25.02.2016

TINFO-tiedote 7 / 25.2.2016

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFON ILMOITUKSIA

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA 

TYÖPAIKKOJA

twitter.com/tinfotweets

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Lähialueyhteistyötä

Viron juhli itsenäisyyspäiväänsä 24.2. Espoon Kaupunginteatterissa vietetään piakkoin Viro-viikkoa. Viron suurlähettiläs Margus Laidre kirjoitti Helsingin Sanomien yleisönosastossa (HS 24.2.2016) Viron ja Suomen kumppanuudesta ja siitä, miten Viro ja Suomi voivat olla uranuurtajia Pohjolan uuden identiteetin luomisessa. Laidren mukaan uusi ajattelu voi alkaa muualtakin kuin Kööpenhaminasta tai Tukholmasta.

Pohjola Southbankiin

Southbank Centre Lontoossa on mahtava runsaudensarvi näyttely- ja konserttitiloja, ravintoloita, Southbankissa on festivaali ikuinen. Pian alkaa WOW (Women of the World), kesäkuussa rakkauden festivaali, marraskuussa BAM (Being a Man), on lasten festivaalia, kirjallisuuden festivaalia, suuri määrä osallistavaa yleisötyötä. Vuonna 2017 Southbank Centre suuntaa katseensa Pohjolaan tarkoituksenaan myös ravistella ja provosoida. Luvassa ei toivon mukaan ole ennalta arvattavaa Pohjoismaa-brändiä ja bulkkihommaa.

Southbank Centren taiteellinen johtaja Jude Kelly on tehnyt turneen kaikkiin Pohjoismaihin, joissa jokaisessa järjestettiin think in -sessiot. Suomen sessiossa meitä oli kolmisenkymmentä, keskustelemassa ja väittelemässä sellaisista teemoista kuin lasten asema, sukupuoli ja tasa-arvo, luonto, kestävyys. Kelly oli taitava syöttäjä testatessaan Southbankin ennakkoajatusten relevanttiutta. Meistä irtosi Kellyn käsissä kiihkeää ja moniäänistä mielipidettä. Kellyn kommentti oli kiintoisa. Hän kertoi Britannian katsovan mielenkiinnolla Pohjolaan: miten se tulee ratkaisemaan murroksen, mihin suuntaan se on menossa.  

Kelly itse on muutoin WOW-festivaalin perustaja, feministi, jonka mielestä Britanniaan tarvittaisiin puolue, joka selkeästi ajaisi naisten asiaa. Sukupuolten tasa-arvoon on maassa vielä piiiitkä matka. Think-inissä Kellyä valistettiin Suomen takaiskusta.

Kun maailma ei riitä

Oiva nimi lavastaja Katariina Kirjavaisen näyttelyllä Teatterimuseossa. Näyttely osoittaa, ettei taiturimaisen lavastajan mielikuvituksella ole mitään rajaa. Oikea onnenmaa tämä näyttely, jossa voi tehdä matkan päivästä yöhön. Sekosin possuista ja kanoista. Vaadin: jokaiselle työpaikalle Kirjavaisen pyörillä kulkeva possu! Ja possuilla sai ratsastaa. Jihaa. Kirjavainen on tehnyt lukuisia lastenteatterilavastuksia Helsingin Kaupunginteatteriin. Ajattelen lapsia, jotka ovat saaneet kokea teatterin ihmeen Kirjavaisen maailmojen kautta. Onnenpekkoja ja -pirkkoja. Ja jälkilämmössä on sykähdyttävää katsoa pienoismalleja.

Äänitaiteen pankin asiakkaaksi

Mikä pankki! Sinne voi tallentaa, sieltä voi ostaa ja sieltä voi kuunnella. Voi sivistää ja ilahduttaa itseään äänitaiteella. Muu ry:n ylläpitämä, vastaperustettu Äänitaiteen pankki tarjoaa kaikkea tätä. Äänitaiteen pankissa on lisäksi suuri määrä ajankohtaistietoa. Maineteko!                         

Pois poteroista

Journalistiliitossa vierailleen valtakunnansovittelija Minna Helteen haastattelu on kiinnostavaa luettavaa. Erityisesti murrosaloilla kaivataan Helteen mukaan yhteisen tahtotilan hahmottelua ja vuoropuhelua: ”Maailman muuttuminen ei voi olla heijastumatta työehtosopimuksiin. Törmään valtakunnansovittelijalle tulevissa pahoissa riitakeisseissä siihen, että osapuolet ovat menossa tulevaisuutta kohti kovin erilaisilla strategioilla. Pitäisi ymmärtää, mitä toinen osapuoli ajattelee ja luoda joku yhteinen näkemys jo ennen työehtosopimusneuvottelujen alkua.” Työmarkkinajärjestelmän on Helteen mukaan uudistuttava, mutta kolmikantaa ei pidä romuttaa.

#Taideonlasten #Teatterionlasten?

Toivottavasti teemavuosi poikii aidosti muutakin kuin kosmeettista puhetta lastenkulttuurin tärkeydestä ja hatunnoston taiteilijoille, jotka tekevät taidetta lapsille ja nuorille. Teemavuoden 2016 aikana on tapahtumia ympäri Suomen teemalla #taideonlasten. Kainaloisena tähän tulee mukaan myös teatteri ehkä teemalla #teatterionlasten. Taike käynnistää lasten- ja nuortenkulttuurin kehittämisohjelman, jota lasten- ja nuortenkulttuuriin erikoistuneet läänintaiteilijat toteuttavat.

Prosenttiperiaatetta laajennetaan – Taidetta ei saa unohtaa

Prosenttiperiaate ei tulevaisuudessa koske pelkästään rakennushankkeita ja rakennuksiin hankittavaa lähinnä kuvataidetta. Se voi koskea myös esittäviä taiteita. Taide- ja kulttuurilähtöistä taidetyötä voitaisiin jatkossa tehdä sote-sektorilla sosiaali- ja terveydenhuollon käyttökustannuksista varatulla osuudella. Kolmivuotiskaudelle 2016-2018 on luvassa kaksi miljoonaa euroa. Ensimmäinen hakukierros käynnistyy Taikessa maaliskuussa. Hieno juttu, mutta pakko on samaan hengenvetoon muistuttaa, että taide sellaisenaan tarvitsee tukea ja ansaitsee arvostuksen muunakin kuin hyvinvointitaiteena. Merkkejä arvotuksen rapautumisesta on enemmän kuin kylliksi.

Nykykomediaa!

Kirsi Porkan ja Marina Meinanderin Paha äitipuoli terävää ja tarkkanäköistä komediaa, niin hiton hyvin esitettynä. Jos nyt oltaisiin Englannissa tai Yhdysvalloissa, takuulla olisi jo leffa tekeillä. En muista, koska katsomo olisi räjähdellyt naurusta yhä paljon. Tässä kotimainen vastine Rezan Carnagelle.

Ahtaat huoneet

Saara Turusen Tavallisuuden aave ja Veikko Nuutisen Pasi was here (ohjaus Lauri Maijala, ass. Jussi Sorjonen) ovat sisarteoksia. Ne pitäisi nähdä doublebillinä. Molemmat kantaesitykset toimivat esityksellisinä sosiologisina ja sosiaalipoliittisina tutkimuksina Suomi-todellisuuksiin; yhteisöjen normatiiviseen ahtauteen, julmuuteen ja suvaitsemattomaan välinpitämättömyyteen. Toisessa beessistä minimalismia, toisessa nostalgiaa. Molempien kirjailijat Itä-Suomesta, 35-vuotiaita. Molemmat kääntävät katseen menneisyyteen. Molemmat kiertyvät nuoren miehen kuoleman ympärille.

Kävimme TINFOssa ja Teatterikeskuksen Mimmun kanssa kiihkeää keskustelua esityksistä ja niiden yhteisökuvista. Mikä meitä riivaa? Miksi täällä nuoret miehet tekevät niin paljon itsemurhia? Minkälaisia ovat naisten kuolemat, itsen ja halujen kuolettamistako? Miksi meillä on niin paljon melankoliaa ja masennusta, kaikenlaista pahoinvointia? Miksi täällä on niin vaikea elää? Onko itseohjautuvan, itsensä rakentavan yksilön vaade kohtuuton? Molemmissa kantaesityksissä kuvataan aikaa, jossa luokkayhteiskunta ja poliittinen toiminta jäsentyvät uudella tavalla.

Ihmisellä on tarve yhteisöllisyyteen, ihminen haluaa itsenäisyyttä ja autonomiaa, ihmisen pitää kokea olevansa arvokas ja arvostettu. Eivät täyty nämä tarpeet Tavallisuuden aaveen ja Pasi was heren ihmisten kohdalla.

Molempien tekstien soisin löytävän tiensä muidenkin teattereiden ohjelmistoihin. Haluaisin esityksistä keskustelua sosiologien kanssa. 

Ilouutinen

Emilia Pöyhösen Prinsessa Hamlet nähdään nukketeatteriverkosto Aura of Puppetsin tuottamana Turussa vuonna 2017.

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

 

TINFON ILMOITUKSIA

Vuoden ensimmäinen TINFO e-News on ilmestynyt

Englanninkielinen TINFO e-News on ilmestynyt. Tässä uutiskirjeessä on kootusti tietoa suomalaisten tekijöiden kansainvälisestä toiminnasta, listaa kansainvälisistä teatterifestivaaleista Suomessa ja avoimia hakuja.

Lue uutiskirje: TINFO e-News | Spring 2016 | Theatre News from Finland

Seuraava TINFO e-News julkaistaan 24.5.2016. Tähän kesänumeroon voi lähettää tarjolle englanninkielisiä tiedotteita ja uutisia osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi.

Jos haluat tilata englanninkielisen TINFO e-Newsin, voit liittyä postituslistalle täältä.

www.tinfo.fi/en


Seuraava TINFO e-Nytt ilmestyy 8.3. | aineistopäivä 4.3.

Seuraava ruotsinkielinen uutiskirjeemme TINFO e-Nytt ilmestyy tiistaina 8.3. Lähetä mahdolliset ruotsinkieliset tiedotteet perjantaihin 4.3. mennessä osoitteeseen: tinfo(a)tinfo.fi

www.tinfo.fi/se


#MunTeatteri haastaa tekemään teatteria näkyväksi 14.3.-10.4.2016

#MunTeatteri on sosiaalisen median kampanja, joka juhlii teatteria. Teatteri voi olla kokemus, muisto, harrastus tai ammatti. Millaista on juuri sinun teatterisi? #MunTeatteri kutsuu kaikki mukaan!

Britanniasta innoituksensa saanut kampanja toteutetaan Suomessa ensimmäistä kertaa 14.3.-10.4.2016. Kuukauden kestävän #MunTeatteri -kampanjan lähtölaukaus on teatterialan palkintotapahtuma Thalia-juhla 14.3.2016 Espoon kaupunginteatterissa.

Miksi #MunTeatteri? Koska haluamme saada näkyviin, että meillä on Suomessa

  • 2,7 miljoonaa teatterikatsojaa
  • 200 ammatillisia puheteattereita
  • 700 harrastajateatteria
  • 400 kesäteatteriesitystä vuodessa

Teattereille ja tekijöille #MunTeatteri antaa mahdollisuuden jakaa teatteriarkea. Mitä tapahtuu esiripun takana ja mitä kaikkea kuuluu teatterin tekemiseen? Millaista on teatterintekijän oma teatteri? Millaisia muistoja tai kokemuksia katsojilla on teatterista?

Kampanjan sivut ja lisätietoa osoitteessa: www.tinfo.fi/munteatteri

Sivuilta löytyy muun muassa tarkempaa tietoa kuvaamiskäytänteistä teatterin yleisissä tiloissa ja/tai esityksissä kampanjan aikana.

#MunTeatteri kampanjan järjestävät:
Teatterin tiedotuskeskus TINFO/ Suomen Teatterit ry STEFI / Teatterikeskus / Näyttelijäliitto / Teatteri- ja  mediatyöntekijöiden liitto Teme / Työväen Näyttämöiden Liitto TNL


Ilmoita meille Maailman teatteripäivä 2016 -tapahtumasta

Maailman teatteripäivää vietetään 27.3.2016. Ilmoita meille Maailman teatteripäivän kunniaksi suunnitellusta tapahtumastanne osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi. Listaamme tapahtumia Maailman teatteripäivä 2016 –sivustollemme.

Koska varsinainen juhlapäivä osuu tänä vuonna pääsiäiselle, tapahtumien ja teatteripäivän julistuksen lukemisen voi ajoittaa esityksiin viikoille 11 ja 12 ennen maailman teatteripäivää.

Kansainvälisen teatteri-instituutin (ITI) julistamaa Maailman teatteripäivää on vietetty 27. maaliskuuta aina vuodesta 1961 lähtien. Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) on Suomen ITI-keskus. Aloitteen Maailman teatteripäivästä teki professori Arvi Kivimaa Kansainvälisen teatteri-instituutin (ITI) kongressissa Suomessa 1959.

Juhlinnan perinteisiin kuuluu Maailman teatteripäivän julistus. Tämän vuotisen Maailman teatteripäivän julistuksen on kirjoittanut venäläinen teatteriohjaaja ja -pedagogi Anatoli Vasiljev (s. 1942).

Lue lisää Maailman teatteripäivästä ja aiempien vuosien juhlamenoista.

www.tinfo.fi

 

UUTISIA

Suomalaisesityksiä pääsiäisen aikaan Kolumbiassa

Kolumbian Bogotássa järjestetään joka toinen vuosi yksi maailman suurimmista teatterifestivaaleista, Festival Iberoamericano de Teatro. Tämän vuoden ohjelmistoon on valittu kaksi esitystä Suomesta. Maailmalla jo aiemminkin kiertänyt Taikateatteri 13:n The Outsider nähdään Bogotássa heti festivaalin alussa 11.–14. maaliskuuta. Suomen Kansallisteatterin Pohjalla-esitys maaliskuun 23.–26. päivinä päättää kaksiviikkoisen festivaalin.

Kansallisteatteri otti vauhtia massiivisen esityksensä viemiseksi Etelä-Amerikkaan hieman lähempää. Pohjalla vieraili viime lokakuussa Pietarin maineikkaassa Aleksandrinski-teatterissa.

”Vastaanotto Pietarissa oli todella innostunut. Yleisö tunsi hyvin Gorkin teoksen ja reagoi paljon versioomme”, muistelee ohjaaja Janne Reinikainen viimesyksyistä vierailua, jolla tuli samalla testattua ison esityksen liikkuvuus.

Kolumbian reissua Reinikainen odottaa innokkaana. ”Todella kiinnostavaa lähteä Bogotáan. Olen ymmärtänyt, että festivaali on suuri ja hyvin järjestetty. Kulttuurieroihin joutunee varautumaan, mutta ennakkotietojen perusteella festivaali on todellakin vakiinnuttanut paikkansa tärkeänä kohtaamispaikkana ja näyteikkunana koko latinalaisen Amerikan teatteriväelle."

Klassikkoteosten uudelleentulkinnat ja päivitykset nykyaikaan kiinnostavat monia festivaaleja. Pohjoismaisten vieraiden ohella festivaalilla nähdään muun muassa venäläistä ja eurooppalaista teatteria, kuten Berliinin maineikas Schaubühne. Latinalaisamerikkalaisia esityksiä festivaalilla on noin sata.

Kansallisteatterin vierailu ajoittuu pääsiäisviikkoon, mikä mahdollistaa 15 näyttelijän ja yhteensä 28 työntekijän vierailumatkan keskellä näytäntökautta. Rahoitukseen osallistuvat pohjoismaiset rahastot ja Suomen Madridin Instituutti. Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) tukee vierailua lähinnä työresurssein. Suomesta ei tällä hetkellä löydy virallista teatteriesitysten vierailutuki-instrumenttia.

en.festivaldeteatro.com.co/


Nya Rampenin trilogia keväällä Puolassa ja Ranskassa

Suomalaisen Nya Rampenin ja ruotsalaisen Institutetin tuottama ja Markus Öhrnin ohjaama trilogia huipentuu koko sarjan esittämiseen Puolassa ja Ranskassa toukokuussa 2016. Länsimaisen ajattelun rappiota tarkkailevaan trilogiaan kuuluvat osat Conte d'Amour, We Love Africa and Africa Loves Us sekä Bis Zum Tod. Trilogian yhtenä osatuottajana on ollut suomalainen nykyteatterifestivaali Baltic Circle. Putkeen esitettynä trilogia kestää yksitoista tuntia.

Puolassa trilogia avaa maineikkaan varsovalaisen Nowy Teatrin uudet remontoidut tilat 7. toukokuuta. Ranskassa Pariisin kupeessa sijaitseva Théâtre de Gennevilliers (T2G) on Nya Rampenille eräänlainen "paluu rikospaikalle". Siellä esitettiin 2011 trilogian ensimmäinen osa, josta työryhmä tuli tunnetuksi. Ennen koko trilogian esittämistä 28. toukokuuta Gennevilliersissä nähdään viisi kertaa kolmososa Bis Zum Tod.

Trilogia on esitetty aiemmin Ruotsissa. "Viime toukokuussa kaikki kolme osaa esitettiin putkeen Malmössa ja se oli suuri kokemus sekä meille että yleisölle. On mahtavaa saada esittää ne jälleen, odotan sitä innolla", kertoo näyttelijä Rasmus Slätis. "Malmössa tuntui mahtavalta käydä läpi asioita ja viettää 11 tuntia yhdessä erittäin kiinnostuneen yleisön kanssa."

Ryhmän jäsenet tekevät tällä hetkellä töitä omilla sektoreillaan. Rasmus Slätis ohjaa ja esiintyy Andriana Seeckerin kanssa Sveitsin Lüzerniin The One and the Many -nimisessä esityksessä. Tuotannon taiteellisena neuvonantajana toimiva ruotsalainen näyttelijä-ohjaaja Anders Carlsson aloitti vuoden alussa pestinsä Suomen Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa ruotsinkielisen näyttelijäntyön laitoksen professorina. Elmer Bäckiä ovat työllistäneet muun muassa elokuvaprojektit ohjaaja Peter Greenawayn kanssa.

www.nyarampen.fi


Suomalaisvetoinen Spindrift Theatre kiertää Euroopan teatterikouluja

Pohjoismaisen Spindrift Theatren kaksivuotinen Carroll Berkserk EU-projekti huipentui The Performer and the Self -työpajasarjaan Royal Conservatoire of Scotlandissa (Glasgow), Gaiety School of Actingissä (Dublin), sekä Norjan näyttelijäliitossa (Oslo). Carroll Berserk esitettiin myös suuren luokan immersiivisenä teoksena Tjarnarbio-teatterissa, Reykjavikissa keväällä 2015.

Spindrift Theatre on nuorista pohjoismaisista naisnäyttelijöistä koostuva kehollisen teatterin kollektiivi, joka tuottaa esityksiä ja työpajoja ympäri Eurooppaa. Ryhmän taiteelliset vastaavat Anna Korolainen (FIN), Bergdis Julia Johannsdottir (IS), Eva Solveig (IS) ja Henrietta Kristensen (NOR) ovat lontoolaisen Rose Bruford College for Theatre and Performancen kasvatteja.

Spindrift Theatren tavoitteena on edistää tasa-arvoa näyttelijäntyössä, sekä kehittää pohjoismaisen kehollisen teatterin estetiikkaa innovatiivisempaan suuntaan.

Kokonaisuudessaan Carroll Berserk -projekti tavoitti 79 nuorta eurooppalaista tekijää ja taiteilijaa, ja toimi seitsemässä eri instituutiossa, neljässä eri maassa.

Lisätietoja Spindrift Theatren työpajoista ja esityksistä kollektiivin nettisivuilla ja videoilla:

www.spindrifttheatre.com

https://vimeo.com/136045969
https://vimeo.com/151790045

https://vimeo.com/154433951

Yhteydenotot: Spindrifttheatre(a)gmail.com


Kari Arffmania esitetään Helsingin Kaupunginteatterin johtajaksi

Helsingin teatterisäätiön hallitus esittää yksimielisesti Helsingin Kaupunginteatterin johtajaksi teatteritaiteen maisteri Kari Arffmania. Esityksen mukaan uusi johtaja aloittaa tehtävässään loppuvuonna 2016 Helsingin Kaupunginteatterin toimintaa vuodesta 1998 menestyksekkäästi johtaneen Asko Sarkolan jäädessä teatterinjohtajan tehtävästä eläkkeelle.

Arffman on 47-vuotias ja valmistunut teatteritaiteen maisteriksi 1997. Hän on toiminut Kotkan ja Jyväskylän Kaupunginteattereiden johtajana yhteensä lähes 10 vuoden ajan. Hän on näytellyt tai ohjannut mm. Helsingin Kaupunginteatterissa, Tampereen Teatterissa, Lahden kaupunginteatterissa, Jyväskylän kaupunginteatterissa, Kotkan Kaupunginteatterissa ja Pyynikin kesäteatterissa. Kari Arffman työskentelee parhaillaan Helsingin Kaupunginteatterissa syksyllä 2016 ensi-iltansa saavan musikaalin ohjaajana ja näyttelijänä.

Helsingin teatterisäätiön hallitus tekee lopullisen päätöksen teatterinjohtajasta sen jälkeen kun Helsingin Kaupunginteatterin henkilökuntayhdistykset ovat antaneet lausuntonsa asiassa.

Lisätietoja:
Helsingin teatterisäätiön hallituksen puheenjohtaja Jorma Bergholm
p. 050 5252581

www.hkt.fi


Iiris Rannio aloittaa ohjaajana Lappeenrannan kaupunginteatterissa

Teatterinjohtaja Iiris Rannio lopettaa nykyisessä työssään Rauman Kaupunginteatterissa 31.7.2016. Hän siirtyy ohjaajaksi kotikaupunkiinsa Lappeenrannan kaupunginteatteriin 1.8.2016 alkaen. 

Lappeenrannan kaupunginteatterin johtaja Timo Sokura ilolla toivottaa Rannion tervetulleeksi Lappeenrantaan. 

Olemme tunteneet toisemme vuodesta 1969 lähtien. Iiriksellä on poikkeuksellisen laaja ja monipuolinen kokemus ohjaamisesta, kertoo Sokura. 

Iiris Rannio on toiminut Raumalla johtajana vuodesta 2013. Teatteri-ilmaisun ohjaaja -koulutus Ranniolla on Turun tadeakatemiasta ja ohjauksia hänellä on takanaan useita. Lappeenrannan kaupunginteatterissa Iiris Rannio on ohjannut suositun farssin Riemurahat vuonna 2013. 

Lisätietoja:
Teatterinjohtaja Timo Sokura, puh. 040 670 0508
timo.sokura(a)lappeenranta.fi 

Iiris Rannio, puh. 044 776 9901
iiris.rannio(a)raumanteatteri.fi


Jo yli 2000 lahtelaista oppilasta tutustunut teatteriin oppimisympäristönä

Uutta opetussuunnitelmaa tukeva opetuspalveluiden ja kaupunginteatterin valtakunnallisestikin ainutlaatuinen kouluyhteistyö saa jatkoa Lahdessa

Lahden kaupungissa panostetaan erityisin keinoin syksyllä 2016 voimaan tulevan uuden opetussuunnitelman käyttöönottoon. Syksyllä 2015 käynnistynyt Lahden perusopetuspalveluiden ja Lahden kaupunginteatterin välinen kouluyhteistyön pilottikokeilu on osoittautunut erittäin onnistuneeksi ja se saa jatkoa lukuvuodelle 2016-2017. Kouluyhteistyö on osa Lahden kaupunginteatterin Avoimen näyttämön toimintaa.

Kouluyhteistyö tukee uuden opetussuunnitelman tavoitteita uusista oppimisympäristöistä ja draamamenetelmien hyödyntämisestä opetuksessa. Kokonaisuuteen kuuluvat draamatyöpajat antavat opettajille uusia välineitä omaan opetukseen ja ryhmän toimintaan, teatterin esityksiin liittyvät työpajat ja lisämateriaalit mahdollisuuksia oppisisältöjen syventämiseen. Suomessa täysin ainutlaatuinen kouluyhteistyön ”Lahden malli” on herättänyt kiinnostusta myös muiden paikkakuntien tekijöissä.

Lahden kouluyhteistyön toteutuksesta vastaa entinen luokanopettaja, nykyinen draamakasvattaja Anna-Riitta Partanen, jonka omasta ideasta toimintamalli alun perin syntyi.

Elokuussa 2015 käynnistyneessä toiminnassa on saatu jo paljon aikaan ja vastaanotto kouluilla on ollut yksinomaan positiivinen. Partanen on ehtinyt työskennellä jo yli 2000 lahtelaisen peruskoulun oppilaan kanssa ja lisäksi mentoroida peruskoulujen opettajia.

Nyt keväällä on käynnissä muun muassa teatterin Pinokkio-esitykseen liittyvä työpajakokonaisuus kaikille Lahden 3-luokkalaisille kulttuurikasvatusohjelman mukaisen teatterikäynnin syventämiseksi. Tulevalle kaudelle 2016-2017 on luvassa uusia työpajoja ja lisämateriaaleja teatterin syksyn ensi-iltoihin liittyen. Myös suositut opettajien mentoroinnit jatkuvat.

Lisätiedot:
Draamakasvattaja Anna-Riitta Partanen
p. 044 416 4397
anna-riitta.partanen(a)edu.lahti.fi


OKM: Prosenttitaiteen periaatetta laajennetaan

Opetus- ja kulttuuriministeri Sanni Grahn-Laasonen on asettanut asiantuntijaryhmän ohjaamaan prosenttitaiteen periaatteen laajentamista. Prosenttiperiaate tarkoittaa taidehankintojen rahoitusmallia, jossa noin prosentti rakentamisen kustannuksista sijoitetaan taiteeseen. Periaatteen laajentaminen kuuluu hallituksen Osaamisen ja koulutuksen kärkihankkeisiin. Tavoitteena on parantaa taiteen ja kulttuurin saavutettavuutta sekä edistää taiteen hyvinvointivaikutuksia.

Kolmivuotisella kärkihankkeella tuodaan kulttuuri lähemmäs jokaista suomalaista edistämällä julkisissa tiloissa ja laitoksissa esillä olevaa taidetta. Hankkeella pyritään lisäämään eri taiteenalojen ja kulttuuripalvelujen tarjontaa ja käyttöä sosiaali- ja terveydenhuollon hoito- ja asiakastyössä, esimerkiksi sairaaloissa, vanhustenhuollossa ja lastensuojelussa.

Aiemmin lähinnä rakennushankkeissa sovellettua prosenttiperiaatetta on tarkoitus laajentaa siten, että taidehankinnat koskisivat nykyistä laajemmin myös muita taiteen muotoja kuin visuaalista taidetta. Sosiaali- ja terveydenhuollon käyttökustannuksista varattaisiin osuus taide- ja kulttuuripalveluiden hankintaan tai taide- ja kulttuurilähtöisen hoito- ja asiakastyön kehittämiseen. Taide ja taiteen osallistava käyttö lisää tutkitusti ihmisten hyvinvointia, nopeuttaa toipumista ja ehkäisee syrjäytymistä. Siten se pitkällä tähtäimellä voi myös vähentää sosiaali- ja terveydenhuollon kustannuksia.

Kärkihankkeen toteutuksessa sovelletaan kokeilukulttuuria eli uusien toimintatapojen etsimistä ja testausta kokeilujen avulla.

Kärkihankkeelle on varattu kahden miljoonan euron rahoitus kolmivuotiskaudelle 2016-2018. Määrärahalla tuetaan kuntia, kuntayhtymiä ja muita toimijoita hyvien käytäntöjen ja uusien toimintatapojen kehittämisessä. Ensimmäinen hakukierros käynnistyy Taiteen edistämiskeskuksessa maaliskuun alussa (hakuaika 1.3.-15.4.2016). Kärkihankkeen kokeiluosio on tarkoitus käynnistää vuonna 2017.

Asiantuntijatyöryhmä ohjaa prosenttiperiaatteen laajentamisen kärkihanketta ja tekee ehdotuksen prosenttitaiteen mukaisten uusien toimintamallien vakiinnuttamisesta sosiaali- ja terveydenhuollossa.

Asiantuntijaryhmän puheenjohtajana toimii ylijohtaja Riitta Kaivosoja opetus- ja kulttuuriministeriöstä. Muita jäseniä ovat neuvotteleva virkamies lsmo Suksi (sosiaali- ja terveysministeriö), kokeilutoiminnan projektipäällikkö Ira Alanko (valtioneuvoston kanslia), erityisasiantuntija Ditte Winqwist (Suomen Kuntaliitto), erityisasiantuntija Johanna Vuolasto (Taiteen edistämiskeskus), johtajaylilääkäri Kati Myllymäki (Etelä-Savon sairaanhoitopiirin kuntayhtymä) ja projektipäällikkö Päivimaria Seppänen (Kaakkois-Suomen sosiaalialan osaamiskeskus). Asiantuntijatyöryhmän sihteereinä toimivat kulttuuriasianneuvos Mervi Tiensuu-Nylund ja kulttuuriasiainneuvos Petra Havu opetus- ja kulttuuriministeriöstä.

Lisätietoja:
- kulttuuriasiainneuvos Petra Havu, Kulttuuri- ja taidepolitiikan osasto, p. 0295 3 30185
- kulttuuriasiainneuvos Mervi Tiensuu-Nylund, Kulttuuri- ja taidepolitiikan osasto, p. 0295 3 30312

www.minedu.fi

 

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Earth Hour 2016: Laulujenvaihtoiltamat | 19.3.2016, Kajaani

Kajaanin Kaupunginteatteri ja Generaattorin yhteisöt ovat mukana maailman suurimmassa ilmastotapahtumassa Earth Hourissa lauantaina 19.3.2016 Kajaanin keskustassa järjestettävillä Laulujenvaihtoiltamilla.

Illan ohjelma alkaa yhteisellä soivalla kulkueella teatteritalolta Generaattorille klo 19:00. Omavaloinen kulkue liikehtii Kauppakadun läpi Generaattorille, jossa on tarjolla musiikillista ohjelmaa, yhteislaulua, ruokaa ja tunnelmallista yhdessäoloa kynttilänvalossa.

Iltamien tarkoituksena on ilmaista yhteinen huolemme ilmaston tilasta, mutta myös juhlia yhteisyytemme perustaa sen kauneimmissa ja jännittävimmissä muodoissa: laulaen, vaihtaen, tarinoiden, jakaen.

Kulkueeseen ja iltamiin ovat tervetulleita kaikki kaupunkilaiset. Kukin voi tuoda mukanaan laulun tai värssyn paikan päällä esitettäväksi. Illan ohjelma päättyy noin klo 21:30 yhteiseen hetkeen Raatihuoneentorilla.

Lisätietoja antavat:
Helka-Maria Kinnunen, Kajaanin Kaupunginteatteri, puh. 044 421 4191, helka-maria.kinnunen(a)kajaani.fi
Eino Saari, Generaattori, puh. 050 361 9439, eino.saari(a)gmail.com

www.kajaani.fi/kajaaninteatteri

www.g-voima.fi


Maaginen asu – tästä esitys muistetaan: Seminaari näyttämöpuvuista | 18.4.2016, Helsinki

Teatterimuseo järjestää huhtikuussa esittävien taiteiden pukuihin keskittyvän seminaarin. Seminaarissa pohditaan puvuston roolia osana teoksen kokonaisuutta sekä mitä puvustuksesta jää jäljelle esitysperiodin jälkeen.

Mitä, miksi ja miten säilytetään, jatkokäytetään tai poistetaan? Entä kuka päätökset tekee?

Alustajina toimivat pukusuunnittelijat Pirjo Valinen ja Tuomas Lampinen, pukusuunnittelija, tutkija Joanna Weckman ja Aalto-yliopiston professori Sofia Pantouvaki. Teatterimuseon ja pitkäaikaisen säilyttämisen näkökulman tuo amanuenssi Sanna Brander. Iltapäivän paneelikeskustelussa mukana ovat lisäksi Svenska Teaternin puvustonhoitaja Kaisa Rautakoski ja Suomen Kansallisteatterin pääjohtaja Mika Myllyaho. Paneelin vetää museonjohtaja Raija-Liisa Seilo.

Seminaari on tarkoitettu pukusuunnittelijoille, puvustonhoitajille, alan opiskelijoille ja kaikille teatterin, tanssin ja elävän kuvan puvustojen kanssa työskenteleville ja aihepiiristä kiinnostuneille.

Ilmoittautuminen seminaariin 11.4. mennessä.

Tarkempi ohjelma ja ilmoittautumislinkki

www.teatterimuseo.fi

 

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Helmikuussa ehtii vielä mm.:

Lisää ajankohtaisia ja tulevia apurahoja Apurahavahdista.

 

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Muista: Näytelmäkirjoituskilpailu: Theatre503 Playwriting Award | haku 29.2 mennessä

Vielä ehdit hakea kansainväliseen näytelmäkirjoituskilpailuun.

Lisätietoa


Kutsu improryhmille impro2016 -festivaalin kisaan | haku 7.3. mennessä

Järjestyksessään kahdeksas impro-festivaali kokoaa improvisaation ystävät 30.3.-2.4. Vantaalle, Tikkurilaan. Improvisaationtäyteinen viikko huipentuu lauantaina 2.4. jolloin ympäri Suomea saapuvat joukkueet pistelevät parastaan yleisön edessä.

Festivaalille osallistuville joukkueille on luvassa ehdottoman leikkimielinen kisa, uusia tuttavuuksia ja roimasti hauskanpitoa muiden improilijoiden kanssa!

impro2016 -festivaali ottaa festivaalille maksimissaan kuusi joukkuetta festivaalille kisailemaan ja esiintymään. Yhdessä joukkueessa on oltava kolme näyttelijää ja kaikkien näyttelijöiden tulee olla täysi-ikäisiä.

Festivaalille valituille joukkueille tarjotaan ruokaa ja maksetaan matkakustannukset pääkaupunkiseudun ulkopuolelta edullisimman kulkuneuvon mukaan. Joukkueet esiintyvät 2.4. klo 19.00 alkaen Vernissalla, Tikkurilassa. Yleisölle ovet avataan klo 18.00. Esiintyvien joukkueiden tulee olla paikalla esityspäivänä klo 17.00 alkaen yhteisessä infotilaisuudessa.

Voittajajoukkueelle on tiedossa mainetta ja hieman mammonaakin!

Aikaisemmat voitot ovat vieneet Improsiskot (2007), Joo! (2008), ArsPeukinen (2009) ja Kolina (2010), Ars Peukinen (2011/Kutsuvieraskilpailu), Häpeämättömät ja Neljäs Seinä (2013) sekä Snorkkeli (2014)

Voittajaa on valitsemassa tänäkin vuonna arvovaltainen yleisö sekä mielivaltainen raati. Älkää jänistäkö – vaan ilmoittautukaa mukaan!

Ilmoittautumisessa tulee olla ainakin seuraavat asiat:

  • ryhmän nimi ja kotipaikkakunta
  • näyttelijöiden nimet
  • vapaamuotoinen esittely, joka toimii myös ryhmän esittelynä tiedotteissa
  • miksi juuri teidän porukkanne pitäisi valita mukaan
  • kuvamateriaalia
  • mahdollinen linkki videopätkään

Viimeinen ilmoittautumispäivä on 7.3. ja mukaan valituille ryhmille ilmoitetaan viimeistään 14.3.2016. Kisakutsua saa levittää vapaasti eteenpäin!

Ilmoittautumiset osoitteeseen: eeva.vekki(a)gmail.com

Lisätietoa:
Eeva Vekki
impro2016-festivaalin taiteellinen johtaja
eeva.vekki(a)gmail.com
p. 044 564 3631
www.tikkurilanteatteri.fi/esitykset/impro2016/


Avoin teoshaku: Baltic Circle -festivaali 15.-19.11.2016 | haku 3.4. mennessä

Suomi – sosiaalisten suhteiden kehitysmaa

Vuonna 2015 YK sopi uudesta Agenda 2030 -ohjelmastaan, jonka tarkoituksena on edistää kestävää kehitystä globaalina kokonaisuutena huomioimalla talous, ympäristö, ihmiset ja kulttuuri ja näin poistaa köyhyys ja luoda yhdenvertaisia yhteiskuntia. Ensimmäistä kertaa nämä tavoitteet ovat universaaleja ja koskevat kaikkia maita ja kansoja. Tavoitteena on yhteiskunta, jossa ketään ei jätetä ulkopuolelle.

Suomessa tarvitaan kipeästi sosiaalisten taitojen vahvistamista ja laajempaa kulttuuristen kontekstien ja historioiden ymmärrystä. Voisi jopa sanoa, että Suomi on sosiaalisten suhteiden kehitysmaa. Taiteella on voima tuoda ihmisiä yhteen ja muodostaa ympärilleen hetkellisiä yhteisöjä. Baltic Circle kutsuu taiteilijat tutkimaan taiteen mahdollisuuksia sosiaalisena ilmiönä, tilana ja tapahtumana tämän päivän Suomessa.

Millaista eri kulttuurien sosiaalista tietotaitoa suomalainen yhteiskunta tarvitsee? Voiko taide avartaa käsityksiä toisistamme ja maailmasta? Millaisia kytköksiä ja kumppanuuksia taide voi luoda ihmisten välille?

Etsimme 1-3 esityksellistä projektia, joiden materiaalina on ihmisten välinen kohtaaminen/kohtaamattomuus tai sosiaaliset suhteet. Ehdotukset voivat olla uusia teoksia tai adaptaatioita jo tehdyistä teoksista, jotka esitetään julkisessa tilassa (sisä- tai ulkotilat, mediatila) tai paikkasidonnaisissa tiloissa. Teoksia voi tarjota kuka tahansa Suomessa asuva taiteilija. Erityisesti toivomme ehdotuksia taiteilijoilta eri kulttuuritaustoista. Teokset esitetään Helsingissä Baltic Circle -festivaalin aikana 15.-19.11.2016.

Tarjoamme seuraavia resursseja:

  • taiteilijapalkkiot (ensisijaisesti Koneen Säätiön työskentelyapurahoina; työryhmän koko voi olla 1–4 henkilöä)
  • materiaalikulut
  • mahdolliset matkakustannukset Helsinkiin
  • tekninen toteutus festivaalilla
  • tuotannollinen apu.

Lopullinen budjetti ja tuotantorakenne neuvotellaan projektikohtaisesti.

Lähetä ehdotuksesi 3.4.2016 mennessä sähköpostitse: info(at)balticcircle.fi.

Liitä mukaan kustannusarvio ja ansioluettelo sekä linkki sähköiseen portfolioon tai aikaisempiin töihin. Ehdotus voi olla myös idea-aihio, jota jatkokehitetään prosessin aikana. Toivomme ehdotukset englanniksi, mutta niitä voi lähettää myös suomeksi.

Osa hakijoista haastatellaan henkilökohtaisesti ennen valintoja. Valinnat tehdään 1.5.2016 mennessä. Kuratointiryhmään kuuluvat Anna Jussilainen (Taiteen edistämiskeskus), Willem Wilhemus (freelance-taiteilija/kuraattori) sekä Satu Herrala ja Hanna Nyman (Baltic Circle -festivaali).

Projekti toteutetaan yhteistyössä Taiteen edistämiskeskuksen kanssa.

Lisätiedot: Toiminnanjohtaja Hanna Nyman, hanna(at)balticcircle.fi / 040 7616834.

Baltic Circle on vuodesta 2000 järjestetty kansainvälinen teatterifestivaali. Sen toiminnan ytimessä on kysymys siitä, mitä teatteri on ja mitä se voisi olla. Festivaalin pääjärjestäjä on Q-teatteri ry.

www.balticcircle.fi


Oulun lasten ja nuorten teatterifestivaali 2017 | haku 30.4.2016 mennessä

Oulun lasten ja nuorten teatterifestivaali järjestetään ensi vuonna 1.- 5.2.2017, ja teoshaku jo 36. kerran järjestettävälle tapahtumalle on nyt käynnissä. Kyseessä on Suomen vanhin ja yksi Euroopan suurimmista festivaaleista nuorelle yleisölle. Luvassa on noin 100 lapsille ja nuorille suunnattua näytöstä ja tapahtumaa. Festivaalin vastuullinen pääjärjestäjä on Oulun kaupunginteatteri ja sen taiteellisena johtajana toimii Kari-Pekka Toivonen.

Teatterifestivaalin esitysten tyylikirjo on laaja. Ohjelmistossa nähdään vuosittain perinteisen teatterin lisäksi muun muassa tanssi- ja nukketeatteria, musikaaleja sekä sirkusta. Toivotamme tervetulleiksi niin perinteisellä näyttämöllä kuin kokeellisemmissakin tiloissa toimivat esitykset. Teos voi olla suunnattu joko koko perheelle tai määrätylle ikä- tai kohderyhmälle. Esitysten mielenkiintoisuus, monipuolisuus ja korkea taso ovat avainasemassa valintoja tehtäessä. Pidätämme oikeuden valita festivaalille teoksia myös haun ulkopuolelta.

Hakemuksessa tulee olla teostiedot, vierailun kustannusarvio, sähköinen latauslinkki, tekniset tiedot ja lavakartta. Hakemukset tulee lähettää sähköpostilla osoitteeseen elina.terho(a)ouka.fi.

Hakuaika festivaalille päättyy 30.4.2016.

Lisätietoja: festivaalin tuottaja Elina Terho, puh. 044 703 7113, elina.terho(a)ouka.fi

http://teatteri.ouka.fi/festival

 

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA 

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja löytyy myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Transforces On Stage -työpajoja maaliskuussa Mad House Helsingissä

Martu Väisänen: Tunnekuva – workshop 
8.-9.3. klo 12-20 




Tunnekuva-hankkeessa kuvataan erilaisia ihmisia ja heidän tunteitaan, jotka ovat usein peiteltyjä ja salattuja ajatuksia itsestä, elämästä ja maailmasta. Hankkeen perimmäinen tarkoitus on ikuistaa tunteita, joita julkisesti ei usein uskalleta esittää. Transforcesin ja Väisäsen yhteistyössä kuvataan pääasiassa transihmisiä ja muita sukupuoleltaan moninaisia ihmisiä. Tarkoitus on antaa näille ihmisille mahdollisuus tulla nähdyksi oikein.

Kuvista koostetaan video, joka on nähtävissä Tiivistämön näyttelytilassa 12.-20.3. välisen ajan. Työpajaan kannattaa ilmoittautua etukäteen, mutta voit myös tulla paikan päälle ilman ennakkoilmoittautumista. Varaudu tällöin odottamaan vuoroasi.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset: martu.vaisanen(a)gmail.com

****

Pia Lindy: Queer moves - movement and improvisation workshop 14.3. klo 12-15

Työpajassa tarkastellaan moninaista ja muuntuvaa kehollisuutta sekä kehon tuntua - miten löytää itseään liikkeessä tai liikkujana?

Työpaja on tarkoitettu kaikenlaisille kehoille ja liikkujille sekä erilaisia muutosprosesseja elämässään käyville, pohtiville tai kohtaaville. Maks. 20 osallistujaa.

Avainsanoja: kokemustieto, moniaistisuus, itsen kuuntelu, liikkeen kautta oppiminen, improvisaatio, valinnat, roolit, odotukset, trans, queer, yhteiskunta ja keskustelu.

Lisätietoja ja ilmoittautumiset: Pia Lindy, puh. 050 352 6342. S-posti: pia.lindy(a)gmail.com

Työpajat ovat osa Mad House Helsingin Transforces On Stage -esitystaidekokonaisuutta. Transforces On Stage –ohjelman on kuratoinut ja tuottanut Transforces-ryhmän perustaja ja koordinaattori Annu Kemppainen.

Transforces On Stage 7.-20.3.2016, Mad House Helsinki, Kaasutehtaankatu 1, Suvilahti, Helsinki

www.transforces.fi

www.madhousehelsinki.fi


Chekhov Theatre School – The Art of Acting courses 2016

If you are an actor, stage director or acting coach looking for new inspiration and discoveries within your artistic work, you will want to embrace this exceptional opportunity to discover and learn one of the most inspiring techniques within the Art of Acting – the technique of Michael Chekhov. During 2016, the Chekhov Theatre School invites the most innovative masters within the Art of Acting to share their skills and inspiration in our leading Master Courses, which take place in the most remarkable pearl of Russian theatre history — in Anton Chekhov’s village of Melikhovo.

30 May  – 08 June 2016 (Residential setting)
THE THEATRE OF THE FUTURE
with VLADIMIR BAYCHER (Russia)
 
10 – 20 July 2016 (Residential setting)
FROM THE EMPTY SPACE TO A VIBRANT ATMOSPHERE
with ELSA VALENTIM (Portugal) & PÉTRONILLE DE SAINT RAPT (France)

24 July – 03 August 2016 (Residential setting)
BEYOND THE MAGICAL THRESHOLD
with MARJO RIIKKA MAKELA (Finland)

07 – 17 August 2016 (Residential setting)
THE IMPROVISING ACTOR – FINDING THE ARTIST WITHIN
with GRAHAM DIXON (United Kingdom)
 
21  – 31 August 2016 (Residential setting)
HOW TO GET INSPIRED ACTING
with JOBST LANGHANS (Germany)

Participants have an opportunity to share their artistic work at presentational showcase and symposium on the open-air theatre stage and in Chekhov’s theatre yard at The State Literary and Memorial Museum of Anton Chekhov in Melikhovo.

VISIT chekhovtheatreschool.com for more information on the venues and how you can APPLY today. 

If you have any questions about participation, please contact Viktor Melnikov at Feedback(a)chekhovtheatreschool.com.


Carte Blance summer lab for young artists 2016, Denmark | Deadline 1 May

Are you curious and creative? Are you aged between 17 – 27?

Carte Blanche is searching for young people from across Europe to join THE SUMMER LABORATORY in June/July 2016. THE SUMMER LAB aims to offer inspiration, tools and a frame for artistic inquiry for young people who are serious about unfolding and developing their creativity – and who wish to examine culture and art in collaboration with other young people.

STRUCTURE
THE LAB is separated into two parts. It is possible for participants to choose to participate in just Part 1, or in both Part 1 and Part 2.

Part 1 (June 27 – July 1)
An intensive 5 day period of exploration. Through a combination of physical exercises, conversation, experimentation and play we will investigate collective processes and how things emerge in the space between us. These explorations will be grounded in sensorial/human specific performance and installation making.

This work experiments with space, objects, light, sound, text and our experience of being in the world in order to make personal and meaningful investigations of reality. We will also work with dialogue training and draw upon ideas and themes from philosophy, mythology and science.

This week will be lead by Sarah John (Artist in Residence at Carte Blanche) and Sara Topsøe-Jensen in collaboration with guest artists and practitioners.

Part 2 (July 4 – 9)
An intensive 6 day period of creation. Building on the explorations of Part 1, participants will have space to develop their own artistic work. This work could take any form, and be a solo or group creation. During these days participants will train together in the mornings, with the afternoons and
evenings free for creation.

This process will be lead by Sarah John in collaboration with Sara Topsøe-Jensen who will both provide assistance and mentorship throughout the process.

There will be a public presentation of the participants work on Friday July 8.

Deadline: May 1

More details online

 

TYÖPAIKKOJA

Aiemmin TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja työpaikkoja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Projektikoordinaattori & Taiteellinen koordinaattori – Sairaalaklovnit ry | haku 7.3. mennessä

Sairaalaklovnit on yhdistys, jonka kouluttamat klovnitohtorit kiertävät ilahduttamassa potilaita lastenosastoilla. Toiminta on valtakunnallista ja vakiintunutta - toimimme kaikissa yliopistollisissa sairaaloissa. Meillä on 40 koulutettua artistia, jotka tekevät viikoittain sairaaloissa yli 20 työpäivää. Työmme tavoite on tukea perheiden hyvinvointia ja vahvistaa lapsen minäkuvaa luomalla pieniä ilon, yhdessäolon ja hyvän mielen hetkiä – keskellä sairaalan arkea.

Haettavana on nyt

Vapaamuotoiset hakemukset ja palkkatoiveet osoitteella:
rekrytointi(a)sairaalaklovnit.fi 7.3.2016 mennessä. Otsikoksi hakemasi työtehtävä.

Lisätietoja tehtävästä antaa toiminnanjohtaja Aino Viertola puh. 040 534 7079 torstaina 3.3. klo 14-16.

www.sairaalaklovnit.fi

www.facebook.com/sairaalaklovnit


Lehtori (osa-aikainen 60 %) – Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu | haku 18.3. mennessä

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulussa on avoimena osa-aikaisen lehtorin tehtävä MA in Ecology and Contemporary Performance –ohjelmassa.

Lisätietoja (englanniksi)

More information about the position: Kira O’Reilly, programme leader, +358-50-449 4929, kira.oreilly(a)uniarts.fi

More information about the application procedure: Laura Jännes, Head of Administration, laura.jannes(a)uniarts.fi, +358 400 792043

twitter.com/tinfotweets