12.01.2017

Yhteisölliset keitaat

Lux Helsinki oli yhteisyyden keidas pimeässä! Se todisti, että halu yhteisölliseen liveen päihittää luonnonvoimat. Kansalaiset arvostavat aineettomia arvoja. Teatterikin lepää yhteisökokemuksen tarpeen ja halun varassa. Liveyhteisökokemusten arvosta pitää pitää ääntä.

Taiteen merkityksistä täytyy viestiä niille, jotka asioista päättävät. Teatterin julkinen tuki on satsaus yhteisöön.  Meidän vastuulla kansalaisina on, että päättäjät tietävät, mitä me tahdomme, mikä on meille tärkeää ja arvokasta.  Demokratiassa ajatellaan, että kansalaisilla on oikeus nauttia monimuotoisesta teatterista, kokeellisesta esitystaiteesta, ja teatterin klassikoista, lastenteatterista. Kaikesta mahdollisesta.

Tartuin joululomilla perustuslakiin, jotta solutasolla tietäisin ja muistaisin, mistä siinä on kysymys. Opi perusasiat!

Tulevaisuuden kysymyksiä

Mikään ei ole annettua. On vaihtoehtoisia tulevaisuuksia. Hyvä pitää mielessä kulttuurin rahoitusjärjestelmää uudistaessa. Hyvä muistaa sekin, että väärin tehdyt ja harkitsemattomat mikroliikahdukset voivat olla kohtalokkaita.

Huhtikuussa on kuntavaalit. Miten pidetään huolta siitä, että tulevissa kunnanvaltuustoissa tajutaan teatterin tai ylipäätään taiteen merkitys? Huolenpito vaatii aktiivisuutta. TINFO päivittää teatterin puolestapuhujan aineistoja, sitten on kättä pidempää tarjolla.

Tiedetäänkö teatterista tarpeeksi? Löytävätkö kaikki halukkaat varmasti teatteriin? TINFOn ja Teatterikeskuksen järjestämä palvelumuotoilukoulutus rahoituslain ulkopuoliselle kentälle on loppusuoralla. Palvelumuotoiluajattelu ei olisi pahitteeksi isommallekin joukolle. Hämmästyttävän usein törmää siihen, että teatteri ei tajuakaan viestiä kaikesta omasta toiminnastaan. Mennäänkö liiaksi automaattiohjauksella, vanhojen reseptien varassa.

Olemmeko hereillä, ajan tasalla ja kurkottamassa tulevaan? Tehdäänkö oikeita asioita? Tehdään oikein?

Tätä kysyy myös TINFO itseltään.

Kiitos vaivannäöstäsi! Vastaa palvelukyselyyn

Kyselyjä ropisee varmasti väsymykseen asti, silti pyydän, että mahdollisimman moni vastaisi muutamaan TINFO-palveluja koskevaan kysymykseen. Muutamme sitten notkean laivamme kurssia, jos siihen koetaan tarvetta. Kiitos, jos jaksat vastata pieneen palvelukyselyymme!

Tulevaa

Ensi-iltatietokantamme antaa osviittaa tulevasta. Listoilla on puolisensataa kotimaista kantaesitystä ja paljon muuta. Listaa täydennetään jatkuvasti. Onko silmäni petollinen havainnoija? Keväällä on poikkeuksellisen monta naistekijän teosta.

E.L. Karhun Prinsessa Hamlet, Paula Salmisen Alfanaaras – Miten kaiken saa, Elina Snickerin Puolustusvoimat, rakastettuni ja Harmony Sisters, Sanna Hietalan Saalistajat, Joanna Haartin ja Pauliina Hulkon Vuoto, Vera Kiiskisen Sisäistetyt teoriat rakkaudesta, Satu Rasila, Katoava maa, Pilvi Porkolan Lentämisen alkeet, Elina Izarra Ollikaisen Karkotetut, Helena Anttosen Terijoella ja Katalonian iloiset naiset. Eikä tässä edes kaikki.   

On hyviä uutisia esitysten kansainvälisestä liikkuvuudesta, hyviä hankesuunnitelmia. Taiteenalan tiedotuskeskukset kokoontuvat Taikeen pohtimaan keinoja, joilla saataisiin toimijoiden ja kansainvälisen liikkuvuuden/viennin julkisen tuen pirstaloituneeseen järjestelmiin ja työnjakoon parempaa rotia. Helsingin kulttuurikeskus jakaa tänä vuonna viimeisen kerran helsinkiläisille esittävän taiteen ammattilaisille ja ryhmille matka-apurahoja. Järjestelmää uudistetaan. Mikä paikka tulee olemaan kansainvälisellä liikkuvuudella?

Tulevaisuusorientaatioista tulee antamaan osviittaa myös näyttelijäopiskelijoille suunnattu kysely, jonka TeaK, Näty, Teatterikeskus ja TINFO ovat yhdessä laatineet. Pian se aukeaa opiskelijoiden vastattavaksi. Tuloksia saamme jo varmaan maaliskuussa.

MadHousen kauden avajaiset ovat perjantaina 13. päivä. Pohjoiset teatteripäivät pidetään ensi viikolla Oulussa, sattumoisin aivan tasan 30 vuotta jälkeen teatterikorkeakoululaisten aktin. Näty täyttää 50 vuotta.

Ja pian lanseerataan UNO.

Työsaarekkeella todellisuuden tutkimuskeskuksessa

Todellisuuden tutkimuskeskus on palannut työn äärelle työsaarekkeelle.

TeMen Meteli-verkkolehdestä voi lukea Johanna Hammarbergin ja Janne Saarakkalan ajatuksia siitä, mitä on olla Panda, mitä tarkoittaa uustyöläisyys ja työn murros.

Tulossa on myös The Factory, hiljentymistä viimeisellä vuosikvartaalilla. Leivän leivontaa. Todellisuuden tutkimuskeskuksen leipälähetti tuo leivän ovellesi. Murretaan leipää yhdessä, palkitaan ihmisiä leivällä, keskustellaan! Viimeistä vuosineljännestä odotellessa voi lukea Näyttämön etiikasta.

Viva vivica!  Eläköön människan bandler!

Runebergin päivänä 5.2.2017 tulee kuluneeksi sata vuotta teatterinjohtaja, ohjaaja ja akateemikko Vivica Bandlerin (1917-2004) syntymästä. Vivicas vänner juhlii ja niin teemme myös me, tätä Suomen oloissa poikkeuksellisen avarakatseista ja ennakkoluulotonta teatterin kosmopoliittia. Teatterikorkeakoulussa avautuu syntymäpäivänä näyttely Viva Vivica!  Teatterikorkeakoulussa on seminaarisarja Bandlerista 7.-8.2.2017. Vivican keittiössä Huvilakadulla tavataan paneelikeskustelussa sunnuntaina 12.2.2017. Juhlablogista on luettavissa Asko Sarkolan ajatuksia Bandlerista.

Vivica Bandlerin muistelmat Addressaten okänd (Vastaanottaja tuntematon) on yksi ylilyömättömimmistä muistelmista. Kirjoittaja tietää, että muistelmissa kudotaan valheen verkkoa!  Jos Vivica Bandleriin haluaa tutustua, voi lukea myös Bengt Ahlforsin teoksen Människan Vivica Bandler. Vivica Bandler elää useiden teatterintekijöiden muistelmissa. Kaisa Korhosen Uhma, vimma, kaipaus, Ralf Långbackan Att fånga ödets vindar (Tarttua kohtalon tuuliin) tai Lasse Pöystin muistelmat sisältävät näkövinkkeleitä, samoin taidehistorioitsija Tuula Karjalaisen elämäkerta Tove Janssonista Tove Jansson: Tee työtä ja rakasta. 

Bengt Ahlfors kertoo videossa Vivica Bandlerista: https://www.youtube.com/watch?v=Q0059OPAJXg

Ahlforsin tiivistelmä: ”Det är svårt att bli klok på människan Vivica Bandler, hon låter sig inte placeras i ett fyrkantigt fack. Hon är kontraster och inre konflikter; intensivt sensuell och skygg för beröring, tuff som fan och ohyggligt sårbar.

Kännykkäkriitikkoa ja vloggaria

Monopolit ovat murtuneet. Näkemykset, tuntemukset ja kokemukset esityksistä välittää yhä useammin videobloggari. Tässä yhden vloggarin kokemuksia, jotka on katsellut liki 65 000 ihmistä. Kännykkäkriitikko on henkilö, joka käy vähintään pari kertaa viikossa live-esityksissä ja lähettää tekstiviestinä arviointinsa lisättynä kouluarvosanalla.

Cupore tiedeviestii – kättä pidempää myös täältä

Cupore on nyt kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus. Cuporen uudistuneilta verkkosivuilta löytää tiedot tutkimushankkeista ja julkaista helposti. Tietoa-osiosta kehitetään työkalupakkia, joka helpottaa jokaista kulttuuripolitiikan tutkimustiedon tarvitsijaa. Tuoretta tietoa on nyt tarjolla kulttuuripolitiikan vaikuttavuudesta. Kiitos, Cupore!

Teatteri-Suomi 100: mikropistoja

TINFO katsoo historian peruutuspeiliin. Itsenäisyyden juhlavuonna teemme mikropistoja itsenäisen Suomen teatterivuosiin. Mikropistot ilmestyvät viikoittain TINFO-tiedotteessa käyden läpi vuoden, pari kerrallaan, jotta joulukuussa päästään vuoteen 2017.

Aloitamme vuosista 1917 ja 1918.