07.11.2017

TINFO e-Nytt 5 / 2017


TEATERNYTT I FINLAND

TINFO BETJÄNAR

EVENEMANG

INTERNATIONELLA TEATERFESTIVALER I FINLAND

STIPENDIER OCH BIDRAG

OPEN CALLS

LEDIGA JOBB

NYA PUBLIKATIONER

twitter.com/tinfotweets

 

TEATERNYTT I FINLAND

TINFO fick stipendium av Finska Kulturfonden

Finska Kulturfonden (SKR) har delat ut de så kallade Taide˛-stipendierna för år 2017.

Taide˛-stipendierna (ung. ”kultur i kvadrat”) lediganslogs i mars-april 2017 för andra gången. Stipendierna riktades till registrerade samfund, fonder och offentliga inrättningar inom konstfältet, vilka uppmuntrades till samarbete med varandra eller med fria konstaktörer.

I det projekt som Teaterinfo Finland (TINFO) initierat skapar man internationella nätverk för professionella teaterkonstnärer. Mängden internationella samarbeten och turnébesök ökar och konstnärernas och producenternas professionella kunnande stärks. Vid sidan av att projektet ökar publikmängderna, förnyar det produktionstänkandet, samlar ihop socialt kapital och skapar nya modeller för mobilitet.

De huvudsakliga verksamhetsformerna för projektet är en skräddarsydd mentorverksamhet och ett mobilitetsprogram för teater- och performancegrupper, arbetspar och konststuderande på slutrakan av sina studier. Samarbetspartners i projektet är europeiska experter, som ägnar sig åt gästscens- festival- och residensverksamhet. Även konstnärligt högtstående stora franska och tyska scener och scenkonstagenturer ligger i fokus.

Till mentorprogrammet utväljs ungefär fem scenkonstgrupper, var och en får en utländsk mentor, som är yrkesverksam inom scenkonsterna. Mentorn kan till exempel vara specialiserad på samproduktioner, på stora scener och deras egenart eller på att skapa produkter av olika föreställningskoncept.

Målet är att inlemma de finska grupperna i de internationella residensens och festivalernas nätverk, där mentorverksamheten i huvudsak sker.

- Tack vare samproduktionerna och de ökade gästspelen förlängs föreställningarnas livslängd. Det utländska mentorstödet höjer också den konstnärliga kvaliteten, konstaterar Hanna Helavuori, vd för Teaterinfo Finland.

Projektet startar i början av år 2018, då kungörs de första namnen på mentorerna och ansökningstiden utlyses för dem som är intresserade.

Ytterligare information:
TINFO/ chef för internationella projekt, Jukka Hyde Hytti, jukka.hytti(a)tinfo.fi, +358 50 359 0861


Nature Theatre of Oblivia & Annika Goes Stand-Up gästspelar i Stuttgart

Nature Theatre of Oblivia återvänder till Stuttgart för Housing with a monster -festivalen på Theater Rampe. Festivalen samlar allt som gjorts inom ramen för Techne projektet som undersöker teknologi och performance och som Nature Theatre of Oblivia är en del av.  
 
Nature Theatre of Oblivia  
12.–13.11.2017 Festival Housing with a Monster, Theater Rampe, Stuttgart.   
 
En immersiv föreställning för en scen. Oblivia blir en finländsk skog med djur, träd, fåglar och dova undertoner. Föreställningen är en samling intryck och människans projektioner på skogen och naturen som gör det bekanta främmande. “Avslappnande, uppfriskande – precis som en skogspromenad” utbrister åskådarna efter föreställningen.

Den andra delen av Nature Theatre of Oblivia är i pocketformat. Det är en AR/augmented reality föreställning som kan laddas ner i mobilen med Arilyn-applikationen och som kan ses t.ex hemma på köksbordet.

Nature Theatre of Oblivia är endel av, och samproducerat med TECHNE projektet på Theater Rampe och Künstlerhaus Stuttgart.  Premiären var på Theater Rampe i juni 2017.

“Die Gruppe Oblivia aus Helsinki begeistert im Theater Rampe mit ihrer meditativen, urkomischen Performance Nature Theatre of Oblivia”, Brigitte Jähniger | Stuttgarter Zeitung  
   
Annika goes Stand-Up  
16.11.2017 Theater Rampe, Stuttgart. 

ANNIKA GOES STAND-UP är stand-up ā la Annika Tudeer. 40 minuter hejdlöst fritt associerande, dagspolitik, story-telling, dans, feminism. Föreställningen är inte nödvändigtvis rolig, men definitivt vild och skamlös.  
 
Mera information: planerare Jenny Nordlund, +358 45 131 8313 
 
Oblivia, grundad 2000 i Helsingfors, har utvecklat en egen estetik och egna arbetssätt. Oblivias föreställningar är minimalistiska, konceptuella och humoristiska och skapas kollektivt av arbetsgruppen.


November är månaden för nyskrivet drama

Programmet för nyskrivet drama, UNO (”uuden näytelmän ohjelma”), förverkligar tillsammans med teatrarna en kampanj under hela november för att fira den nyskrivna finländska dramatiken. Meningen med kampanjen är att locka teaterpubliken runt om i Finland till att reflektera över vad det inhemska dramat handlar om. Vem skapar det? Hur känns det, hur ser det ut och hur låter det?

I förverkligandet deltar 24 teatrar i Finland. Under novemberkampanjen erbjuder man publiken olika möjligheter att bekanta sig med finländsk dramatik.

Programmet för UNO och föreställningskalendern finns på kampanjens webbplats och på Facebook på @uudennaytelmanohjelma. Man kan också ta del av innehåll som anknyter till kampanjen på hashtagen #UNKK.

Programmet för nyskrivet drama (UNO) har planerats som ett samarbete mellan Teaterinfo Finland (TINFO) r.f., Finlands dramatiker och manusförfattare r.f. och Finlands teatrar r.f. och det förverkligas i samråd med finländska teatrar.
Programmet för nyskrivet drama (UNO) är ett mångårigt projekt som initierades år 2016 av teatergruppen Teatteri 2.0 med avsikt att främja den finländska dramatiken.
 
Ytterligare information:  
Saara Rautavuoma, verksamhetsledare, UNO, 050 302 0706,
www.uno-npf.fi/kampanja
www.facebook.com/uudennaytelmankuukausi


Finländsk pekingopera belönades i Beijing – intervju med Antti Silvennoinen

Den finländska pekingopera-gruppen Wusheng Company belönades med andra pris vid en internationell tävling i Beijing. Ett 10 minuters utdrag ur det framgångsrika verket Vartija – arjen sankari visades, ackompanjerat av en kinesisk teaterorkester, på Global Peking Opera Fans Contest. Sångerna framfördes på finska, vilket roade den entusiastiska publiken.

Wusheng Company, grundat år 2011 av Antti Silvennoinen och Elias Edström, säger sig vara den första professionella pekingopera-gruppen i Europa. De har studerat pekingopera och skådespeleri i Kina.
Vadå, pekingopera? Vi har intervjuat Antti Silvennoinen, som både spelar och regisserar samt fungerar som konstnärlig ledare för Wusheng Company.

Varma gratulationer med anledning av priset!

Verkligen en ganska bra grej för oss, den där tävlingen. Det viktiga för oss var att få framföra ett utdrag ur någon av våra alldeles egna pekingopera-verk. Vi blir alltid jämförda med kineserna då vi gör kinesiska pjäser. Ett eget verk är ett sätt att profilera sig och jag tycker det är en naturlig utveckling i vår verksamhet.

Det är överraskande att pekingoperan som konstform ”bara” är dryga 200 år gammal. Inom kinesisk kultur räknar man ju för det mesta i årtusenden.

Pekingoperan är verkligen ”bara” 200 år som konstform, men dess rötter sträcker sig över tusen år tillbaka i tiden. Pekingoperan är ett slags fusion av olika kinesiska teaterformer. Det viktigaste elementet, som skiljer den från andra former, är musiken.

När jag som lekman ser på pekingopera ser jag främst den fartfyllda akrobatiken och de skickliga fysiska konsterna.

Det är klart att pekingoperan många gånger är just detta. Men den innehåller också mycket annat: sång, recitation, dans, mimik och drama förstås. Framförallt är det teater, som handlar om komplexa karaktärer och deras känslor.
Kineserna tror att vi västerlänningar gillar just konsterna. Trots det måste man komma ihåg att alla virtuosa trick och de akrobatiska fäktningsscenerna är en del av berättelsen. Också i vårt verk för tricken och fäktningen berättelsen framåt och de har sina egna platser i dramaturgin.

Hur föddes er finländska pekingopera, ”Vartija – arjen sankari” (ung. Vakten – en vardagshjälte)?

Den föddes ur ett behov att göra något eget utifrån den teknik och de färdigheter som jag har skaffat mig. Jag hade redan länge iakttagit vakter i Finland och insett att de har ett liknande kroppsspråk som pekingoperans hjältar, kanske också i lite ironisk mening. ”Vartija” som hade urpremiär år 2013 är det första verket där vi sjunger på finska.”

(TINFO / Sari Havukainen 31.10.2017)


KOKIMO vald till Finlands representant i PQ 2019

Den sektorsövergripande arbetsgruppen för scenografi och performance KOKIMO, har med sitt förslag FLUID STATES valts till förverkligare av Finlands utställningsmonter på den världsomfattande scenografihappeningen Prague Quadrennial (PQ) år 2019.

KOKIMO, grundat år 2010, är känt för sina sinnliga verk som genom performance undersöker mänskans förhållande till sin miljö och de iakttagelser den ger upphov till. KOKIMO betonar användandet av alla sinnen och publikens upplevelse. Man arbetar utifrån rummet och platsen. Arbetsgruppens första performance hade premiär på nämnda PQ år 2011.
På PQ-eventet samlas vart fjärde år konstnärer och designers inom scenografi och performance från nästan hundra länder för att erövra Prags centrum och utkanter.

Finska OISTAT-centret utlyste en öppen tävling för utställningsbidrag, man sökte en stark egenart och ett helhetskoncept med en egen synvinkel som ger uttryck för vår tid, lämpligt att inlemmas i det scenografiska landskapet på PQ2019.
KOKIMO har för Prag skissat upp ett öppet och luftigt rum, där man vill fästa åskådarens uppmärksamhet på det existerande och inbjuda andra konstnärer att bli medskapande i ett öppet, övergripande och performativt landskap.
KOKIMO är kurator för Finlands monter och kommer att ordna en begränsad open call. Stay tuned!

Mera info:
KOKIMO, kokimo2011(a)gmail.com
Raisa Kilpeläinen, KOKIMO, 050-300 86 96
raisa.kilpelainen(a)gmail.com


Björkmusen och näbbmusen vald som ITU-projekt för 2018

Juryn valde Grus Grus Teaters föreställning Björkmusen och näbbmusen som året 2018 ITU-projekt, på basis av demopitchen i fredags. Björkmusen och näbbmusen baserar sig på författare Esko-Pekka Tiitinens finskspråkiga bilderbok Onnen omat samt på musikpjäsen skapad i samarbete med kompositör Kaj Chydenius.

Ett visuellt museri utlovas, både på finska och svenska. På scen Sofia Molin, regi Ville Kurki. Grus Grus Teater tackar hjärtligt juryn och åskådarna! Premiär på våren 2018. Turnéföreställning.

Ville Kurki, regissör-dramaturg, ville.kurki(a)grusgrus.fi


Q-teatteris överklagan om censur av konstverk gick igenom i rätten

Enligt högsta förvaltningsdomstolens beslut hade polisen i Helsingfors inte rätt att förbjuda installationen av Dries Verhoeven på Baltic Circle-festivalen år 2014.

Q-teatteri, som var producent för föreställningen, överklagade polisens beslut och vann målet om konstens uttrycksfrihet.

Om ämnet i pressen:
https://yle.fi/uutiset/3-9863242  
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000005392869.html


Riihimäki Teater hotas av nedläggning – ny vändning ger timeout

Stadsdirektören för Riihimäki, Sami Sulkko, har gjort en korrigering i budgetförslaget för nästa år, vilket skulle innebära att understödet till Riihimäki stadsteater tryggas för år 2018. Stadsdirektören beslöt sig för att ändra på budgetförslaget efter att stadsstyrelsen behandlat det på måndag kväll. Stadens beslutsfattare har även fått otaliga reaktioner av teaterhabituéer som är bekymrade över den professionella teaterverksamhetens fortbestånd i staden.

I stadsdirektörens tidigare budgetförslag, som offentliggjordes förra veckan, föreslogs att understödet till Riihimäki Teater skulle skäras ner med sextio procent. Enligt verkställande direktör för teatern Martti Arnkil skulle nedskärningen leda till att teaterns verksamhet upphör. Riihimäki teater har verkat sedan år 1946.

Stadsstyrelsen i Riihimäki har behandlat budgetförslagen i måndags och stadsfullmäktige besluter om saken den 13.11.2017.

För att bevara Riihimäki teater och trygga dess verksamhet har man grundat en adress


Kristian Smeds ny professor i skådespelarkonst

Kristian Smeds har valts till professor i skådespelarkonst på Konstuniversitetets Teaterhögskola för tiden 1.3.2018–28.2.2023. Skådespelare Elina Knihtilä fortsätter som den andra professorn i skådespelarkonst.

Kristian Smeds (f. 1970) är en av Finlands mest framgångsrika och internationella konstnärer och teaterskapare och känd som en stark förnyare av teaterkonsten. Smeds har verkat som skådespelare, regissör och manusförfattare och erhållit flertalet finländska och internationella pris för sitt arbete. Kristian Smeds studerade dramaturgi på Teaterhögskolan åren 1990-1994 och har också varit gästande lärare på Teaterhögskolan genom åren. För tillfället är han residenskonstnär på Nationalteatern.

Kristian Smeds ser med iver fram emot att få utveckla skådespelarutbildningen.

– Det är min uppriktiga önskan att flytta fokuset från min egen konst till de studerande och deras drömmar om teatern och konsten. Den finländska teatern har tidsmässigt sett korta rötter, men de är starka och unika. Vi är den glimmande pärlan i nord och på den vägen är det gott att fortsätta.

Professorn i skådespelarkonst väljs utifrån konstnärliga kriterier och professuren fylls nu för första gången via öppen rekrytering. Professuren blev lediganslagen i och med att professorn i skådespelarkonst Hannu-Pekka Björkman efter sin första ämbetsperiod nu blir skådespelare på Nationalteatern. Till professuren kom 14 ansökningar. I valet av professor bedöms konstnärlig kompetens, undervisningsförmåga, internationell erfarenhet och ledarskapsförmåga samt intresse för undervisning, utveckling och forskning inom teatern.

***

Kristian Smeds, f. 1970. Konstnär.

Studier: Teaterhögskolan, utbildningsprogrammet i dramaturgi 1990–94
Grundare och konstnärlig ledare för Teatteri Takomo 1996–2001
Medlem av Statens center för scenkonstfrämjande 2001–2003
Ledare för Kajaanin Kaupunginteatteri 2001–2004
Grundare och konstnärlig ledare för Smeds Ensemble 2007–2014
Residenskonstnär för Finlands Nationalteater 2015–19

Läs mer


Minister Terho slog fast kulturinstitutionernas statsandelar

Europa-, kultur och idrottsminister Sampo Terho har slagit fast statsandelarna för teatrar, orkestrar och muséer. Verksamheten finansieras under nästa år med ca 104,5 miljoner euro i statsandelar. Man föreslår att ett nytt museum tas med i statsandelssystemet.

Förutom statsandelarna slog ministern även preliminärt fast anslagen för teatrarnas och orkestrarnas riksomfattande och regionala verksamhet samt för orkestrarnas utvecklingsprojekt.

Teatrarna får totalt 52,5 miljoner euro i statsandelar. Orkestrarnas får ca 18,4 miljoner euro i statsandelar och muséerna 33,6 miljoner. Förutsättningen för att statsandelarna betalas ut enligt de fastslagna summorna är att riksdagen godkänner statens budgetproposition för 2018.

Statsandelssystemet för teatrar, orkestrar och muséer är kalkylerat och grundar sig på årsverken och priser per enhet för dessa.

Teatrar

2 469 årsverken riktas till teatrarna, dvs. lika många som i år. Priset per enhet för årsverken är 53 639 euro. Priset per enhet, inklusive mervärdesskatt, är 55 634 euro. Inga nya teatrar togs med i statsandelssystemet.

I den preliminära uppdelningen av anslagen riktade ministern 3 220 000 euro i understöd som beviljas beroende på prövning till regional, dans- och barnteaterverksamhet, till svenskspråkig teaterverksamhet och till turnéverksamhet.
Orkestrar

1 033 årsverken riktades till orkestrarna, dvs. lika många som i år. Det mervärdeskattefria priset per enhet för årsverken är 49 550 euro och priset per enhet, inklusive mervärdesskatt, är 51 349 euro. Inga nya orkestrar togs med i statsandelssystemet.

Därutöver riktades preliminärt 668 000 euro i understöd till orkestrarnas riksomfattande och regionala verksamhet samt till utvecklingsprojekt, dvs. lika mycket som i år.

Statsandelssystemet för kulturinstitutioner förnyas

Undervisnings- och kulturminister Sanni Grahn-Laasonen tillsatte i augusti 2016 en sakkunniggrupp för att bereda ett förslag till reform av finansieringssystemet för muséer, orkestrar och teatrar, inklusive dans och cirkus.

Meningen är att förnya statsandelssystemet så att det på ett bättre sätt tar i beaktande förändringar inom konstfältet och i samhället.

Den sista sammankomsten för intressentgrupper i anslutning till reformen av finansieringssystemet hålls den 21 november. Läs mer om reformen av kulturfinansieringssystemet på ministeriets webbplats.

Ytterligare information:
- teatrar: Katri Santtila, kulturråd, tfn 0295 3 30285
- orkestrar: Mervi Tiensuu-Nylund, kulturråd, tfn 0295 3 30312
- muséer: Päivi Salonen, kulturråd, tfn 0295 3 30281

    Statsandelar till teatrar och orkestrar
    Muséernas statsandelar

TINFO BETJÄNAR

TINFO stipendium för översättning 

Teaterinfo Finland (TINFO) delar ut 25 000 euro som stipendier för översättning av finska pjäser, dramatiseringar och textning av föreställningar.   
    
Expertgruppen som besluter om TINFO-stipendiet sammanträder fyra gånger per år. För nästa ansökningsomgång bör ansökningar med bilagor skickas in senast den 1.12.2017.

Under den sista omgången år 2017 kan TINFO-stipendium beviljas även för översättningsprojekt som inte ännu har föreställningskontrakt eller avsiktsförklaring. I sådana fall ombeds de sökande att bifoga en plan för främjande av en potentiell produktion i utlandet.

Vid bedömningen läggs tonvikten på framförandet av pjäsen utomlands. TINFO-stipendiet betalas direkt till översättaren.   

År 2017 är det alltså möjligt att även få översättningsstipendier för textning av föreställningar.   

Läs mer

Eventuella frågor kan skickas till: tinfo(a)tinfo.fi


Meddela om kommande premiärer våren 2018  

Vi samlar in information om de professionella teatrarnas premiärer under våren 2018 för att publicera på vår webbsida.  
 
E-mejla till oss uppgifterna om premiärer på din teater, adressen är tinfo(a)tinfo.fi och skriv som rubrik "Premiärer". Den information vi vill ha är föreställningens namn, premiärdatum, författare, regissör, dramaturg eller annan information om arbetsgruppen, samt en kort beskrivning av innehållet. Nämn särskilt om föreställningen är ett uruppförande av en inhemsk pjäs, barn- eller ungdomsteater eller en samproduktion.  
 
Se listan över premiärer på TINFO-webbsida: www.tinfo.fi/ensi-illat


Skicka gärna in svenskspråkiga notiser till TINFO e-Nytt

Vårt nyaste svenskspråkiga nyhetsbrev TINFO e-Nytt publiceras den 7.11.2017. Nyhetsbrevet läses både I Finland och i Sverige. Det går att skicka in förslag till svenska nyheter och notiser till adressen tinfo(a)tinfo.fi.  

Innehållet till inkommande nummer vill vi ha senast fredagen den 3.11.2017.

Årets sista TINFO e-Nytt utkommer den 12.12.2017.

Här kan du läsa det senaste TINFO e-Nytt.  


TINFO på sociala medier

TINFO betjänar också på sociala medier.

Twitter: @tinfotweets
Facebook: @tinfoteatterintiedotuskeskus

Det lönar sig att följa oss. Vi publicerar TINFO-nytt och andra nyhetsbrev på sociala medier, samt även enskilda nyheter och tips om aktuella ansökningar. På våra Facebook-sidor är du bland de första som kan läsa Hanna Helavuoris Anteckningar.


Kontorsutrymme att hyra i Teatterikulma

Det finns lediga utrymmen i fastigheten ”Teatterikulma” i Kronohagen i Helsingfors.

Adress: Sjötullsgatan 33 A 2, andra våningen (utrymmet har tidigare hyst Teaterinfo Finland, Teatercentrum och tidningen Teatteri&Tanssi)

Yta: 272 m2, 9 arbetsrum, köksvrå. Även möjlighet till att hyra lagerutrymme i källarvåningen. Hyresgäster har rätt att använda husets konferensutrymmen.

Uthyres som kontorsutrymme, inte bostad.

Hyresvärd: Näyttämöväen vanhuudenturvasäätiö

Kontakt: mikko.karvinen(a)tinfo.fi

EVENEMANG

Information om projektfinansiering i Luckan | 13.11.2017, Helsingfors

Har du en projektidé du vill förverkliga? Men behöver medel?
 
Den allmänna ansökningstiden till Svenska kulturfonden inför år 2017 för privatpersoner, arbetsgrupper och samfund är 1-30.11.2017
 
Vill du fråga råd innan du skriver en ansökan till Svenska kulturfonden?
 
Projektklinik: 20 minuter/sökande med våra ombudsmän, Matts Blomqvist, Åsa Rosenberg och Anna Wilhelmson.
 
Plats: Luckan, Simonsgatan 8, Helsingfors
Tid: 13.11.2017 kl. 14.00 – 18.00
 
Boka mötestid på förhand via e-post: info(a)luckan.fi eller telefon +358 50 5210080 (kl. 11 - 17).
 
Arrangör: Svenska kulturfonden i samarbete med Luckan i Helsingfors.

Läs mer
 


Where are we now? -Seminar | 16.11.2017, Helsingfors

WHERE ARE WE NOW? Seminar av Globe Art Point och Center för konstfrämjande (Taike) 16.11.2017 i Helsingfors

Globe Art Point och Center för konstfrämjande (Taike) organiserar en seminar WHERE ARE WE NOW 16.11.2017 i Center för konstfrämjande, Helsingfors.  

Mer information: 
Projektkordinator Kemę Pellicer, tel.. 044 238 69 41, keme.pellicer(a)globeartpoint.fi
Direktör tTomi Purovaara, tel..044, 2987 531, tomi.purovaara(a)globeartpoint.fi

Läs mer om seminariet på finska nedan.  

www.globeartpoint.fi


Performing Otherness conference | 16-17 Nov 2017, Helsingfors

The Theatre Academy of Uniarts Helsinki and Latvian Academy of Culture in collaboration with the International Theatre Festival Baltic Circle present: Performing Otherness conference, November 16-17, 2017.

Conference takes place at The Theatre Academy of Uniarts Helsinki (Haapaniemenkatu 6, 00530 Helsinki)

Otherness is a complex, contested, and slippery context with a long history in many different academic disciplines, e.g. philosophy, psychology, literature, cultural studies, political sciences, and arts. During the two conference days, Otherness is examined from multiple angles in student presentations, keynote lectures, and a panel discussion focusing on question such as  

ˇ       Whose stories are told and how?
ˇ       How can Otherness be performed and represented responsibly and ethically?
ˇ       What has political correctness to do with art, if anything?

Keynote lectures by Jamila Johnston-Small, Teemu Mäki, and Tiina Rosenberg.

Evening program on Thursday: Play Rape, Whiteness on Display Club Night

Panel discussion “Freedom of Art and Responsible Representation” on Friday November 17. Panelists include: Jamie MacDonald, Teemu Mäki, Tiina Rosenberg

Registration: by 10th of November www.lyyti.in/PLETA100

For more information, see: http://sites.uniarts.fi/fi/web/pl.eta/conferences (coming soon)

Conference is part of the Platform of European Theatre Academies (Pl.ETA /www.pleta.eu) project and it is supported by Creative Europe 


DuvTeatern presenterar: Min historia –seminarium | 28.-29.11.2017, Helsingfors

Ett festligt seminarium om korsningen mellan konst, historia och intellektuell funktionsvariation

TID: 28 - 29 november 2017
PLATS: G18, Georgsgatan 18, Helsingfors

Vi välkomnar dig till två dagar fyllda av föreställningar, föreläsningar, verkstäder, diskussioner och fest!
Seminariet riktar sig till alla intresserade, med eller utan funktionsvariation.

Tillsammans med forskare och konstnärer, med och utan funktionsvariationer, utforskar vi hur historien om personer med intellektuell funktionsvariation ser ut, hur funktionsvariationer har skildrats i konsten och om konsten kan påverka vårt samhälle och den framtida historieskrivningen.

Läs programmet här!

Du kan välja om du deltar bara den ena eller båda dagarna.
Om du får pension, är studerande eller är arbetssökande betalar du ett nedsatt pris.

Seminarieavgift:
Båda dagarna, 28-29.11:     45¤ (normalpris)     25¤ (nedsatt pris)
Endast tisdag, 28.11:           20¤ (normalpris)     10¤ (nedsatt pris)
Endast onsdag, 29.11:         35¤ (normalpris)     20¤ (nedsatt pris)

Du betalar avgiften till DuvTeaterns bankkonto.
Betalningsuppgifterna: Bankkonto: FI63 4055 0012 5024 29
Mottagare: DuvTeater n r.f.
Referensnummer: 12344

OBS! Om du betalar för fler än en deltagare, vänligen skriv ALLA deltagarnas namn i meddelandefältet.
Betala seminarieavgiften senast måndagen den 20.11.2017.

Seminariets huvudspråk är lätt svenska.
Hela programmet skrivtolkas, med undantag av verkstäder och filmvisning.
Seminariets utrymmen är tillgängliga för personer som använder rullstol.

DuvTeatern
info(a)duvteatern.fi

Läs mer


Kvinnor i relationer – läsning av finsk dramatik | 29.11.2017, Stockholm

Välkommen att fira Finland 100 år med premiärläsning av tre aktuella finska dramatiker: Laura Ruohonen, Milja Sarkola och Ruusu Haarla.

Dramatiken i Finland har ansetts som en kvinnlig uttrycksform. Grundstenen i den finländska dramatiken bildas, vid sidan av Aleksis Kivi, av tre kvinnor, Minna Canth, Maria Jotuni och Hella Wuolijoki. Det finns en stor mängd kvinnliga dramatiker i Finland som har sin egen röst och som har skapat starka och mångdimensionella kvinnliga rollfigurer. Det är också intressant att det är just kvinnliga dramatiker som vågar vara odisciplinerade, behandla tabun, förnya formen – och skapar samtidigt totalt personlig, ofta grotesk och vriden humor.

Laura Ruohonen tillhör de mest internationellt uppförda finska dramatiker, översatt till 10 språk. Olga handlar om kärleksrelation mellan en gammal kvinna och ung man. Milja Sarkola och Ruusu Haarla tillhör den yngre generationen dramatiker. Bådas pjäser, Familjen och Traumakroppen, bygger på personliga relationer inom den egna familjen.

Århundradets läsning med tema Kvinnor i relationer

Regi: Rebecca Örtman
Dramaturgi: Oda Fiskum
Skådepelare: Gunilla Röör, Daniel Nyström, Christer Fant samt 2 praktikanterna Hanna Hurtig och Emelie Florén.

Tidpunkt: 29 november kl 18.00, Plats: Kulturhuset Stadsteatern, Klarabiografen

Panel kl 19.00 med Laura Ruohonen och Tiina Rosenberg, samtalsledare Liisa Paavilainen

FINNDrama presenterar och tillgängliggör finländsk dramatik genom läsningar av nya texter. FINNDrama är ett samarbete mellan Riksteatern, Kulturhuset Stadsteatern, Turteatern, Uusi Teatteri, Svenska Regissörsföreningen, Dramalabbet och Dramaten


Theatre between politics and policies | 23-24 March 2018, Belgrade

The Faculty of Dramatic Arts of Belgrade, Serbia, is organizing an International Scientific Conference with the theme Theatre between politics and policies: new challenges, on 23 and 24 March 2018.

They invite academics, artists, theatre practitioners, and students to propose paper/project presentations, thematic panel sessions, or workshops in these areas, or to suggest other innovative and provocative themes.

The Key themes are:
Meaning of theatre’s politicality today
New theatre production models and strategies
Significance of participatory practices in contemporary theatre
Public policies and contemporary theatrical forms
Politicality of theatre and its’ social processes
Influence of new media on theatre’s reflection of society
Theatre and community

Proposals should be submitted to email: theatreconference(at)fdu.bg.ac.rs. The deadline for proposals is 31 December 2017 and notifications of acceptance will be sent on 5 February 2018.

For more information please click here (pdf) and for questions please contact  jovana.karaulic(a)fdu.bg.ac.rs.


INTERNATIONELLA TEATERFESTIVALER I FINLAND

 

Moving in November | 3.-11.11.2017, Helsingfors

Moving in November is the oldest contemporary dance festival in the Helsinki area. The festival, founded in 1986, brings international artists and performances to Finland and instigates discourse with its edgy programming.

http://movinginnovember.fi/moving-in-november-2017/


Baltic Circle International Theatre Festival | 14–19 Nov 2017, Helsingfors

Baltic Circle is an international festival for contemporary theatre organised annually in November in Helsinki. The next edition takes place 14 – 19 November 2017. The festival is an artwork that brings intensities into the city, takes stands on current questions, and ignites dialogue. It is a platform for new phenomena and an active forum for discussion.

http://balticcircle.fi/en/tapahtumat/


Miniteatersommar i Mänttä | 15.-19.11.2017

Tammerfors Teatersommars och Serlachiusmuseernas Miniteatersommar i Mänttä - evenemang 15–19 november

Välkommen till novembers sommar!

Evenemanget som har fötts i samarbete mellan Tammerfors Teatersommar och Serlachiusmuseerna för den 15–19 november med sig en teaterfest till Mänttä-Vilppula. Miniteatersommaren i Mänttä är en alldeles ny öppning och ett samarbetsprojekt där bildkonsten och den förevisande konsten möts i en inspirerande miljö och tillsammans på det här sättet ger mera. 

Evenemanget tar till Mänttä – till Serlachiusmuseerna, Mänttä Klubb och Restaurang Gösta – ett knippe av fantastiska föreställningar som Juha Hurmes Puupää (Träskalle) som redan har blivit en klassiker, och Grus Grus Teaters, som firar sitt 10-årsjubileum, uppskattade debutpjäs Hugo Simbergin siivet (Hugo Simbergs vingar). 

I evenemanget ser man också skådespelaren Kati Outinens monolog Niin kauas kuin omat siivet kantaa (Så långt som de egna vingarna bär) som behandlar minnet och jaget, och Dansteatern MDs interaktiva dansverk Kurkistuksia tanssivaan Muumilaaksoon (En titt in i den dansande Mumindalen) som är planerat för barnfamiljer. För musiksidan svarar operasångaren Jaakko Ryhänen och pianisten Maila Böhm med sin konsert Suomalaisin sävelin Merikannosta Malmsténiin (Med finska toner från Merikanto till Malmstén) samt skiffle-bandet Werner Bros. Trio. 

I samarbete med Teatersommaren och Serlachiusmuseerna förverkligar Restaurang Gösta, Mänttä Klubb och Mänttä-Vilppula stad evenemanget.

Miniteatersommarens huvudsponsor är Majaoja-stiftelsen. Biljettförsäljning i Serlachiusmuseernas försäljningstjänst.

Tilläggsinformation: www.serlachius.fi/fi/info/miniteatterikesa/


Lonely in the Rain -festival | 20.-25.7.2017, Joensuu och Outokumpu

Lonely in the Rain? is festival for contemporary dance, performance and improvisation. Lonely in the Rain? presents a selection of new trends within the performing arts in Outokumpu and Joensuu, Finland.


STIPENDIER OCH BIDRAG

Fler aktuella stipendier och bidrag: Stipendievakten (på finska) och Fyrk.fi.


Projektstipendier | Ansök senast den 15.11.2017

Projektstipendierna är avsedda för yrkeskonstnärer och arbetsgrupper som konstnärerna bildar.

Centret för konstfrämjande rekommenderar att du lämnar in en ansökan inom endast en konstart. Du väljer konstart när du fyller i ansökan. Om du ansöker om projektstipendium för ljus- och ljuddesign för ett scenkonstverk ska du välja scenkonst som konstart. Valet ”multikonst” innebär tvärkonstnärlig verksamhet som förenar flera konstarter och inte passar in under någon enskild konstart.

Läs mer

Att söka nu http://www.taike.fi/sv/framsidan


Kreativt kunnande. Riksomfattande ansökan | Ansök senast den 30.11.2017  

 
NTM-centralen i Tavastland öppnar ESF-ansökan för strukturfondsprogrammet Hållbar tillväxt och jobb 2014–2020 för Finland rörande undervisnings- och kulturministeriets riksomfattande åtgärdspaket Kreativt kunnande.

Mer information om åtgärdspaket Kreativt kunnande

Ansökningar ska lämnas till prioriteringsområde 4, särskilt mål 9.2 Förbättra utbudet och kvaliteten hos utbildningen i tillväxt- och omstrukturerade branscher. Projekten ska vara riksomfattande eller nationellt betydande.

Urvalskriterier: 
Urvalskriterierna och vad som betonas i ansökan fastställs närmare i anvisningen för den sökande.

Inlämning av ansökningar: 
Ansökan görs elektroniskt på internet på webbplatsen www.eura2014.fi. Ingen pappersansökan med underskrift skickas till myndigheten. Finansieringsansökan kräver användning av autentiseringstjänsten Katso. Ytterligare information om Katso-tjänsten hittas på Skatteförvaltningens webbplats och på adressen yritys.tunnistus.fi/sv.

Leveransadress: 
Elektroniskt via EURA2014-systemet.

Mer information: 
Rahoitusasiantuntija Valtteri Karhu, Rahoitusyksikkö, valtteri.karhu(at)ely-keskus.fi, p. 0295 025 149

Läs mer


Svenska kulturfonden | Ansök senast den 31.11.2017

Svenska kulturfondens uppgift är att stödja den svenska kulturen och utbildningen, det svenska språket och finlandssvensk verksamhet i Finland. Det gör vi genom att bevilja stipendier och bidrag till privatpersoner, arbetsgrupper och samfund. Dessutom hjälper vi till att utveckla projektidéer och tar också själva initiativ till projekt inom våra verksamhetsområden.

Privatpersoner och arbetsgrupper

Bidrag för privatpersoner och arbetsgrupper inom Svenska kulturfondens verksamhetsområden: utbildning, forskning, konst, kultur, och allmän finlandssvensk verksamhet. Läs mer

Samfund

Bidrag för organisationer inom Svenska kulturfondens verksamhetsområden: utbildning, forskning, konst, kultur, och allmän finlandssvensk verksamhet. Läs mer

Arbetsstipendier

Stipendium för eget konstnärligt arbete på heltid för 1-3 år. Arbetsstipendierna riktar sig till professionella konstnärer, hantverkare, kulturjournalister och kritiker. Ansökan ska innehålla en plan och arbetsprov. Läs mer

Doktorandstipendier

Stipendier för doktorandstudier inom pedagogik, humaniora, samhällsvetenskaper, naturvetenskaper och medicin. Ansökan görs på svenska såvida det inte finns en särskild motivering till ansökan på annat språk. Läs mer

 

OPEN CALLS

Open Call: No sex - International choreography | Deadline 20 Nov 2017

New and experienced choreographers of all nationalities are invited to apply for Black Box Dance Company´s upcoming season, to create under the title and concept “NO SEX”.

Where: Black Box Theatre & Dance, Holstebro Denmark

The company is looking for 2 choreographers to create 2 individual pieces. The pieces must revolve around one or more of the following themes –  Gender, Sexuality and the over sexualisation of our society.

The themes are open for interpretation but take note of the set framework in which each piece must be created within.

Both pieces will be part of an evening program under the title “NO SEX”, but each one will also be performed separately. For each piece, there is a set framework, in which the choreographers must create their pieces within. The frameworks are:

NO SEX #1

– 4 dancers from the company. Assigned by the company.
– Working with an assigned composer (new composition) integrated with music written from before 1943.   
– Working with an assigned costume designer and light designer.
– A duration of 35 min.
– Age group of audience: 12 years old and up.  

NO SEX #2

– 4 dancers from the company. Assigned by the company.
– Working with an assigned composer (new composition) integrated with music written before 1943.
– Working with an assigned costume designer and light designer.
– A duration of 20 min.
– Age group of audience: youngsters and adults

For both pieces, the choreographers must work with an assigned expert/researcher on the subject and theme. For NO SEX #2 the choreographer must also cooperate with a consultant in regards to the subject of gender and sexuality in school forums.

All Black Box Dance Company productions are created in dialogue with and with guidance from the Artistic Director Marie Brolin-Tani, who maintains final artistic responsibly.

* Payment is based upon Danish regulations. Black Box Dance Company will cover all travel costs and expenses in connection with your stay in Denmark.

Find all details here


Call for Videos: Online journal ICE HOLE | Deadline 26 Nov 2017

Online journal ICE HOLE nr. 7 focuses on Christmas. How Christmas has inspired video and performance artists? What kind of Christmas performances have done for a camera? How symbols of Christmas (Santa Claus, gifts, a Christmas tree etc.) are used in performance art? How about materiality of Christmas?

We are looking for short videos (1-4mins.) under the topic “Christmas & Performance Art”. You can also offer photos and texts concerning the topic. Please send your contribution until 26th November 2017 to pilvi.porkola(a)gmail.com.

We will pay a small fee for those videos and articles we select to publish.


Open Call for residency: Pact Zollverein, Germany | Deadline 27 Nov 2017

Running all year round since 2002, the residency programme is at the heart of PACT Zollverein’s day to day work. Open to professional artists from home and abroad who work in the areas of dance, performance, media arts or music and closely linked to PACT’s two other core strands of activity in presenting work and facilitating research and development, the programme is a key element in PACT Zollverein’s profile as an Artists’ House supporting lively exchange between practice and theory. While occupying their own designated space and essentially working independently, residents may choose to take advantage of various kinds of production support such as dramaturgy, technical assistance, project management as well as press and publicity.

Thanks to the support of the Ministry for Culture and Science of the State of North Rhine-Westphalia, residency recipients receive a grant to cover their living expen­ses and travel costs.  

Residences are awarded twice a year by an international jury.

A residency project will not have a public showing!

Cost covered:

  • Studio space (from 63 to 173 sq.m.)
  • Local accommodation (maximum 6 people)
  • Weekly grant allowance for all of the residency project participants (maximum group of 6 people)
  • Travel costs covering one journey only per participant to and from PACT Zollverein (subject to prior agreement)
  • Technical equipment (by arrangement and subject to availability)
  • Stage rehearsals with professional technical supervision and support (by arrangement and subject to availability)

Deadline: 27 November 2017

Read more


Call for Papers: Chinese Theatre and Performing Arts | deadline 1 Dec 2017

Critical Stages/Scčnes Critiques is available online to the reader without financial, legal or technical barriers. Ιt is a peer-reviewed journal fully committed to the Open Access Initiative. It  offers a platform for debate and exploration of a wide range of theatre and performance art manifestations from all over the world. Our aim is to make our readers feel that Critical Stages/Scčnes Critiques is their “local” webjournal with a global reach. 

Call for Papers 

Chinese Theatre and Performing Arts
Issue # 18 (December 2018) 

Critical Stages/Scčnes Critiques invites material for its upcoming special issue #18 (December 2018) on Chinese theatre and performing arts.

Overview 

The starting point for this special issue on the contemporary state of affairs in the Chinese theatre and in other Chinese performing arts (opera, dance and dance theatre) has been the realization that the Chinese performance culture has not remained unaffected by recent global developments: flows and tensions, opportunities and challenges, possibilities and crises. 
 
Critical Stages/Scčnes Critiques special issue #18 is an attempt to map at least some parts of the foregoing landscape. It is intended as a timely exploration of Chinese performance culture in motion in light of unfolding global processes and trends. 
 
We welcome contributions that address features and prospects of the Chinese theatre, dance and dance theatre—including the traditional Chinese operas or Xiqu, as well as Chinese theatre education, and that attend to new and established Chinese theatre practice(s) and practitioners. 
 
Critical Stages/Scčnes Critiques is published twice a year with generous support 
from the Department of Theatre and the College of Fine and Applied Arts 
at the University of Illinois at Urbana-Champaign, U.S.

More information


Open Call: International Festival of Ancient Greek Drama | Deadline 11 Dec 2017 

Call for submission of proposals by theatre groups or individuals 

The Cultural Services of the Ministry of Education and Culture, the Cyprus Centre of the International Theatre Institute and the Cyprus Tourism Organisation (the “Οrganisers”), announce the “2018 International Festival of Ancient Greek Drama”, which will be held during the entire month of July 2018, in Cyprus. 

The “International Festival of Ancient Greek Drama” is characterized by its international identity and the selected performances are presented in open-air amphitheatres, such as the Ancient Odeon in Paphos, the Curium Ancient Theatre in Limassol and the “Skali” Amphitheatre in Aglantzia. The Festival presents performances of ancient Greek drama that project the specific nature of ancient Greek drama and submitted proposals must be based on the original text of the tragedians and comedians of Greek antiquity. 

The 22nd edition of the “International Festival of Ancient Greek Drama” is part of the celebrations of the European Year of Cultural Heritage, 2018. 

All proposals from theatre groups or individuals expressing interest in participating in the “2018 International Festival of Ancient Greek Drama” should be submitted using the form available bellow. 

The deadline for submissions is December, 11 2017. 
Submission of a proposal is equal to acceptance of ALL terms and conditions of the Organisers. 
 
For more information please visit Festival’s website www.greekdramafest.com or contact +357 2267 4920 [Weekdays: 10:00 – 17:00 EET] or by email to ccoiti(a)cytanet.com.cy   


Open Call: Theatertreffen - International Forum 2018 | Deadline 15 Dec 2017

The International Forum is a two-week programme with an international call for applications. It is aimed at professional theatre makers up to the age of 35 years, whose artistic focus lies in the area of drama. The Forum sees itself as a platform for comprehensive theoretical and practical exchange. The International Forum 2018 will take place from 4 to 20 of May. The programme consists of workshops with artists invited to the Theatertreffen, the attendance of performances of Theatertreffen and Stückemarkt as well as the attendance of the further programme of the Theatertreffen. Participants will receive a grant.

Detailed information about the grant programme and applications for the International Forums 2018 can be found here:  
International Forum: Open Call 2018 (PDF)
International Forum: Application form 2018 (PDF, 45 KB)


International Theatre Costume and Makeup Design Competition | Deadline 28 Feb 2018

iSTAN International Theatre Costume and Makeup Design Competition will be running in 2018. This competition is open to Professionals and Students from all over the globe, and is split into two categories of Costume Design and Make-up Design.
 
A total of four prestigious iSTAN Gold Awards are up for grabs for the winners of each category; a Professional and Student Gold Award in the Costume Design Category and a Professional and Student Gold Award in the Makeup Design Category. A total of six Excellence Awards will be made available to notable runners-up.
 
What’s more, the winners of the Gold Awards will then be invited to Beijing for the Award Ceremony and Excellent Competition Work Exhibition on 25 May 2018.
 
For full details on how to enter the competition, including deadlines and requirements, please see the Open Call (pdf).

LEDIGA JOBB

Nordisk kulturkontakt söker en seniorrådgivare  | Ansök senast den 26.11.2017

Nordisk kulturkontakt söker en erfaren och utvecklingsinriktad seniorrådgivare till vårt arbete med Nordiska ministerrådets stödprogram för kulturutbyte i Norden och Baltikum. Som vår nya medarbetare skall du delta i nytänkande, utveckling och administrationen av stödprogrammen, analysera dess effekter samt kommunicera dem.
   
Ansökan:
Din ansökan med bifogad CV och löneanspråk vill vi ha senast den 26.11.2017. Skriv din ansökan på ett skandinaviskt språk. Tillträde så snart som möjligt.
   
För mer information:
Frågor gällande arbetets innehåll besvaras av seniorrådgivare Riikka Engman, tfn +358 (0)10 583 1024, riikka.engman(at)nordiskkulturkontakt.org, frågor gällande villkor och arbetsförhållanden besvaras av direktör Ola Kellgren, tfn +358 (0)10 583 1001, ola.kellgren(at)nordiskkulturkontakt.org

Läs mer

NYA PUBLIKATIONER

Chattprosa av Blaue Frau 

Någon hatar oss igen är en bok som består av ocensurerade samtal ur skådespelarna Sonja Ahlfors och Joanna Wingrens Facebookchatt. Det visuella landskapet har skapats av illustratören Johan Isaksson.  
 
I det ständigt pågående samtalet på chatten formas tankar om feministisk kamp, ångest, barn, sex, förälskelse, pengar, teater, konflikter, systerskap och vänskap; världen beskriven ur två ÄRKEfeministers perspektiv. Boken ges ut av Schildts & Söderströms. 
  
http://litteratur.sets.fi/bok/nagon-hatar-oss-igen/ 


Performance artist's workbook by Pilvi Porkola

Theatre Academy Helsinki’s latest publication is Performance artist's workbook: on teaching and learning performance art: essays and exercises edited by Professor Pilvi Porkola. The aim of this book is to offer perspectives on performance art practice with a focus on teaching. This subject has rarely been approached in the literature and this book gives insights and inspiration for all those teaching performance art as well as to anyone else interested in this art form.

The first part of the book comprises articles by five performance artist, scholars and teachers: Professor Ray Langenbach, Dr Annette Arlander, Dr Hanna Järvinen, Dr Tero Nauha and Professor Pilvi Porkola. Each article gives different perspectives on performance art. But as we know, performance does not happen in words but in action, so the second part of the book is a collection of performance art exercises from 44 artists functioning here as calls to act.

For more information


twitter.com/tinfotweets