29.03.2022

Woyzeck game 2

Woyzeck Game -esitystapahtuma etsii koepelaajia

Woyzeck Game -esitystapahtuma etsii koepelaajia. Tietokonepelissä pelihahmona on oikea ihminen

(tärkeää: lue ohjeistus läpi ennen ilmoittautumista)

Olemme valmistelemassa Woyzeck Game -esitystapahtumaa ja etsimme demopelaajia ja -pelattavia (pelihahmoja) avoimiin harjoituksiin. Esitystapahtuma saa ensi-iltansa Helsingin Rautatientorilla 19.4.2022.

https://www.esitys.fi/artikkelit/etsitn-demopelaajia-woyzeck-gamen-harjoituksiin

Mikä on Woyzeck Game?

Woyzeck Game on pelillisyyttä hyödyntävä uudelleenkirjoitus Georg Büchnerin klassikkonäytelmästä. Se on samaan aikaan installaatio, yleisön osallistuttava peli sekä teatteriesitys, johon yleisö voi osallistua, joko katsojana, pelaajana tai pelihahmona. Jokaiseen esitykseen otetaan katsojien lisäksi 2-3 pelaajaa. Pelaaja (yksi pelaaja kerrallaan) saa pelattavakseen esiintyjän esittämän hahmon. Kauko-ohjattava-ihminen-tekniikalla toimivassa pelissä pelaajan tehtävänä on selviytyä prekaarin todellisuuden koitoksista. Kokeellinen työ tutkii ruumiiden ja koneiden, haaveiden ja haamujen kietoutumista prekaariksi subjektiksi (tai kyborgiseksi kansalaisuudeksi).

Työryhmään kuuluvat
ohjaaja-esiintyjä Lauri Antti Mattila, esiintyjä Lin Da, dramaturgi Klaus Maunuksela, lavastaja Teija Turtio, tekninen toteuttaja ja äänisuunnittelija Viljami Lehtonen, valosuunnittelija Alina Pajula, pukusuunnittelija Jenni Räsänen sekä tuottaja Veera Lamberg. Esityksen tuottaa Esitystaiteen seura.

Missä työvaiheessa me olemme?

Meillä on takanamme pari työpajajaksoa ja nyt olemme aloittamassa kolmen viikon harjoitusjakson, jonka aikana kokoamme esityksen esitettävään ja pelattavaan muotoonsa. Meillä on ollut ajatuksena, että esitystapahtumaan voisi myös ilmoittautua ennakkoon joko pelaajaksi tai pelattavaksi (pelihahmo). Nyt etsimme demopelaajia ja -pelattavia kokeilemaan peliä, että saamme tietoa, mikä siinä toimii ja mitä taas tarvitsee miettiä eteenpäin.

Etenkin meitä kiinnostaa pelaajan ja pelattavan välinen yhteispeli ja kommunikaatio. Ja toivomme saavamme tietoa siitä, mikä edesauttaa turvallisen tilan ja luottamuksen syntyä, leikkiä, yhteiseen kokeilemiseen ja keksimiseen vapautumista.

Mitä pelaaja tekee?

Pelaaja ohjataan erilliseen pelaajan huoneeseen, jossa hän pelaa peliä tietokoneen avulla. Peli yhdistää tekstiseikkailua ensimmäisen persoonan videovälitteiseen näkymään. Ihmisen esittämää pelihahmoa ohjataan kauko-ohjattava-ihminen-tekniikalla (eli korvanappeja, mikrofonia ja videoyhteyttä apuna käyttäen), joko puheohjauksella (mikrofonin välityksellä) tai kymmensormijärjestelmällä ohjeita pelihahmolle antaen.

Simulaatiota, mysteeriä ja seremoniaa yhdistävässä pelissä pelaajan tehtävänä on pitää itsestään huolta, käydä läpi arjen askareita ja selviytyä prekaarin todellisuuden koitoksista pleksiseinäisessä tilassa.

Pelaajan huone on näyttämöstä erillinen tila. Katsojat seuraavat pleksin läpi pelihahmon elämää näyttämöllä, joten ainoa mitä katsojille pelaajasta välittyy, on hänen toimintansa pelihahmon kautta tai kanssa.

Mitä pelattava (pelihahmo) tekee?

Pelattavana pääset kokeilemaan, miltä tuntuu pelihahmona oleminen. Pelattavasta kentästä riippuen sinua joko ohjataan kauko-ohjattava-ihminen-tekniikalla tai olet itsenäinen toimija ja valitset omat vastauksesi ja tapasi reagoida pelaajan ehdotuksiin.

Pelikenttänä toimii 6m x1,5m terraario, jonka kolme seinää on tehty läpinäkyvästä pleksistä. Saat päähäsi pannan, johon on kiinnitetty kamera, jonka kuva välittyy pelaajalle, ja korviisi korvanapit, joihin kuulet pelaajan sinulle antamat ohjeet, pelaajan esittämät kysymykset tai tarinan kannalta oleelliset narratiivit. Katsojat seuraavat pleksin läpi pelihahmon elämää näyttämöllä. Pelaajan huone on näyttämöstä erillinen tila.

Pelihahmon identiteetti on epäselvä. Hän saattaa olla Franz Woyzeck tai sitten ei. Ei ole myöskään tarkkaan tiedossa, mitä aiemmin on tapahtunut ja miten hän on päätynyt elämään pleksiseinäiseen tilaan. Peli yhdistää simulaatiota, mysteeriä ja seremoniaa. Pelaajan tehtävänä on pitää pelihahmostaan huolta, käydä läpi arjen askareita ja selviytyä prekaarin todellisuuden koitoksista.

Useimmissa kokeiluissa pelaajanasi on joku työryhmästä mutta kokeilemme myös pelejä, joissa sekä pelaaja, että pelattava tulevat ulkopuolelta. Tällöin pelaaja ja pelattava kohtaavat jo ennen peliä yhteisessä hetkessä, jossa käymme läpi turvasäännöt, kummankin rajat ja käytännöt pelin keskeyttämiseksi.


Mistä avoin harjoitus koostuu?

- Harjoitus koostuu alkuohjeistuksesta, pelistä ja palautekeskustelusta pelin jälkeen yhdessä pelaajan ja pelattavan kanssa.

Mitä minun on tärkeää tietää?

- Pyrimme takaamaan kaikille osallistujille turvallisen tilan. Samalla täytyy muistaa, että kyseessä on harjoitus, jonka yhtenä kohteena ovat ohjeistukset ja turvamekaniikat, joita samalla kehitetään. https://www.esitys.fi/info/esitystaiteen-seuran-turvallisemman-tilan-periaatteet

- Meillä ei ole tarjota valmista peliä, vaan kurkistus keskeneräiseen prosessiin. Peli vois siis myös olla toimimatta.
- Pelin voi aina myös jättää kesken, jos siltä tuntuu. Keskeytystä ei tarvitse selitellä.

Milloin tulen ja mihin, ja paljonko varaan aikaa?


- Saavuthan ajoissa paikalle, mielellään kymmentä minuuttia ennen varaamaasi aikaa.

- Harjoitukset pidetään osoitteessa Pihkatie 3 A 1, 00410 Helsinki. Tila on liikehuoneisto ja sijaitsee Malminkartanossa. (Kurvista: Bussilla 59, pois Pihkatien pysäkillä, matka-aika n. 1h. Kampista: Bussilla 37, pois Pihkatien pysäkillä, matka-aika n. 45min)

- Varaathan riittävästi matka-aikaa!
- Pelin kesto on reilu 1 tunti, sisältäen palautekeskustelun pelin jälkeen.

Pelin kielenä on suomi.

Esteellisyys. Tilaan on matala kynnys.

HALUAN ILMOITTAUTUA PELAAJAKSI. Linkki ajanvaraukseen:https://doodle.com/meeting/participate/id/yb8g3Xja

HALUAN ILMOITTAUTUA PELATTAVAKSI (PELIHAHMOKSI). Linkki ajanvaraukseen: https://doodle.com/meeting/participate/id/YaOoGBQa/vote

Sinua voisi kiinnostaa

Ilmoitukset Avoimet haut