10.01.2019

Hanna blogikuva

Tee se nyt!

Haluamme saada tasa-arvo- ja yhdenvertaisuuskyselyymme vielä lisää vastaajia. Olemme pidentäneet vastausaikaa. Vastaa siis. Koskee meitä kaikkia alalla työskenteleviä. Tee se nyt!

Esitysten Neverlandiin – kauden ohjelmistoista

Teattereiden, ryhmien ja muiden yhteisöjen tulevan kauden ohjelmistotiedot ovat parasta vuodenalunravintoa. Ne antavat lupausta tulevasta, immateriaalisia matkoja. Esitysten Neverland.

Minna Canth 175 -juhlavuosi ei jää teattereilta huomaamatta. Kouvolan Teatteri juhlistaa tasa-arvon päivää Laura Ruohosen Suurin on rakkaus -teoksen lukudraamalla, Rovaniemellä nähdään Papin perhe uutena dramatisointina ja Kuopiossa näyttelijäkaksikko Annukka Blomberg ja Seija Pitkänen tarttuvat kahteen kuopiolaiskirjailijaan Minna Canthiin ja Maria Jotuniin (etunojaisesti, Jotunin juhlavuosi on 2020)  . Canth-juhlavuosi tarjoaa ilmiselvästi mahdollisuuden puhdistaa klassikkopölyä ja pönötystä pois ja etsiä tuoreita tulokulmia. Kaikkea en ehkä edes bongannut.

Kotimaisia klassikkoja pölytetään muutoinkin. Wuolijokeen uutta tulokulmaa tarjoaa Avointen Ovien Niskavuori: Loviisa ja Heta ja Teatteri Jurkan Niskavuoren Heta. Johannes Linnankosken Pakolaisten dramatisointi puolestaan nähdään Tampereen Teatterin talvessa. Entä miten kävi, kun Aleksis Kiven Leaa tehtiin?
 

Naiset ohjelmistossa

Erilaiset naisäänet ja -todellisuudet ovat ohjelmistoissa läsnä vahvasti muutoinkin. Varsinainen runsaudensarvi. Tekijöinä muun muassa Saara Turunen, Milja Sarkola, Aina Bergroth/Sini Pesonen, Aino Pennanen/Riikka Oksanen, Ruusu Haarla, Minna Nurmelin, Anna Krogerus (yhdessä Eero-Tapio Vuoren kanssa). Toivon kokevani yllätyksiä, odottamattomia havaintoja ja kuljetuksia.

Medusan huone Q-teatterissa näyttää, mitä on sukupuolittunut valta ja miten ihmistä hiljennetään. Helsingin kaupunginteatterissa Tahto tarkastelee huippu-urheilijanaista, hiihtäjä Aino-Kaisa Saarista, urheilua ja poikkeuksellista tahdonvoimaa. Ryhmäteatterissa historiallisen henkilön Harriet Thessleffin ja todellisten tapahtumien kautta Harrietissa pohditaan, kenen totuudet saavat historian kulussa jäädä kuuluviin, minkä historia sallii muistaa, minkä unohtaa.

Teatteri Vanhassa Jukossa vuoden teemana on sukupuoli ja seksuaalisuus. Seksimusikaali tutkii mediatisoitunutta parisuhdetta ja seksiä. Median – tässä tapauskessa naistenlehtien -kautta MeNaiset -esityksessä ristivalottuu naistenlehtien luoma kuva vahvasta ja menestyneestä naiseudesta suhteessa omaan vähemmän glamoröösiin naiseuteen. Supermami Kotkan kaupunginteatterissa pureutuu uusperheen dynamiikkaan, onnen ja rakkauden etsintään.

Enkä halua unohtaa myöskään Bitchkraftia, rituaaliesitystä, joka tutkii feminiinistä voimaa, arkkityyppejä, sekä torjuttua ja hyljeksittyä alkuvoimaa. Enkä multimedia ja installaatioesitystä, joka ei ole miehille, Not for Men Kapsäkissä.

Eikä tässä vielä kyllin. Luvassa on Naisten vuoro -teatterifestivaali Tampereen Teatterissa, jossa voi nähdä useita naisten esityksiä, jotka ovat saattaneet mennä ohitse, sekä Naisklovnifestivaali.
 

Asennetta

Ruskeat tytöt lähetti uuden vuoden terveisenä teoksen Koskematon. Se tarjoaa asennetta uuteen vuoteen.

Luokkakatot

Isossa-Britanniassa kritisoidaan sitä, että teatterista on entistä enemmän tullut keskiluokan korkeakulttuurisen maun ja arvostusten myötäilijä. Luokasta on tullut vielä sukupuolta ja etnistä taustaa merkittävämpi rajanvetäjä. Harvaa kuitenkin tuntuu kiinnostavan se, mitä tekijöiden tai yleisöjen sosioekonomisesta taustasta seuraa. Kukaan ei juuri kysele luokka-aseman perään.

Sam Friedmanin ja Daniel Laurisonin tuoreella teoksella on osuva nimi Class Ceiling. Lasikaton rinnalla on Luokkakatto.

Miten meillä? Poliitikot ovat varoitelleet lasten luokkayhteiskunnastaTilastokeskus kertoi tuloerojen kasvaneen. Kirjoittaako tai puhuuko meillä kukaan teatterista suhteessa luokkiin? Onko meillä luokkatutkimusta?

Teatteri Telakan esitys Luukku ehkä valaisee tätä todellisuutta, samoin Vaara-kollektiivin ja Kajaanin kaupunginteatterin Vieraat
 

Live-Tarantinoa ja postapokalyptisia zombeja

Hirviöt ja zombit asuttavat näyttämöjä. Teatteri Takomon Alienia seuraa nyt Tohtori Frankenstein voittaa kuoleman. Frankenstein on köyhän teatterin älykästä Pulp Fictionia. Shelleyn klassikkoromaani on tarina miestutkijan hybriksestä, itseriittoisesta omahyväisyydestä, kaikenlaisen piittaamattomuuden eettis-moraalisista seurauksista, väkivallasta, ja samalla ulkopuolisuuden, hylätyksi tulemisen epäoikeudenmukaisuudesta. 1970- ja 1980-luvuilla naiskirjallisuudentutkijoiden yksi keskeinen kohde oli juuri Mary Shelley ja hänen 18-vuotiaana kirjoittamansa teos.

Historian painolastista voisi syntyä väkinäistä vääntöä, kvasipohdintaa ja kiusallista mukateatteria. Niin ei käy Annika Hartikan, Tuomas Korkia-Ahon, Miro Lopperin, Esa-Matti Smolanderin, Pekka Kiiliäisen ja Juho Mantereen Frankensteinissa.

Tätä esitystä on tehty leireilemällä kaksi viikkoa navetassa Hyvinkäällä. Meille kehystetään tekoprosessi ja esittämisen kielioppi: henkilöiden monistamisen ja roolinvaihdon teatterileikki. Esitys kantaa jälkiä prosessistaan, nyt ei ole tarjolla mustan laatikon kliinisyyttä, vaan navetan – tekisi mieli sanoa – jumalaista paskaa, pulpia, poliittista epäkorrektiutta.

Miten kuvata huohottavan fyysistä, orgastista, skitsofreenistä ja maanista luomista, väkivaltaista, kieli poskessa tehtyä markkinateatterin extremeä ja sen pidättelemätöntä yleisösuhdetta? Kirjoittamani vaikuttaa avuttoman nörtiltä. Mutta tässä on vain toinen puoli, toinen puoli näyttää hirviön ulkopuolisuuden, ulossulkemisen väkivallan ja moraalittomuuden. Fiktiosta esitys laajenee teatterintekemisen vallankäyttöön unohtamatta pohdintaa Shelleystä ja hänen asemastaan naiskirjailijana.  Shelleyn kertojanäänelle esitys antaa tilaa ja rauhaa useissa katkelmissa.

Seinäjoen ja Kokkolan kaupunginteattereiden Epäkuolleissa tullaan sitten liikkumaan ihmiskunnan tuhofantasioissa.
 

Moninkertaistuvaa syrjintää

Tuore selvitys tuo esiin, millaista syrjintää kokevat sellaiset seksuaali- ja sukupuolivähemmistöihin kuuluvat ihmiset, jotka lisäksi kuuluvat etniseen tai uskonnolliseen vähemmistöön tai ovat vammaisia. Syrjintä, ulkossulkeminen ja eriarvoinen kohtelu moninkertaistuvat, kun henkilö kuuluu useampaan vähemmistöön. ulossulkemisen ja eriarvoisen kohtelun kokemukset moninkertaistuvat silloin, kun henkilö kuuluu useampaan vähemmistöön.


Pientä takkuilua ensi-iltatietokannassa 

Meillä oli ongelmia ensi-iltatietokannan tageissa, kun teki esimerkiksi kaikkien ammattiteattereiden yhteishakua, mutta nyt bugi on korjaantumassa. Tietokantaan on jo syötetty satakunta ammattiteattereien ensi-iltaa, ja toinen mokoma harrastajatekijöiltä, mutta omiaan kannattaa siis edelleen ilmoitella, erityisesti kun kyse on työryhmien esityksistä. Meillähän on lomake, jolla ensi-iltojaan voi ilmoitella.

 

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät