13.08.2015

TINFO-tiedote 26 / 13.8.2015

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

TINFON ILMOITUKSIA

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

TYÖPAIKKOJA

TYÖPAJOJA JA KOULUTUSTA

twitter.com/tinfotweets

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

POIS TUUDITUKSESTA

”Me teatterintekijät olemme liian monen vuoden ajan tottuneet suuriin katsojalukuihin ja tuudittautuneet niihin. Mainstream on kulkenut eteenpäin kuin valtameriristeilijä ja marginaali on jäänyt marginaaliin. Koskaan ne eivät ole sekoittuneet. Uskon myös, että suurella kotimaisuusasteella on kääntöpuoli. Uutta eurooppalaista draamaa ei Suomessa juuri esitetä eikä yleisökään osaa sitä vaatia, kun eivät tiedä mitä se on. Kansainvälisyys on myös kaksipuoleista. Sen pitäisi hengittää sekä ulos että sisään.” Tällaista terveellistä pohdintaa tuli freelancenäyttelijältä.

Ongelmien monisyisyys jää helposti päivittelyn tai helppojen selitysten jalkoihin. Teatteritilastojen katsauksessani yritin hahmotella tulevaisuutta – en sormi ojossa neuvoen ja päsmäröiden – vaan pohdiskellen. Toivottavasti se niin luetaan. Vain teatterit ja teatterintekijät itse voivat löytää ratkaisuja taiteen tulevaisuuteen ja yleisösuhteeseensa. Ja monet ovat löytäneetkin: taiteen ei tarvitse olla takajaloillaan katsojien edessä, eikä katsojien taiteen edessä.

EI PAINETA TILASTOILLA SUOMALAISIA NAISKIRJAILIJOITA ALAS!

Teatteritilastot tuottavat aina tervetullutta palautetta! TINFO on muutaman vuoden ajan tilastoinut teatterin sukupuolta, laskenut nais- ja miesnäytelmäkirjailijoiden ja -ohjaajien lukumääriä ja osuuksia sekä naisten ja miesten rooleja. Laskentatapa tulee nykynäytelmän näkökulmasta tuottaneeksi yksisilmäisyyttä. Se jättää huomiotta sen, kuinka paljon meillä on Suomessa naisnäytelmäkirjailijoita, sekä teatterin kaanonissa että muutoin. Sille emme mitään mahda, että maailmandramatiikan kanonisoitu historia tuntee vain mieskirjailijoita. Tilastotarkasteluun tällä puheella luvassa laajennusta. Katsotaan seuraavaksi Minna Canthin eli tasa-arvon päiväksi 19.3.2016 teattereiden kotimaisen ohjelmiston sukupuolta ja otetaan erityistarkasteluun teattereissa esitettyjen nykynäytelmien (esimerkiksi näytelmät 2005-2015) kirjoittajat. Kyllä prosentit paranevat. Kiitos Satu Rasila ja Arto Valkama Turun kaupunginteatterista. 

TILASTOT LYÖMÄASEENA – HÖH!

Tällainen tilastotarkastelu surettaa!

MITEN YLEISÖJÄ SITOUTETAAN

Törmäsin vahingossa Theatron-verkostoon. Verkostoon kuuluvia teattereita yhdistää halua luoda uudenlaista vuoropuhelua esiintyjien ja yleisöjen välillä. Kiinnostavia caseja. Hyvää esitystä ei ole ilman yleisöä.

HARMONY SISTERS JA TOIVEKONSERTTI

Tampereen Teatterikesään valitut suomalaisesitykset olin aiemmin nähnyt lukuun ottamatta Riihimäen Harmony Sistersiä. Ulkkariesityksistä näin vain Puolan Kansallisteatterin Toivekonsertin. Mutta näillä kahdella esityksellä hengitän pitkälle! Ei musiikkiteatteri tarvitse suurta koneistoa. Glamour on katsojan silmissä ja korvissa. Esityksessä oli uskomaton Sisters-soundi. Sen eteen on täytynyt tehdä mieletön määrä työtä. Tuo soundi oli esiintyjien kunnianosoitus tälle ensimmäiselle tyttöbändille. Petriikka Pohjanheimon Mairen syvä altto resonoi sisuksissani. Köyhän teatterin versiosta Harmony Sisters venyisi säädöllä suuremmillekin näyttämöille. Jälkeenpäin mietiskelin, millaisia jugurttipäitä nämä nuoret naiset olivat. Oliko halu laulaa ja esiintyä niin ylenpalttista, että muusta viis.

Vanhan herra Kroetzin Toivekonsertti meni sisuskaluihin. Koti näyttämönä, elämä kulutusyhteiskunnan normikatseen alla, pakonomaisessa kontrollissa. Naisen seurana kosmisessa yksinäisyydessä on vain SIMS-peli ja radion toivekonsertti. Runsaan tunnin olen seurannut lähituntumalta näyttelijää, joka ruumiillistaa kontrollifriikkiyden ja yksinäisyyden. Unipillerit ja tukevat annokset alkoholia nautittuaan nainen nostaa katseensa, etsii meidät katsojat silmästä silmään. Kun katse osuu minuun, nousevat kyyneleet, pidättelen itkunpyrskähdyksiä. Ihmeellinen Danutą Stenką! Saman koin Alvin Hermaniksen Soniassa – Tampereen teatterikesässä. Teatteri ja näyttelijä ravisuttavat!

FREELANCERILLA OIKEUS TYÖNTEKIJÄASEMAAN

Miksi tämä on tällaista niukkastouhua? Yhteiskunta (siis huom. virkamiehet ja poliitikot) on tyly taiteilijoille. Taiteilijat ovat hyvinvointivaltion ulkopuolella. Yhdenvertaisuusperiaatteeseen vedotaan aina vain taiteilijoiden kohdalla, ei urheilijoiden. Voisiko passiivisen työttömyysturvan muuttaa aktiiviseksi työllistämisrahaksi, paketoida homman eri tavoin? ”Työttömyysturvajärjestelmä on epäluotettava ystävä”, Ruotsin Jaan Kolk Alliansenista totesi. Taiteilijat on pidettävä omana ryhmänään muiden itsensä työllistäjien kanssa. Mela olisi valmis ottamaan heidät suojiinsa, mutta jossain vain mättää. Meillä olisi malleja ottaa vaikka mistä, Saksasta, muista pohjoismaista. Kun kerran hallitusohjelmassa on tämä Kokeilujen Suomi, niin nyt olisi aika aloittaa kolmen eri mallin kokeilut: taiteilijapalkka muiden Pohjoismaiden tapaan, Saksan erityisrahaston kokeilu ja alv-vapaus Tanskan tapaan. Tässä Tarja Cronbergin toimintaevästykset. Vorwärts!

Seminaarista lisää Ämyristä ja Metelistä.

USKO, TOIVO, ROHKEUS – TULEVAISUUS

Suomi uhkaa luisua toivottomuuden ja neuvottoman passiivisuuden tilaan. Mitä tällaisessa tilanteessa voi sanoa tulevaisuuden teatterista? Haluan uskoa, että ihminen pystyy vaikuttamaan kohtaloonsa inhimillisellä aktiivisuudella. Haluan uskoa, että historia on avoin. Tulevaisuus on se, mitä me itse luomme. Teatterintekijät luovat oman teatterinsa. Miten olla rohkea, hauraanherkkä ja vahva samaan aikaan? Järjen pessimismi, toivon optimismi. ”Taide on aina enkelin puolella”, kirjoitti Herbert Marcuse. Lohduttavaa. Ei utopioista pidä luopua. Entä minuudesta?

FESTARIPUTKI JATKUU

Stagella Teatr.doc ja Krétakör. Paitsi esityksiä, odotan Elena Greminan ja Arpád Schillingin keskustelua kielletystä teatterista. Odotan myös kotimaisia kantaesityksiä Quo Vadiksen ja Järvikallaksen Evoluutiota, jonka skifi-dystopian käsikirjoitusversion ahmaisin. Kuriton Companyn Algernonia en tässä hyssyssä pysty näkemään. Kiinnostavaa, miten nämä esitykset keskustelevat keskenään solubiologiasta, geeniteknologiasta, moraalista, etiikasta.

Von Krahl -teatterin How the West was wonissa minua kiinnostaa, millaisessa suhteessa esityksen vapauspohdinnat ovat John Fordin ja kumppaneiden samannimiseen eeppiseen megaelokuvaan ja ylipäätään länkkärin lajityyppiin. Tällaiset ovat tervetulleita caseja. Ne tarjoavat täti-ihmiselle ruhtinaallisen tekosyyn sukeltaa leffagenreihin, jotka olen jättänyt väliin. Muistan yhden kauden Bruce Willis -leffojen ja Rambojen seurassa, kun piti ymmärtää Sakari Hokkasen, Veikko Nuutisen ja Riko Saatsin referenssejä ja tapaa käsitellä maskuliinisuutta. Minullekos tämä kävi. Ja nyt länkkärit, takaisin 60-luvulle ja lapsuuteen!   

Vastapainona feministiryhmä Blaue Fraun Some plants need more light than others, but all need at least a little. Tunnustaudun Blaue Fraun ihanien naisten fanittajaksi ihan kypällä. Aina ja ikuisesti! Jo esityksen nimi on sellainen, että se koukuttaa. Miten tulenkaan olemaan tuossa ”katastrofin, loppuun palamisen ja juhlien jälkeisessä paikassa”, ”leväten ja hiljaa”

twitter.com/tinfotweets

TINFON ILMOITUKSIA

Teatteritilastot 2014 nyt myynnissä TINFO-verkkokaupassa

Teatterin tiedotuskeskuksen (TINFO) laatimissa Teatteritilastoissa suomalainen teatteri on purettuina luvuiksi. Tilastomateriaali on kaikkien käytössä: www.tinfo.fi/teatteritilastot. Teatteritilastot voi tilata myös kirjana 40 euron kappalehintaan, yli 10 kappaleen tilauksissa yhden kirjan hinta on 30 euroa: www.tinfo.fi/Verkkokauppa.

Teatteritilastot 2014, sisältö:

ESIPUHE (johtaja Hanna Helavuori, TINFO)
TILASTOKATSAUS (Hanna Helavuori)
ENGLISH SUMMARY (Hanna Helavuori)

VALTIONOSUUDET, AVUSTUKSET JA MÄÄRÄRAHAT 

VOS-TEATTEREIDEN, SUOMEN KANSALLISTEATTERN JA KANSALLISOOPPERAN TILASTOT 2014
•Taloustilastot
•Henkilöstötilastot
•Palkkatilastot
•Esityskerta- ja katsojatilastot
•Ohjelmistotilastot

RAHOITUSLAIN ULKOPUOLELLA OLEVIEN AMMATTITEATTEREIDEN JA -RYHMIEN TILASTOT 2014

TANSSIN KATSOJATILASTOT 2014

SIRKUKSEN KATSOJATILASTOT 2014


Vielä ehdit ilmoittaa päivitetyt yhteystiedot Teatterialan Avaimeen

Teatterialan Avain on teatterikentän oma yhteystietokanta, josta löytyy yhdessä paketissa alan ihmisten ja organisaatioiden yhteystiedot (yli 500:n organisaation ja yhteisön kontaktitiedot). PDF-muotoisesta Avaimesta on helppo tehdä hakuja Adobe Readerin Etsi-komennolla sekä siirtyä tietoihin kirjanmerkkien tai linkkien avulla. Sähköisen Avaimen voi tarvittaessa myös tulostaa.

Olemme tehneet keväällä kaikille Avaimessa mukana olleille tahoille laajan päivityspyyntökyselyn. Jos et ole vielä ilmoittanut tietoja tai ne ovat kesän aikana muuttuneet, tee se osoitteesseen tinfo(a)tinfo.fi.

Uusi Teatterialan Avain 2015/20016 valmistuu elokuun aikana. Sitä voi ostaa ja tilata mm. TINFO-verkkokaupasta.

www.tinfo.fi

 

UUTISIA

Teatteritilastot 2014: kasvavaa epävarmuutta, freelancereiden asema kaipaa parannusta

Kasvavaa epävarmuutta. Kilpailu katsojista on kiristynyt. Taiteilijat työllistyvät teattereihin aiempaa heikommin. Freelancereiden asema kaipaa parannuksia.

Teatterin tiedotuskeskuksen (TINFO) kokoamat Teatteritilastot 2014 on ilmestynyt. Teatteritilastot kattavat 57 valtionosuuslainsäädännön piiriin kuuluvaa teatteria (nk. VOS-teatterit), Suomen Kansallisteatterin ja Suomen Kansallisoopperan, rahoituslain ulkopuolisia ammattiteattereita on tilastoituna 64. Mukana ei ole kaupallisia teattereita. Suurelta osalta rahoituslain ulkopuolisia teattereita ei tietoja ole saatu. Tilastot sisältävät paljon pitkiä aikasarjoja, joiden avulla voidaan tarkastella pitkän aikavälin kehityskulkuja.

Kasvavaa epävarmuutta, kiristyvää kilpailua katsojista

Epävarmuustekijöitä on teatterissa entistä enemmän. Ei vain julkinen rahoitus vaan ennen kaikkea kotisohvilla, sosiaalisessa mediassa ja muussa digitaalisessa ympäristössä aikaansa viettävät potentiaaliset katsojat ovat aiempaa arvaamattomampia. Puheteatterilla on yhä kovempi työ houkutella uusia katsojia. Teatteri-, tanssi-, ooppera- ja sirkusesityksiin myytiin 3,6 miljoonaa lippua liki 22 000 esitykseen. Puheteattereissa (VOS-puheteatterit, Suomen Kansallisteatteri, rahoituslain ulkopuoliset ammattiteatterit ja ammatilliset kesäteatterit) myytiin lippuja 2,7 miljoonaa (2014: 2 700 868; 2013: 2 799 767; 2012: 3 105 754), 3,5 %:a vähemmän kuin vuonna 2013. Yleisöt ovat pirstaloituneet ja esitysmuodot moninaistuneet. Teatterikohtaiset erot ovat suuria julkisen tuen ja omien tuottojen sekä ohjelmistotarjonnan osalta.

Taiteilijat työllistyvät teattereihin aiempaa heikommin

Näyttämöalan taiteilijoita on noin 3 000. Palkkatilastojen mukaan 57 valtionosuusteatterissa ja Suomen Kansallisteatterissa työskenteli päätoimisissa (vakinaisissa ja määräaikaisissa) työsuhteissa 1 982 henkilöä, taiteilijoita heistä oli 647 (653 henkilötyövuotta). VOS-rakenne pystyy tarjoamaan vakinaista työtä tai vierailijatehtäviä yhä harvemmille, ja joustoa on jo pidempään etsitty määräaikaisista kiinnityksistä. Julkisen tuen leikkaukset, vähentyneet pääsylipputulot ja muut oman toiminnan tuotot ovat pakottaneet teattereita henkilöstömenojen säästöihin. Vakinaisia työsuhteita on aiempaa vähemmän. Vakinaisesti kiinnitettyjen taiteilijoiden henkilötyövuodet ovat puheteattereissa laskeneet 653:een. Kymmenen vuotta sitten henkilötyövuosia oli vielä seitsemisensataa (2005: 701, 2006: 704). Vuoteen 2013 verrattuna ovat vakinaisesti kiinnitettyjen taiteilijoiden henkilötyövuodet laskeneet 25:llä. Myös vierailijatehtäviä on freelancereille aiempaa vähemmän. Vuonna 2013 vierailijatehtäviä oli 2 694, vuonna 2014 lähes 300 vähemmän, 2 418. Vuonna 2014 vierailijatehtävät vähenivät näyttelijöillä 8 %:a, lavastajilla ja pukusuunnittelijoilla 12 %:a ja ohjaajilla 14 %:a vuoteen 2013 verrattuna. Rahoituslain ulkopuolisen teatterikentän sirpaloitunut rahoitus ja pienet tuotantoresurssit näkyvät vakinaisten työpaikkojen pienenä määränä ja lyhyinä työsuhteina, silpputyönä. Tällä kentällä tehdään myös paljon palkatonta työtä, vapaaehtoistyötä tai työskennellään henkilökohtaisen apurahan turvin.

Teatteritilastot 2014 (pdf)

Tiedustelut:
TINFO / johtaja Hanna Helavuori, (09) 2511 2121, hanna.helavuori(a)tinfo.fi tai

tilastonlaatija Piia Volmari, (09) 2511 2123, piia.volmari(a)tinfo.fi (17.8.alkaen)

Painettua Teatteritilastot 2014 -kirjaa on mahdollista tilata TINFO-verkkokaupasta ja lähettämällä sähköpostia: tinfo(a)tinfo.fi
Hinta: 40,00 ¤; 10 kappaleen ja sitä suuremmat tilaukset: 30,00 ¤ / kpl. Hintoihin lisätään postimaksu.

Lisätietoa ja -materiaaleja:
www.tinfo.fi/fi/teatteritilastot


Taideyliopiston rehtoriksi haki 18 henkilöä

Taideyliopiston rehtorin hakuaika päättyi tiistaina 11.8. Määräaikaan mennessä tuli 18 hakemusta.

Hakijat Taideyliopiston rehtorin tehtävään ovat aakkosjärjestyksessä: Hannu Apajalahti, Tuomas Auvinen, Pekka Hako, Kaarlo Hildén, Petteri Ikonen, Lauri Kettunen, Teemu Kide, Satu Olkkonen, Antti Pajamo, Jari Perkiömäki, Piia Rantala-Korhonen, Leena-Maija Rossi, Lea Ryynänen-Karjalainen, Erik Söderblom, Lauri Toivio, Paula Tuovinen, Barbara Vanderlinden ja Thomas Winther.

Alustavan aikataulun mukaan hallitus valitsee rehtorin loka-marraskuun aikana. Hakua voidaan täydentää suorahaulla myös varsinaisen hakuajan päättyä.

– Etsimme kokenutta johtajaa, joka luotsaa viisivuotiskaudellaan Taideyliopiston merkittäväksi yhteiskunnalliseksi vaikuttajaksi. Rehtori jatkaa uuden ja energisen yliopiston rakentamista ajassa, jossa taidetta tarvitaan enemmän kuin koskaan, toteaa hallituksen puheenjohtaja Karri Kaitue.

Taideyliopisto vaalii ja uudistaa taidetta sekä kouluttaa taiteilijoita, joiden työskentely tuo yhteiskuntaan uusia näkökulmia, ajattelumalleja, hankausta ja elinvoimaa. Taideyliopisto koostuu kolmesta akatemiasta, jotka ovat koulutukselliselta sisällöltään ja kulttuuriselta painoarvoltaan yhdenvertaisia.

Haastattelupyynnöt:
Laura Manninen, vastaava viestintäpäällikkö, puh. 0400 792 065, laura.manninen(a)uniarts.fi

www.uniarts.fi


Tampereen Teatterikesälle uusi taiteellinen johtoryhmä

Tampereen Teatterikesän hallitus on valinnut festivaalille uuden taiteellisen johtoryhmän. Tehtävän jättävät vapaa kirjoittaja Kaarina Hazard ja näyttelijä-ohjaaja, yliopistonlehtori Mikko Kanninen, ja pestiä vanhasta "troikasta" jatkaa ohjaaja-käsikirjoittaja Mikko Roiha. Hänen lisäkseen tehtävään valittiin kaudeksi 2015–2017 Milja Sarkola ja Miko Jaakkola. Teatterikesän toiminnanjohtaja Hanna Rosendahl toimii työnsä puolesta taiteellisen johtoryhmän jäsenenä.

Mikko Roiha on opiskellut Tampereen yliopiston näyttelijäntyön laitoksella 1993–1994 sekä Taideteollisessa korkeakoulussa elokuvataiteen osastolla, josta hän valmistui ohjaaja-käsikirjoittajaksi 1997. Vuosina 2001–2002 Roiha toimi Seinäjoen kaupunginteatterin johtajana. Hän on vieraillut lukuisissa suomalaisissa teattereissa ja ohjannut useita suomalaisia klassikoita. Hänelle on myönnetty Taiteen valtionpalkinto 2008, valtion viisivuotinen taiteilija-apuraha 2007 sekä kymmenvuotinen taiteilijaprofessoriapuraha vuonna 2015. Roiha työskentelee Berliinissä, Suomessa ja Ruotsissa. Hän on viime aikoina keskittynyt eri teattereiden yhteistyöprojekteihin.

Milja Sarkola valmistui Teatterikorkeakoulusta teatteriohjaajaksi vuonna 2006 ja on valmistumisensa jälkeen ohjannut teoksia monille kotimaisille näyttämöille. Sarkola kuuluu ehdottomasti tämän hetken omaäänisimpiin teatterintekijöihin Suomessa. Hänen esikoisnäytelmänsä, Thalia-palkittu Perheenjäsen, sai ensi-iltansa Teatteri Takomossa 2011, jossa Sarkola työskenteli taiteellisena johtajana. Teos nähtiin Teatterikesässä 2012. Tänä vuonna festivaalin ohjelmistoon valittiin Sarkolan kirjoittama ja ohjaama Jotain toista Q-teatterin esittämänä sekä hänen Lilla Teaterniin ohjaamansa Kattona tähtitaivas.

Sarkola on toiminut vierailevana tuntiopettajana Teatterikorkeakoulussa vuodesta 2007. Hän on saanut Teatterikorkeakoulun Vuoden alumni -tunnustuksen 2012 yhdessä Pauliina Feodoroffin kanssa. Sarkola toimii Kulturkontakt Nordin Kulttuuri- ja taideohjelman asiantuntijajäsenenä.

Ohjaaja Miko Jaakkola (s. 1969) työskentelee Kajaanin kaupunginteatterin johtajana ja ohjaajana vuodesta 2009 tämän vuoden loppuun. Hän valmistui teatteritaiteen maisteriksi Teatterikorkeakoulusta vuonna 2000 ohjaajantyön laitokselta. Ennen Kajaanin kauttaan hän toimi viisi vuotta Teatteri Takomon taiteellisena johtajana ja ohjaajana. Myös hän on tehnyt useita ohjauksia sekä laitosteattereihin että vapaille ryhmille. Hänen ohjauksistaan ja dramatisoinneistaan viimeisin on Rikos ja rangaistus (2015) juuri Kajaaniin.

Jaakkola kuului Kallion Teatterin ja sen jatkajaksi perustetun Todellisuuden tutkimuskeskuksen perustajajäseniin. Hän on saanut näyttämötaiteen valtionpalkinnon vuonna 2002 yhdessä Todellisuuden tutkimuskeskuksen kanssa sekä taiteilija-apurahan kahdesti vuosille 2003–2006. Vuoden 2011 maaliskuussa hänelle myönnettiin Teatteriohjaajaliiton Thalia-palkinto Vuoden ohjaajana. Vuonna 2013 Jaakkola sai yhdessä Kajaanin kaupunginteatterin ohjaajan Hanna Kirjavaisen kanssa Teatterikorkeakoulun Vuoden 2013 alumni -tunnustuksen.

Teatterikesän Pääohjelmistossa hänen ohjauksistaan ovat olleet oma teksti Turing – Matka tietokoneen keksijän mieleen 2001 ja Juha Siltasen Huora 2007.

Lisätietoja:
Eevamaija Miettinen-Kopsa
Tiedottaja
03 214 0992
046 5454 800

Tampereen Teatterikesä
Tullikamarin aukio 2
33100 Tampere

www.teatterikesa.fi
www.facebook.com/tamperetheatrefestival
www.facebook.com/ohjelmateltta
www.twitter.com/teatterikesa


Lea-palkinto Antti Hietalalle

Vuoden 2014 Lea-palkinnon voittaja on Antti Hietala teoksellaan Ihanat ihmiset. Palkinto myönnettiin Hietalalle Tampereen Teatterikesän yhteydessä. Antti Hietala (s. 1958) on teatteriohjaaja ja näytelmäkirjailija, joka toimii tällä hetkellä helsinkiläisen Q-teatterin taiteellisena johtajana.

Palkintoraadin perustelut:

”Ihanat ihmiset käsittelee ihmisyyden peruskysymyksiä, syyllisyyttä, vastuuta, valintoja ja kohtaamattomuutta. Nämä maailmankirjallisuuden ikuisuusteemat Antti Hietala on päivittänyt suvereenisti. Näytelmä ilahdutti useamman lukukerran jälkeenkin kudelmalla, josta paljastuu yhä uusia tekstin sisäisiä yhteyksiä ja merkityksiä, vihjeitä ja viittauksia. (…) Antti Hietalan Ihanan ihmiset on hyvin hauska, hyvin yllätyksellinen ja hyvin jännittävä näytelmä. Se on ajatuksia herättävä ja taitavasti kirjoitettu, sen kieli on tarkkaa ja huumori omintakeista. Voiko parempaa pyytää?”
– Pekka Milonoff

Vuoden 2014 Lea-raadissa toimivat ohjaaja Johanna Freundlich, dramaturgi ja näytelmäkirjailija Seppo Parkkinen sekä dramaturgi Anna Simberg.

Lopullisen valinnan voittajasta teki raadin ”diktaattori”, ohjaaja Pekka Milonoff. Esiraati arvioi yhteensä 31 näytelmää.

Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry on jakanut Lea-palkintoa vuodesta 1985 lähtien. Palkinto myönnetään näytelmäkirjailijalle tekstin, ei esityksen perusteella. Palkinnon rahallinen arvo on 5000 ¤.

Lisätiedot:
Jukka Asikainen, toiminnanjohtaja
p. 040 838 6675
Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry – Finlands Dramatikerförbund rf
www.sunklo.fi


Nuori Näyttämö -hankkeelle "Kiitos kotimaisesta näytelmästä"-tunnustus

Työväen Näyttämöiden Liiton Nuori Näyttämö -hanke palkittiin Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry:n (Sunklo) Kiitos kotimaisesta näytelmästä  tunnustuksella Tampereen Teatterikesässä.

Nuori Näyttämö -tapahtuma on kaksikielinen hanke, jonka päämääränä on edesauttaa nuorten hyvinvointia teatterin keinoin. Hanke yhdistää nuoret teatterin harrastajat työskentelyyn ammattilaisten ja näytelmäkirjailijoiden kanssa.

Hankkeen puitteissa ammattilaiset kirjoittavat 13-19-vuotiaille nuorille suunnattuja näytelmiä, joista teatteriryhmät valmistavat esityksiä.

Esitykset puolestaan osallistuvat paikallisen ammattiteatterin organisoimaan festivaaliin ja jokaisesta paikallisesta festivaalista valitaan ainakin yksi esitys valtakunnalliselle festivaalille. Hankkeen näytelmäkirjailijoina vuosina 2013-2015 toimivat Tove Appelgren, Tuomas Timonen, Anna Krogerus ja Ari-Pekka Lahti. Hanke on kaksikielinen.

Sunklo haluaa tunnustuksellaan huomioida tämän uraauurtavan hankkeen, joka tilasi kerralla neljä uutta nuortennäytelmää ja yhdisti teatterin ammattilaisia ja harrastajia poikkeuksellisen kunnianhimoisella tavalla.

Nuori Näyttämö viestii ulospäin paitsi uskoa näytelmän ja sen kirjoittamisen merkittävyyteen, myös rohkeutta luottaa valittuihin näytelmäkirjailijoihin tilanteessa, jossa ammattiteatterit enää harvoin tilaavat nuortennäytelmiä. Kirjailijalle Nuori Näyttämö –hanke tarjoaa lisäksi arvokkaan ikkunan nähdä sama teksti monen eri ryhmän toteuttamana.

Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry haluaa erikseen nostaa esiin hankkeen lukuisten vapaaehtoisten sekä vetäjä Janne Saarakkalan työpanoksen, joka mahdollisti näiden uusin nuortennäytelmien synnyn.

Merkittävää on myös, että hankkeen puitteissa kirjoitetut näytelmät julkaistaan painotuotteina, mikä sekin on nykyään harvinaista. Näytelmät ovat ammatti- ja harrastajateatterikentän käytettävissä sekä saatavissa opetuskäyttöön.

Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry on kirjailijoiden itsensä vuonna 1921 perustama järjestö, joka pitää huolta kirjailijoiden eduista ja edistää suomalaista draamakirjallisuutta. Liiton yli 500 jäsentä kirjoittavat näytelmiä sekä elokuva-, televisio-, kuunnelma- ja multimediakäsikirjoituksia. Jäsenistöön kuuluu suomen- ja ruotsinkielisiä kirjailijoita.

Kiitos kotimaista näytelmästä -adressia on jaettu vuodesta 1975 lähtien.

Palkittavan teatterin valitsee Sunklon hallitus.

Lisätietoja:
Jukka Asikainen, toiminnanjohtaja
Suomen Näytelmäkirjailijat ja Käsikirjoittajat ry – Finlands Dramatikerförbund rf
jukka.asikainen(a)sunklo.fi
puh. 040 838 6675
www.sunklo.fi

Nuori Näyttämö -hanke: http://nuorinayttamo.info/nuori-nayttamo-hanke/


Eeva Kilven tarina Lahden kaupunginteatteriin

Lahden kaupunginteatteri on saanut ensimmäisenä ja ainoana teatterina Suomessa luvan kirjailija Eeva Kilveltä sovittaa näytelmäksi hänen sota-aikaan sijoittuva romaanitrilogiansa. Tuleva näytelmä perustuu teoksiin Talvisodan aika, Välirauha, ikävöinnin aika ja Jatkosodan aika sekä Elämä edestakaisin ja Rajattomuuden aika. Näytelmän ensi-ilta tulee olemaan 23.1.2016. Teossarjan on kirjoittanut näytelmäksi dramaturgi Aila Lavaste ja sen ohjaa teatterinjohtaja Ilkka Laasonen. Näytelmän lavastaa Pekka Korpiniitty ja puvustaa Sari Salmela. Näytelmän nimeksi on valittu Evakkotytön tarina.

Eeva Kilpi antoi luvan erityisesti Lahteen, koska kaupungista tuli aikanaan iso evakkokarjalaisten keskittymä. Koskettavuudessaan ja mittasuhteiltaan karjalaisten tarina on omaa luokkaansa: 420 000 ihmistä joutui evakkoon, useat heistä kahteen kertaan. Ensin paetessaan talvisodan jaloista ja palattuaan takaisin kotiseuduilleen jatkosodan aikana, ja toisen kerran joutuessaan sodan päättyessä lopullisesti luopumaan kodeistaan rauhanehtojen takia. Sukurakkaus on toiminut liimana vaikeuksien keskellä, iloa on pidetty yllä kaihon ja kaipauksen keskellä, vaikka elämä on rakennettu uudestaan tyhjästä.

Tulevan näytelmän teemana on lapsuus ja kasvaminen aikuisuuteen sodan keskellä. Talvisodan syttyessä Eeva-tytär on 11-vuotias. Lapsuus jää sodan jalkoihin, ja Eeva kasvaa aikuisuuteen evakkona, kun kotiseutu menetetään. Myös suku joutuu erilleen toisistaan.

Eeva Kilpi (s. 1928 Hiitolassa Laatokan Karjalassa) kirjoittaa naisena luonnon keskellä. Hän on kirjoittanut yli 30 teosta, joita on käännetty ruotsiksi, tanskaksi, norjaksi, saksaksi ja englanniksi. Ensimmäinen novellikokoelma ilmestyi vuonna 1959. Kilven mukaan hänen tuotannossaan erottuu kolme pääteemaa: evakkokarjalaisuus, ihmissuhteet ja luonto.

Aila Lavaste on pitkän linjan dramaturgi, joka on toiminut eri puolilla Suomea. Dramaturgin ja ohjaajan tehtävien lisäksi hän on toiminut teatterinjohtajana 12 vuotta.

Lisätietoja:
Lahden kaupunginteatterin johtaja Ilkka Laasonen, puh. 040 809 2280 tai
tiedottaja Jetta Kuitunen, puh. 050 383 6540

www.lahdenkaupunginteatteri.fi


Iiro Heikkilä aloittaa läänintaiteilijana Pirkanmaalla

Kolmen vuoden pestiin valittu läänintaiteilija vauhdittaa esittävien taiteiden freelancereiden työllistymistä

Pirkanmaan taidetoimikunta on kantanut erityistä huolta maakunnan sirkustaiteen, tanssitaiteen ja näyttämötaiteen freelancereiden työmahdollisuuksista. Alan taiteilijoiden määrä on jatkuvasti kasvanut.

”Läänintaiteilijan työpanoksella pyrimme löytämään lisää keinoja ja uutta yhteistyötä, jotta taiteilijat voisivat työllistyä omassa maakunnassaan. Samalla pyrimme kasvattamaan esittävien taiteiden taidetarjontaa myös erityisryhmille ja Tampereen keskusseudun ulkopuolella asuville”, toteaa Taiteen edistämiskeskuksen johtaja Minna Sirnö.

Pirkanmaalla on viimeisen kymmenen vuoden aikana ollut esittävien taiteilijoiden läänintaiteilijoita näyttämötaiteen, tanssitaiteen ja musiikin aloilta. ”Tällä kertaa haluttiin laaja-alaista esittävän taiteen asiantuntemusta”, Sirnö jatkaa.

Sirkus- ja tanssitaiteilija Iiro Heikkilä on liikkeen ammattilainen, joka on toiminut sirkus-, tanssi- ja näyttämötaiteen taiteellisissa tehtävissä Helsingissä, Turussa ja Tampereella. Sirkuksen ja tanssin työpaja- ja opetustyö on vienyt häntä kotimaan koulutustehtävien lisäksi myös Ruotsiin ja Norjaan, jossa hän viimeksi toimi sirkuskoulun linjanjohtajana. Heikkilän hallitsemaan taiteen kirjoon kuuluu myös musiikki.

Heikkilä aloittaa työnsä elokuun aikana ja tulee omalla asiantuntemuksellaan täydentämään nykyisten läänintaiteilijoiden työtä Pirkanmaalla tavoitteena taiteen saatavuuden ja saavutettavuuden lisääminen alueella. Juha Sipilän uuden hallituksen strategisessa hallitusohjelmassakin on tähän velvoittavia kirjauksia.

Taiteen edistämiskeskuksen (Taike) läänintaiteilijoiden tehtävät voivat olla alueellisia, alueiden yhteisiä tai valtakunnallisia. Läänintaiteilijoiden työ rahoitetaan veikkausvoittovaroista. Vuonna 2015 Taikella on 40 läänintaiteilijaa. Esittävien taiteiden läänintaiteilijan tehtävään oli 42 hakijaa.

Lisätietoja:
Armas Ketonen
Erityisasiantuntija
Taiteen edistämiskeskus, Pirkanmaan aluetoimipiste
p. 0295 330 840
armas.ketonen(a)minedu.fi

Minna Sirnö
Johtaja
Taiteen edistämiskeskus
p. 0295 330 719
minna.sirno(a)minedu.fi

www.taike.fi


Nukketeatterikeskus Poiju lanseeraa aikuisten ohjelmistonsa AnimaForm -nimen alle

Nukketeatterikeskus Poiju on eriyttänyt aikuisille suunnatun ohjelmistonsa AnimaForm -nimen alle. AnimaFormin ohjelmisto koostuu mm. esine- ja nukketeatterista sekä visuaalisesta teatterista ja musiikista.

AnimaForm on Nukketeatterikeskus Poijun alla toimiva ohjelmisto. Teatteri on tällä hetkellä kiertueteatteri, jonka esitykset ovat tilattavissa vierailulle ja esityssarjoiksi sekä Suomeen että ulkomaille.

Nukketeatterikeskus Poiju keskittyy kaikenikäisten ohjelmistoon.

Lisätietoja:
Teatterinjohtaja Satu Paavola
satu.paavola(a)animaform.fi
p. 045 608 5772
www.animaform.fi

 

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


Uuden esittävän taiteen ja musiikkiteatterin symposium 18.8.2015, Helsinki

Helsingin Juhlaviikot järjestää tiistaina 18.8.2015 klo 13-17 Musiikkitalon Sonore-salissa Uuden esittävän taiteen symposiumin. Seminaarissa keskustellaan uuden musiikkiteatterin ja laajemmin uuden esittävän taiteen tilasta Suomessa.

Seminaari rakentuu tiiviistä puheenvuoroista ja paneeli- sekä yleisökeskustelusta.

Puhujina ja panelisteina mm. Antti Auvinen, Markus Fagerudd, Tuula Jukola-Nuorteva, Sören Lillkung, Vilppu Kiljunen, Anu Komsi, Rilla Kyykkä, Oskari Nokso-Koivisto, Ville Matvejeff, Yrjö-Juhani Renwall, Erik Söderblom, Riitta Tikkanen ja Paula Tuovinen.

Seminaari on julkinen ja siihen on vapaa pääsy.

Lisätietoa liitteessä (pdf)

www.helsinginjuhlaviikot.fi


Kenelle taide kuuluu? -keskustelutilaisuus 20.8.2015, Helsinki

Aika: Taiteiden yö, 20.8.2015, klo 18.30 - 19.30
Paikka: Mustikkamaan kesäteatteri

Taide. Kenelle sitä tehdään ja kuka sen maksaa? Ylioppilasteatteri tarttuu päivänpolttavaan kulttuuripoliittiseen aiheeseen kokoamalla taiteilijat ja poliitikot saman pöydän ääreen. Tilaisuudessa keskustellaan taiteen roolista yhteiskunnassa, sekä taiteen rahoituksesta ja saavutettavuudesta. Pitäisikö taiteen asemasta yhteiskunnassa olla huolissaan? Miltä taiteen julkinen rahoitus näyttää tulevaisuudessa? Ja kenelle taide kuuluu?

Panelisteina

  • Sirpa Riuttala, Ylioppilasteatterin taiteellinen vastaava
  • Sebastian Tynkkynen, Perussuomalaisten 3. varapuheenjohtaja
  • Stuba Nikula, Helsingin kaupungin kulttuurijohtaja
  • Rasmus Soini, Sointi Jazz Orchestran taiteellinen johtaja

Vapaa pääsy

www.ylioppilasteatteri.fi


Kielletty teatteri -keskustelutilaisuus 22.8.2015 Helsinki

Taiteen- ja sananvapautta ruotiva Kielletty teatteri -keskustelutilaisuus huipentaa keskiviikkona 12. elokuuta käynnistyvän Korjaamo Teatterin Stage -festivaalin. Lauantaina 22. elokuuta järjestettävä debatti antaa puheenvuoron poliittisesti ja yhteiskunnallisesti vaikuttavalle teatterille. Keskustelu nostaa esiin esittävän taiteen rajoja, riskejä ja rohkeutta.

Keskustelua pohjustavat festivaalilla vierailevat esitykset, unkarilaisen Krétakör-ryhmän Lúzer sekä venäläisen Teatr.Docin kaksi näytelmää, Bolotnaya Square Case sekä 150 Reasons Not to Defend Our Motherland. Tilaisuuteen osallistuvat sekä Krétakörin ohjaaja-näyttelijä Arpád Schilling että Teatr.Docin ohjaaja Elena Gremina.

Unkarin tunnetuimpiin teatteriryhmiin 70-luvulta asti kuuluneen Krétakörin toiminta on viime vuosina vaikeutunut maan sananvapauspolitiikan vuoksi. Teatterin julkiset tuet on lakkautettu ja rahoituksen saamista yksityiseltä taholta on hankaloitettu. Stagella nähtävä Lúzer on tositapahtumia mukaileva kertomus ohjaajasta, joka yrittää saada uutta tuotantoa kasaan alati voimistuvista vastavoimista huolimatta. Sijaiskärsijäksi joutuu väsymättömästi miehensä rinnalla seisova vaimo.

Teatr.Doc on käsitellyt näytelmissään niin terrorismia, veropetoksia kuin maan johtoakin. Moskovalaisessa suurmielenosoituksessa pidätettyjen tarinan kertova dokumentaarinen Bolotnaya Square Case tarttuu sananvapauteen ja maan ihmisoikeustilanteeseen. Kritiikin vuoksi ryhmän esityksiä ja harjoituksia on häiritty viranomaisten toimesta. Näytelmän toukokuisen Moskovan-ensi-illan jälkeen teatterin vuokrasopimus irtisanottiin ja Elena Gremina kutsuttiin syyttäjän kuultavaksi.

Kielletty teatteri -keskustelutilaisuus Korjaamon Kulmasalissa (Töölönkatu 51) la 22.8. klo 14–15. Vapaa pääsy.

Lisätiedot:
Vastaava johtaja Jonatan Fogelholm, jonatan.fogelholm(a)korjaamo.fi, puh. 050 3300 632
Tiedottaja Laura Gottleben, laura.gottleben(a)korjaamo.fi, puh. 044 3310 653

www.korjaamo.fi/fi/stage


Aasian luovien alojen ammattilaiset Helsingissä 27.-30.8.2015

Kansainvälistä yhteistyötä edistävä EARS, Europe-Asia Roundtable Sessions, kerää elokuussa Helsinkiin luovien alojen ammattilaisia 30 maasta.

”Luovien alojen ammattilaiset markkinoinnin, median, musiikin, designin ja esittävien taiteiden aloilta jakavat palon kansainväliseen yhteistyöhön. Mutta menestyäkseen ulkomaisilla markkinoilla, toimijoiden tulee tuntea paikallisia tekijöitä ja ymmärtää kulttuurisia eroja. EARS perustettiin 2012, koska ammattilaiset tarvitsivat paikan tavata ja jakaa ideoita. Tarkoitus oli esitellä Aasian luovien alojen ammattilaisia eurooppalaisille kollegoilleen. Nykyään EARS on johtava Aasian trendejä ja huippuammattilaisia esiintuova tapahtuma, johon saapuu osallistujia Australiasta asti”, kertoo EARSin toimitusjohtaja Ossi Luoto.

Puhujien joukossa kuullaan mm. Cheun Faita, joka kuratoi Helsingin Juhlaviikkojen 25 x 25 -taidetapahtuman elokuussa Kaapelitehtaalla. Lisäksi Aasia esittäytyy viikonlopun aikana muissa tapahtumissa, kuten Helsingin sarjakuvafestivaaleilla, Helsingin Juhlaviikoilla sekä Modern Sky -festivaalilla.

Lue lisää ja ilmoittaudu EARSiin: http://ears.asia/

EARS – Europe-Asia Roundtable Sessions 27.–30.8. Helsingissä


Kulttuurin Kaukametsä: Päivitetään Suomi -seminaari 3.-4.9.2015, Kajaani

Viimeinen ilmoittautumispäivä seminaariin on 16.8.!

Päivitetään Suomi: Kulttuurin Kaukametsä, Kajaani 3.-4.9.2015
Kaukametsän kongressi- ja kulttuurikeskus, Koskikatu 2-4, 87101 Kajaani
Järjestäjä: Opetus- ja kulttuuriministeriö

Miten Suomi-kuvaa päivitetään vastaamaan kulttuurisesti moninaista nykypäivää? Pohdimme, miten taide- ja kulttuurielämämme monipuolistuu, pääsevätkö kaikki osalliseksi kulttuurista, miten jokaisen Suomessa asuvan ihmisen oma kulttuuri saa äänen.

Seminaarin ohjelmaa on ollut valmistelemassa mm. Suomen monikulttuurikeskusten verkosto ry.

Alustava ohjelma

Ohjelmanmuutokset ovat mahdollisia.

Seminaaripaketit

Torstai 3.9. (sis. seminaari, lounas ja iltapäiväkahvi) 49 ¤

Perjantai 4.9. (sis. seminaari, aamukahvi, lounas ja iltapäiväkahvi) 56 ¤

Molemmat päivät (sis. kaikki edellä mainitut) 84 ¤

Ilmoittautumiset ja mahdolliset majoitusvaraukset 23.8.2015 mennessä verkkolomakkeella: https://ilmo.contio.fi/readytogo/main.aspx?id=111

Verkkolähetys

Kaikkiin keskusteluihin on yleisön mahdollista osallistua myös viestiseinän, tekstiviestien tai twitter-tilin kautta. Seminaari lähetetään suorana Internetin-välityksellä. Linkki suoraan verkkolähetykseen tulee OKM:n sivuille.

Lisätietoja seminaarista ja ohjelmasta:
Marjo Mäenpää, Kulttuuri- ja taidepolitiikan osasto
Opetus- ja kulttuuriministeriö, p. 050-520 3824
marjo.maenpaa(a)minedu.fi

Lisätietoja ilmoittautumisesta ja majoituksesta:
Terhi Karresmaa RTG Sales Oy, p. 040 820 1675
Terhi.Karresmaa(a)rtgsales.fi

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Aiemmin TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja apurahahakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja
Apurahoja myöntäviä tahoja löytyy myös: www.tinfo.fi/fi/apurahoja


Alfred Kordelinin rahasto | hakuaika 1.-31.8.2015

Säätiö jakaa apurahoja tieteen, kirjallisuuden, taiteen ja kansanvalistuksen edistämiseksi. Perusopintoihin apurahoja ei myönnetä. Apurahoja ei myöskään pääsääntöisesti myönnetä julkishallinnon piiriin kuuluville laitoksille ja yhteisöille.

Apurahan saamisen yleisenä ehtona on säätiön sääntöjen mukaisesti:
että apurahalla aikaansaatavan tuloksen voidaan katsoa edistävän suomalaiskansallista kulttuurityötä tai edustavan suomalaisuutta ulkomailla ja että apurahan hakijalla on aikaisemman näytön perusteella hyvät edellytykset toteuttaa esittämänsä suunnitelma.

Päärahaston hakuaika: 1.-31.8.2015

www.kordelin.fi


Pohjoismainen kulttuuripiste: Kulttuuri- ja taideohjelma | hakuaika 20.8.-17.9.2015

Osaamisen kehittäminen

Tukea voi hakea taide- ja kulttuurialan osaamista kehittävien hankkeiden järjestämiseen ja toteuttamiseen. Avainsanana on innovaatio eli uusien ideoiden, konseptien ja prosessien kehittäminen ja kokeileminen. Hankkeissa voidaan esimerkiksi

  • kerätä ja levittää tietoa tai kokemuksia sekä kehittää uusia työmenetelmiä
  • jakaa tietoa ja asiantuntemusta
  • luoda paikkoja kriittiselle diskurssille keskustelujen ja väittelyiden kautta

Työtapoja ovat muun muassa seminaarit, työpajat, mestariluokat ja kurssit kaikilla kulttuuri- ja taiteenaloilla. Tuki voidaan käyttää kaikkiin hankkeeseen suoraan liittyviin kuluihin.

Tukea ei myönnetä yksityiseen opiskeluun, yksityishenkilön osallistumiseen kursseille tai vastaavaan.

Tuotantopainotteinen toiminta

Tarkoituksena on tukea kulttuuri- ja taidetuotantoihin sekä luovaan työhön panostavia projekteja. Avainsanana on innovaatio eli uusien ideoiden, konseptien ja prosessien kehittäminen ja kokeileminen. Haetun tuen kohteena voi olla:

  • teosten, hankkeiden ja aloitteiden tuotanto luovan prosessin kautta
  • teosten, hankkeiden ja aloitteiden välitys eri yhteyksissä
  • tuotannot, joissa luodaan kohtaamispaikka taiteilijoiden/kulttuuritoimijoiden ja yleisön välille.

Tuotantopainotteinen toiminta koskee hyvinkin erilaisia hankkeita, joiden keskipisteessä on luova prosessi. Tukea voi hakea tuotantoprosessin kaikkiin vaiheisiin: tutkimukseen, tuotantoon, esittämiseen ja levittämiseen. Tuki voidaan käyttää kaikkiin hankkeeseen suoraan liittyviin kuluihin.

Hakuajat: 20.8.-17.9.2015

www.kulturkontaktnord.org


Koneen säätiön apurahat | hakuaika 1.-30.9.2015

Apurahoja tutkimukseen, tieteen yleistajuistamiseen ja taiteen ja kulttuurin hankkeisiin

Koneen Säätiön vuosittainen apurahahaku alkaa 1.9.2015 ja päättyy 30.9.2015 klo 16.

Tieteessä Koneen Säätiö tukee humanistista, taiteellista, yhteiskuntatieteellistä ja ympäristöntutkimusta. Yksittäiset väitöskirjantekijät (2 350 euroa/kk), tutkijatohtorit (2 700 euroa/kk ) ja kokeneet tutkijat (3 500 euroa/kk) voivat hakea tutkijastipendiä  ja tutkimusryhmät voivat hakea hankeapurahaa. Tutkimushankkeissa rahoitetaan myös toimittajien ja tutkijoiden välistä yhteistyötä.

Tieteen yleistajuistamisen apurahoja myönnetään tietokirjojen kirjoittamiseen ja kääntämiseen, suomenkielisten tieteellisen lehtien kehityshankkeisiin sekä muihin yleistajuistamisen hankkeisiin, kuten tapahtumien järjestämiseen, verkkosisältöjen laatimiseen yms.

Taiteen ja kulttuurin apurahat on tarkoitettu kaikille taiteen aloille.

Syksyn haun yhteydessä järjestetään myös Kielen kuvaus –teemahaku, jossa rahoitetaan uralilaisten kielten tutkimukseen perustuvaa kuvausta.

Koneen Säätiön tavoitteena on luoda edellytyksiä rohkeille tieteen ja taiteen avauksille. Painotamme uutta luovia, uudenlaisia yhdistelmiä sisältäviä ja marginaalejakin hankkeita. Monialaisuus, tieteen ja taiteen näkökulmien yhdistäminen ja rajojen ylittäminen ovat myös meille tärkeitä. Syksyn 2015 haussa kannustamme erityisesti hakemaan rahoitusta suomalaisten ja venäläisten tutkijoiden ja taiteilijoiden yhteistyöhön.

Lisäksi elokuussa taiteilijat voivat hakea Saaren kartanon taiteilija- ja tutkijaresidenssiin.

Lue lisää tukimuodoista

Ohjeet apurahan hakijalle

www.koneensaatio.fi

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Yhteisötaiteen triennaali VASTAAN+OTTO 2016 | haku 31.8.2015 mennessä

Ensimmäistä kertaa vuonna 2016 järjestettävä yhteisötaiteen triennaali avaa laajan näkymän taiteeseen, jonka lähtökohtana on ihmisten välinen kohtaaminen, vuorovaikutus ja yhteistyö. Teemalla VASTAAN+OTTO viitataan sekä vastaanottamisen ja vieraanvaraisuuden että vastustamisen ja vallankäytön kysymyksiin.

VASTAAN+OTTO levittäytyy länsirannikolle keväästä alkukesään 2016. Tapahtumapaikkakuntia ovat Helsinki, Kemiönsaari, Turku, Mynämäki, Rauma, Pori ja Vaasa. Kullakin paikkakunnalla yhteisötaidetta lähestytään eri näkökulmista sekä koti- että ulkomaisten taiteilijoiden toimesta. Ohjelmisto koostuu mm. taiteilijavierailuista, keskusteluista, teospresentaatioista sekä tapahtuma-aikana rakentuvista teoksista, jotka valitaan avoimen haun kautta.

Suomessa asuville ja toimiville taiteilijoille, työryhmille ja yhteisöille suunnattu teos- ja ohjelmahaku on avoinna 26.6.–31.8.2015. Haun kautta voi jättää teos- tai ohjelmaehdotuksen Turkuun, Kemiönsaarelle tai Poriin. Ehdotuksen toteutus- ja esitystapaa, kestoa tai kohderyhmää ei ole rajattu. Se voi pitää sisällään olemassa olevan tai uuden yhteisötaiteellisen teoksen, työpajan, teon tai tapahtuman, joka toteutetaan esimerkiksi interventiona, keskusteluna tai aktivismin keinoin. Ehdotuksessa tulee huomioida triennaalin kattoteeman lisäksi paikkakuntakohtaiset painopisteet ja tapahtuma-ajat:

  • Pori 18.4.–24.4.2016 | Taiteilijoiden ja paikallisyhteisöjen vuorovaikutus kaupunginosissa
  • Kemiönsaari 5.–8.5.2016 | Yhteisötaiteen merkitykset ja kokemuksellisuus
  • Turku 30.5.–5.6.2016 | Yhteisötaiteen yhteiskunnallisuus, sanoista tekoihin

Triennaalin järjestävät Koneen Säätiön ylläpitämä Saaren kartanon taiteilija- ja tutkijaresidenssi ja Taiteen edistämiskeskuksen Lounais-Suomen aluetoimipiste yhteistyössä paikallisten toimijoiden kanssa. Mukana ovat mm. Helsingistä IHME-nykytaidefestivaali / Taidesäätiö Pro Arte ja Kemiönsaarelta Ateljé Tjuda Pedagogi / Arkipelag Workshop ry. Turusta Tehdas Teatteri -yhdistys ry ja Läntinen tanssin aluekeskus, Raumalta Raumars taiteilijavierasohjelma. Porista Porin taidemuseo, Turun yliopisto / Maisemantutkimuksen koulutusohjelma, Porin lastenkulttuurikeskus ja sosiaalinen kulttuurikeskus Annankatu 6 / Porin kaupunki ja Vaasasta Platform ja Taiteen edistämiskeskuksen Pohjanmaan aluetoimipiste.

Lisätietoja: http://www.yhteisotaidevol2.net

Turku: Suvi Solkio / Taiteen edistämiskeskus, suvi.solkio(a)minedu.fi, puh. 0295330902
Pori: Anne Salmela / Porin taidemuseo, anne.salmela(a)pori.fi, puh. 044 7011089 sekä Pia Hovi-Assad  / Turun yliopisto, pmhoas(a)utu.fi, puh. 0469223615
Kemiönsaari: Sara Ilveskorpi / Ateljé Tjuda Pedagogi, sara.ilveskorpi(a)lasikuu.fi, puh. 0405401223


Art Fair Suomi 17.-20.9.2015: Rah Eleh hakee osallistujia teokseensa, haku 12.9. mennessä

Iranilais-kanadalainen taiteilija Rah Eleh hakee naisosallistujia esitykseensä, joka tapahtuu Helsingin Kaapelitehtaalla järjestettävässä Art Fair Suomi -tapahtumassa.

Tarkemmat tiedot alla olevassa viestissä (englanniksi).

Katso myös: http://artfairsuomi.fi/

Description of Performance

The performance involves having women stand in the Cable Factory as passerby’s interact with their bodies (nude or semi-nude in skin tone bra and underwear). Each women will choose the numerical code that best corresponds with the colour of their skin. This numerical code will then be painted with the same colour of foundation on the stomaches of each woman. The purpose of this project is to challenge the systematic racism that is prevalent in society and encourage the viewer to self-reflect on their relationship with these racialized female bodies. I also wish to create cross-cultural links and stimulate dialogue about racism and the many intersections of oppression.

Ideally, I would like to collaborate with women from many ethnic backgrounds and nationalities. Each individual will bring with them a cultural perspective that is unique. This is a heavy performance and I encourage critical thought and an ethical approach.  Every individual is recognized as a collaborator and they will be treated respectfully and adequately represented. With that in mind, each women, will select the colour that she feels best represents her skin tone. 

I am looking for 50-75 women but I will not turn anyone away. I really want to fill the space with individuals. 

Individuals can contact me at: info(a)rah-eleh.com

You are welcome to view my work on my website: www.rah-eleh.com

The deadline for the application will be September 12, 2015. The application process is very casual and they are welcome to ask any questions and voice their concerns. They can send me a small message with their name and the dates that best work for them. 


Työväen näyttämöpäivät 29.-31.1.2016 | haku 30.9.2015 mennessä

Seuraavat, järjestyksessään 40. Työväen Näyttämöpäivät järjestetään Mikkelissä 29.-31.1.2016

Hakuaika on käynnissä 30.9.2015 asti. Festivaalin valitsijana toimii näyttelijä Kati Outinen.

Ohjelmisto julkistetaan marraskuun puolivälissä. Lisätietoa tuottaja Mikko Väänäseltä: mikko.vaananen(a)tnl.fi tai 09 2511 2170, hakulomake www.tnl.fi

Näyttämöpäivien sivu: www.tnp.fi.

Huom! Hakemus kannattaa laittaa jo nyt valitsijoiden työrupeaman helpottamiseksi! Hakemukseen liitettävän DVD-taltioinnin voi lähettää jälkikäteen. DVD:itä ei palauteta.

Hakulomake


Tampereen Ylioppilasteatteri hakee uusia jäseniä

Haluatko tehdä merkityksellistä harrastajateatteria mielenkiintoisessa teatteriyhteisössä? Haku käynnissä 4.-22.8.2015.

Vuonna 2015 haemme erityisesti ääni- ja valotekniikasta, tuottamisesta, graafisesta suunnittelusta, puvustuksesta ja lavastuksesta kiinnostuneita jäseniä. Näistä osa-alueista kiinnostuneita haastattelemme viikolla 35.

Näyttelijähakijoiden pääsykokeet ovat kaksipäiväiset: 5.-6.9.

Hakijoiden tulee olla 18 vuotta täyttäneitä.

Löydät ilmoittautumisohjeet ja pääset tutustumaan teatteriimme nettisivuillamme:
http://tampereenylioppilasteatteri.net/ota-yhteytta/paasykokeet

Teatterilla tavataan!


Open Call: 2016 International Festival of Ancient Greek Drama | deadline 26 Oct 2015

The Cyprus Centre of the International Theatre Institute, the Cultural Services of the Ministry of Education and Culture and the Cyprus Tourism Organization (hereinafter the “Οrganizers”), announce the “2016 International Festival of Ancient Greek Drama”, which will be held during the entire month of July 2016, in Cyprus.

The International Festival of Ancient Greek Drama is characterized by its international identity and the selected performances that are presented in open-air amphitheatres, such as the Paphos Ancient Odeon, the Curium Ancient Theatre in Limassol and the Makarios III or “Skali” Amphitheatres in Nicosia. The Festival presents performances of Ancient Greek Drama that project the specific nature of ancient drama, based on the original text and submitted proposals must be based on the original text of the tragedians and comedians of Greek antiquity.

All proposals from theatre groups or individuals not residing in Cyprus or Greece expressing interest in participating in the “2016 International Festival of Ancient Greek Drama” should be submitted using the form available at www.greekdramafest.com

The deadline for submissions by theatre groups or individuals not residing in Cyprus or Greece is 26 October 2015. If a proposal is mailed, the official post office stamp will be applied. Mailed proposals should be clearly marked as “2016 International Festival of Ancient Greek Drama” and should be sent to:

Cyprus Centre of the International Theatre Institute
38 Regaena Street, Nicosia 1010, Cyprus

Submission of a proposal is equal to acceptance of ALL terms and conditions of the Organizers.

For more information please visit Festival’s website www.greekdramafest.com or contact +357 2267 4920 [Weekdays: 10:00 – 17:00 EET] or by email to ccoiti(a)cytanet.com.cy

* Proposals from theatre groups or individuals residing in Cyprus or Greece will be announced later.


International Society for the Performing Arts (USA): Global fellowship programme | deadline 4 Sep 2015

Since its inception in 2007, ISPA has invested $240,000 in 99 Global Fellows from 39 countries. ISPA is looking for performing arts professionals who are emerging in their careers, or established in their careers locally but emerging on the international performing arts scene. ISPA accepts applications for the Global Fellowship Program from all regions of the world, with particular attention paid to applicants from developing economies.

In 2016, ISPA Global Fellows will receive:

  • A complimentary one-year ISPA membership with full access to all member benefits
  • A complimentary full pass registration to the New York 2016 Congress (Janaury 12 - 14, 2016)
  • Access to a one day Seminar prior to the Congress where Fellows have the opportunity to interact with their colleagues and learn from global industry professionals through a series of conversations and workshops (to take place January 11, 2016)
  • A subsidy to assist with travel and accommodation expenses related to attending the New York ISPA Congress (cash subsidies do not generally exceed 2,500 USD)

Deadline: 4 September

Find all details online

 

TYÖPAIKKOJA

Keski-Suomen Tanssin Keskus hakee taiteellista johtajaa Tanssin Aika -festivaalille

Keski-Suomen Tanssin Keskus ry:n (KSTK) ja Tanssin Aika ry:n yhdistyessä keväällä 2016 Keski-Suomen Tanssin Keskus hakee tanssitaiteen ammattilaista Tanssin Aika –festivaalin taiteelliseksi johtajaksi. Taiteellisen johtajan päätehtävä on Tanssin Aika –festivaalin ohjelmiston valinta ja suunnittelu, aktiivinen dialogi alueellisen ja muun kulttuurikentän kanssa sekä festivaalin luova ja ajassa kiinni oleva sisällöllinen kehitystyö.

 Työn menestyksekäs hoito edellyttää:

  • valtakunnallista verkostoituneisuutta
  • valtakunnallisen ja alueellisen ammattitanssin ja -taiteen kentän syvällistä tuntemusta
  • esiintymis- ja viestintätaitoja

Tanssin Ajan taiteellisen johtajuuden lisäksi tehtävään valittava henkilö osallistuu asiantuntijana KSTK:n taiteellisen sisällön ja linjausten suunnitteluun yhteistyössä taiteellisen toimikunnan kanssa. Asiantuntijan tehtävästä maksetaan erillinen palkkio. Asiantuntijan tehtävä on ehdollinen ja sen toteutuminen riippuu KSTK:n taloudellisista resursseista.

Taiteellisen johtajan n. 2 kuukauden vuosittainen työaika jakautuu aikavälille helmi-syyskuu. Työsuhteen kesto 3+2 vuotta.

Haku päättyy 4.9.2015. Uusi taiteellinen johtaja esitellään vuoden 2015 Tanssin Aika –festivaalilla, joka järjestetään 24.-26.9.2015. Varsinainen työ alkaa helmikuussa 2016.

Vapaamuotoiset hakemukset CV:n ja palkkatoiveen kera sähköpostitse info(a)sisasuomentanssi.fi tai Keski-Suomen Tanssin Keskus/Tanssin Aika, Piippukatu 7 a 2, 40100 Jyväskylä.

Lisätietoja:Tuottaja 045 344 5136, info(a)sisasuomentanssi.fi / taiteellinen johtaja Teemu Kyytinen 040 742 7792, teemu(a)tanssinaika.fi

 

TYÖPAJOJA JA KOULUTUSTA

Lisää TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja koulutuksia ja kursseja löydät: www.tinfo.fi/fi/tapahtumia ja www.tinfo.fi/fi/hakuja


Ilmoittautuminen Taideyliopiston Avoimen kampuksen syksyn kursseille alkanut

Ilmoittautuminen Taideyliopiston Avoimen kampuksen syksyn kursseille on alkanut. Avoin kampus tarjoaa kaikille tarkoitettuja avoimen yliopiston opintoja sekä taiteen ja kulttuurin ammattilaisille suunnattua täydennyskoulutusta. Kuvataideakatemian opintoja on tarjolla nyt ensimmäistä kertaa.

Taideyliopisto uudistaa avoimien opintojen tarjontaansa.Taideyliopiston avoin yliopisto ja täydennyskoulutus ovat nyt yhdessä Avoin kampus.

Uudistuksella halutaan tuoda Taideyliopiston avoimet opinnot entistä helpommin ja monipuolisemmin kaikkien saataville.

Avoin kampus yhdistää Sibelius-Akatemian, Teatterikorkeakoulun ja Kuvataideakatemian avoimen yliopiston ja täydennyskoulutuksen. Muutoksen myötä palvellaan kaikkia taiteenaloja, sillä Kuvataideakatemian opintoja löytyy avoimen yliopiston kurssitarjonnasta nyt ensimmäistä kertaa, esimerkiksi Ympäristö kuvataiteessa -kurssi. Muita Taideyliopiston tulevia kursseja ovat muun muassa Dances to a Beat -tanssitekniikkakurssi, Taiteen ja kulttuurin johtaminen, Äänitys ja äänituotanto sekä Varhaisiän musiikkikasvatus.

Ilmoittautuminen avoimen yliopiston syksyn opintoihin on auki 10.–23.8.2015. Täydennyskoulutuksen kursseille ilmoittautumisajankohdat löytyvät verkkosivuilta. Koko kurssitarjonta ja ilmoittautuminen löytyy osoitteesta www.uniarts.fi/avoinkampus.

Lisätietoja:
Sanna Takala, koulutuspäällikkö, sanna.takala(a)uniarts.fi, puh. 040 710 4399

www.uniarts.fi/avoinkampus
www.facebook.com/Taideyliopisto


(Inter)acting with the Inner Partner -alkeiskurssi 2.9.-16.12.2015, Helsinki

Millä tavoin olet luova persoonallisuus? Kuinka voit olla luova kumppani itsellesi? Mitkä ovat sinulle tärkeitä teemoja? Kuinka koet vapautta esiintymistilanteessa? Kuinka voit osallistua esittävään dialogiin ja vahvistaa empatiaa? Mitä tarkkaavaisuus ja toimintojesi seuraaminen käsillä olevassa hetkessä merkitsee? Kuinka kehität rentoutta ja elastisuutta olemisessasi ja tekemisessäsi? Miten sinä olet leikkisä?

(Inter)acting with the Inner Partner (IwIP tai AwIP) sooloimprovisaatiotyöskentelyä, joka tutkii mm. em. kysymyksiä. IwIP on ohjattu tutustumisprosessi itseesi, jossa luot suhteen sisäisiin kumppaneihisi esiintymistilanteessa.  Työskentely avaa mahdollisuuden opiskella toiminnan dynamiikkaa, luovaa ja leikkisää toimintaa sekä luovaa kommunikaatiota. IwIP-työskentely on kotoisin Tshekin tasavallan Prahan teatteriakatemiasta, (Academy of Performing Arts in Prague ), jossa professori Ivan Vyskočil on kehittänyt harjoitustavan. IwIP:n juuret ovat teatteritaiteessa, psykologiassa ja filosofiassa.

Kulttuuriyhdistys Culture Current ry järjestää syksyllä 2015  (Inter)acting with the Inner Partner (IwIP) alkeiskurssin sellaisille oppilaille, jotka eivät ole koskaan opiskelleet IwIP:iä. Kurssien opetuskieli on englanti, mutta palautteen voi saada myös suomeksi tai ruotsiksi tarpeen mukaan. IwIP-harjoituksissa oma työskentely tapahtuu opiskelijan itse valitsemalla kielellä, yleensä omalla äidinkielellä. Ryhmän koko on korkeintaan 12 henkilöä.

Kurssin aikataulu ja opetuspaikka: 2.9.-16.12.2015 (~16 opetuskertaa). Tapaamme kerran viikossa keskiviikkoisin klo 17-19. Tarpeen tullessa toinen ryhmä harjoittelee klo 19-21.  Kurssiaikoihin saattaa tulla pieniä muutoksia. Harjoituspaikkana on Suomen näyttelijäliiton tila Annankatu 31-33D, Helsinki.

Kurssin opettajat: Alexander Komlosi, (TeM, TeT) työpari Ida Backer (TeM). Vierailevana opettajana: Milja Sarkola (TeM).

Maksu: 45¤-75¤/kk riippuen opetuskertojen määrästä. Kurssimaksu maksetaan kuukausittain etukäteen. Ensimmäinen kurssimaksu (75¤) maksetaan heti, kun saat tiedon kurssille hyväksytyksi tulemisesta. Maksu takaa paikkasi kurssilla. Työttömät ja opiskelijat saavat kurssimaksusta alennuksen. Culture Current ry:n kannatusjäseniksi liittyvät saavat myös alennuksen kurssihinnasta.

Lisätietoa ja kurssille ilmoittautuminen: Culture Current ry:n sivuilta: New IwIP Course Beginning Students tai ota yhteyttä Alexander Komlosiin, puh: +358 (0)404 110 706 alexander(a)culturecurrent.org.

www.culturecurrent.org


Syväsukellus nykytanssiin – kurssi teatterialan ammattilaisille 17.9.-14.11.2015

Aika: 17.9.–14.11.2015
Kanssakulkija: Elina Pirinen
Kesto: n. 30 h
Hinta: 150 ¤
Ilmoittautuminen 15.6.–3.9. osoitteessa www.zodiak.fi/#kurssit.

15 tuntia tanssia, 5 esitystä, 3 luentoa. Hikeä, liikettä, kiroilua, kokeilua, oivalluksia. Sukella pää edellä nykytanssiin!

Ensimmäistä kertaa historiansa aikana Zodiak tarjoaa teatterialan ammattilaisille räätälöidyn mahdollisuuden tutustua kokonaisvaltaisesti nykytanssin maailmaan. Syväsukellus nykytanssiin -kurssi johdattelee katsomaan ja ymmärtämään nykytanssia oman tekemisen, kokemuksen ja ammattitaidon kautta.

Syväsukellus nykytanssiin -kurssi tähtää teatterialan ammattilaisten ammattitaidon syventämiseen avaamalla siihen uusia näkökulmia nykytanssin ja esitystaiteen kautta. Ammatillinen lisäkouluttautuminen tuo uusia ideoita, inspiraatiota ja fyysisiä työkaluja teatterin tekemiseen.

Kurssilaisten kanssakulkijana toimii tanssitaiteilija ja muusikko Elina Pirinen. Kurssi alkaa liikkeellisellä työpajalla, jossa Pirinen johdattaa osallistujat henkilökohtaiselle keholliselle tutkimusmatkalle. Pirinen myös vie osallistujat viiteen Zodiakin nykytanssiesitykseen, joiden teemoihin pureudutaan esitysten jälkeisissä vapaamuotoisissa keskustelutilaisuuksissa.

Lisäksi kurssiin kuuluu kolme luentoa, jotka valottavat nykytanssin nykypäivää, historiaa ja tulevaisuutta sekä sen yhteyksiä teatteriin eri perspektiiveistä.

Kurssihinta sisältää liikkeellisen työpajan, liput viiteen esitykseen, esitysten jälkeiset keskustelutilaisuudet sekä kolme luentoa. Kurssi toteutetaan yhteistyössä LUST rf:n ja Stiftelsen Tre Smederin kanssa.

Lisätietoja liitteestä (PDF)

www.zodiak.fi

 

twitter.com/tinfotweets