11.08.2016

TINFO-tiedote 25 / 11.8.2016

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA 

twitter.com/tinfotweets

 

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

FESTIVAALIT JA KURAATTORIT

Tampereen Teatterikesässä vieraili runsaat viisikymmentä ulkkaria. Suurin osa heistä tulee omilla tai festivaalinsa/teatterinsa/taustayhteisönsä rahoituksella. Silti tärkeä ja korvaamaton oli ulkoasiainministeriön kädenojennus osalle festivaalijohtajia ja -kuraattoreita, jotka osallistuivat Teatterikesässä joka toinen vuosi järjestettävään Finnish Showcaseen.

Festivaalit ovat kansainvälisen kohtaamisen alustoja, yksi tärkeä edellytys sille, että taiteilijat ja esitykset liikkuvat kansainvälisesti. Tampereella tärkeä lisäbonus on myös vieraille tarjottava sauna – hienoa, että kaupunki ymmärtää festivaalinsa merkityksen.

Suomi-lipun tanassa heilutus ei vielä takaa kansainvälistä liikkuvuutta.  Kaikennähneitä vaativia kuraattoreita ja festivaalijohtajia sytyttää esitys, tai sitten ei. Tämän vuoden kotimaisessa ohjelmistossa oli mitä esitellä ylpeänä. En voinut kuin ihailla tapaa, jolla taiteilijat valottivat omaa ajatteluaan. Milja Sarkolan, Miko Jaakkolan ja Mikko Roihan kuratoima ohjelma innosti ja poikii tuloksia.

EPÄPYHIÄ KOHTAAMISIA MYÖS TULEVAISUUDESSA

Ihan pienesti otin herneitä nenääni siitä, ettei arvoisia kansainvälisiä kuraattoreita kiinnostanut pohtia teatterin tulevaisuutta taiteilijakoulutuksen näkökulmasta. Vai pelottiko ajatus think tankista ja siitä, että pitäisi miettiä asioita oman mukavuusalueensa ulkopuolelta vallattomasti – sanan kaikissa merkityksissä.

Noh, anyways. Mitäs turhia. Ei määrä vaan laatu. Teakin ohjaaja- ja dramaturgiopiskelijoiden, professoreiden Saana Lavasteen, Katariina Nummisen ja Esa Kirkkopellon sekä muutamien festivaalijohtajien keskinäinen ajatustenvaihto festivaalilauantaina oli korvaamattoman arvokasta. Pauliina Hulkko joutui lähtemään kesken, mutta Nätyn Hipsterit toimi taiteellisena puheenvuorona.  

Piia Peltolan kommentti pysähdytti. Peltola puhui siitä, miten hänen sukupolvensa odotetaan muuttavan rakenteet. Tähän sukupolveen kohdistuu valtava paine ja odotus, mutta samanaikaisesti sukupolvea yhdistää tunne omasta voimattomuudesta. Taiteilija ja kansalainen jakavat tällä hetkellä samoja tuntemuksia. Tässä on se politiikan paikka.

Tulevaisuus. Kuraattorit no show. Vitsi, vitsi. Festivaalien merkitys epäpyhinä ylirajaisina erilaiset siilot ylittävinä kohtauspaikkoina.  Festivaalikontekstissakin taiteilijapedagogiikalla voisi olla sijansa, kuten Esa Kirkkopelto totesi.

MILLAISTA TAITEILIJAKOULUTUSTA?

Mitä koulutuksessa toisinnetaan? Samastumista mestareihin vai kriittistä arviointia, etäisyydenottoa, näkyväksi tekemistä? Missä yhteyksissä ja minkälaisissa institutionaalisissa rakenteissa ja kehyksissä taiteilijat toimivat? Suomessa on alikehittyneet rakenteet kokeellisille esittäville taiteille. Kuraattorikoulutus ja taidelähtöinen tuottajakoulutus olisivat suunnattoman tärkeitä. Olisi korkea aika kehittää tekemisen, tieteellisen tutkimuksen, tuottamisen ja taiteellisen kuratoinnin yhteyttä.

Kriittinen taiteilijapedagogiikka tarkoittaa itsereflektiota ja läpinäkyvyyttä. Ei automaattista tiedon, taidon, näkemyksen siirtomallia ja mestari-kisälli -ajattelua, jossa mestariopettaja on taiteen subjekti ja kisälliopiskelijat kohteita.

Tulevaisuuden taiteilijakoulutus ei ota vallitsevia käytäntöjä annettuina. Se kokeilee, tulkitsee ja muokkaa vallitsevia käytäntöjä uudelleen.  Ymmärtämisen ja artikuloimisen haaste on loputon.

Yllä olevaa opin professorien ja opiskelijoiden keskustelusta.

IT WAS A PERFECT DAY

Finnish Showcasen taidekoulutusta koskevan keskustelun teemat todentuivat Islannin Kansallisteatterin Lokissa (ohj. Yana Ross, dramaturgi Aina Bergroth). Tämä päällekirjoitus näyttämöllisti julmalla tavalla taiteilijan yhä ahtaammaksi ja yksinäisemmäksi käyvän tilan.  Se meni tunneihoni alle kuin luoti.

Nätyn esitys Hipsterit (kevään 2016 Näty-maisterit, dramaturgi-ohjaaja Pauliina Hulkko) hengitti yhdessä tekemisen ja jakamisen iloa, herkisti Eeva-Liisa Mannerin teksteille. Hipsterit altisti vaistoamaan kunkin näyttelijän omaa materiaalisuutta ja samanaikaisesti kunkin omalta turvallisuusalueelta pois kurkottavaa, tapailevaa tapaa olla esityksessä. Tämä yhteinen kehkeytymisen ennakoimaton tila, yhteiset leikkimme ja kuvitelmamme tapahtuivat pakottamatta tai minua pelottamatta tai minuun valtaa käyttämättä.

Hipsterit tuli hahmottaneeksi ihmisyhteisön tulevaisuuden mahdollisuuksia, tapoja olla yhdessä, erilaisina, toisille tilaa antaen.  Miten hyvää tekevää!

Pauliina Hulkon teatteritaiteen maistereille pitämä puhe kertoo vastavalmistuneista ja opetuksen sisällöistä ja arvoista.

YLEISÖTYÖ SAI KASVOT

Tampereen teatterikesässä kokoontui myös yleisötyön kilta. Oli ylellistä saada nähdä yhdessä kaikki ne, jotka teatterin palkkatilastoissa piiloutuvat monenlaisten eri ammattinimikkeiden tai ”muut”-kategorian taakse. Nämä ihmiset raivaavat työllään tilaa ymmärrykselle siitä, mitä on live-esitys, madaltavat kynnyksiä, tekevät matkoja ulos teattereista erilaisiin yhteisöihin, laajentavat teatterin tilaa ja kohtaavat yleisötyön erilaisiin työpajoihin osallistujat tasavertaisina kumppaneina.

Tämä joukko ei pidä melua tekemisestään. Osaavatko teatterit arvostaa riittävästi yleisötyötä ja sen tekijöitä?  Toivottavasti.

Olin sitä mieltä, että yleisötyö näkyy aivan liian vähän teattereiden verkkosivuilla tai teattereiden tiedottaessa omasta toiminnastaan. Minua korjattiin. Yksi hyvä esimerkki on Wasa Teater ja sen yleisötyö. Haluaisin nähdä yleisötyössä tehdyt tunnekortit. Niillä olisi käyttöä vaikka missä.

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets

 

TINFO PALVELEE

Teatteritilastot 2015 -kirja myynnissä TINFO-verkkokaupassa

Teatteritilastot 2015 -kirja on saapunut. Julkaisua voi tilata TINFO-verkkokaupasta tai lähettämällä sähköpostia osoitteeseen tinfo(a)tinfo.fi. Teatteritilastot 2015 -kirjan hinta on 40,00 ¤ ja yli kymmenen kappaleen tilauksissa 30,00 ¤/kpl. Myös aiempien vuosien tilastokirjoja on edelleen saatavilla.

www.tinfo.fi/fi/Verkkokauppa

Lue myös: Teatteritilastot kertovat: teatterista vastinetta julkiselle tuelle

www.tinfo.fi


Thalia-äänestys jatkuu vielä syksyn ajan

Mikä esitys mielestäsi ansaitsee Thalia-palkinnon?

Teatterin tiedotuskeskus TINFO jakaa Thalia-palkinnon joka toinen vuosi suomalaiselle teatteri-, tanssi- tai sirkusesitykselle tai näitä yhdistelevälle esitykselle. Thalia-palkinnolla halutaan palkita ajatuksia ja/tai yhteiskunnallista keskustelua herättävä, uusia yleisöryhmiä houkutteleva, kansainvälisesti menestynyt, innovatiivinen tai muuten erityisen ansioitunut esitys ja siten herättää keskustelua teatteritaiteen merkityksestä. 

Seuraavaa Thalia-palkinnon saajaa haetaan esityksistä, jotka ovat saaneet tai saavat ensi-iltansa 1.11.2014 - 30.10.2016 välisenä aikana.

Thalia-palkinto jaetaan seuraavan kerran Maailman Teatteripäivänä 27.3.2017.

Lisätietoa teatterialan palkinnoista löydät täältä.

Voit vaikuttaa ehdottamalla ja perustelemalla näkemääsi esitystä. 

Mikä esitys mielestäsi ansaitsee Thalia-palkinnon? Ehdota!


Muistutus: Lähetä harrastajateatterisi tilastotiedot vuodelta 2015

Nyt on viimeinen tilaisuus vaikuttaa. Keräämme tilastotiedot vuoden 2015 toiminnasta. Tilastojen merkitys on suuri. Harrastajateatteritilastot kaipaavat myös sinun teatterisi tietoja, jotta luvut saadaan vertailukelpoisiksi. Vielä ehdit vastata.

Pyydämme täyttämään kaksi lomaketta, joista toinen koskee ohjelmistoja ja toinen taloutta.

Täyttämänne lomakkeet vastaanottaa TINFO / tilastonlaatija Piia Volmari, piia.volmari(a)tinfo.fi.

Löydät lomakkeet: www.tinfo.fi/fi/teatteritilastot

Kiitos yhteistyöstä!

www.tinfo.fi


Jo 740 ensi-iltaa – TINFO listaa esityksiä kesät talvet

TINFO kerää tiedot ammattiteatterien ensi-illoista ja lisäksi kesäteatterien esityksistä.

Tällä hetkellä on kasassa jo 740 ensi-iltaa vuodelle 2016.

Selaa TINFO-ensi-iltatietokantaa.

Helpoilla hakutoiminnoilla saat listaukset niin tulevista kuin menneistäkin ensi-illoista, lajitella voi mm. teatterittain tai kaupungin perusteella.

www.tinfo.fi/fi/Ensi-iltoja

 

UUTISIA

Minna Nurmelinin Muista minut esitetään New Yorkissa

Minna Nurmelinin näytelmä Muista minut esitetään New Yorkissa, ensi-ilta on 12. elokuuta 2016. Scandinavian American Theater Companyn produktio Remember me on osa New York Fringe -festivaalia.

Remember me -esityksessä käytetään Eva Buchwaldin englanninkielistä näytelmäkäännöstä. Minna Nurmelinin teosten esitysoikeuksia valvoo Nordic Drama Corner Oy.

Minna Nurmelinin tekijä- ja teosesittelyt löytyvät myös englanninkielisestä New Plays from Finland -tietokannasta.


Sad Songs from the Heart of Europe Ranskaan ja Luxemburgiin

Helsinkiläisen sadsongskomplex:fi -teatteriryhmän esitys Sad Songs from the Heart of Europe on kutsuttu uudelleen vierailemaan 26.-29.9.2016 maineikkaaseen luxemburgilaiseen teatteriin Théâtre du Centaure. Tämän lisäksi esitys on kutsuttu 2.10.2016 ranskalaiseen teatteriin Café Culturel Le Gueulard.

Kristian Smedsin kirjoittaman näytelmän on ohjannut valtion viisivuotisella apurahalla työskentelevä Jari Juutinen. Sonjan roolissa nähdään roolista kahdesti palkittu näyttelijä Liisa Sofia Pöntinen. Näytelmaä pohjautuu löyhästi Dostojevskin klassikkoon Rikos ja rangaistus. Kyseisissä teattereissa näytelmä esitetään ranskankielisenä. Esitys on kiertänyt eri maissa useilla kansainvälisillä teatterifestivaaleilla vuodesta 2013 lähtien.

Helsinkiläisessä KokoTeatterissa on mahdollista nähdä näytelmän suomenkielinen versio (tekstitetty venäjäksi ja englanniksi) jälleen 8.10. lähtien. Muut esitykset 22.10, 1.11., 5.12 ja 13.12. 

Näytelmän esitysoikeuksia valvoo Nordic Drama Corner.

Lisätiedot:

sadsongstech(a)gmail.com

Jari Juutinen, ohjaaja, näytelmäkirjailija, sadsongskomplex:fi’n perustaja | +358 44 339 4144

Liisa Sofia Pöntinen, näyttelijä, sadsongskomplex:fi’n perustaja | +358 50 322 2431

https://sadsongskomplexfi.wordpress.com/


Taina Mäki-Iso Táborin katuteatterifestivaalilla

Taina Mäki-Iso vieraili uudella klovniesityksellään Viikinkiprinsessa Táborin kansainvälisellä katuteatterifestivaalilla Tšekin Tasavallassa 5.-7.8.2016. Viikinkiprinsessa-esityksessä kreisi meininki kohtaa klovnin suuret unelmat. Mäki-Iso sai klovnina eri-ikäiset leikkimään yhdessä. Esitys sai erinomaisen vastaanoton. Miimikko, ohjaaja Radim Vizvaryn johtama festivaali järjestettiin nyt 6. kerran ja kauniin Táborin kaduilla nähtiin teatteri-, sirkus- ja musiikkiesityksiä mm. Italiasta Jobel Teatron  Smile Cafe,  Tšekistä Spitfire Companyn Antiwords ja sirkusryhmä Bratři v Trikun Maliři .

http://komediantivulicich.cz/


Erik Söderblom Teatterikesän taiteelliseen johtoon

Teatterikesän hallitus on kokouksessaan 29.7.2016 valinnut festivaalin taiteelliseen johtoon ohjaaja Erik Söderblomin. Ohjaaja Mikko Roiha jättää taiteellisen johdon ja siinä jatkavat ohjaaja-käsikirjoittaja Milja Sarkola ja ohjaaja Miko Jaakkola.

Erik Söderblom (s. 1958) aloitti musiikin opintonsa klassisen musiikin parissa instrumentteinaan sello ja piano. Opiskeltuaan aluksi Helsingissä filosofiaa, musiikkitiedettä ja taidehistoriaa Söderblom jatkoi Müncheniin opiskelemaan oopperaohjausta August Everdingin johdolla. Vuosina 1982–1985 hän toimi Helsingin Kamarijousten johtajana ja opiskeli samaan aikaan teatteriohjausta Teatterikorkeakoulussa, josta valmistui vuonna 1987.

Vuosina 1988–1990 Söderblom toimi Turun Kaupunginteatterin ohjaajana. Vuonna 1990 hän siirtyi Helsinkiin kehittämään vastaperustetun Q-teatterin toimintaa yhdessä sukupolvensa eturivin teatterintekijöiden kanssa. Q-teatterissa toteutui sarja esityksiä, kuten Dostojevskin Kirjoituksia kellarista, Shakespearen Hamlet ja Loppiaisaatto sekä Tolstoin Sota ja rauha, jotka myös vierailivat useilla festivaaleilla niin Suomessa kuin ulkomailla. Q-teatteri esitti myös paljon uutta suomalaista draamaa.

Q-teatterin puheenjohtajana Söderblom toimi vuosina 1996–2002. Söderblomin aloitteesta Q-teatteri perusti kansainvälisen Baltic Circle -teatterifestivaalin, jonka ensimmäisenä taiteellisena johtajana hän myös toimi.

Q-teatterissa tekemiensä produktioiden lisäksi Söderblom on ohjannut teatteria ympäri Suomea ja ulkomailla. Ohjauksia on kertynyt lähes sata. Hänen ulkomailla toteutuneista töistään mainittakoon esitys Jouko Turkan näytelmästä Connecting People Tallinnan Von Krahl -teatteriin. Hänen viimeisin teatteriohjauksensa on Viirusteatterissa 2013 toteutunut saksalaisen dramaatikon Dea Loherin Oskuld-näytelmä.

Söderblomin toiminta teatteripedagogina on laaja. Vuosina 1998–2002 hän toimi musiikkiteatteriohjelman taiteellisena johtajana Turun ammattikorkeakoulussa. Vuodesta 2001 vuoteen 2009 hän työskenteli näyttelijätyön professorina Teatterikorkeakoulun ruotsinkielisellä laitoksella. Vuosina 2004-2005 hän toimi myös saman yliopiston vararehtorina.

Helsingin juhlaviikkojen toiminnanjohtajana Erik Söderblom vaikutti vuosina 2009–2015.

www.teatterikesa.fi


Lea-palkinto Salla Viikan näytelmälle Aukko

Vuoden 2015 parhaan näytelmätekstin Lea-palkinnon voittaja on Salla Viikka näytelmällä Aukko. Palkinto ojennettiin Viikalle Tampereen Teatterikesässä.

Lopullisen valinnan teki näytelmäkirjailija Laura Ruohonen esiraadin valitsemista finalisteista. Ruohonen luonnehtii voittanutta tekstiä:

”Salla Viikan Aukko leikittelee ihmiselämän mittakaavan kohtuuttomuuksilla. Näytelmän päähenkilöt työskentelevät hiljaa konttoreissaan, joissa työuran kliimaksi on pinssiä pienempi elämäntyömitali. Arkitodellisuus on kuitenkin vain huokoinen pinta, jonka takana lymyää ääretön maailmankaikkeus. Kun arjen pinta hetkeksi repeää, välähtää jokaisen elämässä näkyviin universumin loppumattomien mahdollisuuksien ja kaipauksen huimaava horisontti. Rakenteeltaan taidokas ja kieleltään hiottu Aukko tarjoaa odottamattomia henkilöhahmoja ja häpeämättömän omintakeisen, mustan ja riemukkaan maailmanselityksen parhaan scifi-kirjallisuuden hengessä.”

Salla Viikka (s. 1975) on helsinkiläinen näytelmäkirjailija, dramaturgi ja graafikko. Hän on valmistunut Taideyliopiston Teatterikorkeakoulusta dramaturgian laitokselta vuonna 2015. Ennen teatteriopintojaan hän opiskeli Taideteollisessa korkeakoulussa graafista suunnittelua. Aukko sai kantaesityksensä Teatteri Takomossa 2015, ja se on hänen ensimmäinen ammattiteatterissa esitetty näytelmänsä ja samalla opinnäytteensä.

Viikan lastennäytelmä Taikanaksutin herätti innostusta osana Helsingin juhlaviikkojen ohjelmistoa vuonna 2012.

Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry on jakanut Lea-palkintoa vuodesta 1985 lähtien. Palkinto myönnetään näytelmäkirjailijalle tekstin, ei siitä tehdyn esityksen perusteella.

Lea-palkinnon rahallinen arvo on 5 000 euroa.

Lea-palkinnon esiraadin jäsenet olivat tänä vuonna näytelmäkirjailija-dramaturgi Anna Krogerus, ohjaaja Juha Malmivaara ja ohjaaja-dramaturgi Arn-Henrik Blomqvist.

Raati valitsi vuonna 2015 kantaesitetyistä noin 60 kotimaisesta näytelmästä viisi finalistia: Salla Viikka: Aukko; Jussi Moila: Madonna; Eeva Turunen: Muutama sana Ullasta; Heini Junkkaala: Olipa kerran minä; Sara Enholm Hjelm: Vinterkriget.

Lisätietoja:

Jukka Asikainen, toiminnanjohtaja
Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry
jukka.asikainen(a)sunklo.fi | 040 838 6675

www.sunklo.fi


Kansainvälisen Live Art -palkinnon ehdokkaat julkistettu

Jaossa maailman ainoa live art -palkinto

ANTI Festival International Prize for Live Art -palkinto jaetaan jälleen lokakuussa Kuopiossa. Maailman ainoasta kansainvälisestä live art -palkinnosta kilpailee neljä nykytaiteen huippunimeä: Action Hero (UK), Terike Haapoja (FI), My Barbarian (US) ja Public Movement (IL).

Palkinnonsaajan valitsee kansainvälinen joukko taiteen asiantuntijoita. Kolmihenkisen palkintoraadin puheenjohtajana toimii italialaisen Santarcangelon festivaalin taiteellinen johtaja Eva Neklyaeva (FI/BY), ja muut jäsenet ovat esitystaiteen professori Heike Roms (UK/DE) ja teatteriohjaaja, taiteilijaprofessori Mikko Roiha (FI).

Ainutlaatuinen live art -palkinto jaetaan ANTI Prize Weekend -tapahtumassa lauantaina 29.10.2016. Palkinnon kokonaisarvo on 30 000 euroa. Palkittu taiteilija tai -ryhmä saa rahapalkinnon (15 000 euroa) lisäksi samansuuruisen tuotantoavustuksen uuden teoksensa tuomiseksi ANTI-festivaalille 2017. Palkinnon rahoittaa Saastamoisen säätiö.

Ehdokkaat palkinnon saajiksi 2016

Lisätietoja:

Elisa Itkonen | elisa(a)antifestival.com | 050 305 2005

www.antifestival.com


Taike: Ensimmäinen kolmevuotinen performanssi- ja esitystaiteen apuraha Leena Kelalle

Esittävien taiteiden toimikunta on jakanut vuonna 2017 alkavat performanssi- ja esitystaiteen taiteilija-apurahat. Hakemuksia saapui 15 ja apurahan sai kolme hakijaa. Ensimmäistä kertaa jaetun kolmivuotisen apurahan sai performanssitaiteilija Leena Kela.

Performanssitaiteilija Leena Kela on suomalaisen performanssitaiteen kentän keskeinen toimija ja sen kehittäjä. Hänen toimijuutensa rakentuu aktiivisesta taiteellisesta toiminnasta sekä performanssitaiteen laaja-alaisesta edistämisestä. Kelan performansseja on esitetty lukuisilla festivaaleilla eri puolilla Suomea ja maailmaa ja hän toimii myös kuraattorina, pedagogina sekä New Performance Turku -festivaalin taiteellisena johtajana. Kelan viimeaikainen Vuoropuhelua-performanssisarja tarkastelee performanssin kieltä toteuttamalla teoksia yhteistyössä eri alojen tutkijoiden ja asiantuntijoiden kanssa.

Kolmevuotinen

Kela Leena, Mynämäki

Yksivuotinen

Laitinen Tuomas, Helsinki
Yli-Vakkuri Eero, Helsinki

Lisätietoja:

erityisasiantuntija Mari Karikoski | mari.karikoski(a)taike.fi | 0295 330 706

www.taike.fi


Uutuusjulkaisu sukeltaa Kaarlo Bergbomin ja Suomalaisen Teatterin arkeen

Teatterikorkeakoulun julkaisusarjassa on ilmestynyt Kaarlo Bergbomin elämänkerran toinen osa Arkadian arki. Kaarlo Bergbom (1843–1906) tunnetaan Suomalaisen Teatterin ja Suomalai­sen Oopperan perustajana. Tämä teos kattaa vuodet 1872–1887, jolloin Suomalaisen Teatterin asema fennomaa­nien ja suomalaisen puolueen tärkeimpänä kulttuurilaitoksena vakiintui. Puheosastoa johti ensin Oskari Wilho, jonka sairastuttua vastuu teatterista siirtyi Bergbomille. Puheosaston rinnalla toimi lauluosasto eli Suomalainen Ooppera, joka sai Bergbomin päähuomion aina vuoteen 1879 saakka, jolloin se talousvaikeuksien vuoksi lakkautettiin. 1880-luvun alusta alkaen Bergbom aloitti komean Shakespeare-ohjausten sarjan.

Uusi tutkimustieto valottaa teatterin toiminnan lisäksi myös Minna Canthin ja Ida Aalbergin suhdetta Bergbomiin. Hän oli Minna Canthin tärkein kannustaja ja kommentoija ja edisti näin ratkaisevalla tavalla suomenkie­lisen näytelmäkirjallisuuden syntyä. Aalbergin tähtikultti oli Bergbomin ja teatterin fennomaanisten taustavoimien kannustamaa, mutta tähden asema muodostui hyvin ristiriitaiseksi suhteessa teatterin muihin näyttelijöihin.

Arkadian arki kertoo kaikesta siitä, mitä tapahtui Arkadiankadun alussa sijainneen vanhan puuteatteri Arkadian arkisessa aherruksessa. Bergbom on 28–44-vuotias ja elää energisiä miehuusvuosiaan. Niihin kuuluvat teat­terin tekemisen ohella ihastumiset komeisiin tummiin miehiin, kesämatkat ulkomaille ja leikit Augusta-sisaren lasten kanssa. Isosisko Emelie Bergbom oli tiiviisti teatterin työssä mukana, johtajan oikea käsi.

Dosentti, FT Pentti Paavolainen on teatterihistorioitsija, joka on toiminut teatterintutkimuksen professorina Teatterikorkeakoulussa. Elämäkerran ensimmäinen osa Nuori Bergbom ilmestyi 2014.

****

Pentti Paavolainen: Arkadian arki. Kaarlo Bergbomin elämä ja työ II 1872–1887. Teatterikoulun julkaisusarja, numero 51.
ISBN (painettu): 978-952-6670-85-0
ISBN (pdf): 978-952-6670-86-7
ISSN (painettu): 0788-3385
ISSN (pdf): 2242-6507
Julkaisija: Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu

Hinta 52 ¤ (Taideylipiston opiskelijat ja työntekijät 40 ¤). Teosta myy Taideyliopiston Teatterikorkeakoulun kirjasto (Haapaniemenkatu 6, Helsinki / lib.teak(a)uniarts.fi) sekä Unigrafian verkkokauppa (shop.unigrafia.fi). Lehdistökappaleet osoitteesta lib.teak(a)uniarts.fi. Teoksen verkkoversio on luettavissa Heldassa, www.helda.helsinki.fi

Lisätietoja:
Pentti Paavolainen, pentti.paavolainen(a)kolumbus.fi

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Korjaamo Teatterin Stage-festivaali | 17.-29.8.2016, Helsinki

10 vuotta täyttävä Korjaamo Teatterin Stage -teatterifestivaali ilakoi juhlatunnelmissa. 10-vuotisjuhlavuoden kunniaksi ohjelmisto on huomattavan kansainvälinen. Juhlavuoden teema on arjen absurdius.

Stagen kansainväliset teokset ovat saksalaisen Markus&Markus -ryhmän Ibsen: Ghosts, irlantilainen Pan Pan Theatren Newcastlewest, puolalaisen Teatr 21:n Downfalls, Episode 2, saksalaisen Dorkypark-ryhmän ensi-ilta -teos I Am With You, uusiseelantilainen Calypso Nights -ryhmän Juan, Two? jasaksalaisen Rimini Protokoll -ryhmän teos Remote Helsinki. Kotimaisia ensi-iltoja ovat milleniaalisukupolvea käsittelevä teater 90°:n Wunderkinder ja Tuomas Timosen runoille tehty Asetelmia-näyttämöteos.

Lue lisää

Lisätiedot:
Festivaalin johtaja Jonatan Fogelholm | jonatan.fogelholm(a)korjaamo.fi | 050 330 0632

Tiedottaja Salla Matilainen | salla.matilainen(a)korjaamo.fi | 044 331 0653

www.korjaamo.fi/fi/stage


Helsingin juhlaviikot 19.8.-4.9.2016

Helsingin juhlaviikot on Suomen suurin monitaidefestivaali, joka järjestetään vuosittain elo-syyskuun vaihteessa. Juhlaviikkojen tehtävänä on tarjota laajalle kotimaiselle ja ulkomaiselle yleisölle ainutlaatuisia taide-elämyksiä.

www.helsinginjuhlaviikot.fi/ohjelma

www.helsinginjuhlaviikot.fi


Lain§uojattomat-festivaali | 6.-11.9.2016, Pori

Vuoden 2016 festivaaliohjelmisto on nyt julkaistu! 

Lainsuojattomat ratsastavat jälleen kaupunkiin, nyt jo 17. kerran! Kuuden päivän ajan Pori on on elämysten mekka. Lainsuojattomat-festivaali on aina ollut elävä, hengittävä, tiukasti ajan hermolla oleva festivaali, ja sellainen se on tänä vuonna enemmän kuin koskaan. Päivänpolttavat kysymykset ovat ohjelmiston keskiössä: festivaalin pääteemoina ovat maahanmuutto ja ilmastonmuutos. Kolmanneksi teemaksi on noussut ohjelmiston rakentuessa naisen keho ja sukupuoliroolit. Vakavia ja ajatuksia herättäviä teemoja, jotka tuskin jättävät ketään kylmäksi. Se miten teemoja on käsitelty, onkin sitten ihan toinen juttu. Siinä on ollut taivas rajana. Tätä festivaalia ei todellakaan kannata jättää kokematta!

Miten olisi vaikkapa osallistuminen Story Sharing Café -tapahtumaan, jossa voi yhdessä maahanmuuttajien kanssa jakaa arjen tarinoita TAI henkilökohtainen kohtaaminen Berliinissä asuvan brittigorillan kanssa TAI makoilu Rospuutto-ryhmän jurtassa kuuntelemassa ilmastonmuutokseen liittyvää faktaa.

Entä miltä tuntuisi maistella puhdistettua merivettä Teemestarin kirjan väliajalla TAI heittäytyä Blaue Fraun feministisen elektro-popin vietäväksi TAI seurata unkarilaistaitelijoiden sopeutumista porilaiseen elämänmenoon somessa ja vierailla sitten heidän kotonaan?

Tervetuloa Lainsuojattomat-festivaalille!

Angelika Meusel
Teatterinjohtaja, festivaalin taiteellinen johtaja 

Päiväkohtaisen ohjelmiston löydät täältä: tiistai 6.9., keskiviikko 7.9., torstai 8.9., perjantai 9.9., , lauantai 10.9., sunnuntai 11.9

Lipunmyynti on alkanut 9. elokuuta! 

Seuraa päivityksiä ja sosiaalisen median kanaviamme festivaaliuutisoinnistamme.

www.rakastajat.fi

 

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista.


Syksyn 2016 – kevään 2017 apurahojen ja avustusten hakuaikoja Taiken verkkosivuilla

Taiteen edistämiskeskuksen (Taike) verkkosivuilla on päivitettyjä hakuaikoja syksyn 2016 ja kevään 2017 apurahoille ja avustuksille. Päivitämme tiedot piakkoin myös Apurahavahtiin.

www.taike.fi/fi/apurahat-ja-avustukset/-/stipend/viewCategory/category/27


Pohjoismainen kulttuurirahasto: OPSTART | seuraava käsittelypäivä 15.8.

OPSTART-apurahalla halutaan tukea ideointivaihetta, jonka tavoitteena on uudenlaisen pohjoismaisen yhteistyön syntyminen innovatiivisen taide- tai kulttuuriprojektin ympärille. 

OPSTART-tuen avulla voit parantaa projektisi laatua. Sinulla on oltava pitkäntähtäimen projekti-idea ja selkeä kuva siitä, minkälaisia toimijoita haluat saada mukaan projektiisi. Et siis voi hakea OPSTART-tukea pienempien ja jo valmisteltujen projektien toteuttamiseen.

Käynnistystuella ei ole hakuaikoja. Rahasto ottaa hakemuksia vastaan läpi vuoden, ja vastauksen saa sähköpostitse 20 päivän kuluessa.

Seuraava käsittelypäivä: 15.8.2016

Tarkemmat tiedot: https://opstart.nordiskkulturfond.org/fi/


Taike: Matka-apurahat | seuraava haku päättyy 31.8.

Matka-apurahat on tarkoitettu Suomessa asuvien taiteilijoiden kansainvälisen liikkuvuuden edistämiseen.

Matka-apurahaa voi saada ulkomaanmatkojen välittömiin matkakuluihin edullisinta julkista liikennevälinettä käyttäen sekä kohtuullisiin majoituskuluihin.

Matkan tulee liittyä taiteellisesti tai taiteenalan kannalta merkittävään hankkeeseen, jonka yhteydessä hakija esiintyy tai esittää taidettaan Suomen ulkopuolella.

Apurahaa voi saada myös matkakuluihin taiteilijaresidenssiin ulkomailla.

Tarkemmat tiedot ja hakuohjeet

Seuraava haku päättyy: 31.8.

www.taike.fi

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


UrbanApan avoin haku, syksy 2016 | haku 14.8. mennessä

UrbanApa tarvitsee sinua / Open Call Fall 2016

Syksyllä UrbanApa valtaa Ateneumin. Etsimme jälleen joukkoomme taiteilijoita ja tekijöitä, esityksiä, esityskonsepteja, koreografisia käyttöliittymiä, demoja, work in progress – teoksia, sooloja, ryhmäbiisejä ja palopuheita, pientä ja suurta.

Juuri nyt tarvitsemme toisiamme enemmän kuin koskaan. Tänä syksynä UrbanApan konseptit keskittyvät tutkimaan yhteisöä rakenteita valtaa voimaantumista unelmointia utooppisuutta selviytymisstrategioita.

Haluatko mukaan?

Lue hakuohjeet linkistä ja lähetä vapaamuotoinen hakemus osoitteeseen sonya(a)urbanapa.fi 14.8.2016 mennessä.

Tarkemmat hakuohjeet linkistä!

http://urbanapa.fi/event/urbanapa-opencall-fall-2016/

Sonya Lindfors, Choreographer, Artistic Director of UrbanApa Art Platform

sonya(a)urbanapa.fi | sonya_lindfors(a)hotmail.com | +358 40 516 4420

http://sonyalindfors.tumblr.com/

www.urbanapa.fi


Taiteilijaresidenssihaku Japanissa: Akiyoshidai International Art Village | haku 31.8. mennessä

Akiyoshidai International Art Village (AIAV) ja Suomen Japanin Instituutti (SJI) julistavat haettavaksi suomalaiselle taitelijalle tarkoitetun residenssijakson ajalle 15.1.-10.3.2017. Residenssijakso on osa AIAV:n ja SJI:n kahdenvälistä residenssisopimusta.

Akiyoshidai International Art Villagen residenssi tarjoaa tilat visuaalisen ja esittävän alan taiteilijoille. Residenssi sijaitsee luonnonkauniilla paikalla Honsun saaren eteläosassa noin 50 kilometrinpäässä Yamaguchin kaupungista. Alue on tunnettu karskimaamuodostelmista ja Akiyoshidon luolasta. Lähimmät palvelut ovat noin viiden kilometrin etäisyydellä residenssistä.

Residenssijakson ohjelman teemana on The Future of this Land. Residenssijaksoon kuuluu työpajoja luentoja ja/tai yhteisprojektejalähialueen asukkaiden kanssa. Residenssitaitelijoilta odotetaan yhteistyötä alueen asukkaiden kanssa. Residenssi on tarkoitettu alle 40-vuotiaille taiteilijoille. Taitelijan on pystyttävä toimimaan ja elämään itsenäisesti syrjäisellä seudulla. Tarkempaa tietoa residenssistä löytyy osoitteesta Akiyoshidai International Art Village ja AIAV Residence Program trans_2016-2017 Open Call.

Residenssivieraan käytössä on asunto ja studio, ja hänelle maksetaan matkakulut sekä päiväraha (2 800 jpy/pvä). Lisäksi korvataan tuotantokuluja.

Hakemukset pyydetään toimittamaan Suomen Japanin Instituuttiin keskiviikkoon 31.8.2016 mennessä sähköpostiosoitteeseen culture(a)finstitute.jp . Vapaamuotoisen hakemuksen liitteenä tulee olla selkeä työsuunnitelma residenssijaksolle, ansioluettelo + henkilökuva sekä portfolio, jossa on joko pari kuvaa tai videolinkki muutaman minuutin työhön.

www.finstitute.jp


Lappeenrannan kesäteatteri hakee näytelmiä kesille 2017 ja 2018 | haku 5.9.2016 mennessä

Lappeenrannan kaupungin kulttuuritoimi hakee Lappeenrannan kesäteatteriin näytelmäehdotuksia kesiksi 2017 ja 2018.

Asiasta kiinnostuneiden tulee esittää suunnitelma, joka sisältää ehdotuksen kesäteatterinäytelmien tuottamisesta vuosina 2017 ja 2018. Kummallekin kesälle haetaan omaa näytelmää. Ehdotuksen voi tehdä myös yhtä vuotta koskevana.

Saatujen ehdotusten perusteella kulttuuritoimi valitsee kesäteatterinäytelmän tuottajan, jonka jälkeen tuottaja sopii käytännön asioista Kehruuhuoneen kanssa (äänentoiston yhteiskäyttö, kahvion tarjoilut, ryhmävaraukset, järjestyksenvalvonta yms.). 

Ehdotukset tulee jättää 5.9.2016 mennessä osoitteella kirjaamo(a)lappeenranta.fi.

Lisätietoja: 

Lappeenrannan kaupunki

Viestintäjohtaja Alina Kujansivu
puh. 040 724 8776 | alina.kujansivu(a)lappeenranta.fi

Kulttuuritoimenjohtaja Päivi-Linnea Pötry
puh. 040 594 9856 | paivi-linnea.potry(a)lappeenranta.fi

Kulttuurikoordinaattori Helena Hokkanen
puh. 040 736 2022 | helena.hokkanen(a)lappeenranta.fi

www.lappeenranta.fi


Tampereen Ylioppilasteatteri hakee uusia jäseniä

Haluatko tehdä merkityksellistä harrastajateatteria mielenkiintoisessa teatteriyhteisössä? Haku käynnissä 2. - 28.8.2016.

Haemme tänä vuonna kaikista teatterin osa-alueista kiinnostuneita jäseniä: näyttelijäntyö, ääni- ja valotekniikka, tuottaminen, graafinen suunnittelu, puvustus, lavastus ja mitä vain keksit.

Näyttelijähakijoiden pääsykokeet ovat kaksipäiväiset: 3. - 4.9. Muista osa-alueista kiinnostuneet haastattelemme viikolla 35.

Hakijoiden tulee olla 18 vuotta täyttäneitä.

Löydät ilmoittautumisohjeet ja pääset tutustumaan teatteriimme nettisivuillamme:
http://tampereenylioppilasteatteri.net/ota-yhteytta/paasykokeet

Teatterilla tavataan!


Art and New Technologies Festival, Sassari/Cagliari, Italy | deadlines 30 Aug & 15 Oct 2016

International Theatre, Art and New Technologies Festival: The Wonders of the Possible//UPGRADE (Italy)

LMDP Festival is the first of this kind in the whole of Italy. Its aim is to promote the interrelation between artistic and technological languages.

The Kyber Teatro, spin-off of L’Aquilone di Viviana theatre company creator and manager of the Festival, addresses to Italian and International artists an Open Call to submit their projects on the theme “Interaction between arts and technology”. Theatrical plays and performances are eligible.

The organisers cover the expenses of accomodation, travel and living of the Individual artists or companies (maximum 3 members per project).

First deadline: 30 August

Second deadline: 15 October

Find all details in the attached document.


35th International Fadjr Theater Festival 20 – 31 Jan 2017, Iran | deadline 22 Nov 2016

We are pleased to inform you that the Dramatic Arts Center of Iran will hold the 35th International Fadjr Theater Festival from January 20th to 31st, 2017 in Tehran.

We highly appreciate it if you could send us the new productions of your Theater Company. The festival priority is use of Technology & New methods in theater field; however, it is welcomed to other performances. 

Please fill in the application form and notify that the application should reach Secretariat of the Festival by the specific deadline 22, Nov, 2016.

Dramatic Art Center of Iran

dramatic.artcenter.iran(a)gmail.com

www.theater.ir/

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA 

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja löytyy myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


MetaWORKSHOPS: fyysisen teatterin työpajat, syksy 2016

Tervetuloa Teatteri Metamorfoosin suosituille fyysisen teatterin kursseille!

Elina Putkinen ja Riina Tikkanen:

Objektiteatterin viikkoharjoitukset (27 h)

1.9.–10.11.

Thom Monckton (New Zealand):

Creating Physical Comedy (12 h)

17.-18.9.

​Marc Gassot:

Miimin alkeet (12 h)

24.-25.9.

Giovanni Fusetti (Italy):

From the Neutral Mask to the Red Nose – the Essence of the Physical Comedy  (42 h)

17.-23.10.

Soile Mäkelä:

Corpus Grotescus

17.-21.10.

​Davide Giovanzana:

Grotesque Comedy and Contemporary Dramaturgy (level 3) (15 h)

4.-6.11.

****

Soile Mäkelä, Artistic director / executive manager
+358 40 509 6708 | soile(a)metamorfoosi.com

Teatteri Metamorfoosi / Point Fixe
Suvilahdenkatu 10 a 408
00500 Helsinki, Finland

www.metamorfoosi.com     


Ilmaisuverstaan kurssitarjontaa, syksy 2016

Ilmaisuverstaan syksyn kurssitarjontaan voit käydä tutustumassa täältä.

Pääsääntöisesti kurssit on tarkoitettu Ilmaisuverstaan ja/tai Näyttelijäliiton jäsenille.

www.nayttelijaliitto.fi/ilmaisuverstas

 

twitter.com/tinfotweets