12.11.2015

TINFO-tiedote 39 / 12.11.2015


MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFO-ILMOITUKSIA

UUTISIA

TAPAHTUMIA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

HAKUJA

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

VOS-HUUTOMERKKEJÄ

YT-neuvottelut Tampereen Työväen Teatterissa. Muuallakin YT-neuvotteluja, tulevaisuusvaihtoehtojen pohdintaa, nomadiksi tai toisen kanssa kimppaan. Joillain onnekkailla teattereilla on puskureita, joista ottaa. Valtionosuusteattereiden vos-leikkausten prosentuaalinen tarkastelu kertoo enemmän kuin absoluuttiset luvut. TINFOn verkkosivuilta löytyy teatterikohtainen prosentuaalinen laskelma.

OKM:n mukaan vuoden yksikköhintoihin tulevia säästöjä ei ole laskettu, eikä vielä myöskään tiedetä indeksien suuruutta.  Kustannuspohjaa, josta säästöt lasketaan, ryhdytään tarkastamaan vuosittain. Vuosien 2017-2020 kehykset eivät ole julkisia.

Koelaskua voi suorittaa käyttämällä henkilötyövuoden yksikköhinta-arviona esimerkiksi  50 924 euroa (jossa siis 3,5%:n leikkaus vuoteen 2016, tämä alv:n piirissä olevilla). Kun tällaisia laskutoimituksia ryhtyy tekemään, täytyy muistaa, ettei vos:a voi laskea automaattisena kertolaskuna kertomalla henkilötyövuosien määrää yksikköhinnalla.  Mukaan täytyy ottaa ns. vos-prosentti joka useimmilla teattereilla on ollut 37%, Tampereen Työväen Teatterilla ja Svenska Teaternilla 60%. Kuvitteellinen laskutoimitus tuottaa sen tuloksen, että vuonna 2017 vos:t laskisivat keskimäärin 9,4% verrattuna vuoteen 2015 (jossa mukana olivat myös työllistämishankkeisiin myönnetyt avustukset). Laskelmat osoittavat, että suurimpia häviäjiä ovat pienet vos-teatterit.

Toisenlaisia uutisia. Lappeenrannassa kaupunginjohtaja on esittänyt teatterille lisämäärärahaa. Lentoliikenteen markkinoinnista säästyneitä euroja voitaisiin nyt sijoittaa teatteriin.

TEHOKKUUSLOIKKAA TEATTERIIN – INNOVATIIVISIA IDEOITA

Yliopistot ovat jyrkästi vastustaneet leikkauksia ja krisitoineet opetus- ja kulttuuriministeri Grahn-Laasosen niille lähettämää paimenkirjettä. Vos-teattereiden paimenkirjettä odottaessani, Toshiki Okadan Super Premium Soft Double Vanilla Rich -esityksen sekä Slushin innoittamana ehdotan, että suomalaiset teatterit avataan kansainväliselle kilpailulle. Vos-verkoston voi hyvin joku pääomasijoittaja ostaa. Ovathan yksityiset lääkäriasemat jo suurimmaksi ulkomaisten pääomasijoittajien omistuksessa, ja Finnkinonkin omistaa kansainvälinen sijoitusyhtiö.

Suurten näyttämöiden katsomot voidaan tarvittaessa muuttaa avokonttoreiksi. Vaihtoehtona voisi olla myös ns. kapselihotellien perustaminen näihin tiloihin. Nämä Japanissa keksityt yöpymismodulit ratkaisisivat asuntopulaa. Niihin voidaan kätevästi liittää automatisoitu puhtaanapito, ilmastointi ja äänieristys.

Työvoimavaltainen teatteri on ongelma ja ylipäätään ihmistyövoima ja ihminen ovat ongelma, jonka poistamisessa teatterit voivat olla edelläkävijöitä. Teattereiden toimintaa voidaan ryhtyä tehostamaan kehittämällä erityistä teatterirobotiikkaa. Teatteriandroidit voisivat hoitaa näyttelemisen. Ja muu palvelutoiminto voitaisiin myös ulkoistaa roboteille.

Teattereissa voitaisiin ryhtyä esittämään livestriimattuna hallituksen realityshow'ta , 24h. Mikäli yöpymismoduleista syntyy liikatarjontaa tai livestriimattua hallitus-realitya ei ole tarjolla jatkuvasti, voidaan tilojen käyttö- ja täyttöasteen kasvattamiseksi ajatella, että koulujen iltapäiväkerhot kokoontuvat teattereissa. Teattereiden näyttämöt ja vaikka katsomotkin voitaisiin muuntaa jalkapallo- ja koripallokentiksi. Jouko Turkan Murtovarkaus Helsingin Kaupunginteatterissa oli edelläkävijä.   

Tekesiltä tulisi saada erityistä innovaatiotukea, joka auttaisi teatteria meneillään olevassa muutoksessa ja uuden, kasvavan ja kansainvälistyvän liiketoiminnan kehittämisessä. Tukea pitäisi saada tuotteiden, palveluiden, liiketoimintamallien ja toimintamallien, menetelmien ja osaamisen kehittämiseen.

Tästä se lähtee! Teatterit nousuun!

JOURNALISTISTA DOKUMENTTITEATTERIA

Nopeasti reagoivaa, paikalliseen todellisuuteen porautuvaa, uutisoivaa ja asukkaita osallistavaa ajankohtaisteatteria, cross-overia. Tampereen Työväen Teatterin TTT-klubilla nähdään Tampereen yliopiston viestinnän, median ja teatterin yksikön journalistiikan ja näyttelijäntyön opiskelijoiden ja TTT:n yhteisen dokumenttiteatterihankkeen tuloksia. Suomalaisen ”Pressi” Klubin mentoreina ovat toimineet journalistiikan tutkijat ja Aamulehden toimittaja. Mikko Kannisen ja Samuli Nordbergin ohjaamissa ”esityksissä” pohditaan suomalaisuuden määrittelyä, suomalaisen historian valikoivaa muistia, erilaisia totuustuotantoja Suomessa ja lokaalisesti Tampereen Keskustoria. 

SUKUPUOLI SANELEE TAITEILIJAN ASEMAA – POIS TASA-ARVON ILLUUSIOSTA, LISÄÄ TUTKIMUSTA

Cupore on selvittänyt yksityiskohtaisemmin, miten sukupuoli vaikuttaa taiteilijan asemaan. Tutkimus tuo esiin sukupuolten epätasa-arvon piirteitä, jotka tasa-arvon illuusiossa elettäessä, unohtuvat.  Tämä on vasta alkua. Jatkoksi tarvitaan syvällisempää taiteenalankohtaista tutkimusta. 

Miten siis sukupuoli vaikuttaa siihen, ovatko taiteilijat palkansaajia, vapaita taiteilijoita, itsensä työllistäjiä, yrittäjiä ja miten työmarkkina-asema vaikuttaa nais- ja miestaiteilijoiden tulotasoon. Taiteilijakunta on naisistunut. Naisten osuus on suurin vapaissa taiteilijoissa, miehiä on enemmän palkansaajina, itsensätyöllistäjinä ja yrittäjinä. Jälleen tulee todennetuksi, että miestaiteilijat tienaavat paremmin olipa työmarkkina-asema sitten mikä tahansa. Naisvaltaistuminen on luonut tasa-arvon illuusion, vaikka naistaiteilijoiden tulot ovat systemaattisesti alhaisemmat kuin miehillä. 

Tutkimuksessa tehdään myös se tärkeä huomio, ettei tiedetä riittävästi esimerkiksi siitä, miten yhdistää taiteilijuutta ja vanhemmuutta.  Palkkatyö on taiteilijankin suoja: ”Palkkatyön saamista prekaareista piirteistä huolimatta yleissitovat työehtosopimukset ja työntekijöiden järjestäytyminen tarjoavat edelleenkin työntekijöille turvaa ja edistävät työtä tekevien keskinäistä tasa-arvoa.” Itsensätyöllistäjä joutuu neuvottelemaan työnsä hinnasta vailla sopimusten suojaa, ja itsensä hinnoittelussa suurempia häviäjiä ovat naistaiteilijat.

Mitä siis tapahtuu, kun palkkatyöyhteiskunta murenee? Cuporen tutkijoiden mukaan tilanteesta hyötyy vain pieni, hyviin vuosituloihin yltävä yrittäjien joukko. Niinpä.

SUKUPUOLI, TEATTERIN RAKENTEET JA NAISNÄYTTELIJÄ

Yhden näkökulman sukupuolen ja rakenteen kysymyksiin tarjoaa Anna Paavilaisen Play Rape Baltic Circle -festivaalilla. Miten sukupuolittuneita ovat teatterin rakenteet ja arjen käytännöt?  Millaista sukupuoli-identiteettiä koulutus tuottaa? Millaisia rooleja kirjoitetaan? Millaisia jälkiä naisnäyttelijän tunne- ja kokemuskehoon jää? Näistä keskustellaan myös.

EPIC FAILING

Jokaisen, joka kamppailee epäonnistumisen tunteensa kanssa, pitäisi nähdä koreografi Maija Hirvasen Epic Failing -esitysilta. Pienet kertomukset avasivat isoja assosiaatioita maailman myytteihin ja omaan riittämättömyyteen. Hirvasella on kyky luoda aistimuistiin niin vahvoja ja monimielisiä kuvia, etteivät ne sieltä hevillä lähde. Maija Karhunen ja hänen sähköinen pyörätuolinsa vetää perässään Hirvasta. Kuva taiteilijasta. Miten ihminen on suhteessa toiseen, alistaen, hellien, poistyöntäen, takertuen… Eri tavoin toisiinsa kietoutuvia kohtaamisia kolmen erilaisen ruumiin välillä. Oksentava nainen, toinen nainen, joka hellällä käden liikkeellä työntää pahan energian ja leyhähdykset pois. Pieni armo ja ymmärrys. Metrikaupalla hiuslettiä, kuin hirttoköyttä tai naisen vapautta sitova kruunu. Koomisia exitejä: Maija Karhunen poistuu, jättiläismäinen hiuskuontalo (puku, kuori, naamio) poistuu.  Katosta sataa tikkuja, joista yritetään kyhätä jotain, samoin isommista putkiloista ja laudoista.  Kahdet kasvot pilkistävät hiuskuontaloista, kuin esirippu aukeaisi, sulkeutuakseen jälleen. Minä en jaksa olla maailmassa. Maaginen hetki.

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO-ILMOITUKSIA

TINFO-apuraha näytelmien kääntämiseen

TINFO tukee suomalaisten teatterille kirjoitettujen tekstien kääntämistä muille kielille.
TINFO-apuraha näytelmäkäännöksille on jatkuvasti haettavissa.Tutustu hakuohjeisiin.

Myönnetyt TINFO-apurahat

www.tinfo.fi/fi/tinfoapuraha
www.tinfo.fi/stipendium
www.tinfo.fi/grant


Kesäteattereiden katsojakysely 16.11.2015 saakka

Kesäteattereiden katsojakysely on auki maanantaihin 16.11.2015 saakka.

Kyselylomakkeeseen pääset oheisesta linkistä: https://www.webropolsurveys.com/S/8143C4748D396336.par

Voit lähettää tiedot myös sähköpostilla osoitteeseen tinfo@tinfo.fi.

Pyydetyt tiedot
Teatterin nimi:
Näytelmän/esityksen nimi:
Kirjailija/käsikirjoittaja:
Ohjaaja:
Ensi-iltapäivä:
Esityskerrat:
Kokonaiskatsojamäärä kyseisestä esityksestä:
(jos tarkkaa katsojamäärää ei ole tiedossa, voit ilmoittaa arvion)

Katso viime vuotinen kesäteatterikooste täältä:
TINFO-tiedote 14 / 9.4.2015 - Kesäteatterikausi 2015 käynnistyy

UUTISIA

Suomen Teatterit ry lausui eduskunnalle valtion talousarviosta vuodelle 2016

Eduskunnassa käytiin perjantaina 6.11.2015 keskustelua kulttuuripolitiikasta ja taiteen rahoituksesta. Keskustelussa kiinnitettiin aiheellisesti huomiota siihen, että jatkuvat leikkaukset kulttuurin perusrahoituksesta syövät samalla laajasti kotimaista henkistä pääomaa ja hyvinvointia, luovaa potentiaalia ja tulevaisuuden innovaatioita.

Suomen Teatterit ry lausui valtiovarainvaliokunnan sivistys- ja tiedejaostolle hallituksen budjettiesityksestä vuodelle 2016 seuraavaa:

Teatteri kulttuuripalvelujen tuottajana

Teatteriala on Suomessa perinteisesti vahva kulttuurin ala. Lukuisat ammattiteatterimme ovat jo yli 100 vuoden ikäisiä. Teatteriverkko toimii laajasti ympäri Suomen ja sillä on hyvin keskeinen rooli helposti saavutettavana kulttuuripalvelujen tarjoajana. Kotimaisen näyttämötaiteen jo pitkään ylläpitämä kokonaistaso, noin 3 miljoonaa lippua vuodessa, onkin eurooppalaisessa vertailussa väkilukuun nähden poikkeuksellisen hyvä.

Opetus- ja kulttuuriministeriössä on asetettu valtionosuusrahoituksen toimivuutta ja kehittämistarpeita valmisteleva työryhmä. Suomen Teatterit ry haluaa korostaa, että valtionosuusjärjestelmän uudistamistyössä on pidettävä keskeisenä lähtökohtana näyttämötaiteen rahoituksen kehittämistä yhteistyössä ammattikentän kanssa niin, että näyttämätaiteen saatavuus ja alan riittävät toimintaresurssit tulevaisuudessakin turvataan.

Teatterialan kokonaisrahoituksen kehitys

Vaikka näyttämötaiteen julkinen tuki on Suomessa ollut jo ennen pitkittyneen taantuman aikana toteutettuja leikkauksia kansainvälisessä vertailussa sangen matalalla tasolla, on valtion ja kuntien tuella teatteritaide onnistuttu pitämään saavutettavana kaikelle kansalle pitkälti väestön sijainnista ja varallisuustasosta riippumatta.

Tilapäisesti vuosina 2008-2010 positiivisesti kehittynyttä teatterin valtion tukea ovat viime vuosina vähentäneet vuonna 2012 alkaneet valtionosuuksien leikkaukset ja indeksien jäädytykset. Vuosista 2012-2013 eteenpäin myös teattereiden tuki kunnilta ja kaupungeilta on yhä useammalla paikkakunnalla voimakkaassa laskusuhdanteessa. Vuosina 2013 ja 2014 myös teatterilippujen kokonaismyynnissä on poikkeuksellisesti ollut laskeva jakso.

Kaikki edelliset seikat huomioiden on todellinen uhka, että mikäli kokonaisrahoituksen negatiivinen kierre edelleen jatkuu, teattereiden rahoitus ei tulevaisuudessa enää riitä tähänastisen toiminnan tason ylläpitämiseen. Toiminnan heikkenevä resursointi pakottaa teatterit tekemään entistä vähemmän ja yhä halvemmalla, jolloin niiden on myös entistä vaikeampi vahvistaa omaa tulonhankintaansa toimintansa kehittämiseksi.

Teatterialan työllisyys

Ammattiteatterikenttä on matalapalkka-ala, jonka tuotantokustannuksista valtaosa on työvoimakustannuksia. Työsuhteiden muoto ja kesto vaihtelevat huomattavasti. Palkat ovat koulutustasosta riippumatta muihin aloihin verraten matalia, eikä alan toimintavolyymin karsiminen yhteiskunnan tukien huvetessa siksi aiheuta juurikaan todellista säästöä alalle koulutetun työvoiman jäädessä vain ilman töitä.

Yleiseurooppalainen työsuhteiden rakennekehitys näyttämötaiteen alalla on ollut vakituisten työsuhteiden katoaminen, kun teatterit teettävät yhä suuremman osan tuotannoistaan joustavammin tilapäisellä freelancer-työvoimalla. Teatterialan kaikkien keskeisten rahoituslähteiden kehittyessä negatiivisesti uusi huolestuttava ilmiö on kuitenkin Suomessa ollut myös freelancereiden töiden olennainen väheneminen (-10 % vuonna 2014).

Huomioita ja ehdotuksia valtion talousarvioon vuodelle 2016

  1. Valtionosuusleikkausten kohdistuessa jälleen budjettirahoihin on veikkausvoittovarojen merkitys kulttuurin keskeisenä rahoituslähteenä entisestään korostunut. Siksi on syytä suhtautua harkiten kaikkiin esityksiin joilla pyritään siirtämään uusia kohteita rahoitettavaksi veikkausvoittovaroin. Budjettivaroin rahoitetun kulttuurin kustannusten yksisuuntainen vyöryttäminen veikkausvoittovarojen puolelle budjetissa on kestämätön tie kulttuurin kokonaisrahoituksen näkökulmasta. Kansallisgallerian säätiöittäminen ja siirtäminen olennaisilta osin veikkausvoittovarojen puolelta rahoitettavaksi on jo aiheuttanut kulttuurin kokonaisrahoitukseen valtavan vajeen, jota tuskin saadaan edes juuri alkaneen hallituskauden aikana kurottua umpeen.
  1. Kulttuurin valtionosuusleikkauksia koskevassa keskustelussa on toistuvasti todettu, että päätökset nyt toteutettavista leikkauksista on jo tehty edellisen hallituskauden aikana, eikä ministeriöillä ole ollut asiassa liikkumavaraa. Aikaisemmin kehyksissä suunniteltujen säästötoimenpiteiden toteutusta harkittaessa olisi kuitenkin syytä arvioida uudestaan leikkausten tarpeellisuus, vaikutukset kulttuurin saavutettavuuteen ja toimintaan ja toteutettavien säästöjen rytmittäminen hallituskauden aikana. Nopeilla ja rajuilla leikkaustoimenpiteillä kulttuurialalla saadaan aikaan paljon toiminnan ja sen vaikuttavuuden karsimista, mutta tuskin juurikaan todellista säästöä yhteiskunnalle.
  1. Veikkausvoittovarojen vararahaston keskeinen tarkoitus on turvata veikkausvoittovaroin rahoitettavien kohteiden rahoitus tilanteessa, jossa vuosittain jaettavissa olevat voittovarat eivät tarkoitukseen riitä. Tehokas tapa torjua valtionosuusleikkausten vahinkoja valtionosuusalojen saavutettavuudelle ja työllisyydelle on toteuttaa valtionosuuslaitoksille vuodelle 2016 veikkausvoittovarojen vararahastosta rahoitettava työllistämishankeraha samalla tavalla kuin tehtiin vuonna 2015.

Lue teksti Suomen Teatterit ry:n sivuilta


Suomen Akatemian miljoonarahoitus taiteen tasa-arvotutkimukseen

Suomen Akatemia on myöntänyt Taideyliopiston koordinoimalle ArtsEqual-hankkeelle yhden suurimmista taiteiden tutkimuksen rahoituksista maamme historiassa. Hankkeessa selvitetään kuuden tutkimusryhmän voimin, miten taide ja taidekasvatus voivat lisätä tasa-arvoa ja hyvinvointia 2020-luvun Suomessa. 

Kuusivuotinen ArtsEqual on Taideyliopiston, Kulttuuripoliittisen tutkimuksen edistämissäätiö Cuporen, Lappeenrannan yliopiston, Turun yliopiston ja Työterveyslaitoksen yhteinen, monitieteinen hanke. Suomen Akatemian strategisen tutkimuksen neuvoston tutkimusryhmälle myöntämä rahoitus hankkeen kolmelle ensimmäiselle vuodelle on lähes kolme miljoonaa euroa.

ArtsEqual-hankkeelta odotetaan paljon. Hankkeessa tutkijat tuottavat uudenlaisia taiteen ja taidekasvatuksen interventioita sekä tutkivat niiden tasa-arvo- ja hyvinvointivaikutuksia. Nämä avaukset toteutetaan esimerkiksi kouluissa, taiteen perusopetuksessa, vanhuspalveluissa, monikulttuurisessa nuorisotyössä, vammaistyössä ja vankiloissa. 

– Taide voi muuttaa pelikentän sääntöjä. Sen avulla voidaan tuottaa laajemmin ja tasa-arvoisemmin hyvinvointia sosiaalisesti ja taloudellisesti kestävällä tavalla tulevaisuuden Suomessa, sanoo hankkeen johtaja, professori Heidi Westerlund Taideyliopiston Sibelius-Akatemiasta.

Yhdysvaltalainen kasvatustieteilijä, professori Michael Apple kuuluu ArtsEqualin ohjausryhmään. Hänen mukaansa hanke luo uutta Suomi-kuvaa maailmalla.

– ArtsEqual-hankkeen kaltaiset aloitteet todistavat, että Suomi on ainoana maailman maana päässyt paljon Pisaa pidemmälle koulutuksen laadussa. Se tulee olemaan suunnannäyttäjä muille maille. Tällaisia hankkeita ei ole muualla, ei varsinkaan Yhdysvalloissa.

Professori Apple on työskennellyt viimeiset 30 vuotta muun muassa eri maiden hallitusten kanssa koulutuksen tasa-arvoistamisen ja demokratisoinnin edistämiseksi.

– Taiteen ei tarvitse olla vain harvojen etuoikeus. Mitä jos se olisikin kaikille kuuluva peruspalvelu? kysyy Heidi Westerlund.

Hanke käynnistyy kick off -tilaisuudella lauantaina Musiikkitalossa, kutsun ja ilmoittatumisohjeet tilaisuuteen löydät alta.

Haastattelupyynnöt:
ArtsEqual-tutkimushankkeen tiedottaja Heta Muurinen, p. 050 56 92 904, heta.muurinen@uniarts.fi

ArtsEqual-hankkeen KICK-OFF

Lauantaina 14.11. Musiikkitalolla Helsingissä klo 10–13 
Osoite: Mannerheimintie 13 A

Tervetuloa juhlistamaan uraauurtavan ArtsEqual-hankkeen syntyä kanssamme!

Tilaisuuden ohjelman löydät täältä.

Ilmoittautua voi tällä lomakkeella: https://my.surveypal.com/ArtsEqual-kick-off--tilaisuus.


Teatteritanssitarjotin-hankkeen projektipäälliköksi Minna Aurivuo

Sisä-Suomen tanssin aluekeskus ja Läntinen tanssin aluekeskus ovat nimittäneet Teatteritanssitarjotin–hankkeen projektipäälliköksi Minna Aurivuon. Aurivuo on pirkanmaalainen pitkän linjan kulttuuri- ja tapahtumatuottaja. Ennen siirtymistään projektipäälliköksi Aurivuo toimi tapahtumatuottajana Suomen Tapahtumatuotanto Oy:n palveluksessa toimialueena yritystapahtumat. Sitä ennen hän toimi kymmenen vuoden ajan tuottajana Sorin Sirkuksessa. Aurivuon työparina ja Teatteritanssitarjotin-hankkeen sisältöasiantuntijana toimii Miika Riekkinen.

Teatteritanssitarjotin on vapaan kentän palvelumyyntirakenteen kehittämishanke vuosille 2015-2016. Läntinen ja Sisä-Suomen tanssin aluekeskus toteuttavat hankkeen yhdessä Tampereen Työväen Teatterin ja Turun kaupunginteatterin kanssa. Hanketta rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.

Teatteritanssitarjotin-hankkeessa tiivistetään valtionosuusteattereiden ja taiteen vapaan kentän yhteistyötä. Tavoitteena on yksinkertaistaa tuotantomallia ja helpottaa teattereiden mahdollisuuksia käyttää esityksissään parasta mahdollista osaamista tanssin eri aloilta.

Tiedustelut:
Toiminnanjohtaja Piia Kulin p. 050 552 1138 / piia.kulin@sisasuomentanssi.fi
Toiminnanjohtaja Lotta Skaffari p. 0400 546 012 / lotta.skaffari@l-tanssi.fi
Projektipäällikkö Minna Aurivuo p. 0440 238 138 / minna.aurivuo@sisasuomentanssi.fi


Tampereen Työväen Teatteri aloittaa yt-neuvottelut

Tampereen Työväen Teatteri kutsuu henkilöstönsä yhteistoimintaneuvotteluun 16.11.2015 alkaen. Neuvottelut koskevat koko henkilökuntaa.

Neuvottelujen syyt ovat valtion tuen pysyvä laskeminen ja yleisen taloudellisen tilanteen heikkeneminen, jolla on vaikutusta myös teatterin talouteen. Opetus- ja kulttuuriministeriön antamien tietojen mukaan teatterin valtionapu tulee laskemaan vuosina 2016 – 2017 yhteensä noin 850 000 euroa vuoteen 2015 verrattuna.

Neuvottelujen avulla teatterin toimintaa ja kustannusrakennetta pyritään sopeuttamaan muuttuneeseen taloudelliseen tilanteeseen. Neuvotteluilla voi olla henkilöstövaikutuksia.

TTT:ssä työskentelee tällä hetkellä noin 135 vakituista ja 80 tilapäistä työntekijää.

Lisätietoja
Maarit Pyökäri, toimitusjohtaja
(haastattelupyynnöt Sari Andersson, tiedottaja, puh. 050 596 9069, sari.andersson@ttt-teatteri.fi)

Tiedote TTT:n sivuilla
Katso uutinen Aamulehden sivuilta
 


Säästöpaineet uhkaavat Riihimäen teatterin tulevaisuutta

Ensi kevätkausi saattaa jäädä 70 vuotta täyttävän Riihimäen teatterin viimeiseksi. Teatterin saama taloudellinen tuki on pienentynyt vuosi vuodelta ja teatterin johto hakeekin nyt vaihtoehtoja toiminnan turvaamiseksi.

Riihimäen teatterin tulevaisuus on ollut vaakalaudalla pitkään. Tästä syystä Riihimäen Teatterin toimitusjohtaja Matti Arnkil toivoo Riihimäen kaupungilta jo kertapäätöstä teatterin kohtalosta.
– Teatterin rahoituksesta ei tarvitsisi erikseen taittaa peistä joka vuosi, mikäli kaupunki linjaisi, säilytetäänkö kaupungissa ammattiteatteri vai ei.

Vuodesta 2014 tähän vuoteen teatterin kaupungilta saamaa tukea leikattiin jo 90 000 euroa, samalla teatteri menetti myös investointiavustuksen. Nytkin suunnitellaan uusia säästöjä. Kaupunginjohtajan talousarvioesityksessä teatterilta leikataan 120 000 euroa.
– Se tarkoittaa sitä, että kevään pystymme tekemään, syksyä emme, sanoo Matti Arnkil. – Jos perumme kevään, joutuisimme maksamaan sopimussakkoja 90 000 euroa.

Matti Arnkil on pohtinut neljää eri vaihtoehtoa Riihimäen teatterin tulevaisuuden turvaamiseksi. Pöydällä on kiinteistä tiloista luopuminen, omasta tuotannosta luopuminen, henkilökunnan lomauttaminen joka vuosi kolmeksi kuukaudeksi ja yhdistyminen Hämeenlinnan teatteriin.

Katso uutinen kokonaisuudessaan YLEn sivuilta

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Ovi auki taiteeseen -tapahtuma kolmena marraskuun lauantaina

Taideyliopisto kutsuu kaupunkilaiset osallistumaan taiteen tekemiseen kolmena marraskuisena lauantaina. Taideyliopiston kirjoa esitellään maksuttomissa ja osallistavissa Ovi auki taiteeseen -tapahtumissa, joihin kaikkien on helppo osallistua.

Sarja käynnistyy lauantaina 14.11. Kuvataideakatemian Exhibition Laboratoryssa Avoin bingo -pelillä, jossa yleisö pääsee osallistumaan Valituskuorostaan tunnetun, palkitun taiteilijaparin Tellervo Kalleisen ja Oliver Kochta-Kalleisen työskentelyyn. Taiteilijoiden vetämän pelin avulla keskustellaan avoimuuden käsitteen ympärille rakentuvista liikkeistä, ideoista ja aktiviteeteista.

Klovneriasta ja miimistä kiinnostuneille Avoimesti liikkeellä tarjoaa 21.11. Teatterikorkeakoulussa osallistavia luentoja ja esityksiä. Esiintyjinä nähdään muun muassa Jouni BäckströmJoni Koivuniemi ja Hanna Terävä. Tapahtuma huipentuu klo 17.30 alkavaan Marc Gassotin Dark Side of the Mime -esitykseen (esitys ei sovellu alle 18-vuotiaille).

Tapahtumasarjan päättää 28.11. Tule kanssani Ainolaan. Musiikkitalon Black Boxissa tarjotaan kurkistus näppäripedagogiikkaan Mauno Järvelän johdolla. Aamupäivän aikana tutustutaan kansanmusiikkilähtöiseen musiikkikasvatusfilosofiaan ja yhteislauluun Sibeliuksen sävelin. Tapahtumassa on mukana demonstroimassa näppäriryhmä pääkaupunkiseudulta ja yleisö pääsee osallistumaan yhteislaulun muodossa.

Tapahtumilla avataan Taideyliopiston ovet kaupunkilaisille ja tehdään Avoimen kampuksen eli avoimen yliopiston ja täydennyskoulutuksen toimintaa tutummaksi.

Ohjelma

14.11. Avoin bingo
klo 13–16 Exhibition Laboratory, Merimiehenkatu 36 C (sisäpiha)

21.11. Avoimesti liikkeellä – klovneria ja miimi
klo 14–17 Teatterikorkeakoulun Tori, Haapaniemenkatu 6 
klo 17.30 samassa tilassa Dark Side of the Mime -esitys, johon on myös vapaa pääsy (K-18)

28.11. Tule kanssani Ainolaan – kurkistus näppäripedagogiikkaan
klo 10–12 Musiikkitalon Black Box, Mannerheimintie 13 A

Lisätiedot
Pilvi Järvinen, opintokoordinaattori / Avoin kampus,  050 526 1964, pilvi.jarvinen@uniarts.fi
www.uniarts.fi/oviaukitaiteeseen
www.facebook.com/events/1515498238762694


DuvTeaternin Bokfest! | 28.11.2015

DuvTeatern juhlistaa marraskuussa vasta julkaistua runoantologiaansa Den brinnande vargen. Dikter från DuvTeatern (Schildts & Söderströms). BOKFEST! –niminen tapahtuma järjestetään 28. marraskuuta klo 16-21 Klockrike Dianalla (Erottajankatu 7, Helsinki), yhteistyössä Klockriketeaternin kanssa.

Den brinnande vargen. Dikter från DuvTeatern –runoantologiaa myydään tilaisuudessa erikoishintaan 16¤. Osa kirjan tuotoista lahjoitetaan Abilis-säätiölle, joka tukee kehitysmaiden vammaisten ihmisten toimintaa.

BOKFEST! on kaikille avoin ja maksuton tilaisuus, mutta istumapaikkoja on rajoitettu määrä. Ilmoittautumisia otetaan vastaan oheisen linkin kautta niin kauan kun tilaa riittää. www.duvteatern.fi/bokfest

Illan virallinen ohjelma klo 16 – 18.30
Runonlausuntaa, laulua, musiikkia ja keskustelua runoudesta ja kirjoittamisesta. Mukana mm. DuvTeaternin näyttelijät, runoilijat Claes Andersson, Henrika Ringbom, Mårten Westö ja Sanni Purhonen sekä kirjallisuustoimittaja Marit Lindqvist, kulttuuritoimittaja Sebastian Bergholm ja laulaja Martina Roos.

Illan ohjelma on ruotsinkielinen, mutta DuvTeatern toivottaa kaikki lämpimästi tervetulleiksi mukaan keskustelemaan myös suomeksi tai englanniksi.

Jatkot klo 18.30 – 21: Tanssia ja minglausta! Luvassa myös hyvää ruokaa omakustannehintaan.

Klockrike Diana on esteetön tila. Kulku sekä saliin, lämpiöön että teatterin wc-tiloihin soveltuu myös pyörätuolia käyttävälle yleisölle.

DuvTeatern on kehitysvammaisten näyttelijöiden vapaa teatteriryhmä. Toiminta on pyörinyt aktiivisena vuodesta 1999 DUV i Mellersta Nyland –yhdistyksen alaisuudessa. Keväällä 2012 DuvTeatern käynnisti runoprojektin, jonka puitteissa teatterin näyttelijät kirjoittivat omia tekstejään kahden runoilijan, Claes Anderssonin ja Tua Forsströmin johdolla. Projektista valikoitujen runojen pohjalta syntyi esitys Den Brinnande Vargen – en soaré med DuvTeatern, jota esitettiin Klockriketeaternin Diana-näyttämöllä keväällä 2014. Esitykselle myönnettin Antonia-palkinto vuonna 2014 sekä Thalia-palkinto keväällä 2015.

www.duvteatern.fi


Samtal kring devising | 8.12.2015, Helsingfors

Välkommen på samtal kring devising tisdag 8.12 kl. 17.30-21.30 i Helsingfors.
Vi träffas på Arbis Bibliotek (Dagmarsgatan 3, 00100 Helsingfors) . Tillfället ordnas av Labbet och Ung Dramatik.

Vi kommer att tala om devisingmetodernas rötter i teatertraditionen, varifrån dessa kollektiva arbetsmetoder härstammar och hur de förändrats sedan 70-talet och ser ut i dagens postmoderna teatertradition i Europa.
Vi diskuterar olika föreställningar och ställer dem i förhållande till olika trender.

Vi kommer också att diskutera makt och inflytande på teaterscenen ur olika perspektiv. Träffen erbjuder möjlighet att visionera kring ett framtida arbetsprojekt.
Det är ett tillfälle för professionella för reflektion kring barn- och ungdomsteater både vad gäller form, innehåll och konstnärlig praxis. ”Kan jag skapa nya ramar för mitt arbete i arbetsprocessen?”

Gruppen fungerar som bollplank och kvällen ger möjlighet att öva och prova idéer och tankar. Vi diskuterar våra egna goda arbetsmetoder men också utvecklingsområden och vad som inspirerar oss.

Om det finns intresse kan gruppen träffas vid fler tillfällen under vårterminen 2016.

Anmäl ditt deltagande till info@labbet.fi senast den 4.12.2015.


Jään reunalla -festivaali 21. -23.1.2016, Helsinki

Jään reunalla -festivaali 21. -23. tammikuuta tarjoaa ainutlaatuisen katsauksen pohjoisten kansojen esittävään taiteeseen. Suomen Kansallisteatteri on avannut ikkunansa ja ovensa Siperiaan saakka. Kolmivuotisen Jäänreunan kansat -hankkeen päätösfoorumi ja festivaali vie meidät ennen näkemättömin muodoin ihmiskunnan alkutuuliin ja yhteiseen muinaismuistiimme.

Jään reunalla –ohjelmistossa on esityksiä, elokuvia ja konsertteja ajalta, jolloin suomalais-ugrilaisia kansoja yhdistivät samat myytit, kertomukset maailmanpuusta ja kolmikerroksisesta todellisuudesta. Festivaaliohjelma tuo näytille karhunpeijaisten ikivanhat soittimet ja eeppiset laulut, siperialaisen musiikkiperinnön ja saamelaista joikua sekä teatteriesitykset, joissa palataan Jäämerelle tai suohenkien maailmaan.

Harvinaislaatuinen Jään reunalla -festivaali  kertoo taiteen kielellä, millaista on taistella oman äidinkielensä ja identiteettinsä, joskus myös olemassaolonsa puolesta. Tapahtuman järjestäjänä on Jäänreunan kansat –hanke, joka yhdessä suomalais-ugrilaisten kielivähemmistöjen kanssa tutkii, esittää ja elvyttää uhanalaisia kieliä ja kulttuureja. Hanketta luotsaavat kulttuuritoimittaja Kirsikka Moring, professori Pauliina Hulkko, ohjaaja-dramaturgi Ari-Pekka Lahti ja tuottaja Hinriikka Lindqvist.

 Jään reunalla -festivaalin suojelina on presidentti Tarja Halonen.

Lisätietoja Jään reunalla –ohjelmistosta ja valokuvia: http://www.kansallisteatteri.fi/jaan-reunalla-festivaali/

Jään reunalla -festivaalin tekoa tukevat Koneen Säätiö, Otto A. Malmin lahjoitusrahasto, Karjalan Sivistysseura, Suomi-Venäjä-seura ja Viron suurlähetystö.

 Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:
Hinriikka Lindqvist, tuotantokoordinaattori
Jäänreunan kansat -hanke
puh. 040 570 6570


Tampereen Ylioppilasteatterin hyväntekeväisyysesitys 21.11.2015

Tampereen Ylioppilasteatteri järjestää yhteistyössä The improvAcademyn kanssa hyväntekeväisyysesityksen Naisten Suojakoti ry:n ja turvapaikanhakijoiden hyväksi. 

Kaikki lipputulot lahjoitetaankin lyhentämättöminä Naisten Suojakoti ry:lle, joka tällä hetkellä toimii myös vastaanottokeskuksena turvapaikanhakijoille. 

Tapahtuma järjestetään lauantaina 21.11.2015 kello 20.
The show is in English and starts at 8 PM (doors & bar at 7 PM).

Lisätietoja tapahtumasta saa verkkosivuiltamme:
http://tampereenylioppilasteatteri.net/ohjelmisto/muut-tapahtumat

Facebook-tapahtumasta:
https://www.facebook.com/events/823931674395186/
 

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

Kokemuksellinen ja aisteja herkistävä työpaja Inner Spectacles | 21.-22.11.2015, Turku

Osana Ehkä-tuotannon marraskuista XS-festivaalia helsinkiläinen taiteilijaryhmä KOKIMO ohjaa Inner Spectacles -työpajan. Työpaja aktivoi osallistujien sisäisiä mielen näyttämöitä ja herkistää suhdetta ympäröivään tilaan ja tilanteeseen. Kaksipäiväisen työpajan päättää julkinen esitysdemonstraatio.

Aikuisille suunnattuun, kaikille avoimeen ja maksuttomaan työpajaan otetaan 10 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä. Pajassa työskennellään sekä ulkona että sisällä.

KOKIMO on vuonna 2010 perustettu taiteilijaryhmä, jonka jäsenet toimivat aktiivisesti muun muassa teatterin, tanssin sekä esitystaiteen parissa. Ensemblessa työskentelevät äänisuunnittelija Markus Heino, skenografi-valosuunnittelija Raisa Kilpeläinen, skenografi Veera-Maija Murtola ja valosuunnittelija Anna Pöllänen. KOKIMOn työskentelyn lähtökohtana on keskenään tasa-arvoisten taiteilija-suunnittelijoiden yhteistyö. KOKIMO tutkii ihmisen suhdetta omaan ympäristöönsä sekä tästä syntyviä kokemuksellisia havaintoja, esityksellisiä ja dramaturgisia keinoja käyttäen. Ryhmä työskentelee tila- ja paikkalähtöisesti, kevyellä tuotannollisella rakenteella, pyrkien huomioimaan materiaalisissa ratkaisuissaan myös ekologisuuden ja kestävän kehityksen periaatteita.

kokimo.wordpress.com

Aika: la 21.11. klo 10-18 & su 22.11. klo 12-16
Paikka: Nykytaidetila Kutomo, Kalastajankatu 1 B, 20100 Turku
Ilmoittautumiset ja lisätiedot: ehkatuotanto@gmail.com

Tapahtuma Facebookissa

Työpaja järjestetään osana Ehkä-tuotannon XS Vol.7 – Uuden tanssin ja esitystaiteen festivaalin ohjelmaa. Festivaalin koko ohjelma: ehka.net/xs-vol-7


Charlotte Canningin vierailuluento | 26.11.2015, Helsinki

Vierailuluento torstaina 26.11. klo 16-18, paikka: Helsingin yliopisto, Unioninkatu 38, F205
Linkki HY:n tapahtumakalenteriin

Visiting lecture on Thursday November 26, 2015 at 16-18,
Place: Unioninkatu 38, F-house, lecture room F205
Open for all

Professor Charlotte Canning: “If the World Was Ruled by Artists:” The 1967 International Theatre Institute World Congress and Cold War Leadership

Dr. Charlotte Canning, University of Texas, US, teaches theatre/performance history and historiography, as well as feminist performance theory. Additionally, she heads the Performance as Public Practice MA/MFA/PhD Programs in the department and is the Head of the Oscar G. Brockett Center for Theatre History and Criticism. She serves as the Associate Chair for the Performance Studies and Pedagogy division of the department and is an affiliate faculty member in the Departments of American Studies, African and African Diaspora Studies, and the Center for Women’s and Gender Studies. More about Dr. Canning: http://www.utexas.edu/finearts/tad/people/canning-charlotte

Warmly welcome,

Järjestäjä: Teatteritiede / Filosofian, historian, kulttuurin ja taiteiden tutkimuksen laitos
Organizer: Theatre Research / Department of Philosophy, History, Culture and Art Studies


Työpaja esittävän taiteen opiskelijoille ja ammattilaisille | 7.-10.12.2015, Helsinki

Kurssi tarjoaa uusia avaimia itsenäisen esiintyjän työhön ja mahdollisuuden päivittää opittuja metodeja. Tarkoitettu teatterin, sirkuksen ja tanssin ammattilaisille, alan opiskelijoille, ohjaajille ja pedagogeille. Kurssin vetäjänä toimii venäläinen teatteriohjaaja ja näyttelijä Tanya Weinstein.

Theatre without director - Individual performers practice 7.-10.12.2015

This performing lab is a combination of training workshops and research rehearsals aiming to show some new ways of individual actors work, as well as refreshing some well known methods. Workshop will be led by Tanya Weinstein, Russian origin director and actress. 

* Kurssikieli/ working language: englanti/ English
* Aika/Time: 7.-10.12 klo 17-21 (16 h)
* Kurssinhinta/Price: 150 e
* Paikka/Place: Todellisuuden tutkimuskeskus | Esitystaiteen keskus, Kaasutehtaankatu 1, Suvilahti | Puhdistamo, rakennus 6 |
* Ilmoittautumismaksu 50 e maksetaan ilmoittautumisen yhteydessä/ Registration fee 50 e shoud be paid together with registration
* Ilmoittautuminen ja lisätietoja / registration and more information: russian.nights.festival@gmail.com
* Kurssin hintaan kuuluu yksi ilmainen esitys Russian Nights -festivaalilla 11.- 13.12.2015/ Workshop includes one free performance at the Russian Nigths festival 11.-13.12.2015

 Russian Nights Festival 2015

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


CUPORE etsii kirjoittajia festivaaliaiheiseen artikkelikokoelmaan | Ehdotukset 9.12. mennessä

Festivaaleja lähestytään artikkelikokoelmassa kohtauspaikkoina ja kehitysalustoina. Kirjoittajiksi etsitään eri tieteenaloja ja tutkimusperinteitä edustavia tutkijoita. Artikkelit voivat käsitellä festivaaleja esimerkiksi taiteellisen työn, elinkeino- ja innovaatiopolitiikan, tapahtumatuotannon etiikan, osallistumisen, kulttuurienvälisyyden tai festivaalin paikallisyhteisössä saaman roolin näkökulmista.

Artikkeliehdotukset tulee jättää keskiviikkoon 9.12.2015 mennessä.

Lue tarkemmat ohjeet kirjoituskutsusta (pdf)

www.cupore.fi/ajankohtaista06112015.php


Haku vuoden 2016 OuDance-festivaaliohjelmistoon | Haku päättyy 13.12.2015

Vuosittainen OuDance-festivaali järjestetään jälleen 14.-18.9.2016 Oulussa. Ensi vuoden festivaalin teema on Fyysinen Empatia.

Haemme festivaaliohjelmistoon mielenkiintoisia ja voimakkaan fyysisiä eri tanssimuotoihin perustuvia tanssiteoksia, esityksiä julkisiin tiloihin sekä festivaaliklubille, tanssikursseja, yleisötyöideoita ja muuta vuoden teemaan sopivaa ohjelmistoa.

Hae festivaaliohjelmistoon http://jojo.fi/oudance_haku/

Haku päättyy 13.12.2015
Emme huomioi myöhästyneitä hakemuksia.
Kaikille hakijoille ilmoitetaan alustavista valinnoista 04.03.2016 mennessä.

LIITTEET:

  • Teoksen videolinkit
  • Tekninen raideri
  • Tekijöiden ansioluettelot
  • Arvostelut
  • Muut liitteet

Lähetä liitteet sähköpostilla osoitteeseen oudance(at)jojo.fi samaan aikaan kun lähetät hakemuslomakkeen nettisivuilta.

Otamme vastaan liitteitä vain .pdf, .doc, .txt, .rtf ja .xls muodoissa.

LISÄTIEDOT:
Jarkko Lehmus, taiteellinen johtaja
jarkko.lehmus(at)jojo.fi / 045 879 3779


Kalasataman tapahtumat 2016 | Tarjoukset 17.12.2015 mennessä

Kalasataman tapahtumat ovat osa Kalasataman ympäristötaidehanketta, jonka tavoitteena on asukkaiden viihtyvyyden parantaminen pitkän rakentamisvaiheen aikana. Hankkeen avulla toteutetaan pysyvää ja väliaikaista taidetta sekä tapahtumia. Kalasataman rakentaminen kestää 20–30 vuotta.

Tarjouspyynnön tavoitteena on edistää taide- ja kulttuuritapahtumilla asukkaiden osallisuutta, paikallista verkostoitumista ja alueellisen identiteetin muodostumista Kalasataman alueella. 

Tarjouksen voivat jättää rekisteröidyt taiteen ja kulttuurin ammattilaisyhteisöt ja -laitokset. Arvioinnissa suositaan useiden toimijoiden yhteistyöhankkeita. 

Toiminta voi alkaa erillisen kirjallisen sopimuksen (tilauksen ja tilausvahvistuksen) allekirjoittamisen jälkeen kevään 2016 aikana ja sen tulee päättyä viimeistään 30.11.2016. Tavoitteena on, että vuonna 2016 käytettävissä olevalla summalla, noin 40 000 euroa, saataisiin Kalasatamaan noin 3–6 tapahtumaa tai tapahtumasarjaa. Tarjouspyynnössä etsitään hankkeita, jotka täydentävät toisiaan, jotka on suunnattu eri-ikäisille ja -taustaisille alueen asukkaille ja jotka toteutuvat eri aikoihin vuoden 2016 aikana. 

Hanke tulee toteuttaa Kalasataman alueella. Aluerajaus on esitetty oheisessa kartassa.

Tarjouksen jättäminen 

Tarjous jätetään sähköisellä Digium-lomakkeella. Tarjoukseen tulee sisällyttää ainakin: 

  1. Kuvaus hankkeesta, tavoite, tapahtumapaikka/-paikat ja kohderyhmä
  2. Kuvaus toteuttavasta työryhmästä, ansioluettelot (liite)
  3. Hankkeen toteuttamisaikataulu
  4. Hankkeen budjetti (arvonlisäveroton)
  5. Tiedotussuunnitelma (liite)

Tarjous tulee jättää torstaihin 17.12.2015 kello 13.00 mennessä, ja sen tulee olla voimassa vuoden 2016 ajan. Puutteellisia tarjouksia ei hyväksytä.

Lisätiedot:
Kulttuurisuunnittelija Anna von Bagh, 09 310 37934 tai anna.vonbagh (at) hel.fi

www.uuttahelsinkia.fi/fi/kalasatama/tarjouspyynto-kalasataman-tapahtumat-2016


The Zarya artist in residence, Vladivostok, Russia | Deadline 26.11.2015

The ZARYA Center for Contemporary Art welcomes artists working in the fields of painting, sculpture, graphics, photography, video, installation, performance, choreography, theater, music and street art to apply for an artist residency. The residency is open to individual artists as well as collectives. Priority is given to projects that actively engage the local context.

Residencies are either one or two months long.

Participants will have access to a fully equipped studio at the ZARYA Center for Contemporary Art and will also be fully or partially reimbursed for materials.

The residency programme will additionally cover up to 18,000 rubles towards the cost of train or airfare to Vladivostok.

Deadline: 26 November

Find all details online 


Ellen Stewart International Award | Deadline 30.11.2015

The Ellen Stewart International Award is now open to individual theatre artist or theatre company whose work promotes social change and community participation with a particular focus on the engagement of young people.

With the support of the ITI (International Theatre Institute), La MaMa New York and Italy and  the Spoleto Festival of 2 Worlds, the recipient of The Ellen Stewart International will receive an artistic residency at La MaMa Umbria to create a new work, and the financial and production support to present the new work at the Spoleto Festival of 2 Worlds, and subsequently at La MaMa Experimental Theatre Club in New York. 

Candidates can come from any country/community in the world. Candidates must exhibit excellence and major achievements in the areas or socially-engaged theatre with youth involvement. We are looking for as diverse an array of candidates as possible. Candidates should be available to spend a residency during the summer of 2016 at La MaMa Umbria in Spoleto, Italy.

Deadline is 30 November 2015

More information:
estewartaward@gmail.com 
www.ellenstewartaward.net      


twitter.com/tinfotweets