26.11.2015

TINFO-tiedote 41 / 26.11.2015


MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFO-ILMOITUKSIA

UUTISIA

TAPAHTUMIA

KOULUTUSTA

KURSSEJA JA LUENTOJA

TYÖPAIKKOJA

HAKUJA

MUITA ILMOITUKSIA

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Puskista tullut! Hallituksen esitys HE 94/2015

Mitä hittoa. Eivät taida lainvalmistelun prosessit olla ihan kohdillaan. Nyt on puskista tullut hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain ja työttömyysturvalain muuttamisesta. Tämä lakiesitys on suuri uhka freelancereille. Esitys määrittelee yrittäjäksi kaikki, jotka esimerkiksi tekevät työkorvauksella tai laskuttavat jotain kautta pieniäkään keikkoja. Freelancerilla on tässä erittäin suuri riski tulla määritellyksi päätoimiseksi yrittäjäksi, koska hänellä ei milloinkaan ole 6 kuukauden työsuhdetta rinnalla. Tämän lakiesityksen toteutuessa keikat tulevat vähenemään rajusti, koska omia keikkoja ei kannattaisi tehdä muuta kuin palkattuna. Toisena vaihtoehtona on ryhtyä päätoimiseksi yrittäjäksi. Tällöin esim. teatterissa, elokuvassa tai tv:ssä tehty työ olisi työsuhteista ja se vakuutettaisiin (maksettaisiin), mutta siitä ei koskaan saisi korvauksia. Esityksen perusteluissa todetaan, ettei siitä aiheudu kansalaisille taloudellisia seuraamuksia. Ei pidä paikkaansa! Tällaista viestitteli Elina Kuusikko Suomen Näyttelijäliitosta.

Alueiden todellisuutta, ääntä, jota pääkaupungin todellisuudesta ei kuulla

Sattuman satoa. Tärkeätä sellaista. Yllätyskohtaaminen Kaisaniemessä Porin kulttuuritoimenjohtajan Jaana Simulan kanssa. Kahvilakeskustelumme koski alueiden ääntä. Pakko siteerata muistiinpanoistani Simulaa suoraan.

”Alueelta käsin havainnoi helpommin sen, mitä alueelliset taiteilijat merkitsevät ja kuinka tärkeätä heidän olemassaolonsa on. He ovat ympärivuotisesti läsnä ja käytettävissä. Alueellakin taide reagoi yhteiskunnan häiriöihin. Täällä alueilla me rakastamme myös kulttuurilaitostemme seiniä. Ne kertovat meille – myös aivan monumentteina ja symboleina – että kaikki on okei. Ne lisäävät luottamusta siihen, että asiat ovat kunnossa.”

Jaana Simula tuo esiin merkittävän paradoksin: ”Ei kuntalaisten edes välttämättä tarvitse niitä käyttää, jo palvelumuodon olemassaolo riittää. Kyllä kuntalainen on valmis puolustamaan omaan teatteriaan tai orkesteriaan ulkopuolisille, jos kokee omansa uhatuksi. Kunnissa rahavarat ovat sellaiset, että yhteistyö kannattaa ilman muuta. Pääkaupungin näkövinkkelistä on helppo huudella, ettei alueilla tapahdu mitään. Se on näköharhaa. Täällä Porissa ja Satakunnassa me olemme kynsin hampain taistelleet myös Kankaanpään taidekoulun puolesta. On tuhoisaa, jos kaikki luovat koulutusalat valuvat etelään. Taidekoulutus lisää ymmärrystä taiteesta, luo ympärilleen todellisuutta, jossa taidetta ja kulttuuria arvostetaan.”

Kulttuurin haulikonkantama

”Kulttuurin haulikonkantama on arkena 30 kilometriä, viikonloppuna 70-100 kilometriä. Tämä tietenkin edellyttää sitten vielä julkisia liikenneyhteyksiä, joilla matkaa voidaan tehdä.”

Näin toteaa Porin kulttuuritoimenjohtaja Jaana Simula. Tämä on hyvä pitää mielessä, kun pohditaan soten ja yliopistoraken hengessä paikallista taidetarjontaa.

Äänessä ne, jotka palveluita eivät käytä

”Kunnallisten terveyspalvelujen huonoksi koettu maine perustuu lähinnä niiden käsityksiin, jotka eivät niitä käytä. Tämä koskee sekä palvelun laatua että saatavuutta.” Kuntaliiton teettämän laajan (vastaajina 12 500 suomalaista) kuntalaistutkimuksen mukaan kahdeksan kymmenestä kuntalaisesta oli tyytyväinen kunnallisiin terveyspalveluihin. Palveluita käyttäneet ovat tyytyväisempiä kuin ne, jotka perustavat näkemyksensä johonkin muuhun kuin omiin kokemuksiinsa.

Tämä on minusta merkittävä tulos! Miten kuntalaiset arvioisivat teatteriesityksiä? Perustuuko yksittäisen teatterin tai esityksen ”huono” maine mutuun? Kommenttejaan esittävät ne, jotka eivät teatterissa ole käyneet tai esityksiä nähneet. 

LOW PAY tai NO PAY WORK – esiintyjien asema

FIAn (International Federation of Actors) toisen maailmankongressin pohjapaperiraportti The Live Performance Sector From a Global Perspective: A Status Report kannattaa lukea. Se tiivistää, missä tällä monimuotoisella alalla mennään, minkälaiset ovat työskentelyolosuhteet, mitä tapahtuu sopimustasolla, miten sukupuoli ja inkluusio toimivat, millaisia uusia tukijärjestelmiä on, miten kiertueet, yhteistuotannot ja kansainvälinen liikkuvuus, miten työhyvinvointi ja työturvallisuus toteutuvat ja mikä elävän esityksen asema on digitaalisella aikakaudella. Kansalliset erot ovat suuria. Live pitää puoliaan ja keksii itseään uudelleen huolimatta kilpailusta, jota se käy digitaaliteknologioiden ja ei-live medioiden kanssa.

Kaikkialla tuntuu ammatteja yhdistävän prekaarious ja epävarmuus. Useissa maissa mahdollisuudet päästä erilaisten työttömyysetuuksien piiriin ovat radikaalisti heikentyneet. Työsopimukset ovat yhä lyhykäisempiä, samaa epäselvyyttä ja häsläkkää erilaisista positioista kaikilla itsensätyöllistäjillä. Samaa uutista siitä, miten julkisen sektorin säästötoimet purevat freelancereihin. Esityksiin kiinnitetään vähemmän esiintyjiä, tehdään pienimuotoisempaa. Harjoituksista ei välttämättä makseta kunnon palkkaa tai harjoitellaan jopa ilman palkkaa, käytetään ammattinäyttelijöiden sijaan harrastajia ammattimaisissa esitystuotannoissa. LOW PAY tai NO PAY WORK! FIAn selvityksen mukaan esiintyjiin kohdistuu painostusta esiintyä erittäin halvalla tai jopa ilman palkkaa. Tällaisia käytäntöjä on aina ollut olemassa, mutta nyt ne ovat lisääntyneet.

Brecht pääsee pannasta! Hyvää aikaa valmistautua vapauteen

14.8.2026 tulee kuluneeksi 70 vuotta Bertolt Brechtin kuolemasta. Saksassa valmistellaan jo 1.1.2027 alkavaa uutta aikaa, jolloin Brecht pääsee pannasta ja hänen teoksillaan saa jokainen tehdä mitä lystää. Eläköön myös materiaaliarvo. Ensi vuoden Brecht-päiville – siis kymmenen vuotta ennen H-hetkeä – pyydetään nyt hankeideoita ja uusia konsepteja. Joku kyselee jo, mitä tulemme tekemään, kun Beckett pääsee pannasta vuonna 2060! En attendant la liberté!

Delfiinejä, valkosipulipuristimia – nukketeatteria ja toiseutta

Perjantaina 27.11. on Taiken järjestöjen päivä. Ja lauantaina pitää pitää kiinni muista sopimuksissa. Perjantaille ja lauantaille osuus myös nukketeatteria toiseuden taiteena ja foorumina pohtiva symposium Teatterikorkeakoulussa. Ohjelma vaikuttaa niin kiinnostavalta, että haikailen. ”Nukketeatteri ja sukupuoli – onko valkosipulipuristin mies vai nainen, vai onko sillä mitään väliä” pohtii Timo Väntsi. ”Nukketeatteritaiteilijat – leveän ajokaistan oikeassa reunassa. Nukketeatterintekijän (taiteilija)identiteetti ja asema suomalaisessa teatterikentässä 2000-luvulla” on Satu Paavolan aiheena. Silja Rantanen valottaa nukketeatteria ja Hegelin taiteenlajien järjestelmää.                             

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO-ILMOITUKSIA

Tulossa harrastajateatteritilastot 2014

Harrastajatilastot 2014 valmistuvat ensi viikolla. Katso ennakkomaistiasia täältä


Teatterilaisen muistikirja/päivyri 2016 - Lahjaksi itselle, ystävälle tai koko työporukalle

Muistikirja2016kollaasiTeatterilaisen muistikirja 2015 on pokkarikokoinen teos, jonka 240 sivuun mahtuu paitsi päivyri suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi, myös sata sivua tilaa omillen merkinnöille. Ja onhan Teatterilaisen muistikirja myös pieni suuri tietopaketti. Teatterilaisen muistikirja on myös mahtava lahjaidea!

Teatterilaisen muistikirja 2016 on hiukan edellisvuoden mallia kevyempi ja ohuempi.

Teatterilaisen muistikirjasta 2015 kannattaa tehdä kimppatilaus. 10 kappaleen ja sitä suuremmissa tilauksissa kirjan hinta on vain 17 euroa / kappale (yksittäin 19 euroa).

Tilaukset voi tehdä TINFO-verkkokaupasta, sähköpostitse tinfo(a)tinfo.fi tai puhelimitse (09) 2511 2120.

Lisätietoja ja kuvia Teatterilaisen muistikirjasta.

 


Ilmoita kevään 2016 teatteriensi-iltasi

Keräämme ammattiteattereiden kevään 2016 ensi-iltatiedot verkkosivuillemme. Lähetä oman teatterisi tiedot sähköpostitse osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi.

Kirjoita viestin otsikoksi "ensi-illat". Ensi-iltatiedoissa tulisi näkyä

  • esityksen nimi
  • ensi-iltapäivämäärä
  • kirjailija
  • ohjaaja
  • dramaturgi
  • muut työryhmän tiedot
  • lyhyt sisältökuvaus

Merkitse myös onko teksti kotimaisen tekstin kantaesitys, lasten- tai nuortenteatteria tai yhteistuotanto.

www.tinfo.fi/ensi-illat



Ilmoita muuttuneista yhteystiedoistasi Teatterialan Avain -päivitysversiota varten

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) julkaisee sähköistä Teatterialan Avain -osoitteistoa. Mikäli yhteystiedoissasi tai henkilöstössä on tullut muutoksia syksyn aikana, ilmoita uudet yhteystiedot 8.1. 2016 mennessä osoitteeseen: tinfo(at)tinfo.fi

Päivitetty versio lähetetään Teatterialan Avaimen 2015/2016 tilanneille automaattisesti tammikuussa.

Osoitteiston voit tilata TINFO-verkkokaupasta, sähköpostitse tinfo(at)tinfo.fi tai puhelimitse (09) 2511 2120

Teatterialan Avaimen hinnat alan toimijoille:

  • 1-2 käyttäjää: 29,00 €
  • 3-9 käyttäjää: 85,00 €
  • Yli 9 käyttäjää: 125,00 €
  • Teatterialan opiskelijat / työttömät: 12,00 €

    *******
  • Yritykset (muut kuin teatterialan toimijat): 175,00 €

Lue lisää Teatterialan Avaimesta

UUTISIA

Näyttämötaiteen valtionpalkinto DuvTeaternille ja Mika Myllyaholle

Näyttämötaiteen valtionpalkinto jaettiin DuvTeaternin ja pääjohtaja Mika Myllyahon kesken.

Palkinnot jakoi opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen torstaina Helsingissä. Kukin valtionpalkinto on suuruudeltaan 13 500 euroa. Palkinnot myönnetään veikkausvoittovaroista.

Palkintoperustelut:

DuvTeatern har genom sin verksamhet, som förenar en stark konstnärlig integritet med ett långsiktigt engagemang och ett socialt inkluderande arbetssätt skapat konstnärligt värdefull scenkonst. DuvTeatern ruckar på normerna, gör samhället mer jämställt.

DuvTeatern utför ett etiskt hållbart arbete som förenar scenkonst med pedagogisk verksamhet och publikarbete kring bland annat tillgänglighetsfrågor. Samtidigt bereder DuvTeatern ett nytt meningsfullt och inkluderande scenkonstlandskap - ett bättre samhälle helt enkelt. DuvTeatern skapar konst som korsar genregränser. Det senaste exemplet är diktantologin Den Brinnande Vargen. Dikter från DuvTeatern som är en uppföljning av ett tidigare sceniskt verk.

DuvTeatern består av teaterarbetare med och utan intellektuell funktionsnedsättning. DuvTeatern har även en rik internationell historia. Teatern har samarbetat med såväl stora institutioner som det fria scenkonstfältet, med betydelsefulla resultat både socialt och konstnärligt.

Kansallisteatterin pääjohtajana vuodesta 2010 toiminut Mika Myllyaho on tehnyt johtajakaudellaan poikkeuksellisen tietoista kulttuuripolitiikkaa, jossa heijastuu myös teatteria laajempi näkemys ja tavoite. Pian 150-vuotiaan taidelaitoksen toiminnassa on merkkejä taiteesta uusiutuvana luonnonvarana. Ovien avaaminen eri näkemyksille ja tekotavoille toimii. Myllyahon yhteistyötahto ja -kyky on taannut taiteen tuoreuden, tuotannon tehokkuuden ja uteliaan yleisösuhteen. Tapahtumat Kansallisteatterissa vihjaavat avautumisen eduista muillekin taidelaitoksille.

Henkilökunnan ideoimasta Lavaklubista on tullut Kansallisen identiteettiä huoltava "sisäänheittotuote". Sunnuntaimatineat on palautettu, vierailevat esitykset tavoittaneet tanssin, sirkuksen ja teatterin uudet muodot. Nuori yleisö istuu jo tiukasti katsomossa. Kiertueteatteria on viety suljettuihin laitoksiin ja sitä on tehty myös maahanmuuttajien ja lähiön asukkaiden kanssa. Teatterin oma residenssitaiteilija on saanut keskittyä taiteelliseen työhönsä. Tullessaan johtajaksi Myllyaho kutsui ensi töikseen joukon "kotikirjailijoita" lajinsa eturivistä. Nyt uusi kotimainen draama vaalii Suomen Kansallisteatterin perustehtävää.

Sirkustaiteen valtionpalkinnon sai Mad in Finland -työryhmä ja tanssitaiteen valtionpalkinnon yleisötyövastaava Katja Kirsi. Musiikin valtionpalkinnon sai muusikko Maarit Hurmerinta.

Lue koko tiedote OKM:n sivuilta


Teatteri Taiminelle Lapsenpäivä-palkinto

Vuoden 2015 Lapsenpäivä-palkinnot on myönnetty Teatteri Taiminelle ja Kulttuuriosuuskunta Uululle. Lastenkulttuurin valtionpalkinnot saivat Inger-Mari Aikiolle ja Sairaalaklovnit ry:lle. Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen jakoi palkinnot perjantaina 20.11. Helsingissä.

Opetus- ja kulttuuriministerin myöntämä Lapsenpäivä-palkinto on tunnustus merkittävästä työstä taidekasvatuksen ja taideharrastamisen eteen. Palkinto on suuruudeltaan molemmille palkituille 8 500 euroa.

Taiteen edistämiskeskuksen myöntämät Lastenkulttuurin valtionpalkinnot myönnetään tunnustuksena kolmen viimeksi kuluneen vuoden aikana tehdystä ansiokkaasta lastenkulttuurityöstä tai pitkäaikaisesta ja ansiokkaasta lastenkulttuuritoiminnasta. Kumpikin palkinto on 15 000 euroa. Palkinnot myönnetään veikkausvoittovaroista.

Kiertueteatteri Taimine esiintyy lapsille ja nuorille päiväkodeissa ja kouluissa sekä tuottaa uusia, nuoria kiinnostavia ja ajankohtaista näytelmätekstejä. Esityksissä käytetään suomea ja ruotsia sekä tarvittaessa muita kieliä. Vuosittain Taiminella on 40 000 katsojaa.

Taiminen suurin ansio on, että sen esitykset kiinnostavat ja naurattavat nuoria. Aiheet ovat käsitelleet nuorten yhä monimutkaisempaa ja vaativampaa maailmaa - aina puolustaen lapsen ja nuoren näkökulmaa. Kuudestatoista ammattilaisesta koostuva teatteri on perustettu vuonna 2002.

Katso koko tiedote ja muut palkintoperustelut OKM:n sivuilta


Vuoden Uusperheteko 2015 on Komediateatteri Arenan Uusioperh(s)e-näytelmä

Suomen Uusperheiden Liitto ry on valinnut Uusioperh(s)e -näytelmän Vuoden Uusperheteko -tunnustuksen saajaksi.  Palkinto luovutetaan Komediateatteri Arenalle 3.12.2015 Aleksanterin teatterissa pidettävän Uusioperh(s)een juhlanäytöksen yhteydessä.

Vuoden Uusperheteko myönnetään vuosittain uusperheiden eteen tehdystä merkittävästä työstä. Vuoden Uusperheteon saaja on tehnyt tunnetuksi uusperheiden asiaa tai Suomen Uusperheiden Liitto ry:tä liiton arvoihin sopivalla tavalla.

Uusioperh(s)e-näytelmä on vuonna 2015 ensi-iltaan tullut kotimainen kantaesitys, jonka on käsikirjoittanut Kiti Kokkonen. Outi Mäenpään ohjaama tragikomedia tuo uusperhetematiikkaa esille myönteisellä, uusperheiden hyvinvointia edistävällä tavalla. Näytelmä tavoittaa uusperheille tyypilliset, kipeätkin kokemukset lämpimän huumorin keinoin.

Näytelmän nähneet uusperheet ovat tuoneet esille, miten näytelmä on auttanut heitä käsittelemään omia kipukohtiaan ja tekemään isojakin oivalluksia omasta arjestaan ja parisuhteestaan. Näytelmä käsittelee koskettavasti etenkin äitipuolen asemaa, isän eriytymisen pelkoa, sekä vanhempien ikäpolvien asennemuutosta uusperheellisyyteen liittyen.

Suomen Uusperheiden Liitto ry on uusperheiden hyvinvointia aktiivisesti ajava valtakunnallinen järjestö. Liiton toiminnan kohderyhmänä ovat uusperheet ja uusperheiden kanssa työskentelevä ammattihenkilöstö.

Komediateatteri Arena on helsinkiläinen ammattiteatteri ja perheyritys jo toisessa polvessa. Teatterin ensisijaisena tarkoituksena on laadukkaan kotimaisen ja komediallisen teatterin tekeminen Helsinkiin. Tuotannot kiertävät myös vierailuilla muissa Suomen teattereissa. Kausi 2015 on Komediateatteri Arenan 20. toimintavuosi. 

" Minä olen sinun perhettä. En ole synnyttänyt sinua, mutta minä olen sinun vanhempasi."
-Elina, Uusioperh(s)e -näytelmän äitipuoli

Lisätietoa: 
Kirsi Broström, Suomen Uusperheiden Liitto ry, puh. 040 6893418, s-posti: kirsi.brostrom(at)supli.fi, 
www.supli.fi 
Annika Grahn, Komediateatteri Arena, puh. 050 4629660, s-posti:  annika.grahn(at)komediateatteriarena.fi,
www.komediateatteriarena.fi


Hämeen Kuninkaallinen Nukketeatteri Egyptiin

Hämeen Kuninkaallinen Nukketeatteri on kutsuttu esiintymään kansainvälisen Somethingelse - OFF Biennalen avajaisiin Egyptiin. Hannu Räisä ja Antti Kemppainen esittävät Frankensteinin Hirviö näytelmästä lyhennetyn version DARB1718 – kulttuurikeskuksen ulkoilmanäyttämöllä. Lähes sanaton esitys yhdistää nukketeatteritekniikoita, perinteistä näyttelijäntyötä, mimiikkaa ja musiikkia. Frankenstein sai ensi-iltansa lokakuussa 2014 ja tuleva Kairon esitys on ensimmäinen etappi Hämeen Kuninkaallisen Nukketeatterin suunnitelmassa päästä laajemmin esiintymään kansainvälisille areenoille.

Kairossa 28.11.2015 avautuvassa näyttelyssä on laaja joukko eri alojen taiteilijoita ympäri maailman. Biennalen pääkuraattorina toimii yksi maailman arvostetuimmista nykytaiteilijoista Moataz Nazr.

Nukketeatteritaiteilija Hannu Räisä vieraili DARBissa vuonna 2010 esityksellä The Bastard Soldier, Fames-Family-Vaudeville näyttelyn avajaisissa.

Hämeen Kuninkaallinen Nukketeatteri on ammattinukketeatteri Hämeenlinnasta. Teatteri valmistaa esityksiä eri kohderyhmille niin lapsille, nuorille kuin aikuisille ja se on tunnettu erityisesti parodiasarjasta Tasavallan Maronetit.

Haastattelut ja matkakertomukset: kuninkaallinennukketeatteri(at)gmail.com

www.facebook.com/kuninkaallinennukketeatteri

www.royalpuppettheatrehame.weebly.com

www.somethingelse-off.com

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Meditatiivinen kävelykuunnelma Torikortteleiden alueella | 1.12.2015-6.1.2016

Taide, teknologia ja todellisuus yhdistyvät Johanna Hammarbergin Saiturin joulussa Helsingin ydinkeskustassa

Johanna Hammarbergin Saiturin joulu on Helsingin uuden vanhankaupungin alueella mobiililaitteilla kuunneltava joulukalenterinomainen jatkokuunnelma. Kuunnelma perustuu Charles Dickensin tarinaan Saiturin joulu sekä medatiivisiin mietiskelyharjoitteisiin, jotka kuulija halutessaan tekee itsenäisesti paikan päällä. Saiturina kuullaan äänitaiteilija Juha Valkeapää. Ensimmäinen luukku aukeaa 1.12.15 ja viimeinen 21.12.15. Teos on kokonaisuudessaan kuunneltavissa 6.1.16 asti. Saiturin joulu kuunnellaan älypuhelimella tai tabletilla hyödyntäen kotimaista Arilyn-teknologiaa. Kuunnelma on maksuton.

Saiturin joulu avautuu kuulijalle pala kerrallaan Torikortteleiden alueella sekä sen naapurustossa Senaatintorin ja Kauppatorin välissä olevalla alueella, joka on Helsingin uutta vanhaa kaupunkia. Kuulija avaa mobiililaitteellaan päivittäin uuden luukun, joka kertoo Saiturista, herra Scroogesta, ja tämän valmistatumisesta jouluun. Tarina on kaikille sama, mutta se, mitä katsoja näkee, on todellisuuden armoilla. Jokainen kokemus teoksesta on uniikki, sillä ympäristö muuttuu lakkaamatta ja klassinen tarina kietoutuu hetkeen nykyteknologian avulla, pysäyttäen pohtimaan joulun merkitystä omalla kohdalla.

Teoksen on suunnittelut ja ohjannut taiteilija Johanna Hammarberg, joka on tutkinut kävelykuunnelman muotoja useiden vuosien ajan.  Hammarbergiä kiinnostaa ohjaajajana kuuntelukokemuksen ja tilan suhde sekä todellisuuden ja fiktion kietoutuminen toisiinsa.
Teoksen tuottaa esitystaiteen talo Mad House, joka tuo esiin uutta, ajassa elävää ja kokeilevaa taidetta. Mad Housen kotipaikka on Helsingin Suvilahdessa, mutta Saiturin joulun myötä talon seinät laajenevat Torikortteleiden alueelle.

Kävelykuunnelman kesto on 21* n. 3 minuuttia sekä kävelyaika eri kuunnelmaluukkujen välillä.
Kuunnelman pääsee käsiksi kartalla, jonka voi ladata 30.11.2015 alkaen netistä tai noutaa Torikortteleiden alueelta.

Arilyn: http://arilyn.fi/
Saiturin joulu: www.madhousehelsinki.fi/saiturin-joulu

TYÖRYHMÄ
Johanna Hammarberg – ohjaus, käsikirjoitus
Juhani Liimatainen – äänisuunnittelu
Juha Valkeapää – äänitaide
Kari Hammarberg – graafinen suunnittelu
Heidi Backström, Mad House Helsinki – tuotanto
Otso Kähönen, Robust North – tekninen toteutus

Tuottaja – Saiturin joulu: Heidi Backström, 044-5396814, heidi(at)madhousehelsinki.fi


Soveltavan taiteen tulevaisuus –tapahtuma | 22.-23.1.2016, Helsinki

Hämeentie 161, Metropolia AMK

Tervetuloa mukaan keskustelemaan, osallistumaan ja kohtaamaan soveltavaa taidetta!

Pro Soveltavan taiteen tila ry:n järjestämä tapahtuma kokoaa yhteen soveltavan taiteen toimijat ja aiheen rajapinnassa olevat tekijät, jotka ovat kiinnostuneita taiteesta sen perinteisen kontekstin ulkopuolella.

Tapahtumassa lähestytään aihetta monesta suunnasta keskustelujen, luentojen ja työpajojen kautta. Keskustelujen aiheina on mm. soveltavan taidealan koulutus, sekä taiteen välineellistämiseen liittyvä arvokysymys: Onko taiteen soveltaminen uhka vai mahdollisuus? Työpajoissa lähestytään taidetta osana työelämän kehittämistä ja osana sote-alaa.

Tapahtumassa on mukana soveltavan taidealan aktivisteja, mm. kuvataiteilija Elina Aho, taiteen ja hyvinvoinnin läänintaiteilija Arttu Haapalainen, KT Satu-Mari Jansson, teatteriohjaaja Otso Kautto, TeT Jussi Lehtonen, dramaturgi Marja Louhija, näyttelijä Helena Ryti, teatteripedagogi Annukka Valo sekä toimijoita Hyvinvoinnin välitystoimisto-, MiMi- ja ArtsEqual -hankkeista.

Tapahtuman ohjelma päivittyy Prostt ry:n nettisivuilla osoitteessa www.prostt.fi sekä fb-tapahtumassa Soveltavan taiteen tulevaisuus. Tapahtumaan voi ilmoittautua tästä linkistä. Tapahtuman ohjelma on maksuton, mutta osa työpajoista on maksullisia.

Tapahtuman yhteistyökumppanina toimii Metropolia AMK:n esittävän taiteen koulutusohjelma ja tapahtumaa tukee Taiteen edistämiskeskus.

Vuonna 2013 perustetun Pro Soveltavan taiteen tila ry:n tarkoituksena on koota taidetta soveltavia toimijoita kaikilta yhteiskunnan eri osa-alueilta ja vahvistaa soveltavan taiteen toteutumisedellytyksiä. Yhdistyksellä on 122 jäsentä. Lisätietoja tapahtumasta ja yhdistyksen toiminnasta info(at)prostt.fi

Katso ohjelma täältä

KOULUTUSTA

TeaKin Teatteriopettajan maisteriohjelman | Hakuaika 8.1.-27.1.2016

Seuraavat valinnat Teatteriopettajan maisteriohjelmaan ovat vuonna 2016. Tuolloin valinta on kansainvälinen, mikä tarkoittaa sitä, että maisteriohjelmaan voivat hakea myös sellaiset ulkomaiset hakijat, joilla  on riittävä englannin kielen taito. Jos he tulevat valituiksi, koko vuosikurssin opetuskielenä on suomen lisäksi myös englanti.

Teatterikorkeakoulun seuraava hakuaika on 8.1.-27.1.2016

Lue lisää

Master’s degree programme in theatre pedagogy | The application period is January 8-27, 2016

The two-year programmes present contemporary and critical viewpoints to arts education and facilitate a dynamic relationship between art and pedagogy.

During the studies, the students will develop reflective, questioning, and progressive approaches towards performance, pedagogy and the arts in society. As a graduate of these programmes you will be a versatile and inventive professional with extensive work opportunities in performing arts and art pedagogy.

The programmes are also open to international applicants who have sufficient skills in English language.

The application period is January 8-27, 2016.
The auditions will be held in Helsinki on May 6-9, 2016.Fulltime studies start in August 2016.

Read more

KURSSEJA JA LUENTOJA

Lisää TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja koulutuksia ja kursseja löydät: www.tinfo.fi/fi/tapahtumia ja www.tinfo.fi/fi/hakuja


LUST – Jørgen Knudsenin avoin luento | 30.11.2015, Helsinki

Jørgen Knudsen: Working as an actor between professionalism and dilettantism, playfulness and seriousness

Marraskuu 30. klo 10.00–13.00
Universum, Perämiehenkatu 13
Luento on englanniksi ja järjestetään osana LUSTin Autonominen näyttelijä – Den autonoma skådespelaren -hanketta. 

lisätietoja: www.lust.fi

Jørgen Knudsen will present central aspects of his work and artistry and his relationship to performing arts with emphasis on the 25 years he was acitve with the group Baktruppen.

Baktruppen is a theatre and performance group that act as an art collective with no hierarchical structure. Their work fall somewhere between conceptual art, minimalism and multimedia – and contain elements of noise.

Baktruppen consider frank, straightforward and respectful dialog the best means of communication. These values are keys to the sustainable impact of their work, as encounters between the group and their audiences are often brief and temporary.

The collective formed in 1986 in Bergen and was active until 2011. Their expressed goal was to realize a theatre based on equality, both in terms of dramaturgy, scenic effects and actual work process. Over the span of twenty years they performed at Europe’s most important theatres and was themselves often compared to the highly acclaimed New York-based Wooster Group. In Germany they achieved some sort of cult status (ever since they set up a shop outside the Berlin Wall in 1989) and in Holland they have been teaching classes at DASARTS – the theatre academy in Amsterdam.


LUSTin projekti Den autonoma skådespelaren – Autonominen näyttelijä (DAS) on kolmivuotinen taiteellinen täydennyskoulutusprojekti, jonka tavoitteena on luoda korkeatasoista ja haastavaa, omaehtoista teatteria. DAS pyrkii vahvistamaan kansainvälisiä virtauksia kotimaisella teatterikentällä. LUST r.f. on aatteellinen yhdistys, joka toimii kehittääkseen ammattiteatteria lähtökohtanaan Suomen ruotsinkielinen teatterikenttä.

jonas welander
welanderj(at)gmail.com
+358 45 164 6004


Teatteri Hevosenkenkä: Taideterapia | 10.1.-23.5.2016, Espoo

Omaa tietä etsimässä - tutkimusmatka itseen.

Oletko elämässäsi käännekohdassa, haluatko eväitä uudelle suunnalle tai muuten tutkia elämääsi. Omaa tietä etsimässä – ryhmässä voit tarkastella elämääsi taideterapian menetelmiä hyödyntäen. Ryhmä ei edellytä taiteellista kokemusta tai taitoja, halu kokeilla riittää. Ryhmä on luottamuksellinen. Vetäjinä teatterikuraattori Sanna Hallén ja diakoni Kristiina Huotari.

Tiedustelut ja ilmoittautuminen sanna.hallen(at)hevonsenkenka.fi,
p. 040 7018750

hevosenkenka.fi/kurssit

TYÖPAIKKOJA

Aiemmin TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja työpaikkoja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Suomen kansallisooppera ja –baletti hakee Viestintäsuunnittelijaa | Haku 9.12. mennessä

Suomen kansallisooppera ja -baletti hakee Viestintäsuunnittelijaa toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen 1.3.2016 alkaen. Etsimme erityisesti digitaalisessa ympäristössä luontevasti toimivaa viestintäsuunnittelijaa, jonka tehtävänä on tuottaa ja koordinoida monipuolista sisältöä eri kanaviin. Tehtävässä painottuu vuoden vaihteessa uudistuva verkkopalvelumme sekä sosiaalinen media.

Viestintäsuunnittelija työskentelee tiimissä, joka vastaa kansallisoopperan ja -baletin mediaviestinnästä sekä markkinointiviestinnän sisällöistä eri asiakasryhmille.

Työssä onnistuminen vaatii aitoa kiinnostusta digitaaliseen ympäristöön sekä ymmärrystä eri viestintäkanavista, sujuvaa kynää, paineensietokykyä ja hyviä tiimityöskentelytaitoja.

Edellytämme soveltuvaa korkeakoulututkintoa sekä työhistoriaa viestintätehtävistä. Kokemus luovista ja tuloksellisista verkkotuotantotehtävistä lasketaan eduksi. Työssä tarvitaan hyvää suomen, ruotsin ja englannin kielen suullista ja kirjallista taitoa. Oopperan ja baletin tuntemuksesta on hyötyä. Reipas luonne ja aikaansaava, työhön tarttuva asenne ovat itsestäänselvyys.

Suomen Kansallisooppera ja -baletti tarjoaa monikulttuurisen ja kiinnostavan työympäristön, jonka ytimessä on yleisömme.

Viestintäjohtaja Liisa Riekki antaa tehtävästä lisätietoja 2.12.2015 klo 15.00-16.00 ja 3.12.2015 klo 15.30-16.30 välisinä aikoina, puh. 040-5107336

Hakemukset pyydetään jättämään 9.12.2015 mennessä Kansallisoopperan internet-sivuilla (www.ooppera.fi) olevaan sähköiseen rekrytointijärjestelmään.

Lue lisää ja täytä hakemus


Riihimäen Teatteri Oy hakee tuottajaa 1.1.2016 alkaen | Haku 13.12. mennessä

Riihimäen Teatteri on vuonna 1946 perustettu ammattiteatteri. Tavoitteenamme on vuonna 2020 olla Suomen riihimäkeläisin teatteri. Toimintamme pitkäntähtäimen tavoitteina ovat:
1. Riihimäen Teatteri toteuttaa perustehtäväänsä erinomaisesti
2. Riihimäen Teatteri osallistuu ja avautuu
3. Riihimäen Teatteri on digitaalisen yleisötyön edelläkävijä
4. Riihimäen Teatterin tilat kehittyvät ja ovat ajanmukaiset
Valmistamme vuosittain noin neljä ensi-iltaa  teatterisaliimme, jossa on tilaa 211 katsojalle. Vakinaista henkilökuntaa teatterissamme on noin 15.

Haemme joukkoomme ihmistä, jolla on intohimoa ja halua toimia teatterimme tuottajana. Talossamme tuottaja vastaa itsenäisesti produktioistamme. Työ pitää sisällään muun muassa harjoitus- ja esitysaikataulujen laatimista, tuotantobudjettien laadintaa ja seuraamista, taiteellisen työskentelyn koordinointia, markkinoinnin ja myynnin suunnittelua. Tuottajan rooli on toimia välittävänä mahdollistajana, joka auttaa taiteellista ja teknistä työtä tekeviä onnistumaan omissa tavoitteissaan ja töissään. Tuottaja toimii tarvittaessa myös toimitusjohtajan sijaisena.

Palkattavalla tuottajalla on suotavaa olla teatterialan työkokemusta noin viiden vuoden ajalta. Työkokemuksen lisäksi arvostamme soveltuvaa koulutusta. Erinomainen tuottaja käyttää velhomaisin ottein Office-ohjelmia ja hän kykenee selättämään myös kuvankäsittelyohjelman, sekä taittamaan tarvittaessa teatterin graafisia materiaaleja. Etsimme kuitenkin ensisijaisesti ihmistä, joka sopii joukkoomme ja tulee toimeen toimitusjohtajamme kanssa.

Hakemuksissa toivoisimme näkevämme sinun persoonasi loistavan ja näkemyksesi suomalaisen teatterikentän muutoksesta tulevan esiin. Kaipaamme joukkoomme rohkeaa tekijää, jolla on vahva oma ääni. Riihimäen Teatteria sinun ei kannata hakemuksessasi perusteettomasti ylistää, mutta näkemyksesi teatterin merkityksestä paikallisena toimijana saattaa olla merkittävässä asemassa valintaamme tehdessämme. Hakemukset tulee toimittaa sähköisesti osoitteella rekry(at)riihimaenteatteri.fi sunnuntaihin 13.12.2015 mennessä. Mukaan sinun on hyvä liittää CV:si, josta näemme oleellisimmat ansiosi hakemaasi tuottajan paikkaan nähden. Toivottavasti olet myös perustellut valikoidut palat työurastasi ansioluetteloosi, jotta meille selviää miten ne tukisivat tulevaa työskentelyäsi Riihimäen Teatterin palveluksessa. Lisäyksenä mainittakoon, että emme vieroksu myöskään tavanomaisesta poikkeavia hakemusmuotoja, kunhan saamme tiedostot auki, kukaan ei siis estä sinun osaamisen esittelyä esimerkiksi videon muodossa.

Tarjolla oleva työ on kokopäiväistä (35 h/vko) ja työsopimus tehdään toistaiseksi voimassaolevaksi alkaen 1.1.2016. Palkkaus perustuu Teatterialan työehtosopimuksen mukaiseen palkkataulukkoon. Palkkataulukkoon voit tutustua muun muassa osoitteessa www.teme.fi.

Kysymyksiisi vastaa ja lisätietoja tehtävästä antaa Riihimäen Teatteri Oy:n toimitusjohtaja Matti Arnkil. Matille voit soittaa keskiviikkona 2.12.2015 klo 12-14 ja tiistaina 8.12. klo 12-14. Mahdollisen esimiehesi tavoitat numerosta 050 467 0276. Haastattelut pidetään Riihimäen Teatterissa torstaina 17.12.2015. Haastatteluun valituille soitetaan viimeistään keskiviikkona 16.12.2015.

Työpaikkailmoitus mol.fi


Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat hakee järjestösihteeriä | Haku 15.12. mennessä

Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat on kirjailijoiden perustama yhdistys, joka on toiminut jo vuodesta 1921. Yhdistyksessämme on noin 550 jäsentä, jotka kirjoittavat näytelmiä sekä elokuva-, tv-,
kuunnelma- ja multimediakäsikirjoituksia.

Yhdistyksemme hakee nyt Kruununhaassa sijaitsevaan toimistoonsa kokoaikaista järjestösihteeriä.

Järjestösihteerin työtehtäviin kuuluu muun muassa kirjailijoihin, esitysoikeuksiin näytelmiin ja näytelmäkirjastoon liittyvä asiakaspalvelu sekä tiedottaminen. Muita järjestösihteerin töitä ovat mm. tapahtumien ja tilaisuuksien toteuttaminen sekä muut yhdistyksen toimintaan liittyvät toimistotyöt.

Työ alkaa helmikuussa 2016.

Edellytämme hakijalta erinomaisia vuorovaikutustaitoja, itsenäistä ja perusteellista työotetta sekä kykyä suoriutua useista yhtäaikaisista prosesseista. Olennaista on myös hyvät suomen kielen viestintätaidot, tehtävään soveltuva koulutus sekä kiinnostus teatteri-, elokuva- ja tv-alaa kohtaan. Työkokemus vastaavankaltaisesta toimesta katsotaan eduksi.

Vapaamuotoiset hakemukset 15.12.2015 mennessä palkkatoiveineen ja ansioluetteloineen sähköpostitse osoitteella jukka.asikainen(at)sunklo.fi.

Tarjoamme hakijalle mielenkiintoisen ja monipuolisen tehtävän mukavassa työyhteisössä sekä aitiopaikan draamakirjoittamisen etujärjestössä.

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja
Apurahoja myöntäviä tahoja löytyy myös: www.tinfo.fi/fi/apurahoja


Samuel Huberin Taidesäätiön apurahat vuodelle 2016 | Hakuaika 1.-31.12.2015

Samuel Huberin Taidesäätiö jakaa vuosittain taideapurahoja yksityisille henkilöille ja ryhmille, jotka toimivat nykytaiteen parissa musiikin, teatterin, tanssin, sirkuksen tai performanssin alalla. Tukea annetaan kaikenkielisille ja sanattomille kotimaisille hankkeille. Etusijalla ovat freelancerit.

Apurahat on suunnattu ammattilaisprojektien rahoitukseen. Emme rahoita harrastaja-, koulutus- tai opiskelijatöitä. Apurahat ovat kohdeapurahoja, eli hakemus on kohdennettava tiettyyn produktioon.Vain yksi hakemus per produktio. Huom! Yhtiöille ja yrityksille ei voida myöntää apurahoja.

Yksityisille apurahan hakijoille myönnetään max 1.500 ¤. Ryhmille myönnetään max 2.500 ¤.

Hakuaika on 1. - 31. joulukuuta, päätökset julkaistaan 1.3.2016

www.hubersaatio.fi


Loikka-hanke 2 etsii tanssielokuvia | Haku 29.2.2016 saakka

Suomen elokuvasäätiö, AVEK, Yle ja Loikka-tanssielokuvafestivaali käynnistävät 30.11.2015 toisen kerran Suomessa järjestettävän Loikka-tuotantohankkeen tanssielokuvalle.

Hanke hakee toteutettavaksi yhtä uutta kotimaista tanssielokuvaa, joka on kestoltaan noin 5 minuuttia. Hankkeeseen voi osallistua suomalainen av- tai elokuvatuotantoyhtiö. Yhtiön on oltava elokuvasäätiön tukiohjeiston mukainen Suomessa rekisteröity yritys.

Valitulle elokuvalle myönnetään tuotantotukena 50 000 euroa. Tuotannolle voi hakea myös muuta rahoitusta.

Hakuaika on 30.11.2015–29.2.2016.

Tuotantohankkeeseen valittu elokuva julkistetaan 29.4.2016. Elokuvan ensi-ilta on Loikka-festivaalilla keväällä 2017.

Tarvittaessa valittua projektia kehitellään normaalin käytännön mukaisesti yhdessä rahoittavien tahojen edustajien kanssa.

Hakemuksen pakolliset liitteet ovat seuraavat:

• Käsikirjoitus
• Taiteellinen suunnitelma (sis. tiedossa olevat pääesiintyjät), max. 2 sivua
• Ohjaajan ja koreografin sanat, max. 1 sivu
• Taiteellisten vastaavien ja tuotantoyhtiön CVt (vähintään ohjaajan, koreografin ja tuottajan)

Hakijat voivat halutessaan lisätä hakemukseen alustavan budjetin ja toteutusaikataulun sekä enintään kolme linkkiä työnäytteisiin (kuten musiikkiin, esiintyjien liikenäytteisiin ja visuaalisen maailman luonnoksiin). Mikäli näyte on video tai musiikkia saa sen kesto olla enintään 1 min. Kuvakooste saa sisältää enintään 8 kuvaa.

Hakeminen tapahtuu sähköisen lomakkeen kautta. Hakulomake aukeaa 30.11. klo 10 www.loikka.fi ja www.ses.fi sivustoilla.

Lisätietoja antavat Loikka-tuotantohankeraadin jäsenet:
Loikka, Kati Kallio
kati.kallio(at)loikka.fi

Yle, Sari Volanen
sari.volanen(at)yle.fi

Suomen elokuvasäätiö, Pekka Uotila
pekka.uotila(at)ses.fi

AVEK, Outi Rousu ja Elena Näsänen
outi.rousu(at)avek.kopiosto.fi
elena.nasanen(at)avek.kopiosto.fi


Experimental Theatre International Festival 2016 in Hanoi, Vietnam | Deadline 30 July 2016

“Experimental theatre” is a term showing avant garde nature of artistic movements aiming at theatre innovation. Its purpose is to enrich theatrical art by renovating its form as well as its structure, so as to help to satisfy expectation of audience.

By organizing this festival, Vietnam Stage Artists Association will have opportunity to exchange experience with participating groups and individuals inside and outside the country, for improving their professional level in order to create more works with high educational and artistic value, contributing to the build-up and development of Vietnamese culture and people, in response to the country requirement for sustainable development.

Time: From November 15 to 30, 2016.
Place: Hanoi capital

Festival will gather typically experimental plays of Vietnamese and international professional scenic art groups.

In 2016 - 3rd Experimental Theatre International Festival, beside official performance program, seminars will be organized for academic exchange on the plays; performing in Hanoi and neighboring provinces during festival.

Any artistic group or artist, having art work satisfying festival criteria, can register for participation, and must first send to festival organization board the play recording VCD, DVD, information on the play creative components and the play script, typewritten in English.

Read more (pdf)

MUITA ILMOITUKSIA

Taiteilija-tutkijoilta pyydetään ekspositioita ja puheenvuoroja RUUKKU: Muutos –numeroon

Muutos ja taiteellinen tutkimus

Muutos-teemamme viittaa taiteen poliittisuuteen, tilaan, jossa taiteellisen tutkimuksen avulla käsitellään yhteiskunnallisia teemoja ja etsitään niihin uusia, vaihtoehtoisia tulkintoja. Erilaisia yhteiskunnallisia muutoksia on käynnissä koko ajan. Muutokset voivat koskea diskursiivisia tiloja, konkreettisia interventioita, kokemuksellisuutta tai vaikka marginaalisia esittämisen tapoja. Osa muutoksista on äkillisiä ja osa ennalta aavistettavia, kuten ilmastonmuutos.

Pyydämme taitelija-tutkijoilta teemaamme ”Muutos” liittyviä ekspositioita ja puheenvuoroja RUUKKU 6 -numeroon. Numeron toimittavat Mari Mäkiranta ja Eija Timonen.

RUUKKU on vuonna 2013 toimintansa aloittanut monialainen, vertaisarvioitu taiteellisen tutkimuksen kausijulkaisu, joka käyttää alustanaan monimediaisen julkaisemisen mahdollistavaa kansainvälistä taiteellisen tutkimuksen julkaisualustaa ja tietokantaa Research Catalogue (RC). RUUKUN julkaisukielet ovat Suomi, Ruotsi tai Englanti. Katso http://ruukku-journal.fi/.

Lue koko ilmoitus


twitter.com/tinfotweets