24.10.2019

TINFO-tiedote 33 / 24.10.2019

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Näytelmät liikkeellä: kääntäjät ja agentuurit avainasemassa

HAASTATTELU

TINFO PALVELEE

UUTISIA

TAPAHTUMIA

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

HAKUJA

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TYÖPAIKKOJA

MUITA ILMOITUKSIA

twitter.com/tinfotweets

Tilaa TINFO-tiedote sähköpostiisi

MERKINTÖJÄ HANNA HELAVUOREN TYÖPÄIVÄKIRJASTA

Näytelmät liikkeellä: kääntäjät ja agentuurit avainasemassa

Millainen olisi maailma, jossa taiteilijat tekisivät taidettaan kansallisissa pilttuissaan ilman vuoropuhelua toisten kanssa. Mitä jos meitä eivät rikastuttaisi muiden kulttuurien teokset ja emme tietäisi mitään toisistamme? Maailma olisi täynnä tunkkaista sisäänlämpiävyyttä, omahyväistä nurkkakuntaisuutta, silkkaa tietämättömyyttä.

Mitä kansalliskonservatismi aiheuttaa näytelmien kansainväliselle liikkuvuudelle? Entä globaalikapitalismi? Jylläävätkö vain suuret kielialueet? Miten käy pienten kieli- ja kulttuurialueiden kirjallisuuden? Miten vaikuttaa ekokriisi?

Kun TINFOssa kokoontuu suomentaja Jukka-Pekka Pajusen johdolla näytelmäkääntäjien työpajassa 14 osallistujaa, jotka kääntävät teoksia saksaksi, venäjäksi, englanniksi, viroksi, tsekiksi, sloveeniksi… tällaiset perimmäiset kysymykset nousevat esiin.

Osaammeko tehdä tarpeeksi? Mikä kaikki kaipaa parannusta, uusia näkövinkkeleitä? 

Toki tiedämme joitain vastauksia. Turhauttavaa onkin, ettemme ole saaneet näytelmien kansainvälisen liikkuvuuden kehittämishankkeillemme lisärahoitusta. Suunnitelmiemme esteenä on ollut tylyn kylmästi raha tai sen puute.

Mitä olemme saaneet aikaiseksi? Käännös- ja tekstitysapurahoilla vuosina 2011-2018 TINFO on mahdollistanut 132 näytelmäkäännöksen tai tekstityksen syntymisen. Jaossa oli aluksi 20 000 euroa, nyttemmin 25 000 euroa vuotta kohden. Keskimäärin olemme myöntäneet apurahoja 14-15 teokselle, joinain poikkeusvuosina olemme yhteistyössä agentuurien hankerahoituksen kanssa saaneet enemmänkin käännöksiä.

Entä sitten ulkomaiset tuotannot?  Vuonna 2018: 67 kotimaisen näytelmän ulkomaista tuotantoa, vuonna 2017: 69, vuosina 2016 ja 2015: 83 kumpanakin. Minusta me Suomessa olemme alisuorittajia suhteessa näytelmien laatuun ja teosten ja käännösten potentiaaliin. Vielä on tehtävää, ja paljon!

Tekstin talo ja tiivistyvä yhteistyö Uuden näytelmän ohjelman UNOn kanssa ovat suunnitteilla olevia toimia. Kun kirjailijoille voidaan tarjota mahdollisuuksia ruohonjuuritason yhteistyöhön ulkomaisten kirjailijakollegoiden ja muiden toimijoiden kanssa residensseissä ja muissa tapaamisissa, edistetään välillisesti myös teosten kansainvälistymistä. 

Vastaa kyselyyn!

Me TINFOssa haluamme tietää, miten koette meidän edistävän toimialaa ja miten vastaamme tarpeisiinne. Vastaa siis kyselyyn tästä. Henkilötietoja ei kerätä eikä yksittäistä vastaajaa voi tunnistaa raportista. Kyselyn lopuksi voit tilata kopion vastauksistasi omaan sähköpostiisi. Kyselyä saa vapaasti jakaa eteenpäin.

Taiteen ja kulttuurin ammattilaisille suunnattu kysely liittyy kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cuporen Taiteen tiedotuskeskusten toiminnan kartoitus ja arviointi -tutkimushankkeeseen. Vastaukset kootaan hankkeen loppuraporttiin, joka julkaistaan keväällä 2020.

Veikkauksen tuottorahat suoraan valtion budjettiin?

Käänne on ollut jo pidempään odotettavissa. Sidos pelaamisen ja meidän edunsaajien taiteen, tieteen, urheilun ja nuorisotyön ja sosiaali- ja terveysalan kesken hiertää ristiiriitaisuudessaan. Sosiologian emeritusprofessori Pekka Sulkusen artikkeli puhui selkeästi järjestelmän muuttamisen puolesta. Elokuussa alettiin vaatia muutoksia. Vettä myllyyn lisäsi Veikkauksen epäonnistunut mainoskampanja, joka katosi nopeasti. Käynnistyi Peliautomaatit pois kaupoista -kansalaisaloite . Veikkaus lupasi poistaa kolmisentuhatta yhteensä yli 18 000 peliautomaatista.

Nyt Kilpailu- ja kuluttajaviraston pääjohtaja Kirsi Leivo haluaisi ohjata Veikkauksen tuotot suoraan valtion budjettiin. Leivo ehdottaa myös, että peliautomaatit siirrettäisiin pelaamoihin. Maanantainen MOT-ohjelma oli kylmäävää katsottavaa.

En ole ainoa, joka on iskostettu ”suomalainen voittaa aina” -uskoon. Hyvään tarkoitukseen rahoja. Me (edunsaajat) halusimme uskoa vastuullisuuteen, emmekä oikein halunneet pohtia tuottojen maksimoinnin ja pelihaittojen vähentämisen ristiriitaa. Olen kääntämässä takkiani. Omistajaohjauksen puheenvuorot eivät oikein vakuuttaneet.

Mitä sovittiin, kun Raha-automaattiyhdistys ja Veikkaus yhdistyivät? Mitä kummankin rahavaroista päätettiin?  Asetettiinko siinä sosiaalimenot ja OKM:n rooteliin kuuluvat voittovarat ja rahastot samalle viivalle? Onko mahdollista ajatella siirtymäkautta?

Aloite valtion matkustussäännön muuttamiseksi

Me taiteen tiedotuskeskukset olemme lähettäneet aloitteen, jossa toivomme muutosta valtion matkustussääntöön ja avustuksiin päästökompensaation lisäystä.

Tärkeää konkretiaa! Pienten askelten politiikkaa!

Performanssi Turussa – tulevaisuuksia, ekokriisiä, tunteita

PostPostPostin jälkeen tulevaisuudet, ekokriisin ja kolonisaation purkamisen kehyksissä. New Performance Turku on yksi osoitus esittävän taiteen rikkaasta kansainvälisestä skenestä, pian on tulossa TIP Fest – tuolloin nukketeatteria. Samaan aikaan Turussa oli Stretch ja tiet liittyivät yhteen. Stretchissä pohdittiin, mitä kansainvälinen liikkuvuus tarkoittaa ekokriisin ajassa, mahdollisia ratkaisuja kansainvälisen tanssin kentällä. Kuulimme etänä Ben Twistin, Creative Carbon Scotlandin keynote. Ben Twist on yksi niistä, jotka eivät enää lennä. Hänen mukaansa kysymystä hiilijalanjäljen vähentämisestä on tarkasteltava yksilön, yhteisöjen ja rakenteiden tasolla. Haasteena on valtavirtaistaa matalahiilijalanjälkinen elämäntapa. Hän puhui radikaalin paikallisuuden puolesta. Panelistit pohtivat ratkaisuja.

New Performancessa me kohtasimme ilmastotunteemme Panu Pihkalan  luentoperformanssissa. Hieno kuljetus, Pihkalan performanssista Leena Kelan performanssiin Space Here We Come perustui Stephen Hawkingin BBC:lle vuonna 2016 antamaan haastatteluun Expedition New Earth ja Hawkingin näkemykseen siitä, miten planeetan ja ihmiskunnan tulevaisuus on entistä epävarmempi. Hawkingin mukaan ihmiskunnalla on vain sata vuotta aikaa elää maapallolla, minkä jälkeen ihmiskunta voi jatkaa elämää vain toisella planeetalla. Me liputamme. Ehkä ihmiskunta ratkaisee ongelmat. Ehkä meillä on toivoa.

Mutta ensin on purettava kolonisaatiota. Sen teki Nathalie Anguezomo Mba Bikoron rankka ja vaarallinen ja meitä avoimesti provosoiva performanssi. Etnofuturismi oli läsnä Leyya Mona Tawilin futurististisessa vihreäperuukkisessa hahmossa. Tämän ulkoavaruudellisen olennon kulmikas liikekieli ja jammailu arabialaisvaikutteisen musiikin/äänimaailman kanssa oli kiehtovaa katseltavaa.

Ylellistä on alkaa aamu makoillen ja kirjoituskoneen rauhoittavaa naputusta kuunnellen kauppakeskuksen kulutukseen tarkoitetussa tilassa, Salla Talvikki Niemisen ”työpaikassa” työtä pohdiskelevien runojen kirjoittamisen paikka. 

Xie Rongin lohduton ääni täyttää Wäinö Aaltosen museon aulan. Mitä merelle tapahtuu, mitä ihmiselle? Ja leikittelen äänillä. Antti Tolvi ja Tero Niskanen: Honk. Mitä tapahtuu pensasaidan takana, luonnon ääniä, viidakon? Välillä äänet kiihtyvät ja saattavat pensasaidankin hurjaan liikkeeseen, äänten vuoropuhelua, etääntyen ja lähentyen, sama jatkuu kävelykadun konttausperuutuksissa ja kävelykadun jäätelöautotunnaripyöräilyssä – mitä iloa pyöräilijät tuottavatkaan kohdatessaan meidät ja toisensa sillalla. Ihminen on leikkisä eläin.

Nathalie Stirnimannin ja Stefan Stojanovicin suuresta puisesta esineestä, jossa taiteilijat nukkuvat, tulee materiaalisuudessaan elävä. Voin kuunnella puun tarinaa ja samalla vastarintaista tapaa olla olemassa. Niko Hallikaisen Televisionin monet kokivat jokin aika sitten Mad Housessa. Sen lähtökohta on Hallikaisen novelli, muistokirjoitus kuolleelle rakastajalle/rakastetulle. Hallikainen lukee tekstiään kännykästä, musiikin ja äänen soundscape muodostaa suggestiivisen tilan, ääni ja keho ovat läsnä ja toisaalta eivät ole. Sanat lävistävät ja etäännytys/suggestiivisuus asettavat kerrotun huojumaan. Miksi mieleeni nousee traaginen romanttinen sankari? En pääse tästä mielikuvasta eroon. Kiehtovaa.

Avoin kutsu työolosuhteita parantamaan – älä tuskaile, järjestäydy! 

Ei kenenkään tarvitse kärvistellä yksinään rahojen, ajan tai harjoitustilojen puutteessa, harjoitusprosessien synnyttämien konfliktien tai yleisemmin vallan väärinkäytön keskellä. Yhdessä ollaan enemmän. Nyt kutsu kuuluu luomaan parempia työolosuhteita, parempaa työympäristöä, paremmin toimivia käytäntöjä vallan väärinkäytösten poiskitkemiseksi ja epäkohtiin reagoimiseksi

Belgialainen tanssikentän seksismiä ja vallan väärinkäytöksiä tutkinut tanssija ja #metoo-aktivisti Ilse Ghekiere on Suomessa ja fasilitoi How do we work together -luento- ja työpajakokonaisuuden 7.-10.11.2019 Liikkeellä marraskuussa -yhteydessä.

Luento ja työpajat ovat avoimia kaikille taidekentällä työskenteleville. Työkieli on englanti.

Ilse Ghekiere ei ole kuka tahansa. Ghekieren artikkeli #Wetoo: What Dancers Talk About When They Talk About Sexism. Engagement-hanke on yksi Ghekieren aikaansaannoksista.

Hienoa, että saadaan Ilse Ghekiere tänne!

Don´t agonize, organize! Näillä yhdysvaltalaisen feministin, kansalaisoikeustaiteilija Flo Kennedyn (1916-2000) sanoilla.
 

Kotimaisen näytelmän festivaalille

Lavaklubilla Kotimaisen näytelmän festivaalilla voi kohdata näytelmän, sen kielen ja monet äänet kaikessa materiaalisuudessaan. Malja näytelmälle ja näytelmäkirjailijalle. Lea-palkinnon saaja selviää lauantaina. Heini Junkkaalan Homoäiti, Okko Leon Ateria ja Pipsa Longan Toinen luonto laittavat meidät katsomaan sinne, minne emme välttämättä osaa tai uskalla katsoa. Niiden kielellinen universumi on huiman monimuotoinen. Minä palkitsisin ne kaikki.
 

Aiemmat Hanna Helavuoren työpäiväkirjamerkinnät

twitter.com/tinfotweets


HAASTATTELU

Mihin taide kykenee

Baltic Circlen taiteellisen johtajan, kuraattori Satu Herralan haastattelu

“En tiennyt, että tämä on mahdollista. Nyt tiedän." Muiden muassa tämä taiteen äärellä syntynyt havainto on vienyt kuraattori Satu Herralaa eteenpäin toimiessaan kansainvälisissä verkostoissa ja Baltic Circle -festivaalin toisena luotsaajana. Samasta aihepiiristä, taiteen kyvystä tehdä mahdottomastakin mahdollista, on syntymässä hänen väitöskirjansa Aalto-yliopistossa.

Herrala aloitti Baltic Circlen taiteellisena johtajana vuonna 2015, ja tämän syksyn 2019 festivaali on johdollaan viimeinen. Hänen kauttaan Baltic Circlessa edelsi teos Make Arts Policy, yhteistyö Eva Neklyaevan, Terike Haapojan ja Dana Yahalomin kanssa. Teos tiivistyi Suomen Taidepoliittisessa Huippukokouksessa (2014).

Pyysin Satu Herralaa pohtimaan taiteen suhdetta aktivismiin ja paljastamaan jotain tulevasta väitöstutkimuksestaan. Huomaan, miten vaikuttamisen rinnalla kulkee aina tietoisuus vastuusta ja teot vastuullisuuden ja osallisuuden eteen, taidekokemuksissa käsittämätön vaihtuu käsinkosketeltavaksi.

Baltic Circle on laajasti kansainvälisesti verkottunut taidetapahtuma. Minua kiinnostaa, onko jossain maailmalla tullut vastaan hyviä esimerkkejä siitä, kun politiikka/rakenteet/järjestelmä toimii loistavasti taiteen sisältöjen puolesta? Mikä on sinusta taiteen ja aktivismin suhde, ja missä se parhaimmillaan toteutuu, esimerkkeinä tai utopioina?

En ole itse käynyt tapahtumassa, mutta pidän Oslo Biennaalin konseptista, että biennaali kestää viisi vuotta ja kaikki ohjelma on julkisessa tilassa ja yleisölle ilmaista. Vaikuttaa biennaalilta, jota ei tehdä taidemarkkinat mielessä, vaan sisältö edellä, paikallista kenttää vahvistaen, kaikille kaupunkilaisille.

Joskus on vaikea sanoa milloin taide lakkaa olemasta taidetta ja muuttuu aktivismiksi.

Olen seurannut Next Wave -festivaalia Melbournessa ja useita heidän nuorille taiteilijoille suunnatun mentorointiohjelman käyneitä. Näitä taiteilijoita yhdistää ajankohtaiset, omalakiset ja uusia ilmaisumuotoja etsivät teokset, hämmästyttävän vahva ja antelias kollegiaalisuus, mikä ehkä syntyy laboratoriomaisessa tuotantotavassa, jossa nuoret taiteilijat jakavat prosessejaan toistensa kanssa kahden vuoden ajan; sekä sitoutuminen dekolonisaation ja saavutettavuuden edistämiseen.

Taiteen ja aktivismin suhde on paradoksaalinen ja jatkuvassa neuvottelussa. Yhtäältä taidetta voi käyttää alustana jonkin yhteiskunnallisen asian ajamiseen tai epäkohdan näkyväksi tekemiseen kanavoimalla taidekentän resursseja ja mediahuomiota aktivistisiin tarkoituksiin. Joskus on vaikea sanoa milloin taide lakkaa olemasta taidetta ja muuttuu aktivismiksi.

Toisaalta taide voi tuottaa toimijuutta, joka saattaa johtaa muutokseen, esimerkiksi luomalla tiloja, joissa ihmiset voimaantuvat, löytävät uusia mahdollisuuksia itsestään ja toisistaan tai tuottavat tietoa kollektiivisesti. Taide ei tietenkään ole mikään oma saarekkeensa vaan yhteiskunnallista toimintaa, mutta välillä taiteesta käytävä keskustelu jää taiteen kentän toimijoiden sisäiseksi puheeksi tai päätyy populistisen retoriikan välineeksi (kuten Perussuomalaisten lanseeraama käsite "post-moderni tekotaide").

Parhaimmillaan taide on minusta tuntemattoman ja tuloillaan olevan äärellä, ja voi yllättää niin tekijän kuin katsojankin. Itselleni tärkein ja vaikuttavin taidekokemus sai minut ajattelemaan: “En tiennyt, että tämä on mahdollista. Nyt tiedän."

Kaikista esityksistä voi lähteä kesken kaiken pois, jos ei tunne oloaan turvalliseksi.

Forensic Architecture on ainutlaatuinen esimerkki arkkitehtuurin, taiteen, tieteen, teknologian, journalismin ja juridiikan toimijoista, joiden teokset ja tutkimusprojektit ovat luonteeltaan aktivistisia ja ovat usein esillä taiteen eri konteksteissa kuten museoissa, teattereissa, festivaaleilla ja biennaaleissa. Teosten ja tutkimusten pääasialliset foorumit ovat kuitenkin media ja oikeusprosessit, joihin ryhmä tuottaa todistusaineistoa, ja joita he ovat pystyneet onnistuneesti tukemaan.
 

“Kutsuisitko esiin tuntemattomia elämänmuotoja? // Toivottaisitko tervetulleeksi sen mitä et voi käsittää? // Antaisitko sukupuolen haihtua pilven lailla ilmaan?”

Muun muassa näin kysyt Baltic Circlen ohjelmalehdessä kuraattorin tervehdyksenä. Millä lailla festivaalin ohjelmisto voi auttaa tuntemattoman kohtaamisessa tai käsittämään sellaisen, jota kohtaan kenties tuntee pelkoa tai kaihtaa muuten?

Yritämme luoda festivaalille turvallisempia tiloja tuntemattoman kohtaamiselle. Yleisön suostumus on tärkeää, ja sitä rakennetaan ja siitä neuvotellaan eri tavoilla. Esimerkiksi jotkut esitykset ovat luonteeltaan sellaisia, että niissä voi viipyä haluamansa ajan. Kaikista esityksistä voi lähteä kesken kaiken pois, jos ei tunne oloaan turvalliseksi. Jos esitykset ovat osallistavia, se käy ilmi esityksen kuvauksesta. Osallistumisen asteita voi olla erilaisia, joista katsoja/kokija saa itse valita haluamansa.

Toivon että vuoden 2019 Baltic Circle -festivaalin esitykset ja tapahtumat toisivat käsittämättömän käsin kosketeltavaksi. Esimerkiksi Francesca Grillin Sparks-teoksessa 9-12 -vuotiaat lapset lukevat aikuisyleisölle kämmenen viivoista elämää ja tulevaisuutta, yhdelle katsojalle kerrallaan.
 

Tekeillä olevan väitöskirjasi otsikko tuntuu viittaavan taiteen olennaisimpaan ytimeen: “What is possible in art, that is not possible otherwise?” Kirjoituksessasi Goethe Institutin verkossa puhut siitä, mihin taide pystyy ja mihin se ei pysty*. Millaisia havaintoja tästä aihepiiristä on tulossa esiin väitöskirjassasi?

Väitöskirjassani tutkin taidetapahtuman mahdollisuutta tuottaa poliittista toimijuutta. Käsittelen sitä tapaustutkimusten kautta, joista kaksi on Baltic Circle -festivaalilla toteutetut tapahtumat: Make Arts Policy Summit ja Pauliina Feodoroffin kuratoima Vuostta¨ álbmogat (Ensimmäiset kansat) -ohjelmakokonaisuus vuonna 2017.

Kolmas tapaustutkimus on suunnitteilla, ja se liittyy maailman suurimpaan sellutehtaaseen, jota UPM rakennuttaa Uruguayn Paso de Los Torosiin. Yhdessä uruguaylaisen taiteilijan, Tamara Cubasin, sekä Suomen Kansallisteatterissa toimivan näyttelijän, ohjaajan ja tutkijan, Jussi Lehtosen, kanssa kysymme, miten taide luo kontekstin tuoda näkyväksi uuskolonialismin kulttuurisia ja sosiaalisia vaikutuksia, jotka helposti jäävät piiloon globaalin talouden näyttämöillä.


TINFO / Sari Havukainen 24.10.2019

 

*“Uskon että taiteen tärkeimpiä tehtäviä on tuoda näkyväksi sitä, mikä on yhteiskunnassa piilossa tai näkymättömissä, tai mikä voisi olla olemassa tai olla toisin. En usko, että taide sinänsä pystyy muuttamaan poliittista todellisuutta, mutta se voi tuoda asioita ihmisten tietoisuuteen ja tehdä tietä yleisen ajattelutavan muutokselle, joka voi myöhemmin kiinnittyä yhteiskunnan syvärakenteisiin, kuten koulutus-, oikeus-, talous- ja hallintojärjestelmiin.” (Satu Herrala Goethe Institutin verkkosivuilla julkaistussa kirjoituksessa)

TINFO PALVELEE

Arvioi TINFO. Osallistu Cuporen tekemään tutkimukseen

Me TINFOssa haluamme tietää, miten koette meidän edistävän toimialaa ja miten vastaamme tarpeisiinne.  

Vastaa siis kyselyyn tästä. Henkilötietoja ei kerätä eikä yksittäistä vastaajaa voi tunnistaa raportista. Kyselyn lopuksi voit tilata kopion vastauksistasi omaan sähköpostiisi. Kyselyä saa vapaasti jakaa eteenpäin.  

Taiteen ja kulttuurin ammattilaisille suunnattu kysely liittyy kulttuuripolitiikan tutkimuskeskus Cuporen Taiteen tiedotuskeskusten toiminnan kartoitus ja arviointi -tutkimushankkeeseen. Vastaukset kootaan hankkeen loppuraporttiin, joka julkaistaan keväällä 2020.


Kesäteatteriesitysten 2019 katsojamäärien kysely

TINFO kysyy jälleen kesäteatteriesitysten katsojamääristä kesältä 2019. Kyselyyn vastaaminen on helppoa ja nopeaa.

Tietojen pohjalta voimme vastata yhä kasvavaan tiedontarpeeseen, joka koskee kesäteatteritoimintaa Suomessa.

Vastaa ja olet mukana tekemässä kesäteatteria näkyväksi!

Iiso kiitos jo etukäteen, kun olet mukana!

Tästä pääset kyselylomakkeeseen.   

Yhteydenotot: tinfo(a)tinfo.fi

UUTISIA

Kuolema työssä Moskovassa

Baltic Circle -festivaalilla 2018 kantaesitetty teos Kuolema työssä vierailee Moskovassa Brusfestin kutsumana. Teoksen esiintyjät ovat kuoleman ammattilaisia, haudankaivaja-suntio, pappi, kanttori sekä hautaustoimistossa ja suntiona työskentelevä näyttelijä. Esitys on Semjon Aleksandrovskin ohjaama, kuvataiteilija Ksenja Peretruhinan lavastama, ja esityksen teksti syntyi yhteistyössä esiintyjien kanssa.
 
"Kuolema ja hautajaiset ovat kulttuurissamme tabuja: emme mielellämme puhu, saati kysele niistä. Asenteemme kuolemaa kohtaan voi kuitenkin opettaa meille paljon yhteiskunnassamme tapahtuvista muutoksista", sanoo Semjon Aleksandrovski teoksen taustoista.
 
Brusfestin vierailuesitys on Moskovassa 8.11.2019, se esitetään suomeksi, mutta tulkataan venäjäksi. Tekstin tulkkaa simultaanisti Anna Voronkova.
 
Brusfest on ensimmäinen dokumenttiteatterille omistettu festivaali, joka järjestetään Teatr Praktikan edesmenneen taiteellisen johtajan, Dmitri Brusnikinin muistolle. Teatr Praktika on tullut tunnetuksi dokumentaarisista teoksistaan.
 
Teos on Baltic Circlen ja pietarilaisen Pop Up Teatrin yhteistuotanto, jota on tuettu Teatterin tiedotuskeskuksen (TINFO) suomalais-venäläisestä NOKKA-hankkeesta. Moskovan-vierailu toteutuu TAKO-hankkeen avulla.
 
(TINFO 23.10.2019)
 
Teoksen tarkat tekijätiedot ja muuta lisätietoa

Aloite ministeriöille valtion matkustussäännön muuttamiseksi

TAIVE-verkosto on lähettänyt aloitteen pääministerille, tiede- ja kulttuuriministerille, opetusministerille ja ulkoministerille valtion matkustussäännön muuttamiseksi:  

"Me taiteen tiedotuskeskukset toivomme, että valtio voisi tarttua koko taiteen kenttää huolestuttavaan ilmastokriisiin muuttamalla matkustussääntöä niin, että ekologisesti kestävä matkustaminen on mahdollista ja siihen myös kannustetaan. On myös tärkeää, että erillisen päästökompensaation mahdollisuus lisätään avustuksiin."

Lue aloite kokonaan 

Taiteen tiedotuskeskuksia ovat:

Arkkitehtuurin tiedotuskeskus Archinfo, Frame Contemporay Art Finland, Kirjallisuuden vientikeskus FILI, Music Finland, Suomen pelialan keskus Neogames, Sirkuksen tiedotuskeskus, Tanssin Tiedotuskeskus Dance Info Finland ja Teatterin tiedotuskeskus TINFO.

TAPAHTUMIA

Lisää ajankohtaisia ja tulevia tapahtumia: www.tinfo.fi/tapahtumia


GAP Talks: Do minorities have less cultural rights? | 28.10.2019, Helsinki

Famous from their YLE radio show, Mahadura & Özberkan will raise the discussion in the current talk show with their guests of political decision-makers, public figures and top artists. What will the country's fresh government do to safeguard the cultural rights of minorities? Is less really less, or could it be as much? An action-packed and thought-provoking evening - come! 

In collaboration with Svenska Teatern and Globe Art Point.

Facebook event


How do we work together (with conflict). Lecture and encounters | 7-10 Nov 2019, Helsinki

Lecture and encounters in Helsinki November 7th -10th hold and facilitated by llse Ghekiere

How do we work together is an open invitation to the performing arts field, to speak about working conditions in an increasingly scattered field where hierarchies shift and people have to fill in different positions.  
 
How to think together about better working conditions within a field suffering from precarious working conditions? How to create a respectful and productive environment even when time, budget, rehearsals capacities and tour dates are limited? How do we voice and react towards possible incidents of abuse of power within productions? How do we develop tools together?

How do we work together proposes a space to reflect collectively on the obstacles and challenges that might occur during rehearsal processes. We’d like to think around notions of fragilities, responsibilities, care, communication and transparency, and work towards finding tools that may lead to more egalitarian ways of working.  
 
How can we know to which kind of process are we signing up for? What are the expectations in a working process towards the others? What are the different responsibilities one has (as choreographer/director or dancer/performer) towards each other, the group and oneself?

Lecture Thursday 7.11. at 18h

Theatre Academy, Auditorio 1 (Haapaniemenkatu 6)

Focus group encounters:

Performers/actors, Friday 8.11. 13h-15h | Kiasma Seminar Room (Mannerheiminaukio 2)
Makers/ persons in charge, Saturday 9.11. 11h-13h | Mad House (Työpajankatu 2a, Teurastamo, building nr 4)
Everybody, Sunday 10.11. 11h-13h | Eskus (Kaasutehtaankatu 1/33, Suvilahti,  Puhdistamo building nr 6, 2nd floor)

The encounters are open for everybody to participate. You do not need to sign up or apply. Looking forward meeting and sharing with you.

llse Ghekiere, a performer, writer and activist. She studied dance at the Conservatory of Antwerp and art history at The Free University of Brussels. In 2017 she received a grant from the Flemish government to research sexism in the Belgian dance scene. Since the publication of her article #Wetoo: What Dancers Talk About When They Talk About Sexism in the fall of 2017, Ghekiere has continued to work with projects related to issues around abuse of power in the arts.  
 
Ghekiere is also the initiator of ENGAGEMENT, an artist-led movement tackling sexual harassment, sexism and power abuse in the Belgian arts field. Ghekiere lives and works in Oslo and Brussels.

llse Ghekieres visit in Helsinki, the lecture and encounters are arranged with the support and in collaboration with: Arts Management Helsinki, Baltic Circle, Eskus, Kiasma Theatre, Mad House, Moving in November, Theatre Academy/University of the Arts Helsinki, TINFO - Theatre Info Finland, Union of Dance and Circus Artists Finland/ Teme and Zodiak - Center for New Dance

All the best,
Kerstin Schroth and Isabel Gonzalez

kerstin (a) liikkeellamarraskussa.fi
Tel. +33 613886073

Isabel (a) liikkeellamarraskuussa.fi
Tel. +358 407627377


Esittävä taide osallistaa –seminaari | 18.11.2019, Helsinki

Suomessa on vahvaa ja monipuolista osallistavaa esittävää taidetta, mutta missä ja millaisin muodoin? Entä millaisia merkityksiä, millaista vaikuttavuutta osallistavuudella tavoitellaan? Miten osallistavat käytänteet ovat rantautuneet esittäviin taiteisiin ja alan koulutukseen? Ja millaisia näkymiä alalla on?

Seminaarissa aiheisiin tartutaan taustoittavin luennoin, tapausesimerkein ja keskustelemalla. Päivän eri vaiheissa esille nousevat teatteri, tanssi, sirkus, esitystaide ja elokuva. Yhtenä säikeenä pohditaan osallistavan esittävän taiteen aineistojen säilymistä. Tervetuloa osallistumaan ja keskustelemaan!

Esittävä taide osallistaa -seminaari Teatterimuseossa 18.11.2019 klo 9.00–16.00
Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1 G, Helsinki

Seminaari on valmisteltu yhteistyössä Sirkuksen tiedotuskeskuksen ja Tanssin Tiedotuskeskuksen kanssa.

Tilaisuus on maksuton ja avoin kaikille aiheesta kiinnostuneille. Ilmoittautuminen viimeistään 11.11.2019 sähköpostitse osoitteeseen ilmoittautuminen(a)teatterimuseo.fi.

Seminaarin ohjelma


DiDa-paneelikeskustelu: Taide, taiteilijat ja vammaisuus – mitä uutta tutkimuksen valossa? | 11.12.2019, Helsinki

Aika: ke 11.12. klo 15.00-16.30
Paikka: Nykytaiteen museo Kiasman Seminaari-tila, 1. kerros. Osoite: Mannerheiminaukio 2, 00100 Helsinki.

Miten taidezinet (eli pienet taidelehdet), vammaisuus ja feminismi linkittyvät toisiinsa? Mitkä ovat vammaisen tai kuuron ihmisen mahdollisuudet tulla taiteilijaksi tai toimia taiteilijana? Miten taiteilijaresidensseistä voitaisiin tehdä saavutettavia kaikille?

Muun muassa näistä kysymyksistä keskustellaan paneelikeskustelussa 11.12. klo 15.00 Kiasmassa. Keskustelussa ovat mukana tanssija, esiintyjä ja kirjoittaja Maija Karhunen, sekä vammaisuuden ja taiteen risteymiä tänä vuonna julkaistuissa opinnäytetöissään tutkivat Jemina Lindholm, Taru Perälä ja Outi Salonlahti. Keskustelua johtaa Kynnys ry:n tiedottaja ja runoilija Sanni Purhonen.

Keskustelun järjestävät Kulttuuria kaikille -palvelu ja Nykytaiteen museo Kiasma osana DiDa-tapahtumakokonaisuutta.

Tilaisuuteen on vapaa pääsy, eikä osallistujien tarvitse ilmoittautua etukäteen.

Lue lisää

Lisätietoja:
Outi Salonlahti
Hankekoordinaattori ja saavutettavuusasiantuntija
Kulttuuria kaikille -palvelu
outi.salonlahti(at)cultureforall.fi
puh. + 358 (0)40 963 9908
www.kulttuuriakaikille.fi

APURAHOJA JA AVUSTUKSIA

Ajankohtaiset apurahahaut löydät Apurahavahdista


Taiken syksyn haut

Avustukset kulttuurisen moninaisuuden edistämiseen ja rasismin vastaiseen toimintaan 
Hakuaika: 01.10.2019 - 31.10.2019 

Avustukset vammaisyhteisöjen kulttuuritoimintaan ja kulttuurin saavutettavuuden edistämiseen 
Hakuaika: 01.10.2019 - 31.10.2019 

Erityisavustukset kulttuurilehdille 
Hakuaika: 01.10.2019 - 31.10.2019 

Erityisavustukset yhteisöille 
Hakuaika: 01.10.2019 - 31.10.2019 

Festivaaliavustukset 
Hakuaika: 01.10.2019 - 31.10.2019 

Kulttuurin hyvinvointivaikutuksien erityisavustukset yhteisöille
Hakuaika: 01.10.2019 - 31.10.2019  
 
Lastenkulttuurin erityisavustukset
Hakuaika: 01.10.2019 - 31.10.2019  
 
Residenssiavustukset 
Hakuaika: 01.10.2019 - 31.10.2019  
 
Toiminta-avustukset 
Hakuaika: 01.10.2019 - 31.10.2019  
 
Toiminta-avustukset esittävien taiteiden yhteisöille
Hakuaika: 01.10.2019 - 31.10.2019 

Apurahat kulttuurisen moninaisuuden edistämiseen
Hakuaika: 01.10.2019 - 14.11.2019 

Kohdeapurahat
Hakuaika: 01.10.2019 - 14.11.2019  
 
Liikkuvuusapurahat
Hakuaika: 09.09.2019 - 14.11.2019

HAKUJA

Aiemmin TINFO-tiedotteessa ilmoitettuja avoimia hakuja: www.tinfo.fi/fi/hakuja


JoJo – Oulun Tanssin Keskuksen tuotantohaku ja vierailuteoshaku | Haku 24.11.2019 menenssä

JoJo – Oulun Tanssin Keskuksen tuotantohaku ja vierailuteoshaku vuodelle 2021 sekä Oudance-festivaalihaku vuodelle 2020 ovat auki 14.10.-24.11.2019!

JoJon ohjelmistoon haetaan mielenkiintoisia, eri tanssimuotoihin perustuvia kantaesitysteoksia, esitysideoita ja vierailuteoksia, esityksiä teatteritilaan, julkisiin tiloihin sekä yleisötyöideoita . Huomioithan, että tuotantohaku ja vierailuteoshaku tehdään erillisillä lomakkeilla.

Lisätietoja:

14.-18.10. ja 28.10.-7.11. sekä 22.11.

Helena Lindqvist, toiminnanjohtaja
helena.lindqvist(a)jojo.fi / p. +358 (0)50 46 44 880

Lue lisää ja hae!


Arte Laguna Prize | Deadline 27 Nov 2019

Entries are open for the 14th edition of Arte Laguna Prize, International Art Award based in Venice.  

Where: Venice, Italy 
When: 21st March – 13th April 2020  

Deadline for applications: 27 November 2019  

The Arte Laguna Prize is an international art competition whose aim is to promote contemporary art and its artists, allowing them to display their creative self. To Performance in particular, the Prize offers the golden opportunity to artistically express, giving the category’s finalists the chance to perform live during the opening night of the Collective Exhibition, which will be held in the suggestive location of the Arsenale, in Venice.

The theme is open and there are no nationality, age or gender restrictions.

The jury will select 120 artists for:

  • 4 cash prizes of ¤ 10,000 each
  • 1 important exhibition at the Arsenale of Venice
  • publication in the official catalogue  

Entries are open until 27.11.2019

For further information, please visit www.artelagunaprize.com


Residency at Our Festival 2020 | Deadline 1 Dec 2019

Globe Art Point and Meidän Festivaali – Our Festival are opening a joint call for a residency at Our Festival 2020, 26.7.–1.8.2020. We are seeking for a group of people of 3 to 6 persons where both Finnish and non-Finnish-born artists are represented. You can answer the call as an already formed group or as an individual willing to collaborate in a group. The call is part of the Globe Art Point program G.A.P. Lab Program, a project supported by Finnish Cultural Foundation.

Applicants are called from any artistic discipline. Your background could be in anything from music, poetry, visual arts, circus, performance arts, or any form or shape of art that can fit the description of chamber art: intimate and within-touch arts experience. We welcome cross-disciplinary artistic ideas and are open to unforeseen concepts. 

The outcome of the residency includes one or more public representations of your work as a part of Our Festival 2020 program and could include also the opening of the process that leads to the final outcome to Our Festival audience (for example in the form of open rehearsals). The representation could be anything from a full concert event to half a concert or side program at festival venues.

The Festival provides full accommodation and catering for an agreed time period to create the work in residency during the Festival week 26th July to 1st August 2020 and prior to the Festival if needed. The Festival provides needed materials, PA, lighting, tech, backline and production-comms and covers mutually agreed travel costs. Globe Art Point provides a fee that’s agreed upon in the later stage as the final form and scope of the project is settled.

Read more

Further information:

Petra Piiroinen
Executive Director, Our Festival
petra.piiroinen(a)meidanfestivaali.fi

Jaana Simula
Managing Director, Globe Art Point
jaana.simula(a)globeartpoint.fi


A Staff-Exchange project between Brittany (France) and Europe | Deadline 25 Jan 2020

Come and See / Go and See A Staff-Exchange project between Brittany (France) and Europe

Eleven city theatres and festivals from the Brittany region (France) have come together with the wish to meet with the diversity of professional realities in the field of culture on a European scale.  

Single or multidisciplinary scenes, these cultural actors share the values of artistic dissemination focused on contemporary creation, and a particular attention towards awareness and training of different audiences.

Come and see / Go and see is imagined as a two-way staff-exchange between Brittany and European based cultural actors.

The duration of the stay is to be determined together, according to a jointly established schedule.  Each participant would be responsible for its own travel costs.

The stay (accommodation, meals, local travel) would be at the expense of the host in Brittany and in Europe.

This project is based on two wishes:  

  • Make Europe and build cultural projects that nurture a sense of belonging to Europe.  
  • In a context of change, and in particular when it comes to the economic models of culture, there is a need to question professional practices in order to be open towards multiple approaches and know-hows specific to the cultural sector: cultural rights, outreach and audience engagement, support for creation, civic issues at stake in the act of programming…

Deadline: 25 January 2020

For more information: on-the-move.org/news/

KURSSEJA JA TYÖPAJOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja kursseja ja työpajoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Floor is Yours -työpajoihin Helsingissä ja Oulussa mahtuu vielä!

Esittävän taiteen parissa työtä tekevä! Oletko kohdannut tilanteita, jotka ovat saaneet sinut pohtimaan, mitä siinä olisi voinut sattua sinulle tai työryhmäsi jäsenelle tai miten turvallisesti toimitte? 

Floor Is Yours! -tutkimus tuo taiteellisen työn ja luovuuden rinnalle vuoropuhelun alan työturvallisuudesta ja hyvinvoinnista sekä näiden kehittämisestä ja johtamisesta. Tämä kutsu maksuttomiin työpajoihin on tarkoitettu kaikille teatterin, tanssin, oopperan, sirkuksen, musiikin, tv- ja elokuva-alan sekä muiden esittävän taiteen alojen parissa työtä tekeville taiteilijoille, tekniselle ja hallinnolliselle henkilöstölle, johdolle, alan opettajille ja muille toimijoille.

Työpajoissa teemme turvallisuutta yhdessä: alustukset, yhteiset keskustelut ja kokemusten vaihto sekä erilaiset riskinarviointityökalut johdattavat ajatukset ja oppimisen ennakoivaan toimintaan sekä onnistumista ja turvallisuutta ylläpitäviin tekijöihin. Tavoitteena on, että alalla toimivien mahdollisuudet omaehtoiseen työturvallisuuden kehittämiseen ja siitä huolehtimiseen paranevat. Työpajasarjan ensimmäiset tilaisuudet järjestetään teemalla: Riskien arviointi – miten tunnistaa työn vaara ja haittatekijöitä esittävissä taiteissa?

Ilmoittaudu mukaan ja vinkkaa myös kollegalle! Lisätietoja ohjelmasta, työpajasarjasta ja tutkimuksesta: www.ttl.fi/floorisyours

  • 29.10.2019 Helsinki, ilmoittaudu tästä
  • 31.10.2019 Oulu, ilmoittaudu tästä

Tavataan työpajoissa - lämpimästi tervetuloa!


Workshop: Ars Baltica Creative Dialogue | 29 Oct 2019,  Helsinki

The Baltic Sea Region is home to a large number of diverse, exciting and challenging cultural and creative initiatives. They are diverse in the sense, that they reflect our modern, international and culturally manifold societies. Exciting in terms of the potential to engage participants, to fascinate them with interesting new perspectives and challenging in the sense, that they constantly want to move forward, challenge established value systems and make progress towards a more equal, tolerant and conscious world we live in. It’s also in the hands of cultural and creative leaders to take responsibility and deal with issues, that otherwise might remain unheard of in our modern and dynamic societies.

Join us for an inspiring day and discussions about:

Community building in challenging times

Community building is about trashing the comfort of playing with your peers and selling only your successes. In an age where transformation is the name, but status quo is often the game, there is a strong need to improve the impact of common action. What does the map of your actions look like, and how do you bring others in there with you? Build a community that surprises you, challenges you, and carries you further.

Culture as a driving force for Sustainability

In the Baltic 2030 SDG Report, 7 avenues are drawn for the region to improve its sustainable impact. At least three of these depend highly on cultural interventions. Common understanding, collaboration, motivating youth. But maybe the real challenge for culture is to take the goals and become more than human, more than culture, more than good enough. Culture is where ‘the goals’ can finally feel real.

Workshop schedule

09.00 – 09.30 Arrival of participants
09.30 - 12.00 1st PART workshop (with coffee breaks)
12.00 – 12.30 Light lunch (served @Goethe-Institut)
12.30 - 16.00 2nd PART workshop (with coffee breaks)

* We strongly recommend to stay for the whole session!

Admission free! Please sign up via mail until 27.10.: lari.siren(a)goethe.de

Venue: Goethe-Institut Helsinki, Salomonkatu 5 B, Helsinki

The event is hosted by ARS BALTICA and Goethe-Institut Finnland.

Workshop leaders: Oleg Koefoed - PhD, action-philosopher. Founder in 2016 of Growing Pathways, agency for human-nature relations.

Marcus Hagemann - As a cultural ambassador, passionate cellist and cultural manager always believing in the transformative power of music, arts and creativity, Marcus has founded, curated and directed many projects, festivals and formats of international cultural dialogue.

For more information about the event, contact Lari Sirén (lari.siren(a)goethe.de)


Kurssi klovnerian ammattilaisille: The Naked Comedy Intensive | Haku 15.11.2109 mennessä

The Naked Comedy Intensive - Deanne Fleysherin kurssi klovnerian ammattilaisille.

Tanssiteatteri Hurjaruuth järjestää yhteistyössä Sairaalaklovnit ry:n kanssa klovnerian ammattilaiskurssin osana Punainen helmi -festivaalia helmikuussa 2020. Hae mukaan nyt!

Kurssin kieli on englanti.

Kurssin kuvaus:
THE NAKED COMEDY INTENSIVE (fully clothed) with Deanna Fleysher

Be more than funny. Be loved.

Naked Comedy will demand your heart, your guts, and all your fluids. We will see how funny you can be without thinking or trying. We will learn about your unique connection to the audience. We will see the bravery required for you to really be vulnerable. We will witness the gratification that comes with letting go. Expose yourself (metaphorically speaking) and make people laugh.

In this 4-day intensive, expect the following:

  • A deeper connection to and understanding of your audience
  • Personalized feedback (and plenty of it)
  • Discovery and exploration of your ”sweet spots”: unique ways that you move/be (emotional/physical states) that your audience especially enjoys
  • More understanding of what ”stage magnetism” means for you, and how to really harness your performative power
  • The beginnings of new characters and sketches
  • More wildness, more bravery, more vulnerability
  • Interpretive Dance
  • Laughing a lot
  • This workshop is ideal for improvisers, clowns/bouffons, stand-up comedians, actors, and anyone who wants to be more magnetic, funny or comfortable in front of others than they currently are

Kurssin kesto & ajankohta:
4 päivää (ti-pe) 11.2.2020–14.2.2020
Opetus joka päivä klo 9.30–15.30 (välissä tunnin lounastauko)
Paikka: Tanssiteatteri Hurjaruuth, harjoitussali, 5. kerros
Kurssimaksu: 190 ¤

Hakuohje: Kirjoita enintään yhden sivun mittainen motivaatiokirje, josta käy ilmi aiempi klovneriataustasi sekä syy, miksi haluaisit osallistua tälle kurssille. Motivaatiokirjeet lähetetään 15.11.2019 mennessä sähköpostitse Taina Mäki-Isolle, taina.makiiso(a)gmail.com, joka valitsee kurssin osallistujat. Kurssille otetaan 14 osallistujaa, joista puolet ovat sairaalaklovneina toimivia klovnerian ammattilaisia. 

DEANNA FLEYSHER is an American immersive comedy artist, teacher and director. Inspired by clown, bouffon, improv, physical theater and role play, she cultivates comedy that is interactive, magnetic and brave. She currently tours with her award-winning solo show BUTT KAPINSKI, and her new interactive game CHEATED! The Naked Comedy Lab, Deanna’s workshop series, sells out all over the English-speaking world.

For more info, visit www.buttkapinski.com, and please check out her artist blog at nakedcomedy.blogspot.com.


Näytelmän lukemisen kurssi | 30.11.2019, Helsinki

Aika: Lauantaina 30.11.2019 klo 10.30-16
Paikka: Koneen Säätiön kamari, 5. krs, Tehtaankatu 21 B 45, Helsinki
Järjestäjät: Uuden näytelmän ohjelma UNO ja Suomen arvostelijain liitto ry, SARV

Mistä nykynäytelmässä on kyse? Miten näytelmätekstiä luetaan? Mihin kriitikon kannattaa nykynäytelmässä kiinnittää huomiota? Uuden näytelmän ohjelma UNO järjestää yhdessä SARVin kanssa kurssin, joka tarjoaa kriitikolle välineitä näytelmäkirjallisuuden lähestymiseen, tutustuttaa erilaisiin lukutapoihin ja antaa työkaluja nykynäytelmien analysoimiseen. Kurssin vetää UNOn dramaturgi, näytelmäkirjailija Paula Salminen.

Päivä käynnistyy katsauksella nykynäytelmän historiaan, peruskäsitteisiin ja ominaispiirteisiin, jonka jälkeen työskennellään käytännönläheisesti nykynäytelmän parissa.

Ennakkovalmistautumisena osallistujat lukevat kurssilla käsiteltävän näytelmän (Pipsa Lonka: Helmi – yksi äiti muiden joukossa) sekä artikkelin Välineitä uuden näytelmän lukemiseen (kirj. dramaturgi Elina Snicker). Näytelmä ja artikkeli löytyvät UNOn toimittamasta Uuden näytelmän antologiasta, joka annetaan kaikille osallistujille.

Kurssin vetäjänä toimiva Paula Salminen on helsinkiläinen näytelmäkirjailija ja dramaturgi. Hänen viimeisin työnsä on 20-osainen kuunnelmasarja Kikka – tarina tähdestä, joka kuultiin Radio Suomessa ja Yle Areenassa kesällä 2019. Muita viime vuosien töitä ovat monologi Laulu (2018) Kamariteatterille (katsottavissa osoitteessa www.youtube.com/watch?v=4FrARPbMU3A) ja näytelmä Alfanaaras – Miten kaiken saa (2017). Lea-palkinnon Salminen sai vuonna 2012 Kansallisteatterissa kantaesitetyllä teoksellaan 13 uponnutta vuotta. Uuden näytelmän ohjelma UNO:ssa Salminen työskentelee dramaturgina.

OHJELMA

10.30-12 Nykynäytelmän peruskäsitteet ja näytelmän lukeminen
12-13 Lounastauko
13-15 Työskentely jatkuu
15-15.20 Kahvitauko
15.20-16.00 Loppukeskustelu

Kurssille otetaan 15 osallistujaa ilmoittautumisjärjestyksessä.

Ilmoittaudu viimeistään 20.11. Maria Säkölle osoitteeseen puheenjohtaja(at)sarv.fi
Kerro mahdollisista ruokarajoitteista ilmoittautumisen yhteydessä.

Lue lisää

TYÖPAIKKOJA

TINFO-tiedotteissa ilmoitettuja avoimia työpaikkoja löydät myös: www.tinfo.fi/fi/hakuja


Unga Teatern etsii ompelijaa | Haku 30.10.2019 mennessä

Unga Teatern söker en sömmerska med teatererfarenhet. Till arbetsuppgifterna hör att sy dräkter till teaterns repertoar, att ansvara för dräktlagret och att medverka som påklädare under föreställningar. Unga Teatern är en tvåspråkig barn- och ungdomsteater med verksamhetsplats vid Lillklobb i Esbo och med nationellt turnéuppdrag.  

Frågor och en fritt formulerad ansökan med cv riktas senast 30.10.2019 till anki.hellberg(a)ungateatern.fi 

Unga Teatern etsii ompelijaa, jolla on teatterikokemusta. Työ alkaa 1.1.2020, mutta on mahdollisuus työskennellä osa-aikaisesti marras-joulukuussa 2019 teatterin nykyisen ompelijan kanssa. Tehtäviin kuuluu pukujen ompelu teatterin ohjelmistoon, vastuu puvustosta ja pukijana toimiminen esitysten aikana.  
 
Unga Teatern on kaksikielinen lasten- ja nuorten teatteri, jonka toimintapaikka on Lillklobb Espoossa ja jolla on kansallinen kiertuetehtävä.  

Vapaasti muotoiltu hakemus ja CV lähetetään osoitteeseen anki.hellberg(a)ungateatern.fi viimeistään 30.10.2019.


Taideyliopiston Teatterikorkeakouluun haetaan suunnittelijaa | Hakuaika 1.11.2019 mennessä

Taideyliopiston Teatterikorkeakoulu hakee SUUNNITTELIJAA toistaiseksi voimassa olevaan työsuhteeseen. Tehtävä alkaa sopimuksen mukaan.

Suunnittelijan tehtävänä on vastata ensisijaisesti tanssin- ja teatteriopettajan maisteriohjelmien sekä koulutus- ja maisteriohjelmien yhteisten opintojaksojen suunnittelusta, budjetoinnista ja budjetin seuraamisesta. Lisäksi suunnittelija osallistuu toiminnan kehittämiseen koulutusohjelmajohtajien ja muun henkilöstön kanssa.

Mitä odotamme?

  • tehtävään soveltuvaa ylempää korkeakoulututkintoa
  • kokemusta opintohallinnosta
  • yhteistyökykyä, selkeää kommunikaatiota ja järjestelmällisyyttä
  • kykyä itsenäiseen ja vastuulliseen työskentelyyn
  • hyvän suomen kielen lisäksi erinomaista englannin kielen taitoa.

Suunnittelija kuuluu Teatterikorkeakoulun palveluyksikön opetuksen suunnittelusta ja kehittämisestä vastaavaan ryhmään. Tehtäviin kuuluu osallistuminen yksikön ja ryhmän työskentelyyn ja toiminnan kehittämiseen sekä mahdollisia muita erikseen sovittavia tehtäviä.

Akatemian taiteenalojen ja pedagogiikan tuntemus sekä opintohallinnon tietojärjestelmien hallinta katsotaan tehtävässä eduksi.

Mitä tarjoamme?

Tarjoamme työntekijöillemme monipuoliset ja haastavat tehtävät taiteen uusimpien virtausten parissa. Lisäksi tarjoamme mahdollisuuksia oman osaamisen kehittämiseen sekä joustavat työajat sekä kattavan työterveyshuollon ja muita henkilöstöetuja.

Tehtävän palkkaus sijoittuu yliopistojen yleisen työehtosopimuksen muun henkilöstön vaativuustasolle 9, jolloin kokonaispalkka on 3100 - 3500 euroa riippuen henkilökohtaisesta palkanosasta.

Hakemukset liitteineen toimitetaan yhtenä pdf-tiedostona osoitteeseen teak.kirjaamo(at)uniarts.fi viimeistään 1.11.2019 klo 12.

Lue lisää

Lisätietoja:  

Jan-Peter Kaiku, opetuksen kehittämispäällikkö, jan-peter.kaiku(at)uniarts.fi, 0400 792 041 (viikolla 42)
Laura Jännes, palvelu- ja henkilöstöpäällikkö, laura.jannes(at)uniarts.fi, 0400 792 043


Coordinator to Globe Art Point | Deadline 5 Nov 2019

Are you familiar with the principles of accessibility and diversity within the Finnish art/culture field?
Have you at least three years of experience as a coordinator, in communications and production in Finland?
Are you passionate about the work and values of Globe Art Point?

Are you fluent in both spoken and written English? (The working language is English, however other languages are a plus.)

In Globe Art Point we are looking for a part-time coordinator for a fixed-term employment relationship covering for maternity and parental leave starting on 1st December 2019 and ending on 31st October 2020 (extendable).

The work is half-time – 50% monthly salary = 1250¤, 20 h per week, Tuesday to Friday 10-15h at our office located on Malminkatu 5, 00100, Helsinki. Our facilities are accessible on the street level, assistant dogs are welcome, there is no accessible toilet in the office space.

The coordinator will be responsible for:

  • The association communications, including updating of the website, social media, sharing information, advising both artists and organisations.
  • Implementing G.A.P. Lab and G.A.P. Info projects.
  • Implementing the association’s activities and strategies with the managing director and the board.

Are you interested? Submit your application by 5/11/2019 – 12 pm to info(a)globeartpoint stating “open call coordinator” in the subject of your email.

The interviews will take place on November 12th, 13th & 15th between 10-15h.

The selected candidate will start working from the beginning of December 2019.

The application must include:

  • Your CV on a pdf file.
  • Motivation letter – one A4 pdf file.
  • Clear contact information: email address and phone number.

Note: Only applications written in English and with attachments in English will be taken into consideration.

More information on the open call:
Tu-Fri 10-15h, info(a)globeartpoint.fi,
Kemê Pellicer +358 44 238 6941‬.

Read more


Ehkä-tuotanto etsii tuotantosihteeriä | Haku 8.11.2019 mennessä

Taiteilijavetoinen Ehkä-tuotanto mahdollistaa ja yhteistuottaa uuden tanssin ja esitystaiteen tekijöiden, taiteilijaryhmien ja kollektiivien teoksia, vierailuja ja projekteja. Ehkä ylläpitää Turussa nykytaidetila Kutomoa, jossa järjestetään ympäri vuoden esityksiä, tapahtumia, tanssinopetusta sekä työpajoja eri kohderyhmille.  

Nyt Ehkä-tuotanto etsii tuotantosihteeriä Kutomolle

Vuoden 2020 alusta palkattava osa-aikainen (50 %) tuotantosihteeri tulee työskentelemään tiiviissä yhteistyössä Ehkä-tuotantoa koordinoivien Maija Reeta Raumannin ja Anna Torkkelin sekä Kutomolla kulloinkin työskentelevien taiteilijoiden kanssa.  

Tuotantosihteerin työnkuva muodostuu pääosin viestinnästä, tiedotuksesta ja tilastoinnista sekä yleiseen toiminnan organisointiin ja järjestämiseen osallistumisesta. Tuotantosihteerin vastuulla on kommunikointi ohjelmistoon valittujen taiteilijoiden kanssa, aikatauluista ja muista käytännön asioista sopiminen sekä vaihtuvien projektien juoksevissa asioissa avustaminen.  

Tehtävään sisältyy Ehkä-tuotannon nettisivujen päivittäminen, sosiaalisen median ylläpito ja muissa medioissa toteutettava tiedotustyö. Tuotantosihteeri työskentelee tarvittaessa myös Kutomon tapahtumien yhteydessä esimerkiksi lipunmyyjänä. Työn tekemiseen henkilö saa käyttöönsä viihtyisän ja rauhallisen toimistotilan nykytaidetila Kutomolla.

Etsimme henkilöä, jolla on tanssi- ja esitystaiteen kentän tuntemusta, kokemusta tuotannollisista tehtävistä esittävien taiteiden parissa ja mahdollisia omia taidealan verkostoja. Haemme itseohjautuvaa työntekijää, joka on kiinnostunut työskentelemään nimenomaan taiteen kentällä. Palkattavalta henkilöltä edellytetään hyviä vuorovaikutustaitoja ja kykyä sujuvaan kirjalliseen ilmaisuun. Työkielenä on pääasiassa suomi, mutta englannin taito on tehtävässä välttämätön.

Osa-aikaisen tuotantosihteerin työn suunnitellaan alkavan 2.1.2020 tai sopimuksen mukaan. Tehtävään palkataan hakuprosessin kautta valittava henkilö ensin puoleksi vuodeksi (6 kk), jonka jälkeen työ mahdollisesti jatkuu määräaikaisella sopimuksella. Työn suorituspaikka on Turussa, mutta työn luonne mahdollistaa osittaisen etätyön. Osa työstä tapahtuu iltaisin ja viikonloppuisin. Tuotantosihteerin palkka on 1090 ¤/kk (brutto, sis. lomakorvauksen 9%).

Lähetä vapaamuotoinen hakemuksesi 8.11.2019 mennessä osoitteeseen ehkatuotanto(at)gmail.com.

Liitä hakemukseen ansioluettelosi ja esittele tiiviisti, miksi työnkuva kiinnostaa ja mikä sinua motivoi hakeutumaan mukaan Ehkän toimintaan. Haastatteluihin kutsutaan viimeistään viikolla 48, ja päätös tehdään joulukuun alussa.

Lue tarkemmin työpaikasta

MUITA ILMOITUKSIA

Gradu vammaisten ja kuurojen taiteilijoiden toimintamahdollisuuksista julkaistu

Outi Salonlahti selvitti maisterintutkielmassaan, millaiset toimintamahdollisuudet vammaisilla ja kuuroilla taiteilijoilla on. Laadullinen tutkimus ”On aina oltava 200 % parempi”. Vammaisten ja kuurojen taiteilijoiden toimintamahdollisuudet ja taiteilijapolut tarkastelee suomalaisen taidekentän yhdenvertaisuutta vammaisuuden ja kuurouden näkökulmasta.

Tutkimuksessa on mukana kaksi ainestoa: tutkimusta varten kerätty Vammaisten ja kuurojen taiteilijoiden elämäntarinat -aineisto sekä DuvTeaternin taiteilija-arkisto. Tutkimukseen on osallistunut yhteensä 21 taiteilijaa. Aineistoa on teemoiteltu esimerkiksi liittyen koulutukseen, työhön ja toimeentuloon sekä perheeseen. Lisäksi tutkielmassa tarkastellaan esimerkiksi taiteilijoiden lapsuuden harrastuksia, heidän kohtaamiaan asenteita ja ennakkoluuloja, heidän osallistumistaan vammaispoliittiseen toimintaan ja järjestötoimintaan sekä sukupuolen merkitystä.  
 
Taiteilijoiden koulutus- ja urapoluista muodostettiin kolme tyyppiä: tyypillinen taiteilijapolku, ”erityinen” taiteilijapolku ja vammautuminen sysää taiteilijaksi.

Tutkimuksen tulokset osoittavat, että monet vammaiset ja kuurot taiteilijat kohtaavat paljon haasteita ja jopa syrjintää taiteilijapolkujensa eri vaiheissa. Heidän mahdollisuuksiinsa vaikuttavat muun muassa taidekentän saavutettavuus, ableistiset asenteet ja ennakkoluulot, koulutusjärjestelmä sekä vammaisille ja kuuroille ihmisille tarkoitetut palvelut.  
 
Tulosten valossa Suomen taidekenttä ei ole yhdenvertainen.

”On aina oltava 200 % parempi” (PDF)

Opinnäytteen pysyvä osoite: http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201910114389

Tiivistelmä suomalaisella viittomakielellä YouTubessa

Selkokielinen tiivistelmä (PDF)

Lisätietoja
Outi Salonlahti
outi.salonlahti(a)cultureforall.fi
+358 40 963 9908


twitter.com/tinfotweets

TINFO julkaisee ajankohtaisista teatterialan tapahtumista uutiskirjeen kerran viikossa.
Voit tilata TINFO-tiedotteet sähköpostiisi tästä.

Aiemmin ilmestyneet TINFO-tiedotteet.