Frau Ada denkt unerhörtes

Martina Clavadetscherin Frau Ada denkt unerhörtes on samaan aikaan hauska ja filosofisesti tarkkanäköinen. Näytelmässä on historiallisen elämäkertanäytelmän edut ja samalla se uudistaa ja tuulettaa genreä raikkaasti ja kiinnostavasti. Kaksiosainen muoto, jossa ensimmäinen osa on villi historiallinen draama ja toinen sitcom-vaikutteinen insinöörikertomus, on omaperäinen ja pitää kiinnostuksen yllä loppuun asti. Millaisen peilin algoritmi näyttää meille itsestämme? Tämä kysymys konkretisoituu tekstissä orgaanisesti ja myös peruuttamattomasti.
E.L. Karhu
Synopsis
Lordi Byronin tytär Ada Lovelace kuuluu niihin lukemattomiin naistieteilijöihin, joiden toiveita omaa elämäänsä ja uraa kohtaan yhteiskunnalliset konventiot rajoittivat. Nykyään häntä kuitenkin pidetään maailman ensimmäisenä tietokoneohjelmoijana, ja niinpä Clavadetscher omistaakin näytelmänsä Frau Ada denkt unerhörtes tälle varsin poikkeukselliselle naiselle. Näytelmässä Adan elämä ja keksinnöt yhdistyvät sveitsiläiseen legendaan Sennentuntschista, nukesta, joka herää eloon.
Näytelmä jakaantuu kahteen osaan, joista ensimmäinen sijoittuu 1800-luvulle ja keskittyy Adan elämään. Tarinan alussa hän on mielikuvituksellinen ja tiedonjanoinen lapsi, jonka kiinnostuksen tieteeseen hänen äitinsä yrittää kovasti tukahduttaa. Äidin mielestä Adan pitäisi valmistautua avioliittomarkkinoille, eikä jatkuvasti poissaoleva isä ole paikalla sanomassa asiaan mielipidettään. Vuosia myöhemmin 36-vuotiaasta Adasta on tullut kolmen lapsen äiti. Hän on kuitenkin vakavasti sairas ja kuumehoureissaan muistelee elämäänsä. Muistelemisen ohessa hän tulee suunnitelleeksi koneen, joka tulee mullistamaan koko maailman. Valitettavasti hän kuitenkin kuolee juuri ennen kuin voi toteuttaa ideansa käytännössä.
Näytelmän toinen näytös sijoittuu nykyaikaan, jossa kolme yliopistotutkijaa rakentaa ihmismäistä robottia. Sennentuntschin lailla robotti herää henkiin ja alkaa kutsua itseään Adaksi. Olennosta tulee paranneltu versio ihmisestä, jolla on vain yksi tavoite: saada kehittää itseään ja kaikkea ympärillään olevaa.
Vuosi | 2019 |
---|---|
Alkukieli | Saksa |
Käännökset | Espanja |
Tuotannot | |
Oikeudet | Näytelmäkulma |
Genre | Draama |
Roolien määrä | 5 (3 naista, 2 miestä) |
Ote näytelmästä
Arvostelut
Leipzig Almanach 6.10.2019: "K.I. und Hysterie". Kirjoittanut D.H. Elle
Martina Clavadetscher
Martina Clavadetscher (s. 1979) on sveitsiläinen kirjailija, näytelmäkirjailija ja radiolle kirjoittava kolumnisti. Hän opiskeli Sveitsissä Universität Freiburgissa filosofiaa, saksaa ja kielitiedettä. Vuosina 2013–14 hän toimi Luzernin teatterin kotikirjailijana, ja samana vuonna julkaistiin myös hänen esikoisromaaninsa Sammler. Clavadetscherin näytelmiä on esitetty Sveitsin lisäksi Saksassa, ja niitä on käännetty esimerkiksi espanjaksi.
Hänen näytelmiään ja romaanejaan on palkittu ja huomioitu saksankielisellä alueella. Romaani Die Erfindung des Ungehorsams voitti arvostetun Schweizer Buchpreis -palkinnon vuonna 2021. Myös hänen aiempi romaaninsa Knochenlieder (2017) oli ehdolla palkinnon saajaksi. Näytelmä Umständliche Rettung (2016) voitti saksalaisen Essener Autorenpreis -palkinnon, ja se oli ehdolla Heidelbergerin Stückemarktilla jaettavan näytelmäpalkinnon saajaksi.
Martina Clavaderscher käsittelee teoksissaan usein Schwyzin kantonin aluetta, jonka kulttuurillisesta edistämisestä hänet on palkittu.