Nora - prolog
Sivan Ben Yishain Nora - prolog on näytelmätyyppiä, jonka olen ristinyt "lossinäytelmäksi". Klassikon kylkeen kirjoitetun pienoisnäytelmän konsepti on mielenkiintoinen. Yishai kirjoittaa säkenöivän elävää dialogia ja ironisoi niin yhteiskunnan kuin teatterin näkemyksiä siitä, kenen elämä on kertomuksen arvoinen. "Ei ole pieniä rooleja, on vain pieniä näyttelijöitä", kuuluu erään Nukkekodissa yhden repliikin verran esiintyvän henkilön näkökulma aiheeseen. Nukkekodin palvelijat ääneen päästävä teos on virkistävä puheenvuoro itsensä lisäksi myös tuomaan uusia näkökulmia siihen, miten piiat, rengit ja palvelustytöt esiintyvät suomalaississa klassikoissa. Se on virkistävä, haastava ja moniulotteinen, ja sen jälkeen emme koskaan näe Ibsenin Nukkekotia enää aivan samoin.
E.L. Karhu
Synopsis
Henrik Ibsenin Nukkekoti (alkuperäiseltä nimeltään Nora) sai ensi-iltansa vuonna 1879, ja se on maailmanlaajuisesti yksi esitetyimmistä näytelmistä. Ibsenin feministisenä pidettyä tekstiä on ylistetty, koska näytelmässä päähenkilö Nora jättää taakseen tukahduttavan patriarkaalisen perhemallin.
Nora. Prologi on Sivan Ben Yishain luoma uusi alkuosa tähän kuuluisaan näytelmään. Noran sijaan tarinan keskiössä ovat nyt alkuperäisen näytelmän sivuhahmot. Näytelmä rakentuu Noran ystävän, Kristinen ympärille. Talonväkeä ulkopuolisen silmin katsovana tämä aloittaa keskustelun näytelmän roolihenkilöistä ja heidän tehtävistään. Nyt pääsevät ääneen myös lastenhoitaja, sisäkkö ja postinkantaja, jotka ovat olleet koko ajan osa tätä näytelmää ja palvelleet uskollisesti emäntäänsä jo melkein puolentoista vuosisadan ajan. Palveluskunta alkaa kyseenalaistaa alkuperäisen näytelmän rakennetta ja omaa sosioekonomista asemaansa suhteessa emäntäänsä. Äkkiä Nora näyttäytyykin hieman erilaisessa valossa.
Näytelmän kokopitkä versio on tekeillä.
Vuosi | 2022 |
---|---|
Alkukieli | Englanti |
Käännökset | Saksa |
Tuotannot |
|
Oikeudet | Näytelmäkulma |
Genre | Draama |
Roolien määrä | 5-6 |
Ote näytelmästä
Arvostelut
Abendzeitung / Mathias Hejny 10.10.2022
Die deutsche Bühne / Anne Fritsch 8.10.2022
BR / Christoph Leibold 8.10.2022
Frankfurter Allgemeine / Teresa Grenzmann 12.10.2022
Merkur / Ulrike Frick 9.10.2022
Nachtkritik / Willibald Spatz 8.10.2022
Qooz - Aus dem leben 10.10.2022
Süddeutsche Zeitung / Christine Dössel (pdf)
Theater Heute / Eva Behrendt (pdf)
Sivan Ben Yishai
Sivan Ben Yishai (s. 1978) on Jerusalemissa kasvanut, Tel-Avivin yliopistossa opiskellut ja vuodesta 2012 Berliinissä asunut näytelmäkirjailija. Hän kirjoittaa näytelmiä lähtökohtaisesti englanniksi, mutta hänen näytelmänsä ovat saatavilla myös saksaksi kirjailija Maren Kamesin kääntäminä.
Hänen näytelmänsä LOVE / An argumentative exercise (Liebe. Eine argumentative Übung) oli ehdolla saksalaisen Mülheimer Dramatikpreis palkinnon saajaksi 2020, jolloin tapahtuma peruttiin pandemian vuoksi. Hän kuitenkin voitti kyseisen palkinnon vuonna 2022 teoksellaan Wounds Are Forever (Self-Portrait as the national poet). Samana vuonna Pinar Karabulut ohjasi hänen teoksensa Like Lovers Do (Memoirs of Medusa) Münchner Kammerspieleen, ja esitys kutsuttiin merkittävän näytelmä- ja teatterifestivaalin, Berliinin Theatertreffenin ohjelmistoon.
Sivan Ben Yishai oli vieraana Maailman teatteripäivän tapahtumassa Helsingissä vuonna 2019, kun hänen näytelmänsä Daddy loves you (suom. Sinna Virtanen) esitettiin lukuteatterina.
Sivan Ben Yishain haastattelu "Not invited" englanniksi. Kirjoittanut Sari Havukainen/TINFO