Christina Ouzounidis on yksi Pohjoismaiden omaperäisimpiä näytelmäkirjailijoita. Vaikka Heterofil on kirjoitettu vuonna 2008, se on yhä tärkeä, raivoava puheenvuoro keskustelussa identiteettipolitiikasta. Ouzounidis tutkii ja purkaa kieltä ja sen valtarakenteita, vastustaa toiseuttamista ja luokittelua. Juuri sen vuoksi hän nimeten luokittelee ne, jotka eivät tätä välttämättä haluaisi: heterot, valtaväestön, normit. Terävä ja hauska näytelmä kääntää valta-asetelmat nurin päin.
Linnea Stara
Synopsis
Heterofil-näytelmä ilmestyi vuonna 2008, ja sen seuraavan vuoden kantaesityksestä tuli heteroseksuaalinen kabaree. Tässä näytelmässä Ouzounidis tutkii kieltä vallan välineenä, joka pakottaa maailman muuttumaan.
Kolme naista, esineellistetysti puettuina, istuu ja keskustelee kielifilosofisista kysymyksistä. Näyttelijöistä on tehty ulkoisesti kliseisellä tavalla objekteja, jotka silti käyttäytyvät subjektin tapaan. Heidän keskustelunsa avautuu pikkuhiljaa koskemaan kielen väkivaltaisuutta ja valtarakenteita, mutta myös sen mahdollisuuksia tuottaa aivan uusia valtasuhteita, jossa itse kieli on pääosassa ja ottaa ohjat.
Heterofil on näytelmä siitä, kuinka me yhtäältä normalisoimme, toisaalta marginalisoimme tietynlaista käytöstä, seksuaalista suuntautumista, ulkonäköä tai toimintaa. Samalla kun näytelmä kuvaa valkoista, heteroseksuaalista ja patriarkaalista väkivaltaista valtarakennetta, se kertoo siitä ristiriidasta ja tuskasta, jonka kokee, kun koittaa ottaa kielen haltuunsa ja kun tämä uusi tietoisuus käy sietämättömäksi kantaa.
3
Känslorna är en produkt av de av alla livets våldsamma eller lyckliga situationer anpassade i stunder räddhågsna, hämndlystna, avtrubbade, hämmade, trotsbenägna, bittra, stolta, i stunder välmående, ouppmärksamma, av stunden ointresserade, nogsamma, lyhörda, i stunden noggrant tillfredsställande omgivningen, i stunder hängivna, inställsamma, ögonblick – en produkt som av naturliga och onaturliga skäl modellerats av dessa våldsamma och slash eller lyckliga situationer och sedan i sin tur efter bästa förmåga modellerar andra, utgör våldsamma eller lyckliga element för andra att modelleras av.
1
Känslorna är en produkt av denna formulerade och därefter cementerade omgivning som normaliserat och marginaliserat vår tillvaro.
(Paus)
3
Varför gäller då inte reglerna som gäller för den öppna och accepterade utväxlingen av varor och pengar även dem?
1
Känslorna.
2
Varför beskyddas inte de av samma lagar?
3
Känslorna.
1
Varför betalas det så sällan i reda och lätträknade pengar för dem?
2
För känslorna.
Om känslor och lagar
3
Jag vill ha återköpsrätt.
(Kort paus)
2
Jag vill ha reklamationsrätt när varan inte håller den kvalitet den utlovat.
(Kort paus)
1
Jag vill ha rätten att få ett skrivet kvitto på det jag betalar.
3
Jag vill ha rätten att få behålla min vara efter det att jag betalat för den.
2
Jag vill inte bli falskt anklagad. Inte mer, inte längre.
1
Jag vill ha lagar som kontrollerar att de överenskommelser som omger vår transaktion åtlyds.
3
Jag vill ha lagar som kontrollerar att ingen kommer och gör anspråk på den vara som rätteligen tillhör mig.
2
Jag vill ha lagar som kontrollerar att den forne ägaren inte när som helst kan kränka min vara, slita sönder den eller trampa på den.
1
Jag vill ha lagar som justerar att min varas värde inte godtyckligt och oberoende av börsen plötsligt och oförvarnat kan sjunka.
3
Jag vill ha lagar som kontrollerar att den forne ägaren till min vara inte har rätt att i tid och otid nyttja den, trots att jag har betalat för den.
2
Jag vill ha lagar som tillrättavisar den forne ägare som försöker kontrollera mitt val av nyttjande av den vara han eller hon sålt till mig och som jag betalat för.
1
Jag vill ha lagar som justerar att det pris du betalat inte förväntas inkludera mer än vad som ingått i den överenskomna transaktionen.
3
Jag vill ha lagar som garanterar att överanvändning och slitage av den vara som övergått i din ägo inte ställer mig till svars.
2
Jag vill ha lagar som inte ger någon, varken köpare eller säljare, rätten att ensam bestämma vad som ingår i vår transaktion, utan den andras medgivande.
1
Jag vill ha lagar som justerar när någon tror sig ha rätten att påstå att min vara ger mig färre rättigheter och fler skyldigheter än andras varor.
3
Jag vill inte försvara min rätt att välja den vara som faller mig bäst i smaken, liksom du inte behöver försvara ditt val av den vara som faller dig bäst i smaken.
2
Jag vill ha institutioner som kontrollerar att din vara har samma utförliga bruksanvisning som min.
1
Jag vill ha lagar som kräver att också din vara får en namngiven och etiketterad plats i resten av utbudet. Som justerar att din vara tydligen är den enda som inte behöver innehållsdeklaration.
3
Jag vill ha lagstadgad rätt att kräva att din vara exponeras för granskning på samma sätt som min. För samma noggranna och värderande granskning som min.
3
Jag vill ha en begränsad tid under vilken transaktionen kan pågå och efter vilken transaktionen måste vara klar.
2
Jag vill ha en enkel men en varm och trygg plats där transaktionen kan äga rum.
(Paus)
1
Jag vill att du börjar med att benämna din vara.
(Paus)
Jag vill att du benämner din vara.
(Paus)
Jag vill att du benämner din vara. Jag vill att du benämner din skitiga jävla heterosexuella vara. Jag vill att du benämner den så att vi känner igen den och kan hålla oss ifrån den. Jag vill ha återköpsrätt när materialet smulas sönder. När allt är plast och… plastic padding och en massa skit som vi betalar med våra sinnen. Jag vill ha ett kvitto där det står vilken jävla skit jag har köpt. Jag vill att alla ska få ett kvitto. Jag kräver att alla ska få ett kvitto, ett skrivet kvitto, där det står exakt vilka känslor de har köpt och vilka de har sålt, med vilka sinnen de har betalat sitt heterosexuella leende, exakt vad de har investerat för att komma åt den där hinnan de har lagt över alla sina ansiktsuttryck, ett kvitto där reflexionslösheten står benämnd, den sociala manipulationen, där analysen som de avsagt sig och därmed betalat med står benämnd, där man kan läsa exakt vilka delar av analysen de avsagt sig, där prostitutionen redovisas, där det står vilket märke de har använt på gafflarna de stuckit ut sina egna ögon med för att slippa se att de byggt sitt eget horhus.
Arvostelut
”…raljerande, bitande rolig …ett furiöst, besinningslöst utbrott mot själva språket... en frustande uppgörelse om rätten att få vara människa.” /SvD
”Ironin är så listigt förvänd och virtuost verbaliserad att man inte hinner fnissa till förrän det är för sent.” /Expressen
”Skimrande cabaret! …strålar utifrån en frustration, inte bara över den ytliga förståelsen av sexualitet och kön, utan över den förenklade hållningen till allt som har med gränser att göra ... Dynamiken i Christina Ouzounidis text är ingenting annat än hänförande.” /KV
Christina Ouzounidis (s. 1969) on näytelmäkirjailija ja teatteriohjaaja. Hänen tunnettuimpia näytelmiään ovat esimerkiksi Heterofil (2008), Vit, rik, fri (2010) ja Spår av Antigone (2015). Teokset liittyvät usein kreikkalaisista draamoista tuttujen myyttien maailmaan. Kielen mahdollisuudet ja syvyys ovat vahvasti läsnä Ouzonidisin teoksissa. Hänen näytelmiään on käännetty ranskaksi, englanniksi, saksaksi, kreikaksi, turkiksi ja mandariinikiinaksi.
Ouzounidis on saanut näytelmäkirjailijan koulutuksensa Malmön Teatterikorkeakoulussa, jossa hän on myös opettanut. Sinnehän teki myös taiteellisen tutkimuksen tohtorinväitöskirjansa, Tvivel – replikernas poetik (2016).
Ouzounidis oli vuosia yksi johtavista hahmoista malmölaisen vapaan teatteriryhmä Teatr Weimarin taustalla. Hän työskenteli tässä maineikkaassa esittävän taiteen kollektiivissa tehden teatteria, kuunnelmia, runoutta ja modernia taidemusiikkia. Sittemmin hän on toiminut sekä näytelmäkirjailijana että ohjaajana niin vapaalla kentällä kuin laitosteattereissakin, mm. Tukholman ja Göteborgin kaupunginteattereissa, Ruotsin radiossa (SR) ja Kuninkaallisessa oopperassa.