08.12.2016

TINFO-tiedote 42 / 8.12.2016

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

VUODENVAIHTEEN MUISTILISTA

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KOULUTUSTA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Taide-rake – yksiääniseksi ja ruotuunko?

Taide-rake on nyt ilmestynyt. Lopputulema on kuuden sivun verran eri yliopistoille kohdennettuja ehdotuksia jatkoselvityksiksi. Taide-rake -lisäselvityksessä ehdotetaan Helsingin yliopiston ja Taideyliopiston monikielistä taiteiden tutkimuksen maisteriohjelmaa, jota perustellaan sillä, että ”turvataan HY:n opiskelijoille kosketuspinta nykytaiteeseen ja taiteellisiin prosesseihin ja Taiy:n opiskelijoille laajemmat taiteiden tutkimukselliset perusteet”. Tässä paketissa on siis teatteritiede. Lisäksi ehdotetaan englanninkielistä arts management/curating/ -ohjelmakokonaisuutta Helsingin yliopiston, Aalto yliopiston ja Taideyliopiston kesken.

Tampereen yliopiston Nätyn kohdalla selvitys päätyy ehdottamaan jatkoselvityksiä, skenaarioiden tekemistä Nätyn tulevaisuudesta. Tämä tarkoittaa sitä, että uunituore Viestintätieteiden tiedekunta ja Taideyliopisto/Teatterikorkeakoulu pohtivat työryhmässä eri vaihtoehtoja, joista yksi on se, että koulutus keskitetään Taideyliopistoon. 

Aamulehden itsenäisyyspäivän pääkirjoituksessa käsiteltiin asiaa. Yliopiston rehtori Liisa Laakso on perustellut Nätyn säilyttämistä Tampereen teatterikaupunkibrändillä ja muilla imagosyillä sekä näyttelijöiden paremmalla työllistymisellä. 

Ei riitä. Laimeaa.

Taide-rake Foucault´n hengessä

Kielenkäyttö luo todellisuutta. Taide-rakessa on kyse kielen performatiivisuudesta. Lisäselvitys luo ne käsitteelliset kehykset, joiden sisällä toimitaan. Siksi ei ole yhdentekemää, mitä siellä seisoo, ja että nyt yhtenä vaihtoehtona esitetään koulutuksen keskittämistä Taideyliopistoon. Yhdentekevää ei ole sekään, miten tiedeyliopistojen taiteentutkimuksta ja taiteellista tutkimusta sanoitetaan. Valta on kielen ja puhetapojen tuote. 

Muutama esimerkki. Lisäselvitys vihjaa ”orkidea-alaan”. Perinteisesti orkidea-alat ovat olleet pieniä oppiaineita kuten klassillinen filologia (latina ja kreikka), assyriologia, egyptologia, indologia, keltologia, koptologia ja Bysantin tutkimus. Taide-rake tekee nyt arvosiirtymän. Taidealoista tehdään orkidean tavoin hyödyttömiä, mutta koristeeksi kelpaavia. Mistä tällainen ajatus on peräisin?

”Myös suomalaisissa tiedeyliopistoissa hyödynnetään jonkin verran taiteellisia menetelmiä. Taiteellisella tutkimuksella on metodologista annettavaa ihmistieteille, joissa jo nykyään käytetään esim. narratiivisia, visuaalisia ja performatiivisia menetelmiä.” Selvityksestä saa lukea tällaista, hämmästyttävää taiteentutkimuksen ylenkatsetta ja vähättelyä. Missä ovat yliopistojen taiteentutkimuksen kovan kaliiberin sanoittajat ja puolustajat? Mistä löytyvät monimuotoisuuden puolestapuhujat?

Digivetoiselle kohtaamiselle tunnustusta

Nätyllä on kehitetty vieraalla kielellä näyttelemään oppimisen ideaa jo pitkään ja näytelty milloin espanjaksi, italiaksi milloin mandariinikiinaksi, udmurtiaksi. Vieraalla kielellä näytteleminen rohkaisee fyysisempään ilmaisuun. Nyt Coriolanus Online -pilottihankkeessa Nätyn ja Coventryn yliopiston näyttelijäopiskelijat opiskelivat yhteisessä virtuaalitilassa. He harjoittelivat Shakespearen Coriolanus-näytelmän kolmannen näytöksen kolmatta kohtausta englanniksi ja suomeksi.

Tämä kahden yliopiston yhteistyöprojekti sai yhden sortin Oscarin Philadelphiassa. Palkinto jaettiin Reimagine Education -konferenssin Arts & Humanities -sarjan Hybrid learning innovation -kategoriassa. Voittoisan projektin vetäjinä toimivat yliopistonlehtorit Mikko Kanninen, Tiina Syrjä ja Tom Gorman. 

Enemmän tamperelaisten saamasta palkinnosta on luettavissa Aamulehdestä.  

Kiinnostavaa, miten digitaalisuus mahdollistaa uudenlaisen kohtaamisen väylän.

Omat ja varastetut – itseohjautuvuus on yhdessäohjautumista 

Miten itseohjautuva näyttelijä luo näyttelijändramaturgiaa? Miten näyttelijä kohtaa materiaalin? Mitä materiaali on minussa on minuna? Millaisia työkaluja näyttelijä voi itselleen rakentaa? Miten toteuttaa hahmoja/henkilöitä ja tilanteita siten, ettei niitä ei ole ulkoapäin ohjattu tai ohjelmoitu.

Nätyn Tsehov-työpaja – itseohjautuva näyttelijä tarkoitti yhdeksän päivää näyttelijää emansipoivaa ja vapauttavaa Tsehov-viritystä. Ei juututtu psykologiaan, rooliin tai tunteisiin vaan minään materiaalina – ääneen ja liikkeisiin.  Kahden opettajan yhteisopetuksena (esiintyjyys ja liike Samuli Nordström ja näyttelijäntyö Minna Hokkanen) liikuttiin Vanja-enon maastossa mutta ainakin alkuun Tsehov-traditiota ja kontekstia väistäen.  

Opiskelijat etsivät äänellisesti ja liikkeellisesti toistettavissa ja jaettavissa olevia virityksiä. Viritykset haettiin henkilökohtaiselta tasolta ja omasta suhteesta materiaaliin. Ne tehtiin tarkoiksi ja opetettiin toisille. Sitten virityspankissa olivat tallennettuina ja otsikoituina kaikkien viritykset. Virityspankista opiskelijat käyttivät oman materiaalinsa ja lisäksi yhtä ”varastettua”, muiden virityspankkiin tallentamaa. Näistä äänellisistä ja liikkeellisistä materiaaleista näyttelijät yhdessä löysivät itselleen olotilalliset ankkurit, joiden varassa edetä yhden kohtauksen ja siihen upotettujen kahden monologin verran. Kokonaisuuksia ei ohjattu, vaan näyttelijät hakivat ratkaisut itse, toisiaan ja opettajia apuna käyttäen. 

Kerroksia lisättiin viikko viikolta, ääntä, liikettä, erilaisia virittäviä tehtäviä, lopuksi kolme säkillistä vaatteita, joista jokainen sai tehdä mielensä mukaisen luomuksen. Näyttelijälle onkin äkkiä kertyneenä, ikään kuin kaupan päälle, työkaluja ja aineksia, oman näköinen ja kuuloinen dramaturginen kokonaisuus. 

Työpaja toimi ns. portaana ensi kevään "Tee-se-itse"-opintojaksoon, jossa ensimmäisen vuoden näyttelijäopiskelijat luovat ja harjoittelevat omia kokonaisuuksiaan. 

Äärimmäisen kiehtovaa. Näyttelijän kannalta ehkä hämmentävää ja pelottavaakin. Itseohjautuvuus ei tarkoita yksinohjautumista vaan yhdessäohjautumista.  

Tämän olisin halunnut nähdä. Ehkä Nätyn kurssin näyttelijändramaturgiset kokonaisuudet saadaan jaettaviksi työnäytteiksi?

Tilastoista ja ensi-iltalistoista

Aura of Puppetsin valtionpalkinto poikii kasvavaa nukketeatteritietoisuutta ja -näkyvyyttä. On tärkeätä, että uudet nousevat ilmaisumuodot ja uudenlainen tuotanto- ja verkostoajattelu saavat tilaa. Tila tarkoittaa myös tilastoja ja ensi-iltalistauksia. Aura of Puppetsin ja Nukketeatteri Ofelian kanssa on jo sovittu tilastotulevaisuuksista. Nukketeatteri on myös yksi kansainvälisesti liikkuvista lajeista.  On tärkeätä saada myös kaikki ulkomailla tapahtuvat vierailuesitykset tilastoiduiksi.

Rahoituslain ulkopuolisia teattereita ja ryhmiä 

Facebookissa Teatterikeskus ja TINFO kyselevät teatteriyhteisöltä tietoa siitä, kuinka monta ammattimaista teatteria ja ryhmää meillä tosiasiassa on. Myös tuo luku tulee jatkuvasti päivittää. Teatteriyhteisö, tarkista oletko listalla.

Sukupuoli ja halu näyttämöllä

Ollaanko meillä ruotsiksi etunojaisempia kuin suomeksi? No joka tapauksessa Wasa Teaterissa järjestetään Sukupuoli ja halu näyttämöllä -seminaari. Normikriittisyys voi kääntyä teatteriksi.

Onnittelut 110-vuotiaalle!

Kajaanin kaupunginteatteri juhlii tänä viikonloppuna 110-vuotista olemassaoloaan. Ja Suomi 100:a teatteri juhlistaa viidellä kotimaisella kantaesityksellä. Kunnioittava hatunnosto ja malja kainuulaiselle teatterivoimalle.

Inhottavan valkoinen teatteri

Andrew Lloyd Webberin säätiö on julkaissut raportin Centre Stage – The Pipeline of Bame Talent. Julkaisu kertoo siitä, miten kulttuurinen moninaisuus näkyy teatterissa, ketkä teatterissa työskentelevät. Tulokset laittoivat Webberin toteamaan, että brittiteatteri on ”inhottavan valkoinen” ja varoittaa moninaisuuskriisistä, jos meno jatkuu nykyisenkaltaisena. Musikaalithan ovat olleet yksi moninaisuuden portti.

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

 

VUODENVAIHTEEN MUISTILISTA 

Teatterin ystävälle lahjaksi Teatterilaisen muistikirja ja kalenteri 2017

Teatterilaisen muistikirja ja kalenterista 2017 on paitsi suuri hyöty alalla työskentelevälle myös iso ilo jokaiselle teatterinystävälle. 

Muistikirjasta on vaikka persoonalliseksi pikkujoululahjaksi!

Hinta 17 euroa / kpl + postikulut. 10 kappaleen ja sitä suuremmissa tilauksissa hinta on 16 euroa / kpl. Hinta opiskelijoille ja teatterialan työttömille 13 euroa. 

Lahjoitamme euron per ostettu Teatterilaisen muistikirja Syyria-keräykseen

TINFO lahjoittaa jokaista loppuvuoden aikana ostettua Teatterilaisen muistikirja ja kalenteria kohden euron Punaisen Ristin Katastrofirahastoon, josta nyt tuetaan mm. sodan uhreja Syyriassa.

Kaamoksesta jouluun kestävään kampanjaan osallistut tilaamalla kirjan TINFO-verkkokaupasta, sähköpostitse tai puhelimitse. 

Yhteystiedot: (09) 2511 2120 tai tinfo(a)tinfo.fi


TINFO palvelee – vai mitä mieltä olet? Vastaa nopeaan kyselyyn

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) kysyy viestintä- ja tietopalvelujensa käytöstä. Meitä kiinnostaa, mitä mieltä olet meistä, teemmekö oikeita asioita ja teemmekö niitä käyttäjien mielestä hyvällä tavalla. 

Vastaa kolmeen kysymykseen, kyselyyn pääset tästä linkistä:

https://www.webropolsurveys.com/S/466CBE2574824DB8.par

Lisätietoja tarvittaessa: (09) 2511 2120, tinfo(a)tinfo.fi

www.tinfo.fi


Ilmoita muuttuneet kontaktitiedot Teatterialan Avaimeen

On aika päivittää muuttuneet yhteystiedot Teatterialan Avain 2016/2017 puolen vuoden päivitysversioon, joka valmistuu tammikuussa 2017. Tiedot voi lähettää osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi.  

Teatterialan Avain on oikea kontaktien pikkujättiläinen: sähköisestä hakemistosta löytyy 500 teatteri- ja kulttuurialan toimijan yhteystiedot. Osta omasi esimerkiksi TINFO-verkkokaupasta

Mitä tarkoittaa, että Teatterialan Avain on sähköinen hakemisto? 

  • se on PDF-muotoinen, josta löytää nopeasti etsimänsä yhteystiedon
  • PDF-julkaisusta pääsee suoraan siirtymään yhteisöjen verkkosivuille tai sosiaalisen median kanaviin
  • tieto ei ole levällään verkon syövereissä, vaan kasassa yhdessä paketissa
  • emme tuhlaa luonnonvaroja painotuotteeseen
  • sähköinen tiedosto ei paina kassissa
  • sen hinta on todella edullinen 

Tätä kaikkea tietoa et muualta löydä! 

Teatterialan Avaimen julkaisija on Teatterin tiedotuskeskus (TINFO). 

Tutustu Teatterialan Avaimeen ja tilaa

Tiedustelut myös: tinfo(a)tinfo.fi tai (09) 2511 2120 

Katso myös: www.youtube.com/watch?v=E_g5WcNpLFw


TINFO-tiedotteet ja -toimiston aukiolo vuodenvaihteessa 

Viikoittainen TINFO-tiedote on pienellä joulutauolla ja ilmestyy vuodenvaihteessa seuraavasti: 

  • normaaliin tapaan torstaina 15.12.2016
  • jouluviikolla poikkeuksellisesti tiistaina 20.12.2016
  • vuoden ensimmäinen torstaina 12.1.2017 

TINFO-toimisto on kiinni 22.12.2016-8.1.2017 välisen ajan. Normaaliin palvelutahtiin palaamme jälleen maanantaina 9.1.2017.

www.tinfo.fi

 

UUTISIA

Talvisota-dokumenttiesitys Teatteri Telakan ja venäläisen Teatr.docin yhteistyönä

Teatteri Telakka toteuttaa vuonna 2017 dokumenttiteatterinäytelmän yhteistyössä venäläisen Teatr.doc -dokumenttiteatteriryhmän kanssa. Teatteri Telakka on käynnistänyt valmistelut Talvisota-esityshankkeesta. Hanketta tukee Opetus- ja kulttuuriministeriö Taiteen ja kulttuurin Venäjä-ohjelmasta. 

Hankkeessa tuotetaan näytelmä, jonka kirjoittaa ukrainalainen näytelmäkirjailija Maksim Kurochkin. Näytelmän ohjaa Teatr.doc -ryhmän Varvara Faer, joka innostui aiheen elvyttämisestä huomatessaan yhtäläisyyksiä Talvisodan ajassa ja nykyhetkessä. Hän harjoituttaa kerättyä aineistoa ja opettaa dokumenttiteatterin menetelmiä Teatteri Telakan näyttelijöille Suomessa ja Venäjällä.  
 
Materiaalia näytelmään kerätään Suomesta, Venäjältä ja Ukrainasta. Talvisodan historiaa lähestytään ei niin totutusta näkökulmasta. Kurochkinin  mukaan Ukraina on samanlaisessa emotionaalisessa tilanteessa kuin Suomi oli vuonna 1939, ennen Talvisodan syttymistä ja sen aikana. Hänen erityinen kiinnostuksen kohde on odotus sodassa ja odotuksen mukanaan tuomat hulluudet.  
 
Ohjaaja Varvara Faerin mukaan sodasta ja sen rinnakkaisuuksista nykyaikaan pitää puhua yksittäisten ihmisten tarinoiden kautta. Häntä kiinnostavat siviilit; ihmiset, jotka eivät osallistuneet sotaan, mutta olivat yhtä lailla sodassa. Faerin mukaan faktoihin perustuva näytelmä Talvisodasta on tärkeä myös venäläisille katsojille, sillä mediauutisoinnista ja historian virallisesta tulkinnasta on vaikea saada totuudenmukaista kuvaa.  
 
Näytelmä saa ensi-iltansa lokakuussa 2017 Teatteri Telakalla, ja sitä tullaan esittämään Suomessa ja Venäjällä. Hanke on saanut tukea Opetus- ja kulttuuriministeriön lisäksi Jenny ja Antti Wihurin rahastolta.  
 
Teatr.Doc on 2002 perustettu yksityinen, voittoa tavoittelematon ja riippumaton dokumenttiteatteriryhmä, joka on vieraillut festivaaleilla Puolassa, Ranskassa, Saksassa, Unkarissa, Baltian maissa ja Venäjän suurimmissa kaupungeissa ja saanut neljä kertaa Venäjän arvostetuimman teatterialan palkinnon, Kultaisen Naamion. 
 
Viimeisimpiin esityksiin kuuluvat mm. Elena Greminan 150 reason not to defend our Motherland ja Bolotnaya Square Case, Pavel Zorinin 18. tunti sekä Varvara Faerin kuuluisin ohjaus BerlusPutin.

Tiedustelut: Teatteri Telakka, tuottaja Pertti Huovinen, office(a)teatteritelakka.fi 

www.teatteritelakka.fi


Mediataiteen valtionpalkinto Terike Haapojalle ja Laura Gustafssonille Toisten historiasta

Kuvataiteilija Terike Haapoja ja kirjailija Laura Gustafsson palkitaan vuonna 2012 käynnistyneestä Toisten historia -projektista, joka tutkii toisten lajien kokemus- ja kulttuurihistoriaa niiden omista näkökulmistaan käsin. Projekti tuottaa rinnakkaishistoriaa, jossa huomioidaan perinteisessä historiankirjoituksessa sivuutetut näkökulmat ja kokemukset.  
 
Toisten historian kaksi ensimmäistä osaa olivat Naudan Historian museo ja Oikeusjuttu. Vuonna 2016 Flow Festivaalilla toteutettu Embrace your Empathy toimi alkusoittona Epäihmisyyden museoon, joka oli vahva ja ajankohtainen yhteiskuntapoliittinen kannanotto. Museoon oli kaivettu ihmisyyden lähihistorian tunkioita, joihin oli työnnetty kulttuurimme epäinhimillisyydet ja prosesseja, jotka esitetään väkivallan tekoja edeltävinä historiallisina käännekohtina. Kokonaisuus on sekä tieteellisesti että taiteellisesti laaja, ja sen esitystavoissa pyritään mittakaavaan, joka pakottaa katsojan kohtaamaan kirjoittamattoman historian valtavuuden.  
 
Mediataiteen valtionpalkinnon myöntää valtion audiovisuaalinen taidetoimikunta.  

Lue lisää muista 7.12.2016 jaetuista valtionpalkinnoista OKM:n verkkosivuilla


Wasa Teater sai FSS:n saavutettavuuspalkinnon 

Wasa Teater on saanut ensimmäisen Suomen ruotsinkielisten näkövammaisten liiton Förbundet Finlands Svenska Synskadade r.f.:n jakaman saavutettavuuspalkinnon. Palkinto myönnetiin organisaatiolle tai yritykselle, joka on toiminut näkövammaisten hyväksi. 

Wasa Teater on suhtautunut positiivisesti saavutettavuuteen ja työskennellyt aktiivisesti Vaasan näkövammaisten yhdistyksen Vasa Svenska Synskadade r.f.:n kanssa. Wasa Teaterissa on esimerkiksi kuvailutulkattuja näytöksiä, joissa näkevä ihminen kuvailee näkövammaisille lavan tapahtumia silloin, kun dialogissa on tauko. Wasa Teater on esimerkiksi antanut kuvailutulkkien käydä katsomassa esitystä useita kertoja ennen tulkkausta, mikä on välttämätöntä tulkkauksen onnistumisen kannalta. 

Lue lisää saavutettavuuspalkinnosta Wasa Teaterin verkkosivuilta (ruotsiksi). 

Lisätietoja: 

Sofia Stenlund, viestintäpäällikkö, puh. 044-712 3013, sofia.stenlund(a)fss.fi 

www.fss.fi/


Kulturkontakt Nord: Kulttuuri- ja taideohjelma myönsi tukea 41 pohjoismaiselle projektille 

Yhteensä 41 kilpailukykyiselle pohjoismaiselle yhteistyöprojektille myönnettiin tukea Kulttuuri- ja taideohjelman vuoden viimeisessä hakukierroksessa. Runsaat 1,1 miljoonaa euroa jaettiin edistämään elinvoimaista ja monipuolista taide- ja kulttuurielämää Pohjoismaissa. Kysyntä ohjelman tuista oli jälleen suurta. Kaikkiaan 242 hakemuksesta 17 prosenttia sai myönteisen päätöksen. 

Arvioinnissaan asiantuntijaryhmä painotti pohjoismaista yhteistyötä, kulttuurista tai taiteellista relevanssia sekä hankkeen mahdollisuuksia laajaan vaikuttavuuteen. Useat vahvat kulttuuri- ja taideprojektit, joilla on hyvä pohjoismainen ulottuvuus tulevat tulevina vuosina tuottamaan lukuisia jännittäviä ja uutta luovia aloitteita. 

Suurin tuki meni tapahtumalle Nuuk Nordisk Kulturfestival 2017. Festivaali tulee koostumaan laajasta ja poikkitaiteellisesta ohjelmatarjonnasta, joka myös kannustaa yleisöä osallistumaan. Mukana olevat taiteilijat tulevat kaikkialta Pohjolasta ja festivaalin koordinaattorina toimii Kommuneqarfik Sermersooq ja NAPA – Nordens Institut i Grønland

Suomalaiset tukea saaneet

Kulttuuri- ja taideohjelma tukee pohjoismaista yhteistyötä taiteen ja kulttuurin alalla. Yleisenä tavoitteena on tukea uutta luovia ja laadukkaita taide- ja kulttuurihankkeita, jotka edistävät monimuotoista ja kestävää Pohjolaa. Seuraava hakuaika on 3.2. – 6.3.2017. Katso uudistetut hakukriteerit tästä

www.kulturkontaktnord.org


Tutkijat: Kulttuuri- ja taidetoimintaa sote-rakenteisiin

Maakuntien on turvattava ihmisten kulttuuriset oikeudet osana sote-palveluja, todetaan ArtsEqual -tutkimushankkeen maakunnille ja päättäjille suunnatussa, tänään julkaistavassa toimenpidesuosituksessa.

Kulttuuriset tarpeet on ymmärrettävä perustarpeiksi, korostavat yliopistonlehtori Kai Lehikoinen Taideyliopiston Teatterikorkeakoulusta ja julkisoikeuden apulaisprofessori Pauli Rautiainen Tampereen yliopistosta.

Lukuisat tutkimukset ovat osoittaneet aktiivisen taiteisiin ja kulttuuriin osallistumisen vahvistavan sosiaalista hyvinvointia ja terveyttä. Laajentuneessa hyvinvointiajattelussa kulttuuri ja taide nivoutuvat osaksi sosiaali- ja terveysalan palveluita, toteaa Kai Lehikoinen.

Testattuja ja hyviksi koettuja toimintamalleja löytyy jo nyt ympäri Suomea, esimerkiksi Helsingistä, Porista, Tampereelta, Turusta ja Kuopiosta.

Mukaan kilpailutukseen ja osaksi kuntouttavaa työotetta

Lehikoisen ja Rautiaisen mukaan maakuntien tulee huomioida kulttuuriset oikeudet ja kulttuurinen hyvinvointi esimerkiksi silloin, kun palveluntarjoajia kilpailutetaan.

Kulttuurilähtöiset menetelmät tulisi huomioida myös osana kuntouttavaa työotetta. Kuntoutuksen ei kuitenkaan pidä olla ainut peruste taide- ja kulttuuritoiminnan järjestämiselle. Kyse on myös yksilön kulttuuristen oikeuksien turvaamisesta, Lehikoinen korostaa.

Sosiaali- ja terveydenhuollon sekä eräiden muiden kuntien tehtävien siirrolla maakunnille on merkittäviä vaikutuksia koko kuntakenttään, toteavat Lehikoinen ja Rautiainen.

Aivan erityisesti uudistus vaikuttaa yksittäisten kuntien talouteen ja kykyyn toteuttaa niille jääviä tehtäviä, joihin taide- ja kulttuuripalvelut merkittävissä määrin kuuluvat. Tämän johdosta he suosittelevat, että eduskunta ja valtioneuvosto ottaisivat taide- ja kulttuuripalvelut liikuntapalveluiden tapaan osaksi hyvinvoinnin ja terveyden edistämisen kertoimen laskentaperusteita.

Oikeus kulttuuriin on perusoikeus

Tutkijat ehdottavat, että taidelaitosten valtionosuusjärjestelmän uudistamista tarkasteltaisiin kuntien tehtäväpiirin ja siihen liittyvän rahoitusrakenteen muutoksien näkökulmasta. On tärkeätä, että sivistyspalveluiden järjestämisvastuu on sote-uudistuksen jälkeen väestöpohjaltaan riittävän suurilla toimijoilla, Lehikoinen ja Rautiainen toteavat.

Oikeus osallistua taiteisiin ja kulttuuriin, kehittää itseään ja yhteisöään niiden avulla sekä mahdollisuus ilmaista itseään vapaasti ovat YK:n ihmisoikeuksien julistuksessa, useissa Suomea sitovissa ihmisoikeussopimuksissa ja Suomen perustuslain turvattuja ihmisen kulttuurisia perusoikeuksia, muistuttaa Pauli Rautiainen.

Taideyliopiston koordinoima ArtsEqual-hanke tutkii, kuinka taide julkisena palveluna voisi lisätä yhteiskunnallista tasa-arvoa ja hyvinvointia 2020-luvun Suomessa. Hanketta rahoittaa Suomen Akatemian Strategisen tutkimuksen neuvosto.

Lisätietoa: www.artsequal.fi

ArtsEqualin suositus sote-sektorille

Haastattelupyynnöt:

Kai Lehikoinen, p. 050 439 0517, kai.lehikoinen(a)uniarts.fi

Pauli Rautiainen, p. 040 770 7282, pauli.rautiainen(a)uta.fi

Esimerkkejä sote-sektorin ja taide- ja kulttuurisektorin yhteistyöstä eri puolilla Suomea:

  • Pääkaupunkiseudun kunnissa sekä Mikkelissä, Kotkassa, Kouvolassa ja Pietarsaaressa Floora-hanke tarjoaa ilmaisia soittotunteja musiikkiopistoissa lapsille, jotka sosiaalitoimi valitsee. Lisätietoa hankkeesta: paivi.rechardt(a)gmail.com
  • Porissa on taiteeseen ja kulttuuriin profiloitunut neuvola Kultane, lisätietoja Porin Lastenkulttuurikeskuksen johtaja Päivi Setälä, paivi.setala(a)pori.fi
  • Kuopiossa kulttuurisuunnittelija Anna Vepsän, anna.vepsa(a)kuopio.fi, kautta tavoittaa esim. yhteisötaiteilijoita, jotka työskentelevät vanhusten kanssa heidän kodeissaan.
  • Turussa Läntisen tanssin aluekeskuksessa on ollut tassikummitoimintaa vanhuksille, lapsille, nuorille, vammaisille ja maahanmuuttajille sekä työyhteisöissä. Toimintaa on jatkuvasti tarjolla erilaisissa yhteisöissä sote-sektorilla. Yhteyshenkilö: riikka.campomanes(a)l-tanssi.fi
  • Pirkanmaalla toimii Teijo-hanke, jonka tavoitteena on lastensuojelun piirissä olevien lasten ja nuorten, erityistä tukea tarvitsevien aikuisryhmien sekä laitoksissa asuvien ikäihmisten osallisuuden lisääminen ja hyvinvoinnin monimuotoinen tukeminen esimerkiksi sirkuksen, tanssin, teatterin, kuvataiteen ja musiikin keinoin. Yhteystiedot: pilvi.kuitu(a)kulttuuripiipoo.fi / p. 0400 433 722
  • Pirkanmaalla toimiva %TAIDETTA on SOTE- ja kulttuurialan yhteishanke, jossa kehitetään ja kokeillaan kestäviä ja monistettavia malleja kulttuuri- ja taidetoiminnan toteuttamiseksi SOTE- ja kulttuurisektorien yhteistyönä. Yhteystiedot: pilvi.kuitu(a)kulttuuripiipoo.fi / p. 0400 433 722

 


Koneen Säätiön apurahahaun päätökset julkaistu

Koneen Säätiön vuosittaisen apurahahaun päätökset on julkistettu. Tutkijat ja taiteilijat tarttuvat arkailematta maailmaan ja sen monimutkaisuuteen 615 hankkeessa. He penkovat käsitteitä ja laittavat käsityksiä uuteen uskoon. Monet hankkeet liittyvät sukupuolen, luokan, rodun ja identiteetin kysymyksiin. Niistä välittyy huoli nyky-yhteiskunnasta, mutta myös toivo paremmasta, jota voidaan edistää tieteellä, taiteella ja näiden yhteistyöllä.

60-vuotias Koneen Säätiö tukee tiedettä ja taidetta yli 40 miljoonalla eurolla

Koneen Säätiön hallitus myönsi kokouksessaan 2.12.2016 41,6 miljoonaa euroa rohkeille tieteen ja taiteen avauksille. Apurahan sai yhteensä 615 henkilöä, organisaatiota tai työryhmää. Myönnetyistä apurahoista 56 % suuntautui tieteeseen, 25 % taiteeseen ja 19 % tiedettä ja taidetta yhdistäviin hankkeisiin. 2,5 miljoonaa euroa apurahoista myönnettiin Suomen muuttuvat naapuruudet -ohjelmaan kuuluvassa Lähinaapurit-teemahaussa 11 hankkeelle.

Koneen Säätiö on vuonna 2016 jakanut apurahoja ja palkintoja yhteensä noin 42,6 miljoonaa euroa.

Koneen Säätiö on itsenäinen ja riippumaton organisaatio, joka parantaa maailmaa luomalla edellytyksiä rohkeille tieteen ja taiteen avauksille. 1956 perustettu säätiö on tänä vuonna 60-vuotias. Säätiön historiaan voi tutustua historioitsija Tarja Vikströmin juttusarjassa.

Lisätietoa apurahamyönnöistä

Katso lisäksi: Taiteen arvioijat, myönnetyt apurahat

Tiedustelut

Yliasiamies Anna Talasniemi: anna.talasniemi(at)koneensaatio.fi, (09) 260 0617, 041 437 6976; etenkin taide ja kulttuuri
Tiedeasiamies Kalle Korhonen: kalle.korhonen(at)koneensaatio.fi, (09) 260 0617, 050 344 7468; tutkimus, tietokirjoittaminen ja tieteen yleistajuistaminen 
Viestintäkoordinaattori Laura Sahamies, laura.sahamies(at)koneensaatio.fi, (09) 260 0617, 044 276 7517; yleiset tiedustelut.

 

 

TAPAHTUMIA 

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


The Helsinki Effect ja muita tulevaisuusvisioita | 10.12.2016, Helsinki 

Checkpoint Helsinki järjestää Salongin, jossa keskustellaan Helsingin mahdollisista tulevaisuuksista ja menneen uudelleenkirjoittamisesta. Salongin teemat perustuvat neljään Checkpoint Helsingin viimeaikaiseen tuotantoon liittyvään kirjaan, jotka julkistetaan tilaisuudessa. 

Aika ja paikka: la 10.12.2016 kello 16-19, SIC, Tyynenmerenkatu 6 C, 3. kerros

Kirjojen tekijät keskustelevat tilaisuudessa projekteistaan, mukana ovat mm. kuraattorit Ahmed Al-Nawas ja Joanna Warsza sekä kuvataiteilija Terike Haapoja. Tilaisuuden moderoi taidehistorioitsija, professori Anna-Kaisa Rastenberger. 

www.checkpointhelsinki.org/teokset

Lisätietoja Salongista: www.checkpointhelsinki.org/nyt  


Kollegat, nähdään sunnuntaisin -tapaaminen |11.12.2016, Turku 

OTA TILA HALTUUN! - AVOIN KUTSU, vuoden 2016 viimeinen tapaaminen "Kollegat, nähdään sunnuntaisin"

Grus Grus Teatterin järjestämä "Kollegat, nähdään sunnuntaisin"; avoin tila Aurakadun Gillesgårdenissa (Turku) on esittävän taiteen ammattilaisille viikoittain tarjoutuva tulosvastuuton ja kilpailusta vapaa tila joka toimii omana tukikohtana ja paikkana avoimille harjoituksille, taidekeskustelulle ja yhteentulemiselle. Harjoitustila on keskellä kaupunkia, ulottuvissa ja käytettävissä. Treenaaminen on alusta lähtien ollut ilmaista. 

Vuoden 2016 viimeinen tapaaminen 11.12 kello 15:00- vietetään glögilasillisen ja avoimen keskustelun muodossa aiheista: mitä teemme vuonna 2017 ja miksi? Kuka treenaa ja miksi? mitä tarpeita tulevilla ja nykyisillä treenaajilla on tilan-ajan-ulkopuolisten kurssittajien suhteen? 

Tervetuloa siis aktiivit ja harvemmin käyneet, uudet ja wanhat, kutsua saa jakaa. HUOM! Avoimessa keskustelussa mietitään yhdessä uusia toimintatapoja/tarpeita, uudet ideat koskien tulevaisuuden järjestelyitä ovat siis erittäin tervetulleita! You've got the power!

Keskustelua voi käydä myös treenaajien FB-ryhmässä.

T. Grus Grus Teatterin väki 

info(a)grusgrus.fi 

****

TA FÖR DIG! - ÖPPEN INBJUDAN, sista träffen för 2016 i samband med "Söndag med kolleger"

Grus Grus Teaters "Söndag med kolleger"; öppna träningar på Gillesgården (Auragatan i Åbo) är en plats för professionella scenkonstnärer av alla slag att träffas, träna och umgås utan tävlan och press på resultat. Reprummet är i centrum av stan, lätt tillgängligt och öppet för använding. Träningarna har hittills varit gratis. 

Årets sista möte 2016 ordnas den 11.12 klockan 15:00- med glögg och diskussion om följande ämnen: vad gör vi år 2017 och varför? Vem tränar och varför? Vilka behov har nuvarande och kommande tränare av reprum-tid-utomstående kursledare? Både aktiva och mindre aktiva tränare, nya och gamla är hjärtligt välkomna, inbjudan får spridas. OBS! Den öppna diskussionen är ett tillfälle för just dig att komma med förslag angående framtiden, nya idéer angående verksamheten är alltså mycket välkomna! You've got the power!

Det är fritt fram att slänga fram idéer också inom FB-gruppen.

Mvh. Grus Grus Teater-gänget 

info(a)grusgrus.fi

 

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA 

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista.


Kulturkontakt Nord: Sähköinen hakemusjärjestelmä suljettuna joulukuun lopussa 

Pohjoismaisen kulttuuripisteen sähköinen hakemusjärjestelmä tulee olemaan poissa käytöstä 15.12.2016 alkaen. Uusi hakemusjärjestelmä avataan viikolla 1/2017. 

Hakijoille tämä tarkoittaa muutamia käytännön asioita muun muassa raportointiin ja tuen maksattamiseen liittyen, joita on hyvä ottaa huomioon. 

Järjestelmän ollessa suljettuna ei ole mahdollista lähettää loppuraportteja tai maksatuspyyntöjä tai luoda käyttäjäprofiilia. Loppuraportit tai maksatukset tulee toimittaa viimeistään 13.12., mikäli haluaa saada ne eteenpäin ennen kuin järjestelmä sulkeutuu. 

Puolivalmiita loppuraportteja tai maksatuksia, joita ei ole lähetetty ennen 15.12 tulevat poistumaan vanhan järjestelmän myötä. 

Loppuraportit tulevat lisäksi päivittymään ja tulevat näyttämään erilaisilta uuden järjestelmän myötä. Muun muassa raporttien kysymykset tulevat paremmin vastaamaan sitä tietoa, mitä haluamme projekteissa seurata.  

Kaikki 14.12.2016 mennessä aktivoimattomat käyttäjäprofiilit poistetaan. Myös kaikki vanhat käyttäjäprofiilit, jotka on aktivoitu, mutta joissa hakija ei koskaan ole lähettänyt hakemusta tai kirjautunut sisään vuoden 2015 alun jälkeen, poistetaan. 

Mikäli sinulla on kysymyksiä, ole yhteydessä ohjelma-asiantuntijoihin sähköpostitse program(a)kulturkontaktnord.org tai puhelimitse +358 10 583 1029. 

www.kulturkontaktnord.org


OKM: Taiteen ja kulttuurin Venäjä-ohjelma | hakuaika 7.12.2016-15.2.2017 

Kansainvälinen yhteistyö ja kulttuurien välinen vuoropuhelu, Taiteen ja kulttuurin Venäjä-ohjelma, erityisavustukset 

Avustusta voidaan myöntää rajat ylittävää kulttuuriyhteistyötä Venäjän kanssa harjoittaville taiteen ja kulttuurin alan toimijoille, jotka edistävät vastavuoroiseen kumppanuuteen perustuvaa taiteen- ja kulttuurinalan yhteistyötä Venäjän kanssa hankeyhteistyön avulla.

Hakuaika alkaa 7.12.2016 ja päättyy 15.2.2017 klo 16.15.  Avustuspäätökset pyritään tekemään maalis-huhtikuun 2017 aikana.  

 
Jaettavissa oleva euromäärä  
 

Ministeriö voi käyttää avustuksiin yhteensä noin 500 000 euroa, jos eduskunta myöntää tarkoitukseen määrärahat.

Avustuksen tavoite

Opetus- ja kulttuuriministeriön tavoite on

  • parantaa Suomen ja Venäjän välisen kulttuuriyhteistyön edellytyksiä
  • rohkaista toimijoita kehittämään suoraa kanssakäymistä kahdenvälisessä ja monenkeskisessä toimintaympäristössä
  • lisätä Suomen ja Venäjän välistä kulttuurintuntemusta ja käytännön yhteistyötä
  • kehittää taiteen ja kulttuurin alan toimijoiden välisiä yhteistyöverkostoja
  • vahvistaa suomalaisen taiteen ja kulttuurin kansainvälistä kilpailukykyä ja arvostusta Venäjä-yhteistyössä 

Hakija voi toteuttaa tavoitteita muun muassa tapahtumatoiminnan ja yleisötyön, tiedotuksen, tilastoinnin, neuvonnan, koulutuksen, julkaisutoiminnan keinoin.  

Hakuohjeet

Lisätietoja: 

Kulttuuriasiainneuvos Maija Lummepuro puh. 0295 3 30198, etunimi.sukunimi@minedu.fi  

www.minedu.fi


Apurahaa Suomi 100 -tapahtumille/hankkeille Kymenlaaksossa | haku 31.12. mennessä 

Kymenlaaksossa juhlavuositapahtumien valmistelu käynnistyi toukokuussa 2015. Nelisenkymmentä kymenlaaksolaista tai maakunnassa toteutettavaa hanketta on liitetty Suomi100 -ohjelmaan.  

Jos sinulla, yhdistykselläsi tai yritykselläsi on idea siitä, miten haluaisit juhlistaa sata vuotiasta Suomea, tulee sinun esittää ideasi valtioneuvoston kanslian yhteydessä toimivan suomifinland100-hankkeen hyväksyttäväksi sähköisellä lomakkeella. Kymenlaaksosta toivotaan runsaasti ohjelmaideoita.  

Ohjelmaidea voi olla vaikkapa tapahtuma, seminaari, koulutussarja, teko, näyttely tai teos. Jos ohjelmaideasi täyttää Suomi100finland -hankkeen määrittelemät perusedellytykset, se pääsee osaksi Suomi100 - ohjelmaa ja saa oikeuden käyttää Suomi100 - tunnuksia. Yhdistyksen kannattaa tarkistaa keskusjärjestöltä, onko keskusjärjestö jo saanut ohjelmaidealla Suomi100 - tunnukset, jolloin paikallisyhdistys voi lähteä Suomi100 - ohjelmaa toteuttamaan. 

Kymenlaakson liitto välittää avustuksia Kymenlaaksossa tapahtuville hankkeille, jotka on hyväksytty mukaan Suomi 100 -juhlavuoden viralliseen ohjelmaan.

Jäljellä oleva jaettavan tuen määrä on 32 000 euroa. 

Haku on avoinna 31.12.2016 saakka

16.5.2016 mennessä jätetyt hakemukset käsiteltiin kesä-heinäkuussa ja myönteisiä rahoituspäätöksiä tehtiin kaksi. 31.12.2016 mennessä jätetyt hakemukset käsitellään tammi-helmikuussa 2017. 

Tutustu myös: www.kymenlaakso.fi/kymenlaakson-liitto/kulttuuri/suomi100-kymenlaaksossa

HAKUJA 

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Open Call for Metropolis – site-specific performance and art (Denmark) | deadline 15 Jan 2017 

Københavns Internationale Teater (KIT) launched Metropolis as a biennale in 2007. After five successful editions with some 75 productions for a public of more than 250,000, KIT is now programming Metropolis as an annual international season of site-specific work from April to October. 

Metropolis is an annual curated platform presenting 5-10 site-specific projects and a programme of residencies, workshops and the Nordic Urban Lab. 

Statement by the organisers

Our artistic approach: We are committed to art as an essential part of the notion of a dynamic and democratic public realm, where diversity and constructive dialogue is kept alive. The work we present is contemporary, innovative, performative, often interdisciplinary, sometimes participatory and always connected with the city – as a collection of sites and situations, as existing and possible narratives/issues, as interconnecting communities. 

Formats include performance based (theatre, dance, performance, circus, music, sound) site-specific work, community and process based work, visual and media installations, performative architecture design, audio and staged walks. We operate on large scale with popular events, which capture the city, and also on micro scale with individual walks and one-to-one experiences. 

Metropolis explores the city – physically and metaphysically. We mainly use non-cultural spaces, and we try to expand the notion of public in the city by locating projects in unknown, unresolved, unused spaces, and also by challenging the use of public realm in contemporary urban society. We are fascinated by playing with fictive scenarios and real situations. The restaging of the everyday. 

Venues include city squares, post-industrial wastelands, unused spaces, rooftops, residential areas and backyards, in between spaces, non-spaces, empty buildings, temporary constructed and mobile spaces, the peripheries of the city’s landscapes and waterscapes. 

For 2017, we are focusing on existing works or works produced for 2017, which can be adapted to specific sites and contexts. 

For 2018, we are also open to proposals for coproduction and co-commissioning and to develop concepts and ideas. 

Deadline: 15 January 2017 

Find all details in the attached document (PDF) 

 

KOULUTUSTA 

Ajankohtaiset koulutukset ja kurssit: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Näyttelijäntaiteen erilliseen maisteriohjelmaan kaivataan hakijoita 

Näyttelijäntaiteen koulutusohjelmassa halutaan kannustaa ulkomailla kandidaatin tutkinnon opiskelleita hakemaan Teatterikorkeakoulun näyttelijäntaiteen maisteriohjelmaan. Teatterikorkeakoulu tarjoaa näyttelijäntaiteen opetusta kandidaatin ja maisterin koulutusohjelmissa. Kandidaatin koulutusohjelmaan hyväksytyt saavat samalla opinto-oikeuden maisteriohjelmaan, mutta kaksivuotisiin maisteriopintoihin voi hakea myös erikseen Teatterikorkeakoulun ulkopuolelta. 

Näyttelijäntaiteen professori Hannu-Pekka Björkman kertoo aloituspaikkoja erilliseen maisteriohjelmaan olevan yhdestä kolmeen, mutta paikat eivät ole tulleet joka vuosi täytetyiksi. Hakijoita maisteriohjelmaan vuosittain on noin viidestä kahteenkymmeneen, joista osa karsiutuu hakuvaatimusten takia. Tullakseen hyväksytyksi näyttelijäntaiteen maisteriohjelmaan, tulee hakijalla olla joko soveltuva alempi korkeakoulututkinto, ulkomailla suoritettu BA-tasoinen tutkinto johon sisältyy riittävä määrä näyttelijäntyön opintoja, tai käytännön kokemusta näyttelijäntyön alalla.   

Nyt näyttelijäntaiteen koulutusohjelmassa halutaan asennoitua maisteriohjelmaan hakijoihin uusiksi. Uusia käytäntöjä pääsykokeisiin on suunnitteilla. 

- Maisterihaun uudelleen ajatteleminen tarkoittaa sitä, että olemme miettineet alustavasti jopa omia pääsykokeita maisteriohjelmaan hakijoille. Tällä hetkellä he ovat samassa pääsykokeessa muiden kanssa, Björkman sanoo. 

Maisteriopinnoissa keskitytään opiskelijan taiteilijaidentiteetin vahvistamiseen. Björkman kertoo näyttelijäntaiteen maisterivaiheen opintojen olevan hyvin henkilökohtaiset, ja tärkeimpänä niiden osana on opiskelijalle henkilökohtaisen opintopolun tekeminen. 

- Ulkomailta palattaessa voi tulla irrallinen olo ja meidän tarkoituksenamme on auttaa näitä opiskelijoita. Mietimme mitä voimme antaa heille, ja mikä puolestaan on heidän koulutuksensa spesialiteetti. 

Maisteriopintojen kaksi vuotta ovat Björkmanin mukaan todella vapaita opintoja, jotka räätälöidään opiskelijakohtaisesti sen mukaan, mitä opiskelija itse haluaa kehittää. Joustavuuden ansiosta opinnot sopivat kaikille eri lähtökohdista tuleville opiskelijoille.  

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu valitsee uusia opiskelijoita keväisin.

Seuraava hakuaika syksyllä 2017 alkavaan koulutukseen on tammikuussa 10.-25.1.2017. Hakuaika päättyy viimeisenä hakupäivänä klo 15.00. 

Hakuoppaat löydettävissä osoitteesta: www.uniarts.fi/hae-teatterikorkeakouluun

 

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA 

Lisää kursseja ja työpajoja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Workshop kring text och rörelse med Carl Knif | 14.12.2016, Helsingfors 

Ung Dramatik ordnar en workshop om text och rörelse med Carl Knif den 14.12 kl.13-17 i Helsingfors. Carl Knif presenterar den metod han utvecklat inom sitt danskompani för att jobba med rörelse och text och ger en inblick i detta sätt att närma sig dessa performativa element. Målgruppen är dramatiker, regissörer och skådespelare. 
 
Arbetet består av övningar i blick, rörelser, interaktion och arkitektur. Deltagarna utgår från en kort text och de egna fysiska förutsättningarna. Workshopen är fullbokad, men det finns möjlighet att delta som observatör. 
 
Förfrågningar riktas till ungdramatik(a)ungateatern.fi, tel. 045 103 4844  

http://carlknifcompany.wixsite.com/carlknifcompany 
https://ungdramatik.fi/

Carl Knif 

Carl Knif Company grundades år 2012. Efter ett decennium som frilans dansare och koreograf grundade han sitt eget kompani. Dansgruppen fungerar som bas för såväl existerande repertoar som nyskrivna verk. Genom koreografierna Hologram Walls, Claude glass och Mothertongue har publiken lärt känna de surrealistiska, drömlika och humoristiska kvaliteter som är kännetecknande för Knifs verk. Ett djupt humanistiskt budskap förmedlas av gruppens skickliga och uttrycksfulla dansare. 

“För mig är dansen en resa in i mig själv men samtidigt ett sätt att närma mig andra. Jag tror på rörelsens förmåga att beröra inte enbart det fysiska jaget utan även det medvetna och omedvetna psyket. Dansen har förmågan att bringa oss i kontakt med det grundläggande i att vara människa, i att leva- och därmed med livet självt”  -Carl Knif

 

TYÖPAIKKOJA 

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Suunnitteleva valaistusmestari – Åbo Svenska Teater | haku 23.12.2016 mennessä 

Åbo Svenska Teater (ÅST) palkkaa suunnittelevan valaistusmestarin. Toimen nykyinen haltija jää eläkkeelle syksyllä 2017. Jatkajalta edellytetään soveltuvaa koulutusta sekä pitkää kokemusta valaistusmestarin tehtävistä teatterialalla. Työkielinä ruotsi ja suomi, englannin kielen osaaminen katsotaan eduksi. Työtehtävien sujuva hoito edellyttää joustavuutta työaikojen suhteen.  

Tarjoamme vakituisen työpaikan Suomen vanhimmassa teatterissa, työyhteisössä joka on tunnettu hyvästä ilmapiiristään.  

Suunnittelevan valaistusmestarin työtehtäviin kuuluu:  

  • produktioiden valaistuksen suunnittelu
  • esitysten vetovastuu, myös kiertuetoiminnan osalta
  • rakennusten aikatauluttaminen
  • harjoitusten aikatauluttaminen
  • valokaluston hankinta, huolto ja ylläpito
  • valokaluston investointi- ym. budjettien laadinta
  • kiinteistön valaisimien huolto yhdessä kiinteistön omistajan sähkömiesten kanssa  

Onko sinulla etsimämme pätevyydet ja palava halu työskennellä teatterin parissa? Lähetä silloin hakemuksesi ansioluetteloineen ÅST:lle viimeistään 23.12.2016 klo 14:00, sähköpostilla osoitteeseen tina.grabber(a)abosvenskateater.fi. Lisätietoja antaa talous- ja hallintopäällikkö Tina Grabber, puh. 040 560 3257.  

****

Åbo Svenska Teater (ÅST) anställer en planerande belysningsmästare. Den nuvarande innehavaren av posten går i pension hösten 2017. Av efterträdaren förutsätts lämplig utbildning samt mångårig erfarenhet av belysningsmästaruppgifter inom teaterbranschen. Arbetsspråket är svenska och finska, kunskaper i engelska är ett plus. Arbetsuppgifterna förutsätter flexibilitet visavi arbetstiderna.  

Vi erbjuder en stadigvarande arbetsplats i Finlands äldsta teaterhus, på en teater som är känd för sin goda arbetsgemenskap.  

Till den planerande belysningsmästarens arbetsuppgifter hör:  

  • planering av produktionernas ljussättning
  • ansvar för produktionernas ljussättning, också inom turnéverksamheten
  • planering av tidtabellen för uppbyggnaden av produktioner
  • planering av tidtabellen för repetitioner
  • anskaffning, underhåll och service av ljusanläggningarna
  • uppgörande av investerings- och övriga budgeter gällande ljusanläggningarna
  • underhåll av fastighetens armaturer i samråd med fastighetsägarens elektriker

Har du de kvalifikationer vi söker och ett brinnande intresse för att få jobba med teater? Skicka då din ansökan jämte CV till ÅST senast 23.12.2016 kl. 14, e-post tina.grabber(a)abosvenskateater.fi. Tilläggsuppgifter fås av ekonomi- och administrativa chefen Tina Grabber, tel. 040 560 3257.

www.abosvenskateater.fi


Taiteellinen johtaja – Suomen Kansallisbaletti | haku 15.1.2017 mennessä 

Baletin taiteellinen johtaja – Oletko sinä uusi lumouksen rakentaja? 

Haemme baletin taiteellista johtajaa määräaikaiseen tehtävään ajalle 1.8.2018–31.7.2022. Lisäksi sopimukseen sisältyy kahden vuoden jatko-optio. Tehtävään perehtyminen ja ohjelmistosuunnittelu alkavat osa-aikaisesti jo aiemmin sopimuksen mukaan. 

Tehtäviisi kuuluvat mm. Kansallisbaletin ohjelmiston taiteellinen ja tuotannollinen suunnittelu, baletin taiteellisen tason ylläpitäminen ja kehittäminen, tanssijoiden, muun henkilöstön ja vierailijoiden rekrytointi, balettiosaston budjetointi ja talousseuranta sekä balettioppilaitoksen toiminta. 

Edellytämme sinulta balettialan tuntemusta ja osaamista (erityisesti klassinen baletti), taiteellista näkemyksellisyyttä, kiinnostusta ihmisten johtamiseen ja kehittämiseen, hyvää yhteistyökykyä sekä kiinnostusta talouteen. Odotamme, että haluat ylläpitää ja kehittää Kansallisbaletin korkeaa taiteellista tasoa. Olet kiinnostunut tai tunnet suomalaista kulttuurielämää sekä olet verkostoitunut myös kansainvälisesti. Sinulla on kykyä organisoida, delegoida ja johtaa toimintaa pitkäjänteisesti sekä toimia johtoryhmän jäsenenä. Sinulla on kokemusta budjetoinnista ja talousseurannasta. 

Pääjohtaja Päivi Kärkkäinen antaa tehtävästä lisätietoja pe 16.12. klo 14.00–16.00 välisinä aikoina, puh.+358 40 7068 122. Lisätietoja antaa myös konsultti Seija Malmi / Mercuri Urval, +358 40 5225 330 tai seija.malmi(a)mercuriurval.com. 

Pyydämme sinua jättämään hakemuksesi ja palkkatoivomuksesi viimeistään 15.1.2017 mennessä osoitteessa www.mercuriurval.fi (viite FI-09890). 

Haku baletin taiteelliseksi johtajaksi

MUITA ILMOITUKSIA

Rahoituslain ulkopuolinen teatteriyhteisö – tarkista oletko listalla 

Kartoituksen mukaan Suomessa on 124 rahoituslain ulkopuolista ammattiteatteria, ammattiteatteriryhmää tai tuotantoalustaa/taloa (rekisteröityneet toimijat). Niiden lisäksi olen listannut olemassa olevia työryhmiä, joita olisi 14. 

Nyt pyytäisin kaikkia tarkistamaan tuon listauksen ja lähettämään minulle korjausehdotuksia tai lisäyksiä osoitteeseen info(a)teatterikeskus.fi.  

Eli ensin rekisteröityneet toimijat: 

  • A E I O U
  • Aleksanterin teatteri
  • Arctic Reach Ensemble
  • ATT - ensemble (Alppilan Taiteellinen Teatteri)
  • Aura of Puppets
  • Blaue Frau
  • Circus Maximus
  • Dodoni Kulttuuriosuuskunta
  • DuvTeatern
  • Elementti
  • Esittävien taiteiden harjoitus- ja tutkimusryhmä
  • Esitystaiteen seura
  • European Theatre Collective, etc.
  • Gnab Collective
  • Grus Grus Teatteri
  • Helsinki International Theatre HIT
  • Hurja Tuotanto
  • Hämeen Kuninkaallinen Nukketeatteri
  • Höyhentämö
  • Ideateatteri
  • Improteatern Stjärnfall
  • Improvisaatioryhmä Ääretön
  • Improvisaatioteatteri Häpeämättömät
  • Improvisaatioteatteri Pore
  • Improvisaatioteatteri Riskiryhmä
  • Improvisaatioteatteri Stella Polaris
  • Itä-Uudenmaan teatteri - Östra Nylands teater
  • Jalostamo-kollektiivi
  • Joensuun Vapaa Teatteri
  • Tmi Juha Valkeapään Ääni
  • Keski-Uudenmaan Teatteri (KUT)
  • Klockriketeatern ry
  • KokoTeatteri ry
  • Kolmas tila - Tredje rummet
  • Korjaamo-teatteri
  • Kulttuurikone (ent. KP-Ideat)
  • Kulttuuriosuuskunta Kaje
  • Laboratorioteatteri Fennica
  • Lust
  • Lähiöteatteri
  • Matkalaukkuteatteri
  • Musiikkiteatteri Kapsäkki
  • Musiikkiteatteri Palatsi
  • Mustan ja Valkoisen teatteri
  • Myllyteatteri
  • Nukketeatteri Akseli Klonk
  • Nukketeatteri Ofelia
  • Nukketeatteri Piironginlaatikko
  • Tmi Nukketeatteri PikkuKulkuri
  • Tmi Nukketeatteri Reaktio
  • Nukketeatteri Sytkyt
  • Nukketeatterikeskus Poiju
  • Nya Rampen
  • Nälkäteatteri
  • Näyttämö Pegasos
  • Oblivia
  • Ooppera Skaala
  • OSIRIS teatteri
  • Otava Ensemble
  • Ozonteatern
  • Paraabeli
  • PerformanceSirkus ry
  • Perijuuri
  • Pikku Aasin Nukketeatteri
  • Projektori-ryhmä
  • Quo Vadis ry
  • Rahtiteatteri
  • Rakastajat-teatteri
  • RedNoseClub
  • Rena Teatern
  • Reunaryhmä
  • Rospuutto-ryhmä
  • Ruska Ensemble
  • Samperin teatteri
  • Suomalainen Kamariooppera
  • Suomen taiteellinen metsäteatteri
  • Tahtiteatteri
  • Taittuu
  • Taskuteatteri Mimic
  • Teater 90 º
  • Teater Femma / Teatteri Femma
  • Teater Hekate
  • Teater Josefina
  • Teater Mestola
  • Teater Povre
  • Teatr Za
  • Teatteri 2.0
  • Teatteri Avoimet Ovet
  • Teatteri Capelle
  • Teatteri Ilmiö
  • Teatteri Kansan Syvät Rivit
  • Teatteri Lilla Villan
  • Teatteri Metamorfoosi
  • Teatteri Nirvana
  • Teatteri Pensas
  • Teatteri Siperia
  • Teatteri Soiva Sammakko
  • Teatteri SudenEnne
  • Teatteri Taimine
  • Teatteri Takomo
  • Teatteri Taula-Matit
  • Teatteri Telakka
  • Teatteri Toivo
  • Teatteri Totti
  • Teatteri Tuike
  • Teatteri Umpihanki
  • Teatteri Vanha Juko
  • Teatteri Vertigo
  • Teatterikone
  • Teatteriosuuskunta Estate
  • Teatteriosuuskunta Loimu
  • TEHDAS Teatteri
  • TIP-Connection
  • Todellisuuden Tutkimuskeskus
  • Toisissa tiloissa
  • Totem-teatteri
  • Universum
  • UIT – Hakaniemen Musiikkiteatteri
  • Vaara-kollektiivi
  • Valtimonteatteri
  • Vapaa Teatteri
  • Vekkulikettu
  • Välitila
  • Vääräpyörä
  • Wauhaus

Työryhmät: 

  • Hox Company / Aura of Puppets
  • Kuuma Ankanpoikanen
  • Kuriton Company
  • Kuusiteatteri
  • Livsmedel - visuaalinen teatteri
  • Kirahvikollektiivi
  • Sixfingers Theatre
  • Teater Geist
  • Teatteri Objekti
  • Teatteri Taiga-Matto
  • Teatteri Taruma
  • Teatteri Terve Tyttö
  • Teatteriryhmä Ispinä
  • Teatteriseurue Ursus 

Työryhmien osalta toivoisin erityisesti täydennystä... 

Maaria Kuukorento, Teatterikeskus ry, toiminnanjohtaja

www.teatterikeskus.fi

 


twitter.com/tinfotweets