10.11.2016

TINFO-tiedote 38 / 10.11.2016

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KOULUTUSTA

TYÖPAIKKOJA

 

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA 

Teatterin tila Englannissa – meillekin tällaista, jooko

Arts Council Englandin (ACE) Analysis of Theatre in England -raportti teatterin tilasta Englannissa saa miettimään teatterimaaston erilaisuutta ja yhtäläisyyksiä Suomeen verrattuna. Raportti saa kysymään, miksei meillä OKM tai Taike teetä vastaavaa laadullista pohdintaa teattereiden, orkestereiden ja museoiden tilasta. Hämmentävää, kuinka vähän kiinnostuneita julkiset rahoittajatahot ovat rahoittamiensa instituutioiden tilasta. Tila ei käy selväksi pelkistä numeroista. Meillä käynnissä oleva rahoitusuudistus olisi kaivannut ja kaipaisi tuekseen tällaista laadullista analyysia.

ACE:n raportti on tehty kirjallisen lähdeaineiston, toimijoiden syvähaastattelujen sekä erilaisten tilasto- ja muun datan pohjalta. Siinä on pähkinänkuoressa likipitäen kaikki: rahoitus, ohjelmistopohdinta, esitysten alueellinen saavutettavuus, kiertueet, yhteistyö, teattereiden ohjelmistosuunnittelu ja erilaisten yleisöjen huomioon ottaminen, digitaaliteknologian mahdollistamat uudet muodot, teattereiden työvoima ja sen moninaisuus sekä myös yleisöjen monimuotoisuus ja yleisötyö. Raportissa selvitetään niin ikään, millaisena teatterit näkevät oman yhteiskunnallisen roolinsa ja roolinsa kansalaistoimijana.

Raportin johtopäätökset ovat tuttuja meiltäkin. Meiltä vain puuttuu vastaavankaltainen tutkimusevidenssi!

Kaupallisissa teattereissa yksityisrahoitus kattaa 86 %, mutta ei-kaupallisissa, julkisesti tuetuissa teattereissa on eletty julkisten tukien leikkausten kurimuksessa. Teatterit ovat kuitenkin kyenneet lisäämään omia tuottojaan. Raportissa huomautetaankin, että mitä enemmän teatterit pystyvät omia tulojaan kasvattamaan sitä vähemmän ne ovat riippuvaisia siitä, miten kunnat niitä tukevat. Mutta kaikki eivät ole samassa asemassa: raha tulee yleensä rahan luokse, niille suurimmille ja tietenkin Lontooseen. Raportti puhuukin polarisaatiosta, jakautumisesta voittajiin ja häviäjiin ja kantaa huolta alueellisesta epätasa-arvosta.

Aidosti monikulttuurisessa Englannissa huomio suunnataan myös siihen, keitä teattereissa on työssä ja miten työvoiman osaamisen kehittämisestä huolehditaan. Minulle uusi on kirjainyhdistelmä BAME= Black, Asian, Minority, Ethnic. Raportti selvittää myös kuinka hyvin BAME, monimuotoisuus, toteutuu instituutioiden johdossa ja henkilökunnassa. Ei riittävän hyvin, ei myöskään yleisöjen monimuotoisuus. BAMEn puolesta voidaan tehdä jotain. ACE:n monimuotoisuusohjelma Creative Case for diversity on tuottanut tulosta, mutta ei riittävästi. Teattereiden ohjelmistosuunnittelussa vallassa oleva kuratoiva ote tuottaa silti hyvin sekamuotoisia, hyvin erilaisille yleisöille suunnattuja teoksia.

Entä ohjelmistojen ja rahoituksen kohtalonyhteys? Analysis of Theatre in England -raportin pääviestit tästä yhtälöstä kuulostavat tutuilta: laatu ja uudistuminen edellyttävät julkista tukea, julkisen tuen leikkaukset vähentävät teatterin riskinottokykyä.

Teatteri hyödyntää tapahtumaelokuvaa (Event Cinema). Elävien esitysten livetaltiointeja välitetään elokuvateattereissa. ACE:n toinen raportti, From Live-to-Digital arvioi taltiointien vaikutuksia live-teatterille. Raportin mukaan kyse ei ole vastakkainasettelusta. Digi ei tarkoita live-esitysten kuolemaa, ei liioin pelastusta. Eivät yleisöt ajattele, että livetaltioinnit korvaisivat livekokemusta, eivätkä live-esitysten kävijämäärät ole laskeneet. Sen sijaan striimauksella saavutetaan nuorempia yleisöjä. Ne herättävät kiinnostusta myös teattereiden elävää ohjelmistoa kohtaan.

Monenlaista osinkotuottoa

Art Council Englandin melko uunituore johtaja Darren Henley pohtii kirjassaan sitä, miten investoinnit taiteeseen maksavat itsensä enemmän kuin takaisin. Henley muistuttaa, miten taiteella on itseisarvo inhimillisenä, emotionaalisena ja meitä muuttavana ja muokkaavana kokemuksena. Jo pelkästään tämä kokemus sinänsä on syy sijoittaa taiteeseen ja kulttuuriin, mutta ei suinkaan ainoa syy.

Darren Henley puhuu taiteen osingoista, kaikesta siitä, mitä hyötyä taiteesta ja kulttuurista on yhteiskunnalle. Nuo osingot ovat luovuus-, oppimis-, mielihyvä-, innovaatio-, paikkojen muutos- sekä yritys- ja maineosinkoja. Englanti on sitä mitä se on juuri sen ansiosta, että kulttuuriin on satsattu. Huomio! Henley ei puhu kulttuurin tuesta vaan investoinneista.

BAME ja Suomi

Kenen tarinat? Kenen ääni? Tuo BAME sai taas kerran miettimään sitä, kuinka harvassa ja lähinnä marginaalissa suomalaisessa teatterissa ja draamassa ovat maahanmuuttajien ja muiden siirtolaisina itseään pitävien teokset. Toistuvasti kuulee täällä asuvien taiteilijoiden valittavan, ettei suomalaisiin teattereihin pääse sisään.

Suljettu teatteri-Suomi – mitä sille voisi tehdä? Ajattelimme, että Maailman teatteripäivänä 27.3.2017 liikumme tällaisissa teemoissa. Sitä tässä kehitellään, tapahtumajärjestäjänä ainakin TINFO, tapahtuu Kansallisteatterin Lavaklubilla.

Ei pelkästään BAME vaan myös Mehdi Ghasemi ja Suzan-Lori Parks

Mehdi Ghasemi on hiljattain tehnyt väitöskirjansa näytelmäkirjailija Suzan-Lori Parksin näytelmistä, joissa afroamerikkalaista identiteettiä haastetaan ja uudelleen määritellään. Lisäksi Ghasemi on kirjoittanut romaanin, draaman ja runouden sekamuodon Flight to Finland: A Noveramatry. Romadramaus? – voisiko noveramatryn suomentaa niin. Tilasin teoksen heti, minua kiinnostaa tuo siirtolaisen kokemus.

Espoon Kaupunginteatteri rakentamassa sateenkaarevaa Suomea 

Suomen historia ei ole vain heteronormatiivista historiaa. Seta ja Kulttuuria kaikille -palvelu tuo queer-näkökulmaa Suomi 100 – Sateenkaaren väreissä -hankkeessaan esiin.

Espoon kaupunginteatteri on mukana. Jo aiemmin syksyllä siellä nähtiin tanskalaisen Livingstones Kabinetin Einstein on Sex, joka kertoi Magnus Hirschfeldistä, seksologista ja aktivistista, jota pidetään varhaisena homoseksuaalien ja seksuaalisten vähemmistöjen oikeuksien puolustajana. Einstein on Sex oli mielettömän taitavasti tehtyä musiikkiteatteria.

Nyt ensi-iltansa sai Virpi Haataisen Koska olet minun, joka kertoo Hagar Olssonin ja Edith Södergranin suhteesta. Sen innoittajana on ollut Agneta Rahikaisen teos Kampen om Edith. Biografi och myt om Edith Södergran. Minua kiinnosti tuo suhde, ja Hagar Olssonin jälkikäteinen omistusoikeus Södergraniin, ja hänen ambivalenssinsa.

Edith Södergran on täynnä halua ja verta, ei mikään eteerinen kuolemanjälkeiseen elämään kaihoava tuberkuloosirunoilija.  Tästä Edithin kurittomasta voimasta ja halusta nautin. Nautin myös nähdessäni Helena Kallion näyttämöllä Edithinä.

Lempeätä ja hengittävää maskuliinisuutta 

Onneksi vielä pääsin Ukon ja puu-ukon kumppaniksi. Ei riitä, että Juha Valkeapää taitaa äänen. Nyt hän on veistänyt Puu-ukon, hän on siis myös veistäjä. Toteemipaalun kaltaiseen jykevään puu-ukkoon on kiinnitettynä puisia pikkumiehiä. Niiden ympäriltä lähtee matka. Kuolemasta lähdetään käsittämään ja ymmärtämään (eläköön ihanat konkreettiset suomen kielen sanat), mitä mies pitää sisällään. Ei tarvita kuin ruumis ja ääni ja Puu-ukon lempeä hymy.

Ei näin pitänyt käydä

Ei pitänyt tulla Brexitiä, ei pitänyt tulla Trumpia. Järkyttyneitä, lamaantuneita whatsup-viestejä, skypepuheluja milleniumeilta. Ranskan oikeistopopulistipoliitikko Marine le Pen Trumpin joukoissa. Ranskassa presidentinvaalit ensi vuonna…

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE 

"Ei paina kassissa" Kauppa-Lopo tykkää: Teatterialan Avain 2016/2017 

Teatterialan Avain on oikea kontaktien pikkujättiläinen: sähköisestä hakemistosta löytyy 500 teatteri- ja kulttuurialan toimijan yhteystiedot.  

Mitä tarkoittaa, että Teatterialan Avain on sähköinen hakemisto? 

  • se on PDF-muotoinen, josta löytää nopeasti etsimänsä yhteystiedon
  • PDF-julkaisusta pääsee suoraan siirtymään yhteisöjen verkkosivuille tai sosiaalisen median kanaviin
  • tieto ei ole levällään verkon syövereissä, vaan kasassa yhdessä paketissa
  • emme tuhlaa luonnonvaroja painotuotteeseen
  • sähköinen tiedosto ei paina kassissa
  • sen hinta on todella edullinen 

Tätä kaikkea tietoa et muualta löydä! 

Teatterialan Avaimen julkaisija on Teatterin tiedotuskeskus (TINFO). 

Tutustu Teatterialan Avaimeen ja tilaa

Katso myös: www.youtube.com/watch?v=E_g5WcNpLFw

Syksyn tilaajat saavat puolen vuoden päivitysversion automaattisesti sähköpostiin ilman eri veloitusta (ilmestyy tammikuussa 2017). 

Teatterialan Avaimen sekä paljon muuta löydät verkkokaupasta.

Tilaukset ja tiedustelut myös: tinfo(a)tinfo.fi, (09) 2511 2120 

www.tinfo.fi


Lahjakampanjamme jatkuu – osallistu tilaamalla Teatterilaisen muistikirja 2017 

Tämän syksyn uusi hitti on Teatterilaisen muistikirja ja kalenteri 2017

Joka alan jengillä ei olekaan omaa päivyriä, mutta meillä teatterilaisilla on.

TINFO on varustanut vuoden 2017 muistikirjan tiedolla suomalaisesta teatterista pähkinänkuoressa: also in English! Pokkarikokoinen kirjanen on viimevuotista kevyempi ja ohuempi. 

Hinta 17 euroa / kpl + postikulut. 10 kappaleen ja sitä suuremmissa tilauksissa hinta on 16 euroa / kpl. Hinta opiskelijoille ja teatterialan työttömille 13 euroa. 

Lahjoitamme euron per ostettu Teatterilaisen muistikirja Syyria-keräykseen

TINFO lahjoittaa jokaista loppuvuoden aikana ostettua Teatterilaisen muistikirja ja kalenteria kohden euron Punaisen Ristin Katastrofirahastoon, josta nyt tuetaan mm. sodan uhreja Syyriassa.

Kaamoksesta jouluun kestävään kampanjaan osallistut tilaamalla kirjan TINFO-verkkokaupasta, sähköpostitse tai puhelimitse. 

Yhteystiedot: (09) 2511 2120 tai tinfo(a)tinfo.fi


TINFO-apuraha näytelmäkäännöksille 

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) jakaa apurahoja suomalaisten näytelmien kääntämiseen. TINFO-apuraha on haettavissa jatkuvasti. Apurahasta päättävä raati painottaa näytelmän esittämistä ulkomailla. 
 
Hakijoina voivat olla esimerkiksi näytelmäkirjailijat, agentuurit, teatterit, festivaalit tai kääntäjät. TINFO-apuraha maksetaan suoraan kääntäjälle.  

TINFO-apurahan hakuohjeet ja -lomake

Aiemmin myönnetyt TINFO-apurahat

Lisätietoja: tinfo(a)tinfo.fi 


Ilmoita ammattiteattereiden kevään 2017 ensi-illoista

Keräämme ammattiteattereiden kevään 2017 ensi-iltatietoja verkkosivuille. Muista lähettää oman teatterisi ja ryhmäsi tiedot sähköpostitse osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi.

Kirjoita viestin otsikoksi "ensi-illat". Ensi-iltatiedoissa tulisi näkyä esityksen nimi, ensi-iltapäivämäärä, kirjailija, ohjaaja, dramaturgi tai muut työryhmän tiedot sekä lyhyt sisältökuvaus. Merkitse myös onko teksti kotimaisen tekstin kantaesitys, lasten- tai nuortenteatteria, yhteistuotanto tms.

Päivitystyö kevään 2017 osalta on käynnissä. Tietokantaan jo lisättyjä ensi-iltoja voit käydä selaamassa osoitteessa www.tinfo.fi/fi/Ensi-iltoja. Vastaanotamme ensi-iltatietoja jatkuvasti!

www.tinfo.fi

 

UUTISIA 

Saara Turusen ohjaus palkintoehdokkaana Barcelonassa

Saara Turusen Barcelonassa tekemä ohjaus näytelmästään Broken Heart Story on ehdolla Premis Butaca -palkinnon saajaksi. La Peleona -teatteriryhmän kanssa tehdyn tuotannon ensi-ilta oli huhtikuussa 2016, ja 19. joulukuuta selviää, saako Broken Heart Story perinteisen, yli 20 vuotta jaetun katalonialaisen teatteripalkinnon. Esityksessä käytetään Luisa Gutierrezin tekemää näytelmäkäännöstä.

Pelkästään palkintoehdokkuus Petit format -sarjassa on tuonut Turusen ohjaamalle ja kirjoittamalle teokselle entisestään lisää näkyvyyttä. Sen seurauksena esitys on kutsuttu vierailemaan huhtikuuksi 2017 La Villarroeliin, jonka suuremmalle näyttämölle Saara Turunen sovittaa Broken Heart Storyn vuosi Barcelonan ensi-illan jälkeen.

Premis Butacan asiantuntijaraati seuloi 80 esityksen joukosta kuusi, joiden kanssa Broken Heart Story kilpailee yleisön äänistä. Palkinnolla halutaan aktivoida teatteriyleisö kertomaan mielipiteensä.

La Peleona on barcelonalainen, myös kansainvälisesti kiertävä ensemble, jonka missiona on houkutella etenkin nuoria ja muuta uutta yleisöä teatteriin. Saara Turunen on ensimmäinen ulkomainen ryhmän kanssa työskentelevä ohjaaja tai kirjailija. Turunen tutustui nykyisen La Peleonan porukkaan opiskellessaan Institut del Teatressa.

Saara Turusen näytelmien esitysoikeuksia valvoo Näytelmäkulma – Nordic Drama Corner, joka on toteuttanut mm. espanjankieliseen maailmaan suuntautuvan vientihankkeen. Kirjailijan näytelmistä myös Puputyttö on esitetty Barcelonassa vuonna 2010. Broken Heart Story on Q-teatterin kantaesityksen 2011 jälkeen nähty New Yorkissa Ingenue-teatterissa ja näytelmä jatkaa Liettuan kansallisteatterin ohjelmistossa kolmatta vuotta.


Draamatuotannon arkistot avautuvat Ylen ja tekijäjärjestöjen sopimuksella 

Ylen arkistot auki – kulttuuriteko suomalaisille. Näyttelijäntyötä nähtäville vuosikymmenten ajalta

Yle ja 10 tekijöitä edustavaa järjestöä ovat yhdessä allekirjoittaneet kattavat arkistosopimukset draamasta. Sopimus antaa Ylelle oikeudet omatuotantoisten sisältöjen verkkojulkaisemiseen Yle Areenassa. Sopimuskauden kesto on kuusi vuotta.

“Sopimus draama-arkistojen avaamisesta on merkittävä kulttuuriteko ja pitkän valmistelun tulos. Arkistojen avaaminen on yksi tapa toteuttaa Ylelle tärkeää kulttuuritehtävää. Mediankäyttö ja julkaisemisen tavat ovat muuttuneet, ja sitä varten olemme neuvotelleet uudenlaisen sopimuksen. Tämän ansiosta arkistojen aarteiden tuominen laajasti verkkoon on mahdollista”, sanoo julkaisujohtaja Ismo Silvo. 

Näyttelijöiden puolesta asiasta sopivat Näyttelijäliitto ja Filmex.

“Aikaisemmin tehdyt sopimukset ovat edelleen voimassa, nyt niiden lisäksi on sovittu uudesta käyttötavasta. Uusi sopimus tuo kaikkien ulottuville eri vuosikymmeniltä kulttuurimme merkkiteoksia, jotka ovat osa kansakuntamme yhteistä muistia”, sanoo Suomen Näyttelijäliiton toiminnanjohtaja Elina Kuusikko.

Näyttelijöille tilitetään sopimuskauden aikana useita miljoonia euroja. Uudella sopimuksella on sovittu yli viisi vuotta vanhojen ohjelmien nettikäytöstä. Mikäli Yle uusii ohjelmia tv-kanavilla, niiden uusintakorvaukset Yle maksaa kuten ennenkin.

”Näyttelijöille uuden korvauksen mahdollistaa se, että Ylen kanssa on kautta aikojen sovittu käyttöoikeuksista käyttömuoto kerrallaan. Näyttelijät eivät ole luovuttaneet kaikkia oikeuksia kertakorvauksella”, toteaa liiton av-valiokunnan ja Filmexin puheenjohtaja Misa Nirhamo.

Näyttelijöiden korvaukset näyttelijöille tilittää Filmex. Ensimmäinen tilitys on vuoden 2018 aikana. Tilitysperiaatteet ja tilitysjärjestelmät valmistellaan liitossa ja Filmexissä vuoden 2017 aikana.

Näyttelijäliitto on valtakunnallinen yli 1900 jäsenen muodostama ammatti- ja taiteilijajärjestö. Liitto toimii jäsentensä toimeentulon ja sosiaalisen aseman parantamiseksi, teatteri-, tanssi- ja elokuvataiteen aseman vahvistamiseksi sekä jäsentensä tekijänoikeuksien turvaamiseksi. Keskeisessä asemassa Liiton toiminnassa ovat myös taide-, kulttuuri- ja koulutuspolitiikka.

Filmex on yli 1500 näyttelijän tekijänoikeuksia hallinnoiva järjestö, jonka tehtävänä on neuvotella näyttelijöiden tekijänoikeuksia koskevia sopimuksia, kerätä niistä saatavia tekijänoikeustuloja ja tilittää ne näyttelijöille.

www.nayttelijaliitto.fi


Viirus muuttaa Jätkäsaareen syksyllä 2017

Viirus muuttaa Jätkäsaareen. Elokuussa 2017 toiminta alkaa uusissa tiloissa Kvarteret Victoriassa. Viirus rf hallituksen puheenjohtaja Marianne Möller ja Stiftelsen Kvarteret Victorian hallituksen puheenjohtaja Max Arhippainen allekirjoittivat  tänään 10.11. yhteistyösopimuksen. Avajaiset pidetään syyskuussa 2017. Viiruksessa odotetaan mielenkiinnolla muuttoa tarpeidenmukaisiin tiloihin. Yleisön näkökulmasta tilat lisäävät teatterikokemuksen mukavuutta.

Ensemble-teatteri Viirus jatkaa oman taiteellisen profiilin ylläpitoa. Myös tulevaisuudessa Viirus toteuttaa kaksi suurta produktiota vuosittain ja kiertuetoiminta jatkuu kuten aikaisemmin.

Ydintoiminnan lisäksi teatterilla on paremmat mahdollisuudet vastaanottaa vierailevia esityksiä ja laajentaa muuta ohjelmaa. Teatterisalin lisäksi Viirus hallinnoi kahta studiota, sisäpihalla sijaitsevaa pientä amfiteatteria sekä lämpiötä ja  galleriaa. Viiruksella on mahdollisuus vuokrata tiloja muille toimijoille, joilla on tilatarpeita harjoitusten-, esitysten- tai muun taiteellisen toiminnan yhteydessä.

Taiteellinen raati asetetaan Viiruksen oman ohjelmiston ulkopuolisten yleisötilaisuuksien kokonaisuuden luomiseen ja taiteellisen laadun takaamiseksi.

Muun ohjelman suuntaviivat ovat:

Kielellinen ja kulttuurinen moninaisuus: Toiminta on pääosin ruotsiksi mutta myös muilla kielillä ja taidetarjonta on suunnattu kaikille maan asukkaille ja satunnaisille vierailijoille.

Taiteellinen ristihedelmöitys: Näyttämötaide on tarjonnan keskiössä mutta haluamme myös tarjota yleisötilaisuuksia jotka perustuvat muihin taidemuotoihin ja poikkitaiteellisiin kokemuksiin.

Kansainvälisyys: Tarjonta on ensisijaisesti kotimaista mutta osa toiminnasta koostuu kansainvälisestä yhteistyöstä ja vierailuesityksistä.

Alkuun Viirus tulee tekemään yhteistyötä seuraavien jo tuottavien ja kuratoivien toimoijoiden kanssa:

  • Projekti ”Gränslös/Rajaton” on monivuotinen projekti joka keskittyy tyylilajeja ylittäviin esityksiin ja musiikkiteatterin uusiin muotoihin ns. ”contemporary music theatre”. Projekti, jonka vetäjänä toimii Erik Söderblom, toteutetaan teatterisalissa vuosittain 2018-2020. Tärkeä kohdeyleisö on Suomessa asuvat henkilöt joilla on toinen kulttuuritausta. Projekti on poikkitaiteellinen ja tulevaisuuskeskeinen. (Lisätietoja projektista Erik Söderblom puh 0400 792016)
  • Ensi syksynä Baltic Circle vierailee teatterisalissa 1-2 esityksellä. Baltic Circle on kansainvälinen festivaali joka sekä tuottaa omia produktioita, erikois-tapahtumia sekä viereilevia ulkomaalaisia esityksiä, Festivaali kyseenalaistaa perinteisiä rakenteita ja konservatiivisia taidenäkemyksiä. Järjestäjät kysyvät, mitä taide on ja mitä taide voi olla. Festivaalin johtajana toimii Satu Herrala.
  • Viirus on myös tarjonnut Helsingin juhlaviikoille mahdollisuuden vuokrata esitystiloja. Helsingin julaviikoilla on ollut perinteenä kutsua korkealaatuisia kansainvälisiä vierailijoita ja saavuttaa eri ikäluokkiin kuuluvaa ja eri taustaista yleisöä.

Viirukselle muutto on suuri askel sillä se tuo mukanaan muutoksia. Muutokset koskevat organisaation kasvua ja monipuolisempaa toimintaa integriteetistä tai identiteetistään tinkimättä. Taiteellinen vapaus ja autonomia ovat tärkeitä Viirukselle. Kun Viirus nyt luo uuden toiminnan, saamme mahdollisuuden tehdä yhteistyötä useampien teattereiden, kulttuuriorganisaatioiden, festivaalien, yliopiston ja korkeakoulun sekä taidekentän vapaiden toimijoiden kanssa.

”Ihmiset, ei tilat, luovat taiteen! Muutamme ainutlaatuiseen uudisrakennukseen mutta taiteilijat ja yleisö luo tunnelman. Haluamme että useat kielet ja kulttuurit ovat läsnä ja toivomme että tulevaisuudessa tämä on houkutteleva paikka eri taustaisille ihmisille, jonne tulla jakamaan ajankohtaisia ja yllättäviä kokemuksia. Viirukselle tämä muutos on ainutkertainen haaste ja mahdollisuus kehittyä. Helsinkiläisille avautuu uusi tapaamispaikka Jätkäsaareen, paikka jossa taide on fokuksessa.” - Maria Lundström, taiteellinen johtaja, Viirus

Kvarteret Victoria Jätkäsaaressa valmistuu vaiheittain. Korttelin sydämessä on Stiftelsen Kvarteret Victorian omistama Victoria-sali. Monitoimisali on noin 350 neliöä. Sali on rakennettu näyttämötaiteelle, ja sen yhteydessä on kaksi pienempää studiota ja galleria. Näissä saleissa Jätkäsaaren ja koko pääkaupunkiseudun asukkaille tarjotaan taide-elämyksiä syksystä 2017 Viiruksen ja yhteistökumppaneiden toimesta.

Lisätietoja antaa Viiruksen hallinnollinen johtaja Matilda von Weissenberg 0509115988 ja taiteellinen johtaja Maria Lundström 0503283355.

www.viirus.fi

www.kvarteretvictoria.fi

TAPAHTUMIA 

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Baltic Circle –festivaali | 15.-20.11.2016, Helsinki 

Baltic Circle alkaa libanonilaisohjaajan huippuvierailulla ja kotimaisen FATHER FUCKER -esityksen ensi-illalla

Kansainvälinen nykyteatterifestivaali Baltic Circle käynnistyy tiistaina 15.11. Festivaali rakentaa tänä vuonna suhteita ja käy keskustelua yhteiskunnallisista arvoista. Festivaaliviikon kotimaisten ensi-iltojen sarjan aloittaa Sara Mellerin ja HYPE-kollektiivin FATHER FUCKER, jonka tapahtumat sijoittuvat kuolevan isän  ruumiin sisälle. Festivaalin avajaisesityksenä ja toisena kansainvälisenä vierailuna nähdään libanonilaisohjaaja Rabih Mrouén maailmaa kiertänyt Riding on a Cloud.  

Riding on a Cloud on esitys vammautumisesta, mutta se on myös esitys henkilöhahmon rakentumisesta näyttämöllä, muistin subjektiivisesta luonteesta, luopumisesta ja hellyydestä. Se on runollisen kaunis esitys, joka hiipii hiljalleen ihon alle ja kutsuu tarkastelemaan maailmaa uudenlaisesta perspektiivistä. Mistä todellisuus muodostuu? Kenen tarinoita näyttämöllä kerrotaan?” – Satu Herrala, Baltic Circle -festivaalin taiteellinen johtaja 

Toinen festivaalin kotimaisista kantaesityksistä on Noora Dadun FAIL – Virheellinen esitys Kiasma-teatterissa. Esitys sai alkunsa vetäytymisen tarpeesta, jota Dadu koki Minun Palestiinani -esityksen jälkeen; hän halusi lopettaa some-aktivismin ja yhteiskunnalliseen keskusteluun osallistumisen ja kadota siirtolapuutarhamökkiin.

Tanssin ja kuvataiteen ystäviä hemmotellaan Philipp Gehmacherin (AUT) esitys- ja näyttelykokonaisuudella my shapes, your words, their grey Galleria Sinnessä. Milja Ahon, Anna-Mari Karvosen, Anna Mustosen ja Emmi Vennan nimeämättömässä teoksessa tanssi luodaan puheen kautta. Esityksen keskiössä ovat antautuminen ei-tietämiselle, uupumiselle ja tekemättä jättämiselle. 

Festivaalilla on jälleen tänä vuonna useita ilmaistapahtumia. Filosofi ja esitysteoreetikko Bojana Kunstin luennolla käsitellään taiteilijan ja kapitalismin suhdetta. Alexandra Piricin ja Raluca Voinean kuratoimassa New Solidarities -diskurssiohjelmassa keskustellaan puolestaan yhteiskunnallisesta paradigman muutoksesta ja visioidaan yhdenvertaisen tulevaisuuden strategioita. Osallistujat tulevat taiteen, aktivismin, arkkitehtuurin, feministisen teorian, mediatutkimuksen ja teknologian alueilta. Mukana on mm. senegalilainen poliitikko ja aktivisti Penda Mbow, keinoälyasiantuntija Meredith Whittaker ja kuraattori Ahmed Al-Nawas. Ohjelmassa on lisäksi Suomi – sosiaalisten suhteiden kehitysmaa -kokonaisuus, johon kuuluu työpajan lisäksi YKON-kollektiivin, Yassine Khaledin ja Matraquita Soherin esitykset eri puolilla Helsinkiä.  

Festivaalin pääyhteistyökumppanina toimii tänä vuonna Cirko – Uuden sirkuksen keskus, joka järjestää ensimmäistä kertaa What the Cirk? -minifestivaalin samaan aikaan Baltic Circlen kanssa. Festivaalien yhteisellä Love me in November -klubilla päästään nauttimaan DJ-seteistä ja queer-taajuuksilla värähtelevästä livemusiikista. Klubin ohjelmassa ovat mukana mm. ranskalainen Gérald Kurdian ja kotimainen UrbanApa. 

Koko festivaalin ohjelma: www.balticcircle.fi

Love me in November -klubin ohjelma: http://balticcircle.fi/events/love-me-in-november-club/


Suomi – sosiaalisten suhteiden kehitysmaa -ohjelmakokonaisuus Baltic Circle -festivaalilla 

Suomi-brändiin kuuluu mielikuva maasta kehityksen huipulla ja tilastojen kärjessä. Jos kehitystä tarkastellaan sosiaalisesta näkökulmasta, tilanne näyttäytyy toisenlaisena. Taiteen edistämiskeskuksen ja Baltic Circle -nykyteatterifestivaalin yhdessä kuratoimassa ohjelmakokonaisuudessa tarkastellaan kysymyksiä ihmissuhteista, dialogista ja konfliktista. Kokonaisuuteen kuuluu esityssarja, työpaja ja klubi-ilta. 

Ihmissuhteet ovat hyvän elämän perusta ja kulttuurisen kehityksen ydin. Miten maahanmuuttajien tuomaa kulttuurista ja sosiaalista tietotaitoa voisi käyttää tulevaisuuden yhteiskunnan rakentamiseen? Voisivatko uudet näkökulmat vapauttaa ja ravistella vanhoja toimintamalleja? 
 
Suomi – sosiaalisten suhteiden kehitysmaa -projektin taustalla on YK:n uusi Agenda 2030. Sen tavoitteena on kestävä kehitys kaikilla tasoilla: ympäristö, ihmiset ja talous. Käänteentekevää verrattuna aiempiin vuosituhattavoitteisiin on se, että uudet tavoitteet koskevat kaikkia maailman maita, eivät vain niin sanottuja kehitysmaita. 
 
Tarkastelemme Agendaa Suomen nykytilanteessa, jossa yksinäisyys, syrjäytyminen ja sosiaalisten taitojen puute ovat kehittymässä kansallisiksi ongelmiksi ja jossa julkista keskustelua leimaa vihapuhe ja keskenään samanmieliset vetäytyvät kukin omiin leireihinsä. 
 
Ohjelma koostuu esityssarjasta, työpajasta ja klubista. Sarjassa on kolme teosta, (A)part, Monitor Man ja Play House, jotka tutkivat sosiaalisia tilanteita taideteoksen lähtökohtana ja materiaalina. Ohjelman teemoja tutkitaan myös Reshaping the Possible Finland -työpajassa, jossa muotoillaan uutta maailmaa ja etsitään keinoja luoda dialogia ja oppia konflikteista. Perjantai-iltana festivaaliklubia emännöi DJ Mama, jolla on taianomainen voima tuoda ihmisiä yhteen tanssilattialle. 
 
Lisäksi olemme kutsuneet kolme kirjoittajaa tarkastelemaan Suomea sosiaalisten suhteiden kehitysmaana kukin omasta näkökulmastaan. Tekstit löytyvät festivaaliesitteen MORE is MORE -osiosta. 
 
Kokonaisuuteen kuuluvat teokset ovat Baltic Circlen tilaustöitä. 
 
Baltic Circle -festivaali järjestetään 15.-20.11.2016.  

http://balticcircle.fi/ 
 
Kuraattorit: Satu Herrala, Anna Jussilainen, Hanna Nyman & Willem Wilhelmus 
Tukija: Koneen Säätiö 
Yhteistyössä: Taiteen edistämiskeskus 
 
Projekti on toteutettu Urban Heat -hankkeen puitteissa, joka on Euroopan Unionin Luova Eurooppa -ohjelman rahoittama. 


Valtakunnallinen Taiteen edistämispäivä  1.12.2016 

Neljättä Taiteen edistämispäivää vietetään monimuotoisen ja moniulotteisen katutaiteen merkeissä. Toistakymmentä tapahtumaa ympäri Suomea tekevät lasten ja nuorten kulttuuria näkyväksi ja antavat tilaa lasten ja nuorten äänelle. Taiteen edistämispäivä huipentaa #taideonlasten-teemavuoden, jolla Taiteen edistämiskeskus (Taike) on halunnut vahvistaa lasten- ja nuortenkulttuurin ja sitä tekevien ammattilaisten asemaa.  

Katutaidetapahtumat ovat rakentuneet taiteilijoiden sekä lasten ja nuorten yhteistyöllä. Niitä on valmisteltu pitkin syksyä ja työskentelyyn on liittynyt erilaisia työpajoja ja taidetoimintaa. Taiteen edistämispäivänä osallistujat pääsevät kokemaan katutanssia, kokeilemaan katutaiteen tekemistä ja elävöittämään arkiympäristöä erilaisin esityksin ja teoksin. Osa tapahtumista on avoimia kaiken ikäisille ja toiset on suunnattu tietyille kohderyhmille. 

Valtakunnallisen tapahtuman koordinaattoreina toimivat Taiken läänintaiteilijat, ja tapahtumapaikkoina ovat Helsinki, Joensuu, Kuopio, Lappeenranta, Oulu, Porvoo, Rovaniemi, Turku sekä paikkakuntia Pirkanmaalta, Pohjanmaalta ja Satakunnasta. Tarkempia tietoja tapahtumista löytyy teemapäivän verkkosivuilta taiteenedistamispaiva.taike.fi. Sosiaalisessa mediassa päivän tapahtumia voi seurata aihetunnisteilla #taideonlasten. #taiteenedistämispäivä ja #katutaidekatu. 

Taiteen edistämiskeskus nimesi vuonna 2013 joulukuun 1. päivän Taiteen edistämispäiväksi, jolloin on lupa käydä keskustelua kaikkien oikeudesta taiteeseen. Vuonna 2015 teemana oli Taide on lähellä, jota juhlittiin valotaideteoksin. Tänä vuonna juhlitaan yhdessä lasten ja nuorten kanssa, koska #taideonlasten. 

Tervetuloa joulukuussa mukaan kokemaan maailma lasten ja nuorten silmin! 

Lisätietoja: 

Laura Arala 
Lasten- ja nuortenkulttuurin läänintaiteilija 
p. 0295 330 884 
laura.arala(a)taike.fi 

taiteenedistamispaiva.taike.fi


Critical Utopias -seminaari | 3.12.2016, Helsinki

Critical Utopias -seminaari Designmuseossa Helsingissä 3. joulukuuta 

Aika: Lauantaina 3.12. klo 14-16 

Paikka: Designmuseo, Korkeavuorenkatu 23, Helsinki, Finland 

Tilaisuus on ilmainen

Keinoäly saattaa korvata taksikuskin, mutta miltä vaikuttaa kulttuuritoimittajan tulevaisuus? 

Seminaari Critical Utopias: Cultural Discourse in the Digital Age tuo yhteen uuden teknologian ja kulttuurijournalismin tekijät Suomesta ja Benelux-maista Helsinkiin. Tilaisuuden puhujat ovat Klasien van de Zandschulp (käyttöliittymäsuunnittelija, Lava Lab [NL]), Jonas Degrave (tutkija, Ghentin yliopisto [BE]) ja Aleksis Salusjärvi (toimittaja, YLE, Kiiltomato.net [FI]). Critical Utopias -seminaarissa  pohditaan, miten uusi teknologia ja media muuttavat lähitulevaisuudessa kulttuurijournalismia ja laajemmin tapaamme viestiä taiteesta. 

Kulttuurimme on kokenut globaalin digitalisaation aallon ja edessä on hyperverkottunut tulevaisuus. Myös journalismi ja kulttuurikritiikki ovat siirtyneet lehdistä verkkoon, tekstistä videoon, ja yhdensuuntaisesta viestinnästä verkostoihin. Samaan aikaan kulttuurin instituutiot ja yleisöt ovat saaneet käyttöönsä uusia teknologioita ja omia medioita. Mitkä ovat seuraavat askeleet?

Klasien van de Zandschulp (NL) 

Käyttöliittymäsuunnittelija ja Lava Lab -design- ja teknologialaboratorion perustajiin kuuluva Klasien van de Zandschulp on tehnyt yhteistyötä niin teknologia-start-upien kuin kulttuuri-instituutioiden, kuten Rijksmuseumin ja Van Gogh -museon kanssa. 

Jonas Degrave (BE) 

Tohtoritukijana Ghentin yliopistossa toimivan Jonas Degraven tutkimusinstressit liikkuvat neuroverkkojen, koneoppimisen ja robotiikan maastoissa. Degrave on ollut mm. mukana kehittämässä LSD Neural Network-algoritmia, joka esiteltiin uuden median festivaali Speculum Artiumissa vuonna 2015. 

Aleksis Salusjärvi (FI) 

YLEn kulttuuri- ja kirjallisuuskriitikkona toimimisen lisäksi Aleksis Salusjärvi toimittaa verkossa toimivaa Kiiltomato.net-kirjallisuuskritiikkiportaalia, joka on keskittynyt pienilevikkisiin ja marginaalijulkaisuihin. 

Tapahtuma järjestetään lauantaina 3.12. klo 14­-16 Designmuseossa. Keskustelutilaisuus on maksuton ja avoin. Critical Utopias -seminaari on osa Suomen Benelux-instituutin Sosiaalinen teknologia ja taide -hanketta

Tervetuloa!

www.finncult.be

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA 

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista.


Ida Aalberg -säätiö: Uusi apuraha haettavissa vuoden 2017 alussa 

Petra Uexküllin rahasto julistaa haettavaksi kahdesti vuodessa jaettavan apurahan. Se on suunnattu alle 35-vuotiaille suomalaisille näyttelijöille. Apurahan suuruus on 4000 euroa, ja se myönnetään kahdelle hakijalle/hakukerta. 

Rahasto on Petra Uexküllin testamenttilahjoituksella perustettu rahasto, jota hallinnoi Ida Aalberg -säätiö. 

Apuraha myönnetään seuraaviin tarkoituksiin: 

  • näyttelijän henkilökohtaisena palkkatukena teatteriproduktioon
  • itsenäiseen taiteelliseen työskentelyyn
  • taiteellisiin jatko-opintoihin 

Hakuaika alkaa 2.1.2017 ja päättyy 31.1.2017.  

Toisen erän hakuaika alkaa 2.10.2017 ja päättyy 31.10.2017. 

Ohjeet hakemuksen täyttämiseksi ja lähettämiseksi löytyvät verkkosivuiltamme www.ida-aalberg-saatio.fi kohdasta “apurahat”.

 

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Hae nyt: Riihimäen Teatterin ja Tanssiteatteri Minimin yhteisresidenssi vuodelle 2017

Riihimäen Teatterin vuosi 2017 on yhdessä tekemisen vuosi. Keväällä 2017 käynnistyy Riihimäen Teatterin ja Tanssiteatteri Minimin kolmivuotinen Akseliteatterisopimus ja syksyllä 2017 tarjoamme vapaan kentän ryhmälle yhteisresidenssimahdollisuuden Riihimäellä. 

Vuonna 2015 Riihimäen Teatteri toteutti Opetus- ja kulttuuriministeriön tuella Residenssihankkeen. Hankkeen aikana kehitettiin yhteisresidenssitoimintaa yhdessä residenssiin kutsutun Todellisuuden tutkimuskeskuksen kanssa. Syksyllä 2017 tätä yhteisresidenssitoimintaa on tarkoitus kehittää edelleen. 

Mitä yhteisresidenssi tarkoittaa? 

Riihimäen Teatterin yhteisresidenssi ei rajoitu vain tilojen ja tekniikan käyttöön, vaan taiteellista työtä tehdään laajamittaisesti yhteistyössä, kuitenkin niin, että residenssitaiteilijat tavoittelevat itselleen asettamia taiteellisia päämääriä ja vastaavat näin taiteellisesta kokonaisuudesta itsenäisesti. Tämän kaltainen taiteellinen itsenäisyys erottaa yhteisresidenssin yhteistuotannosta. Eroavaisuus syntyy pitkälti siitä, että yhteisresidenssissä on mahdollista tehdä kokeellisempaa teatteria. 

Yhteisresidenssiin valittavalla ryhmällä on taiteellinen vapaus ja riippumattomuus lipunmyyntivaatimuksista. Esitys tulee osaksi Riihimäen Teatterin ohjelmistoa, mutta sen ei tarvitse välttämättä tuottaa pääsylipputuloja, mikäli tuotannon tuotannollinen rakenne sen sallii. Residenssiryhmä voisi siis nautti Riihimäen Teatterin korkeatasoisesta maineesta ja olla samalla mukana kehittämästä suomalaiselle teatterikentälle uudenlaista toimintamuotoa. 

Yhteisresidenssi 2017 jalkautuu Riihimäen Teatterin tilojen ulkopuolelle. Residenssiryhmä on omalta osaltaan työskentelemässä Riihimäen Teatterin strategisten toiminnan tavoitteiden eteen avaamalla teatterimme toimintaa riihimäkeläisiin päin ja osallistumalla voimakkaammin heidän arkeensa. Tämän vuoksi yhteisresidenssissä tuotettavat teokset tulee nimenomaisesti toteuttaa Riihimäellä ja niiden tulisi olla osittain paikkalähtöisiä ja jollain tasolla riihimäkeläisiä osallistavia. 

Aikataulu ja hakutiedot 

Yhteisresidenssiin haku on auki 7.11.2016-8.1.2017. Tarkemmat hakuohjeet ja tiedot löytyvät osoitteesta riihimaenteatteri.fi/naytelma/yhteisresidenssi/.

Riihimäen Teatterin taiteellinen johtaja Janne Saarakkala ja toimitusjohtaja Matti Arnkil tekevät residenssiryhmävalinnan tammikuun 2017 loppuun mennessä. Ennen päätöksentekoa Saarakkala ja Arnkil kuulevat Riihimäen Teatterin henkilöstöryhmien edustajia. Yhteisresidenssin ensi-ilta on syksyllä 2017. 

Lisätiedot: Matti Arnkil, 050 467 0276 tai matti.arnkil(a)riihimaentatteri.fi. 

www.riihimaenteatteri.fi


Avoin teoshaku INTERKULTfest 2017 -festivaalille | haku 28.2.2017 mennessä 

AVOIN TEOSHAKU VUODEN 2017 INTERKULTfest -ESITTÄVÄN TAITEEN FESTIVAALIEN OHJELMISTOON ON ALKANUT

Näillä festareilla monikulttuurisuus on tavallinen juttu. Tekijät ovat nuoria, jotka näyttävät, että näyttämö kuuluu kaikille sosiaalisesta, etnisestä tai muusta taustasta huolimatta. INTERKULTfest käsittelee ajankohtaisia monikulttuurisuuden teemoja tuoden näyttömälle tanssitaidetta, teatteria, sirkusta, ja musiikkia. Teoshaulla etsitään valmiita esityksiä, jotka käsittelevät festivaalin tematiikkaa tuoreesta näkökulmasta rohkeasti pelkäämättä ottaa kantaa. Arvostamme nuoria puhuttelevia ilmaisumuotoja ja urbaanisuutta. Festivaalin pääkohderyhmää ovat nuoret ja nuoret aikuiset.

Etsimme ensisijaisesti ammattilaisryhmien esittämiä esityksiä, mutta harkitsemme myös esityksiä, joiden taustalla on ammattiorganisaatio, mutta jonka esiintyjät eivät ole ammattitaiteilijoita. Esityksen tulisi olla kestoltaan alle kaksituntinen ja lavastukseltaan kevyt tiiviin festivaaliaikataulun vuoksi. Taidemuodoltaan esitys voi olla tanssia, teatteria, sirkusta, performanssitaidetta, spoken wordia tai muuta esittäväksi taiteeksi luokiteltavaa. 
 
Lähetä vapaamuotoinen teosehdotus 28.2.2017 mennessä osoitteeseen festival(at)kassandra.fi otsikolla INTERKULTfest 2017 -teoshaku. Valinnasta tiedotetaan henkilökohtaisesti hakijoille 30.4.2017 mennessä. 
 
Pyydämme liittämään teosehdotukseen: 

  • kuvaus esityksestä ja työryhmästä
  • tekniset vaatimukset
  • kesto
  • kohderyhmä
  • kuva- ja videomateriaalia
  • kustannuslaskelma 

www.kassandra.fi


International Forum at Theatertreffen 2017 (GER) | deadline 15 Dec 2016 

This call is aimed at theatre makers up to the age of 35 from the fields of directing, acting, design, dramaturgy, writing, music, video, performance, choreography and other artistic disciplines. 

The International Forum is a two-week scholarship programme organised by the Berliner Festspiele’s Theatertreffen and sponsors theatre makers from all parts of the world. As a field for creative experimentation and a space for utopian thought, it provides performative and discursive exchange in an international context and endeavours to open hybrid spaces in which the boundaries between performing arts, visual arts and science become fluid. Engaging in forms of international cooperation is a defining element of this congregation of fellows. 

The organisers are particularly interested in artists who feel committed to the theatre as a socially engaged art form and whose creative work sets out to find new aesthetic forms of expression, strategies of negotiation and superordinate narratives which will facilitate new ways for the theatre to encounter actual social reality. This Open Call is aimed equally at artists and actors from established institutions and artists and performers who work in independent contexts. 

The scholarship normally includes: 

  • All costs of participation for the programme
  • Tickets to theatre performances of the Theatertreffen and the Stückemarkt
  • Travel expenses (depending on the country of origin, the costs for the use of the cheapest travel option possible, will be completely or partially covered, or no travel costs will be covered at all)
  • Hotel accommodation with breakfast (excluding fellows resident in Berlin)
  • Per diem (depending on the country of origin and with the exception of the fellows resident in Berlin)
  • Catering 

Applicants should 

  • be no older than 35 years of age
  • have several years of independent professional experience
  • work in the theatre continually in a professional and creative capacity
  • be available to participate for the entire period (5 to 21 May 2017)
  • have an adequate working knowledge of German (at least B2, a certificate is necessary); Exceptions for non-German-speaking participants are possible exclusively at the suggestion of a Goethe-Institut. 

Deadline: 15 December

Find all details online


Call for Contributions: Artistic Research Conference 28 – 29 Apr 2017, Helsinki | deadline 3 Jan 

International Conference on Artistic Research Helsinki, April 28th and 29th, 2017   
Society for Artistic Research  
University of the Arts, Helsinki  
Venue: Theatre Academy Helsinki  

Followed by the General Assembly of the Society for Artistic Research April 30th 

CALL FOR CONTRIBUTIONS: PLEASE SPECIFY! – Sharing Artistic Research Across Disciplines

THE CALL FOR CONTRIBUTIONS IS OPEN NOW UNTIL 23:59 O´CLOCK ON 3 JANUARY, 2017.  

Please, submit your proposal and find more information about the Conference here

The Conference is a collaboration between Society for Artistic Research (SAR) and University of the Arts Helsinki (Uniarts Helsinki) and it is hosted by the University of the Arts Helsinki.  

Contact:

Riitta Pasanen-Willberg  
Conference Manager  
Senior Advisor, D.A. (Dance)  
Theatre Academy at the University of the Arts Helsinki  

sar(a)uniarts.fi 

www.sarconference2017.org  
www.uniarts.fi/en


Imaginarius – International Street Theatre Festival (POR) | deadline 6 Jan 2017 

Mais Imaginarius is a section of Imaginarius – International Street Theatre Festival of Santa Maria da Feira, which aims to give way to emerging artists willing to show their work through a competition of artistic creations for the public space. 

In its 2017 edition, Mais Imaginarius will act as a space for artistic experimentation within the official programming of Imaginarius – International Street Theatre Festival of Santa Maria da Feira, thus exploring two different axis of public space intervention that allow various artistic languages to participate. 

As far as travels are concerned, the management of Imaginarius – International Street Theatre Festival of Santa Maria da Feira will compensate the participation and presentation of the selected artists and companies, as follows: 
a) Travel expenses of Portuguese and international companies through a financial backup to be included in a support grant for each participating artistic project/artist or company: 

  • 150 Euros – For artists and companies from mainland Portugal;
  • 400 Euros – For artists and companies from Madeira, the Azores and Europe;
  • 600 Euros – For artists and companies from other continents. 

All artistic projects selected for presentation at Imaginarius – Internacional Street Theatre Festival of Santa Maria da Feira are eligible for a final award to be attributed by an exclusive jury.  Through voting, the jury will attribute an award to the best artistic project in competition.

The final award is a creative residency, in Santa Maria da Feira, to develop a new performance, to be premiered at the 2018 edition of Imaginarius – Internacional Street Theatre Festival of Santa Maria da Feira. 

Deadline: 6 January 2017

Find all details online


Call for Papers: Critical Stages | deadline 1 Feb 2017 

Critical Stages/Scènes Critiques 

The International Association of Theatre Critics web journal 

Sound/Theatre: Sound in Performance 

Issue # 16 (December 2017) 

Proposal deadline:  1 February 2017 (see below for details) 

Special Issue Editor: Johannes Birringer (DAP-Lab) 

OVERVIEW

Inspired by recent productions in theatre and dance as well as by scholarly attention given to an acoustic/sonic turn in recent years that is closely linked to the growth in scenographic and design studies, this special issue of Critical Stages  (number 16, December 2017) will focus on sonification/musicalization of the stage environment, generative sonic processes, theatre aurality, music theatre/opera, digital performance and sound design. 

Looking at a widening arena of composed theatre as well as interactive and sonic installation art, we encourage vigorous debate on emerging concepts of rhythmic spaces, resonant dramaturgies, audiophonic scenographies, vibrational theatres, multisensory atmospheres in performance. 

Many creative processes today (enhanced by diverse technologies and ever-changing techniques) gather momentum, in which audible, but also tactile, haptic and/or visible dynamics, actions, atmospheres and traces are recreated, without that theories of affect and perception have yet fully defined or explored the contours sound affords for the spectators/listeners, especially if interactions unfold within the area of the non-verbal and beyond alignment with signs, narrative threads. 

We are also interested in hearing from practitioners who work in collaborative production on such contouring. 

This issue invites a broad range of interdisciplinary perspectives drawn from compositional processes and production aesthetics as well as from investigations into the perception of the interplay of analogue/digital, instrumental/vocal, and musical or noise-sound, or various manifestations of sound design and sonic scenographies. 

KEY THEMES 

The issue will approach the role of sound in performance/performance of sound with the following general headings in mind: 

  • Practices
  • Sonic Design/Sonic Scenography
  • Vocabularies
  • Experiences
  • Acoustic Ecologies
  • Aesthetics and Politics
  • Length of papers: maximum 4000 words 

Proposals: 1 February 2017 

First drafts: 1 August 2017 

Publication date: December 2017 

All proposals, submissions and enquiries should be sent to: Johannes.Birringer(a)brunel.ac.uk. 

 

KOULUTUSTA 

Ajankohtaiset koulutukset ja kurssit: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Taideyliopiston valintaoppaat 2017 on julkaistu 

Taideyliopiston valintaoppaat kandidaatti- ja maisterikoulutukseen vuodelle 2017 on nyt julkaistu. Löydät valintaoppaat täältä: 

Hakuaika Taideyliopistoon on 10.–25.1.2017. Kuvataideakatemian maisterihaku järjestetään vasta syksyllä 2017. 

UUTTA 2017: 

  • Hakijoiden on todistettava opiskelukielen kielitaito. Lue lisää valintaoppaista!
  • Taideyliopisto perii EU- ja ETA-maiden ulkopuolelta tulevilta vieraskielisessä koulutuksessa opiskelevilta opiskelijoilta 5000 euron lukuvuosimaksun 1.8.2017 alkaen. Lisää tietoa lukuvuosimaksusta täällä (englanniksi). Muilta opiskelijoilta ei peritä lukuvuosimaksuja. 

Lisätietoa hakemisesta: 

Kuvataideakatemia: kuva.hakijapalvelut(a)uniarts.fi  
Sibelius-Akatemia: siba.hakijapalvelut(a)uniarts.fi  
Teatterikorkeakoulu:  teak.hakijapalvelut(a)uniarts.fi 

www.uniarts.fi

 

TYÖPAIKKOJA 

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Tuottaja – Kangasala Talo Oy | haku 18.11. mennessä 

Haemme koordinaattoria taiteen ja kulttuurin saavutettavuushankkeeseen 
 
Kangasala-talo koordinoi Kangasalan ja Pälkäneen alueilla vuosina 2016-2017 toteutettavaa Kulttuuria lähelle - kulttuuripalveluiden saavutettavuushanketta. Etsimme nyt hankkeelle vahvalla tuotannollisella osaamisella varustettua koordinaattoria määräaikaiseen työsuhteeseen 1.1.-31.8.2017 
 
Kulttuuria lähelle -hankkeen tavoitteena on alueellisen, sosiaalisen ja taloudellisen saavutettavuuden lisääminen Kangasalan ja Pälkäneen kuntien alueella, erityisesti kylissä ja taajamien reuna-alueilla. Hankkeessa tuotetaan taide- ja kulttuuritoimintaa asukkaiden toiveita kuunnellen ja pilotoidaan yhteistoimintamallia palvelujen tuottamiseksi jatkossa. Tapahtumia, esityksiä ja työpajoja tuotetaan monipuolisesti eri taiteen aloilta (mm. musiikki ja esittävät taiteet, kuvataide, sanataide) ja erilaisiin tiloihin ja ympäristöihin. Toiminnasta kertyvää tuotannollista tietoa kerätään ja koostetaan tulevaisuuden toimintaa varten. Kangasala-talon lisäksi hankkeen toteuttajia ovat Kimmo Pyykkö -taidemuseo, Kangasalan ja Pälkäneen kuntien kulttuuritoimet, Kangasalan kirjasto ja Kulttuuriosuuskunta Terä. Hanketta rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö. 
 
Koordinaattorin työtehtäviin kuuluvat hankkeen taide- ja kulttuuritoiminnan suunnittelu, koordinointi ja tuotanto. Koordinaattori kerää ja koostaa pilottitoiminnan kautta syntyvää tuotantotietoa kaikkien alueen kulttuuritoimijoiden käyttöön sekä hoitaa hankkeen hallinnollisia tehtäviä. Koordinaattorin työtä tukee ohjausryhmä.  
 
Hakijalta edellytetään 

  • monipuolista käytännössä hankittua kokemusta taiteen, kulttuurin ja tapahtumien tuotannosta,
  • hyviä vuorovaikutustaitoja,
  • itsenäistä ja joustavaa työotetta sekä
  • oman auton käyttömahdollisuutta 

Lisäksi arvostamme 

  • kiinnostusta taiteen ja kulttuurin saavutettavuuteen,
  • kokemusta hanketyöstä ja
  • Kangasalan ja Pälkäneen alueiden paikallistuntemusta 

Tarjoamme monipuolisen tehtävänkuvan mukavassa, innostavassa työyhteisössä. Tehtävä on kokoaikainen ja määräaikainen (kesto 8 kk). Työ alkaa 1.1.2016 tai sopimuksen mukaan. Palvelusuhteen ehdot määräytyvät AVAINTES-työehtosopimuksen mukaan. Työpaikka sijaitsee Kangasala-talossa, joka sijaitsee Kangasalan keskustassa 20 minuutin ajomatkan päässä Tampereelta. (http://www.kangasala-talo.fi)
 
Lähetä vapaamuotoinen hakemuksesi ja CV:si palkkatoiveen kera sähköpostilla timo.kotilainen(a)kangasala-talo.fi pe 18.11.klo 15.00 mennessä. Otsikoksi: "Hakemus/koordinaattori".  
 
Lisätietoja tehtävästä antaa Laura Pekkala/Kangasala-talo ma 14.11. klo 16-17 tai ti 15.11. klo 16-17 p. 040 7019940. 
 
Haastatteluun kutsuttaviin otetaan yhteyttä viikolla 48 ja haastattelut pidetään viikolla 49. 


Markkinointi- ja hallintosihteeri – Samppalinnan Kesäteatteri | haku 25.11. mennessä 

Samppalinnan Kesäteatteri on alueensa suurin kesäteatteri, joka on toiminut jo 56 vuotta Turun keskustassa. Samppalinnan Kesäteatteri on asiakaslähtöinen ja palveleva teatteri, jossa toteutetaan erilaisia tapahtumia ammattitaidolla ja kunnianhimoisesti. Toiminnasta vastaa Samppalinnan Kesäteatterin kannatusyhdistys ry. 
 
Haemme nyt kokenutta ja oma-aloitteista hallintosihteeriä, jolla on myös markkinointi hallussa! 
 
Kyseessä on vakituinen työsuhde, joka alkaa helmikuussa 2017 tai sovitusti, koeaika. 
 
Työssäsi vastaat ensisijaisesti kannatusyhdistyksen/teatterin hallinnollisesta puolesta. Palkan- ja laskujen maksu, taloushallinto sekä rahaliikenne ovat vastuullasi.

Olet myös tiiviisti mukana tekemässä markkinointia ja myyntiä. 
Olet tarkka ja luotettava ja ymmärrät isoja kokonaisuuksia.  
Olet asiakaspalvelu- ja markkinointihenkinen ja positiivinen.  
Tartut asioihin reippaalla otteella, myös puhelimeen. 
 
Hyvät yhteistyötaidot sekä kokemus hallinnollisista tehtävistä ovat olennaisia. Suunnitteluohjelmien osaaminen katsotaan merkittäväksi eduksi ja haluat kehittää kulttuuri- ja teatteripalveluja. 
 
Työ painottuu kevääseen ja kesään, jolloin tehdään pitkiä päiviä sekä työskennellään myös iltaisin ja viikonloppuisin. Etenkin kesällä tarvitaan joustavuutta työaikojen ja töiden suhteen. Vastavuoroisesti syksy- ja talviaikaan olemme joustavia työajoissa. Jos työtapasi on rutinoitunut ja kellontarkka, ehkä juuri tämä paikka ei ole sinulle. 
 
Tarjoamme itsenäisen ja kiinnostavan työn, johon voit myös itse vaikuttaa. Teatterissa sinua odottaa monipuoliset työtehtävät ja innostava sekä iloinen työyhteisö. 
 
Myy itsesi meille! 
 
Hakemukset palkkatoiveineen toimisto(a)samppalinnanteatteri.fi viimeistään 25.11.2016.

www.samppalinnanteatteri.fi


Teatteripedagogiikan lehtori – Taideyliopisto | haku 7.12. mennessä  

Taideyliopisto on suomalaisen taideperinteen vaalija ja tulevaisuuden taiteilijoiden lähtöalusta. Taideyliopistossa olet osa moniarvoista ja elävää yhteisöä, joka tuo yhteiskuntaan uusia näkökulmia, ajattelumalleja ja elinvoimaa. Taideyliopisto aloitti toimintansa vuoden 2013 alussa, kun Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu yhdistyivät. Opiskelijoita on yhteensä noin 2 100 ja henkilötyövuosia noin 700.

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu hakee teatteripedagogiikan lehtoria (100 %) kolmivuotiselle toimikaudelle alkaen 1.8.2017 

Teatteripedagogiikan lehtori vastaa omalta osaltaan opetuksesta teatteriopettajan maisteriohjelmassa. Lehtori suunnittelee, kehittää ja arvioi opetusta voimassaolevien tutkintovaatimusten mukaisesti. Hän osallistuu maisteriohjelman tutkintovaatimusten uudistustyöhön yhdessä muiden koulutusohjelmien ja niiden henkilöstön kanssa. Lehtori ohjaa ja tarkastaa opinnäytteitä ja osallistuu maisteriohjelman valintakokeiden raatityöskentelyyn. Lehtori on mukana Teatterikorkeakoulun hallinto- ja toimielimissä ja osallistuu Taideyliopiston kehittämiseen. Lehtori seuraa aktiivisesti esittävän taiteen ja taidepedagogiikan kenttää ja osallistuu yhteiskunnalliseen ja kansainväliseen vuorovaikutukseen. 

Kelpoisuus- ja osaamisvaatimukset 

Taideyliopiston henkilöstösäännön mukaan taiteellisin perustein täytettävään lehtorin tehtävään valittavalta edellytetään soveltuvaa tohtorintutkintoa tai ylempää korkeakoulututkintoa ja/tai taiteellisia ansioita. Tehtävään valittavalta edellytetään hyvää opetustaitoa. Opetustaitoa arvioitaessa otetaan huomioon aiempi opetuskokemus, pedagoginen koulutus ja mahdollinen opetusnäyte. 

Hakijan ansioita arvioitaessa otetaan huomioon kokemus kyseisen tehtävän alalta. Haettavassa tehtävässä painotetaan korkeakoulutasoista teatteritaiteen ja -pedagogiikan opetuskokemusta. 

Yliopiston opetus- ja tutkimustehtävää hoitavalta vaaditaan, että hän hallitsee sen kielen, suomen tai ruotsin, jolla hänen on annettava opetusta. Yliopistoissa, joissa voidaan suorittaa tutkinto sekä suomeksi että ruotsiksi, opetus- ja tutkimustehtävää hoitavalta vaaditaan lisäksi, että hänellä on suomen ja ruotsin kielen vähintään tyydyttävä suullinen ja kirjallinen taito (VN:n asetus yliopistoista 770/2009, 1 §). 

Lisäansioina otetaan huomioon: 

  • monipuolinen esittävän taiteen ja sen pedagogiikan tuntemus
  • kokemus opiskelijoiden opinnäytetöiden yksilöllisestä ohjaamisesta
  • kokemus taiteidenvälisestä työskentelystä
  • hyvä englannin kielen taito 

Tehtävää hakeneiden tulee varautua antamaan opetusnäyte ja haastattelu tammikuun aikana. 

Palkkaus sijoittuu yliopistojen yleisen työehtosopimuksen opetus- ja tutkimushenkilöstön vaativuustasolle 6, jolloin kokonaispalkka on 3662-3862 euroa riippuen henkilökohtaisen suoritustason osuudesta.

Hakemusasiakirjoina pyydetään toimittamaan 

  • Vapaamuotoinen hakemus, josta käy ilmi hakijan näkemys taidepedagogiikasta suhteessa tulevaisuuden haasteisiin sekä
  • ansioluettelo. 

Asiakirjat pyydetään lähettämään yhtenä PDF-tiedostona viimeistään 7.12.2016 Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun kirjaamoon, teak.kirjaamo(a)uniarts.fi

Lisätietoja

Tehtävän sisällöstä: Riku Saastamoinen, teatterinopettajan maisteriohjelman johtaja
riku.saastamoinen(a)uniarts.fi | 0400-792 037 

Hakumenettelystä: Laura Jännes, hallintopäällikkö
laura.jannes(a)uniarts.fi | 0400-792 043 

www.uniarts.fi


Karjalan Kansallinen teatteri hakee suomalaisia näyttelijöitä 

Karjalan Kansallinen teatteri hakee suomalaisia näyttelijöitä työhön Petroskoihin näytäntökausien 2017-2018 ja 2018-2019 ajaksi. 

Karjalan Kansallisella teatterilla aiempaa kokemusta vastaavasta yhteistyöstä. Vuosina 2006-2010 mm. Teatterin tiedotuskeskuksen (TINFO) tuella teatterissa oli töissä Suomesta seitsemän näyttelijää: Marko Tiusanen, Riina Uimonen, Jaakko Tohkanen, Panu Rantalainen, Terhi Tuomikko, Matti Toivio ja Sami Haapala. He osallistuivat aktiivisesti teatterimme toimintaan, olivat mukana kaikissa merkittävissä esityksissä ja vaikuttivat myönteisesti näyttelijäkunnan suomen kielen tason parantamiseen. 

Teatterin näyttelijäkuntaan tarvittaisiin kolme miesnäyttelijää, ikä 25-50 vuotta. 

Teatteri hoitaa asumisen ja palkan työsopimuksen mukaisesti.  

Olemme valmiit tulemaan Suomeen neuvottelemaan ja sopimaan hakijoiden kanssa asiasta yksityiskohtaisemmin. 

Lisäksi Karjalan Kansallinen teatteri on etsimässä virallisia yhteistyökumppaneita Petroskoin kesäteatteri -projektin toteuttamiseen. Etsimme yhteistyökumppaneita Suomesta (Pohjois-Karjala, Oulu), joilla on kokemusta ulkoilmaesityksistä. Projekti suunnitellaan ja toteutetaan Karelia CBC programme, European Neighbourhood Instrument, Cross-Border Cooperation -ohjelmien puitteissa.

Parhain terveisin,
Sergei Pronin, taiteellinen johtaja
Sähköpostiosoite: kantervo(a)mail.ru
Puhelin: +7 8142 766535

 

twitter.com/tinfotweets