14.04.2015

TINFO e-Nytt 3 / 2015

UR HANNA HELAVUORIS ANTECKNINGSBOK

TINFO AKTUELLT

SOMMARTEATERSÄSONG 2015

INTERNATIONELLT, DEL 3: KLOCKRIKETEATERN

NYHETER

EVENEMANG

STIPENDIER OCH BIDRAG

ANSÖKNINGAR

UNDERVISNING OCH WORKSHOP


twitter.com/tinfotweets

UR HANNA HELAVUORIS ANTECKNINGSBOK


GÖR-DET-SJÄLV-TEATERNS TID NALKAS

Den börjar snart. Sommarteatersäsongen. Ungefär 300 premiärer runt om i Finland. Tröskeln är låg då det gäller att uppföra och se sommarteater. Föreställningen ges nära hemmet eller stugan, samma pjäs kan utan bekymmer ses av alla åldersgrupper. Trad. är styrka. Sommarteatern är på den lilla människans sida.  Den försvarar landsbygden och dess livskraft, stärker den lokala identiteten. Sommarteatern skapar delaktighet. Sommarteatern idkar en slags vardagens regionpolitik. Man räknar inte arbetstimmar när man sliter för denna folkliga gör-det-själv-teater - glädjen och tillfredsställelsen som den tillhandahåller både teatermakarna och åskådarna är garanterad.

Leve byalagen, ungdomsföreningarna, teatercirklarna på medborgarinstituten, alla som gör sommarteater! Leve de lokala författarna! Leve föreningarnas initiativförmåga!
 

TEATERGRUPPER, KOLLEKTIV NU

Teaterforskarna vid Université Lumière Lyon 2 ordnade ett litet internationellt seminarium om de fria gruppernas nya sätt att organisera sig och skapa teater. Vi besökte Lyon och Valence. Jag talade om 2000-talets teatergrupper i Finland, om deras politik och självorganisation. ”Det verkar ju på allvar hända saker hos er” löd en kommentar. Jamen visst! Man behöver inte ta fart i historien då gruppernas verksamhet förser en med stoff. Åhörarna var intresserade av Finlands teaterlag men också av den respekt som grupperna åtnjuter.

I provocerande inlägg hänvisade man till museal teater (nej, jag gillar inte musei-konnotationen) då man menade teater som inte behöver en publik för att överleva. Exotiskt att fira långfredag med dessa frågor. Det mest frekventa skällsordet under seminariet var nog nyliberalism.


HEDER OCH STATUS ÅT DOCKTEATERN

Unima-Finlands dockteaterutredning är nästan ett manifest, åtminstone ett starkt försvarstal för dockteaterkonsten. Utredningen, som är gjord av Maiju Tawast, gör en sammanställning av allt som denna multikonstnärliga uttrycksform utvecklat under sina egenartade strövtåg sedan början av 2000-talet. Vi har 160-180 dockteaterproffs (nästan lika många som det finns cirkuskonstnärer), tre statsandelsfinansierade-dockteatrar, tre grupper som tilldelas verksamhetsunderstöd av Centret för konstfrämjande och vidare ungefär 50 grupper som är grundade under 2000-talet. Vi talar om 250 000 åskådare och 2700 föreställningar.

Efter att ha redogjort för fältets imponerande volym presenterar utredningen en lista på utvecklingsmål: att stärka den professionella verksamheten, synligheten, nåbarheten och att öka dess status. Detta kan endast ske om man tryggar dockteater-utbildningen, garanterar finansieringen, utvecklar den regionala verksamheten, förbättrar produktionskunnandet och det internationella nätverket. Dockteaterfältet drömmer om en egen informationscentral.

En paradox. Denna konstform är fortfarande tvungen att kämpa för sin existensrätt och en jämbördig ställning på konstfältet.


twitter.com/tinfotweets


TINFO AKTUELLT


Hämta ditt exemplar av Finlands Konstpolitiska handbok på TINFO


Finlands Konstpolitiska handbok är en guide till att förstå och skapa konst- och kulturpolitik i Finland. Den fungerar som en förmedlare mellan dem som skapar konst- och kulturpolitiken och dem som tar del av konstupplevelserna, dvs. publiken. Handboken erbjuder olika perspektiv på konst- och kulturpolitiken i 2010-talets Finland, såväl ur de politiska beslutsfattarnas som ur konstfältets aktörers synvinklar.

Boken strävar till att skapa en förståelse för både konst- och kulturpolitikens historia samt hur den just nu formar både konstfältets arbetsvillkor och verksamhetsförutsättningar vid sidan om själva upplevelsen av konst och kultur. Finlands konstpolitiska handbok editerades av kurator och konstnär Jussi Koitela.

Vi fick en liten bunt handböcker till TINFO, så du kan hämta ditt exemplar av boken på Sjötullsgatan 33 A 2. våningen.

Våra öppetider är: mån-tors kl. 9-16, fre kl. 9-15.


Teaterfolkets anteckningsbok 2015 – ett tilläggsexemplar


Behöver du ett tilläggsexemplar av Teaterarberarens anteckningsbok? Vi erbjuder dem som skaffat Teaterarbetarens anteckningsbok och kalender 2015 en möjlighet att köpa ett förmånligt tilläggsexemplar.

Du får den nu för 8 euro (+ postavgift)

Till näthandeln

*****
Du kan göra din beställning hos: www.tinfo.fi/verkkokauppa, per e-post: tinfo(a)tinfo.fi, per telefon: (09) 2511 2120 eller hämta ditt exemplar på kontoret (Sjötullsgatan 33 A 2, andra våningen, 00170 Helsingfors) under öppethållningstid må-to klockan 9-16, fre klockan 9-15



SOMMARTEATERSÄSONG 2015


Sommarteatersäsongen börjar vid Valborg – en miljon åskådare varje sommar


Sommarteatersäsongen kör i gång på valborgsmässoafton i och med att UF Pertunmaan Nuorisoseura i Södra Savolax har premiär på Teuvo Ruohorantas pjäs Terveen paperit (Friskförklarad). Den kommande sommaren utlovar 250 sommarteaterpremiärer på 227 scener. Teaterinfo Finland (TINFO) har gjort en utredning om den gångna sommarens publiksiffror, resultatet vittnar om en miljonpublik (1 117 591 åskådare) sommaren 2014. Då räknade man till 345 föreställningar på 198 sommarteatrar. Tittarsiffrorna var ungefär på samma nivå sommaren 2013.

Publiksiffrorna utreddes med hjälp av ett frågeformulär som besvarades av 165 grupper. På basen av dessa uppgifter räknades en median på publiksiffrorna per föreställning (187) och en median på produktionernas föreställningsantal (14). Med dessa medianer som bas uppskattades sommarteatrarnas publiksiffror 2014.

Flest ögonpar attraherade Heikki Luomas pjäs Pirunpelto (Djävulsåkern) på sommarteatern i Pyynikki (47 914 åskådare), på andra plats ståtar sommarteatern i Samppalinna med Heikki Sankaris musikpjäs Matti ja Teppo – The Turku Brothers (35 066 åskådare). Tredje pris tas av Michael Cooneys Ilmaista rahaa (Cash on delivery) på sommarteatern i Heinola (27 200 åskådare).

Flest åskådare med minsta antal föreställningar samlade Marianne Tikkanens pjäs Kaksi kitaraa – Topi Sorsakosken tie Ähtärista tähtiin (Två gitarrer – Topi Sorsakoskis väg från Ähtäri till stjärnorna). De 17 föreställningarna samlade 13 569 åskådare. Som jämförelse kan nämnas att Pirunpelto på Pyynikki uppfördes 58 gånger.

Enligt utredningen uppnådde 16 sommarteaterföreställningar publiksiffror på över 10 000. Dessa storsäljande teatrar finns överallt i Finland från Sveaborg till Suomussalmi och från Björneborg till Villmanstrand och Imatra.

Enligt en jämförelse mellan länen, på basen av sommarteaterförteckningen år 2015, finns flest sommarteatrar i Egentliga Finland (34), i Nyland (23), i Birkaland (22) och i Mellersta Finland (22)

www.tinfo.fi/kesateatterit

Någon form av galenskap – sommar och teater hör ihop. TINFOs analys av den kommande sommarens 2015 sommarteaterrepertoar och av sommarteaterns betydelse samt kommentarer av upphovsmännen.

Föreställningar som samlat mer än 10 000 åskådare sommaren 2014 (lista)

I vilket län finns flest sommarteatrar?


Någon form av galenskap – sommar och teater hör ihop


Sommarteaterverksamheten gror ur samma rötter som den övriga finska teaterkonsten, det finns en stark koppling till ”de lägre klassernas organisering”, de stora folkrörelserna i skiftet av 1800-1900-talen då många föreningar grundades. Det var frågan om bildningsrörelser och kulturlivet inom dessa var livligt, man grundade teatersällskap, orkestrar, körer och idrottsföreningar. Teaterverksamheten blev ett utmärkt sätt för föreningarna att få inkomster. För medlemmarna i dessa sällskap innebar hobbyn självuppfostran: det var lämpligt för en medborgare att öva sig i att uppträda, utveckla sig själv och lära sig samarbete. I teaterverksamheten förenades samarbetet, nöjet, nyttan och det gemensamma goda.

Samma känsla av samarbetsglädje och samhörighetssträvanden motiverar sommarteaterarbetarna ännu i dag att varje sommar färdigställa en ny föreställning. Teaterinfo Finland (TINFO) gjorde en liten intervjuenkät bland dagens sommarteateraktivister.

  • Jag dras till sommarteatern för att arbetsgruppen är så skön och fantastisk. Stämningen är ”galen” och vidsynt, man vågar vara sig själv i det här gänget. Sommar och teater hör ihop. (Esa Tikkanen, Kuusamon Näyttämö)
  • Någon form av galenskap får en att hänga med. Och självklart allt gensvar från publiken efter föreställningarna. (Pekka Toroskainen, Paukkajan teatteri)
  • Framför allt är det nog gemenskapen som finns bland alla deltagare. (Daniel Norrback, Närpes Teater)

En sommarteateraktivist lägger ner hundratals timmar på bara förhandsarbetet, sedan ännu fler medan hen regisserar eller spelar, sköter PR, biljettkassan eller kaféet, arbetar med scenografi och dräkter. Ett otal timmar slukar också arbetet med att bygga t.ex. en ny publikläktare eller ett regnskydd.

  • Under sommaren 2010 byggde vi en ny publikläktare med ”talkokrafter”. Det var tungt ibland men den sommaren minns jag med speciell värme. (Tiina Koskela-Janhunen, Kuusamon Näyttämö)

Vid sidan av att gemenskapen stärks inser sommarteateraktivisterna att de bidrar till den egna ortens kulturutbud. Till exempel meddelar Maaseudun taiteellinen teatteri i Tavastkyro att deras målsättning är att ”skapa mångfald inom landsbygdens kulturfält”.

  • Sommarteatern har en stor betydelse, vi har rejält över 3000 åskådare per sommar och närmaste sommarteater, om man inte räknar med små byproduktioner, ligger på 80 kilometers avstånd. Vår sommarteater innehar en betydande position som kulturproducent i regionen. (Silja Mustonen, Kuusamon Näyttämö)
  • Vi har besök av många turister så nyttan är inte bara lokal. (Pekka Toroskainen, Paukkajan teatteri)
  • Närpes Teater är en viktig del för många på sommaren, och ett teaterbesök är för flera ett måste. Teater är känd för högklassiga föreställningar och lockar varje år publik från stora delar av landet. (Daniel Norrback, Närpes Teater)

På en del orter organiseras sommarteater av ett företag eller så har man köpt en paketrepertoar från något produktionsbolag. Den här typen av entreprenörskap är dock i minoritet, bara en sjättedel av all sommarteater.


Klassiker, nostalgi och landsortspolitik – roligt ska det vara!

På sommarteatrarna erbjuds ofta förlustelse, ibland rena buskisen. Här råder ingen intellektuell snorkighet. Musiken fungerar ofta som dragplåster, vare sig det gäller den gamla finska klassikern Tukkijoella (Stockflottarna) eller en nyskriven pjäs kring den framlidna artisten Topi Sorsakoskis låtar. Nostalgi är också ett säkert kort, man minns hur det var när televisionen kom till byn eller berättar om släktledens växlingar.

Familjepjäser är en växande trend, vi ser Mästertomtar, skogens Rölli-troll, Alice i Underlandet, Prinsessan Törnrosa. Även många populära litterära karaktärer ur den finska barnboksskatten befolkar repertoaren (Risto Räppääjä, Ella). Nästan varje sommar sätter man upp någon av klassikerna Här under Polstjärnan av Väinö Linna, Niskavuori-pjäserna av Hella Wuolijoki, Sju bröder och Sockenskomakarna av Aleksis Kivi eller Järnvägen av Juhani Aho.

Ett pregnant tema på sommarteatrarna är landsbygdspolitiken. Pjäserna handlar om hur all service försvinner från byn och hur man kämpar på och inte ger upp utan planerar motdrag (Jo vain, herra ministeri/Jovars, herr minister) även då man lever i kommunsammanslagningstider (Operaatio Pusukumpu/Operation Pusskullen). På sommarteatern sväljer man inte idén om att landsbygden håller på att dö ut. I pjäserna uppträder EU-koordinatorer och landsbygden genomlider en strukturomvandling. Kanske kunde småbruk och boskapsskötsel ha en framtid (Kesä Kuteman kylässä/Sommaren i Hångelby). I byarna krockar effektivitetstänket och egennyttan med mjuka värden, man idkar gårdsturism och lever livet i tävlingssamhället (Maarian piha/Maarias gård), grälar om grustag (Pirunpelto) eller letar efter en livsledsagarinna åt mjölkbonden (Tositarkoituksella/Allvarliga avsikter).

Pjästexterna söks hos professionella författare eller så finner man författaren i de egna leden. De mest populära författarnas pjäser kan uppföras på många tiljor under samma sommar. Till exempel går sju pjäser av Heikki Luoma sommaren 2015.

I sommarteatrarnas repertoarer ser man på medborgarskapet ur en lokal synvinkel. Det är frågan om en symbolisk gemenskap, ”eget folk”, inte om finländskt medborgarskap eller om EU-medlemskap.

www.tinfo.fi/kesateatterit

Sommarteatersäsongen börjar vid Valborg – en miljon åskådare varje sommar
Pressrelease 9.4.2015.


Anmäl din sommarteaterpremiär för år 2015


Teaterinfo Finland (TINFO) samlar för sin webbplats in information om sommarteatrarnas premiärer (www.tinfo.fi/kesateatterit). Anmäl din sommarföreställning 2015 till adressen tinfo(a)tinfo.fi.

Anmäl åtminstone följande data:

  • föreställningens namn
  • en kort presentationstext
  • premiärdatum
  • upphovsmän (författare/manusförfattare, dramaturg, regissör)

Samtidigt kan du uppdatera din sommarteaters kontaktuppgifter. I vår teatersökmaskin (www.tinfo.fi/teatterihaku) kan man lätt hitta alla sommarteatrar i vårt register genom att kryssa i rutan ”Kesäteatteri” (Sommarteater). Även nya sommarteatrar välkomnas!

Mera information:
Teaterinfo Finland (TINFO)
Mikko Karvinen, informationssekreterare
(09) 2511 2120
tinfo(a)tinfo.fi
www.tinfo.fi


INTERNATIONELLT, DEL 3: KLOCKRIKETEATERN


Den dokumentära teatertexten möter politisk aktivism och solidaritet på Diana Drama-festivalen, arrangerad av Klockriketeatern i april-maj. Man inväntar pjäser och teaterfolk från nio länder. Ryska, ukrainska och vitryska konstnärer presenterar sin syn på det världspolitiska läget och ordkonstens betydelser i sina egna länder just nu.

”Festivalens huvuduppgift är att förena teaterarbetare och att inbjuda publik genom läsdrama. I år påverkar det politiska världsläget starkt våra val, men vi vill hålla konsten och konstnärerna i fokus – diskussion och växelverkan är det viktigaste”, säger Klockriketeaterns konstnärliga ledare Dan Henriksson.

”Vi känner av goda vibrationer inom det finlandssvenska teaterfältet. Under tidigare år har det på Diana Drama presenterats finländska texter på de båda inhemska språken samt ny estnisk dramatik. Nu har vi varit i kontakt med kolleger och vänner på olika håll i Europa och i USA, och småningom utkristalliserades ett tema: den dokumentära teatern”, berättar Henriksson om bakgrunden till festivalen.

I den tredje Diana Drama-festivalen deltar även PlayPenn, som är en amerikansk pjäsutvecklingsorganisation, på vars sommarkonferens landets dramatiker utvecklar sina nya pjäser. PlayPenn erbjuder produktionsomständigheter för de texter de väljer ut, inom vilka man kan pröva sig fram. Under två veckor producerar regissörer, skådespelare, scenografer, samt ljus- och ljudplanerare tillsammans med skribenterna ett antal läsdramaföreställningar.

Sala Beckett hämtar från Barcelona med sig fyra erkända texter som inte tidigare har framförts i Finland. Turteatern i Stockholm, ledd av Nils Poletti och Fanny Enberg, är känd för sina bitska ställningstaganden och repertoarval. Under festivalen hör vi en läsdramaversion av Turteaterns succé Sånger för Norden. Regissören Poletti deltar i New Drama in Europe-seminariet som ordnas i samband med Diana Drama. En av festivalens samarbetspartners är det finsk-ryska teaterprojektet Zavod-Savotta, som koordineras av Teaterinfo Finland (TINFO).

Klockriketeatern har under årens lopp blivit en aktningsvärd internationell aktör, som inte skyr utmaningar. Morbror Vanja, som regisserades av ukrainske Andriy Zholdak för några år sedan förblir inte den enda föreställningen som sammanför finländska och utländska teaterartister. Den lettiske regissören Valters Sīlis tränar redan Klockrikes nya ensemble i bland annat fäktning. Samproduktionen Three musketeers – East of Vienna har premiär i Riga i mars 2016.

Den svenskspråkiga Klockriketeatern står inför stora omvälvningar. En egen ensemble inleder sitt arbete i höst. Av skådespelarna kommer Matti Raita och Calle Alm att vara fastanställda och Alma Pöysti i huvudsak på frilanskontrakt. Jessica Grabowski och Stina Engström kommer att gästspela. Eeva Bergroth, som har rört sig på det internationella fältet med Smeds Ensemble har inlett sitt arbete som producent på Klockriketeatern. Till råga på allt kommer Klockriketeatern att bli en nomadteater från början av år 2016.

”Klockriketeatern har verkat på Diana-scenen sedan år 1998, så det känns rätt nostalgiskt att lämna utrymmet”, säger konstnärlige ledaren Dan Henriksson. ”Å andra sidan har vi alltid turnerat och internationalismen har alltid varit närvarande, således känns det nya nomadlivet i Finland och utomlands både naturligt – och inspirerande!”

www.klockrike.fi


Tidigare delar i serien:



NYHETER


Otso Kautto och Antti Mikkola besöker Chile


Finlandsinstitutet ordnar 14–18 april ett finländskt teaterevenemang i Chile. Projektet genomförs tillsammans med Gabriela Mistrals kulturcentrum (GAM) och agenturen Nordic Drama Corner.
Under temaveckan håller textförfattarna Otso Kautto och Antti Mikkola varsin workshop, tänkt för studeranden inom scenkonst och skådespelare. Under veckan uppförs samtidigt läsdramer ur Kauttos pjäs Tyttö tule! och Mikkolas verk Kuningatarleikit.

Författarna kommer även att presentera antologin Pasión contenida en el silencio (Tyst passion) om finländsk nutidsteater. I boken ingår, förutom Kauttos och Mikkolas pjäser, verk av Saara Turunen, Juha Jokela och Mika Myllyaho.

Boken är den första antologin om nutidsteater tänkt för en spanskspråkig publik och verket kommer även att presenteras i Madrid under Eurodram-festivalen i maj.

Ciclo de teatro finlandés
14.4. Workshop med Otso Kautto 16.4. Workshop med Antti Mikkola 17.4. Bokpresentation: Pasión contenida en el silencio Läsdrama “Tyttö tuli!” (Otso Kautto) 18.4. Läsdrama ”Kuningatarleikit” (Antti Mikkola)

Gabriela Mistrals kulturcentrum Av. Libertador Bernardo O'Higgins 227 Santiago, Chile

Ytterligare information:
Finlandsinstitutet i Madrid | + 34 - 914 44 44 11 | info(a)madrid.fi | www.madrid.fi


Teckenspråkig Teater Totti besök på Stockholms Fria Teatern


Teater Totti besöker Fria Teatern i Stockholm 26-27 april 2015. Teater Totti är Finlands enda teckenspråkiga professionella teater. På Fria Teatern (Högdalen) uppsätter Totti sin pjäs Den sista blomman. Besöket organiseras av Dövas Riksteaterförening.

Totti producerar föreställningar för olika åldersgrupper från barn till vuxna och äldre. På Teater Totti kan teckenspråkiga njuta av teater på sitt eget språk. Också andra som är intresserade av teckenspråkig teater är välkomna att se föreställningarna för största delen av dem är taltolkade.

För mer information:
Teater Totti / producent Pekka Saukkonen, pekka.saukkonen(a)teatteritotti.fi

www.teatteritotti.fi


Uppsala stadsteaters Morbror Vanja till Tammerfors Teatersommar


Uppsala stadsteaters modern ny tolkning av Anton Tjechovs Morbror Vanja kommer till Tammerfors Teatersommar nästa augusti.

För regin står den uppmärksammade och prisbelönta Yana Ross. Hennes bearbetning av Anton Tjechovs Morbror Vanja har rönt stor uppmärksamhet både i Sverige och internationellt, och har nyligen utsetts som en av årets produktioner under Scenkonstbiennalen i Malmö.

I Uppsala stadteaters version godset har blivit ett hotell och vodka flödar i stället för te. Trots att det är 110 år sedan Tjechov skrev sitt klassiska drama är frågorna fortfarande lika brännande. Vad stoppar oss egentligen från att förändra våra liv? Och varför är vi så dåliga på att vara lyckliga?

Föreställningar på
tis 4.8. kl 19
ons 5.8. kl 15
på TTT Suuri Näyttämö (Hämeenpuisto 32). 

Tammerfors Teatersommar arrangeras 3.–9.8.2015. Helt programmet kommer att publiceras den 5 maj 2015.

Köp biljetter här:
www.teatterikesa.fi/paaohjelmisto/vanja-eno


Projekt inom performans och experimentell scenkonst beviljades 53 000 euro


Centret för konstfrämjande beviljade sammantaget 10 000 euro för arrangering av performansfestivaler. Scenkonstkommissionen beviljades 53 000 euro som projektstipendier inom performans och experimentell scenkonst. Ärendet bereddes av sektionen för performanskonst och experimentell scenkonst.

Centret för konstfrämjande stöder festivalen New Performance Turku med 8 000 euro. Loviisa Contemporary ry erhåller 2 000 euro för minifestivalen för experimentella instrument. Antalet sökande var 11.

Scenkonstkommissionen delade ut projektstipendier inom performanskonsten och experimentell scenkonst för 43 000 euro. Stipendiet erhölls av 11 konstnärer, antalet sökande var 53.

Konstrådet utsatte för första gången sektionen för performanskonst och experimentell scenkonst för verksamhetsperioden 2015–16. Sektionen bedömer alla ansökningar inom performanskonst och experimentell scenkonst.

Scenkonstkommissionen är ett av Centret för konstfrämjandes (Taike) expertorgan. Det fattar beslut om kollegialt bedömda stipendier och pris åt konstnärer, konstnärsgrupper och sammanslutningar. I samband med scenkonstkommissionen finns sektionen för teater, sektionen för performanskonst och experimentell scenkonst, sektionen för danskonst och sektionen för cirkuskonst, vilka kollegialt bedömer ansökningar inom sitt område och bereder besluten om dessa.

Ytterligare information:
Ansa Aarnio, specialsakkunnig
ansa.aarnio(a)minedu.fi
tfn 0295 330 701

Alla stipendier och bidrag

www.taike.fi


Centret för konstfrämjande (Taike): Ansökningstiden ändras i april

Från och med april ska ansökningarna vara framme i Taike senast på sista ansökningsdagen senast kl. 16. Det räcker inte längre med den sista ansökningsdagens poststämpel. Den nya praxisen omfattar redan resestipendiernas ansökningsomgång i april. En e-tjänst kommer att öppnas för ansökningen. Också ansökningstiden på webben går ut kl. 16.

Centret för konstfrämjande (Taike) specificerar sina ansökningstider. I fortsättningen ska ansökningarna vara framme senast kl. 16 på sista ansökningsdagen. Taikes nya praxis börjar med resestipendierna, vars ansökningstid är 1–30.4.2015. Den nya ansökningstiden gäller också i den e-tjänst som öppnas för ansökningen.

Hittills har den sista ansökningsdagens poststämpel varit tillräckligt. Det lönar sig för sökande att vara ute i god tid, oavsett om ansökningen lämnas via e-tjänsten eller via post. Endast de ansökningar som anlänt inom utsatt tid beaktas.

”Ändringen i ansökningstiderna beror på att ansökningssystemet tas i bruk som ett pilotprojekt. Vi siktar på att exempelvis höstens projektstipendier kan ansökas elektroniskt efter aprils provomgång”, konstaterar Taikes direktör Minna Sirnö.

“Våra sökande har otåligt väntat på möjligheten till elektronisk ansökan. Också våra sakkunniga som kollegialt bedömer ansökningarna har önskat att kunna bekanta sig med ansökningarna på webben”, fortsätter Sirnö.

Till en början svarar vi på enskilda stipendiesökandes och arbetsgruppers förväntningar. I Taikes e-tjänst kan sökande fylla i och skicka ansökan, komplettera ansökan, ta emot beslut, ansöka ändring i det och rekvirera beviljat stipendium.

Systemkraven för sammanslutningar är olika och kräver ännu ytterligare arbete. Om allt går som planerat, kommer e-tjänsten att kunna användas av sammanslutningar redan i år.

Taike meddelar om saken i god tid före höstens ansökningsomgångar.

www.taike.fi


Finlands Teatrar rf:s målsättningar gällande regeringsprogrammet för åren 2015-2019


1. DEN NEGATIVA UTVECKLINGEN, GÄLLANDE STATSANDELSSYSTEMET FÖR UTÖVANDE KONST OCH STÖDET TILL DE NATIONELLA SCENERNA, MÅSTE STOPPAS

Den professionella teatern är en arbetsintensiv låglönebransch. Så mycket som 70%  av kostnaderna inom branschen utgörs av lönekostnader. Alla sparåtgärder som riktas mot branschen riktas direkt mot sysselsättningen inom branschen, och de reella inbesparingar som riktats mot den utövande konsten under pågående regeringsperiod har haft nominell betydelse för samhället. De upprepade nedskärningarna av stödet till den utövande konsten innebär att man systematiskt kör ner en livsduglig bransch, som väl når sin publik, är billig och sysselsätter tusentals människor. En dylik utveckling måste stoppas med en särskild linjedragning i regeringsprogrammet.


2. DEN UTÖVANDE KONSTENS UPPGIFTER INOM SOCIAL-OCH HÄLSOVÅRDSSEKTORN MÅSTE BEAKTAS MED EN SKILD FINANSIERING SOM RESERVERAS FÖR DETTA ÄNDAMÅL

Kulturens och konstens effekter på välbefinnandet både på individ- och samhällsnivå är betydande. Det har publicerats en mängd undersökningar om alla positiva social- och hälsoeffekter som uppnås genom att man håller på med konst och kultur. I dag förutsätter man också att konstinstitutionerna i allt högre grad ska samarbeta med olika aktörer inom social- och hälsovårdssektorn. Man erbjuder utövande konst, utanför den ordinarie scenverksamheten, till alla ålderskategorier från barnträdgårdar till åldringshem och konstnärligt publikarbete utförs med otaliga specialgrupper. Då stödet till kulturen stramats åt allt mer, är det fara för att dessa konstens samhälleligt viktiga uppgifter inte kan förverkligas. I realiteten borde finansieringen av de uppgifter som främjar social- och hälsovårdssektorns målsättningar, i fortsättningen tryggas genom en finansiering uttryckligen avsedd för dessa uppgifter och skild från anslagen för konst.


3. MAN BÖR FORTSÄTTA MED  ÅTGÄRDER SOM FRÄMJAR SYSSELSÄTTNINGEN INOM DEN UTÖVANDE KONSTEN ÄVEN UNDER NÄSTA REGERINGSPERIOD

De negativa effekterna på sysselsättningen inom branschen, på grund av de upprepade prisnedsättningarna av årsverkena i statsandelssystemet, lyckas man i någon mån motverka genom anslagen för sysselsättningprojekt som riktas till den utövande konsten och som man beslutade om i statsbudgeten för år 2015. Ifall det inte är möjligt att vända utvecklingen av stödet till den utövande konsten i en positiv riktning under regeringsperioden måste man fortsättningsvis trygga sysselsättningen inom branschen med motsvarande stödåtgärder.


4. SYSSELSÄTTNINGEN AV FRILANSARBETSTAGARE  KAN MÄRKBART FÖRBÄTTRAS GENOM EN ENKEL SKATTELÄTTNAD

En betydande del av arbetskraften inom den utövande konstbranschen är olika frilansar som utför snuttjobb. Överallt i Finland behöver man regelbundet, i synnerhet konstnärlig tillfällig arbetskraft, i produktioner med växlande personaluppbyggnad. Beskattningen av rese- och inkvarteringskostnader för gästande tillfällig arbetskraft gör sysselsättningen av tillfällig arbetskraft inom en låglönebransch som kämpar med kostnadsinbesparingar allt svårare, då det på grund av kostnadsorsaker inte längre är klokt för gästande konstnärer att resa till annan ort för att få arbete. Man kunde märkbart främja sysselsättningens flexibilitet genom att utfärda en skatteavvikelse gällande frilanskonstnärers rese- och inkvarteringskostnader.


5. EN PROCENT TILL KULTUREN SOM BUDGETMÅLSÄTTNING FÖR STATEN

Konst och kultur är en mångsidig sektor som hela tiden utvecklas och är starkt arbetsintensiv och den är till sina kostnader en billig investering för samhället. Ett samhälle som digitaliseras behöver allt mer innehåll och den kreativa ekonomin behöver kreativa utövare. En investering i kultursektorn, som fortsättningsvis utvecklas och lockar arbetskraft, är en lönsam investering i framtiden. Det är skäl för finska staten att ta som målsättning att öka kulturbudgeten till minst en procents nivå i den årliga budgeten.

Tilläggsinformation:
Finlands Teatrar rf
Tommi Saarikivi, verkställande direktör
tommi.saarikivi(a)suomenteatterit.fi
(09) 2511 2151

Ladda ner programmet här (PDF).


Ung Dramatik startade 13.4.2015


Den trettonde april startade en stor satsning på dramatik för och med unga på Unga Teatern. Genom projektet Ung Dramatik har 800 barn och unga möjlighet att skapa framtidens dramatik tillsammans med teaterproffs. Under projektets gång skrivs 7 nya pjäser med utgångspunkt i barns och ungas verklighet. Pjäserna kan sedan sättas upp på teatrar runt om i Finland. Vi vill öka ungas intresse för teaterskrivande och kollektivt skapande dvs. devising. Devising innebär att en pjäs utgår från en samarbetsprocess där alla bidrar till berättelsen.

Ung Dramatik kommer också att ordna verkstäder och skapa dialog kring devising på teaterfältet.
I Ung Dramatik genomförs ett stort antal teaterprocesser vilka alla stöder kollektivt skapande mellan konstnärer och barn och unga. Ett exempel är turbotexter; under en intensiv period jobbar vi fram en teatertext med barn i förskola, dagis eller eftis. Alla medverkar i textproduceringen av turbotexterna. Ett annat exempel är skrivarverkstäder, där vi gör övningar kring dramaturgi och dialog och improviserar scener som vi skriver med skolungdomar under fem veckors tid. Materialet från verkstäderna bearbetas sedan till pjäser av dramatiker. Under projektets gång ordnas också två manustävlingar, en för unga och en för vuxna skribenter. Andra aktioner är t.ex. läsningar och berättelsekiosker i skolor. I maj månad ordnar Unga Teatern en dramatikpicknick för samarbetsparter och intresserade av projektet.

Projektets huvudman är Unga Teatern och som projektledare verkar Harriet Abrahamsson. Ung Dramatik hör till de strategiska projekt som Svenska kulturfonden valt att stöda inom specialprogrammet för teaterkonst.

Målgrupperna är barn och unga, pedagoger, dramatiker, regissörer, skådespelare, publikarbetare, teatrar och fria grupper. Projektet önskar att samarbeta med barn och unga i alla åldrar från olika orter, med olika bakgrund, via t.ex. daghem, eftisar och skolor. Kontakta oss gärna om intresse till samarbete!                    
Man kan följa Ung Dramatik via Unga Teaterns hemsida.

Mer information:
Harriet Abrahamsson
ungdramatik(a)ungateatern.fi
tfn 050 330 9130
www.ungateatern.fi


Barnteater Den Klingande Grodan donerar biljettinkomster till saimenvikarens skydd


Ur varje betald inträde till vårens 2015 pjäs Grodan Kling och det farliga nätet donerar Den Klingande Grodan 25 sent till Finlands naturskyddsförbund för saimenvikarens skydd. Totalt sålde teater 637 biljetter som betyder att saimenvikarens del blev 159,25 €. Saimenvikaren var ett självklart val för doneringen för att huvudkaraktären i pjäsen är en sälunge som har fastnat i ett nät. Att lyfta fram naturskyddsfrågor är en del av vårt tema år ”Barn och natur”. Före och efter föreställningarna fick publiken möjlighet att bekanta sig med material om saimenvikaren, sammanställt av Finlands naturskyddsförbund.

Saimenvikaren är den världens mest utrotningshotade sälart. I dag finns det 310 vikare i sjön. Det största hotet är fiskeredskap, och då främst nätfiske eftersom sälarna ofta fastnar i näten och drunknar. Klimatuppvärmning gör att Saimenvikaren har det svårt att reproducera sig eftersom isarna håller en för låg kvalitet i dess utbredningsområde.

Den Klingande Grodan bildades 2011 för att ge teater – och musikföreställningar för barn i daghem-, förskole- och lågstadieåldern i verksamhetsområdet Österbotten och Svenskfinland. Teatern ger årligen cirka 75 öppna föreställningar i Vasa och Karleby samt cirka 100 beställningsföreställningar över hela Finland. Den Klingande Grodans stil är en blandning av tal- och dockteater med stark betoning på deltagandet och musik – alla föreställningar är genomkomponerade och framförs med levande musik.

Teatteri Soiva Sammakko – Den Klingande Grodan
Puh/Tel 0404188700
soivasammakko.wordpress.com
denklingandegrodan.wordpress.com
www.facebook.com/SoivaSammakko


EVENEMANG


Mer om aktuella evenemang (på finska): www.tinfo.fi/minnemenna
Glöm inte kolla: Produforum


Diana Drama Fest 18.4.-9.5.2015 | Klockrike Diana, Helsinki


DIANA DRAMA FEST 2015 | Dialogue & Action

Samtal om Europas framtid och dramatik från nio länder

Det här nyhetsbrevet berättar om den tredje internationella Diana dramafesten. Årets tema är dokumentärdrama och politisk teater. Programmet är bredare än någonsin och sträcker sig över tre veckor, med deltagare från nio länder:
Estland, Katalonien (Spanien), Ryssland, Sverige, Tyskland,
Vitryssland, Ukraina och USA, samt Finland.

Teatr.doc från Moskva, PlayPenn från Philadelphia, Turteatern, Sala Beckett från Barcelona och många enskilda dramatiker därtill.

Seminarier & samtal - med konstnärerna i fokus - om Ryssland och Ukraina, om det nya europeiska dramat, om skrivprocesser och utveckling av ny dramatik. Ett tjugotal nya texter, läsningar, drama slam.

Solidaritet med Vitryssland och Ukraina:
- WZ-Orkiestra från Minsk med projektet "European solidarity with Belarus"
- George Genoux med den interaktiva filminstallationen "Fear in Ukraine",

Samt gästspel från Finland!
18-22.4 | Två män i ett tält tre - en komet kommer hem
Anders Larssons prisbelönade drama (Teater Kennedy)
5-6.5 | Hamlet sade det vackrare
Harriet Abrahamsson och Paul Olins prisade föreställning om ungdomar som hamnat på kant med tillvaron (Wasa Teater)

Mötesplats Diana - tre veckor med dramatik, mat, dryck och många samtal.
Läs mer i bilagan (PDF)!

Med vänlig hälsning,
KLOCKRIKETEATERN
0400 153791
klockrike(a)klockrike.fi
www.klockrike.fi


Manifestation mot rasism på Viirus under Valborgsmässoafton 30.4.2015, Helsingfors


Viirus manifestation är en kväll full av program där scenkonstnärer, författare, journalister och musiker uppträder för ökad medmänsklighet och solidaritet. Vi tar ställning mot den smygande rasism som vi upplever att idag påverkar samhällsdebatten på ett oroväckande sätt. Vi vill att Finland ska vara ett land där människor med olika bakgrund, språk, hudfärg, sexualitet och religion ska kunna leva på lika villkor.

Ända sedan förra valet har olika partier fiskat invandrarkritiska röster i trygghetens och ekonomins namn. Vi har vant oss vid en retorik som i vissa fall är rent aggressiv mot invandrare och flyktingar eller mot andra grupper i samhället som inte tillhör majoriteten. Väldigt få reagerar mot rasistiska uttalanden eller handlingar, eftersom de har normaliserats, accepterats på en högre nivå. Tillräckliga åtgärder vidtas inte för att ändra på detta, och inför årets riksdagsval tycks invandrarfrågan har blivit ett relativt nedtystat ämne. Vi vill med vår Valborgskväll nämna saker vid deras rätta namn och i sann förstamajanda påminna om solidaritetens betydelse och vårt ansvar som medmänniskor i en värld där många har det betydligt svårare än vi.

Några av de gäster som uppträder under kvällen: journalisten och författaren Marianne Lydén, fotografen Niklas Meltio, stand-up komikern Ali Jahangiri, författaren Malin Kivelä, dokumentärfilmaren och skådespelaren Ghatfan Ghanoom, filmregissören Naima Muhamod, violinist Minna Pesola, dansaren Dennis Nylund, skådespelarna Christoffer Strandberg, Robert Kock och Marika Parkkomäki, Klockriketeatern samt Eternal Erection, som avslutar kvällen med konsert och fest.

Röda Korset och Finlands flyktinghjälp samt andra organisationer är även på plats för att informera om deras verksamhet.

Manifestationen börjar kl.19 och slutar efter kl. 23 inklusive band och dans i slutet. Mat och dryck säljs i pausen.

Förhandsanmälan till evenemanget via viirus(a)viirus.fi.

Inträdesavgift: valfri summa. Manifestationens intäkter går till UNHCR, FN:s flyktingorgan.

Plats: Teater Viirus, Sjötullsgatan 33.

Mer information:
Administrativ ledare Matilda Sundström, 050 911 59 88
Tuottaja Ville Vuorelma, 050 444 03 44
www.viirus.fi


Seminar on culture and sustainability 5 May 2015, Nordic Culture Point, Helsinki

Many of us have Billy in our living room. And Ingatorp in our kitchen. Quite a few of us have acquainted ourselves with LACK-products. These items evoke thoughts, memories and feelings in us as people, consumers, and citizens living in a complex world, dealing with questions of social, ecological and cultural responsibility.

This event will take a perspective on culture and sustainability in a globalized world through a case of Nordic way of life, art, design and industry. Researchers, design specialists, global companies, artists and officials for culture - and of course the conference participants - will get together to discuss these issues.

TIME: Tuesday 5th of May, at 7-9 PM
VENUE: TING Hall, Nordic Culture Point, Kaisaniemenkatu 9, Helsinki
LANGUAGE: English

Registration for the seminar: https://www.webropolsurveys.com/S/A0D2AB18D1690F56.par

Read more online.


STIPENDIER OCH BIDRAG


Fler aktuella stipendier och bidrag: www.tinfo.fi/hakuja, TINFO-webbplats (på finska), Fyrk.fi, Svenska kulturfonden


Centret för konstfrämjande: Resestipendier | ansökningstid 1.-30.4.2015


Centret för konstfrämjande beviljar resestipendier åt yrkeskonstnärer, konstsakkunniga och av dem bildade arbetsgrupper.

Stipendierna är avsedda för kostnader i samband med utlandsresor där man använder de billigaste offentliga färdmedlen och bor med rimliga kostnader. Stipendiet kan inte delas ut t.ex. som dagpenning eller fraktkostnader.

Resan bör vara förknippad med ett konstnärligt eller för konstarten betydande projekt i samband med vilket den sökande aktivt representerar Finland genom att uppträda eller presentera.

Stipendiet kan i vissa fall också beviljas för resor där man förbereder eller bekantar sig i anknytning till ett förbestämt uppträdande. En inbjudan eller bekräftelse av samarbetspartnern begärs.

Läs mer

www.taike.fi


Svenska Teaterföreningen i Finland r.f.| ansöka senast 30.4


Svenska Teaterföreningen i Finland r.f. lediganslår varje vår i april sina stipendier genom annonser i de lokala dagstidningarna och genom anslag på teatrarna. Stipendierna kan sökas av finlandssvenska scenkonstnärer, teatergrupper och teatrar. Verksamhet inom eller till förmån för amatörteater kan också komma ifråga. Styrelsen understöder även gärna arbete med barnteater. Den regionala fördelningen beaktas vid utdelningen.

Av ansökan skall framgå det ansökta beloppets storlek, projektplan - och budget, samt (Obs!) kontaktuppgifter (gärna även e-postadress), personnummer och bankkonto. Ansökan bör vara undertecknad. Ofullständiga eller försenade ansökningar eller ansökningar som endast insänts per e-post utan underskrift beaktas ej.

Ansökan skall vara föreningen till handa senast 30 april 2015, adress: Svenska Teaterföreningen c/o Old Times, Annegatan 12, 00120 Helsingfors.

Redovisning med kopior på verifikat bör inlämnas då projektet förverkligats, senast 1. mars 2016.

Ytterligare information: http://www.teaterforeningen.fi/stipendier/


Kulturkontakt Nord: NORDBUK stödprogram | ansöka senast 4.5


NORDBUK (Nordiska barn- och ungdomskommittén) är ett rådgivande och koordinerande organ i alla barn- och ungdomsfrågor i Nordiska ministerrådet.

NORDBUK stöder barn och ungas egna projekt och har upprättat ett program för detta ändamål. Den främsta målsättningen med NORDBUK-stödprogrammet är att stärka barn och ungas egen organisering, inflytande och deltagande i politiska processer, samt att stärka en nordisk identitet bland barn och unga.

Målgruppen är barn och unga under 30 år i Norden.

http://www.kulturkontaktnord.org/lang-sv/stoedprogram/nordbuks-borne-a-ungdomsprogram


Scholarship for 2-week training at professional theatre in Russia 14-28 June 2015


Scholarships Announced for participation in the international two-week practical training on June 14 - 28 at professional state theatre in Russia!

Dancers, actors, movements directors, choreographers and performers from various techniques are welcome to apply. The program is open to artists from different countries.

Certification is provided for successful candidates.
Accommodation in shared rooms is available for participants.
The organizers assist participants in the Russian Visa preparation.
The number of scholarships is limited. The group is forming on a competitive basis.

Read program details, conditions & fill in Application Form online:
http://www.stagedirectorslab.org/2weeksintensive


ANSÖKNINGAR


Fler aktuella ansökningar (på finska): www.tinfo.fi/hakuja


Centret för konstfrämjandes residensvistelser utomlands | ansöka senast 30.4


Centret för konstfrämjande beviljar residensvistelser åt professionella konstnärer, sakkunniga och arbetsgrupper inom olika konstarter.

Residensvistelser utomlands är ett stöd jämförbart med ett stipendium och avsett för konstnärligt arbete och internationalisering. Stödet innefattar inte ett särskilt residens- eller resestipendium.

www.taike.fi


Stipendiatenprogramm 2015 – 18. Internationale Schillertage 12.-20. Juni 2015 | deadline 26 April


Im Rahmen der 18. Internationalen Schillertage am Nationaltheater Mannheim, vom 12. bis 20. Juni 2015, werden unter dem Thema „Geschlossene Gesellschaft“ zahlreiche Auftragsproduktionen, Gastspiele, Diskussionen und Club- und Konzertnächte rund um Schillers Werk präsentiert.
 
Während des Festivals vergibt das Nationaltheater Mannheim Stipendien an nationale und internationale Studierende sowie Berufseinsteiger aus theaterrelevanten Bereichen. Werden Sie Teil des Festivals und widmen Sie sich mit renommierten Seminarleitern spannenden Fragestellungen und Diskursen zur Theaterlandschaft! Detaillierte Informationen zu dem Bewerbungsverfahren und Seminarprogramm können Sie dem angehängten Flyer entnehmen. Bewerbungsschluss ist der 26. April 2015.
 
Wir freuen uns sehr, wenn Sie das Programmheft an interessierte Studenten und Berufseinsteiger in Ihrem Haus weiterleiten. Gerne können Sie auch unseren Facebook-Beitrag teilen. Für Ihre Unterstützung danken wir Ihnen ganz herzlich und stehen gerne für Rückfragen zur Verfügung. Wir freuen uns über reges Interesse und zahlreiche Bewerbungen!
 
Festivalbüro Internationale Schillertage 2015


Recidency Programme 2015: Arts Printing House, Lithuania | deadline 27 April


Arts Printing House  offers a residency to professional international artists in Contemporary Performing Arts field: Contemporary Circus, Theatre, Dance. The Arts Printing House opens as well the residency opportunities to the Producers of performing arts: art directors, festival programmers or managers of the field. The organisers try to encourage and strengthen the interaction between Lithuanian artists and guests from other countries via the Artists in Residence program Print Art on Stage.

The organisers offer: 1-4 weeks residency (possible period is June-August) at Arts Printing House with free studio. The Arts Printing House also covers travel expenses and accommodation. However, all other expenses such as living costs, materials, insurance and local transport costs in the city must be covered by the artists themselves or through funds of the artists’ home countries. The residency takes place at Arts Printing House, lively and diverse contemporary culture venue situated in the Old Town of Vilnius.

Disciplines:
Contemporary Performing Arts: Contemporary Circus, Theatre, Dance, Administrative.

Deadline: 27 April

Find all details online.


Open call for Eskusplosion12h festival 23-24 May 2015, Helsinki | deadline 30 April


Eskus – Performance Center organises Eskusplosion12h festival on 23.–24.5.2015 (18:00–06:00) in Suvilahti, Helsinki.

Eskusplosion is an open and experimental festival of live art and a celebration of togetherness. Performances, non-performances, acts and rituals in and around the Eskus premises in the spirit of "Anything goes"! Food, music and dancing are also on offer.

Performers and such can register by submitting the form linked below by 30.4. or do their thing during the event in suitable areas without prior notice.

At the heart of the event is the African Lounge, hosted by West African musicians. It will be a good place come back to and discuss the mind-blowing experiences of Eskusplosion.

Welcome to join – as performer, audience or both!

More info:
Producer: Toni Ledentsa / toni.ledentsa(at)eskus.fi
Production assistant: Travis Nurminen / travis.nurminen(at)eskus.fi
Tel: +358 (0)45 144 3948
www.eskus.fi

Suvilahti, Puhdistamo, building 6, 2. floor
Kaasutehtaankatu 1 / 33, 00540 Helsinki

Registration form (PDF)
Eskus floor plan (PDF)


The Future Europe Festival 2016, the Netherlands | application deadline 3 May 2015

 
The Future Europe Festival is a one-off, major cultural festival featuring performing arts, visual arts, design and storytelling. The festival will be held in Amsterdam in 2016 as part of the Cultural Programme accompanying the Netherlands’ chairmanship of the European Union. The organisers, envisage a festival, which is open to original and inspiring ideas. The organisers call on innovative and creative talent to present their plans and, in partnership with us, forge new connections.

Funding support is included (check carefully the guidelines)

Deadline: 3 May

Find all details online.


UNDERVISNING OCH WORKSHOP


Fler aktuella ansökningar (på finska): www.tinfo.fi/hakuja och www.tinfo.fi/minnemenna


Filmkurs på Suviranta 9.-16.6.2015 | ansöka senast 26.4


Ilmasuverstas ry och LUST rf anordnar i samarbete med Skådespelarförbundet

En kurs i filmarbete med den svenske filmregissören Richard Holm och den finländska skådespelaren Jonna Järnefelt.

Richard Holm (1967) är bl.a. känd för sina Johan Falk-filmer (2009-2015). Holm har också regisserat krigsfilmen Gränsen (2011) och flera avsnitt av dramaserien Oskyldigt dömd och Irene Huss-kriminalserierna.

Jonna Järnefelt har under 30 års tid uppträtt förutom i otaliga teaterroller även i en mängd tv-serier och filmer, bl.a. Kiiltokuvia, Tjockare än vatten, Här under Polstjärnan, Pääministeri.

Med Holm har hon jobbat i Falk-filmen Organisatija Karajan (2012).

Utgångspunkten för kursen är att erbjuda professionella skådespelare möjlighet att fördjupa sina kunskaper i filmarbete.

Kursspråken är engelska, svenska, finska.

Kursen börjar ti 9.6. kl 14, avslutas ti 16.6. ca kl 14 (7 dagar)

Deltagaravgift: 480 €, helpension ingår (kan betalas i flera rater)

Ansökningstiden utgår sö 26.4.2015.

Gå till ansökan

www.nayttelijaliitto.fi/ilmaisuverstas


Fantasiskolan Fantskos Sommardagsläger i juni, Helsingfors


Sommaren 2015 är fantasiskolan Fantsos roliga läger tillbaka!

VEM ORDNAR
Fantasiskolan Fantsko är ett kreativt koncept för 0-9-åringar. Fantsko har startat 2012 och erbjuder klubbar, dagisprojekt, läger och babyverksamhet. Fantsko hör till turnéteatern Sagateater. Ledarna är skådespelare och dramapedagoger.

FÖR VEM
Lägren är för alla 7-12-åringar.

VAD
Under en vecka eller två får man bekanta sig med fantasilekar, teaterlekar, bild och animation, cirkuslek och ordkonst.

VAR
Lägren ordnas i Södra Helsingfors och vi är både inne och ute under lägerdagarna. Närmare koordinater vid anmälan.

NÄR
De två första veckorna efter att skolan slutat, dvs vecka 23 och 24 (1-5.6 och 8-12.6). Må-fre kl 8-17.

PRIS
160e(+moms) / 1 vecka
250e(+moms) / två veckor
Lunch och mellanmål samt material och försäkring ingår i priset

HUR ANMÄLA
fantsko(a)paravarjo.fi / 0503786784
fantsko.wix.com/fantsko
www.sagateater.fi


twitter.com/tinfotweets