27.03.2023
I takt med tiden för en bättre framtid
Scenkonstfältet som omfattar teater, dans och cirkus samlades för att dela ut 21 pris som belöning för fina prestationer under fjolåret. Prisen lyfter fram nya initiativ, arbete för jämlikhet och jämställdhet i arbetsgemenskaperna, inlägg i den samhälleliga diskussionen, förmågan att med konstens medel reagera på den geopolitiska situationen och hela världens ödesfrågor – allt detta vittnar om hur scenkonsten är i takt med tiden och arbetar för en bättre framtid.
Teater-, dans- och cirkusfältet har samlats till sin gemensamma Thalia-fest för att belöna fjolårets meriterade konstnärer. Scenkonsten föds i arbetsgrupper och gemenskaper och det syns i de 21 utmärkelser som delades ut i dag, på Världsteaterdagen den 27.3.2023.
Prisregnet lyfter fram kvaliteten i branschens arbete och individernas skicklighet, men också bredden och mångfalden inom professionerna. Nya initiativ, arbetet med jämlikhets- och jämställdhetsfrågor inom arbetsgemenskaperna, deltagande i den samhälleliga diskussionen, förmågan att med konstnärliga medel reagera på det geopolitiska läget och hela världens ödesfrågor, vittnar om att scenkonsten är i takt med tiden och arbetar för en bättre framtid.
Red Nose Company utsågs till en värdig mottagare av titeln Årets teater. Red Nose Companys starka och självständiga konstvision förenas med ödmjukhet inför mötet med olika publikgrupper. Teatern har ingen egen scen, men turnerar flitigt och med sitt exempel har teatern raserat muren mellan det fria fältets aktörer och institutionsteaterns strukturer.
Bakom varje arbete av konstnärlig betydelse står en välmående gemenskap där alla drar åt samma håll. Priset Samlad kraft gick till den helsingforsbaserade Teatteri Tuike för en jämlik och välfungerande arbetsmiljö, som främjar interaktion och samarbete.
Resurs-priset för ett exemplariskt arbete för arbetskollektivets välbefinnande gick till Joensuu stadsteaters scenmästare Anssi Pennanen, som med sitt personliga ansvarstagande och inspirerande arbetssätt skapar en plats där det är tryggt att arbeta. Med specialpriset Betong-resursen hedras Marja-Leena Niittymäki, som i mer än 50 år har arbetat för teaterbranschens bästa. Priset är än hedersbetygelse för Niittymäkis livsverk som främjat välbefinnandet hos tusentals teaterproffs.
Med priset Årets dansbragd uppmärksammades danskonstnären Tanja Illukka både för hennes mångåriga passionerade förhållande till dans och rörelse och för hennes arbete för ett bra arbetsklimat. Årets Cirkusbragd gick till Milla Jarko och Tiikeri-projektet, som breder ut sig till platser utanför scenen och ruckar på begreppen cirkus och föreställning, samt för att hon infört begrepp som transparens och känslighet i cirkuskonsten. Dansaren, koreografen och danspedagogen Katariina Vähäkallio fick motta ett pris för sitt livsverk. Hon har bidragit till att få in ny dans i Finland och bl.a. varit med om att grunda Zodiak – centret för ny dans. Som pedagog har Vähäkallio uppmuntrat sina studerande att utveckla sina konstnärskap i kritisk anda.
Årets Teaterbragd gick till konstnären Isa Hukka och hennes arbetsgrupp rampa associations för en helhet av verk med titeln sårbara iakttagelser. Prismotiveringarna lyfter fram arbetsgruppens förmåga att skapa utrymme för det ofullbordade, för omsorgen och mångfalden bland deltagarna samt möjligheten och tillgängligheten för att både skapa och uppleva konst.
Pauliina Feodoroff tilldelades Regissörspriset för sin förmåga att på ett revolutionerande sätt kombinera politisk aktivism och estetisk klarhet och för att hon förnyat regissörens yrkesbild. Ett exempel på detta är hennes och arbetsgruppens gemensamt skapade verk Matriarkaatti, som fick sin premiär på Biennalen i Venedig.
TINFO-priset gavs till arbetsgruppen Talo horjahti. Gruppen hade samlat material av författare och illustratörer som drabbats av kriget i Ukraina. Aktiva översättare och dramaturger samanställde en texthelhet som spelades på teatrar och andra offentliga lokaler, t.ex. bibliotek. Verket är ett bevis på hur konstnärer gör sin andel och fortsätter arbetet i stunder då nöden är som störst.
Thalia-priset för årets föreställning gick till Villmanstrands stadsteater och dess föreställning Viimeinen Atlantis, där mänskligheten alltför sent inser följderna av sina handlingar; klimatuppvärmningen, artförlusten och avfallsproblemen. I den allmänna röstningen fick föreställningen 957 röster, en del berättade att de sett föreställningen flera gånger, för att ”föreställningen fick åskådaren att tänka med huvudet och inte med rumpan.”
Upplevelsen av en föreställning beror på samarbetet i en stor grupp av professionella. De fem Strålprisen är bevis på mångkonstnärligheten inom fältet. Aino Koski fick motta Scenografistrålen för scenografin i Jäniksen vuosi vid Uleåborgs stadsteater. Scenografin stöder berättelsen och dramaturgin och klarar konststycket att samtidigt vara sagolik i sin klarhet och fullt koncentrerad på det väsentliga. Dräktstrålen gick till Janette Laakso för dräktdesignen i Teater Viirus föreställning Versailles där dräkternas överdådiga barock blandas med stor fantasi. Dräkterna tar förställningen från nutid till förgången tid och stöder skådespelarnas metamorfoser i tid och rum. Nadja Räikkä belönades med Ljusstrålen för sin ljusdesign i Viirus föreställning Pelikanen. Ljusdesignen lyckades slå ett hål klassikern och öppnade upp för en humoristisk nivå. De fräcka och anarkistiska ljusen gav föreställningen en stilistisk läsanvisning. Videostrålen gick till Aku Meriläinen för hans planering som kan kallas ”video foley” i verk av AgitCirk och Makeshift Company. Åskådarens upplevelse av videoplaneringen är bildsomatisk. Michael Böger belönades med Ljudstrålen för sin luftiga och stilrena ljudplanering i Joensuu stadsteaters och Joensuu studentteaters samproduktion Fahrenheit 451. Den kvalitativa ljudplaneringen använder uttrycksmedel från scifi och filmljud.
Cirkuskonstnären och -regissören Sanna Silvennoinen fick ta emot Cirkuspriset Lumo för sitt mångsidiga arbete under mer än 20 år. Utan hennes värdefulla konstnärliga insatser skulle den finländska nycirkusen se helt annorlunda ut. Silvennoinen fick ett stort erkännande för sina häpnadsväckande och modiga regier, där hon låter artisterna lysa.
Till årets teaterskådespelare valdes Tuula Väänänen för sin roll i föreställningen En päässyt Juliaksi på Uleåborgs stadsteater. Prismottagaren valdes av medlemmarna i Suomen Näyttelijäliitto-Finlands skådespelarförbund och enligt dem är hon en inspirerande och omutlig teateraktör, som alltid är redo att dela med sig av sitt kunnande och som leder andra med sitt eget exempel. Kollegerna beskriver Väänänen som norra Finlands gåva till teaterkonsten.
Teaterbranschen utvecklas av pionjärer som har modet att driva sina projekt från idé till verklighet. Årets dockteaterbragd är Dockteaterhuset, som grundats av Metropolitan Puppets ry. i stadsdelen Baggböle i Helsingfors. Resultatet av dockteaterbranschens arbete är lokaler som gör det möjligt att både repetera och spela dockteater i huvudstadsområdet och turnera riksomfattande. Det ger också publiken en konkret plats att komma till för att få uppleva dockteater som konstform.
Priset Tack för det inhemska skådespelet ges till initiativ som stöder skrivandet och uppförandet av nya inhemska pjäser. En värdig prismottagare är Teatterin Uusi Alkukirjasto (TUA) (sv. teaterns nya basbibliotek), som i bokform har publicerat både inhemska pjästexter och djuplodande analyser om teaterkonsten. Priset är en påminnelse om att TUA förtjänar en permanent plats i gruppen av aktörer som arbetar för den finländska dramatiken.
Det nya, fräscha och framtiden representeras av det riksomfattande konceptet Nuori Näyttämö, som fick motta priset för Barn- och ungdomsteater. Det mångåriga teaterprojektets struktur innebär att de professionella teaterhusen öppnar sina dörrar för unga amatörer och samtidigt kan teatrarna erbjuda en inblick i teaterns många yrken. Teatrarna i sin tur får ta del av ungdomarnas syn på världen.
Förfrågningar kan riktas direkt till organisationerna som utsett pristagarna.