Viestinnän palvelut
TINFO-viestinnän strategia, suunnittelu ja toteutus perustuvat neljälle pääajatukselle. Se on digitaalista ammattilaisviestintää, jonka voima on vuoropuhelussa ja saavutettavuudessa.
Digitaalinen läsnäolo ja viestintä on luonteeltaan avointa eikä tunne välimatkoja, niinpä se sopii TINFO-viestinnän yhdeksi kulmakiveksi. Kansainvälinen ammattilaistoiminta vaatii nykyaikaista viestintää, ja digitaalisuus tekee palveluistamme ylirajaisesti saavutettavia.
Saavutettavuudesta TINFO huolehtii tarjoamalla palveluita säännöllisesti kolmella kielellä, suomen lisäksi ruotsiksi ja englanniksi ja räätälöidysti vielä useammalla. Kieli ei ole este kommunikaatiolle. Saavutettavuutta parannetaan jatkuvasti myös ottamalla käyttöön ja kehittämällä uusia visuaalisia keinoja viestiä.
TINFO palvelee ensisijaisesti esittävien taiteiden eri muotojen ammattilaisia, taidepolitiikan asiantuntijoita ja päätöksentekijöitä sekä mediaa. Jatkuva vuorovaikutus TINFO-palvelujen käyttäjien kanssa on olennaista palautteen saamisen ja toiminnan kehittämisen vuoksi. Vuoropuhelussa lujittuu luottamus, jonka ainutlaatuinen esittävien taiteiden alan tiedontuottaja ansaitsee teoillaan. Ei ole toista sellaista kuin TINFO.
Digitaalisesti saavutettavat tinfo-palvelut
Viestinnän visuaalisuuden vaatimus ja resurssit
Kattavista datavarannoista toimiviksi verkkopalveluiksi
Blogit ja oma uutis- ja artikkelituotanto
Sähköisiä uutiskirjeitä neljällä kielellä
TINFO sosiaalisessa mediassa
Median palvelu: tiedotteet ja henkilökohtainen tietoapu
Kestäviä julkaisuja, räätälöityjä sisältöjä
Viestintätoimistopalveluita
Digitaalisesti saavutettavat tinfo-palvelut
TINFO on ollut edelläkävijä digitaalisen viestinnällisen ajattelun jalostajana monipuolisiksi verkkopalveluiksi. Osaamisemme on jatkuvan itsensä kehittämisen ja tekemisen myötä karttunut. Tekemisen kulttuurimme sallii kokeiluja, joita digitaalisten palvelujen kehittäminen ja päivittäminen vaativat. Uudenlaiset visuaaliset ratkaisut ja tavat käyttää datavarantojamme ovat vieneet viestintäämme aina seuraaville tasoille.
TINFO tulee uudistamaan verkkopalvelujensa käytettävyyttä ja entisestään parantamaan niiden saavutettavuutta vuosille 2019-2020 ajoittuvalla hankkeella.
Viestinnän visuaalisuuden vaatimus ja resurssit
Visuaalisuuden vaatimus tulee yhä entisestään korostumaan viestinnän tekemisessä. Viestien visuaalisuus tuo niille huomioarvoa, mutta tehokeinon lisäksi visuaalisuus on ajattelutapa. TINFO toteuttaa viestinnän ratkaisut liki 100 prosenttisesti omin voimin: tämä on taloudellinen resurssikysymys, mutta myös strateginen valinta, jonka tavoitteena on ollut kehittää viestinnän tekijöiden osaamista.
Arvojemme mukainen kestävyys on toteutunut viestintämme muotoilussa, kun nykyinen visuaalinen identiteettimme suunniteltiin kestämään aikaa. Suunnittelutoimiston kanssa yhteistyössä luotu ajaton identiteetti on antanut tarpeellisen väljyyden itse tehdä sovelluksia, joita digitaalisen viestinnän muutostahti vaatii.
Nyt kun on tullut tarve uudistaa viestinnän palvelujen käytettävyyttä ja kohentaa entisestään niiden saavutettavuutta, tullaan ostamaan ulkopuolisten graafisen suunnittelun ja verkkodesignin ammattilaisten osaamista.
Kattavista datavarannoista toimiviksi verkkopalveluiksi
TINFO-verkkosivut (www.tinfo.fi) palvelu- ja viestintäkanavana tarjoaa ajankohtaista aineistoa suomalaisesta teatterista, teatterintekijöistä ja kiertävistä esityksistä, suomalaisista näytelmistä ja niiden käännöksistä eri kielille, työkalupakin kansainväliseen liikkuvuuteen sekä kontaktitietokantoja ja tietoja verkostoitumisen foorumeista.
Esitysten ensi-iltatiedot sisältävä verkkopalvelu laajentui entisestään, kun siihen alettiin ottaa mukaan ammattiteatterien ja kesäteatterien lisäksi myös harrastajateatterien ensi-illat. Samoin Teatterihaku-palvelu kattaa tästä lähin myös sadat harrastajavetoiset teatterit.
TINFO-verkkosivuston laajaa tietoaineistoa on järjestetty käyttäjäystävällisiin verkkotietokantoihin, jolloin tiedon saatavuus helpottuu. Verkkopalvelujen käytettävyydestä huolehditaan jatkuvasti tekemällä mobiilioptimointia, tietoturvaa ja hakukoneystävällisyyttä parantavia järjestelmäpäivityksiä.
Teatterihaku
Teatterihaku on TINFO-verkossa sijaitseva tietokanta, josta tulee nyt toteutuvan palvelun laajennuksen myötä löytymään paitsi ammattiteatterien ja kesäteatteria esittävien tahojen myös kaikkien harrastajateatterien yhteystiedot. Yksittäisen teatterin tietojen kohdalta näkyvät myös kyseisen teatterin tekemät kaikki esitykset vuodesta 2011, jolloin verkkosivusto avautui uusittuna ja sen sisältöä alettiin nykyisessä muodossa kerätä. Ensi-iltatietokanta ja Teatterihaku toimivat näin yhteen.
Ammatti- ja harrastajateatterien ensi-illat
Ensi-iltalista on suosittu TINFO-palvelu, josta löytyvät paitsi ammattiteattereiden ja kesäteattereiden, niin nyt myös kaikkien harrastajateatterien tulevat ensi-illat. Myös tämä verkkopalvelu perustuu tietokantaan. Ensi-illoista voi tehdä hakuja esimerkiksi teatterin, vuoden tai tiettyjen asiasanojen – esimerkiksi yhteistuotanto tai kotimainen kantaesitys – mukaan.
New Plays from Finland
New Plays from Finland antaa tietoa suomalaisista näytelmistä englanniksi ja palvelee ulkomaista tiedonhakijaa. New Plays from Finland -tietokannan valikoimaa täydennetään uusilla näytelmillä, joilla voi ajatella olevan mahdollisuuksia kansainvälisesti. Laajempi tietokannan valikoiman kartuttamistyö tehdään säännöllisesti vuosittain.
Näytelmäkäännöstietokanta
Näytelmäkäännöstietokanta sisältää tiedot suomalaisten näytelmien erikielisistä käännöksistä. New Plays from Finland -tietokanta käyttää automatisoidusti tämän tietokannan tietoja.
ILONA-esitystietokanta
ILONA-esitystietokanta on suomalaisten teatteriesitysten tietopankki, joka sisältää vuodesta 2002 tiedot myös esitysten tekijöistä. TINFO tekee yksityiskohtaisten tuotantotietojen syöttämisen sadoista esityksistä joka vuosi kerryttäen tietovarantoa. Tietokantaa on ylläpidetty yhdessä Teatterimuseon kanssa.
Apurahavahti
Apurahavahti on ainutlaatuinen TINFO-palvelu. Apurahavahdista löytyy tiedot erityisesti teatterialalla työskenteleviä hyödyttävistä apurahoista. Käyttäjä saa tilattua sähköpostiinsa Apurahavahdin ”hälytyksen” siitä, kun tietokantaan tulee uutta tietoa, esimerkiksi julkaistaan uusi apuraha tai jokin haku aukeaa tai tulee muutoksia hakuaikoihin.
Teatterin puolestapuhujan työkalupakki
Teatterin puolestapuhujan työkalupakista löytyy kokoelma tiivistettyä ja popularisoitua tietoa, jota voi käyttää argumentoinnin tukena erilaisissa tilanteissa. Työkalupakin tieto perustuu TINFOn tuottamiin Teatteritilastoihin, muuhun tutkimustietoon, lehtiartikkeleihin ja alalta kerättyihin kokemuksiin.
Blogit ja oma uutis- ja artikkelituotanto
Hanna Helavuoren Merkinnät työpäiväkirjasta on jo blogien klassikko. Vuodesta 2010 viikoittain ilmestyneitä kirjoituksia osataan alalla jo odottaa.
TINFO-blogi toimii alustana asiantuntijapuheenvuoroille ja on samalla yksi keinoista, joilla tinfolaisten ajattelua ja toimintaamme tehdään läpinäkyväksi. TINFO-blogin sisällä on ilmestynyt säännöllisinä sarjoina kansainvälisten asioiden päällikön Jukka Hyde Hytin Umpihangesta ja viestintäpäällikkö Sari Havukaisen Viestien vallassa. Myös tilastonlaatija Piia Volmari ja korkeakoulu- ja Erasmus-harjoittelijamme ovat olleet TINFO-blogin kirjoittajia.
Oman uutis- ja artikkelituotannon avulla TINFO pystyy taustoittamaan esittävän taiteen alan ilmiöitä ja tuomaan esiin tekijöiden ajattelua. Myös Teatteritilastojen sisältämä tietovaranto on aiheiden aarreaitta. Sisällöntuotannon keinoja ovat olleet erilaiset tekstityypit, valokuvat, bannerit sekä infograafit ja muut dataa visualisoivat kuviot.
Sähköisiä uutiskirjeitä neljällä kielellä
TINFO-tiedote on teatterialan uutisia, tapahtuma- ja koulutusilmoituksia ja avoimia hakuja välittävä tehokas kanava. Sen kautta viestimme myös palveluista, joita TINFO tarjoaa. Viikoittain torstaina ilmestyvän TINFO-tiedotteen voi tilata omaan sähköpostiinsa, tai sitä voi seurata sosiaalisen median ja TINFO-verkkosivujen kautta. Se tavoittaa laajasti teatteriväkeä, päättäjiä ja mediaa Suomessa.
TINFO tuottaa muita kuin suomenkielisiä sähköisiä uutiskirjeitä palvellakseen ulkomaisia sidosryhmiä. Ruotsinkielistä TINFO e-Nyttiä tehdään teema-ajatuksella, toimituksellista, sen lukijakuntaa ajatellen räätälöityä aineistoa sisältäväksi. Artikkelimaiset uutis- ja muut jutut tehdään journalistisella otteella.
TINFO e-Newsin kansainvälisille teatteriammattilaisille tuotettava englanninkielinen materiaali on niinikään kuratoitua ja kansainvälistä lukijaa ajatellen toimitettua. Sama koskee uutiskirjeperheemme saksankielistä jäsentä TINFO-Newsletter – Theater aus Finnlandia.
Eri kielillä välitettävää tietoa suomalaisesta teatterista ja sen tekijöistä tuotetaan laadukkaina artikkeleina, tietoa pilkotaan, ja sitä tarjotaan saatavaksi ja markkinoidaan monessa eri kanavassa. Sosiaalinen media antaa mahdollisuuden monipuoliseen ja aiempaa henkilökohtaisempaan viestintään myös kansainvälisesti.
TINFO sosiaalisessa mediassa
Sosiaalinen media ovat ihmiset. TINFO eli tinfolaiset ovat läsnä ihmisille muiden muassa sosiaalista mediaa hyödyntäen. Facebook ja Twitter tarjoavat ylirajaisen tavan tavoittaa palveluistamme kiinnostuneet. Somessa voi kommunikoida niidenkin kanssa, jotka eivät esimerkiksi käytä sähköpostia.
TINFO käyttää eri kanavia tietoisesti toisiaan täydentämään. Kuva- ja videoviestinnässä toimivia välineitä ovat Instagram ja YouTube, asiantuntijoiden vuorovaikutukseen luontevin someväylä on LinkedIN. Kanavia käytetään erillisen sosiaalisen median strategian mukaisesti.
Roolimme sosiaalisessa mediassa on toimia asiantuntijatiedon jakajana ja vinkkaajana sekä ympäröivän todellisuuden havainnoitsijana.
Median palvelu: tiedotteet ja henkilökohtainen tietoapu
TINFO lähettää erillisiä lehdistötiedotteita harkiten. Lehdistötiedotteet liittyvät yleensä Teatteritilastoihin ja selvityksiin, joita TINFO tuottaa, johtamiimme tai koordinoimiimme hankkeisiin tai näytelmien ja esitysten tekstitysten kääntämiseen haettavissa olevaan TINFO-apurahaan.
Toimittajat seuraavat myös viikoittaista TINFO-tiedotetta. Tietoapua kaipaavia toimittajia palvelemme henkilökohtaisesti, ja moni on lisäksi tottunut hakemaan teatteritietoa TINFO-verkkopalveluiden kautta.
Kestäviä julkaisuja, räätälöityjä sisältöjä
Teatteria koskevien sisältöjen asiantuntijana TINFO tuottaa räätälöityjä aineistoja yhteistyössä eri kumppanien kanssa. Tampereen Teatterikesän ja Uuden näytelmän ohjelman (UNO) kanssa järjestetyssä Future Is Present -kokonaisuudessa esiteltiin kahdeksan nykyteatterin tekijää ja kuusi näytelmäkirjailijaa. TINFO toimi tämän Teatterikesän kansainvälisille vieraille suunnatun showcasen suunnitteluryhmässä ja toimitti Future Is Present -käsiohjelman.
Vaikka aineistot valmistetaan tiettyyn tarkoitukseen, jo suunnitteluvaiheessa otetaan huomioon mahdollisuus käyttää niitä muissakin yhteyksissä. Orgaanisesta ideoiden ja materiaalien jatkojalostuksesta esimerkki on UNO Podcastissa ilmestyneiden kirjailijakeskustelujen trilogia: Future Is Present -tapahtumissa englanniksi käytyjen keskustelujen aiheista jatkettin suomeksi podcasteissa. Audiojulkaisujen sisällön toteutuksesta vastasivat näytelmäkirjailijat ja TINFO, äänittämisen, editoinnin ja julkaisemisen hoiti UNO.
TINFO News -lehtien sarja
TINFO News -lehdet ovat toimineet vaikuttavana tapana vastata ulkomaisten dramaturgien, ohjaajien, festivaalijohtajien ja -kuraattorien tiedontarpeeseen suomalaisesta esittävästä taiteesta. Julkaisusarjassa on ilmestynyt kahdeksan lehteä, kolmella eri kielellä, englanniksi, saksaksi ja venäjäksi. Sisällöistä on onnistuttu suunnittelemaan aikaa kestäviä, jolloin kerran tuotetun aineiston elinkaari on vuosia.
Tähän mennessä ilmestyneet lehdet:
- Novosti TINFO – мысли и звуки финского театра
- TINFO News – Sustainability, Resiliance and Performance Utopias
- TINFO News – Beständigkeit, Nachhaltigkeit und Performance-Utopien
- TINFO News – Performance Design
- TINFO News – New Modes of Authorship
- TINFO News – Theatre and Ecology
- TINFO News – Writing for the Stage
- TINFO News – Situated Performances and Performers
TINFO-vihko
TINFO-vihko on uudenlainen yhdistelmä pientä kevyttä esitettä, käyntikorttia ja tavatessa annettavaa promomateriaalia. Vihkosen tekstiaineisto tulee kommunikoimaan kahdeksalla eri kielellä, tehokkaasti yhdessä ja samassa paketissa. Kestävästi visuaalista linjaamme ja graafista osaamistamme hyödyntäen tehty TINFO-vihko tulee palvelemaan tarkoitustaan pitkään.
Viestintätoimistopalveluita
TINFO on haluttu kumppani, kun alan yhteisissä kampanjoissa tarvitaan viestintäosaamista. TINFO on hoitanut esittävien taiteiden alan palkintojen yhteisviestintää, neuvonut ja auttanut Teatterijärjestöjen Keskusliiton sihteerinä kulloinkin toimivaa palkintojen aineistojen tuottamisen prosessissa. TINFO on myös toiminut viestinnän suunnitteluvastuussa ja koordinoijana teatterialan yhteisessä sosiaalisen median kampanjassa #munteatteri / #minteater.