02.02.2017

Kohtuuttomuutta, ei armoa, ei oikeutta

Me suuri joukko teatterilaisia olemme vedonneet irakilaisen näyttelijä ja ohjaaja Bakr Hasanin puolesta. Maahanmuuttoviraston perustelut evätä turvapaikka osoittavat järkyttävää asiantuntemattomuutta ja piittaamattomuutta – itse asiassa kohtuuttomuutta ja silkkaa mielivaltaa. Tehostetun turvapaikkapolitiikan valtanyrkin alla ihminen on käytännössä vailla oikeusturvaa.  Vetoomuksessamme kiinnitimme huomiota myös siihen, että turvapaikkaa anova on huonon ja epäpätevän tulkin armoilla.

Vietämme yhdessä Maailman teatteripäivää 27.3. Kansallisteatterin Lavaklubilla. Yhteistyössä Suomen Kansallisteatterin ja sen Kiertuenäyttämön kanssa järjestämme tilaisuuden, jolle annoimme nimeksi Oikeus ja kohtuus – juuri siksi, että oikeutta ja kohtuutta saa etsiä, kun on kyse taiteilijan sanan- ja ilmaisunvapaudesta. Aiheinamme ovat mm. taiteilijoiden ilmaisunvapaus ja teatterin poliittisuus. Kysymme, mitä on olla taiteilija ja lähdemme siitä, että taiteilijalla on oltava oikeus toimia ammatissaan ilman vainoa ja että hänellä on oikeus saada turvaa.

Yhdistelmä, poliittinen teatteri ja taiteilija, tarkoittaa kuolemanvaaraa maissa, joissa sanan- ja ilmaisuvapautta ei ole.
Velvollisuutemme on nostaa pakolaistaiteilijoiden asemaa esiin, ja samanaikaisesti myös muistaa, että pakolaistaiteilija on ennen kaikkea taiteilija, ei vain pakolainen.

Oikeus ja kohtuus -tapahtumassa esiintyvät mm. Suomessa asuvat irakilaiset teatterintekijät Bakr Hasan ja Harth Raad. Mukana on myös muita taiteilijoita Kansallisteatterin Kiertuenäyttämön Toinen koti -dokumenttiteatterihankkeesta.

Vastaa turvapaikkapäätösten lukuhaasteeseen

Teatteri Viirus haastaa esittävien taiteiden taiteilijoita ja yhteisöjä 1.3.2017 lukemaan yhden tai useamman negatiivisen turvapaikkapäätöksen. MigriLeaksin sivuilta löytyy esimerkkejä.

Karkotetut ihmistensiirtelypolitiikan uhreina

Teatteri- ja politiikkateko! Rakastajat-teatterin Karkotetut (teksti ja ohjaus Elina Izarra) näyttää, kuinka maastakarkotuspäätösjärjestelmä, tämä ihmistensiirtelypolitiikka, toimii ja mitä karkotuspäätökset tarkoittavat ihmisten kannalta. Lainaan Izarran tekstiä käsiohjelmasta:

”Mutta onko tämä näytelmä totta? Se ainakin on totta, että Euroopassa elää noin 20 miljoonaa siirtolaista erilaisilla oleskeluluvilla ja karkeasti arvioiden noin 5 miljoonaa ilman lupaa. On totta, että noista 20 miljoonasta, moni voi menettää lupansa riippumatta siitä, kuinka kauan hän on elänyt Euroopassa. Myös se on totta, että vuosittain noin 160 000 paperitonta lähetetään lähtömaihin tai matkareiteille ja se, että EU laittaa palautuksiin noin miljardi euroa vuodessa.

On totta, että palautusten myötä perheitä hajoaa, työntekijöitä katoaa, ihmiset joutuvat tyhjänpäälle ja osa myös vaaraan. On totta, että palautukset perustuvat lainsäädäntöön, lakeja säätää eduskunta ja niitä voidaan säätää uudelleen.”

Palkkarintamalta

Uunituoreet VOS-teattereiden palkkatilastot marraskuulta 2016 näyttävät, miten työntekijöiden (toistaiseksi voimassa olevat ja määräaikaiset kiinnitykset) määrä VOS-teattereissa jatkaa laskuaan. Vuonna 2015 oli vielä 1947 työntekijää, vuonna 2016 lukumäärä on 1905. Näyttelijöiden lukumäärä on laskenut 438:sta (2015) 422:een. Taiteellista henkilöstöä oli 606 (627 vuonna 2015), teknistä henkilöstöä 820 (846 vuonna 2015) ja hallinnollista henkilöstöä 277 (267 vuonna 2015). Vakinainen ja määräaikainen taiteellinen henkilöstö väheni 3,35 %:lla.

Vuodesta 2010 taiteellinen henkilöstö on vähentynyt 12,68 %. Näyttelijöitä oli vakinaisilla ja määräaikaisilla kiinnityksillä 14,23 % vähemmän kuin vuonna 2010.

Teatteri-TES on naistaiteilijan suoja. Naisnäyttelijän euro on 98 senttiä. Voi tietenkin kysyä, miksi se ei ole kokonainen euro. Naisnäyttelijöille on vähemmän rooleja, pienempiä rooleja.  Millaisia rakenteellisia tekijöitä tuo kaksi senttiä pitää sisällään? Löytyykö osaselitys myös seuraavan merkintäni aiheesta?

Ketkä ohjaavat teatterissasi? Mistä on ohjaajat tehty?

Miehet senkun porskuttaa. Myös miesohjaajat. VOS-teattereissa ohjaavien sukupuoli on reilusti miesvoittoinen. Tämä käy jälleen ilmi, nyt Suomen teatteriohjaajat ja dramaturgit ry:n (STOD) Alma Lehmuskalliolla teettämästä selvityksestä. Tampereen Työväen Teatteri on se teatteri, jossa naisten ohjauksia oli enemmän kuin miesten, samoin Kajaanin kaupunginteatterissa ja Kemin kaupunginteatterissa Ja kas, näitä taloja johtavatkin naiset. Suurilla näyttämöillä ei naisohjauksia juuri näy.