02.02.2017

TINFO-tiedote 4 / 2.2.2017

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTTERIIN 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFO PALVELEE

UUTISIA 

TAPAHTUMIA 

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA 

HAKUJA

KOULUTUKSIA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA 

TYÖPAIKKOJA 

MUITA ILMOITUKSIA 

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MIKROPISTOJA ITSENÄISEN SUOMEN TEATTTERIIN 

Itsenäisyyden juhlavuonna Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) tekee mikropistoja itsenäisen Suomen teatterivuosiin. Mikropistot ilmestyvät viikoittain TINFO-tiedotteessa käyden läpi vuoden, pari kerrallaan, jotta joulukuussa päästään vuoteen 2017.  

1923

Runar Schildt, tuo suomenruotsalainen modernisti, urbaani dagdrivare ja flanööri kirjoittaa hektisesti talvipakkasten kylmäämässä asunnossaan Loviisassa näytelmäänsä Den stora rollen (Suuri haave/Suuri rooli), joka saa kantaesityksensä Svenska Teaternissa. Sittemmin näytelmää esitetään paljon Ruotsissa. Suomenkielisissä teattereissa sitä ei näy ennen kuin 1990-luvulla. Illuusioiden ja karkean todellisuuden ristiriita osuu ehkä liian lähelle. Suuren roolin päähenkilö Armas Fager on vähäpätöisen avustajaosien esittäjä. Hän haaveilee suuresta roolista Cyrano de Bergeracina, mutta löytää itsensä sisällissodasta punapäällikkönä eikä luvassa ole muuta kuin katastrofi.

Kerstin Nylander ohjasi sen Radioteaterniin vuonna 1954, pääosassa Armas Fagerina oli Axel Slangus, Nummisuutarien Esko vuoden 1922 elokuvasta. Hän oli ollut mukana jo Den stora rollenin kantaesityksessä.

1924

Maria Jotunin Tohvelisankarin rouva Suomen Kansallisteatterissa käynnistää teatterisodan, joka uhkaa lopettaa koko teatterin valtionavun. Kansanedustaja Lohi on sitä mieltä, että ”Kansallisteatterin  johto on moraalisesti mätä”. Monesta kansanedustaja Tohvelisankarin rouva oli todiste teatterielämän matalasta ja pöyristyttävästä tasosta. Kansanedustaja Paavo Virkkusesta näytelmässä näytettiin vain ”siveettömyyttä siveettömyyden vuoksi.” Eduskunta äänestää Kansallisteatterin valtionavusta. 69 kannattaa valtionavun lopettamista, esitys lopettamisesta kaatuu kuitenkin 113 äänellä

Aiemmin ilmestyneet Mikropistot ja lähdeluettelo

Katso myös Teatterien esityksiä, tapahtumia ja hankkeita juhlavuodelle 2017

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Kohtuuttomuutta, ei armoa, ei oikeutta

Me suuri joukko teatterilaisia olemme vedonneet irakilaisen näyttelijä ja ohjaaja Bakr Hasanin puolesta. Maahanmuuttoviraston perustelut evätä turvapaikka osoittavat järkyttävää asiantuntemattomuutta ja piittaamattomuutta – itse asiassa kohtuuttomuutta ja silkkaa mielivaltaa. Tehostetun turvapaikkapolitiikan valtanyrkin alla ihminen on käytännössä vailla oikeusturvaa.  Vetoomuksessamme kiinnitimme huomiota myös siihen, että turvapaikkaa anova on huonon ja epäpätevän tulkin armoilla.

Vietämme yhdessä Maailman teatteripäivää 27.3. Kansallisteatterin Lavaklubilla. Yhteistyössä Suomen Kansallisteatterin ja sen Kiertuenäyttämön kanssa järjestämme tilaisuuden, jolle annoimme nimeksi Oikeus ja kohtuus – juuri siksi, että oikeutta ja kohtuutta saa etsiä, kun on kyse taiteilijan sanan- ja ilmaisunvapaudesta. Aiheinamme ovat mm. taiteilijoiden ilmaisunvapaus ja teatterin poliittisuus. Kysymme, mitä on olla taiteilija ja lähdemme siitä, että taiteilijalla on oltava oikeus toimia ammatissaan ilman vainoa ja että hänellä on oikeus saada turvaa.

Yhdistelmä, poliittinen teatteri ja taiteilija, tarkoittaa kuolemanvaaraa maissa, joissa sanan- ja ilmaisuvapautta ei ole.
Velvollisuutemme on nostaa pakolaistaiteilijoiden asemaa esiin, ja samanaikaisesti myös muistaa, että pakolaistaiteilija on ennen kaikkea taiteilija, ei vain pakolainen.

Oikeus ja kohtuus -tapahtumassa esiintyvät mm. Suomessa asuvat irakilaiset teatterintekijät Bakr Hasan ja Harth Raad. Mukana on myös muita taiteilijoita Kansallisteatterin Kiertuenäyttämön Toinen koti -dokumenttiteatterihankkeesta.

Vastaa turvapaikkapäätösten lukuhaasteeseen

Teatteri Viirus haastaa esittävien taiteiden taiteilijoita ja yhteisöjä 1.3.2017 lukemaan yhden tai useamman negatiivisen turvapaikkapäätöksen. MigriLeaksin sivuilta löytyy esimerkkejä.

Karkotetut ihmistensiirtelypolitiikan uhreina

Teatteri- ja politiikkateko! Rakastajat-teatterin Karkotetut (teksti ja ohjaus Elina Izarra) näyttää, kuinka maastakarkotuspäätösjärjestelmä, tämä ihmistensiirtelypolitiikka, toimii ja mitä karkotuspäätökset tarkoittavat ihmisten kannalta. Lainaan Izarran tekstiä käsiohjelmasta:

”Mutta onko tämä näytelmä totta? Se ainakin on totta, että Euroopassa elää noin 20 miljoonaa siirtolaista erilaisilla oleskeluluvilla ja karkeasti arvioiden noin 5 miljoonaa ilman lupaa. On totta, että noista 20 miljoonasta, moni voi menettää lupansa riippumatta siitä, kuinka kauan hän on elänyt Euroopassa. Myös se on totta, että vuosittain noin 160 000 paperitonta lähetetään lähtömaihin tai matkareiteille ja se, että EU laittaa palautuksiin noin miljardi euroa vuodessa.

On totta, että palautusten myötä perheitä hajoaa, työntekijöitä katoaa, ihmiset joutuvat tyhjänpäälle ja osa myös vaaraan. On totta, että palautukset perustuvat lainsäädäntöön, lakeja säätää eduskunta ja niitä voidaan säätää uudelleen.”

Palkkarintamalta

Uunituoreet VOS-teattereiden palkkatilastot marraskuulta 2016 näyttävät, miten työntekijöiden (toistaiseksi voimassa olevat ja määräaikaiset kiinnitykset) määrä VOS-teattereissa jatkaa laskuaan. Vuonna 2015 oli vielä 1947 työntekijää, vuonna 2016 lukumäärä on 1905. Näyttelijöiden lukumäärä on laskenut 438:sta (2015) 422:een. Taiteellista henkilöstöä oli 606 (627 vuonna 2015), teknistä henkilöstöä 820 (846 vuonna 2015) ja hallinnollista henkilöstöä 277 (267 vuonna 2015). Vakinainen ja määräaikainen taiteellinen henkilöstö väheni 3,35 %:lla.

Vuodesta 2010 taiteellinen henkilöstö on vähentynyt 12,68 %. Näyttelijöitä oli vakinaisilla ja määräaikaisilla kiinnityksillä 14,23 % vähemmän kuin vuonna 2010.

Teatteri-TES on naistaiteilijan suoja. Naisnäyttelijän euro on 98 senttiä. Voi tietenkin kysyä, miksi se ei ole kokonainen euro. Naisnäyttelijöille on vähemmän rooleja, pienempiä rooleja.  Millaisia rakenteellisia tekijöitä tuo kaksi senttiä pitää sisällään? Löytyykö osaselitys myös seuraavan merkintäni aiheesta?

Ketkä ohjaavat teatterissasi? Mistä on ohjaajat tehty?

Miehet senkun porskuttaa. Myös miesohjaajat. VOS-teattereissa ohjaavien sukupuoli on reilusti miesvoittoinen. Tämä käy jälleen ilmi, nyt Suomen teatteriohjaajat ja dramaturgit ry:n (STOD) Alma Lehmuskalliolla teettämästä selvityksestä. Tampereen Työväen Teatteri on se teatteri, jossa naisten ohjauksia oli enemmän kuin miesten, samoin Kajaanin kaupunginteatterissa ja Kemin kaupunginteatterissa Ja kas, näitä taloja johtavatkin naiset. Suurilla näyttämöillä ei naisohjauksia juuri näy.

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO PALVELEE 

Muistutus: Kesäteatteriesitysten 2016 katsojamäärien kysely

Hei kesäteatterilainen!   

Muistathan vastata vielä TINFOn kyselyyn kesäteatteriesitysten katsojamääristä kesältä 2016. Tiedot voi toimittaa oheisen lomakkeen kautta tai sähköpostitse. 
   
Pyydämme vastaamaan katsojakyselyyn, vaikka teatterillanne ei olisi ollut kesäesityksiä 2016. Tieto siitä, että kesäteatterinne on toiminnassa välivuodesta huolimatta tai tiedot mahdollisesta toiminnan lopettamisesta ovat meille myös arvokkaita.    

Tietojen pohjalta voimme vastata yhä kasvavaan tiedontarpeeseen, joka koskee kesäteatteritoimintaa Suomessa.   TINFO on teatterin puolestapuhuja, myös kesäteatterin!  

Kiitämme kaikkia jo kyselyyn vastanneita! 

Vinkki! Myös tulevan kesän esityksien tiedot kannattaa lähettää meille, saatte esityksenne ensi-iltalistallemme maksutta.

Tästä pääset kyselylomakkeeseen.   

Yhteydenotot: tinfo(a)tinfo.fi  

***  

Jos kyselylomakkeen sijaan haluat lähettää katsojatiedot sähköpostilla, tinfo(a)tinfo.fi, nämä tiedot pyydetään:   

  • Teatterin nimi:   
  • Näytelmän/esityksen nimi: 
  • Kirjailija/käsikirjoittaja: 
  • Ohjaaja: 
  • Ensi-iltapäivä: 
  • Esityskerrat: 
  • Kokonaiskatsojamäärä kyseisestä esityksestä: (jos tarkkaa katsojamäärää ei ole tiedossa, voit ilmoittaa arvion) 
  • Katsomon paikkaluku:  

Terveisin, 
Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) 
tinfo(a)tinfo.fi | www.tinfo.fi


Teatterilaisen muistikirjan tilaajalle TINFO News -lehti

Tilaamalla Teatterilaisen muistikirja ja kalenterin saat vapaavalintaisen TINFO News -numeron.

TINFO News on lehti suomalaisesta teatterista, näytelmistä ja taiteilijoista. Lehdet ovat englanniksi eri teemoilla:

  • Sustainability, Resiliance and Performance Utopias  
  • Performance Design 
  • New Modes of Authorship 
  • Theatre and Ecology 
  • Writing for the Stage 
  • Situated Performances and Performers

Lisäksi TINFO News -lehteä on saatavilla venäjäksi ja saksaksi:

  • Novosti TINFO – мысли и звуки финского театра  
  • TINFO News – Beständigkeit, Nachhaltigkeit und Performance-Utopien 

Lehteä saavat normaalisti ulkomaiset teatteriammattilaiset, joiden kanssa TINFO tekee yhteistyötä. Nyt tarjoamme Teatterilaisen muistikirjan ostajalle tilaisuuden saada itselleen tätä luettavaa painettuna lehtenä. Tarjous on voimassa helmikuun 2017 loppuun.

Mikä numeroista kiinnostaa juuri sinua? 

Teatterilaisen muistikirja ja kalenteri 2017 tilattavissa TINFO-verkkokaupasta (17 ¤ / 13  ¤ + postikulut). Muista kirjoittaa tilauksen viestikenttään valintasi. Yksi lehti / tilaus.

Voit tehdä tilauksen myös sähköpostilla tinfo(a)tinfo.fi


TINFO palvelee: Ensi-iltalista

TINFO tarjoaa teatterien verkkopalvelun, josta löydät tulevat ensi-illat. Olemme jälleen käyneet läpi yhteensä yli 200 teatterin ohjelmistot. Otamme vastaan tietoja tulevista ensi-illoistanne, kartutamme listaa jatkuvasti.

TINFO-verkkosivuston ensi-iltalistasta löydät Suomen ammattiteatterien ensi-iltoja vuodesta 2011. Listattuina ovat myös kesäteatteriesitykset ympäri maan.

Verkkopalvelussa ensi-iltoja pääsee hakemaan esimerkiksi kaupungeittain, ajankohdan tai genren perusteella.

Tutustu Ensi-iltojen verkkopalveluun.

Lähetä ensi-iltatiedot: tinfo(a)tinfo.fi

UUTISIA 

Teatterialan palkkatilastot valmistuneet

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) on koonnut teatterialan palkkatilastot. Palkkatilastoissa ovat mukana kaikki VOS-teatterit ja Suomen Kansallisteatteri eli yhteensä 58 teatte­ria; 47 puheteatteria ja 11 tanssiryhmää.  

Teatterialan keskiansio oli marraskuussa 2016 2878,34 euroa/kk, naisilla 2776,32 euroa/kk ja miehillä 2975,65 euroa/kk. Nais­ten keskiansio oli 199,33 euroa alhaisempi kuin miesten. Naisten ja miesten välinen ero on pienin taiteellisen henkilöstön kohdalla, 49,79 euroa. Taiteellisen henkilöstön keskiansio oli 3035,69 euroa/kk, teknisen 2567,14 euroa/kk, hallinnollisen 2714,54 euroa/kk ja johtajien 4392,17 euroa/kk. Teknisen henkilöstön keskiansio ilman mes­tareita oli 2480,13 euroa/kk.  

Suurissa ja keskisuurissa teattereissa keskiansio on 2884,24 euroa/kk, ryhmissä ja pienteattereissa 2904,21 euroa/kk ja tanssiteattereissa 2707,71 euroa/kk. 
 
Vertailu vuoden 2015 keskiansioon osoittaa nou­sua teatterialalla tapahtuneen 0,3 %, 8,85 ¤/kk keskimäärin. Teatterialan marraskuun 2016 kuukausiansioiden mediaani oli 2 776,32 ¤. 

Palkkatilastoissa mukana olevan päätoimisen hen­kilöstön kokonaismäärä marraskuussa 2016 oli 1905 työntekijää, naisia 930 ja miehiä 975. Tai­teellista henkilöstöä oli 606 ja teknistä jonkin verran enemmän, 820 työntekijää. Työntekijöiden keski-ikä oli 45,7 vuotta; naisilla 45,8 ja miehillä 45,7 vuotta. Suurissa ja keskisuurissa teattereissa keski-ikä oli 46,2 vuotta, ryhmissä ja pienteattereissa 42,0 ja tanssiteattereissa 40,7 vuotta.

Mitä keskiansioon on laskettu mukaan? 
 
Keskiansioissa on pohjana säännöllisen työajan kuukausiansio, johon sisältyvät Iltatyölisät, lauantai-illan korvaukset, yötyölisät, sunnuntaikorvaukset, esityslisät sekä mahdolliset muut lisät (mm. vanhan esityskorvausjärjestelmän lisät, muut järjestelyerät) sekä luontaisetujen raha-arvo mar­raskuussa 2016. Tilastoinnissa käytettävään säännöllisen työajan kuukausiansioon eivät sisälly lomarahat tai kertaluonteiset palkkaerät.  

www.tinfo.fi/fi/teatteritilastot

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO), tilastonlaatija Piia Volmari, piia.volmari(a)tinfo.fi


Teatteriohjaajan ammattikenttä on miehinen

Suomen teatteriohjaajat ja dramaturgit ry STOD lähti vuonna 2014 alan ammattiliittona selvittämään teatteriohjaajien työllistymistä ja sitä, ketkä ohjaavat suomalaisissa ammattiteattereissa (VOS-teattereissa). Selvityksessä tilastoitiin sekä ohjaajien ammattipätevyys että sukupuoli. Siinä on huomioitu sekä kiinnitetyt että vierailevat ohjaajat.

Tulokset yllättivät sukupuolijakauman osalta. Tendenssin mukaan naiset ohjaavat pienillä ja miehet suurilla näyttämöillä. Vuonna 2015 suurten näyttämöiden ohjauksista 69 % oli miesten ohjaamia. Vuonna 2016 prosentti oli 66 %.

Ensi-iltoja oli vuonna 2016 yhteensä 264. (2015: 253; 2014: 243) näistä miesohjaajien määrä (kaiken kokoiset näyttämöt) yhteensä 156 eli 59 % (2015: 60 %; 2014: 64 %) ja naisohjaajien määrä 94 eli 36 %. (2015: 38 %; 2014: 33 %). Lisäksi työryhmäohjauksia oli 14 eli 5 % vuonna 2016 (2015: 2%; 2014: 0,8%). Oheisessa excel-tiedostossa on eritelty jokainen esitys/ohjaus näyttämökohtaisesti vuodelta 2016.

STOD on jatkanut vuosiselvitysten tekoa seuratakseen tilanteen kehitystä. Selvitykset on tehty vuosina 2014, 2015 ja 2016. Tänä aikana muutokset ovat pieniä. Selvityksen tekijä on teatteriohjaaja Alma Lehmuskallio.

STOD ei leiki portinvartijaa, vaan selvittää alan ammattiliittona ammattilaisten työllistymistä ja siihen liittyviä käytäntöjä. Selvitys paljastaa sukupuolittuneita käytäntöjä ja tekee vallankäyttöä näkyväksi. Aihe on arka, ellei peräti tabu.

Sukupuolen lisäksi selvitettiin ohjaajien ammattipätevyyttä. Ohjaajan ammatti ei ole suojattu ammatti, joten rajaus on hankalaa. STOD määrittelee alan ammattiliittona ammattiohjaajan näin: ammattiohjaaja on Teatterikorkeakoulun ohjauksen/dramaturgian koulutusohjelman käynyt tai muun vastaavan koulutuksen saanut tai selkeästi meritoitunut ohjaaja.

Ammattiohjaajia oli VOS-teattereissa 65 % (171 ohjaajaa) vuonna 2016. Ei-ammattiohjaajia oli 34% (89 hlöä), ja he olivat pääosin näyttelijöitä ja teatteri-ilmaisun ohjaajia. Yksittäisten henkilöiden koulutustietoja emme julkista.

Merkillepantavia sukupuolijakaumia vuodelta 2016:

Helsingin kaupunginteatteri
13 miesohjaajaa (68%)
5 naisohjaajaa (26%)
1 ryhmäohjaus (5%)

Lahden kaupunginteatteri
7 miesohjaajaa (70%)
3 naisohjaajaa (30%)

Oulun kaupunginteatteri
7 miesohjaajaa (88%)
1 ryhmäohjaus (13%)

Porin Teatteri
8 miesohjaajaa (89%)
1 naisohjaajaa (11%)

Rauman kaupunginteatteri
4 miesohjaajaa (80%)
1 naisohjaajaa (20%)

Rovaniemen Teatteri
5 miesohjaajaa (8%)
1 ryhmäohjaus (17%)

Suomen Kansallisteatteri
8 miesohjaajaa (62%)
5 naisohjaajaa (38%)

Svenska Teatern i Helsingfors
7 miesohjaajaa (64%)
4 naisohjaajaa (36%)

Tampereen Teatteri
5 miesohjaajaa (83%)
1 naisohjaajaa (17%)

Tampereen Työväenteatteri
5 miesohjaajaa (45%)
6 naisohjaajaa (55%)

Lisätietoja:

STOD:n hallituksen puheenjohtaja, teatteriohjaaja Anna-Maria Klintrup 050 338 0802


Teatterijärjestöjen vetoomus vainotun taiteilijan puolesta

Me näyttämöalan taiteilijajärjestöt ja eri taideyhteisöjen edustajat vetoamme Suomen turvapaikkapolitiikan inhimillistämisen ja vainoa paenneen irakilaisen teatteritaiteilijan Rajab Bakir (Bakr) Hasanin puolesta. Olemme tutustuneet Hasania koskeviin asiakirjoihin ja Ylen uutisointiin asiasta.

Turvapaikkasääntöjen tulkinnoissa ei ole ymmärretty nykyteatteria tekevän taiteilijan ammatin luonnetta, taiteilijaidentiteetin haavoittuvuutta ja taiteellisen työskentelyn reunaehtoja eikä taiteilijan ilmaisu- ja sananvapauden merkitystä luovalle työlle.

Irakin kansalainen, Bagdadissa syntynyt ja elänyt 30-vuotias kotikaupungissaan näyttelijäkoulutuksen saanut sunnitaustainen näyttämötaiteilija Rajab Bakir (Bakr) Hasan joutui pakenemaan kotimaastaan. Maahanmuuttovirasto on pitänyt hänen kokemiaan oikeudenloukkauksia ja häneen kohdistuvaa uhkaa vain yleisluonteisina, joten häneltä on evätty turvapaikka ja oleskelulupa Suomesta.

Maahanmuuttovirasto ei nähtävästi tunne ja tunnista poikkeuksellista tarvetta poliittista ja yhteiskuntakriittistä teatteria tekevän taiteilijan työlle sananvapaudeltaan rajoittuneissa oloissa eikä tuon työn merkitystä demokratiakehityksen perusteiden rakentajana. Antamissaan perusteluissa Maahanmuuttovirasto kuvaa ammattitaiteilijan työtä satunnaiseksi puuhasteluksi, josta luopumisen edellytetään olevan yhtä helppoa kuin minkä tahansa ammatin vaihtamisen yleensä. Bakrin edellytetään Irakissa hankkivan elantonsa ”muulla tavalla kuin esittämällä julkisesti sellaisia näkemyksiä, joiden vuoksi voisit joutua vaaraan”. Maahanmuuttoviraston tulkinnan mukaan taiteilijuus ja taiteilijan ammatti ei olisi ihmisen identiteetin olennainen osa. Siitä voidaan Maahanmuuttoviraston mukaan odottaa ihmisen ”kohtuudella luopuvan”. Näin eivät kuitenkaan ole tehneet ne sadat ja tuhannet kirjailijat ja teatteritaiteilijat, jotka kautta historian ovat mieluummin paenneet maastaan joutuen näin uhraamaan kontaktin omaan yleisöönsä ja yhteisöönsä – osa tilapäisesti, osa lopullisesti.

Rajab Bakir (Bakr) Hasan on haastattelussa ollut epätarkan ja asiantuntemattoman tulkkauksen armoilla, joten teatterityön ominaisluonne ei tästä syystä ole välittynyt päätöstä harkitsevalle henkilölle. Käännytyspäätöksessä puhutaan ”eristäytyneestä ryhmästä”, joka halusi ”tehdä erilaista teatteria”. Nämä argumentit ovat tuttuja syytöksiä, joita totalitaarinen valtio taiteilijoilleen esittää: ”erilaista” ei saisi tehdä.

Bakr Hasanin teatteritaiteilijuuden luonne vääristyy. Hassanin kotimaassaan tekemä esitys pohjautuu länsimaisen teatterin moderniin klassikkoon, Samuel Beckettin näytelmään Waiting for Godot (Huomenna hän tulee). Näytelmäkirjailijan nimi esiintyy väärin litteroidussa muodossa Sumael Bikit, eikä siten ole tunnistettavissa. Käännytyspäätöksessä todetaan: ”Näytelmänne ilmeisenä tarkoituksena on ollut shokeerata yleisöä eikä niinkään esittää tarkkaan harkittuja, sanan- ja ilmaisunvapauden piiriin kuuluvia poliittisia ja uskonnollisia näkemyksiä. Kertomuksessasi mikään ei viittaa siihen, että olisit profiloitunut sellaisena henkilönä, joka kritisoi avoimesti hallintoa ja uskontoa.”

Tämä lause osoittaa, että suomalainen viranomainen ei tunne näytelmää eikä siinä esitetyn elämänkokonaisuuden syvällistä, väkivaltaista ja vallankäytön kannalta kriittistä kokonaisuutta. Teatterialan ammattilaisina olemme järkyttyneitä siitä, että päätöksiä, joita tehdään ihmisten hengestä, tehdään ilman asiantuntemusta ja ymmärrystä teatterin tekemisen olosuhteista.

Suomi on ratifioinut YK:n ihmisoikeuksien julistuksen ja sitä täydentävät kansainväliset ihmisoikeussopimukset. UNESCO on tehnyt suosituksensa taiteilijan asemasta. Ilmaisunvapaus on ihmisoikeuksien ja perusvapauksien suojaamisesta tehdyn Euroopan yleissopimuksen 10 artiklassa vahvistettu perusperiaate. Tehostetussa maahanmuuttopolitiikassaan Suomen valtio on antanut sisäisesti ristiriitaisen päätöksen, jossa moititaan Hasania siitä, että hänen teoksessaan ei ole riittävän selvästi kriittistä poliittista ja uskonnollista sanomaa. Toisaalta samanaikaisesti hänen edellytetään vaikenevan omassa yhteiskunnassaan. Edellyttäessään toisaalta taiteilijan luopuvan tästä pyrkimyksestään ymmärtää oman yhteiskuntansa laatua ja kommunikoida siitä omalla ilmaisukielellään Suomen valtio tulee kannattaneeksi taiteilijoiden sanan- ja ilmaisuvapauden rajoittamista.

Poliittisen teatterin tekijä ja jopa pelkästään länsimaisen modernin teatterin tekijä on siis vaarassa joutua uskonnollisen ja poliittisen vainon kohteeksi Irakin kaltaisessa valtiossa pyrkiessään jatkamaan työtään ja kritisoimaan yhteiskuntaa tai tuomaan esiin vaihtoehtoisia näkemyksiä elämästä.

Me suomalaisen teatteritaiteen kenttä ja muut taiteilijajärjestöt vetoamme maan hallitukseen, oikeusviranomaisiin sekä maahanmuuttovirastoon ja toivomme syvempää ymmärrystä tälle vainon kohteeksi jo joutuneelle kollegalle ja niille ehdoille, joilla taiteilijan oikeus ilmaista itseään voi toteutua.  

Demokraattisen ja sananvapaudeltaan turvatun Suomen on voitava tarjota vainotulle taiteilijalle oleskelu- ja turvapaikka.  
Helsingissä 30.1.2017

Teatterin tiedotuskeskus TINFO
Suomen Kansallisteatteri
Teatteri- ja mediatyöntekijöiden liitto
Suomen Näyttelijäliitto – Finlands Skådespelarförbund
Teatterikeskus
Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu/näyttelijäntaiteen, ohjaajantaiteen ja dramaturgian koulutusohjelmat, S-institutionen
Tampereen yliopiston Viestintätieteiden tiedekunta / teatterityö
Teatterintutkimuksen Seura
Suomen Teatterit – Finlands Teatrar
Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat
Centralförbundet för Finland Svenska Teaterorganisationer, Cefisto
Svenska Teatern

Lisätietoja vetoomuksesta antaa:
Johtaja Hanna Helavuori, Teatterin tiedotuskeskus (TINFO), hanna.helavuori(a)tinfo.fi; 09 2511 2121


Uuden näytelmän ohjelma turvaamaan suomalaisen näytelmäkirjallisuuden tulevaisuutta

Teatteri 2.0:n käynnistämä Uuden näytelmän ohjelma (UNO) on aloittanut toimintansa.

Teatterikentän eri toimijoiden yhteistyölle ja avoimelle dialogille perustuvan Uuden näytelmän ohjelman pyrkimyksenä on taata suomalaisen näytelmäkirjallisuuden laatu ja tulevaisuus. Ohjelman tehtävänä on parantaa ammattinäytelmäkirjailijoiden työn arvostusta ja työskentelyolosuhteita, edistää laadukkaiden esitystuotantojen toteutumista ja uuden näytelmäkirjallisuuden esittämistä ympäri Suomen, laajentaa uuteen suomalaiseen näytelmään perustuvien esitysten yleisöpohjaa sekä näin luoda suomalaisesta näytelmäkirjallisuudesta kansallinen ja kansainvälinen ilmiö. 

Uuden näytelmän ohjelma tähtää pysyvään toimintaan

Uuden näytelmän ohjelman keskiössä ovat lahjakkaat ja lupaavat ammattinäytelmäkirjailijat, joille tarjotaan taiteellisen kehittymisen mahdollisuus kirjoittajaohjelmien – jo kyntensä näyttäneiden kirjoittajien Residenssin ja ammattiuraansa vasta käynnistelevien Hautomon – avulla.  

Vuonna 2017 UNOn Residenssi-ohjelmassa työskentelevät näytelmäkirjailijat Marko Järvikallas, Marie Kajava ja Salla Viikka henkilökohtaisina dramaturgeinaan Pirkko Saisio, Seppo Parkkinen ja Heini Junkkaala. Hautomo-ohjelmassa uusia tekstejään työstävät Asko Jaakonaho ja Eeva Turunen UNOn dramaturgin Elina Snickerin tuella.  
 
Uuden näytelmän ohjelman toiminta käynnistyy vuoden 2017 kestävällä pilotointijaksolla, jonka aikana erilaisia toimintamuotoja testataan käytännössä ja niitä kehitetään eteenpäin tuleville vuosille. Vuosille 2016-2021 sijoittuvan hankkeen aikana on tarkoitus luoda olosuhteet pysyvälle toiminnalle.  

Uuden näytelmän ohjelmaa rahoittavat Koneen säätiö, opetus- ja kulttuuriministeriö, verkoston toimijat sekä Teatteri 2.0.

Lisätietoa kirjoittajista

Pilottivuoden toimintasuunnitelma (pdf)

Tilaa UNO-uutiskirje


Suomen Komediateatterin käsikirjoituskilpailun voittajaksi Ville Nummenpää

Suomen Komediateatteri myöntää Ville Nummenpäälle 10 000 euron palkinnon, lisäksi voittajateos Villiä Hurjempi Pohjola tullaan näkemään teatterin ohjelmistossa.

Suomen Komediateatteri julisti vuonna 2016 käsikirjoituskilpailun, jonka tavoitteena oli löytää riemastuttava, komediallinen tai tragikoominen sekä yhteiskunnallisesti kiinnostavaan aiheeseen pureutuva käsikirjoitus.. Tekstejä saapui määräaikaan mennessä lähes 150 kappaletta.  
 
Komediateatterilla tehdyn esikarsinnan jälkeen tuomariston arvioitavaksi eteni kilpailun parhaimmisto. Niistä tuomaristo valitsi yksimielisesti voittajaksi Ville Nummenpään käsikirjoituksen Villiä Hurjempi Pohjola. Riihimäkeläinen Nummenpää on aiemmin ollut kirjoittamassa Kimmo-televisiosarjaa.

Tuomaristossa tekstejä arvioivat tuottaja-ohjaaja Heikki Seppälä, agentti Markus Pyhältö Agency Northista, näytelmäkirjailija-ohjaaja Tuomas Parkkinen ja Suomen Komediateatterin taiteellinen johtaja Kiti Kokkonen.  

Tuomaristo perusteli päätöstään seuraavasti:  

”Nummenpään teksti on tyylipuhdas komedia. Käsikirjoitus nauratti ääneen. Teos on sketsikomediagenreä edustava pikakelaus pohjoisen maamme historiallisista käännekohdista ja merkkihenkilöistä. Tekstissä kuuluu Monty Pythonin kaikuja ja Kummelin pöhkösuomen yli hilseen menevää havinaa. Käsikirjoituksesta näkyi, että kirjailija tuntee komediakirjoittamisen perinteitä.”  

Lisätiedot 

Annika Grahn
Suomen Komediateatteri
Markkinointijohtaja
050 4629660
annika.grahn(a)suomenkomediateatteri.fi


Valkoisella Peuralla tuhat katsojaa Komissa

Kajaanin Kaupunginteatterin ja Routa Companyn yhteistuotanto Valkoinen Peura vieraili Komin tasavallan pääkaupungissa Syktyvkarissa. Sillä oli Savinin Akateemisessa draamateatterissa kolme esitystä 20.-21.1.2017. Katsojia yhteensä kolmessa esityksessä oli noin 1000. 

Hanna Kirjavaisen käsikirjoittama ja ohjaama Valkoinen peura perustuu löyhästi Erik Blombergin klassikkoelokuvaan, jossa kaunis saamelaisneito tappaa valkoisena peurana kaikki häneen rakastuvat miehet. Kirjavaisen tulkinnassa esitys kuitenkin ammentaa myyttisestä ja shamanistisesta uhrirituaalista. Anonyymi kyläyhteisö jossain päin arktista tundraa uhraa nuoren neidon sovittaakseen menetetyn luontoyhteyden energiateollisuuden puristuksessa. 

Valkoinen Peura on myös suomalais-ugrilaisen kielen ja kulttuurin Jäänreunan kansat -kehittämihankkeen ja KokoTeatterin sekä OPM:n erillisrahoituksen turvin tuotettu laaja yhteistyöproduktio. Se pureutuu tanssin ja nykyteatterin keinoin öljyteollisuuden, arktisen luonnon ja perinteisen poronhoidon yhteensovittamattomilta vaikuttaviin ongelmiin. Esityksessä nähdään myös autenttisia porotaloudesta elävien pohjoiskomilaisten henkilöiden haastatteluja. 

Vastaanotto Syktyvkarissa oli lämmin ja innostunut. Esitystä tultiin joukoittain katsomaan aina 600 km:n päästä pohjoista Isvjan kylää myöten. Esitys sai runsaasti huomiota venäläisessä mediassa aina valtakunnallista Russija Gasetaa myöten. Lehti nosti esiin öljyteollisuuden ja porotalouden ristiriidoista syntyneen esityksen näyttävästi. Myös Komin tv-uutiset raportoivat vierailusta laajasti. Katsojapalautteen mukaan esitystä pidettiin poikkeuksellisena katsomiskokemuksena, jonka shamanistinen tunnelma menee suoraan kollektiiviseen alitajuntaan. 

Ohessa linkkejä esityksen saamaan mediahuomioon Venäjällä: 
https://komiinform.ru/news/143344/ 
https://komiinform.ru/news/143348/ 
https://www.youtube.com/watch?v=FKxpvAa6uD4 
https://www.youtube.com/watch?v=mLhkL60PZ3I 
https://www.bnkomi.ru/data/news/58435/ 
http://gazeta-komi.ru/komi-news/142774#more-142774 
https://rg.ru/2017/01/19/reg-szfo/v-komi-pokazhut-spektakl-o-konflikte-mestnyh-olenevodov-i-neftianikov.html 
http://www.xn--80af5aj3e.xn--p1ai/video/vUser/46/16346/ 
http://www.xn--80af5aj3e.xn--p1ai/video/16351/ 
http://usinsk-novosti.ru/novosti/article_post/161590 
http://усинск.онлайн/news/23675/


Riihimäen Teatterille uusi näyttämö: DIGITEATTERI 2017

Digiteatterissa esitetään tälle kanavalle ominaisia sisältöjä. Nämä sisällöt voivat mm. olla sosiaalista mediaa, videota, lisättyä todellisuutta eri tekniikoin sekä podcasteja. Näiden kautta käsitellään teatterin tekemistä erilaisista näkökulmista. Näyttämöstä vastaa digitaiteilija Maria Oiva.

Riihimäen Teatteri sosiaalisissa medioissa: 

Twitterissä @rmkteatteri , Instagramissa InstaStories –osiossa @rmkteatteri ja  Snapchatissä @mariaoiva
Joka perjantai julkaistaan Facebookin kautta joko video sarjasta TEATTERI tai esitys podcast. Seuraa Riihimäen teatterin kotisivuja sekä sosiaalista mediaa.

DIGITEATTERI on Riihimäen Teatterin käynnistämä Digitaalinen yleisötyö –hanke. Digitaalisen yleisötyön tavoitteena on muun muassa madaltaa kynnystä lähestyä teatteria ja parantaa ihmisten mahdollisuuksia nauttia teatterista myös esitysten ulkopuolella. Se kartoittaa  somen virtauksia ja niiden oleellisuutta ja mahdollisuuksia teatterin kannalta. Se kehittää ja tutkii uusia digitaalisen taiteen konsepteja teatteriympäristössä. Hanketta rahoittaa Opetus- ja kulttuuriministeriö. Hankkeen digitaitelijana toimii ohjaaja ja esitystaiteilija Maria Oiva


SZENEfrei tuo suomalaista esitys-, sirkus- ja tanssitaidetta saksankieliseen Eurooppaan

Koneen Säätiö tukee Esitystaiteen keskuksen, Sirkuksen tiedotuskeskuksen, Tanssin tiedotuskeskuksen ja Suomen Saksan-instituutin kolmivuotista SZENEfrei -projektia 33 000 euron ponnistusrahalla. 

SZENEfrein tehtävänä on lisätä pitkäkestoisesti suomalaisen sirkus-, tanssi- ja esitystaiteen vapaan kentän ammattilaisten tunnettuutta, työllistymistä ja verkostoja Saksassa, Itävallassa ja Sveitsissä vuosina 2017-2019. SZENEfrein koordinoinnista vastaa Suomen Saksan-instituutti. Tulevan kauden SZENEfrei -ohjelmaan kuuluu mm. alkusyksystä järjestettävä 2017 Berlin Circus Festival, jonka teemamaa Suomi on. 

Oletko kiinnostunut kuulemaan lisää? Lähetä yhteyshenkilölle sähköpostia, niin olet mukana SZENEfrei -postituslistalla. 

Yhteyshenkilö: 
Essi Kalima, kulttuurivastaava 
Suomen Saksan-instituutti, Berliini 
Email: essi.kalima(a)finstitut.de 
Tel. +49 30 520 02 6014 

Voit seurata hanketta sosiaalisessa mediassa tunnuksella #szenefrei

Lisätietoa


Liikkuvuusapurahoja myönnettiin edistämään taiteilijoiden kansainvälistymistä

Taiteiden välisyyden, moninaisuuden ja kansainvälisyyden toimikunta myönsi liikkuvuusapurahoja taiteilijoiden kansainvälisen liikkuvuuden edistämiseen. Liikkuvuusapurahoja myönnettiin ensimmäistä kertaa. Liikkuvuusapurahat korvaavat aiemmin myönnetyt matka-apurahat ja residenssiapurahat.

Apurahoja myönnettiin vuoden 2016 lopussa 29 500 eurolla 30:lle saajalle. 

Liikkuvuusapurahat on tarkoitettu Suomessa asuvien taiteilijoiden ja taiteen asiantuntijoiden kansainvälisen liikkuvuuden ja verkostoitumisen edistämiseen. Liikkuvuusapurahaa voi saada ulkomaanmatkojen kuluihin. Matkan tulee liittyä taiteellisesti tai taiteenalan kannalta merkittävään projektiin, jonka yhteydessä hakija esiintyy tai esittää taidettaan Suomen ulkopuolella. Apurahaa voi saada myös taiteilijaresidenssissä tai projektissa työskentelystä aiheutuviin kuluihin. 

Liikkuvuusapurahat 2016

Lisätietoja: 
Erityisasiantuntija Kirsi Väkiparta, p. 0295 330 724, kirsi.vakiparta(a)taike.fi


Teatterikesän hallituksen puheenjohtajana jatkaa Maarit Pyökäri

Teatterikesän hallituksen järjestäytymiskokous 25.1.2017 on valinnut puheenjohtajakseen Tampereen Työväen Teatterin johtajan Maarit Pyökärin ja varapuheenjohtajakseen Tampereen Teatterin johtajan Reino Braggen.

Festivaalin hallitukseen kuuluvat edellä mainittujen lisäksi Pauliina Hulkko, Joni Lehtimäki, Johanna Loukaskorpi, Mikko Närhi, Jarmo Puskala, Panu Raipia, Juhana Suoniemi, Irja Tulonen ja uutena jäsenenä Pentti Helin, Tampereen Työväen Teatterin näyttelijäyhdistyksestä.

Teatterikesän Pääohjelmiston esitysvalinnat ovat käynnissä. Valinnoista vastaa festivaalin taiteellinen johtoryhmä: Milja Sarkola, Miko Jaakkola ja Erik Söderblom. Pääohjelmiston ja Teatterikesän Ohjelmateltan esitykset julkistetaan tiedotustilaisuudessa toukokuun alussa.

Lue koko tiedote


Finland Festivalsin käyntitilastot 2016: Tampereen Teatterikesä kahdeksantena

Finland Festivals on jälleen koonnut kattavat tilastot festivaalien käyntimääristä vuonna 2016. Kaikkiaan 81 jäsenfestivaalilta kerätyt luvut kertovat, että festivaaliala on edelleen erittäin elinvoimainen. Myytyjen lippujen osalta vuosi 2016 oli lähes yhtenevä edellisvuoden kanssa, kokonaiskäyntimäärien suhteen sen sijaan tapahtui pientä laskua.  

Tampereen Teatterikesä sijoittuu kahdeksanneksi sekä myytyjen lippujen että kävijämäärien tilastossa. 

Myytyjen lippujen osalta vuoden 2016 tarkka tilastoluku on 828 955 kappaletta, joten laskua edellisvuoteen verrattuna on yksi prosentti. Festivaalien arvioitu kokonaiskäyntimäärä, johon on koottu arviot myös erilaisista ilmaistilaisuuksista, on reilusti yli kaksi miljoonaa - tarkka tilastoluku on 2 164 762. Kokonaiskäyntimäärissä laskua vuoteen 2015 verrattuna on kahdeksan prosenttia.

Tarkat käyntitilastot Finland Festivalsin jäsenfestivaaleista 2016 löytyvät tästä linkistä.

Tilastoja analysoidessa on hyvä myös muistaa, että yleisömäärä ei ole mikään itseisarvo. Suomessa on lukuisia pieniä festivaaleja, jotka haluavatkin pysyä pieninä. 

Lue koko tiedote

Lisätietoja:
Kai Amberla, toiminnanjohtaja, Finland Festivals
kai.amberla(a)festivals.fi, p. 040 5515 752

TAPAHTUMIA 

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Oikeus ja kohtuus – taiteilijoiden ilmaisunvapaudesta Maailman teatteripäivänä 27.3.2017, Helsinki

"(…) etteikö voitaisi kohtuudella odottaa sinun luopuvan näkemystesi esittämisestä yleisesti halventavana pidetyllä tavalla." 

Teatterin tiedotuskeskus (TINFO) ja Suomen Kansallisteatterin Kiertuenäyttämö järjestävät Maailman teatteripäivänä 27.3.2017 kello 15-17 tapahtuman, jonka aiheena ovat taiteilijoiden ilmaisunvapaus ja teatterin poliittisuus. Kysymme, mitä on olla taiteilija ja lähdemme siitä, että taiteilijalla on oltava oikeus toimia ammatissaan ilman vainoa ja että vainotuksi joutuneen taiteiilijan tulee saada turvaa.  

Maailman teatteripäivän OIKEUS JA KOHTUUS -tapahtumassa esiintyvät mm. Suomessa asuvat irakilaiset taiteilijat Bakr Hasan ja Harith Raad. Kansallisteatterin Kiertuenäyttämön Toinen koti -dokumenttiteatterihankkeen taiteilijoista ovat mukana myös Zipora Ogola, Kati Kaartinen ja Jussi Lehtonen. Tilaisuuden paneelikeskusteluun osallistuu lisäksi filosofi Thomas Wallgren. Alustajana on esitystaiteilija Juha Valkeapää.    

Paikka: Suomen Kansallisteatterin Lavaklubi  

LIsätietoa seuraa, pysy kanavilla – nyt jo tässä vaiheessa toivotamme kaikki lämpimästi tervetulleiksi!


Barnfesten – Yhdessä | 11.2.2017, Helsinki 

Lilla Luckan järjestää suomenruotsalaisen lastenfestivaalin 11.2. klo 11-15 Annantalossa, Annankatu 30, Helsinki.  

Festivaalilla voi osallistua mm. luoviin työpajoihin ja esityksiin. Festivaaliin on vapaa pääsy ja se on avoinna kaikille. Välkommen! 

Barnfesten ohjelma ruotsiksi (Luckan.fi) 
Barnfesten Facebookissa


#KulttuuriVOS-julkistustilaisuus 14.2.2017, Helsinki | ilmoittaudu 3.2. mennessä

Paasitorni, Paasivuorenkatu 5 A, 00530 Helsinki
klo 11.30-15.00, 14.2.2017

KulttuuriVOSin ensimmäisen vaiheen tuotos julkaistaan 14.2.! Tule keskustelemaan julkaisusta ja sparraamaan VOS-uudistuksen seuraavan vaiheen käynnistymistä. Julkaisu kokoaa esittävien taiteiden ja museoiden rahoitusjärjestelmän osallistavan uudistustyön ensimmäisen vaiheen tuotokset.

Julkaisussa esitetään näkemys suomalaisen kulttuurikentän nykytilasta, sen muutostarpeista ja tavoitetilasta sekä siitä minkälainen rahoitusjärjestelmä tukisi näitä tavoitteita. Näkemys kiteytyy kahdeksana teesinä ja neljänä rahoituksen periaatteena.

Tilaisuuteen mahtuu 220 ensimmäistä ilmoittautunutta, joten varaathan paikkasi pian! Ilmoittautuminen

Etkö pääse paikalle? Seuraa striimin kautta! Linkin tulet löytämään kulttuurivos.fi-verkkosivuilla, Opetus- ja kulttuuriministeriön verkkosivuilla sekä KulttuuriVOS-Facebook-ryhmässä.

Mikä on KulttuuriVOS? Lisätietoja KulttuuriVOS-prosessista löydät tästä.

Tämä julkistustilaisuus päättää asiantuntijatyöryhmän ensimmäisen vaiheen.

Toisessa vaiheessa (1.2.2017 - 31.10.2017) asiantuntijatyöryhmä laatii ehdotuksen rahoitusjärjestelmän uudistamiseksi ja valmistelee tarvittavat säädösmuutosehdotukset.         

Lisätietoa:

Rea Karvonen
rea.karvonen(a)sitra.fi
www.sitra.fi


Kutsu turvapaikkapäätösten lukuhaasteeseen | 1.3.2017, #weseeyou

Huomio kaikki Suomen teatterit ja muut näyttämötaiteen organisaatiot: Kutsu turvapaikkapäätösten lukuhaasteeseen 1.3.2017 #weseeyou

Haastamme mukaan kaikkia Suomen teatterit, tanssiteatterit, teatteri- ja tanssiryhmät, sirkukset, performanssikollektiivit ja muut esittävät taiteet organisaatiot osallistumaan yhteiseen ponnistukseen kiinnittääksemme huomion siihen miten Suomi parhaillaan syyllistyy ihmisoikeusloukkauksiin maahanmuuttoviraston evätessä turvapaikan niille, jotka sitä todistettavasti tarvitsevat, ja jotka kaikkien kansainvälisten sopimusten nojalla ovat turvapaikkaan oikeutettuja. Haastamme kaikkia esittävien taiteiden edustajia Suomessa mukaan lukemaan yhden tai useamman negatiivisen turvapaikkapäätöksen

Tarkoituksena on saada median huomio ja sitä kautta herättää poliitikot toimimaan asian korjaamiseksi ja Suomen tiukan turvapaikka politiikan muuttamiseksi inhimillisempään suuntaan. 

Turvapaikkapäätökset ja niiden sisältö on luokiteltu salaisiksi, mutta mm. Migrileaks (https://migrileaks.wordpress.com) on koonnut yhteen yksittäisiä päätöksiä turvapaikanhakijoilta itseltään, jonka jälkeen niistä on poistettu nimet ja muut henkilötiedot, ennen julkaisua verkossa ja sosiaalisessa mediassa. Vuodenvaihteessa 2016-2017 järjestettiin eri puolilla maata yksittäisiä kielteisten turvapaikkapäätösten lukutilaisuuksia.  

Lisätietoa ja käytännön ohjeita (pdf)

Toivottavasti voimme tehdä laajaa ja näkyvää yhteistyötä inhimillisen ihmisyyden puolesta! 

Saga Buckbee (aktivisti)
Gunilla Hemming (dramaturgi)
Juha Huuskonen (HIAP)
Riikka Theresa Innanen (taiteilija)
Marina Meinander (Lilla Teatern)
Annika Tudeer (Oblivia)
Matilda von Weissenberg (Teatteri Viirus)

sekä iso joukko muita...


Vammaisyhteisöjen kulttuuritoiminta ja kulttuurin saavutettavuus | 9.3.2017, Helsinki 

Keskustelutilaisuus vammaisyhteisöjen kulttuuritoiminnan ja kulttuurin saavutettavuuden tukemisesta.

Opetus- ja kulttuuriministeriö on jakanut valtionavustuksia vammaisyhteisöjen kulttuuritoimintaan ja kulttuurin saavutettavuuden edistämiseen vuodesta 2005 lähtien. Cupore on tehnyt avustusmuodon vaikuttavuudesta selvityksen, joka julkaistaan maaliskuussa 2017.

Selvityksessä tarkastellaan valtionavustuksen merkitystä ja vaikuttavuutta sekä esitetään toimenpide-ehdotuksia siitä, miten vammaisyhteisöjen kulttuuritoimintaa ja kulttuurin saavutettavuutta voitaisiin jatkossa paremmin edistää valtionavustuksin.

Selvityksen julkistamistilaisuus järjestetään torstaina 9.3.2017 klo 9.00-12.00 Taiteen edistämiskeskuksessa (Hakaniemenranta 6, 00531 Helsinki).

Tilaisuudessa ovat puhumassa Cuporen tutkijat, vammaisyhteisöjen ja taide- ja kulttuuripalvelujen edustajia sekä Taiteen edistämiskeskuksen ja opetus- ja kulttuuriministeriön virkamiehiä. Tilaisuuden järjestävät yhteistyössä Taiteen edistämiskeskus ja Kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cupore.

Tilaisuuden tarkempi ohjelma ja aikataulu julkaistaan myöhemmin. Tilaisuus on esteetön. 

Ilmoittaudu tilaisuuteen torstaihin 2.3. mennessä tästä linkistä

Lisätietoja:
Tutkija Emmi Lahtinen, emmi.lahtinen(a)cupore.fi (7.2.-9.3.2017)
Tutkija Olli Jakonen, olli.jakonen(a)cupore.fi
Erikoistutkija Sakarias Sokka, sakarias.sokka(a)cupore.fi


Keskustelutilaisuus taiteilijoiden työn muutoksesta | 16.3.2017, Helsinki

Taiteen edistämiskeskuksen ja Cuporen yhteistyönä tehty Taiteen ja kulttuurin barometri julkaistaan maaliskuun alussa. Teemana barometrissa on tällä kertaa Taiteilijan työskentelyedellytykset muutoksessa. 

Barometrikyselyssä näkemyksiään tuovat esiin taiteilijajärjestöjen hallitusten jäsenet. Barometri puntaroi myös taiteilijajärjestöjen roolia ja kehittämistoimia taiteilijoiden toimintaympäristössä. 

Barometrin tuloksista saadaan lisää tietoa TAIKE & CUPORE TALKS -keskustelutilaisuudessa, joka järjestetään torstaina 16. maaliskuuta KokoTeatterissa (Hämeentie 3, Helsinki). Cuporen erikoistutkija Maria Hirvi-Ijäs esittelee barometrin tulokset ja paneelikeskustelussa aihetta ja tuloksia käsitellään lisää. Tilaisuudessa esitellään myös Taiteen edistämiskeskuksessa käynnistynyt Taiteilijan työskentelyedellytysten kehittämisohjelma. Tilaisuuteen on vapaa pääsy. 

Aika: to 16.3.2017 klo 9:00 – 16:00
Paikka: KokoTeatteri, Hämeentie 3, Helsinki
TAIKE & CUPORE TALKS II: Taiteilijan työskentelyedellytykset muutoksessa ohjelma

Ilmoittautuminen

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA 

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


Ibsen Scholarships | deadline 30 Apr 2017

International funds for theatre performances are now available. Ibsen Scholarships are applicable to individual artists, theatre companies, organizations and institutions. Scholarships guidelines: 

  • The Ibsen Scholarships award innovative theatre projects.   
  • The projects must act as incentives for critical discourse in regards to existential and society-related subject matters concerning Henrik Ibsen’s plays. 
  • Applications are submitted electronically through www.ibsenawards.com.  
  • Performances already staged are not eligible. 

See application form and guide lines here.  
 
The Scholarships are awarded biennially and the applications are subject to scrutiny by an appointed jury. The Ibsen Scholarships were initiated by the Norwegian government and will be handed out for the 9th time in 2017. Ibsen Awards has until now handed out 29 scholarships in 22 different countries.  

The application deadline for The Ibsen Scholarships is April 30th 2017. 

The winners of The Ibsen Scholarships 2017 will be presented at Skien International Ibsen Conference October 18. and 19. at Teater Ibsen in Skien, Norway.   

More information

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Kulttuuri ja taide hyvän elämän voimaannuttajana -tunnustus | haku 31.3.2017 mennessä 

NNKY etsii vuoden 2017 tunnustuspalkintoehdokkaita teemalla kulttuuri ja taide hyvän elämän voimaannuttajana.

Suomen NNKY-liitto etsii tunnustuspalkintoehdokkaita. Tänä vuonna 10 000 euron arvoinen NNKY:n tunnustuspalkinto luovutetaan teemalla kulttuuri ja taide hyvän elämän voimaannuttajana.

Merkittävän rahapalkinnon taustalla on vuonna 2002 perustettu Riutulan rahasto, jonka vuosituotolla liitto palkitsee NNKY:n toiminta-ajatuksen mukaisia ja naisten ja tyttöjen hyvinvointia edistäviä toimintoja.

Palkintoa ei jaeta NNKY:n toiminnalle, mutta se voidaan jakaa usean ehdokkaan kesken. Tunnustuspalkinto ei ole apuraha, vaan se on nimensä mukaisesti tunnustus ansiokkaasti toteutuneesta työstä.

Vuotuinen NNKY:n tunnustuspalkinto jaetaan nyt 15. kerran. Tunnustuspalkinto luovutetaan 24.4.2017 Maailman NNKY-päivän tilaisuudessa Helsingissä.

Allekirjoitetut esitykset tunnustuspalkinnon saajista toimitetaan perjantaihin 31.3.2017 klo 15 mennessä osoitteeseen: Suomen NNKY-liitto ry, Tunnustuspalkinto 2017, Pohjoinen Rautatiekatu 23 B, 00100 Helsinki.  

www.facebook.fi/suomennnky 
https://twitter.com/NNKYliitto
www.ywca.fi


Open call for Nordic Street, Sweden and Denmark | deadline 1 Mar 2017

Halmstad International Street Theatre Festival (SE) and PASSAGE Festival (DK/SE) are happy to send out this Open Call for Nordic Street 2-3 August 2017.

Nordic Street is a platform for highlighting and promoting performative street arts conceived and produced in the Nordic countries. This new platform is a result of a 10 year long cooperation between the two street performance festivals in both programme, scheduling and logistics. During 2017 the two festivals will have a special focus on Nordic street performances inviting international festival managers and programmers for two days of curated programme.

Concretely the first iteration of Nordic Street will be executed 2-3rd of august 2017, first day in Halmstad and the second in Helsingør. The programme will contain 12-14 shows with pitch sessions over the two days as well as networking and knowledge events.

The ultimate goal of Nordic Street is to allow for Nordic artists to reach beyond their national or Nordic touring routes and into an international context. Extending both their touring season and their access to new audiences. The performances are selected by the two festivals through an open call in dialogue with Norwegian and Finnish partners.

Cost including travels will be covered for the selected Nordic artists. 

Deadline: 1 March 2017 

Find all details online


Open Call: International Theatre Festival, Bucharest | deadline 10 Apr 2017

Ion Creangă Theatre has launched the Call for Applications for the 13th edition of the International Theatre Festival for Children ‟100, 1.000, 1.000.000 Stories” – FITC, that will take place between 7-14 October 2017, in Bucharest, Romania. 
   
Organized on a yearly basis, with the financial support of the Bucharest City Hall, the Festival is a complex educational and cultural programme, whose purpose is to develop children’s interest and involvement in arts. FITC includes a wide array of performances, workshops and theatre related activities, as the Festival intends, with each edition, to ensure a cultural selection that is representative for the development of children’s theatre worldwide.  

How to apply:

Ion Creangă Theatre encourages professional Theatres and Companies to apply not only with dramatic performances for children, but also with lyrical theatre, dance-theatre, puppetry, physical theatre etc. However, please note that the organizers reserve the right to give priority to dramatic performances.   

The documents can be submitted by post or by e-mail, at festival(a)teatrulioncreanga.ro, no later than the 10th of April 2017.
   
The results of the selection process will be announced on the 10th of May, on www.fitc.ro and www.teatrulioncreanga.ro
   
The Application form and Regulations are also available for download on www.fitc.ro
   
Contact person: 
Magdalena Coroiu – Artistic Consultant 
E-mail: festival(a)teatrulioncreanga.ro


Etchings Festival, Performing arts training program | 26 Jun – 3 Jul 2017, France 

Since 2009 the American contemporary music ensemble, ECCE ensemble, has been conducting the Etchings Festival for composers and musicians in Auvillar, France, in the Midi-Pyrenees region between Bordeaux and Toulouse. 

This year the Festival inaugurates a performing arts training program -- a movement-based program and creation residency for performing artists, to develop new performance works with composers and musicians. Developed with and taught by esteemed performing artist Colin Gee, participants will have the opportunity to build or choreograph works for the new musical compositions being premiered in the Festival. 

Total Festival Participant Fees: $1,800

Need-based funding for those admitted may be available. If in need of financial assistance, please make a note of your situation in your online application.

For more information please visit the Etchings site.

KOULUTUKSIA 

Ajankohtaiset koulutukset ja kurssit: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Talous- ja viestintäkoulutusta järjestötoimijoille keväällä 2017 

Kansalaisfoorumi tarjoaa kevään 2017 aikana kaikille avoimia koulutuksia järjestö- ja kansalaistoimintaan liittyen.

Katso alkavat järjestökoulutukset Kansalaisfoorumin sivuilta


Matter and Process Symposium | 9-10 Feb 2017, Theatre Academy, Helsinki 

(Below in Finnish / Alla tiiviisti Suomeksi) 

Matter and Process symposium addresses its two current topics in order to advance encounters between artistic practices and philosophic thought. 

The symposium offers both theoretical and artistic presentation on the issues of “new materialism” and especially its background “process ontology”. 

Read more

LECTURES: 

THURSDAY 9.2. 

10:00-10:15 Welcome, Auditorio 1. 
10:15-11:30 Professor Olli Pyyhtinen, Tampere University: Ongoing Historicity of Matter: On Alfred North Whitehead's Process Ontology lecture, Auditorio 1. 
11:30-12:30 Lunch break 
12:30-14:00 Professor Erin Manning, Sense Lab, Montreal: “For a Pragmatics of the Useless”, lecture, Auditorio 1. 
 
FRIDAY 10.2. 

10:00-11:30 Philosopher Miika Luoto: “Matters of Translation”, lecture, Auditorio 1.

The symposium is organized by the Performing Arts Research Centre and the MA Programme in Choreography, joined by the MA Programme in Ecology and Contemporary Performance at the Theatre Academy of the University of the Arts, Helsinki, as well as the MA Programme in Choreography at the Stockholm University of the Arts.  

WELCOME!

Suomeksi: 

Teatterikorkeakoululla järjestettävä kansainvälinen Matter and Process -symposium tarttuu aiheisiinsa edistääkseen kohtaamisia taiteellisen toiminnan ja filosofisen ajattelun välillä. Ohjelmassa on niin teoreettisia kuin taiteellisia puheenvuoroja ussmaterialismin ja prosessiontologian aiheiston ympärillä. Luentokieli on englanti. Lue lisää symposiumin abstraktista.

Symposiumin järjestävät yhteistyössä Esittävien taiteiden tutkimuskeskus (Tutke), koreografian maisteriohjelmat TeaKista ja DOCH:sta sekä MA in Ecology and Contemporary Performance


Academy of Performing Arts, Prague | deadline 20 Feb 2017 

We are delighted to reach out to you and announce that we are accepting applications for the 2-year Master (MA) and 3-year Bachelor (BA) Authorial Acting English program at the Theatre Faculty of the Academy of Performing Arts in Prague (DAMU), the Czech Republic. 

The Authorial Acting program approaches performance disciplines from a psychosomatic perspective where the author is placed at the forefront. The core subject of the studies is Dialogical Acting with the Inner Partner, a discipline created by the well-known Czech actor, playwright, psychologist and author, Professor Ivan Vyskočil. All the information regarding the studies in our Department of Authorial Creativity and Pedagogy can be found on our website. 

Deadline for first round of applications is 20th February 2017. The Authorial Acting English program is also available in form of Short Term Studies with no degree requirements. 

To get a better feel of the department take a look at the promotional video created by our students: https://youtu.be/SXlhwVKAwqQ

Feel free to contact me for further information: michaela.raisova(a)damu.cz   

Thank you for your kind attention and wish you all the best, 
Michaela Raisová, MA, MFA 
Program Coordinator 
Department of Authorial Creativity and Pedagogy 

More information


Producers' Academy, Brussels | deadline 23 Feb 2017

The Producers' Academy returns for the second consecutive year and offers a new international training programme focused on entrepreneurship for Belgian, European and international producers in the performing arts (theater, dance, street arts, circus, performance).  

The Producers Academy is a project by CIFAS, On the Move, MoDul and Kunstenfestivaldesarts. The event is organised within the scope of Creative Tracks, with the support of the European Union, Wallonie Bruxelles International, Shenzen Design Week and the Asia-Europe Foundation. 

Objectives of the Academy (10-13 May 2017) 
1) To reflect on and share cultural entrepreneurship practices to support the international dimension of performing arts 
2) To learn more about administrative, legal and funding matters related to international collaborations/co-productions/cultural projects 
3) To discover and connect with international performing art professionals as well as cultural networks and markets in Europe and worldwide

The Producers’ Academy is open to: 
Criteria 1: People from any nationality 
Criteria 2: People who have at least three years of experience as a producer in the performing arts sector (particularly in relation to the international development of their organisation, company, association etc.) 
Criteria 3: Producers/Cultural entrepreneurs who have developed or are in the process of developing innovative way(s) to support creation in an international dimension and/or with a trans-sectorial approach (performing arts and social engagement, performing arts and climate change issues etc.) 
Criteria 4: The event will be held exclusively in English. Therefore, participants need to be able to understand, communicate and dream in English. 

Deadline: 23 February 2017. 

More information

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA 

Lisää kursseja ja työpajoja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Translators’ Workshop, Mülheim | deadline 10 Feb 2017

Together with Mülheim’s “Stücke” festival, the International Theatre Institute (ITI Germany) is inviting translators of German plays to a workshop during the festival in Mülheim from May 12th to 21st 2017.

The objective of this work meeting is to further educate translators in the field of theatre translations while promoting German plays and their access to foreign-language theatres via translation.  

The focus is on translators’ concrete work on selected texts, supported by a vibrant exchange of experience with colleagues and authors. Current texts by contemporary German authors can be experienced in the context of the festival not only as literature, but also in a theatrical realization on stage. Impulses are thus created for translations and potential presentations in the translators’ respective home countries.

The invitation to apply for this workshop is directed towards professional theatre translators throughout the world who translate from German into their own respective mother tongue and have close working relationships to theatres in their country.  

Participating in the workshop is free of charge. The organizers cover the costs for the translators’ stay (lodging and per diems) and theatre tickets. Subsidies for travel costs can be applied for if needed. 
Please send your application (in German) per e-mail with a bibliography and information about your professional background to: Internationales Theaterinstitut Deutschland, z. Hd. Frau Andrea Zagorski: a.zagorski(a)iti-germany.de  

Deadline: February 10th 2017

More information

TYÖPAIKKOJA 

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Kaksi tanssijaa, Oulun kaupunginteatteri | haku 6.2.2017 mennessä 

Haemme nykykansantanssin ja esitystaiteen rajapintoja ylittävään näytelmäsovitukseen kahta tanssin ammattilaista. Tanssijat osallistuvat kokonaisvaltaisesti esityksen rakentamiseen. 

Näytelmän ohjaaja on Heta Haanperä ja koreografina toimii Hanna Poikela. Teoksen tuottaa Oulun kaupunginteatteri ja JoJo - Oulun Tanssin Keskus. 

Aikataulu 2017: 

Tanssi-workshopit ovat 20.-21.3., 23.3., 27.-28.3., 30.3., 3.-5.4. ja 18.-19.4. 
Teoksen varsinaiset harjoitukset ovat 24.4.-23.5. ja 7.8.-1.9. 
Ensi-ilta on 2.9. ja näytelmällä on 30 näytöstä. 
Tarkemmat aikataulut toimitetaan pyydettäessä. 

Pyydämme ilmoittautumaan koetanssiin sähköpostitse. Ilmoittautuminen tapahtuu lähettämällä vapaamuotoinen esittely ja CV osoitteeseen hanna.poikela(a)gmail.com viimeistään ma 6.2.2017 klo 23.59. Lisätietoja saa koreografi Hanna Poikelalta, 040 77 86 358. JoJo – Oulun Tanssin Keskus toimii tanssijoiden työnantajana ja lisätietoja työsuhteesta saa toiminnanjohtaja Helena Lindqvistiltä, helena.lindqvist(a)jojo.fi/ 050 46 44 880.


Naisnäyttelijä, Ahaa Teatteri | haku 17.2.2017 mennessä 

Ahaa Teatteri hakee naisnäyttelijää 1.8.2017 alkaen määräaikaiseen työsuhteeseen. Edellytämme koulutuksen tai ammatissa toimimisen tuomaa pätevyyttä. 
 
Ahaa Teatteri on kiertävä ammattiteatteri, joka on erikoistunut lasten- ja nuortennäytelmiin. Esityksiä on myös Tampereella kotinäyttämöllä. 
 
Kirjallinen hakemus ja CV ensisijaisesti sähköpostilla 17.2.2017 mennessä: pia.hakala(a)ahaateatteri.com  
 
Liitä kuvatiedostoja korkeintaan 3/hakemus ja mielellään pakatussa muodossa (esim. zip-file). Samoin, jos laitat muita liitteitä, mielellään pakattuina. 
 
tai vaihtoehtoisesti osoitteella: 
Ahaa Teatteri 
Hatanpään valtatie 6 
33100  Tampere 
 
Lisätietoja tarvittaessa antaa 
Tiina Järvi 
tuottaja 
puh. 050 322 5644 arkisin klo 9 - 15.30.


Taiteellinen vastaava, Ylioppilasteatteri | haku 24.2.2017 mennessä

Haemme taiteellista vastaavaa kokopäiväiseen työsuhteeseen sopimuksen mukaan elokuusta 2017 alkaen kolmeksi vuodeksi. 
   
Ylioppilasteatteri on vuonna 1926 perustettu ammattijohtoinen harrastajateatteriyhteisö, jonka tarkoitus on toimia suomalaisen teatteritaiteen eturintamassa rohkeana suunnannäyttäjänä.  Ylioppilasteatteri tuottaa vuosittain 4-5 produktiota omassa studiossaan Helsingin keskustassa, sekä yhden produktion Mustikkamaan kesäteatterilla. 
 
Ylioppilasteatterin taiteellisen vastaavan tehtäviin kuuluu huolehtia Ylioppilasteatterin korkeatasoisesta taiteellisesta linjasta ja valmistaa teatterille 2-3 produktiota vuodessa. 
 
Taiteellinen vastaava työskentelee yhteistyössä teatterin jäsenistön, hallituksen ja teatterisihteeri/tuottajan kanssa. Taiteellinen vastaava on vastuussa Ylioppilasteatterin jäsenistölle teatterin ohjelmasta ja taiteellisesta työskentelystä. Taiteellinen vastaava laatii teatterille vuosittaisen taiteellisen toimintasuunnitelman yhdessä hallituksen kanssa, sekä osallistuu Ylioppilasteatterin hallituksen työskentelyyn. Hänen tehtäviinsä kuuluu valmistella teatterin toimintaa parantavia ehdotuksia ja tarjota jäsenistölle vapaa alusta kasvulle ja itsensä toteuttamiselle taiteen tekemisen kautta. 
   
Taiteellisen vastaavan työaika on se aika, joka kuluu teatteriesitysten suunnitteluun, harjoitteluun sekä esitysten valvomiseen. Lisäksi hän osallistuu viikoittaiseen kokoukseen joko hallituksen tai jäsenistön kanssa. 
   
Taiteellisen vastaavan palkka: 2150¤/kk 
Työn kesto: 3 vuotta 
   
Lähetä  

  • Vapaamuotoinen hakemus, jossa kuvailet myös alustavia visioita teemoista ja toiminnasta tulevalle kolmelle vuodelle. 
  •  Ansioluettelo. 

24.2. mennessä joko sähköpostitse osoitteeseen: hakemukset(a)ylioppilasteatteri.fi tai postitse osoitteeseen Ylioppilasteatteri, Mannerheimintie 3B, 00100 Helsinki. 
   
Hakemukseen saa liittää videotallenteita, valokuvia, lehtileikkeitä tai muuta taiteellista työtä tai näkemystä kuvaavaa materiaalia.

www.ylioppilasteatteri.fi


Avoimia tehtäviä Jyväskylän kaupunginteatterissa | haku 27.2.2017 mennessä 

Jyväskylän kaupunginteatteri hakee: 

  • Käyttöpäällikköä toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen 1.8.2017 alkaen, 
  • Tuotantojärjestäjää määräaikaiseen työsuhteeseen ajalle 1.8.2017 - 31.7.2018, 
  • Skenografia 1.8.2017 alkaen tai sopimuksen mukaan määräaikaiseen työsuhteeseen, 
  • Vierailevia puvustajia ja lavastajia määräaikaisiin tehtäviin. 

Kaikissa tehtävissä edellytetään alalle soveltuvaa koulutusta tai työkokemusta vastaavista tehtävistä. Lisäksi edellytämme paineensietokykyä, kykyä itsenäiseen työskentelyyn sekä hyviä vuorovaikutustaitoja. Hyvät tietotekniset taidot ovat välttämättömiä.  

Palvelussuhteen ehdot käyttöpäällikön työsuhteessa ovat kunnallisen yleisen virka- ja työehtosopimuksen (KVTES) mukaiset. Muissa tehtävissä palvelussuhteen ehdot menevät teatterialan työehtosopimuksen mukaisesti. Tehtävissä noudatetaan koeaikaa. 

Lisätietoja käyttöpäällikön ja tuotantojärjestäjän tehtävistä antaa 
14.-17.2.2017 klo 9.00 - 15.00 välisenä aikana käyttöpäällikkö Pekka Tamminen, puh 050 533 0575 ja tuotantojärjestäjä Antti Soininen puh. 050 570 9303. 

Skenografin ja vierailijoiden tehtävistä lisätietoja saa teatterinjohtaja Hilkka Hyttiseltä, puh 050 311 8705. 

Kaikille sähköposti etunimi.sukunimi@jkl.fi

Hakuilmoitus

www.jyvaskyla.fi/kaupunginteatteri


Avoimia tehtäviä Seinäjoen kaupunginteatterissa | haku 6.3.2017 mennessä

Seinäjoen kaupunginteatteri etsii näyttämömestaria toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen sekä tarpeistonhoitaja/kuiskaajaa määräaikaiseen työsuhteeseen 1.8.2017 alkaen tai sopimuksen mukaan.

Hakijalta edellytämme alan soveltuvaa koulutusta tai työkokemusta vastaavista tehtävistä. Lisäksi edellytämme paineensietokykyä, kykyä itsenäiseen työskentelyyn sekä hyviä vuorovaikutustaitoja.
Palkkaus on teatterialan työehtosopimuksen mukainen.

Lisätietoja tehtävistä antaa käyttöpäällikkö Jouni Palovaara. Yhteydenotot sähköpostilla jouni.palovaara(a)seinajoki.fi tai puh. 050 516 4641

Hakemukset ja CV pyydetään toimittamaan 6.3.2017 mennessä sähköpostitse osoitteeseen rekry.teatteri(a)seinajoki.fi, sähköpostin otsikoksi haettu työtehtävä.

Seinäjoen kaupunginteatteri on Etelä-Pohjanmaan suurin ja monipuolisin ammattiteatteri, jonka ohjelmistossa on viidellä eri näyttämöllä ulkomaisia ja kotimaisia puhenäytelmiä, komedioita, musiikki- ja lastenteatteriesityksiä. Ensi-iltoja on vuosittain 5-8 ja esityksiä lähes 300.


Artistic Director for Dansens Hus | deadline 24 Feb 2017

Dansens Hus is Norway's leading venue for both national and international contemporary dance.    

Dansens Hus strives to: 

  • program Norwegian and international productions of high quality and diversity  
  • contribute to the expansion and development of contemporary dance and its artists 
  • provide high levels of competency in co-production  
  • continue to work towards greater contemporary dance audience in Norway

Dansens Hus is among the most modern venues for the performing arts in Oslo. Receiving 40 million Norwegian kroner annually from government funding, it employs 25 people and has a reach of 22 thousand visitors a year. Hosting 34 productions in 2016, Dansens Hus proudly premiered 13 performances from Norwegian artists. 

Dansens Hus is looking for its next artistic director to fill a fixed term vacancy from the 1st of August 2018 to the 31st of July 2022. The artistic director shall have full artistic and administrative responsibility within the organization. Thorough competency and knowledge of both the Norwegian and International dance scene is a prerequisite. A want to push the upper limits of quality and ambition as well as embracing diversity and outreach are also highly sort after.  
 
For further information, please contact: 
 
Chair of the Board  
Marta Færevaag Hjelle  
(+47 951 31 050) 
 
Managing Director  
Stein Slyngstad  
(+47 900 88 990) 

Please apply in a PDF-format to nadine(a)dansenshus.com 
Final deadline for applications 24th February 2017.

More information


Theatre professionals, Qendra Multimedia, Kosovo | deadline 30 Mar 2017

For the 2017/2018 season, Qendra Multimedia, a theater company based in Prishtina (Kosovo), is looking for professional and experienced: 

  • Stage designers 
  • Costume designers 
  • Music composers 
  • Theater choreographers  
  • Lighting designers 

Each year Qendra Multimedia produces 2 / 3 performances in Prishtina. 

Please note that QM will only contact those in why they are interested.  

Besides covering all the other expenses (travel, accommodation), QM does offer a standard Kosovo fee (1,000 - 1,500 euro) as well. Deadline: 30 March 2017 

If you are interested in working with Qendra Multimedia, please send your full CV and samples of your work (photos, video…) at this e-mail address: info(a)qendra.org

More information

MUITA ILMOITUKSIA 

SKR: Kulttuurijournalistien Jotkut taas väittävät -antologia   

Kulttuurijournalismin tuoreet mestarit kirjoittivat antologian ja jakavat sitä ilmaiseksi kirjastoihin ja kahviloihin.

Missä ovat kulttuurin ja journalismin sokeat pisteet? Miten kulttuurista voisi kirjoittaa paremmin? Millainen on taidetta käsittelevien juttujen yleisö ja mitä se haluaa? Näihin kysymyksiin vastaa kulttuurijournalismin mestarikurssilaisten kirjoittama antologia Jotkut taas väittävät. Tekstikokoelmaa jaetaan valikoituihin kirjastoihin ja kahviloihin. Painetun antologian kanssa samaan aikaan julkaistiin verkkoversio.

www.jotkuttaasväittävät.fi

www.facebook.com/jotkuttaasvaittavat 
www.instagram.com/jotkuttaasvaittavat

Twitter: #jotkuttaasväittävät #jtv 

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt 
päätoimittaja Noora Vaarala: 040 559 8180, noora.vaarala(a)gmail.com


Iltamat hakee esityspaikoiksi seurojen- ja työväentaloja

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu juhlistaa Suomen 100 000-vuotista olemassaoloa valtakunnallisella iltamakiertueella syksyllä 2017. Parhaillaan haetaan esityspaikoiksi seurojen- ja työväentaloja ympäri Suomen.

Juha Hurmeen ohjaama ja nuorten valovoimaisten näyttelijäopiskelijoiden esittämä ”Suomi 100 000 vuotta” -niminen esitys on rakennettu perinteisten iltamien muotoon. Kuullaan avajaispuhe, sivistävä esitelmä ja hyödyllistä kansanvalistusta. Saadaan kuvaelman kautta näkymä maassamme 50 000−150 000 vuotta sitten todennäköisesti asuneista neandertalinihmisistä. Katsastetaan teatterin, laulun ja runon kautta kansalliskirjallisuutemme ydinteoksia Aleksis Kivestä Minna Canthin kautta Rosa Liksomiin. Muistetaan, että Suomi on elävä osa maailmaa ja avaruutta. Pidetään hauskaa yhdessä ja uskalletaan välillä olla vakaviakin. Kurkistetaan tulevaisuuteen.

Hyväntuulinen ja kaikenikäisille soveltuva kokonaisuus kestää väliaikoineen pari tuntia. Paikallisten järjestäjien puhvetti tarjoaa virvokkeita, ja väliajan jälkeen päästään pääasiaan eli pidetään tanssit! 

Iltamaohjelman on koonnut ja ohjannut kirjailija, ohjaaja ja kansantaiteilija Juha Hurme, joka on soolonäytöksellään Puupää kolunnut 200 seurojen- ja työväentaloa Inarinjärveltä Hankoon vuodesta 2003 alkaen.

Kiertue toteutetaan viikkojen 42−47 aikana eli loka−marraskuussa ympäri Suomen. Osaksi kiertuetta voi hakea täyttämällä kaavake osoitteessa https://www.lyyti.in/Iltamat 31.3.2017 mennessä. Saapuneiden hakemusten perusteella valitaan esiintymispaikat ja laaditaan kiertueaikataulu. 

Suomi 100 000-vuotta -Iltamat on osa Taideyliopiston Suomi 100-vuotisohjelmistoa. Teatterikorkeakoulussa ohjelmasta vastaa näyttelijäntaiteen koulutusohjelma.


twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi