09.01.2020

TINFO-tiedote 1 / 9.1.2020

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Ekologisen jälleenrakennuksen aikakautta. Tällä vuosikymmenellä syntyvät lapset ovat ekologisen jälleenrakennuksen sukupolvea, he ovat sukupolvea, jolle kulttuurinen moninaisuus ja monikielisyys ovat arkea.

TINFO HAKEE JOHTAJAA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KOULUTUSTA JA KURSSEJA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Ekologisen jälleenrakennuksen aikakautta

Hyvää uutta vuosikymmentä ja ekologisen jälleenrakennuksen aikakautta. Tällä vuosikymmenellä syntyvät lapset ovat ekologisen jälleenrakennuksen sukupolvea, he ovat sukupolvea, jolle kulttuurinen moninaisuus ja monikielisyys ovat arkea. Missä mennään jo nyt, siitä saa käsityksen Heini Lehtosen joidenkin vuosien takaisesta väitöskirjasta Tyylitellen – Nuorten kielelliset resurssit ja kielen sosiaalinen indeksisyys monietnisessä Helsingissä. Lehtonen tutki sitä, miten nuoret puhuvat, miten ovat vuorovaikutuksessa toistensa kanssa, miten asemoivat itsensä suhteessa etnisyyteen, sukupuoleen ja tyyliin. Nuoret olivat kahdesta itähelsinkiläisestä yläkoulusta, jossa kielten kirjo on melkoinen: oppilaat puhuivat noin pariakymmentä ensikieltä.

Viimeisen kymmenen vuoden aikana ulkomaalaistaustaisen väestön määrä on kaksinkertaistunut. Vuonna 2030 esimerkiksi Espoossa arvioidaan joka viidenneksen olevan ulkomaalaistaustainen. Suomalainen monikielinen teatteri, sellaiseksi teatterin on tultava, jos se mielii estää katsojakadon suurten ikäluokkien ikääntyessä niin, että eivät enää pysty teatteriin menemään. Siis inkluusiota!

Vos-uudistus kaiketi saadaan nyt vihdoin ja viimein putkeen. Toivottavasti saamme nykyistä oikeudenmukaisemman ja tämänpäiväisemmän lainsäädännön ja toimivat käytännöt, taiteellis-asiantuntevaa väkeä, enemmän monenlaista moninaisuutta, teatteria, joka avaa ovia ja sulkee sisälleen, ei ulos. Ei silti, ei nykyinenkään lainsäädäntö ole ollut este…

Demos Helsingin teesit tutkitun tiedon, sivistyksen ja kriittisen ajattelun puolesta johdattakoot uudelle vuosikymmenelle.

Ensi viikkoa varten katselen lasten- ja nuortenteatterin kevään ohjelmistoa tulevaisuusnäkökulmista.

Kausikortit kiertoon

Porissa, Turussa, Joensuussa, Hämeenlinnassa, Lahdessa, Tampereella, Oulussa… ja varmasti monessa muussakin kaupungissa kirjastot ja kulttuuri ovat kimpassa. Joko kirjastosta saa lainata kausikorttia tai kirjastokortilla pääsee teatteriin. Helsinkiläinen koripallojoukkue Seagulls ideoi tämän oivallisen saavutettavuuskeinon. Joukkue halusi tarjota kaikille mahdollisuuden päästä katsomaan korista. Nyt idea kiertää ei pelkästään urheilussa vaan myös teattereissa. Mainiota!

Ja Kulttuuria kaikille -palvelun Kaikukortilla voi hankkia ilmaisia pääsylippuja kulttuuri- ja urheilutapahtumiin ja kurssipaikkoja niillä paikkakunnilla ja kulttuuritoimijoilta, jotka kuuluvat valtakunnalliseen Kaikukortti-verkostoon. Mukana on useita kaupunkeja ja kuntia, noin 200 kulttuuri-ja urheilutoimijaa.
 

TNL 100 vuotta – peruutuspeilin kautta eteenpäin

Joukkovoimaa. Ehkä ekologisen jälleenrakennuksen liikehdintä pystyy samaan kuin työväenliike. Työväen Urheiluliitto TUL täytti viime vuonna satasiaan. Sisällissodan muistovuosi 2018 on takana.

TNL:n juhlavuoden ohjelmaa katson iloiten. Muistin politiikka kytkeytyy siinä liikkeeseen nyt. Eteenpäin! Sivistystä! Liikettä! Oman aikansa aktivismia. Sydämellä ja tiedolla otettiin taidetta haltuun. Lähdetään historiasta. Teatterimuseossa avautuu tammikuun lopussa Mikko-Olavi Seppälän ja Janne Saarakkalan käsikirjoittama näyttely Kansa elää näyttämöllä katsoo esitysten kansa-representaatioihin ja nimenomaan kansaan/yhteisökansalaisiin, jotka raivasivat itselleen toimijuutta ja osallisuutta. Mielessä läikähtää. Operetitkin olivat joukon voimaa. Konteksti sen kertoi. Populaarin politiikkaa, mutta toki sitä varsinaistakin. Odotan innolla, missä mennään nyt.

Juhlaseminaarissa Kansanteatteri ja työväenteatteri tänään pohditaan TTT:n Eino Salmelaisen näyttämöllä maaliskuussa (16.3.) kansanteatterin ja työväenteatterin merkityksiä nyt. Eikä vain puhuvina päinä vaan hengittävinä kehoina, ruumiina. Kurssilla ja työpajoissa on tutustuttu työväenteatteriin ja sen käytännön praksikseen ja TeaKin, Nätyn, Helsingin yliopiston teatteritieteen opiskelijat tekevät esityksellisiä ehdotuksia 2020-luvun työväenteatteriksi.

Esityskokonaisuus lähtee sitten työväentalokiertueelle. Se nähdään Tampereen Työväen Teatterissa, Jyväskylän Aalto-salissa, Salon työväentalolla ja Tarmon talolla Turussa. Minua kiinnostaa, minkälaisen suhteen joukko ottaa autonomialiikkeisiin ja aktivismiin.
 

Mistä on hyvä johtajuus tehty?

Nyt vasta törmäsin Arts Councilin aloittamaan podcast-sarjaan, jossa lähestytään eri näkövinkkeleistä taide- ja kulttuuri-instituutioiden johtamista. Puolituntinen keskustelurupeama oli kiinnostavaa kuultavaa.

Tarvitaan monimuotoista osaamista, aitoa asiantuntijuutta, kiinnostusta ja sitoutumista. Hallituksissa työskentely on työtä, ei hengailua kulttuurin ja taiteen äärellä. Briteissä kannetaan huolta, ei vain kanneta huolta, vaan aktiivisesti toimitaan niin, että myös instituutioiden hallituksissa istuu taustoiltaan monimuotoista väkeä. Diversiteetti, diversiteetti, diversiteetti.

Muutoin, TINFOssa on aina ollut asiantunteva ja sitoutunut hallitus! Sitä osaan arvostaa.

Brexit

Arts Council on laatinut Brexit-oppaan. Sinnittelyä ja ratkaisujen etsintää.

Unelmatyöstä uusiin

Elämässä on hetkiä, jolloin on välttämätöntä kysyä, voisiko ajatella toisin kuin ajattelee ja havaita toisin kuin näkee. Mitä olisi filosofia – haluaisin sanoa filosofinen toiminta – ellei se ole ajattelun kriittistä työtä itsensä suhteen; ellei se tarkoittaisi tiedon kohdistamista siihen, kuinka ja missä määrin on mahdollista ajatella toisin. ” (Michel Foucault)

Työelämätietoa -kurssilla Teatterikorkeakoulussa kolmosvuosikurssilaiset miettivät taideammattien tulevaisuutta ja elinikäistä oppimista. Ihmisillä on monia ammatteja, teitä on monia. Ihminen oppii koko elämänsä ajan.

Samaa olen miettinyt minäkin. Vauhtia otin vanhalta lemppariltani Michel Foucaultilta, ja laitoin peilin itseni eteen. Jano uusiin näkökulmiin on kasvanut. Vähän kuin vahingossa, intuition ajamana ryhdyin opiskelemaan suomea toisena kielenä. Ajattelin, että minun toimijuuteni voisi jatkossa toteutua maahanmuuttajien suomenopettajana ja omassa kirjoittamisessa. Se se siellä kuumottelee. Omat kirjoitushankkeet eivät ole edenneet. (Kalle Holmbergin materiaalit huutavat päivä päivältä kovaäänisemmin.) Mikä siis eteen? No se, että tämä unelmatyö TINFOssa unelmatyökavereiden kanssa saa nyt luvan päättyä. Liki 10 vuotta on huiman pitkä aika. Kyllä nyt jo sekä TINFO että minä tarvitsemme uusia näkökulmia ja uudenlaista ajattelua. Jiihaa! Eläköön vapauden valtakunnat.

Oravaisista kotoisin olevalta ystävältäni opin aikoinaan sanonnan ”Fisken och gästen luktar illa den tredje dagen”. Tällaisessa työssä asiat eivät ole kolmessa päivässä vielä missään, eivät vielä kolmessa vuodessakaan. Mutta hyvä pitää mielessä, milloin saattaa alkaa haista. ”Aika aikaa kutakin, sanoi pässi, kun päätä leikattiin.” ”Tulee aika toinenkin.” TINFOssa on johtajan paikka auki!

 

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

TINFO HAKEE JOHTAJAA

TINFO hakee johtajaa | Haku 15.2.2020 mennessä

Teatterin tiedotuskeskus TINFO Theatre Info Finland hakee johtajaa.

TINFO  

… on suomalaisen teatterin asiantuntija ja yhteistyökumppani. TINFO on teatterin rohkea puolestapuhuja, luotettava viestijä ja välittäjä.  

… on suomalaisen teatterin ja esitystaiteen asiantuntija ja yhteistyökumppani Suomessa ja kansainvälisesti.

… huolehtii alan tilastoinnista, tekee selvityksiä ja jalostaa ja analysoi tietoa.

… tarjoaa kaikille avoimia digitaalisia palveluja.

… tuottaa erikielisiä viestintäaineistoja.

… edistää alan kansainvälistymistä ja liikkuvuutta tukemalla tekijöiden verkottumista ja näkyvyyttä.

… toimii yhteistyössä eri kumppaneiden kanssa.

... on opetus- ja kulttuuriministeriön toiminta-avustusta saava rekisteröity yhdistys, jonka hallitus toimii työnantajana. 

TINFOn johtaja vastaa TINFOn strategisesta ja operatiivisesta johtamisesta. Lisäksi työtehtäviin kuuluu hankkeiden ja verkostojen kehittäminen. 

TINFOn tulevalta johtajalta edellytetään laajaa teatteri- ja esitystaiteen sekä toimintakentän tuntemusta, johtajakokemusta, ylempää korkeakoulututkintoa, molempien kotimaisten kielten ja englannin hyvää hallintaa ja sosiaalisia taitoja. Laajempi kielitaito, toiminta kansainvälisissä verkostoissa ja kulttuuripolitiikan tuntemus luetaan eduksi.  
 
TINFOn tulevalta johtajalta edellytetään myös vankkaa kokemusta talousvastuusta johtotehtävissä. Arvostamme myös työkokemusta teatterialan tai muiden taiteen alojen yhteisöissä.

Työ edellyttää matkustamista Suomessa ja ulkomailla. 

Uusi johtaja aloittaa vakinaisessa työsuhteessa 1.9.2020 lukien tai sopimuksen mukaan.

Vapaamuotoiset hakemukset (enintään kolme sivua) ja ansioluettelo (enintään viisi sivua) yhtenä PDF-tiedostona on lähetettävä 15.2.2020 mennessä. Hakemukset pyydetään ensisijaisesti sähköpostitse haku(a)tinfo.fi. Postitse lähetettävät osoitteella Teatterin tiedotuskeskus TINFO, Maneesikatu 2 A, 00170 Helsinki (kuoreen merkintä Johtajan haku). 

Haastattelut järjestetään Helsingissä maalis-huhtikuussa 2020.

Lisätietoja antaa: 
hallituksen puheenjohtaja Mikko Kanninen 
050 318 7348
mikko.kanninen(a)tuni.fi 
www.tinfo.fi

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Yleisöluento: Peking-ooppera | 21.1.2020, Helsinki  

Aika: Ti 21.1. klo 17:15-18:45
Paikka: Kulttuurikeskus Caisa, auditorio (Kaikukatu 4 B, Leipätehdas)

Kiinalaisen uudenvuoden juhlaviikon luennolla Elias Edström (MA) käy läpi peking-oopperan historiaa ja tekniikoita sen syntyajoista aina nykypäivään asti. Edström käyttää luennolla esimerkkeinä omia kokemuksiaan valottaessaan tätä noin 230 vuotta vanhaa teatterimuotoa. Samalla esitellään, kuinka perinteistä kiinalaista teatteria voi tuoda nykynäyttämöille. Edström on ensimmäinen peking-oopperaan erikoistunut Kiinan perinteisen teatterin akatemiasta (NACTA) maisteriksi valmistunut eurooppalainen. Nykyään Edström toimii näyttelijänä ja ohjaajana omassa teatteriryhmässä Matchbox Companyssa.

Vapaa pääsy

kiinalainenuusivuosi.fi


OKM: Esittävän taiteen valtionosuusuudistuksen sidosryhmätilaisuus | 24.1.2020, Helsinki

Perjantai 24.1.2020 klo 10.00-12.00

Opetus- ja kulttuuriministeriö on asettanut työryhmän, jonka tehtävänä on valmistella ehdotus esittävän taiteen valtionosuusjärjestelmän uudistamiseksi. Työryhmä järjestää sidosryhmille kuulemistilaisuuden ennen kuin jättää lopullisen ehdotuksensa.  

Paikka: Opetus- ja kulttuuriministeriö, Meritullinkatu 1, Helsinki (kokoustila Jukola)

Ohjelma

10:00 Tilaisuuden avaus ja johdatus päivään

- valtiosihteeri Tuomo Puumala, työryhmän puheenjohtaja

10.15 Keskustelu työryhmän alustavista ehdotuksista

    määräaikaisuus
    yksikköhinta
    korotetun valtionosuuden perusteet

11.45 Loppuyhteenveto

- valtiosihteeri Tuomo Puumala

12.00 Tilaisuus päättyy

Ilmoittautumiset tilaisuuteen

Tilaisuuteen mahtuu paikan päälle 120 ensimmäistä ilmoittautunutta. Pyydämme ilmoittautuneita saapumaan hyvissä ajoin ennen tilaisuuden alkua.

Tilaisuuteen ja keskusteluihin on mahdollista osallistua myös etänä videolinkistä (päivitetään ennen tilaisuuden alkua).

Lisätiedot: katri.santtila(a)minedu.fi ja mari.karikoski(a)minedu.fi

Tapahtumatiedote OKM:n verkkosivulla


Läheisyyden koreografia -keskustelutilaisuus | 2.2.2020, Helsinki

su 2.2.2010 klo 16-19, Helsinki, Ilmaisukellari

Läheisyyden koreografi (Intimacy Coordinator) on uusi ammattinimike, joka on nopeasti vakiinnuttanut asemansa elokuva- ja TV-alalla Isossa-Britanniassa ja Yhdysvalloissa.

Läheisyyden koreografi koordinoi ja koreografioi kohtaukset, jotka sisältävät latautunutta kosketusta, alastomuutta ja simuloitua seksiä. Läheisyyden koreografi mahdollistaa turvallisen työympäristön sekä näyttelijöille että työryhmälle.

Keskustelutilaisuuden alustaa näyttelijävalmentaja ja läheisyyden koreografi (IC) Pia Rickman. Pia käy läpi IOS:n työskentelyohjeistuksen läheisyyttä vaativiin kohtauksiin. Tämän jälkeen on mahdollisuus vapaamuotoiseen ajatustenvaihtoon.

“Intimate relationships require vulnerability but in theatrical intimacy, instead of feeling personally vulnerable, the actor should feel empowered to collaborate. Choreographing intimacy requires thorough preparation and safety similarly to a dance or a fight scene for example.”

Pia Rickman on Intimacy On Set:n (IOS) mentoroima Intimacy Coordinator. Hän työskentelee näyttelijäntyön lehtorina Etelä-Englannissa. Rickman on aiemmin toiminut Suomessa apulaisohjaajana ja tuotantopäällikönä elokuva- ja tv-draaman sekä mainosten parissa.

Osallistumismaksu: 10 euroa

Ilmoittautumiset mielellään viimeistään su 26.1.2020.

www.nayttelijaliitto.fi/ilmaisuverstas


Kiertueteatterin ABC  -keskustelutilaisuus | 16.2.2020, Helsinki

Kiertueteatterin sisältöjä, kokemuksia ja tulevaisuutta

su 16.2.2020 klo 12-16.30, Helsinki

Vetäjä: Anne Hyvärinen, nukketeatteri- ja teatteri-ilmaisuohjaaja (Amk), näyttelijä (Fia), rentoutusvalmentaja (Shl) sekä "kiertueteatterijuhta".

Ilmoittautuminen viimeistään su 2.2.2020
Osallistumismaksu: 10 euroa

Kiertueteatteri vie teatteritaidetta paikkoihin, joissa sitä ei muuten ole mahdollista kokea. Se on ”kilometrityötä”, mutta tarjoaa myös yhden monimuotoisen ja kiehtovan tavan toteuttaa omia teatteriunelmia ja taiteellisia visioita.  

Mikä on Sinun suhteesi kiertueteatteriin? Millä tavoin koet sen tämän päivän teatterikentässä? Onko Sinulla toivomuksia, ajatuksia, kysymyksiä ja mikä mahtaa olla kiertueteatterin tulevaisuus?

Tule kuulemaan, keskustelemaan ja visioimaan!

Ilmoittautumiset

www.nayttelijaliitto.fi/ilmaisuverstas


OH MY PUPPETS! -festivaali | 16.-18.4.2020, Helsinki

Nykynukketeatterin minifestivaali Oh My Puppets! nähdään taas Helsingin Suvilahdessa 16.–18.4.2020!

Cirkossa järjestettävän festivaalin ohjelmistossa nähdään aikuisille suunnattuja nykynukketeatterin moderneja klassikoita sekä koko perheelle suunnattua esitysohjelmaa. Kaikki festivaalin esitykset ovat pääkaupunkiseudun ensi-iltoja. Kolmipäiväinen festivaali huipentuu lisäksi OH MY! -festivaaliklubiin.

Tapahtuman järjestävät yhteistyössä Aura of Puppets ja Cirko – Uuden sirkuksen keskus.


IETM: Satellite Galway 2020 | 13-16 June 2020

13 June 2020 to 16 June 2020

Our next Satellite Meeting will take place in Galway on Ireland’s Atlantic coast. Known as the “City of Tribes”, Galway is a European Capital of Culture in 2020 and already home to many artists. Tackling the most urgent topic of all time, this Meeting will explore relationships between artists, the arts ecosystem and the planet.

Galway is a fitting place to explore the ecology of the performing arts and our roles in creating more equilibrium in that ecosystem. On the western edge of Europe, relationships between people and place, art and science, land and sea are in sharp focus. The Meeting will investigate how to mitigate climate change and limit the damage being done. It will examine practical and philosophical responses to imagine an ecology fit for the future. Ways that artists could work to change hearts and minds as well as inspiring others to take action will also be explored.

Organised in collaboration with Theatre Forum, TheatreNI, Galway 2020 European Capital of Culture and the National University of Ireland, Galway, the Satellite Meeting will happen in a place known for sharing ideas and a collaborative approach. Artists have always made their way there and art is woven into the City’s fabric. Those attending will experience some highlights of the Galway 2020 European Capital of Culture Programme, events that are pure Galway, in the City, around the County and on the smallest of the Aran Islands, Inis Oírr.

Come to this extraordinary place with its history, languages and stories, its culture, powerful sense of place and the art it inspires. Join the Satellite Meeting conversation and help generate ideas for a performing arts ecology that's fit for our future and the planet.

Both IETM members and non-members are welcome to participate. Register now.

For more infomation

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


Taike: Kirjailijoiden ja kääntäjien kirjastoapurahat | Haku 31.1.2020 mennessä

Kirjastoapurahat on tarkoitettu kirjailijoille, tietokirjailijoille ja kääntäjille, jotka asuvat tai ovat asuneet pysyvästi Suomessa ja joiden kirjalliset teokset rikastuttavat suomalaista kulttuurielämää.

Kaunokirjallisuuden alan apurahoja myönnetään seuraavien kirjallisuuden lajien edustajille: kaunokirjallinen proosa (romaanit, novellit), runous, näytelmät, aforismit, esseet, lasten- ja nuortenkirjat, genrekirjallisuus (esimerkiksi scifi, fantasia, spefi, dekkarit, eräkirjat) sekä runsaasti tekstiä sisältävät kuvakirjat ja sarjakuvateokset.

Tietokirjallisuuden apurahoja myönnetään yleiseen tietokirjallisuuteen kuuluvien teosten tekijöille ja kääntäjille. Niitä ei myönnetä tieteellisten tutkimusten tai oppikirjojen tai niihin rinnastettavien teosten, kuten suppea-alaisen ammattikirjallisuuden kirjoittajille tai kääntäjille.

Hakuaika päättyy viimeisenä hakupäivänä klo 16:00. 

Lue lisää apurahasta


Petra Uexküllin rahaston apurahat alle 35-vuotialle suomalaisille näyttelijöille | Haku 31.1.2020 mennessä

Ida Aalberg -säätiö jakaa kahdesti vuodessa taidekriitikko ja -toimittaja Petra Uexküllin rahastosta apurahoja alle 35-vuotialle suomalaisille näyttelijöille. Rahasto on Petra Uexküllin testamenttilahjoituksella perustettu rahasto, jota hallinnoi Ida Aalberg -säätiö

Petra Uexküllin rahaston apuraha on tarkoitettu alle 35-vuotiaille suomalaisille näyttelijöille. 
Apurahan suuruus on 4000 euroa, ja se myönnetään kahdelle hakijalle / hakukerta. Vuosittaiset hakuajat ovat tammikuussa ja syyskuussa.

Apuraha myönnetään seuraaviin tarkoituksiin:

  • näyttelijän henkilökohtaisena palkkatukena teatteriproduktioon
  • itsenäiseen taiteelliseen työskentelyyn
  • taiteellisiin jatko-opintoihin (kandidaatin tutkinnon jälkeisiin opintoihin / post-graduate studies).

Apurahan hakeminen

Vuoden 2020 hakuajat ovat 1.-31.1.2020 ja 1.-30.9.2020.

Petra Uexküllin rahaston apurahaa haetaan vapaamuotoisella hakemuksella sähköpostitse tai paperilla maapostissa. Vapaamuotoisen hakemuksen on oltava mahdollisimman konkreettinen. Sen pitää sisältää enintään 2500 merkin tai kahden liuskan mittaisen työsuunnitelman, josta käyvät ilmi:

  • mahdollisen työryhmän muut jäsenet
  • aikataulu
  • budjettiesityspaikka / jatko-opintopaikka.

Hakemukseen on liitettävä hakijan CV. 
Apurahan saajan on tehtävä selvitys apurahan käytöstä. Mikäli projekti viivästyy, hakijan on pyydettävä apurahan käytölle jatkoaikaa säätiön hallitukselta.

Hakemuksen lähettäminen

Sähköpostitse petra(a)asema4.fi

Huom. Osoite on auki ainoastaan apurahojen hakuaikoina. 
Muina aikoina tiedustelut Ida Aalberg -säätiön asiamieheltä: asiamies(a)ida-aalberg-saatio.fi

Postitse

Kiinteistö Oy Asemamiehenkatu 4 
Ida Aalberg -säätiö 
Asemamiehenkatu 4 
00520 Helsinki.


Alfred Kordelinin säätiön tammikuun haku | Haku 31.1.2020 mennessä

Suuret kulttuurihankkeet

Suuret kulttuurihankkeet -apuraha myönnetään vain kaksivuotisiin hankkeisiin. Apuraha on tarkoitettu yhteisöille ja rekisteröidyille yhdistyksille sekä yrityksille.Kaksivuotisen suuret kulttuurihankkeet -apurahan suuruus on vähintään 100 000 euroa ja enintään 300 000 euroa.

Lue lisää
 

Kaupunki- ja kohderahastot

Säätiön kaupunkirahastoista yksityishenkilöille, työryhmille ja yhteisöille myönnettävillä apurahoilla tuetaan paikallista kulttuuria. Kohderahastoista myönnetään apurahoja muun muassa kemian, lasten sydänsairauksien sekä viron ja muiden suomalais-ugrilaisten kielten tutkimukseen.

Lue lisää

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


TEHDAS Teatteri hakee vuoden 2021 (-2022) ohjelmistoonsa uusia tuotantoja ja vierailuesityksiä

TEHDAS Teatteri on vuonna 2000 perustettu Turkulainen vapaan kentän ammattiteatteri ja suomalaisen nykynukketeatterin päänäyttämö. TEHDAS toimii areenana ennakkoluulottomille näyttämötaiteellisille avauksille ja tukee kunnianhimoisesti, tutkien ja kokeillen työhönsä suhtautuvia ammattitaiteilijoita ja -ryhmiä.  

TEHDAS Teatteri on kiinnostunut tukemaan erityisesti tuotantoja, jotka haastavat totuttuja tekemisen tapoja ja muotoja sekä yhdistävät estottomasti eri taiteenlajeja ja elementtejä. Vuodessa pyritään toteuttamaan ainakin yksi lapsikatsojille suunnattu teos ja ohjelmistoon ollaan kiinnostuneita ottamaan myös ei-tetteritiloissa tapahtuvia esityskokonaisuuksia sekä yhteistuotantoja.  

Teatterilla on kolme erilaista, omaa esitystilaa (esiintymistilojen koot: Sali n. 9m x 5m  / Vinttinäyttämö 6m x 4m / Lämpiön kahvio-baari, ei lavaa, tila muunneltavissa)

Ohjelmistovalinnoista vastaa teatterinjohtaja Venla Luoma ja taiteellinen työryhmä: Jukka Kittilä, Johanna Latvala, Antti-Juhani Manninen, Alma Rajala.

Kauden teemaa ei määritetä etukäteen, vaan se syntyy dialogissa taiteilijoiden tarjoamien ehdotusten kanssa.  

Päätökset ilmoitetaan hakijoille helmikuun 2020 loppuun mennessä.

Jos sinulla on jo TEHDAS Teatteriin sopiva valmis esitys, tapahtuma tai klubikokonaisuus, olemme kiinnostuneet ottamaan vastaan vierailuja. Ole yhteydessä!

Lue koko ilmoitus TEHDAS Teatterin verkkosivuilta


Taidetestaajat hakee uusia vierailukohteita lukuvuodelle 2020-2021 | Haku 17.1.2020 mennessä

Taidetestaajiin haetaan jälleen innovatiivisia ja uudenlaisia vierailukokonaisuuksia.
 
Taidealan organisaatiot voivat hakea vierailukohteeksi lukuvuodelle 2020–2021 jättämällä sähköisen hakemuksen Suomen Kulttuurirahaston hakujärjestelmään. Mukaan valituille tahoille ilmoitetaan tuloksista helmikuun alussa 2020.
 
Kaikki ehdotukset tulee lähettää sähköisesti. Haku on avoinna 17.1.2020 asti.
Lue tarkemmat ohjeet Taidetestaajien sivuilta.


BBC World Service: The International Radio Playwriting Competition | Deadline 31 Jan 2020

The International Radio Playwriting Competition 2020 - from the BBC World Service and British Council in partnership with Commonwealth Writers - is an opportunity for writers from outside the UK to tell their stories.

The competition runs until midnight GMT 31 January 2020 and is open to new and established writers, provided they live outside the UK and are aged over 18 on 31 January 2020.

There are two categories for entry - one for entrants who speak English as a first language and the other for entrants with English as a second language - and the prize includes a trip to London to see the winning play being recorded for broadcast.

In order to enter you need to send:
• A script for a 53 minute radio play with up to six central characters
• A synopsis which outlines your play in no longer than 400 words

The prize for each of the two winners (which can come from either the English as a 1st language category or the English as a 2nd language category) will consist of £2500 sterling and a trip to London (standard airfare and accommodation for one person) to see the winning play being recorded for broadcast on the BBC World Service and attend a prize-giving event.  

Find all the competition rules and how you can enter here.


Presente Futuro: Young Contemporary Performing Arts Festival and Prize Deadline 31 Jan 2020

It is officially open the call of the 15th edition of the International Festival  “Presente Futuro”, which will take place from the 14th to the 16th of May 2020. The festival, organized by Teatro Libero of Palermo, includes several awards directed to the young contemporary creation in the field of the performing arts (theatre, dance, dance theatre, physical theatre, performance), aiming at showing and promoting the emerging European scene. It wants to support the contemporary creation through international connections, production support, recidencies and the comparison with different realities and people coming from different countries.

The call, which you can find here PF2020_Call, is directed to artists, companies and team coming from UE and preferably under35 that will propose a project of performing arts not shorter the 20 minutes.

 The admission will be decided by the artistic direction of Teatro Libero according to the quality and the coherence of the project in relation to the goals of the Festival.

The Festival will be full of workshops, meetings, exchanges and “Presente Futuro Prize”, a money prize with a recidency and the chance, for the winning company, to show the long version of the project over the 2020/2021 Season of Teatro Libero or during Presente Futuro Festival 2021. Other awards will be assigned, such as the international residencies offered by the festival Between The Seas (Greece) and San Materno Theatre in Ascona (Switzerland) or money prizes in order to support the artistic creation and provided by the History of Art and Theatre department of La Sapienza University of Rome and by COBAS Scuola of Palermo.

The deadline for submissions is the 31st of January 2020 at 12.00 am.

Find more details and appliccation form here


ASSITEJ Sweden: Open call for Next Generation participants | Deadline 1 Feb 2020

Deadline: 1 February 2020
Helsinborg, SWE
13 – 16 May 2020

ASSITEJ Sweden and the Bibu Biennial invites 16 artists, critics, producers, researchers, from around the world to attend the Next Generation program at Bibu – biennial for children and youth in Helsingborg, Sweden, May 13th – 16th, 2020.

The Next Generation (NG) residency program is an ASSITEJ initiative, designed to support artistic and cultural exchange and collaboration between international artists aged 36 years or below, interested in performing arts for young audiences.

Find all details online


Cifas Asbl: Producers’ Academy 5, Belgium | Deadline 2 Feb 2020

CIFAS (the International Centre for Training in the Performing Arts) is preparing a fifth edition of its Producers’ Academy, a training programme focused on international production in the #performingarts. Featuring workshops, talks, lectures and meeting sessions, the Academy will be organised in the frame of Kunstenfestivaldesarts in Brussels and run 10-13 May 2020.

Deadline: 2 February 2020.

A group of selected international producers take part in a programme of conferences, workshops and peer-to-peer learning sessions, raising questions about their practice in the international cultural sector nowadays:

How do we understand the different contexts of international production?
How do we go beyond the distribution model of touring and develop more meaningful relationships?
How do we plan for more inclusion in the field of arts and culture?
To what extent can we tackle cross-border and regional financial inequalities?
How do we work across borders and cultures, taking into account environmental issues?
How do we produce in a world that is turning more and more towards nationalism and conservatism?
How do we combine and balance private and professional realities?

The Producers’ Academy increasingly pays attention to the notion of care, one of the fundamental concepts of feminism, and explores attentive and responsive practices, social and sustainable approaches in order to potentially invent new, adapted and fairer models of governance.

By meeting with experts and practitioners, participants will approach practical aspects of international collaborations - administrative, legal and financial issues - as well as conceptual aspects, questioning innovative production models that reinvent our global cultural landscape.

This year, next to workshops, talks and lectures, meeting sessions with international producers working for artists invited at Kunstenfestivaldesarts will take place.

LANGUAGE: English
SUBSCRIPTIONS: free of charge
ONLINE APPLICATIONS: www.cifas.be before 02.02.2020

A project by Cifas Asbl, MoDul, Kunstenfestivaldesarts and On the Move.

More information on www.cifas.be


Call for Performances: Subotica International Children’s Theater Festival | Deadline 15 March 2020

Open Call for International Productions for the 27th Subotica International Children’s Theater Festival

Open Call for International Productions for participation in the competition programme of the 27th International Children’s Theatre Festival edition to be held 20-26 September 2020 at Subotica, Serbia.

All types of theatre for children are represented at the festival, with selection priority being given to puppet theatre expression.  

They invite all interested to apply for participation!!!

If you have any further inquiries, please contact Festival Head Office by e-mail: lutfestsubotica(a)gmail.com

Read the full call and find the application form on website.


UNIDRAM International Theatre Festival Potsdam | Deadline 15 March 2020

UNIDRAM 2020
27th International Theatre Festival Potsdam
3rd-7th November 2020

This year, UNIDRAM will once again be presenting a wide-ranging programme of diverse theatres from throughout Europe. There will be a special focus on contemporary visual theatre. Applications for the 27th edition of the festival 2020 can be submitted now together with all relevant material and a full version of your performance. We consider all applications submitted in time except for productions in the areas of children’s theatre and classical drama.

UNIDRAM  
unidram(a)t-werk.de
T-Werk
Schiffbauergasse 4E
14467 Potsdam
Germany 

Deadline for application will be 15th March 2020

Application form

unidram(a)t-werk.de
www.unidram.de
visit us on facebook 


Theatre Laboratory Sfumato are looking for artists | Deadline 15 March 2020

Theatre Laboratory Sfumato are looking for artists from any discipline who work within the theatrical tradition and are interested to share their work in Sofia.  

Where: Sfumato Theatre Laboratory, Sofia, Bulgaria 
When: 26/06/2020 – 05/07/2020 
Deadline for applications: 15/03/2020  

Small Season festival will have its 20-year anniversary in 2020. It has been functioning as a non-profit 10-day summer observatory of the local scene where Bulgarian artists present their ideas and works in any stage of progress. To celebrate the anniversary, for the first time Theatre Laboratory Sfumato is announcing an international open call for performances to program in the festival. We are looking for artists from any discipline who work within the theatrical tradition and are interested to share their work in Sofia.  

You can apply as a team of up to 4 people. There are no geographical or age limits.

The festival will cover flights (up to 300 euro per person), accommodation (in a hotel in central Sofia) and board (breakfast in the hotel, lunch and dinner at the restaurant at the theatre) for up to 4 nights/5 days.

The theatre will provide advertising, materials and technical equipment to support the presentation and/or development of the projects.

The festival which is entirely not-for-profit, doesn’t sell tickets and offers all events for free for the local audiences, is unable to pay fees but can provide artists with letters of invitation to apply for additional support from funding bodies in their countries. Additional travel funds can also be sought after in case you live beyond Europe.

The proposals can vary in format and content – theatre, new writing and dramaturgy, performance and live art, public and participatory art (we have a big park outside the theatre that can be a site of happenings and installations), (post-)dance and (expanded) choreography, as well as talks, lectures, critical conversations, theoretical proposals, workshops that can drive the artist’s practice forward, while also contributing to the development of the local scene – and they can also be in any stage of progress – from finished works to initial ideas/visions that need further time and space to be developed.  

Pictures and information about the three stages of the theatre

To apply:

  • 1/ a short narrative bio
  • 2/ a project proposal – 250 words;
  • 3/ technical rider and preferred space;
  • 4/ one video link and three pictures of current or previous work
  • 5/ your available days from Jun 26th to Jul 5th 2020

 Send to: smallseasonfestival(a)gmail.com

For further information, please visit https://www.facebook.com/events/1197190293819903/

KOULUTUSTA JA KURSSEJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Ilmaisuverstaan alkukevään kurssit

https://www.nayttelijaliitto.fi/ilmaisuverstas/

Näyttelijä näkyväksi 26.1. ja 2.2. (omat osionsa), Helsinki

Hakuaika päättyy su 12.1.2020

Yhteistyökurssi Helsingin Freelancenäyttelijäyhdistys ja Ilmaisuverstas ry

Kurssille ovat etusijalla uudet hakijat, mutta myös viime kertaan osallistuneet voivat hakea oppimaansa kertaamaan.  

Showreel su 26.1. klo 11-17, 30 e
Selftape su 2.2. klo 11-14, 20 e

Voit osallistua molempina päivinä, tai vain yhtenä, kerro tämä ilmoittaumislomakkeella.

Kurssin vetäjinä: teatterin ja av-tuotannon moniosaaja Jussi Virkki ja kuvaaja-leikkaaja Mia Forss

Lue lisää ja ilmoittaudu

Istu ja pala -työpaja 9.-10.2.2020, Helsinki

Haku päättyy pe 17.1.2020 klo 15

su klo 11-18
ma klo 10-17 (kurssimaanantai on valtakunnallinen teatterityöehtosopimusvapaa)

Ohjaaja Jukka Keinosen ja näyttelijä Maria Heiskasen vetämässä kahden päivän työpajassa tutkimme kontaktia annetun materiaalin ja näyttelijän oman persoonan välillä. Keskeisiä teemoja ovat läsnäolo, kontakti ja henkilökohtaisuus. Osallistujille lähetetään etukäteen opeteltaviksi lyhyet monologit.

Mm. hot seat -menetelmän avulla näyttelijää kannustetaan tunnistamaan sisäisiä impulsseja ja hyödyntämään niitä roolityössä.

Kurssilla käytetetty tekniikka soveltuu hyvin sekä teatteri- että kameranäyttelemiseen.

Osallistumismaksu: 80 euroa

Lue lisää ja ilmoittaudu


Open Call: Workshop / Audition for the new FLAB project | Deadline 15 Jan 2020

The Flying Laboratory of Theatre Practice – FLAB, by Archa Theatre, is searching for collaborators for their new project with the working title“People who Speak for Themselves”. 

The project is based on the long-term experience of the FLAB artists with a diverse group of collaborators. The work will be built on the principles of shared experience and respect for the creative personality of each participant. Through the practical workshops, each artist will introduce specific methods of acquiring text in relation to space and time, sound, music, and video for theatrical expression. 

The theme of the project will not be pre-determined and will remain open for experience. Participants are expected to be willing for experimentation, playing, and reflecting on the ongoing process. 

Key words for the creative process: Sensitivity / Memory / Respect 

Everybody, regardless of their age, education, profession, cultural background, nationality, etc. can apply to participate in the project. 

Phase 1: March 2020 / theatre workshop

The first phase of the process will take place in March 2020. The process will start with theatre workshops that will be held during 4 weekends. Artists will invite participants into the process of open creation. Participants will be provided with “tools” for their own artistic discoveries. These artistic tools will be specified by the focus of each FLAB artist: Sound, multimedia, viewpoint technique, and light. 

Participants are not expected to pay any fee for the workshops they will attend in the initial phase of the project. Only participants selected by FLAB artists will continue to take part in the second phase of the project, which will be held in May 2020.  

Phase 2: May 2020 / artistic creation & work-in-progress

This second phase is expected to evolve into an artistic creation, in close collaboration with FLAB artists and the selected participants. Participants will receive monetary compensation starting from the second phase of the project.

The resulting artistic creation is expected to premier in fall/winter 2020 at Archa Theatre, Prague. 

FLAB artists: Jana Svobodova (director), Jan Burian (music & sound design), Jaroslav Hrdlicka (multimedia)

How to apply: People who are interested in taking part in the project should send a letter of motivation, CV, time periods that they are available and additional specific information, if necessary, until 15th January 2020.

Please send your applications to Romana Sekáčová: romana.sekacova(a)archatheatre.cz

More information: www.flyinglaboratory.cz 


Open Call For Residency / Workshop in Rieti, Italy | Deadline 19 Jan 2020

Open Call for dancers/actors for free 40 hours workshop with a final performance.  

Where: Fara in Sabina (Rieti), Italy 
When: from 10th to 15th February 2020  

Deadline for applications: 19th oh January 2020

Project CORPO UOMO SOCIETÀ, created and directed by Tiziano Di Muzio, approved and supported by the didactic Coordination of the degree courses in Sciences and Technologies of the Arts, Music and Show of DAMS– Università degli Studi Roma Tre, offers:  

FREE 40-hour WORKSHOP with final performance.

  • WORKSHOP/PERFORMANCE TITLE : LIVING SPACE
  • PERIOD: 10/15 February 2020.
  • PLACE: Potlach Theatre, Fara in Sabina (RI), Italy

How to apply:  

  • CANDIDATURE REQUIREMENTS:

 – advanced or professional level in contemporary dance or theatre.
– CV mx 1 page, 2 video links (Vimeo or YouTube), for example 1 showreel and 1 improvisation work
– motivational letter.  

Costs for participants: FREE WORKSHOP.  

A contribution of 120¤ is required for the accommodation and use of the kitchen in the guesthouse of the Theatre.  

Contact details: Send your application to corpouomosocieta(a)gmail.com

For further information, please visit https://www.facebook.com/corpouomosocietalaboratoriperformanceteatrodanza/


Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun koulutusohjelmat | Haku 22.1.2020 mennessä

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun koulutusohjelmiin haetaan uusia opiskelijoita tammikuun 2020 yhteishaussa.

Teatteri- ja tanssitaiteen maisteritutkintoon johtavia hakukohteita ovat mm. 

  • Dramaturgian maisteriopinnot  
  • Ohjauksen maisteriopinnot
  • Tanssinopettajan maisteriohjelma
  • Teatteriopettajan maisteriohjelma
  • Valosuunnittelun maisteriopinnot  
  • Äänisuunnittelun maisteriopinnot

Hakuaika on 8.-22.1.2020.

Lisätietoa hakukohteista ja -ohjeista löytyy Taideyliopiston uusilta verkkosivuilta (beta)

Lisätiedot ja kysymykset: teak.hakijapalvelut(a)uniarts.fi.

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Ahaa Teatteri hakee kahta miesnäyttelijää | Haku 10.1.2020 mennessä

Ahaa Teatteri hakee kahta (2) miesnäyttelijää 1.8.2020 alkaen vuoden (1) määräaikaiseen työsuhteeseen.
 
Edellytämme hakijalta yliopistotasoista näyttelijäntaiteen koulutusta tai vastaavaa ammatillista osaamista, monipuolisuutta, ryhmätyötaitoja sekä vahvaa musiikillista osaamista. Näyttämöiältään kyettävä esittämään uskottavasti lasta ja nuorta.
 
Ahaa Teatteri on tamperelainen lasten- ja nuortennäytelmiin erikoistunut ryhmä- ja ammattiteatteri. Esityksiä on vuosittain 130-150, joista puolet kiertueella ympäri Suomen ja puolet Tampereella kotinäyttämöllä. Ohjelmisto painottuu uusiin kotimaisiin kantaesityksiin.  
 
Kirjallinen hakemus, CV ja korkeintaan kolme (3) kuvaa kaikki samassa tiedostossa (docx tai pdf) ensisijaisesti sähköpostilla 10.1.2020 klo 15 mennessä:
 
pia.hakala(a)ahaateatteri.com  

tai vaihtoehtoisesti osoitteella: Ahaa Teatteri Hatanpään valtatie 6 33100 Tampere
 
Lisätietoja tarvittaessa  Tiina Järvi tuottaja 2.- 10.1.2020 välisenä aikana arkisin klo 9 - 15.30 puh. 050 322 5644


Jyväskylän kaupunginteatteri hakee skenografia | Haku 17.1.2020 mennessä

Jyväskylän kaupunginteatteri hakee skenografia määräaikaiseen työsuhteeseen ajalle 1.8.2020 - 31.7.2023

Hakijalla on soveltuva korkeakoulututkinto tai muu soveltuva alan koulutus sekä alan työkokemusta. Tehtävän menestyksellinen hoitaminen edellyttää hyviä vuorovaikutustaitoja, paineensietokykyä ja monipuolisuutta. Hyvät tietotekniset taidot ovat myös välttämättömiä. Eduksi katsomme digitaalisten työvälineiden osaamisen, esim. 3D-mallinnusvälineen käytön suunnittelussa ja videoprojisointien hyödyntämisen lavastuksessa. Työn painopiste on lavastussuunnittelussa.

Jyväskylän kaupunginteatteri on Keski-Suomen suurin ammattiteatteri, jossa nähdään vuodessa kuudesta kahdeksaan omaa ensi-iltaa ja niiden lisäksi mielenkiintoisia vierailu- ja yhteistyöesityksiä. Teatterissamme käy vuosittain noin 60 000 katsojaa ja esityksiä kertyy vuodessa noin 350. Teemme aktiivisesti yhteistyötä alueellisesti, kansallisesti ja kansainvälisesti. Haluamme olla eturivissä kehittämässä modernia ja ajassa elävää kaupunginteatteria.

Palvelussuhteen ehdot määräytyvät Kunnallisen teatterialan TES:n mukaisesti.

Tehtävä alkaa 1.8.2020 tai sopimuksen mukaan. Tehtävässä on koeaika.

Jyväskylän kaupunki on savuton työpaikka.

Lisätietoa tehtävästä teatterinjohtaja Hilkka Hyttinen, 050 311 8705 Sähköpostitse: etunimi.sukunimi(a)jyvaskyla.fi (to 2.1. klo 14.30-16.00 ja pe 10.1. klo 10-12.30 )

Haku päättyy 17.1.2020 klo 14.00

Haku Kuntarekryn verkkosivuilla


Kouvolan Teatteriin laulu- ja tanssitaitoinen miesnäyttelijä | Koelaulutilaisuus 2.2.2020

Oletko sinä Sammy Babitzin?
 
Kouvolan Teatteri etsii laulu- ja tanssitaitoista miesnäyttelijää kiinnitykselle elokuussa 2020. Näyttelijä on mukana myös muissa teatterin tuotannoissa.
 
Etsimme näyttämöiältään 20-35 -vuotiasta miesnäyttelijää, äänialaltaan tenoria/baritonia, joka on käytettävissä myös kevään harjoituksissa. Kutsumme ehdokkaita hakemusten perusteella 2.2.2020 pidettävään koelaulutilaisuuteen.
 
Lisätietoja teatterinjohtaja Tiina Luhtaniemi puh. 040 213 8503, tiedustelut 17.1. klo 9-11 ja 22.1. klo 9-11. Hakemukset kuvan ja cv:n kera osoitteella tiina.luhtaniemi(a)kouvolanteatteri.fi.


Artistic Direction of Santarcangelo Festival | Deadline 10 Feb 2020

Santarcangelo dei Teatri is calling for proposals for the Artistic Direction of Santarcangelo Festival.
All applications must be submitted by February 10, 2020.
 
The Artistic Direction contract will be for three years, covering the 2021, 2022 and 2023 editions.

Santarcangelo dei Teatri

Santarcangelo dei Teatri is a non-profit organization with legal status, created in 1994. It is the organizing institution for Santarcangelo Festival, recognized by the Italian Ministry of Culture and and Tourism as a multidisciplinary festival.

Santarcangelo Festival

First held in 1971 as Santarcangelo Festival Internazionale del Teatro in Piazza, it is the oldest festival in Italy dedicated to contemporary performing arts and one of the most significant in the European world of theatre and dance. The Festival has always been marked by its international dimension on the one hand and its relationship with the public space on the other. It was born at the crossroads between these two dimensions – constantly being rethought and rearticulated – that have always characterized it: the international artistic presence and its relationship with the public space of Santarcangelo and with its citizens as a community.

The Association’s activities continue throughout the year, with gatherings and events aimed at nurturing the local theatrical culture by hosting artists in residency and curating projects designed for the local community. In summer the Festival explodes for ten days in July, where the presence of artists, creations, performances, seminars, workshops and meetings contributes to the incredible intensity of the event.  
 
Santarcangelo Festival builds up a temporary community of artists, citizens and spectators, who gather around contemporary performing arts. It is a festival where creation takes place: it commissions and co-produces artistic projects; it works with national and international cultural institutions and artistic organizations; it creates a discourse on the relationship between art, the city and the public context. Over 50 years, the Festival has been directed by both artists and curators.

Read more about the call

Submission

The candidate or candidates are requested to send a copy of his/her/their detailed resumes together with a letter (maximum 1200 words) outlining their reasons for applying and providing project guidelines that will help to demonstrate why they are interested in taking on the task.

When setting out their project guidelines, candidates are requested to have in mind the vision of the Festival as defined by the Board of Directors, which identifies its strongly international character, its year-round activity, and its nature as Festival of creation as its central elements. Special attention will be paid to the way in which the project is defined in terms of relationship between the artistic project, the public space and the citizens as a community. The evaluation of each application and the appointment of the Artistic Direction is responsibility of the Santarcangelo dei Teatri Board of Directors. The decision will be assisted by the General Manager and may also call upon the assistance of external consultants.

Candidates whose applications are judged as being closest to the guidelines expressed by the Board of Directors will be invited to an interview, by direct call. The Artistic Direction will have a duration of three years with effect from August 2020. Interested persons are invited to send their resume and project outlines by no later than February 10, 2020, as follows:

– by registered letter with acknowledgement of receipt sent to Santarcangelo dei Teatri, via Andrea Costa 28, 47822 Santarcangelo di Romagna – Italy, together with a copy in PDF format e-mailed to roberto.naccari(a)santarcangelofestival.com;

– by certified electronic mail, only from a personal (not a business) box to: amministrazione(a)pec.santarcangelofestival.org.

For further information or questions, please contact General Manager Roberto Naccari, +39 0541 626185 – roberto.naccari(a)santarcangelofestival.com.


TINFO hakee johtajaa | Haku 15.2.2020 mennessä

Teatterin tiedotuskeskus TINFO Theatre Info Finland hakee johtajaa.

TINFO  

… on suomalaisen teatterin asiantuntija ja yhteistyökumppani. TINFO on teatterin rohkea puolestapuhuja, luotettava viestijä ja välittäjä.  

… on suomalaisen teatterin ja esitystaiteen asiantuntija ja yhteistyökumppani Suomessa ja kansainvälisesti.

… huolehtii alan tilastoinnista, tekee selvityksiä ja jalostaa ja analysoi tietoa.

… tarjoaa kaikille avoimia digitaalisia palveluja.

… tuottaa erikielisiä viestintäaineistoja.

… edistää alan kansainvälistymistä ja liikkuvuutta tukemalla tekijöiden verkottumista ja näkyvyyttä.

… toimii yhteistyössä eri kumppaneiden kanssa.

... on opetus- ja kulttuuriministeriön toiminta-avustusta saava rekisteröity yhdistys, jonka hallitus toimii työnantajana. 

TINFOn johtaja vastaa TINFOn strategisesta ja operatiivisesta johtamisesta. Lisäksi työtehtäviin kuuluu hankkeiden ja verkostojen kehittäminen. 

TINFOn tulevalta johtajalta edellytetään laajaa teatteri- ja esitystaiteen sekä toimintakentän tuntemusta, johtajakokemusta, ylempää korkeakoulututkintoa, molempien kotimaisten kielten ja englannin hyvää hallintaa ja sosiaalisia taitoja. Laajempi kielitaito, toiminta kansainvälisissä verkostoissa ja kulttuuripolitiikan tuntemus luetaan eduksi.  
 
TINFOn tulevalta johtajalta edellytetään myös vankkaa kokemusta talousvastuusta johtotehtävissä. Arvostamme myös työkokemusta teatterialan tai muiden taiteen alojen yhteisöissä.

Työ edellyttää matkustamista Suomessa ja ulkomailla. 

Uusi johtaja aloittaa vakinaisessa työsuhteessa 1.9.2020 lukien tai sopimuksen mukaan.

Vapaamuotoiset hakemukset (enintään kolme sivua) ja ansioluettelo (enintään viisi sivua) yhtenä PDF-tiedostona on lähetettävä 15.2.2020 mennessä. Hakemukset pyydetään ensisijaisesti sähköpostitse haku(a)tinfo.fi. Postitse lähetettävät osoitteella Teatterin tiedotuskeskus TINFO, Maneesikatu 2 A, 00170 Helsinki (kuoreen merkintä Johtajan haku). 

Haastattelut järjestetään Helsingissä maalis-huhtikuussa 2020.

Lisätietoja antaa: 
hallituksen puheenjohtaja Mikko Kanninen 
050 318 7348
mikko.kanninen(a)tuni.fi 
www.tinfo.fi 

MUITA ILMOITUKSIA

Uusi verkosto nukke- ja esineilmaisun ammattilaisille

Nukketeatterin ammattitutkinnon suorittaneille on perustettu uusi ammattilaisverkosto. Verkoston tarkoituksena on luoda ja vahvistaa kontakteja näyttöjen kautta pätevöityneiden nukketeatteriammattilaisten välillä.

Verkoston perustamiskokouksessa Kuopiossa oli läsnä 15 nukketeatterin ammattilaista eri puolilta Suomea. Mukaan verkostoon toivotaan lisää ammattitutkintonsa näyttöinä suorittaneita jäseniä.

Teatterialan ammattitutkinto nukketeatterin suuntautumisalalta on ollut mahdollista suorittaa vuodesta 2000 alkaen. Seurakuntaopiston järjestäminä näyttöinä on tähän mennessä suoritettu 47 tutkintoa. Näyttöihin valmistavaa koulutusta on Pieksämäellä ollut viimeksi tarjolla vuonna 2015, ja viimeisimmät tutkinnot on suoritettu vuoden 2018 tammikuussa.

Uusi valtakunnallinen nukketeatteriammattilaisten verkosto toimii Facebook-ryhmän ja WhatsApp-listan kautta. Verkosto kulkee työnimellä BBT Gary Friedmanin ohjaaman Breath, Belief and Trust -työpajan otsikkoa mukaillen. Australiassa asuva Friedman piti työpajan osana perustamisviikonloppua ja on verkoston kunniajäsen.

Verkoston koordinointi on osa Taiteen edistämiskeskuksen Taiteilijoiden työskentelyedellytysten kehittämisohjelman työtä. Nukketeatteriverkosto-ryhmä Facebookissa.
 
Lisätiedot ja kutsut verkoston WhatsApp-listalle: läänintaiteilija Kati Andrianov, katriina.andrianov(a)taike.fi, 0295 330 883 

Uutinen Taiken verkkosivuilla


Sosiaali- ja terveyssektorille opas onnistuneen taiteilijaresidenssin toteuttamiseen

Taiteilijan työskentelystä sosiaali- ja terveysalan yksikössä on saatu hyviä kokemuksia: Onnistunut taiteilijaresidenssi tukee hoitotyötä ja toimintatapojen kehittämistä sekä edistää henkilöstön työhyvinvointia. Tuore menetelmäopas rohkaisee taiteilijaresidenssimallin käyttöönottoon ja tukee onnistuneen residenssin toteuttamista.

Yhteisölähtöinen taiteilijaresidenssi on sosiaali- ja terveysalalle suunnattu toimintamalli, jossa taiteilija työskentelee pitkäkestoisesti sosiaali- ja terveysalan yksikössä, esimerkiksi päiväkodissa, palvelutalossa, päiväkeskuksessa, vankilassa tai sairaalassa.

Tuoreessa menetelmäoppaassa kuvataan onnistuneen residenssin kulkua ja hallintoa vaihe vaiheelta sekä esitellään erilaisia toimintamalleja taiteilijan palkkaamiseen. Residenssimalli pohjautuu Taiteen edistämiskeskuksessa vuodesta 2015 tehtyyn kehittämistyöhön.

Julkaisu on suunnattu ensisijaisesti sosiaali- ja terveyssektorin toimijoille. Oppaasta on hyötyä residenssitoiminnasta kiinnostuneelle tai taidetta ja kulttuuria omassa yksikössään jo toteuttavalle toimijalle. Menetelmäoppaassa on runsaasti käytännön esimerkkejä ja tuloksia jo toteutetuista onnistuneista residensseistä eri puolilta Suomea.

Oppaan on laatinut Taiteen edistämiskeskuksen läänintaiteilija Pauliina Lapio osana taiteen käytön, osallisuuden ja hyvinvoinnin kehittämisohjelmaa.

Opas on julkaistu pdf-muodossa Taikusydän-verkoston sivuilla.

Yhteisölähtöinen taiteilijaresidenssitoiminta sosiaali- ja terveysalalla. Menetelmäopas. (pdf)

Lisätiedot ja painetun oppaan tiedustelut

erityisasiantuntija Johanna Vuolasto, Taiteen edistämiskeskus, johanna.vuolasto(a)taike.fi, p. 0295 330 870
läänintaiteilija Pauliina Lapio, Taiteen edistämiskeskus, pauliina.lapio(a)taike.fi, p. 0295 330 833


Tutkimusraportti Todellisuuden tutkimuskeskuksen Utoopiakonsultaatio -palveluesityksestä

Talvikki Eerolan ja Maria Santavuoren tutkimusraportti Todellisuuden tutkimuskeskuksen pääohjelmistossa vuonna 2019 toteutetusta Utopiakonsultaatio -palveluesityksestä.

Lataa raportti PDF-tiedostona


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.