Peruuntuneet kantaesitykset - kevät 2020 jpg

Perutut ja siirretyt 

TINFO tilastoi pandemian ajalta myös niitä teoksia, joita sulkutoimien vuoksi ei voitu esittää. Vuoden 2020 kevätkaudella 39 teatteria joutui siirtämään tai peruuttamaan yhteensä 55 kantaesitystä, joista 48:ssa oli kotimainen käsikirjoitus. 

 
Kuinka kävi ohjelmistoihin suunnitelluille kantaesityksille, kun teatterit joutuivat sulkemaan ovet yleisöltä maaliskuun puolivälissä 2020? Teatterin tiedotuskeskus TINFO tilastoi pandemianaikaisten sulkutoimien takia peruttuja ja siirrettyjä kantaesityksiä ohjelmistotilastoissaan. Nyt on käytettävissä tiedot kevätkaudelta 2020 vos-teattereista ja rahoituslain ulkopuolisista teattereista. 
 
TINFO kysyi normaalin ohjelmistotietojen keruun yhteydessä teattereilta esitysten peruutuksista, vastauksia saatiin 139 teatterilta. Näistä 39 teatteria joutui peruuttamaan yhteensä 55 kantaesitystä, joista 48:ssa oli kotimainen käsikirjoitus. Genreittäin perutut teokset jakautuivat: kuusi puhenäytelmää, kahdeksan musiikkiteatteriteosta, kahdeksan lasten- ja nuortenesitystä, yksi nukketeatteriteos, kymmenen tanssiteosta ja muita esitysmuotoja, esimerkiksi esitystaidetta, 15 teosta. 
 
TINFO on täydentänyt teattereilta saamaansa peruutustietoa seuraamalla niiden verkkosivustoilta sitä, miten näille esityksille sitten kävi. Kevään 2020 ohjelmistokalenteriin suunniteltujen kantaesitysten kohtaloina oli siirtyä joko syksyyn 2020, kevääseen 2021 tai pidemmälle tulevaisuuteen, joissain tapauksissa uutta kantaesityksen päivää tai edes kautta ei oltu pystytty määrittämään.  
 
Teatterien viestinnän ja verkkosivustojen tietojen perusteella kymmenen teosta päätettiin sittemmin joko peruuttaa kantaesityksen kokonaan tai siirtää sen hamaan tulevaan. Jotkin teatterit viestittivät suunnitelmistaan esittää teos yleisölle striimattuna, yhtä teosta oltiin muuttamassa teatteriesityksestä kuunnelmaksi. Kantaesitysten perumisiin jouduttiin luonnollisesti eniten niissä teattereissa, joissa ohjelmistoa, myös kantaesityksiä on lukumääräisesti muutenkin paljon. 
 
Koko ohjelmistotarjonnasta kantaesitysten — eritoten kotimaisten — tutkiminen on merkityksellistä monesta syystä, ei vähiten sen vuoksi, että kirjailijoiden ansainta on suurelta osin kiinni teoksen esittämisestä. Näytelmäkirjailija tai käsikirjoittaja saa tulonsa esityksiin myytyjen lippujen perusteella lasketuista osuuksista. Jos esitys siirtyy tai jopa peruuntuu, jää kirjailija palkatta. Kantaesitykset ovat myös yleensä teattereille suuria taiteellisia ja taloudellisia satsauksia. Riskeistäkin puhutaan, kun esityksen teksti on entuudestaan yleisölle tuntematon markkinoitava. Esityksen suunnittelun ja valmistamisen kulut syntyvät normaaliin tapaan, mutta lipputulojen ennustaminen on vaikeata. 
 
Sitä, miten näille teatterien kevään 2020 ohjelmistoihin alun perin suunnitelluille näyttämöteoksille lopulta käy, TINFO seuraa tulevissa ohjelmistotilastoissaan. Näytäntökausi syksy 2020 - kevät 2021 saadaan tilastopakettiin loppuvuodesta. Tuonnempana tulemme tilastodatan valossa tarkastelemaan myös sitä, kuinka paljon oli niitä esityksiä, joiden esityskausi ehti alkaa, mutta katkesi ennen aikojaan pandemiaan. 
 
 
TINFO / 22.9.2021 
 
 

Sinua voisi kiinnostaa

Tilastot Korona Artikkeli Uutiset