Karun vuoden karut luvut
Teatterin, tanssin ja sirkuksen tilastovuosi 2020 on tummasävyinen, mitattiin siinä mitä tahansa. Peruttuja esityksiä ja menetettyjä työtilaisuuksia. Normaalivuosien neljän miljoonan sijaan 1,2 miljoonaa myytyä lippua. Yleisöä tavoitettiin suoratoistojen ääreen, tilastokirja kertoo nyt ensi kertaa myös tästä toiminnasta.
Teatterin tiedotuskeskuksen (TINFO) tuottama ja toimittama julkaisu Esittävän taiteen tilastot – teatterin, tanssin ja sirkuksen vuosi 2020 on ilmestynyt. Tilastokirja läpivalaisee alan pandemiavuoden talouden, ohjelmistojen, esityskertojen, katsojamäärien ja henkilöstön näkökulmasta.
Tilastovuosi on tummansävyinen, mitattiin siinä mitä tahansa. Elävä taide haki kuitenkin uusia kanavia päästä yleisön eteen: ruudun kautta koettavaksi tarjotut esitykset ovat nyt ensi kertaa tilastoituina.
Karun vuoden karut luvut
Esittävän taiteen vuosi 2020 alkoi normaalisti, mutta keskeytyi Covid-19 -pandemian rantauduttua Suomeen. Hallitus julisti poikkeustilan 16.3. ja mm. kaikki esitystoiminta keskeytettiin aina 16.6. asti, jolloin poikkeusolot päättyivät, mutta yleisötapahtumia rajoitettiin edelleen.
Syksyllä esitystoiminta käynnistyi ympäri maan rajoituksin ja turvaohjeistuksin, mutta viruksen toisen aallon jyllätessä esitystoiminta käytännössä keskeytettiin Uudellamaalla viranomaispäätösten perusteella jälleen 23.11. Yleisötilaisuudet rajattiin 20 henkilöön, ja pian myös muualla Suomessa yleisörajoituksia tiukennettiin jatkumaan yli vuodenvaihteen.
Vastuullisesti ja tilanteen mukaisesti toimiminen tulee kalliiksi. Esittävän taiteen tilastot kertovat romahduksen ja dominoilmiön, johon joudutaan, kun yleisölle voi myydä lippuja teatterien katsomoihin hyvin rajoitetusti, jos ollenkaan.
Teattereiden ohjelmistokalentereissa olleita tuotantoja peruttiin 94, joista kantaesityksiä olisi ollut yli puolet eli 47, mikä vaikutti välittömästi esimerkiksi näytelmäkirjailijoiden toimeentuloon. Kaikkien teosten esityskertoja kertyi 45 % vähemmän kuin tavallisina näytäntövuosina, katsojamäärät jäivät 70 % tavallisesta. Normaalivuosien neljän miljoonan sijaan, 1,2 miljoonaa myytyä lippua.
Esittävän taiteen toimijat kärsivät 50 miljoonan euron suorat taloudelliset menetykset verrattuna vuoteen 2019, tappiot syntyivät myymättä jääneiden lippujen lisäksi, kun myös muu omien tuottojen hankkiminen oli sulkutilan tai rajoitusten takia estynyt. Säästötoimina esimerkiksi 35 vos-teatteria lomautti henkilökuntaansa, ja moni toimija teki päätöksen olla palkkaamatta freelancereita. Pandemiavuosi haukkasi kerralla pois taiteellisista vierailijatehtävistä 25 %.
Ei pandemiavuotta ilman teatteria
Keskeytyneeseen näytäntövuoteen * mahtui kuitenkin useita merkittäviä kantaesityksiä kuten Anna-Mari Karvosen Asennot, Juha Hurmeen Making of Lea, Leea Klemolan ja Klaus Klemolan Arktiset leikit, Melli Maikkulan Pelle, Sirkku Peltolan Koiran morsiamet, Paula Salmisen Ilmasilta, Elli Salon Alina, Milja Sarkolan Pääomani tai esimerkiksi Okko Leon Onnellisten saari. Peruutettujen kantaesitysten joukosta löytyy odotettuja uutuuksia kuten Maria Turtschaninoffin ja Anna Simbergin Månskensprinsen (jota ehdittiin esittää kerran) ja Jussi Moilan Isän maa.
Kotimaisen ohjelmiston osuus väheni hieman suhteessa ulkomaiseen. Kotimaisen ohjelmiston osuus vos-puheattereissa ja Suomen Kansallisteatterissa oli 50 % (2018/2019: 53 %) ja rahoituslain ulkopuolisten teatteritoimijoiden ohjelmistoissa 74 % (2018/2019: 88 %).
Rahoituslain ulkopuolisella kentällä tehtiin sitä, mitä repertuaariteatterit harvemmin tekevät. Klockriketeatern tuotti Aniara-esityksen yhdessä yhdysvaltalaisen The Crossing -kuoron ja suomalaisen Wusheng Companyn kanssa. Ensi-ilta oli Philadelphiassa. Oblivian kokeellinen musiikkiteatteriesitys Verdrängen Verdrängen Verdrängen sai ensi-iltansa Stuttgartissa juuri ennen pandemian puhkeamista. Todellisuuden tutkimuskeskus tarjosi poikkeusolojen aikana Utooppiset puhelinmatkat -esityksen suoraan katsojien puhelimeen. Poikkeustilan jälkeen Niina Hosiasluoman monologi Minä olen Hossu Teatteri Takomossa oli ensimmäisiä yleisölle esitettyjä teoksia.
Teatteria kotisohville
Vuoden 2020 aikana 77 teatterialan toimijaa pyrki tavoittamaan suomalaiset taidelajin suurkuluttajat suoraan heidän kotisohvillaan. Esitykset tavoittivat lähes 2,1 miljoonaa katsojaa erilaisten digitaalisten alustojen kautta.
Maksullisilla striimeillä oli yhteensä 81 734 katsojaa. Puolet maksullisten striimien katsojista – 40 517 katsojaa – seurasi live-esitystä. 40 % katseluoikeuksista myytiin striimatun ensi-illan tallenteeseen. Striimilipuista 10 % ostettiin teatterien muun tallennetuotannon kautta tarjolla olleisiin teoksiin.
Heti Suomen hallituksen julistettua poikkeustilan aloitti Karanteeniteatteri, joka myi vuonna 2020 huimat 23 778 katseluoikeutta. Karanteeniteatterin toimintamalli mahdollistaa sen korkeat katsojaluvut: teatteri tarjoaa alustan valmiille, pienimuotoisille esityksille. Turkulainen Linnateatteri, joka niin ikään oli ensimmäisten striimaajien joukossa, myi 9 485 katseluoikeutta, Suomen Komediateatteri 9 000 ja Tampereen Teatteri 7 859.
Ilmaisalustoilla kuten YouTubessa, Facebookissa ja Vimeossa katsojia kertyi eri toimijoille yhteensä 2,6 miljoonaa eli 97 prosenttia kaikista suoratoistojen katsojista seurasi esityksiä ilmaisalustoilla. Näistä maksuttomista katselukerroista lähes 1,8 miljoonaa eli 68 prosenttia puolestaan koostui Suomen Kansallisoopperan ja -baletin katsojista. Toiseksi eniten katsojia oli Suomen Kansallisteatterilla, jonka tallenteita seurasi 69 996 katsojaa teatterin verkkosivujen kautta, Facebookissa ja SoundCloudissa ja kolmanneksi eniten Jyväskylän kaupunginteatterilla, joka keräsi 53 800 katsojaa niin ikään teatterin verkkosivuilla sekä Facebookissa, YouTubessa että Instagramissa.
Ainutlaatuiset tilastot
Kuten aikaisemminkin, TINFO on tuottanut vuodelta 2020 noin 100 eri tilastotaulukkoa, jotka kattavat pääosan suomalaisen esittävän taiteen kentästä. Havainnollisia graafeja on niinikään satakunta. Tilastot sisältävät runsaasti aikasarjoja, joiden avulla nähdään pitkän aikavälin kehityslinjoja. Tilastointia myös kehitettiin vuoden aikana, jotta kentän kokemat pandemian vaikutukset tulisivat näkyviin.
Teatterin tiedotuskeskus TINFO ry vastaa riippumattomana asiantuntijaorganisaationa teatterialan tilastoinnista. Suomessa alan tietojen keruun aloitti Suomen Teatterijärjestöjen Keskusliitto ry vuonna 1944. TINFO on vastannut tilastoinnista vuodesta 1995. Tanssin tiedotuskeskus ja Sirkuksen tiedotuskeskus tuottavat julkaisuun omien kenttiensä tilastot.
TINFO prosessoi toimijoiden tuottaman tiedon ja tarjoaa laajan ja vertailukelpoisen tietokokonaisuuden suomalaisen esittävän taiteen tilasta. Tilastot hakevat kattavuudessaan ja pitkine aikasarjoineen vertaistaan maailmalla.
* Ohjelmistot tilastoidaan näytäntövuosittain, syksystä kevääseen eli tässä kohtaa puhe on kaudesta 2019/2020.
Esittävän taiteen tilastot – teatterin, tanssin ja sirkuksen vuosi 2020. Julkaisun sähköinen versio.
Tilastoja koskevat tiedustelut:
TINFO / johtaja Linnea Stara, 050 301 2723, linnea.stara(a)tinfo.fi
Pandemiavuoden tilastokirjan saa painettuna vain tilaamalla sen ennakkoon. Otamme tilauksia vastaan maanantaihin 9.8.2021 saakka.