Ralf Långbackan rahaston matkatuki  

TINFO jakaa Ralf Långbackan rahastosta nuorelle teatterintekijälle avustuksen Berliiniin tai Müncheniin suuntautuvaan opintomatkaan. Matka-avustus jaettiin ensimmäisen kerran vuonna 2012 Ralf Långbackan täyttäessä 80 vuotta. Vuonna 2020 matka-avustus jaettiin ohjaaja Riikka Oksaselle.

Riikka Oksanen

Riikka Oksanen. Kuva: Ia Samoil.

Riikka Oksanen:

Olen käynyt katsomassa melko paljon teatteria eri maissa ja koen sen äärimmäisen tärkeäksi ammatillisen kehitykseni kannalta. Minusta on todella mielenkiintoista nähdä, millaisia esityksiä muualla tehdään ja olen inspiroitunut monista ulkomailla näkemistäni esityksistä. Minusta olisi myös mahtavaa päästä joskus ohjaamaan ulkomaille. (…) Olen hyvin kiitollinen tästä matka-avustuksesta ja siitä, että pääsen sen avulla taas kokemaan jotain sellaista, mitä en muuten kokisi.

Riikka Oksasen haastattelu julkaistiin alunperin TINFO-verkkosivustolla 19.11.2020
 
 

Ralf Långbacka: Kansainvälisyyden merkitys teatteriohjaajalle  

Ralf Långbacka

Ralf Långbacka. Kuva: Laura Malmivaara
 
Olin hyvin nuori, 23-vuotias kun vuonna 1966 valmistuttuani juuri fil.kandiksi Åbo Akademista sain vuoden stipendin Saksaan opiskellakseni teatteritiedettä (Theaterwissenschaft). Se oli siihen aikaan lottovoitto, sillä Suomelle annettiin silloin vain kolme vastaavanlaista stipendiä vuodessa ja opiskelin sekä Münchenissä että Berliinissä. En ollut saanut minkäänlaista teatterialan opetusta. Olin kyllä harrastanut teatteria lähinnä Åbo Studentteaternissa, ensin näyttelijänä ja sitten ohjaajana, ja olin ohjannut harrastajateatterissa kotikonnullani Närpiössä ja Turun saaristossa, mutta olin kyllä aikamoinen untuvikko kuin lähdin Saksaan.  

Siihen aikaan Suomessa ei ollut mitään varsinaista ohjaajan koulutusta, se oli jonkinlainen näyttelijäkoulutuksen sivujuonne. Ohjaajaksi tultiin lähinnä näyttelijöiden piiristä, mutta oli tosi vähän muita teitä kuin esimerkiksi Eino Salmelainen ja Eino Kalima olivat näyttäneet. Vaikka en sanonut sitä ääneen tarkoitukseni oli saada pohja ohjaajan ammattia varten, vaikka se meni pääasiallisesti teoreettisen puolen kautta.   

Näin teatteria, vuodessa toista sataa esitystä Münchenissä ja Berliinissä sekä muualla Saksassa, mutta ennen kaikkea Berliinin-aika oli minulle kuin ponnahduslauta tulevaisuuteen. Sain vaikutteita, jotka olen kantanut mukanani koko teatterielämäni ajan, Brechtin teatteriajattelu Berliner Ensemblessä toimi minulle kuin suuri majakka: jotain tällaista haluan tehdä. Ja oopperan puolella tutustuin Walter Felsensteinin Komische Operin esityksiin, jotka mullistivat kaikki näkemykseni oopperasta. Kun sain ohjattavakseni ensimmäinen oopperani vuonna 1967 Alban Bergin Wozzeck sanoin suoraan, etten olisi koskaan ottanut tehtävää vastaan, jos en olisi tutustunut Felsensteinin metodeihin.  

Olen sen jälkeen, teatteriohjaajana ja teatterinjohtajana, tehnyt useita opiskelumatkoja ulkomaille, jolloin olen ennen kaikkea halunnut tutustua ohjaajien työhön – Peter Brook, Giorgio Strehler, Otomar Krejca, Roger Planchon, Juri Ljubimov, Peter Stein, Ariane Mnouchkine ovat olleet minulle tärkeitä, ja olen henkilökohtaisesti oppinut tuntemaan monet heistä. Olen myöskin työskennellyt ohjaajana paljon ulkomailla ja oppinut kuinka suuresti metodit ja työskentelytavat poikkeavat toisistaan.  
Mitä haluan, että rahastoni tekee? Haluan antaa nuorille ainakin murto-osan siitä, mitä itse sain. Inspiraatiota, uusia näkemyksiä, teatterin tekemisen ilon ja vaivan. Kohteeksi olen valinnut Berliinin ja Münchenin, koska ne antoivat minulle alkupotkun ja ovat – varsinkin Berliini –tärkeitä teatterikaupunkeja, kaikkina aikoina.   

Ralf Långbacka (s. 1932) on suomenruotsalainen teatteri- ja elokuvaohjaaja, sekä käsikirjoittaja. Långbacka on julkaissut muun muassa teokset Bland annat on Brecht: Texter om teater (1981), Möten med Tjechov (1986), sekä kolmeosaisen omaelämäkerran. Långbacka nimettiin taiteen akateemikoksi 2004.  

Hänen artikkelinsa kansainvälisyyden merkityksestä teatteriohjaajille julkaistiin alunperin TINFO-verkkosivustolla 19.11.2020.