28.10.2021
Suomidraamaa maailmalla
TINFO on julkaissut uuden näytelmätietokannan, joka kertoo suomalaisten kirjailijoiden teosten esitystuotannoista ulkomaisissa teattereissa.
Mitkä suomalaisten näytelmäkirjailijoiden teokset kiinnostavat teatterintekijöitä maailmalla? Keiden kirjailijoiden näytelmiä on esitetty eniten maailman teattereissa? Missä maissa suomalaista draamaa nähdään teattereissa, ja missä ei niinkään?
Näitä kysymyksiä voi esittää ja löytää vastauksia, kun Teatterin tiedotuskeskus TINFO avaa kaikkien käyttöön Suomidraama maailmalla -tietokannan. TINFO on kerännyt tietoa suomalaisten näytelmien ja muiden, näyttämölle dramatisoitujen tekstien esitystuotannoista ulkomaisissa teattereissa, ja tämä tieto julkaistaan avoimessa verkkopalvelussa. Varsinaisten esitystuotantojen lisäksi kantaan tallennetaan lukuteatteriesitykset, joiden tuottajataho on ulkomailla.
Suomidraama maailmalla sisältää julkaisuhetkenään tietoja 79 kirjailijan teosten yhteensä 401:stä ulkomaisvalmisteisista produktioista. Nykykirjailijoistamme ensi-iltoja maailmalla on eniten Bengt Ahlforsilla (59), Laura Ruohosella (47) ja Mika Myllyaholla (46). Suosittua on myös Sirkku Peltolan, Juha Jokelan ja Saara Turusen tuotanto.
Kymmenen suosituimman teoksen listalta löytyvät mm. Myllyahon Kaaos ja Paniikki, Ruohosen Kuningatar K ja Olga, Ahlforsilta suosituin Hissvägraren, Jokelalta Fundamentalisti, Peltolalta puree Pieni raha ja Saara Turusen toistaiseksi eniten esitetty on hänen ensimmäisensä, Puputyttö. Ruohosen näytelmien ulkomaisista teatterituotannoista on kannassa tietoja koko 2000-luvun ajalta, ovathan teoksetkin ilmestyneet jo pian milleniumin jälkeen.
Suomidraamaa nähdään ympäri maailman, tämän tietokannan katsannossa 42 maassa, melkein kaikissa maanosissa. Useimmin suomalaisten kirjailijoiden tekstejä on päätynyt teatterissa esitettäviksi Venäjällä, Virossa ja Ruotsissa. Lähialueiden lisäksi Tsekissä ja Saksassa on löytynyt erityistä intoa esittää suomalaista.
Mitä dataa ja mistä kerättyä?
Systemaattista tiedonkeruuta on tehty vuodesta 2011 lähtien, ja nyt julkaistava aineisto kertookin erityisesti viimeisen vuosikymmenen ajalta, mihin suomalaisiin teoksiin on tartuttu ulkomaisissa teattereissa. Aiemmilta vuosilta tietoa on hajallaan, sitä tullaan jatkossa myös keräämään ja tallentamaan kantaan.
Tietoja tätä kantaa varten ovat toimittaneet kotimaiset näytelmä- ja teatteriagentuurit, joita ovat ACE Production, Agency North ja Nordic Drama Corner sekä joitakin kirjailijoita edustavat ulkomaiset agentuurit. Yksittäisistä kirjailijoista Bengt Ahlfors on hoitanut omaa tilastointiaan, häntä edustavat useat eri tahot eri maissa tai kielialueilla.
Suomidraama maailmalla -tietokantaa tullaan kartuttamaan sitä mukaa, kun tietoja uusista teatterituotannoista eri puolilta maailmaa saadaan. Tarkoitus on myös jatkaa kerran vuodessa tehtävää perusteellisempaa keruuta.
Kuluvalta vuodelta poimintoja ovat lokakuussa Chicagossa ensi-iltansa saanut Laura Ruohosen Kuningatar K -näytelmään (Queen C, kääntäjä David Hackston) perustuva esitys, Lontoossa New Nordics Festivalilla nähty Mika Myllyahon Korjaamo (Garage, Eva Buchwald) sekä Sofi Oksasen Puhdistuksen (Purge, Eva Buchwald) teatterituotanto Kanadassa kesällä 2021.
TINFO tarjoaa tiedon lisäksi koulutusta kääntäjille
TINFO toimii osana suomalaisen näytelmäkirjallisuuden ekosysteemiä tuottamalla tilastoja ja ylläpitämällä tietokantoja. Tietolähteitä draamasta kiinnostuneelle ovat eritoten Näytelmäkäännöstietokanta, New Plays from Finland -valikoima sekä juuri julkaistu verkkotietokanta Suomidraama maailmalla.
TINFO huolehtii myös osaltaan teosten käännösten laadusta tarjoamalla kirjallisuuden ammattikääntäjille mahdollisuuden kouluttautua draaman kääntämisen erityispiirteissä. Marraskuun ensimmäisellä viikolla suomesta muille kielille kääntävät kokoontuvat Näytelmäkääntäjien työpajaan. Ensi kertaa verkkomuotoisena järjestetyn koulutustapahtuman kustantaa TINFO ja sen ohjelmasta ja vetämisestä vastaa näytelmäkirjailija, dramaturgi ja suomentaja Elli Salo.
TINFO / Sari Havukainen, 28.10.2021
Datapoimintaa uudesta tietokannasta tätä juttua varten teki myös Matilda Miettinen, joka oli lokakuun 2021 Helsingin yliopiston teatteritieteen HuK-opiskelijana työharjoittelussa TINFOssa.
Kuva: Kaaos on tämän hetken suosituin suomalainen näytelmä maailmalla tuotantojen lukumäärässä laskettuna. Mika Myllyahon vuonna 2008 Ryhmäteatterissa kantaesitetty teos tuli 2020 ensi-iltaan Slovakian Kansallisteatterissa Bratislavassa. Valokuva: Ivan Ölvecky.