Viestintä ja vaikuttaminen

TINFO tuottaa viestinnän sisältöjä suomalaisesta teatterista ja esitystaiteesta eri kielillä. Viestinnän välineitä ovat uutiskirjeet, artikkelituotanto, kampanjat ja yhteistyökumppanuuksiin liittyvät räätälöidyt aineistot. TINFO pitää yllä kahdeksaa kaikille avointa tietokantaa ja verkkopalvelua palvellessaan laajaa toimijakenttää, joka ensisijaisesti koostuu esittävien taiteiden ammattilaisista ja alan opiskelijoista, taidepolitiikan asiantuntijoista ja päätöksentekijöistä sekä mediasta.  

Pandemian aikana TINFO on entisestään lisännyt digitaalista läsnäoloaan ja strategisten valintojen (viestinnän avoimuus, saavutettavuus ja vuorovaikutus) merkitys on korostunut. TINFO on tavoitellut moniäänisyyttä, tarjonnut luotettavaa tietopohjaa sekä kartoittanut kentän toimintaedellytyksiä poikkeusvuoden aikana.

Uudistettu verkkosivusto ja visuaalinen ulkoasu

Visuaalisuuden vaatimus on korostunut viestinnän tekemisessä ja tulee korostumaan yhä enemmän. Viestien visuaalisuus tuo huomioarvoa, mutta tehokeinon lisäksi se on ajattelutapa. Kesällä 2020 valmistui graafikko Sanna Lehden kanssa yhteistyössä luotu uusi visuaalinen identiteetti, sekä pitkäaikaisen yhteistyökumppanin, Fakiirimedia Oy:n kanssa verkkoarkkitehtuuri. Uudistuksella TINFO tähtää verkkopalvelujen käytettävyyden parantamiseen ja kohentamaan entisestään niiden saavutettavuutta.

TINFO toteuttaa viestinnän ratkaisut liki 100 prosenttisesti omin voimin: tämä on taloudellinen resurssikysymys, mutta myös strateginen valinta, jonka tavoitteena on ollut kehittää viestinnän tekijöiden osaamista.

Teatteri kotisohvalle

Mitä kaikkia tapoja on esittää elävä teos yleisölle, kun yhteen ei voi kokoontua? Poikkeustila antoi sysäyksen uudenlaisille ideoille ja tavoille tehdä ja esittää teatteria,  ja tämän uuden normaalin pääsee yleisö kokemaan nyt ja tulevaisuudessa.

Viestien visuaalisuus tuo huomioarvoa, mutta
tehokeinon lisäksi se on ajattelutapa.

TINFO avasi Teatteri kotisohvalle -palvelusivun 18.3. Sivulla julkaistiin vuoden aikana tiedot ja linkit 178 erilaisen esityksen videomuotoiseen livestriimiin tai tallenteeseen. Teatterin audiomuotoista esittämistä listattiin 16 podcastin verran. Teatteri kotisohvalle jatkaa myös vuonna 2021.

TINFO sosiaalisessa mediassa

Sosiaalinen media ovat ihmiset. TINFO eli tinfolaiset ovat läsnä ihmisille muiden muassa sosiaalista mediaa hyödyntäen. Facebook ja Twitter tarjoavat ylirajaisen tavan tavoittaa palveluistamme kiinnostuneet. Somessa voi kommunikoida niidenkin kanssa, jotka eivät esimerkiksi käytä sähköpostia.
TINFO käyttää eri kanavia tietoisesti toisiaan täydentämään. Kuva- ja videoviestinnässä toimivia välineitä ovat Instagram ja YouTube. Kanavia käytetään erillisen sosiaalisen median strategian mukaisesti.

TINFO instasta 2020

Uutiskirjeet, artikkelit ja blogit  

TINFO-tiedote on viikoittainen uutiskirje, jota seuraavat esittävän taiteen kentillä työskentelevät, opiskelijat, media ja päättäjät ym. sidosryhmät. Yhteensä koottiin ja lähetettiin 39 TINFO-tiedotetta. Vuoden aikana uutiskirjeen ulkoasua ja rakennetta uudistettiin perin pohjin visuaalisemmaksi ja entistäkin toimitetummaksi.

TINFO-tiedote välitti arviolta 780 uutista ja
ilmoitusta kentältä.”

TINFO-tiedotteessa julkaistiin ajankohdasta riippuen viikoittain 10–30 uutista tai ilmoitusta, joita TINFO oli kerännyt tai vastaanottanut kentältä. Tämä tarkoittaa satoja välitettyjä viestejä vuosittain, vuonna 2020 arviolta 780 kappaletta. Uutiskirjeen ja sosiaalisen median kanavien kautta ovat levinneet myös haastattelujutut ja muut taustoittavat artikkelit, joita TINFO itse tuottaa.  

Uutiskirjeen yhteydessä on ilmestynyt joka viikko johtajan kirjoittama blogi: juhannukseen saakka Hanna Helavuoren Merkintöjä työpäiväkirjasta ja syyskuusta lähtien Linnea Staran Huomioita. Myös muiden tinfolaisten ja ulkopuolisten asiantuntijoiden blogikirjoituksia on julkaistu yhdeksän kertaa.  

Ruotsinkielinen TINFO e-Nytt julkaistiin 19.5., ja englanninkielinen TINFO e-News 29.9.

Lausunnot ja muu vaikuttaminen

TINFO antoi huhtikuussa lausunnon esittävän taiteen valtionosuusjärjestelmän uudistamisesta. TINFO kannatti valtionosuusjärjestelmän uudistamista lähes kauttaaltaan, mutta kommentoi sitä ja antoi siihen muutaman muutosehdotuksen. Lausunnossa kysyttiin, miten laki ratkaisee pysyvyyden ja muutoksen ongelman, ja korostettiin, että olisi ensiarvoisen tärkeätä, että koko esittävien taiteiden ekosysteemiä kehitettäisiin laaja-alaisesti, kuten myös yhdenmukaista arviointia. Korostettiin myös Taiken rahoituksen kehityksen tärkeyttä sekä Taiken ja OKM:n keskinäisen työnjaon selkeyttä. Henkilötyövuosiin perustuva järjestelmä ei myöskään sovellu kaikille toimijoille, joten rahoituslain ulkopuolisten toimijoiden asemaa se ei paranna. Tästä syystä olisi erityisen tärkeää huolehtia rahoituslain ulkopuolisten toimijoiden toimintaedellytysten kehittämisestä.

Marraskuussa annettiin lausunto koskien mahdollista eettisen toimielimen perustamisesta taiteen ja kulttuurin toimialalle. Lausunnossa pidettiin ehdotusta keskustelunarvoisena, mutta lisää keskustelua edellyttävänä muun muassa toimielimen tehtävästä, toimivallasta ja esitettyjen määrärahojen realistisuudesta.

Kesäteatteripäivä 26.6.2020

Kesäteatteri on laajalle levinnyt, ainutlaatuinen ilmiö Suomessa: tavallisesti kesäisin valmistuu reilu 400 uutta esitystä, jotka vetävät katsomoihin miljoonapäisen yleisön. TINFO on julistanut viitenä vuonna peräkkäin Kesäteatteripäivän, jota vietetään aina kesäkuun viimeisenä perjantaina. Kesä-heinäkuun vaihteen viikonloppu on perinteisesti se kaikkein vilkkain, silloin ensi-iltaan tulee kymmeniä esityksiä ympäri maan.

Julistamalla Kesäteatteripäivän TINFO haastaa teattereita ja yleisöä tuottamaan erilaista suven teatteria juhlivaa aineistoa ja jakamaan sitä somekanavissa. Teemaperjantai 26.6.2020 aloitti viikonlopun: kesäteatterista kelpasi iloita, koronasta huolimatta. Esityksiä oli vähemmän, mutta niitä oli, heinä-elokuussa.  

TINFO-verkkosivujen Ensi-iltalistalle kerätään myös kesäteatterien ohjelmatiedot, mikä palvelee kaikkia teatterista kiinnostuneita, mutta eritoten mediaa, jolle kesäteatteri aiheena on kestosuosikki.

Muu viestintä  

Thalia-juhlassa 9.3.2020 Tampereen Komediateatterissa jaettiin 19 alan palkintoa. TINFO ei jakanut omia palkintojaan vuonna 2020, mutta toimi viestintäyhteistyökumppanina Suomen Teatterijärjestöjen Keskusliitolle palkintojen yhteisviestinnässä ja järjestämällä liveseurannan somekanavissa paikanpäältä Thalia-juhlasta.  

Lokakuussa TINFO otti #eioomitäännoloo some-haasteen vastaan suojanaamareiden käytöstä ja haastoi puolestaan Espoon Kaupunginteatterin ja Oblivian kampanjaan mukaan.

Sinua voisi kiinnostaa

TINFO