09.03.2017

TINFO-tiedote 9 / 9.3.2017

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTTERIIN 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

MAALISKUU ON TEATTERIKUU

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KOULUTUKSIA

TYÖPAIKKOJA 

MUITA ILMOITUKSIA 

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTTERIIN  

Itsenäisyyden juhlavuonna Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) tekee mikropistoja itsenäisen Suomen teatterivuosiin. Mikropistot ilmestyvät viikoittain TINFO-tiedotteessa käyden läpi vuoden, pari kerrallaan, jotta joulukuussa päästään vuoteen 2017.  

1932

Agapetuksen (Yrjö Soini) Onnellinen Sakari pelastaa monen teatterin pulavuosien taloutta kuten Olenko minä tullut haaremiin ja Syntipukki joitain vuosia aiemmin. Agapetus osaa kirjoittaa kaupunkilaiskomedioita, näitä kevätilotteluja ja ilopillereitä. Hei, heipparallaan Helsinki -revyy oli ollut suuri hitti. Onnellisessa Sakarissa meillä on romanttinen komedia. Agapetuksen tehtaasta tulee sitten lisää tavaraa. Kaiken kaikkiaan 11 kokoillan näytelmää. 260 Agapetuksen näytelmien tuotantoa suomalaisissa ammattiteattereissa, painii samassa sarjassa kuin Hella Wuolijoki (266 kotimaista tuotantoa). Agapetus sitten vielä kesäteatterien kestosuosikki. Ei ihme, että Agapetuksen liki kaikki näytelmät päättyvät elokuviksi.

Yrjö Soini on merkittävä journalisti ja järjestöjohtaja, joka vanhemmalla iällään toimii poliittisena vaikuttajana Kansallisessa Kokoomuksessa. Vuotta aiemmin vuonna 1931 Soinista on tullut Suomen Näytelmäkirjailijaliiton hallituksen jäsen. Liitossa hän vaikuttaa vuoteen 1939. Suomen Kirjailijaliiton puheenjohtaja hän on vuosina 1933-1943. Vuodesta 1937 pitkälle 1960-luvulle Soini toimii Suomen Kansallisteatterin johtokunnan jäsenenä.

Suomen Kirjailijaliitonpuheenjohtajana Soini osallistuu Saksan propagandaministeri Joseph Goebbelsin perustaman Euroopan kirjailijaliiton Weimarissa järjestämään kirjailijakokoukseen vuonna 1942.  

1933

Työväenteattereilla on tyly kohtalo. Kaksoisteatterijärjestelmää puretaan tutulta kuulostavien taloudellisten perustelujen varjolla. Pakko on yhdistyä. Porissa yhdistyminen oli tapahtunut jo vuonna 1931. Nyt ovat vuorossa Viipuri ja Kansannäyttämö ja Koiton näyttämö Helsingissä. Tampereella teatteri näyttäytyy jokamiehen oikeutena, vaikka teattereiden julkisesta tuesta kiivaasti valtuustossa keskustellaankin.

Turun Työväen Teatteri sinnittelee. Se ottaa ohjelmistoonsa Friedrich Wolfin agitaationäytelmän Cyankali. Näytelmä oli saanut kantaesityksensä nuoren näyttelijäkollektiivin esittämänä Berliinin Lessing-teatterissa. Tekijät kertoivat, ettei mihinkään pitkiin harjoitusaikoihin ollut mahdollisuutta, oli vain esitettävä ajankohtainen teksti. Vuonna 1928 Wolf oli liittynyt kommunistiseen puolueeseen ja julkaissut esseekokoelmaan Taide aseena. Cyankali on osa Wolfin poliittista taistelua ns. aborttipykälää (§216) vastaan. Siviiliammatiltaan lääkärinä Wolf tietää, mikä ongelma abortti on. Näytelmä johtaa Wolfin pidätykseen, ja vuonna 1931 hänet pidätetään pykälän rikkomisesta. Tällöin hän saa tuekseen mm. Bertolt Brechtin ja vapautuu. Kommunistina ja juutalaisena Wolf joutuu pakenemaan Hilterin noustessa valtaan. Hitler on nimetty valtakunnankansleriksi tammikuussa 1933.

Aiemmin ilmestyneet Mikropistot ja lähdeluettelo

Katso myös Teatterien esityksiä, tapahtumia ja hankkeita juhlavuodelle 2017

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA 

Talon voi polttaa vain kerran

Sote-uudistusta ajetaan kuin käärmettä pyssyyn. Asiantuntijat varoittelevat, pyytävät aikalisää. Perustoimeentulon siirto Kelaan oli katastrofi, Fimean siirto Kuopioon samoin. Täällä näkyy olevan vallalla outo käsitys kehittämisestä ja uudistamisesta. Siitä vain perse edellä puuhun. Pääasia että pannaan toimeen. Execute, execute. Executed Stories, eläköön Juha Valkeapää …ihan näin tajunnanvirtana.

Sote-mallia arvostelleiden asiantuntijaprofessoreiden viisaus ”talon voi polttaa vain kerran” kannattaa pitää mielessä myös kulttuurin rahoitusuudistusta tehtäessä. Koekaniiniksi joutuva maksaisi liian kovan hinnan.

Näytelmä kirjallisuutena – sivistävää podcastia rajapinnan lajista

Uuden näytelmän ohjelman (UNO)  ja Suomen Arvostelijain Liiton (SARV) yhteinen podcastien sarja on alkanut. Sarja alkoi nyt komeasti Maria Säkön ja E.L. Karhun keskustelulla näytelmäkirjailija Karhun koko tuotannosta ja erityisesti Prinsessa Hamletista. Tulevat keskustelut käsittelevät nuortennäytelmää, dramatisointeja, ja luvassa on keskustelua yksittäisistä näytelmähelmistä.

Tämä eloisa keskustelu kannattaa kuunnella. Karhu on tutkimusmatkailija, joka jatkuvasti kysyy muotoon ja kieleen liittyviä kysymyksiä, hän ei ole formaattiajattelija, eikä kansallisten kertomusten kierrättäjä. E.L. Karhu toteaa, että on ollut pakko vastata omaan huutoonsa. Jos kerran väittää, että on näytelmäkirjallisuutta, on myös kirjoitettava näytelmiä, jotka ovat myös kielellisiä kokonaisuuksia. 

Kiinnostavasti Karhu vertaa näytelmää rajapinnan lajina sarjakuvaan ja animaatioon. Marginaalisten lajien on mahdollisuus haastaa.

Keskustelussa kriitikko Maria Säkö harjoittaa itsekritiikkiä. Nykynäytelmääkin olisi katsottava ainakin parinkymmenen vuoden perspektiivillä. Pahimmillaan kritiikki tarkastelee asioita kuumimman hotin näkövinkkelistä korkeintaan vuoden aikajänteellä. Enemmän pitkää linjaa.

Keskustelusta bongasin myös Todellisuuden tutkimuskeskuksen julkaiseman esseekokoelman Ei-ymmärtämisen eteisessä . Hitto, mennyt minulta ihan ohi, pitää ostaa. Vaikka pyhästi olen päättänyt, etten kasvata kirjamäärää. Pientä lipsumista saa kai tapahtua.

Tietoa ja tietoiskuja festivaaleista

Luin mielenkiinnolla Carita Weissenfeltin Helsingin yliopiston teatteritieteeseen tekemää gradua Baltic Circlen johtamisesta 1996-2015. Q-teatterin aikalaishistoria täydentyy, samoin koko teatterin ja Baltic Circle -festivaalin nykykansainvälistymisen historia.  

Lukiessani mietin, minkälainen teatterin sisäilmaongelma meillä olisikaan ilman BC:tä. BC on keuhkot. Sittemmin ovat tulleet New Performance Turku, ANTI-festivaali, osittain Stage. Minkälainen onkaan Baltic Circlen muodonmuutosten kaari? Weissenfelt hahmottaa johtajahaastattelujen pohjalta jatkumon kehitysprojektista, hengenheimolaisten metsästyksestä organisoituneeseen verkostoitumiseen, taiteilijalähtöiseksi yhteistuotantoalustaksi, taiteellisen ajattelun ruokkijaksi. Tämä kokeellinen, riskejä kaihtamaton edelläkävijä on kokonaistaideteos, ei tuotantokoneisto. Festivaalijohtajien taiteellis-strategiset näkemykset olivat arvokasta luettavaa, hiljaista tietoa saatiin jakoon.

Festivaalien kulttuuripoliittista merkitystä ylipäätään valottaa Cuporen julkaisema kulttuuripolitiikan tietokortti. Tämä festivaaleja käsittelevä tietokortti on ensimmäinen lajissaan. Hyviä tämänmuotoiset napakat tietoiskut.

Kulttuuriset oikeudet – YK:n ihmisoikeusneuvoston raportti

YK:n ihmisoikeusneuvoston erityisraportoijan Karima Bennounen ihan tuore raportti on hyödyllistä jokaisen lukea. Bennounen raportti keskittyy fundamentalismin ja ekstremismin uhkiin. Niitä vastaan voidaan ja pitää taistella – ja kiireesti – painottaen kulttuuristen ja sivistyksellisten oikeuksien keskeisyyttä.

Karima Bennoune kutsuu raporttiaan herätyssoitoksi tilanteessa, jossa globaali viha vyöryy usealta suunnalta. Raportti pitää sisällään ison joukon suosituksia.

Performanssiklubeille Turkuun

New Performance Nights on New Performance Turku Festivalin  ja TEHDAS Teatterin yhteistyössä toteuttama performanssi- ja esitystaideklubien sarja, joka alkaa taas. Nyt teemana ovat yhteiskunnalliset suhteet ja rakenteet. Ensimmäiseksi ei enempää eikä vähempää kuin työ ja raha.   

New Performance Turku – performanssi- ja esitystaiteen kansainväliset keuhkot.

Hurraa-festivaali – esitystaidetta ja 100 vauvaa tansseihin

Hurraa-festivaali käynnistyy  piakkoin. Haluan kyllä nähdä ja kokea Narinkkatorille yhteisiin tansseihin 16.3. kokoontuvat vauvat. Tästä löytyy yhteinen koreografia. Mistä minä vauvan saisin…

Esitystaiteen talo Mad House on Hurraa-festareilla mukana. Jee! Esitystaide – suuri vapauttaja ja vapauden valtakunta niille, joita vielä ei ole ehditty kahlita. Esitystaide ja lapset on mainio yhdistelmä. Martina Marti, yksi Mad Housen kuraattoreista  on kuratoinut Mad Housen ohjelman lapsille. Hienoa!

Aikuisten Sampoon

40-vuotias Nukketeatteri Sampo, joka siirtyi Puotilasta Erottajalle Dianapuiston kupeeseen, ryhtyy entistä enemmän myös vierailuareenaksi ja tarjoamaan nukketeatteria aikuisille. Hyvä! Paikka ei voisi keskeisempi olla. Ei ole ainakaan siinä mielessä saavutettavuus esteenä! Täällä pääsee nyt näkemään turkulaistakin nukketeatteria.

Ajattelen jo tulevaa tutkimusyhteistyötä – kiitosmalja ensiksi

Viime viikolla iloitsin Helsingin yliopiston teatteritieteen opiskelijoiden tekemästä sateenvarjo-organisaatioita koskevasta selvityksestä. Tarkoitus oli iloita vähän enemmänkin.

Ilo ei koske pelkästään tätä yksittäistä selvitystä, vaan koko Vapaa kenttä -projektikurssin mallia: sitä, että yhteistyöstä yliopiston ja alan kentän (tässä tapauksessa mukana Teatterikeskus ja TINFO) tiedontarpeiden pohjalta suunnitellaan ja toteutetaan hanke. Tämänkaltaisesta kurssin tuottamasta tiedosta on huutava pula.

Täällä on plakkarissa jo suuri joukko uusia tutkimustarpeita. Ymmärtääkseni myös opiskelijoita motivoi se, että tieto tuli oikeasti kentän käyttöön. Nöyrä kiitos ja maljannosto teatteritieteen opiskelijajoukolle ja Johanna Laakkoselle!

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

MAALISKUU ON TEATTERIKUU

Teatterilaisen muistikirja ja kalenteri kepeään keväthintaan 

Teatterilaisen tunnistaa omasta Teatterilaisen muistikirja ja kalenterista. 

Päivyriin on merkattu teatterifestivaalit ympäri Suomen ja kevyt muistikirjaosio sisältää sopivassa määrin taskutietoa suomalaisesta teatterista.

Merkitse sinäkin harjoitukset, näytökset ja muut teatterimenosi omaan muistikirjaan. 

TINFO tarjoaa Teatterilaisen muistikirja ja kalenterin 2017 kepeään kevähintaan: 

Normaalisti 17/13 euroa maksava muistikirja on nyt vain 10 euroa (sis. postikulut).

Tilaa omasi osoitteesta tinfo(a)tinfo.fi 


Maailman teatteripäivä lähestyy - kerro meille tapahtumastasi

Maailman teatteripäivänä tapana on ollut, että 

  • teattereissa juhlaliputetaan Maailman teatteripäivänä 27.3., 
  • Maailman teatteripäiväjulistus pannaan esille yleisön nähtäville – sen voi panna esille ilmoitustauluille lippumyymälään tai muualle jo ennen varsinaista päivää, 
  • Maailman teatteripäiväjulistus luetaan teattereissa ennen esityksen alkua näyttämöltä 27.3, tai mikäli tuolloin ei ole esitystä, Maailman teatteripäivän lähelle sijoittuvan muun esityksen yhteydessä (Huom! Pääsiäisen ajankohta 2016), 
  • 27.3. esityksiä koskevassa ilmoittelussa huomioidaan Maailman teatteripäivä. 

Keräämme tietoja teatterien omista Maailman teatteripäivään liittyvistä tapahtumista. Voit ilmoittaa tapahtumastasi osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi.  
 
Voit lisäksi laittaa jakoon tiedon 27.3.2017 -tapahtumastanne Facebook-sivullamme. Myös Twitterissä jaamme mielellämme tapahtumatietojanne, jotka liittyvät Maailman teatteripäivään --> @tinfotweets. 

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) lähettää Maailman teatteripäivän suomenkielisen julistuksen teattereille. Odotamme alkuperäistä Isabelle Huppertin kirjoittamaa tekstiä Kansainväliseltä teatteri-instituutilta (ITI).


Oikeus ja kohtuus -tapahtuma Maailman teatteripäivänä 27.3.2017

"(…) etteikö voitaisi kohtuudella odottaa sinun luopuvan näkemystesi esittämisestä yleisesti halventavana pidetyllä tavalla."   

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) ja Suomen Kansallisteatterin Kiertuenäyttämö järjestävät Maailman teatteripäivänä 27.3.2017 kello 15-17 tapahtuman, jonka aiheena ovat taiteilijoiden ilmaisunvapaus ja teatterin poliittisuus. Kysymme, mitä on olla taiteilija ja lähdemme siitä, että taiteilijalla on oltava oikeus toimia ammatissaan ilman vainoa ja että vainotuksi joutuneen taiteilijan tulee saada turvaa.     
 
Ohjelmassa on teatteria, musiikkia ja paneelikeskustelu taiteilijoiden ihmisoikeuksista.   
 
Maailman teatteripäivän OIKEUS JA KOHTUUS -tapahtumassa esiintyvät Suomessa asuvat irakilaiset teatterintekijät Bakr Hasan ja Harith Raad sekä muita Kansallisteatterin Kiertuenäyttämön Toinen koti -dokumenttiteatterihankkeen taiteilijoita kuten Jussi Lehtonen, Kati Kaartinen ja Zipora Ogola.   

Lämpimästi tervetuloa kaikki!  

Paikka: Suomen Kansallisteatterin Lavaklubi    
Tapahtuman kesto on kaksi tuntia väliaikoineen.   
Tulkkaus järjestetty suomeksi ja arabiaksi.   

Tapahtuman tuottavat:    

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) ja Suomen Kansallisteatterin Kiertuenäyttämö.


TINFO jakaa kolme palkintoa Maailman teatteripäivänä 27.3.2017 

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) jakaa kolme palkintoa ansioituneille teatterilaisille.  

Thalia on tunnustupalkinto, joka jaetaan yhdelle tai usemmalle esitykselle. Perinteisellä Silmänkääntäjällä palkitaan tekijä tai teatterin ammattikunta, joka on työllään merkittävästi vaikuttanut teatterin toiminnan laatuun. TINFO-nimeä kantavan palkinnon saa henkilö tai taho, joka on toiminnallaan tehnyt teatteritaidetta näkyväksi tai syventänyt sen tuntemusta.

Palkinnot jaetaan Maailman teatteripäivänä 27.3.2017.

Lue lisää palkintojen kuvauksista ja aikaisempien vuosien palkituista.

Tiedustelut: Tiedottaja Sari Havukainen, sari.havukainen(a)tinfo.fi


Kutsu Thalia-juhlaan 2017 

Suomen Teatterijärjestöjen Keskusliitto ja muut alan yhteisöt kutsuvat teatteriväkeä yhteiseen illanviettoon Kansallisteatterin Lavaklubille maailman teatteripäivän iltana 27.3.2017. Illan aikana palkitaan vuonna 2016 teatterialalla ansioituneita tekijöitä. 

Maanantaina 27.3.2017 kello 19.00 (ovet avautuvat kello 18.00), Kansallisteatterin Lavaklubi 

Tapahtuma on pääsymaksuton, mutta tarjoilujen takia toivomme teiltä ennakkoilmoittautumista.  

Lisätietoa tapahtumasta ja ilmoittautumislomake löytyy osoitteesta www.teatterijarjestojenkeskusliitto.fi/thalia2017

Tapahtuman löydät myös Facebookista: Thalia-juhla 2017


Ilmoita kesäteatterisi ensi-illat TINFO-verkkosivuille

TINFO kääntää vähitellen katseen kohti kesää. Keräämme TINFO-verkkosivuille tiedot vuoden 2017 kesäteatteriesityksistä (www.tinfo.fi/fi/Ensi-iltoja).   
 
Tarvitsemme seuraavat tiedot:   

  • Kesäteatterin nimi   
  • Lyhyt esittelyteksti   
  • Yhteystiedot (osoite, kunta, maakunta, verkkosivut, puhelinnumero, sähköposti)   
  • Esityksen nimi ja ensi-illan päivämäärä   
  • Tekijät: käsikirjoittaja, dramaturgi, ohjaaja, muu työryhmä   
  • Muita tietoja: onko esitys kotimaisen tekstin kantaesitys, suunnattu lapsille ja/tai nuorille, musiikkiteatteria tms.?   

Ensi kesän teatteriensi-iltoja löytyy jo nyt verkkopalvelustamme. Systemaattinen päivitystyö esitysten keräämiseksi aloitetaan myöhemmin keväällä, mutta ensi-iltoja kannattaa ilmoittaa meille heti, kun ne varmistuvat. Vuoden 2016 osalta saimme kasaan mahtavat 401 kesäteatteriesitystä!  

Ilmoita kesäteatterisi tiedot osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi.

UUTISIA

Oblivian Nature Theatre on rajatonta taskuteatteria ja näyttämöteos Stuttgartissa 

Helsinkiläinen esitystaiteen ryhmä Oblivia valmistaa teoksen Stuttgartiin ja jokaisen taskuun. Nature Theatre of Oblivia on kaksiosainen, elävänä Theater Rampessa Stuttgartissa 24.-28.6.2017 ja mobiilisovelluksen avulla milloin vain ladattava esitys. 

Stuttgartilaisen Theater Rampen johtaja Martina Grohmann kutsui Oblivian osaksi laajaa TECHNE-hanketta, jonka aihe on luonto ja teknologia. Nature Theatre of Oblivian teos tulee käsittelemään metsää. Teoksen toteutustapa tutkii lisätyn todellisuuden mahdollisuuksia teatterin tekemisessä ja ekologista kiertuetta:

Arilyn-sovellus mahdollistaa esitykselle pidemmän elinkaaren kuin muuten. Emme pääse matkustamaan teoksen kanssa kaikkialle, mutta ystävämme ja fanimme eri puolilla maailmaa pääsevät katsomaan meitä älypuhelimellaan. Tämä on ajatuksemme kestävästä kiertueesta, sanoo Oblivian taiteellinen johtaja Annika Tudeer.

Vuonna 2000 perustettu Oblivia on yksi kansainvälisesti tunnetuimpia esitystaiteen ryhmiämme. Pelkästään ryhmän teostrilogia Entertainment Island on kiertänyt lukuisissa eurooppalaisissa kaupungeissa.


Nukketeatteri Sampo 40 vuotta: aikuisten ohjelmaa

Nukketeatteri Sampo täyttää tänä vuonna 40 vuotta ja Aikuisten Sampo juhlistaa myös tätä merkittävää saavutusta. 40 vuotta nukketeatteria, lastenteatteria, taidekasvatusta ja paljon työtä sen kaiken eteen.

Nukketeatteri Sampo tarjoaa mielenkiintoista ohjelmaa myös aikuisille uuden Aikuisten Sampo -konseptin merkeissä. Ohjelmistossa on korkeatasoisia omia esityksiä ja vierailuja. 

Esitykset ovat aina lauantai-iltaisin Erottajankadulla Sampon tunnelmallisissa tiloissa. Tule ja antaudu aikuisten nukketeatterin vietäväksi!

Aikuisten Sampo -ohjelmistoa (pdf)

www.nukketeatterisampo.fi

Lisätietoja 

Anna Martikainen, p. 020 735 2231, anna.martikainen(a)nukketeatterisampo.fi


Taike: Esittäville taiteille avustuksina 444 000 euroa

Esittävien taiteiden toimikunta on yksi Taiteen edistämiskeskuksen (Taike) asiantuntijaelimistä. Se päättää näyttämötaiteen, performanssi- ja esitystaiteen, sirkustaiteen sekä tanssitaiteen apurahoista. Taike kuulee toimikuntaa yhteisöavustusten osalta.

Näyttämötaiteen edistämiseen 391 000 euroa

Taiteen edistämiskeskus (Taike) tukee teatteriesityksiä, teatterifestivaaleja ja muita hankkeita 77 000 eurolla. Esittävien taiteiden toimikunta jakoi näyttämötaiteilijoille kohdeapurahoja 314 000 euroa. 

Kohdeapurahasummasta lähes puolet, 140 400 euroa, jaettiin näytelmäkirjallisuuden edistämiseen. Kohdeapurahan sai 39 näytelmäkirjailijaa. Kaikkiaan saajia oli 81. Suurin yksittäinen kohdeapuraha oli 8 000 euroa. Sen sai Suvi Ahoniemi työryhmineen Maailman meri -esityksen toteuttamiseen. Kohdeapurahaa haki 243 näyttämötaiteilijaa tai työryhmää. 

Taiken avustuksen sai 14 teatterialan yhteisöä. Suurin osa avustuksista myönnettiin teatteriesitysten valmistamiseen. Taike tukee myös kansainvälistä nukketeatterifestivaalia sekä Hiljaisuus-festivaalia. Hakijoita oli 52.

Näyttämötaiteen avustukset

Performanssi- ja esitystaiteeseen 53 000 euroa

Esittävien taiteiden toimikunta ja Taiteen edistämiskeskus tukevat performanssi- ja esitystaiteen tapahtumia, produktioita ja muita hankkeita 53 000 eurolla. 

Esittävän taiteen kohdeapurahan sai 10 hakijaa lähinnä erilaisten produktioiden toteuttamiseen. Hakijamäärä kasvoi, mikä kertoo esitystaiteen voimakkaasta kehityksestä. Hakijoita oli kaikkiaan 58, kun vuosi sitten kohdeapurahaa haki 34 esitystaiteilijaa. 

Esitystaiteen avustusta haki seitsemän yhteisöä, kuten edellisenä vuonnakin. Taike tukee Esitystaiteen keskus ry:n SZENEfrei-kansainvälistymishanketta 8 000 eurolla.

Performanssi- ja esitystaiteen erityisavustukset ja kohdeapurahat 

www.taike.fi


Nuorille näyttelijöille oma apuraha

Kulttuuritoimittaja Petra Uexküllin testamenttilahjoituksella 2016 perustettu rahasto jakaa kaksi kertaa vuodessa 8000 euroa alle 35-vuotiaille suomalaisille näyttelijöille, jotka ovat valmistuneet tai valmistumassa ammattiin. Apurahat myönnetään näyttelijöiden henkilökohtaisena palkkatukena teatteriproduktioon, itsenäiseen taiteelliseen työskentelyyn tai taiteellisiin jatko-opintoihin.

Ensimmäisessä jaossa 7.3.2017 apurahan (á 4000 euroa) saivat teatteritaiteen maisteri Anna Korolainen sekä teatteritaiteen kandidaatti Mari Naumala.

Petra Uexküll –rahastoa hallinnoi Ida Aalberg –säätiö, jonka hallitus valitsee apurahan saajat.

Anna Korolaiselle (26 v.) myönnettiin 4000 euroa henkilökohtaista työskentelyapurahaa kansainväliseen produktioon MEN, joka on neljän pohjoismaisen naisen muodostama teatteri- ja näyttelijäkollektiivi. Jäsenet ovat Suomesta, Norjasta ja Islannista. Projektissa yhdistyy hakemusten kaksi suosittua teemaa, naisnäkökulmainen tapa tarkastella naista näyttelijänä ja kansainvälinen orientoituminen. Projektin näkökulma on harvinainen: se nostaa esille myös miehuuden ja maskuliinisuuden teemoja ja laajentaa näin sukupuolisuuden tarkastelua teatterissa. Korolainen on valmistunut teatteritaiteen maisteriksi Rose Bruford Collegesta Lontoossa 2015.

Mari Naumalalle (27 v.) myönnettiin 4000 euroa työskentelyyn turkulaisessa TEHDAS-teatterissa valmistuvaan Värit ovat vapauden -produktiossa. Esityksen teema on haastava. Se tutkii mikrotasolla nuorten työväenluokkaisten ihmisten elämää Turussa joulukuusta 1917 kansalaissodan päättymiseen huhtikuussa 1918. Tavoitteena on peilata menneisyyden ja nykyhetken vihaa ja sen synnyttämää kärsimystä arjen kokemusten tasolla. Naumala valmistuu keväällä 2017 teatteritaiteen maisteriksi Taideyliopiston Teatterikorkeakoulusta.

Lisätietoja: Maria-Liisa Nevala, puh. 050 5825183

Ida Aalberg –säätiö on perustettu 1957 aikansa huomattavimman ja kansainvälisesti tunnetuimman suomalaisen näyttelijän, Ida Aalbergin (1857–1915) muistoksi. Säätiön tarkoituksena on edistää ja tukea suomalaista näyttämötaidetta.

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Doris Laine -taiteilijatapaaminen | 11.3.2017, Helsinki  

Teatterimuseon taiteilijatapaamisen vieraaksi lauantiana 11.3. klo 13 saapuu professori, ensitanssijatar Doris Laine. Lainetta tulee haastattelemaan hänen tyttärensä, Suomen kansallisoopperan sidosryhmäpäällikkö Heidi Almi.

Doris Laine tanssi Suomen Kansallisbaletin ensitanssijattarena lähes kahdenkymmenen vuoden ajan ja hänen ohjelmistoonsa kuuluivat noin 40 baletin pääroolit, joista Teatterimuseon uuden näyttelyn rakkausteemaan sopii useampikin, mm. Joutsenlampi, Prinsessa Ruusunen ja Pähkinänsärkijä sekä tietysti Romeo ja Julia! Doris Laine on toiminut Kansallisbaletin johtajana vuosina 1984−92 sekä Berliinin Komische Operin baletinjohtajana vuosina 1992−94. Lisäksi hän on ehtinyt urallaan vierailla ympäri maailmaa niin tanssijana, koreografina kuin pedagoginakin. Luvassa on varmasti kiinnostavalla tavalla polveilevaa keskustelua suomalaisen tanssin vaikuttajan uran varrelta.

Taiteilijatapaaminen lauantaina 11.3. klo 13−14.30. Mukaan pääsee näyttelylipulla tai Museokortilla. Samalla voi tutustua näyttelyyn Rakkauden tiloja − Näytelty rakkaus.


Arktinen Odysseia. Vieraita Grönlannista Lavaklubilla | 13.3.2017, Helsinki

Suomen Kansallisteatterin Lavaklubille saapuu vieraita Grönlannista. Arktisen Odysseian tekijäkunnasta esiintyjät Niillas Holmberg ja Connie Kristoffersen (Grönlannin kansallisteatteri) yhdessä ohjaaja Jarkko Lahden ja dramaturgi Ari-Pekka Lahden kanssa ovat  maanantaina 13.3. klo 17 Kirsikka Moringin haastateltavina. 

Arktinen Odysseia -esitys vie katsojat ainutlaatuiselle matkalle Grönlannin jäätikölle, Siperian taigalle ja Saamenmaan tuntureille. Keitä me pohjoisen ihmiset oikeastaan olemme? Miltä maailma näyttää eri puolilta Arktista katsottuna? Kuinka otamme vastaan tulevaisuuden haasteineen? Ja ennen kaikkea: Mikä yhdistää pohjoisia kansoja Alaskan rannikoilta aina Kamt¨atkan niemimaalle?  

Ruska Ensemblen ja Kansallisteatterin yhteistuotannon Arktinen Odysseia ensi-ilta on Willensaunassa 9.3.2017.

Pirjo Virtanen, Suomen Kansallisteatteri/YTYÄ! Yleisötyö 

www.kansallisteatteri.fi


Luento: Valtakulttuuria haastavat kulttuurihankkeet Venäjällä | 13.3.2017, Helsinki

New Сultural Initiatives in Russia and their Сhances to Succeed  

ma 13.3.2017 klo 19.00 Kansallisteatterin Lavaklubi 

Taloust.toht.  Marina Andrejkina Moskovasta kertoo uusista, valtakulttuuria haastavista kulttuurihankkeista Venäjällä. Minkälaisia vaihtoehtoisia teattereita, museohankkeita ja opiskelijoiden rohkeita avauksia on syntynyt, mistä hankitaan rahoitus, miten ne löytävät yleisönsä?   

Marina Andrejkina on Venäjän tunnetuimpia tekijänoikeusasiantuntijoita ja teatterikorkeakoulu RATI-GITISin tuottaja ja managerilinjan dosentti.   

Marina  Andrejkina pitää luentonsa englanniksi ja sitä seuraa yleisökeskustelu. Tilaisuuteen on vapaa pääsy. 

Luennon järjestää kansainväliseen kulttuurivaihtoon erikoistunut Adelfa Agency Oy.  

Lisätietoa


Kulturmatchning i Åboland 23.3 | anmälningar senast 20.3.2017

Jobbar du inom vuxenutbildning och behöver nya lärare och kursidéer? 

Vill du ha mera kultur på din arbetsplats? Kanske du söker kulturaktörer som kan leda verkstäder och aktiviteter för barn, seniorer eller turister? 

Eller är du en kulturarbetare/lärare som vill ha nya utmaningar och uppdrag? 

Kom då med på matchning/speed-dejting mellan kulturarbetare och olika sektorer i samhället, ett koncept som startade år 2012. Målet är att utbildningsarrangörer och institut-ioner får direktkontakt med kulturaktörer för kurser, workshops, aktiviteter inom turism-en, kultur på dagis, i skola eller i vården. Vid träffen bjuder dessutom ÅU-journalisten Anja Kuusisto-Wilson på tips och råd för synlighet i pressen. 

Tid: Torsdag, 23.3 kl. 15-17.30 (kaffe serveras från 14.45) 

Plats: Kombila, Elmgrensvägen 11, Pargas 

Anmälningar senast 20.3: 

Lena Långbacka, lena.langbacka(a)sydkusten.fi, 044-544 3348 eller här: www.webropolsurveys.com/S/6D6F1182ECB38AE9.par

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


PoDoCo-apurahat | haku 13.4.2017 mennessä

Onko yrityksessänne sellaisia ideoita, joiden analyysissa ja toteutuksessa nuori tohtori voisi olla avuksi? Oletko nuori tohtori, joka on kiinnostunut tutkimusosaamisensa soveltamisesta yritysmaailmassa? PoDoCo ohjelma on oikea ratkaisu!  

Tohtorikoulutettujen ja elinkeinoelämän PoDoCo -yhteistyöohjelma edistää tohtoreiden työllistymistä yrityksiin ja parantaa Suomen elinkeinoelämän kykyä uudistua pitkäjänteisesti.  

Yksittäisen PoDoCo-projektin kokonaispituus on 1-2 vuotta ja se jakautuu kahteen 6-12 kuukauden osaan. Aluksi on säätiörahoitteinen tutkimusvaihe ja sitä seuraa samanmittainen yrityksen rahoittama soveltava vaihe. PoDoCo-ohjelmaan voi osallistua toimialariippumattomasti kaikki suomalaiset tai Suomessa liiketoimintaa harjoittavat yritykset ja kaikki väitöskirjan vastikään tehneet tai lähiaikana väittelevät henkilöt.  

PoDoCo-ohjelman apurahat on tarkoitettu uusia uria aukovan tutkimukseen aiheesta, joka on elinkeinoelämän kannalta relevantti. Ohjelman puitteissa tohtori ja yrityskumppani ideoivat yhdessä tutkimushankkeen, jonka toteuttavalle tohtorille haetaan rahoitusta mukana olevilta säätiöiltä. Säätiöt myöntävät ohjelmaan valituille työskentelyapurahan vuodeksi tai puoleksi vuodeksi. Kokovuosiapurahan suuruus on 28.000 euroa. 

PoDoCo-ohjelman apurahat ovat haettavina 1.3–13.4.2017. Haun tulokset julkaistaan viimeistään kesäkuussa 2017.  

PoDoCo-ohjelma järjestää vuosittain kaksi hakukierrosta, jossa kussakin jaetaan noin 17 apurahaa. Yhdeksän säätiötä ovat sijoittaneet PoDoCo-ohjelmaan noin 1 000 000 euroa vuodelle 2017.   
 

Ohjelman rahoittajasäätiöt ovat Suomen Kulttuurirahasto, Jenny ja Antti Wihurin Rahasto, Maa- ja vesitekniikantuki ry, Svenska Kulturfonden, Tekniikan Edistämissäätiö, Maj ja Tor Nesslingin Säätiö,  Kaute-säätiö, Liikesivistysrahasto ja Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö. Ohjelman toteutuksesta vastaa DIMECC Oy.  

Lisätietoa ohjelmasta ja apurahahausta

Ohjelmapäällikkö Essi Huttu, essi.huttu(at)dimecc.com, puh. +358 40 840 9259


UNESCO: International Fund for Cultural Diversity (IFCD) | deadline 14 Apr 2017

The IFCD supports projects that are consistent with the overall objective of the IFCD and cover the following areas of intervention that lead to structural change: 

  • the introduction and/or elaboration of policies and strategies that have a direct effect on the creation, production, distribution of and access to a diversity of cultural expressions, including cultural goods, services and activities; 
  • the reinforcement of corresponding institutional infrastructures, including professional capacities and organizational structures, deemed necessary to support viable local and regional cultural industries and markets in developing countries. 

The project implementation period shall be between 12 and 24 months. 

The maximum amount that can be requested from the IFCD per project is 100,000 USD. 

The beneficiaries of the IFCD are the following: 

  • Parties (public authority/institution) to the 2005 Convention from developing countries; 
  • Non-governmental organizations (NGOs) coming from developing countries that are Parties to the 2005 Convention, which meet the definition of civil society* and criteria regulating admission of its representatives at meetings of organs of the Convention as mentioned in the Operational Guidelines relating to the role and participation of civil society; 
  • International non-governmental organizations (INGOs), which meet the definition of civil society* and criteria regulating admission of its representatives at meetings of organs of the 2005 Convention as mentioned in the Operational Guidelines relating to the role and participation of civil society, and which present projects with impact at the sub-regional, regional or inter-regional level. Projects submitted by INGO must be implemented in two or more eligible countries. 

Deadline: 14 April 2017 

Find all details online

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Taiteilijaresidenssi Villa Karo | haku 15.3.2017 mennessä

Löydä itsesi Afrikasta! Suomalais-afrikkalainen kulttuurikeskus Villa Karo Grand-Popon kylässä Länsi-Afrikan Beninissä avaa taas ovensa taiteilijoille, tutkijoille ja kulttuuri- ja yhteiskunnallisten alojen ammattilaisille. Vastaa Guineanlahden kutsuun, ylitä (6296 kilometrin) kulttuurisilta ja löydä uusi näkökulma! Syksyn stipendien hakuaika päättyy 15.3.2017. Tutustu Villa Karoon, Grand-Popoon ja residenssin hakuohjeisiin osoitteessa 

www.villakaro.org/villakaro/residenssiin/


Taiteilijahaku osallistavaan työskentelyyn päiväkodeissa | haku 7.4.2017 mennessä

Helsingin kaupungin kulttuurikeskus ja varhaiskasvatusvirasto palkkaavat palkkatukityöhön Snadien artsumpi stadi -hankkeeseen eri taiteenalojen taiteilijoita työskentelemään valituissa kaupungin päiväkodeissa ja leikkipuistoissa yhdessä lasten ja henkilökunnan kanssa. Taiteilija kiertää palkkatukijakson aikana päivähoitoalueella 2-3 päiväkodissa sekä leikkipuistossa. Taiteilijat toteuttavat erilaisia taidehankkeita yhteistyössä lasten ja henkilökunnan kanssa. Yhteistyössä voidaan toteuttaa joko taideteos, taidetapahtuma, taidetyöpaja tai muu taidehanke. Kyseessä on palkkatukityövaroilla toteutettu, kuuden kuukauden määräaikainen työsuhde.

Haemme 5-7 osallistaviin ja yhteisöllisiin taidemenetelmiin perehtynyttä taiteilijaa työskentelemään valittujen alueiden päiväkodeissa ja leikkipuistoissa. Taiteilijoita haetaan visuaalisten alojen, esittävien taiteiden, musiikin, sanataiteen, muotoilun tai muiden taiteiden aloilta. Eduksi katsotaan kokemus tai koulutus yhteisöllisistä ja osallistavista taiteellisista työskentelytavoista sekä kokemus ko. kohderyhmän kanssa työskentelystä. Lisäksi taiteilijan valintaan vaikuttaa esitetyn projektisuunnitelman soveltuvuus kohderyhmien kanssa työskentelyyn.

Lisätiedot ja hakuohjeet (pdf)


Nordland Visual Theatre Seeks Masterpieces | deadline 15 Mar & 15 Sep 2017

If YOU are a theatre maker and have an idea for a visual or puppet show you would like to make: 
Nordland Visual Theatre welcomes applications for residencies and co-productions of visual theatre productions. Be aware that we are planning one to two years ahead! Please notice that any application lacking a financial plan will not be considered. All applicants will receive an answer within 4 to 6 weeks, after the application deadline.  

Deadline for applications: March 15th and September 15th

Information on how to apply

KOULUTUKSIA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja koulutuksia löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Nykynukketeatterin, bouffonin ja draamakasvatuksen opetusta Tampereen kesäyliopistossa

Johdanto nykynukketeatteriin 2 op (12.-16.6.2017 klo 9.30-15.15, 30 lähiopetustuntia) hinta 150 ¤

Opetus järjestetään Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun vaatimusten mukaisesti.

Kurssilla lähestymme nykynukketeatterin eri näkökulmia käytännön harjoitusten sekä luentojen kautta. Käyttäen yksinkertaisia esineitä sekä kehoamme opimme, miten löytää kuolleesta materiaalista elävä hahmo. Paitsi nukenkäsittelyn perusteiden oppimista, kurssilla lähestymme nykynukketeatterin tekniikoita, ilmiöitä ja ajattelutapoja – miten tämän päivän nukketeatteri poikkeaa perinteestä. Kouluttaja Ishmael Falke on nykynukketeatterin tunnustettu tekijä ja alan opettaja. Falke on julkaissut nukketeatterin käsikirjoituksia sekä opetuskirjallisuutta, ja opettanut nukketeatteria vuodesta 2003 Suomessa, Venäjällä, Israelissa, Palestiinassa, Espanjassa, Brasiliassa ja Kuubassa. Ilmoittautuminen 29.5. mennessä.

Bouffon 1 op (19.-21.6.2017 klo 9-16, 24 lähiopetustuntia) hinta 140 ¤

Opetus järjestetään Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun vaatimusten mukaisesti.

Kun suoalueelle karkotettu pohjasakka päästetään valloilleen, niin mikään ei ole pyhää vaan luvassa on silkkaa pilkkaa ja parodiaa! Työpajassa tutustutaan bouffonin perusteisiin.  Bouffon on teatterin ja klovnerian erityislaji, jossa groteskit hahmot ruotivat rohkeasti kaikkia elämänalueita tai vaikkapa yhteiskunnallisia epäkohtia. Bouffonissa ”rumat”, miltei myyttiset hahmot pilkkaamalla naurattavat ja kauhistuttavat  ”meitä kauniita” karheanhauskasti ja älykkäästi unohtamatta kuitenkaan ilmaisun kauneutta ja keveyttä. Tyypillistä on esiintyjän vahva fyysinen ilmaisu ja epämuodostunut vartalo. Fyysisen ilmaisun lisäksi myös tekstin (joko valmiin tai improvisoidun) rytmittäminen ja moninainen äänenkäyttö kuuluvat asiaan. Leikkiin ja improvisaation heittäytyminen ovat myös tärkeä osa bouffonilmaisua. Näyttelemistä harjoitellaan erittäin monipuolisesti. Laji haastaa kokonaisvaltaiseen esittämiseen – ja ajatteluun – hauskalla tavalla. Ja tarjoaa tähän aikaan hyvinkin sopivaa klovneriaa! Kouluttaja FM Taina Mäki-Iso on fyysiseen teatteriin ja klovneriaan erikoistunut ohjaaja, opettaja ja esiintyjä. Bouffonia hän on opiskellut Philippe Gaulierin koulussa Ranskassa.

Ryhmiin otetaan enintään 20 opiskelijaa ilmoittautumisjärjestyksessä. Ilmoittautuminen 5.6. mennessä.

Draamakasvatuksen perusopinnot 25 op (Kesä 2017, alkaen 5.6.2017) hinta 490 ¤

Opetus järjestetään Jyväskylän yliopiston vaatimusten mukaisesti.

Draamakasvatuksen perusopinnoissa (25 op) tutustut sekä kokemuksellisesti että kirjallisuuden avulla draamakasvatuksen teoreettisiin perusteisiin ja lähtökohtiin. Pääset myös harjoittelemaan ja pohtimaan esittävän ja soveltavan draaman opettamista erilaisissa oppimisympäristöissä ja konteksteissa. Opintojen aikana rakennat omaa draamaopettajuuttasi teorian ja käytännön vuorovaikutuksessa. Draamakasvatuksen perusopinnot sopivat kaikille, jotka ovat kiinnostuneita draamasta taidemuotona sekä draaman ja toiminnallisten työtapojen käyttämisestä kasvatus- ja opetustyössä. Opiskelu muodostuu kymmenestä 15 tunnin mittaisesta toiminnallisesta lähijaksosta, jolloin perehdyt käytännön harjoituksin ja keskusteluin opiskeltavaan asiaan. Oppimistehtävillä syvennät lähijaksojen asioita. Läpi opiskeluprosessin arvioit omaa oppimistasi oppimispäiväkirjan avulla. Perusopintojen jälkeen sinulla on mahdollisuus hakea 35 opintopisteen laajuisiin aineopintoihin, jotka syventävät tietojasi ja taitojasi. Haku koulutukseen päättyy 2.5.!

Lisätietoa osoitteessa tampereenkesayliopisto.fi 

enni.nordman(a)tampereenkesayliopisto.fi.

TYÖPAIKKOJA 

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Miesesiintyjiä, Tampereen Työväen Teatteri | haku 12.3.2017 mennessä

Haemme Billy Elliot -musikaaliin 18-60 –vuotiaita laulavia ja liikunnallisia miehiä.  

Edellytämme hakijoilta erinomaista laulutaitoa sekä liikunnallisia valmiuksia koreografisiin näyttämökohtauksiin. Tanssiosaaminen katsotaan eduksi. 

Kutsumme hakijat hakemusten perusteella koe-esiintymiseen. Hakutilaisuus on su 19.3.2017 Tampereen Työväen Teatterissa. Lähetämme valituille nuotit sekä ohjeistuksen koe-esiintymiseen.   

Hae mukaan! Lähetä meille yhden sivun mittainen cv/esittely sekä valokuva viimeistään 12.3.2017 rekry(a)ttt-teatteri.fi 

Emme valitettavasti ehdi vastata puhelintiedusteluihin.


Talousassistentti, Suomen Kulttuurirahasti  | haku 17.3.2017 mennessä 

Haemme vakituiseen, itsenäiseen ja monipuoliseen tehtävään 

TALOUSASSISTENTTIA 

Talousassistenttina tehtäviisi kuuluu säätiön ja sitä tukevan kannatusyhdistyksen päivittäinen ostoreskontranhoito ja maksuliikenne, kauden vaihteen täsmäytykset, raportointi sekä palkanlaskenta. Palkanlaskijana vastaat erilaisten palkkojen ja palkkioiden sekä kulukorvausten maksusta ajallaan ja oikein. Hoidat lisäksi palkkoihin liittyvät vuosi-ilmoitukset ja tilastoinnit. Toimit työterveyshuollon yhteyshenkilönä ja osallistut tarvittaessa myös taloushallinnon kehitys- ja järjestelmäprojekteihin. Käytössämme on MS Dynamics Nav -kirjanpitojärjestelmä ja Tikon-palkkaohjelma. Hallitset myös MS Word ja Excel -toimisto-ohjelmat. Työskentelet osana talousosaston kolmihenkistä tiimiä.

Ilmoitus oikotie.fi


Toiminnanjohtaja, Jyväskylän Kesä | haku 20.3.2017 mennessä 

Nykyisen toiminnanjohtajan siirtyessä eläkkeelle Kaupunkifestivaali Jyväskylän Kesä etsii työpariksi tuottajalle 

TOIMINNANJOHTAJAA 

Jyväskylän Kesä on Pohjoismaiden vanhin yhtäjaksoisesti järjestetty kulttuurifestivaali. Sen pitkän iän salaisuus on jatkuva toiminnan uudistaminen ja ohjelmiston edelläkävijyys. Festivaali on juuri uudistanut strategiansa, jonka toimeenpanoon tarvitaan vahvaa kulttuurialan osaajaa. Oletko sinä etsimämme henkilö?

Lisätietoja


Sömmare, Wasa Teater | ansöka senast den 20.3.2017

Wasa Teater söker en SÖMMARE till kostymverkstaden   

Tillsvidare anställningsförhållande från 1.8.2017  
 
I arbetsuppgifterna ingår bland annat:  

  • Att skära till, sy och tillverka dräkter till produktionerna enligt föreståndarens och dräktdesignerns anvisningar  
  • Ta mått och göra provningar med skådespelare  
  • Färga och patinera tyger och dräkter vid behov  
  • Göra inköp av dräkter, accessoarer och tyger till teaterns produktioner enligt föreståndarens anvisningar  
  • Ombesörja att skådespelarna har adekvata repetitionskläder  
  • Följa med repetitioner och föreställningar vid behov  
  • Underhålla produktionernas dräkter, reparera och tvätta regelbundet  
  • Sköta påklädnad under föreställningar om det finns behov och är möjligt att samordna med övrigt arbete  
  • Packa dräkter för turnéer och gästspel  
  • Sköta det sömnadsarbete som krävs i dekorerna   

Introduktion i arbetet sker enligt överenskommelse under våren 2017.  
 
Kompetenskrav: yrkesexamen inom textil- och beklädnadsbranschen samt erfarenhet inom området. Kännedom om teaterbranschen är en merit.  
 
Lön enligt kollektivavtal och erfarenhet. Befattningen tillsätts med lagstadgad prövotid och lämpar sig lika väl för kvinnor och män.  
 
För mera information, kontakta:  
om arbetsuppgifter; syateljéföreståndare Ina Nordberg, tfn 06-320 9321  
om lön och arbetsvillkor; administrativ chef Marit Berndtson, tfn 06-320 9312, gsm 050-594 9092  
 
Vi erbjuder en kreativ och omväxlande arbetsmiljö!  
 
Ansökning med bilagor skall vara teatern till handa senast måndag 20.3 kl 16 och riktas till:  
 
Wasa Teater / Marit Berndtson / Kyrkoesplanaden 16 / 65100 Vasa. E-post marit.berndtson(a)wasateater.fi, tfn 050 594 9092.


Toimistoapulainen, Suomen Näyttelijäliitto | haku 21.3.2017 mennessä 

Toimistoapulaisen työtehtäviin kuuluvat erilaiset toimistotehtävät, kuten maksuliikenne, avustava kirjanpito, jäsenrekisterin hoitaminen, laskutus, reskontra, asiakaspalvelu sekä muut järjestötehtävät. Työtehtäviä voidaan räätälöidä hakijan omien erityisosaamisten ja kiinnostuksen mukaan. 
 
Toivomme numerotarkkuutta, Excel-osaamista ja reipasta, itsenäistä otetta työn tekemiseen.

Ilmoitus mol.fi


Ohjelmajohtaja, Checkpoint Helsinki | haku 31.3.2017 mennessä

Checkpoint Helsinki on vuodesta 2013 toiminut edelläkävijän asenteen omaava nykytaideorganisaatio ja uusien avauksien tekijä. Checkpoint Helsinki kutsuu kuraattoreja ja taiteilijoita toteuttamaan taiteellisesti laadukasta ja sisällöltään puhuttelevaa nykytaidetta. Toimimme yhteistyössä erilaisten paikallisten toimijoiden kanssa ja kehitämme Helsinkiä kulttuurikaupunkina.

Etsimme joukkoomme näkemyksellistä ohjelmajohtajaa, joka tuntee hyvin kansainvälistä nykytaidekenttää. Ohjelmajohtaja vastaa Checkpoint Helsingin ohjelmistosta ja sen sisällöistä. Hän valitsee Checkpoint Helsingin kuraattorit yhteistyössä advisory boardin kanssa, kehittää kuraattorien ja taiteilijoiden kanssa tuotettavia projekteja sekä ideoi ja toteuttaa muuta ohjelmaa itsenäisesti ja yhteistyössä muiden kanssa. Ohjelmajohtaja edustaa organisaatiota ja johtaa sen toimintaa, luo ja hoitaa yhteistyökumppanuuksia sekä hakee lisärahoitusta.

Haemme henkilöä, jolla on erinomainen nykytaiteen tuntemus ja kirkas näkemys tulevaisuuden nykytaideorganisaation tehtävistä ja roolista. Tehtävä edellyttää kokemusta johtamisesta ja laajojen kokonaisuuksien hallinnasta, neuvottelutaitoja sekä rakkautta luovaan yhteistyöhön. Ansioiksi luetaan kokemus julkiseen keskusteluun osallistumisesta sekä kiinnostus uusien toimintamallien luomiseen. 

Työ on kokopäiväinen ja alkaa mahdollisimman pian. Tehtävä on määräaikainen ja päättyy vuoden 2019 lopussa.

Lähetä n. 1 liuskan mittainen englanninkielinen hakemus, josta käy ilmi, miten sinä hoitaisit tätä tehtävää ja kehittäisit Checkpoint Helsingin toimintaa, sekä ansioluettelosi osoitteeseen info(a)checkpointhelsinki.org. Liitä hakemukseen vähintään kahden suosittelijan nimet ja yhteystiedot.

Hakuaika päättyy 31.3.2017. 

Lisätietoja: Kaija Kaitavuori, Checkpoint Helsingin Tukiyhdistys ry:n hallituksen puheenjohtaja, p. +358405473573, email k.kaitavuori(a)gmail.com

Lisätietoja

MUITA ILMOITUKSIA 

Arts Management Helsinki: Tietoa, tukea ja apua taiteen freelancereille 

Miten suunnittelen produktion? Miten laadin budjetin ja seuraan sitä? Miten viestin työstäni yleisölle, medialle, rahoittajille, yhteistyökumppaneille? Miten hallitsen työtäni? Miten saan työaikani riittämään? Miten pystyn luomaan pitkäjänteisen uran ja kestävän elämäntyylin itselleni taiteilijana? 

Helsingin Kruununhaassa sijaitseva Arts Management Helsinki tarjoaa tietoa, apua, neuvoa ja tukea sekä taiteilijoille että taiteen parissa työskenteleville tuottajille. Jäsenyysperusteisesti toimivan palvelukokonaisuuden ideana on olla projektimaisen freelancetyön apuna ja tukena, erilaisissa uran- ja elämänvaiheissa. Arts Management Helsingin ammattituottajat ovat aina apuna, ja työyhteisö tarjoaa kollegiaalista tukea sekä erilaisia ryhmätoiminnan muotoja.

Aiemmin kolmellekymmenelle taiteilijalle mitoitettu, jaettu co-work -työyhteisö on nyt avannut ovensa uusille jäsenille ja tarjoaa jatkossa kahta erilaista jäsenyysmallia.

HELPDESK-jäsen saa henkilökohtaista apua, neuvoa ja tukea, paikasta riippumatta, joko online-palveluna tai paikan päällä Helsingin Kruununhaassa. Tuotantoavun lisäksi jäsenillä on käytössään tietopankki. Palvelua saa lisäksi mm. mediatiedotteen laadinnassa ja lähettämisessä, keikkalaskutuksessa ja projektityön palkanmaksussa.  
 
CO-WORK -jäsenillä on lisäksi käytössä yhteisöllinen työtila ja työyhteisö. Jaetussa työtilassa työtä tehdään rinnakkain, kollegiaalista vinkkiä ja toisenlaista näkökulmaa tai vaikkapa teknistä tukea, saa aina. Arts Management Helsingin ammattituottajat työskentelevät osana co-work -yhteisöä. Co-work -jäsenille järjestetään lisäksi monenlaista ryhmätoimintaa sekä muita työrutiineja rytmittäviä ja uusia ajatuksia inspiroivia tapahtumia. 

Lisätietoja uudistetusta palvelukokonaisuudesta löytyy verkosta: http://artsmanagement.fi


Sarja alkaa: Älykästä puhetta uudesta näytelmäkirjallisuudesta

Uuden näytelmän ohjelman ja Suomen arvostelijain liiton ensimmäinen podcast on julkaistu. Vuoden 2017 aikana toteutetaan kahdeksan podcastin sarja, jonka jokaisessa osassa teatterintekijät ja kriitikot keskustelevat uudesta kotimaisesta näytelmäkirjallisuudesta eri näkökulmista, kuten lastennäytelmistä, nuorisonäytelmistä, teattereiden ohjelmistovalinnoista, näytelmästä kirjallisuutena ja paikallisuudesta uudessa kotimaisessa näytelmäkirjallisuudessa. 

Ensimmäisessä osassa kriitikko Maria Säkö ja näytelmäkirjailija E. L. Karhu keskustelevat muun muassa Karhun uudesta näytelmästä Prinsessa Hamlet. 

Podcast UNOn sivuilla

Lisätiedot:
podcastien toimittaja Jonni Pantzar
jonni(a)teatterikaksipistenolla.fi


SKR: Lapin satumaa –kirjoituskilpailu | osallistu 23.6.2017 mennessä

Suomen Kulttuurirahaston Lapin maakuntarahasto ja Lapin Kirjallisuusseura ry julistavat satujen ja tarinoiden kirjoituskilpailun. Kilpailuun voivat osallistua kaikenikäiset Lapissa asuvat, Lapissa syntyneet tai Lappia tuntevat kirjoittajat, jotka haluavat kirjoittaa sadun tai tarinan, joka liittyy Lapin luontoon, Lapin elämisen olosuhteisiin tai Lapin kulttuurien erityispiirteisiin. 

Kukin kirjoittaja saa osallistua enintään kahdella ennen julkaisemattomalla tekstillä, jonka pituus on 2–5 liuskaa (fonttikoko 12, riviväli 1,5). Kilpailuun osallistutaan nimimerkillä, joka merkitään selvästi käsikirjoitukseen. Osallistumalla kilpailuun kirjoittaja antaa luvan tekstinsä julkaisuun Lapin Kirjallisuusseuran valitsemilla foorumeilla. 

Kilpailutekstit toimitetaan 23.6.2017 mennessä joko sähköisesti osoitteella lappi(at)skr.fi tai tulostettuina osoitteella Suomen Kulttuurirahasto / Lapin rahasto, Ainonkatu 1, 96200 Rovaniemi. 

Jos toimitat tekstisi sähköpostitse, lähetä se/ne viestin liitetiedostoina pdf-muodossa. Jokaiseen liitetiedostoon merkitään kirjoittajan nimimerkki. Kirjoita nimesi ja yhteystietosi varsinaiseen sähköpostisaatteeseen. 
Jos lähetät tekstit postitse, lisää kuoreen merkintä ”Lapin satumaa”. Ilmoita nimimerkkisi käsikirjoituksessa. Liitä mukaan samalla nimimerkillä varustettu suljettu kuori, joka sisältää kirjoittajan nimen ja yhteystiedot. 

Kirjoituskilpailun voittajista päättää nelijäseninen raati, joka valitsee myös kirjassa julkaistavat sadut yhdessä kirjan toimittajan kanssa. Parhaat sadut ja tarinat palkitaan. Voittaja saa 1000 euroa, toiseksi tullut 600 euroa ja kolmanneksi sijoittunut 400 euroa. Raadin valitsemat sadut julkaistaan kirjana ”Lapin satumaa – satukirja Lapista”, joka julkistetaan Lapin rahaston kannatusyhdistyksen ja Lapin Kirjallisuusseuran yhteisessä tilaisuudessa Tornion kirjastossa marraskuussa 2017. Kirjan toimittaa kirjailija Tittamari Marttinen. 

Lisätietoja: 
Tittamari Marttinen, Lapin maakuntarahasto, puh. 050 3211 784, tittamari.marttinen(at)skr.fi 
Pälvi Rantala, Lapin Kirjallisuusseura ry, sähköposti pilviranta(at)gmail.com

 


twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi