01.09.2015

TINFO e-Nytt 6 / 2015

UR HANNA HELAVUORIS ANTECKNINGSBOK

TINFO AKTUELLT

NYHETER

EVENEMANG

STIPENDIER OCH BIDRAG

ANSÖKNINGAR

UNDERVISNING OCH WORKSHOP

UR HANNA HELAVUORIS ANTECKNINGSBOK

Ett krympande samhälle - isande trots sommarvärmen

Nu talar vi inte om väder utan om den politiska atmosfären i isrännornas Finland: hatprat, potentiellt våld, faktiskt våld och en självgod och utestängande retorik där man klassificerar ”oss” och ”dem” i stereotypa buntar. Den libanesiskfödde professorn i antropologi och social teori vid universitetet i Melbourne, Ghassan Hage skriver i sina verk White Nation, Fantasies of White Supremacy in a Mulitcultural Society (2000) och Against Paranoid Nationalism: Searching for Hope in a Shrinking Society (2003) om ett krympande samhälle och en paranoid nationalism. Enligt Hage lever vi nu i ett försvarssamhälle som lider av brist på hopp. Försvarssamhället skapar medborgare som ser hot överallt. Försvarssamhället skapar paranoid nationalism. Är det ur den här jordmånen som extremrörelser föds? Hages intervju sammanfattar hans tänkande.

Katariina Mäkinens artikel om diskussionsforumet Hommaforums immigrationskritiska diskussion har ett par år på nacken men är fortfarande aktuell.

Jag finner attityderna mot Grekland isande. Jag finner nedskärningarna i internationellt utvecklingssamarbete isande. Det är genant att tala med grekiska och portugisiska kolleger. Likaså är inställningen till de asylsökande isande.

Den finländska frilansarens nya verklighet

Till vilken verklighet dimitteras teaterfältets konstnärer, i vilken verklighet arbetar de? I ett seminarium under Tammerfors Teatersommar, anordnat av Stefi (Finlands Teatrar), Teme (Teater- och mediearbetarnas förbund), Näyttelijäliitto (Skådespelarförbundet) och Teaterinfo Finland diskuterade man frilansarnas ställning och de nya arbetsvillkoren inom teatern. Av de dryga tvåtusen aktiva teaterarbetarna inom fackförbunden (skådespelare, regissörer, dramaturger, scenografer, dräkt-, ljus-, ljud- och videodesigners) är cirka tusenfemhundra frilansare, det vill säga 65% av skådespelarna och 80% av de övriga yrkesgrupperna. Det här är en stor grupp jämfört med många andra konstnärsgrupper. Gruppen växer kontinuerligt. Teaterbranschen är en öppen profession.

Det stadsandelsfinansierade fältet lyckas ge arbete åt allt färre konstnärer, även gästengagemangen har minskat. Enligt teaterstatistiken gav stadsandelsteatrarna och Finlands Nationalteater år 2014 arbete åt 647 konstnärer. Gästuppdragen hade från år 2013 till år 2014 minskat med cirka 10%. Det fria fältet utanför teater- och orkesterlagen hankar sig fram med små resurser. Största delen av arbetet på fältet görs med hjälp av stipendier, frivilligarbete och olika projektunderstöd ur hand i mun. Då är det inte underligt att konstnärernas genomsnittliga arbetslöshetsperiod år 2014 var 4 månader, detta enligt uppgifter från Teater- och mediearbetarnas arbetslöshetskassa.

Frilansarna på teaterfältet är i samma båt som dans- och cirkuskonstnärerna. Statsandels-systemet garanterar numera försörjning för bara en liten grupp konstnärer. Frilanssituationen är utmanande. Produktions- och framförandekostnaderna i en kollektiv genre är höga. Man gör inte en föreställning ensam utan i mångahanda arbetsgrupper och föreställningarna kräver teknik och teaterutrymmen.

Om teaterns kön och normkritik

Teaterinfo Finland har under några års tid fört statistik över könsfördelningen inom teatern, räknat ut andelen kvinnliga och manliga skådespelare, dramatiker och regissörer. Teaterstatistiken för statsandelsteatrarna och Finlands Nationalteater år 2014 berättar följande: pjästexten var oftare författad av en man, av 465 föreställningar var 54% (250) skrivna av män, 30% (138) skrivna av kvinnor, resten var skrivna av arbetsgrupper. Männen regisserade 54% (253) av föreställningarna, kvinnorna endast 34% (158), resten regisserades av arbetsgrupper. På teatrarnas stora scener var regissörerna till 64% män. Bland dramaturger var könsfördelningen jämlikare, däremot gjordes största delen av föreställningarna (79%) utan dramaturg.

Hur fördelades då rollerna mellan män och kvinnor? Antalet föreställningar säsongerna 2012-13 och 2013-14 var på det stora hela jämnt. Rollernas antal hade minskat cirka 10%. Man har alltså valt att göra mindre produktioner än förr. Enligt ett konstaterande av regissör Otso Kautto på teater Quo Vadis har ”birollerna har försvunnit”. Det fanns fler roller för män än för kvinnor: 55% av rollerna var mansroller, 45% kvinnoroller. Föreställningarna med endast mansroller var 14% och de med endast kvinnoroller var 10%. Detta är alltså läget inom statsandelsteatrarna och på Finlands nationalscen. Fingertoppskänslan säger att läget är mer jämställt på teatrarna som ligger utanför teater- och orkesterlagen.

I sanningens namn bör genast sägas att räknesättet är enögt då det gäller nutidsdramatiken. Det uppmärksammar inte de kvinnliga dramatiker vi har i Finland, både i teaterns kanon och även annars. Vi kan inget åt att världsdramatikens kanoniserade historia bara känner till manliga dramatiker. Vi planerar en utvidgning av statistikgranskningen. Vi kommer att börja undersöka den inhemska repertoarens könsfördelning och kommer speciellt att lägga författarna och urpremiärerna av den nyare dramatiken under lupp (till exempel pjäser skrivna åren 2005-15). Jag lovar att procenttalen kommer att se bättre ut i den statistiken.

Det vore fint om någon kunde undersöka teatrarnas repertoarer ur normkritisk synpunkt. Hur syns normkritiska tanke- och arbetssätt på teatrarna? På vilket sätt ifrågasätter teatrarnas repertoarer färdigtuggade antaganden, i vilken mån identifierar de samhällets diskriminerande normer, skapar alternativ?

twitter.com/tinfotweets

TINFO AKTUELLT

Personalnytt inom Teaterinfo Finland

Informatör Sari Havukainen är alterneringsledig den 1.9.2015-30.4.2016. Hon vikarieras av kommunikationskoordinator Elina Knaapi.

Jenni Heinonen återvänder från sin föräldraledighet till tjänsten som kommunikationsassistent från och med den 1.9.2015.

Mikko Karvinen börjar arbeta som projektassistent den 1.10.2015

Kontakter:

Elina Knaapi, elina.knaapi(a)tinfo.fi
Jenni Heinonen, jenni.heinonen(a)tinfo.fi
Mikko Karvinen, mikko.karvinen(a)tinfo.fi

www.tinfo.fi/se


Teaterfolkets anteckningsbok 2016 – utnyttja förhandsbeställningsförmånen

Teaterkalendern genomgick en metamorfos år 2015. Den traditionella fickkalendern växte på användarnas begäran till en anteckningsbok och den fick en färggrann och läcker utformning. Lanseringen av kalendern lyckades väl och vi kommer att fortsätta med samma koncept i år. På basen av den feedback vi fått utvecklar vi Teaterfolkets anteckningsbok mot ytterligare fulländning.

Vi har utrustat 2016 års kalender med fakta om finsk teater i ett nötskal: also in English! Den pocketstora kalendern är lättare och tunnare än året innan.

Tekniska data:muistikirja2016_promo

  • Storlek A6 (171 x 119 mm), pocket med inbundet bokmärke
  • Sidantal: 240
  • Pärm: mattlaminerad papp
  • Fickor: på fram- och bakpärmen finns fickor
  • Almanackdelens språk: finska/svenska/engelska

Teaterfolkets anteckningsbok 2016 kan nu förhandsbeställas.

Utnyttja förhandsbeställarens förmån. I kraft till den 20.9.

Priser:

  • 17,00 ¤/st (norm. 19,00 ¤/st)
  • 10 eller fler exemplar: 16,00 ¤ /st (norm. 17,00 ¤/st)

Postkostnader tillkommer.

Studerande och arbetslösa: 12,00 ¤/st

Teaterfolkets anteckningsbok 2016 utkommer i september.

Beställningar och frågor: tinfo(a)tinfo.fi, (09) 2511 2120

www.tinfo.fi


Adressboken Teatterialan Avain 2015/2016 – beställ ditt exemplar i förväg
 

Teatterialan Avain är teaterfältets adressbok, där man sammanställt kontaktuppgifterna till personer och organisationer som arbetar i branschen (kontaktuppgifter till över 500 organisationer och sammanslutningar). I adressboken, som är i PDF-format, är det lätt att göra sökningar med Adobe Readers sök-kommando och att förflytta sig till informationen genom bokmärken och länkar. Filen går också att skriva ut vid behov.

Nu kan du beställa Teatterialan Avain 2015/16 på förhand. Adressboken utkommer före den 3.9 och skickas direkt till din e-post.

Förhandsbeställningar och frågor: tinfo(a)tinfo.fi

Prissättningen baseras på användarnas antal per teater/organisation som beställer adressboken

  • 1-2 användare: 29,00 ¤
  • 3-9 användare: 85,00 ¤
  • Över 9 användare: 125,00 ¤
  • Teaterstuderande och arbetslösa: 12,00 ¤
  • Företag, andra än teaterorganisationer: 175,00 ¤

Till alla som gjort beställningen på hösten skickas automatiskt en kostnadsfri uppdaterad version av adressboken i januari.

www.tinfo.fi


TINFO-stipendium för översättning av pjäser
 

Teaterinfo Finland (TINFO) delar ut stipendier för översättning av finländska pjäser.

År 2015 delar TINFO ut 25 000 euro. Vid bedömningen läggs tonvikten på framförandet av pjäsen utomlands.

Man kan fortgående ansöka om ett TINFO-stipendium. Den expertgrupp som beslutar om TINFO-stipendiet sammankommer 4–5 gånger per år. Sökande kan vara till exempel dramatiker, agenturer, teatrar, festivaler eller översättare.

TINFO-stipendiet betalas direkt till översättaren.

Läs mer:

www.tinfo.fi/stipendium
www.tinfo.fi/grant


TINFO e-Nytt utkommer följande gång den 6.10.2015

Följande svenskspråkiga nyhetsbrev publiceras tisdagen den 6.10.2015. Vi vill ha förslag till material, nyheter, bulletiner, evenemang och utlysningstexter före fredagen den 2.10.2015.

Skicka ditt material till: tinfo(a)tinfo.fi

www.tinfo.fi/se

NYHETER

Teaterstatistik 2014: en växande osäkerhet, frilansarnas situation bör förbättras

En växande osäkerhet. Kampen om åskådarna har hårdnat. Konstnärerna får mindre jobb på teatrarna. Frilansarnas situation bör förbättras.

Teaterinfo Finlands Teaterstatistik 2014 har utkommit. Statistiken täcker 57 så kallade statsandelsteatrar, Finlands Nationalteater och Finlands Nationalopera samt 64 teatrar som inte är i åtnjutande av statsstöd. Kommersiella teatrar finns inte med i statistiken. En stor del av de icke-statsfinansierade teatrarna har inte lämnat in några uppgifter. Statistiken sträcker sig över långa tidsserier, vilket gör det möjligt att undersöka utvecklingslinjer på lång sikt.

En växande osäkerhet, kampen om åskådarna har hårdnat

Det finns allt fler osäkerhetsfaktorer på teaterfältet. Det är inte bara den officiella finansieringen som är oförutsägbar, det är också de potentiella åskådarna, som tillbringar alltmer tid på sofforna, på sociala medier och i övrig digital miljö. Den dramatiska teatern har allt svårare att locka nya tittare. Det såldes 3,6 miljoner biljetter till 22.000 föreställningar av teater-, dans-, opera- och cirkusföreställningar. Till de dramatiska teatrarna (=statsandelsteatrarna, Finlands Nationalteater, de icke statsfinansierade teatrarna samt professionella sommarteatrar) såldes 2,7 miljoner biljetter. Det är 3,5 % mindre än år 2013. (2014: 2 700 868; 2013: 2 799 767; 2012: 3 105 754). Åskådargrupperna har differentierats och föreställningsformerna blivit mångsidigare. Då det gäller det procentuella förhållandet mellan statsstöd och egna intäkter, liksom repertoar, finns det stora skillnader mellan teatrarna.

Konstnärerna får allt mindre jobb på teatrarna.

Det finns ungefär 3000 teaterkonstnärer i Finland. Enligt lönestatistiken hade 1 982 personer kontrakt (fasta och tidsbundna anställningar) på de 57 statsandelsteatrarna inklusive Nationalteatern, av dem var 647 konstnärer (653 årsverken). Statsandelsstrukturen kan erbjuda fasta tjänster och gästengagemang åt allt färre och man har redan länge favoriserat flexibla lösningar framom tidsbundna kontrakt. Nedskärningar i de statliga stöden, de minskade biljettintäkterna och andra egna intäkter har tvingat teatrarna att spara i personalkostnader. Det finns färre fasta tjänster än förr. De fast anställda konstnärernas årsverken har sjunkit till 653. För tio år sedan var årsverkena runt sjuhundra. (2005: 701, 2006: 704). Jämfört med år 2013 har de fast anställdas årsverken sjunkit med 25 stycken. Frilansarna har även färre möjligheter till gästengagemang. År 2013 verkställdes 2 694 gästengagemang, år 2014 nästan 300 färre, 2 418. Gästengagemangen minskade år 2014 med 8% för skådespelare, 12% för scenografer och dräktdesigners, 14% för regissörer jämfört med året innan. På teatrarna som ligger utanför teater- och orkesterlagen resulterade den splittrade finansieringen och de små produktionsresurserna i korta arbetsförhållanden, få fasta tjänster och snuttjobb. På detta fält görs också mycket oavlönat arbete, frivilligarbete och arbete med hjälp av personliga stipendier.

Teaterstatistiken 2014 (pdf) (på finska och engelska)

Info:
Teaterinfo Finland / vd Hanna Helavuori, (09) 2511 2121, hanna.helavuori(a)tinfo.fi eller

statistiker Piia Volmari, (09) 2511 2123, piia.volmari(a)tinfo.fi

Den tryckta volymen Teatteritilastot 2014 (Teaterstatistik 2014) kan beställas i Teaterinfo Finlands webb-butik eller per e-post: tinfo(a)tinfo.fi
Pris: 40,00 ¤; 10 beställningar på 10 exemplar eller fler: 30,00 ¤ / st. En postavgift tillkommer.  

Mera information och material:
www.tinfo.fi/fi/teatteritilastot


TINFO-stipendier för översättning av dramatik, andra omgången

Teaterinfo Finland (TINFO) har delat ut de två resterande TINFO-stipendierna år 2015 för översättning av dramatik. 25.000 euro fanns reserverat för hela året och stipendiet betalas alltid direkt till översättaren. I den andra omgången beviljades stipendier till två översättningsprojekt.

Expertjuryn som beviljar stödet beaktar i sina beslut speciellt pjäser som ska uppföras utomlands. Till bedömningen bidrar också översättaren, juryn vill försäkra sig om att författaren får den lämpligaste möjliga översättaren för sitt verk.

Teaterinfo Finland arrangerar skolning för översättare av dramatik, workshoparna har letts av översättaren och dramaturgen Jukka-Pekka Pajunen.

Mera information om TINFO-stipendiet och allmänna grunder för dess beviljande: www.tinfo.fi/fi/tinfoapuraha

Under andra omgången år 2015 beviljades TINFO-stipendiet åt följande projekt:

Eeva Turunen: MUUTAMA SANA ULLASTA, till tyska, översättare Katja von der Ropp

för ett projekt som främjar finsk nutidsdramatik i Tyskland.

Heikki Huttu-Hiltunen – Pekka Heikkinen: NÄILLÄ MENNÄÄN, till engelska, översättare Nely Keinänen

för framförande på en engelskspråkig teaterfestival.

Information:
Teaterinfo Finland / Hanna Helavuori, vd, (09) 2511 2121, hanna.helavuori(a)tinfo.fi


Anders Carlsson ny professor i svenskspråkigt skådespelararbete

Anders Carlsson (f. 1972) har utsetts till professor i svenskspråkigt skådespelararbete vid Konstuniversitetets Teaterhögskola för perioden 1.1.2016 – 31.12.2020.

Anders Carlsson är sedan 2008 ledare för teatergruppen Institutet. Den forskningsinriktade teatern är verksam både i Malmö och i Berlin och har ett aktivt samarbete med framför allt europeiska teatergrupper och festivaler, till exempel  har gruppen medverkat på Teater Treffen (Tyskland), Festival d’Avignon (Frankrike) ,Wiener Festwochen (Österrike).

Utöver betydande internationella kontakter har Carlsson ett brett konstnärligt kunnande. Han har verkat som skådespelare, regissör och dramatiker i huvudsak inom det fria fältet i Sverige. Carlsson var en av grundarna till Teater Terrier i Malmö 2000 och dess konstnärliga ledare under 2004–2005. Teater Terrier ombildades 2008 till Institutet.

Anders Carlsson har även tjänstgjort som gästföreläsare på Teaterhögskolan i Malmö 2011 och 2014-15, Dramatiska Institutet i Stockholm 2006 samt på Konstuniversitetets Teaterhögskola 2012.

Carlsson erhöll 2012 Svenska Akademiens Carl Åkermans stipendium som tilldelas svenska scenartister. Ytterligare har föreställningen Conte d’Amour fått 1:a pris vid Impulse Festival 2011, i vilken han medverkat som dramatiker och skådespelare.

www.uniarts.fi/sv/nyhetsrum


18 personer har sökt tjänsten som rektor på Konstuniversitetet

Ansökningstiden gick ut den 11 augusti. Under fristen inkom 18 ansökningar.

De sökande till tjänsten som rektor för Konstuniversitetet är i alfabetisk ordning: Hannu Apajalahti, Tuomas Auvinen, Pekka Hako, Kaarlo Hildén, Petteri Ikonen, Lauri Kettunen, Teemu Kide, Satu Olkkonen, Antti Pajamo, Jari Perkiömäki, Piia Rantala-Korhonen, Leena-Maija Rossi, Lea Ryynänen-Karjalainen, Erik Söderblom, Lauri Toivio, Paula Tuovinen, Barbara Vanderlinden och Thomas Winther.

Enligt den preliminära tidtabellen strävar styrelsen efter att utse rektor i oktober-november. Sökande kan fyllas på genom direktrekrytering även efter att den ordinarie ansökningstiden har gått ut.

Konstuniversitetet slår vakt om och förnyar konsten och utbildar konstnärer vars arbete ger nya perspektiv, skapar nya tankemodeller och friktioner och ökar samhällets livskraft. Konstuniversitetet omfattar tre akademier som är jämbördiga i fråga om utbildningsinnehåll och kulturell betydelse.

www.uniarts.fi/sv/nyhetsrum


Tysklandspremiär för Tove Appelgren

12 juni 2015 hade Tove Appelgrens pjäs ”Thomas och Tryggve” premiär i St Anna Schule i München, i en uppsättning av Residenztheater i München. Uppsättningen görs inom ramen för deras barn- och ungdomsteateravdelning Junges Reis. Föreställningen görs som klassrumsteater och kommer att turnera i skolor. 

Uppsättningen har fått ett gott mottagande i pressen som förutom texten lovordar själva uppsättningen. Süddeutesch Zeitung skriver bl.a.:

”Lågstadiepubliken låter sig ryckas med, den jublar över de snabba rollbytena, och det är inget problem för dem att följa handlingen. Pjäsen utspelar sig praktiskt nog i ett klassrum i vilket de nu vuxna Thomas och Tryggve träffas och tillsammans minns sin gemensamma skoltid.  Det handlar om rädslan under första skoldagen, om en överbeskyddande mamma och den tölpaktiga pappan, om den första förälskelsen, om vänskap och om svek. Fastän Tomas och Tryggve är oskiljaktiga, låter Thomas sig påverkas av skrytmånsen Maki som mobbar Tryggve för att han har strumpbyxor. --- Thomas och Tryggve är mycket rolig, den litar på sin publik och är inte rädd för ett starkt tilltal.”

Residenztheater är en av de stora institutionerna i Tyskland och deltog i sommaren 2014 med två uppsättningar i den prestigefyllda Berlin Theatertreffen i klassen för de tio mest anmärkningsvärda föreställningarna under det gångna året.

Thomas och Tryggve fick sin urpremiär 2003 på Teater Taimine och finns fortfarande på deras repertoar efter 13 år och sammanlagt drygt 61 000 åskådare, för den svenska och den finska uppsättningen. Den tyska översättningen av pjäsen är gjord av Regine Elsässer.

Tove Appelgren (f. 1969) är född i Åbo. Hon är utbildad regissör från Teaterhögskolan och har satt upp pjäser på bl.a. Lilla Teatern, Radioteatern, Skärgårdsteatern, Wasa Teater och senast ”Akta dig för älgarna, Vesta-Linnéa” på Unga Teatern. Appelgren har skrivit hörspel (prisbelönat), barnpjäser och är också känd som författare till de populära böckerna om Vesta-Linnea. Under våren 2015 spelades hennes pjäs ”Zoo” både på svenska och finska av ungdomsgrupper runt om i landet, som en del av det nationella projektet Den unga scenen (2013-15).

För mera information om pjäsen kontakta Tove Appelgren på e-post tove.appelgren(at)gmail.com

Läs mera om uppsättningen på Residenztheaters hemsida: http://www.residenztheater.de/inszenierung/thomas-und-tryggve

Läs mera om Teater Taimines uppsättning på deras hemsida: taimine.fi

EVENEMANG

Mer om aktuella evenemang (på finska): www.tinfo.fi/tapahtumia
Glöm inte kolla: Produforum


Mad House 2. säsong i Södervik 3.9.-28.11.2015, Helsingfors

Tiivistämö byggnaden i Södervik förvandlas till Mad House från september till november. Öppningsfest den 3.9. 2015. Mad House programmet består av teater, performance, klubbar och ett museum för postmodern konst, barprogram och gästspel i samarbete med  teater- och konstfestivaler.

Ihana baari är öppen tisdag till lördag från kl 17. På barprogrammet står t.ex.  Speech karaoke (5.9.) och stand-up (19.9.) samt Django Collective Helsinki jamsessioner månadens första fredag, och mycket mera.

Mad House erbjuder för andra gången ett tvärsnitt av det inhemska performancekonstfältet. Pilvi Porkolas Make My day, Milla Koistinens Dark Piece och Oblivias MOPMA 4- the Rave får sina uruppföranden under Mad House. Toisissa Tiloissa – kollektivet ordnar Panpsykiska sessioner och Oblivia öppnar sitt Museum för Postmodern konst MOPMA. Elina Pirinens kammarpopkonsert, PerformanceFredag konseptet och Tero Nauha publicerar sin nya bok.

Mad House vill vara en nationalscen för performance, kom och bekanta dig. Under 3 månader erbjuder vi flera program med fritt inträde samt program för både vuxna och barn.

www.madhousehelsinki.fi


ANTI-Contemporary Art Festival 1 - 6 Sep 2015, Kuopio

ANTI - Contemporary Art Festival is an international contemporary arts festival presenting site-specific works made for public space. ANTI Festival presents live, sonic, visual and text-based art from today’s most exciting and innovative artists in the Finnish town of Kuopio. Free of charge ANTI Festival is a meeting place for artists and audiences fascinated by how art shapes and responds to the places and spaces of everyday life.

www.antifestival.com/2015/eng/


Lain§uojattomat Festival 2 - 6 Sep 2015, Pori
 

Rakastajat-teatteri (translates to "The Lovers Theater"), based in the city of Pori, is the only independent professional theater group in the Satakunta region.

Since the year 2000 Rakastajat-teatteri has also hosted an annual festival for independent theater groups. The Lain§uojattomat (Outlaw§) festival gathers both domestic performers as well as visiting groups from all across the world in various venues around the city.

Contact: info(a)rakastajat.fi

www.rakastajat.fi/briefly-in-english#


Seminarium: Grön Teater – Vår tids estetik! 7.9.2015, Helsingfors

Måndagen den 7.9. kl. 17-20, TEAK, Aspnäsgatan 6, Helsingfors.

Gröna Teatern i samarbete med Teaterhögskolan kallar till seminariet GRÖN TEATER - VÅR TIDS ESTETIK! Hur hållbar utveckling för med sig nya uttrycksmedel för scenkonsten.

Presentatörer är hållbarhetsexperten för teater Natalja Koniouchenkova, Sverige och en grupp av topprepresentanter för teaterbranschens olika yrkesgrupper. Språk: svenska, finska, engelska.

Anmäl dej per e-post: gronateatern(a)gmail.com  före den 2.9. (traktering) eller senast den 6.9.

Kom - kasta fram idéer - kasta dej ut i diskussioner - fantisera -ta in ny kunskap.

Med stöd från Svenska Kulturfonden.

Förfrågningar:
Carmela Wager, scenograf, kostymskapare, informerar om hållbarhet på teatern
0408279073, carmelawager(a)gmail.com


Interkultfest 9 - 12 Sep 2015, Helsinki

INTERKULTfest is a festival which deals with interculturalism through performative arts. It is organized for the second time by Interkult Kassandra together with cultural centers Stoa, Vuotalo and Caisa.

www.kassandra.fi/en/#interkultfest


Medskapande och tillgänglighet den 18.9.2015, Åbo | Anmälningar senast 13.9.
 

Kultur i Åboland – för alla?

Hur ska vi engagera människor i kulturverksamhet och hur kan vi garantera att alla har möjlighet att ta del av kulturen? Kom med för att diskutera frågorna på det åboländska kulturseminariet som ordnas på Kurala bybacke i Åbo fredagen den 18 september kl. 9-15.

Under dagen får vi höra kulturchef Fredrik Lindegren från Umeå berätta om satsningar på medskapande under kulturhuvudstadsåret Umeå 2014. Verksamhetsledare Rita Paqvalén från servicen Kultur för alla talar om tillgänglighet och jämlikhet på kulturfältet. Dessutom blir det rundvandring på området och diskussioner.

Du som är intresserad av kulturfrågor – hjärtligt välkommen!

Anmälningar senast 13.9 via länken här.
Det går också bra att ringa 044-544 3348 eller skicka mejl till lena.langbacka(a)sydkusten.fi

Kom ihåg att meddela eventuella dietönskemål i samband med anmälan. Berätta också om det är någon särskild fråga du vill ta upp till diskussion vid seminariet.

Seminariet är avgiftsfritt. Lunch på egen bekostnad.

Arrangörer är Sydkustens landskapsförbund i samarbete med Svenska kulturfonden och Åbo stad.


New Performance Turku Festival 28.9.-4.10.2015
 

I 2015 utvidgas New Performance Turku Festival genom samarbete till allt flera håll. Årets storprojekt Floating Platforms, där performancekonstnärer och forskare undersöker sina egna områdens uttryckssätt och sätt att skapa kunskap, arrangeras i samarbete med symposiet Aboagora. De performancer som föds genom arbetet ses både som en del av Aboagora-symposiet 11.-13.8. och New Performance Turku Festival.

De lokala högskolorna hör, liksom tidigare år, till festivalens samarbetsnätverk. Nya samarbetspartners är bland annat Teaterhögskolans utbildningsprogram Live Art and Performance-Studies, gymnasiet Turun klassillinen lukio och Tyttöjen talo. Som festivalens arenor fungerar bekanta anorrika teater-, galleri-, musei- och nutidskonstutrymmen.

www.newperformance.fi


De Finlandssvenska teaterdagarna på Åbo Svenska Teater 16.-17.11.2015
 

Året 2015 står Åbo Svenska Teater värdar för Teaterdagarna som ordnas måndag och tisdag 16-17.11.2015. Mer information om Teaterdagarna kommer på CEFISTOs hemsida under hösten samt per e-post till medlemsorganisationerna. Du kan redan nu bekanta dig med höstens repertoar på ÅST:s hemsidor.

I samband med Teaterdagarna hålls även CEFISTOs höstmöte, där ny styrelse för verksamhetsåret 2016 väljs.

www.cefisto.fi
www.abosvenskateater.fi


Dramatiska processer: samtalen fortsätter hösten 2015, Helsingfors

De populära dramatiska samtalen fortsätter hösten 2015! Fyra aktuella och inflytelserika finlandssvenska dramatiker och scenkonstnärer berättar om sina verk och metoder. Under fyra måndagskvällar möter vi dem på Nicken för ett samtal som kommer att fördjupa vår insyn i väldigt olika dramatiska processer.

7.9 kl 18.30 - Sofia Aminoff: Psykoanalys och dramatisk text

5.10 kl 18.30 - Milja Sarkola: Autofiktion och dramatisk text

2.11 kl 18.30 - Annika Tudeer: Performancetext

7.12 kl 18.30 - Akse Pettersson: Devisad text

www.svenskateatern.fi/sv/nicken_nu


Audiences Norway konferens och publikpris 2015, 21.-22.9., Kristiansand

Internationell konferens av Audiences Norwayn arrangeras i Kristiansand 21.-22.9. Konferens år på norsk och engelska.
Program och mera information om konferens.

Deltagaravgift: 2800 NOK

Mera information och stöd:
Anmälning år på norsk, så om du behöver hjälp, vänligern kontakta: post(a)norskpublikumsutvikling.no

www.kulttuuriakaikille.fi/nyheter


STIPENDIER OCH BIDRAG

Fler aktuella stipendier och bidrag: www.tinfo.fi/hakuja, TINFO-webbplats (på finska), Fyrk.fi, Svenska kulturfonden


Konstsamfundet | ansökningstid 1.-30.9.2015

Tänk stort så hjälper vi till.
Konstsamfundet tar årligen emot stipendie- och understödsansökningar 1–28 februari och 1–30 september.

Läs mer om stipendier.

konstsamfundet.fi


Kone Foundation | Application period 1 – 30 Sep 2015

Once again in September, you can apply for grants in research, popularising research and arts and culture.

We support research in humanities, social sciences as well as environmental and artistic research. Individual doctoral researchers (¤2 350/month), post-doctoral researchers (¤2 700/month) and experienced researchers (3 500¤/month) can apply for researcher grants, and researcher groups for project funding. In research projects, co-operation between researchers and journalists can be funded. Funding for popularising research is granted for non-fictional writing and translation, for development of Finnish-language academic periodicals and for other project, as events. The grants for arts and culture are for all fields of art.

The thematic funding call ‘Description of Uralic languages’ will also be open during the application period.

Our emphasis is on projects that contain new perspectives, and which are even marginal. Multidisciplinarity and combining the perspectives of reasearch and the arts, are given a priority, too. We especially encourage you to apply for funding for co-operation between Finnish and Russian researchers and artists.

Application period is from September 1 to  September 30 at 4 pm Finnish time (Eastern European Summer Time, GMT + 3).

www.koneensaatio.fi/en


Kulturfonden för Sverige och Finland | ansöka senast den 1 oktober

Fonden beviljar aktivitetsbidrag för projekt som främjar samarbete mellan Sverige och Finland inom bl.a. kultur, språk, media, forskning och utbildning. Bidrag ur fonden kan sökas av enskilda personer, organisationer och föreningar med verksamhet inom fondens intresseområde, d.v.s. som främjar de kulturella förbindelserna mellan Sverige och Finland. Fonden beviljar också vistelsestipendier till Sverige/Finland i samband med studiebesök, forskningsverksamhet eller projekt i anslutning till kulturutbyte mellan länderna.

www.kulturfonden.net/se


UKM: Understöd för beredning av projekt inom kulturexport | ansöka senast 6.11.2015

Med understödet främjas kulturexporten och marknadsföringskunnandet inom de kreativa branscherna. Undervisnings- och kulturministeriets kulturinstitut i utlandet får en starkare roll som aktörer inom det civila samhället och kulturexporten.

Målgrupper och beskrivning

Genom kultur- och vetenskapsinstitutens verksamhet främjar man samarbetet mellan Finland och stationeringslandet i fråga om kultur och vetenskap. Därtill skapar man förutsättningar för kulturexport med beaktande av riktlinjerna i regeringsprogrammet och regeringens strategidokument, målen som undervisnings- och kulturministeriet ställt i sina strategier och verksamhetsprogram och i den årliga resultatplanen samt det internationella samarbetets föränderliga behov. Aktivitet i fråga om erhållande av utomstående finansiering är meriterande när ansökningarna bedöms.

Läs mer


Kulturkontakt Nord: Kultur- och konsprogrammet | ansöka senast den 17 september

Vi stöder kultur- och konstprojekt av hög kvalitet som bidrar till utveckling på fältet och har en stark nordisk dimension.

www.kulturkontaktnord.org/sv/stod


Invitation for Applications: Japan Foundation PAJ Grant | deadline 30 Oct 2015

The Japan Foundation's Performing Arts Japan (PAJ) for Europe programme provides financial support to European organisations that are planning performing arts projects related to Japan. PAJ Europe programme is comprised of the following two categories:

  • TOURING GRANT - assists the presentation process of Japan-related performing arts projects in which the Japanese artist is included in the TOUR AT MULTIPLE LOCATIONS IN EUROPE, with emphasis on locations outside major capital cities where there is no regular exposure to Japanese performing arts.
  • COLLABORATION GRANT - assists THE DEVELOPMENT STAGE of a project in which Japanese and European artists work collaboratively in order to create a new work that has the potential of being developed into a Touring project in the future, enhancing the understanding of Japanese culture when presented to European audiences.

ELIGIBLE APPLICANTS FOR 2016-2017

PAJ is available to EUROPEAN ORGANISATIONS such as festivals, theatres, or arts promotion companies planning Japan-related performing arts projects in eligible European countries for non-profit purposes taking place between 1ST APRIL 2016 AND 30TH JUNE 2017.

Please note: This Grant does not support costs for projects that take place in Japan.

IMPORTANT INFORMATION

2016-2017 Guidelines: PAJ 2016-17 Guidelines (PDF)

COUNTRY OF APPLICANT ORGANISATION – JAPAN FOUNDATION OFFICE LOCATION:

Denmark, Estonia, Finland, Iceland, Ireland, Latvia, Lithuania, Norway,
Sweden, United Kingdom

The Japan Foundation, London
Tel: +44-(0)20-3102-5020
E-mail: paj(a)jpf.org.uk

Further information about PAJ: www.jpf.org.uk

ANSÖKNINGAR

Fler aktuella ansökningar (på finska): www.tinfo.fi/hakuja


Open call for choreographers – Apply to Aerowaves now!

Aerowaves is now accepting applications from early-career choreographers who wish to become one of the Aerowaves Twenty artists for 2016.

Dance artists selected to the Aerowaves Twenty will have their work promoted for one year via the Aerowaves network and everyone who applies has a chance to have their work programmed by the partners of the Aerowaves network. Additionally, choreographers who apply have the chance to be programmed in Spring Forward festival in Pilsen, Czech Republic in April 2016. Spring Forward is a key international dance festival that attracts more than one hundred dance and performing arts programmers each year.

More information online.

Application deadline: 14 September

http://aerowaves.org


34th Fadjr International Theater Festival 21 Jan – 1 Feb 2016, Iran | deadline 22 Sep 2015

We are pleased to inform you that the Dramatic Arts Center of Iran will hold the 34th International Fadjr Theater Festival from January 21st to February 1st, 2016 in Teheran.

We highly appreciate it if you could send us the new productions of your theater company. The festival priority is use of Technology & New Methods in theater field; however, it is welcomed to other performances.

The application should reach secretariat of the festival by the specific deadline 22, Nov, 2015.

Up to the end of 10 Dec, the selection committee will announce the invited international guest performances through International Affairs Office of Dramatic Arts Center.

You are kindly requisted to include the following in your submission:

  1. A synopsis of the play in English
  2. The directors and playwright's CV
  3. The number of the troupe (including actors, technicians, etc.)
  4. DVD of the performance
  5. Duration of the play
  6. Photos of the performance
  7.  Telephone & cell phone number, email address

The information should be mailed (just by post) through the following address to Director of Intyernational Affairs Office, Mr.. Mehrdad Rayani-Makhsous
Vahat Hall, Ostad Shahryar St., Hafez Ave., Teheran, 1133914934 IRAN

Dramatic Arts Center of Iran
Tel: +9821 66 70 88 61
Fax: +98 21 66 72 53 16
dramatic.artcenter.iran(a)gmail.com
www.theater.ir
www.fadjrtheaterfestival.com


7th Fujairah International Monodrama Festival 20-28 Jan 2016, UAE | deadline 30 Sep 2015

We are pleased to inform you that the 7th Fujairah International Monodrama Festival will be held from 20-28 January 2016 in Fujairah/United Arab Emirates. The festival is organized by the Fujairah Culture and Media Authority and the Fujairah ITI Centre.

We are accepting entries for Monodrama performances to be staged during the festival. Please send us the information of your new monodrama productions, making sure you provide us with a video of the full performance so the Selection Committee can view it and select the best performances for the festival.

The information about the performance should be emailed to the festival's secretariat, by 30 September 2015.

More information online. (PDF)


Open Call: 2016 International Festival of Ancient Greek Drama | deadline 26 Oct 2015

The Cyprus Centre of the International Theatre Institute, the Cultural Services of the Ministry of Education and Culture and the Cyprus Tourism Organization (hereinafter the “Οrganizers”), announce the “2016 International Festival of Ancient Greek Drama”, which will be held during the entire month of July 2016, in Cyprus.

The International Festival of Ancient Greek Drama is characterized by its international identity and the selected performances that are presented in open-air amphitheatres, such as the Paphos Ancient Odeon, the Curium Ancient Theatre in Limassol and the Makarios III or “Skali” Amphitheatres in Nicosia. The Festival presents performances of Ancient Greek Drama that project the specific nature of ancient drama, based on the original text and submitted proposals must be based on the original text of the tragedians and comedians of Greek antiquity.

All proposals from theatre groups or individuals not residing in Cyprus or Greece expressing interest in participating in the “2016 International Festival of Ancient Greek Drama” should be submitted using the form available at www.greekdramafest.com

The deadline for submissions by theatre groups or individuals not residing in Cyprus or Greece is 26 October 2015. If a proposal is mailed, the official post office stamp will be applied. Mailed proposals should be clearly marked as “2016 International Festival of Ancient Greek Drama” and should be sent to:

Cyprus Centre of the International Theatre Institute
38 Regaena Street, Nicosia 1010, Cyprus

Submission of a proposal is equal to acceptance of ALL terms and conditions of the Organizers.

For more information please visit Festival’s website www.greekdramafest.com or contact +357 2267 4920 [Weekdays: 10:00 – 17:00 EET] or by email to ccoiti(a)cytanet.com.cy

* Proposals from theatre groups or individuals residing in Cyprus or Greece will be announced later.


UNDERVISNING OCH WORKSHOP

Fler aktuella ansökningar (på finska): www.tinfo.fi/hakuja och www.tinfo.fi/tapahtumia


110250 maskineriet bakom en föreställning - I kulisserna på Åbo Svenska Teater

En unik chans att följa med arbetsprocessen kring ÅST:s allvarsamma humoresk "Ursäkta, talar du svenska?". Träffa pjäsförfattarna Pekka Sonck och Bobo Lundén, som också är uppsättningens regissör. Bekanta dig med scenografi- och byggarbetet, syateljén, smink- och peruksidan samt repetitionerna, marknadsföringen och turnéverksamheten. Genrepet är gratis för kursdeltagarna. Kursen är ett samarete med Åbo svenska teater och hålls i teaterns utrymmen. Teaterns kontaktperson är publikarbetaren Ida Ridberg. Träff vid biljettluckan vid Thaliatorget, Auragatan10.

Ytterligare uppgifter

Anmälningstid: 25.8.- 7.9.2015
Lärare: Ida Ridberg
Antal platser: Max antal studerande 20, det finns lediga platser på kursen.
Undervisningsställe: Åbo Svenska Teater, Thaliatorget: Auragatan 10, biljettkassan vid Thaliatorget, 20100 Åbo
Dag och tid: Tis: 18.30-20.00
Hösttermin: 15.9.-10.11.2015
Kursavgift: 25,00 ¤

www.opistopalvelut.fi/abo


(Inter)acting with the Inner Partner

New Course for Beginning Students

(Inter)acting with the Inner Partner (IwIP or AwIP) is a solo improvisation discipline that explores and practices these and other questions on the path of an authorial personality. It is a guided process of coming to know yourself by relating to your inner partners in public. It offers a holistic (psychosomatic) path of studying and practicing the dynamics of acting, dramatic play, and creative communication. IwIP’s origins are at the Academy of Performing Arts in Prague, where its creator, Prof. Ivan Vyskočil, developed the discipline. It is rooted in the fields of theatre, psychology, and philosophy.

Kulttuuriyhdistys Culture Current, ry is organizing a new (Inter)acting with the Inner Partner (IwIP) course for beginning students who have never studied the discipline before. Course taught in English and Finnish/Swedish as needed. Participants practice in the language of their choice. Max 12 students per course.

Course Schedule & Location: 2.9 to 16.12.2015 (~16 classes). Classes meet once a week on Wednesdays from 17h-19h. If needed, another class from 19h-21h. Class times subject to small changes. We practice at the Finnish Actors Union Rehearsal Space, Annankatu 31-33D, Helsinki, Finland.

www.culturecurrent.org

 

twitter.com/tinfotweets