28.10.2020
Rakkaudesta tulevaisuuteen
Karanteeniteatterin toiminta pyörähti käyntiin aprillipäivänä Hypyllä sumuun. Vielä seitsemän kuukautta myöhemminkin teatterin perustaja, näyttelijä Tatu Mönttinen puhkuu henkeä jatkaa hyvin alkanutta yhteistyökuviota.
Karanteeniteatteri, jo nimikin sen kertoo. Ajatus syntyi näyttelijä Tatu Mönttisen päässä siinä hetkessä, maaliskuun 16. päivä 2020, kun yhteiskunta ja samalla teatterit suljettiin poikkeuksellisessa tilanteessa, jonka pandemiaksi yltynyt Covid-19 -virus aiheutti.
Keikkansa menettäneet teatterintekijät ja esiintyvät artistit miettivät vaihtoehtoja: jättääkö ala kokonaan vai tehdäkö työtä toisin. Mönttinen perusti Karanteeniteatterin, jonka ensimmäinen striimattu esitys oli hänen esittämänsä monologi, Matti Nykänen - Hyppy sumuun. Jouluun mennessä uraauurtava teatterikonsepti on välittänyt liki 20 teosta ja tavoittanut yli 20 000 katsojaa.
Karanteeniteatterin verkkosivuilta löytyy ohjeita, jos haluaa omaa esitystään tarjota ohjelmistoon. Millä lailla Karanteeniteatterin ohjelmisto käytännössä rakentuu?
Olen soitellut esiintyjille, jotka olen kokenut sopivaksi ohjelmistoon. Minuun on myös otettu yhteyttä ja tarjottu omaa esitystä.
Livevedon jälkeen esityksen tallenne jää vuokrattavaksi 0-7 vuorokaudeksi. Lisäksi esitystallenteita on mahdollista vuokrata yksityistilaisuuksiin ohjelmiston aikataulujen ulkopuolella. Tekijänoikeudet rajoittavat teosten vapaata saataville laittamista, joten Netflix-henkinen vuokrapalvelu vaatisi isoja neuvotteluja alan liittojen kanssa. Kaikki aikanaan...
Maksaako esityksen alkuperäinen tuottaja / tekijä striimauksen, joka Karanteeniteatterin ohjelmistoon vaaditaan?
Yhteistyötahon eli striimauksesta vastaavan Tiivistämön kanssa ollaan toistaiseksi tehty näitä lippuriskillä. Rakkaudesta lajiin. Joten esiintyjän ei ole tarvinnut maksaa striimauksesta. Ellei ole tehty varta vasten vain tallennetta, jota ei ole striimattu, vaan tekijän omaan käyttöön. Tätä hommaa vielä kehitetään, kun opitaan ja ymmärretään enemmän kaikista juoksevista kuluista.
Nyt on syksyn ohjelmistoa julkaistu melkein jouluun saakka. Miltä näyttää kevät 2021 ja muutenkin tulevaisuus ohjelmistosuunnittelun kannalta?
Kevään ohjelmistoa olen parhaillaan rakentamassa ja tarkoitus olisi jatkaa Karanteeniteatterin toimintaa tulevaisuudessakin. Karanteeniteatteri on tavoittanut mainiosti syrjäseudulla asuvia suomalaisia, liikuntarajoitteisia ja ulkosuomalaisiakin.
Jatkossa on tarkoitus tuottaa alustapitäen striimattavaksi suunniteltu esitys. Siinä myös hyödynnettäisiin teknologian mahdollistamana interaktiivisuutta yleisön kanssa.
Entä miten on mennyt, käyvätkö liput kaupaksi?
Lippuja on mennyt ihan hyvin kaupaksi ottaen huomioon, että pyöritän tätä vailla mitään koulutusta markkinointiin saatikka yrittämiseen. Facebookissa on 9250 seuraajaa ja heidän viidakkorumpunsa on vahva. Keväällä Martti Suosalon Palvelija-monologi myi 4000 lippua.
Syksyllä ei ihan vielä noihin myynteihin ole päästy, mutta meillä on nyt luotettava ja turvallinen yhteistyökumppani Tiketti, joka hoitaa paitsi lipunmyynnin, toimii myös striimausalustana.
Kuinka monta ihmistä Karanteeniteatteri työllistää koko- tai osa-aikaisesti?
Karanteeniteatteri työllistää minut kevytyrittäjänä osa-aikaisesti ja striimauspäivänä yhteistyötaho Tiivistämön henkilökuntaa noin 10 ihmisen verran. Lähes ilmaiseksi tätä saa tehdä, kun ei ole apurahoja saanut ja lipputulot jakautuvat esiintyjien, Tiivistämön ja minun kesken.
Ja vielä viimeiseksi: Olen ostanut lipun Minä olen Hossun striimiin 2.-6.12.2020. Sain lipun samantien. Mitä sen jälkeen tapahtuu, saanko lähempänä tuota ajankohtaa linkin siihen striimiin tai oikeastaan tallenteeseen? Haluan nimittäin katsoa esityksen itsenäisyyspäivän rauhassa.
Jos olet jo ostanut lipun, niin sinulle on tullut Tiketiltä PDF-lippu, jossa on 13-numeroinen katselukoodi. Kun haluat katsoa esityksen, mene osoitteeseen https://tiketti.stream/fi/, valitse Minä olen Hossu -esitys ja syötä koodi. Sitten nauti esityksestä.
TINFO / Sari Havukainen, 28.10.2020
Kiinnostaako lukea lisää teatterin digitaalisesta nykyisyydestä ja tulevaisuudesta?