvinkkejä ja mahdollisia englanninkielisiä tiedotteita, kiertueistanne ja muusta kansainvälisestä toiminnastanne, tulevaa TINFO e-Newsia silmällä pitäen. 

Tulossa olevia erikielisten uutisaviisiemme päivämääriä: 

  • TINFO e-News: Aineisto viimeistään 12.10.2016 → Ilmestyy 18.10.2016 
  • TINFO Newsletter – Theater aus Finnland: Aineisto viimeistään 20.10.2016 → Ilmestyy 25.10.2016 
  • TINFO e-Nytt: Aineisto viimeistään 24.11.2016 → Ilmestyy 29.11.2016 

Aineistot ja tiedustelut koskien uutiskirjeitämme: tinfo(a)tinfo.fi tai 09 2511 2120 

Katso edellinen TINFO e-Nytt.

 

UUTISIA 

Some-kampanja #munteatteri #minteater 1.-31.3.2017 – tule mukaan! 

Keväällä 2016 ensimmäinen valtakunnallinen sosiaalisen median teatterikampanja, jonka asiasanat, hästäkit ovat #munteatteri ja #minteater. Innostuneen vastaanoton kannustamana toteutamme kampanjan myös maaliskuussa 2017.  
 
Ensimmäistä #munteatteri #minteater -kampanjaa oli mukana tekemässä yli 80 ammattiteatteria ja -ryhmää ympäri Suomen. Kampanjan myötä katsojat pääsivät kurkistamaan, mitä tapahtuu esiripun takana ja mitä kaikkea kuuluu teatterin tekemiseen sekä jakamaan omia teatterikokemuksiaan. 

Perinteisesti teatteriesityksissä ei saa kuvata tai somettaa, mutta kampanjan aikana kokeiltiin some-käytänteiden höllentämistä. Moni innostuikin kertomaan teatteriin liittyviä kokemuksiaan, muistojaan ja toiveitaan kampanjan aikana: #munteatteri -tunnistetta käytettiin Twitterissä lähes 600 ja Instagramissa yli 1600 kertaa.

Suomen Teatterit (Stefi), Teatterikeskus ja Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) kutsuvat koolle vuoden 2017 kampanjan järjestelytiimin, ja syksyn mittaan kerromme lisää. 

Lisätietoa päivitetään syksyn ja talven mittaan TINFO-verkkosivuille: www.tinfo.fi/munteatteri 
 
Ja sosiaalisen median kanavissa avataan tietenkin tapahtuman oma tila.

Tässä vaiheessa: laitamme muistiin, että maaliskuu on #munteatteri -kuu. 

Tervetuloa fiilistelemään teatteria ja jakamaan sen äärellä koettua iloa ja liikutusta!

Tiedustelut: tinfo(a)tinfo.fi tai 09 2511 2120


Uuden näytelmän ohjelman suunnittelutyö edistyy 

Teatteri 2.0:n käynnistämän suomalaisen näytelmäkirjallisuuden edistämiseen tähtäävän Uuden näytelmän ohjelman (UNO) suunnitelmat ovat edenneet harppauksin. Toiminnan periaatteet ja rakenteet alkavat olla valmiit, joten seuraavaksi päästään keskittymään vuoden 2017 alusta alkavan käytännön toteutuksen yksityiskohtien laatimiseen.

Kirjoittajien valintaprosessi etenee 

Vuonna 2017 UNOn kirjoittajaohjelmiin Residenssiin ja Hautomoon osallistuvien kirjoittajien valintaprosessi on parhaillaan käynnissä. Esikarsinta on suoritettu ja ensimmäisen seulan läpäisseet hakemukset toimitettu varsinaisen valintaraadin käsittelyyn sekä verkoston ydinteattereiden kommentoitavaksi. Kirjoittajavalinnat julkistetaan viikolla 43. Elokuussa järjestettyyn avoimeen hakuun lähetettiin 43 hakemusta.

Verkoston ammattiteatterit varmistuneet

UNOn yhteistyöverkoston ammattiteattereiden kokoonpano on varmistunut. Teatterit jakaantuvat toimintaan monipuolisemmin osallistuviin ydinteattereiden sekä rajallisemmin resurssein mukana oleviin jäsenteattereihin. Lisäksi verkostoon osallistuu joukko muita alan toimijoita, joiden kokoonpano ilmoitetaan myöhemmin.

Vuonna 2017 verkoston ydinteatterit (10 kpl) ovat Turun kaupunginteatteri, Jyväskylän kaupunginteatteri, Tampereen Teatteri, Kajaanin kaupunginteatteri, Kemin kaupunginteatteri, Riihimäen teatteri, Ryhmäteatteri, Ahaa Teatteri, Teatteri Telakka ja Jalostamo-kollektiivi.

Verkoston jäsenteatterit (11 kpl) ovat Helsingin kaupunginteatteri, Lahden kaupunginteatteri, Joensuun kaupunginteatteri, Kokkolan kaupunginteatteri, Kouvolan teatteri, Q-teatteri, Viirus, Rakastajat Teatteri, Teatteri Siperia, Klockrike Teater ja Vaara-kollektiivi. 

Lisärahoitusta vuosille 2016-2018

Koneen säätiön rahoituksella käynnistyneen ohjelman toteutukseen on varmistunut lisärahoitusta. Opetus- ja kulttuuriministeriö on myöntänyt 80.000 euron erityisavustuksen vuosien 2016-2018 toteutukseen. Apurahojen ja avustusten lisäksi toimintaa rahoitetaan Teatteri 2.0:n sekä verkoston jäsenten omarahoitusosuuksilla. 

Lisätiedot:   

Saara Rautavuoma
UNOn johtaja, Teatteri 2.0:n toiminnanjohtaja
p. 050 302 0706
saara(a)teatterikaksipistenolla.fi

www.teatterikaksipistenolla.fi/uno


TelepART-selvitys: Kevyt ja nopea matkatuki tarpeellinen esiintyville taiteilijoille 

Keväällä 2016 Suomen Benelux-instituutti käynnisti TelepART-kansainvälistymisohjelman, uuden kevyen mallin kansainvälistymisalustan uransa alku- ja keskivaiheilla oleville esiintyville taiteilijoille. Tuen tarkoituksena on lisätä liikkuvuutta Suomen ja Benelux-maiden välillä vierailunäytösten, festivaaliesiintymisten ja taidevaikuttajien kansainvälisten vierailujen muodossa. 

Toteutimme TelepARTin ensimmäistä puolta vuotta käsittelevän selvityksen, tavoitteenamme tutkia suomalaisten esiintyvien taiteilijoiden kansainvälistymisen haasteita, ja miten TelepART-ohjelma voisi vastata näihin haasteisiin parhaiten. Selvää oli, että erityisesti esittävän taiteen kentällä on tarvetta nopealle matkatuelle. 

TelepART-tukea voivat hakea esiintyvät taiteilijat, taiteilijoita edustavat tahot sekä  tapahtumajärjestäjät Benelux-maissa ja Suomessa. Jatkuvasti avoimen verkkopohjaisen haun päätökset tehdään vaihtuvien esittävien taiteiden ammattilaisten tuella. Päätösten käsittelyaika on korkeintaan kaksi viikkoa. Lue lisää

Lue TelepART-selvitys täällä

Lue lisää TelepART-hankkeesta

Lisätietoja: 

Aleksi Malmberg, johtaja, Suomen Benelux-instituutti
+32 (0)2 513 04 19 | +32 (0)475 76 43 32
aleksi.malmberg(at)finncult.be

*****

Fins Cultureel Instituut voor de Benelux Institut Culturel Finlandais pour le Benelux
Boomstraat 14/3 rue de l’Arbre
1000 Brussel Bruxelles 

+32 (0)2 513 09 41 | info(a)finncult.be

www.finncult.be


Nukketeatterista entistä saavutettavampaa

Nukketeatteriammattilaisten verkosto Aura of Puppets laajentaa toimintaansa. Tänä syksynä Aura of Puppetsissa käynnistettiin kotimaan viennin kehittämiseen tähtäävä pilottihanke. Taiteen edistämiskeskuksen mahdollistaman hankkeen tarkoituksena on lisätä korkeatasoisten nukketeatteripalveluiden saatavuutta koko maassa, mikä on luonteva jatkumo Aura of Puppetsin aktiviiselle toiminnalle Varsinais-Suomessa. Hankkeen toiminnoista vastaa syksyllä aloittanut nukketeatteriagentti, kulttuurituottaja Sanna Taskinen.  

Nukketeatteriagentti toimii Aura of Puppets -taiteilijoiden osaamisen, esitysten ja palveluiden välittäjänä.  

Aura of Puppets kasvaa ja kehittyy 

Aura of Puppets on vuonna 2012 perustettu nukketeatteritaiteilijoiden verkosto, jossa toimii jo 44 alan ammattilaista. Monipuolinen palvelutarjonta kattaa yli 30 tilausesitystä, jotka ovat eri-ikäiselle yleisölle, erilaisiin tilaisuuksiin ja tiloihin toteutettavissa. Lisäksi verkosto tarjoaa nukketeatteritaiteilijoiden ammattiosaamista mm. luentojen, työpajojen, kurssien ja kädentaitojen muodossa. Tarkemmin Aura of Puppetsin palveluihin, nukketeatteriagentuuriin ja tekijöiden osaamiseen voi tutustua uusittujen verkkosivujen kautta. 

www.auraofpuppets.com

Lisätiedot:

Ilona Numminen | tuotantokoordinaattori | ilona(a)auraofpuppets.com

Sanna Taskinen | nukketeatteriagentti | sanna(a)auraofpuppets.com


Hazarapoikien teatteriryhmä Suomen ehdokas Monacon harrastajateatterifestivaaleille 

Karis Bächehan Kirjeitä -esitys on valittu Suomen ehdokkaaksi maailman suurimmalle harrastajateatterifestivaalille (Mondial du Théâtre) Monacoon. Valinnan on tehnyt Suomen AITA/IATA-keskus, jonka jäseniä ovat Finlands Svenska Ungdomsförbund, Suomen Harrastajateatteriliitto ja Työväen Näyttämöiden Liitto. Monacon 16. harrastajateatterifestivaali pidetään elokuussa 2017. Lopullinen päätös esitettävistä teoksista tehdään marraskuussa 2016.

Karis Bächeha, eli Karijärven pojat, on teatteriryhmä, joka koostuu nuorista afganistanilaisista turvapaikanhakijoista. Pojat ovat 17-18 -vuotiaita ja käyvät koulua Porvoossa. Ryhmä on työstänyt itse suurimman osan esityksessä käytettävistä teksteistä. Kirjeitä kertoo ikävästä, ystävyydestä ja toiveista kohti muutosta.

"Ryhmässä tekeminen on tuonut iloa, turvallisuudentunnetta ja itseluottamusta. Saamme näyttää suomalaisille, että mekin olemme ihan ihmisiä, ja etteivät kaikki turvapaikanhakijat ole pahoja", kertovat ryhmän näyttelijät Daniyel ja Mahmoud.

”Esityksen vahvuus on se, että kukaan ei esitä mitään. Pääasia on läsnäolossa, rauhassa ja luottamuksessa. Kokosin esityksen niin, että jokainen pääsee antamaan parastaan. Osa ryhmän pojista pohtii nyt, että esitys on saattanut muuttaa ihmisten käsityksiä ja asenteita pakolaisista. Itse toivon, että kenenkään ei pitäisi joutua todistamaan ihmisarvoaan. Toivottavasti työprosessi on edes vähän lievittänyt poikien ahdistusta”, tarkentaa ohjaaja Sanna-Kaisa Hjorth.

Kirjeitä sai ensi-iltansa 1.4.2016 Karijärven tukikodissa Porvoossa. Esitys palkittiin valtakunnallisella Teatris-festivaalilla Vaasassa 1500 euron stipendillä toukokuussa. Seuraavaksi Kirjeitä nähdään improvisaatioteatteri Stella Polariksen kutsumana Helsingin Kaapelitehtaalla 13.11.2016. 

Työryhmä ja taustavoimat: Sanna-Kaisa Hjorth (käsikirjoitus, ohjaus, konsepti), Julian Turunen-Forsbäck (ohjausassistentti), Ali A., Ali B., Daniyal, Ghasem, Hassan, Hafizullah, Hamed, Latif, Mahmoud ja Morteza (esiintyjät), Anu Saari-Gomez (Karijärven tukikodin vastaava ohjaaja), Jaana Puhakka (valokuvat ja taltiointi), Päivi Nikkilä (tiedotus ja käännökset), Ida Kinnunen (käännökset).  

Esityksen kesto n. 50 min.  

Lisätietoa: Ohjaaja Sanna-Kaisa Hjorth, 040 730 5543, sannakaisa.hjorth(a)gmail.com  

Facebook: https://www.facebook.com/KarisBacheha 
Suomen AITA/IATA–keskus: www.aita-iata.fi/suomeksi/etusivu 
Mondial du Théâtre: www.aitaiata.org/lem/2016/02/mondial_monaco_2017


Suomen kansainvälisten taiteilijoiden keskus perustettu

Suomessa elää yli 2 000 vieraskielistä eri alojen ammattitaiteilijaa, joiden pääsy suomalaisiin taidelaitoksiin, -projekteihin, -järjestöihin ja -rahoituslähteisiin on tällä hetkellä ongelmallista.  

Helsingissä 28.9.2016 perustettu Suomen kansainvälisten taiteilijoiden keskus edistää ja tukee Suomessa asuvien ulkomaalaistaustaisten ammattitaiteilijoiden asemaa, työskentelymahdollisuuksia ja näkyvyyttä osana suomalaista taide- ja kulttuurikenttää.  

Toimintaansa 2017 alussa käynnistävä yhdistys kerää ja jakaa tietoa Suomessa työskentelevistä ammattitaiteilijoista, tukee heidän työllistymistään neuvonnalla ja tuotantoavulla, järjestää verkottumis- ja tutustumistilaisuuksia sekä toimii kulttuuripoliittisena keskustelijana, vaikuttajana ja edunvalvojana. Suunnitelmissa on myös Helsinkiin perustettava toimitila, johon tulee taiteilijayhdistysten ja -yhteisöjen työpisteitä, kokoustiloja sekä erilaisia taiteellisen työskentelyn tiloja. 

Tällä hetkellä ulkomaalaisten taiteilijoiden keskeisiä työn tekemisen edellytyksiä haittaavia haasteita ovat kielivaikeudet, julkaisukanavien löytämisen ongelmat, maahanmuuttajien asema suhteessa tiedotusvälineisiin, järjestöjen jäseniksi pääsyn esteet, korkea apurahakynnys sekä henkilökohtaisten ja ammatillisten verkostojen puuttuminen. 

Suomen kansainvälisten taiteilijoiden keskus haluaa toiminnallaan avata maamme taide- ja kulttuurirakenteisiin uusia väyliä korkeatasoiselle, ulkomaisten ja suomalaisten taiteilijoiden yhteistyön tuottamille taideteoksille ja -tapahtumille. Uudet taiteelliset näkemykset, vaikutteet ja kumppanuudet rakentavat osaltaan yhä monimuotoisempaa ja rikkaampaa suomalaista taidekenttää ja yhteiskuntaa. 

Suomen kansainvälisten taiteilijoiden keskus toimii ulkomaalaisten taiteilijoiden omien yhteisöjen kattojärjestönä. Sen perustajäseniä ovat European Theatre Collective (Salla Kozma, David Kozma), Osuuskunta SummArt (Kalle Sandqvist), Teatteri Metamorfoosi (Tanja Eloranta), Sivuvalo Multilingual Literature Project (Roxana Crisologo, Daniel Malpica), Cirko Criollo (Pablo Alvarez, Celso Molina) sekä Paola Livorsi, Marek Pluciennik ja Tomi Purovaara. 

Lisätietoja: 

Tomi Purovaara, hallituksen puheenjohtaja, Suomen kansainvälisten taiteilijoiden keskus, puh. 044 2987 531, tomi.purovaara(a)gmail.com


Pohjoismainen kulttuuripiste: Liikkuvuustuella mahdollistettiin 75 matkaa 

Yhteensä 175 päätöstä Liikkuvuustuesta on nyt lähetetty. Luku kertoo tuen suosiosta – tuki on yksi haetuimmista tukimuodoista. Olemme saattaneet särkeä sata sydäntä, mutta pystyimme antamaan 75 hakemukselle myönteisen päätöksen. Yhteensä tukea jaettiin 146 770 euron edestä taiteilijoiden ja kulttuurialan ammattilaisten matkoihin Pohjoismaissa ja Baltian maissa. 

Tänä vuonna on vielä yksi hakukierros, jossa on mahdollista hakea Liikkuvuustukea. Se on parhaillaan käynnissä ja viimeinen hakupäivä on 24. lokakuuta. 

Liikkuvuustuki myönnetään ammattilaistaiteilijoiden ja kulttuurialan työntekijöiden matkoihin ja oleskeluun Pohjoismaissa ja Baltian maissa. Se tarjoaa yksityishenkilöille tai pienille ryhmille mahdollisuuden luoda yhteyksiä, löytää inspiraatiota, vaihtaa taitoja ja kokemuksia alueiden välillä ja niiden sisällä. Lisäksi se tarjoaa edellytyksiä taide- ja kulttuuriproduktioiden esittämiseksi ja lisää kiinnostusta alueiden taiteeseen ja kulttuuriin. 

www.kulturkontaktnord.org

Tämän ja paljon muita tukimuotoja löydät Apurahavahdista TINFO-verkkosivuilla.

 

TAPAHTUMIA 

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Valtakunnallinen Satupäivä 18.10.2016 

Lokakuussa satu näkyy ja kuuluu, kun valtakunnallista Satupäivää vietetään Sadun nimipäivänä 18. lokakuuta. Museot, kirjastot, teatterit, koulut, päiväkodit ja järjestöt osallistuvat päivään toteuttamalla omia satuteemaisia tapahtumiaan. Satua juhlitaan myös teattereissa: Kotkan kaupunginteatteriin esimerkiksi kohoaa satuteltta, jossa tarjolla on silmäruokaa, käydään nappikauppaa, eläydytään pohjoismaisiin satuihin ja hoidetaan keppihevosia. Tampereella Improvisaatioteatteri DuuriKuuri puolestaan järjestää improvisoidun satuillan, jonka pääsylipputuloilla ostetaan satukirjoja Tampereen Ensi- ja turvakodille.  

Tapahtumia voi ilmoittaa Satupäivän ohjelmakalenteriin pe 7.10. saakka. 
 
Lisätiedot: www.satupaiva.fi


Conference: Arts Without Borders | 19-22 Oct 2016, Helsinki 

Arts Without Borders?

Perspectives on Collaboration and Interdisciplinarity in and through the Arts

October 19-22, 2016

An international conference hosted by the University of the Arts Helsinki, CERADA (Center for Educational Research and Academic Development in the Arts), and Hollo Institute, Finland 

Conference themes

  • Collaborative processes, conflict and leadership: leveraging individual and collective expertise, empowering new knowledge and enabling the full potential of the arts
  • Improvisation, creativity and innovation: exploring tensions between traditional and contemporary practices, notated repertoire and making new work.
  • Connecting the arts beyond their own disciplines: new visions for breaking through professional silos and embracing diversity
  • Rethinking paradigms of purpose in the arts: dimensions of quality, entrepreneurship, impact and activism 

Keynotes 

Helen Marriage, Jörg Reckhenrich, Adam Rudolph, Efva Lilja 

PLEASE REGISTER BY OCT 12TH

https://my.surveypal.com/AWB_Audience_members

More information: katja.thomson(a)uniarts.fi

www.uniarts.fi/arts-without-borders


Nukketeatterijuhla TIP- Fest | 9.-13.11.2016, Turku 

Kansainvälinen Nukketeatterinjuhla TIP-Fest valloittaa Manillan kulttuuritehtaan ilolla ja väreillä marraskuussa!

Visuaalisen teatterin festivaali TIP-Fest, Turku International Puppetry Festival, esittelee tänä vuonna valovoimaisimpia kotimaisia nykynukketeatterin tekijöitä sekä ulkomaisia esineteatterin huippuja. Yhtenä festivaalin pääesiintyjänä nähdään belgialainen esineteatterin pioneeri Agnés Limbos, jonka teatteriryhmän Gare Centralen teos Ressacs koetaan ensimmäistä kertaa Suomessa. Toinen festivaalin pääesiintyjistä on turkulainen nykynukketeatterin uranuurtaja Merja Pöyhönen sooloteoksellaan Missing Amelia Earhart, joka saa ensi-iltansa tämän vuoden TIP-Festissä. Kyseessä ovat Pöyhösen sooloteoksen ainoat esityspäivät Turussa tänä vuonna. TIP-Fest järjestetään  seitsemättä kertaa 9.-13.11.2016 Turun Manillassa.   
 
TIP-Festillä voit tutustua tunteisiin, kuulla elävää jouhikkomusiikkia, nähdä ihmiskehon näyttämönä, tai vaikka rakentaa oman sorminuken. Tänä vuonna TIP -Fest esittelee erityisesti esineteatteria. Arkiset esineet heräävät henkiin ja muuttavat lennosta merkitystään esiintyjien mestarillisella manipulaatiolla. Esineteatterin pioneereihin lukeutuva Agnés Limbos yhdessä Gregory Houbenin kanssa kertovat intuition varassa kulkevaa tarinaa kaiken menettäneestä pariskunnasta Gare Centralen esityksessä Ressacs. Parisuhteen koukeroihin syventyvät myös ranskalainen Aië Aië Aië esityksessään Ma Biche et Mon Lapin. Kotimaisista esiintyjistä esineteatteriin tutustuttaa mm. Livsmedlet Theatre, jonka esityksessä Näkymättömät maat  kehot muuttuvat näyttämöksi ainutlaatuisessa nukketeatterin ja koreografian kohtaamisessa. 
 
Manilla on marraskuussa paratiisisaari; värikäs, valoisa ja eloisa keidas, täynnä laadukasta nykynukketeatteria kaikenikäisille esitysten, työpajojen, näyttelyiden ja keskustelujen muodossa. 
 
Nukketeatterijuhla TIP-Festin järjestää nukketeatteriammattilaisten verkosto Aura of Puppets ry yhteistyössä TIP-Connection ry:n sekä TEHDAS Teatterin kanssa. 
 
Katso koko ohjelmisto täältä

Lisätietoja: 
Sanna Taskinen 
tuottaja 
sanna(a)auraofpuppets.com 
044 2010 007   


Yksin sateessa? -festivaali | 25.-30.11.2016, Outokumpu & Joensuu 

Neljättätoista kertaa järjestettävä Yksin sateessa? - nykytanssin, performanssin ja improvisaation festivaali tuo Outokumpuun ja Joensuuhun esittävän taiteen uusia virtauksia esittelevän ohjelmiston 25.-30.11.2016. 

Tämän vuoden festivaaliohjelmisto luo uusia yhtälöitä rakentamalla siltoja ensisilmäyksellä täysin eriäväisten yksiköiden välille. Miten menneisyys, oli se sitten henkilökohtainen tai historiallinen tahansa, vaikuttaa nykyisyyteemme ja muokkaavat identiteettiämme ja maailmankäsitystämme?

Lisätietoa oheisessa liitteessä (pdf).

----
Asta Elijoki
Tuottaja / Producer
Itäinen tanssin aluekeskus
Regional dance centre of Eastern Finland
asta.elijoki(a)itak.fi
+358 50 581 6300

www.itak.fi

 

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista.


UM: Tuki kehitysmaissa toteutettaviin kulttuuriyhteistyöhankkeisiin 2017 | haku 31.10. mennessä 

Ulkoasiainministeriö myöntää tukea kehitysyhteistyömaissa toteutettaviin kulttuurialan hankkeisiin, joiden tavoitteena on edistää kehitysmaiden ja Suomen kulttuurialan toimijoiden yhteistyötä sekä tukea moniarvoisen kulttuurin kehittämistä. Toteuttajina ja aloitteentekijöinä voi olla kulttuurivaikuttajia tai -järjestöjä sekä paikallisia tai kansallisia kulttuurielimiä ja oppilaitoksia niin kohdemaassa kuin Suomessa. 

Kehitysyhteistyömäärärahoin toteutettavat kulttuurihankkeet ja niiden tavoitteet noudattavat Suomen kehityspoliittista ohjelmaa ja niitä suunnitellaan ja toteutetaan yhteistyössä paikallisten yhteistyökumppaneiden kanssa. Tuki kohdennetaan pääasiassa Suomen kehitysyhteistyön pääkohdemaihin sekä muihin Suomen kehitysyhteistyön kannalta tärkeisiin maihin: Yhteistyömaat ja -alueet. 

Kulttuuriyhteistyön suositeltavia toimintamuotoja ovat työpajat ja muut kokemusten tasa-arvoiseen vaihtoon tähtäävät hankkeet. Hankkeilla aikaansaadaan ja vahvistetaan suomalaisten ja kehitysmaatoimijoiden pitkävaikutteista yhteistyötä. Kulttuuriyhteistyössä huomioidaan naisten ja miesten tasa-arvoiset mahdollisuudet osallistua yhteistyöhön. Tällä yhteistyömuodolla ei voida rahoittaa hankkeita, jotka saavat rahoitusta tai voidaan rahoittaa muista kehitysyhteistyön rahoitusinstrumenteista (paikallisen yhteistyön määräraha, bi- ja kansalaisjärjestöhankkeet). 

Vuosi 2017 on satavuotiaan itsenäisen Suomen juhlavuosi. Juhlavuoden teema on "yhdessä", ja tämän mukaisesti tuettavat hankkeet tulee rakentaa tiiviissä yhteistyössä paikallisten yhteistyökumppaneiden sekä Suomen edustustojen kanssa. 

Hakuohjeet: Tuki vuonna 2017 kehitysmaissa toteutettaviin kulttuurihankkeisiin 

Hakemukset on toimitettava viimeistään 31. lokakuuta 2016 klo 16.00 osoitteeseen: 

Ulkoasiainministeriö viestintäosasto, 
VIE-40, PL 481, 00023 Valtioneuvosto 
tai käyntiosoite Kanavakatu 3 C, 00160 Helsinki  
(Kuoreen tunnus "Kehitysmaiden kulttuurihanketuki VIE-40") 

Lisätietoja hakumenettelystä:
yksikönpäällikkö Johanna Kotkajärvi puh. +358 295 351 383, sähköposti etunimi.sukunimi@formin.fi 

****

Kepan neuvonta-ajat 18.-28.10.2016 

Kepan neuvonta-aikoja voi nyt varata sähköisen järjestelmän kautta Kepan nettisivuilla osoitteessa www.kepa.fi/toiminta/hankeneuvonta/ajanvaraus. Neuvontaa tarjotaan toimijoille, jotka ovat hakemassa rahoitusta ulkoministeriöstä avoinna olevasta kulttuurituen hausta. 

www.formin.finland.fi


Suomen Benelux-instituutti: TelepART-matkatuki 

TelepART edistää uransa alku- ja keskivaiheilla olevien esiintyvien taiteilijoiden kansainvälistymistä. Sekä taiteilijoille että järjestäjille suunnattua TelepART-matkatukea täydentää taidevaikuttajien kansainvälinen vierailuohjelma. 

TelepART-ohjelma edistää Suomen ja Benelux-maiden vuorovaikutusta esittävän taiteen saralla. Verkkopohjainen TelepART-haku on avoin suomalaisille esiintyville taiteilijoille Benelux-alueelle suuntautuvia matkoja varten ja päinvastoin. TelepART-matkatukea voidaan myöntää erityisesti uransa alku- ja keskivaiheilla olevien tekijöiden kansainvälisiin esiintymistilaisuuksiin musiikin, teatterin, tanssin, sirkuksen sekä esitystaiteen aloilla. Matalan kynnyksen nopeaa pienoistukea voivat hakea esiintyvät taiteilijat, taiteilijoita edustavat tahot ja tapahtumajärjestäjät Benelux-maissa ja Suomessa. 

Tavoitteena on reagoida nopeasti ja kevyesti tekijöille tarjoutuviin esiintymismahdollisuuksiin. Edellytyksenä tuen myöntämiselle on järjestäjän ja esiintyjän molemminpuolinen sitoumus, taiteellinen laatu, vähintään kahden toimialueen maan mukanaolo sekä riittävän suuri muu rahoitusosuus. Jatkuvasti avoimen haun päätökset tehdään Suomen Benelux-instituutissa vaihtuvien esittävän taiteen ammattilaisten tuella. Päätösten käsittelyaika on korkeintaan kaksi viikkoa. 

Matkatuen lisäksi kansainvälistä vaihtoa edistetään instituutin koordinoimalla kulttuuriammattilaisten vierailuohjelmalla. Kohdennetut ammattilaisvierailut täydentävät taiteen kentän päätöksentekijöiden asiantuntemusta ja lisäävät kansainvälistä verkostoitumista. TelepART-esiintymistukea ja -vierailuohjelmaa täydentävät Suomen Benelux-instituutin viestintätuki sekä hankkeeseen kiinteästi sidottu vaikuttavuusseuranta. 

TelepART-hankkeen osana julkaistaan selvitys, jossa kartoitetaan kansainvälisten esiintymismahdollisuuksien esteitä Suomen ja Benelux-maiden välillä. 

TelepART-haun löydät täältä. 

Listan myönnetyistä TelepART-tuista (pdf) löydät täältä. 

TelepART-hanketta tukevat: 

Suomen Kulttuurirahasto, Opetus- ja kulttuuriministeriö 

www.finncult.be

 

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Karjalan Kansallisen teatterin juhlavuosi 2017 kutsuu mukaan asiantuntijoita

Kansallisen teatterin 85-vuotisjuhlat huipentuvat Teatteripäiviin 11.-13.10.2017. Osoite: K. Marxin valtakatu 19, Petroskoi.

Teatteripäiville voi ilmoittautua ja ehdottaa luentoja ja esitelmiä 15. marraskuuta 2016 asti: dir.teatr(a)onego.ru, tmo.pkt(a)gmail.com - postiin otsikoksi "Teatteripäivät".

Lisätietoja oheisessa liitteessä (pdf)


International Prize Il Teatro Nudo di Teresa Pomodoro | haku 30.11.2016 mennessä 

International Prize Il Teatro Nudo di Teresa Pomodoro on milanolaisen Teatro No’hma -teatterin tänä vuonna 8. kertaa myöntämä kansainvälinen palkinto. Lisätietoa palkinnosta sekä osallistumisohjeet löytyvät teatterin verkkosivuilta. Ohjeista poiketen viimeinen osallistumispäivä on kuitenkin 30. marraskuuta 2016

www.nohma.it/il-teatro-nudo-di-teresa-pomodoro-premio-internazionale/regulations/

 

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Läänintaiteilija, esittävät taiteet (Keski-Suomi) – Taiteen edistämiskeskus  | haku 19.10. mennessä 

Läänintaiteilijan tehtävänä on taiteen edistäminen aktiivisella asiantuntijatyöllä Taiken kehittämisohjelmissa ja projekteissa. Läänintaiteilijat työskentelevät alueellisesti, alueiden välisesti tai valtakunnallisesti. Toiminnan keskeinen tavoite on edistää yhteiskunnassa ammattitaiteilijoiden asemaa sekä työskentelyedellytyksiä. Taide- ja kulttuuripalvelut tuotetaan monen tahon yhteistyönä. Läänintaiteilija työskentelee näissä verkostoissa asiantuntijana toteuttamalla Taiken ja sen yhteistyötahojen kehittämisprojekteja, vahvistamalla verkostoja, osallistumalla tiedon keräämiseen, hyödyntämiseen ja alan toimintaprosessien kehittämiseen. Läänintaiteilijan työllä tavoitellaan muutosta rakenteissa, asenteissa ja lisätään tietoa taiteen mahdollisuuksista ja tuetaan sitä kautta taiteilijoiden työllistymismahdollisuuksia.  
 
Valinnassa huomioidaan Taiken nykyisten läänintaiteilijoiden edustama asiantuntijuus, jota valinnalla täydennetään ja laajennetaan tai vahvistetaan. Läänintaiteilijan tehtävässä henkilö ei voi kohdistaa työpanostaan oman taiteellisen työn tekemiseen tai henkilökohtaisen taiteilijauran edistämiseen. Työsuhteen aikana ei voi hakea Taiteen edistämiskeskuksen rahoitusta.  

Lisätietoja ja tarkat hakuohjeet 

www.taike.fi


Teatterinjohtaja – Kemin kaupunginteatteri | haku 30.12.2016 mennessä 

Kemin kaupunginteatteri hakee 1.8.2017 alkaen teatterinjohtajaa määräaikaiseen virkaan 

Kemin kaupunginteatteri on seutukunnan ainoa ammattiteatteri, jossa on pieni ja suuri näyttämö ja vakituista henkilökuntaa 28. Kemissä on 21.650 asukasta ja Kemi-Tornion talousalueella lähes 70.000. 

Edellytämme johtajalta 

  • teatterialan korkeakoulututkintoa tai alan aiempaa vastaavaa tutkintoa 
  • riittävää teatterialan työkokemusta
  • riittävää johtamiskokemusta
  • kunnallishallinnon, talous- ja henkilöstöhallinnon riittävää tuntemusta
  • taloushallinnan asiantuntemus, organisointikyky sekä kyky pitkän tähtäimen ohjelmistosuunnittelu katsotaan eduksi 

Virantäytössä noudatetaan 4 kuukauden koeaikaa. 

Kulttuuriosaston päällikölle osoitetut hakemuksen palkkatoivomuksineen on lähetettävä 30.12.2016 klo 15 mennessä osoitteella: Kemin kaupungin kulttuuriosasto, Marina Takalon katu 3, 94100 Kemi. 

Lisätietoja: Kulttuuriosaston päällikkö Kari Silvennoinen p. 050-5992171 

www.keminteatteri.com

MUITA ILMOITUKSIA

Uusi kirja: Paikan tuntu – Kohtaamisia unohdetuissa tiloissa 

Kirja sisältää ajatuksia ympäristöön vaikuttamisesta taiteen keinoin. Tulkintoja ajan hengessä muuttuvasta taiteilijan roolista. Makupaloja ympäri Suomen tuotetuista ympäristötaideteoksista ja kulttuuriteoista, jotka on toteutettu osana Paikan tuntu – paikan identiteetti tapahtumien sarjaa.

Paikan tuntu -kirja esittelee väliaikaisia ja osallistavia ympäristötaideteoksia, joita on toteutettu eri puolilla Suomea kolmen viime vuoden aikana. Taiteilijat esittelevät itse työnsä ja työmetodinsa: eläviä tarinoita ja kohtaamisista matkan varrelta.

Toisen hylkäämä on toisen aarre. Paikan tuntu – Kohtaamisia unohdetuissa tiloissa näyttää, kuinka hylätyistä paikoista ja joutomaasta tehdään taas näkyviä ja kulttuurisesti kiinnostavia kohteita. Myös väliaikaisilla tempauksilla voi käynnistää pysyviä muutoksia.

Toimittaja: Antti Möller  

Kirjoittajat: Anna Cadia, Hanna Johansson, Helka Ketonen, Anni Klein, Johanna Lauhiala, Kristiina Ljokkoi, Hanna-Kaisa Melaranta, Antti Möller, Päivi Raivio ja Susanna Salokannel.

Katso ja kuuntele myös taideteosten dokumentoinnit  YouTubessa www.youtube.com/user/MSLkanava ja SoundCloudissa. 

Kirjan ja taidetapahtumien tuotantoa ovat tukeneet Koneen Säätiö ja Keskitien Tukisäätiö.

 

twitter.com/tinfotweets